TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 4917 |
|
Kabul Tarihi : 3.7.2003 |
MADDE 1. - 27.7.1967 tarihli ve 926
sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 14. - En az dört yıl
süreli fakülte veya yüksek okulları bitiren bayan veya erkeklerden muvazzaf
subay olmak için başvuranlar; düzeltilmemiş nüfus kaydına göre yirmiyedi
yaşından, lisansüstü öğrenimi tamamlamış olanlar ise otuziki yaşından büyük
olmamak, yedek subay olma koşullarını taşımak ve diğer nitelikleri de haiz
bulunmak şartıyla Genelkurmay Başkanlığınca gösterilecek lüzuma göre Türk
Silâhlı Kuvvetleri tarafından harp okullarında yetiştirilemeyen veya yeterince
yetiştirilemeyen sınıflarda muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.
En az dört yıl süreli fakülte
veya yüksek okulları bitirip Türk Silâhlı Kuvvetlerinde askerlik hizmetine
başladıklarında düzeltilmemiş nüfus kaydına göre yirmiyedi yaşından, lisansüstü
öğrenimini tamamlamış olanlarda ise otuziki yaşından büyük olmayanlardan
muvazzaf subaylığa geçmek isteyenler, birinci fıkrada yazılı şartlar dahilinde
muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler. Bunlardan, terhislerini müteakip
başvuranlar ile askerlik hizmeti esnasında veya terhislerini müteakip en az
dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirip başvuranlar da birinci
fıkra hükümlerine göre muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.
Bu madde hükümlerine göre subay
nasbedilenler, 15 inci maddede öngörülen askerî eğitimi müteakip atandıkları
görevlerde bir yıllık deneme (adaylık) süresine tâbi tutulurlar. Bunlardan;
askerî eğitimde başarı gösteremeyenler, eğitimi başarı ile bitirdikten sonra
atandıkları görevde bir yıllık deneme süresi sonunda Türk Silâhlı Kuvvetlerine
uyum sağlayamayan veya subaylığa engel hali görülenler ile deneme süresinin
bitimine kadar kendi istekleri ile ayrılmak isteyenlerin Türk Silâhlı
Kuvvetlerinden ilişikleri kesilir ve aldıkları aylıkları dışında Devletçe
bunlara yapılan masraflar, kanunî faizleriyle birlikte kendilerinden tahsil
olunur.
357 sayılı Askerî Hâkimler
Kanunu hükümleri ile sözleşmeli subay istihdamına ilişkin hükümler saklıdır.
MADDE 2.- 926 sayılı Kanunun 6.5.1993 tarihli ve 3909
sayılı Kanun ile değişik 30 uncu maddesindeki 3.10.1996 tarihli ve 4185 sayılı
Kanun ile değişik asteğmen rütbesine ait normal bekleme süresi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Rütbeler |
Normal Bekleme Süresi |
Asteğmen |
8 Ay |
MADDE 3. - 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 109. - Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyacı göz önüne alınarak her sene tespit edilecek kontenjan nispetinde emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitiren astsubaylar; bağlı olduğu kuvvet komutanlığının, Jandarma Genel Komutanlığının veya Sahil Güvenlik Komutanlığının teklifi üzerine kendi sınıflarında veya askerî hâkim sınıfı hariç olmak üzere öğrenimlerinin ilgilendirdiği ihtiyaç duyulan sınıflarda aşağıdaki şartlarla teğmen nasbedilirler :
a) Subaylık için sınava müracaat
tarihinde en az üstçavuş rütbesinde ve astsubay olarak altıncı hizmet yılını
tamamlamış, dokuzuncu hizmet yılını bitirmemiş olmak.
b) Subaylık için sınava müracaat
tarihinde astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut sicil
notlarının ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak.
c) Askerî disiplin, tutum ve
davranışları, görevindeki başarısı, meslekî bilgi ve yetenekleri ile genel
kültürü bakımından subaylığa lâyık bulunduğu sıralı sicil üstleri tarafından onanmış
olmak.
d) Yapılacak seçme sınavlarında
başarılı olmak ve seçilmelerini müteakip gönderilecekleri okul ve kurslarda
başarı göstermek.
Yapılacak seçme sınavlarında
başarı gösterenlerin sıralaması, personelin sınav notu ile almış olduğu
madalya, ödül, takdir, taltif ve cezalar da dikkate alınmak suretiyle
yönetmelikle belirtilen esaslara göre yapılır.
Bunlardan; okul ve kurslardaki
öğrenim ve eğitimi başarı ile
bitirenler, bitirdikleri tarihten geçerli olarak teğmen nasbedilirler. Söz
konusu personelin okul ve kurslarda geçen süreleri, nasıp tarihine eklenerek,
teğmenlik bekleme süresinden sayılır. Bu şekilde bulunacak nasıplarına göre
terfi ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, nasıplarının götürüldüğü
takvim yılının 30 Ağustosudur. Ancak, nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş
farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.
Bu personel, astsubay iken
bulundukları rütbe karşılığı derece ve kademelerine bir kademe ilâve edilerek
subay nasbedilir. Nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve
kademe aylığı alanlar, daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe
ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam
ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hâle gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar. Astsubaylıktan subay olan personele rütbe, rütbe normal bekleme
süreleri, yaş hadleri de dahil diğer hususlar için muvazzaf subaylar hakkındaki
hükümler uygulanır.
Astsubaylıktan subaylığa geçmek
için gerekli başvuru şartlarını haiz olup, Genelkurmay Başkanlığınca geçerli
mazeret olarak değerlendirilen harekât görevleri nedeniyle başvuruda
bulunamayan veya seçme sınavına katılamayan astsubayların hakları, sınava
giremedikleri süre kadar uzatılır.
Astsubaylıktan subay olmaya
engel haller aşağıda belirtilmiş olup, bu fıkrada belirtilenler; cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş,
genel veya özel af kanunları kapsamına girmiş, hükümlülüklerine ilişkin
kayıtları adlî sicilden çıkarılmış olsalar da subay olamazlar :
a) Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlar ile basit ve nitelikli zimmet, irtikâp, iftira, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere
tanıklık, yalan yere yemin, cürüm tasniî, ırza geçmek, sarkıntılık, kız kadın
veya erkek kaçırmak, fuhşiyata tahrik, gayrî tabiî mukarenet, dolanlı iflas
gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlar ile kaçakçılık, resmî
ihale ve alım ve satımlara fesat
karıştırma suçlarından birisinden mahkûm olmak.
b) Firar, amir veya üste fiilen
taarruz, emre itaatsizlikte ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat suçları ile
1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan
birisinden mahkûm olmak.
c) Taksirli suçlar hariç olmak
üzere, (a) ve (b) bentlerinde sayılan suçların dışındaki suçlardan askerî ve
adlî mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam olarak
yirmibir gün ve daha fazla hapis veya oda hapsi cezası ile mahkûm olmak veya
cezalandırılmak.
Açığa alınmayı gerektiren veya
yukarıdaki fıkranın (a) ve (b) bentlerinde sayılan suçlardan gözetim altına
alınanlar ya da tutuklananlar yahut haklarında kamu davası açılanlar, bu
durumlarının devamı süresince sınava alınmazlar. Bunlar hakkında soruşturma
emri verilmemesi veya hazırlık soruşturması sonunda kovuşturmaya yer olmadığı
kararı verilmesi veya yargılama neticesine göre beraat etmeleri halinde, diğer
şartları da haiz olmak kaydıyla sınava kabul edilirler.
MADDE 4. - 926 sayılı Kanunun 110 uncu maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5. – 926 sayılı Kanunun 26.3.1982 tarihli ve 2642
sayılı Kanun ile değişik 112 nci maddesine 28.5.2003 tarihli ve 4861 sayılı
Kanun ile eklenen fıkra aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Durumları yukarıdaki fıkralara
uyanlar ile Türk Silâhlı Kuvvetleri’nden her ne şekilde olursa olsun mecburî
hizmet yükümlülüğünü tamamlamadan ayrılan veya ilişiği kesilen subay ve
astsubaylar (Türk Silâhlı Kuvvetleri’nde görev yapamaz şeklinde sağlık raporu
alanlar ile vazife malûlü olarak Türk Silâhlı Kuvvetleri’nden ayrılanlar
hariç), her yıl kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığı tarafından belirlenen; askerî öğrenci, subay ve astsubay
nasbedildikten sonra kendilerine yapılan öğrenim, eğitim ve yetiştirme
masraflarını, yükümlülük sürelerinin eksik kalan kısmı ile orantılı olarak
kanunî faizi ile birlikte tazminat olarak öderler. Öğrenim, eğitim ve
yetiştirme masraflarının hangi unsurlardan oluşacağı ve tahsiline ilişkin usul
ve esaslar; Millî Savunma, İçişleri ve Maliye Bakanlıkları tarafından
müştereken yürürlüğe konulacak yönetmelikte belirlenir.
MADDE 6. - 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici
maddeler eklenmiştir.
EK GEÇİCİ MADDE 80. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan subaylığa geçirilenlerin yükselebilecekleri rütbe, rütbe bekleme süreleri ve yaş hadleri aşağıda belirtilmiştir.
Rütbeler |
Normal Bekleme Süreleri |
Yaş Haddi |
Teğmen |
3 yıl |
41 |
Üsteğmen |
6 yıl |
46 |
Yüzbaşı |
6 yıl |
55 |
Bunlar
astsubay iken bulundukları rütbe karşılığı derece ve kademelerine bir kademe
ilave edilerek subay nasbedilirler. Müteakip yıllarda ulaşabilecekleri
rütbelere ait ilk derece ve kademeleri ile aylık gösterge tablosu EK-VII sayılı
cetvelde düzenlenmiştir. Rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri
dışında kalan hususlar için bunlara subaylar hakkındaki hükümler uygulanır.
Bunlardan nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe
aylığı alanlar daha önce emsal oldukları astsubayların derece, kademe ve
yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya devam
ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar.
Bunlardan
subay nasbedildikten sonra fakülte veya yüksekokul bitirenlerin intibakı;
personelin fakülte, yüksek okul veya meslek yüksek okulunu bitirdiğine dair
resmî belgeyi ibraz edip müracaatını yaptığı tarihteki derece ve kademelerine,
iki yıl süreli yüksek öğrenim için bir kademe, üç yıl süreli yüksek öğrenim
için iki kademe, dört yıl süreli yüksek öğrenim için bir derece ilave edilerek
yapılır. İki ve üç yıl süreli yüksek öğrenimini tamamlayarak intibakları
yapılmış olanların daha sonra lisans öğrenimlerini tamamlamaları halinde
intibak işlemleri bir defaya mahsus olmak üzere tekrar yapılır. Yüksek
öğrenimden dolayı bir defadan fazla yapılan intibak işlemleri toplamı bir
dereceden fazla olamaz. Beş yıl ve üzerindeki öğrenimlerin dört yıldan fazlası
için kademe verilmez.
Bunlardan
en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek okul bitirenler, ihtiyaca göre kendi
sınıflarında veya öğrenimleriyle ilgili sınıflarda istihdam edilebilirler.
Bunlara; rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri de dahil olmak üzere
diğer hususlar için, muvazzaf subaylar hakkındaki hükümler uygulanır. Bu
Kanunun yayımı tarihinde en az dört yıl
süreli fakülte veya yüksek okul bitirenlerden yüzbaşı rütbesinde bulunup,
normal rütbe bekleme süresini tamamlamış olanlar, 38 inci maddede belirtilen rütbe
terfi şartları ve esasları dahilinde binbaşı rütbesine terfi ettirilirler.
Bunların terfi ve kademe ilerlemesine esas olacak nasıpları, yüzbaşı rütbesinde
normal rütbe bekleme süresini tamamladıkları takvim yılının 30 Ağustosudur.
Ancak, nasıp düzeltmesinden dolayı, maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük
hakları verilmez.
EK
GEÇİCİ MADDE 81. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan
subaylığa geçirilenlerden, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra; yüzbaşı
rütbesinde rütbe bekleme süresini tamamlamayı müteakip, en az dört yıl süreli
yüksek öğrenimi tamamlayanlar, 38 inci maddede belirtilen terfi şartları ve
esasları dahilinde, mezun oldukları tarihin takvim yılının 30 Ağustosundan
geçerli olarak binbaşı rütbesine terfi ettirilirler.
EK
GEÇİCİ MADDE 82. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesine göre astsubaylıktan
subaylığa geçirilenlerden; nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla
derece ve kademe aylığı alanlar daha önce emsal oldukları astsubayların derece,
kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe aylıklarına göre aylık almaya
devam ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe kıdemliliğindeki aylık
derece ve kademeleri, emsali astsubayların aylık derece ve kademelerine eşit
hale gelince, emsali subaylar hakkındaki aylık derece ve kademelerine tâbi
tutulurlar.
EK
GEÇİCİ MADDE 83. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 926 sayılı Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 109 uncu maddesine göre astsubaylıktan
subaylığa nasbedildikten sonra en az dört yıl süreli yüksek öğrenim mezunu
olup, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce emekli olanlara, emekli
oldukları tarihte yürürlükte bulunan hükümler uygulanır.
MADDE 7. – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.