TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KEBEK
HÜKÜMETİ ARASINDA
SOSYAL GÜVENLİK KONUSUNDA MUTABAKATIN
ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
Kanun No. 5041 |
|
Kabul Tarihi : 8.1.2004 |
MADDE 1. - 21 Kasım 2000
tarihinde Kebek’te imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kebek Hükümeti
Arasında Sosyal Güvenlik Konusunda Mutabakat”ın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
KEBEK HÜKÜMETİ
ARASINDA
SOSYAL GÜVENLİK KONUSUNDA
MUTABAKAT
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
VE
KEBEK HÜKÜMETİ
Sosyal Güvenlik alanında
mevzuatlarından karşılıklı olarak yararlanmayı arzu ederek,
aşağıdaki hususlarda mutabık
kalmışlardır.
KISIM I
GENEL HÜKÜMLER
Madde l
Tanımlar
1. Mutabakatta aksine bir
hüküm bulunmadığı takdirde, aşağıdaki deyimler karşılarında yazılı anlama
gelirler:
"Yetkili Makam"
Kebek bakımından; ilgili
mevzuatı uygulamakla görevli Kebek Bakanı, Türkiye bakımından; Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve ilgili diğer Bakanlıklar,
"Yetkili Kurum"
Kebek bakımından; 2 nci
maddenin l inci fıkrasının (a) bendinde belirtilen mevzuatın uygulanmasından
sorumlu Kebek Bakanlık veya Kuruluşu, Türkiye bakımından; 2 nci maddenin l inci
fıkrasının (b) bendinde belirtilen mevzuatın uygulanmasından sorumlu kurum veya
kuruluşlar,
"Mevzuat"
Sosyal güvenlik dalları ve
rejimleri konusunda 2 nci maddede sözü edilen kanun, tüzük ve yönetmelikler ile
bunların ek ve değişiklikleri,
"Sigortalılık Süresi"
Kebek bakımından; Kebek
Gelirler Rejimi hakkındaki kanun uyarınca primlerin veya bir malullük gelirinin
ödendiği her yıl veya eşdeğer kabul edilen diğer bütün yıllar, Türkiye
bakımından; yürürlükteki mevzuata göre prim ödenen ve prim ödenmiş kabul edilen
süreler,
"Yardımlar"
Taraflardan her birinin
mevzuatında öngörülen bir aylık, gelir, ödenek, maktu bir miktar veya her nevi
tamamlayıcı, ek ya da zam niteliğindeki yardımlar dahil para yardımları,
"Vatandaş"
Kebek bakımından; Kanada
vatandaşlığını taşıyan ve 2 nci maddenin l inci fıkrasının (a) bendinde sözü
edilen mevzuata tabi olan veya o mevzuata tabi olmuş olup, o mevzuat uyarınca
haklara sahip olan veya olmuş bulunan kimse, Türkiye bakımından; Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşlığını taşıyan ve 2 nci maddenin l inci fıkrasının (b)
bendinde sözü edilen mevzuata tabi olan veya o mevzuata tabi olmuş olup, o
mevzuat uyarınca haklara sahip olan veya olmuş bulunan kimse,
2. Bu maddede tanımlanmayan
herhangi bir deyim, uygulanacak mevzuatta kendisine atfedilen anlamı taşır.
Madde 2
Mutabakatın Kapsadığı Mevzuat
l. Bu Mutabakat;
a) Kebek bakımından; Kebek
Gelirler Rejimine ilişkin mevzuata,
b) Türkiye Bakımından; sadece
malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarını kapsamak üzere;
I) 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununa,
II) 5434 sayılı T.C. Emekli
Sandığı Kanunu'na,
III) 1479 sayılı BAĞ-KUR
Kanunu'na,
IV) 2925 sayılı Tarım
İşçileri ile 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve
Hesabına Çalışanlar Sosyal
Sigortalar Kanunlarına,
V) 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun geçici 20. Maddesine tabi sandıklar hakkındaki mevzuata,
uygulanır.
2. Bu Mutabakat, l inci
paragrafta sözü edilen mevzuatı tamamlayan veya o mevzuatın yerine geçen veya o
mevzuatı değiştiren kanun veya tüzük hükümlerine de uygulanır.
3. Bu Mutabakat, bir taraf
mevzuatını yeni haksahibi gruplar ve yeni yardımlarla genişleten kanun ve
tüzüklere, diğer tarafça bu kanun ve tüzüklerin yürürlüğe girmesini takip eden
3 ay içinde, bir itiraz bildiriminde bulunulmadıkça uygulanır.
4. Yeni bir sosyal güvenlik
dalını kapsayan kanun veya tüzük, bu hususta taraflar arasında Mutabakatta
değişiklik yapılması halinde uygulanır.
Madde 3
Kişisel Uygulama Alanı
Aksine hüküm bulunmadığı
takdirde, bu Mutabakat, taraflardan birinin mevzuatına tabi olan veya tabi
olmuş bulunan kimseler ile bunların haksahiplerine uygulanır.
Madde 4
İşlem Eşitliği
Mutabakatta aksine hüküm
bulunması hariç, 3 üncü maddede tanımlanan kimseler Âkit taraflardan birinin
mevzuatının uygulanmasında o tarafın vatandaşları ile eşit işleme tabidirler.
Madde 5
Yardımların İhracı
1. Bu Mutabakatta aksi
belirtilmedikçe; bir taraf mevzuatı veya Mutabakat uyarınca ödenecek yardımlar,
sadece yararlananın diğer taraf ülkesinde ikamet etmesi veya bulunması
nedeniyle indirilemez, değiştirilemez, kesilemez, iptal edilemez veya geri
alınamaz. Bu yardımlar diğer taraf ülkesinde de ödenir.
2. Bir Âkit Tarafça,
Mutabakata göre diğer Âkit Taraf ülkesinde ödenebilen bir yardım, birinci
tarafın kendi vatandaşlarına iç mevzuatı uyarınca uyguladığı aynı koşullarla,
her iki tarafın ülkeleri dışında da ödenir.
KISIM II
UYGULANACAK MEVZUATA İLİŞKİN HÜKÜMLER
Madde 6
Genel Kural
Bu Mutabakatta aksine hüküm
bulunmadıkça 7, 8, 9, 10 ve 11 inci madde hükümleri saklı kalmak üzere, bir
tarafın ülkesinde çalışan kimse o tarafın mevzuatına tabidir.
Madde 7
Kendi Hesabına Çalışanlar
Bir tarafın ülkesinde ikamet
eden ve diğer taraf ülkesinde veya her iki tarafın ülkesinde kendi ad ve
hesabına çalışan kimse bu çalışma ile ilgili olarak, yalnız ikamet yeri
ülkesinin mevzuatına tabidir.
Madde 8
Geçici Görevliler
Bir tarafın mevzuatına tabi
olan ve işvereni tarafından 60 ayı geçmeyen bir süre için diğer taraf ülkesine
geçici olarak gönderilen kimse, geçici görevli olarak bulunduğu süre zarfında,
bu çalışma ile ilgili olarak, birinci tarafın mevzuatına tabidir. Bu süre, iki
tarafın yetkili makamlarının onayı ile uzatılabilir.
Madde 9
Bir Uluslararası Nakliye Firması Tarafından
İstihdam Edilen Gemi Veya Uçak Personeli
l. Uluslararası bir
nakliyatçının gemi veya uçak personeli sıfatıyla her iki taraf ülkesinde
çalışan ve kendi ad ve hesabına ya da başkası hesabına hava veya deniz yolu ile
yolcu veya mal taşımacılığı yapan ve işyeri merkezi taraflardan birinin
ülkesinde bulunan kimse, bu çalışma ile ilgili olarak, yalnız işyeri merkezinin
bulunduğu tarafın mevzuatına tabidir.
2. Bununla birlikte, anılan
kimse, teşebbüsün işyeri merkezinin bulunduğu Taraf dışında diğer tarafın ülkesinde
bir şubesi veya daimi temsilciliğinin bulunması halinde ülkesinde bu şube veya
daimi temsilciliğin bulunduğu taraf mevzuatına tabidir.
3. 1 ve 2 nci paragraflara
karşın, istihdam edilen kimse, ağırlıklı olarak ikamet ettiği taraf ülkesinde
çalışıyorsa, bu çalışma ile ilgili olarak, kendisini istihdam eden
nakliyatçının o ülkede işyeri merkezi, şubesi veya daimi temsilciliği bulunmasa
dahi, yalnız o taraf mevzuatına tabi olur.
Madde 10
Devlet Hizmeti Gören Kimse
1. Taraflardan biri adına
devlet hizmeti gören ve diğer taraf ülkesinde bir çalışma için görevlendirilen
kimse, bu çalışma ile ilgili olarak birinci tarafın mevzuatına tabi olur.
2. Taraflardan birinin
ülkesinde ikamet eden ve o ülkede diğer taraf adına devlet hizmeti gören kimse,
bu çalışma ile ilgili olarak, o ülkede uygulanan mevzuata tabi olur. Ancak, bu
kimse kendisini istihdam eden tarafın vatandaşı ise, çalışmaya başladıktan veya
Mutabakatın yürürlüğe girmesinden itibaren 6 aylık bir süre zarfında, kendisini
istihdam eden ülke mevzuatının uygulanması yolunda tercihte bulunabilir.
3. Mutabakatın hiçbir hükmü,
2 nci maddede sözü edilen mevzuatla ilgili olarak, 18 Nisan 1961 tarihli
Elçilik İlişkileri Hakkındaki Viyana Sözleşmesi hükümlerine veya 24 Nisan 1963
tarihli Konsolosluk İlişkileri Hakkındaki Viyana Sözleşmesi hükümlerine aykırı
biçimde yorumlanamaz.
Madde 11
Tabi Olmaya İlişkin İstisna Hükümleri
Her iki tarafın yetkili
makamları, karşılıklı anlaşmak suretiyle, bir kişi veya kişiler grubu ile
ilgili olarak 6, 7, 8, 9 ve 10'uncu madde hükümlerinin uygulanmasını
değiştirebilirler.
KISIM III
YARDIMLARA İLİŞKİN HÜKÜMLER
Madde 12
Sağlanacak Yardımlar
Bu Kısım;
l. Kebek bakımından 2 nci
maddenin l inci fıkrasının (a) bendinde sözü edilen mevzuatta öngörülen bütün
yardımlara uygulanır.
2. Türkiye bakımından ise 2
nci maddenin l inci fıkrasının (b) bendinde sözü edilen mevzuatta öngörülen
bütün yardımlara uygulanır.
Madde 13
Sürelerin Birleştirilmesi İlkesi
1. Bir kimsenin her iki taraf
mevzuatına göre geçmiş süreleri varsa ve o kimse bir yardımdan yararlanmak için
taraflardan yalnız birinin mevzuatına göre geçen süreler itibariyle yardıma hak
kazanmıyorsa, o tarafın yetkili kurumu, uyguladığı mevzuat çerçevesinde
yardımdan yararlanma hakkının doğmasında, gerektiği ölçüde, kendi mevzuatına göre
geçen süreleri ve diğer taraf mevzuatına göre geçen süreleri çakışan sürelerden
biri dikkate alınmak suretiyle birleştirir.
2. Bu Mutabakatın herhangi
bir diğer hükmüne bakılmaksızın, eğer bir taraf mevzuatı uyarınca, bir kimse
tarafından tamamlanmış sigortalılık sürelerinin toplamı bir yıldan az ise ve
eğer, sadece bu süreler gözönüne alınarak, mevzuat uyarınca bir yardım hakkı
doğmuyorsa, o tarafın yetkili kurumundan bu Mutabakat dolayısı ile bu süreler
ile ilgili olarak o kimseye yardım sağlanması talep edilemez. Şu kadar ki, bu
süreler uygulanan mevzuata göre yardım hakkının belirlenmesinde diğer tarafça
dikkate alınır.
Madde 14
Kebek Mevzuatı Uyarınca Sağlanacak Yardımlar
1.
Taraflardan her ikisinin mevzuatına tabi olmuş bulunan bir kimse, kendisi, geçindirmekle
yükümlü olduğu kimseleri, dul ve yetimleri veya hak sahipleri için 13 üncü
maddede öngörülen süre birleşimine başvurmaksızın, Kebek Mevzuatı uyarınca bir
yardımdan yararlanma hakkının doğması için gerekli koşulları taşıyorsa, Kebek
Yetkili Kurumu uyguladığı mevzuat hükümlerine göre yardım miktarını belirler.
2. l inci paragrafta sözü
edilen kimse, süre birleşimine başvurmaksızın bir yardımdan yararlanma hakkının
doğması için gerekli koşulları taşımıyorsa, Kebek Yetkili Kurumu aşağıda
belirtildiği şekilde hareket eder:
a) Anılan kurum, Türk Yetkili
Kurumunun bir takvim yılında asgari 90 günlük bir sigortalılık süresinin Türk
Mevzuatına göre alacak kaydedildiğini tasdik etmesi halinde ve bu sürenin Kebek
Mevzuatında tanımlanan şekilde prim ödeme sürelerine dahil olması kaydıyla, bir
prim ödeme yılını tanır;
b) Anılan kurum 13 üncü
maddeye uygun olarak, (a) paragrafı uyarınca tanınan yılları ve Kebek
Mevzuatına göre geçen süreleri birleştirir.
3. Yardımdan yararlanma
hakkının 2 nci paragrafta öngörülen süre birleşimi çerçevesinde kazanılmış
olması halinde, Kebek Yetkili Kurumu ödenecek yardım miktarını aşağıda
belirtildiği şekilde tayin eder:
a) Yardımın kazançlara bağlı
olan kısmının miktarı Kebek Mevzuatına göre hesaplanır,
b) Bu Mutabakat uyarınca
ödenecek yardımın sabit oranlı birleşik miktarı;
Kebek Gelirler Rejimine göre
belirlenen sabit oranlı yardım miktarı ile bu rejime ilişkin mevzuatta
tanımlanan prim ödeme süreleri ve Kebek Gelirler Rejimindeki prim ödeme
süreleri arasındaki oranı gösteren kesrin çarpılması suretiyle hesaplanır.
Madde 15
Türk Mevzuatı Uyarınca Sağlanacak Yardımlar
l .Taraflardan her ikisinin
mevzuatına tabi olmuş bulunan bir kimse, kendisi, bakmakla yükümlü olduğu
kimseler, dul ve yetimler veya hak sahipleri için 13 üncü maddede öngörülen
süre birleşimine başvurmaksızın, Türk Mevzuatı uyarınca bir yardımdan
yararlanma hakkının doğması için gerekli koşulları taşıyorsa, Türk Yetkili
Kurumu uyguladığı mevzuat hükümlerine göre yardım miktarını belirler.
2. l. inci paragrafta sözü
edilen kimse, süre birleşimine başvurmaksızın bir yardımdan yararlanma hakkının
doğması için gerekli koşulları taşımıyorsa, Türk Yetkili Kurumu aşağıda
belirtildiği şekilde hareket eder:
a) Türk Mevzuatı uyarınca bir
yaşlılık ödemesi hakkı doğması için;
i) anılan kurum, Kebek
Yetkili Kurumu tarafından tasdik edilen her sigorta yılı için, Türk Mevzuatına
göre 360 prim gününü kabul eder.
ii) (a) i bendinin
uygulanmasıyla bir yardım hakkı doğmuyorsa, anılan kurum, Kebek ülkesinde
uygulanan yaşlılık sigortasına göre ikamet edilen her günü, Türk Mevzuatı
uyarınca prim ödenmiş bir gün olarak kabul eder, ancak bu gün Kebek Mevzuatına
göre geçen bir sigortalılık süresi ile çakışmamalıdır ve bu şekilde kabul
edilen gün sayısı da yılda 360'ı aşmamalıdır.
iii) anılan kurum, (a) i ve
(a) ii bentleri uyarınca tanınan günleri, Türk Mevzuatı kapsamında geçen
sürelerle birleştirir.
b) Türk Mevzuatı uyarınca
malullük veya ölüm yardımı hakkı doğması için, Kebek Gelirler Rejimi Yasasına
göre sigortalı olunan bir takvim yılı Türk Mevzuatınca 360 gün olarak kabul
edilir.
3. Bir kimsenin, Türk Sigorta
Rejimine giriş tarihinden önce, Kebek Gelirler Rejimi Yasası uyarınca bir
sigortalılık süresi veya Kebek ülkesinde uygulanan Yaşlılık Yasası uyarınca bir
ikamet süresi varsa, bu sürelerden başlangıç tarihi en eski olanı, Türk Sigorta
Rejimine giriş tarihi olarak kabul edilir.
4. Eğer yardımdan yararlanma
hakkı 2 nci paragrafta öngörülen süre birleşimi sayesinde kazanılıyorsa, Türk
Yetkili Kurumu ödenecek yardım miktarını aşağıdaki gibi tayin eder:
a) Önce ödenecek teorik
yardımın miktarı, 2 nci fıkra uyarınca birleştirilmiş tüm sigortalılık
süreleri, Türk Mevzuatına göre geçmiş gibi kabul edilerek hesaplanır.
b) (a) bendine göre
hesaplanan tutar şu oranla çarpılır. Bu oranın payı Türk Mevzuatına göre
geçirilmiş sürelerin toplamıdır. Paydası ise Türk Mevzuatına göre geçirilmiş
sürelerin toplamı ile 2 nci paragrafta gözönüne alınması istenen sürelerin
toplamı ile elde edilen süredir.
c) (b) bendinin
uygulanmasında, yalnız 2 nci paragrafın (a) i bendi uyarınca tanınan sigortalı
sürelerin birleştirilmesi sayesinde bir yardım hakkı kazanılırsa, Kebek
Ülkesinde uygulanan yaşlılık sigortasının uygulanmasıyla kabul edilen ikamet
süreleri ödenecek yardımın hesaplanmasında dikkate alınmaz.
Madde 16
Üçüncü Taraf Mevzuatına Göre Geçen Süreler
Eğer bir kimse 14 veya 15
inci maddelerde öngörülen birleştirme işleminden sonra bir yardıma hak
kazanmıyorsa, taraflardan her birine sigortalılık sürelerinin birleştirilmesine
ilişkin hükümleri içeren yasal bir sosyal güvenlik belgesi ile bağlı olan bir
üçüncü tarafın mevzuatına göre geçen sigortalılık süreleri, bu bölümde
öngörülen usuller dahilinde, yardımlardan yararlanma hakkının tespitinde nazara
alınır.
KISIM IV
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 17
İdarî Düzenleme
1. Mutabakatın uygulama usul
ve esasları taraflarca düzenlenecek bir İdarî Düzenleme'de belirtilir.
2. Taraflardan her birinin
irtibat kurumları İdari Düzenleme'de gösterilir.
Madde 18
Yardım Talebi
1. Mutabakat hükümleri
uyarınca bir yardımdan yararlanmak için ilgili kimse, İdarî Düzenlemede
öngörülen usuller dahilinde talepte bulunur.
2. III üncü Kısmın
uygulanmasında, bir tarafın mevzuatına göre Mutabakatın yürürlüğe girmesinden
sonra yapılan bir yardım talebi aşağıdaki hallerde diğer tarafın mevzuatına
göre yapılmış bir talep sayılır;
a) İlgili kimsenin, talebinin
diğer tarafın mevzuatı uyarınca yapılmış bir talep olarak kabul edilmesi
niyetini belirtmesi halinde;
b) İlgili kimsenin, talep
tarihinde, sigortalılık sürelerinin diğer taraf mevzuatına göre geçtiğini
bildirmesi halinde;
Böyle bir talebin alındığı
tarih, bu talebin birinci tarafın mevzuatına göre alındığı tarih olarak kabul
edilir.
3. Talebin, 2 nci paragrafta
belirtildiği şekilde kabul edilmesi, ilgilinin yardım talebinin diğer taraf
mevzuatı uyarınca ertelenmesini istemesine engel olmaz.
Madde 19
Yardımların Ödenmesi
1. Her türlü para yardımı,
hak sahibi kimseye, ödemeyi yapacak olan tarafın parasına göre veya ilgilinin
ikamet yeri ülkesinde geçerli olan bir paraya göre, idarî giderler veya
yardımın ödenmesinde yapılan her nevi giderler için indirim yapılmaksızın
ödenir.
2. l inci paragrafın
uygulanmasında, bir kambiyo oranı uygulamasına başvurulması gerekiyorsa, bu
oran ödemenin yapıldığı tarihte yürürlükte olan orandır.
Madde 20
Bir Talep, Bir Bildirim veya Bir İtirazın Sunulması
1. Bir tarafın mevzuatı
uyarınca o tarafın yetkili makamına veya kurumuna belirli bir süre zarfında
yapılması gereken bir talep, bir bildirim veya itiraz aynı süre içinde diğer
tarafın yetkili makamına veya kurumuna yapılırsa geçerli sayılır. Bu durumda,
anılan ikinci tarafın yetkili makamı veya kurumu, sözkonusu talep, dilekçe,
bildirim veya bu itirazı vakit geçirmeden birinci tarafın yetkili makamına veya
kurumuna gönderir.
2. Bu dilekçe, bu talep veya
bu itiraz ya da bildirimin taraflardan birine gönderildiği tarih, diğer tarafın
bir yetkili makamına veya kurumuna sunulduğu tarih olarak kabul edilir.
Madde 21
Tıbbi Kontroller
1. Bir tarafın yetkili
kurumunun talebi üzerine, diğer tarafın yetkili kurumu ikinci taraf ülkesinde
ikamet eden veya bulunan bir kimseyi ilgilendiren tıbbî kontrolleri yapmak
üzere lüzumlu tedbirleri alır.
2. l inci paragrafta sözü
edilen tıbbi kontroller yalnız diğer tarafın ülkesinde yapılmış olmaları
nedeniyle geçersiz sayılamaz.
Madde 22
Gider ve Vizeden Bağışıklık
1. Bir tarafın mevzuatının
uygulanmasında bir belge veya evrakın düzenlenmesi ile ilgili olarak o taraf
mevzuatında öngörülen her nevi gider bağışıklığı veya indirimi diğer taraf
mevzuatının uygulanmasında gerekli belgeler ile evrakı da kapsar.
2. Mutabakat uyarınca gerekli
her nevi belge, elçilik veya konsolosluk vizesinden veya benzeri diğer her nevi
işlemden bağışıktır.
Madde 23
Kişisel Nitelikli Bilgilerin Korunması
1. Bu maddede,
"bilgi" sözcüğü bir gerçek veya tüzel kişinin kimliğinin kolayca
tespitine imkan veren her nevi bilgiyi ifade eder.
2. Bir tarafın mevzuatına
göre bir bilginin açığa vurulması gerekli olmadıkça, bir tarafın kurumunca
diğer tarafın kurumuna gönderilen her nevi bilgi gizli kalır ve münhasıran
Mutabakatın uygulanmasında kullanılır.
3. Bilgileri içeren bir
dosyaya girme, ülkesinde bu dosyanın bulunduğu taraf mevzuatına tâbidir.
Madde 24
İdari Yardımlaşma
Yetkili makamlar ve kurumlar:
a) Mutabakatın uygulanmasında
gerekli her nevi bilgiyi karşılıklı olarak birbirlerine verirler;
b) Mutabakatın uygulanmasıyla
ilgili her nevi sorun için bir gider sözkonusu olmaksızın birbirlerine yardım
ederler;
c) Mutabakatın uygulanması
amacıyla alınan önlemler veya mevzuatlarında Mutabakatın uygulanmasını
etkileyecek biçimde meydana gelen değişiklikler konusunda her nevi bilgiyi
birbirlerine gönderirler;
d) Mutabakatın yorumunda veya
uygulanmasında karşılaşılan güçlükleri birbirlerine bildirirler.
Madde 25
Kurumlar Arası Ödemeler
l. Bir tarafın yetkili kurumu
diğer tarafın yetkili kurumuna 21 inci maddeye göre yapılan her tıbbi kontrole
ilişkin giderleri ödemek zorundadır. Bununla birlikte, yetkili kurumların
elinde mevcut tıbbî bilgiler veya diğer bilgilerin aktarılması idarî
yardımlaşmanın tamamlayıcı bir parçasını oluşturur ve gidersiz yerine
getirilir.
2. l inci Paragrafta
belirtilen ödemenin nasıl yapılacağı İdari Düzenleme'de belirtilir.
Madde 26
Haberleşmeler
1. Her iki tarafın yetkili
makamları, kurumları ve kuruluşları, aralarında kendi resmi dilleri ile
haberleşebilirler.
2. Bir mahkemenin veya
kurumun kararı diğer tarafın ülkesinde ikamet eden kimseye doğrudan
gönderilebilir.
Madde 27
Anlaşmazlıkların Çözülmesi
1. Her iki tarafın yetkili
makamları, taraflar arasında bu Mutabakatın yorumu ve uygulanmasında doğabilecek
her nevi anlaşmazlığı doğrudan müzakereler yolu ile çözmeye gayret ederler.
2. Eğer ihtilaf,
müzakerelerin başlama tarihinden itibaren 6 ay zarfında çözümlenemediği
takdirde, taraflardan biri veya her ikisinin talebi üzerine, Hakem Komisyon'una
gönderilir. Bu Hakem Komisyonun oluşum tarzı ve işleyiş usulleri İdari
Düzenleme'de belirlenir.
3. Hakem Komisyonu ihtilafın
çözülmesi için uyuşmazlık hakkında Mutabakatın ruhu ve temel ilkelerine göre
bir karar verir. Komisyonun kararları bağlayıcı ve kesindir.
KISIM V
GEÇİCİ VE SON HÜKÜMLER
Madde 28
Geçici Hükümler
1. Mutabakat, yürürlük
tarihinden önceki süre için hiçbir yardım ödenmesi hakkını doğurmaz.
2. III üncü Bölümün
uygulanmasında ve l inci paragraf hükümleri saklı kalmak kaydıyla;
a) Mutabakatın yürürlüğe
girmesinden önce geçen bir sigortalılık süresi Mutabakat uyarınca bir yardımdan
yararlanma hakkının doğmasında nazara alınır,
b) Ölüm toptan ödemesi
dışındaki bir yardım, Mutabakatın yürürlüğe girmesinden önceki bir olayla
ilgili dahi olsa Mutabakat uyarınca ödenir.
c) Tarafların, hakların zaman
aşımına ilişkin mevzuat hükümleri dikkate alınmaksızın, 13 üncü madde ile
öngörülen hizmet birleştirilmesi sonucu bir yardım ödenmesi gerektiğinde ve bu
yardım talebi, Mutabakatın yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki yıl içinde
yapılırsa, Mutabakattan doğan haklar:
i) Olay Mutabakatın yürürlüğe
giriş tarihinden önce meydana gelmişse, yürürlük tarihinden itibaren, veya,
ii) Mutabakatın yürürlüğe
giriş tarihinden sonraki olaylar için ise, emeklilik, ölüm veya yardım hakkı
doğuran tıbben onaylanmış bir malullük tarihinden itibaren,
kazanılır.
Şayet yardım talebi,
Mutabakatın yürürlüğe giriş tarihinden sonraki iki yıllık sürenin sona
ermesinden sonra yapılırsa, haklar, Taraflardan biri veya diğerinin
mevzuatlarında öngörülen tarihten itibaren kazanılır.
d) Vatandaşlık veya ikamet
durumu nedeniyle reddedilmiş uzatılmış veya durdurulmuş olan bir yardım,
ilgilinin talebi üzerine, Mutabakatın yürürlük tarihinden itibaren bağlanır
veya ihya edilir.
e) Mutabakatın yürürlüğe
girmesinden önce bağlanmış olan bir yardım, ilgilinin talebi üzerine yeniden
gözden geçirilir. Yardım aynı zamanda re'sen yeniden gözden geçirilebilir. Eğer
yeniden gözden geçirme işlemi Mutabakatın yürürlüğe girmesinden önce ödenen
miktarın altında bir yardımın tespiti sonucunu doğuruyorsa, yardım önceki
düzeyinde ödenmeye devam eder.
f) (d) ve (e) bentlerinde
öngörülen talep, Mutabakatın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıllık bir
süre içinde yapılırsa; tarafların, hakların zaman aşımına ilişkin mevzuat
hükümlerine rağmen, Mutabakattan doğan hakları, Mutabakat'ın yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren kazanılır.
g) (d) ve (e) bentlerinde
öngörülen talep, Mutabakatın yürürlüğe girmesini izleyen 2 yıllık sürenin sona
ermesinden sonra yapılırsa; uygulanan mevzuatın daha elverişli hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, zaman aşımına uğramayan haklar, talep tarihi itibariyle
kazanılır.
3. 8 inci maddenin
uygulanmasında Mutabakatın yürürlüğe girdiği tarihte geçici görevli kişi
durumunda bulunan bir kimse ancak, o tarihten itibaren geçici olarak
görevlendirilmiş kabul edilir.
Madde 29
l .Âkit Taraflardan her biri
diğer tarafa Mutabakatın yürürlüğe girmesi için gerekli olan iç usulleri
tamamladığını bildirir.
2. Mutabakat Âkit Taraflar
arasında karşılıklı mektup teatisi ile belirlenen yürürlüğe giriş tarihinden
itibaren sınırsız bir süre için geçerlidir. Mutabakat, taraflardan birinin
diğer tarafa yaptığı bildirim ile feshedilebilir. Mutabakat bildirim tarihini
izleyen en az 12 ay sonra, 31 Aralık'ta sona erer.
3 .Eğer Mutabakat sona
ererse, Mutabakat hükümleri uyarınca kazanılmış olan haklar devam eder ve
Mutabakat uyarınca kazanılmakta olan haklar üzerinde karar vermek üzere
müzakerelere girişilir.
21 Kasım 2000 tarihinde,
Kebek'da her iki metin aynı şekilde geçerli olmak üzere, Türkçe ve Fransızca
dillerinde düzenlenmiştir.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ KEBEK
HÜKÜMETİ
ADINA ADINA
Erhan ÖĞÜT Louise
BEAUDOİN
Büyükelçi Uluslararası
İlişkiler Bakanı