YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİ
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 4817 |
|
Kabul Tarihi : 27.2.2003 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, yabancıların Türkiye’deki
çalışmalarını izne bağlamak ve bu yabancılara verilecek çalışma izinleri ile
ilgili esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun;
403 sayılı Türk Vatandaşlığı
Kanununun 29 uncu maddesinin ikinci cümlesi ile 5680 sayılı Basın Kanununun 13
üncü maddesi ve 231 sayılı Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünün
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin kapsamına giren,
Bakanlıklar, kamu kurum ve
kuruluşlarınca kanunla verilen yetkiye dayanarak çalışma izni verilen veya
istihdam edilen ve
Karşılıklılık ilkesi,
uluslararası hukuk ve Avrupa Birliği hukuku esasları dikkate alınarak çalışma
izninden muaf tutulan yabancılar dışında,
Türkiye’de bağımlı ve bağımsız
olarak çalışan yabancıları, bir işveren yanında meslek eğitimi gören
yabancıları ve yabancı çalıştıran gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;
Bakanlık : Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığını,
Yabancı : 403 sayılı Türk
Vatandaşlığı Kanununa göre Türk vatandaşı sayılmayan kişiyi,
Bağımlı çalışan : Gerçek veya
tüzel kişiliği haiz bir veya birden fazla işveren emrinde ücret, aylık,
komisyon ve benzeri karşılığı çalışan yabancıyı,
Bağımsız çalışan : Başka
şahısları istihdam etsin veya etmesin kendi ad ve hesabına çalışan yabancıyı,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İzin Alma
Yükümlülüğü ve
İzin Verme Yetkisi
İzin alma yükümlülüğü ve izin verme yetkisi
MADDE 4. -Türkiye’nin taraf olduğu ikili ya da çok
taraflı sözleşmelerde aksi öngörülmedikçe, yabancıların Türkiye’de bağımlı veya
bağımsız çalışmaya başlamadan önce izin almaları gerekir.
Ülke menfaatlerinin gerekli kıldığı
hallerde veya mücbir nedenlere bağlı olarak, çalışmaya başlamadan önce ilgili
makama bilgi vermek koşuluyla, çalışma süresi bir ayı geçmemek ve Bakanlık
onayı alınmak suretiyle çalışma izni işe başladıktan sonra da verilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çalışma İzinleri ile
Çalışma İzni Muafiyet ve Sınırlamaları
MADDE 5. -Türkiye’nin taraf olduğu ikili ya da çok
taraflı sözleşmelerde aksi öngörülmedikçe süreli çalışma izni iş piyasasındaki
durum, çalışma hayatındaki gelişmeler, istihdama ilişkin sektörel ve ekonomik
konjonktür değişiklikleri dikkate alınarak, yabancının ikamet izninin süresi
ile hizmet akdinin veya işin süresine göre, belirli bir işyeri veya işletmede
ve belirli bir meslekte çalışmak üzere en çok bir yıl geçerli olmak üzere verilir.
Bir yıllık kanuni çalışma
süresinden sonra, aynı işyeri veya işletme ve aynı meslekte çalışmak üzere
çalışma izninin süresi üç yıla kadar uzatılabilir.
Üç yıllık kanuni çalışma
süresinin sonunda, aynı meslekte ve dilediği işverenin yanında çalışmak üzere,
çalışma izninin süresi altı yıla kadar uzatılabilir.
Türkiye’ye çalışmak üzere gelen
bir yabancının beraberinde veya daha sonra getirmiş olduğu eş ve bakmakla
yükümlü olduğu çocuklarına da, yabancının kendisi ile birlikte en az beş yıl
kanuni ve kesintisiz ikamet etmiş olmaları kaydıyla süreli çalışma izni
verilebilir.
Bakanlık, süreli çalışma izninin
coğrafi geçerlilik alanını genişletebilir veya daraltabilir.
MADDE 6. - Türkiye’nin taraf olduğu ikili ya da çok
taraflı sözleşmelerde aksi öngörülmedikçe Türkiye’de en az sekiz yıl kanuni ve
kesintisiz ikamet eden veya toplam altı yıllık kanuni çalışması olan
yabancılara, iş piyasasındaki durum ve çalışma hayatındaki gelişmeler dikkate
alınmaksızın ve belirli bir işletme, meslek, mülkî veya coğrafi alanla
sınırlandırılmaksızın süresiz çalışma izni verilebilir.
Bağımsız çalışma izni
MADDE 7. - Bağımsız çalışacak yabancılara, Türkiye’de en
az beş yıl kanuni ve kesintisiz olarak ikamet etmiş olmaları koşuluyla
Bakanlıkça bağımsız çalışma izni verilebilir.
İstisnai haller
MADDE 8. - Türkiye’nin taraf olduğu ikili ya da çok
taraflı sözleşmelerde aksi öngörülmedikçe;
a) Bir Türk vatandaşı ile evli
olan ve eşiyle Türkiye’de evlilik birliği içinde yaşayan veya evlilik birliği
en az üç yıl sürdükten sonra sona ermiş olmakla birlikte Türkiye’de yerleşmiş
olan yabancılar ile bunların Türk vatandaşı eşinden olan çocuklarına,
b) 403 sayılı Türk Vatandaşlığı
Kanununun 19, 27 ve 28 inci maddeleri
çerçevesinde Türk Vatandaşlığını kaybedenler ve bunların füruuna,
c) Türkiye’de doğan veya kendi
millî kanununa, vatansız ise Türk mevzuatına göre rüşt yaşını doldurmadan
Türkiye’ye gelen ve Türkiye’de meslek
okulu, yüksek okul veya üniversiteden mezun olan yabancılara,
d) 2510 sayılı İskân Kanununa
göre muhacir, mülteci veya göçebe olarak kabul edilen yabancılara,
e) Avrupa Birliği üyesi ülke
vatandaşları ile bunların Avrupa Birliği üyesi ülkelerin vatandaşı olmayan eş
ve çocuklarına,
f) Yabancı devletlerin
Türkiye’deki büyükelçilikleri ile konsolosluklarında ve uluslararası
kuruluşların temsilciliklerinde görevli diplomat, idarî ve teknik personelin
hizmetinde çalışanlar ile karşılıklılık ilkesi çerçevesinde olmak ve görev
süresiyle sınırlı kalmak üzere Türkiye’de bulunan büyükelçilikler, konsolosluklar
ve uluslararası kuruluşların temsilciliklerinde görevlendirilen diplomatların
ve idarî ve teknik personelin eş ve çocuklarına,
g) Bilimsel ve kültürel
faaliyetler amacıyla bir ayı aşan ve sportif faaliyetler amacıyla dört ayı aşan
süre ile geçici olarak Türkiye’ye gelecek yabancılara,
h) Kanunla yetki verilen
bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarınca sözleşme veya ihale usulleriyle
mal ve hizmet alımı, bir işin yaptırılması veya bir tesisin işletilmesi
işlerinde çalıştırılacak kilit personel niteliğindeki yabancılara,
Bu Kanunda öngörülen sürelere
tâbi olmaksızın çalışma izni verilebilir.
Kanuni çalışma süresine dahil edilecek süreler ile ikamette kesinti
sayılan süreler
MADDE 9. - Yıllık izinler, iş kazası ve meslek
hastalığı, hastalık ve analık geçici iş göremezlik ödenekleri ile işsizlik
sigortası ödeneği alınan süreler, kanuni çalışma süresine dahil edilir.
Yabancının toplam altı ayı
geçmemek şartıyla Türkiye dışında bulunması çalışma süresini kesmez. Ancak
Türkiye dışında geçirilen zaman çalışma süresinden sayılmaz. Türkiye’de
bulunmasına rağmen ikamet tezkeresini altı aydan fazla süreyle temdit
ettirmeyerek ihmalde bulunan yabancının ikameti çalışma izinleri açısından
kesinti sayılır.
Çalışma izni muafiyet teyit belgesi
MADDE 10. - Türkiye’nin taraf olduğu ikili veya çok
taraflı sözleşmelerle sağlanan haklar saklı kalmak kaydıyla, çalışma izninden
muaf tutulan yabancılara, istekleri halinde Bakanlıkça çalışma izni muafiyet
teyit belgesi verilir.
MADDE 11. - Türkiye’nin taraf olduğu ikili veya çok
taraflı sözleşmelerle sağlanan haklar saklı kalmak kaydıyla ve karşılıklılık
ilkesi çerçevesinde çalışma izinleri, iş piyasasındaki durum ve çalışma
hayatındaki gelişmeler, istihdama ilişkin sektörel ve ekonomik konjonktür koşullarının
gerekli kıldığı hallerde, belirli bir süre için, tarım, sanayi veya hizmet
sektörleri, belirli bir meslek, işkolu veya mülkî ve coğrafi alan itibariyle
sınırlandırılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İzinlerin Verilmesi,
Uzatılması, Reddi, İptali ve Yargı Yoluna Başvurma
MADDE 12. - Türkiye dışında ikamet eden yabancılar,
çalışma izni başvurularını bulundukları ülkelerdeki Türkiye Cumhuriyeti
temsilciliklerine yaparlar. Temsilcilikler bu başvuruları doğrudan Bakanlığa
iletirler. Bakanlık ilgili mercilerin
görüşlerini alarak 5 inci
maddeye göre başvuruları değerlendirir; durumu uygun görülen yabancılara
çalışma izni verir. Bu izin ancak gerekli çalışma vizesi ile ikamet izninin
alınması halinde geçerlidir. Çalışma izin belgesini alan yabancıların, bu
belgeyi aldıkları tarihten itibaren en geç doksan gün içinde ülkeye giriş
vizesi talebinde bulunmaları, ülkeye giriş yaptıkları tarihten itibaren en geç
otuz gün içinde İçişleri Bakanlığına ikamet tezkeresi almak için başvurmaları
zorunludur.
Türkiye’de geçerli ikamet izni
olan yabancılar veya bunların işverenleri başvurularını doğrudan Bakanlığa
yapabilirler.
Çalışma izinleri, ikamet sahibi
yabancılar veya bunların işverenlerinin Bakanlığa yazılı talebi üzerine, bu
Kanun ve bu Kanuna göre çıkarılan yönetmelik hükümlerine göre verilir ve
uzatılır.
Başvurular Bakanlık tarafından
en geç doksan gün içinde cevaplandırılır.
İlgili mercilerden görüş alınması
MADDE 13. - Yabancılara, bu Kanunla getirilen koşullara
bağlı olarak çalışabilecekleri meslek, sanat veya işlerle ilgili çalışma
izinleri, ilgili mercilerin meslekî yeterlilik dahil görüşleri alınmak
suretiyle Bakanlıkça verilir.
Diğer kanunlarda yer alan,
yabancıların çalışamayacağı iş ve mesleklere dair hükümler saklıdır.
MADDE 14. - Çalışma izni veya çalışma izninin uzatılması
istemi;
a) İş piyasasındaki durum ve
çalışma hayatındaki gelişmeler ve istihdama ilişkin sektörel ve ekonomik
konjonktür değişikliklerinin çalışma izni verilmesine elverişli olmaması,
b) Başvurulan iş için ülke
içinde, dört haftalık süre içerisinde o işi yapacak aynı niteliğe sahip kişinin
bulunması,
c) Yabancının geçerli bir ikamet
tezkeresinin bulunmaması,
d) Bir işyeri, işletme veya
meslek için izin talebi reddedilen yabancının aynı işyeri, işletme veya aynı
meslek için izin talebinin reddedildiği tarihten itibaren bir yıl geçmeden
yeniden izin talebinde bulunması,
e) Yabancının çalışmasının millî
güvenlik, kamu düzeni, genel asayiş, kamu yararı, genel ahlâk ve genel sağlık
için tehdit oluşturması,
Hallerinde reddedilir.
MADDE 15. - Yabancının 11 ve 13 üncü maddede sayılan
sınırlamalara aykırı olarak çalışması veya 14 üncü maddede öngörülen hallerden
birinin varlığının veya yabancının ya da işvereninin, çalışma izni talep
dilekçesinde eksik veya yanlış bilgi verdiğinin sonradan tespit edilmesi
halinde, Bakanlık verdiği çalışma iznini iptal eder ve durumu ilgili Bakanlığa
bildirir.
Çalışma izninin geçerliliğini kaybetmesi
MADDE 16. - Çalışma izni, geçerlilik süresinin sona
ermesi dışında;
a) Yabancının ikamet
tezkeresinin herhangi bir nedenle geçersiz hale gelmesi ya da geçerlilik
süresinin uzatılmaması,
b) Yabancının pasaportunun veya
pasaport yerine geçen belgesinin geçerlilik süresinin uzatılmaması (İçişleri
veya Dışişleri Bakanlıklarının uygun görüşlerinin bulunması hali hariç),
c) Yabancının mücbir sebepler
dışında aralıksız olarak altı aydan fazla yurt dışında kalması,
Hallerinde de geçerliliğini
kaybeder.
MADDE 17. - Bakanlık çalışma izni verilmesi ya da
uzatılması talebinin reddedilmesi, çalışma izninin iptal edilmesi ya da çalışma
izninin geçerliliğinin kaybedilmesine ilişkin kararını, yabancıya veya varsa
işverenine 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ eder.
Bakanlıkça verilecek kararlara
karşı ilgililer tarafından tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde itiraz
edilebilir. İtirazın Bakanlıkça reddedilmesi hallerinde idarî yargı yoluna
başvurulabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bildirim
Yükümlülüğü, Denetleme ve Düzenleme Yetkisi ile Cezaî Hükümler
Bildirim yükümlülüğü
MADDE 18. - a) Bağımsız çalışan yabancılar, çalışmaya
başladıkları tarihten ve çalışmanın bitiminden itibaren,
b) Yabancı çalıştıran işverenler
yabancının çalışmaya başladığı tarihten, çalışma izninin verildiği tarihten
itibaren otuz gün içerisinde çalışmaya başlamaması halinde bu sürenin
bitiminden itibaren ve herhangi bir nedenle hizmet akdinin sona erdiği tarihten
itibaren,
En geç on beş gün içerisinde
durumu Bakanlığa bildirmekle yükümlüdürler.
MADDE 19. - Yabancılara çalışma izni verme yetkisi
bulunan bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları, çalışma iznini verdikleri,
çalışma izin süresini uzattıkları ve çalışma iznini iptal ettikleri tarihten,
yabancı istihdam eden bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları ise
çalıştırmaya başladıkları tarihten itibaren en geç otuz gün içinde yabancı ile
ilgili tüm bilgileri Bakanlığa bildirirler.
Denetleme yetkisi
MADDE 20. - Bu Kanun kapsamına giren yabancıların ve
işverenlerin bu Kanundan doğan yükümlülüklerini yerine getirip getirmedikleri
Bakanlık iş müfettişleri ve Sosyal Sigortalar Kurumu sigorta müfettişleri tarafından denetlenir.
Genel bütçeye dahil daireler ve
katma bütçeli idarelerin teftiş ve denetim elemanları kendi mevzuatları
gereğince işyerlerinde yapacakları her türlü denetim ve incelemeler sırasında,
yabancı çalıştıran işverenlerle yabancıların bu Kanundan doğan yükümlülüklerini
yerine getirip getirmediklerini de denetler. Denetim sonuçları ayrıca Bakanlığa
bildirilir.
MADDE 21. - 18 inci maddeye göre bildirim yükümlülüğünü
süresi içinde yerine getirmeyen bağımsız çalışan yabancı ile yabancı çalıştıran
işverene her bir yabancı için ikiyüzelli milyon lira idarî para cezası verilir.
Çalışma izni olmaksızın bağımlı
çalışan yabancıya beşyüz milyon lira idarî para cezası verilir.
Çalışma izni bulunmayan
yabancıyı çalıştıran işveren veya işveren vekillerine her bir yabancı için iki
milyar beşyüz milyon lira idarî para cezası verilir. Bu durumda, işveren veya
işveren vekili yabancının ve varsa eş ve çocuklarının konaklama giderlerini,
ülkelerine dönmeleri için gerekli masrafları ve gerektiğinde sağlık
harcamalarını karşılamak zorundadır.
Birinci, ikinci ve üçüncü
fıkralarda sayılan fiillerin tekrarı halinde idarî para cezaları bir kat
artırılarak uygulanır.
Bu Kanuna göre verilmiş çalışma
izni olmaksızın bağımsız çalışan yabancıya bir milyar lira idarî para cezası
verilir ve varsa işyeri veya işyerlerinin Bakanlık bölge müdürlerince
kapatılması kararı alınarak, bu kararın uygulanması için durum ilgili valiliğe
bildirilir. Tekrarı halinde, varsa işyeri veya işyerlerinin kapatılmasının yanı
sıra idarî para cezası bir kat artırılarak uygulanır.
Bu Kanunda öngörülen idarî para
cezaları gerekçesi belirtilmek suretiyle Bakanlık bölge müdürlüğünce ilgililere
7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. İdarî para cezaları
tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde vergi daireleri veya mal
müdürlüklerine ödenir. İlgililer cezaya bu süre içinde yetkili sulh ceza
mahkemesi nezdinde itiraz edebilir. Başvuru, cezanın takip ve tahsilini
durdurmaz.
Bu Kanuna göre idarî para cezası
ile cezalandırılan bağımlı veya bağımsız çalışan yabancılar ile yabancı
çalıştıran işverenler İçişleri Bakanlığına bildirilir.
Bu Kanuna göre süresi içinde
ödenmeyen idarî para cezaları ve diğer alacakların takip ve tahsilinde 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Yönetmelik
MADDE 22. - Her türlü çalışma izninin verilmesi,
sınırlandırılması, iptali, çalışma izninden muaf tutulacak yabancılar ile
bildirim yükümlülüklerinin nasıl yerine getirileceğine ilişkin usul ve esaslar
bu Kanuna göre çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin
yönetmelik; Bakanlık, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Turizm Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Denizcilik
Müsteşarlığı ve Dış Ticaret Müsteşarlığı ile müştereken, ilgili görülen diğer
bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarının da görüşleri alınmak suretiyle Kanunun yayımı tarihini izleyen
altı ay içinde çıkarılır.
Yabancı sermaye yatırımlarında yabancıların çalıştırılması
MADDE 23. - 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu
kapsamında kurulan şirket ve kuruluşlarda çalıştırılmak istenen yabancılar,
Hazine Müsteşarlığı ile müştereken çıkartılacak yönetmelikle belirlenecek usul
ve esaslar çerçevesinde Bakanlıkça verilen çalışma izni ile çalıştırılabilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Bazı Kanunlarda
Yapılan Değişiklikler
MADDE 24. - Ekli (1) sayılı listede gösterilen kadrolar
ihdas edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına ilişkin bölümüne eklenmiştir.
MADDE 25. – 9.1.1985 tarihli ve 3146 sayılı Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu
maddesine aşağıdaki bent (h) bendi olarak eklenmiş ve mevcut (h) bendi (i)
bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
h) Yabancıların Çalışma İzinleri
Hakkında Kanunda öngörülen işleri yapmak,
MADDE 26. – 27.1.1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde 34. - Yabancı müteahhit veya yabancı kuruluşlar, Türkiye’de Devlet daireleri ile resmi ve özel kuruluş ve şahıslara karşı re’sen veya yerli kuruluşlarla birlikte taahhüt ettikleri mühendislik veya mimarlıkla ilgili işlerde, yalnız bu işe münhasır kalmak kaydıyla, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının ve Odalar Birliğinin görüşleri alınarak, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca verilen çalışma izni ile yabancı uzman çalıştırabilirler.
MADDE 27. - 6235 sayılı Kanunun 35 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 35. - 34 üncü madde
kapsamına girmeyen işlerde yabancı mühendis ve yüksek mühendisler ile mimar ve
yüksek mimarlar, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Odalar Birliğinin görüşleri
alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca verilen çalışma izni ile çalıştırılabilir.
MADDE 28. – 7.3.1954 tarihli ve 6326 sayılı Petrol
Kanununun 119 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 119. - Petrol hakkı
sahipleri, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığının görüşü
alınarak, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca verilen izinle yabancı idarî
ve meslekî personel ile uzman personel çalıştırabilir.
MADDE 29. – 8.6.1965 tarihli ve 625 sayılı Özel Öğretim
Kurumları Kanununun 21 inci maddesine dördüncü fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Bu Kanun kapsamında çalışacak
yabancılar, Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun hükümlerine tâbidirler.
MADDE 30. – 25.9.1981 tarihli ve 2527 sayılı Türk Soylu
Yabancıların Türkiye’de Meslek ve Sanatlarını Serbestçe Yapabilmelerine, Kamu,
Özel Kuruluş veya İşyerlerinde Çalıştırılabilmelerine İlişkin Kanunun 3 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 3. - Türk soylu
yabancıların, kanunlarda Türk vatandaşlarının yapabileceği belirtilen meslek,
sanat ve işlerde çalışabilme ve çalıştırılabilmeleri için, özel kanunlarda
aranan nitelikleri taşımak ve yükümlülükleri yerine getirmek şartıyla, bu Kanun
ve Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanuna göre, İçişleri ve Dışişleri
Bakanlıkları ile diğer ilgili bakanlık ve kuruluşların görüşleri alınarak
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca izin verilir.
MADDE 31. - 12.3.1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanununun 18 inci maddesinin (a) fıkrasının birinci bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Belgeli işletmelerde, Bakanlık
ve İçişleri Bakanlığının görüşü alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca verilen izinle yabancı uzman personel ve sanatkârlar
çalıştırılabilir.
MADDE 32. - 2634 sayılı Kanunun 26 ncı maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Birinci fıkra kapsamında
faaliyet gösterecek yabancılar, Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun
hükümlerine tâbidir.
MADDE 33. - 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununa bağlı (6) sayılı tarifenin başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Pasaport, vize, ikamet tezkeresi, Dışişleri Bakanlığı tasdik harçları ve yabancılara verilecek çalışma izin belgesi harçları:
MADDE 34. - 492 sayılı Kanuna bağlı (6) sayılı tarifenin
sonuna aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
IV. - Yabancılara Verilecek
Çalışma İzin Belgeleri:
1. Süreli Çalışma İzin Belgesi:
a)
1 yıla kadar (1 yıl dahil) 50
000 000.- TL
b)
3 yıla kadar (3 yıl dahil) 150
000 000.- TL
Süre
uzatımları da aynı miktarda harca tabidir.
2.
Süresiz Çalışma İzin Belgesi : 250 000 000.- TL
3.
Bağımsız Çalışma İzin Belgesi : 500 000 000.- TL
Çalışma
izin belgesi harçlarının tespitine, karşılıklılık ilkesi esası göz önünde
tutularak Dışişleri Bakanlığı yetkilidir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE
35. - 11.6.1932 tarihli ve
2007 sayılı Türkiye’deki Türk Vatandaşlarına Tahsis Edilen Sanat ve Hizmetler
Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE 1. - Bağımlı veya
bağımsız olarak çalışan yabancılara, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önceki mevzuat hükümlerine göre verilmiş olan çalışma izinleri, bu Kanun
uyarınca Bakanlıkça iptal edilmediği veya hükmünü kaybetmediği müddetçe
sürelerinin sonuna kadar geçerlidir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kamu kurum ve kuruluşlarının çalışma izni verdiği veya istihdam ettiği yabancılara ait bilgiler izni veren mercilerce, Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren doksan gün içinde Bakanlığa bildirilir.
GEÇİCİ
MADDE 3. - Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce çalışma izni başvurusu yapılan ve işlemleri
devam eden yabancıların çalışma izinlerini, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önceki yetkili kamu kurum ve kuruluşları verirler ve çalışma izninin veriliş
tarihinden itibaren otuz gün içinde gerekli bilgileri Bakanlığa iletirler.
Yürürlük
MADDE
36. - Bu Kanunun 24 üncü
maddesi Kanunun yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise yayımı tarihinden
itibaren altı ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
37. - Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU
: ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK
BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı |
Unvanı |
Kad. Der. |
Adedi |
GİH |
Daire Başkanı |
1 |
1 |
GİH |
Şube Müdürü |
1 |
2 |
GİH |
Uzman |
1 |
3 |
GİH |
Şef |
3 |
1 |
GİH |
Şef |
4 |
1 |
GİH |
Şef |
5 |
1 |
GİH |
Programcı |
2 |
1 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni |
3 |
2 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni |
4 |
3 |
GİH |
Bilgisayar İşletmeni |
3 |
3 |
GİH |
Bilgisayar İşletmeni |
4 |
3 |
|
TOPLAM |
|
21 |