KARA AVCILIĞI KANUNU
Kanun No. 4915 |
|
Kabul Tarihi : 1.7.2003 |
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; sürdürülebilir av ve yaban
hayatı yönetimi için av ve yaban hayvanlarının doğal yaşam ortamları ile
birlikte korunmalarını, geliştirilmelerini, avlanmalarının kontrol altına
alınmasını, avcılığın düzenlenmesini, av kaynaklarının millî ekonomi açısından
faydalı olacak şekilde değerlendirilmesini ve ilgili kamu ve özel hukuk tüzel
kişileri ile işbirliğini sağlamaktır.
Bu Kanun av ve yaban
hayvanlarını ve yaşama ortamlarını, bunların korunmasını ve geliştirilmesini,
av ve yaban hayatı yönetimini, avlakların kurulması, işletilmesi ve
işlettirilmesini, avcılığın, av turizminin, yaban hayvanlarının üretiminin,
ticaretinin düzenlenmesini, toplumun bilinçlendirilmesini, avcıların eğitimini,
av ve yaban hayatına ilişkin suçlar, suçların takibi ve cezaları kapsar.
MADDE 2. - Bu Kanunda adı geçen;
1) Bakanlık: Çevre ve Orman
Bakanlığını,
2) Bakan: Çevre ve Orman
Bakanını,
3) Genel Müdürlük: Doğa Koruma
ve Millî Parklar Genel Müdürlüğünü,
4) Av hayvanı: Bu Kanun
kapsamında avlanan, korunan ve Bakanlıkça belirlenen listede yer alan
hayvanları,
5) Yaban hayvanı: Sadece suda
yaşayan memeliler dışında kalan ve Bakanlıkça belirlenen bütün memelileri, kuşları ve sürüngenleri,
6) Avlak: Av ve yaban
hayvanlarının doğal olarak yaşadıkları veya sonradan salındıkları sahaları,
7) Özel avlak: Bir bütün teşkil
eden özel mülkiyetteki tapulu arazilerden, Bakanlığın avlaklar için tespit
ettiği ve tanımladığı şartlara uygun olan avlakları,
8) Devlet avlağı: Devlet
ormanları, toprak muhafaza ve ağaçlandırma sahaları ve benzeri yerlerle Devlet
tarım işletmeleri, baraj gölleri ve emniyet sahalarında, ilgili kuruluşun
muvafakatı alınarak Bakanlıkça avlak olarak ayrılan yerleri,
9) Genel avlak: Özel ve Devlet
avlakları dışında kalan bütün av sahaları ile göl, lagün, bataklık ve sazlık
gibi sahaları,
10) Örnek avlak: Devlet avlakları
ve genel avlaklar içinde Bakanlıkça belirlenecek esaslara göre ayrılan ve
işletilen veya işlettirilen avlakları,
11) Yaban hayatı koruma sahası:
Yaban hayatı değerlerine sahip, korunması gerekli yaşam ortamlarının bitki ve
hayvan türleri ile birlikte mutlak olarak korunduğu ve devamlılığının
sağlandığı sahaları,
12) Yaban hayatı geliştirme
sahası: Av ve yaban hayvanlarının ve yaban hayatının korunduğu, geliştirildiği,
av hayvanlarının yerleştirildiği, yaşama ortamını iyileştirici tedbirlerin
alındığı ve gerektiğinde özel avlanma plânı çerçevesinde avlanmanın
yapılabildiği sahaları,
13) Üretme istasyonu: Av ve
yaban hayvanlarının üretildikleri tesisleri,
14) Trofe : Yaban hayvanının
boynuz, diş, post ve benzeri hatıra değeri taşıyan parçalarını,
15) Sulak alan: Doğal veya
yapay, devamlı veya geçici, suları
durgun veya akıntılı, tatlı, acı veya tuzlu, denizlerin gel-git hareketlerinin
çekilme devresinde altı metreyi geçmeyen
derinlikleri kapsayan bütün suları, bataklık, sazlık ve
turbalıkları,
16) Av ve yaban hayatı yönetimi:
Av ve yaban hayatının sürdürülebilirliğinin sağlanması hedefinden hareketle; av
ve yaban hayvanları ile yaşama alanlarında gerekli araştırma, etüd ve envanter
çalışmalarının yapılması, koruma ve geliştirme faaliyetlerinin belirlenmesi,
faydalanmanın düzenlenmesi de dahil; yönetim plânlarının yapılması,
uygulanması, denetlenmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesini,
17) Avlanma plânı: Envanteri
yapılan, sınırları belli bir avlak alanında avlanmasına izin verilen yaban
hayvanlarının tür, cinsiyet ve yaş itibariyle kaç adet ve hangi usul ve
kurallara uyularak ne kadar süre içerisinde avlanacağını düzenleyen ve yaşama ortamının
geliştirilerek sürdürülmesi için gerekli
önlemleri öngören ve Genel Müdürlükçe onaylanmış plânı,
18) Avcı: Avcılık belgesine
sahip olan kişiyi,
19) Avcı kuruluşu: Kuruluş
statüsünde, avcılık ile av ve yaban hayatının korunması, geliştirilmesi ve
düzenlenmesine ilişkin hükümlerin yer aldığı dernekleri ve bunların oluşturduğu
federasyon ve konfederasyonları,
20) Gönüllü kuruluş: Amacı av ve
yaban hayatının korunması ve geliştirilmesi olan ve bu alanda faaliyet gösteren
vakıf, dernek veya bunların oluşturduğu federasyon ve konfederasyonlar gibi
sivil toplum örgütlerini,
21) Avcılık belgesi: Onsekiz
yaşını doldurmuş, silâh taşıma ehliyetine sahip, bu Kanuna göre avcılık belgesi
almaya engel hali bulunmayan, avcılık ve av yaban hayatı ile ilgili eğitim
almış ve sınavda başarılı olmuş kişilere başvuruları halinde verilen belgeyi,
22) Avlanma hakkı: Avcılık
belgesine sahip olan kişilerin yıllık avlanma izin ücreti ödeme koşulları ile
elde ettiği hakkı,
23) Av yılı: 1 Nisan'dan
başlayarak takip eden yılın 31 Mart sonuna kadar olan süreyi,
24) Av sezonu: Merkez Av
Komisyonunca tespit edilen ve avlanmasına izin verilen ilk grup av
hayvanlarının avının açıldığı tarih ile son grup av hayvanlarının avının
kapandığı tarih arasındaki süreyi,
25) Avlanma zamanı: Gün
doğumundan bir saat öncesi ile gün batımından bir saat sonrası arasında kalan
zamanı,
26) Avlanma: Bu Kanun kapsamında
avına izin verilen yaban hayvanı türlerini, izin verilen yerlerde, tespit
edilen zaman ve miktarlar ile belirlenen esas ve usullerle canlı veya ölü ele
geçirmeye çalışmayı veya ele geçirmeyi,
27) Yasa dışı avlanma: Bu Kanun
kapsamında korunan veya avına izin verilen yaban hayvanı türlerini; izin
verilen yerler, belirlenen zamanlar, miktarlar dışında ve/veya zehirleyerek,
tuzak ve kapan kurarak veya men edilen diğer usullerle canlı veya ölü ele
geçirmeye çalışmayı veya ele geçirmeyi,
28) Avlama ücreti: Örnek
avlaklar ile Genel Müdürlükçe belirlenen Devlet avlakları ve genel avlaklarda,
yıllık avlanma izin ücreti dışında, hayvan türlerine, ağırlıklarına ve trofe
değerlerine göre ayrıca alınan ücretleri,
29) Avlanma izin ücreti: Her av
yılı için, av hayvanı gruplarına ve avcılık belgesi çeşitlerine göre Bakanlıkça
tespit edilen ücretleri,
30) Döner Sermaye İşletmesi: Bu
Kanun çerçevesinde toplanan gelirlerin, yine sadece bu Kanun çerçevesinde
kullanılmak üzere yatırıldığı, 21.5.1992 tarihli ve 3800 sayılı Orman
Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 35 inci maddesine göre
kurulmuş bulunan Döner Sermaye işletmelerini,
31) Av koruma memurları: Bu
Kanun kapsamındaki suçların takibi, av ve yaban hayatı yaşama ortamlarının
ve avcıların kontrolü, av ve yaban
hayvanlarının bakımı, korunması, geliştirilmesi, gözlenmesi ve sayımı ile bu
konularda gerekli tespitleri yapmak üzere
eğitilen ve görevlendirilen, Çevre ve Orman Bakanlığı ve Orman Genel
Müdürlüğünde her sınıf, derece ve vazifede çalışan memurları,
32) Saha bekçisi: Yaban hayatı
koruma ve geliştirme sahaları ile avlaklarda koruma görevi verilen memur ve
işçi statüsünde çalışan personeli,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkez Av Komisyonu
ve İl Av Komisyonları
Av komisyonları
MADDE 3. - Merkezde, Bakanın veya Müsteşarın
başkanlığında, Bakanlık ve Genel Müdürlük merkez teşkilâtı ilgili birimlerinden
üç, bir bitki koruma uzmanı ve bir veteriner hekim olmak üzere
Tarım ve Köyişleri Bakanlığından
iki, Jandarma Genel Komutanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğü ile orman fakülteleri ve gönüllü kuruluşları temsilen birer,
dokuz coğrafi bölge esas alınarak belirlenecek avcı kuruluşlarından dokuz, özel
avlak temsilcisi bir olmak üzere toplam
yirmibir üyeden teşekkül eden Merkez Av Komisyonu kurulur.
İllerde ise valinin veya
görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında; Bakanlıktan iki, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı ile millî eğitim müdürlüğü, gençlik ve spor il müdürlüğü,
jandarma teşkilâtı ve gönüllü kuruluşları temsilen birer, mahalli avcı
kuruluşlarından üç üye olmak üzere toplam onbir üyeden teşekkül eden il av
komisyonu kurulur.
Gerekli hâllerde valilik, il av
komisyonundaki yapıya benzer ilçe av komisyonu kurabilir.
İlçe av komisyonu kararları il
av komisyonunda, il av komisyonu kararları da Merkez Av Komisyonunda
değerlendirilir. Merkez Av Komisyonu bu Kanunda Bakanlığa verilen yetkiler
dışında av ve yaban hayatının korunması ve geliştirilmesi için gerekli
kararları alır. Merkez Av Komisyonu kararı kesindir.
Merkez Av Komisyonu ile il ve
ilçe av komisyonlarının görev, yetki ve sorumlulukları, üyelerinin seçimi,
çalışma usulleri, coğrafik bölgelerin belirlenmesi, karar alınması, kararların
yayın ve yayım esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Merkez Av Komisyonunda alınan
kararların uygulanması, av ve yaban hayvanlarının korunması, üretimi ve bakımı
ile avcı kuruluşlarının kurulmasının ve çalışmasının teşviki, üyelerinin
eğitimi Bakanlıkça yürütülür.
Av
ve Yaban Hayvanlarının Korunması, Yaban Hayatı Koruma ve Geliştirme
Sahaları,
Üretme İstasyonları, Av Sezonu, Avlanma Esas ve Usulleri,
Av
ve Yaban Hayatı Yönetimi
BİRİNCİ BÖLÜM
Av ve Yaban Hayvanlarının Korunması,Yaban
Hayatı Koruma ve Geliştirme
Sahaları ve Üretme İstasyonları
Av ve yaban hayvanlarının korunması ve koruma alanları
MADDE 4. - Yaban hayvanı türleri içinde yer alan ve
Bakanlıkça belirlenen av hayvanlarından, korunması gerekenler Merkez Av
Komisyonunca, av hayvanlarının dışında kalan yaban hayvanları ile diğer türler
gerektiğinde ilgili kuruluşların uygun görüşleri alınarak Bakanlıkça koruma altına alınır. Bu karar Resmî
Gazetede yayımlanır. Koruma altına alınan yaban hayvanları avlanamaz. Yaban
hayvanları üreme, tüy değiştirme ve göç dönemlerinde rahatsız edilemez, yavru
ve yumurtaları toplanamaz, yuvaları
dağıtılamaz ve memeliler kış uykusunda rahatsız edilemez. Lüzumu halinde bu
yaban hayvanlarının kendilerinden, yavru ve yumurtalarından, korundukları süre
içinde faydalanma ve zararlı olanları ile mücadele ve men edilen avlanma usulleri
ile geçici olarak avlanma esasları Bakanlıkça tespit edilir.
Koruma altında olmayan yaban
hayvanlarının avlanmanın yasaklandığı gün ve sürelerde; tarım alanları ile besi
ve yaban hayvanlarına zarar verecek sayıda çoğalmaları veya bulaşıcı hastalık
taşıdıklarının tespiti durumunda, söz konusu alanlarda konu mahallî tarım ve
köyişleri ile orman teşkilâtı görevlilerince incelenerek hazırlanacak ortak
rapor doğrultusunda belli sayıda yaban hayvanının belirlenecek esas ve
usullerle avlattırılmasına Genel Müdürlükçe izin verilebilir.
Taraf olunan uluslararası
sözleşmeler gereğince el konulan veya doğal afetler, çevre sorunları, yaralanma
ve sahipsiz kalma gibi nedenlerle bakıma veya tedaviye muhtaç olan av ve yaban
hayvanlarının, tekrar doğal yaşama ortamlarına bırakılıncaya veya yabancı
türlerin orijin ülkesine gönderilinceye kadar bakım, tedavi ve
rehabilitasyonlarının yapılacağı kurtarma merkezleri kurulur. Bu yerlerin
kurulması ve işletilmesine ilişkin esaslar Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle
düzenlenir.
Av ve yaban hayvanlarının
beslenmesine, barınmasına, üremesine ve korunmasına imkân veren doğal yaşama
ortamları zehirlenemez, sulak alanlar kirletilemez, kurutulamaz ve bunların
doğal yapıları değiştirilemez.
Yaban hayatı koruma ve
geliştirme sahalarında yaban hayatı tahrip edilemez, ekosistem bozulamaz, yaban
hayatı koruma ve geliştirme sahaları ile üretme istasyonları dışında da olsa bu
sahalara olumsuz etki yapacak tesislere izin verilemez, varsa mevcut tesislerin
atıkları arıtılmadan bırakılamaz, onaylanmış plânlarda belirtilen yapı ve tesisler dışında hiçbir
yapı ve tesis kurulamaz, irtifak hakkı tesis edilemez. Bu sahalarda Bakanlıkça
gerektiğinde ilave yasaklamalar
getirilebilir. Bakanlığın uygun görüşü alınmadan diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca
yasaklama getirilemez.
Yaban hayatı koruma ve
geliştirme sahalarındaki kamuya ait açıklıkların ve mevcut olan ağaçların,
bitki örtüsünün yanması, her ne sebeple olursa olsun kesilmesi, sökülmesi,
boğulması, budanması sonucunda oluşacak açıklıklar ve arazinin düzeltilmesi
suretiyle elde edilecek sahalar işgal edilemez, kullanılamaz, bu yerlere her
türlü yapı ve tesis yapılamaz, bu yapı ve tesisler tapuya tescil edilemez. Bu gibi yapı ve tesislere hiçbir kayıt
ve şart aranmadan doğrudan doğruya Bakanlıkça el konulur. Bu sahalarda yaban
hayatının tahrip olmasına, ekosistemin bozulmasına neden olan olumsuz
müdahalelerden dolayı Bakanlıkça yapılacak iyileştirme çalışmalarına ait
giderler sebebiyet verenlerden ayrıca tazmin edilir.
Yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarında mülki alanı bulunan köy
tüzel kişiliği ve belde belediyeleri ile koruma hizmeti için işbirliği
yapılabilir. Koruma hizmetinin alınmasına ilişkin esas ve usuller Bakanlıkça
belirlenir.
Yaban hayatı koruma ve
geliştirme sahaları ile üretme istasyonları, orman rejimine giren yerlerde
Bakanlıkça, diğer yerlerde Bakanlar Kurulunca tefrik edilir. Bu sahaların
ayrılması ve yönetimine ilişkin esas ve usuller Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Av Sezonu, Avlanma
Esas ve Usulleri ile Av ve Yaban Hayatı Yönetimi
Av sezonu
MADDE 5. - Sürüngen, kuş ve memeli av hayvanlarının
sınıf ve türlerine göre eş tutma, üreme, yavru büyütme, erginleşme gibi yaşam
evrelerini dikkate alarak avlanma sürelerinin başlama ve bitiş tarihleri ile
populasyon durumuna göre avlanma günleri ve av miktarlarını tespit etmeye, Devlet avlakları ve genel avlaklarda
bazı türlerin avını ve bazı avlaklarda avlanmayı belli bir süre yasaklamaya; il
av komisyonlarının görüş ve önerileri doğrultusunda Merkez Av Komisyonu, özel
avlaklar ile örnek avlaklarda ise
Bakanlık yetkilidir. Nesli tehlike altında olan, nadir, hassas ve
benzeri statülerde yer alan türler ile endemik ve göçmen türlerin korunması
amacıyla gerekli koruma tedbirlerini almaya, bu türler için bu Kanunda adı
geçen koruma alanlarını oluşturmaya ve bu alanları ekolojik ihtiyaçlarına göre
yönetmeye, doğal türlerin azalması veya nesillerinin tehlike altına girmesi
durumunda yeniden yerleştirme çalışmalarının ekolojik prensiplere göre yapılmasını
sağlamaya, av yasağına ilişkin esas ve usulleri tespit etmeye, avcılığın
denetlenmesi ve izlenmesi çalışmalarını yapmaya ve uygulamada gerekli
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Merkez Av Komisyonunca tespit
edilen av miktarları ve avlanma süreleri dışında avlanılamaz.
Av ve yaban hayatının korunması,
geliştirilmesi ve sürdürülebilir yönetiminde; kamuoyu desteğinin sağlanması
için toplumun bilgilendirilmesi, bilinçlendirilmesi ile avcıların ve toplumun
eğitilmesi amacıyla; Türkiye sınırları içinde yayın yapan ulusal, bölgesel,
yerel radyo ve televizyonlar; av sezonunun başlamasından onbeş gün önce ve sona
ermesinden itibaren de onbeş gün süreyle eğitici, uyarıcı ve tanıtıcı yayın
yapmak zorundadırlar. Bu yayın ve tanıtım faaliyetleri her kuruluşun ana haber
bültenlerinden sonraki kuşakta ve ücretsiz olarak yayınlanır. Bu programların
süresi yılda toplam üç saatten az olamaz. Bu hizmetlerin yürütülmesinde kurum
ve kuruluşlar Bakanlık ile işbirliği yaparlar.
MADDE 6. - Avlanma, avcılık belgesi ve avlanma izni
almak şartıyla, yasalarla izin verilen silâh, araç ve eğitilmiş hayvanlarla,
avlanma plânlarına veya Merkez Av Komisyonu kararlarına göre yapılır.
Zehirle avlanmak yasaktır. Haznesi iki fişek alacak şekilde sınırlandırılmamış otomatik, yarı otomatik, pompalı ve benzeri yivsiz av tüfekleri ile havalı tüfek ve tabancalar avda kullanılamaz. Eğitilmiş hayvanlarla ve mücadele kapsamında kullanım yeri, şekli ve özellikleri Merkez Av Komisyonunca belirlenecekler dışında kara, hava araçları ve yüzer araçlarla, ses, manyetik dalga, ışık yayan araç ve gereçler, canlı mühre, tuzak, kapan ve diğer benzeri araç, gereç ve usullerle avlanılamaz. Avda kullanımı Merkez Av Komisyonu kararı ile men edilen ses ve manyetik dalga yayan cihazlar, tuzak ve kapanlar ile benzeri araç ve gereçlerin pazar ve ticarethanelerde bulundurulması ve satışı yasaktır. Özellikleri Merkez Av Komisyonunca belirlenenlerin dışında gümeler kurulamaz ve bu gümelerde avlanılamaz.
Avlanan hayvanların taşınması ve
avlanma gayesi dışında mücadele kapsamında ve kişilerin kendilerini,
tarlalarını ve sürülerini korumak maksadıyla avlaklarda avcılık belgesi ve
avlanma izni olmadan avlanmada kullanılan silâhları ve araçları taşıma veya
köpek bulundurma ile eğitilmiş hayvanlarla ve avlanma zamanı dışında avlanma
esasları Merkez Av Komisyonunca tespit edilir. Bu esas ve usullere aykırı
şekilde avlanılamaz.
Av ve yaban hayatı yönetimi
MADDE 7. - Av ve yaban hayatı yönetimine, saha, avlak,
istasyon ve tesislerin kurulmasına ait iş ve işlemler, gerektiğinde ilgili
kuruluşların görüşleri alınarak Bakanlıkça yapılır veya yaptırılır.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Avlama Ücretleri, Katılım Payı, Ücret Alınmayacak Hâller ve Toplanan
Gelirlerin Kullanılması
BİRİNCİ BÖLÜM
Avlama Ücretleri, Katılım Payı ve Ücret
Alınmayacak Hâller
Avlama ücretleri ve katılım payı
MADDE 8. - Av ve yaban
hayatı yönetimi ile avlanma plânlarına göre yapılacak avlanmalar için; av
hayvanlarının türlerine, ağırlıklarına ve trofelerine göre alınacak avlama
ücretleri Bakanlıkça tespit edilir. Avlama ücretleri, Genel Müdürlükçe tahsil
edilir ve Döner Sermaye İşletmesine yatırılır.
Ateşli, ateşsiz, yivli, yivsiz av tüfekleri ile mermi, fişek, barut,
saçma, çekirdek, kapsül ve kovanların perakende satışında satış bedelinin %
2’si Döner Sermaye İşletmesine katılım payı olarak satışı takip eden üçüncü
ayın son gününe kadar yatırılır. Bu
ödemelerle ilgili olarak düzenlenecek katılım payı cetvelleri aynı süre içinde
Genel Müdürlüğe gönderilir. Katılım payları süresi içinde yatırılmadığı
takdirde; yatırmayanlar hakkında 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Tahsil edilen avcılık belgesi
harçlarının %30'u Bakanlık Döner Sermaye işletmelerine yatırılır.
Ücret alınmayacak hâller
MADDE 9. - Bilimsel
yönden tabiata ve türlerine zararlı
olan hayvanların bu Kanun gereğince görevliler veya avcılar tarafından
avlanmasında ücret alınmamasına ilişkin
usul ve esaslar Bakanlık tarafından tespit edilir.
Yabancı devletlerin diplomatik
pasaport taşıyan temsilcileri ile Devlet misafirlerinden, ikili veya çok
taraflı sözleşmelere ve mütekabiliyet esasına bağlı olarak avlanma izin ücreti
veya avlama ücreti alınmayabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Toplanan Gelirlerin Kullanılması
MADDE 10. - Bakanlık, av ve yaban hayvanlarının
korunması, geliştirilmesi ve av ve yaban hayatı yönetimi, avlakların kurulması,
bakımı, işletilmesi ve avlanmaların kontrol altına alınması, üretme
istasyonları, koruma ve geliştirme sahaları
kurulması, yaban hayvanlarının hastalıkları ile mücadele edilmesi,
avcıların eğitilmesi, avcılığın ve av turizminin geliştirilmesi için Döner
Sermaye İşletmesinde bu Kanun uyarınca toplanan gelirin tamamını kullanır.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Avlaklar,
Avcılık Belgesi ve Avlanma İzni
BİRİNCİ BÖLÜM
Avlaklar
MADDE 11. - Özel avlaklar Bakanlıktan izin alınarak
kurulur, sahipleri veya kiracıları tarafından yönetilir, işletilir veya
işlettirilir. Diğer avlaklar ise Genel Müdürlükçe yönetilir, işletilir veya
işlettirilir. Genel Müdürlükçe yönetilen, işletilen veya işlettirilen
avlakların plânlanması, kuruluşu, sınıflandırılması, alanlarının belirlenmesi,
işaretlenmesi, yönetimi, işletilmesi, işlettirilmesi ve denetimine ilişkin esas
ve usuller Bakanlıkça düzenlenir.
Özel avlaklar dışındaki avlakların işletilmesi amacıyla bu avlaklarda
sahası bulunan köy tüzel kişilikleri ve belde belediyeleri ile koruma, üretim,
bakım ve avcılığın düzenlenmesi karşılığı işbirliği yapılabilir. İşbirliği
yapılan avlaklardan sağlanan gelirden, köy tüzel kişiliklerine ve belde
belediyelerine verilecek miktar, sahaların özelliğine göre Bakanlıkça
belirlenir.
Avlanma plânları yapılmış örnek
avlakların, plânda belirtilen esaslara göre işlettirilmesi Bakanlıkça gerçek veya tüzel kişilere verilebilir. İşletmeci avlak işletmesinde
istihdam edeceği iş gücünü öncelikle mahalli köylerden sağlar. Bu hususlarla
ilgili esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Bütün avlaklar Bakanlıkça
denetlenir.
MADDE 12. - Özel
avlaklarda avlanmak avlak sahibinin, Devlet avlakları, genel avlaklar ve örnek
avlaklarda avlanmak Bakanlığın iznine bağlıdır. Sahipli arazilerde avlanmayla
ilgili esaslar Bakanlıkça tespit
edilir.
Özel kanunlarla veya Merkez Av
Komisyonunca avlanmanın yasak edildiği yerlerde ve 2 nci maddenin 11, 12 ve 13 üncü bentlerinde tanımlanan saha
ve istasyonlarda avlanılamaz. Buralarda, ancak av ve yaban hayvanlarının
çoğaldığı ve zararlı olduğu hâllerde
avlanmaya Bakanlıkça izin verilebilir. 2 nci maddenin 12 nci bendinde
tanımlanan sahalarda ise özel avlanma plânlarına göre Bakanlıkça verilecek
izinle avlanılabilir.
Av yılı içinde bazı av hayvanı
türlerinin nesillerini devam ettiremeyecek sayıya düşmesinin söz konusu olduğu
hâllerde, avlanmanın açık olduğu avlaklarda avlanmayı belli bir süre
yasaklamaya ve gerektiğinde yeniden açmaya Bakanlık yetkilidir. Bu
hususlarla ilgili esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Avcılık Belgesi ve
Avlanma İzni
Avcılık belgesi
MADDE 13. - Avcılık belgesi, Türk vatandaşlarına bir
defaya mahsus olmak üzere verilir ve
her yıl vize edilir. Avcılık belgelerinin vize edilmesine ilişkin iş ve
işlemler Bakanlıkça belirlenir.
10.7.1953 tarihli ve 6136 sayılı
Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 7 nci maddesine
göre alınan yivli av tüfekleri sahiplerinden avlanmak isteyenler ayrıca bu
Kanun gereğince alınması gerekli avcılık belgesini almak zorundadırlar.
Avcılık belgesi alacak olanlar,
eğitime ve yeterlik sınavına tâbi tutulur.
Türkiye'de ikamet eden yabancı
uyruklulara avlanabilmeleri için yabancı avcılık belgesi verilmesinde
mütekabiliyet esası aranır. Avcı turistlere ise geçici avcılık belgesi verilir.
Eğitim, yeterlik sınavı ve avcılık belgelerinin verilişine dair esas ve usuller
Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Avcılık belgelerine ait iş ve
işlemler Bakanlıkça yürütülür ve bu belgeler olmadan avlanılamaz.
MADDE 14. - Avcılık
belgesi sahibi avcılar, avlanmak istedikleri av yılına ait avlanma izin ücretini
Döner Sermaye İşletmesine yatırmak suretiyle avlanma izni almak zorundadırlar.
Avlanma izin ücreti Bakanlıkça, hayvan gruplarına, avlanmanın il, bölge veya
ülke genelinde yapılmasına göre farklı olarak tespit edilebilir. Avlanma izni bir av yılı içindir.
Avlaklarda, avcılık belgesi ve
avlanma izni olmadan avlanılamaz.
Özel avlaklarda üretilip salınan
türlerin avlanması için gerekli izin, avlak sahibi veya işletenlerce ücreti
karşılığı verilir. Bu ücretin %10'u Döner Sermaye İşletmesine yatırılır, aksi takdirde özel avlak kuruluş izni
iptal edilir.
Avlanma izin ücretlerinin
tahsili ve Döner Sermaye İşletmesine yatırılması ile ilgili esaslar Bakanlıkça
tespit edilir.
BEŞİNCİ KISIM
Av Turizmi, Ticareti ve Özel Üretim
BİRİNCİ BÖLÜM
Av Turizmi
MADDE 15. - Türkiye'de
av turları, fotoğraf ve film çekimleri ile av ve yaban hayvanları gözlem
turları yaptıracak seyahat acenteleri, Bakanlıktan av turizmi izin belgesini
almaya; seyahat acenteleri vasıtasıyla veya münferiden sadece özel avlaklar ile
gerçek ve tüzel kişiler tarafından işletilen avlaklarda avlanmak üzere yurdumuza gelen avcı
turistler ise 13 üncü maddede belirtilen geçici avcılık belgesini almaya ve
avlayacakları av hayvanlarını bu belgeye
kaydettirmeye mecburdurlar. Av turizmi izin belgesinin verilişine dair
esas ve usuller Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
Av turizmine ilişkin esas ve
usuller ile avcı turistlerin avlayabilecekleri av hayvanlarının tür, cinsiyet
ve miktarları, bunlardan alınacak avlanma ücretleri ve diğer ücretler
Bakanlıkça tespit edilir.
18.12.1981 tarihli ve 2565
sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu ile 15.7.1950 tarihli
ve 5683 sayılı Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun
hükümleri saklıdır.
Yabancıların getirebilecekleri av teçhizatı
MADDE 16. - Avcı turistler, beraberlerinde ok-yay ile
yivli ve yivsiz av tüfeklerini ve bunlara ait mermileri getirebilirler. 6136
sayılı Kanun ile 11.9.1981 tarihli ve
2521 sayılı Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av
Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanun hükümleri
saklıdır.
Yabancıların götürebilecekleri av hayvanları
MADDE 17. - Avcı turistler, avladıkları ve onaylanmış
geçici avcılık belgelerine kayıtlı av hayvanlarının etlerini ve hatıra değeri
taşıyan parçalarını, Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerdeki
taahhütlerini dikkate almak kaydıyla başka bir izne bağlı olmadan yurt dışına
beraberlerinde çıkarabilirler, adreslerine gönderebilirler veya
göndertebilirler.
İKİNCİ BÖLÜM
Av ve Yaban Hayvanlarının Ticareti ve
Üretim Esasları
MADDE 18. - Taraf
olunan uluslararası sözleşmelerle ticareti yasaklanan yerli ve yabancı yaban hayvanları ve bu Kanunun 6 ncı maddesi
çerçevesinde belirlenen avlanma esas ve usullerine aykırı olarak avlanan yaban
hayvanları canlı veya cansız olarak
veya bunların et, yumurta, deri, post, boynuz ve benzeri parçaları ile bunların
türevleri satılamaz, satın alınamaz, nakledilemez ve bunların ithalatı ve ihracatı
yapılamaz.
Taraf olunan uluslararası
sözleşmelerle ticaretine düzenleme getirilen türler ile bu Kanun kapsamında
yasal olarak avlanan av hayvanları ve bunlardan elde edilen parçalarının
ticaretini denetlemeye ve kısmen veya tamamen yasaklamaya, bunların
ticaretinden Döner Sermaye İşletmesine gelir alınması ile ilgili usul ve
esasları düzenlemeye Bakanlık yetkilidir.
Yurt içinde sergilenmek üzere
veya gösteri amaçlı olarak uluslararası sözleşmeler çerçevesinde ithalatına
Bakanlıkça izin verilen yaban
hayvanları satılamaz. Bu hususlar
Bakanlıkça denetlenir.
Üretim esasları
MADDE 19. - Kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler, av ve yaban hayvanlarından
Türkiye'de doğal olarak yetişen türleri
Bakanlıktan izin almak şartıyla üretebilirler. Bunların doğaya salınabilmesi için Bakanlıktan ayrıca
izin almak zorunludur. Yabancı türlerden Türkiye'nin uluslararası
yükümlülükleri çerçevesinde ve doğal
türlerimize zarar vermeyecek olanlarının ithalatına ve üretimine, ilgili kurum
ve kuruluşların görüşleri alınarak Bakanlıkça izin verilebilir.
ALTINCI
KISIM
Suçların
Takibi ve Cezalar
BİRİNCİ BÖLÜM
Suçların Takibi
MADDE 20. - Avcılığın
kontrolü, av hayvanlarının korunması, av suçlarının takibi ve bu Kanunun 19
uncu maddesi kapsamında üretim yapan yerlerin denetimi Bakanlık ve Orman Genel
Müdürlüğünce yapılır. 4.7.1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Selâhiyet Kanunu ile 10.3.1983 tarihli ve 2803
sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.
Suçların takibi ile görevli olan
av koruma memurları ve saha bekçileri bu Kanunda belirtilen yasaklara aykırı
hareket edenleri avlanmadan men etmeye, haklarında suç zaptı düzenlemeye ve
silâh, alet ve ekipmanlar ile canlı, cansız av hayvanlarını, av hayvanlarının
bizatihi avında kullanılan suç vasıtalarını
kime ait olursa olsun zapt etmeye ve bu amaçla yakalamaya görevli ve
yetkilidir. Av suçu işleyenler, olay yerinde gerekli tutanaklar düzenlendikten
sonra derhal serbest bırakılır. Hüviyeti tespit edilemeyen suçlular vakit
geçirilmeksizin hüviyeti tespit edilebilecek en yakın köyün muhtar veya ihtiyar
heyetine ve bunlarla da tespiti mümkün olmazsa en yakın zabıta merkezine
götürülürler. Görevli memurların bulunmadığı yerlerde, kır ve köy bekçileri ile
köy muhtarları da aynı yetkiyi haizdir. Yukarıda sayılan görevlilerce
düzenlenen tutanaklar aksi sabit oluncaya kadar muteberdir.
Zapt edilen suç aleti silâhlar
en yakın orman idaresine teslim edilir. Bu silâhlar soruşturma evrakı ile birlikte mahalli Cumhuriyet savcılığına intikal ettirilir. Zapt edilen
diğer canlı, cansız av hayvanları ile bizatihi av suçunda kullanılan vasıtalar,
suç aleti ve ekipmanları, vazifeli memurlarca muhafaza edilmek üzere orman
idaresine, orman idaresi olmayan yerlerde suç mahalline en yakın belediye, köy
muhtarı, köy ihtiyar heyeti üyelerinden
birine yed'i emin senedi karşılığında teslim olunur. Belediye veya köy
yetkililerine teslim olunan canlı, cansız av hayvanları, suç aletleri ve ekipmanları
ile bizatihi av suçunda kullanılan vasıtalar en kısa zamanda orman idaresine
idarece nakledilir. Bunlardan cansız av hayvanları Cumhuriyet savcılığına
bildirilerek herhangi bir mahkeme kararına gerek kalmaksızın Bakanlıkça veya
Orman Genel Müdürlüğünce bekletilmeksizin satılır. Satışa ilişkin esas ve
usuller Bakanlıkça tespit edilir. Canlı av hayvanları hemen, yaralı olanları
ise tedavi edildikten sonra doğaya salınır veya Türkiye'nin uluslararası
sözleşmelerdeki taahhütleri de dikkate alınarak Bakanlıkça gerekli işlem
yapılır. Av hayvanlarının avında kullanılan ve zapt edilen diğer suç aleti,
ekipmanları ve vasıtalar hakkında
31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman
Kanununun 84 üncü
maddesi hükümlerine göre işlem yapılır. Satış bedellerinin tamamı,
yapılan her türlü masraflar düşüldükten sonra emanet olarak Döner Sermaye
İşletmesine yatırılır. Durum ilgili mahkemeye bildirilir.
Av koruma ve kontrollerinde
Bakanlık görevlilerine veya güvenlik güçlerine gönüllü destek sağlamak üzere
Bakanlıkça belirlenecek kişilere fahri av müfettişliği görev ve unvanı
verilebilir. Fahri av müfettişleri; bu Kanuna göre suç sayılan fiilleri
işleyenler hakkında işlem yapılması amacıyla Genel Müdürlükçe kendilerine
verilen tutanağı düzenleyerek en geç bir hafta içinde en yakın orman idaresi
birimine teslim etmek mecburiyetindedir. Fahri av müfettişlerinin seçimi,
eğitimi, görev ve yetkileri ile çalışma esas ve usulleri Bakanlıkça çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
Avcılar talep halinde av koruma
memurlarına, saha bekçilerine, polis ve jandarma ile köy ve kır bekçilerine,
köy muhtarı ve ihtiyar heyeti üyelerine avlanma belge ve izinleri ile
avladıkları hayvanları ibraz etmek zorundadırlar. Suçların ihbarında ve talep
halinde takibinde köy ve kır bekçileri, köy muhtarı ve ihtiyar heyeti üyeleri av koruma memurlarına ve saha bekçilerine
yardıma mecburdurlar.
Av koruma memurları ve saha
bekçilerinden; Bakanlıkça lüzum görülecek olanlara, Bakanlar Kurulunca
belirlenen silâhlar demirbaş olarak verilir. Av koruma memurları ve saha
bekçileri bu Kanunla kendilerine verilen görevlerini ifa sırasında silâhlarını
6831 sayılı Kanunun 78 inci maddesinde belirtilen hâllerde kullanabilirler.
Av koruma memurları görevlerini
yaparken ilgili bakanlıkların görüşü alınarak, rengi ve biçimi Bakanlıkça
tespit edilen resmî kıyafet giymek mecburiyetindedirler. Resmî kıyafetler,
silâh, telsiz ve diğer teçhizat ile araç ve gereçler Bakanlıkça verilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Cezalar
Yasaklara uymama
MADDE 21. - 4 üncü
maddenin birinci, ikinci ve altıncı fıkralarına aykırı hareket edenlere, 5 inci maddenin birinci ve ikinci
fıkraları gereğince tespit edilen av
miktarı ve avlanma süreleri dışında avlananlara, 12 nci maddenin üçüncü fıkrası
gereğince Bakanlıkça getirilecek yasaklara uymayanlara, her bir suç için ayrı
ayrı olmak üzere yüzellimilyon lira idarî para cezası verilir.
4 üncü maddenin dördüncü fıkrası
gereğince av ve yaban hayvanlarının beslendikleri ve barındıkları ortamı
zehirleyenlere iki yıldan az olmamak üzere hapis, üçmilyar liradan az olmamak
üzere ağır para cezası verilir, faillerin avcılık belgesi iptal edilir ve
kendilerine bir daha belge verilmez.
4 üncü maddenin beşinci fıkrası
gereğince yaban hayatı koruma ve geliştirme sahaları ile üretme istasyonları ve
benzeri sahalarda, bina ve tesislerin
atıklarının arıtılmadan doğal ortama bırakılması nedeni ile yaban hayatının
veya ekosistemin olumsuz yönde etkilenmesine sebebiyet verenlere ve tahrip
edenlere 9.8.1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu hükümleri uygulanır.
Devletin hüküm ve tasarrufu
altında olan yerlerdeki yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarına izinsiz
olarak kurulan yapı ve tesisler, mahallî
mahkemelerce müsadere edilir.
Bu Kanunda belirtilen suçların
fahri av müfettişleri tarafından işlenmesi halinde verilecek cezalar iki misli
uygulanır. Av suçu işleyen veya gerçeğe aykırı tutanak düzenleyen fahri av
müfettişlerinin belgeleri iptal edilir ve kendilerine bir daha fahri av
müfettişliği görevi verilmez.
5 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen hükümlere uymayan
radyo ve televizyon kuruluşları hakkında 13.4.1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo
ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Özel avlakların kuruluş amacı dışında işletilmesi
MADDE 22. - 11 inci
madde gereğince yapılan denetimlerde özel avlakların kuruluş amaçları dışında
işletildiğinin tespiti halinde, avlak sahibine veya bu avlakları kiralamak
sureti ile işletenlere, birmilyar lira idarî para cezası verilir.
MADDE 23. - Avlaklarda
izin almadan avlananlara ve Merkez Av Komisyonunca avlanmanın yasaklandığı
avlaklarda avlananlara yüzellimilyon lira, özel kanunlarla avlanmanın
yasaklandığı sahalar ile 2 nci maddenin
11, 12 ve 13 üncü bentlerinde tanımlanan
saha ve istasyonlarda avlananlara, üçyüzmilyon lira idarî para cezası verilir.
Avlanma esaslarına uymama ve
belgesiz avlanma
MADDE 24. - 6 ncı
maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında sayılan zehirle avlanma hariç diğer
yasaklara ve esaslara aykırı hareket edenlere her bir suç için ayrı ayrı olmak
üzere yüzellimilyon lira idarî para cezası verilir.
Zehirle avlananlara bir yıldan
üç yıla kadar hapis, birmilyar liradan az olmamak üzere ağır para cezası
verilir, faillerin avcılık belgesi iptal edilir ve kendilerine bir daha belge
verilmez.
Bu Kanuna göre alınması gereken
avcılık belgesini almadan avlananlara üçyüzmilyon lira; avlanma izni olmadan
avlananlara ise yüzellimilyon lira idarî para cezası verilir.
Yabancı avcılık belgesi veya
geçici avcılık belgesi almadan avlananlara birmilyar lira idarî para cezası
verilir.
Avcılık belgesini ve avlanma
izin belgesini yanında taşımadan avlananlara eksik her bir belge için
otuzmilyon lira idarî para cezası verilir.
Yabancılarla ilgili yasaklara uymama
MADDE 25. - Av turizmi
izin belgesi almadan av turu, fotoğraf ve film çekimleri ile av ve yaban
hayvanları gözlem turları yaptıran veya yabancıların geçici avcılık belgesi
olmadan avlanmasına aracılık eden kişi,
kuruluş ve acentelere onmilyar
lira, geçici avcılık belgesinde kayıtlı türler ve yerler dışında avlanan
yabancı uyruklu kişiye, beşmilyar lira idarî
para cezası verilir.
Av ve yaban hayvanı ticareti
yasağına uymama
MADDE 26. - 18 inci
maddenin birinci ve ikinci fıkraları ve 19 uncu madde gereğince Bakanlığın
koyacağı esaslara uymayanlara, beşyüzmilyon liradan ikimilyarbeşyüzmilyon liraya
kadar ağır para cezası verilir.
18 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen yasağa uymayanlara üçmilyar lira idarî para cezası verilir.
Cezaların güncelleştirilmesi
MADDE 27. - Bu Kanunda
yazılı para cezaları, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için
4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi
hükümleri uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır.
Avdan men etme, müsadere ve tazminat
MADDE 28. - Bu Kanunla yasak edilen fiilleri işleyenler
derhal avdan men edilir. Bunların bizatihi av suçunda kullandıkları suç
vasıtaları, suç aletleri kime ait
olursa olsun idarece zapt ve yetkili sulh ceza mahkemesince müsadere edilir.
Canlı ve cansız av hayvanları da müsadere olunur.
Müsadere edilen silâhlar
dışındaki suç alet ve ekipmanları ile suç vasıtaları ve cansız av hayvanları
orman idaresince satılarak ücreti Döner Sermaye İşletmesine gelir kaydedilir.
20 nci madde gereğince zapt edilerek satılan ve emanete alınan bedeller ise,
müsadere kararının kesinleşmesini müteakip Döner Sermaye İşletmesine gelir
kaydedilir.
Bu Kanun hükümlerine aykırı
olarak avlanan, öldürülen veya yaralanan hayvanlar müsadere edilmiş olsa dahi
talep halinde hükmolunacak tazminat av hayvanı türlerine göre Bakanlıkça tespit
edilen değerler üzerinden, zehirle avlanmalarda ise beş misli fazlasıyla
hesaplanır ve tahsiline mahkemece karar verilir. Tahsil edilen para, Döner
Sermaye İşletmesine gelir kaydedilir.
MADDE 29. - Bu Kanunda
belirtilen idarî para cezaları, suçun
tekrarı halinde bir misli fazlası ile uygulanır.
21 inci maddenin birinci
fıkrasında yazılı cezaya konu suçların tekrarı halinde faillerin avcılık
belgeleri iptal edilir ve kendilerine bir daha avcılık belgesi verilmez.
21 inci maddenin ikinci
fıkrasında yazılı cezaya konu suçların tekerrürü halinde cezalar iki misline
kadar artırılır.
22 nci maddede yazılı cezaya
konu suçların tekrarı halinde avlak kuruluş izni iptal edilir.
23 üncü maddede yazılı cezalara
konu suçların tekrarı halinde, faillerin avcılık belgeleri iptal edilir ve
kendilerine bir daha avcılık belgesi verilmez.
24 üncü maddenin birinci
fıkrasında yazılı cezaya konu; 6 ncı maddenin ikinci fıkrasındaki suçların
tekrarı halinde faillerin avcılık
belgeleri iptal edilir ve kendilerine bir daha avcılık belgesi verilmez.
24 üncü maddenin birinci
fıkrasında yazılı cezaya konu; 6 ncı maddenin üçüncü fıkrasındaki suçların
tekrarı halinde faillerin avcılık belgesi yoksa, kendilerine iki yıl süreyle
avcılık belgesi verilmez, avcılık belgesi olanlar ise iki yıl süreyle
avcılıktan men edilir.
24 üncü maddenin ikinci
fıkrasında yazılı cezaya konu suçun tekerrürü halinde cezalar iki misline kadar artırılır.
26 ncı maddenin birinci
fıkrasında yazılı cezaya konu suçların tekerrürü halinde verilecek ceza iki
misli uygulanır.
İdarî para cezalarına itiraz ve cezaların tahsili
MADDE 30. - Bu Kanuna
göre verilecek idarî para cezaları 4856 sayılı Kanunda yer alan İl Çevre ve
Orman Müdürü veya yetki verdiği elemanlar ile 31.10.1985 tarihli ve 3234 sayılı
Orman Genel Müdürlüğünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda yer alan orman
işletme şefi tarafından verilir.
Verilen para cezaları, 11.2.1959
tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre sahiplerine tebliğ
edilir. Bu cezalara karşı, tebellüğ tarihinden itibaren yedi gün içinde, idare
mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz idarece verilen cezanın yerine
getirilmesini durdurmaz. Bu konuda idare mahkemelerince verilen kararlar
kesindir.
Kesinleşen idarî para cezaları,
6183 sayılı Kanun hükümlerine göre yukarıda birinci fıkrada sayılan idarî para
cezası vermeye yetkili makamlar tarafından tahsil edilir.
YEDİNCİ KISIM
Davaların görülmesi
MADDE 31. - Bu Kanunda
öngörülen suçlara ilişkin davalar acele işlerden sayılır ve sulh ceza
mahkemelerinde görülür.
Yönetmelik
MADDE 32. - Bu Kanunun
uygulaması ile ilgili esas ve usuller, ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri
de alınmak sureti ile bir yıl içinde Bakanlıkça çıkarılacak yönetmeliklerle
belirlenir.
MADDE 33. - Diğer
mevzuatla 5.5.1937 tarihli ve 3167 sayılı Kara Avcılığı Kanununa yapılan
atıflar bu Kanunun ilgili maddelerine yapılmış sayılır.
Kaldırılan ve değiştirilen hükümler
MADDE 34. - 3167
sayılı Kara Avcılığı Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
2521 sayılı Kanunun; 8 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan; "av tezkeresi, yoksa"
ibaresi ve 13 üncü maddesinde yer alan; "veya yivsiz tüfek sahipliği belgesi" ibaresi
madde metinlerinden çıkarılmıştır. 8 inci maddenin birinci fıkrasında
yer alan "sahipliği" yerine
"satın alma", ikinci fıkrasında yer alan "av tezkeresi" yerine "yivsiz tüfek ruhsatnamesi
", "sahipliği" yerine "satın alma", 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasında yer alan "av tezkereleri" yerine "yivsiz
tüfek ruhsatnameleri", "av tezkeresi" yerine "yivsiz tüfek
ruhsatnamesi", "av tezkeresine" yerine "yivsiz tüfek
ruhsatnamesine", ikinci fıkrasında yer alan; "Avcılık dışındaki
amaçlarla" yerine "Yivsiz",
"sahipliği belgesi" yerine "ruhsatnamesi", "av
tezkeresi" yerine "avcılık belgesi", üçüncü fıkrasında yer alan;
"sahipliği" yerine "satın alma", "av
tezkerelerine" yerine "yivsiz tüfek ruhsatnamelerine", 13 üncü
madde başlığında yer alan; "av tezkeresi" yerine "yivsiz tüfek ruhsatnamesi", 13 üncü maddesinde
yer alan; "av tezkeresi" yerine "yivsiz tüfek ruhsatnamesi"
ibareleri getirilmiştir.
6831 sayılı Kanunun 77 nci
maddesinin 1 inci fıkrasındaki "Orman Umum Müdürlüğünce" ibaresinden
önce gelmek üzere "Çevre ve Orman Bakanlığınca ve" ibaresi
eklenmiştir.
16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, Milli
Eğitim Temel Kanunu, Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu, Milli Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 24.3.1988 tarihli ve 3418
sayılı Kanunda Değişiklik Yapılması ve Bazı Kağıt ve İşlemlerden Eğitime Katkı
Payı Alınması Hakkında Kanunun Geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının (4)
numaralı bendinde yer alan; “Kara avcılığı ruhsat tezkereleri” ibaresi “avcılık
belgeleri” olarak, (11) numaralı bendinde yer alan; “tezkere” ibaresi “avcılık
belgesi” olarak, 6136 sayılı Kanunda yer alan; “yivsiz av tüfekleri” ibaresi
“yivsiz tüfekler” olarak, 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı
(8) sayılı tarifenin “VI. Meslek erbabına verilecek tezkere, vesika ve
ruhsatnamelerden alınacak harçlar” bölümünün 15 inci bendinde yer alan; “Kara
av tezkereleri:” ibaresi “Avcılık belgesi:” ve “kara avcılığı ruhsat
tezkereleri” ibaresi “avcılık belgeleri” olarak değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren, 2521 sayılı Kanuna göre verilmiş olan av tezkereleri, süresi
sonunda; yivsiz tüfek ruhsatnamesine
dönüştürülür. Av tezkeresi, yivsiz tüfek ruhsatnamesine dönüştürülen
şahıslardan avlanmak isteyenler bu
Kanunun 13 üncü maddesine göre avcılık belgesi almak zorundadır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra süresi sona eren av
tezkerelerini yivsiz tüfek ruhsatnamesine dönüştürenler ile ilk defa yivsiz
tüfek ruhsatnamesi alanlardan avlanmak isteyenlere; avcılık belgesi verilmesi
ile ilgili esas ve usuller hakkında çıkartılacak yönetmelik yürürlüğe girinceye
kadar geçici avcılık belgesi verilir. Bu kişilere geçici avcılık belgesi
verilmesinde sınav şartı aranmaz. Geçici avcılık belgelerinin süresi verildiği
tarihten sonraki mali yıl başında sona erer. Geçici avcılık belgesi alacak
olanlar 492 sayılı Harçlar Kanununa göre avcılık belgelerinden alınan harcı ve
4306 sayılı Kanun gereğince eğitime katkı payını ödemek zorundadır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce Bakanlık tarafından düzenlenen avcı eğitimi kurslarına katılan ve
avcı eğitim kurs bitirme belgesi alan avcılara avcılık belgesi verilmesinde
sınav şartı aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce Merkez Av Komisyonunca
alınmış olan avlanma süreleri, avlanma limitleri, avına izin verilen türler,
koruma altına alınan türler, yasak av sahaları ve av turizminin düzenlenmesine
ilişkin kararlar, bu Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında oluşturulan Merkez Av
Komisyonu kararı yürürlüğe girinceye kadar geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 35. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.