TOPLUMA KAZANDIRMA YASASI
Kanun No. 4959 |
|
Kabul Tarihi : 29.7.2003 |
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun
amacı, siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek için kurulmuş terör örgütleri
mensuplarının topluma yeniden kazandırılması, toplumsal huzur ve dayanışmanın
güçlendirilerek devam ettirilmesidir.
Kapsam ve tanım
MADDE 2. - Bu Kanun;
a) Terör örgütü mensubu olup silâhlı mukavemet göstermeksizin kendiliklerinden veya vasıtalı teslim olanlar yahut kendiliklerinden örgütten çekildiği anlaşılanlar ile yakalanmak suretiyle ele geçirilenlerden, terör örgütü tarafından işlenen suçlara;
1)
İştirak etmeyenler,
2)
İştirak edenler,
b)
Terör örgütü mensuplarına, hal ve sıfatlarını bilerek barınacak yer gösteren
veya erzak veya silah ya da cephane tedarik eden yahut başka yollardan yardım
edenler,
Hakkında
uygulanır.
Bu
Kanunda geçen terör örgütü terimi; siyasî ve ideolojik amaçla suç işlemek üzere
kurulmuş 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanunu ile ceza hükümlerini
içeren özel kanunlarda geçen teşekkül, cemiyet, silâhlı cemiyet, çete, silâhlı
çete veya gizli ittifakı kapsar.
Kanundan yararlanamayacaklar
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümleri;
a) Her ne ad altında olursa olsun en üst seviyedeki yönetim biriminde yer almış olup, tamamı üzerinde etkili olacak şekilde terör örgütünü sevk ve idare edenler,
b)
Bu Kanun kapsamında kalmakla birlikte, hükmü kesinleşmeden önce hâkim huzurunda
daha önceki beyanlarını reddeden veya bu Kanun hükümlerinden yararlanmak
istemediğini beyan eden failler,
c)
Haklarında bu Kanun ile 5.6.1985 tarihli ve 3216 sayılı, 25.3.1988 tarihli ve
3419 sayılı, 21.3.1990 tarihli ve 3618 sayılı, 26.11.1992 tarihli ve 3853
sayılı, 28.2.1995 tarihli ve 4085 sayılı, 26.8.1999 tarihli ve 4450 sayılı,
24.2.2000 tarihli ve 4537 sayılı Kanun hükümleri uygulanmış bulunanlardan
anılan kanunların kapsamına giren suçları yeniden işleyenler,
Hakkında
uygulanmaz.
Ceza indirimleri, kötüniyetli
açıklama ve tekerrür
MADDE 4.- Terör örgütü
mensubu olup da;
a) Terör örgütü tarafından işlenen suçlara iştirak etmemiş ve bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten sonra silâhlı mukavemet göstermeksizin
kendiliklerinden veya vasıtalı olarak teslim olmuş veya kendiliklerinden
örgütten çekildiği anlaşılmış olanlardan, bu Kanundan yararlanmak istediğini
beyan edenler hakkında ceza verilmez.
b) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce terör örgütü tarafından işlenen
suçlara iştirak etmiş, ancak bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra
silâhlı mukavemet göstermeksizin kendiliklerinden veya vasıtalı olarak teslim
olmuş veya kendiliklerinden örgütten çekildiği anlaşılmış olanlar
hakkında, bu Kanundan yararlanmak
istediğini beyan etmeleri ve terör örgütü içindeki konum ve faaliyetleriyle
uyumlu şekilde terör örgütünün yapısı, faaliyetleri, işlenen suçlar ve diğer
failler hakkında doğru bilgi verdiğinin tespit edilmesi halinde, işlemiş
oldukları suçun vasıf ve mahiyetine göre, idam cezasından dönüştürülmüş müebbet
ağır hapis cezası yerine oniki yıl, müebbet ağır hapis cezası yerine dokuz yıl
ağır hapis cezası verilir ve diğer cezalar beşte bire indirilerek hükmolunur.
c) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce terör örgütü tarafından işlenen
suçlara iştirak etmiş veya etmemiş olmakla beraber, bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten sonra yakalanmış olanlardan,
bu Kanundan yararlanmak istediğini beyan etmeleri ve terör örgütü
içindeki konum ve faaliyetiyle uyumlu şekilde bilgi vermek suretiyle; terör
örgütünün dağılmasına veya meydana çıkarılmasına yardım etmeleri ya da
verecekleri bilgi ve belgelerle yahut bizzat gösterecekleri çaba ile terör
örgütünün amaçladığı suçun işlenmesine engel olmaları halinde, bu bilgileri;
1) Hüküm kesinleşmeden önce verenler hakkında işlemiş oldukları suçun
vasıf ve mahiyetine göre, idam cezasından dönüştürülmüş müebbet ağır hapis
cezası yerine onaltı yıl, müebbet ağır hapis cezası yerine ondört yıl ağır
hapis cezası verilir ve diğer cezalar üçte bire indirilerek hükmolunur.
2) Hüküm kesinleştikten sonra verenler hakkında işlemiş oldukları suçun
vasıf ve mahiyetine göre, idam cezasından dönüştürülmüş müebbet ağır hapis
cezası yerine yirmiiki yıl, müebbet ağır hapis cezası yerine ondokuz yıl ağır
hapis cezası verilir ve diğer cezalar yarısına indirilerek hükmolunur.
Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak amacıyla yapılan açıklamaların, kötü
niyetle yapıldığı veya delillerin uydurulduğunun anlaşılması halinde, fiil
başka bir suç oluştursa bile fail ayrıca beş yıldan az olmamak üzere ağır hapis
cezasıyla cezalandırılır ve bu Kanun
hükümlerinden yararlandırılmaz.
Bu Kanundan yararlandıktan sonra Türk Ceza Kanununun 81 inci maddesinde
öngörülen süreler içinde bu Kanun kapsamına giren suçları yeniden işleyenler
hakkında verilecek cezalar yarı oranında artırılarak hükmolunur.
Bu madde hükümleri, terör örgütü mensubu olmayıp da; terör örgütü
mensuplarına silâh ve cephane tedarik edenler hakkında da uygulanır. Ancak,
maddenin birinci fıkrası kapsamına giren terör örgütleri mensuplarına sadece
barınacak yer gösteren veya erzak tedarik eden yahut başka yollardan yardım
edenlere ceza verilmez.
Koruma tedbirleri
MADDE 5. - Haklarında
Türk Ceza Kanununun 170 inci maddesi ile 171 inci maddesinin son fıkrası ve
terör örgütü içindeki konum ve faaliyetleriyle uyumlu bilgi verdikleri tespit
edilerek bu Kanun hükümleri uygulananlar için, mahkeme kararının kesinleşmesi
beklenmeksizin ilgilinin isteği hâlinde gerekli görülen koruma tedbirleri ile
kişinin topluma kazandırılması için her türlü tedbir İçişleri Bakanlığı
tarafından alınır.
Alınacak
tedbirlerin uygulanmasında İçişleri Bakanlığı ile ilgili diğer kurum ve
kuruluşlar gerekli her türlü gizlilik kurallarına uymak zorundadırlar. Bu fıkra
hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında iki yıldan üç yıla kadar hapis
cezasına hükmolunur.
Koruma
tedbiri uygulanacak kişiler ile tedbirin çeşidi, şekli ve bunlarla ilgili
harcamalar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.
Koruma tedbirleri yönünden ilgili kurum ve kuruluşlar İçişleri Bakanlığının
taleplerini gecikmeksizin yerine getirirler.
Koruma
tedbirlerinin uygulanması ile ilgili harcamalar İçişleri Bakanlığı bütçesinin
ilgili tertibine konulan ödenekten karşılanır. Bu ödenekten yapılacak
harcamalar, İçişleri Bakanlık makamının onayına dayanılarak 26.5.1927 tarihli
ve 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun değişik 77 nci maddesinde belirtilen
esaslar doğrultusunda tahakkuk ettirilerek ödenir. Bu harcamalar hakkında
4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.
Bu
madde uyarınca kimlikleri değiştirilenlerin yeni kimlikleri adli sicil
kayıtlarına işlenir ve sicilleri sadece Adalet Bakanlığı Adli Sicil ve
İstatistik Genel Müdürlüğündeki merkezi adli sicilde bulundurulur.
5.6.1985
tarihli ve 3216 sayılı Kanun ile 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı Kanun
hükümlerinden yararlananlar hakkında koruma tedbirlerinin uygulanmasına devam
edilir.
Verilen bilgilerin araştırılması
MADDE 6. - Bu Kanuna
göre yetkili mercilere ve mahkemelere bilgi verildiği takdirde yetkili merciler
ve mahkemeler bunu derhal ve gizlilik kaydı ile İçişleri Bakanlığına
bildirirler.
Bu
Kanunun uygulaması bakımından mahkeme, verilen bilgi ve açıklamanın doğruluğunu
ayrıca İçişleri Bakanlığı vasıtasıyla araştırır. Mahkeme verilen bilgi ve
açıklamaların araştırılması bakımından sanığın tüm aşamalardaki ifade ve
açıklamalarının yer aldığı bir dosyayı İçişleri Bakanlığına gönderir. İçişleri
Bakanlığı mahkemenin yazısı üzerine, konuyu en kısa zamanda inceleyerek
mahkemeye gerekçeli bir rapor verir.
Verilen
bilginin doğruluğunun araştırılması bakımından zorunlu görülen hâllerde hükümlü
veya tutuklular, araştırmayı yürütmekle görevli makamın isteği ve savcının
talebiyle, hükümlü veya tutuklunun rızası alınmak koşuluyla hükümlü veya
tutuklunun bulunduğu yerdeki mahkemenin kararıyla ceza infaz kurumu veya
tutukevinden alınabilirler. Zabıta muhafazasında kalınacak süre,
işin niteliğine göre
mahkemece tespit olunur.
Hâkim, her defasında
karar vermeden önce hükümlü veya tutukluyu dinler. Ancak bu süre her
defasında dört günü, hiçbir surette onbeş günü geçemez. Bu süre hükümlülük ve
tutuklulukta geçmiş sayılır. Hükümlü veya tutuklunun sağlık durumu, ceza infaz
kurumu veya tutukevinden ayrılış ve dönüşlerinde doktor raporuyla tespit
edilir. Zabıta muhafazasında kalınan sürede yapılan işlemlere ilişkin
belgelerin bir örneği, ilgilinin dosyasında muhafaza edilmek üzere İçişleri
Bakanlığına gönderilir.
Bu
Kanunun uygulandığı hâllerde, mahkemece gerekli görülürse infazın tehirine
karar verilebilir.
Bu
Kanun hükümlerinden yararlananlar hakkındaki hükmün bir örneği, kesinleşmesini
takiben mahkemece İçişleri Bakanlığına gönderilir.
30.7.1999
tarihli ve 4422 sayılı Çıkar Amaçlı Suç Örgütleriyle Mücadele Kanununun 7 nci
maddesi kapsamına giren ve koruma tedbiri uygulanacak kişilerle ilgili işlemler
esnasında, bu Kanunla düzenlenen koruma tedbirleri kapsamında bulunup
bulunmadıkları ilgili tanık koruma birimlerince araştırılır.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 7. - 25.3.1988
tarihli ve 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair
Kanun, ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır. Diğer
kanunlarda yürürlükten kaldırılan 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı Kanuna
yapılan atıflar bu Kanuna yapılmış sayılır.
GEÇİCİ MADDE 1.- Terör
örgütü mensubu olup da bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
kendiliklerinden örgütten çekildiği anlaşılanlardan veya teslim olanlardan
yahut yakalananlardan bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay
içinde yetkili makam veya mahkemeye başvurup da bu Kanun hükümlerinden
yararlanmak istediğini beyan edenlerden, durumlarına göre şartları yerine
getirmiş olanlar veya getirenler hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 8.- Bu Kanun,
yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve 4 üncü maddenin birinci ve son fıkrası
yayımı tarihinden itibaren altı ay sonra yürürlükten kalkar.
MADDE 9. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TASARININ BAZI
MADDELERİNİN
AÇIK OYLAMA
SONUÇLARI
MADDE 4 : Oylamaya katılan üye : 430
Kabul : 361
Ret : 68
Çekimser : 1
GEÇİCİ MADDE 1 : Oylamaya katılan üye : 420
Kabul : 353
Ret : 67
TÜMÜ : Oylamaya katılan üye : 427
Kabul : 356
Ret : 71