TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KUZEY KIBRIS
TÜRK
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA DENİZCİLİK
ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
Kanun No. 4812 |
|
Kabul Tarihi : 26.2.2003 |
MADDE 1. - 19 Eylül
2002 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Denizcilik Anlaşması”nın onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
KUZEY KIBRIS TÜRK
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA
DENİZCİLİK ANLAŞMASI
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti (Bundan böyle
Taraflar olarak adlandırılacaklardır), 6 Ağustos 1997 tarihinde imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile KKTC Arasında Bir Ortaklık Konseyi
Kurulmasına İlişkin Anlaşma”da geliştirilmesi hedeflenen ikili ilişkiler
kapsamında, iki ülke arasında 3 Eylül 1996 tarihli “Türkiye Cumhuriyeti ile
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Arasında Denizde Arama ve Kurtarma Konusunda
Anlaşma” ve 16 Haziran 2000 tarihli “Türkiye Cumhuriyeti Denizcilikten Sorumlu
Devlet Bakanlığı ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Bayındırlık ve Ulaştırma
Bakanlığı Arasında Denizciliğin Geliştirilmesine Yönelik İşbirliği Protokolü”
hükümleri de gözönünde tutularak, denizcilik alanındaki işbirliğini eşit
ortaklık temelinde ve karşılıklı yarar ilkesi çerçevesinde düzenlemek üzere,
aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır.
MADDE 1
Amaçlar
Bu Anlaşmanın
amaçları, Taraflar arasında,
- Denizcilik
alanındaki işbirliğinin derinleştirilmesi ve geliştirilmesi,
- Ortak bir
deniz ulaştırma politikası oluşturulması ve bu alanda gerekli yasal
değişiklikler yapılarak iki ülke denizcilik mevzuatının uyumlaştırılması,
- Denizcilik
alanında uluslararası düzeyde meydana gelecek gelişmeler karşısında ortak tutum
belirlenmesi,
- Denizyolu
ile yapılan yolcu ve yük taşımacılığı hizmetlerinin kolaylaştırılması ve
geliştirilmesi,
- Tarafların
deniz yetki alanlarındaki doğal kaynakların ortak araştırılması ve
değerlendirilmesi,
- Gemi yapımı,
tamiri ve bakımı ile liman yapımı ve limancılık hizmetleri alanlarındaki
işbirliğinin artırılması,
- Denizcilik
alanındaki teknik işbirliği ve eğitim faaliyetlerinin artırılması,
- Denizcilikle
ilgili bilimsel araştırma alanında işbirliği yapılması,
- Deniz
güvenliği, seyir güvenliği ve arama-kurtarma alanlarındaki işbirliğinin
artırılması,
- Denizcilik
sektörlerinin geliştirilmesi amacıyla işbirliğinin artırılması,
- Denizyolu
ile yapılan turizm faaliyetlerinin artırılması,
- Bütün olarak
ticarî ve ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi ve artırılması,
- Deniz
kirliliğinin önlenmesi konusunda tedbirler alınması,
- Denizcilik
alanındaki diğer ortak girişimlerin teşvik edilmesidir.
MADDE 2
Tanımlar
Bu Anlaşmanın
amaçlarına uygun olarak :
1. “Bir
Tarafın gemisi” terimi, taraflardan birinin gemi siliciline kayıtlı olan ve
ilgili tarafın kendi mevzuatına uygun olarak bayrağını taşıyan her türlü gemiyi
ifade eder.
2. “Gemi
adamı” terimi, gemi adamı listesine dahil edilen gemi personelini ifade eder.
3. “Yolcular”
terimi, yerleşik uluslararası mevzuata uygun olarak, gemi adamları dışında
gemide ücretli veya ücretsiz taşınan kimseleri ifade eder.
4. “Limanlar”
terimi, gemilerin yolcu ve yük indirip-bindirme, yükleme, boşaltma, bağlama ve
beklemelerine elverişli, yeterli su derinliğine sahip, teknik ve sosyal altyapı
tesisleri, yönetim, destek, bakım-onarım ve depolama birimleri bulunan tabiî
veya sunî olarak rüzgâr ve deniz tesirlerinden korunmuş kıyı yapılarını ifade
eder.
5. “Yetkili
makamlar” terimi,
- Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti tarafında Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığını,
- Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti Hükümeti tarafında Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığını ifade
eder.
MADDE 3
Limanlarda
ve Deniz Alanlarında Gemilere Yapılacak Muamele
1. Taraflardan
herbiri, kendi limanlarında, limana kabul, serbestçe giriş-kalış ve ayrılış,
liman tesislerinin kullanımı, yolcu indirme ve bindirme, yük alma ve boşaltma,
seyrüsefere ilişkin hizmetlerden yararlanma ve harç ve masraflarla ilgili
olarak kendi gemilerine uyguladığı muameleyi diğer Tarafın gemilerine de aynen
uygular. Bu hüküm, Taraflara ait gemiler ile bu gemilerin gemi adamları,
yolcuları ve yüküne ilişkin tüm muameleleri kapsar. Taraflar, yük temini,
yükleme ve boşaltma ile rıhtımlarda yer tahsisi konusunda da birbirlerine
kolaylık sağlarlar.
2.Taraflar,
gemilerin limanlarda bekleme sürelerini kısaltmak ve bu konudaki idarî, gümrük,
sağlık ve diğer işlemleri kolaylaştırmak amacıyla gerekli tedbirleri alırlar.
3. Taraflardan
herbiri kendi deniz alanlarında denizcilikle ilgili her türlü faaliyette kendi
gemilerine, gemi adamlarına ve vatandaşlarına tanıdığı hakları ve uyguladığı
muameleyi, diğer Tarafın gemilerine, gemi adamlarına ve vatandaşlarına da aynen
sağlar.
MADDE 4
Kobotaj
Taraflardan
herbiri, kendi limanları arasında yolcu ve yük taşıma hakkını, Madde 14’de sözü
edilen Denizcilik Ortak Komisyonunun belirleyeceği esaslara bağlı olarak diğer
Tarafa da tanır.
MADDE 5
Gemilerin
Tabiyeti ve Diğer Seyrüsefer Belgeleri
1. Taraflardan
herbiri, diğer Tarafın yetkili makamları tarafından düzenlenmiş olan, kendi
bayrağını taşıyan gemilerin tabiyetine ve seysüfere ilişkin belgelerini
tanıyacaklardır.
2. Tarafların,
1969 tarihli Gemilerin Tonajlarını Ölçme Uluslararası Sözleşmesine veya
yürürlükteki mevzuata göre düzenlenmiş tonaj belgelerine sahip gemileri, diğer
Tarafın limanlarında yeniden ölçüm işlerinden muaf tutulacaktır. Taraflardan
birinin tonaj ölçme sistemini değiştirmesi halinde bu Taraf, eşdeğer şartları
belirlemek amacıyla diğer Tarafı bu değişikliklerden haberdar edecektir.
MADDE 6
Gemi
Adamlarının Kimlik Belgeleri
1. Taraflar,
birbirlerinin yetkili makamları tarafından usulüne uygun olarak düzenlenen gemi
adamı kimlik belgelerini tanırlar.
2. Türkiye
Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki denizcilikle ilgili
eğitim-öğretim kurumlarından mezun olan şahıslar ile beyaz listedeki ülkelerin
Türkiye Cumhuriyeti tarafından ilgili mevzuat çerçevesinde denkliği kabul
edilen eğitim kurumlarından mezun olan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
vatandaşları Türkiye Cumhuriyeti tarafından belgelendirilir.
MADDE 7
Üçüncü Ülke
Vatandaşı Gemi Adamlarının Transit Geçiş ve Konaklama Hakları
1. Bu
Anlaşmanın 6. Maddesinde zikredilen kimlik belgeleri hamili üçüncü ülke vatandaşlığını
taşıyan gemi adamları, isimleri kaptan tarafından liman yetkililerine
bildirilmek kaydıyla, gemi limanda bulunduğu sürece vize almaksızın karaya
çıkabilir ve konaklama liman bölgesi içinde konaklayabilir. Sözkonusu gemi
adamları karaya çıkış ve gemiye dönüşlerinde düzenleyici kontrollere uyacaktır.
2. 6. Maddede
zikredilen kimlik belgeleri hamili üçüncü ülke vatandaşı gemi adamları, herbir
Tarafın ülkesine giriş şartlarını yerine getirerek ve gerektiğinde vize alarak,
ister bu Tarafın limanında bulunduğu gemiye atandığı göreve gitmek için,
isterse kendi ülkelerine dönmek için, görev emrine sahip olmak koşuluyla, diğer
Tarafın ülkesinden transit geçiş hakkına sahiptirler.
3. 6. Maddede
zikredilen kimlik belgeleri hamili üçüncü ülke vatandaşı gemi adamları, diğer
Tarafın limanında sağlık nedenleri, hizmet amaçları veya yetkili mahallî
makamlarca geçerli sayılan başka nedenlerle gemiden ayrıldığı takdirde,
sözkonusu mahallî makamlar ilgili şahısa, hastahaneye kaldırıldığında ülkede
kalmak, kendi ülkesine dönmek veya diğer bir limana gitmek için gerekli izni
verecektir.
4. Taraflar
millî mevzuatları çerçevesinde, 6. maddede zikredilen kimlik belgeleri hamili
olan, ancak sakıncalı kabul edilen kişilerin kendi ülkelerine girişlerini
yasaklama hakkını saklı tutarlar.
MADDE 8
Deniz Yetki
Alanlarındaki Doğal Kaynakların Ortak Değerlendirilmesi
Taraflar,
deniz yetki alanlarındaki doğal kaynakların araştırılması ve değerlendirilmesi
için ortak girişimlerde bulunacaklardır.
MADDE 9
Turizm
Faaliyetlerinin Teşvik Edilmesi
Taraflar,
aralarında denizyoluyla yapılan turizm faaliyetlerini teşvik edeceklerdir. Bu
amaçla, Taraflar arasındaki kruvaziyer taşımacılığı teşvik edilecek, marina ve
yat işletmeciliği geliştirilecektir.
MADDE 10
Gemi ve
Liman Yapımı ile Liman Modernizasyonu Konusunda İşbirliği
1. Taraflar,
gemi yapımı, bakımı ve onarımı, liman yapımı ve modernizasyonu ile serbest
bölgeler kurulması konularında işbirliği yapacaklardır. Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti, bu alanlarda Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetine gereken yardım ve
desteği sağlayacaktır.
2. Gemi yapımı
ve onarımı ile liman yapımı ve modernizasyonu amaçları ile Taraflardan birinin
diğer Taraf ülkesine göndereceği her türlü gemi, yüzer havuz, araç-gereç,
teçhizat, makine, cihaz ve sistemleri ile bunların yapım, bakım ve onarımında
kullanılan yedek parçalar, akaryakıt, yağlar ve diğer malzemeler gümrük
vergilerinden ve ithalatta alınan KDV dahil her türlü vergi, resim ve harçtan
muaf tutulacaktır.
3. Taraflar,
özel sektör tersaneciliğini teşvik edeceklerdir.
MADDE 11
Denizcilik
Eğitimi ve Teknik Alanda İşbirliği
1. Taraflar,
denizcilikle ilgili aralarındaki eğitim ve teknik işbirliğini artıracaklardır.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti, bu çerçevede, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
vatandaşlarına denizcilik alanında eğitim ve çalışma imkânları sağlayacaktır.
2. Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin denizcilikle ilgili
kurumunun idarî ve teknik yönden geliştirilmesi için yardımda bulunacaktır.
3. Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin sahil radyo
istasyonunun modernleştirilmesi ve idame ettirilmesi için yardımda
bulunacaktır.
MADDE 12
Denizcilik
Mevzuatının Uyumlaştırılması
1. Taraflar,
denizcilik alanındaki mevzuatlarını uyumlaştıracaklardır. Bu amaçla, Madde
14’de sözü edilen Denizcilik Ortak Komisyonunun çalışmalarından
yararlanılacaktır.
2. Taraflar,
denizcilikle ilgili olarak karşılıklı bilgi alışverişinde bulunacaklardır.
MADDE 13
Tehlikedeki
Gemiler
1. Taraflardan
birinin gemisine, diğer Tarafın karasularında veya diğer deniz yetki
alanlarında kurtarma ve yardım gerektirecek bir durum ortaya çıkması halinde,
diğer Taraf kendi bayrağını taşıyan bir gemiye sağlayacağı koruma ve yardımın
aynısını sözkonusu gemiye, gemi adamlarına, yolcularına ve gemi yüküne de sağlayacaktır.
2. Taraflar,
tehlikedeki gemilerle ilgili olarak arama kurtarma faaliyetlerini 1979 tarihli
Denizde Arama ve Kurtarma Hakkında Uluslararası Sözleşme (Hamburg) ve
aralarında imzaladıkları 3 Eylül 1996 tarihli “Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Arasında Denizde Arama ve Kurtarma Konusunda Anlaşma”
çerçevesinde yerine getireceklerdir.
3. Türkiye
Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti arasında karşılıklı olarak arama
kurtarma alanında imkân ve kabiliyetlerin geliştirilmesine yönelik çalışmalar
yapılacaktır.
MADDE 14
Denizcilik
Ortak Komisyonu
1. Taraflar bu
Anlaşmayı hayata geçirmek amacıyla Denizcilik Ortak Komisyonu kuracaklardır.
2. Denizcilik
Ortak Komisyonu aşağıdaki konularda çalışmalar yapacak ve tavsiyelerde
bulunacaktır :
a) İki ülke
denizcilik mevzuatının uyumlaştırılması,
b) Denizcilik
alanında gerçekleştirilecek altyapı yatırımları ile ilgili tavsiye ve
önerilerde bulunulması,
c)
Denizciliğin tüm alanlarında ortak eğitim çalışmaları planlanması ve
düzenlenmesi,
d) Uluslararası
denizcilik düzenlemelerine uyum konusunda ortak programlar tespit edilmesi,
e) Denizcilik
konularında ortak yaklaşımları belirlenmesi,
f) Deniz yetki
alanlarındaki doğal kaynaklardan yararlanma konusunda araştırmalar yapılması,
g) Kabotaj
hakkından yararlanma konusunda önerilerde bulunulması
3. Komisyon,
Taraflarca belirlenecek üyelerden oluşacak ve kararlarını oybirliği ile
alacaktır.
4. Denizcilik
Ortak Komisyonu yılda en az iki kez toplanacak ve toplantılarını dönüşümlü
olarak Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yapacaktır.
MADDE 15
Uygulamaya
İlişkin Hususlar
Bu Anlaşmanın
uygulanmasına ve yorumlanmasına ilişkin olarak ortaya çıkabilecek görüş
farklılıkları, Tarafların yetkili makamları arasında karşılıklı anlayış içerisinde
çözüme kavuşturulur.
MADDE 16
Yürürlüğe
Giriş
Bu Anlaşma,
Tarafların gerekli onay işlemlerini tamamladıklarını bildiren notaların teati
edildiği gün yürürlüğe girer.
Bu Anlaşma, 19
Eylül 2002 tarihinde Ankara’da Türkçe olarak iki asıl nüsha halinde düzenlenmiştir.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ KUZEY KIBRIS TÜRK
CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ADINA HÜKÜMETİ ADINA
Prof. Dr. Ramazan MİRZAOĞLU Dr. Salih MİROĞLU
Devlet Bakanı Bayındırlık
ve Ulaştırma Bakanı