KAÇAKÇILIKLA
MÜCADELE KANUNU
Kanun No. 4926 |
|
Kabul Tarihi : 10.7.2003 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, kaçakçılık suçları ile
cezalarını ve kaçakçılığı önleme, izleme, soruşturma, yargılama usul ve esaslarını
belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunda yer alan;
a) Suç:
3 üncü maddede tanımlanan kaçakçılık suçları ile bu Kanunda ceza öngörülen
diğer fiilleri,
b) Teşebbüs: Kaçakçılık suçu
işlemek amacıyla icra vasıtalarının hazırlanması, ancak failin kendi isteği
dışında alınan engelleyici önlemler nedeniyle fiilin meydana gelmemesini,
c) Teşekkül: Kaçakçılık ile
iştigal etmek amacıyla iki veya daha fazla kimsenin önceden anlaşarak
birleşmelerini,
d) Gümrük mevzuatı: Gümrük
idarelerince gümrük işlemleri ile ilgili olarak uygulanan kanun, tüzük,
yönetmelik ve diğer idarî düzenlemeleri,
e) Gümrük işlemi: Gümrük
idarelerince, gümrük mevzuatı ve ilgili diğer mevzuat gereğince yapılan
işlemleri,
f) Gümrük bölgesi: Türkiye
Cumhuriyeti toprakları ile karasuları, iç suları ve hava sahasını,
g) Gümrük kapısı: Gümrük
bölgesine giriş, çıkış ile gümrük işlemlerinin yapıldığı, 4458 sayılı Gümrük
Kanunu uyarınca ilân edilen yerleri,
h) Gümrük yolu: Gümrük
bölgesinin giriş noktalarındaki gümrük kapıları ile bu bölgenin içinde yer alan
gümrük kapıları arasında izlenmesi zorunlu olan yolları,
ı) Eşya: Her türlü madde, ürün ve değeri,
j) Gümrük vergileri: Gümrük
idaresi veya başka idarelerce, eşyanın
ithali veya ihracına bağlı olarak uygulanan vergiler ile diğer malî yükümlülükleri,
k) FOB kıymet: Eşya için fiilen
ödenen veya ödenecek veya ödenebilecek
bedeli,
l) CIF kıymet: FOB kıymet
üzerine Türkiye'deki giriş liman veya yerine kadar yapılan nakliye ve sigorta
giderlerinin ilavesi ile oluşan kıymeti,
m) Gümrüklenmiş değer: İthal
eşyası için eşyanın CIF kıymeti ile gümrük vergileri toplamını, ihraç eşyası
için FOB kıymeti ile gümrük vergileri toplamını,
n) Memur: Türk Ceza Kanununun
279 uncu maddesi ile Askerî Ceza Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan kişileri,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Suç Teşkil Eden
Fiiller
Kaçakçılık fiilleri
MADDE 3. - Aşağıda yazılı fiilleri işlemek
kaçakçılıktır:
a) 1- Herhangi bir eşyayı belirlenen gümrük
kapılarından geçirmeksizin Türkiye'ye ithal veya buna teşebbüs etmek.
2- Herhangi bir eşyayı gümrük
işlemine tâbi tutmaksızın Türkiye'ye ithal veya buna teşebbüs etmek.
3- Transit rejimi çerçevesinde
taşınan serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı, rejim hükümlerine aykırı olarak
gümrük bölgesinde bırakmak veya buna teşebbüs etmek.
4- Yukarıdaki alt bentlerde
belirtilen eşyayı bilerek; taşımak, satmak, satın almak, saklamak, satışa arz
etmek ya da alınıp satılmasına aracılık etmek.
b) Kanunlara veya Türkiye'nin
taraf olduğu uluslararası andlaşma veya sözleşmelere göre ithali veya ihracı
yasak olan herhangi bir eşyayı ithal veya ihraç etmek veya bunlara teşebbüs
etmek, ithali yasak eşyayı bulundurmak,
satmak, satın almak, saklamak, satışa arz etmek, alınıp satılmasına aracılık
etmek veya bilerek taşımak.
c) Gerçeğe aykırı belge ile
gümrük idaresini yanıltarak, vergilerini hiç ödememek veya eksik ödemek,
vergileri ödenmeksizin ödenmiş veya işlemleri yaptırılmış gibi göstermek,
vergiye tâbi olduğu halde muafiyete tâbiymiş gibi göstermek suretiyle eşya
ithal veya ithale teşebbüs etmek.
d) 1- İthali; lisansa, şarta,
izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik
belgesine tâbi olan eşyayı gerçeğe aykırı her türlü beyanname ve belge ile
gümrük idaresini yanıltarak işlemini yaptırmak suretiyle ithal etmek veya
bunlara teşebbüs etmek.
2- İthali, insan sağlığı ve
güvenliği, hayvan ve bitki varlığı ve sağlığı, çevrenin korunması, tüketicinin
doğru bilgilendirilmesi ve ticarî kalite yönlerinden standardizasyon kontrolüne
tâbi olan eşyayı, standarda uygun olmadığı halde gerçeğe aykırı her türlü
beyanname ve belge ile gümrük idaresini yanıltarak standarda uygun ya da
standart dışı göstermek suretiyle ithal etmek.
e) Özel kanunları gereğince
belirli işler için vergiden tamamen veya kısmen muaf olarak ithal olunan eşyayı
ithal amacı dışında kullanmak veya satmak veya bilerek satın almak.
f) Herhangi bir işlem veya amaç
için belli şartlarla Türkiye'ye geçici olarak ithal olunan eşyayı her türlü
beyanname veya belge düzenlemek suretiyle gümrük bölgesinden çıkarmadığı halde
çıkarmış gibi göstermek, belirtilen şekilde geçici olarak ithal olunan eşyayı
satmak veya bilerek satın almak.
g) Gümrük kontrolü altında
işleme rejimi çerçevesinde ithal edilen veya bunun kullanılması sonucu elde
olunan eşyayı gerçeğe aykırı her türlü beyanname veya belge düzenlemek
suretiyle serbest dolaşıma sokmak veya buna teşebbüs etmek.
h) Antrepo veya geçici depolama
yerlerindeki eşyayı gümrük idaresinin izni olmadan kısmen veya tamamen çıkarmak
veya değiştirmek.
ı) 1- İhraç eşyasının yapılan beyan ve eki belgelere göre miktarı
veya cinsinde yüzde ondan fazla farklılık çıkması.
2- İhraç eşyası için gerçeğe
aykırı belge ibrazı suretiyle ihracat vergilerini ödememek veya eksik ödemek
veya Devletçe uygulanan teşvik veya sübvansiyonlardan veya parasal iadelerden
yararlanmak şeklinde haksız menfaat temin etmek.
3- İhracı lisansa, şarta, izne,
kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine
tâbi olan eşyayı, belirlenen kayıt ve koşullara uymaksızın veya gerçeğe aykırı
her türlü beyanname ve belge ibrazı ile gümrüğü yanıltarak işlemini yaptırmak
suretiyle ihraç etmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ceza Hükümleri
Genel ceza hükümleri
MADDE 4.- Bu Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin (a)
bendinin;
1- (1) numaralı alt bendinde
belirtilen fiili işleyenler hakkında eşyanın gümrüklenmiş değerinin üç katından
az altı katından fazla olmamak üzere ağır para cezasına, eşyanın değeri fahişse
bir yıldan üç yıla kadar hapis cezasına
ve eşyanın gümrüklenmiş değerinin üç katından az, altı katından fazla olmamak
üzere ağır para cezasına hükmolunur.
2- (2), (3) ve (4) numaralı alt bentlerinde belirtilen fiilleri
işleyenler hakkında eşyanın gümrüklenmiş değerinin üç katından az, altı
katından fazla olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
b) 3 üncü maddesinin (b)
bendindeki fiillerin işlenmesi halinde giriş eşyasında CIF kıymetinin, çıkış
eşyasında FOB kıymetinin beş katından az, on katından fazla olmamak üzere ağır
para cezasına ve fail hakkında iki seneden altı seneye kadar ağır hapis
cezasına hükmolunur.
c) 3 üncü maddesinin (c)
bendindeki fiillerin işlenmesi halinde hiç alınmamış ya da eksik alınmış
vergilerin on katından az, yirmi katından fazla olmamak üzere ağır para
cezasına hükmolunur.
d) 3 üncü maddesinin (d)
bendinin (1) numaralı alt bendindeki fiilleri işleyenler eşyanın gümrüklenmiş
değerinin üç katından az, altı katından fazla olmamak üzere ağır para cezasına,
(2) numaralı alt bendinde belirlenen fiilleri işleyenler eşyanın gümrüklenmiş
değerinin on katından az, yirmi katından fazla olmamak üzere ağır para cezası ile
cezalandırılır.
e) 3 üncü maddesinin (e)
bendindeki fiillerin işlenmesi halinde hiç alınmamış veya eksik alınmış
vergilerin yasal faizi ile birlikte yedi katından az, ondört katından fazla
olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
f) 3 üncü maddesinin (f)
bendindeki fiillerin işlenmesi halinde eşyanın gümrüklenmiş değerinin üç
katından az, altı katından fazla
olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
g) 3 üncü maddesinin (g)
bendindeki fiillerin işlenmesi halinde eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katından
az, dört katından fazla olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
h) 3 üncü maddesinin (h)
bendinde belirtilen fiillerin işlenmesi halinde gümrüklenmiş değerinin iki
katından az, dört katından fazla olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur. Antrepo
veya geçici depolama yerlerinden gümrüğün izni olmaksızın çıkarılan eşyanın
ithali lisansa, şarta veya izne, kısıntıya, standardizasyon kontrolüne veyahut
belli kuruluşların vereceği uygunluk ve yeterlilik belgesine tâbi olması
halinde bu maddenin (d) bendi hükümleri uygulanır.
ı) 3 üncü maddesinin (ı)
bendinin;
1- (1) numaralı alt bendinde
belirtilen fiillerin işlenmesi halinde miktarı veya cinsi farklı çıkan eşyanın
beyan edilen FOB kıymetinin üçte biri oranında para cezası verilir.
2- (2) numaralı alt bendinde
belirtilen fiilleri işleyenler hakkında, eşyanın beyan edilen FOB kıymetinin
beş katından az, on katından fazla olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
3- (3) numaralı alt bendinde
belirtilen fiilleri işleyenler hakkında, beyan edilen FOB kıymetinin üçte
birinden az, üçte ikisinden fazla olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
3 üncü maddenin (ı) bendinde
sayılan suçların aracılı ihracat suretiyle işlenmesi halinde, bu fiillere
ilişkin müeyyideler imalatçı veya tedarikçi ihracatçılar hakkında uygulanır.
Ayrıca bu konudaki nezaret görevini yerine getirmeyen ihracatçılara asıl faile
hükmolunacak cezanın yüzde onu oranında ağır para cezası uygulanır.
Bu Kanunda öngörülen suçların
işlendiği tarihte, suça konu eşyanın girişte gümrüklenmiş değeri, çıkışta FOB
değeri pek fahişse fiile ilişkin olan ceza yarısına kadar artırılır, hafif ise
yarısına, pek hafif ise üçte birine kadar indirilir. Eğer fail bu Kanunda
yazılı suçlardan mükerrir ise cezası indirilmez.
3 üncü maddenin (a), (b), (c) ve
(d) bentlerinde sayılan suçlara konu eşyanın ayrıca zoralımına da hükmolunur.
Bu Kanunda zoralımı öngörülen eşyanın zoralımının yapılamaması halinde ayrıca
eşyanın gümrüklenmiş değeri kadar daha para cezasına hükmedilir.
Bu Kanunun ceza hükümlerinin
uygulanmasında serbest bölgeler ve özel mevzuatı gereği bu nitelikte kabul
edilen yerler yurt dışı sayılır.
Teşekkül halinde ve toplu kaçakçılık
MADDE 5.- Bu Kanunun suç saydığı fiilleri işlemek
amacıyla teşekkül oluşturanlar veya teşekkülü yönetenler hakkında iki yıldan
altı yıla kadar ağır hapis cezasına hükmolunur.
Bu Kanunun suç saydığı fiillerin
teşekkül halinde işlenmesi durumunda birinci fıkrada belirtilen cezaya ilaveten
ilgili maddelerdeki cezalar bir kat artırılarak uygulanır.
Bu Kanunun suç saydığı fiillerin
iki veya daha fazla kişi tarafından teşekkül oluşturmaksızın toplu olarak
işlenmesi durumunda ilgili maddelerdeki cezalar yarısı kadar artırılarak
uygulanır.
Devlet ve kamu güvenliği aleyhine kaçakçılık
MADDE 6.- Bu Kanunun suç saydığı fiillerin Devletin
siyasî, malî, iktisadî veya askerî güvenliğini bozacak veya çevre ya da toplum
sağlığını tehdit edecek nitelikte olması halinde fail hakkında ilgili
maddelerde yazılı para cezalarına ilaveten on yıldan az yirmi yıldan fazla
olmamak üzere ağır hapis cezasına hükmolunur.
Ceza ehliyeti olmayanları kullanma
MADDE 7. - Ceza ehliyeti olmayanları kaçakçılık
suçlarında kullananlar hakkında, söz konusu fiillere ilişkin cezalar bir kat
artırılmak suretiyle uygulanır.
Mesleğin verdiği kolaylıktan yararlanma
MADDE 8.- Meslek, sanat ve görevlerinin verdiği
kolaylıktan yararlanmak suretiyle bu Kanunda suç sayılan fiilleri kendi namına
işleyenler hakkında ilgili maddelerde belirtilen ağır para cezaları ile üst
sınırı geçmemek üzere hürriyeti bağlayıcı cezaya yarısı miktarında artırılarak
hükmolunur.
Kaçakçılık suçlarının, memurlar
tarafından işlenmesi durumunda ilgili maddelerde yazılı olan cezalar yarısı
oranında artırılarak hükmolunur.
Kaçakçılığa müsamaha
MADDE 9.- Mensuplarının, 3 üncü maddede sayılan suçları
işlemelerinden haberdar olduğu halde buna müsamaha eden taşıma kuruluş ve
şirketlerinin sorumluları hakkında, asıl suçluya hükmolunması gereken para
cezasının yarısı kadar ağır para cezası verilir.
3 üncü maddenin (h) bendindeki
suçların işlenmesi halinde, geçici depolama yerleri veya genel antrepo
işleticileri hakkında, asıl suçluya hükmolunması gereken para cezasının yarısı
kadar ağır para cezası verilir.
Pişmanlık
MADDE 10. - Bu Kanunda yazılı kaçakçılık suçlarından
herhangi birine katılmış kişi, haber alınmadan evvel suçu, faillerini ve
eşyanın saklanmış veya satılmış olduğu
yerleri kaçakçılığı önleme, izleme ve soruşturmakla yükümlü memurlara
haber verirse fiiline karşılık gelen cezadan kurtulur ve muhbir ikramiyesini
hak eder. Haber alındıktan sonra fiilin bütünüyle ortaya çıkmasına hizmet ve
yardım eden suç ortaklarının cezası yarıya indirilir.
Suç konusu fiili planlayanlar,
düzenleyenler veya yönetenler, birinci fıkrada belirtilen ikramiyeye ilişkin
hükümden yararlanamaz.
Kaçakçılığa yardım
MADDE 11. - Bir menfaat karşılığı olsun veya olmasın
kaçakçılık suçu işleyenlerin hal ve sıfatlarını bilerek yardım edenler hakkında
asıl suçlulara verilecek cezanın yarısına hükmolunur. Bu fiillere yardım eden
memur ise asıl fail gibi cezalandırılır.
Sahte belge düzenleme
MADDE 12. - Gümrük idarelerinde işlem görmediği halde
işlem görmüş gibi herhangi bir belge veya beyanname düzenleyenler veya bu
suçları bilişim yoluyla işleyenler hakkında Türk Ceza Kanununun evrakta
sahtekarlık ve bilişim alanındaki suçlarla ilgili hükümlerinde belirtilen
cezalar bir kat artırılarak uygulanır.
Gümrük idarelerinin mühür ve
damgalarını değiştirerek veya çalarak veya sahte veya çalınmışlarını tedarik
ederek kullananlar hakkında Türk Ceza Kanununda belirtilen cezalar bir kat
artırılarak uygulanır.
Yolcular tarafından işlenen suçlar
MADDE 13. - Yolcuların, gümrük mevzuatına göre zatî ve
hediyelik eşya kapsamı dışında olup beyanlarına aykırı olarak üzerlerinde veya
eşyası arasında çıkan ya da başkasına ait olduğu halde kendi zatî eşyasıymış
gibi gösterdikleri eşyanın vergisine ek olarak bir kat para cezası uygulanır ve
eşya sahibine teslim edilir.
Yolcuların yanlarında veya
kaplarında bulunan ve yukarıdaki fıkra dışında kalan mahiyet ve miktarda olan
eşya ile gümrükten kaçırılmak amacına yönelik olarak saklanmış veya gizlenmiş
halde bulunan eşyaya ilişkin vergiler tahsil olunmakla birlikte eşyanın
gümrüklenmiş değerinin iki katı kadar da para cezası alınarak eşya, sahibine
teslim edilir.
Yolcuların beraberinde getirilen
ticarî mahiyet ve miktarda olan eşya için ithali lisansa, şarta veya izne,
kısıntıya, standardizasyon kontrolüne veyahut belli kuruluşların vereceği
uygunluk ve yeterlilik belgesine tâbi olan eşya hakkında 4 üncü maddenin (d)
bendi hükümleri uygulanır.
Türkiye'ye giren veya
Türkiye'den çıkan yolcuların üzerlerinde veya eşyaları arasında yasak eşya
bulunması halinde 4 üncü maddenin (b) bendinde belirtilen cezalar uygulanır.
Deniz taşıtları
MADDE 14. - Yabancı ülkelerden geldiği halde geçerli
neden olmaksızın belgelerinin gösterdiği rota dışında Türkiye karasularında
rastlanan gayrisafi ikiyüz tonilato hacminden aşağı taşıtların yüküne el
konulur. Yükü bulunmadığı halde, yükü olmadığını veya başka bir limana
çıkarıldığını veya avarya olduğunu kanıtlayamayan gemi kaptan veya acentesine
tonilato başına ellimilyon lira para cezası uygulanır.
Gümrük bölgesinde gümrük idaresi
bulunmayan yerlere geçerli neden olmaksızın izinsiz yanaşan veya diğer
taşıtlarla temas eden deniz taşıtları içinde bulunan yükleme veya taşıma belgelerinde
kayıtlı yasak eşyaya el konularak tasfiyeye tâbi tutulur.
Gümrük bölgesindeki deniz
taşıtlarının yükleme veya taşıma belgelerinde yazılı olmayan ve bulunduğu
yerden aranarak çıkarılan eşyaya el konularak tasfiyeye tâbi tutulur ve eşyanın
gümrüklenmiş değerinin iki katı para cezası uygulanır.
Yasak eşyanın iadesi
MADDE 15. - Yabancı ülkelerden gelen yasak eşya, yükleme
veya taşıma belgelerinde belirtilerek gümrüğe getirilirse sağlam teminat
altında geldiği yere veya diğer bir yabancı yere iade ve sevk olunur.
Yükleme veya taşıma belgelerinde
yer almayan yasak eşya, varış liman veya istasyonuna gelmesinden hemen sonra
kaptan veya acentesi veya demiryolu idaresi tarafından gümrüğe bildirilip ve
hatta teslim edilmiş olsa bile zoralımına karar verilmekle birlikte taşıyanlar
hakkında 4 üncü maddenin (b) bendi uygulanır. Toplum ve çevre sağlığı yönünden
tehlikeli ve zararlı eşya ile atık maddelerin zoralımına karar verilmeyip,
geldiği yere sevk olunur ve verilecek cezaya eşyanın gümrüklenmiş değeri kadar
ağır para cezası ilave edilir.
Eşyanın değersiz, artık veya
atık madde olması durumunda dökme halinde gelen eşya için ton başına birmilyar
liradan; ambalajlı gelmesi halinde kap başına ellimilyon liradan az olmamak
üzere ağır para cezasına hükmolunur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Usul Hükümleri
Kaçakçılığı önleme, izleme ve soruşturmakla görevli olanlar
MADDE 16. - Mülkî amirler, gümrük ve gümrük muhafaza amir
ve memurları, Emniyet, Jandarma ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı personel
bu Kanunun suç saydığı fiilleri önleme, izleme ve soruşturmakla yükümlüdür ve
kaçakçılık olayını öğrendikleri veya haber aldıkları veya rastladıkları andan
itibaren bu Kanunun kendilerine yüklediği görevleri hemen yerine getirmeye
mecburdur.
Kaçakçılığı önleme, izleme ve
soruşturmakla görevli olanlar operasyon gerektiren kaçakçılık olaylarından
haberdar olduklarında kanunî görevlerini yapmaya başlar ve aynı zamanda
mahallin en büyük mülkî amirine bilgi verirler.
Kaçakçılığı önleme, izleme ve
soruşturmakla görevli olanların bu Kanun kapsamına giren suçlarla ilgili bilgi
ve belge talepleri, kamu veya özel, gerçek veya tüzel kişilerce, savunma
hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla
eksiksiz karşılanmak zorundadır.
Bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde, Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununda yer alan hükümler uygulanır.
Kaçakçılık olaylarını ihbar
edenlerin kimlikleri, izinleri olmadıkça veya ihbarın niteliği haklarında suç
oluşturmadıkça açıklanamaz.
Aramalar
MADDE 17.- 16 ncı maddede sayılanlar bu Kanuna göre
aramalara da yetkilidir.
Kaçak
eşya, her türlü silâh, mühimmat, patlayıcı ve uyuşturucu maddelerin bulunduğu
şüphe edilen her türlü kap, ambalaj veya taşımaya yarayan diğer araçlarda arama
yapılır.
Ticarethane, işyeri, eğlence ve
benzeri yerler ile eklentilerinde arama yapılması ve buralardaki eşyaya el
konulması bu Kanunda öngörülen suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş hâkim kararı; bu
sebebe bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan hallerde ise o yerin en büyük mülkî amirinin veya
Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile yapılır. Mülkî amirin veya Cumhuriyet
savcısının verdiği yazılı emir yirmidört saat içinde görevli hâkimin onayına
sunulur. Hâkim, kararını en geç kırksekiz saat içinde açıklar, aksi halde el
koyma kendiliğinden kalkar. Ancak, özel konut ve eklentilerinde hâkim kararı
olmadıkça arama yapılamaz.
Arama sırasında kaçakçılık
suçunun işlendiğini gösteren veya suçun kanıtlanmasına yarayacak olan belgeler
bulunursa, sahibinin veya mümeyyiz akrabalarının, bunlar da bulunmadığı
takdirde mahalde bulunan iki kişinin huzurunda mühürlenir ve aramayı yapan
kimselerce alınarak tutanakla birlikte soruşturmayı yapanlara verilir.
Bu belgelerden suçun işlendiğini
gösterenlerle suçun kanıtlanmasına yarayanlar ayrılarak soruşturma belgeleriyle
birlikte Cumhuriyet başsavcılığına gönderilir. Diğerleri imza karşılığında
hemen iade edilir. El koyma işlemine karşı ilgililerce Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununa göre itiraz olunabilir.
Gümrük salonları ve gümrük
kapılarında kaçak eşya sakladığından kuşkulanılan kişiler gümrük kontrolü
amacıyla gümrük görevlilerince aranabilir.
Hâkim veya Cumhuriyet savcıları
ile bunların emirlerini yerine getirmekle görevli kolluk güçleri hakkında Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanunundaki yetkiler saklıdır.
Kaçak eşya arama işlerinde
Kanuna aykırı hareket edenler hakkında Türk Ceza Kanunu hükümleri uygulanır.
Gümrük bölgesinde, Devletin
genel güvenliğini ilgilendiren silâh, mühimmat, uyuşturucu madde kaçakçılığı
ile ilgili organizasyonu yurt içinde ve yurt dışında bulunma ihtimali olan
diğer kaçakçılık olaylarının ihbar ve vukuunda; gümrük ve gümrük muhafaza
teşkilatlarınca kaçakçılığın men ve takibi ile olay bölgesinden sorumlu
güvenlik kuvvetine haber verilir, müşterek operasyon yapılarak diğer güvenlik
kuruluşlarına da neticeden bilgi verilir.
Silâh kullanma yetkisi
MADDE 18.- Gümrük bölgesine 4458 sayılı Gümrük Kanunu
gereğince belirlenen kapı ve yollardan başka yerlerden girmek, çıkmak veya
geçmek yasaktır.
Bu yerlerde rastlanacak kişi ve
her nevi taşıma araçları yetkili memurlar tarafından durdurulur ve kişilerin
eşya, yük ve üzerleri ile varsa taşıma araçları aranır.
"Dur" uyarısına
uymayan kişiler için önce havaya ateş edilmek suretiyle uyarı yinelenir. Bu
uyarıya da uyulmaz ise görevli memurlar durmaya zorlayacak şekilde silâh
kullanmaya yetkilidir. Ancak, silâhla karşılığa yeltenilmesi veya meşru müdafaa
durumuna düşülmesi hallerinde yetkili memurlar doğrudan hedefe ateş edebilir.
Memurların silâh kullanmalarından dolayı haklarında soruşturma ve kovuşturma
açılması halinde, bağlı bulunduğu kurum tarafından avukat sağlanır ve avukatlık
ücreti kurumlarınca karşılanır.
Demiryolu araçlarına ilişkin
işlemler istasyonlardaki beklemeleri sırasında uygulanır.
Kaçakçılığı önleme, izleme ve
soruşturmakla yükümlü olanlar, gümrük bölgesindeki her nevi deniz araçlarına
yanaşıp yük ve belgelerini incelemeye yetkilidir. Görevlilerin yanaşmasına izin
vermeyerek kaçan veya kaçmaya teşebbüs eden her nevi deniz araçlarına
uluslararası deniz işaretlerine göre telsiz, flama, mors ve benzeri işaretlerle
durması ihtar olunur. Bu ihtara uymayan deniz araçlarına uyarı mahiyetinde ateş
edilir. Buna da uymayıp kaçmaya devam ettiği takdirde durmaya zorlayacak
şekilde üzerine ateş edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Eşyaya El Konulması
ve Teslimine İlişkin Usul ve Esaslar
Eşyaya el konulması
MADDE 19.- Bu Kanunda zoralımı öngörülen kaçak eşyaya
derhal el konulur ve en yakın gümrük idaresine veya gümrük idaresince izin
verilen yerlere miktarını ve cins, marka, tip, model, seri numarası gibi
eşyanın ayırıcı özelliklerini gösterir bir tutanakla teslim edilir.
Eşyanın miktar bakımından fazla
olması veya saklanması özel tesis ve tertibatı gerektirmesi hallerinde eşya
özelliklerine göre doğrudan ilgili idarelere, bunun mümkün olmaması halinde
İçişleri Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı ile Maliye Bakanlığı Tasfiye İşleri
Döner Sermaye İşletmeleri Genel Müdürlüğünce belirlenecek usul ve esaslara göre
mahallin en büyük mülkî amirinin uygun göreceği bir yere konulur.
Kaçak eşya naklinde kullanılan taşıt
MADDE 20.- Bu Kanunda zoralımı öngörülen kaçak eşya
taşımasında bilerek kullanılan veya kullanılmaya teşebbüs edilen her türlü
taşıma aracının;
a) Kaçak eşyanın, suçun
işlenmesini kolaylaştıracak veya fiilin ortaya çıkmasını engelleyecek şekilde
özel olarak hazırlanmış gizli tertibat içerisinde saklanmış veya taşınmış
olması,
b) Kaçak eşyanın, taşıma aracı
yüküne göre miktar veya hacim bakımından tamamını veya ağırlıklı bölümünü
oluşturması veya eşyanın o taşıma aracıyla taşınmayı gerekli kılacak olması,
c) Taşıma aracındaki kaçak
eşyanın, Türkiye'ye girmesi veya Türkiye'den çıkması yasak veya toplum veya
çevre sağlığı açısından zararlı maddelerden olması,
Hallerinden herhangi birinin
gerçekleşmesi durumunda zoralımına hükmolunur.
Elkonulan taşıma araçları
soruşturma sırasında en yakın gümrük idaresine teslim edilir.
Tutanaklar
MADDE 21.- Kaçakçılık suçlarının izlenmesine ilişkin
tutanakların;
a)
Tarih, yer, düzenleyenlerin unvan ve isimleri, hâkim kararının tarih ve sayısı
ile mülkî amirin veya Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile yapılması durumunda
emrin tarih ve sayısını,
b) Olay ve kanıtlarını, suç
konusu eşya ve taşıma araçlarının ayrıntılı olarak türü, kapsamı, miktar ve
nitelikleri ile nerede ve ne suretle el konulduklarını,
c) Zanlının kimlik, iş ve ikamet
yeri ile ifadesini,
Kapsaması ve düzenleyen memur
ile zanlının ve varsa hariçten hazır bulunan iki kişi tarafından imza edilmesi
gereklidir.
Bu koşulları bütünü ile taşıyan
ve 16 ncı maddede yazılı memurlar tarafından düzenlenen tutanaklar aksi
kanıtlanıncaya kadar geçerlidir.
Teminatla iade
MADDE 22.- Kaçak zannı ile tutulan ve ithal veya ihracı
kanun veya Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası andlaşma ve sözleşmelerle
yasaklanmamış olan eşyanın veya bunların taşınmasında kullanılan araçların
sahip veya taşıyıcıları, eşya veya araca el konulmasından itibaren 23 üncü
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süreler içinde gümrük idaresi veya
mahkemelerce belirlenecek;
a) Giriş kaçağı eşya ile her
türlü kaçak eşyanın taşımasında kullanılan yabancı aracın gümrüklenmiş
değerine,
b) Her türlü kaçak eşyanın
taşınmasında kullanılan serbest dolaşımdaki kara taşıt araçlarının trafik
kaydına tedbir konulmak suretiyle kasko değerinin yarısına, diğer taşıt
araçlarının değerine,
c) Çıkış kaçağı eşyanın FOB
değerine,
Eşit tutarda teminat
göstermesinden sonra, eşya ve aracın teslimini gümrük idarelerinden veya
mahkemelerden isteyebilirler.
Elkonulan deniz taşıt araçları
gümrüklenmiş değeri kadar teminatla sahibine, sahibince teslim alınmadığı veya
liman ücreti ve muhafaza giderleri sahiplerince ya da donatanlarınca
karşılanmadığı takdirde derhal tasfiye edilmek üzere en yakın liman
başkanlığına teslim edilir.
Teminatla iade istemi gümrük
idaresine yapılmış ise gümrük idaresince, eşya veya taşıma araçlarına ilişkin
kamu davası açılmış olması halinde ilgili mahkemeden, açılmamış olması halinde
Cumhuriyet savcılığından suç delili olarak saklanmasına gerek bulunmadığına
dair karar verilmesi istenir.
Özel olarak kaçak eşya
taşımasında kullanılmak üzere gizli tertibatla donatılmış araçların özel
tertibatları masrafı ilgilisine ait olmak üzere sökülmeden teslimine karar verilmez.
Teminatla sahiplerine teslim
edilen eşya veya taşıma araçlarının müsaderesine karar verilmesi halinde, eşya
veya taşınmaz araçların iadesi istenir. İadesinin sağlanamaması durumunda
alınan teminat Hazineye irat kaydedilir.
Tasfiye
MADDE 23.- Bu Kanuna göre teslim alınan eşya veya taşıma
aracı, bunlara ilişkin zoralım kararı kesinleştikten sonra Gümrük Kanunu
hükümlerine göre tasfiye idaresince tasfiyeye tâbi tutulur.
Eşya veya taşıma araçlarının
sahip ve taşıyıcıları hakkında kamu davası açılan ve açıldığı tarihten itibaren
bir yıl içinde ceza yargılaması kesin hükme bağlanmamış olanlar ile çabuk
bozulma veya telef olma tehlikesine maruz bulunan veya saklanması masraflı veya
külfetli olan eşya veya taşıma araçları, el konulmalarından sonra Gümrük Kanunu
hükümlerine göre tasfiyeye tâbi tutulur. Bunlardan satılarak tasfiye
edilenlerin satış bedeli emanet hesabına alınır. Yargılamanın, tasfiye edilen
eşya veya taşıma araçlarının sahip veya taşıyıcısının lehine sonuçlanması
halinde satış bedeli, satış tarihinden kararın kesinleştiği tarihe kadar geçen
süre için yasal temerrüt faizi oranında hesaplanan faiz de ilave edilerek hak
sahibine ödenir.
Eşyanın, yargılama sonucunda
iadesine veya gümrük komisyonlarınca sahibine teslimine karar verilmesi
halinde, bu kararların uygulanmasında yürürlükte olan gümrük ve dış ticaret
mevzuatı uyarınca işlem yapılır.
Zoralımı kesinleşmemiş eşya veya
taşıma araçlarının yukarıdaki fıkralar hükümlerine göre tasfiyesinde, eşya veya
taşıma araçlarına ilişkin kamu davası açılmış olması halinde ilgili mahkemece,
açılmamış olması halinde ise Cumhuriyet savcılığınca suç delili olarak
saklanmasına gerek bulunmadığına dair karar verilmesi istenir. Çabuk bozulma ve
telef olma tehlikesine maruz bulunan
eşyada üç gün, saklanması masraflı ve külfetli olan eşyada ise onbeş gün
içinde karar verilerek idareye tebliğ edilmemesi halinde numune alınmasının
mümkün olduğu durumlarda numune alınarak, mümkün olmaması halinde idarece tespiti
yapılarak tasfiyeye tâbi tutulur.
ALTINCI BÖLÜM
Yargılamaya İlişkin
Hükümler
İçtima
MADDE 24. - Bu Kanunun suç saydığı fiiller nedeniyle Türk
Ceza Kanunu veya ceza öngören diğer kanunlarda yazılı cürümleri işleyenler
hakkında içtima kuralı uygulanmaksızın her cürmün cezası ayrı ayrı hükmolunur.
Yurt dışına çıkış yasağı
MADDE 25. - Bu Kanun kapsamına giren suçlarda, şüpheli
veya sanıkların yurt dışına çıkmalarının geçici olarak yasaklanmasına hazırlık
soruşturması sırasında hâkim, yargılama safhasında ise mahkemece karar
verilebilir. Ancak, gecikmesinde sakınca varsa o yer Cumhuriyet savcısı da
şüphelilerin yurt dışına çıkmalarının geçici olarak yasaklanmasına karar
verebilir. Bu karar derhal ve nihayet yirmidört saat içinde hâkimin onayına
sunulur. Hâkim, kararını yirmidört saat içinde açıklar. Aksi halde savcılık
kararı kendiliğinden yürürlükten kalkar.
Yetkili merciler ve temyiz
MADDE 26. - Bu Kanunun 3 üncü maddesinin (ı) bendinin (1)
numaralı alt bendi, 13 üncü maddesinin
birinci ve ikinci fıkrası ile 14 üncü maddesinde yazılı fiillere gümrük komisyonlarınca, ağır hapis cezası
gerektiren suçlara ağır ceza mahkemesince ve bunlar dışında kalan suçlara da
asliye ceza mahkemesince bakılır.
Bu Kanunun kapsamına giren
suçların yargılamasının yapılacağı yerdeki mahkemelerin birden çok dairelere
ayrılmış olması halinde bu davalara, o mahkemenin bir numaralı olanında
bakılır.
Bu davaların özelliği de dikkate
alınarak iş sayısının o mahkemenin bakabileceği azamî miktarı aşması halinde bu
miktarı aşan davalara aynı derecedeki sıra sayısı takip eden mahkemede bakılır.
Bu Kanuna göre verilen mahkeme
kararlarının Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu hükümleri uyarınca temyiz edilmesi
halinde, temyiz incelemesi diğer işlere göre öncelikle ve ivedilikle yapılır.
Gümrük komisyonları
MADDE 27.- Gümrük komisyonları, ilgili gümrük başmüdürü
veya yetkilendireceği yardımcısının başkanlığında, bir gümrük müdürü, bir
gümrük görevlisi ile mahallin ticaret ve sanayi odasınca görevlendirilen iki
temsilci olmak üzere beş kişiden; yolcularla ilgili gümrük komisyonları ise
gümrük müdürü veya yetkilendireceği yardımcısının başkanlığında mahallin
ticaret ve sanayi odası ile mülkî amirin görevlendireceği birer temsilciden
olmak üzere üç kişiden; oluşur ve oy çokluğu ile karar verir.
Gümrük komisyonlarınca verilen
kararlara tebliğ tarihinden itibaren
onbeş gün içinde sulh ceza mahkemelerine itiraz olunabilir.
Gümrük
komisyonlarının kuruluş ve çalışma usul ve esasları Gümrük Müsteşarlığınca
belirlenir.
Para cezalarının tahsili ve müteselsil sorumluluk
MADDE 28.- Bu Kanunda belirtilen suçlardan dolayı
hükmolunan para cezalarına ait ilam ilgili Cumhuriyet savcılığı tarafından
re’sen ilgili gümrük idarelerine verilir. Bu ilamlarla gümrük komisyonlarınca
verilip kesinleşen kararlara ilişkin para cezaları, düzenlenecek bir tebliğname
ile ilgilisine tebliğ edilir. Tebliğ edilen para cezaları tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içerisinde ödenir.
Tebliğ tarihinden itibaren otuz
gün içinde para cezaları ödenmediği veya bu süre içinde azamî haddi bir yılı ve
taksit sayısı altıyı geçmemek kaydıyla taksitlendirme yapılmadığı veya
taksitlendirme yapılıp da taksitlerden biri ödenmediği takdirde, ilamda yazılı
para cezaları 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanuna göre hapse çevrilmek ve infaz edilmek üzere
Cumhuriyet savcılığına geri gönderilir.
Para cezasında; mahkûmun
cezasını çektiği her gün için hürriyeti bağlayıcı cezaya çevrilen miktar
indirildikten sonra geri kalan para ödenirse yerine geçen hürriyeti bağlayıcı
ceza infaz edilmez.
Cumhuriyet savcılığınca tahsil
olunacak para cezaları ilgili idarelere verilir.
Birlikte kaçakçılık yapanlardan
veya kaçakçılığa yardım edenlerden alınacak para cezasının tahsilinde,
bunlardan her biri müteselsilen sorumludur.
Davaya müdahale
MADDE 29.- Kaçakçılığı önleme, izleme ve soruşturmakla
görevli olanlar, bu Kanun kapsamına giren suçlara ilişkin tutanaklar ve
soruşturma belgelerini bir müzekkere ile doğrudan yetkili ve görevli Cumhuriyet
savcılığına gönderirler. Gümrük idareleri dışındaki idareler suçlara ilişkin
tutanaklar ve soruşturma belgelerinin bir örneğini ilgili gümrük idaresine
gönderirler. Gümrük idareleri bu
müzekkerelerin verilmesi ile şahsî davacı veya müdahil sıfatını alırlar ve Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun bunlara verdiği hakları kullanabilirler.
Bu Kanun kapsamına giren
suçlarla ilgili kesinleşmiş mahkeme kararları İçişleri Bakanlığına bilgi
amacıyla gönderilir.
Soruşturmadan bilgisi olmadığı
anlaşılan ilgili gümrük idarelerine, hazırlık soruşturması sırasında Cumhuriyet
savcılıklarınca, yargılama sırasında mahkemelerce bilgi verilir.
Kaçakçılık davalarına ilgili
idarelerin müdahale etmemiş olması mahkemelerce kaçak eşyanın zoralımına ve
sanık hakkında para cezası hükmedilmesine mani olmayıp bu cezalar aslî ceza ile
birlikte re'sen karar altına alınır.
Soruşturma ve kovuşturma
MADDE 30. - Bu Kanun hükümlerine aykırı hareket edenler
hakkında yapılacak soruşturma ve kovuşturma, 3005 sayılı Meşhud Suçların
Muhakeme Usulü Kanununun 1 inci maddesinin (A) bendindeki yer ve 4 üncü
maddesindeki zaman kayıtlarına bakılmaksızın anılan Kanun hükümlerine göre
yerine getirilir.
Sanıkların duruşma sırasında
diğer bir suçu olduğu anlaşılsa bile davaları birleştirilmez.
Zoralıma tâbi olan kaçak eşya
veya taşıma aracına el konulup da;
a) Sanığın kim olduğu belirlenememişse,
b) Duruşmanın geçici olarak
durdurulmasına karar verilmiş ve bu durum altı ay devam etmiş ise,
Eşyanın zoralımına karar verilir
ve keyfiyet beş gün içinde duyurulur.
İlân tarihinden itibaren onbeş
gün içinde ilgililerce yetkili mahkemeye itiraz edilmezse zoralım kararı
kesinleşir.
Zamanaşımı
MADDE 31.- Bu Kanunda yazılı suçlar hakkında Türk Ceza
Kanununun zamanaşımı hükümleri uygulanır.
Bu Kanunun sadece el koymayı
emrettiği ve başkaca bir ceza belirlemediği hallerde gümrük vergisine tâbi eşyaya
ancak olayın işlendiği sırada el konulabilir.
Zoralım hakkı düşen veya takibi
zamanaşımına uğrayan eşyanın bedel ve vergileri aranmaz.
Ölüm, af, 34 üncü maddeye göre ödeme veya zamanaşımı
sebebiyle sanık hakkındaki ceza soruşturma veya kovuşturmasının devamına olanak
kalmayan hallerde, Cumhuriyet savcısı veya ilgili idare dava konusu eşyanın
zoralımını görevli mahkemeden talep eder. Görevli mahkemece, suç konusu olduğu belirlenen eşyanın
zoralımına, suç konusu olmayan eşyanın iadesine Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununun 392 ve sonraki maddelerinde öngörülen usul dairesinde karar verilir.
Suç uydurma ve iftira
MADDE 32.- Kaçakçılık suçlarını uyduranlar veya
başkalarına iftira veya kaçakçılık davalarında yalancı şahitlik yapanlar Türk
Ceza Kanununun ilgili maddelerinde belirtilen cezalar üçte bir artırılarak
cezalandırılır.
Bu fiilleri işleyen kimse,
tertip ve uydurmada kullandığı kaçak maddelerden dolayı ayrıca kaçakçılık
cezasıyla da cezalandırılır.
Yukarıdaki fıkrada belirtilen
durumlarda haksız isnatta bulunanlar hakkında genel hükümlere göre tazminat
davası açma hakkı saklıdır.
Kamu hizmetlerinden yasaklılık
MADDE 33.- Doğrudan doğruya kaçakçılık yapmaktan veya
görevini kötüye kullanarak veya rüşvet alarak kaçakçılığa sebebiyet vermekten
veya suç uydurmadan hüküm giyen memurlara bir daha kamu hizmeti yaptırılmaması
cezası da verilir.
Kısıtlayıcı diğer kanun
hükümlerine ek olarak her türlü kaçakçılık suçundan dolayı ağır hapis cezasıyla
mahkûm olanlar, affa uğramış olsalar bile kamu hizmetinde çalıştırılamazlar.
Kamu davasının açılmaması hali
MADDE 34.- Bu Kanunda hürriyeti bağlayıcı ceza
öngörülenler haricindeki suçları işleyenler, ilgili maddelerde belirtilen para
cezalarının asgari haddini, soruşturma giderleri ile birlikte Cumhuriyet
savcılığınca yapılacak tebligat tarihinden itibaren on gün içinde ödeyeceğini
yazılı olarak bildirdiği ve otuz gün içinde merciine ödediği takdirde hakkında
kamu davası açılmaz.
Cumhuriyet savcılığı tarafından
yapılacak tebligat ile ödenecek miktar, ödeme süresi, belirlenen tutarın
belirtilen süre içinde ödenmesi halinde kamu davasının açılmayacağı, ödemede
bulunmaması halinde kamu davasının açılacağı sanığa bildirilir.
Kaçakçılık suçunun 16 ncı
maddede sayılan kişiler tarafından veya bunların katılımı ile işlenmesi halinde
bu madde hükümleri uygulanmaz.
Bu maddenin uygulanmasında para
cezasına esas alınacak değer, gümrük idaresince belirlenen değerdir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
İkramiyeler
MADDE 35. - Kaçak veya kaçak şüphesi ile eşya yakalanması
halinde muhbir ve el koyanlara aşağıdaki esas ve usullere göre ikramiye ödenir.
a) Bu maddenin (b) ve (c)
bentlerindeki durumlar dışındaki ikramiye ödemelerinde, çıkış kaçağı eşyanın
FOB, giriş kaçağı eşyanın CIF kıymeti esas alınır. Sahipsiz yakalanan eşyanın
değeri, mahallin en büyük mülkî amirinin görevlendireceği Maliye Bakanlığı,
Gümrük Müsteşarlığı ve sanayi ve ticaret odası temsilcilerinden oluşan üç
kişilik heyet tarafından belirlenir. Kaçak eşya sahipli yakalanmışsa kıymetinin
yüzde ellisi, sahipsiz yakalanmışsa yüzde yirmibeşi mahkûmiyete ilişkin hükmün
kesinleşmesini takip eden üç ay içinde Gümrük Müsteşarlığınca,
b) 6136 sayılı Ateşli Silâhlar
ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 12 nci maddesine aykırılık
suçlarından yakalanan silâh ve mermiler ile Türk Ceza Kanununun 264 üncü
maddesine muhalefet suçlarından yakalanan maddelerin olay tarihine göre Milli
Savunma Bakanlığınca her yıl belirlenen değeri esas alınarak, sahipli
yakalanması halinde değerinin yüzde yirmibeşi kamu davasının açılmasını, yüzde
yetmişbeşi ise mahkûmiyete ilişkin hükmün veya zoralım kararının kesinleşmesini
takip eden üç ay içinde; sahipsiz yakalanmışsa yakalanan eşya değerinin yüzde
ellisi zoralım kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,
c) Uyuşturucu madde yakalamalarında,
her türlü uyuşturucu maddenin birim miktarı için Bakanlar Kurulunca tespit
edilecek sabit bir rakamın her yıl bütçe kanunlarında belirlenen ikramiye
katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak değerinin, sahipli yakalanmış ise yarısı
kamu davasının açılmasını, diğer yarısı mahkûmiyete ilişkin hükmün veya zoralım
kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde; sahipsiz yakalanmış ise
tamamı zoralım kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,
Elkoyanların bağlı olduğu
bakanlığın bütçesinin ilgili tertibinden ödenir.
d) Dağıtılacak ikramiyenin yüzde
ellisi muhbirlere, yüzde ellisi el koyanlara verilir. İhbarsız yakalama
olaylarında ikramiyenin tamamı el koyanlara ödenir. Kaçakçılığı önleme, izleme
ve soruşturmakla yükümlü olanlara muhbir ikramiyesi ödenmez. El koyma
ikramiyesine, ancak kaçak eşyanın yakalanması eylemine bizzat ve fiilen katılan
kaçakçılığı önleme, izleme ve soruşturmakla görevli olanlar hak kazanır.
e) Bu maddeye göre ödenecek
ikramiyeler vergi, resim ve harca tâbi değildir.
f) Bu madde gereğince el
koyanlara verilecek ikramiyenin yıllık tutarı, (2000) gösterge rakamının memur
aylık katsayısı ile çarpımının otuz katını geçemez.
g) Bu maddenin (b) ve (c)
bentlerinde sayılan durumlar dışında kalan suçlara ilişkin para cezalarının
tahsilini müteakip tahsil edilen tutarın yüzde ellisi ile davalardan dolayı
hükmolunan vekâlet ücretlerinin yüzde kırkı davaların izlenme ve savunması,
suça konu eşyanın muhafazası, depolanması, yükleme ve boşaltılması, soruşturma
ve izleme sırasında yapılan tahlil, ekspertiz işlerinde kullanılmak amacıyla
Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Gümrük Müsteşarlığınca belirlenen esaslara
göre harcanmak üzere emanet hesabına alınır. Harcanmayan meblağ Hazineye gelir
kaydedilir.
Müşterek operasyonlarda ve
kontrollü teslimat uygulamalarında ikramiye ödenmesi ve ikramiye ödemelerine
esas birim fiyatların tespitine ilişkin esas ve usuller ile bu maddenin
uygulanmasına ilişkin diğer hususlar, Maliye ve Milli Savunma bakanlıklarının
görüşü alınarak, İçişleri Bakanlığı ve Gümrük Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakanlıkça altı ay içinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Laboratuvar
MADDE 36. - Bu Kanunda yazılı suçların önlenme, izlenme
ve soruşturulması çerçevesinde, suçun maddî delillerini bilimsel yöntemlerle
değerlendirmek ve konuya ilişkin ekspertiz raporları düzenlemek amacıyla Gümrük
Müsteşarlığınca laboratuvarlar kurulabilir. Bu laboratuvarların çalışma usul ve
esasları Gümrük Müsteşarlığınca belirlenir.
Askere mahsus silâh ve mühimmat üzerinde işlenen kaçakçılık suçları
MADDE 37. - Askerî şahıslar tarafından askere mahsus
silâh ve mühimmat üzerinde işlenecek kaçakçılık suçları hakkında Askerî
Muhakeme Usulü Kanunu ve Askerî Ceza Kanunu hükümleri saklıdır.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 38. – 7.1.1932 tarihli ve 1918 sayılı Kaçakçılığın
Men ve Takibine Dair Kanun ile 5.6.1985 tarihli ve 3217 sayılı Kanunun geçici 1
inci maddesi; 20.1.1993 tarihli ve 3864 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine
Dair Kanuna Göre Kaçak ve Kaçak Zannı ile Tutulan Her Çeşit Eşya, Alet ve Taşıma
Vasıtalarının Tasfiyesi Hakkında Kanun; 7.1.1932 tarihli ve 1920 sayılı Gümrük
Memurlarından Vazifei Memuresini Suiistimal Edenlerle Vazife veya Mesleklerinde
Kendilerinden İstifade Edilmeyenler Hakkında Yapılacak Muameleye Dair Kanun
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1.- Diğer kanunlarda 1918 sayılı Kanuna yapılan
atıflar bu Kanuna yapılmış sayılır.
GEÇİCİ MADDE 2.- Bu Kanunun 35 inci maddesi hükümlerinin
yürürlüğe gireceği tarihe kadar geçen sürede ikramiye ödemeleri ile ilgili
olarak devam eden işlemler bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önceki usul ve
esaslara göre sonuçlandırılır.
GEÇİCİ MADDE 3.- 21.12.2000 tarihli ve 4616 sayılı 23 Nisan
1999 Tarihine Kadar İşlenen Suçlardan Dolayı Şartla Salıverilmeye, Dava ve
Cezaların Ertelenmesine Dair Kanun uyarınca verilen erteleme kararlarına konu
kaçak eşya hakkında da 23 üncü madde hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 4.- Haklarında 1920 sayılı Kanun hükümlerine göre
soruşturma ve yargılaması devam edenlerin durumuna ilişkin olarak 14.7.1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uyarınca işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 39.- Bu Kanunun 35 inci maddesi yayımını takip
eden ilk malî yıl başında, diğer hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.