TÜRK PATENT ENSTİTÜSÜ KURULUŞ VE GÖREVLERİ
HAKKINDA KANUN
(Türk Patent Enstitüsü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Eki Cetvellerde ve Devlet Memurları Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun)
Kanun No. 5000 |
|
Kabul Tarihi : 6.11.2003 |
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Kuruluş ve Amaç
MADDE 1. - Türkiye'nin teknolojik ilerlemesine katkıda
bulunmak, ülke içinde serbest rekabet ortamını oluşturmak ve araştırma
geliştirme faaliyetlerinin gelişmesini sağlamak üzere, çeşitli kanunlarla
düzenlenmiş olan patent ve markalar ile diğer kanunlarla düzenlenen sınaî
mülkiyet haklarının tesisi, bu konudaki korumanın sağlanması ve sınaî mülkiyet
haklarına ilişkin yurt içi ve yurt dışında varolan bilgi ve dokümantasyonun
kamunun istifadesine sunulabilmesi amacıyla tüzel kişiliğe sahip, bu Kanunda
belirtilmeyen hallerde özel hukuk hükümlerine tabi, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığına bağlı, özel bütçeli Türk Patent Enstitüsü kurulmuştur. Türk Patent
Enstitüsü, bir kamu kuruluşu olup kısa adı "TPE"dir.
TPE'nin merkezi Ankara'dadır.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunda adı geçen deyimlerden;
a) Enstitü: Türk Patent
Enstitüsünü,
b) Yönetim Kurulu: Türk Patent
Enstitüsü Yönetim Kurulunu,
c) Danışma Kurulu: Türk Patent
Enstitüsü Danışma Kurulunu,
d) Başkanlık: Türk Patent
Enstitüsü Başkanlığını,
e) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret
Bakanlığını,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görevleri ve Organları
MADDE 3. - Enstitü, ülkenin teknolojik ve endüstriyel
gelişmesine katkıda bulunmak amacıyla;
a) Patent, markalar ve
endüstriyel tasarımlar ile diğer kanunlarla koruma altına alınmış olan sınaî
mülkiyet haklarının ilgili mevzuat hükümleri uyarınca tescilini ve bu hakların
korunması ile ilgili işlemleri yapar,
b) Zorunlu lisans işlemlerinde
arabuluculuk faaliyetlerinde bulunur ve mahkemelerde bilirkişilik yapar,
c) Lisans ve devir anlaşmalarını
tescil ve kayıt eder,
d) Buluşların kullanımını takip
eder, yeni teknolojilerin değerlendirilmesi ile teknoloji transferinin
yönlendirilmesi ve arşivlenmesi işlemlerini yapar,
e) Yurt dışında benzer
kuruluşlar ve uluslararası kuruluşlarla işbirliğinde bulunur,
f) Türkiye'yi Bakanlığın onayı
ile uluslararası kuruluşlar nezdinde temsil eder,
g) Sınaî mülkiyet hakları ile
ilgili uluslararası anlaşmaların hazırlanmasına ülke çıkarlarını koruyarak
katkıda bulunur ve bu anlaşmaların Türkiye'de uygulanmasını sağlar,
h) Yurt içi ve yurt dışında
teknoloji ve araştırma- geliştirme ile ilgili kurum ve kuruluşlarla ve bilgi
bankalarıyla işbirliği yapar, dokümantasyon merkezleri kurar, bu bilgileri
kamunun istifadesine sunar,
i) Sınaî mülkiyet hakları ile
ilgili olarak çeşitli yayınlar yapar ve Türk Sınaî Mülkiyet Gazetesini
periyodik olarak yayınlar,
j) Sınaî mülkiyet hakları
konularında yurt içinde kişi ve kuruluşların bilgilendirilmesi ve
yönlendirilmesi için gerekli çalışmaları yapar,
k) Görev alanına giren konularla
ilgili akademik çalışmaları destekler,
l) Kanunlarla verilen diğer
görevleri yapar.
Organ ve birimler
MADDE 4. - Enstitü aşağıdaki organ ve birimlerden oluşur:
a) Yönetim Kurulu.
b) Danışma Kurulu.
c) Başkanlık.
d) Yeniden İnceleme ve
Değerlendirme Kurulu.
e) Ana Hizmet Birimleri.
f) Yardımcı Hizmet Birimleri.
g) Danışma Birimleri.
Yönetim Kurulu
MADDE 5. - Yönetim Kurulu, Enstitünün en yüksek düzeyde
yönetim ve karar organıdır.
Yönetim Kurulu; Adalet Bakanlığı ile Maliye Bakanlığından birer üye, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının belirleyeceği üç üye, Enstitü Başkanı ve bir Başkan Yardımcısı olmak üzere yedi üyeden oluşur.
Enstitünün Başkanı aynı zamanda
Yönetim Kurulu Başkanıdır.
Enstitü Başkan ve Başkan
Yardımcısı Sanayi ve Ticaret Bakanının önerisi üzerine, diğer Yönetim Kurulu
üyeleri ise bağlı bulundukları Bakanlığın önerisi üzerine müşterek kararname
ile atanırlar.
Yönetim Kurulu üyelerinin görev
süreleri üç yıl olup, görev süresi dolan üyeler yeniden atanabilir.
Herhangi bir nedenle boşalan
Yönetim Kurulu üyeliği için, aynı usulle en geç bir ay içinde atama yapılır,
atanan üye önceki üyenin görev süresini tamamlar.
Başkanın olmadığı hallerde
Başkana Başkan Yardımcısı vekalet eder.
Yönetim Kurulunun çalışma usul
ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.
MADDE 6. - Yönetim Kurulu, bu Kanun ve diğer mevzuatla
Enstitüye verilen görevlerin yerine getirilmesini sağlar.
Bu amaçla;
a) Enstitünün idarî, malî ve
teknik yönden düzenli, verimli ve etkin faaliyette bulunabilmesi için gerekli
bütün tedbirleri alır. Enstitünün işleyişine etkinlik kazandırmak amacı ile
hazırlayacağı yönetmeliklerin Bakanlığın onayı ile yürürlüğe girmesini sağlar,
b) Enstitü ile ilgili mevzuatın
uygulanmasını sağlar,
c) Enstitünün bütçesini onaylar,
d) Hazırlanan faaliyet raporunu
ve malî raporu görüşüp karara bağlar,
e) Sınaî mülkiyet hakları ve
teknolojik ilerleme konusunda kalkınma planları ve yıllık programlar
doğrultusunda kısa ve uzun vadeli çalışma programları hazırlar, araştırma
konuları tespit eder ve uygulamaya koyar,
f) Enstitünün vereceği hizmetler
karşılığında alınacak ücret tarifelerini hazırlar ve Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının uygun görüşü üzerine uygulamaya koyar,
g) Başkan tarafından yapılacak
atama önerilerini karara bağlar,
h) Gerektiğinde Danışma Kurulunu
toplantıya çağırır,
i) Danışma Kurulunun tavsiye
kararlarını görüşüp karara bağlar,
j) Enstitünün görev alanına
giren konularda kamuoyunu aydınlatmak ve ilgililerin görüşlerini almak için
ulusal ve uluslararası nitelikte seminer, sempozyum, açık oturum, konferans ve
benzeri konuların düzenlenmesine karar verir,
k) Sınaî mülkiyet haklarıyla
ilgili ihtiyaç görülen konularda görüş almak üzere bu alandaki uzmanlardan
oluşan geçici veya sürekli ihtisas komisyonları oluşturur,
l) Enstitünün ihtiyaçları için
bina inşa edilmesine, taşınır ve taşınmaz malların satın alınmasına veya
kiralanmasına, bunların gerektiğinde satılmasına veya kiraya verilmesine karar
verir.
Yönetim Kurulu, Başkan
tarafından hazırlanacak gündem ve yapılacak davet üzerine ayda en az bir defa
toplanır.
Yönetim Kurulu tarafından kabul
edilen geçerli bir mazereti olmaksızın, bir yıl içinde dört toplantıya veya
arka arkaya üç toplantıya katılmayanların üyelikleri, hiçbir işleme gerek
kalmaksızın kendiliğinden düşer ve yerlerine aynı usulle yeni üyeler atanır.
Yönetim Kurulu en az dört üye
ile toplanır, kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğunun oyu
istikametinde alınır. Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu çift sayılır.
Danışma Kurulu
MADDE 7. - Enstitünün Danışma Kurulu aşağıdaki üyelerden
oluşur:
Adalet, Millî Savunma, Dışişleri, Maliye, Millî Eğitim, Sağlık, Tarım ve Köyişleri, Ulaştırma, Çevre ve Orman, Sanayi ve Ticaret, Kültür ve Turizm bakanlıklarından birer üye, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Gümrük Müsteşarlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumundan birer üye, üniversitelerden Yükseköğretim Kurulunca belirlenecek beş üye, en fazla üyeye sahip İşçi ve İşveren Sendikaları Konfederasyonlarından birer üye, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Millî Prodüktivite Merkezi, Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği,Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği, Türk Tabipleri Birliği, Türk Veteriner Hekimleri Birliği ve Türk Eczacıları Birliğinden birer üye.
Yönetim Kurulu ihtiyaca göre
Danışma Kurulu toplantılarına uzman kişileri çağırabilir.
Danışma Kurulu üyeliklerinin
süresi iki yıldır. Görev süresi dolan üyeler yeniden seçilebilir.
Danışma Kurulunun çalışma usul
ve esasları Bakanlıkça hazırlanacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Danışma Kurulu yılda en az bir
kez toplanır. Toplantılara Sanayi ve Ticaret Bakanı veya görevlendireceği kişi
başkanlık eder.
Danışma Kurulunun görevleri
MADDE 8. - Danışma Kurulu, Enstitünün faaliyetleri
çerçevesinde ve Enstitüye yardımcı olmak maksadıyla; Türkiye'nin teknolojik
gelişimine ve sınaî mülkiyet haklarının etkin biçimde korunmasına, rekabet
ortamının yaratılmasına ilişkin olarak, Enstitünün çalışma ilkeleri, faaliyet
raporu, bütçe ve çalışma programları hakkında düşünce bildirir ve tavsiyelerde
bulunur.
Başkanlık
MADDE 9. - Başkan, Enstitünün en üst amiridir ve
Enstitüyü temsil eder. Başkanlık; Başkan ve iki Başkan Yardımcısından oluşur.
Enstitü Başkanı ve Başkan
Yardımcıları üç yıl süre için müşterek kararname ile atanırlar. Görev süresi
dolanlar yeniden atanabilir. Herhangi bir nedenle boşalan Başkan veya Başkan
Yardımcılığı kadrosu için, aynı usulle en geç bir ay içinde atama yapılır,
atanan kişi öncekinin görev süresini tamamlar.
Yeniden atanamayan Başkan ve
Başkan Yardımcıları kazanılmış hak aylıklarına göre durumlarına uygun başka
kadrolara atanırlar.
Başkan, Enstitü hizmetlerinin
mevzuata, Türkiye'nin taraf olduğu sınaî mülkiyet hakları ile ilgili
uluslararası anlaşmalara, millî güvenlik siyasetine, kalkınma plan ve yıllık
programlara, Yönetim Kurulunun kararlarına uygun yürütülmesi ve Enstitünün
faaliyet alanına giren konularda ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla
işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla görevlidir. Başkan, Enstitünün bütçesi,
faaliyet raporu ve malî raporunu hazırlar ve Yönetim Kurulunun onayına sunar.
Başkan, Enstitüde çalışanların işlemlerinden sorumlu olup, Enstitünün
faaliyetlerini ve hesaplarını denetlemekle görevli ve yetkilidir.
Başkan, sınırları açıkça yazılı
olarak belirtilmek şartı ile yetkilerinin bir kısmını astlarına devredebilir.
Ancak, yetki devri yetkiyi devredenin sorumluluğunu kaldırmaz.
Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu
MADDE 10. - Sınaî mülkiyet haklarının tescil işlemleri ile
ilgili Enstitünün almış olduğu kararlara karşı başvuru sahipleri veya üçüncü
kişiler tarafından yapılacak itirazların incelenmesi ve değerlendirilmesi
işlemleri Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulunca yürütülür.
Yeniden incelenmesi ve
değerlendirilmesi talep edilen konuda kararlar, Enstitü Başkanı veya
görevlendireceği Başkan Yardımcılarından biri başkanlığında, Başkanın Enstitü
içinden seçeceği, yeniden incelenip değerlendirme yapılacak konuda uzman olan
ve itiraz ile ilgili olarak alınmış olan kararlarda görevli bulunmayan en az
iki uzman üyeden oluşan Kurul tarafından alınır.
Yeniden İnceleme ve
Değerlendirme Kurulunun kararları Enstitünün nihai kararıdır. Bu kararlara
karşı ilgili mahkemede dava açılabilir.
Yeniden İnceleme ve
Değerlendirme Kurulunun çalışma esasları ve işleyişi Enstitü tarafından
hazırlanıp Bakanlığın onayı ile çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
İKİNCİ
KISIM
Hizmet
Birimleri
BİRİNCİ BÖLÜM
Ana Hizmet Birimleri
MADDE 11. - Enstitünün ana hizmet birimleri şunlardır:
a) Patent Dairesi Başkanlığı.
b) Markalar Dairesi Başkanlığı.
c) Endüstriyel Tasarımlar
Dairesi Başkanlığı.
d) Uluslararası İlişkiler
Dairesi Başkanlığı.
Patent Dairesi Başkanlığı
MADDE 12. - Patent Dairesi Başkanlığı;
a) Patentlerin tescil başvurularının ilgili mevzuat hükümlerine göre kayıt, dosyalama, araştırma, inceleme, değerlendirme ve tescil işlemlerini yapar,
b) Patentlerin ve patent tescil
başvurularının ilgili mevzuat hükümlerine göre lisans, devir, sair
değişikliklerle ilgili işlemlerini yapar,
c) Patentlerin ilan, tasnif ve
sicil işlemlerini yapar,
d) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Markalar Dairesi Başkanlığı
MADDE 13. - Markalar Dairesi Başkanlığı;
a) Markaların tescil başvurularının ilgili mevzuat hükümlerine göre kayıt, dosyalama, araştırma, inceleme, değerlendirme ve tescil işlemlerini yapar,
b) Markaların ve marka tescil
başvurularının ilgili mevzuat hükümlerine göre lisans, devir, sair
değişikliklerle ilgili işlemlerini yapar,
c) Markaların ilan, tasnif ve
sicil işlemlerini yapar,
d) İlgili mevzuat hükümlerine
göre, belirli nitelikleri haiz işaret ve ibarelerin koruma altına alınması,
markaların tanınmışlık düzeyleri ile ilgili esasların belirlenmesi ve
uygulamaya konulması işlemlerini yapar,
e) Coğrafi işaretlerle ilgili
işlemleri yürütür,
f) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Endüstriyel Tasarımlar Dairesi Başkanlığı
MADDE 14.- Endüstriyel Tasarımlar Dairesi Başkanlığı;
a) Endüstriyel tasarımların tescil başvurularının ilgili mevzuat hükümlerine göre kayıt, dosyalama, araştırma, inceleme, değerlendirme ve tescil işlemleri ile lisans, devir ve sair değişikliklerle ilgili işlemlerini yapar,
b) Endüstriyel tasarımların
ilan, tasnif ve sicil işlemlerini yapar,
c) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Uluslararası İlişkiler Dairesi Başkanlığı
MADDE 15. - Uluslararası İlişkiler Dairesi Başkanlığı;
a) Enstitünün görev alanına giren uluslararası anlaşmaları izler, inceler ve yükümlülüklerin yerine getirilmesi için gereken çalışmaları yürütür,
b) Uluslararası anlaşmalardan
katılınması gerekenlere katılmak için 5.5.1963 tarihli ve 1173 sayılı Kanun
çerçevesinde işlemleri yürütür,
c) Gerekli hallerde mevzuatta
düzenlemeler yapmak üzere Başkanlığa önerilerde bulunur,
d) Yabancı mevzuatı izler ve
temin eder,
e) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
İKİNCİ BÖLÜM
Yardımcı Hizmet
Birimleri
Yardımcı Hizmet Birimleri
MADDE 16. - Enstitünün yardımcı hizmet birimleri
şunlardır:
a) Personel Dairesi Başkanlığı.
b) İdarî ve Malî İşler Dairesi
Başkanlığı.
c) Enformasyon, Dokümantasyon ve
Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı.
Personel Dairesi Başkanlığı
MADDE 17. - Personel Dairesi Başkanlığı;
a) Enstitü bünyesinde görev yapan personelin iş akitleri, kadro, terfi, görev, yolluk, sağlık, izin ve benzeri özlük işlemleri ile ilgili hizmetleri yürütür,
b) Sosyal hizmetler ve hizmet
içi eğitim ile ilgili işleri yapar,
c) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı
MADDE 18. - İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı;
a) Enstitü tarafından yapılması gerekli harcamaların, toplanacak gelirlerin ve satın almaların ilgili kanun ve mevzuat çerçevesinde yürütülmesini sağlar,
b) Enstitünün temizlik, bakım ve
onarım hizmetleri ile Enstitünün ihtiyaçları için taşınır ve taşınmaz malların
satın alınması veya kiralanması, bunların gerektiğinde satılması veya kiraya
verilmesi işlerini Yönetim Kuruluna sunar ve bu işleri Yönetim Kurulunun onayı
ile yürütür,
c) Evrak giriş ve çıkışları ile
arşiv hizmetlerinin düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlar,
d) Demirbaş ve diğer kayıtları
tutar,
e) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Enformasyon, Dokümantasyon ve Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
MADDE 19. - Enformasyon, Dokümantasyon ve Bilgi İşlem
Dairesi Başkanlığı;
a) Enstitünün görevleri ile ilgili olarak eğitici ve bilgi verici kitap, broşür, dergi şeklinde yayın yapar,
b) Sınaî mülkiyet hakları ile
ilgili yurt içine ve yurt dışına dokümanlar yayınlar, Sınaî Mülkiyet
Kütüphanesi ile ilgili hizmetleri yürütür,
c) İlgili mevzuda yurt içinde ve
yurt dışında tescil edilmiş patentler ve markalara ait bilgi ve belgeleri
toplar, bunları Enstitünün ve kamunun istifadesine sunar,
d) Resmî Sınaî Mülkiyet
Gazetesini yayınlar,
e) Sınaî mülkiyet hakları ile
ilgili her türlü eğitim ve tanıtım faaliyetlerini yürütür,
f) Yönetim Kurulu kararı ile
uygun görülen yerlerde enformasyon birimlerinin faaliyette bulunması için
gerekli işbirliği çalışmalarını yürütür,
g) Enstitü bünyesinde bilgi
işlem sisteminin kurulmasını, donanım ve yazılımının işletilmesini ve
geliştirilmesini sağlar,
h) Sınaî mülkiyet hakları ile
ilgili olarak bilgi ve belgelerin bilgisayar ortamına aktarılmasını ve
saklanmasını sağlar,
i) Bilgisayar ortamındaki
bilgilerin Enstitünün ilgili birimleri tarafından en hızlı biçimde
kullanılabilmeleri için gerekli çalışmaları yapar,
j) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Danışma birimleri
MADDE 20. - Enstitünün danışma birimleri şunlardır:
a) Araştırma, Planlama ve
Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.
b) Hukuk Müşavirliği.
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı
MADDE 21. - Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi
Başkanlığı;
a) Enstitünün ana hizmet
politikasının ve planlarının hazırlanmasına yardımcı olur,
b) Hizmet faaliyetlerinin
ekonomik ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için insan gücü, para ve
malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir şekilde kullanılması
için plan ve projeler geliştirir,
c) Enstitünün yıllık çalışma
programını hazırlar, planlama ve koordinasyon konularında verilen diğer
görevleri yerine getirir,
d) Yurt içi ve yurt dışında
teknolojik gelişmeleri izler,
e) Yurt kalkınması için gerekli
olan teknoloji değerlendirme çalışmalarını yapar, kamunun bu konudaki
taleplerini karşılar,
f) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Hukuk Müşavirliği
MADDE 22. - Hukuk Müşavirliği;
a) Sınaî mülkiyet hakları ile ilgili mevzuatın günün koşullarına uygun hale getirilmesi için çalışmalar yapar,
b) Hukuki konularda Yönetim
Kuruluna ve Başkanlığa danışmanlık yapar,
c) Sınaî mülkiyet haklarına ait
ulusal ve uluslararası hukukla ilgili anlaşmalar, kanunlar, yönetmelikler,
diğer mevzuat, rapor, makale ve benzeri düzenlemeleri hizmete hazır tutar,
d) Mahkemelerde Enstitüyü temsil
eder,
e) Başkanlıkça verilecek diğer
işleri yapar.
Enstitü Hukuk Müşavirliğinde
görev yapan hukuk müşavirleri, avukatlar ve diğer elemanlar, mahkemelerde ve
icra dairelerinde takdir edilen vekalet ücretinden, 2.2.1929 tarihli ve 1389
sayılı Devlet Davalarını İntaç Eden Avukat Ve Saireye Verilecek Ücreti Vekalet
Hakkında Kanun hükümlerine göre faydalanırlar.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Atanma Şartları, Bütçe ve Personel
BİRİNCİ BÖLÜM
Atanma Şartları
Atanma şartları
MADDE 23. - Enstitü Yönetim Kurulu üyeleri; hukuk,
mühendislik, iktisat, işletme veya maliye dallarında yurt içi veya yurt dışında
en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş, mesleki açıdan yeterli bilgi ve
deneyime sahip bulunan kişiler arasından atanır. Adalet Bakanlığı ve Maliye
Bakanlığı temsilcilerinin söz konusu bakanlıklarda on yıl süre ile çalışmış ve
mesleki açıdan yeterli bilgi ve deneyime sahip olması, Sanayi ve Ticaret
Bakanının belirleyeceği üyelerden bir tanesinin, sınaî mülkiyet hukuku
konusunda ihtisas sahibi üniversite öğretim üyesi, diğerinin ise kamu ve/veya
özel sektörde on yıl çalışmış Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisi
olması şarttır. Bu üyelerin ayrıca, 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) fıkrasının (3) numaralı bendi
dışındaki şartları taşımaları zorunludur.
Yönetim Kurulu üyeleri ile
Başkan ve Başkan Yardımcılarının görev süreleri dolmadan herhangi bir nedenle
görevlerine son verilemez. Ancak atanmaları için gerekli şartları kaybettikleri
veya kanunlarla verilen görevlerle ilgili olarak suç işledikleri mahkeme kararı
ile sabit olanların görev süreleri sona erer.
Enstitü içinde daire başkanı ve
müdür kadrolarına atamalarda, Devlet Memurları Kanununda aranan şartlara
ilaveten atanacak personelin Enstitü içindeki hizmet süresi ve atanacağı
konudaki yurt içi ve yurt dışındaki deneyimi öncelikle değerlendirilir.
Patent Dairesi, Uluslararası
İlişkiler Dairesi ile Enformasyon, Dokümantasyon ve Bilgi İşlem Dairesi
başkanlıklarındaki daire başkanı ve müdür kadrolarına atamalarda, İngilizce,
Fransızca veya Almanca dillerinden en az birini bilenler öncelikle tercih
edilir.
Enstitü personelinden müşterek
kararname ile atananlar dışındakiler Başkanın teklifi ve Yönetim Kurulunun
onayı ile atanırlar.
Enstitü bünyesinde;
a) Uzman yardımcısı olabilmek
için, Devlet Memurları Kanununda aranan şartlara ilaveten,
1. En az dört yıllık yüksek
öğretim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek
öğretim kurumlarından mezun olmak,
2. Açılacak yarışma ve yeterlik
sınavında başarı göstermek,
3. Sınavın yapıldığı yılın Ocak
ayının ilk gününde otuzbeş yaşını doldurmamış olmak,
Şarttır.
b) Uzman yardımcılığında en az
üç yıl çalışmak ve olumlu sicil almak kaydıyla açılacak yeterlik sınavında
başarı gösterenler "uzman" kadrosuna atanırlar.
Üst üste iki defa yeterlik
sınavında başarı gösteremeyenler durumlarına uygun başka kadrolara
nakledilirler.
Uzman kadrosuna atanacakların
Birleşmiş Milletlerce kabul edilen konuşma dillerinden en az birini Kamu
Personeli Dil Sınavından "C" düzeyinde veya muadili bir seviyede
bilmeleri zorunludur.
Uzman yardımcılığı ve uzmanlıkla
ilgili usul ve esaslar ile bunların yurt içinde ve yurt dışında eğitime tâbi
tutulmaları, seçilme esasları ve diğer hususlar Bakanlıkça çıkarılacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetim, Gelirler,
Giderler ve Bütçe
Denetim
MADDE 24. - Enstitü, Başbakanlık Yüksek Denetleme
Kurulunun denetimine tâbidir.
MADDE 25. - Enstitünün gelirleri şunlardır:
a) Enstitünün yapacağı hizmetler karşılığında alınacak ücretler.
b) Genel Bütçeden yapılacak
yardımlar.
c) Her türlü yardım ve bağışlar.
d) Enstitüye ait taşınmazların
gelirleri.
e) Yukarıda sayılan gelirlerin
nemalandırılması ile elde edilecek gelirler.
f) Diğer gelirler.
Enstitünün gelir-gider fazlası
bir sonraki yıl bütçesine aktarılır.
Enstitünün gelirleri, işlemleri
ve gayrimenkulleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır, davalarda teminat
aranmaz.
Enstitünün giderleri ile
eğiticilere ders ücreti ödemeleri Yönetim Kurulunca onaylanacak bütçeden
karşılanır.
Marka ve patent başvuruları için
2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 8 sayılı tarifesinde
belirtilen harç miktarları, Enstitünün yapacağı hizmetler karşılığında alınacak
ücretlerle birlikte Enstitü tarafından tahsil edilir ve bu surette toplanan
harçlar aylık olarak Maliye Bakanlığına aktarılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Personel
Personel
MADDE 26. - Enstitüde Başkan, Başkan Yardımcısı, Daire
Başkanı, Hukuk Müşaviri, Müşavir, Şube Müdürü, Patent Uzmanı, Marka Uzmanı,
Uzman, Patent Uzman Yardımcısı, Marka Uzman Yardımcısı, Mütercim, Çözümleyici,
Programcı, Bilgisayar İşletmeni kadroları karşılık gösterilmek kaydıyla, 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli personel
çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı kalınmaksızın sözleşmeli personel
istihdam edilebilir. Yabancı uzmanlar da sözleşmeli olarak istihdam edilebilir.
Yabancı uzmanların istihdamı Enstitünün hazırlayıp Bakanlığın onaylayacağı
yönetmeliğe göre yapılır.
Belli bir uzmanlık gerektiren
nitelikteki iş ve hizmetler için Yönetim Kurulu kararı ile istisna akdi
çerçevesinde işlem yapılır.
Enstitüde sağlık ve eğitim gibi
işlerde çalıştırılmak üzere, ihtiyaca göre Yönetim Kurulunun onayı ile yurt
içinden ve yurt dışından özel anlaşmalarla sözleşmeli olarak yerli ve yabancı
kişiler çalıştırılabilir.
Bu suretle çalıştırılacakların
sözleşme usul ve esasları ile ücret miktarı ve her çeşit ödemeler Bakanlar
Kurulunca tespit edilir.
Sözleşmeli personel istekleri
halinde Emekli Sandığı ile ilgilendirilirler.
Enstitü, marka ve patent
işlemlerinin yürütülmesinde yurt içi ve yurt dışındaki kuruluşların
hizmetlerinden yararlanabilir. Bu suretle yararlanılacak hizmetler için
ücretler Enstitünün yapacağı hizmetlerin karşılığı ücretlerle birlikte Enstitü
tarafından tahsil edilir ve ilgili kuruluşlara ödemeler Enstitü tarafından
yapılır.
Enstitü Yönetim Kurulu Başkan ve
üyelerine, Kamu İktisadi Teşebbüsleri Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine bu
görevleri nedeniyle yapılan ücret ödemesi aynen uygulanır.
Enstitünün kadroları
MADDE 27. - 544 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyle ihdas
edilmiş bulunan kadrolar ile 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanun uyarınca
Bakanlar Kurulunun 2002/4120 sayılı Kararı gereği Enstitüye tahsis edilen ve
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (III) sayılı cetvelin Türk Patent
Enstitüsü Başkanlığı bölümünde yer alan kadrolara, bu Kanuna ekli (1) sayılı
listede yer alan kadrolar ihdas edilerek eklenmiş ve ekli (2) sayılı listede
yer alan kadrolar iptal edilmiştir.
Kadroların tespit, ihdas,
kullanımı ve iptali ile kadrolara ilişkin diğer hususlar 190 sayılı Genel Kadro
ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Diğer Hükümler
Uygulanmayacak hükümler
MADDE 28. - Bu Kanun ile kurulan Enstitü tarafından
yapılması öngörülen iş ve işlemlerde 26.5.1927 tarihli ve 1050 sayılı Muhasebei
Umumiye Kanunu hükümleri uygulanmaz. Enstitünün malları Devlet malı
hükmündedir.
Yönetmelikler
MADDE 29. - Bu Kanun ile hazırlanması öngörülen
yönetmelikler ve Enstitünün teşkilat yapısı ile ilgili düzenlemeler, Yönetim
Kurulunun ilk toplantısını müteakip üç ay içinde hazırlanır.
Enstitü nezdinde vekillik yapma yetkisinde olanlar
MADDE 30. - Enstitü nezdinde başvuru sahipleri adına işlem
yapma yetkisinde olan kişiler aşağıda nitelikleri belirtilen gerçek veya tüzel
kişilerdir.
Gerçek kişi olan vekillerin
aşağıdaki vasıflara sahip olması şarttır:
a -Türk vatandaşı olmak.
b- Fiil ehliyetine sahip
bulunmak.
c- Türkiye'de ikamet etmek.
d- Yüz kızartıcı bir suçtan
mahkûmiyeti bulunmamak.
e- En az dört yıllık yüksek
öğrenim yapmış olmak.
f- Enstitü tarafından,
yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde yapılan Vekillik Yeterlik
Sınavında başarılı olmak.
g- Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından tespit edilen miktarda, Meslekî Sorumluluk Sigortası yaptırmış
olmak.
Tüzel kişi olan vekillerin,
vekil vasıflarını haiz, gerçek kişiler tarafından temsil edilmeleri şarttır.
Vekillik Yeterlik Sınavı, patent
vekilleri ve marka vekilleri için ayrı ayrı iki yılda bir yapılır. Hem patent
hem de marka vekilliği yapabilmek için her iki sınavda da başarılı olmak
zorunludur.
Patent vekilleri ve marka
vekilleri, Enstitü tarafından ayrı ayrı tutulacak sicillere kayıt edilir.
Vekiller, bu Kanun ve diğer
sınaî haklarla ilgili konularda, ilgili kişileri Enstitü nezdinde temsil eder,
danışmanlık yapar ve sınaî hakların korunması için Enstitü nezdinde gerekli
girişimlerde bulunur ve işlemleri yürütürler.
Vekiller, Enstitü nezdinde
ilgili kişilerin haklarının tesisi, korunması ve bunlarla ilgili olarak idare
ile her türlü ilişkilerin temini, tesisi ve yürütülmesi ile yükümlüdür.
Vekiller hakkında Borçlar Kanununun vekalet ile ilgili hükümleri uygulanır.
Neşredilmeyen mevkutede marka koruma süresi
MADDE 31. - 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 14 üncü maddesinde öngörülen beş yıllık süre, 15.7.1950
tarihli ve 5680 sayılı Basın Kanununa tâbi konularda üç yıla indirilmiştir.
Bu Kanunun yürürlük tarihinde
5680 sayılı Kanun gereği mevkute neşredenler, 556 sayılı Markaların Korunması
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri gereği mevkute neşretmekten
alıkonulamazlar.
MADDE 32. - 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli (I)
sayılı ek gösterge cetvelinin "I-Genel İdare Hizmetleri Sınıfı"
bölümünün (d) kısmında geçen "Sigorta Denetleme Kurulu Başkanı"
ibaresinden sonra gelmek üzere "Türk Patent Enstitüsü Başkanı"
ibaresi, (h) kısmının sonuna "Marka Uzmanı", "Patent
Uzmanı" ibareleri ile (II) sayılı ek gösterge cetvelinin "2-Yargı
Kuruluşları, Bağlı ve İlgili Kuruluşlar ile Yüksek Öğretim Kuruluşları"
bölümünde geçen "Devlet Personel Başkanlığı Başkan Yardımcısı"
ibaresinden sonra gelmek üzere "Türk Patent Enstitüsü Başkan
Yardımcısı" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 33. - 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler" bölümünün (A) bendinin değişik (11) numaralı fıkrasına "Tüketici ve Rekabet Uzman Yardımcıları" ibaresinden sonra gelmek üzere "Marka Uzman Yardımcıları", "Patent Uzman Yardımcıları" ve "Tüketici ve Rekabet Uzmanlığına" ibaresinden sonra gelmek üzere "Marka Uzmanlığına", "Patent Uzmanlığına" ibareleri,
b) 152 nci maddesinin
"II-Tazminatlar" bölümünün "A-Özel Hizmet Tazminatı"
bendinin (i) alt bendine "Tüketici ve Rekabet Uzmanları" ibaresinden
sonra gelmek üzere "Marka Uzmanları", "Patent Uzmanları"
ibareleri,
Eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanuna göre kadro ve görev unvanları
değişen yahut kaldırılan personel en geç bir yıl içinde durumlarına uygun boş
kadrolara atanırlar. Atama işlemi yapılıncaya kadar Kurumca ihtiyaç duyulan
işlerde görevlendirilebilirler. Bunlar, yeni bir kadroya atanıncaya kadar, eski
kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî
haklarını almaya devam ederler. Söz konusu personelin, atandıkları yeni
kadroların aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî
hakları toplamının net tutarının eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda
almakta oldukları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları ile diğer
malî hakları toplamı net tutarından az olması halinde, aradaki fark
giderilinceye kadar atandıkları kadrolarda kaldıkları sürece her hangi bir
kesintiye tâbi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir.
GEÇİCİ MADDE 2. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
Enstitü Başkanı, Başkan Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi olarak atananların
görev süreleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte sona erer.
Yürürlük
MADDE 34. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 35. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : TÜRK PATENT ENSTİTÜSÜ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLAR
SINIFI |
UNVANI |
DERECESİ |
SERBEST KADRO ADEDİ |
TUTULAN KADRO ADEDİ
|
TOPLAM |
GİH |
Endüstriyel Tasarımlar Dairesi Başkanı |
1 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Enformasyon, Dokümantasyon ve Bilgi İşlem Dairesi Başkanı |
1 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Şube Müdürü |
1 |
2 |
- |
2 |
AH |
Avukat |
6 |
1 |
- |
1 |
AH |
Avukat |
7 |
2 |
- |
2 |
TH |
Patent Uzman Yardımcısı |
8 |
5 |
- |
5 |
TH |
Marka Uzman Yardımcısı |
7 |
6 |
- |
6 |
GİH |
Marka Uzman Yardımcısı |
8 |
12 |
- |
12 |
GİH |
Sekreter |
9 |
4 |
- |
4 |
GİH |
Sekreter |
10 |
4 |
- |
4 |
GİH |
Şoför |
10 |
3 |
- |
3 |
GİH |
APK Uzmanı |
1 |
3 |
- |
3 |
GİH |
Şef |
3 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Memur |
8 |
8 |
- |
8 |
GİH |
Memur |
9 |
10 |
- |
10 |
GİH |
Memur |
10 |
10 |
- |
10 |
GİH |
İstatistikçi |
8 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Kütüphaneci |
8 |
1 |
- |
1 |
TH |
Teknisyen |
10 |
2 |
- |
2 |
GİH |
Anbar memuru |
10 |
1 |
- |
1 |
|
|
TOPLAM |
78 |
- |
78 |
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU : TÜRK PATENT ENSTİTÜSÜ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADROLAR
SINIFI |
UNVANI |
DERECESİ |
SERBEST KADRO ADEDİ |
TUTULAN KADRO ADEDİ
|
TOPLAM |
GİH |
Enformasyon ve Dokümantasyon Dairesi Başkanı |
1 |
1 |
- |
1 |
GİH |
Bilgi İşlem Dairesi Başkanı |
1 |
1 |
- |
1 |
|
|
TOPLAM |
2 |
- |
2 |