Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 210)
Konya Milletvekili
Atilla Kart’ın, 24.2.1983 Tarih ve 2802 Sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun
Bir Maddesinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi
(2/121)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Konu; İçtüzüğün 37 nci
maddesi gereğince, sunmuş olduğum Kanun Teklifinin Genel Kurul gündemine
alınması talebinden ibarettir.
24.2.1983 tarih-2802
sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesine İlişkin
Kanun Teklifim; 29.4.2003 tarihinde 2/121 esas no ile Adalet Komisyonuna
intikal etmiş; ancak Komisyonda 45 gün içinde sonuçlandırılmamıştır.
Bu durum karşısında,
İçtüzüğün 37 nci maddesi gereğince Kanun Teklifimin doğrudan Genel Kurul
gündemine alınmasını talep etmek zorunluluğu doğmuştur.
Gereğini saygılarımla arz
ve talep ederim.
17.6.2003
Atilla Kart
Konya
11.4.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2802 sayılı Hâkimler ve
Savcılar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifim,
gerekçesiyle birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz
ve teklif ederim.
Atilla Kart
Konya
GENEL GEREKÇE
“Hukuk Devleti”
anlayışının ve “hukukun üstünlüğü” kavramının; kamunun ve toplumun tüm
birimlerinde etkin olması, yargının bütün unsurlarıyla bağımsız olmasıyla
mümkündür. Yargının bütün unsurlarıyla bağımsızlığının sağlanabilmesinin ön
şartı ise “nitelikli hukuk eğitimi ile” sağlanabilir.
Eğitim sistemimizde ve
bağlı olarak Hukuk Fakültelerindeki eğitimin nitelik kaybı bir tarafa; hukuk
formasyonu edinmeyen ve başka fakültelerden mezun olan kişilerin, “yargıç
misyonu ve inisiyatifini” kazanmaları mümkün olamaz. Uygulamada da, bu durum
somut olarak görülmektedir. İdarî yargı yapılanmasında % 75’lere varan “hukukçu
olmayan hâkim” uygulaması, sonuçta; yargının işlevini kaybetmesine ve
hiyerarşik ilişkilerin doğmasına yol açmaktadır.
Günümüzde Yargı
bağımsızlığını etkileyen en önemli unsurlardan birisi “yargı ve yargıcın
bürokratlaşması” vakıasıdır. Bu olumsuz gelişmenin önünün kesilmesi gerekir.
Esasen; adalet hizmeti, aynen tıp ve benzeri alanlarda olduğu gibi, yan
alanların bilgileriyle yeterliliğin sağlanamayacağı “özgün” bir alandır. Adalet
hizmeti için zorunlu temel, hukuk bilgilerinin verildiği yüksek öğretim
kurumları olan hukuk fakülteleridir. Hukuk fakülteleri dışındaki fakültelerde
verilen hukuk bilgileri; hukuk fakültelerinde okutulan yan dal (ekonomi, idare,
adlî tıp, sosyoloji, felsefe) bilgilerini aşamaz. Hukuk fakültelerindeki
uzmanlık yoğunluğuna erişemez.
Öte yandan; Anayasamızın
140 ıncı maddesi, yargıçlar için “meslekten hukukçu” olma şartını öngörmüştür.
Bu şartın oluşabilmesi için, öncelikle “hukuk fakültesini bitirmiş olmak”
zorunluluğu vardır. Anayasanın 138 inci maddesinde düzenlenen yargıcın
bağımsızlığının gerçekleşebilmesi, “hukuk bilgisinin varlığıyla” doğrudan
ilgilidir.
Yasanın mevcut hükmü,
idarî yargıda görev yapacak yargıçlar (adaylar) için, hukuk fakültesinden mezun
olma şartını aramamaktadır. Siyasî bilimler, idarî bilimler, iktisat ve maliye
alanlarında 4 yıllık eğitimi yeterli görmektedir. Yasanın adlî yargı için
aradığı şartı, idarî yargıdan esirgemesinin bir mantığı ve tutarlılığı yoktur.
Kaldı ki; idarî yargının mahiyeti gereği, “kişi ile kamu otoritesi arasındaki”
ihtilâfı çözümlemek gerektiğinden; hukuk eğitimi almış olmak daha da önem
kazanmaktadır. Mevcut hüküm, Anayasanın 9, 138 ve 140 ıncı maddelerine açıkça
aykırıdır.
Açıklanan gerekçeler,
yasada değişiklik yapılmasını zorunlu kılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Genel gerekçe
doğrultusunda düzenleme yapılmıştır.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
KONYA MİLLETVEKİLİ ATİLLA KART’IN TEKLİFİ
24.2.1983 TARİH VE 2802 SAYILI HÂKİMLER VE SAVCILAR
KANUNUNUN
BİR MADDESİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 24.2.1983
tarih ve 2802 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin “c” bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“c) Hukuk fakültesinden
mezun olmak veya yabancı bir hukuk fakültesini bitirip de Türkiye’deki hukuk
fakülteleri programlarına göre eksik kalan derslerden sınava girip başarı belgesi
almış bulunmak,”
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanunu
Bakanlar Kurulu yürütür.