Dönem: 22
Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 801)
İstanbul Milletvekili Algan Hacaloğlu ve 58 Milletvekilinin;
“3069 Sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler
Hakkında Kanun” ile “3268 Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve
Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu”nda Değişiklik Yapılması ve “TBMM Etik
Komisyonunun Kurulmasına” İlişkin Yasa (Siyasî Ahlak Yasası) Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan
Gündeme Alınma Önergesi (2/22)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına vermiş bulunduğum (2/22) Esas Numaralı Kanun Teklifimin
İçtüzüğün 37 nci maddesine göre doğrudan gündeme alınması hususunu saygılarımla
arz ederim.
Algan
Hacaloğlu
İstanbul
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“3069 Sayılı Türkiye
Büyük Millet Meclisi Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler Hakkında Kanun” ile “3628
Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanunu”nda Değişiklik Yapılması ve “TBMM Etik Komisyonunun Kurulmasına” İlişkin
Yasa (Siyasî Ahlak Yasası) Teklifimizi gereği için ekte sunarız.
Saygılarımızla.
|
|
Algan Hacaloğlu |
Yılmaz Ateş |
Hasan Fehmi Güneş |
|
|
İstanbul |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Hasan Aydın |
Yakup Kepenek |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Ankara |
|
|
Ali Rıza Gülçiçek |
İzzet Çetin |
İ. Sami Tandoğdu |
|
|
İstanbul |
Kocaeli |
Ordu |
|
|
Gaye Erbatur |
Mehmet Sevigen |
Mustafa Özyurt |
|
|
Adana |
İstanbul |
Bursa |
|
|
Bülent Baratalı |
Sinan Yerlikaya |
Osman Özcan |
|
|
İzmir |
Tunceli |
Antalya |
|
|
Atila Emek |
Nadir Saraç |
Feridun Ayvazoğlu |
|
|
Antalya |
Zonguldak |
Çorum |
|
|
Mehmet Tomanbay |
Abdulkadir Ateş |
Gülsün Bilgehan |
|
|
Ankara |
Gaziantep |
Ankara |
|
|
Mustafa Gazalcı |
Sezai Önder |
Mehmet Küçükaşık |
|
|
Denizli |
Samsun |
Bursa |
|
|
Gökhan Durgun |
M. Ziya Yergök |
Ali Dinçer |
|
|
Hatay |
Adana |
Bursa |
|
|
Hüseyin Bayındır |
Tacidar Seyhan |
İsmet Çanakçı |
|
|
Kırşehir |
Adana |
Ankara |
|
|
Ali Oksal |
Sıdıka Aydoğan |
İsmail Özay |
|
|
Mersin |
İstanbul |
Çanakkale |
|
|
Mehmet Parlakyiğit |
Muhsin Koçyiğit |
Nurettin Sözen |
|
|
Kahramanmaraş |
Diyarbakır |
Sivas |
|
|
Nuri Çilingir |
Hasan Ören |
Bihlun Tamaylıgil |
|
|
Manisa |
Manisa |
İstanbul |
|
|
Emin Koç |
Selami Yiğit |
Mehmet Nuri Saygun |
|
|
Yozgat |
Kars |
Tekirdağ |
|
|
Erol Tınastepe |
Cemal Kaya |
Şevket Gürsoy |
|
|
Erzincan |
Ağrı |
Adıyaman |
|
|
Berhan Şimşek |
Zülfü Livaneli |
Yaşar Nuri Öztürk |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Orhan Eraslan |
Muharrem İnce |
Haluk Koç |
|
|
Niğde |
Yalova |
Samsun |
|
|
Güldal Okuducu |
Cevdet Selvi |
Özlem Çerçioğlu |
|
|
İstanbul |
Eskişehir |
Aydın |
|
|
Damla Gürel |
Züheyir Amber |
Mustafa Yılmaz |
|
|
İstanbul |
Hatay |
Gaziantep |
|
|
Harun Akın |
Zekeriya Akıncı |
|
|
|
Zonguldak |
Ankara |
|
GENEL GEREKÇE
Ülkemizin çok yönlü
sorunlarla kuşatıldığı, enflasyonun, işsizliğin ve eşitsizliklerin
insanlarımızı bunalttığı, yolsuzlukların yaygınlaştığı, sosyal hukuk devletinin
her geçen gün yeni yaralar aldığı, kuralsızlığın kurala, hukuksuzluğun geleneğe
dönüşmekte olduğu bir ortamda, temiz siyaset-dürüst yönetim-açık toplum olgusu
toplumun ortak özlemi haline gelmiştir.
Bu ortam, TBMM'nin ve onu
oluşturan milletvekillerinin etkinliği, güvenirliliği ve toplum önünde
saygınlığını olumsuz etkilemektedir. Bu durumun aşılabilmesinin ancak
parlamenter sistem, çoğulcu demokrasi ve temiz siyaset temelinde olabileceği
hususunda toplumumuzun inanç ve desteğinin güçlendirilmesi gerekmektedir.
Demokrasimiz açısından
böylesine yaşamsal bir süreçte, temel sorumluluk siyasî partilere ve milletvekillerine düşmektedir.
Siyasî Ahlak Reformu ile, Türkiye Büyük Millet Meclisi;
- Son yıllarda, başta
bankalar sistemi olmak üzere ekonominin her alanını kuşatan, idarenin her
kademesinde yaygınlaşan yolsuzluklarla mücadelenin, dürüst yönetim ve açık
toplum ortamı yaratmanın ilk adımını atmalı,
- Batı demokrasilerinde
geçerli olan siyaset etiği anlayışının ülkemizde de geçerli olmasını sağlayacak
yasal düzenlemeleri gerçekleştirerek ülkemizde de temiz siyasetin kökleşmesini
sağlamalıdır.
TBMM, ülkenin yasama
organı olmaktan öte, bir ayrıcalıklı kişiler kulübü olmaktan kurtarılmalıdır.
Milletvekilleri ve dışarıdan bakan olanlar; yaşamları, uğraşları, üslupları ve
davranışları ile topluma örnek olmalı; erdemli ve ilkeli tavırları ile toplumun
güvenini kazanarak demokrasimizin önünü açmalıdırlar.
Ülkemizde
milletvekillerinin davranışlarını yönlendiren yazılı kuralların kapsamı ve
içeriği, gelişmiş ülke parlamentolarının "yazılı veya toplumlarının genel
değerlerini yansıtan yazısız" kurallarına göre oldukça yetersiz düzeydedir.
Halen yürürlükte olan
3069 sayılı "Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler
Hakkında Kanun" ile 3628 sayılı "Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet
ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu" ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu
ile Avukatlık Yasası ve diğer bazı yasalarda yer alan belirli hükümler
ülkemizin bu alandaki kurallarının yasal çerçevesini oluşturmaktadır.
Ancak bu yasal çerçeve
ülkemizin temiz siyaset özlem ve ihtiyacının, siyaset dünyamızın ihtiyaç
duyduğu çağdaş siyasî etik, ölçü ve kriterlerinin karşılanması açısından
yetersiz kalmaktadır.
Örneğin;
- 3069 sayılı yasada yer
alan düzenlemenin, özellikle, milletvekillerinin özel kurum ve kuruluşlarla iş
ilişkisini kapsamamakta oluşu ve bu alanda bir denetimi öngörmeyişi kamu kesimi
ile çıkar çatışması sorununun sık sık gündeme gelmesine neden olmaktadır.
- 3628 sayılı yasa ile
öngörülen mal bildirimlerinde saydamlığın öngörülmemiş
olması, uygulamayı işlevsiz kılmaktadır.
Oysa çağdaş
demokrasilerde siyasî etik konusunda,
- Meclis görevi dışında görev kabul etme ve Meclis dışı çalışma
koşullarında sınırlamalar,
- Milletvekilliği maaşı dışında sağlanabilecek
ek kazanca getirilen tavan değerler,
- Milletvekillerinin
kabul edebileceği hediyeler için kısıtlamalar,
- Konuşma veya
konferanslar karşılığı onur ödemesine kısıtlamalar,
- Kamu ile çıkar
çatışmasına girilmemesi,
- Milletvekilliği dönemi
sonrası çalışma koşullarına kısıtlamalar,
- Verilen mal
bildirimlerinin kamuoyuna açıklanması,
- Milletvekilliği dışında
yapılan işlerin ve sağlanan kazançların yıllık olarak beyan edilmesi, bu
beyanların kamuoyuna açıklanması,
- Parlamento Etik Kurulu
oluşturulması,
gibi düzenlemeleri
öngörülmekte, bu düzenlemelerin genellikle etkin işleyişi ve denetimi
sağlanmaktadır.
Bu konulardaki yasal
eksikliğin giderilmesi, siyasî ahlak kurallarının gelişmiş demokratik ülke
standartlarına hızla çıkartılması artık ertelenemez bir zorunluluk haline
gelmiştir.
Buna ilaveten, Siyasî
Ahlak düzenlemesinin uygulanmasında etkinliği artırmak amacıyla, Türkiye Büyük
Millet Meclisi bünyesinde kurulacak ve yasama dönemi süresince görev yapacak,
bağımsızlığın ve tarafsızlığın esas olduğu bir Siyasî Etik Komisyonu
oluşturulması öngörülmüştür.
Böyle bir Komisyon yasama
ve yürütme organının işlemlerinde şeffaflığı sağlayacak, aynı zamanda
milletvekili, bakan ve siyasetçiyi olumsuz, yanlı ve haksız ithamlardan korumak
suretiyle yasama ve yürütme işlevinin lâyıkıyla yerine getirilmesinde yardımcı
olacaktır.
Ancak, Anayasa'nın 83
üncü maddesi ile düzenlenmiş olan Yasama Dokunulmazlığının, çağdaş
demokrasilerde olduğu gibi sadece "Meclis çalışmalarındaki oy ve sözleri
ile ileri sürdükleri düşünceleri ve her platformda düşünceyi ifade ve açıklama
ile bu amaçla toplantı yapma özgürlükleri" çerçevesinde
sınırlandırılmasını sağlayacak şekilde değiştirilmesi, bu teklif ile
önerilmekte olan siyasî ahlak kurallarının amaçlarına ulaşmasında, Parlamenter
sistemimizin saygınlığının artırılmasında en önemli faktör olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Birinci Maddenin
Gerekçesi:
(Amaç)
Milletvekilleri ve
dışarıdan atanan bakanlar kurulu üyeleri için ülkemizde yürürlükte olan
kuralların, çağdaş demokrasilerde geçerli olan ve temiz siyasetin temelini
oluşturan kurallar düzeyine çıkartılması, saydamlık ortamına kavuşturulması
amaçlanmaktadır.
İkinci Maddenin
Gerekçesi:
(Türkiye Büyük Millet
Meclisi Üyeliği veya Bakanlar Kurulu Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler)
Milletvekilliği ile
bağdaşmayan işler ile ilgili olarak çağdaş demokrasilerde yürürlülükte olan
düzenlemelerde amaç benzer olmakla beraber, başlıca iki farklı temel yaklaşımın
izlendiği görülmektedir;
- Düzenlemeyi kesin
kriter ve kurallara bağlayarak, kısıtlayıcı yasal sınırlamalar koyan ve
uygulamayı etkin olarak denetleyen yaklaşım... Örneğin; bu tür düzenlemenin en
çarpıcı örneklerinden birini oluşturan Amerika Birleşik Devletlerinde;
- Kongre üyelerinin
mesleklerini icra etmeleri yasaklanmış,
- Kongre üyelerinin özel
sektör şirketleri veya kuruluşlarında idarecilik veya yönetim kurulu üyeliği görevlerini para karşılığı
yapmalarını yasaklamış;
- Kongre üyelerinin
kongre dışı faaliyet sonucu elde edebilecekleri aylık toplam gelirleri, Kamu
Yönetici Bareminin 2 nci derece maaş karşılığının yüzde onbeşi ile kısıtlanmış;
- Düzenlemede yazılı
kurallar yerine toplumun yazılı olmayan etik geleneklerini temel alan,
kısıtlamalar yerine uygulama hakkında kamuoyunu bilgilendirerek, uygulamada
şeffaflık sağlayarak caydırıcı dolaylı denetimi temel alan yaklaşım... Örneğin;
bu tür düzenlemenin en çarpıcı örneklerinden birini oluşturan İngiltere ve
Almanya'da parlamento dışı tüm faaliyet ve gelirlere saydam bildirim
zorunluluğu getirerek dolaylı denetim mekanizmaları oluşturmuşlardır.
- Diğer birçok ülkedeki
uygulamalar gibi bu iki temel yaklaşımın karışımından oluşan düzenlemeler...
Örneğin;
- Hindistan'da ise
milletvekillerinin parlamento dışında kazanç elde etmeleri, yönetim
kurullarında görev yapmaları tümüyle yasaktır.
- İsveç'te, parlamento
dışında bir ayı aşkın çalışmaları halinde, o süreye ilişkin milletvekili
maaşları kesilmektedir.
- İsrail 'de, parlamento
dışı gelirleri milletvekili maaşının % 50'si ile sınırlanmıştır.
- Yunanistan 'da ise,
milletvekilleri, yönetim kurulu üyeliği, genel yöneticilik veya bunlara
vekillik görevlerini üstlenememektedirler.
Bu yasa teklifi, ülkemiz
koşullarına uygun olacağı düşünülen ve ilk iki yaklaşımın karışımından oluşan
karma bir model çerçevesinde öngörülmüş düzenlemeleri kapsamaktadır.
Üçüncü Maddenin
Gerekçesi:
(TBMM Dışı
Faaliyetlerinden Kaynaklanan Gelirlerin Beyanı)
Amerika, Kanada, Çek
Cumhuriyeti, Almanya, İngiltere, Japonya, Kore, Hollanda, Polonya' da olduğu
gibi, milletvekillerinin ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu Üyelerinin,
parlamento dışı gelir getiren faaliyetlerinin ve bu faaliyetler sonucu elde
edilen gelirlerin periodik olarak beyanı ve bu beyanların kamuoyuna
açıklanabilmeleri öngörülmektedir.
Dördüncü Maddenin
Gerekçesi:
(Mal Bildirimlerinin
Konusu)
Bu madde ile, 3628 sayılı
"Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun" 5 inci maddesi kapsamında olan kamu görevlilerinin vermekle
yükümlü oldukları mal bildirimlerinin kapsamı, her bir mal cinsi için mevcut yasada olduğu gibi bir
aylık maaşından daha yüksek değerde olmaları kaydıyla, servetin tüm alanlarını
kapsayacak şekilde genişletilmesi hedef alınmıştır.
Beşinci Maddenin
Gerekçesi:
(Mal Bildirimlerinin
Açıklanabilmesi)
Mal bildirimlerinin
saydamlık ilkesi esas alınarak, kamu oyuna açıklanabilmesi öngörülmüştür.
Altıncı Maddenin
Gerekçesi:
(Hediye Kısıtlaması)
Amerika' da Kongre
üyelerinin kabul edebilecekleri maddi veya hizmet türünden yıllık hediyelerin
toplam değeri en çok 250 dolar ile sınırlamıştır. Hindistan'da ise tümüyle
yasaktır. Ülkemizde de bu konuda 3628 nolu Kanun ile getirilmiş olan
kısıtlamanın uygulama alanı yerli veya yabancı herhangi bir özel veya tüzelkişi
veya kuruluştan, aldıkları tarihteki değeri bir aylık net asgari ücreti aşan
hediye veya hibe niteliğindeki eşyayı da kapsayacak şekilde genişletilmiştir.
Benzeri şekilde, üçüncü
dereceden kan ve sıhri hısımları olan özel kişiler ile bunların sahip oldukları
tüzelkişi ve kuruluşlar dışındaki özel kişi veya tüzel kişi ve kuruluşlardan,
aldıkları tarihteki değeri bir aylık net asgari ücreti aşan her türlü
ulaştırma, tatil, konaklama, yemek veya seyahat olanağının bedelsiz veya hibe
şeklinde sağlanması, batılı ülkelerde genellikle olduğu gibi yasaklanarak, kamu
ile çıkar çatışması yaratabilecek olumsuzlukların önlenmesi hedef alınmıştır.
Milletvekillerinin parti
değiştirmeleri, sağlanacak maddi çıkarlar "haksız mal edinme"
kapsamına alınarak caydırılması öngörülmüştür.
Yedinci Maddenin
Gerekçesi:
(TBMM Etik Komisyonunun
Kurulması)
Anayasa'nın 95 inci
maddesinin ikinci fıkrası "İçtüzük hükümleri siyasî parti gruplarının
Meclis'in bütün faaliyetlerine üye sayısı oranında katılmalarını sağlayacak
yolda düzenlenir" hükmünü içermektedir. Aynı şekilde TBMM İçtüzüğünün
parti gruplarının Başkanlık Divanında temsilini düzenleyen 11 inci maddesinin
birinci fıkrasında "TBMM Başkanı, siyasî parti gruplarının parti grupları
toplam sayısı içindeki yüzde oranlarını ve bu oranlara göre her siyasî parti
grubuna düşen Başkanlık Divanındaki görev yeri sayısını tespit eder ve Danışma
Kuruluna bildirir." hükmü yer almaktadır.
Teklifle getirilen
düzenlemenin bu hükümlere aykırılık teşkil edebileceği düşünülse de, Komisyonun
görev alanını oluşturan "siyasî ahlak" kavramı, yasama faaliyeti
kapsamı dışında kalan, hiç bir yasa yapımı yetkisi olmayan ve tarafsızlığın,
eşit temsilin esas alınması gereken bir alandır. Komisyonun çalışmalarının
amacına ulaşması bu şekilde bir oluşumu zorunlu kılmaktadır.
Yukarıda zikredilen
Anayasa ve İçtüzük hükümlerinin özü, Meclis'in yasama, denetleme ve dış
ilişkilerle ilgili faaliyetleri kapsar ve bu faaliyetlere katılımındaki kuvvet
oranlarını esas alır. Halbukî bu komisyonun faaliyetlerinin siyasallık dışında
tutulması esas alınmıştır. Bu komisyonlar uygulamanın yapıldığı bütün ülkelerde
de aynı espri içinde oluşturulmuşlardır. Hatta bazı ülkelerde bu komisyonlara
seçilmemiş kişilerden de üye alınmıştır.
Sekizinci Maddenin
Gerekçesi:
(Siyasî Etik Komisyonunun
Yetkileri)
TBMM Siyasî Etik
Komisyonunun görevlerini etkin ve saygın olarak yerine getirebilmesi için
araştırma ve denetimleri için gerekli bilgileri ilgili tüm kişi ve kurumlardan
serbestçe alabilmeleri hedef alınmıştır.
Dokuzuncu Maddenin
Gerekçesi:
(Komisyonun Çalışma Usul
ve Esasları)
Bu madde Komisyonun
çalışma usul ve esaslarını düzenlemektedir. Siyasî Etik Komisyonunun üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile toplanacağı ve karar alacağı hükme bağlanmaktadır.
Konunun önemi böylesine nitelikli bir çoğunluğun aranmasını gerekli
kılmaktadır.
Komisyonun toplantıları
gizlidir. Ayrıca komisyonun görev alanına giren konularda görev yapmak üzere
bir araştırma kurulu oluşturulmakta ve bu kurulda görev yapacak personelle
ilgili esaslar düzenlenmektedir.
Onuncu Maddenin
Gerekçesi:
(Uygulanacak İçtüzük)
Bu madde ile Siyasî Etik
Komisyonun çalışmalarında, bu kanunda açıklık olmayan hallerde, Türkiye Büyük
Millet Meclisi İçtüzüğü hükümlerinin uygulanacağı öngörülmektedir.
Onbirinci Maddenin
Gerekçesi:
(Diğer Hususlar)
Siyasî ahlak konusunda,
bu kanun teklifi ile önerilen düzenleme sonrasında halen yürürlükte olan
kanunlarda ve bunların uygulanmasında boşluk doğmaması hedef alınmıştır.
Onikinci Maddenin
Gerekçesi:
(Yürürlük)
Kanun teklifinin üçüncü
maddesine uyum için süre gerekli olduğundan, bu maddenin yayımı tarihinden üç
ay sonra yürürlüğe girmesi öngörülmüştür.
Onüçüncü Maddenin
Gerekçesi:
(Yürütme)
Yürütme ile ilgili
maddedir. Konu milletvekilleri ve dışarıdan atanan bakanları kapsadığından,
TBMM Başkanlığının da yürütmeden sorumlu olmasını gerektirmektedir.
İSTANBUL MİLLETVEKİLİ
ALGAN HACALOĞLU VE 58 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
"3069 SAYILI TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ ÜYELİĞİ İLE
BAĞDAŞMAYAN İŞLER HAKKINDA KANUN” İLE “3628 SAYILI MAL BİLDİRİMİNDE
BULUNULMASI, RÜŞVET VE YOLSUZLUKLARLA MÜCADELE KANUNU”NDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
VE TBMM ETİK KOMİSYONUNUN KURULMASINA İLİŞKİN YASA (SİYASÎ AHLAK YASASI)
TEKLİFİ
Amaç
MADDE 1. - Bu kanun,
Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu
üyeleri ile ilgili olarak siyasî ahlak konusunda farklı kanunlarda yer alan
kuralların, temiz siyaset ve saydamlık ilkeleri çerçevesinde yeniden
düzenlenmesini amaçlamaktadır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliği veya Bakanlar Kurulu
Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler
MADDE 2. - a) Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri;
- Devlet ve diğer kamu tüzel kişilerinde ve bunlara bağlı
kuruluşlarda,
- Devletin veya diğer kamu tüzel kişilerin doğrudan doğruya ya
da dolaylı olarak katıldığı teşebbüs ve ortaklıklarda,
- Özel gelir kaynakları ve özel imkânları kanunla sağlanmış kamu
yararına çalışan derneklerin ve Devletten yardım sağlayan ve vergi muafiyeti
olan vakıfların, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile sendikalar ve
bunların üst kuruluşlarının ve katıldıkları teşebbüs ve ortaklıkların veya
ortaklıkların yönetim ve denetim kurullarında,
görev almazlar, vekil
olamazlar, herhangi bir taahhüt işini doğrudan veya dolaylı olarak kabul
edemezler; temsilcilik, hakemlik, ücret karşılığı iş takipçiliği, komisyonculuk
veya müşavirlik yapamazlar.
b) Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri;
- Devletin şahsiyetine
karşı işlenen suçlarda,
- Milletvekili olmaya
engel oluşturan suçlarda,
- Zimmet, ihtilas, irtikap,
kaçakçılık, dolanlı iflas, kara para aklanması suçlarında,
- Sermaye Piyasası Kanunu
ve Bankalar Kanunu ile yasaklanmış olan veya suç olarak belirlenen konularda,
açılmış olan davalarda
veya soruşturmalarda, Devlet, Sermaye Piyasası Kurulu, T.C. Merkez Bankası ile
bankalar aleyhine vekil olamazlar.
c) Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri;
- Yürütme organının teklif, inha, atama veya onanmasına bağlı
resmî veya özel herhangi bir işle görevlendirilemezler,
- Yabancı bir devlet veya milletlerarası bir kuruluş tarafından
verilen idarî ve siyasî, ücretli
herhangi bir işi veya görevi Türkiye Büyük Millet Meclisinin kararı olmadıkça
kabul edemezler,
Bir üyenin belli konuda
ve altı ayı aşmamak üzere Bakanlar Kurulunca verilecek geçici bir görevi kabul
etmesi, Meclisin kararına bağlıdır.
d) Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri;
- TBMM üyesi olmaktan kaynaklanan konum ve yetkilerini
kendilerine maddî çıkar, menfaat veya yarar sağlamak amacıyla kullanamazlar,
- Mesleklerini icrada, ferdi işletmelerini idarede milletvekilliği
kimliklerini kullanamazlar.
e) Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri;
- "Genel Yatırım ve İhracat Teşvikleri"
uygulamaları dışında, Devletten herhangi bir türde özel teşvik, sübvansiyon
veya maddî destek alan,
- Kamuya ait veya Kamu iştiraki olan bankalardan milletvekili brüt
maaşının elli katından fazla miktarda kredi kullanmakta olan,
- Kamu kurum ve kuruluşlarına, yerel yönetimlere, bunlara bağlı
işletmelere mal veya hizmet sunan, bu kurum, kuruluş veya işletmelerle kazanç
sağlamaya yönelik taahhüt veya müteahhitlik ilişkisine giren,
firma, işletme veya
şirketlerde yönetim kurulu üyeliği, genel yöneticilik, yöneticilik veya bu
görevlere vekillik yapamazlar, ücret veya maddî çıkar karşılığı bu kurumlarda
başka bir görev üstlenemezler.
f) Türkiye Büyük Millet Meclis üyeleri ve dışarıdan atanan
Bakanlar Kurulu üyeleri, bankalar, finans ve sigorta kurumları, menkul değer
aracı kuruluşları veya bunların iştiraki olan işletme, kurum ve kuruluşlarda
ücretli veya ücretsiz herhangi bir görev üstlenemezler.
g) Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan
Bakanlar Kurulu üyeleri;
- Arazi alım satımı yapan veya toplu konut inşaatı işleri ile uğraşan
firma veya şirketlerde, veya hisselerinin yüzde elliden fazlası bu kuruluşların
kontrolünde olan firmalarla kazanç ve gelir karşılığı iş ilişkisi kuramazlar,
bu tür kuruluşlarda görev kabul edemezler,
- Yapı kooperatiflerinde gelir veya menfaat karşılığı
yöneticilik görevi üstlenemezler,
- Kamu kesimi ile hiçbir
ölçü ve boyutta ihale ve taahhüt ilişkisine giremezler,
- Özelleştirme adı
altında yapılan hiçbir kiralama ve satış işlemlerine taraf olamazlar.
h) Başbakan ve bakanlar,
- Yukarıda belirtilen kısıtlamalar dışındaki gelir veya maddi kazanç
amaçlı tüm işlerinin,
- Menkul değer portföylerinin ile bankalar ile finans kurumlarında
sahip oldukları yatırım fonlarının,
- Kira veya kazanç
sağlayan gayri menkullerinin,
yönetimlerini, görevleri
süresince, kendilerinin birinci veya ikinci dereceden kan ve sıhri yakını
olmayan kayyuma devrederler.
j) Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyesi seçilmeden önce veya dışarıdan bakan atanmadan evvel bu Kanunun
hükümlerinin gereğini yerine getirmemiş veya yasaklanan herhangi bir yükümlülük
üstlenmiş bulunan üyeler, mevcut durumlarını üç ay içinde bu Kanuna uygun hale
getirirler.
TBMM Dışı Faaliyetlerinden Kaynaklanan Gelirlerin Beyanı
MADDE 3. - a) Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri;
- Üyelik maaş ve yolluğu
ile emeklilik maaşı gelirleri,
- Tarımsal üretimden
kaynaklanan gelirleri,
- Gayri menkullerden
sağlanan kira gelirleri, faiz, repo, yatırım fonu ve her çeşit menkul değer
gelirleri, özel tahviller ile devlet bono ve tahvilleri gelirleri,
dışında kalan, sağlamış
oldukları onursal ücret (toplantıya katılmak, konuşma yapmak ya da bir makale
yayınlamak karşılığında alınan ücret) niteliğindeki kazançları dahil tüm
gelirlerini, yaptıkları işin cinsini, süresini ve görevlerini, firmalarının ve
iş yaptıkları kuruluşların ticari kimlik ve unvanlarını, yıllık olarak, takip
eden yılın ilk üç ayı içinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına yazılı
olarak beyan etmekle yükümlüdürler.
b) Bu bildirimler, TBMM
Etik Kurulu tarafından, beyanların verilişini takip eden en geç iki ay içinde
değerlendirilir. TBMM Başkanlığı, Siyasî Etik Kurulunun uygun görüşü ile,
Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ile dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu
üyelerinin vermiş oldukları "TBMM Dışı Faaliyetlerinden Kaynaklanan
Gelirlerle İlgili" bildirimleri, incelemeden sonra gerekçesiz olarak Resmî
Gazete ile kamuoyuna açıklayabilir.
Mal Bildirimlerinin Konusu
MADDE 4. - 3628 sayılı
"Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun" 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
"Bu kanun kapsamına
giren görevlilerin kendilerine, eşlerine ve velayetleri altındaki çocuklarına
ait;
a) Tapuya kayıtlı veya kayıtsız veya
zilliyedinde bulunan tüm taşınmaz malları ile devam etmekte olan veya
tamamlanmış durumdaki yapı kooperatiflerine bağlı taşınmaz mallar üzerindeki
hakları,
b) Görevliye yapılan
aylık net ödeme, ödeme yapılmayan görevliler için ise, 1 inci derece Devlet
Memurlarına yapılan aylık net ödemenin beş katından fazla tutarındaki her bir
kalem için ayrı olmak üzere,
- Yabancı veya Türk
Lirası olarak nakit parası ile, bankalar veya diğer finans kurumlarında
mevduata, yatırım fonuna veya repoya bağlı kaynakları,
- Yerli veya yabancı
hisse senetleri ve özel tahvilleri ile devlet bono ve tahvilleri,
- İhtira beratı, alameti
farika ve telif hakkı gibi diğer menkul malları,
- Hakları, kayıtlı veya
kayıtsız alacakları ve bunların kaynakları,
- Kullanmakta olduğu
krediler ile kayıtlı ve kayıtsız borçları ve bunların nedenleri,
c) Altın, mücevher,
kıymetli taş, tablo, her çeşit koleksiyon, antika veya değerli eşyaları ile her
çeşit karayolu, havayolu ve denizyolu taşıtları gibi diğer taşınır malları,
mal bildiriminin konusunu
teşkil eder."
Mal Bildirimlerinin Açıklanabilmesi
MADDE 5. - 3628 sayılı
"Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun" 9 uncu maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra ilave edilmiştir:
"Ancak, Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeleri ile dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyelerinin
vermiş oldukları Mal Bildirimleri, TBMM Siyasî Etik Kurulunun uygun görüşü ile,
gerekçesiz olarak, TBMM Başkanı tarafından Resmî Gazete ile kamuoyuna
açıklanabilir."
Hediye Kısıtlaması
MADDE 6. - 3628 sayılı "Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun" 3 üncü maddesi,
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
"a) Yukarıdaki maddede sayılan kamu görevlileri;
- Milletlerarası
protokol, mücamele veya nezaket kaideleri uyarınca veya diğer herhangi bir
sebeple, yabancı devletlerden, milletlerarası kuruluşlardan, sair
milletlerarası hukuk tüzel kişilerden, aldıkları tarihteki değeri on aylık net
asgari ücreti aşan hediye veya hibe niteliğindeki eşyayı,
- Yerli veya yabancı
herhangi bir özel veya tüzel kişi veya kuruluştan, aldıkları tarihteki değeri
bir aylık net asgari ücreti aşan hediye veya hibe niteliğindeki eşyayı,
doğrudan veya dolaylı
olarak aldıkları tarihten itibaren bir ay içinde kendi kurumlarına
(Milletvekilleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri için TBMM
Başkanlığına) teslim etmek zorundadırlar.
Ancak yabancı devlet
adamları ve milletlerarası kuruluş temsilcileri tarafından verilen imzalı
hatıra fotoğraflarının çerçeveleri bu madde hükümlerine tâbi değildir.
Milletvekilleri ve
bakanlara gönderilecek her türlü hediye ve numune Siyasî Etik Komisyonunun izni
olmadan dağıtılamaz. Ancak, kitap, kaset, CD gibi fikir ve sanat ürünleri bu
hükmün ve bu maddenin kısıtlamalarının dışındadır.
Hediyelerin bedellerinin
tespiti çıkarılacak yönetmeliğe göre Maliye ve Gümrük Bakanlığınca yapılır.
b) Benzeri şekilde, yukarıdaki maddede sayılan
kamu görevlileri, görevleri gereği olmayan veya bağlı oldukları kurum
yetkililerinin (Milletvekilleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri
için TBMM Başkanlığı) bilgisi dışındaki koşullarda, üçüncü dereceden kan ve
sıhri hısımları olan özel kişiler ile bunların sahip oldukları tüzel kişi ve
kuruluşlar dışındaki özel kişi veya tüzel kişi ve kuruluşlardan, aldıkları
tarihteki değeri bir aylık net asgari ücreti aşan her türlü ulaştırma, tatil,
konaklama, yemek veya seyahat olanağını bedelsiz veya hibe şeklinde
sağlayamazlar.
Yurt içindeki resmî
kuruluşlar ile meslek odaları, meslekî kuruluşlar, sendikalar, üniversiteler,
kâr amacı gütmeyen kuruluşlar ve kamu yararına dernekler bu hükmün dışındadır.
Yurt dışında uluslararası
resmî kurum ve kuruluşlar ile platformlar ve millî parlamentolar,
üniversiteler, kâr amacı gütmeyen kuruluşlarla benzeri kuruluşlar bu hükmün
dışındadır.
Bu Kanunun uygulamasında,
ilgili görevlilere bu maddenin sınırlamaları dışında sağlanan herhangi bir
hizmet, değeri tutarında haksız mal edinme sayılır."
c) Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri bir siyasî partiden başka bir siyasî partiye geçişte menfaat
sağlayamazlar. Maddî menfaat sağlayanlar hakkında, bu Kanunun uygulamasında,
edinilmiş olan menfaat tutarında haksız mal edinme işlemi yapılır.
TBMM Etik Komisyonunun Kurulması
MADDE 7. - a)
TBMM Etik Komisyonu; siyasî parti gruplarının belirleyeceği ve TBMM
tarafından onaylanacak,
- TBMM' nde grubu olan
parti sayısının üç veya daha az olması halinde her partiden 4' er,
- TBMM' nde grubu olan
parti sayısının dört veya daha fazla olması halinde her partiden 2' şer,
milletvekilinden oluşur.
TBMM iç ve dış komisyonlarında üyelik, Etik Komisyonu üyesi olmanın engelini
oluşturmaz. Milletvekili olan eski TBMM başkanları, Komisyonun doğal
üyeleridir.
b) TBMM Komisyonlarında üyelik veya TBMM'nin
Dış İlişkilerinin Düzenlenmesi Hakkında 3620 sayılı Kanun kapsamında üstlenilen
görevler TBMM Etik Komisyonu üyeliğinin engelini oluşturmaz.
c) Herhangi bir yasama döneminde hakkında Milletvekili
Dokunulmazlığının kaldırılmasına ilişkin TBMM Başkanlığına usulüne uygun
şekilde istemde bulunulmuş olanlar, TBMM Etik Komisyonunda görev yapamazlar.
Görevleri sırasında haklarında Milletvekili Dokunulmazlığının kaldırılmasına
ilişkin olarak TBMM Başkanlığına usulüne uygun şekilde istemde bulunulmuş
olanların Etik Komisyonu üyeliği ise kendiliğinden düşer.
Üyeliği düşen veya
kendiliğinden Komisyon üyeliğinden ayrılan veya bağlı oldukları TBMM grupları
grup olma niteliğini kaybetmiş olan Etik Komisyonu üyelerinin yerine en geç bir
ay içinde yenileri seçilir.
d) TBMM Etik Komisyonu,
her yasama dönemi başlangıcında TBMM Divanı'nın oluşumunu takip eden ilk bir ay
içinde oluşturulur. Komisyonun görev süresi bir yasama dönemidir.
Siyasî Etik Komisyonun Yetkileri
MADDE 8. - TBMM Siyasî Etik Komisyonu, görevleri ile
ilgili olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve dışarıdan atanan
bakanlardan bilgi istemek ve bilgi almak yetkisine sahiptir.
Komisyon gerekli
gördüğünde konuyla ilgili uzmanların bilgisine başvurabilir, tüm bakanlıklar ve
kamusal ve özel kuruluşlardan (Gelirler Genel Müdürlüğü ve bağlı vergi daireleri,
Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü ve bağlı daireleri, TC Merkez Bankası, Bankalar,
Sermaye Piyasası Kurumu, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası, Kamu kurumu
niteliğindeki Meslek Kuruluşları dahil) konu ile doğrudan ilgili bilgi ve
belgeler isteyebilir.
Siyasî Etik Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları
MADDE 9. - a) Komisyon, çalışmalarını TBMM
Başkanvekillerinden birinin başkanlığında sürdürür. Başkanvekilleri 6'şar aylık
dönemlerle, dönüşümlü olarak bu görevi sürdürürler. TBMM Başkanvekillerinin
Komisyon görev sıraları kura ile belirlenir.
Komisyon, kendi içinden
bir kâtip üye seçer. Kâtip üye iki yıllık bir dönem için seçilir ve raportörlük
görevini üstlenir. Görev dönemini tamamlayan kâtip üye aynı göreve yeniden
seçilebilir.
b) Komisyon, görev alanına giren konularda
araştırma yapmakla görevli bir araştırma kurulu oluşturur. Bu kurulda görev
yapacak kişiler, Komisyon tarafından, kamu kurum ve kuruluşları personeli ile
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları mensupları arasından tespit edilir.
Bu personel 2919 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin 3 üncü fıkrasına göre
görevlendirilir.
c)
Komisyon, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Komisyon toplantıları gizlidir,
çalışmalar hakkında komisyon üyeleri tarafından hiçbir açıklama yapılamaz. TBMM
Başkanlığına sunulan raporlar ve kararlar ile bildirim ve beyanlarla ilgili
açıklamalar ancak TBMM Başkanı veya onun adına vekili tarafından yapılabilir.
Araştırma kurulu üyeleri
de Komisyonun gizlilik ilkeleri çerçevesinde görev yaparlar. Aksine davranışlar
hakkında 657 sayılı Kanun hükümleri gereğince işlem yapılır.
d) Komisyon gerektiğinde Ankara dışında da
incelemelerde bulunabilir. Komisyon çalışmaları ile ilgili olarak, yurt içi ve
dışı görevlendirmelere ait giderler, Komisyonun kararı ve TBMM Başkanının onayı
ile 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre Türkiye Büyük Millet Meclisi
bütçesinden karşılanır.
e) Komisyon,
milletvekilleri ve dışarıdan atanan Bakanlar Kurulu üyeleri tarafından
kendisine sunulan mal bildirimleri ile TBMM dışı faaliyetlerinden kaynaklanan
gelir beyanları üzerinde yapacağı değerlendirmeler ve diğer görevleri ile
ilgili olarak hazırladığı raporları bekletmeden Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunar. Başkanlık gereken durumlarda raporlar hakkında Türkiye
Büyük Millet Meclisi'ni bilgilendirir.
f) Komisyon, bu Kanunda yer alan hükümlere veya
kısıtlamalara aykırı hareket edildiğini tespit etmesi halinde bunu bir raporla,
en geç bir ay içinde Genel Kurula sunulmak üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına bildirir ve aykırı hareket eden Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeleri hakkında Anayasa, kanun ve İçtüzük hükümleri uyarınca işlem yapılır.
Uygulanacak İçtüzük
MADDE 10. - Siyasî Etik
Komisyonun çalışmalarında, bu kanunda açıklık olmayan hallerde, Türkiye Büyük
Millet Meclisi İçtüzüğü hükümleri uygulanır.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanının Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü gereğince komisyonlar
üzerinde haiz olduğu denetleme yetkisi bu Komisyon için de geçerlidir.
Diğer Hususlar
MADDE 11. - Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyelerinin yapamayacakları işlere ilişkin diğer kanunlarda yer
alan hükümler saklıdır.
3628 sayılı Mal
Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu ve 3069
sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler Hakkında
Kanunun, bu Kanuna aykırı hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 12. - Bu Kanunun 3
üncü maddesi yayımından üç ay sonra, diğer maddeleri ise yayım tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13. - Bu Kanun
hükümlerini Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı ile Bakanlar Kurulu
yürütür.