Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 255)

 

Artvin Milletvekili Orhan Yıldız ve 3 Milletvekilinin; Avukatlık Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin

Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (2/169)

 

 

 

                           

Not : Teklif Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Adalet komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Avukatlık Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifimiz, gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz.

Saygılarımızla.

                       

Orhan Yıldız

Talat Karapınar

 

 

Artvin

Ankara

 

Mehmet Yılmazcan

Faruk Çelik

 

Kahramanmaraş

Bursa

 

GENEL GEREKÇE

Avukatlık bir kamu hizmetidir. Avukatlar bu görevlerini yerine getirirken büyük güçlüklerle karşılaşmaktadırlar. Serbest çalışan avukatlar ekonomik sıkıntıları sebebiyle sağlık ve yaşlılık sigortlarını yaptıramamaktadırlar. Bu sebeple sayıları 53 000’i bulan avukatların büyük çoğunluğunun sağlık hizmetleri başta olmak üzere sosyal güvenlikleri yoktur. Avukatları sosyal güvenliğe kavuşturmak için vekâletname suretlerine yapıştırılacak pulların değeri, 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun yargı harçları bölümünde yer alan vekâletname örnekleri için kullanılan harç tarifesinin yüzde otuz fazlası miktarında artırılmaktadır.

Toplanan bu paraların yarısı münhasıran avukatların sosyal güvenliği için sarf edilmesi öngörülmektedir. Bunun için Türkiye Barolar Birliği nezdinde “Sosyal Yardım ve Dayanışma Fonu” kurulmaktadır.

Toplumumuzun sosyal ve kültürel yapısı gereği müvekkil ile avukat arasında yazılı ücret sözleşmesi yapılamamaktadır. Büyük emekler ve uğraşılar sonunda davayı kazanan avukata vekâlet ücreti ödenememektedir. Bu mağduriyetin giderilmesi için Avukatlık Kanununun 164 üncü maddesinde daha önce yapılan değişiklik hakem kurulları tarafından uygulanamamaktadır. Hakem kurullarında oluşan tereddüdü gidermek ve hiçbir yoruma mahâl verilmeyecek derecede bu konu açıklığa kavuşturulmaktadır.

Ankara, İstanbul, İzmir gibi büyük şehirlerde vekâlet ücretinden doğan ihtilâflar çok fazla olduğundan adedi bir olan mevcut hakem kurulu yeterli olmadığından dava dosyaları ele alınamamaktadır. Bu sebeple ihtiyaç duyulan yerlerde birden fazla hakem kurulu oluşturulması öngörülmektedir.

Bu teklif, kamu hizmeti gören avukatların huzurunu ve sosyal güvenliğini sağlamak amcıyla hazırlanmıştır.

 

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile avukat ruhsatnameleri ve kimliklerinin bastırılması ve imzalanmasındaki fiilî durum yasal çerçeveye kavuşturulmakta ve avukat kimliklerinin tüm resmî ve özel kuruluşlar tarafından resmî kimlik olarak kabul edileceği hususuna açıklık getirilmektedir.

Madde 2. - Sosyal Yardım ve Dayanışma Fonuna gelir sağlamak amacıyla Türkiye Barolar Birliğince bastırılacak pulların değeri artırılmaktadır.

Madde 3. - Türkiye Barolar Birliği nezdinde sosyal güvenlik, sosyal dayanışma ve yardım hizmetlerinde kullanılmak üzere kurulan Fonun gelirleri, harcama ve denetim usulleri düzenlenmektedir.

Madde 4. - Avukatlık ücretine ilişkin olarak ücretin kararlaştırılmamış olduğu veya taraflar arasında yazılı ücret sözleşmesinin bulunmadığı yahut ücret sözleşmesinin belirgin olmadığı veya tartışmalı olduğu veya ücret sözleşmesinin ücrete ilişkin hükmünün geçersiz sayıldığı hallere açıklık getirilmekte, ayrıca değeri para ile ölçülebilen dava ve işlere ilişkin olarak avukatlık ücretinin belirlenmesindeki oranlar yeniden düzenlenmiştir.

Madde 5. - Birden fazla hakem kurulu oluşturulmasına ilişkin düzenleme yapılmaktadır.

Madde 6. - Bu kanunla yapılan değişikliklerin Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kesin hükme bağlanmamış olan bütün ihtilâflarda uygulanacağı belirtilmektedir.

Madde 7. - Yürürlüğe ilişkin olup Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddelerinin yürürlük tarihi 1.1.2004 olarak ayrıca belirtilmektedir.

Madde 8. - Yürütmeye ilişkindir.

Adalet Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Adalet Komisyonu

25.7.2003

 

Esas No. : 2/169

 

Karar No. : 37

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 18.7.2003 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş olan "Artvin Milletvekili Orhan Yıldız ve 3 Milletvekilinin; Avukatlık Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi (2/169)", Komisyonumuzun 24.7.2003 tarihli 28 inci toplantısında Adalet ve Maliye Bakanlıkları ile Türkiye Barolar Birliği Başkanlığı temsilcilerinin ve teklif sahiplerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş, gerekçesi uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Teklifin 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 2 nci maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Avukatlık Kanununun 27 nci maddesinin ikinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan "yüzde otuz" ibaresi az bulunarak "yüzde elli"ye çıkarılmıştır.

Teklifinin 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

Avukatlık Kanununun 115 inci maddesinin birinci fıkrasına seçimli genel kurul toplantılarının Ankara'da yapılacağına ilişkin bir cümle ilave etmek amacıyla Teklife çerçeve 4 üncü madde ilave edilmiştir.

Teklifin çerçeve 4 üncü maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Avukatlık Kanununun 164 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan "yüzde onbeşi ile yüzde yirmibeşi" ibaresi "yüzde onu ile yüzde yirmisi"olarak değiştirilmiş ve 5 inci madde olarak kabul edilmiştir.

Teklifin 5 inci maddesi 6 ncı, 6 ncı maddesi 7 nci, 7 nci maddesi 8 inci, 8 inci maddesi 9 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Köksal Toptan

Halil Özyolcu

Ramazan Can

 

Zonguldak

Ağrı

Kırıkkale

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Mehmet Ziya Yergök

Feridun Fikret Baloğlu

 

Kilis

Adana

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Yıldız

Semiha Öyüş

Feridun Ayvazoğlu

 

Artvin

Aydın

Çorum

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

Esat Canan

 

Çorum

Gaziantep

Hakkâri

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Özel

Ahmet Güryüz Ketenci

Mehmet Yılmazcan

 

Isparta

İstanbul

Kahramanmaraş

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Köylü

Harun Tüfekçi

Kerim Özkul

 

Kastamonu

Konya

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Kılıç

İsmail Bilen

Orhan Eraslan

 

Malatya

Manisa

Niğde

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ömer Kulaksız

Mehmet Nuri Saygun

Bekir Bozdağ

 

Sivas

Tekirdağ

Yozgat

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

 

ARTVİN MİLLETVEKİLİ ORHAN YILDIZ VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

AVUKATLIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1. - 19.3.1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 9 uncu maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir :

“Ruhsatnameler ve avukat kimlikleri Türkiye Barolar Birliği tarafından tek tip olarak bastırılır ve düzenlenir. 8 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şekilde Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca uygun bulma kararı verildiğinde ruhsatnameler Birlik Başkanı ve ilgili Baro Başkanı tarafından imzalanır. Avukat kimlikleri, tüm resmî ve özel kuruluşlar tarafından kabul edilecek resmî kimlik hükmündedir.”

MADDE2.- Avukatlık Kanununun 27 nci maddesinin ikinci fıkrasının üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yapıştırılacak pulun değeri; 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun Yargı Harçları bölümünde yer alan vekaletname örnekleri için kullanılan harç tarifesinin yüzde otuz fazlası kadarıdır.”

MADDE3. - Avukatlık Kanununun 27 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 27/A maddesi eklenmiştir.

“Sosyal yardım ve dayanışma fonu

MADDE27/A. - Türkiye Barolar Birliği nezdinde sosyal güvenlik, sosyal yardım ve dayanışma hizmetlerinde kullanılmak üzere kaynağı bu Kanunun 27 nci maddesinin ikinci fıkrasında gösterilen gelirlerin yarısı olan “Sosyal Yardım ve Dayanışma Fonu” kurulmuştur.

Bu fondan yapılacak harcamaların esas ve usulleri ile diğer hususlar Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca hazırlanacak ve Adalet Bakanlığınca onaylanacak yönetmelikte gösterilir.

Fon gelirleri ile harcamaları her yıl Adalet Bakanlığı tarafından Ek 4 üncü maddedeki esas ve usullere göre denetlenir.”

 

 

 

 

 

MADDE4. - Avukatlık Kanununun 164 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının üçüncü ve dördüncü cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Avukatlık ücretinin kararlaştırılmamış olduğu veya taraflar arasında yazılı ücret sözleşmesinin bulunmadığı yahut ücret sözleşmesinin belirgin olmadığı veya tartışmalı olduğu veya ücret sözleşmesinin ücrete ilişkin hükmünün geçersiz sayıldığı hallerde; değeri para ile ölçülebilen dava ve işlerde asgari ücret tarifelerinin altında olmamak koşuluyla ücret itirazlarını incelemeye yetkili merci tarafından davanın kazanılan bölümü için avukatın emeğine göre ilamın kesinleştiği tarihteki müddeabihin değerinin yüzde on beşi ile yüzde yirmi beşi arasındaki bir miktar avukatlık ücreti olarak belirlenir. Değeri para ile ölçülemeyen dava ve işlerde ise avukatlık asgarî ücret tarifesi uygulanır.”

MADDE5. - Avukatlık Kanununun 167 nci maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Gerektiğinde Adalet Bakanlığının olumlu görüşü alınarak, baro yönetim kurulunca bir yerde birden fazla hakem kurulu oluşturulabilir. Bu durumda hakem kurulları numaralandırılır.”

MADDE6. - Avukatlık Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE21. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, kesin hükme bağlanmamış bütün ihtilaflarda bu Kanunun değişik hükümleri uygulanır.”

MADDE7. - Bu Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddeleri 1.1.2004 tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE8. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

ADALET KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

AVUKATLIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1. - Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 2. - Avukatlık Kanununun 27 nci maddesinin ikinci fıkrasının üçüncü cümlesi aşağıdaki değiştirilmiştir.

"Yapıştırılacak pulun değeri; 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun Yargı Harçları bölümünde yer alan vekaletname örnekleri için kullanılan harç tarifesinin yüzde elli fazlası kadarıdır."

MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 4. - Avukatlık Kanununun 115 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

"Ancak, seçimli genel kurul toplantıları Ankara'da yapılır."

MADDE 5. - Avukatlık Kanununun 164 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının üçüncü ve dördüncü cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Avukatlık ücretinin kararlaştırılmamış olduğu veya taraflar arasında yazılı ücret sözleşmesinin bulunmadığı yahut ücret sözleşmesinin belirgin olmadığı veya tartışmalı olduğu veya ücret sözleşmesinin ücrete ilişkin hükmünün geçersiz sayıldığı hallerde; değeri para ile ölçülebilen dava ve işlerde asgari ücret tarifelerinin altında olmamak koşuluyla ücret itirazlarını incelemeye yetkili merci tarafından davanın kazanılan bölümü için avukatın emeğine göre ilamın kesinleştiği tarihteki müddeabihin değerinin yüzde onu ile yüzde yirmisi arasındaki bir miktar avukatlık ücreti olarak belirlenir. Değeri para ile ölçülemeyen dava ve işlerde ise avukatlık asgari ücret tarifesi uygulanır."

MADDE 6. - Teklifin 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 7. - Teklifin 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 8. - Teklifin 7 nci maddesi 8 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. - Teklifin 8 inci maddesi 9 uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.