Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1348)
Ankara Milletvekili Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu ve 72 Milletvekilinin;
Refik Saydam Aşı Serum Enstitüsünün Kuruluşuna Dair Kanun Teklifi
ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine
Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi (2/67)
Not: Teklif, Başkanlıkça, Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
29/11/2006
3/2/2003 tarihinde komisyona
havale edilmiş olan 2/67 esas numaralı Kanun Teklifim ilgili komisyonda
45 gün içerisinde görüşülmediğinden, kanun teklifimin İçtüzüğün
37 nci maddesi gereğince doğrudan gündeme alınmasını saygılarımla
arz ederim.
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu
Ankara
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Refik Saydam Aşı-Serum
Enstitüsünün özerk yapıya kavuşturulmasına dair Kanun Teklifimiz
gerekçesi ile birlikte bilgilerinize sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
|
|
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu |
Enis Tütüncü |
Ali Kemal Deveciler |
|
|
Ankara |
Tekirdağ |
Balıkesir |
|
|
Halil Tiryaki |
Şevket Gürsoy |
Muhsin Koçyiğit |
|
|
Kırıkkale |
Adıyaman |
Diyarbakır |
|
|
Yakup Kepenek |
İ. Sami Tandoğdu |
Nezir Büyükcengiz |
|
|
Ankara |
Ordu |
Konya |
|
|
Mahmut Yıldız |
Mehmet Tomanbay |
Özlem Çerçioğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Ankara |
Aydın |
|
|
Canan Arıtman |
Hakkı Ülkü |
Hakkı Akalın |
|
|
İzmir |
İzmir |
İzmir |
|
|
Kemal Anadol |
N. Gaye Erbatur |
Kazım Türkmen |
|
|
İzmir |
Adana |
Ordu |
|
|
Uğur Aksöz |
Haluk Koç |
Zekeriya Akıncı |
|
|
Adana |
Samsun |
Ankara |
|
|
Ali Oksal |
Nurettin Sözen |
İsmet Atalay |
|
|
Mersin |
Sivas |
İstanbul |
|
|
Erol Tınastepe |
Orhan Eraslan |
Cevdet Selvi |
|
|
Erzincan |
Niğde |
Eskişehir |
|
|
Mehmet Ali Arıkan |
İzzet Çetin |
Bayram Meral |
|
|
Eskişehir |
Kocaeli |
Ankara |
|
|
Mehmet S. Kesimoğlu |
Algan Hacaloğlu |
Abdurrezzak Erten |
|
|
Kırklareli |
İstanbul |
İzmir |
|
|
M. Nuri Saygun |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Ahmet Güryüz Ketenci |
|
|
Tekirdağ |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Muharrem İnce |
Şevket Arz |
Ersoy Bulut |
|
|
Yalova |
Trabzon |
Mersin |
|
|
Salih Gün |
Ali Topuz |
Sefa Sirmen |
|
|
Kocaeli |
İstanbul |
Kocaeli |
|
|
Muharrem Kılıç |
Ali Cumhur Yaka |
Nuri Çilingir |
|
|
Malatya |
Muğla |
Manisa |
|
|
Selami Yiğit |
Osman Kaptan |
Atila Emek |
|
|
Kars |
Antalya |
Antalya |
|
|
Feridun Ayvazoğlu |
Mustafa Özyurt |
Muharrem Toprak |
|
|
Çorum |
Bursa |
İzmir |
|
|
R. Kerim Özkan |
Vezir Akdemir |
Ali Arslan |
|
|
Burdur |
İzmir |
Muğla |
|
|
Hasan Fehmi Güneş |
Orhan Ziya Diren |
Osman Özcan |
|
|
İstanbul |
Tokat |
Antalya |
|
|
Nail Kamacı |
Erdal Karademir |
Yılmaz Kaya |
|
|
Antalya |
İzmir |
İzmir |
|
|
Mehmet Küçükaşık |
Nejat Gencan |
Nadir Saraç |
|
|
Bursa |
Edirne |
Zonguldak |
|
|
Mehmet Parlakyiğit |
M. Ziya Yergök |
Sezai Önder |
|
|
Kahramanmaraş |
Adana |
Samsun |
|
|
Atilla Kart |
Rasim Çakır |
Ahmet Yılmazkaya |
|
|
Konya |
Edirne |
Gaziantep |
|
|
Halil Ünlütepe |
Mehmet Boztaş |
Mesut Özakcan |
|
|
Afyonkarahisar |
Aydın |
Aydın |
|
|
|
Abdulaziz Yazar |
|
|
|
|
Hatay |
|
GENEL GEREKÇE
1928 yılında 1267 sayılı Kanun ile kurulan
ve 1940 yılında 3959 sayılı Kanun ile yeniden düzenlenen Refik Saydam
Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığı, 181 sayılı Sağlık Bakanlığının
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 39. maddesine
göre Sağlık Bakanlığının bağlı kuruluşudur.
Kurum, halk sağlığı hizmetleri alanında
özellikle ülkenin, aşı serum ihtiyacını karşılamak ve ülkede kullanılan
her türlü ilaçlar ile biyolojik ürünler gibi maddelerin kontrolünü
yapmak amacıyla kurulmuştur. Bununla beraber kurum, teşkilât yapısı
ve mevcut statüsü nedeniyle, gelişen ve değişen üretim, işletmecilik,
kontrol ve benzeri hizmetlerde gereken yatırımları gerçekleştiremeyerek
bu yöndeki hizmet taleplerini karşılamakta yetersiz kalmıştır.
Bu durum, kurumun etkin, hızlı ve nitelikli hizmet üretimini gerçekleştirecek
biçimde çağdaş, ürettiği hizmetin gerektiği niteliklere uy-gun,
uluslararası alanda benzerleri ile rekabet edebilecek bir yapıya
kavuşturulmasını zorunlu kılmıştır. Bu nedenle aşı serum üretim
ve araştırma faaliyetlerinin dünyadaki gelişmelere paralel olarak
yeni bir yapılanma içersinde, ilgili kuruluş olarak, özerk bir yapıya
kavuşturulması zorunlu görülmüştür.
Başbakanın başkanlık ettiği ve Kuruluş
Kanunu gereği kararları kamu kuruluşlarını bağlayıcı olan, “Bilim
ve Teknoloji Yüksek Kurulu”nun, kamu Ar-Ge kuruluşlarına yönelik
yaptığı çalışmada, Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığını
sağlık alanında tek Ar-Ge kuruluşu olarak tanımlamıştır. Bilim ve
Teknoloji Yüksek Kurulunca; Başkanlığın “beyin gücü ve alt yapı
açısından güçlendirilmesi, misyonunu yeniden belirleme ve yapılanma
sürecine destek olunması gerektiği” belirtilerek, “ilgili kuruluş
olarak özerk yapıya kavuşturulmasının gerekli olduğu” saptanmıştır.
Bu çerçevede koruyucu halk sağlığı hizmetleri alanında ülkemizde
insan aşıları ve serumları üreten ve bu alanda araştırma geliştirme
faaliyetleri yürüten ve aynı zamanda çağdaş işletmecilik anlayışıyla
hareket eden, Başkanlıktan ayrı, bir kurum olarak çalışacak “Refik
Saydam Aşı-Serum Enstitüsü” kurmak üzere yasa tasarısı hazırlanmıştır.
Bu yasayla, toplum sağlığını korumaya
yönelik olarak stratejik maddeler olan aşı, serum ve benzeri biyolojik
ürünlerin etkili ve sürekli bir biçimde üretilmesi ve bu ürünlerin
geliştirilmesi amacıyla; teknoloji kazandırılması, bilgi birikiminin
sürekliliğinin sağlanması, ülkenin bu alandaki gereksinimlerinin
karşılanması ve malî kaynakların rasyonel kullanılması sağlanacaktır.
Kanun ile getirilen yeni yapılanmada;
nitelikli insan gücünün iyi değerlendirilmesi, hizmetlerin daha
iyi planlanarak uygulanması ve hizmet maliyetlerinin azaltılması
yanı sıra, yeni teknoloji ve yöntemlerin uygulanmasında etkinlik
ve hız kazanılacaktır. Bu yapılanma ile gelişmekte olan pek çok ülkede
olduğu gibi, koruyucu sağlık hizmetlerinin en önemli unsurlarından
olan kaliteli ve yeterli aşı serum teminindeki güçlüklerin ve çok
yakın gelecekte bu alanda karşılaşılacak daha büyük sıkıntıların
da önüne geçilmiş olacaktır.
Yukarıda sayılan nedenler ve
13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Kanun Hükmündeki Kararname ile
30/12/1940 tarihli ve 3959 sayılı kanun ile belirlenen Sağlık Bakanlığının
mevcut teşkilât yapısı bu alandaki hizmetin verilmesindeki yetersizliği
nedeniyle özerk bir kuruluş olarak Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsü
kurulması gerekmektedir.
ANKARA
MİLLETVEKİLİ MUZAFFER R. KURTULMUŞOĞLU VE
72
MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
REFİK SAYDAM
AŞI-SERUM ENSTİTÜSÜNÜN KURULUŞUNA DAİR
KANUN TEKLİFİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- Bu Kanunun amacı; başta stratejik
önem ve özelliği olan aşı, serum ve benzeri biyolojik ürünlerin üretilmesi
ve geliştirilmesi olmak üzere, aşı ile önlenebilir hastalıklara
yönelik olarak araştırmalar yapan Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsü
kurulmasına dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- Bu Kanun; Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsü
teşkilatını kapsar.
Tanımlar
MADDE 3- Bu Kanunda geçen;
a)Bakanlık:
Sağlık Bakanlığını,
b)Bakan:
Sağlık Bakanını,
c)
Enstitü: Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsünü,
d)Müdür:
Enstitü Müdürünü,
İfade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Görevler
ve Teşkilat
Kuruluş
MADDE 4- Bu Kanunda belirtilen görevleri yerine
getirmek üzere kısa adı RESASE olan ve merkezi Ankara'da bulunan,
idari ve mali özerkliğe sahip, işletme anlayışı ile hareket edebilen
ve bu kanunda belirtilmeyen konularda özel hukuk kurallarına göre
faaliyet gösterebilen, kamu tüzel kişiliğini haiz, Sağlık Bakanlığı
ilgili kuruluşu olarak "Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsü"
kurulmuştur.
Görevler
MADDE 5- Enstitü aşağıdaki görevleri yerine
getirir:
a)
Aşı ile önlenebilen hastalıklar için gerekli aşıları üretmek,
b)
Çeşitli biyolojik ajanlara karşı koruyucu ve tedavi edici bağışık
serumları üretmek,
c)
Tanıya yönelik kullanılan testleri ve biyolojik ürünleri üretmek,
d)
Görevleri ile ilgili konularda araştırma ve geliştirme çalışmaları
yapmak, danışmanlık hizmetleri
vermek, kongre, konferans gibi bilimsel toplantılar düzenlemek,
e)
Süreli, eğitici ve bilimsel yayın faaliyetlerinde bulunmak,
f)
Görev alanına giren konularda ulusal, uluslararası benzer kuruluşlar
ile ilişkiler kurmak, işbirliğinde bulunmak,
g)
Aşı, bağışık serum üretimi ve diğer deneysel çalışmalar için gerekli
her türlü deney hayvanlarını yetiştirmek.
Teşkilat
MADDE 6- Enstitünün organ ve birimleri şunlardır;
a)
Enstitü Kurulu,
b)
Enstitü Müdürlüğü,
c)
Ana hizmet birimleri,
d)
Danışma ve denetim birimleri,
e)
Yardımcı hizmet birimleri.
A- Enstitü Kurulu
MADDE 7- Enstitü Kurulu, Enstitü Müdürü başkanlığında;
Enstitü Bölüm Başkanları ve Enstitü Müdür Yardımcılarının kendi
aralarından seçecekleri iki, Sağlık Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı,
Türkiye Bilim ve Teknoloji Araştırma Kurumu, Devlet Planlama Teşkilatını
temsilen birer kişi olmak üzere toplam yedi üyeden oluşur.
Enstitü
Kurulu üyelerinin görev süresi dört yıldır. Süresi biten üye, ancak
bir dönem daha seçilebilir. İstifa ve ölüm gibi sebeplerle boşalan
üyelikler için bir ay içinde ilgili kurum tarafından yeni üye seçilir.
Bu suretle seçilen üye yerine seçildiği üyenin görev süresini tamamlar.
Enstitü
Kurulunun çalışma usul ve esasları çıkarılacak bir yönetmelikle
düzenlenir. Enstitü Kurulu üyelerinden kamu görevlisi olanlara
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer mevzuatın ön gördüğü
ikinci görev ücreti ödemeleri yapılır. Enstitü Kurulunun bu ödemelerden
yararlanamayan üyelerine brüt olarak 6400 göstergenin memur aylık
katsayısıyla çarpımı sonucu oluşan tutar ödenir.
Görevleri
MADDE 8-Enstitü Kurulu'nun görevleri şunlardır:
1)
Enstitü çalışmalarında öncelikli alanları belirlemek, yıllık
program ve bütçe tasarısını onaylamak,
2)
Enstitü ile ilgili yönetmelikleri, çalışma esaslarını hazırlamak,
değiştirmek, kaldırmak veya onaylamak,
3)
Ülke kaynakları ve hizmet taleplerini dikkate alarak Enstitü Müdürünün
teklifi ile yeni birimler kurulmasına, var olan birimlerin değiştirilmesi
veya birleştirilmesine karar vermek,
4)
Enstitünün görevleri ile ilgili konularda ulusal ve uluslararası
kuruluşlar ile ilişkiler kurması ve işbirliğinde bulunmasına yönelik
kararları onaylamak,
5)
Alınan kararların konulmasını sağlamak ve sonuçlarını takip etmek,
6)
Enstitünün kuruluş amacına yönelik olarak ortaklıklar, vakıf ve
şirket gibi kuruluşları kurmaya karar vermek,
7)
Enstitüde üretilen her türlü ürün ve hizmeti kapsayan fiyat tarifesini
onaylamak,
8)
Enstitü için taşınmaz mal alımına ve Enstitünün taşınmazlarının
satımına karar vermek.
B- Refik Saydam
Aşı-Serum Enstitüsü Müdürlüğü
MADDE 9- Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsü Müdürlüğü,
Enstitü Müdürü ve iki müdür yardımcısından oluşur.
Enstitü
Müdürü, Enstitü Kurulu tarafından belirlenen ilke ve programlar
çerçevesinde bu kanunla Enstitüye verilen görevlerin yapılmasını
sağlar. Enstitüyü yönetir, temsil eder ve ita amiridir.
C- Ana Hizmet Birimleri
MADDE 10- Enstitünün ana hizmet birimleri şunlardır:
a) Bakteri Aşıları Üretim Bölüm Başkanlığı,
b)
Viral Aşılar Üretim Bölüm Başkanlığı,
c)
Serum Üretim Bölüm Başkanlığı,
d)Aşı
- Serum Birleştirme ve Dolum Bölüm Başkanlığı,
e)Tıbbi
Tanı Ürünleri Üretim Bölüm Başkanlığı,
f)
Kalite Kontrol ve Güvenilirlik Araştırma Bölüm Başkanlığı,
g)
Deney Hayvanları Üretim Bölüm Başkanlığı.
Ana
hizmet birimleri içinde yer alacak alt birimlerin oluşturulması ve
bu birimlerin görev, yetki ve sorumlulukları ile personelin niteliği,
Enstitü Kurulunca, hazırlanacak Yönetmelikle belirlenir.
Bakteri Aşıları
Üretim Bölüm Başkanlığı
MADDE 11- Bakteri Aşıları Üretim Bölüm Başkanlığının
görevi; ülkenin ihtiyaçlarını dikkate alarak Enstitü Kurulunun
belirlediği çeşit ve miktarda bakteriyel ve toksoid aşıları üretmektir.
Viral Aşılar Üretim
Bölüm Başkanlığı
MADDE 12- Viral Aşılar Üretim Bölüm Başkanlığının
görevi; ülkenin ihtiyaçlarını dikkate alarak Enstitü Kurulunun
belirlediği çeşit ve miktarda viral aşıları üretmektir.
Serum Üretim Bölüm
Başkanlığı
MADDE 13- Serum Üretim Bölüm Başkanlığının görevi;
ülkenin ihtiyaçlarını dikkate alarak, Enstitü Kurulunun belirlediği
çeşit ve miktarda koruyucu ve tedavi edici bağışık serumları üretmektir.
Tıbbi Tanı Ürünleri
Üretim Bölüm Başkanlığı
MADDE 14- Tanı Testleri Üretim Bölüm Başkanlığının
görevi; Enstitü Kurulunun belirlediği çeşit ve miktarda tıbbi tanıya
yönelik test ve benzeri ürünleri üretmektir.
Aşı - Serum Birleştirme
ve Dağıtım Bölüm Başkanlığı
MADDE 15- Aşı-Serum Birleştirme ve Dağıtım Bölüm
Başkanlığının görevi; Enstitüde üretilen aşı ve serumların formülasyonu,
doldurulması ve ambalajlanmasını sağlamaktır.
Kalite Kontrol
ve Güvenirlik Araştırma Bölüm Başkanlığı
MADDE 16- Kalite Kontrol ve Güvenirlik Araştırma
Bölüm Başkanlığının görevleri şunlardır:
a)
Enstitüde üretilen tüm aşı ve serumların uluslararası ve ulusal
normlar doğrultusunda ürün kalite güvenliğini sağlamaya yönelik
her aşamadaki kontrolünü yapmak,
b)
Enstitüde üretilen aşı ve serumların geliştirilmesine yönelik
araştırma çalışmalarını yürütmek,
c)
Kalite Kontrol ve Güvenirliliğini sağlamak üzere gerekli her tür
işbirliği ve koordinasyonu yapmak, ürünün piyasaya sunulmasını
sağlamak.
Deney Hayvanları
Üretim Bölüm Başkanlığı
MADDE 17- Deney Hayvanları Üretim Bölüm Başkanlığının
görevi; Enstitünün ve diğer kurumların taleplerini karşılamak
üzere gerekli her tür deney hayvanını yetiştirmektir.
D- Danışma ve Denetim
Birimleri
MADDE 18- Danışma birimleri şunlardır:
a- Hukuk Müşavirliği
MADDE 19- Hukuk Müşavirliği, Enstitünün danışma
ve denetim birimi olup, görevleri şunlardır:
a)
Enstitü ile ilgili hukuki konular, mali ve cezai sonuçlar doğuracak
işlemler hakkında görüş bildirmek,
b)
Enstitünün menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici
hukuki önlemleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu
esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak,
c)
8/1/1943 tarih ve 4353 sayılı Kanun hükümlerine göre idari ve adli
davalarda gerekli bilgileri hazırlamak, hazineyi ilgilendirmeyen
idari davalarda Enstitüyü temsil etmek,
d)
Enstitünün amaçlarını daha iyi gerçekleştirmesi, mevzuata, plan
ve programlara uygun çalışmasını sağlamak amacıyla gerekli hukuki
teklifleri hazırlamak ve Enstitü Müdürüne sunmak.
b- Teftiş Kurulu
Başkanlığı
MADDE 20- Teftiş Kurulu Başkanlığı, Enstitünün
danışma ve denetim birimi olup görevleri şunlardır:
a)
Kurumun her türlü faaliyet ve işleri ile ilgili olarak teftiş, inceleme
ve soruşturma işlerini yürütmek,
b)
Kurumun amaçlarını daha iyi gerçekleştirmesi, mevzuata, plan ve
programlara uygun çalışmasının temin edilmesi amacıyla gerekli
teklifleri hazırlamak,
c)
Özel kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirmek.
c- Yardımcı Hizmet
Birimleri
MADDE 21- Enstitünün yardımcı hizmet birimleri
şunlardır:
a)
Personel Müdürlüğü,
b)
Mali İşler Müdürlüğü,
c)
Pazarlama Müdürlüğü,
d)
Savunma Uzmanlığı.
d- Personel Müdürlüğü
MADDE 22- Personel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Enstitü personelinin atama, kadro, terfi, emeklilik işlemlerini
ve özlük hakları ile ilgili diğer hizmetleri yürütmek,
b)
Personelin bilgi ve becerisini geliştirmeye yönelik, hizmet içi
eğitim programlarının, kongre, konferans gibi bilimsel toplantıların,
proje geliştirilmesine yönelik çalışmaların koordinasyonunu
sağlamak,
c)
Süreli, eğitici ve bilimsel yayın faaliyetlerinde bulunmak.
e- Mali İşler Müdürlüğü
MADDE 23- Mali İşler Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a)
Enstitünün bütçe ve yatırım planlarını hazırlamak,
b)
Araç, gereç ve malzeme alımı yapmak,
c)
Bakım, onarım, taşıma, temizlik, ısıtma gibi konulardaki mali işleri
yürütmek.
f- Pazarlama Müdürlüğü
MADDE 24- Pazarlama Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a)
Enstitüde üretilen aşı ve serumları gereken şartlara uygun olarak
saklamak,
b)Enstitüde
üretilen ürünlerin gereken şartlara uygun olarak dağıtılmasını
ve pazarlamasını sağlamak,
c)
Enstitüde üretilen deney hayvanlarını piyasaya sunmak,
d)
Görevin gerektirdiği her tür işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.
g-Savunma Uzmanlığı
MADDE 25- Savunma Uzmanlığı, özel Kanununda ve
diğer kanunlarda belirtilen görevleri yerine getirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Enstitü Personelinin
Statüsü ve Özlük Hakları, Atanma Usul ve Esasları
Personelin Statüsü
ve Özlük Hakları
MADDE 26- Enstitü personeli 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa göre çalışır. Ancak Enstitü, kadro karşılığı
sözleşmeli personel ve gerekli görülen hallerde işçi çalıştırabilir.
Enstitü, hizmetlerine gerek duyulduğunda kadrolarını karşılık
göstermek şartıyla Enstitü müdür yardımcısı, laboratuvar şefi,
mühendis, bilgisayar programcısı ve gerek duyduğu kadrolarda sözleşmeli
eleman çalıştırabilir. Kadro karşılığı sözleşmeli personele, ek
gösterge dahil en yüksek devlet memuru aylığını aşmamak üzere Enstitü
Kurulunca belirlenen yüzdesi kadar aylık ücret ödenir.
Enstitünün
önemli projelerinde, kadro karşılığı aranmaksızın, Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı veya yabancı, proje süresi ile sınırlı olmak kaydıyla
özel sözleşmeli danışman ve araştırmacı çalıştırılabilir. Özel
sözleşmeli araştırmacı ve danışmanlar üniversiteler, özel, genel
ve katma bütçeli kurumlar, özel idare, belediyeler ve kamu iktisadi
teşebbüsleri personeli arasından seçilebilir. Seçilen kişilerin
tazminatları da dahil olmak üzere asıl görev yerine ait bütün hakları
saklı kalır. Sözleşmeli personelden üniversite personeline ve diğer
kamu kurum ve kuruluşları personeline, geldiği kurum mevzuatının
öngördüğü ek ücretler kurumunca ödenir.
Asli
görevinin bulunduğu kamu kurum ve kuruluşu mevzuatına göre ek ücret
alamayan personel ile kamuda çalışmayan özel sözleşmeli personele
ödenecek ücretler ise Enstitü Kurulunca belirlenir.
Personelin Atanması
MADDE 27- Refik Saydam Aşı-Serum Enstitüsü Müdürü,
görevin gerektirdiği bilim dalında bilgi ve ihtisas sahibi, bilimsel
yayınları bulunan kişiler arasından Enstitü Kurulu tarafından
seçilir ve müşterek kararname ile atanır. Enstitü Müdürünün görev
süresi 4 yıl olup, bu süre sonunda Enstitü Kurulu tarafından tekrar
atama yapılır.
Refik
Saydam Aşı-Serum Enstitüsü Müdürüne çalışmalarında yardımcı olmak
üzere, biri Enstitü Müdürü için belirtilen özellikleri taşıyan,
diğeri ise işletme konusunda uzman olan ve en az dört yıllık yüksek
okul mezunu iki müdür yardımcısı, Enstitü Kurulunun görüşü alınarak,
Enstitü Müdürü tarafından atanır.
Ana
hizmet bölüm başkanları; görevin gerektirdiği bilim dalında uzmanlık
eğitimi almış, bilimsel çalışmaları olan adaylar arasından Enstitü
Kurulunca seçilerek Enstitü Müdürünce atanır.
Kurumun
diğer personelinin atanması Enstitü müdürü tarafından yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler
Enstitünün Gelirleri
MADDE 28- Enstitünün gelirleri şunlardır:
a)
Genel Bütçeden alınacak pay,
b)
Enstitüye yapılacak bağışlar, yardımlar,
c)
Her tür mal ve hizmetin üretim ve sunumu karşılığında elde edilen gelirler,
d)
Her türlü gelirin nemalandırılmasından elde edilecek gelirler,
e)
Enstitüye ait taşınır ve taşınmaz malların gelirleri,
f)
Diğer gelirler.
Bu
gelirlerden hesap yılı sonuna kadar harcanamayanlar kurumun ertesi
yılın bütçesine aktarılır.
Muhasebe ve İhale
İşleri
MADDE 29- Enstitü hizmette sürat, verimlilik
ve etkinlik sağlamak, Kanunda belirtilen görev ve hizmetleri yerine
getirmek üzere; araştırma ve kontrol üniteleri ve merkezleri kurabilir.
Yurt içinde ve yurt dışında kamuya veya özel teşebbüslere ait benzeri
kuruluşlarla katkı payı ödeyerek işbirliği ve ortaklık yapabilir.
Enstitü
1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu ve bu Kanunun yerine geçen 4734 sayılı Kamu İhale Yasası hükümlerine
tabi değildir. Kurum, bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde özel hukuk
hükümlerine tabidir.
Enstitünün
artırma, eksiltme ve ihale işleri ile hesap ve sarf işlerinin nasıl
yürütüleceği, müsbit evrakın şekil ve çeşitleri Enstitü Kurulu
tarafından hazırlanacak Yönetmelikle belirlenir.
Muafiyetler
MADDE 30- Enstitüye aşağıdaki mali kolaylıklar
ve muafiyetler uygulanır:
a)
Enstitü faaliyetlerinden elde edilen gelir, her türlü vergiden muaftır.
b)
Enstitüye yapılacak ve Enstitü tarafından kabul edilecek her türlü
bağış, yardım ve ivazsız intikaller, her türlü vergi, resim ve harçtan
muaftır. Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri tarafından makbuz
karşılığı yapılan nakdi bağışlar, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu
veya 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu hükümlerine göre yıllık
beyanname ile bildirilecek gelirlerden ve Enstitü kazancından indirilir.
c)
Enstitü adına ithal edilecek her türlü araç, alet, cihaz, makine,
teçhizat, kimyasal ve biyolojik maddeler, her ne ad altında olursa
olsun, her türlü vergi, resim, fon, katkı payı ve harçtan muaftır.
Bütçe, Denetim
ve Malların Statüsü
MADDE 31- Enstitünün hesap yılı mali yıldır.
Enstitü, devlet bütçesi hazırlık takvimine uyarak gelecek yıl içinde
yapacağı işlerin programına ve masraflarına karşılık olmak üzere,
Genel bütçeden verilmesi gereken tutarı Maliye Bakanlığına bildirir.
Bu tutar Genel bütçenin Enstitüye ait bölümünde yer alır.
Enstitü
hesapları, Bakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığından bir müfettiş,
Enstitü Teftiş Kurulu Başkanlığından bir müfettiş ve Başbakanlıkça
iki yıl için atanacak bir denetçiden meydana gelen Denetçiler Kurulu
tarafından denetlenir. Denetçiler, yüksek öğrenim görmüş ve Devlet
muhasebesi ile sınai ve ticari kurumlar muhasebesini bilen ve bu
Kanunun kendilerine yüklediği görevleri hakkıyla başarmaya yeterli
uzman kişiler arasından seçilirler. Denetçilere verilecek ücret
her yıl Başbakanlıkça belirlenir. Denetçileri Enstitünün gelir
ve giderleri ile ilgili işlemleri inceler ve bunların ortaya konan
esaslara uyup uymadığını denetler. Her yıl sonunda bir rapor düzenleyerek
bir örneğini Başbakana, bir örneğini Bakana, bir örneğini de Enstitü
Kuruluna verir.
Enstitüye
ait taşınır ve taşınmaz mallar Devlet malı sayılır.
Döner Sermaye İşlemleri
MADDE 32- Kanunda öngörülen görevlere bağlı
olarak ortaya çıkan her türlü hizmet faaliyetlerinin yürütülmesi
ve sürekliliğinin sağlanabilmesi için, gerekli yerlerde döner
sermaye işletmesi kurmak amacıyla, Enstitü Döner Sermaye Merkez
Saymanlığına 2.5 trilyon Türk Lirası tahsis edilmiş olup, bu miktar
Bakanlar Kurulu kararı ile on katına kadar artırılabilir. Döner
sermaye gelirleri; Enstitü bütçesine konulacak ödeneklerle, her
tür hizmet üretiminden elde edilen gelirlerden, ayni ve nakdi yardımlardan,
döner sermaye faaliyetlerinden elde edilecek kârlardan, bağış ve
diğer yardımlardan oluşur. Bağış ve yardımlar, tahsis edilen sermaye
ile sınırlı olmaksızın tahsis edilen sermaye tutarına eklenir. Döner
sermayeye verilecek malların bedeli tahsis olunan sermayeden mahsup
edilir.
Döner
sermaye işlemleri, 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu ile 2886
sayılı Devlet İhale Kanunu ve bu Kanunun yerine geçen 4734 sayılı
Kamu İhale Yasası hükümlerine tabi değildir.
Ancak
döner sermaye ile yapılan işlerden doğan gelir ve giderler için, mali
yılı izleyen üç ay içinde düzenlenecek genel bilanço ve ekleri, gelir
ve gider belgeleri ile birlikte Sayıştay Başkanlığına ve onaylı birer
örneği de Maliye Bakanlığına gönderilir. Bu bilançolar Sayıştay
ve Maliye Bakanlığınca muvakkaten tayin edilecek uzman murakıplarca
bir ay içerisinde tetkik edilir.
Döner
sermayenin hangi alan ve kuruluşlarda kurulacağına, hesaplarına,
alım ve satım işlemlerine ilişkin usul ve esaslar, Maliye Bakanlığının
görüşü alınarak Enstitü Kurulu tarafından hazırlanacak Yönetmelikle
düzenlenir.
Döner
sermayenin işletilmesinden elde edilen gelirlerin 4/1/1961 tarih
ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen esaslar dahilinde
personele dağıtılacak miktarı ile, döner sermayeye gelir sağlamak
üzere, her türlü hizmet, tanıtım ve temsil hizmetleri, eğitim, yayın,
makine, teçhizat ve her türlü laboratuvar sarf malzemesi alımında
kullanılacak miktarı, Bakanlığın görüşü alınarak çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
Döner
sermaye iş ve işlemlerini yürütmek üzere, Kurum, Döner Sermaye Müdürlüğü
ve gerekli görülen yerlerde döner sermaye şubeleri açabilir.
Döner
sermaye işlerini yürütmekle görevli birimin, sayman dışında diğer
personeline ait kadrolarına atamalar, Enstitü Kurulunun görüşü
alınarak Enstitü Müdürü tarafından yapılır. Döner sermaye kadrolarına
atanacak personelin her türlü istihkak ve giderleri döner sermayeden
ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler ve
Geçici Hükümler
Yönetmelikler
MADDE 33- Bu Kanunda yönetmelikle düzenleneceği
belirtilen hususlar ile, bu Kanunun uygulanmasına dair usul ve
esaslar, ana hizmet birimleri ve ana hizmet alt birimleri, danışma
ve denetim birimleri ile yardımcı birimlerin çalışma usul ve esasları,
bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde Enstitü
Kurulu tarafından hazırlanacak yönetmeliklerle düzenlenir.
Geçıcı
Madde 1-
7 nci maddede belirtilen Enstitü Kurulu bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 3 ay içinde oluşturulur.
Geçıcı
Madde 2-
190 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnameye bağlı cetvellerin, Refik
Saydam Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığının Aşı ve Serumla ilgili bölümleri
iptal edilmiş, ekli listede yer alan kadrolar ihdas edilerek, 190 sayılı
Kanun Hükmündeki Kararnamenin eki (I) sayılı Cetvele, Refik Saydam
Aşı-Serum Enstitüsü bölümü olarak eklenmiştir.
Geçıcı
Madde 3-
Enstitünün teşkilat ve kuruluşu, bu Kanun esaslarına göre yeniden
düzenleninceye, bu düzenleme uyarınca genel kadro ve usulü hakkındaki
mevzuat hükümlerine göre yeni kadrolar kullanılır duruma gelinceye
kadar, Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığı Aşı-Serum Üretim
ve Araştırma Müdürlüğü mevcut kadrolarının kullanılmasına devam
edilir.
Geçıcı
Madde 4-
Bu Kanun ile yapılan düzenleme nedeniyle görev unvanları değişmeyenler
yeni kadrolarına atanmış sayılırlar.
Geçıcı
Madde 5-
Kadro ve görev unvanları değişenler veya kaldırılanlar yeni bir
kadroya atanıncaya kadar durumlarına uygun işlerde görevlendirilirler.
Eski kadrolarına ait aylık ek gösterge ve her türlü hakları yeni görevlerinde
kaldıkları sürece şahıslarına bağlı olarak saklı tutulur.
Geçıcı
Madde 6-
Bu Kanun gereğince hazırlanacak yönetmelikler yürürlüğe girinceye
kadar bu konuda mevcut mevzuatın, bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin
uygulanmasına devam edilir.
Geçıcı
Madde 7-
Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığı Aşı-Serum Üretim ve Araştırma
Müdürlüğünün mevcut mal varlıkları bu Kanunla kurulan Refik Saydam
Aşı-Serum Enstitüsüne herhangi bir bedel ödenmeksizin devredilir.
Yürürlük
MADDE 34- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 35- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.