Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 116)
Adalet ve Kalkınma
Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa
Milletvekili Faruk Çelik ile Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ve 32
Milletvekilinin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması
Hakkında İçtüzük Teklifi ve Anayasa Komisyonu Raporu (2/108)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması Hakkında İçtüzük Teklifi ve gerekçesi
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
Salih
Kapusuz |
Faruk
Çelik |
Eyüp
Fatsa |
|
|
Ankara |
Bursa |
Ordu |
|
|
M. Ergun
Dağcıoğlu |
Tevhit
Karakaya |
Talip
Kaban |
|
|
Tokat |
Erzincan |
Erzincan |
|
|
H.
İbrahim Yılmaz |
Mehmet
Erdemir |
Mücahit
Daloğlu |
|
|
Kütahya |
Yozgat |
Erzurum |
|
|
Fahri
Keskin |
Ömer
Özyılmaz |
Abdullah
Erdem Cantimur |
|
|
Eskişehir |
Erzurum |
Kütahya |
|
|
Alaettin
Güven |
Gülseren
Topuz |
Semiha
Öğüş |
|
|
Kütahya |
İstanbul |
Aydın |
|
|
Remziye
Öztoprak |
Recep
Koral |
Muzaffer
Baştopçu |
|
|
Ankara |
İstanbul |
Kocaeli |
|
|
Erdoğan
Özegen |
Alim Tunç |
Aziz
Akgül |
|
|
Niğde |
Uşak |
Diyarbakır |
|
|
Ramazan
Can |
Mevlüt
Akgün |
İlhan
Albayrak |
|
|
Kırıkkale |
Karaman |
İstanbul |
|
|
Fahrettin
Poyraz |
Mustafa
Dündar |
Şemsettin
Murat |
|
|
Bilecik |
Bursa |
Elazığ |
|
|
Halil
Özyolcu |
Mehmet
Kerim Yıldız |
Hanefi
Mahçiçek |
|
|
Ağrı |
Ağrı |
Kahramanmaraş |
|
|
Mehmet
Özlek |
Mahmut
Kaplan |
M. Mehdi
Eker |
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Diyarbakır |
|
|
A. Müfit
Yetkin |
M. Atilla
Maraş |
|
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
GENEL GEREKÇE
7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Anayasası 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Kanunla
değiştirilmiştir. Söz konusu değişikliklerin bir kısmı doğrudan Türkiye Büyük
Millet Meclisinin çalışma usul ve esaslarıyla ilgili olup, bazıları parlamento
hukukumuz açısından yeni kurallar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle, son
yapılan Anayasa değişikliklerine paralel olarak İçtüzüğümüzde de yeni
düzenlemelerin yapılması gereği doğmuştur.
Ayrıca, İçtüzüğün 60, 79, 81, 83, 87 ve 91
inci maddeleri, 7.2.2001 tarihli 713 numaralı TBMM kararıyla değiştirilmiştir.
Bu değişikliğin amacı, 713 sayılı Karara ilişkin teklifin genel gerekçesinde,
Türkiye Büyük Millet Meclisinin daha hızlı, verimli, etkin ve sağlıklı çalışabilmesini
sağlamak olarak belirtilmiş ve ülkenin ihtiyacı olan kanunların mümkün
olduğunca çabuk çıkarılması, bunu teminen de kanunların görüşülmesi prosedürüne
dair maddelerin değiştirilmesi öngörülmüştür.
713 sayılı TBMM Kararı ile ilgili olarak
açılan iptal davası hakkında Anayasa Mahkemesi Kararı 18.6.2002 tarihli ve
24789 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Anayasa Mahkemesi 713 sayılı
Kararla TBMM İçtüzüğünün 60, 81, 87 ve 91 inci maddelerinde yapılan bazı
değişiklikleri, Anayasaya aykırı bularak iptal etmiştir. 10.12.2002 tarihli ve
750 numaralı TBMM Kararıyla İçtüzüğün iptal edilen 81 ve 87 nci maddelerindeki
hükümler 60 ıncı maddedeki iptal hükmünü de kapsayacak şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
Bu İçtüzük teklifi ile, Türkiye Büyük
Millet Meclisi İçtüzüğünde son Anayasa değişiklikleri doğrultusunda yeni
düzenlemelerin yapılması öngörülmüş, ayrıca Anayasa Mahkemesince iptal edilen
İçtüzüğün 91 inci maddesi, iptal gerekçeleri de dikkate alınarak yeniden
düzenlenmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 3.10.2001 tarihli ve 4709
sayılı Kanunun 30 uncu maddesiyle T.C. Anayasasının 94 üncü maddesi
değiştirilerek TBMM Başkanı seçimi için öngörülen süreler kısaltılmıştır. Buna
göre, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan adaylarının Meclisin toplandığı
günden itibaren beş gün içinde Başkanlık Divanına bildirilmesi, Başkan
seçiminin ise aday gösterme süresinin bitiminden itibaren beş gün içinde
tamamlanması gerekmektedir. Teklifin birinci maddesi ile İçtüzüğün Başkan
seçimini düzenleyen 10 uncu maddesindeki süreler kısaltılarak Anayasadaki
değişikliğe paralellik sağlanmıştır.
Madde 2. - 4709 sayılı Kanunun 29 uncu
maddesiyle T.C. Anayasasının 89 uncu maddesi değiştirilerek Cumhurbaşkanının
yayımlanmasını kısmen veya tamamen uygun bulmadığı kanunları, bir daha görüşmek
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne geri gönderebileceği düzenlenmiş,
Cumhurbaşkanınca kısmen uygun bulunmama durumunda ise, TBMM’nin sadece uygun
bulunmayan maddeleri görüşebileceği hükme bağlanmıştır. İçtüzüğün komisyonların
yetkisini düzenleyen 35 inci maddesinde komisyonların kanun tasarı ve
tekliflerini bölerek ayrı ayrı metinler halinde Genel Kurula sunamayacakları
belirtilmiştir. Teklifin 2 nci maddesiyle, 35 inci maddeye bir istisna
getirilerek Anayasadaki düzenleme doğrultusunda, komisyonların Cumhurbaşkanınca
yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve bir daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük
Millet Meclisi’ne geri gönderilen kanunların sadece uygun bulunmayan
maddelerini görüşebileceği düzenlenmiştir.
Madde 3. - Teklifin 3 üncü maddesi ile
İçtüzüğün kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesini düzenleyen
81 inci maddesine bir fıkra eklenerek; Anayasadaki 89 uncu maddedeki değişiklik
doğrultusunda Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve bir daha
görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne geri gönderilen kanunların
sadece uygun bulunmayan maddelerinin görüşülmesine kanunun tümü hakkındaki
görüşmeler başlamadan önce Genel Kurulca görüşmesiz karar verilebileceği hükme
bağlanmıştır. Bu durumda, sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme
açılacaktır. Aksi durumda ise, Kanun 81 inci maddedeki genel hükümlere göre
görüşülecektir.
Madde 4. - Teklifin 4 üncü maddesi ile
İçtüzüğün Anayasa Mahkemesince iptal edilen 91 inci maddesi iptal gerekçesi de
göz önünde bulundurularak yeniden düzenlenmiştir. Önceki düzenleme ile yalnız
temel kanunlar ve İçtüzük için özel görüşme ve oylama yöntemi belirlendiği
halde 713 sayılı Kararla İçtüzüğün 91 inci maddesi değiştirilerek, ülkenin
ekonomik ve teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden yapılanma kanunları
da eklenmiş, ayrıca bu özel görüşme ve oylama yönteminin yanısıra maddeler
üzerinde önerge verilip verilemeyeceğinin Genel Kurulca karara bağlanacağı
kabul edilmişti. Bu tespite hükümetin, esas komisyonun veya grupların teklifi,
Danışma Kurulunun önerisi üzerine Genel Kurulca karar verilebileceği gibi,
Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasî parti gruplarının
önerisi üzerine Genel Kurulca üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyu ile de
karar verilebilecektir. Anayasa Mahkemesi, söz konusu maddedeki “temel kanun”
ve “ülkenin ekonomik ve teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden
yapılanma kanunları”nın kapsamının açık olmadığı, her tasarı ve teklife özgü
biçimde uygulanacak görüşme ve oylama usulü önceden bilinemeyeceğinden
objektiflik sağlanamayacağı, bu maddenin belirlilik, genellik, soyutluk ve
öngörülebilirlik özellikleri taşımaması nedeniyle, yasama yetkisinin amacına
uygun biçimde kullanılmasına elverişli olmadığı gibi hukuk devleti ilkesiyle de
bağdaşmadığı gerekçeleriyle maddeyi iptal etmiştir.
Bu madde ile Anayasa Mahkemesinin iptal
gerekçeleri çerçevesinde, İçtüzüğün 91 inci maddesi yeniden düzenlenmiş ve
temel kanunlar ve İçtüzüğü bütünü ile veya kapsamlı olarak değiştiren veya
yürürlüğe koyan tasarı ve tekliflerin hepsi için geçerli bir özel görüşme ve
oylama yöntemi belirlenmiştir. Söz konusu tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda
bölümler halinde görüşülmesine ve her bölümün hangi maddelerden oluşacağına,
Hükümetin, esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun önerisi
üzerine Genel Kurulca karar verilebileceği gibi, Danışma Kurulunda oybirliği
sağlanamaması halinde siyasî parti gruplarının önerisi üzerine Genel Kurulca
üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyu ile de karar verilebileceği ve
maddeler okunmaksızın bölümlerin ayrı ayrı görüşülüp oylanacağı, bölümler
üzerinde verilen önergelerin kabulü halinde o bölümün kabul edilen önergeler
ile birlikte oylanacağı ve bölümler üzerinde İçtüzüğün maddelerin görüşülmesi
ile ilgili hükümlerinin uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 5. - 4709 sayılı Kanunun 28 inci
maddesiyle T.C. Anayasasının 87 nci maddesi değiştirilerek, TBMM’nin af yetkisi
ile ilgili Anayasanın 14 üncü maddesine gönderme yapan sınırlama kaldırılarak
Anayasanın “Temel hak ve hürriyetlerin kötüye kullanılması” başlıklı 14 üncü
maddesindeki fiillerden dolayı da TBMM’ne genel ve özel af ilan edebilme
olanağı tanınmış, ancak; genel ve özel af kararının, TBMM’nin üye tamsayısının
beşte üçü ile alınabileceği hükmü getirilmiştir. Böylece, genel ve özel af
ilanı kararı alabilmek için beşte üç nitelikli çoğunluk koşulu getirilmesi,
parlamento hukukumuz açısından yeni bir şekil kuralı olarak karşımıza çıkmakta
ve TBMM’nin af ilanı kararı alabilmesini büyük ölçüde güçleştirmektedir.
İçtüzükte TBMM’nin af yetkisi ile ilgili
herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Bu madde ile Anayasadaki düzenlemeye
paralel olarak İçtüzükte yeni bir düzenlemeye gidilmesi öngörülmektedir. Genel
veya özel af içeren tasarı veya tekliflerinin Genel Kurulda, afla ilgili
maddelerinin ve tümünün kabulünün Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının
beşte üç çoğunluğunun kararı ile mümkün olacağı, genel veya özel af içeren bir
önergenin Genel Kurulda üye tamsayısının beşte üç çoğunlukla kabul edilmesi
durumunda ise, ilgili maddeler ile tasarı veya teklifin tümünün kabulünün de
üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyunu gerektireceği hükme bağlanmıştır.
Madde 6. - 4709 sayılı Kanunun 31 inci
maddesiyle T.C. Anayasasının 100 üncü maddesi değiştirilerek, Meclis
Soruşturması ile ilgili işin Genel Kurulda gizli oyla sonuçlanması
öngörülmüştür. Teklifin 6 ncı maddesi ile Meclis soruşturması önergesinin Genel
Kurulda görüşülmesinden sonra, Meclis Soruşturması açılıp açılmaması hakkında
Genel Kurulca gizli oyla karar verileceği hükme bağlanmıştır.
Madde 7. - Anayasanın 100 üncü
maddesindeki değişiklikle Komisyona soruşturması sonucunu belirten raporunu iki
ay içinde (soruşturmanın bu sürede bitirilememesi halinde, komisyona tanınan
yeni iki aylık süre içinde) TBMM Başkanlığına teslimini zorunlu hale
getirmiştir. Teklifin 7 nci maddesi ile, bahsi geçen Anayasa değişikliğine uyum
sağlanmıştır.
Madde 8. - Anayasanın 100 üncü
maddesindeki değişiklikle Soruşturma Komisyonu raporunun 10 gün içinde
dağıtılması ve dağıtımdan itibaren 10 gün içinde görüşülmesine ve Yüce Divana
sevk kararının ancak üye tam sayısının salt çoğunluğunun gizli oyuyla
alınabileceği hükme bağlanmıştır. Teklif ile, İçtüzüğün 112 nci maddesinde
değişiklik yapılarak Soruşturma komisyonu raporunun, Başkanlığa verildiği
tarihten itibaren on gün içinde bastırılarak hakkında soruşturma açılması
istenen Başbakan veya bakana derhal gönderileceği ve Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyelerine dağıtılacağı ve Raporun, üyelere dağıtımından itibaren on gün
içinde görüşüleceği düzenlenmiştir.Ayrıca Genel Kurulda Yüce Divana sevk
kararının gizli oyla alınması hükmü getirilmiştir.
Madde 9. - 4709 sayılı Kanunun 26 ncı
maddesiyle T.C. Anayasasının 74 üncü maddesinde değişiklikler yapılmış ve
karşılıklılık esası gözetilmek kaydı ile Türkiye’de ikamet eden yabancılara da
dilekçe hakkı tanınmıştır. Ayrıca, kendileriyle ilgili başvurmaların sonucunun,
dilekçe sahiplerine yazılı olarak gecikmeksizin bildirilmesi hususu
getirilmiştir.
Bu madde ile Anayasadaki değişikliğe
paralel olarak, Türkiye’de ikamet eden yabancılara da TBMMDilekçe Komisyonuna
başvurmaları hakkı tanınmıştır.
Madde 10. - Yürürlük maddesidir.
Madde 11. - Yürütme maddesidir.
Anayasa
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Anayasa
Komisyonu 8.4.2003
Esas No. : 2/108
Karar No. : 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 7.4.2003
tarihinde esas komisyon olarak Anayasa Komisyonuna gönderilen "Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili Faruk
Çelik ile Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ve 32 Milletvekilinin; Türkiye Büyük
Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması Hakkında İçtüzük Teklifi
(2/108)"; Komisyonumuzun 8.4.2003 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Teklif, bir yandan 2.10.2001 tarihli ve
4709 sayılı Kanunla Anayasamızda gerçekleştirilen ve doğrudan Türkiye Büyük
Millet Meclisi'nin çalışma usul ve esaslarıyla ilgili olan değişikliklere uyum
sağlanmasını, öte yandan Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde değişiklikler
yapan 7.2.2001 tarihli ve 713 numaralı Türkiye Büyük Millet Meclisi kararına yönelik olarak 31.1.2002 tarihli
Anayasa Mahkemesi iptal kararı doğrultusunda temel kanunları düzenleyen 91 inci
maddenin yeniden düzenlenmesini içermektedir.
Teklifin tümü üzerindeki müzakerelerde şu
görüşlere yer verilmiştir;
- Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin hızlı,
verimli, etkin ve sağlıklı çalışmasının sağlanması için İçtüzük son derece önem
taşımaktadır.
- 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Kanunla
gerçekleştirilen Anayasa değişikliklerine uyum sağlanması amacıyla Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanının seçim süresini kısaltan, Cumhurbaşkanının
yayımlanmasını kısmen veya tamamen uygun bulmadığı kanunları bir daha görüşmek
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne geri göndermesi halinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Komisyonları ve Genel Kurulda görüşme usulleriyle ilgili
esasları belirleyen, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin af yetkisine yönelik
olarak getirilen ve karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye'de ikamet
eden yabancılara dilekçe hakkının tanınması sonucu,
Dilekçe Komisyonuna müracaat
edebilecekleri yeniden düzenleyen hükümlerin İçtüzüğümüzde yer alması zorunlu
hale gelmiştir. Anayasa değişiklikleri ile İçtüzük hükümleri arasında uyum
sağlanması yönünden bu teklif olumlu bir adımdır. Ancak her gün pek çok sorun
yaşanan İçtüzük uygulamalarına bütüncül yaklaşılmalı ve gerekli değişiklikler
yapılmalıdır. Parça parça düzenlemeler iyi sonuç vermez.
- Temel Kanun gibi içeriği belirli olmayan
kavramlar teklifte yer almaktadır. Bu gibi kavramlar tanımlanmalı, içeriği
belirlenmelidir. Bu konuda Anayasa Mahkemesinin iptal kararının gerekçelerinin
tam olarak karşılandığı söylenemez. Komisyon Başkanı bu görüşler karşısında
doktrinde yer alan görüşler ve Anayasa Mahkemesi kararındaki gerekçeleri şu
şekilde özetlemiştir;
Anayasa Mahkemesi, 31.1.2002 tarihli E:
2001/129, K: 2002/24 sayılı kararıyla, Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçtüzüğü'nün 91 inci maddesinin Anayasaya aykırı olduğuna ve iptaline karar
vermiş; ancak Anayasanın 153 üncü maddesi gereğince iptal hükmünün, kararın
Resmi Gazete'de yayınlanmasından başlayarak 3 ay sonra yürürlüğe girmesine keza
karar vermiştir.
İçtüzüğün 91 inci maddesi bazı kanunların
özel bir yasama usulü ile kanunlaştırılması imkânını veren hükmü içermektedir.
Anayasa Mahkemesi (temel yasa) kavramının, bir ölçüye bağlanamaması nedeniyle
İçtüzük kurallarının belirginlik, genellik, soyutluk ve öngörülebilirlik
özelliklerini taşıması gereği bakımından müphem bulunduğunu ifade etmekte ve bu
nedenle muhalefetin yasama faaliyetine etkin biçimde katılmasını
engelleyeceğini öne sürerek maddenin iptaline karar vermiş bulunmaktadır.
Kararda söz konusu edilen husus, maddede geçen "temel kanun"
kavramının anlamı itibariyle belirgin olmaması nedeniyle, bazı kanunların bu
kavrama dayanılmak suretiyle özel müzakere usulüne tabi kılınması ve dolayısıyla
muhalefetin yasama faaliyetine katılma olanağının ihlal edilmiş bulunacağı
olasılığıdır.
"Temel kanun" bütün dünyanın
uygar ve demokratik toplumlarında yer almış olan ve biz hukukçuların
muhtevasının neden ibaret bulunduğunu bildiğimiz bir kavramdır. Sözgelimi,
Fransız Hukukundaki Code ve Loi kavramları arasındaki ayırımı karşılamaktadır;
İngilizler de aynı ayırımı
yapmaktadırlar. Benzeri ayırım İtalyanca'da da vardır. Temel kanununa
codice denilmektedir. Temel kanun terimi,Türkiye'de hukuk edebiyatında ve
içtihatlarda yerleşmiştir.
Amerikana ansiklopedisi 7 nci cildinin 174
üncü sayfasında (cıdification) kelimesi içeriğinde Türkçe'ye temel kanun olarak
çevrilen code sözcüğünü şöyle tanımlamaktadır: "Temel kanun (code) yasama
faaliyeti içerisinde birleştirilmiş ve ilan edilmiş tam ve yazılı kanun
sistemidir." Bu tarife göre code, mevcut münferit kanunların ele alınıp
mantıki ilkelere göre sistematik olarak düzenlenmesini, ihtilafları
ahenkleştirmek üzere ilişkin bulunduğu konuları idare etmek için aydınlatma ve
kanunları bir bütün haline getirme özelliğini taşıyan yasama tasarrufudur yani
bu tarif çerçevesinde temel kanun değişik kuralların basitçe bir araya
getirilmesinden ibaret değildir; mantıken bir düzen içerisine konulmuş ve
konuları böylece tertiplenmiş bir sistemi ifade eder. Böylece kanun başlığı
altındaki bütün alanı kapsar ve düzenler. Evvelce müstakil olabilen kanunları
da sistematik olarak birleştirir.
Britannica'da 5 inci cildinin 920 nci
sayfasında code'dan bu gün "belirli bir konuda hukukun yönlendirici
kurallarından oluşan düzenli ve otorite taşıyan beyanlar (ifadeler)
anlaşılmaktadır" demektedir.
Temel kanun kavramı, basitçe, kanun terimi
karşısında Türkçemizde Fransız ve İtalyanların code ve loi ayrımını karşılamaktadır eskiden Osmanlı
döneminde bu gün temel kanun dediğimiz hukuk aracına, "kanunname"
denmekteydi. Böylece kanunname ve kanun ayrımı yapılmış olurdu.
Temel kanunun özellikleri şu şekilde
sıralanabilir:
1) Kişisel veya toplumsal hayatın büyük ve geniş bir alanını düzenleyen ve
kapsayan kuralları bir araya getirir.
2) Kuralların bir kısmı, Ceza Kanununda
olduğu gibi, çıkarılmış veya çıkarılacak diğer özel kanunların yöneten temel
ilkeleri oluşturur.
3) Bir sosyal ve siyasi hukuk siyasetini
içerir ve buna dayanır.
4) Ülkenin hukuk düzeninde, kendi alanında
mevzuatın yönelmesi gereken esasları gösterir.
5) Yürürlüğünden önce uygulanan özel
kanunları bazen zımnen ortadan kaldırır veya onları tamamlayıcı bir işlevi
yerine getirir.
6) Kendi alanındaki diğer kanunlar
arasında ve özellikle bunların uygulamalarında bir ahenk sağlama işlevini
yerine getirir,
7) Belirli hukuk kurallarının bir araya
getirilmesinden ibaret bir toplama kanun olmadığından, içerdiği kuralları
sistematik ve belirli bir düzen içerisinde ortaya koyar.
8) Değişik devletlerin meydana
getirdikleri temel kanunlar arasında ceza kanunları, uyguladıkları suç
siyasetine göre kendilerine özgü özellikler taşırlar. Ancak Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesinin yürürlüğe girmesinden sonra özellikle ceza ve usul
kanunları itibariyle bu özellikler birleşme yoluna girmiştir.
9) Temel kanunları meydana getirildikten
sonra, değişen sosyal şartlara göre yapılacak değişiklik ve ilaveler
tamamlayıcı işlev taşıyan temel kanunun sistemini bozmak riskini de ortaya
çıkarır.
10) Bir suç ve ceza teorisini tatbiki
şeklinde meydana getirilir. Nitekim Medeni Kanunda aynı nitelikte bir özellik
arz etmektedir.
Yeni bir temel kanun meydana
getirildiğinde, yasama sistemi içerisinde tasarıların sistemi ve ahengi
bozmamak için yasama yönünden özel usullere uymak mecburiyeti vardır. Nitekim,
İtalya, Fransa ve Almanya ceza ve usul kanunlarını son yıllarda yeniledikleri
zaman özel yasama usullerine başvurmuşlar ve böylece hem müzakere nedeniyle
yasama meclisini bütünüyle başka iş yapamaz hale gelmekten kurtarmışlar ve
tasarıların sistem ve düzenlerinin bozulmadan kanunlaştırılmalarını
sağlamışlardır.
Temel yasa kavramının yukarıdaki bazı
örneklere rağmen tanımının yapılmasının zorluğuna dikkat çeken Komisyon Başkanı her bir yasa için bunun ayrı ayrı
belirlenmesinin ve bunu belirleme yetkisinin de Genel Kurula ait olması
görüşüne vurgu yapmıştır.
Temel yasaların Genel Kurulda farklı bir
yöntemle görüşülmesi hususu dünyada genelde kabul edilen bir uygulamadır. Bu
konuda bazı ülkelerde (Fransa, Yunanistan, İrlanda, İngiltere) basit
çoğunlukla, meclis özel usule karar vermekte, diğer bir grup ülkede ise
(Avusturya, Belçika, Danimarka, Almanya, İzlanda, İtalya, Lüksemburg, Portekiz,
İspanya ve İsviçre) ya nitelikli çoğunluk tarafından temel yasa niteliği
belirlenmekte ve görüşmeler bu şekilde yapılmakta ya da Başkanlık Divanı veya
benzeri bir kurul (Türkiye için Danışma Kurulu düşünülebilir) tarafından belli
bir tasarının veya teklifin kaç oturum gününde görüşüleceği belirlenmektedir.
Bu durumda Hükümete, Komisyona ve büyüklüklerine göre parti gruplarına konuşma
süresi ayrılmaktadır. Bu süreleri aşmamak
kaydıyla her grup kendisine ayrılan süreyi dilediği gibi
kullanabilmektedir. Bu ülkelerde temel yasa bu şekilde görüşülmektedir.
Nihayet bazı ülkelerde de (Finlandiya,
Hollanda ve İsveç) temel yasalar için herhangi bir özel düzenleme mevcut
bulunmamaktadır.
- Anayasa Mahkemesince iptal edilen ve
Temel Kanunları düzenleyen 91 inci Maddesinin, iptal gerekçeleri doğrultusunda
yeniden düzenlenmesi ayrıca önem taşımaktadır. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin
temel kanunları, İçtüzüğü, ülkenin ekonomik ve teknolojik gelişimi ile ilgili
yeniden yapılanma kanunlarını özel görüşme ve oylama yöntemi ile görüşmesine
imkân tanıması hızlı, verimli ve etkin çalışma açısından son derece gereklidir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra Komisyonumuzca oy birliği ile maddelerine geçilmesine karar verilmiştir.
Teklifin Anayasa değişikliğine uyum
çerçevesinde değerlendirilen 1, 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca oy birliği
ile kabul edilmiştir. Çerçeve 1 inci madde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan
Seçiminin süresinin kısaltılması, 2 ve 3 üncü maddeleri ise Cumhurbaşkanınca
yayımlanması kısmen veya tamamen uygun bulunmayarak bir daha görüşülmek üzere
Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne geri gönderdiği kanunların Türkiye Büyük Millet
Meclisi Komisyonları ve Genel Kurulunda görüşülme usulüne ilişkindir.
Teklifin çerçeve 4 üncü maddesinin Alt
Komisyonda değerlendirilmesi yönünde verilen önerge Komisyonumuzca kabul
edilmemiştir. Temel Kanunlarla ilgili bu düzenleme muhalefetin saf dışı
edilmesine yol açabilir. Temel yasaların neler olduğu belirlenmelidir. Belirsiz
bir kavram olan temel yasa açığa kavuşturulmalıdır. Parlamentonun hükümet
tarafından by pass edilmesini önleyecek bir nisap öngörmelidir. Doğru olan oy
birliği esasının aranmasıdır. Bunun yanı sıra maddede geçen beşte üç nisabın
üye tamsayısının salt çoğunluğu şeklinde değiştirilmesinin Türkiye Büyük Millet
Meclisi'nin daha hızlı, verimli, etkin ve sağlıklı çalışabilmesini sağlayacağı
ifade edilerek bu yönde bir önerge verilmiştir. Bu önerge de Komisyonumuzca
kabul edilmemiştir.
Bu görüşmelerden sonra 4 üncü madde
teklifteki şekliyle oya sunulmuş ve
Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Teklifin; Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin
af yetkisini düzenleyen 92 nci maddesinde değişiklik içeren çerçeve 5,
Meclis soruşturmasını düzenleyen
maddelerinde değişiklik içeren çerçeve 6, 7 ve 8 inci maddeleri ile;
Dilekçe Komisyonunu düzenleyen 115 inci
maddesinde değişiklik içeren çerçeve 9 uncu maddesi, Anayasa değişikliği ve
uyum çerçevesinde değerlendirilmiş tek tek görüşülerek oya sunulmuş ve Komisyonumuzca
oy birliği ile kabul edilmiştir.
Komisyonumuza verilen bir önerge ile
İçtüzüğümüzün 165 inci maddesinde
değişiklik yapılarak, Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne silahla giren
Milletvekillerinin ödenek ve yolluklarının kesilmesini öngören çerçeve 10 uncu
maddenin Teklife eklenmesi istenmiştir. Bu önerge üzerindeki görüşmelerde
yaptırımın hukuki olduğu, tespitin görüntülerle ya da şahitlerle mümkün
olabileceği ifade edilmiştir. Önerge, konunun daha geniş bir şekilde tartışılıp
olgunlaştırılması gerekçesi ile Komisyonumuzca oy çokluğu ile reddedilmiştir.
Teklifin yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen
10 ve 11 inci maddeleri ile Komisyonumuza redaksiyon yetkisi verilmesi oy
birliği ile kabul edilmiştir.
Yapılan görüşmelerin ve oylamaların
sonucunda, Teklifin tümü oya sunulmuş ve
Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan
Kuzu |
Atilla
Koç |
Mehmet
Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Uğur
Aksöz |
Abdullah
Torun |
Hüsrev
Kutlu |
|
|
Adana |
Adana |
Adıyaman |
|
|
(4 üncü maddeye muhalifim, |
|
|
|
|
muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İbrahim
Hakkı Aşkar |
Halil
Ünlütepe |
Oya
Araslı |
|
|
Afyon |
Afyon |
Ankara |
|
|
|
(4 üncü maddeye muhalefet, |
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
|
muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Haluk
İpek |
Atila
Emek |
Tuncay
Ercenk |
|
|
Ankara |
Antalya |
Antalya |
|
|
|
(4 üncü maddeye muhalifim) |
(4 üncü maddeye muhalif, |
|
|
|
|
muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Salih Erdoğan |
Metin Kaşıkoğlu |
Mustafa
Nuri Akbulut |
|
|
Denizli |
Düzce |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nimet
Çubukçu |
Yılmaz
Kaya |
Musa
Sıvacıoğlu |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
|
(4 üncü maddeye muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Atilla
Kart |
Mehmet
Kurt |
İlyas
Sezai Önder |
|
|
Konya |
Samsun |
Samsun |
|
|
(4 üncü maddeye muhalifim, |
|
(4 üncü maddeye muhalifim) |
|
|
muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Ahmet
Çağlayan |
|
|
|
|
Uşak |
|
MUHALEFET ŞERHİ
ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Teklifin 4 üncü maddesinde yer alan
"temel kanunlar" kavramı, kapsamı belirsiz bir kavramdır. Yasama
organındaki çoğunluk, bir başka deyişle iktidar grubu uygun gördüğü pek çok
kanunu "temel kanun" kavramının kapsamında düşünebilecektir.
"Temel kanunlar" kavramının
kapsamının esnekliği, 4 üncü maddede yer alan kuralın belirlilik, genellik,
soyutluk ve öngörülebilirlik niteliklerini kaybetmesine yol açmakta ve söz konusu kuralın Anayasa'nın
2 nci maddesindeki "hukuk devleti"
ilkesi ile çelişmesine neden olmaktadır.
Söz konusu 4 üncü maddedeki düzenlemenin,
"temel kanun" kavramı bakımından Anayasa Mahkemesi'nin 31.1.2002
tarih, E.2001/129, K.2002/24 sayılı kararındaki gerekleri karşıladığı da
söylenemez.
4 üncü maddede yer alan "kapsamlı
değişiklik" kavramının da "temel kanunlar" kavramı kadar esnek
olduğu görülmektedir. Hangi boyutta bir değişiklik veya hangi anlamda bir
değişiklik sorusuna yanıt olabilecek ölçütler söz konusu madde metninde
gösterilmemiştir. Bu durum da 4 üncü maddeyi, Anayasa'nın 2 nci
maddesindeki "hukuk devleti"
ilkesine aykırı bir görünüme sokmaktadır.
Diğer yandan 4 üncü maddede karar yeter sayısı olarak üye tamsayısının 3/5
çoğunluğunun getirilmiş olması da bir takım sorunlara yol açmaktadır. Böylesi
olağanüstü görüşme yöntemlerinin kullanılmasının, Danışma Kurulu'nda sağlanacak
oy birliği ile Genel Kurul'a önerilmesi, yasama çalışmalarında bir
uzlaşmayı ve iktidar-muhalefet
eşitliğini gerçekleştirebilecek en sağlıklı yöntemdir.
Danışma Kurulu'nda oy birliğinin
sağlanamaması halinde ise Genel Kurul'un, üye tamsayısının 3/5 çoğunluğundaki oyu ile 4 üncü maddede belirtilen özel yöntemi uygulayabilmesine
imkân vermek, Danışma Kurulu'nu söz konusu durum bakımından etkisizleştirecek;
yasama organındaki çoğunluğun muhalefet üzerinde egemenlik kurmasına ve
muhalefetin yasalar üzerinde görüşlerini açıklama olanaklarını kısıtlamasına
yol açabilecek; hatta Hükümetin, parlamentodaki tabanından yararlanarak yasamayı etkisizleştirmesine imkân
hazırlayabilecektir.
Bunlar ise, demokratik siyasal yaşantımızı
sağlıksızlaştıracak, yasama yetkisinin amacına uygun biçimde kullanılmasını engelleyecek
ve Anayasa'nın 2 nci maddesinde yer alan demokratiklik niteliği ile
bağdaşmayacak durumlardır.
Bu nedenlerle Teklifin söz konusu 4 üncü maddesinin, bu görünümüyle madde
metninde yer almasına muhalif olduğumuzu saygı ile bilgilerinize sunarız.
|
|
Oya
Araslı |
Uğur
Aksöz |
Atilla
Kart |
|
|
Ankara |
Adana |
Konya |
|
|
Tuncay
Ercenk |
Halil
Ünlütepe |
|
|
|
Antalya |
Afyon |
|
ADALET VE
KALKINMA PARTİSİ
GRUP
BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA MİLLETVEKİLİ
SALİH KAPUSUZ,
BURSA
MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK İLE ORDU MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA VE 32 MİLLETVEKİLİNİN
TEKLİFİ
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA İÇTÜZÜK TEKLİFİ
MADDE 1. - 5.3.1973 tarihli ve 584 Karar numaralı Türkiye
Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 10 uncu maddesinin son fıkrasında geçen “on
gün” ibareleri “beş gün” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 35 inci
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Komisyonlar, Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun
bulunmayan ve bir daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük MilletMeclisine geri
gönderilen kanunların sadece uygun bulunmayan maddelerini görüşebilir. Bu
durumda, sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme açılır.”
MADDE 3. - Türkiye BüyükMillet Meclisi İçtüzüğünün 81 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve
bir daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen
kanunların sadece uygun bulunmayan maddelerinin görüşülmesine kanunun tümü
hakkında görüşmeler başlamadan önce Genel Kurulca görüşmesiz karar verilebilir.
Bu durumda, sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme açılır. Kanunun
tümünün görüşülmesine karar verilmesi durumunda ise Kanun yukarıdaki fıkralara
göre görüşülür. Kanunun tümünün oylaması her halde yapılır.”
MADDE 4. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasa
Mahkemesince iptal edilen 91 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
“Madde 91. - Temel kanunları ve İçtüzüğü bütünüyle veya
kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı veya tekliflerin Genel
Kurulda bölümler halinde görüşülmesine ve her bölümün hangi maddelerden
oluşacağına, Hükümetin, esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma
Kurulunun önerisi üzerine Genel Kurulca karar verilebileceği gibi, Danışma
Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasi parti gruplarının önerisi
üzerine Genel Kurulca üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyu ile de karar
verilebilir. Bu takdirde bölümler, maddeler okunmaksızın ayrı ayrı görüşülür ve
oylanır. Bölümler üzerinde verilen önergelerin kabulü halinde o bölüm kabul
edilen önergeler ile birlikte oylanır.
Bölümlerin görüşülmesinde maddelerin görüşülmesine ilişkin
hükümler uygulanır.”
MADDE 5. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 92 nci
maddesinin başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Ölüm cezalarının yerine getirilmesine dair kanun tasarıları
ile genel veya özel af ilanını içeren kanun tasarı ve teklifleri”
“Genel veya özel af ilanını içeren tasarı veya tekliflerin
Genel Kurulda kabulü Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının beşte üç
çoğunluğunun kararı ile mümkündür. Gerekli çoğunluk, söz konusu tasarı veya
tekliflerin afla ilgili maddelerinde ve tümünün oylamasında ayrı ayrı aranır.
Genel veya özel af ilanını içeren bir önergenin Genel Kurulda üye tamsayısının
beşte üç çoğunlukla kabul edilmesi durumunda ise, ilgili maddenin ve tasarı
veya teklifin tümünün kabulü üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyunu
gerektirir.”
MADDE 6. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 108 inci
maddesinin son fıkrasına “Genel Kurulca” ibaresinden sonra gelmek üzere “gizli
oyla” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 7. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 110 uncu
maddesinin son fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu süre içinde raporun Türkiye Büyük MilletMeclisi
Başkanlığına teslimi zorunludur.”
MADDE 8. - Türkiye Büyük MilletMeclisi İçtüzüğünün 112 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve üçüncü fıkrasına
“Genel Kurulca” ibaresinden sonra gelmek üzere “gizli oyla” ibaresi
eklenmiştir.
“Soruşturma komisyonu raporu, Başkanlığa verildiği tarihten
itibaren on gün içinde bastırılarak hakkında soruşturma açılması istenen
Başbakan veya bakana derhal gönderilir ve Türkiye Büyük MilletMeclisi üyelerine
dağıtılır. Rapor, üyelere dağıtımından itibaren on gün içinde görüşülür.”
MADDE 9. - Türkiye Büyük MilletMeclisi İçtüzüğünün 115 inci
maddesine “vatandaşlarının” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve karşılıklılık
esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancıların” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 10. - Bu İçtüzük hükümleri, yayımını takip eden ayın
başında yürürlüğe girer.
MADDE 11. - Bu İçtüzük hükümleri, Türkiye Büyük Millet
Meclisi tarafından yürütülür.
ANAYASA
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA İÇTÜZÜK TEKLİFİ
MADDE 1. - Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Teklifin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 7. - Teklifin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 8. - Teklifin 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Teklifin 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Teklifin 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Teklifin 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.