Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 106)
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili Faruk
Çelik ile Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ve 213 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi ve Anayasa
Komisyonu Raporu (2/101)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2709 Sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifimiz
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederiz.
|
|
Salih Kapusuz |
Faruk Çelik |
Eyüp Fatsa |
|
|
|
Ankara |
Bursa |
Ordu |
|
|
|
Abdullah Çalışkan |
Vahit Kirişçi |
Ayhan Zeynep Tekin |
|
|
|
Adana |
Adana |
Adana |
|
|
|
Abdullah Torun |
Ziyaettin Yağcı |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
|
|
|
Adana |
Adana |
Adıyaman |
|
|
|
Mehmet Özyol |
Ahmet Faruk Ünsal |
İbrahim Hakkı Aşkar |
|
|
|
Adıyaman |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
Reyhan Balandı |
Ahmet Koca |
Mahmut Koçak |
|
|
|
Afyon |
Afyon |
Afyon |
|
|
|
Mehmet Melik Özmen |
Halil Özyolcu |
Mehmet Kerim Yıldız |
|
|
|
Ağrı |
Ağrı |
Ağrı |
|
|
|
Ali Rıza Alaboyun |
Ramazan Toprak |
Hamza Albayrak |
|
|
|
Aksaray |
Aksaray |
Amasya |
|
|
|
Akif Gülle |
Cemil Çiçek |
Bülent Gedikli |
|
|
|
Amasya |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
Faruk Koca |
Remziye Öztoprak |
Eyyüp Sanay |
|
|
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
Nur Doğan Topaloğlu |
Ersönmez Yarbay |
Mustafa Said Yazıcıoğlu |
|
|
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
Fikret Badazlı |
Mehmet Dülger |
Kenan Altun |
|
|
|
Antalya |
Antalya |
Ardahan |
|
|
|
Orhan Yıldız |
Ahmet Ertürk |
Ali Aydınlıoğlu |
|
|
|
Artvin |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
|
Turhan Çömez |
İsmail Özgün |
Hacı İbrahim Kabarık |
|
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
Fetani Battal |
Fahrettin Poyraz |
Abdurrahman Anik |
|
|
|
Bayburt |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
Mahfuz Güler |
Abdurrahim Aksoy |
Zeki Ergezen |
|
|
|
Bingöl |
Bitlis |
Bitlis |
|
|
|
Vahit Kiler |
Mehmet Alp |
Bayram Özçelik |
|
|
|
Bitlis |
Burdur |
Burdur |
|
|
|
Abdulmecit Alp |
Şerif Birinç |
Zafer Hıdıroğlu |
|
|
|
Bursa |
Bursa |
Bursa |
|
|
|
Mehmet Altan
Karapaşaoğlu |
Niyazi Pakyürek |
Ertuğrul Yalçınbayır |
|
|
|
Bursa |
Bursa |
Bursa |
|
|
|
Mehmet Daniş |
|
İbrahim Köşdere |
|
|
|
Çanakkale |
|
Çanakkale |
|
|
|
İsmail Ericekli |
Ali Yüksel Kavuştu |
Osman Nuri Filiz |
|
|
|
Çankırı |
Çorum |
Denizli |
|
|
|
Mehmet Yüksektepe |
Aziz Akgül |
Cavit Torun |
|
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
|
İrfan Riza Yazıcıoğlu |
Fahri Çakır |
Metin Kaşıkoğlu |
|
|
|
Diyarbakır |
Düzce |
Düzce |
|
|
|
Yaşar Yakış |
Ali Ayağ |
Mehmet Necati Çetinkaya |
|
|
|
Düzce |
Edirne |
Elazığ |
|
|
|
Zülfü Demirbağ |
Şemsettin Murat |
Mustafa Nuri Akbulut |
|
|
|
Elazığ |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
|
Recep Akdağ |
Mücahit Daloğlu |
Mustafa Ilıcalı |
|
|
|
Erzurum |
Erzurum |
Erzurum |
|
|
|
İbrahim Özdoğan |
Mahmut Durdu |
Mehmet Sarı |
|
|
|
Erzurum |
Gaziantep |
Gaziantep |
|
|
|
Fatma Şahin |
Kürşad Tüzmen |
Ahmet Uzer |
|
|
|
Gaziantep |
Gaziantep |
Gaziantep |
|
|
|
Hasan Aydın |
Ali Temür |
Sabri Varan |
|
|
|
Giresun |
Giresun |
Gümüşhane |
|
|
|
Temel Yılmaz |
Fehmi Öztunç |
Mehmet Soydan |
|
|
|
Gümüşhane |
Hakkâri |
Hatay |
|
|
|
İsmail Soylu |
Güldal Akşit |
İlhan Albayrak |
|
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Lokman Ayva |
Mustafa Baş |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Nusret Bayraktar |
Ali Coşkun |
Nimet Çubukçu |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Mehmet Beyazıt
Denizolgun |
Ekrem Erdem |
İrfan Gündüz |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Ünal Kacır |
Hüseyin Kansu |
Cengiz Kaptanoğlu |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Muharrem Karslı |
Recep Koral |
İnci Gülser Özdemir |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Mehmet Ali Şahin |
Emin Şirin |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Nevzat Yalçıntaş |
Zekeriya Akçam |
Tevfik Ensari |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
Nükhet Hotar |
Fazıl Karaman |
İsmail Katmerci |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
Fatih Arıkan |
Mehmet Ali Bulut |
Avni Doğan |
|
|
|
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Hanefi Mahçiçek |
Ali Sezal |
Mehmet Yılmazcan |
|
|
|
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Mevlüt Akgün |
Yüksel Çavuşoğlu |
Yusuf Selahattin
Beyribey |
|
|
|
Karaman |
Karaman |
Kars |
|
|
|
Zeki Karabayır |
Hakkı Köylü |
Sinan Özkan |
|
|
|
Kars |
Kastamonu |
Kastamonu |
|
|
|
Musa Sıvacıoğlu |
Mustafa Duru |
Mustafa Elitaş |
|
|
|
Kastamonu |
Kayseri |
Kayseri |
|
|
|
Niyazi Özcan |
Taner Yıldız |
Ramazan Can |
|
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kırıkkale |
|
|
|
Vahit Erdem |
Murat Yılmazer |
AhmetGökhan Sarıçam |
|
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Kırklareli |
|
|
|
Eyüp Ayar |
Muzaffer Baştopçu |
Nevzat Doğan |
|
|
|
Kocaeli |
Kocaeli |
Kocaeli |
|
|
|
Nihat Ergün |
Mehmet Vecdi Gönül |
Osman Pepe |
|
|
|
Kocaeli |
Kocaeli |
Kocaeli |
|
|
|
Hasan Angı |
Ahmet Büyükakkaşlar |
Muharrem Candan |
|
|
|
Konya |
Konya |
Konya |
|
|
|
Remzi Çetin |
Abdullah Çetinkaya |
Orhan Erdem |
|
|
|
Konya |
Konya |
Konya |
|
|
|
Ahmet Işık |
Mehmet Kılıç |
Kerim Özkul |
|
|
|
Konya |
Konya |
Konya |
|
|
|
Özkan Öksüz |
Harun Tüfekçi |
Soner Aksoy |
|
|
|
Konya |
Konya |
Kütahya |
|
|
|
Abdullah Erdem Cantimur |
Alaettin Güven |
Hüsnü Ordu |
|
|
|
Kütahya |
Kütahya |
Kütahya |
|
|
|
Halil İbrahim Yılmaz |
Ali Osman Başkurt |
Fuat Ölmeztoprak |
|
|
|
Kütahya |
Malatya |
Malatya |
|
|
|
İsmail Bilen |
Hüseyin Tanrıverdi |
Hakan Taşçı |
|
|
|
Manisa |
Manisa |
Manisa |
|
|
|
Selahattin Dağ |
Mehmet Beşir Hamidi |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
|
|
|
Mardin |
Mardin |
Mersin |
|
|
|
Ömer İnan |
Hasan Özyer |
Seracettin Karayağız |
|
|
|
Mersin |
Muğla |
Muğla |
|
|
|
Sabahattin Yıldız |
Osman Seyfi |
Mahmut Uğur Çetin |
|
|
|
Muş |
Nevşehir |
Niğde |
|
|
|
Mehmet Hilmi Güler |
Hamit Taşçı |
Cemal Uysal |
|
|
|
Ordu |
Ordu |
Ordu |
|
|
|
Enver Yılmaz |
Durdu Mehmet Kastal |
MehmetSarı |
|
|
|
Ordu |
Osmaniye |
Osmaniye |
|
|
|
Şükrü Ünal |
İmdat Sütlüoğlu |
Hasan Ali Çelik |
|
|
|
Osmaniye |
Rize |
Sakarya |
|
|
|
Süleyman Gündüz |
Ayhan Sefer Üstün |
Recep Yıldırım |
|
|
|
Sakarya |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
Mustafa Çakır |
Cemal Yılmaz Demir |
Mustafa Demir |
|
|
|
Samsun |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
Suat Kılıç |
Mehmet Kurt |
Musa Uzunkaya |
|
|
|
Samsun |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
Ahmet Yeni |
Cahit Can |
Mustafa Öztürk |
|
|
|
Samsun |
Sinop |
Sinop |
|
|
|
Osman Kılıç |
Ömer Kulaksız |
Orhan Taş |
|
|
|
Sivas |
Sivas |
Sivas |
|
|
|
Selami Uzun |
Yahya Akman |
Abdurrahman Müfit
Yetkin |
|
|
|
Sivas |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ahmet Kambur |
Asım Aykan |
|
|
|
Tekirdağ |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
|
Mustafa Cumur |
Cevdet Erdöl |
Kemalettin Göktaş |
|
|
|
Trabzon |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
|
Ahmet Çağlayan |
Alim Tunç |
Hacı Biner |
|
|
|
Uşak |
Uşak |
Van |
|
|
|
A. Yekta Haydaroğlu |
Cüneyt Karabıyık |
Halil Kaya |
|
|
|
Van |
Van |
Van |
|
|
|
Şükrü Önder |
İlyas Arslan |
Bekir Bozdağ |
|
|
|
Yalova |
Yozgat |
Yozgat |
|
|
|
Mehmet Erdemir |
Fazlı Erdoğan |
Köksal Toptan |
|
|
|
Yozgat |
Zonguldak |
Zonguldak |
|
|
|
|
Polat Türkmen |
|
|
|
|
|
Zonguldak |
|
|
GENEL GEREKÇE
1.- Seçme ve seçilme haklarının
kullanımına ilişkin yol ve yöntemler, sınırlamalar ve şartlar, rejimin
demokratikliğinin derecesini yansıttığı kabul edilmiştir.
Başta batı demokrasilerinde olmak üzere
Dünyanın çoğu ülkesinde seçme hakkıyla birlikte seçilme hakkı aynı yaş
sınırlamasına tâbi tutulmuş ya da bu yaşın yalnızca birkaç yaş üzerinde bir
sınır gösterilmiştir.
Avrupa Birliğine aday olan ülkemizin,
adaylık konumunu güçlendirebilmesi için öncelikle üyesi bulunduğu Avrupa
Konseyine ilişkin standartları yerine getirmesi yerinde olacaktır.
Ülkemizin nüfusunun demografik yapısı da
sosyolojik ve siyasî bir gerçeklik olarak seçilme yaş haddinin aşağı
çekilmesini desteklemektedir. Toplumun demografik yapısına baktığımız zaman
genç bir nüfusa sahip olduğumuz görülür. Çalışan kesimin çok önemli bir
yüzdesini 30 yaş altındaki insanlar oluşturuyorsa, toplum bu yaş kesiminin
taleplerine bakarak bir ölçüde yönlenmeli, toplumun yönelişlerini de TBMM’de
somutlaştırmalıyız. Gençliğin etkisinin, etkinliğinin ve katılım isteğinin çok
arttığı bir çağda ve hele nüfusunun % 60’ının otuz yaşın altında olduğu bir
ülkede, milletvekilliği için 30 yaş tabanı çok yüksektir. Onun için
milletvekili seçilme yaşı 30’dan 25’e indirilmelidir.
Teklif ile hem katılımcı, temsili demokrasinin
gerçek anlamda gerçekleştirilmesi, hem de uluslararası standartlara uyum
sağlanması amaçlanmaktadır.
Bazı ülkelerde parlamenter seçilme yaşı:
ABD Temsilciler Meclisi 25, Almanya Temsilciler Meclisi 18, Belçika Temsilciler
Meclisi 21, Fransa Temsilciler Meclisi 23, İngiltere Temsilciler Meclisi 21,
İtalya Temsilciler Meclisi 25, Yunanistan Milletvekili 25.
2.- Anayasada yer alan “ormanların
korunması ve sahalarının genişletilmesi için Devletin gerekli Kanunları koyma,
tedbirleri alma ve bütün ormanların gözetiminin Devlete ait olması ve Devlet
Ormanlarının Devletçe yönetilmesi ve işletilmesi” ana kuralı gereğince,
ormanlara ait her çeşit işlemin yapılması ve yaptırılması görevi hem 3800
sayılı Orman Bakanlığı Kuruluş Kanunu, hem de 3234 sayılı Orman Genel Müdürlüğü
Kuruluş Kanunu hükümleri gereğince Orman Bakanlığına ve Orman Genel Müdürlüğüne
verilmiştir. Bu cümleden olarak; amenajman, üretim, kesme, taşıma, sürütme,
ağaçlandırma, fidan dikimi, orman yolları, millî parklar, tabiat parkları, tabiatı
koruma alanları, orman içi dinlenme yerleri, orman içi mer’a çalışmaları gibi
çok çeşitli ormancılık faaliyetleri, bu kuruluşlarca bizatihi yapılabildiği
gibi aynı zamanda üçüncü şahıslara da yaptırılmaktadır.
Anayasada; yukarıda belirtilen bu işlerin
KANUN’la düzenlenmesi gerektiği hükmü gereğince çıkarılmış olan 6831 sayılı
Orman Kanununun 6, 25, 26, 40 ıncı ve diğer maddelerinde buna ilişkin
düzenlemeler yapılmış, bu maddelerde belirtilen işlerin Orman Bakanlığı ve
Orman Genel Müdürlüğünce yapılmasına dair hüküm konulmuştur. Yapılan
düzenlemeyle Anayasadaki bu hükmün günümüz şartlarına uyarlanması
sağlanmaktadır.
1961 Anayasası, Anayasanın yürürlüğe
girdiği tarihten önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak
kaybetmiş olan tarla, bağ, bahçe, meyvelik, zeytinlik gibi çeşitli tarım
alanlarında veya hayvancılıkta kullanılmasında yarar bulunan topraklarla şehir,
kasaba ve köy yapılarının toplu olarak bulunduğu yerler dışında orman
sınırlarında hiç bir daraltma yapılamayacağını hükme bağlamış, 6831 sayılı
Orman Kanununun 2 nci maddesinde 20.6.1973 tarih ve 1744 sayılı Kanunla yapılan
değişiklikle de Anayasanın bu hükmünden hareketle 15.10.1961 gününden önce
bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak kaybetmiş yerlerin Hazine
adına orman sınırları dışına çıkarılmasına imkân tanınmıştır.
1982 Anayasasında da, orman olarak
muhafazasında bilim ve fen bakımından hiçbir yarar görülemeyen, aksine tarım
alanlarına dönüştürülmesinde kesin yarar olduğu tespit edilen yerler ile
31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak
kaybetmiş olan tarla, bağ, bahçe, meyvelik, zeytinlik gibi çeşitli tarım
alanlarında veya hayvancılıkta kullanılmasında yarar olduğu tespit edilen
araziler, şehir, kasaba ve köy yapılarının toplu olarak bulunduğu yerler
dışında, orman sınırlarında daraltma yapılamayacağı hükme bağlanmış ve bu hükme
dayanılarak da; 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde 2896 ve 3302 sayılı
Kanunlarla yapılan değişiklikler ve 2924 sayılı Kanunda 3763 ve 4127 sayılı Kanunlarla
yapılan değişikliklere dayanılarak orman kadastro komisyonlarınca orman
sınırları dışına çıkarmalara devam edilmiştir.
Ancak, Anayasa Mahkemesi, orman sınırları
dışına çıkartılan bu yerlerin sadece orman köylülerine tahsisinin
yapılabileceği yorumundan hareketle orman köylüsü dışında satışına izin veren
yasa değişikliklerini Anayasaya aykırı bularak iptal etmiştir. Bugün orman
sınırları dışına çıkarıldığı halde satışı yapılamayan büyük miktarda arazi ve
çok sayıda yapı bulunmaktadır. Bu yerler üzerinde ilçeler, beldeler ve köyler
kurulmuştur. Bu sahalara yeniden orman vasfı kazandırılması mümkün değildir. Bu
yerler üzerinde bir milyondan fazla nüfus yaşamaktadır. Bu da Devletle vatandaş
arasındaki ilişkileri olumsuz yönde etkilemektedir.
Tasarı ile, 31.12.1981 tarihinden önce
bilim ve fen bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları
dışına çıkarılmış olan yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi,
üzerinde sınırlı ayni hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin
kalkındırmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın tespiti amaçlanmakta
ve orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında, kullanıcısı orman
köylüsüne öncelik tanınmaktadır.
Tasarıda, Devletin, orman köyleri halkının
işletme araç ve gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı
tedbirleri alacağına ve orman içinden nakledilen köyler halkına ait arazilerin,
Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılacağına ilişkin 170 inci maddesinin son
iki fıkrası aynen muhafaza edilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Seçme ve seçilme haklarının
kullanımına ilişkin yol ve yöntemler, sınırlamalar ve şartlar, rejimin
demokratikliğinin derecesini yansıttığı kabul edilmiştir.
Başta batı demokrasilerinde olmak üzere
Dünyanın çoğu ülkesinde seçme hakkıyla birlikte seçilme hakkı aynı yaş
sınırlamasına tabi tutulmuş yada bu yaşın yalnızca birkaç yaş üzerinde bir
sınır gösterilmiştir.
Avrupa Birliğine aday olan ülkemizin,
adaylık konumunu güçlendirebilmesi için öncelikle üyesi bulunduğu Avrupa
Konseyine ilişkin standartları yerine getirmesi yerinde olacaktır.
Ülkemizin nüfusunun demografik yapısı da
sosyolojik ve siyasi bir gerçeklik olarak seçilme yaş haddinin aşağı
çekilmesini desteklemektedir. Toplumun demografik yapısına baktığımız zaman
genç bir nüfusa sahip olduğumuz görülür. Çalışan kesimin çok önemli bir
yüzdesini 30 yaş altındaki insanlar oluşturuyorsa, toplum bu yaş kesiminin
taleplerine bakarak bir ölçüde yönlenmeli, toplumun yönelişlerini de TBMM’de
somutlaştırmalıyız. Gençliğin etkisinin, etkinliğinin ve katılım isteğinin çok
arttığı bir çağda ve hele nüfusunun % 60’ının otuz yaşın altında olduğu bir
ülkede, milletvekilliği için 30 yaş tabanı çok yüksektir. Onun için
milletvekili seçilme yaşı 30’dan 25’e indirilmelidir.
Teklif ile hem katılımcı, temsili
demokrasinin gerçek anlamda gerçekleştirilmesi, hem de uluslar arası
standartlara uyum sağlanması amaçlanmaktadır.
Bazı ülkelerde parlamenter seçilme yaşı:
ABD Temsilciler Meclisi 25, Almanya Temsilciler Meclisi 18, Belçika Temsilciler
Meclisi 21, Fransa Temsilciler Meclisi 23, İngiltere Temsilciler Meclisi 21,
İtalya Temsilciler Meclisi 25, Yunanistan Milletvekili 25.
Madde 2. - Anayasanın 169 uncu Maddesinde
yer alan “Devlet ormanları kanuna göre Devletçe yönetilir ve işletilir.” Hükmü
gereğince, Devlet ormanlarına ait her çeşit iş ve işlemler özel kanunu
gereğince Orman Genel Müdürlüğü ve Orman Bakanlığı’nca yapılmaktadır.
3800 sayılı “Orman Bakanlığı’nın Kuruluş
ve Görevleri Hakkında 07.08.1991 tarihli ve 442 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun” hükümlerine göre;
Ormanların geliştirilmesini, usulsüz ve
kanunsuz müdahalelere, tabii afetlere, yangınlara, muhtelif zararlılara karşı
korunmasını ve gerekli kontrolleri sağlamak, ormanların devamlılığını
sağlayacak şekilde, teknik ve ekonomik icaplara göre idare etmek ve işletmek,
asli ve tali orman ürünlerinin; üretim, taşıma, depolama iş ve işlemlerini
yapmak ve yaptırmak, bu ürünleri yurt içinde ve dışında pazarlamak, ormancılık
hizmetleri ile ilgili gerekli araç ve gereçleri temin ve tedarik etmek,
ormanların imarını, ıslahını, silvikültüre bakımını ve gençleştirilmesini
sağlamak, orman sınırları içinde oluşmuş ve oluşacak açıklıklara veya verimsiz,
bozuk vasıflı orman alanlarında orman tesisi için ağaçlandırmalar yapma,
lüzumlu tohum ve fidanı üretmek, Erozyonu önleyici her türlü tedbiri almak,
ormanların sınırlandırma ve kadastro çalışmalarını yapmak, vasıf tayini ve
Devlet ormanlarına ilişkin irtifak hakkı tesisi ve izin işlemlerini yürütmek,
ağaçlandırma çalışmalarını teşvik etmek, Devlet Ormanları ile, tüzel kişiliği
haiz kamu kurumlarına ve özel ormanlara ait amenajman planlarını yapmak ve
yaptırmak, Devlet Ormanları içinde ve bitişiğinde oturan orman köylülerinin
sosyal ve ekonomik gelişmelerini sağlamak maksadı ile gerekli çalışmaları
yapmak gibi çok geniş alanı kapsayan görev ve yetkiler verilmiştir.
Bu derece geniş kapsamlı Ormancılık
çalışmalarının yapılmasında, uygulamada ortaya çıkan ihtiyaçlar nedeni ile;
bazen üçüncü şahıslara da bu işlerin bir bölümü yaptırılmak zorunda
kalınmaktadır. Getirilen hüküm ile “işlettirilir” denilmek sureti ile bu
kuruluşları sadece yapan değil, aynı zamanda yaptıran bir kuruluş haline
getirmek amacı ile düzenleme yapılmıştır.
Madde 3. - Ülkemizde yaklaşık 7,5 milyon
civarında orman köylüsü; orman içinde ve bitişiğinde bulunan ve sayısı 20.293’ü
bulan Orman Köyünde yaşamaktadır. Tarım ve hayvancılık yaparak ormanla iç içe
yaşamak zorunda olan Orman Köylümüz, mecburiyet karşısında Orman içine yerleşmek
durumunda kalmış ve ormandan açarak tarla, bağ, bahçe, mera yapmak sureti ile
geçimini temin etmek yoluna gitmiştir.
Bu durum karşısında; kanun koyucu, 1961 ve
1982 Anayasalarında Orman Köylülerinin korunmasını emredici hükümler
getirmişler bazı şartların oluşması halinde; orman köylüleri lehine ormandan
çıkarma işlemlerinin yapılabileceğine dair düzenlemeler yapmışlardır. Ancak
ülkemizdeki hızlı şehirleşme, ekonomik gelişme ve köyden kente hızlı göç olgusu
karşısında “Orman Köylüsü” tanımında değişiklikler olmuş ve zamanla özellikle
büyük şehirlerde bu tür orman sınırları dışına çıkmış yerler; orman köylüsü
tanımı ile ilgisi olmayan üçüncü şahısların kullanımında kalmıştır. Bu yerlerin
değerlendirilmesi amacı ile zaman zaman yapılan düzenlemeler de Anayasaya
aykırı olduğu için Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir. Bu sosyal gerçek
karşısında ortaya çıkan tabloda; 1974 yılından bu yana Devlet Ormanından
çıkarılmış bulunan 473.000 Hektarlık yer üzerinde sadece orman köylüleri
yönünden düzenleme yapan Anayasanın 170 inci maddesi artık yetersiz kalmakta ve
ortaya çıkan bu duruma göre yeni düzenlemeler yapılması ihtiyaç haline gelmiş
bulunmaktadır.
Bu cümleden olarak; Orman sınırları dışına
çıkarılmış olan ve fiilen de artık orman vasfı kazandırılması imkânsız olan bu
yerlerin yeni bir yaklaşım ve anlayışla değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu
nedenle Anayasanın 170 inci Maddesinde; bu yerlerin en uygun şekilde
değerlendirilmesini, ülke ekonomisine ve orman köylülerinin kalkındırmalarına
kaynak sağlanmasını ve kronikleşmiş bu sorunun çözülmesini sağlayacak bir
anayasal düzenlemeye ihtiyaç bulunmaktadır.
Getirilen hüküm ile; 2/B ile Hazine adına
orman sınırları dışına çıkartılan bu yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya
verilmesi üzerinde ayni hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman
köylülerinin kalkındırmalarının desteklenmesi amacı ile ayrılacak payın kanun
ile düzenlenmesi, ayrıca bu yerlerin satışında, orman köyleri sınırları
içerisinde kalanların kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınacağı yolunda
düzenleme yapılmıştır.
Devletin, orman köyleri halkının işletme
araç ve gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri
alacağına ve orman içinden nakledilen köyler halkına ait arazilerin, Devlet
ormanı olarak derhal ağaçlandırılacağına ilişkin 170 inci maddesinin son iki
fıkrası aynen muhafaza edilmiştir.
Madde 4. - Yürürlük maddesidir.
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Anayasa
Komisyonu 28.3.2003
Esas No. :2/101
Karar No. :8
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 24.3.2003 tarihinde esas
komisyon olarak Anayasa Komisyonuna havale edilen “Adalet ve Kalkınma Partisi
Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili
Faruk Çelik ile Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ve 213 milletvekilinin; Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun
Teklifi (2/101)” Komisyonumuzun 27.3.2003 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza, Orman Bakanı Sayın Osman
Pepe,Orman Bakanlığı Müsteşarı ve diğer yetkilileri katılmışlardır.
Teklif ile;
- Milletvekili seçilme yaşı “otuz” dan
“yirmibeş” yaşa indirilmekte,
- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 169
uncu maddesinin ikinci fıkrasının değiştirilmesi suretiyle; Devlet
ormanlarının, kanuna göre Devletçe yönetilmesi ve işletilmesinin yanı sıra
işlettirilmesi hükmü getirilmekte,
- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 170
inci maddesinin kenar başlığı “Orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin
değerlendirilmesi ve orman köylüsünün desteklenmesi” olarak değiştirilmekte ve
başlığına uygun olarak; 31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından
orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına çıkartılmış
yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı aynî hak tesisi,
satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin kalkındırılmalarının
desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın belirlenmesi kanunla düzenlenir; hükmü
öngörülmektedir. Teklife göre, orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin
satışında kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınacaktır.
Orman sınırları dışına çıkarıldığı halde
satışı yapılamayan büyük miktarda arazi ve çok sayıda yapı bulunduğuna; bu
yerler üzerinde ilçeler, beldeler ve köyler kurulduğuna, bu sahalara yeniden
orman vasfı kazandırılmasının mümkün olmadığına, Teklifin gerekçesinde, dikkat
çekilmektedir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde şu
görüşlere yer verilmiştir.
- Seçilme yaşının yirmibeş yaşa
indirilmesi dünyadaki pek çok ülkedeki uygulamaya paralel bir düzenlemedir.
Genç nüfusa sahip ülkemizde yirmibeş yaş katılımcı temsili demokrasinin
gerçekleştirilmesini sağlayacaktır. Sadece kurallarda değil uygulamada da
gençlere şans tanınmalıdır. Bu değişiklik önemli olmakla beraber ormanlarla
ilgili 169 ve 170 inci maddeyle birlikte gündeme gelmesi doğru olmamıştır.
Komisyon Başkanı Dünya uygulamalarında seçilme yaşının otuzun altında olduğu
ülkelerde mutlaka ikinci bir Meclisin bulunduğunu ve bu Meclise seçilme yaşının
kırk yaş ve yüksek tahsil şartına bağlı olduğuna işaret ederek, ülkemizdeki
Senato kaldırıldığından mevcut şartlarda otuz yaşın daha isabetli olacağını
ileri, sürerek Teklifin doğru olmadığına dikkat çekmiştir.
- Ormanlarla ilgili düzenlemeler temel bir
sorunun çözümüne yöneliktir. Uygulama, kötüye kullanımları önleyecek şekilde
olmalıdır. Ormana yönelik tecavüzlere, ormanın yağmalanmasını artıracak
uygulamalara yol açılmamalıdır.Orman köylüsü bu uygulamalardan zarar
görmemelidir. İmkânları elinden alınmamalıdır.
- 2/B uygulaması için Anayasa
değişikliğine gerek bulunmamaktadır. 2/B alanların satışından elde edilecek
geliri orman köylüsüne aktarmak için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
- Ormanların özelleştirilmesine varacak
sonuçların önüne geçilmelidir.
- Orman alanlarının talanı, haksız kazanç
ve rant aktarımını doğuracak uygulamalara yol açılmamalıdır.
- Ağaçlandırmadan erozyona tüm ormanla
ilgili işletmeyi orman köylüsü yapmalı; daha iyi korunması için tedbirler
alınmalıdır.
- 169 uncu maddeye eklenen “İşlettirilir”
ibaresi ile üçüncü kişiye belli süre içinde bu arazilerin intikali
amaçlanmamalıdır.
- Satış konusunda, orman köylüsünün
ekonomik yönden güçlü kişilerle rekabet gücünü sağlayıcı düzenlemeler
yapılmalıdır. Şartların eşit olmaması gözden uzak tutulmamalıdır. Bugüne
kadarki uygulamalarda 2/B alanına giren arazilerin satışının azlığı orman
köylüsünün alım gücünü ortaya koymaktadır. Bu düzenlemeden ormanı cebren işgal
eden rant sahiplerinin istifade edecek olmasından endişe edilmektedir.
- Devletin denetim mekanizması korunduktan
ve uygulamayla ilgili esaslar belirlendikten sonra özel şahısların
işletmesinden korkulmamalıdır.
Komisyonumuzda dile getirilen görüşler
karşısında Orman Bakanı Sayın Osman Pepe şu açıklamaları yapmıştır :
- Bu değişiklik OrmanFakültesi dekanları,
Yargıtay, Anayasa Mahkemesinin ilgilileri ile toplantılar yaparak; sempozyum ve
panellerde tartışılarak hazırlanmıştır.
- Yargı mensuplarıyla yapılan görüşmeler
neticesinde Anayasa değişikliği yapılmadan sadece yasal düzenleme ile yapılacak
sürecin geçtiği anlaşılmıştır.Olayın hukuki, ekonomik ve sosyal boyutu göz
önünde tutularak ormanları geliştirmek için kaynak yaratacak, orman köylüsünün
standardını yükseltecek bir düzenlemede ilk adım atılmış olacaktır.
Teklifin Alt Komisyonda incelenmesi
yönündeki önerge Komisyonumuzca kabul edilmemiştir.
Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden
sonra maddelere geçilmesi oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
- Teklifin; seçilme yaşını otuzdan
yirmibeş yaşa indirilmesini öngören çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca oy
çokluğu ile kabul edilmiştir.
- Teklifin 2 nci maddesindeki
görüşmelerde; kötü niyetli iktidarlara karşı tedbirlere Anayasa içinde yer
verilmesinin doğru olacağı ifade edilmiştir. Orman köylüsünü koruyucu hükümler
burada yerini almalıdır. Bu madde de Komisyonumuzda oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
- Teklifin 3 üncü maddesindeki
görüşmelerde bu konuyla ilgili tüm endişelerin kanunî düzenlemeler yapılırken
giderileceği belirtilmiş ve madde Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul
edilmiştir.
Komisyonumuza verilen redaksiyon yetkisi
çerçevesinde;
- Çerçeve 3 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasında geçen “ayni hak” “aynî hak”; “kalkındırmalarının”
“kalkındırılmalarının” ve son fıkrasında geçen “orman içinde” ibareleri “orman
içinden” şeklinde düzeltilmiştir.
Bu düzeltmelerle birlikte Teklifin yürürlük ve halkoylamasına ilişkin 4 üncü maddesi ile tümü oya sunulmuş ve oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Burhan Kuzu |
Atilla Koç |
Mehmet Ali Bulut |
|
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ayhan Sefer Üstün |
Uğur Aksöz |
Abdullah Torun |
|
|
|
Sakarya |
Adana |
Adana |
|
|
|
|
(Çerçeve
2 nci ve 3 üncü |
|
|
|
|
|
maddeye
muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hüsrev Kutlu |
İbrahim Hakkı Aşkar |
Halil Ünlütepe |
|
|
|
Adıyaman |
Afyon |
Afyon |
|
|
|
|
|
(Çerçeve
2 nci ve 3 üncü maddeye |
|
|
|
|
|
muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Oya Araslı |
Haluk İpek |
Atilla Emek |
|
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
(Çerçeve
2 nci ve 3 üncü maddeye |
|
|
|
|
|
muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Tuncay Ercenk |
Mehmet Salih Erdoğan |
Metin Kaşıkoğlu |
|
|
|
Antalya |
Denizli |
Düzce |
|
|
|
(Çerçeve
2 nci ve 3 üncü |
|
|
|
|
|
maddeye
muhalifim) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Nuri Akbulut |
Yılmaz Kaya |
Musa Sıvacıoğlu |
|
|
|
Erzurum |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
|
|
(Çerçeve
2 nci ve 3 üncü |
|
|
|
|
|
maddeye
muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Atilla Kart |
Süleyman Sarıbaş |
Mehmet Kurt |
|
|
|
Konya |
Malatya |
Samsun |
|
|
|
(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddeye |
|
|
|
|
|
muhalefet şerhim ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
|
İlyas Sezai Önder |
|
Ahmet Çağlayan |
|
|
|
Samsun |
|
Uşak |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
ANAYASA KOMİSYONU
BAŞKANLIĞINA
Görüşülmekte olan yasanın
çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddelerindeki düzenleme, orman köylüsünün sorunlarına
ve beklentilerine çözüm getirmemektedir. Bu nedenle çerçeve 2 nci ve 3 üncü
maddelere muhalif olduğumuzu saygı ile arz ederiz.
|
|
27.3.2003 |
|
|
|
|
Oya
Araslı |
Uğur
Aksöz |
Atilla
Kart |
|
|
Ankara |
Adana |
Konya |
|
|
Atilla
Emek |
Halil
Ünlütepe |
Yılmaz
Kaya |
|
|
Antalya |
Afyon |
İzmir |
|
|
İlyas
Sezai Önder |
|
Tuncay
Ercenk |
|
|
Samsun |
|
Antalya |
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH KAPUSUZ, BURSA MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK İLE ORDU MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA VE 213
MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI-NIN BAZI MADDELERİNİN
DEĞİŞTİ-RİLMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 7.11.1982 tarihli ve 2709
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
76 ncı maddesinin birinci fıkrasındaki “Otuz” ibaresi “Yirmibeş” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 2. - Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 169 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Devlet ormanlarının mülkiyeti
devrolunamaz. Devlet ormanları kanuna göre, Devletçe yönetilir, işletilir ve
işlettirilir. Bu ormanlar zamanaşımı ile mülk edinilemez ve kamu yararı dışında
irtifak hakkına konu olamaz.”
MADDE 3. - Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 170 inci maddesi başlığı ile beraber aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“B. Orman sınırları dışına çıkartılan
yerlerin değerlendirilmesi ve orman köylüsünün desteklenmesi
Madde 170. - Devlet, ormanlar içinde veya
bitişiğindeki köyler halkının kalkındırılması, ormanların bütünlüğünün
korunması bakımından; ormanların gözetilmesi ve işletilmesinde Devletle bu
halkın işbirliğini sağlayıcı tedbirleri alır.
Bilim ve fen bakımından orman olarak
muhafazasında yarar görülmeyen yerlerin tespiti ve orman sınırları dışına
çıkartılması; Orman içindeki köyler halkının kısmen veya tamamen bu yerlere
yerleştirilmesi için Devlet eliyle anılan yerlerin ihya edilerek bu halkın
yararlanmasına tahsisi kanunla düzenlenir.
31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen
bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına
çıkartılmış yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı
ayni hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin
kalkındırmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın belirlenmesi kanunla
düzenlenir. Orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında,
kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınır.
Devlet, bu halkın işletme araç ve
gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri alır.
Orman içinde nakledilen köyler halkına ait
araziler, Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılır.”
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer ve halkoylamasına sunulması halinde tümüyle oylanır.
ANAYASA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI-NIN BAZI MADDELERİNİN
DEĞİŞTİ-RİLMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - Teklifin 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 170 inci maddesi kenar başlığı ile beraber aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“B. Orman sınırları dışına çıkartılan
yerlerin değerlendirilmesi ve orman köylüsünün desteklenmesi
Madde 170. - Devlet, ormanlar içinde veya
bitişiğindeki köyler halkının kalkındırılması, ormanların ve bütünlüğünün
korunması ba-kımından; ormanların gözetilmesi ve işletilmesinde Devletle bu
halkın işbirliğini sağlayıcı tedbirleri alır.
Bilim ve fen bakımından orman olarak
muhafazasında yarar görülmeyen yerlerin tespiti ve orman sınırları dışına
çıkartılması; orman içindeki köyler halkının kısmen veya tamamen bu yerlere
yerleştirilmesi için Devlet eliyle anılan yerlerin ihya edilerek bu halkın
yararlanmasına tahsisi kanunla düzenlenir.
31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen
bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına
çıkartılmış yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı
aynî hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin
kalkındırılmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın belirlenmesi
kanunla düzenlenir. Orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında,
kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınır.
Devlet, bu halkın işletme araç ve
gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri alır.
Orman içinden nakledilen köyler halkına
ait araziler, Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılır.”
MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.