Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 106)

 

Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili Faruk Çelik ile Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ve 213 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi ve Anayasa Komisyonu Raporu (2/101)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2709 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifimiz ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederiz.

 

Salih Kapusuz

Faruk Çelik

Eyüp Fatsa

 

 

Ankara

Bursa

Ordu

 

 

Abdullah Çalışkan

Vahit Kirişçi

Ayhan Zeynep Tekin

 

 

Adana

Adana

Adana

 

 

Abdullah Torun

Ziyaettin Yağcı

Fehmi Hüsrev Kutlu

 

 

Adana

Adana

Adıyaman

 

 

Mehmet Özyol

Ahmet Faruk Ünsal

İbrahim Hakkı Aşkar

 

 

Adıyaman

Adıyaman

Afyon

 

 

Reyhan Balandı

Ahmet Koca

Mahmut Koçak

 

 

Afyon

Afyon

Afyon

 

 

Mehmet Melik Özmen

Halil Özyolcu

Mehmet Kerim Yıldız

 

 

Ağrı

Ağrı

Ağrı

 

 

Ali Rıza Alaboyun

Ramazan Toprak

Hamza Albayrak

 

 

Aksaray

Aksaray

Amasya

 

 

Akif Gülle

Cemil Çiçek

Bülent Gedikli

 

 

Amasya

Ankara

Ankara

 

 

Faruk Koca

Remziye Öztoprak

Eyyüp Sanay

 

 

Ankara

Ankara

Ankara

 

 

Nur Doğan Topaloğlu

Ersönmez Yarbay

Mustafa Said Yazıcıoğlu

 

 

Ankara

Ankara

Ankara

 

 

Fikret Badazlı

Mehmet Dülger

Kenan Altun

 

 

Antalya

Antalya

Ardahan

 

 

Orhan Yıldız

Ahmet Ertürk

Ali Aydınlıoğlu

 

 

Artvin

Aydın

Balıkesir

 

 

Turhan Çömez

İsmail Özgün

Hacı İbrahim Kabarık

 

 

Balıkesir

Balıkesir

Balıkesir

 

 

Fetani Battal

Fahrettin Poyraz

Abdurrahman Anik

 

 

Bayburt

Bilecik

Bingöl

 

 

Mahfuz Güler

Abdurrahim Aksoy

Zeki Ergezen

 

 

Bingöl

Bitlis

Bitlis

 

 

Vahit Kiler

Mehmet Alp

Bayram Özçelik

 

 

Bitlis

Burdur

Burdur

 

 

Abdulmecit Alp

Şerif Birinç

Zafer Hıdıroğlu

 

 

Bursa

Bursa

Bursa

 

 

Mehmet Altan Karapaşaoğlu

Niyazi Pakyürek

Ertuğrul Yalçınbayır

 

 

Bursa

Bursa

Bursa

 

 

Mehmet Daniş

 

İbrahim Köşdere

 

 

Çanakkale

 

Çanakkale

 

 

İsmail Ericekli

Ali Yüksel Kavuştu

Osman Nuri Filiz

 

 

Çankırı

Çorum

Denizli

 

 

Mehmet Yüksektepe

Aziz Akgül

Cavit Torun

 

 

Denizli

Diyarbakır

Diyarbakır

 

 

İrfan Riza Yazıcıoğlu

Fahri Çakır

Metin Kaşıkoğlu

 

 

Diyarbakır

Düzce

Düzce

 

 

Yaşar Yakış

Ali Ayağ

Mehmet Necati Çetinkaya

 

 

Düzce

Edirne

Elazığ

 

 

Zülfü Demirbağ

Şemsettin Murat

Mustafa Nuri Akbulut

 

 

Elazığ

Elazığ

Erzurum

 

 

Recep Akdağ

Mücahit Daloğlu

Mustafa Ilıcalı

 

 

Erzurum

Erzurum

Erzurum

 

 

İbrahim Özdoğan

Mahmut Durdu

Mehmet Sarı

 

 

Erzurum

Gaziantep

Gaziantep

 

 

Fatma Şahin

Kürşad Tüzmen

Ahmet Uzer

 

 

Gaziantep

Gaziantep

Gaziantep

 

 

Hasan Aydın

Ali Temür

Sabri Varan

 

 

Giresun

Giresun

Gümüşhane

 

 

Temel Yılmaz

Fehmi Öztunç

Mehmet Soydan

 

 

Gümüşhane

Hakkâri

Hatay

 

 

İsmail Soylu

Güldal Akşit

İlhan Albayrak

 

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

 

Tayyar Altıkulaç

Lokman Ayva

Mustafa Baş

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Nusret Bayraktar

Ali Coşkun

Nimet Çubukçu

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Mehmet Beyazıt Denizolgun

Ekrem Erdem

İrfan Gündüz

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Ünal Kacır

Hüseyin Kansu

Cengiz Kaptanoğlu

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Muharrem Karslı

Recep Koral

İnci Gülser Özdemir

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Mehmet Sekmen

Mehmet Ali Şahin

Emin Şirin

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Nevzat Yalçıntaş

Zekeriya Akçam

Tevfik Ensari

 

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

Nükhet Hotar

Fazıl Karaman

İsmail Katmerci

 

 

İzmir

İzmir

İzmir

 

 

Fatih Arıkan

Mehmet Ali Bulut

Avni Doğan

 

 

Kahramanmaraş

Kahramanmaraş

Kahramanmaraş

 

 

Hanefi Mahçiçek

Ali Sezal

Mehmet Yılmazcan

 

 

Kahramanmaraş

Kahramanmaraş

Kahramanmaraş

 

 

Mevlüt Akgün

Yüksel Çavuşoğlu

Yusuf Selahattin Beyribey

 

 

Karaman

Karaman

Kars

 

 

Zeki Karabayır

Hakkı Köylü

Sinan Özkan

 

 

Kars

Kastamonu

Kastamonu

 

 

Musa Sıvacıoğlu

Mustafa Duru

Mustafa Elitaş

 

 

Kastamonu

Kayseri

Kayseri

 

 

Niyazi Özcan

Taner Yıldız

Ramazan Can

 

 

Kayseri

Kayseri

Kırıkkale

 

 

Vahit Erdem

Murat Yılmazer

AhmetGökhan Sarıçam

 

 

Kırıkkale

Kırıkkale

Kırklareli

 

 

Eyüp Ayar

Muzaffer Baştopçu

Nevzat Doğan

 

 

Kocaeli

Kocaeli

Kocaeli

 

 

Nihat Ergün

Mehmet Vecdi Gönül

Osman Pepe

 

 

Kocaeli

Kocaeli

Kocaeli

 

 

Hasan Angı

Ahmet Büyükakkaşlar

Muharrem Candan

 

 

Konya

Konya

Konya

 

 

Remzi Çetin

Abdullah Çetinkaya

Orhan Erdem

 

 

Konya

Konya

Konya

 

 

Ahmet Işık

Mehmet Kılıç

Kerim Özkul

 

 

Konya

Konya

Konya

 

 

Özkan Öksüz

Harun Tüfekçi

Soner Aksoy

 

 

Konya

Konya

Kütahya

 

 

Abdullah Erdem Cantimur

Alaettin Güven

Hüsnü Ordu

 

 

Kütahya

Kütahya

Kütahya

 

 

Halil İbrahim Yılmaz

Ali Osman Başkurt

Fuat Ölmeztoprak

 

 

Kütahya

Malatya

Malatya

 

 

İsmail Bilen

Hüseyin Tanrıverdi

Hakan Taşçı

 

 

Manisa

Manisa

Manisa

 

 

Selahattin Dağ

Mehmet Beşir Hamidi

Dengir Mir Mehmet Fırat

 

 

Mardin

Mardin

Mersin

 

 

Ömer İnan

Hasan Özyer

Seracettin Karayağız

 

 

Mersin

Muğla

Muğla

 

 

Sabahattin Yıldız

Osman Seyfi

Mahmut Uğur Çetin

 

 

Muş

Nevşehir

Niğde

 

 

Mehmet Hilmi Güler

Hamit Taşçı

Cemal Uysal

 

 

Ordu

Ordu

Ordu

 

 

Enver Yılmaz

Durdu Mehmet Kastal

MehmetSarı

 

 

Ordu

Osmaniye

Osmaniye

 

 

Şükrü Ünal

İmdat Sütlüoğlu

Hasan Ali Çelik

 

 

Osmaniye

Rize

Sakarya

 

 

Süleyman Gündüz

Ayhan Sefer Üstün

Recep Yıldırım

 

 

Sakarya

Sakarya

Sakarya

 

 

Mustafa Çakır

Cemal Yılmaz Demir

Mustafa Demir

 

 

Samsun

Samsun

Samsun

 

 

Suat Kılıç

Mehmet Kurt

Musa Uzunkaya

 

 

Samsun

Samsun

Samsun

 

 

Ahmet Yeni

Cahit Can

Mustafa Öztürk

 

 

Samsun

Sinop

Sinop

 

 

Osman Kılıç

Ömer Kulaksız

Orhan Taş

 

 

Sivas

Sivas

Sivas

 

 

Selami Uzun

Yahya Akman

Abdurrahman Müfit Yetkin

 

 

Sivas

Şanlıurfa

Şanlıurfa

 

 

Tevfik Ziyaeddin Akbulut

Ahmet Kambur

Asım Aykan

 

 

Tekirdağ

Tekirdağ

Trabzon

 

 

Mustafa Cumur

Cevdet Erdöl

Kemalettin Göktaş

 

 

Trabzon

Trabzon

Trabzon

 

 

Ahmet Çağlayan

Alim Tunç

Hacı Biner

 

 

Uşak

Uşak

Van

 

 

A. Yekta Haydaroğlu

Cüneyt Karabıyık

Halil Kaya

 

 

Van

Van

Van

 

 

Şükrü Önder

İlyas Arslan

Bekir Bozdağ

 

 

Yalova

Yozgat

Yozgat

 

 

Mehmet Erdemir

Fazlı Erdoğan

Köksal Toptan

 

 

Yozgat

Zonguldak

Zonguldak

 

 

 

Polat Türkmen

 

 

 

 

Zonguldak

 

 

 

GENEL GEREKÇE

1.- Seçme ve seçilme haklarının kullanımına ilişkin yol ve yöntemler, sınırlamalar ve şartlar, rejimin demokratikliğinin derecesini yansıttığı kabul edilmiştir.

Başta batı demokrasilerinde olmak üzere Dünyanın çoğu ülkesinde seçme hakkıyla birlikte seçilme hakkı aynı yaş sınırlamasına tâbi tutulmuş ya da bu yaşın yalnızca birkaç yaş üzerinde bir sınır gösterilmiştir.

Avrupa Birliğine aday olan ülkemizin, adaylık konumunu güçlendirebilmesi için öncelikle üyesi bulunduğu Avrupa Konseyine ilişkin standartları yerine getirmesi yerinde olacaktır.

Ülkemizin nüfusunun demografik yapısı da sosyolojik ve siyasî bir gerçeklik olarak seçilme yaş haddinin aşağı çekilmesini desteklemektedir. Toplumun demografik yapısına baktığımız zaman genç bir nüfusa sahip olduğumuz görülür. Çalışan kesimin çok önemli bir yüzdesini 30 yaş altındaki insanlar oluşturuyorsa, toplum bu yaş kesiminin taleplerine bakarak bir ölçüde yönlenmeli, toplumun yönelişlerini de TBMM’de somutlaştırmalıyız. Gençliğin etkisinin, etkinliğinin ve katılım isteğinin çok arttığı bir çağda ve hele nüfusunun % 60’ının otuz yaşın altında olduğu bir ülkede, milletvekilliği için 30 yaş tabanı çok yüksektir. Onun için milletvekili seçilme yaşı 30’dan 25’e indirilmelidir.

Teklif ile hem katılımcı, temsili demokrasinin gerçek anlamda gerçekleştirilmesi, hem de uluslararası standartlara uyum sağlanması amaçlanmaktadır.

Bazı ülkelerde parlamenter seçilme yaşı: ABD Temsilciler Meclisi 25, Almanya Temsilciler Meclisi 18, Belçika Temsilciler Meclisi 21, Fransa Temsilciler Meclisi 23, İngiltere Temsilciler Meclisi 21, İtalya Temsilciler Meclisi 25, Yunanistan Milletvekili 25.

2.- Anayasada yer alan “ormanların korunması ve sahalarının genişletilmesi için Devletin gerekli Kanunları koyma, tedbirleri alma ve bütün ormanların gözetiminin Devlete ait olması ve Devlet Ormanlarının Devletçe yönetilmesi ve işletilmesi” ana kuralı gereğince, ormanlara ait her çeşit işlemin yapılması ve yaptırılması görevi hem 3800 sayılı Orman Bakanlığı Kuruluş Kanunu, hem de 3234 sayılı Orman Genel Müdürlüğü Kuruluş Kanunu hükümleri gereğince Orman Bakanlığına ve Orman Genel Müdürlüğüne verilmiştir. Bu cümleden olarak; amenajman, üretim, kesme, taşıma, sürütme, ağaçlandırma, fidan dikimi, orman yolları, millî parklar, tabiat parkları, tabiatı koruma alanları, orman içi dinlenme yerleri, orman içi mer’a çalışmaları gibi çok çeşitli ormancılık faaliyetleri, bu kuruluşlarca bizatihi yapılabildiği gibi aynı zamanda üçüncü şahıslara da yaptırılmaktadır.

Anayasada; yukarıda belirtilen bu işlerin KANUN’la düzenlenmesi gerektiği hükmü gereğince çıkarılmış olan 6831 sayılı Orman Kanununun 6, 25, 26, 40 ıncı ve diğer maddelerinde buna ilişkin düzenlemeler yapılmış, bu maddelerde belirtilen işlerin Orman Bakanlığı ve Orman Genel Müdürlüğünce yapılmasına dair hüküm konulmuştur. Yapılan düzenlemeyle Anayasadaki bu hükmün günümüz şartlarına uyarlanması sağlanmaktadır.

1961 Anayasası, Anayasanın yürürlüğe girdiği tarihten önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak kaybetmiş olan tarla, bağ, bahçe, meyvelik, zeytinlik gibi çeşitli tarım alanlarında veya hayvancılıkta kullanılmasında yarar bulunan topraklarla şehir, kasaba ve köy yapılarının toplu olarak bulunduğu yerler dışında orman sınırlarında hiç bir daraltma yapılamayacağını hükme bağlamış, 6831 sayılı Orman Kanununun 2 nci maddesinde 20.6.1973 tarih ve 1744 sayılı Kanunla yapılan değişiklikle de Anayasanın bu hükmünden hareketle 15.10.1961 gününden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak kaybetmiş yerlerin Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılmasına imkân tanınmıştır.

1982 Anayasasında da, orman olarak muhafazasında bilim ve fen bakımından hiçbir yarar görülemeyen, aksine tarım alanlarına dönüştürülmesinde kesin yarar olduğu tespit edilen yerler ile 31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak kaybetmiş olan tarla, bağ, bahçe, meyvelik, zeytinlik gibi çeşitli tarım alanlarında veya hayvancılıkta kullanılmasında yarar olduğu tespit edilen araziler, şehir, kasaba ve köy yapılarının toplu olarak bulunduğu yerler dışında, orman sınırlarında daraltma yapılamayacağı hükme bağlanmış ve bu hükme dayanılarak da; 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde 2896 ve 3302 sayılı Kanunlarla yapılan değişiklikler ve 2924 sayılı Kanunda 3763 ve 4127 sayılı Kanunlarla yapılan değişikliklere dayanılarak orman kadastro komisyonlarınca orman sınırları dışına çıkarmalara devam edilmiştir.

Ancak, Anayasa Mahkemesi, orman sınırları dışına çıkartılan bu yerlerin sadece orman köylülerine tahsisinin yapılabileceği yorumundan hareketle orman köylüsü dışında satışına izin veren yasa değişikliklerini Anayasaya aykırı bularak iptal etmiştir. Bugün orman sınırları dışına çıkarıldığı halde satışı yapılamayan büyük miktarda arazi ve çok sayıda yapı bulunmaktadır. Bu yerler üzerinde ilçeler, beldeler ve köyler kurulmuştur. Bu sahalara yeniden orman vasfı kazandırılması mümkün değildir. Bu yerler üzerinde bir milyondan fazla nüfus yaşamaktadır. Bu da Devletle vatandaş arasındaki ilişkileri olumsuz yönde etkilemektedir.

Tasarı ile, 31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına çıkarılmış olan yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı ayni hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin kalkındırmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın tespiti amaçlanmakta ve orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında, kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınmaktadır.

Tasarıda, Devletin, orman köyleri halkının işletme araç ve gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri alacağına ve orman içinden nakledilen köyler halkına ait arazilerin, Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılacağına ilişkin 170 inci maddesinin son iki fıkrası aynen muhafaza edilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Seçme ve seçilme haklarının kullanımına ilişkin yol ve yöntemler, sınırlamalar ve şartlar, rejimin demokratikliğinin derecesini yansıttığı kabul edilmiştir.

Başta batı demokrasilerinde olmak üzere Dünyanın çoğu ülkesinde seçme hakkıyla birlikte seçilme hakkı aynı yaş sınırlamasına tabi tutulmuş yada bu yaşın yalnızca birkaç yaş üzerinde bir sınır gösterilmiştir.

Avrupa Birliğine aday olan ülkemizin, adaylık konumunu güçlendirebilmesi için öncelikle üyesi bulunduğu Avrupa Konseyine ilişkin standartları yerine getirmesi yerinde olacaktır.

Ülkemizin nüfusunun demografik yapısı da sosyolojik ve siyasi bir gerçeklik olarak seçilme yaş haddinin aşağı çekilmesini desteklemektedir. Toplumun demografik yapısına baktığımız zaman genç bir nüfusa sahip olduğumuz görülür. Çalışan kesimin çok önemli bir yüzdesini 30 yaş altındaki insanlar oluşturuyorsa, toplum bu yaş kesiminin taleplerine bakarak bir ölçüde yönlenmeli, toplumun yönelişlerini de TBMM’de somutlaştırmalıyız. Gençliğin etkisinin, etkinliğinin ve katılım isteğinin çok arttığı bir çağda ve hele nüfusunun % 60’ının otuz yaşın altında olduğu bir ülkede, milletvekilliği için 30 yaş tabanı çok yüksektir. Onun için milletvekili seçilme yaşı 30’dan 25’e indirilmelidir.

Teklif ile hem katılımcı, temsili demokrasinin gerçek anlamda gerçekleştirilmesi, hem de uluslar arası standartlara uyum sağlanması amaçlanmaktadır.

Bazı ülkelerde parlamenter seçilme yaşı: ABD Temsilciler Meclisi 25, Almanya Temsilciler Meclisi 18, Belçika Temsilciler Meclisi 21, Fransa Temsilciler Meclisi 23, İngiltere Temsilciler Meclisi 21, İtalya Temsilciler Meclisi 25, Yunanistan Milletvekili 25.

Madde 2. - Anayasanın 169 uncu Maddesinde yer alan “Devlet ormanları kanuna göre Devletçe yönetilir ve işletilir.” Hükmü gereğince, Devlet ormanlarına ait her çeşit iş ve işlemler özel kanunu gereğince Orman Genel Müdürlüğü ve Orman Bakanlığı’nca yapılmaktadır.

3800 sayılı “Orman Bakanlığı’nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında 07.08.1991 tarihli ve 442 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun” hükümlerine göre;

Ormanların geliştirilmesini, usulsüz ve kanunsuz müdahalelere, tabii afetlere, yangınlara, muhtelif zararlılara karşı korunmasını ve gerekli kontrolleri sağlamak, ormanların devamlılığını sağlayacak şekilde, teknik ve ekonomik icaplara göre idare etmek ve işletmek, asli ve tali orman ürünlerinin; üretim, taşıma, depolama iş ve işlemlerini yapmak ve yaptırmak, bu ürünleri yurt içinde ve dışında pazarlamak, ormancılık hizmetleri ile ilgili gerekli araç ve gereçleri temin ve tedarik etmek, ormanların imarını, ıslahını, silvikültüre bakımını ve gençleştirilmesini sağlamak, orman sınırları içinde oluşmuş ve oluşacak açıklıklara veya verimsiz, bozuk vasıflı orman alanlarında orman tesisi için ağaçlandırmalar yapma, lüzumlu tohum ve fidanı üretmek, Erozyonu önleyici her türlü tedbiri almak, ormanların sınırlandırma ve kadastro çalışmalarını yapmak, vasıf tayini ve Devlet ormanlarına ilişkin irtifak hakkı tesisi ve izin işlemlerini yürütmek, ağaçlandırma çalışmalarını teşvik etmek, Devlet Ormanları ile, tüzel kişiliği haiz kamu kurumlarına ve özel ormanlara ait amenajman planlarını yapmak ve yaptırmak, Devlet Ormanları içinde ve bitişiğinde oturan orman köylülerinin sosyal ve ekonomik gelişmelerini sağlamak maksadı ile gerekli çalışmaları yapmak gibi çok geniş alanı kapsayan görev ve yetkiler verilmiştir.

Bu derece geniş kapsamlı Ormancılık çalışmalarının yapılmasında, uygulamada ortaya çıkan ihtiyaçlar nedeni ile; bazen üçüncü şahıslara da bu işlerin bir bölümü yaptırılmak zorunda kalınmaktadır. Getirilen hüküm ile “işlettirilir” denilmek sureti ile bu kuruluşları sadece yapan değil, aynı zamanda yaptıran bir kuruluş haline getirmek amacı ile düzenleme yapılmıştır.

Madde 3. - Ülkemizde yaklaşık 7,5 milyon civarında orman köylüsü; orman içinde ve bitişiğinde bulunan ve sayısı 20.293’ü bulan Orman Köyünde yaşamaktadır. Tarım ve hayvancılık yaparak ormanla iç içe yaşamak zorunda olan Orman Köylümüz, mecburiyet karşısında Orman içine yerleşmek durumunda kalmış ve ormandan açarak tarla, bağ, bahçe, mera yapmak sureti ile geçimini temin etmek yoluna gitmiştir.

Bu durum karşısında; kanun koyucu, 1961 ve 1982 Anayasalarında Orman Köylülerinin korunmasını emredici hükümler getirmişler bazı şartların oluşması halinde; orman köylüleri lehine ormandan çıkarma işlemlerinin yapılabileceğine dair düzenlemeler yapmışlardır. Ancak ülkemizdeki hızlı şehirleşme, ekonomik gelişme ve köyden kente hızlı göç olgusu karşısında “Orman Köylüsü” tanımında değişiklikler olmuş ve zamanla özellikle büyük şehirlerde bu tür orman sınırları dışına çıkmış yerler; orman köylüsü tanımı ile ilgisi olmayan üçüncü şahısların kullanımında kalmıştır. Bu yerlerin değerlendirilmesi amacı ile zaman zaman yapılan düzenlemeler de Anayasaya aykırı olduğu için Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir. Bu sosyal gerçek karşısında ortaya çıkan tabloda; 1974 yılından bu yana Devlet Ormanından çıkarılmış bulunan 473.000 Hektarlık yer üzerinde sadece orman köylüleri yönünden düzenleme yapan Anayasanın 170 inci maddesi artık yetersiz kalmakta ve ortaya çıkan bu duruma göre yeni düzenlemeler yapılması ihtiyaç haline gelmiş bulunmaktadır.

Bu cümleden olarak; Orman sınırları dışına çıkarılmış olan ve fiilen de artık orman vasfı kazandırılması imkânsız olan bu yerlerin yeni bir yaklaşım ve anlayışla değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle Anayasanın 170 inci Maddesinde; bu yerlerin en uygun şekilde değerlendirilmesini, ülke ekonomisine ve orman köylülerinin kalkındırmalarına kaynak sağlanmasını ve kronikleşmiş bu sorunun çözülmesini sağlayacak bir anayasal düzenlemeye ihtiyaç bulunmaktadır.

Getirilen hüküm ile; 2/B ile Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan bu yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi üzerinde ayni hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin kalkındırmalarının desteklenmesi amacı ile ayrılacak payın kanun ile düzenlenmesi, ayrıca bu yerlerin satışında, orman köyleri sınırları içerisinde kalanların kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınacağı yolunda düzenleme yapılmıştır.

Devletin, orman köyleri halkının işletme araç ve gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri alacağına ve orman içinden nakledilen köyler halkına ait arazilerin, Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılacağına ilişkin 170 inci maddesinin son iki fıkrası aynen muhafaza edilmiştir.

Madde 4. - Yürürlük maddesidir.

 


Anayasa Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Anayasa Komisyonu                28.3.2003

Esas No. :2/101

   Karar No. :8

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 24.3.2003 tarihinde esas komisyon olarak Anayasa Komisyonuna havale edilen “Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili Faruk Çelik ile Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ve 213 milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi (2/101)” Komisyonumuzun 27.3.2003 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Toplantımıza, Orman Bakanı Sayın Osman Pepe,Orman Bakanlığı Müsteşarı ve diğer yetkilileri katılmışlardır.

Teklif ile;

- Milletvekili seçilme yaşı “otuz” dan “yirmibeş” yaşa indirilmekte,

- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 169 uncu maddesinin ikinci fıkrasının değiştirilmesi suretiyle; Devlet ormanlarının, kanuna göre Devletçe yönetilmesi ve işletilmesinin yanı sıra işlettirilmesi hükmü getirilmekte,

- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 170 inci maddesinin kenar başlığı “Orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin değerlendirilmesi ve orman köylüsünün desteklenmesi” olarak değiştirilmekte ve başlığına uygun olarak; 31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına çıkartılmış yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı aynî hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin kalkındırılmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın belirlenmesi kanunla düzenlenir; hükmü öngörülmektedir. Teklife göre, orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınacaktır.

Orman sınırları dışına çıkarıldığı halde satışı yapılamayan büyük miktarda arazi ve çok sayıda yapı bulunduğuna; bu yerler üzerinde ilçeler, beldeler ve köyler kurulduğuna, bu sahalara yeniden orman vasfı kazandırılmasının mümkün olmadığına, Teklifin gerekçesinde, dikkat çekilmektedir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde şu görüşlere yer verilmiştir.

- Seçilme yaşının yirmibeş yaşa indirilmesi dünyadaki pek çok ülkedeki uygulamaya paralel bir düzenlemedir. Genç nüfusa sahip ülkemizde yirmibeş yaş katılımcı temsili demokrasinin gerçekleştirilmesini sağlayacaktır. Sadece kurallarda değil uygulamada da gençlere şans tanınmalıdır. Bu değişiklik önemli olmakla beraber ormanlarla ilgili 169 ve 170 inci maddeyle birlikte gündeme gelmesi doğru olmamıştır. Komisyon Başkanı Dünya uygulamalarında seçilme yaşının otuzun altında olduğu ülkelerde mutlaka ikinci bir Meclisin bulunduğunu ve bu Meclise seçilme yaşının kırk yaş ve yüksek tahsil şartına bağlı olduğuna işaret ederek, ülkemizdeki Senato kaldırıldığından mevcut şartlarda otuz yaşın daha isabetli olacağını ileri, sürerek Teklifin doğru olmadığına dikkat çekmiştir.

- Ormanlarla ilgili düzenlemeler temel bir sorunun çözümüne yöneliktir. Uygulama, kötüye kullanımları önleyecek şekilde olmalıdır. Ormana yönelik tecavüzlere, ormanın yağmalanmasını artıracak uygulamalara yol açılmamalıdır.Orman köylüsü bu uygulamalardan zarar görmemelidir. İmkânları elinden alınmamalıdır.

- 2/B uygulaması için Anayasa değişikliğine gerek bulunmamaktadır. 2/B alanların satışından elde edilecek geliri orman köylüsüne aktarmak için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.

- Ormanların özelleştirilmesine varacak sonuçların önüne geçilmelidir.

- Orman alanlarının talanı, haksız kazanç ve rant aktarımını doğuracak uygulamalara yol açılmamalıdır.

- Ağaçlandırmadan erozyona tüm ormanla ilgili işletmeyi orman köylüsü yapmalı; daha iyi korunması için tedbirler alınmalıdır.

- 169 uncu maddeye eklenen “İşlettirilir” ibaresi ile üçüncü kişiye belli süre içinde bu arazilerin intikali amaçlanmamalıdır.

- Satış konusunda, orman köylüsünün ekonomik yönden güçlü kişilerle rekabet gücünü sağlayıcı düzenlemeler yapılmalıdır. Şartların eşit olmaması gözden uzak tutulmamalıdır. Bugüne kadarki uygulamalarda 2/B alanına giren arazilerin satışının azlığı orman köylüsünün alım gücünü ortaya koymaktadır. Bu düzenlemeden ormanı cebren işgal eden rant sahiplerinin istifade edecek olmasından endişe edilmektedir.

- Devletin denetim mekanizması korunduktan ve uygulamayla ilgili esaslar belirlendikten sonra özel şahısların işletmesinden korkulmamalıdır.

Komisyonumuzda dile getirilen görüşler karşısında Orman Bakanı Sayın Osman Pepe şu açıklamaları yapmıştır :

- Bu değişiklik OrmanFakültesi dekanları, Yargıtay, Anayasa Mahkemesinin ilgilileri ile toplantılar yaparak; sempozyum ve panellerde tartışılarak hazırlanmıştır.

- Yargı mensuplarıyla yapılan görüşmeler neticesinde Anayasa değişikliği yapılmadan sadece yasal düzenleme ile yapılacak sürecin geçtiği anlaşılmıştır.Olayın hukuki, ekonomik ve sosyal boyutu göz önünde tutularak ormanları geliştirmek için kaynak yaratacak, orman köylüsünün standardını yükseltecek bir düzenlemede ilk adım atılmış olacaktır.

Teklifin Alt Komisyonda incelenmesi yönündeki önerge Komisyonumuzca kabul edilmemiştir.

Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra maddelere geçilmesi oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

- Teklifin; seçilme yaşını otuzdan yirmibeş yaşa indirilmesini öngören çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

- Teklifin 2 nci maddesindeki görüşmelerde; kötü niyetli iktidarlara karşı tedbirlere Anayasa içinde yer verilmesinin doğru olacağı ifade edilmiştir. Orman köylüsünü koruyucu hükümler burada yerini almalıdır. Bu madde de Komisyonumuzda oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

- Teklifin 3 üncü maddesindeki görüşmelerde bu konuyla ilgili tüm endişelerin kanunî düzenlemeler yapılırken giderileceği belirtilmiş ve madde Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

Komisyonumuza verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde;

- Çerçeve 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında geçen “ayni hak” “aynî hak”; “kalkındırmalarının” “kalkındırılmalarının” ve son fıkrasında geçen “orman içinde” ibareleri “orman içinden” şeklinde düzeltilmiştir.

Bu düzeltmelerle birlikte Teklifin yürürlük ve halkoylamasına ilişkin 4 üncü maddesi ile tümü oya sunulmuş ve oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Burhan Kuzu

Atilla Koç

Mehmet Ali Bulut

 

 

İstanbul

Aydın

Kahramanmaraş

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Ayhan Sefer Üstün

Uğur Aksöz

Abdullah Torun

 

 

Sakarya

Adana

Adana

 

 

 

(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü

 

 

 

 

maddeye muhalifim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Hüsrev Kutlu

İbrahim Hakkı Aşkar

Halil Ünlütepe

 

 

Adıyaman

Afyon

Afyon

 

 

 

 

(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddeye

 

 

 

 

muhalefet şerhim ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Oya Araslı

Haluk İpek

Atilla Emek

 

 

Ankara

Ankara

Antalya

 

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddeye

 

 

 

 

muhalefet şerhi eklidir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Tuncay Ercenk

Mehmet Salih Erdoğan

Metin Kaşıkoğlu

 

 

Antalya

Denizli

Düzce

 

 

(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü

 

 

 

 

maddeye muhalifim)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mustafa Nuri Akbulut

Yılmaz Kaya

Musa Sıvacıoğlu

 

 

Erzurum

İzmir

Kastamonu

 

 

 

(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü

 

 

 

 

maddeye muhalifim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Atilla Kart

Süleyman Sarıbaş

Mehmet Kurt

 

 

Konya

Malatya

Samsun

 

 

(Çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddeye

 

 

 

 

muhalefet şerhim ektedir)

 

 

 

 

Üye

 

Üye

 

 

İlyas Sezai Önder

 

Ahmet Çağlayan

 

 

Samsun

 

Uşak

 

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

 

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Görüşülmekte olan yasanın çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddelerindeki düzenleme, orman köylüsünün sorunlarına ve beklentilerine çözüm getirmemektedir. Bu nedenle çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddelere muhalif olduğumuzu saygı ile arz ederiz.

 

27.3.2003

 

 

 

Oya Araslı

Uğur Aksöz

Atilla Kart

 

Ankara

Adana

Konya

 

Atilla Emek

Halil Ünlütepe

Yılmaz Kaya

 

Antalya

Afyon

İzmir

 

İlyas Sezai Önder

 

Tuncay Ercenk

 

Samsun

 

Antalya


ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH KAPUSUZ, BURSA MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK İLE ORDU MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA VE 213

MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI-NIN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİ-RİLMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. - 7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
76 ncı maddesinin birinci fıkrasındaki “Otuz” ibaresi “Yirmibeş” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 2. - Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 169 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Devlet ormanlarının mülkiyeti devrolunamaz. Devlet ormanları kanuna göre, Devletçe yönetilir, işletilir ve işlettirilir. Bu ormanlar zamanaşımı ile mülk edinilemez ve kamu yararı dışında irtifak hakkına konu olamaz.”

MADDE 3. - Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 170 inci maddesi başlığı ile beraber aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“B. Orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin değerlendirilmesi ve orman köylüsünün desteklenmesi

Madde 170. - Devlet, ormanlar içinde veya bitişiğindeki köyler halkının kalkındırılması, ormanların bütünlüğünün korunması bakımından; ormanların gözetilmesi ve işletilmesinde Devletle bu halkın işbirliğini sağlayıcı tedbirleri alır.

Bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında yarar görülmeyen yerlerin tespiti ve orman sınırları dışına çıkartılması; Orman içindeki köyler halkının kısmen veya tamamen bu yerlere yerleştirilmesi için Devlet eliyle anılan yerlerin ihya edilerek bu halkın yararlanmasına tahsisi kanunla düzenlenir.

31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına çıkartılmış yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı ayni hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin kalkındırmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın belirlenmesi kanunla düzenlenir. Orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında, kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınır.

Devlet, bu halkın işletme araç ve gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri alır.

Orman içinde nakledilen köyler halkına ait araziler, Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılır.”

 

MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve halkoylamasına sunulması halinde tümüyle oylanır.

ANAYASA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

 

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI-NIN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİ-RİLMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. - Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. - Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 170 inci maddesi kenar başlığı ile beraber aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“B. Orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin değerlendirilmesi ve orman köylüsünün desteklenmesi

Madde 170. - Devlet, ormanlar içinde veya bitişiğindeki köyler halkının kalkındırılması, ormanların ve bütünlüğünün korunması ba-kımından; ormanların gözetilmesi ve işletilmesinde Devletle bu halkın işbirliğini sağlayıcı tedbirleri alır.

Bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında yarar görülmeyen yerlerin tespiti ve orman sınırları dışına çıkartılması; orman içindeki köyler halkının kısmen veya tamamen bu yerlere yerleştirilmesi için Devlet eliyle anılan yerlerin ihya edilerek bu halkın yararlanmasına tahsisi kanunla düzenlenir.

31.12.1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş ve orman sınırları dışına çıkartılmış yerlerin devri, tahsisi, terki, kiraya verilmesi, üzerinde sınırlı aynî hak tesisi, satışı ve satış gelirlerinden orman köylülerinin kalkındırılmalarının desteklenmesi amacıyla ayrılacak payın belirlenmesi kanunla düzenlenir. Orman köyleri sınırları içinde kalan yerlerin satışında, kullanıcısı orman köylüsüne öncelik tanınır.

Devlet, bu halkın işletme araç ve gereçleriyle diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırıcı tedbirleri alır.

Orman içinden nakledilen köyler halkına ait araziler, Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılır.”

 

MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.