Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 427)
Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu
(1/740)
Not : Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ile Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ve Adalet komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 31.12.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-708/5928
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 22.12.2003 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sınaî hakların
korunmasının arkasında yatan nedenler arasında, yaratıcılığın teşviki suretiyle
teknolojik gelişmenin sağlanması önemli bir yer işgal etmektedir.
Teknoloji; tarım, sanayi
ve ticarette, mal üretim ve hizmet sunumunda kullanılan sistematik bilgi olarak
tanımlanabilir. Sınaî haklar, teknoloji olarak da isimlendirilen sistematik,
bilginin dış dünyada hukuk sistemlerince tanınan yansıma şekilleridir.
Sistematik bilginin bu yansıması; bazen korunan bir buluş, bazen faydalı model,
bir endüstriyel tasarım gibi şekillerde olabilmektedir.
Yaratıcılığı teşvik
etmek, bilginin yayılmasını sağlamak, dürüst ticareti teşvik amacıyla sınaî
haklar hukukî düzenlemelerle korumaya konu olmuşlardır.
Türkiye'de teknolojik
gelişmenin bir aracı olan bu haklar; 24.6.1995 tarihli ve 551 sayılı Patent
Haklarının Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 24.6.1995 tarihli ve
554 sayılı Endüstriyel Tasarımların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname, 24.6.1995 tarihli ve 555 sayılı Coğrafi İşaretlerin Korunması
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 24.6.1995 tarihli ve 556 sayılı
Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile korunmaktadır.
Kanun Tasarısı, ilgili
mevzuatta tespit edilen bazı aksaklıkların giderilmesi ve işlemlerde açıklık,
sadelik ve kolaylık sağlamak, ülkemize ait coğrafi değerlerin koruma altına
alınmasının özendirilerek millî değerlerimizin yurt dışında başka devletler
tarafından kendilerine ait değerlermiş gibi tescil ettirilmesinin önüne
geçilmesi amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 551 sayılı Patent Haklarının Korunması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 54 üncü maddesinde değişiklik yapılarak, adresi değişen
ancak söz konusu değişikliği Enstitüye bildirmeyen hak sahiplerinin en son
adresine yapılan bildirimin geçerli olması öngörülmektedir.
Madde 2. - Maddeyle,
Patent Haklarının Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 73/A
maddesinde üç önemli değişiklik yapılmaktadır. Bunlardan ilki; aynı Kararnamede
düzenlenen faydalı modellerin, ihlâl halinde patent ihlâlleri ile paralel
yaptırımlara tâbi tutulmasıdır. İkinci husus yargıca, öngörülen özgürlüğü
bağlayıcı ceza ve para cezasını, olayın özellikleri ve suçun ağırlığını
değerlendirerek şahsileştirebilmesi imkânının tanınmasıdır. Bu imkân, terditli
ceza oluşturmak suretiyle, yaptırımlar "veya" bağlacı ile bağlanarak
tesis edilmiştir. Hukuk sistemimizde benzer terditli ceza; Türk Ticaret
Kanununun, haksız rekabet halinde cezaî yaptırımlar öngören 64 üncü maddesinde düzenlenmiştir.
Değişiklik ile getirilen
üçüncü husus ise; önceki kanunda öngörülen ve sadece "para cezası"
olarak ifade edilen yaptırımın "ağır para cezası" olduğu hususudur.
Para cezalarının düzeyi; 1995 yılında yürürlüğe giren 4128 sayılı Kanunun,
zaman içinde, para cezalarında, Türk Ceza Kanununun ek 2 nci maddesinde yapılan
değişikliklerle yapılması gereken artırımlar dikkate alınarak saptanmıştır.
Madde 3. - 551 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 136 ncı maddesinin üçüncü fıkrası patent başvuru
sahibinin tecavüz olaylarına karşı önlem girişiminde bulunabilmesi için kural
olarak başvurunun yayımlanmasının aranacağını belirtmektedir. Bununla beraber
iki özel durumda yayımdan önce de tecavüzün varlığı kabul edilmiştir. Patent
başvurusu, başvuru sahibine geçici bir koruma sağlamaktadır. Patent
başvurularının patentlenebilir olup olmadığının belirlenebilmesi uzun bir
süreci gerektirdiğinden ve hem araştırma hem de inceleme raporlarının
düzenlenmesi sonrasında başvuru sahibi tarafından istemlerde değişiklikler
yapılması söz konusu olduğundan, bu geçici korumanın da kısıtlı bir düzeyde
tutulması gerekmektedir. Bu nedenle, patent başvurusu yayımlandıktan sonra,
tecavüz hallerinde dava açılabilmesi mümkün ise de, açılan davada mahkemece,
patentin tescil edildiğinin Resmî Patent Bülteninde yayımlanmasından önce karar
verilemeyeceği hükmü getirilmektedir.
Madde 4. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 551 sayılı Patent Haklarının Korunması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile düzenlenen hukukî ilişkiler nedeniyle açılabilecek
davalarda, görevli mahkemenin ihtisas mahkemeleri olması öngörülmektedir.
Madde 5. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 554 sayılı Endüstriyel Tasarımların Korunması Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 32 nci maddesinde değişiklik yapılarak, adresi
değişen ancak söz konusu değişikliği Enstitüye bildirmeyen hak sahiplerinin en
son adresine yapılan bildirimin geçerli olması öngörülmektedir.
Madde 6. - Maddeyle, 554
sayılı Endüstriyel Tasarımların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
48/A maddesi değiştirilerek, tasarım hakkının ihlâli ile ilgili cezalar,
terditli ceza olarak düzenlenmekte ve yargıcın cezayı şahsileştirebilmesine
imkân tanınmaktadır.
Madde 7. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 554 sayılı Endüstriyel Tasarımların Korunması Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname ile düzenlenen hukukî ilişkiler nedeniyle açılabilecek
davalarda, görevli mahkemenin ihtisas mahkemeleri olması öngörülmektedir.
Madde 8. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 555 sayılı Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesinde değişiklik yapılarak, adresi değişen
ancak söz konusu değişikliği Enstitüye bildirmeyen hak sahiplerinin en son
adresine yapılan bildirimin geçerli olması öngörülmektedir.
Madde 9. - Maddeyle, 555
sayılı Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 24/A
maddesi değiştirilerek, coğrafi işaret hakkının ihlâli ile ilgili cezalar,
terditli ceza olarak düzenlenmekte ve yargıcın cezayı şahsileştirebilmesine
imkân tanınmaktadır.
Madde 10. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 555 sayılı Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile düzenlenen hukukî ilişkiler nedeniyle açılabilecek
davalarda, görevli mahkemenin ihtisas mahkemeleri olması öngörülmektedir.
Madde 11. - Maddeyle, 556
sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasındaki geçen "ambalajlarının" ifadesi
"ambalajları" olarak değiştirilmektedir.
Aynı maddenin ikinci
fıkrasının sonuna yapılan ekleme ile, tescil belgesi üzerinde yer alan fakat
inhisari hak sağlamayan unsurların belirtilmesi öngörülmektedir. Bu düzenleme
ile inceleme ve değerlendirme sırasında karar tutanaklarına "şekil markası
olarak değerlendirilmiştir" veya "ve ibaresi marka olma niteliğine
haiz olmadığından ibaresi marka olarak görülmüştür." gibi ifadeler
yazılmakta, ancak bu durum marka sahibine resmen bildirilmemektedir. Bu tür bildirimler
marka sahibinin ne üzerinde hak sahibi olduğunu açıkça anlaması ve karar
aşamasında da tereddütte kalınmaması, ayrıca, daha önceki kararların hangi
kriterler çerçevesinde verildiğinin bilinmesi bakımından faydalı olacaktır.
Madde 12. - Maddeyle, 556
sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci
maddesinin (b) bendinde yer alan "ayırt edilemeyecek kadar aynı"
ibaresi "ayırt edilemeyecek kadar benzer" olarak ve son fıkrada yer
alan "(b), (c), (d)" ibaresi "(a), (c) ve (d)" olarak
değiştirilmektedir. Bu düzenleme ile, daha önce aynı veya aynı türden mal ve
hizmetler için tescil edilmiş ya da başvurusu yapılmış markaların, başkaları
tarafından kullanımı sonucu kazanılan ayırt edici nitelik nedeniyle mükerrer
tescili mümkün kılan hükmün aykırılığı nedeniyle değiştirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 13. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 22 nci maddesinde değişiklik yapılarak, adresi değişen ancak söz
konusu değişikliği Enstitüye bildirmeyen hak sahiplerinin en son adresine
yapılan bildirimin geçerli olması öngörülmektedir.
Madde 14. - Maddeyle, 556
sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 42 nci
maddesinin son fıkrasındaki "(b), (c), (d)" ibaresi "(a), (c) ve
(d)" olarak değiştirilmektedir.
Madde 15. - Maddeyle, 556
sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 61/A maddesi
değiştirilerek, marka hakkının ihlâli ile ilgili cezalar, terditli ceza olarak
düzenlenmekte ve yargıcın cezayı şahsileştirebilmesine imkân tanınmaktadır.
Madde 16. - Maddeyle,
24.6.1995 tarihli ve 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname ile düzenlenen hukukî ilişkiler nedeniyle açılabilecek davalarda,
görevli mahkemenin ihtisas mahkemeleri olması öngörülmektedir.
Madde 17. - Maddeyle, 551
sayılı Patent Haklarının Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 165
inci maddesinde yer alan faydalı model belgesinin hükümsüzlüğünü talep
edebilmek için, daha önce başvuruya itiraz edilmesi kaydını taşıyan hüküm;
Anayasanın hak arama hürriyeti ile ilgili 36 ncı maddesine aykırı bulunduğundan
yürürlükten kaldırılmaktadır.
Madde 18. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 19. - Yürütme
maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu 26.4.2004
Esas No. : 1/740
Karar No. : 51
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 12.1.2004
tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilmiş olan "Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 22.4.2004 tarihli 43 üncü toplantısında Adalet,
Sanayi ve Ticaret ve Maliye bakanlıkları ile Türk Patent Enstitüsü Başkanlığı
temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş, gerekçesi uygun
görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiş ve maddeler üzerindeki kabul, ek
ve değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.
Tasarının 1 ve 2 nci
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
İlaç ruhsatları
başvuruları için gerekli olan testler, deneyler ve yeterli miktarda üretimin
yapılabilmesi konusunda Türkiye ile Avrupa Birliği arasında 2/97 sayılı
ortaklık konseyi kararı, Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Haklar
Anlaşmasının 39/3 maddesi ve 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 83 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası hükmü etrafında değişik görüşler ileri sürülmektedir.
Konunun ulusal ilaç sanayiinde
araştırma-geliştirme çabaları, jenerik ilaçların ruhsatlanma ilaçları yönünde
hayati önem vardır. Bu nedenle "İlaçların ruhsatlandırılması ve bunun için
gerekli test ve deneyler de dahil olmak üzere, ruhsat konusu buluşu içeren
deneme amaçlı fiiller"i de 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 75 inci
maddesi kapsamına almak amacıyla, Tasarıya yeni çerçeve 3 üncü madde
eklenmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 4 üncü maddesiyle 551 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 146 ncı maddesinin tek fıkra olarak düzenlenerek
değiştirilmesi öngörülmektedir. Yargıda etkinliğin sağlanması ihtisaslaşmaya
bağlıdır. Kararnamede öngörülen davalarda görevli mahkemenin ihtisas mahkemesi
olması öngörülmektedir. Konu ihtisaslaşmayı gerektirdiğinden, bu konuda ihtisas
yapmış hâkim ihtiyacına cevap verebilmek açısından, ihtisas mahkemelerinin tek
hâkimli olacağı konusuna açıklık getirilmiş, ayrıca maddenin mevcut üçüncü
fıkrasının; idari ve adli yargı mercileri arasında aynı konuda çelişkili
kararların çıkmasını önlenmek amacıyla fıkrada bulunan "görevli"
ibaresinden sonra gelmek üzere "ve yetkili" ibaresi eklenmek,
Ankara'da bulunan Türk Patent Enstitüsü kararlarına karşı ve Enstitü aleyhine
açılacak davaların Ankara İhtisas Mahkemelerince karara bağlanacağı hususuna
açıklık getirmek ve bu konuda verilen kararlarda yeknesaklığı sağlamak amacıyla
"ihtisas mahkemeleridir." ibaresinden önce "Ankara" ibaresi
eklenerek, muhafaza edilmesi uygun görülmüş ve 146 ncı madde, bu görüşler
doğrultusunda iki fıkra halinde düzenlenmiş ve çerçeve 5 inci madde olarak
kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi
6 ncı, 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 7 nci maddesiyle 554 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 58 inci maddesinin tek fıkra şeklinde değiştirilmesi
öngörülmektedir. Tasarının çerçeve 4 üncü maddesinde yapılan değişikliğe
paralel olarak ve aynı gerekçelerle madde iki fıkra şeklinde yeniden
düzenlenmiş ve çerçeve 8 inci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesi
9 uncu, 9 uncu maddesi 10 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 10 uncu
maddesiyle 555 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu maddesinin tek fıkra
olarak değiştirilmesi öngörülmektedir. Tasarının çerçeve 4 ve 7 nci maddelerde
yapılan değişikliklere paralel olarak madde iki fıkra halinde yeniden
düzenlenmiş ve çerçeve 11 inci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 11 inci
maddesinde yer alan "ifadesi" kelimesi "ibaresi" şeklinde
değiştirilmiş ve çerçeve 12 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının 12 nci maddesi
13 üncü, 13 üncü maddesi 14 üncü, 14 üncü maddesi 15 inci, 15 inci maddesi 16
ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 16 ncı
maddesiyle 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 71 inci maddesinin tek fıkra
şeklinde değiştirilmesi öngörülmektedir. Tasarının 4, 7 ve 10 uncu maddelerinde
yapılan değişikliklere paralel olarak madde iki fıkra halinde düzenlenmiş ve
çerçeve 17 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının 17 nci
maddesiyle 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 165 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir. Anayasa Mahkemesinin
21.4.2004 tarih ve 25440 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 23.3.2004 tarihli ve
E.2001/1, K.2004/36 sayılı kararı ile anılan fıkra iptal edilmiştir. Bu nedenle
bu fıkranın yürürlükten kaldırılması ihtiyacı ortadan kalktığından madde Tasarı
metninden çıkarılmıştır.
Kanun Hükmünde
Kararnamelerin madde başlıklarında yer alan "Delillerin Tesbit
Davası" ibaresi uygulamada Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 368 ve
devamı maddelerinde düzenlenen "Delillerin Tesbiti"ne dair hükümleri
neredeyse uygulanamaz hale getirmektedir. Haklarının ihlal edildiğini ve acil
olarak durumun mahkemece belirlenerek tedbir alınmasını isteyen hak
sahiplerinin başvurması hallerinde işin dava olarak nitelendirilmesi nedeniyle
esasa kaydedilmesi hallerinde Kanun Hükmünde Kararnamelerle elde edilmek
istenen amaç hasıl olmamaktadır. Bu nedenle anılan Kanun Hükmünde Kararnamelerin
"Delillerin Tesbiti Davası" olan madde başlıklarını "Delillerin
Tesbiti", madde metinlerinde yer alan "Tesbit davaları"
ibarelerini "Tesbit talepleri" şeklinde değiştirmek amacıyla Tasarıya
çerçeve 18 inci madde ilave edilmiştir.
Tasarının yürürlüğe
ilişkin 18 inci maddesi 19, yürütmeye ilişkin 19 uncu maddesi 20 nci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal
Toptan |
Halil Özyolcu |
Ramazan
Can |
|
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
HasanKara |
Mehmet
Ziya Yergök |
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
(Bu yasadaki terditli ceza |
(Bu yasadaki terditli ceza |
|
|
|
uygulamalarına ilişkin |
uygulamalarına ilişkin |
|
|
|
düzenlemelere karşıyım) |
düzenlemelere karşıyım) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan
Yıldız |
Yüksel Çorbacıoğlu |
Semiha Öyüş |
|
|
Artvin |
Artvin |
Aydın |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feridun Ayvazoğlu |
Muzaffer
Külcü |
Mahmut
Durdu |
|
|
Çorum |
Çorum |
Gaziantep |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Esat Canan |
Recep Özel |
Mehmet Yılmazcan |
|
|
Hakkâri |
Isparta |
Kahramanmaraş |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı
Köylü |
Harun
Tüfekçi |
Kerim
Özkul |
|
|
Kastamonu |
Konya |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Kılıç |
İsmail
Bilen |
Orhan Eraslan |
|
|
Malatya |
Manisa |
Niğde |
|
|
(Bu yasadaki terditli ceza |
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
uygulamalarına ilişkin |
|
|
|
|
düzenlemelere karşıyım) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Kulaksız |
Mehmet
Nuri Saygun |
Bekir
Bozdağ |
|
|
Sivas |
Tekirdağ |
Yozgat |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
(Bu yasadaki terditli ceza |
|
|
|
|
uygulamalarına ilişkin |
|
|
|
|
düzenlemelere karşıyım) |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
BazI kanun hükmünde
kararna-melerde değİşİklİk yapIlmasIna
daİr
kanun tasarIsI
MADDE 1. - 24/6/1995 tarihli ve 551 sayılı Patent Haklarının
Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 54 üncü maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"Bildirim adresinde bir değişiklik olması durumunda,
adres değişikliğinin yazılı olarak Enstitüye bildirilmesi zorunludur. Bu
bildirimin yapılmaması halinde, Enstitüde mevcut en son adrese yapılmış
bildirimler geçerlidir."
MADDE 2. - 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 73/A
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 73/A. - Bu Kanun Hükmünde Kararname kapsamında:
a) 44 üncü maddede yazılı açıklamayı patent veya faydalı
model başvurusu açısından gerçeğe aykırı olarak yapanlar, patentli veya faydalı
modelli bir eşya veya ambalajı üzerine haklı olarak konulmuş patent veya faydalı
model olduğunu belirten işareti yetkisi olmadan kaldıranlar veya kendisini
haksız olarak patent veya faydalı model başvurusu sahibi veya patent veya
faydalı model sahibi olarak gösterenler hakkında bir yıldan iki yıla kadar
hapis cezasına veya ondörtmilyar liradan yirmiyedimilyar liraya kadar ağır para
cezasına veya her ikisine,
b) Mevcut olmadığını veya üzerinde tasarruf yetkisi
bulunmadığını bildiği veya bilmesi gerektiği halde 86 ncı maddede yazılı
haklardan birini veya bu hakla ilgili lisansı başkasına devreden, veren,
rehneden, bu haklar üzerinde herhangi bir tasarrufta bulunanlar ile patent veya
faydalı modelle korunan bir buluşun sahibi olmadığı veya bunların koruma
süresinin bittiği veya 129, 133 veya 165 inci maddelerde yazılı sebeple
patentin veya faydalı modelin hükümsüzlüklerine veya sona ermelerine karar
verilmesine rağmen, satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî
evrakına veya ilânlarına, korunan bir patentle veya faydalı modelle ilgili
olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler koyan veya ilân ve reklamlarda bu
tarzda yazı ve işaretler kullananlar hakkında iki yıldan üç yıla kadar hapis
cezasına veya yirmiyedimilyar liradan kırkaltımilyar liraya kadar ağır para
cezasına veya her ikisine,
c) 136 ncı maddede yazılı fiillerden birini gerek faydalı
model, gerek patentli buluş açısından işleyenler hakkında iki yıldan dört yıla
kadar hapis cezasına veya yirmiyedimilyar liradan kırkaltımilyar liraya kadar
ağır para cezasına veya her ikisine, ayrıca işyerlerinin bir yıldan az olmamak
üzere kapatılmasına ve aynı süre ticaretten men edilmelerine,
hükmolunur.
(a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan suçlar, hizmetlerini
yaptıkları sırada bir işletmenin çalışanları tarafından doğrudan doğruya veya
emir üzerine işlenmişse çalışanlar ve suçun işlenmesine mani olmayan işletme
sahibi, müdür veya temsilcisi ve hangi unvan ve sıfatla olursa olsun işletmeyi
fiilen yöneten kişi de aynı surette cezalandırılır. Bir tüzel kişinin işleri
yürütülürken, 136 ncı maddede sayılan suçlardan biri işlenirse, tüzelkişi,
masraflar ve para cezasından müteselsilen sorumlu olur. Fiile iştirak edenler
hakkında, olayın mahiyetine göre 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 64, 65, 66 ve
67 nci maddeleri hükümleri uygulanır. Yukarıda sayılan suçlardan dolayı
kovuşturma şikâyete bağlıdır.
Bu madde hükümlerinin uygulanmasında 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 344 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8)
numaralı bendi uygulanmaz. Patentten veya faydalı modelden doğan hakları
tecavüze uğrayandan başka, 136 ncı maddede sayılanlar dışında kalan suçlarda
Enstitü, 44 üncü maddede yazılı açıklamanın gerçeğe aykırı olarak yapılması ile
patent veya faydalı modelle korunan bir buluşun sahibi olmadığı veya patentin
veya faydalı modelin koruma süresinin bittiği veya hükümsüzlüğü veya sona erme
durumlarında, kendisinin veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı
eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî evrakına veya ilânlarına, korunan bir
patent veya faydalı modelle ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde,
işaretler koyma veya bu amaçla ilân ve reklamlarda bu tarzda yazı ve işaretler
kullanılması durumlarında, 8/3/1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun veya 17/7/1964
tarihli ve 507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve tüketici dernekleri de şikâyet
hakkına sahiptir. Şikâyetin, fiil ve failden haberdar olma tarihinden itibaren
iki yıl içinde yapılması gerekir.
Bu kapsamdaki suçlarla ilgili şikâyetler, acele işlerden
sayılır. Patent veya faydalı model başvurusu veya patentten veya faydalı
modelden doğan haklara tecavüz dolayısıyla üretilmesi veya kullanılması cezayı
gerektiren eşya ile bu eşyaları üretmeye yarayan araç, gereç, cihaz, makine
gibi vasıtaların zapt edilmesi veya el konulması veya yok edilmesinde, 765
sayılı Türk Ceza Kanununun 36 ncı maddesi hükmü ile 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun ilgili hükümleri uygulanır."
MADDE 3. - 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 136 ncı
maddesinin son fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak mahkeme, patent veya faydalı modelin verildiğine
ilişkin ilânın ilgili bültende yayımlanmasından önce, öne sürülen iddiaların
geçerliliğine ilişkin olarak karar veremez."
MADDE 4. - 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 146 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 146. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Asliye hukuk ve asliye ceza
mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak görevlendirileceğini ve
bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler."
MADDE 5. - 24/6/1995 tarihli ve 554 sayılı Endüstriyel
Tasarımların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 32 nci maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Bildirim adresinde bir değişiklik olması durumunda,
adres değişikliğinin yazılı olarak Enstitüye bildirilmesi zorunludur. Bu
bildirimin yapılmaması halinde, Enstitüde mevcut en son adrese yapılmış
bildirimler geçerlidir."
MADDE 6. - 554 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 48/A
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 48/A. - Bu Kanun Hükmünde Kararname kapsamında:
a) Tasarım hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik
bildirimini gerçeğe aykırı olarak yapanlar veya tasarım koruması olan bir eşya
veya ambalajı üzerine konulmuş, tasarım koruması olduğunu belirten işareti,
yetkisi olmadan kaldıranlar veya kendisini haksız olarak tasarım başvurusu veya
tasarım hakkı sahibi olarak gösterenler hakkında bir yıldan iki yıla kadar
hapis cezasına veya ondörtmilyar liradan yirmiyedimilyar liraya kadar ağır para
cezasına veya her ikisine,
b) Mevcut olmadığını veya üzerinde tasarruf yetkisi
bulunmadığını bildiği veya bilmesi gerektiği halde, 39 uncu maddede belirtilen
haklardan birini veya bu hakla ilgili lisansı başkasına devreden, veren,
rehneden, bu haklar üzerinde herhangi bir tasarrufta bulunanlar ile korunan bir
tasarım hakkının sahibi olmadığı veya koruma süresinin bittiği veya tasarım
hakkının hükümsüzlüğü veya tasarım korunmasından doğan hakkının sona ermesi
durumlarında, kendisinin veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı
eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî evrakına veya ilânlarına, hukuken korunan
bir tasarım hakkı ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler
koyanlar veya bu amaçla ilân ve reklamlarda, bu tarz yazı, işaret veya
ifadeleri kullananlar hakkında, iki yıldan üç yıla kadar hapis cezası veya
yirmiyedimilyar liradan kırkaltımilyar liraya kadar ağır para cezasına veya her
ikisine,
c) 48 inci maddede yazılı fiillerden birini işleyenler
hakkında iki yıldan dört yıla kadar hapis cezasına veya yirmiyedimilyar liradan
kırkaltımilyar liraya kadar ağır para cezasına veya her ikisine, ayrıca
işyerlerinin bir yıldan az olmamak üzere kapatılmasına ve aynı süre ticaretten
men edilmelerine,
hükmolunur.
(a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan suçlar, hizmetlerini
yaptıkları sırada, bir işletmenin çalışanları tarafından doğrudan doğruya veya
emir üzerine işlenmişse çalışanlar ve suçun işlenmesine mani olmayan, işletme
sahibi, müdür veya temsilcisi ve hangi unvan ve sıfatla olursa olsun işletmeyi
fiilen yöneten kişi de aynı surette cezalandırılır. Bir tüzel kişinin işleri
yürütülürken, 48 inci maddede sayılan suçlardan biri işlenirse, tüzel kişi,
masraflar ve para cezasından müteselsilen sorumlu olur. Fiile iştirak edenler
hakkında olayın mahiyetine göre 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 64, 65, 66 ve 67
nci maddeleri hükümleri uygulanır. Yukarıda sayılan suçlardan dolayı kovuşturma
şikâyete bağlıdır.
Bu madde hükümlerinin uygulanmasında 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 344 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8)
numaralı bendi uygulanmaz. Tasarım korumasından doğan hakları tecavüze
uğrayandan başka, 48 inci maddede sayılanlar dışında kalan suçlarda Enstitü;
tasarım hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildiriminin gerçeğe
aykırı olarak yapılması ile korunan bir tasarım hakkının sahibi olmadığı veya
koruma süresinin bitmesi veya herhangi bir sebeple tasarım hakkının
hükümsüzlüğü veya tasarım korumasından doğan hakkının sona ermesi durumlarında
kendisinin veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya
ambalajlarına veya ticari evrakına veya ilanlarına hukuken korunan bir tasarım
hakkı ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde, işaretler koyma veya bu
amaçla ilan ve reklamlarda bu tarzda yazı, işaret ve ifadelerin kullanılması
durumlarında, 8/3/1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun veya 17/7/1964 tarihli ve
507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve tüketici dernekleri de şikâyet hakkına
sahiptir. Şikayetin fiil ve failden haberdar olma tarihinden itibaren iki yıl
içinde yapılması gerekir.
Bu kapsamdaki suçlarla ilgili şikâyetler acele işlerden
sayılır. Tasarım hakkı başvurusu veya tasarım korumasından doğan haklara
tecavüz dolayısıyla üretilmesi veya kullanılması cezayı gerektiren eşya ile bu
eşyaları üretmeye yarayan araç, gereç, cihaz, makine gibi vasıtaların
zaptedilmesi veya el koyulması veya yok edilmesinde, 765 sayılı Türk Ceza
Kanununun 36 ncı maddesi hükmü ile 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü
Kanununun ilgili hükümleri uygulanır."
MADDE 7. - 554 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 58 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 58. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Asliye hukuk ve asliye ceza
mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak görevlendirileceğini ve
bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler."
MADDE 8. - 24/6/1995 tarihli ve 555 sayılı Coğrafi
İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Bildirim adresinde bir değişiklik olması durumunda,
adres değişikliğinin yazılı olarak Enstitüye bildirilmesi zorunludur. Bu
bildirimin yapılmaması halinde, Enstitüde mevcut en son adrese yapılmış
bildirimler geçerlidir."
MADDE 9. - 555 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 24/A
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 24/A. -Bu Kanun Hükmünde Kararname kapsamında:
a) Coğrafi işaret hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken
kimlik bildirimini gerçeğe aykırı olarak yapanlar, coğrafi işaret koruması olan
bir eşya veya ambalajı üzerine konulmuş, coğrafi işaret koruması olduğunu
belirten işareti yetkisi olmadan kaldıranlar, kendisini haksız olarak coğrafi
işaret başvurusu veya coğrafi işaret hakkı sahibi olarak gösterenler hakkında
bir yıldan iki yıla kadar hapis veya ondörtmilyar liradan yirmiyedimilyar
liraya kadar ağır para cezasına veya her ikisine,
b) Korunan bir coğrafi işaret hakkının sahibi olmadığı,
herhangi bir sebeple coğrafi işaret hakkının hükümsüzlüğü, coğrafi işaret
korumasından doğan hakkının sona ermesi durumlarında, kendisinin veya
başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya
ticarî evrakına veya ilânlarına, hukuken korunan bir coğrafi işaret hakkı ile
ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde, işaretler koyan veya bu amaçla ilân
ve reklamlarda, bu tarzda yazı, işaret veya ifadeleri kullananlar hakkında iki
yıldan dört yıla kadar hapis cezasına veya yirmiyedimilyar liradan
kırkaltımilyar liraya kadar ağır para cezasına veya her ikisine,
c) 24 üncü maddede yazılı fiillerden birini işleyenler
hakkında, iki yıldan dört yıla kadar hapis cezasına veya yirmiyedimilyar
liradan kırkaltımilyar liraya kadar ağır para cezasına veya her ikisine, ayrıca
işyerlerinin bir yıldan az olmamak üzere kapatılmasına ve aynı süre ticaretten
men edilmelerine,
hükmolunur.
(a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan suçlar, hizmetlerini
yaptıkları sırada bir işletmenin çalışanları tarafından doğrudan doğruya veya
emir üzerine işlenmişse, çalışanlar ve suçun işlenmesine mani olmayan işletme
sahibi, müdür veya temsilcisi ve hangi unvan ve sıfatla olursa olsun işletmeyi
fiilen yöneten kişi de aynı surette cezalandırılır. Bir tüzel kişinin işleri
yürütülürken, 24 üncü maddede sayılan suçlardan biri işlenirse, tüzel kişi,
masraflar ve para cezasından müteselsilen sorumlu olur. Fiile iştirak edenler
hakkında olayın mahiyetine göre 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 64, 65, 66 ve 67
nci maddeleri hükümleri uygulanır. Yukarıda sayılan suçlardan dolayı kovuşturma
şikâyete bağlıdır.
Bu madde hükümlerinin uygulanmasında 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 344 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8)
numaralı bendi uygulanmaz. Coğrafi işaret korunmasından doğan hakları tecavüze
uğrayandan başka 24 üncü maddede sayılanlar dışında kalan suçlarda Enstitü;
coğrafi işaret hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildiriminin
gerçeğe aykırı olarak yapılması ile korunan bir coğrafi işaret hakkının sahibi
olmadığı veya herhangi bir sebeple coğrafi işaret hakkının hükümsüzlüğü veya
coğrafi işaret korumasından doğan hakkının sona ermesi durumlarında, kendisinin
veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına
veya ticari evrakına veya ilanlarına hukuken korunan bir coğrafi işaret hakkı
ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde, işaretler koyma veya bu amaçla
ilan ve reklamlarda bu tarzda yazı, işaret ve ifadelerin kullanılması
durumlarında, 8/3/1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun veya 17/7/1964 tarihli ve
507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve tüketici dernekleri de şikâyet hakkına
sahiptir. Şikayetin fiil ve failden haberdar olma tarihinden itibaren iki yıl
içinde yapılması gerekir.
Bu kapsamdaki suçlarla ilgili şikâyet, acele işlerden
sayılır. Coğrafi işaret hakkı başvurusu veya coğrafi işaret korumasından doğan
haklara tecavüz dolayısıyla üretilmesi cezayı gerektiren eşya ile bu eşyaları
üretmeye yarayan araç, gereç, cihaz, makine gibi vasıtaların zaptedilmesi veya
el koyulması veya yok edilmesinde, 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 36 ncı
maddesi hükmü ile 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun ilgili
hükümleri uygulanır."
MADDE 10. - 555 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 30. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Asliye hukuk ve asliye ceza
mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak görevlendirileceğini ve
bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler."
MADDE 11. - 24/6/1995 tarihli ve 556 sayılı Markaların
Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci maddesinin birinci
fıkrasındaki "ambalajlarının" ifadesi "ambalajları" olarak
değiştirilmiş ve ikinci fıkrasının sonuna "İnhisari hak sağlamayan bu tür
unsurlar tescil belgesi üzerinde açıkça belirtilir." cümlesi eklenmiştir.
MADDE 12. - 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"b) Aynı veya aynı türdeki mal veya hizmetle ilgili
olarak tescil edilmiş veya daha önce tescil için başvurusu yapılmış bir marka
ile aynı veya ayırt edilemeyecek kadar benzer olan markalar,"
"Bir marka tescil tarihinden önce kullanılmış ve
tescile konu mallar veya hizmetlerle ilgili olarak bu kullanım sonucu ayırt
edici bir nitelik kazanmış ise (a), (c) ve (d) bentlerine göre tescili
reddedilemez."
MADDE 13. - 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 22 nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Bildirim adresinde bir değişiklik olması durumunda,
adres değişikliğinin yazılı olarak Enstitüye bildirilmesi zorunludur. Bu
bildirimin yapılmaması halinde, Enstitüde mevcut en son adrese yapılmış
bildirimler geçerlidir."
MADDE 14. - 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 42 nci
maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bir marka tescil tarihinden önce kullanılmış ve
tescile konu mallar veya hizmetlerle ilgili olarak bu kullanım sonucu ayırt
edici bir nitelik kazanmış ise 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (c) ve
(d) bentlerine göre tescili hükümsüz sayılamaz."
MADDE 15. - 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 61/A
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 61/A. -Bu Kanun Hükmünde Kararname kapsamında:
a) Marka hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik
bildirimini gerçeğe aykırı olarak yapanlar, marka koruması olan bir eşya veya
ambalajı üzerine konulmuş, marka koruması olduğunu belirten işareti yetkisi
olmadan kaldıranlar, kendisini haksız olarak marka başvurusu veya marka hakkı
sahibi olarak gösterenler hakkında, bir yıldan iki yıla kadar hapis cezasına
veya ondörtmilyar liradan yirmiyedimilyar liraya kadar ağır para cezasına veya
her ikisine,
b) Mevcut olmadığını veya üzerinde tasarruf yetkisi
bulunmadığını bildiği veya bilmesi gerektiği halde bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin devir, intikal, rehin ve haciz ile ilgili maddelerinde yazılı
haklardan birini veya bu hakla ilgili lisansı başkasına devreden, veren,
rehneden, bu haklarla ilgili herhangi bir tasarrufta bulunanlar ile korunan bir
marka hakkının sahibi olmadığı veya koruma süresinin bittiği veya marka
hakkının hükümsüzlüğü veya marka korunmasından doğan hakkının sona ermesi
durumlarında; kendisinin veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı
eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî evrakına veya ilânlarına, hukuken korunan
bir marka hakkı ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler koyan
veya bu amaçla ilân ve reklamlarda, bu tarzda yazı, işaret veya ifadeleri
kullananlar hakkında, iki yıldan üç yıla kadar hapis cezasına veya
yirmiyedimilyar liradan kırkaltımilyar liraya kadar ağır para cezasına veya her
ikisine,
c) 61 inci maddede yazılı fiillerden birini işleyenler
hakkında, iki yıldan dört yıla kadar hapis cezasına veya yirmiyedimilyar
liradan kırkaltımilyar liraya kadar ağır para cezasına veya her ikisine, ayrıca
işyerlerinin bir yıldan az olmamak üzere kapatılmasına ve aynı süre ticaretten
men edilmelerine,
hükmolunur.
(a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan suçlar, hizmetlerini
yaptıkları sırada bir işletmenin çalışanları tarafından doğrudan doğruya veya
emir üzerine işlenmişse çalışanlar ve suçun işlenmesine mani olmayan işletme
sahibi, müdür veya temsilcisi ve hangi unvan ve sıfatla olursa olsun işletmeyi
fiilen yöneten kişi de aynı surette cezalandırılır. Bir tüzel kişinin işleri
yürütülürken bu maddede sayılan suçlardan biri işlenirse, tüzel kişi, masraflar
ve para cezasından müteselsilen sorumlu olur. Fiile iştirak edenler hakkında
olayın mahiyetine göre 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 64, 65, 66 ve 67 nci
maddeleri hükümleri uygulanır. Bu maddede sayılan suçlardan dolayı kovuşturma
şikâyete bağlıdır.
Bu madde hükümlerinin uygulanmasında 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun 344 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8)
numaralı bendi uygulanmaz. Marka korumasından doğan hakları tecavüze uğrayandan
başka, 61 inci maddede sayılanlar dışında kalan suçlarda Enstitü; marka hakkı
sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildiriminin gerçeğe aykırı olarak
yapılması ile korunan bir marka hakkının sahibi olmadığı veya koruma süresinin
bittiği veya herhangi bir sebeple marka hakkının hükümsüzlüğü veya marka
korumasından doğan hakkının sona ermesi durumlarında; kendisinin veya
başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya
ticari evrakına veya ilanlarına, hukuken korunan bir marka hakkı ile ilgili
olduğu kanısını uyandıracak şekilde, işaretler koyma veya bu amaçla ilan ve
reklamlarda bu tarzda yazı, işaret veya ifadelerin kullanılması durumlarında,
8/3/1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun veya 17/7/1964 tarihli ve 507 sayılı
Kanuna tâbi kuruluşlar ve tüketici dernekleri de şikâyet hakkına sahiptir.
Şikayetin fiil ve failden haberdar olma tarihinden itibaren iki yıl içinde
yapılması gerekir.
Bu kapsamdaki suçlarla ilgili şikâyet, acele işlerden
sayılır. Marka hakkı başvurusu veya marka korumasından doğan haklara tecavüz
dolayısıyla üretilmesi cezayı gerektiren eşya ile bu eşyaları üretmeye yarayan
araç, gereç, cihaz, makine gibi vasıtaların zaptedilmesi veya el koyulması veya
yok edilmesinde, 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 36 ncı maddesi hükmü ile 1412
sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun ilgili hükümleri uygulanır."
MADDE 16. - 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 71 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 71. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Asliye hukuk ve asliye ceza
mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak görevlendirileceğini ve
bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler
ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler."
MADDE 17. - 24/6/1995 tarihli ve 551 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 165 inci maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 18. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer .
MADDE 19. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
Adalet Komİsyonunun Kabul Ettİğİ Metİn
BazI kanun hükmünde
kararna-melerde değİşİklİk yapIlmasIna
daİr
kanun tasarIsI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 75 inci
maddesine aşağıdaki (f) bendi eklenmiştir.
"f) İlaçların ruhsatlandırılması ve bunun için gerekli
test ve deneyler de dahil olmak üzere, ruhsat konusu buluşu içeren deneme
amaçlı fiiller."
MADDE 4. - Tasarının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - 551 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 146 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 146. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda, görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Bu mahkemeler tek hâkimli
olarak görev yaparlar. Asliye hukuk ve asliye ceza mahkemelerinden hangilerinin
ihtisas mahkemesi olarak görevlendirileceği ve bu mahkemelerin yargı çevresini,
Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
belirler.
Enstitü'nün bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre
aldığı bütün kararlara karşı açılacak davalarda ve Enstitü'nün kararlarından
zarar gören üçüncü kişilerin Enstitü aleyhine açacakları davalarda görevli ve
yetkili mahkeme, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen mahkemelerden,
Ankara İhtisas Mahkemeleridir."
MADDE 6. - Tasarının 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - 554 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 58 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 58. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda, görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Bu mahkemeler tek hâkimli olarak görev yaparlar. Asliye hukuk ve
asliye ceza mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak
görevlendirileceği ve bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığı'nın
teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler.
Enstitü'nün bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre
aldığı bütün kararlara karşı açılacak davalarda ve Enstitü'nün kararlarından
zarar gören üçüncü kişilerin Enstitü aleyhine açacakları davalarda görevli ve
yetkili mahkeme, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen mahkemelerden,
Ankara İhtisas Mahkemeleridir."
MADDE 9. - Tasarının 8 inci maddesi 9 uncu madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 9 uncu maddesi 10 uncu madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - 555 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 30. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda, görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Bu mahkemeler tek hâkimli olarak görev yaparlar. Asliye hukuk ve
asliye ceza mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak
görevlendirileceği ve bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığı'nın
teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler.
Enstitü'nün bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre
aldığı bütün kararlara karşı açılacak davalarda ve Enstitü'nün kararlarından
zarar gören üçüncü kişilerin Enstitü aleyhine açacakları davalarda görevli ve
yetkili mahkeme, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen mahkemelerden,
Ankara İhtisas Mahkemeleridir."
MADDE 12. - 24/6/1995 tarihli ve 556 sayılı Markaların
Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci maddesinin birinci
fıkrasındaki "ambalajlarının" ibaresi "ambalajları" olarak
değiştirilmiş ve ikinci fıkrasının sonuna "İnhisari hak sağlamayan bu tür
unsurlar tescil belgesi üzerinde açıkça belirtilir." cümlesi eklenmiştir.
MADDE 13. - Tasarının
12 nci maddesi 13 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 14. - Tasarının 13 üncü maddesi 14 üncü madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. - Tasarının 14 üncü maddesi 15 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. - Tasarının 15 inci maddesi 16 ncı madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. - 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 71 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 71. - Bu Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen
davalarda, görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Bu mahkemeler tek hâkimli olarak görev yaparlar. Asliye hukuk ve
asliye ceza mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak
görevlendirileceği ve bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığı'nın
teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler.
Enstitü'nün bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre
aldığı bütün kararlara karşı açılacak davalarda ve Enstitü'nün kararlarından
zarar gören üçüncü kişilerin Enstitü aleyhine açacakları davalarda görevli ve
yetkili mahkeme, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen mahkemelerden,
Ankara İhtisas Mahkemeleridir."
MADDE 18. - 551 sayılı Patent Haklarının Korunması Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 150 nci, 554 sayılı Endüstriyel Tasarımların
Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 62 nci, 555 sayılı Coğrafi
İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 33 üncü, 556 sayılı
Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 75 inci maddelerinin
kenar başlıkları "Delillerin Tesbiti"; 551 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 153 üncü, 554 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 65 inci, 555
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı, 556 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 78 inci maddelerinde geçen "Tesbit davaları" ibareleri
"Tesbit talepleri" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 19. - Tasarının 18 inci maddesi 19 uncu madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 20. - Tasarının 19 uncu maddesi 20 nci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.