Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 371)
Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi Kanunu Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Raporu (1/735)
Not : Tasarı; Başkanlıkça
İçişleri, Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 30.12.2003
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-668/5814
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.10.2003 tarihinde kararlaştırılan
“Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde konut ve
kentleşme konusundaki en önemli sorun kaçak, ruhsatsız yapılaşma ve
gecekondulaşmadır. Dar gelirli vatandaşlarımızın sağlıklı bir çevrede, her
türlü modern standartlara sahip konutlar edinebilme sorunu büyük boyutlardadır.
Özellikle kentlerimizin etrafında oluşan kaçak yapılaşmış alanlar kentler için
sosyal ve fiziksel açıdan büyük problemler yaratmaktadır. Dolayısıyla ülkemizde
planlı bir kentleşmenin sağlanabilmesi için atılacak en önemli adımlardan biri
gecekondulaşmanın önlenmesi ve gecekondu dönüşümünün sağlanmasıdır.
Gecekondulaşmanın
önlenmesi, 2000 yılı Eylül ayında düzenlenen, ülkemizin de katıldığı ve
katılımcı ülkelerin Devlet Başkanlığı düzeyinde temsil edildiği Birleşmiş
Milletler Milenyum Zirvesinde, ortak kabul görmüş bir hedeftir. Bu kapsamda,
gecekondulaşmanın önlenmesi, mevcut gecekondu alanlarının dönüşümü ve
gecekondularda yaşayanların yaşamlarını iyileştirmek için gerekli tedbirlerin
alınması uluslararası düzeyde önem arzeden hususlardır.
Bu nedenle konu 59 uncu
Hükümet programında ve öncelikli hedeflerin belirlendiği Acil Eylem Planında da
yer almış bulunmaktadır.
Bu kapsamda öncelikli
olarak, Başkentimiz Ankara'nın ulusal ve uluslararası düzeyde bir giriş kapısı
niteliğinde olan, Kuzey Ankara Kent Girişi Esenboğa Protokol Yolu ve
çevresindeki gecekondu alanlarının dönüşümü özel bir önem arzetmektedir.
Söz konusu bölge
Ankara'nın kimliğini simgesel olarak belirlemektedir ve bu yönüyle de kenti
temsil niteliği bulunan bir bölgedir. Ayrıca, fizikî olarak da kentin omurgası
niteliğindedir.
Bu bölgede yaşayan
nüfusun büyük bölümünün kentsel alt yapı hizmetlerinden yararlanamamaları
nedeniyle bölge sağlıksız, çevre kalitesinden yoksun bir bölge haline gelmiştir.
Tüm bu özellikleri
dikkate alındığında, kuzey Ankara kent girişindeki gecekondu bölgesinin
tasfiyesi ve bölgenin alt yapısı, çevresi, yerleşim alanları ve görünümüyle
özel olarak düzenlenmesi önem arzetmektedir. Bu nedenle, sorunun çözümü,
vatandaşa ve bölgenin sorunlarına en yakın olan yerel yönetimler ile merkezi
yönetim arasında işbirliği ve ortaklık anlayışını gerektirmektedir.
Bu amaçlarla, yol boyunca
bir "kentsel cephe" imajı geliştirilmesine yönelik bir proje
hazırlanarak uygulanması, vatandaşlarımızın sağlıklı koşullarda yaşamasını
sağlayacağı gibi, çevresel değerleri artıracak ve Başkentimizin Dünya
başkentleri arasında hak ettiği yeri almasına da katkı sağlayacaktır.
Bu tür özel projelerin
süratle geliştirilmesi ve uygulanması ancak ilgili kurum ve kuruluşların yetki,
görev ve koordinasyonunun, projenin özelliklerine göre özel olarak belirlendiği
hukukî düzenlemeler ile mümkün olabilmektedir.
Nitekim ülkemizde de bu
tür özel projeler özel hukukî düzenlemeler yapılarak gerçekleştirilmiştir.
Örneğin, İstanbul Boğaz
Köprüsü ve Çevre Yolunun düzenlenmesine ilişkin projenin gerçekleştirilmesi
için, 7.2.1972 tarihli ve 1516 sayılı İstanbul Boğaz Köprüsü ve Çevre Yolu
Projesi Sahasındaki Gecekonduların Tasfiyesi Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuş
ve bu Kanunda ilgili kurum ve kuruluşların görev, yetki ve koordinasyonuyla
projenin finansmanına dair düzenlemeler yapılmıştır.
Kuzey Ankara Kent Girişi
Protokol Yolu bölgesindeki gecekonduların tasfiyesi ve bölgenin alt yapısı,
çevresi, yerleşim alanları ve görünümüyle yeniden düzenlenmesini teminen de,
ilgili kurum ve kuruluşların görev, yetki ve koordinasyonu ile projenin
finansmanına dair düzenlemelere ihtiyaç bulunmaktadır.
Bu itibarla bu Tasarı
ile; Ankara'nın kent omurgasını, ulusal ve uluslararası giriş kapısını
oluşturan ve tarihsel kimliğini yansıtan bu bölgeyi, Başkentimizin simgesi ve
modern bir yerleşim yeri haline getirecek proje için gerekli hukukî
düzenlemenin yapılması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l.- Madde ile
Kanunun amacı, Kuzey Ankara Kent Girişi Esenboğa Protokol Yolu ve çevresini
kapsayan alanlarda fiziksel durumun ve çevre görüntüsünün geliştirilmesi,
güzelleştirilmesi ve daha sağlıklı bir yerleşim düzeni sağlanması ile kentsel
yaşam düzeyinin yükseltilmesi olarak belirlenmiştir.
Madde 2.- Madde ile
Kanunun kapsamı düzenlenmiştir.
Madde 3.- Madde ile
Kanunda geçen kavramlar tanımlanmıştır.
Madde 4.- Madde ile Proje
alan sınırları içinde kalan bölgede ilgili mevzuatına göre ilçe belediyeleri ve
diğer kamu kuruluşlarına ait olan her ölçek ve nitelikteki imar planları,
parselasyon planları ve benzeri imar uygulamalarına dair izin ve yetkiler ile
proje onayı, yapı izni, yapım sürecindeki yapı denetimi, yapı kullanma izni ve
benzeri inşaata dair izin ve yetkilerin Ankara Büyükşehir Belediyesine ait
olduğu, 1/5000'lik nazım imar planlarının Bakanlık tarafından onanarak
yürürlüğe gireceği, diğer işlemlerdeki yetkilerin ise Belediyeye ait olması
hususu düzenlenmiştir.
Ayrıca, Proje sınırları
içindeki tüm gayrimenkullerin de Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
mevzuata uygun olarak yapılmış ve onaylanmış herhangi bir ölçek ve türdeki imar
planı kapsamında kalsalar dahi, bu Kanuna göre yapılacak plan hükümlerine tabi
olacağı hususu düzenlenmiştir.
Aynı madde ile, bu bölgede
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce yapılmış olan planların uygulanmasının
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren duracağı, bu planların kısmen veya
tamamen uygulanmaya devam edilmesi ya da bu Kanuna göre yeniden yapılması
hususunda Ankara Büyükşehir Belediyesinin yetkili olduğu hususuna yer
verilmiştir.
Proje uygulaması
tamamlandıktan sonra, Ankara Büyükşehir Belediyesinin bu Kanundan kaynaklanan
yetkilerinin ilgili mevzuatına göre ilçe belediyeleri ve diğer kamu
kuruluşlarına devredileceği hususu da maddede düzenlenmiştir.
Projenin yürütüleceği
süre içerisinde proje özelliklerine göre plan bütünlüğünün sağlanması ve plan
işlemlerinin süratle tamamlanabilmesi için tek merkezden yürütülmesi imkânının
sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 5.- Madde ile Proje
alan sınırları içinde bulunan binalı veya binasız arsa ve arazilerde Projenin
gerçekleştirilmesi için gerekli değişikliklerin yapılabilmesi bakımından,
Ankara Büyükşehir Belediyesinin imar planlarına göre yeniden arazi ve arsa
düzenlemesi yapabilmesi amaçlanmıştır.
Projenin süratle
geliştirilerek uygulanması Proje için ihtiyaç duyulan gayrimenkullerin temini
bakımından da özel düzenlemeyi zorunlu kıldığından, madde ile Proje alan
sınırları içerisinde kalan bölgede Proje için ihtiyaç duyulan gayrimenkullerin
malikleri ve hak sahipleriyle, rızaya dayalı anlaşmalar yapılması ve
gayrimenkullerin kamulaştırma yapılmadan bu anlaşmalar çerçevesinde Projede
kullanılması imkânı sağlanmıştır.
Anlaşma sağlanamaması
durumunda ise kamu yararı çerçevesinde kamulaştırma yolunun kullanılması imkânı
sağlanmıştır. Diğer taraftan kamu tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunan
gayrimenkullerin bedelsiz olarak Belediyeye devredileceği düzenlenmiştir.
Madde 6.- Madde ile
Projedeki işlerin yönetim ve yürütümüne dair esaslar belirlenmiştir. Buna göre
kentsel tasarım projeleri ile konut, sosyal donatı, çevre düzenlemesi ve teknik
alt yapı projelerinin Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacağı veya
Projeye dair sözleşmeler uyarınca yaptırılacağı hususu düzenlenmiştir.
Projedeki müşavirlik ve
kontrollük hizmetlerinin gereğince yürütülebilmesini teminen bu hizmetleri
yürütmek üzere İdare ve Belediye tarafından özel hukuk hükümlerine tabi şirket
kurulması veya kurulmuş şirketlere ortak olunması imkânı sağlanmıştır.
Yukarıda belirtilenlerin
dışında kalan yapım dahil tüm işlerin ise Belediye tarafından yapılması veya
yaptırılması amaçlanmıştır.
Madde 7.- Madde ile Proje
için gerekli kaynağın genel bütçeden Belediye ve İdarenin bütçesine aktarılacak
ödenekler ve Belediye ile İdarenin kendi kaynaklarından sağlayacağı destek ile
oluşturulacağı düzenlenmiştir.
Ayrıca gerektiğinde
İdarenin kendi kaynaklarından kredi kullandırması suretiyle de Projenin
finansmanına katkı sağlaması imkânı getirilmiştir.
Projeden elde edilecek
gelirlerin, oluştukça Projenin finansmanında kullanılması amaçlanmıştır.
Projenin tamamlanmasından sonra harcanmamış bir gelir kalması ihtimaline
karşılık ise bu gelirin dağılım esasları belirlenmiştir. Projenin mali
kaynakları arasında kendi gelirleriyle finansmanı hususuna da yer verilmiş
olması ve bir anlamda Projenin kendi finansmanını sağlaması hususunun
öngörülmüş olması dikkate alınarak, Projenin malî kaynaklarının en iyi şekilde
değerlendirilmesi, banka veya bankalarda en yüksek geliriyle nemalandırılması
ve benzeri imkânların kullanılması bakımından, bütçe kanunlarının kamu
haznedarlığına dair hükümlerinde yer alan, kamu kurumlarının kaynaklarını
Merkez Bankası veya kamu bankalarında toplamalarına dair sınırlamaların veya
kamu kurumlarına dair benzeri düzenlemelerin Projeye dair hesap veya hesaplar
bakımından uygulanmaması ve bu anlamda hesapla ilgili işlemlerin özel hukuk
hükümlerine tabi olması öngörülmüştür.
Madde 8.- Madde ile, bu
Kanunda hüküm bulunmayan imar konularıyla ilgili İmar Kanunu hükümlerinin
geçerli olacağı belirtilmiş ve Kanunun uygulanmasını teminen yönetmelik çıkarma
konusunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığının yetkili olduğu hususu hükme
bağlanmıştır.
Madde 9.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 10.- Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu 28.1.2004
Esas No.: 1/735
Karar No. : 47
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 12.1.2004
tarihinde Komisyonumuza esas olarak havale edilen "Kuzey Ankara Girişi
Kentsel Dönüşüm Projesi Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 28.1.2004 tarihli
21 inci Birleşiminde Hükümeti temsilen Başbakan Yardımcısı ve Devlet Bakanı
Mehmet Ali Şahin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Ankara
Büyükşehir ve Altındağ Belediye başkanları, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile
Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımları ile
incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
Ülkemizde konut ve kentleşme
konusundaki en önemli sorunun kaçak, ruhsatsız yapılaşma ve gecekondulaşma
olduğu, dar gelirli vatandaşlarımızın sağlıklı bir çevrede, her türlü modern
standartlara sahip konut edinebilme sorununun büyük boyutlarda olduğu,
özellikle kentlerimizin etrafında oluşan kaçak yapılaşmış alanların kentler
için sosyal ve fiziksel açıdan büyük problemler oluşturduğu, dolayısıyla
ülkemizde planlı bir kentleşmenin sağlanabilmesi için atılacak en önemli
adımlardan birinin gecekondulaşmanın önlenmesi ve gecekondu dönüşümünün
sağlanmasının olduğu,
Gecekondulaşmanın önlenmesinin, 2000 yılı Eylül ayında düzenlenen,
ülkemizin de katıldığı ve katılımcı ülkelerin Devlet Başkanlığı düzeyinde
temsil edildiği Birleşmiş Milletler Milenyum Zirvesinde de ortak kabul görmüş bir
konu olduğu, bu kapsamda, gecekondulaşmanın önlenmesinin, mevcut gecekondu
alanlarının dönüşümü ve gecekondularda yaşayanların yaşamlarını iyileştirmek
için gerekli tedbirlerin alınmasının uluslararası düzeyde önem arz ettiği, bu
nedenle konunun 59 uncu Hükümet Programında ve öncelikli hedeflerin
belirlendiği Acil Eylem Planında yer aldığı,
Kuzey Ankara kent girişinde yaşayan nüfusun büyük bölümünün kentsel
alt yapı hizmetlerinden yararlanamamaları nedeniyle bölgenin sağlıksız ve çevre
kalitesinden yoksun bir hale geldiği,
Kuzey Ankara girişindeki gecekondu bölgesinin tasfiyesi ve bölgenin alt yapısı, çevresi, yerleşim
alanları ve görünümüyle özel olarak düzenlenmesi gerektiği, bu nedenle, sorunun
çözümü için vatandaşa ve bölgenin sorunlarına en yakın olan yerel yönetimler
ile merkezî yönetim arasında işbirliği ve ortaklık anlayışının gerekli olduğu,
Bu amaçlarla, yol boyunca bir "kentsel cephe" imajı
geliştirilmesine yönelik bir proje hazırlanarak uygulanmasının,
vatandaşlarımızın sağlıklı koşullarda yaşamasını sağlayacağı gibi, çevresel
değerleri artıracağı ve Başkentimizin Dünya başkentleri arasında hak ettiği
yeri almasına katkı sağlayacağı,
Bu tür özel projelerin süratle geliştirilmesi ve uygulanmasının
ancak ilgili kurum ve kuruluşların yetki, görev ve koordinasyonunun, projenin
özelliklerine göre özel olarak belirlendiği hukuki düzenlemeler ile mümkün
olabileceği,
Kuzey Ankara Kent Girişi
Protokol Yolu bölgesindeki gecekonduların tasfiyesi ve bölgenin alt yapısı,
çevresi yerleşim alanları ve görünümüyle güzelleştirilmesi için ilgili kurum ve
kuruluşların görev, yetki ve koordinasyonu ile projenin finansmanına dair
düzenlemelere ihtiyaç bulunduğu,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının genel gerekçesinin okunması sonrasında Sayın Mehmet Ali
Şahin tarafından yapılan tamamlayıcı açıklamalarda, özetle;
Söz konusu Kanun Tasarısının özellikle yurt dışından hava yolu ile
Ankara'ya gelen misafirlere karşı başkentin fizikî ve görünüş itibariyle
olumsuz imajının düzeltilmesine yönelik bir çalışma olduğunu, benzer bir
çalışmanın 1991'lerde yapıldığını, bu anlamda o tarihlerde girişimlerde
bulunulduğunu, ancak projenin günümüze kadar gerçekleşme imkânını bulamadığını,
bu Tasarı ile çok önemli bir adımın atılmış olduğunu,
İfade etmişlerdir.
Daha sonra, komisyon
üyelerince;
- Böyle bir düzenlemenin
mevcut yasaların verdiği yetkilerle gerçekleştirilip gerçekleştirilemeyeceği ya
da özel bir düzenlemeye ihtiyaç olup olmadığı,
- Esasen bu düzenlemeyi
olumlu bulmakla birlikte gecekondulaşmanın önlenmesi ve fizikî görüntünün
düzeltilmesi ile ilgili sorunların çözümüne ilişkin olan bu Tasarının, ülkemiz
genelini kapsayacak şekilde düzenlenip düzenlenemeyeceği,
Yönünde sorular dile
getirilmiştir.
Komisyon üyelerince
yöneltilen sorulara Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı ve Toplu Konut İdaresi
Başkanı tarafından verilen cevaplarda;
- Dikmen Vadisi Projesinde olduğu gibi belediyelerin mevcut imar
planları dahilinde uygulama yapabildikleri, ancak Tasarı ile öngörülen projede
ise mevcut imar planları yerine yeni bir plan yapılmasının öngörüldüğü, burada
özel bir yetki düzenlemesinin gerekli olduğu, projede protokol yolunun Altındağ
Belediyesinin yetki alanlarında bulunan tarafının konut, Keçiören tarafında
kalan bölümün ise rekreasyon alanı olarak belirlendiği,
- Hazırlıkları sürdürülen belediyelerle ilgili tasarı taslağı
çalışmalarında; ülke düzeyinde gecekondulaşmanın önlenmesine yönelik olarak
düzenlemelerin öngörüldüğünün bilindiği,
Beyan edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmelere müteakiben;
Tasarının; 1, 2, 7, 9 ve 10 uncu maddeleri aynen, diğer maddeleri
değiştirilerek veya redaksiyonla düzenlenmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının değişikliğe uğrayan maddeleri ve düzenlemelere
ilişkin gerekçeler aşağıda belirtilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi; verilen önergenin kabulü doğrultusunda
Toplu Konut İdaresi Başkanlığının bağlı olduğu bakanlığın değişmesi durumunda;
sözkonusu idarenin bağlı bulunduğu bakanlığın ifade edilmesini teminen (a)
bendinde geçen "Bakanlık" tanımının değiştirilmesi suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinde yer
alan "Bakanlık" ibaresi
verilen önergenin kabulü doğrultusunda mevcut uygulama çerçevesinde ve 3
üncü maddedeki "Bakanlık" tanımının değişikliğe uğraması nedeniyle
"Bayındırlık ve İskân Bakanlığı" olarak değiştirilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi; komisyonca aynen kabul edilmekle birlikte;
Komisyon Başkanlığının redaksiyon yetkisi dahilinde, maddede belirtilen
kanunlar; tarihi, sayısı ve adı ile birlikte yazılmak suretiyle kanun tekniğine
uygun olarak düzenlenmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi; söz konusu projenin daha seri ve etkin bir
şekilde yürütülmesini teminen Bakanlığa inisiyatif verilmesini öngören
önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesi; birinci fıkrada belirtilen Kanunun tarihi,
sayısı ve adı ile birlikte yazılması suretiyle redaksiyonla, projenin büyük bir
bölümünün Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca yürütüleceğini ifade eden ve konut
ve işyeri satışlarında da bu idarenin tâbi olduğu kanuna tâbi olunmasını
öngören bir önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa
saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Adem
Baştürk |
İbrahim
Köşdere |
Mustafa
Demir |
|
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sarı |
Ayhan
Zeynep Tekin |
Ahmet
Yaşar |
|
|
Gaziantep |
Adana |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feyzi
Berdibek |
Kemal
Demirel |
Zülfü
Demirbağ |
|
|
Bingöl |
Bursa |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Ilıcalı |
Ahmet
Uzer |
Mevlüt
Coşkuner |
|
|
Erzurum |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdürrezzak
Erten |
Mehmet
Parlakyiğit |
Mehmet
Yıldırım |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Niyazi
Özcan |
Muharrem
Doğan |
O. Seyfi
Terzibaşıoğlu |
|
|
Kayseri |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Recep
Yıldırım |
|
Asım
Aykan |
|
|
Sakarya |
|
Trabzon |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
KUZEY ANKARA GİRİŞİ KENTSEL DÖNÜŞÜM PROJESİ KANUNU TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun
amacı, kuzey Ankara girişi ve çevresini kapsayan alanlarda kentsel dönüşüm projesi
çerçevesinde fiziksel durumun ve çevre görüntüsünün geliştirilmesi,
güzelleştirilmesi ve daha sağlıklı bir yerleşim düzeni sağlanması ile kentsel
yaşam düzeyinin yükseltilmesidir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun, ekli
“Protokol Yolu Sınır Krokisi”nde gösterilen Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm
Projesi alan sınırları içindeki her tür ve ölçekteki planlar, inşa edilecek
resmî ve özel her türlü yapı, alt yapı ve sosyal donatı düzenlemeleri ve
kamulaştırma işlemleri ile Projenin amacına uygun gerçekleştirilmesine yönelik
usul ve esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunda
geçen;
a) Bakanlık : Bayındırlık
ve İskân Bakanlığını,
b) İdare : Toplu Konut
İdaresi Başkanlığını;
c) Belediye : Ankara
Büyükşehir Belediyesini,
d) İlçe belediyeleri :
Altındağ ve Keçiören Belediyelerini,
e) Proje : Kuzey Ankara
Girişi Kentsel Dönüşüm Projesini,
İfade eder.
Plan ve ruhsata ilişkin hükümler
MADDE 4. - İlgili
mevzuatına göre ilçe belediyeleri ve diğer kamu kuruluşlarına ait olan, her
ölçek ve nitelikteki imar planları, parselasyon planları ve benzeri imar
uygulamalarına dair izin ve yetkiler ile proje onayı, yapı izni, yapım
sürecindeki yapı denetimi, yapı kullanma izni ve benzeri inşaata dair izin ve
yetkiler Proje alan sınırları içinde kalan bölgede Belediyeye aittir.
Belediyece hazırlanacak 1/5000’lik nazım imar planları Bakanlık tarafından
onanarak yürürlüğe girer.
Proje alan sınırları
içindeki tüm gayrimenkuller, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
mevzuata uygun olarak yapılmış ve onaylanmış herhangi bir ölçek ve türdeki imar
planı kapsamında kalsalar dahi, bu Kanuna göre yapılacak plan hükümlerine tâbi
olurlar.
Proje alan sınırları
içinde kalan bölgede, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan
planların uygulanması Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren durur. Bu
planların kısmen veya tamamen uygulanmaya devam edilmesi ya da bu Kanuna göre
yeniden yapılması hususunda Belediye yetkilidir.
Proje uygulaması
tamamlandıktan sonra, Belediyenin bu Kanundan kaynaklanan yetkileri ilgili
mevzuatına göre ilçe belediyeleri ve diğer kamu kuruluşlarına devredilir.
Arazi ve arsa düzenlemesi
MADDE 5. - Belediye,
Proje alan sınırları içinde bulunan binalı veya binasız arsa ve arazilerde yeni
yapılacak imar planlarına göre düzenleme yapar.
Fiilen bir kamu
hizmetinde kullanılan ve üzerinde kullanım amacına yönelik yapı bulunan
taşınmazlar hariç olmak üzere, Proje alan sınırları içerisinde kalan bölgede
Proje için ihtiyaç duyulan arazi ve arsalardan, kamu tüzel kişilerinin
mülkiyetinde bulunanlar bedelsiz olarak Belediyeye devredilir. Gerçek kişilerin
ve özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunan gayrimenkuller ile
24.2.1984 tarihli ve 2981 sayılı Kanununa göre hak sahibi olan kişilerin
haklarına konu gayrimenkuller, malikler ve hak sahipleriyle yapılacak
anlaşmalar çerçevesinde Projede kullanılır. Bu anlaşmaların usul ve esasları
yönetmelikle belirlenir.
Anlaşma sağlanamayan hallerde gerçek kişilerin ve özel hukuk
tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunan gayrimenkuller Belediye tarafından
kamulaştırılabilir. Bu Kanun uyarınca yapılacak kamulaştırmalar 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki, iskân
projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı kamulaştırma sayılır.
Proje alan sınırları içinde yapılacak planlarda, kamu
tesislerine ayrılan veya ayrılacak alanlar, daha önce Belediyeye devredilmiş
ise, devir miktarını aşmayacak kısmı bedelsiz olarak ilgili kamu tüzel kişisine
geri verilir.
Proje yönetimi
MADDE 6. - Proje alan sınırlarındaki kentsel tasarım
projeleri ile konut, sosyal donatı, çevre düzenlemesi ve teknik alt yapı
projeleri İdare tarafından yapılır veya Projeye dair sözleşmeler uyarınca
yaptırılır.
Projedeki müşavirlik ve kontrollük hizmetleri İdare ve
Belediye tarafından özel hukuk hükümlerine göre kurulacak veya iştirak edilecek
şirket tarafından bedeli karşılığında yürütülür.
Projedeki yapım dahil diğer işler Belediye tarafından
yapılır veya yaptırılır.
Finansman ve gelirler
MADDE 7. - Proje için gerekli malî kaynak, ilgili yıl bütçe
kanunlarında gösterilen miktarda İdare ve Belediye bütçesinin özel tertiplerine
intikal ettirilecek ödenekler ile Belediye ve İdarenin kendi kaynaklarından
ayıracağı ödenekler ve satış gelirleri dahil her türlü Proje geliriyle
sağlanır. Bu ödenekler ve Proje gelirleri İdare ve Belediye tarafından açılacak
müşterek banka hesabına aktarılır ve Projeye dair her türlü harcama bu hesaptan
yapılır. Hesapla ilgili işlemler, kamu kurumlarının kaynaklarını banka
hesabında toplamalarına dair düzenlemeler uygulanmaksızın özel hukuk
hükümlerine göre yürütülür.
İdare, bütçesine aktarılan ödeneklerden veya kendi
kaynaklarından, Projedeki konut, sosyal donatı, çevre düzenlemesi ve teknik alt
yapı işlerinde kullanılmak üzere, Belediyeye konut kredisi sağlayabilir. Bu
kredinin usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
Projeden elde edilen gelirler Projenin finansmanında
kullanılır. Projenin tamamlanmasından sonra artan Proje geliri varsa, bu
gelirin Bakanlık tarafından belirlenecek kısmı, İdare, Belediye, ilçe belediyeleri
ve proje alan sınırları içerisinde alanı bulunan diğer belediyelerin bütçesine,
kalan kısmı ise genel bütçeye gelir kaydedilir.
Diğer hükümler
MADDE 8. - Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 3194 sayılı
İmar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Bu Kanunda belirtilen yönetmelikler ile Kanunun
uygulanmasına ilişkin diğer yönetmelikler Bakanlık tarafından hazırlanarak
yürürlüğe konulur.
Yürürlük
MADDE 9. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10. - Bu Kanun
hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K.
Unakıtan |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
K. Tüzmen |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı V. |
|
|
S. Güçlü |
K. Tüzmen |
M. A.
Şahin |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
R. Akdağ |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KUZEY ANKARA GİRİŞİ
KENTSEL DÖNÜŞÜM PROJESİ KANUNU TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca tasarıya
ekli kroki ile birlikte aynen kabul edilmiştir.
Tanımlar
MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık : Toplu Konut İdaresi Başkanlığının bağlı olduğu
bakanlığı,
b) İdare : Toplu Konut İdaresi Başkanlığını,
c) Belediye : Ankara Büyükşehir Bele-diyesini,
d) İlçe belediyeleri : Altındağ ve Keçiören Belediyelerini,
e) Proje : Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesini,
İfade eder.
Plan ve ruhsata ilişkin
hükümler
MADDE 4.- İlgili mevzuatına göre ilçe belediyeleri ve diğer
kamu kuruluşlarına ait olan, her ölçek ve nitelikteki imar planları,
parselasyon planları ve benzeri imar uygulamalarına dair izin ve yetkiler ile
proje onayı, yapı izni, yapım sürecindeki yapı denetimi, yapı kullanma izni ve
benzeri inşaata dair izin ve yetkiler Proje alan sınırları içinde kalan bölgede
Belediyeye aittir. Belediyece hazırlanacak 1/5000'lik nazım imar planları
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından onanarak yürürlüğe girer.
Proje alan sınırları içindeki tüm gayrimenkuller, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce mevzuata uygun olarak yapılmış ve onaylanmış
herhangi bir ölçek ve türdeki imar planı kapsamında kalsalar dahi, bu Kanuna
göre yapılacak plan hükümlerine tâbi olurlar.
Proje alan sınırları içinde kalan bölgede, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan planların uygulanması Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren durur. Bu planların kısmen veya tamamen
uygulanmaya devam edilmesi ya da bu Kanuna göre yeniden yapılması hususunda Belediye
yetkilidir.
Proje uygulaması tamamlandıktan sonra, Belediyenin bu
Kanundan kaynaklanan yetkileri ilgili mevzuatına göre ilçe belediyeleri ve
diğer kamu kuruluşlarına devredilir.
Arazi ve arsa düzenlemesi
MADDE 5.- Belediye, Proje alan sınırları içinde bulunan
binalı veya binasız arsa ve arazilerde yeni yapılacak imar planlarına göre
düzenleme yapar.
Fiilen bir kamu hizmetinde kullanılan ve üzerinde kullanım
amacına yönelik yapı bulunan taşınmazlar hariç olmak üzere, Proje alan
sınırları içerisinde kalan bölgede Proje için ihtiyaç duyulan arazi ve
arsalardan, kamu tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunanlar bedelsiz olarak
Belediyeye devredilir. Gerçek kişilerin ve özel hukuk tüzel kişilerinin
mülkiyetinde bulunan gayrimenkuller ile 24.2.1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar
ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785
Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanuna göre hak
sahibi olan kişilerin haklarına konu gayrimenkuller, malikler ve hak
sahipleriyle yapılacak anlaşmalar çerçevesinde Projede kullanılır. Bu
anlaşmaların usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
Anlaşma sağlanamayan hallerde gerçek kişilerin ve özel hukuk
tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunan gayrimenkuller Belediye tarafından
kamulaştırılabilir. Bu Kanun uyarınca yapılacak kamulaştırmalar 4.11.1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci
fıkrasındaki, iskân projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı kamulaştırma
sayılır.
Proje alan sınırları içinde yapılacak planlarda, kamu
tesislerine ayrılan veya ayrılacak alanlar, daha önce Belediyeye devredilmiş
ise, devir miktarını aşmayacak kısmı bedelsiz olarak ilgili kamu tüzel kişisine
geri verilir.
Proje yönetimi
MADDE 6.- Proje alan sınırlarındaki kentsel tasarım projeleri
ile konut, sosyal donatı, çevre düzenlemesi ve teknik alt yapı projeleri ile
yapım dahil diğer işler belediye ve İdare tarafından, Bakanlıkça tespit
edilecek görev dağılımına göre yapılır veya yaptırılır.
Projedeki müşavirlik ve kontrollük hizmetleri İdare ve
Belediye tarafından özel hukuk hükümlerine göre kurulacak veya iştirak edilecek
şirket tarafından bedeli karşılığında yürütülür.
MADDE 7.- Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Diğer hükümler
MADDE 8.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 3.5.1985
tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Belediye ve İdare tarafından yapılacak konut ve işyeri
satışları 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu hükümlerine göre
yapılır.
Bu Kanunda belirtilen yönetmelikler ile Kanunun
uygulanmasına ilişkin diğer yönetmelikler Bakanlık tarafından hazırlanarak
yürürlüğe konulur.
MADDE 9.- Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 10.- Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.