Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 653)

 

Organik Tarım Kanunu Tasarısı ve Avrupa Birliği Uyum ile Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonları Raporları (1/841)

 

                                    

Not : Tasarı, Başkanlıkça Adalet; Avrupa Birliği Uyum ile Tarım, Orman ve Köyişleri
           komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                25.6.2004

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-890/3050

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 18.6.2004 tarihinde kararlaştırılan “Organik Tarım Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Türkiye'de organik tarım uygulamaları 1986 yılında ihracata yönelik olarak başlamıştır. Başlangıçta ithalatçı ülkelerin mevzuatına uygun olarak yapılan üretim ve ihracat, 1991 yılında 2092/91 sayılı Avrupa Birliği Konsey Tüzüğünün yürürlüğe girmesiyle, söz konusu Tüzük esas alınarak yapılmaya devam edilmiştir. 2092/91 sayılı Konsey Tüzüğünün 94/92 sayılı ekinde, Avrupa Birliğine organik ürün ihraç eden ülkelerin kendi mevzuatlarını oluşturma zorunluluğu getirildiğinden, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği ile bir yönetmelik hazırlamış ve Bitkisel ve Hayvansal Ürünlerin Ekolojik Metotlarla Üretilmesine İlişkin Yönetmelik 18.12.1994 tarihli ve 22145 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Tarım ve Köyişleri Bakanlığının denetiminde ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde organik tarımsal faaliyetlere başlanılmıştır.

Söz konusu Yönetmelik daha sonra Avrupa Birliği mevzuatında 1991 yılından sonra yapılan değişiklikleri içerecek şekilde güncellenmiş ve 11.7.2002 tarihli ve 24812 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik çerçevesinde ülkemizde organik tarım yapılmaya başlanılmıştır.

Avrupa Birliği, gelişme potansiyeli yüksek bir sektör olarak değerlendirilen organik tarımın 2005 yılına kadar tarım alanlarının % 5'inde yapılmasını hedeflemektedir. Bir yandan iklim değişiklikleri ve çevre kirliliği, bir yandan da canlı sağlığına zarar veren girdilerin kullanımı ile bir çok bitki ve hayvan türü yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalmıştır. Bunun sonucunda Avrupa Birliğinde gıda güvenirliğini ve biyoçeşitliliği korumak için çevreye dost üretim şekli olan organik tarımın geliştirilmesi amacı ile yardım ve teşvik programları uygulanmıştır.

Türkiye'de kimyevi gübre, ilaç ve kimyasal girdi kullanılmadan üretim yapılan geniş tarımsal alanlar mevcuttur. Geniş bir doğal üretim potansiyeline sahip olan ülkemizde tarım yapılan her alanda kontrol ve sertifikasyon yapılmadığı için uluslararası ticarette önemli bir pazara sahip olan organik tarım kısıtlı olarak sürdürülmektedir.

Ülkemizde önceleri ihracat amacı ile yapılan organik tarımın, iç piyasada talebin artması ile önemi de artmıştır. Bunun sonucu olarak gelişmekte olan organik tarımın kurallarının ihlal edilmemesi, haksız rekabetin önlenmesi, iç ve dış pazar ile kontrol ve sertifikasyon faaliyetlerinin düzenlenmesi ihtiyacı doğmuştur.

Gerek gıda güvenirliği gerekse pazar oluşturması açısından sürdürülebilir tarım için iyi bir üretim şekli olan çevreye dost bu üretimin geliştirilmesi gerekli olup, bu çerçevede organik tarımın dünya standartlarını yakalayabilmesi ve Avrupa Birliğine uyum sağlanabilmesi için yasal düzenleme yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Kanun Tasarısı ile organik tarımın geliştirilmesi için yeni düzenlemeler yapılmıştır. Bu düzenlemeler ile organik tarımsal üretim faaliyetlerinin sınırları belirlenmiş, kontrol ve sertifikasyon hizmetleri yasal dayanağa kavuşturulmuş, kuralların ihlali halinde cezai yaptırımlar getirilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; Kanunun amacının tüketiciye kaliteli, güvenilir, sağlıklı ürünler sunmak üzere organik ürün ve girdilerin gelişmesini sağlamak için gerekli koşullar ile kontrol, sertifikasyon ve denetime ilişkin esasların belirlenmesi olduğu öngörülmektedir.

Madde 2. - Madde ile; Kanunun kapsamı belirlenmektedir.

Madde 3. - Madde ile; Kanunda geçen kurumlar, faaliyetler, görevler ve diğer bazı ifadelerin tanımı yapılarak Kanunun uygulanmasında karşılaşılabilecek zorlukların giderilmesi amaçlanmıştır.

Madde 4. - Madde ile; Organik Tarım Komitesi, Organik Tarım Ulusal Yönlendirme Komitesi ile alt komitelerin kurulmaları, görevleri ve çalışma esasları hakkında düzenleme getirilmiştir.

Madde 5. - Maddede; Bakanlık tarafından yetkilendirilen, organik üretimin her aşamasını kontrol eden ve nihai ürünü ve girdiyi sertifikalandıran yetkilendirilmiş kuruluşların faaliyetleri, çalışma izni, kuruluşu, yetkileri, istihdam kontrol ve sertifikasyon sistemi ile Bakanlıktan çalışma izni almaları hususlarına yer verilmiştir.

 Madde 6. - Maddede; organik tarım faaliyetinde bulunan müteşebbislere ilişkin düzenlemelere yer verilmiştir.

Müteşebbislerin kontrol amacı ile sınırlı olmak üzere yetkili otoritelere, kendi işletmelerine giriş izni vermek ve muhasebe kayıtları ile diğer ilgili dokümanlarını göstermek zorunda oldukları hüküm altına alınmıştır.

Madde 7. - Madde ile; organik tarımsal üretim faaliyetlerine ilişkin usul ve esasların hazırlanmasında diğer ilgili bakanlıklarla işbirliği yapılması hususu öngörülmüştür.

Madde 8. - Maddede; organik ürünlerin ve girdilerin reklam ve tanıtımına ilişkin hususlara yer verilmiştir. Bu hüküm ile üreticinin ve tüketicinin korunarak organik tarımsal üretime yönelik haksız rekabetin önlenmesi amaçlanmıştır.

Madde 9. - Maddede; organik ürünlerin ihracatı ve ihracat kontrolleri ile ilgili hükme yer verilerek organik ürünlerin ve girdilerin ihracatında ve bunlardan geri dönenlerin yurda sokulmasında takip edilecek usul ve esaslar belirlenmiştir.

Madde 10. - Maddede; organik ürünlerin ithalatı ve ithalat kontrolleri ile ilgili hükme yer verilerek organik ürünlerin ve girdilerin ithalatında takip edilecek usul ve esaslar belirlenmiştir.

Madde 11. - Madde ile; yetkilendirilmiş kuruluşlar, işletmeler ve müteşebbislerin denetimine ilişkin usul belirlenmiştir.

Madde 12. - Madde ile; Kanuna aykırı hareket edenlere verilecek cezalar hükme bağlanmıştır.

Madde 13. - Maddede; Kanunda yer alan para cezalarının tahsili ve bu cezalara yapılacak itirazlara ilişkin hükme yer verilmiştir.

Geçici Madde 1. - Madde ile; Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra çıkarılacak olan yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar halen uygulanmakta olan yönetmeliklerin Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edileceği belirtilmektedir.

Madde 14. - Yürürlük maddesidir.

Madde 15. - Yürütme maddesidir.

Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Raporu

            Türkiye BüyükMillet Meclis

Avrupa Birliği Uyum Komisyonu                  7.7.2004

Esas No. : 1/841

Karar No. : 15                                                                                                                               

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

          Bakanlar Kurulunca hazırlanarak 25.6. 2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, "Organik Tarım Kanunu Tasarısı", Başkanlığınızca, 1.7.2004 tarihinde, esas Komisyon olarak Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Adalet Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz, 7.7.2004 tarihli yirmiyedinci toplantısında; Tarım Bakanlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği temsilcilerinin de katılımlarıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Organik tarım bilindiği üzere üretimde kimyasal girdi ve ilaç kullanmadan yönetmelikler çerçevesinde izin verilen girdilerin kullanımı ile yapılan, üretimden tüketime kadar her aşaması kontrollü ve sertifikalı üretim sistemidir. Organik tarım yapmanın amacı; toprak ve su kaynakları ile havayı kirletmeden çevre, bitki, hayvan ve insan sağlığını azami derecede korumaktır.

Organik tarım, ekolojik sistemde hatalı uygulamalar sonucu kaybolan dengeyi yeniden kurmaya yönelik, insana ve çevreye dost üretim sistemlerini içermekte olup, esas olarak sentetik kimyasal tarım ilaçları, hormonlar ve mineral gübrelerin kullanımını yasaklaması yanında, organik ve yeşil gübreleme, toprağın muhafazası, bitkinin direncini artıran; doğal düşmanlardan faydalanmayı tavsiye eden, bütün bu olanakların kapılı bir sistemde oluşturulmasını öneren, üretimde sadece miktar artışını değil aynı zamanda ürün kalitesinin de yükselmesini amaçlayan alternatif bir üretim şeklidir.

Ülkemizde organik tarım, 1985-1986 yıllarında dünyadaki organik tarımın gelişimine ve yurt dışından gelen organik ürün talebine bağlı olarak sistemsiz bir şekilde başlamış ve sağlıklı gıdaların tüketimine yönelik olarak dünyadaki değişmelere paralel olarak gelişmiştir.

Organik tarım ülke için çok ciddi bir önem arz etmektedir. Organik tarım konusunda Türkiye avantajlı bir duruma sahiptir. Bunun nedeni ise Türkiye bir çok gelişmiş veya gelişmekte olan ülkeye nazaran az kirlenmiş bir çevreye sahiptir. Organik tarım dünyada çok rağbet görmektedir ve 240 milyon dekarlık bir alanda organik tarım yapılmaktadır. Türkiye’de ise sadece bir milyon dekarlık alanda organik tarım yapılmaktadır.

Avrupa Birliği'nin 10.6.2004 tarihinde yayınlanan Organik Tarım İçin Avrupa Eylem Planı dokümanında organik tarıma yönelik politika gelişimi için temelin ortaya konması ve durum değerlendirilmesi yapılması amaçlanmaktadır. Bundan dolayı ortak tarım politikasına organik tarımın katkısı için geniş kapsamlı bir stratejinin sağlanması hedeflenmektedir.

2092/91 sayılı Avrupa Birliği Konsey Tüzüğü

Avrupa Birliğinin 2092/91 sayılı Organik Tarım ve Tarımsal Ürünler ve Gıda Maddelerinin Organik Tarım Esaslarına Göre Üretilmesine İlişkin Konsey Tüzüğü çerçevesinde organik tarımsal faaliyetler yürütülmektedir.

Söz konusu Konsey Tüzüğü ile organik ürünleri üreten, hazırlayan, ithal eden veya pazarlayan tüm üreticiler Topluluk gereksinimini karşılayan ve belirlenmiş otoriteler veya onaylanmış denetlenmiş kuruluşlar tarafından düzenli bir kontrol sistemine tabi olmak durumundadır. AB Tüzüğü, bitkisel ve hayvansal ürünleri, insan tüketiminde kullanılan bitkisel ve hayvansal kökenli işlenmiş ürünleri ve hayvan yemlerini kapsamaktadır. Bunun yanında bitkisel üretime ilişkin kurallar, hayvansal üretime ilişkin kurallar ve arıcılığı ilgilendiren kurallar da bulunmaktadır.

Komisyonumuz Tasarının sadece 12 nci maddesini değiştirmiş diğer maddeleri ise aynen kabul etmiştir. Önerge verilmek suretiyle değişikliğe uğrayan madde ve gerekçesi aşağıda belirtilmiştir:

- Madde 12

Tasarının 12 nci maddesi ile bu Kanuna aykırı hareket edenlere verilecek cezalar hükme bağlanmıştır. Komisyonumuz 12 nci maddenin bütün bentlerini aynen kabul etmiş fakat (g) bendinin sonuna, kamu harcamalarının özel sektör tarafından karşılanmasını sağlamak amacıyla: "Toplatma masrafları müteşebbisten tahsil edilir" şeklinde bir cümlenin eklenmesini uygun görmüştür. Bu gerekçe ile verilen değişiklik önergesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Raporumuz, Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Yaşar Yakış

Ömer İnan

İbrahim Reyhan Özal

 

Düzce

Mersin

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdulbaki Türkoğlu

Muharrem Karslı

Hanefi Mahçiçek

 

Elazığ

İstanbul

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

 

 

Musa Sıvacıoğlu

Aydın Dumanoğlu

 

 

Kastamonu

Trabzon

 


AVRUPA BİRLİĞİ UYUM KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ORGANİK TARIM KANUNU TASARISI

 

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

Ceza Hükümleri

MADDE 12. - Bu Kanuna uymayanlara uygulanacak cezai hükümler aşağıda belirtilmiştir.

a) 5 inci maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilenlerin yetki ve izin belgeleri iptal edilir. Bu kişilerin başka ad ve unvan altında dahi bu Kanun kapsamında çalışmalarına izin verilmez. Ayrıca yetkili sulh ceza mahkemesince sorumlular hakkında üç aydan altı aya kadar hapis cezası verilir.

b) 9 uncu maddenin birinci fıkrası ile 10 uncu maddeye aykırı hareket edenlere otuzmilyar lira idari para cezası verilir.

c) 5 inci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı hareket eden kuruluşlar çalışma izni alana kadar faaliyetten men edilirler. İzin almadan tekrar faaliyete geçenlere yirmimilyar lira idari para cezası verilir. Aynı suçun tekrarı halinde kendilerine çalışma izni verilmez.

d) 5 inci maddenin beşinci ve yedinci fıkraları ile 6 ncı maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere yirmimilyar lira idari para cezası verilir.

e) 5 inci maddenin altıncı fıkrasına aykırı hareket eden kuruluşlara onbeşmilyar lira idari para cezası verilir. Aynı suçun üç yıl içinde tekrarı halinde idari para cezası iki kat artırılır. Aynı suçun beş yıl içinde üçüncü defa tekrarı halinde üç yıl süre ile çalışma izinleri iptal edilir.

f) 5 inci maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere onmilyar lira idari para cezası verilir.

g) 8 inci maddeye aykırı hareket edenlere onmilyar lira idari para cezası verilir. Aykırılık etiket bilgilerinden kaynaklanıyorsa, etiket bilgileri düzeltilinceye kadar ürüne el konulur ve yukarıdaki para cezası uygulanıp, ürün piyasadan toplattırılır. "Toplatma masrafları müteşebbisten tahsil edilir."

h) 6 ncı maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere sekizmilyar lira idari para cezası verilir.

ı) Bu Kanuna göre denetimleri engelleyen kişi ve kuruluşlara beşmilyar lira idari para cezası verilir.

MADDE 13. - Tasarının 13 üncü maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının geçici 1 inci maddesi, Komisyonumuzca başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 15. - Tasarının 15 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.


Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük MilletMeclisi

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu                                                              12.7.2004

     Esas No. : 1/841

        Karar No. : 23

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanıp Başbakanlık tarafından 25.6.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 1.7.2004 tarihinde tali komisyon olarak Adalet ve Avrupa Birliği Uyum komisyonlarına, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen "Organik Tarım Kanunu Tasarısı", Komisyonumuzun 12.7.2004 tarihli toplantısında, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Hacettepe Üniversitesi ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Hükümet temsilcisinin Tasarı hakkında Komisyonumuza verdiği bilgilerde;

- Tasarının dünyada ve ülkemizde her geçen gün önemi, potansiyeli ve kapsamı giderek artan organik tarım konusunda yasal bir düzenlemeyi amaçladığı,

- Tarımda kontrolsüz ve önerilen dozda kullanılmayan zirai mücadele ilaçları, sentetik hormonlar ve kimyasal gübrelerin insan ve çevre sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılmaz bir gerçek olduğu, bu tarz kontrolsüz girdilerin toprağa, havaya ve suya verdiği zararlar sürdürülebilir üretimi tehlikeye soktuğu, bu nedenle, dünyada çevre koruma bilincinin gelişmesi ile birlikte organik tarımın, sürdürülebilir tarım uygulamaları içinde alternatif bir üretim biçimi olarak gündeme geldiği,

- Organik tarımın; sentetik kimyasal tarım ilaçları, hormon ve mineral madde kullanmadan, sadece organik girdileri kullanarak, doğal düşmanlardan ve genetik özelliklerden faydalanarak, yalnızca üretim artışını değil, aynı zamanda ürünün kaliteli ve sağlıklı olmasını da amaçlayan alternatif bir üretim şekli olduğu,

- Dünyada, 130 dan fazla ülkede, 24 milyon hektar civarında bir alanda organik tarım yapıldığı,

- Bugün özellikle gelişmiş ülkelerde, organik tarımsal gıdaya olan talebin toplam gıda tüketiminin % 25'i civarında olduğu ve bunun da ancak % 5-10'luk bir kısmının karşılanabildiği dikkate alındığında, kapatılması gereken boşluğun ne kadar büyük olduğu,

- Ülkemizde organik tarım, 1985-1986 yıllarında yurt dışından gelen organik ürün talebine bağlı olarak, sistemsiz bir şekilde başladığı,

- Başlangıçta, sadece sekiz ürüne yönelik yapılan üretim, günümüzde daha çok meyve ve sebzeler olmak üzere, tahıllar, baklagiller, tıbbi ve aromatik bitkiler ve hayvancılık dahil yaklaşık 180 üründe yapılmakta olduğu,

- Ülkemizin organik tarıma uygun geniş alanlarıyla büyük bir potansiyele sahip olduğu, ancak, bir çok insanımıza ekmek kapısı olacak olan bu potansiyelin tam olarak harekete geçirilemediği,

- Organik tarım yapan üretici sayısının 1996 yılında 2 bin civarında iken bugün 15 bin civarında olduğu, ekilen alanın 1996 yılında yaklaşık 7 bin hektar iken 2003 yılında 103 bin hektara ulaştığı, 1996 yılında 10 bin ton civarında olan üretim miktarının 2003 yılında 300 bin ton olarak gerçekleştiği, bu önemli gelişmelere rağmen henüz işin başında olunduğu,

- Üretimden tüketime, çiftçi eğitiminden teknik eleman eğitimine ve üretici örgütlenmesine kadar eksiklerimizin bulunduğu, üreticilerin bilgi ve eğitim düzeyinin organik üretim için yeterli olmadığı, işletmelerimizin küçük olduğu, uygulamaya yönelik yeterli bilgi ve doküman bulunmadığı, danışmanlık sisteminin yeterince geliştirilemediği,

- Organik tarımda kullanılan girdilerin büyük kısmının yabancı kaynaklı olduğu, üreticilerin ithal girdilere bağımlı olarak çalıştığı, yerli kaynaklı girdi geliştirme konusunda araştırma- geliştirme ve üretim çalışmalarının yetersiz olduğu, organik tarımı teşvik edecek yeterli destekleme sistemlerinin bulunmadığı,

- Gelişen ve daha da gelişecek ve çeşitlenecek olan organik tarım üretim, işleme ve pazarlama faaliyetlerinin her geçen gün daha da karmaşık bir hal aldığı ve yeni sorunlarla karşılaşmasının kaçınılmaz olduğu, bu açıdan bakıldığında, elimizde üzerinde iyi çalışılmış, kapsamlı, anlaşılır, uygulanabilir, etkinliği ve yaptırım gücü olan, hem ülke içindeki faaliyetler hem de uluslararası ilişkilerde güvenli bir ortam sağlayabilecek, AB mevzuatıyla uyumlu yasal bir güce olan ihtiyaç olduğu,

İfade edilmiştir.

Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan görüşmelerin ardından, Tasarı ve gerekçesi benimsenerek maddelerine geçilmiştir.

Tasarının maddeleri üzerindeki görüşmelerin sonucunda;

- Tasarının 3 üncü maddesi, denetim ile ilgili tanımın değiştirilmesine ilişkin önergenin kabul edilmesi suretiyle değiştirilerek,

- Tasarının 4 üncü maddesi, kurulması öngörülen Organik Tarım Ulusal Komitesinin kimlerden ve en az kaç kişiden oluşacağının belirlenmesi amacıyla verilen önergenin kabul edilmesi ve suretiyle değiştirilerek,

- Tasarının 7 nci maddesi, madde metninde geçen 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin tarihinin metne ilave edilmesi suretiyle,

- Tasarının 9 uncu maddesi, ihraç edilen ve alıcısı tarafından organik olmadığı gerekçesiyle geri gönderilen ürün ve girdilerin, ne şekilde yurda girişlerine izin verileceğine dair önergenin kabul edilmesi suretiyle değiştirilerek,

- Tasarının 10 uncu maddesi, ithal edilen ve organik olmadığı tespit edilen ürün ve girdilerin, sorumlu müteşebbise iadesi yahut mevzuata uygun olması halinde iç piyasada organik olmayan ürün veya girdi olarak satılmalarına imkan veren önergenin kabul edilmesi suretiyle değiştirilerek,

- Tasarının 11 inci maddesi, Bakanlığın gerekli gördüğü hallerde, denetim yetkisini kısmen veya tamamen, yetkilendirilecek kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör tüzel kişileri ve üniversitelere devredebileceğine dair önergenin kabul edilmesi suretiyle değiştirilerek,

- Tasarının 12 nci maddesi, organik tarım sektörünün yeni yapılanmakta olduğu, sektörün sağlam temellere oturtulması ve organik ürünlerin hassasiyeti nedeniyle ülke itibarının korunması gerektiği, sulh ceza mahkemesince verilmesi öngörülen 3 ila 6 ay arasında hürriyeti bağlayıcı hapis cezalarının, mahkemelerce para cezasına dönüştürüldüğü ve 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanun hükümlerine göre ertelendiği, ayrıca bu tür cezaların idari para cezasına çevrildiği ve caydırıcı olmaları da göz önüne alınarak, cezaların ağırlaştırılarak idari para cezası olarak düzenlenmesine dair önergenin kabul edilmesi suretiyle değiştirilerek,

- Tasarının 13 üncü maddesi, madde metninde yer alan kanunların tarihlerinin metne ilave edilmesi suretiyle,

- Tasarının geçici 1 inci maddesi, Kanunun uygulanmasıyla ilgili yönetmeliklerin bir yıl yerine, altı ay içerisinde hazırlanarak yürürlüğe konulmasına dair önergenin kabul edilmesi suretiyle değiştirilerek,

- Diğer maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Tasarının bütünü, Başkanlığımıza verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde düzenlenmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

Başkan

Sözcü

Üye

 

 

İlyas Arslan

Erdoğan Özegen

Fikret Badazlı

 

 

Yozgat

Niğde

Antalya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Nail Kamacı

Osman Özcan

Ramazan Kerim Özkan

 

 

Antalya

Antalya

Burdur

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Mehdi Eker

Ali Ayağ

Özkan Öksüz

 

 

Diyarbakır

Edirne

Konya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ömer İnan

Fahrettin Üstün

Necati Uzdil

 

 

Mersin

Muğla

Osmaniye

 

 

 

(Bazı maddelerine muhalifim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Zülfikar İzol

Ahmet Kambur

Maliki Ejder Arvas

 

 

Şanlıurfa

Tekirdağ

Van

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

ORGANİK TARIM KANUNU TASARISI

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; tüketiciye güvenilir, kaliteli ürünler sunmak üzere organik ürün ve girdilerin üretiminin geliştirilmesini sağlamak için gerekli tedbirlerin alınmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2. - Bu Kanun, organik tarım faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin kontrol ve sertifikasyon hizmetlerinin yerine getirilmesi ve Bakanlığın denetim usul ve esasları ile yetki, görev ve sorumluluklara dair hususları kapsar.

Tanımlar

MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;

a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,

b) Organik tarım faaliyetleri: Toprak, su, bitki, hayvan ve doğal kaynaklar kullanılarak organik ürün veya girdi üretilmesi veya yetiştirilmesi, doğal alan ve kaynaklardan ürün toplanması, hasat, kesim, işleme, tasnif, ambalajlama, etiketleme, muhafaza, depolama, taşıma, pazarlama, ithalat, ihracat ile ürün veya girdinin tüketiciye ulaşıncaya kadar olan diğer işlemlerini,

c) Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu: Organik ürünün veya girdinin, üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarını kontrol etmek ve sertifikalandırmak üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

d) Kontrol kuruluşu: Organik ürünün veya girdinin, üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarını kontrol etmek üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

e) Sertifikasyon kuruluşu: Tüm kontrolleri tamamlanmış organik ürün veya girdiyi, kontrol kuruluşunun yaptığı kontrol ve bu kontrole ilişkin bilgi ve belgeler ile gerek duyulan hallerde yaptıracağı analizlere dayanarak sertifikalandırmak üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

f) Yetkilendirilmiş kuruluş: Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu, kontrol kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu olarak Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

g) Kontrol: Organik tarım faaliyetlerinin bu Kanuna uygun olarak yapılıp yapılmadığının belirlenmesi, düzenli kayıtların tutulması, sonuçların rapor edilmesi, gerek görülmesi halinde ürünün organik niteliğinin laboratuvar analizleri ile test edilmesini,

h) Kontrolör: Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu adına veya kontrol kuruluşu adına organik tarım faaliyetlerinin her aşamasının ilgili mevzuata göre uygulanmasını kontrol etmek üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek kişiyi,

ı) Sertifiker: Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu adına veya sertifikasyon kuruluşu adına, kontrolü tamamlanmış ürünün veya girdinin organik olduğunu onaylamak üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek kişiyi,

j) Denetim: Organik tarım faaliyetlerinin bu Kanuna uygun olarak yapılıp yapılmadığını tespit etmek amacıyla, yetkilendirilmiş kuruluşlar, işletmeler ve müteşebbisler ile kontrolör ve sertifikerlerin Bakanlık tarafından yapılan her türlü denetimini,

k) İşletme: Yetkilendirilmiş kuruluşun kontrolü altında, söz konusu kuruluşlarla sözleşme yapılmak suretiyle organik ürün üretilen, işlenen, depolanan ve pazarlanan yerleri,

l) Müteşebbis: Organik tarım faaliyeti yapan gerçek veya tüzel kişiyi,

m) Sertifikasyon: Bütün kontrol yöntemlerinin uygulanması sonucu işletmenin, organik ürünün ve girdinin mevzuata uygun olarak belgelendirilmesini,

n) Sertifika: Bütün kontrol yöntemlerinin uygulanması sonucu işletmenin, organik ürünün ve organik girdinin mevzuata uygun olduğunu gösteren belgeyi,

o) Çalışma izni: Bu Kanuna göre çalışacak kontrolör, sertifikerler ile yetkilendirilmiş kuruluşlara Bakanlık tarafından verilen izni,

p) Organik ürün: Organik tarım faaliyetleri esaslarına uygun olarak üretilmiş ham, yarı mamul veya mamul haldeki sertifikalı ürünü,

r) Organik girdi: Organik tarım faaliyetlerinde kullanılan materyali,

s) Organik ürün etiketi: Organik ürün veya ambalajı üzerinde yer alan, ürünü tanıtan veya içindekini belirten herhangi bir kelime, detay, ticarî marka, tescilli marka, paket üzerinde yer alan resim, sembol, doküman, ilan, tabela veya tasma gibi her türlü yazılı ve basılı bilgi ve materyali,

t) Organik ürün logosu: Nitelikleri ve kullanımı bu Kanun kapsamında çıkarılacak yönetmelikte tanımlanan basılı işareti,

İfade eder.                                      

İKİNCİ BÖLÜM

Komiteler, Yetkilendirilmiş Kuruluşlar, Müteşebbis

Komitelerin oluşumu, yetki, görev ve sorumlulukları

MADDE 4. - Bu Kanunun uygulanmasına yönelik, organik tarımın geliştirilmesi yönünde çalışmalar yapmak ve Bakanlık içi koordinasyon ve değerlendirme hizmetleri ile yetkilendirilmiş kuruluşların, işletmelerin, müteşebbislerin, kontrolör ve sertifikerlerin faaliyetlerini izlemek üzere Bakanlık bünyesinde Organik Tarım Komitesi kurulur.

Organik tarımın ticaretini, tanıtımını, araştırmalarını ve diğer organik tarım faaliyetleri stratejilerini belirlemek ve Bakanlık dışı kurum ve kuruluşlarla koordinasyon ve izleme hizmetlerini yapmak üzere Organik Tarım Ulusal Yönlendirme Komitesi kurulur.

Bu komitelere bağlı olarak yeter sayıda alt komiteler oluşturulabilir.

Organik Tarım Komitesi ve Organik Tarım Ulusal Yönlendirme Komitesinin oluşumu ve çalışma şekli ile ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar

MADDE 5. - Bu Kanunun uygulanmasında; organik tarım faaliyetlerinin her türlü kontrol ve sertifikalandırma işlemleri Bakanlıkça veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kuruluşlarca yapılır. Yetkilendirilmiş kuruluşlar yeterli ve tecrübeli personel ile teknik alt yapıya sahip olmak zorundadır.

Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu tarafından sertifikalandırılmamış ürünler organik ürün veya organik girdi adı altında satılamaz.

Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu organik olmayan tarımsal ürün ve girdilere organik ürün veya organik girdi sertifikası veremez.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar ile kontrolör ve sertifikerler Bakanlıktan çalışma izni almak zorundadır. Yetkilendirilmiş kuruluşların çalışma izni bittiğinde Bakanlıktan süre uzatımı almadan tekrar faaliyette bulunamazlar.

Bakanlık tarafından verilen çalışma izni devredilemez.

Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu; kontrol ve sertifikasyon olmak üzere iki ayrı birimden oluşur. Kontrol biriminde görev yapanlar sertifikasyon biriminde, sertifikasyon biriminde görev yapanlar da kontrol biriminde görev yapamazlar.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar, bu Kanuna uygun olarak çıkarılacak yönetmelikte belirlenen dönemlerde Bakanlığa rapor vermek, bilgi ve belgelerini Bakanlık yetkililerine göstermek zorundadırlar.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar ile kontrolör ve sertifikerlerin; çalışma izni, izin süresi, süre uzatımı, izinlerinin iptali, görev ve yetkileri, yetki kullanımı, kontrol ve sertifikasyon sistemi ile kontrolör ve sertifiker çalıştırmaya ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir.

Müteşebbis

MADDE 6. - Müteşebbisler yetkilendirilmiş kuruluş kontrolünde çalışmak zorunda olup, bu Kanun kapsamında Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyette bulunamazlar.

Müteşebbisler, kontrol veya denetim amacı ile Bakanlık yetkilileri ile Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluşların yetkililerine; işletmeye giriş izni vermek ve muhasebe kayıtları ile diğer ilgili dokümanlarını göstermek zorundadırlar. Yetkilendirilmiş kuruluşlar elde ettikleri bu bilgi ve belgeleri Bakanlık dışında üçüncü şahıslara veremezler.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Uygulama Esasları

Organik tarım faaliyetleri

MADDE 7. - Organik tarım faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Orman sayılan yerlerde ürün toplanması ile ilgili usul ve esaslar Çevre ve Orman Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.                

Hammaddesi tarımsal kaynaklı olan organik ürünlerden elde edilen nihai ürünlerin imalat veya sanayi ürünü olması halinde, bu nihai ürünlerin üretilmesi ve tüketiciye ulaşıncaya kadar olan aşamalar ile ilgili usul ve esaslar Bakanlığın olumlu görüşü alınarak ilgili bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.

Organik ürünlerin satışı ve pazarlaması, 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi değildir.

Organik ürünlerin ve girdilerin reklam ve tanıtımı

MADDE 8. - Organik ürün ve girdilerin etiket ve logoları yalnızca organik ürünler ve girdiler için kullanılır. Organik ürünlerin ve girdilerin etiketi ve logosu, reklam ve tanıtımı; sahte, yanıltıcı veya ürünün yapısına, özelliklerine, içeriğine, kalitesine, orijinine ve üretim tekniklerine göre hatalı bir izlenim yaratacak, ürünün sahip olmadığı etki ve özelliklere atıfta bulunacak biçimde olamaz ve tüketiciyi yanıltacak yazı, resim, şekil ve benzerlerini içeremez.

Organik ürünlerin ve girdilerin ihracatı

MADDE 9. - İhracat sertifikası olmayan ürün veya girdiler organik ürün veya girdi adı altında ihraç edilemez. Bu Kanun kapsamındaki organik ürünlerin ve girdilerin ihracat kontrolleri Bakanlık tarafından yapılır.

İhraç edilen fakat alıcısı tarafından iade edilen ürün ve girdiler mahrecine iade olarak kabul edilir. Söz konusu ürünler ve girdiler ithalatta yapılan kontrol ve belgelerden muaf olup gümrük idareleri tarafından sadece ayniyat tespiti yapılarak yurda girişlerine izin verilir. Geri dönen bu ürün ve girdilerin, mevzuata uygun olmaları halinde iç piyasada konvansiyonel ürün olarak değerlendirilmelerine müsaade edilebilir. Buna uygun olmamaları halinde gümrüklü sahada imha edilir veya ettirilir.

Organik ürünlerin ve girdilerin ithalatı

MADDE 10. - İhracat sertifikası olmayan ürün veya girdiler organik ürün veya organik girdi adı altında ithal edilemez. Gümrükler dahil yapılan kontrollerde organik olmadığı tespit edilen ürün ve girdilerin yurt içine organik ürün veya girdi adı altında sokulması, dağıtılması ve satışı yapılamaz. Bu ürün ve girdiler ihracatçısına iade edilir veya ulusal mevzuata uygun olmaları halinde yurt içinde konvansiyonel ürün olarak değerlendirilebilmelerine müsaade edilir. Mevzuata uygun olmayan ürün ve girdiler gümrüklü sahada imha edilir veya ettirilir.

Denetim

MADDE 11. - Bu Kanunun uygulanmasında; yetkilendirilmiş kuruluşlar, işletmeler ve müteşebbisler ile kontrolör ve sertifikerlerin her türlü denetimi Bakanlık tarafından yapılır.

Denetim hizmetlerinde çalışacak personelin yetki ve sorumlulukları ile hizmet içi eğitimine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Cezalar, Tahsil ve İtiraz

Ceza hükümleri

MADDE 12. - Bu Kanuna uymayanlara uygulanacak cezai hükümler aşağıda belirtilmiştir.

a) 5 inci maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilenlerin yetki ve izin belgeleri iptal edilir. Bu kişilerin başka ad ve unvan altında olsa dahi bu Kanun kapsamında çalışmalarına izin verilmez. Ayrıca yetkili sulh ceza mahkemesince sorumlular hakkında üç aydan altı aya kadar hapis cezası verilir.

b) 9 uncu maddenin birinci fıkrası ile 10 uncu maddeye aykırı hareket edenlere otuzmilyar lira idarî para cezası verilir.

c) 5 inci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı hareket eden kuruluşlar çalışma izni alana kadar faaliyetten men edilirler. İzin almadan tekrar faaliyete geçenlere yirmimilyar lira idarî para cezası verilir. Aynı suçun tekrarı halinde kendilerine çalışma izni verilmez.

d) 5 inci maddenin beşinci ve yedinci fıkraları ile 6 ncı maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere yirmimilyar lira idarî para cezası verilir.

e) 5 inci maddenin altıncı fıkrasına aykırı hareket eden kuruluşlara onbeşmilyar lira idarî para cezası verilir. Aynı suçun üç yıl içinde tekrarı halinde idarî para cezası iki kat artırılır. Aynı suçun beş yıl içinde üçüncü defa tekrarı halinde üç yıl süre ile çalışma izinleri iptal edilir.

 f) 5 inci maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere onmilyar lira idarî para cezası verilir.

 g) 8 inci maddeye aykırı hareket edenlere onmilyar lira idarî para cezası verilir. Aykırılık etiket bilgilerinden kaynaklanıyorsa, etiket bilgileri düzeltilinceye kadar ürüne el konulur ve yukarıdaki para cezası uygulanıp, ürün piyasadan toplattırılır.

h) 6 ncı maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere sekizmilyar lira idarî para cezası verilir.

ı) Bu Kanuna göre denetimleri engelleyen kişi ve kuruluşlara beşmilyar lira idarî para cezası verilir.

Para cezalarının tahsili ve itiraz

MADDE 13. - Bu Kanunda yazılı olan idarî para cezaları Bakanlık veya o yerin en büyük mülki amiri tarafından verilir. İdari para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur ve tahsil edilen para cezaları Hazineye gelir kaydedilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Geçici ve Son Hükümler

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili yönetmelikler Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde Bakanlıkça hazırlanarak yürürlüğe konulur. Bu yönetmelikler yürürlüğe konuluncaya kadar bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte yürürlükte bulunan yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.

Yürürlük

MADDE 14. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V.

 

 

 

A. Gül

A. Şener

C. Çiçek

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

 

 

B. Atalay

A. Babacan

H. Çelik

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

 

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

 

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

 

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı V.

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

 

A. Aksu

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

 

TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ORGANİK TARIM KANUNU TASARISI

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1.- Bu Kanunun amacı; tüketiciye güvenilir, kaliteli ürünler sunmak üzere organik ürün ve girdilerin üretiminin geliştirilmesini sağlamak için gerekli tedbirlerin alınmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2.- Bu Kanun, organik tarım faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin kontrol ve sertifikasyon hizmetlerinin yerine getirilmesi ve Bakanlığın denetim usul ve esasları ile yetki, görev ve sorumluluklara dair hususları kapsar.

Tanımlar

MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;

a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,

b) Organik tarım faaliyetleri: Toprak, su, bitki, hayvan ve doğal kaynaklar kullanılarak organik ürün veya girdi üretilmesi yada yetiştirilmesi, doğal alan ve kaynaklardan ürün toplanması, hasat, kesim, işleme, tasnif, ambalajlama, etiketleme, muhafaza, depolama, taşıma, pazarlama, ithalat, ihracat ile ürün veya girdinin tüketiciye ulaşıncaya kadar olan diğer işlemlerini,

c) Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu: Organik ürünün veya girdinin, üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarını kontrol etmek ve sertifikalandırmak üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

d) Kontrol kuruluşu: Organik ürünün veya girdinin, üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarını kontrol etmek üzere, Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

e) Sertifikasyon kuruluşu: Tüm kontrolleri tamamlanmış organik ürün veya girdiyi, kontrol kuruluşunun yaptığı kontrol ve bu kontrole ilişkin bilgi ve belgeler ile gerek duyulan hallerde yaptıracağı analizlere dayanarak sertifikalandırmak üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

f) Yetkilendirilmiş kuruluş: Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu, kontrol kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu olarak Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,

g) Kontrol: Organik tarım faaliyetlerinin bu Kanuna uygun olarak yapılıp yapılmadığının belirlenmesi, düzenli kayıtların tutulması, sonuçların rapor edilmesi, gerek görülmesi halinde ürünün organik niteliğinin laboratuvar analizleri ile test edilmesini,

h) Kontrolör: Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu adına veya kontrol kuruluşu adına, organik tarım faaliyetlerinin her aşamasının ilgili mevzuata göre uygulanmasını kontrol etmek üzere, Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek kişiyi,

ı) Sertifiker: Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu adına, kontrolü tamamlanmış ürünün veya girdinin organik olduğunu onaylamak üzere, Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek kişiyi,

j) Denetim: Organik tarım faaliyetlerinin, bu Kanuna uygun olarak yapılıp yapılmadığını tespit etmek amacıyla, yetkilendirilmiş kuruluşlar, işletmeler ve müteşebbisler ile kontrolör ve sertifikerlerin, Bakanlık veya Bakanlık tarafından denetim yetkisi verilen kuruluşlarca yapılan her türlü denetimini,

k) İşletme: Yetkilendirilmiş kuruluşun kontrolü altında, söz konusu kuruluşlarla sözleşme yapılmak suretiyle organik ürün üretilen, işlenen, depolanan ve pazarlanan yerleri,

l) Müteşebbis: Organik tarım faaliyeti yapan gerçek veya tüzel kişiyi,

m) Sertifikasyon: Bütün kontrol yöntemlerinin uygulanması sonucu işletmenin, organik ürünün ve girdinin mevzuata uygun olarak belgelendirilmesini,

n) Sertifika: Bütün kontrol yöntemlerinin uygulanması sonucu işletmenin, organik ürünün ve organik girdinin mevzuata uygun olduğunu gösteren belgeyi,

o) Çalışma izni: Bu Kanuna göre çalışacak kontrolör, sertifikerler ile yetkilendirilmiş kuruluşlara, Bakanlık tarafından verilen izni,

p) Organik ürün: Organik tarım faaliyetleri esaslarına uygun olarak üretilmiş ham, yarı mamul veya mamul haldeki sertifikalı ürünü,

r) Organik girdi: Organik tarım faaliyetlerinde kullanılan materyali,

s) Organik ürün etiketi: Organik ürün veya ambalajı üzerinde yer alan, ürünü tanıtan veya içindekini belirten herhangi bir kelime, detay, ticarî marka, tescilli marka, paket üzerinde yer alan resim, sembol, doküman, ilan, tabela veya tasma gibi her türlü yazılı ve basılı bilgi ve materyali,

t) Organik ürün logosu: Nitelikleri ve kullanımı bu Kanun kapsamında çıkarılacak yönetmelikte tanımlanan basılı işareti,

İfade eder.                                      

İKİNCİ BÖLÜM

Komiteler, Yetkilendirilmiş Kuruluşlar ve Müteşebbis

Komitelerin oluşumu, yetki, görev ve sorumlulukları

MADDE 4.- Bu Kanunun uygulanmasında; organik tarımın geliştirilmesi yönünde çalışmalar yapmak ve Bakanlık içi koordinasyon ve değerlendirme hizmetleri ile yetkilendirilmiş kuruluşların, işletmelerin, müteşebbislerin, kontrolör ve sertifikerlerin faaliyetlerini izlemek üzere Bakanlık bünyesinde Organik Tarım Komitesi kurulur.

Organik tarımın ticaretini, tanıtımını, araştırmalarını ve diğer organik tarım faaliyet stratejilerini belirlemek ve Bakanlık dışı kurum ve kuruluşlarla koordinasyon ve izleme hizmetlerini yapmak üzere Organik Tarım Ulusal Yönlendirme Komitesi kurulur. Bu Komite; ilgili kamu kurum ve kuruluşları, meslek kuruluşları, sivil toplum örgütleri, üniversiteler ve özel sektör temsilcilerinden olmak üzere en az on kişiden oluşur.

Bu komitelere bağlı olarak, yeter sayıda alt komite oluşturulabilir.

Organik Tarım Komitesi ve Organik Tarım Ulusal Yönlendirme Komitesinin oluşumu ve çalışma şekli ile ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar

MADDE 5.- Bu Kanunun uygulanmasında; organik tarım faaliyetlerinin her türlü kontrol ve sertifikalandırma işlemleri, Bakanlıkça veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kuruluşlarca yapılır. Yetkilendirilmiş kuruluşlar, yeterli ve tecrübeli personel ile teknik alt yapıya sahip olmak zorundadır.

Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu tarafından sertifikalandırılmamış ürünler, organik ürün veya organik girdi adı altında satılamaz.

Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu organik olmayan tarımsal ürün ve girdilere, organik ürün veya organik girdi sertifikası veremez.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar ile kontrolör ve sertifikerler, Bakanlıktan çalışma izni almak zorundadır. Yetkilendirilmiş kuruluşların çalışma izni bittiğinde, Bakanlıktan süre uzatımı almadan tekrar faaliyette bulunamazlar.

Bakanlık tarafından verilen çalışma izni devredilemez.

Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu, kontrol ve sertifikasyon olmak üzere iki ayrı birimden oluşur. Kontrol biriminde görev yapanlar sertifikasyon biriminde, sertifikasyon biriminde görev yapanlar da kontrol biriminde görev yapamazlar.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar, bu Kanuna uygun olarak çıkarılacak yönetmelikte belirlenen dönemlerde Bakanlığa rapor vermek, bilgi ve belgelerini Bakanlık yetkililerine göstermek zorundadırlar.

Yetkilendirilmiş kuruluşlar ile kontrolör ve sertifikerlerin; çalışma izni, izin süresi, süre uzatımı, izinlerinin iptali, görev ve yetkileri, yetki kullanımı, kontrol ve sertifikasyon sistemi ile kontrolör ve sertifiker çalıştırmaya ilişkin usul ve esaslar, Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir.

Müteşebbis

MADDE 6.- Müteşebbisler, yetkilendirilmiş kuruluş kontrolünde çalışmak zorunda olup, bu Kanun kapsamında Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyette bulunamazlar.

Müteşebbisler, kontrol veya denetim amacı ile Bakanlık yetkilileri ile Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluşların yetkililerine ; işletmeye giriş izni vermek ve muhasebe kayıtları ile diğer ilgili dokümanlarını göstermek zorundadırlar. Yetkilendirilmiş kuruluşlar, elde ettikleri bu bilgi ve belgeleri, Bakanlık dışında üçüncü şahıslara veremezler.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Uygulama Esasları

Organik tarım faaliyetleri

MADDE 7.- Organik tarım faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Orman sayılan yerlerde ürün toplanması ile ilgili usul ve esaslar, Çevre ve Orman Bakanlığının görüşü alınarak, Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Hammaddesi tarımsal kaynaklı olan organik ürünlerden elde edilen nihai ürünlerin, imalat veya sanayi ürünü olması halinde, bu nihai ürünlerin üretilmesi ve tüketiciye ulaşıncaya kadar olan aşamalar ile ilgili usul ve esaslar Bakanlığın olumlu görüşü alınarak, ilgili bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.

Organik ürünlerin satışı ve pazarlaması, 24.6.1995 tarihli ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tâbi değildir.

Organik ürünlerin ve girdilerin reklam ve tanıtımı

MADDE 8.- Organik ürün ve girdilerin etiket ve logoları yalnızca organik ürünler ve girdiler için kullanılır. Organik ürünlerin ve girdilerin etiketi ve logosu, reklam ve tanıtımı; sahte, yanıltıcı veya ürünün yapısına, özelliklerine, içeriğine, kalitesine, orijinine ve üretim tekniklerine göre hatalı bir izlenim yaratacak, ürünün sahip olmadığı etki ve özelliklere atıfta bulunacak biçimde olamaz ve tüketiciyi yanıltacak yazı, resim, şekil ve benzerlerini içeremez.

Organik ürünlerin ve girdilerin ihracatı

MADDE 9. - İhracat sertifikası olmayan organik ürün veya girdiler, organik ürün veya organik girdi adı altında ihraç edilemez.

İhraç edilen fakat alıcısı tarafından iade edilen ürün ve girdiler, mahrecine iade olarak kabul edilir. Söz konusu ürünler ve girdiler, ithalatta yapılan kontrol ve belgelerden muaf olup, gümrük idareleri tarafından sadece ayniyat tespiti yapılarak, ilgili mevzuat çerçevesinde yurda girişlerine izin verilir.

Organik ürünlerin ve girdilerin ithalatı

MADDE 10.- İhracat sertifikası olmayan organik ürün veya girdiler, organik ürün veya organik girdi adı altında ithal edilemez. Gümrükler dahil yapılan kontrollerde, organik olmadığı tespit edilen ürün ve girdilerin, yurt içine organik ürün veya girdi adı altında sokulması, dağıtılması ve satışının yapılmasına izin verilmez. Bu ürün ve girdiler, sorumlu müteşebbise iade edilir yada ilgili ulusal mevzuatına uygun olmaları halinde, yurt içinde organik olmayan ürün veya girdi olarak değerlendirilmesine izin verilir.

Denetim

MADDE 11.- Bu Kanunun uygulanmasında; yetkilendirilmiş kuruluşlar, işletmeler ve müteşebbisler ile kontrolör ve sertifikerlerin her türlü denetimi Bakanlık tarafından yapılır.

Bakanlık gerekli gördüğü hallerde denetim yetkisini kısmen veya tamamen, akreditasyonu yapılmış; kamu kurum ve kuruluşlarına, özel sektör tüzel kişilerine ve üniversitelere devredebilir.

Denetim hizmetlerinde çalışacak personelin yetki ve sorumlulukları ile hizmet içi eğitimine ilişkin usul ve esaslar, Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Ceza Hükümleri, Cezaların Tahsili ve İtiraz

Ceza hükümleri

MADDE 12.- Bu Kanun hükümlerine uymayanlara uygulanacak cezai hükümler aşağıda belirtilmiştir:

a) 5 inci maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, onmilyar lira idarî para cezası verilir.

b) 5 inci maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilenlere, ellimilyar lira idarî para cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, yetki ve izin belgeleri iptal edilir. Başka ad ve unvan altında olsa dahi, bu Kanun kapsamında çalışmalarına izin verilmez.

c) 5 inci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, onbeşmilyar lira idarî para cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, idarî para cezası iki katı olarak uygulanır ve kendilerine bir daha çalışma izni verilmez.

d) 5 inci maddenin beşinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, yirmimilyar lira idarî para cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, çalışma izinleri iptal edilir.

e) 5 inci maddenin altıncı fıkrasına aykırı hareket eden kuruluşlara, onbeşmilyar lira idarî para cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, idarî para cezası iki katı olarak uygulanır ve çalışma izinleri iptal edilir.

f) 5 inci maddenin yedinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, yirmimilyar lira idarî para cezası verilir.

g) 6 ncı maddenin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, onmilyar lira idarî para cezası verilir.

h) 6 ncı maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, yirmimilyar lira idarî para cezası verilir.

ı) 8 inci maddeye aykırı hareket edenlere onbeşmilyar lira idarî para cezası verilir. Aykırılık etiket bilgilerinden kaynaklanıyorsa, etiket bilgileri düzeltilinceye kadar ürüne el konulur ve yukarıdaki para cezası uygulanıp ürün piyasadan toplattırılır. Toplatma masrafları müteşebbisten tahsil edilir.

j) 9 uncu maddenin birinci fıkrası ile 10 uncu maddeye aykırı hareket edenlere, otuz milyar lira idarî para cezası verilir.

k) Bu Kanuna göre denetimleri engelleyen kişi ve kuruluşlara, onmilyar lira idarî para cezası verilir.

Cezaların tahsili ve itiraz

MADDE 13.- Bu Kanunda yazılı olan idarî para cezaları, Bakanlık veya o yerin en büyük mülki amiri tarafından verilir. İdari para cezalarına dair kararlar ilgililere 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur ve tahsil edilen para cezaları Hazineye gelir kaydedilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Geçici ve Son Hükümler

GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili yönetmelikler, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde Bakanlıkça hazırlanarak yürürlüğe konulur. Bu yönetmelikler yürürlüğe konuluncaya kadar, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte yürürlükte bulunan yönetmeliklerin, bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.

Yürürlük

MADDE 14.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.