Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

T.B.M.M.  (S. Sayısı : 399)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı  ile İçişleri ve Dışişleri Komisyonları Raporları (1/710)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                9.12.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-764/5397

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 5.11.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

İkinci Dünya Savaşı sonrasında, Güney Afrika Cumhuriyetindeki (GAC) “beyaz” azınlık yönetiminin uygulamaya başladığı Apartheid politikası nedeniyle ülkemizle GAC arasında hiçbir alanda resmî bir ilişki tesis edilmemiş ve uluslararası platformlarda GAC Hükümetini kınayan tüm BMkararlarına iştirak edilmiştir. Ülkemizle GAC arasındaki resmî ilişkiler, bu ülkede 1990 yılından itibaren Apartheid rejiminin sona ereceğinin anlaşılmasını takiben kurulmuş ve 1994 yılında Pretoria’da Büyükelçilik açılmıştır.

Bu itibarla, ülkemiz ile GAC arasında siyasî, iktisadî, sosyal ve kültürel alanlarda ilişkilerimizi ve işbirliğini geliştirip pekiştirecek ikili anlaşmalar ancak son yıllarda gerçekleştirilmiş ve gerçekleştirilmektedir.

Terör ve terörist faaliyetlerle bağlantılı suçların her çeşidiyle 20 yılı aşkın bir süredir mücadele eden Türkiye ile, ırkçılık ve ırkçılığın getirdiği suç şebekeleriyle mücadele eden Güney Afrika Cumhuriyeti arasında son yıllarda terör ve suçla mücadeleye karşı bir çıkar birliği oluşmuş ve bu doğrultuda yapılacak işbirliğinin iki ülkenin çıkarlarına hizmet edeceği görülmüştür.

Türkiye gibi bölgesel bir güç olan Güney Afrika Cumhuriyeti, kendi çevresinde uluslararası barış ve istikrarın sağlanmasına önemli katkılarda bulunmakta, Afrika kıtasında kalıcı barış ve istikrar ortamı sağlanmasının önünde engel teşkil eden bazı ihtilaflı sorunların çözümlenmesinde önemli rol oynamaktadır. Örneğin Kongo Demokratik Cumhuriyeti’nde iç savaşa taraf olan grupların bir araya getirilerek bir barış anlaşmasının imzalanmasını sağlamış, ayrıca bu ülkede sağlanan barış ortamının kalıcı olmasını teminen, oluşturulan barışı koruma gücüne aktif katılım sağlamıştır. Ülkemizin de Somali, Bosna-Hersek, Kosova, Makedonya ve son olarak Afganistan olmak üzere barışı koruma faaliyetlerine önemli katkı sağlayan ve bu konuda engin tecrübe ve birikimi olan bir ülke olduğu düşünüldüğünde, GAC’yle güvenlik işbirliği alanında yapılacak işbirliğinin ve karşılıklı deneyim paylaşımının önemi belirgin bir şekilde ortaya çıkmaktadır.

Tüm bu hususlar göz önüne alındığında, 14 Ekim 2003 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis İşbirliği Anlaşması”nın her iki ülkenin polisiye faaliyetlerdeki deneyimlerini birbirlerine aktarmalarına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Sözkonusu Anlaşmada yolsuzluk, örgütlü suçlar, uyuşturucu ve psikotrop maddelerin imalatı ve kaçakçılığı, kara para aklama, banknot, senet gibi önemli belgelerin sahteciliği ve kültürel varlıkların kaçakçılığıyla mücadele, ayrıca asayişin korunması, personel eğitimi ve suç önlemede kullanılan yöntemler konularında da işbirliği yapılması hükme bağlanmıştır.

Sözkonusu anlaşmanın iki ülke arasındaki güvenlik işbirliği faaliyetlerine ivme kazandıracağı ve karşılıklı bilgi alışverişi neticesinde polis işbirliği alanında her iki ülkeye önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.


İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             İçişleri Komisyonu 8.1.2004

Esas No. : 1/710

Karar No. : 55

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 9.12.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca, 16.12.2003 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz, 7.1.2004 tarihli 23 üncü toplantısında Dışişleri, İçişleri ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Tasarı ile; Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti ile güvenlik işbirliği faaliyetlerine ivme kazandıracağı ve karşılıklı bilgi alışverişi neticesinde polis işbirliği alanında her iki ülkeye önemli katkılar sağlayacağı düşüncesiyle, yolsuzluk, örgütlü suçlar, kültürel varlıkların ve uyuşturucu maddelerin kaçakçılığıyla mücadele, banknot gibi önemli belgelerin sahteciliğiyle mücadele, personel eğitimi, suç önlemede kullanılan yöntemler konularında işbirliği yapılması hükme bağlanmaktadır. Tasarı ile uygun bulunması öngörülen anlaşmayla iki ülke arasındaki ilişkiler ve dayanışmanın artırılması amaçlanmaktadır.

Anlaşmanın onaylanmasının uygun bulunmasına ilişkin Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiştir.

Komisyonumuz, Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.

Raporumuz, Dışişleri Komisyonununa sunulmak üzere arz olunur.

                          Başkan                                   Başkanvekili                                Sözcü

            Tevfik Ziyaeddin Akbulut                         Ali Sezal                          Ümmet Kandoğan

                         Tekirdağ                                Kahramanmaraş                             Denizli

                           Kâtip                                           Üye                                        Üye

               Muharrem Tozçöken                      Ali Küçükaydın                       Şevket Gürsoy

                         Eskişehir                                       Adana                                  Adıyaman

                             Üye                                            Üye                                        Üye

                    Reyhan Balandı                            Şevket Orhan                     Ali Yüksel Kavuştu

                           Afyon                                         Bursa                                     Çorum

                             Üye                                            Üye                                        Üye

              Mehmet Sait Armağan                    Sıdıka Sarıbekir                    Nusret Bayraktar

                          Isparta                                       İstanbul                                  İstanbul

                             Üye                                            Üye                                        Üye

                       Hakkı Ülkü                               Sinan Özkan                     Mehmet Sefa Sirmen

                            İzmir                                      Kastamonu                                Kocaeli

                                                     Üye                                           Üye

                                            Mehmet Kartal                            Şükrü Önder

                                                     Van                                          Yalova

 

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi                  8.4.2004

           Dışişleri Komisyonu

Esas No. : 1/710

Karar No. : 196

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

           Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 8 Nisan 2004 tarihli 33 üncü toplantısında Dışişleri Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Terör ve terörist faaliyetlerle ilgili suçlarla yirmi yılı aşkın süredir mücadele eden Türkiye ile ırkçılık ve ırkçılığın getirdiği suç şebekeleriyle mücadele eden Güney Afrika Cumhuriyeti arasında son yıllarda oluşan çıkar birliğinin pekiştirdiği güvenlik işbirliği Anlaşması, iki ülkenin polisiye faaliyetlerdeki deneyimlerini birbirlerine aktarmalarını amaçlamaktadır.

             Tasarı, Komisyonumuzca uygun görülerek aynen kabul edilmiştir.

    Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

               Başkanvekili                                Sözcü                                              Kâtip

             Hüseyin Kansu                         Eyyüp Sanay                                 A. Müfit Yetkin

                   İstanbul                                   Ankara                                          Şanlıurfa

                      Üye                                        Üye                                                Üye

        Nur Doğan Topaloğlu                 Mehmet Güner                              Mustafa Dündar

                    Ankara                                     Bolu                                               Bursa

                      Üye                                        Üye                                                Üye

            M. İhsan Arslan                     Mehmet Eraslan                                 Halil Akyüz

                 Diyarbakır                                 Hatay                                            İstanbul

                      Üye                                        Üye                                                Üye

                Fikret Ünlü                            Ufuk Özkan                                   Hasan Ören

                  Karaman                                  Manisa                                           Manisa

                      Üye                                        Üye                                                Üye

                  Nihat Eri                         Süleyman Gündüz                              Öner Ergenç

                   Mardin                                   Sakarya                                              Siirt

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE GÜNEY AFRİKA CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA POLİS İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 14 Ekim 2003 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Polis İşbirliği Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE GÜNEY AFRİKA CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA POLİS İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

                        

Recep Tayyip Erdoğan

                  Başbakan

   Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.        Devlet Bak. ve Başb. Yrd.               Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

                    A. Gül                                       A. Şener                                         M. A. Şahin

              Devlet Bakanı                            Devlet Bakanı                                  Devlet Bakanı

                  B. Atalay                                   A. Babacan                                         M. Aydın

              Devlet Bakanı                            Devlet Bakanı                                Adalet Bakanı V.

                   G. Akşit                                    K. Tüzmen                                       M. A. Şahin

        Millî Savunma Bakanı                      İçişleri Bakanı                                  Maliye Bakanı

                M. V. Gönül                                   A. Aksu                                         K. Unakıtan

          Millî Eğitim Bakanı           Bayındırlık ve İskân Bakanı V.                      Sağlık Bakanı

                   H. Çelik                                      A. Aksu                                           R. Akdağ

            Ulaştırma Bakanı                Tarım ve Köyişleri Bakanı             Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

                 B. Yıldırım                                    S. Güçlü                                      M. Başesgioğlu

      Sanayi ve Ticaret Bakanı           En. ve Tab. Kay. Bakanı               Kültür ve Turizm Bakanı V.

                 A. Coşkun                                 M. H. Güler                                        H. Çelik

                                                         Çevre ve Orman Bakanı

                                                                      O. Pepe

 

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE

GÜNEY AFRİKA CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA

POLİS İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASI

GİRİŞ

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti (bundan böyle birlikte “Taraflar”, ayrı ayrı “Taraf” olarak anılacaklardır);

İkili ilişkilerinin gelişmesine katkıda bulunmak arzusuyla;

Suç ve özellikle suçun örgütlü türleriyle ilgili kaygılarını ifadeyle;

Suç faaliyetlerinin bütün türleriyle etkin biçimde mücadele etme isteğiyle;

Taraf oldukları uluslararası anlaşmaların amaç ve ilkelerini ve aynı zamanda Birleşmiş Milletler ve suçla mücadelede uzman kuruluşlarının kararlarını gözönünde bulundurarak;

Aşağıdaki hususlarda anlaşmaya varmışlardır:

MADDE 1

YETKİLİ MAKAMLAR VE İŞBİRLİĞİNDE BULUNMA ZORUNLULUĞU

1) Bu Anlaşmanın uygulanmasından sorumlu Yetkili Makamlar;

a) Türkiye tarafında, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü; ve

b) Güney Afrika tarafında, Güney Afrika Polis Teşkilatı olacaktır.

2) Yetkili Makamlar, kendi yetki alanları çerçevesinde hareket ederek ve Taraf Devletlerin ülkelerinde yürürlükte olan ulusal hukuka ve uluslararası yükümlülüklerine tâbi olarak bu Anlaşma hükümleri uyarınca işbirliğinde bulunacaklardır.

MADDE 2

İŞBİRLİĞİ ALANLARI

1) Yetkili Makamlar aşağıdakiler dahil, fakat onlarla sınırlı olmamak kaydıyla suçların önlenmesi ve soruşturulmasında işbirliğinde bulunacaklardır:

a) Yolsuzluk ve örgütlü suçlar;

b) Ateşli silahlar, mühimmat, radyoaktif maddeler dahil, patlayıcı ve zehirli madde kaçakçılığı;

c) Yasadışı uyuşturucu ve psikotrop madde imalatı ve kaçakçılığı ile bunların imalatında kullanılan diğer maddeler;

d) Para aklama dahil malî veya ekonomik suçlar;

e) Banknot, senet ve diğer önemli belgelerin sahteciliği;

f) Motorlu taşıtlar dahil çalıntı eşyaların kaçakçılığı;

g) Yetkili Makamların yetki alanına uygun olarak insan ticareti, köle ticareti, fuhuş ve yasadışı göçle ilgili suçlar;

h) Kültürel varlıkların ve sanat eserlerinin kaçakçılığı;

i) İşlenmemiş elmas ve işlenmemiş değerli metal kaçakçılığı ve ilgili suçlar.

2) Yetkili Makamlar aynı zamanda aşağıdaki teknik alanlarda da işbirliğinde bulunacaklardır:

a) Asayişin korunmasında kullanılan teknik ve yöntemler;

b) Adlî tıp ve diğer bilimsel veya teknik polis soruşturmalarında kullanılan yöntemler ve takip edilen prosedürler;

c) Personel eğitimi;

d) Suç önlemede kullanılan yöntemler.

3) Yetkili Makamlar aynı zamanda, ilgili uluslararası sözleşmeler ve 1373 (2001) ve 1390 (2001) sayılı Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi Kararları dahil Tarafların ülkelerinde yürürlükte olan ulusal hukuk kuralları ve uluslararası yükümlülüklerine uygun olarak terörist faaliyetlerin önlenmesi ve bastırılmasında da işbirliğinde bulunacaklardır.

4) Bu Anlaşma, suçluların iadesi ve cezaî konularda karşılıklı adlî yardımlaşma için uygulanamaz.

5) 1’den 4’e kadar olan fıkralarda yer alan hükümlerle ilgili olarak bu Anlaşma Yetkili Makamların diğer alanlarda ve biçimlerde polis işbirliğini belirleme ve geliştirmelerini engellemez.

MADDE 3

İŞBİRLİĞİNİN BİÇİMİ

2. madde hükümlerinin gerçekleştirilmesi amacıyla Yetkili Makamlar aşağıdaki biçimlerde işbirliğinde bulunacaklardır;

a) Planlanan veya işlenen suçlar ile bu suçlara karışan kişi ve örgütlerle ilgili bilgi mübadelesi;

b) 4. maddede belirtildiği üzere yardım taleplerinin yerine getirilmesi;

c) Cezaî yargıdan veya bir hükmün ifasından kaçanlar ile kayıp oldukları bildirilen kişilerin aranması;

d) Uyuşturucu ve psikotrop maddeler ve bunların imalinde kullanılan teknoloji ve materyallerle ilgili adlî ve operasyonel bilgi dahil, uyuşturucu ve psikotrop maddelerin incelenmesi ve tanımlanmasında kullanılan yeni yöntemler hakkında bilgi mübadelesi;

e) Uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların imalinde kullanılan maddelerin örneklerinin mübadelesi;

f) Elde edilen tecrübelerin ve polisiye görevlerin yerine getirilmesinde kullanılan tekniklerin mübadelesi;

g) Mevzuat mübadelesi;

h) Karşılıklı yarar temeline dayalı olarak, bilimsel ve teknik yazılı belgelerin ve Yetkili Makamların görevlerine dair verilerin mübadelesi;

i) Gerekli görüldüğünde toplantılar düzenlenmesi.

MADDE 4

YARDIM TALEBİ

1) Bu Anlaşma çerçevesinde işbirliği, ilgili Yetkili Makamın yardım talebi veya böyle bir yardımın diğer Yetkili Makamı ilgilendirdiğini düşünen Yetkili Makamın girişimi üzerine gerçekleştirilebilecektir.

2) Yazılı olarak teyit edilmeyen talepler yerine getirilmeyecektir.

3) Talebin doğruluğu veya içeriğiyle ilgili herhangi bir şüphe mevcut olduğu takdirde, ek teyit talebinde bulunulabilir. Ek bilgiyle desteklenmeyen talepler yerine getirilmeyecektir.

4) Yardım talepleri aşağıdaki hususları içerecektir;

a) Yardım için başvuruda bulunan Yetkili Makamın teşkilatının adı ve yardım talebi iletilen Yetkili Makamın teşkilatının adı;

b) Olayın ayrıntıları;

c) Talebin amacı ve esasları;

d) Yardım talebinin niteliği;

e) Talebin etkin biçimde yerine getirilmesine yardımcı olabilecek diğer ayrıntılı bilgiler.

5) Yardım talepleri Yetkili Makamın başkanı veya vekili tarafından imzalanacaktır.

MADDE 5

YARDIMIN REDDİ

1) Talepte bulunulan Yetkili Makam, talebin yerine getirilmesinin egemenlik, güvenlik, asayiş veya devletin diğer temel çıkarlarına zarar vereceği veya herhangi bir mahkeme kararı ya da uluslararası yükümlülükler dahil ulusal hukuk kurallarıyla çelişeceği görüşündeyse, bu Anlaşmada öngörülen yardımı kısmen veya tamamen reddedebilir.

2) Talepte bulunulan Yetkili Makamın ülkesinin ulusal hukuku uyarınca cezalandırılması mümkün olmayan bir faaliyetle ilgili olarak iletilen yardım talebi reddedilebilir.

3) Yardım talebinin yerine getirilmesi talepte bulunulan Yetkili Makamın kaynaklarına büyük bir yük getirecekse talebin yerine getirilmesi reddedilebilir.

4) Mümkün olduğu takdirde, talepte bulunulan Yetkili Makam, 1. paragraf uyarınca yardım talebini reddetme kararı almadan önce getirilecek koşullara göre yardımın yapılıp yapılamayacağını belirlemek amacıyla talepte bulunan Yetkili Makama danışacaktır. Eğer talepte bulunan Yetkili Makam önerilen koşullarda yardım almayı kabul ederse bu koşullara uygun olarak davranacaktır.

5) Talepte bulunan Yetkili Makama talebin yerine getirilmesinin tamamen veya kısmen reddedildiği, bu durumun sebeplerine dair bir açıklamayla birlikte yazılı olarak bildirilecektir.

MADDE 6

TALEPLERİN YERİNE GETİRİLMESİ

1) Talepte bulunulan Yetkili Makam talebin derhal ve tam yerine getirilmesini sağlamak için gerekli bütün tedbirleri alacaktır.

2) Talepte bulunan Yetkili Makama talebin yerine getirilmesini engelleyen veya talebin yerine getirilmesinde önemli gecikmeye sebep olacak durumlar derhal bildirilecektir.

3) Talebin ifası talepte bulunulan Yetkili Makamın yetkisi kapsamında değilse, talepte bulunan Yetkili Makam bu durumdan derhal haberdar edilecektir.

4) Talepte bulunulan Yetkili Makam, talebin tam olarak yerine getirilebilmesi için gerekli gördüğü ek bilgi talebinde bulunabilir.

5) Talepte bulunulan Yetkili Makam, talebin derhal yerine getirilmesinin ülkesinde halen sürdürülmekte olan cezai yargı veya diğer hukukî muamele ya da soruşturmaları engelleyebileceği görüşündeyse, talebin yerine getirilmesini durdurabilir veya talepte bulunan Yetkili Makamla görüşmelerde bulunduktan sonra gerekli olduğu belirtilen koşullarla talebin yerine getirilmesine izin verebilir. Talepte bulunan Yetkili Makam önerilen koşullarda yardım almayı kabul ederse, bu koşullara uygun olarak davranacaktır.

6) Talepte bulunan Yetkili Makamın başvurusu alındığında, talepte bulunulan Yetkili Makam talepte bulunulduğunun, talebin içeriğinin ve talebin ekinde yer alan belgelerin ve aynı zamanda yardımda bulunulduğunun gizliliğinin sağlanması için gerekli bütün tedbirleri alacaktır. Gizliliği korunarak talebin yerine getirilmesi mümkün olmadığı takdirde, talepte bulunan Yetkili Makam bu durumdan haberdar edilecek ve ilgili Taraf bu koşullarda talebin yerine getirilmesinin kabul edilebilir olup olmadığına karar verecektir.

7) Talepte bulunulan Yetkili Makam, talepte bulunulan Yetkili Makama atılan adımlar ve talebin yerine getirilmesiyle ilgili sonuçları en kısa zamanda bildirecektir.

MADDE 7

BİLGİ, BELGE VE KİŞİSEL VERİLERİN KULLANIMIYLA İLGİLİ

SINIRLAMALAR

1) Yetkili Makamlardan biri, bilgi, belge ve kişisel verileri tahditli kabul eder veya açıklanmasını onaylamazsa, diğer Yetkili Makam gizliliğini temin edecektir. Bu tahdidin derecesi, sağlayan Yetkili Makam tarafından belirlenecektir.

2) Bu Anlaşma uyarınca alınan bilgi, belge ve kişisel veriler talep edilme veya sağlanma nedenleri dışında sağlayan Yetkili Makam onayı olmaksızın başka amaçlarla kullanılamazlar.

3) Bu Anlaşma uyarınca alınan bilgi, belge ve kişisel veriler, sağlayan Yetkili Makamın yazılı onayı alınmadan üçüncü bir tarafa açıklanmayacaklardır.

MADDE 8

MASRAFLAR

Bu Anlaşma uyarınca bir talebin yerine getirilmesindeki olağan harcamalar, Taraflarca üzerinde başka türlü anlaşmaya varılmamışsa, talepte bulunulan Tarafça karşılanacaktır. Talebin yüksek veya sıradışı masraflar gerektirmesi durumunda Taraflar, talebin yerine getirilebileceği koşullar ile masrafların karşılanma yolunu belirlemek amacıyla birbirlerine danışacaklardır.

MADDE 9

DİL

Yetkili Makamlar, bu Anlaşma uyarınca gerçekleştirecekleri işbirliğini İngilizce yürüteceklerdir.

MADDE 10

TOPLANTILAR VE DANIŞMALAR

Bu Anlaşmanın yürütülmesini kolaylaştırmak amacıyla Yetkili Makamlar gerektiğinde, işbirliğini tartışmak ve geliştirmek amacıyla toplantılar ve danışmalar gerçekleştireceklerdir.

MADDE 11

ANLAŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜ

Bu Anlaşmanın yorumundan veya uygulanmasından doğacak uyuşmazlıklar, Taraflar arasında yapılacak danışma ve görüşmelerle dostane biçimde çözüme kavuşturulacaktır.

MADDE 12

DİĞER ULUSLARARASI ANLAŞMALARLA İLİŞKİ

Bu Anlaşmanın hükümleri, Tarafların imzalamış bulundukları diğer uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan hak ve yükümlülüklerini etkilemeyecektir.

MADDE 13

YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ, SONA ERDİRME VE DEĞİŞİKLİKLER

1) Bu Anlaşma Tarafların anayasa ve mevzuatlarına göre gerekli koşulların tamamlandığını diplomatik yollardan yazılı olarak birbirlerine bildirdikleri tarihte yürürlüğe girecektir. Yürürlüğe giriş tarihi son bildirimin alındığı tarih olacaktır.

2) Bu Anlaşma Taraflardan herhangi birinin Anlaşmayı sona erdirme niyetini altı ay önceden diğer Tarafa diplomatik yollardan yazılı olarak bildirimine kadar yürürlükte kalacaktır.

3) Bu Anlaşma, Taraflar arasında diplomatik yollardan nota teatisiyle alınacak karşılıklı onaylarıyla değiştirilebilir.

Hükümetlerin tam yetkisini haiz aşağıda imzası olanlarca bu Anlaşma Türkçe ve İngilizce dillerinde, hepsi aynı derecede geçerli olmak kaydıyla ikişer örnek imzalanmış ve mühürlenmiştir.

Ankara’da 2003 yılının 14 Ekim günü gerçekleştirilmiştir.

 

                Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti                    Güney Afrika Cumhuriyeti Hükümeti

                                     Adına                                                                  Adına

 

                      Recep Tayyip Erdoğan                                          Jacob G. ZUMA

                                  Başbakan                                               Cumhurbaşkanı Yardımcısı