Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 668)
17.7.2004 Tarihli ve
5231 Sayılı Dernekler Kanunu ile Anayasanın 89 uncu ve 104 üncü Maddeleri
Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri
Gönderme Tezkeresi ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/873)
Not : Kanun, Başkanlıkça;
Anayasa ve İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Cumhurbaşkanlığı
02/08/2004
Sayı :
B.01.0.KKB.01-18/A-8-2004-886
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İLGİ: 22.07.2004 günlü,
A.01.0.GNS.0.10.00.02-6720/21486 sayılı yazınız.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Kurulu’nca 17.07.2004 gününde kabul edilen 5231 sayılı "Dernekler
Kanunu" incelenmiştir:
İncelenen Yasa'nın,
- 10. maddesinin birinci fıkrasında,
"Dernekler, tüzüklerinde gösterilen
amaçları gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden, siyasi partilerden,
işçi ve işveren sendikalarından ve mesleki kuruluşlardan maddi yardım alabilir
ve adı geçen kurumlara maddi yardımda bulanabilirler.",
- 21. maddesinde de,
"Dernekler mülki idare amirliğine
önceden bildirimde bulunmak şartıyla yurt dışındaki kişi, kurum ve
kuruluşlardan ayni ve nakdi yardım alabilirler. Bildirimin şekli ve içeriği
yönetmelikte düzenlenir. Nakdî yardımların bankalar aracılığıyla alınması
zorunludur."
düzenlemelerine yer verilmiştir.
Bu düzenlemelere göre, dernekler yurt
dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan yardım alabilecek ve siyasal partilere
yardım yapabileceklerdir.
Anayasa'nın, siyasal partilerin uyacakları
esasları düzenleyen 69. maddesinin onuncu fıkrasında, yabancı devletlerden,
uluslararası kuruluşlardan ve Türk uyrukluğunda olmayan gerçek ve
tüzelkişilerden maddi yardım alan siyasal partilerin temelli kapatılacakları
belirtilmiştir.
Bu fıkrayla, siyasal partilerin yabancı
devletlerden, uluslararası kuruluşlardan, yabancı gerçek ya da tüzelkişilerden
yardım alması yasaklanmış; tersine davranan siyasal partilerin kapatılmaları
öngörülmüştür.
Oysa, incelenen Yasa'nın yukarıda yer
verilen düzenlemelerine göre, bir derneğin yurt dışındaki kişi, kurum ve
kuruluşlardan yardım alıp, bu yardımı siyasal partilere "yardım" adı
altında aktarmaları olanaklıdır.
Böylece, anayasal kurala uygunluğu
sağlayacak bir önlem bulunmadığı için, yasa ile anayasal yasak dolaylı yoldan
aşılmış olmaktadır.
Bu nedenle, incelenen Yasa'nın 10.
maddesinin birinci fıkrası ile 21. maddesi Anayasa'nın
69. maddesinin onuncu fıkrasındaki kuralla bağdaşmamaktadır.
Yayımlanması yukarıda açıklanan gerekçeyle
uygun görülmeyen 5231 sayılı "Dernekler Kanunu", 10 ve 21.
maddelerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için,
Anayasa'nın değişik 89 ve 104. maddeleri uyarınca ilişikte geri gönderilmiştir.
Ahmet Necdet Sezer
Cumhurbaşkanı
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri Komisyonu 27.10.2004
Esas No. : 1/873
Karar No. : 2
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 12.7.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
"Dernekler Kanunu Tasarısı", 17.7.2004 tarihinde TBMM Genel Kurulu
tarafından kabul edilerek kanunlaşmıştır. Söz konusu 5231 sayılı Kanun,
2.8.2004 tarihinde, sayın Cumhurbaşkanı tarafından Anayasanın 89 ve 104 üncü
maddeleri gereğince bir daha görüşülmek üzere TBMM'ye geri gönderilmiştir.
Başkanlığınızca 4.8.2004 tarihinde Komisyonumuza havale edilen geri gönderme
tezkeresi, Komisyonumuzun 26.10.2004 tarihli ikinci toplantısında incelenip
görüşülmüştür.
Geri gönderme tezkeresi,
5231 sayılı Kanunun 10 ve 21 inci maddelerinin Anayasanın 69 uncu maddesindeki
kuralla bağdaşmadığı gerekçesiyle, söz konusu 10 ve 21 inci maddelerin bir kez
daha görüşülmesine ilişkindir. 5231 sayılı Kanunun 21 inci maddesine göre,
derneklerin yurt dışındaki kişi ve kuruluşlardan yardım almaları olanaklıdır.
Aynı Kanunun 10 uncu maddesine göre ise dernekler, siyasi partilere maddi
yardımda bulunabilirler. Dolayısıyla yurt dışından yardım alan derneklerin
siyasi partilere maddi yardımda bulunmaları olanaklıdır. Oysa Anayasanın 69
uncu maddesi siyasal partilerin yurt dışındaki kişi ve kuruluşlardan yardım
almalarını yasaklamıştır. Bu durumda, Anayasanın 69 uncu maddesi 5231 sayılı
Kanunun 10 ve 21 inci maddeleri yoluyla aşılmış olmaktadır.
Geri Gönderme Tezkeresinin
komisyonumuzda görüşülmesi sırasında, 5231 sayılı Kanunun tümünün görüşülmesine
gerek olmadığı, Sayın Cumhurbaşkanınca bir kez daha görüşülmesi istenen 10 ve
21 inci maddelerin görüşülmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Söz konusu maddelerin görüşülmesi
sırasında, İçişleri Bakanı Sayın Abdülkadir AKSU tarafından üç temel noktada
özetlenebilecek görüşler ileri sürülmüştür:
1. Düzenlemelerin yeni
olmayışı: Söz konusu düzenlemeler 2908 sayılı eski Dernekler Kanununda da
bulunmaktadır. 2908 sayılı Kanunun 60 ve 61 inci maddeleri, 5231 sayılı Kanunun
10 ve 21 inci maddeleriyle aynı düzenlemeyi içermektedir. İfade ediliş
biçimleri bile aşağı yukarı aynıdır. Dolayısıyla bu konuda yeni bir düzenleme
yapılmamış olup eski kanundaki düzenleme aynen aktarılmıştır.
2. Uygulamada belirtilen
sakıncaların oluşmaması: Geri Gönderme
Tezkeresinde belirtilen sakınca, yani derneklerin yurt dışından yardım alması
ve yurt dışından yardım alamayan siyasal partilere yardım etmesi ve böylece
Anayasanın 69 uncu maddesindeki yasağın aşılması sakıncası bugüne kadar bir kez
bile oluşmamıştır. Dolayısıyla derneklerin ve siyasal partilerin anayasal bir
yasağı aşma yönünde davranacaklarını düşünmek için bir neden bulunmamaktadır.
3. Avrupa Birliği
İlerleme Raporu: Avrupa Birliğinin ülkemize ilişkin ilerleme raporunda, 5231
sayılı Kanunun dernekler konusunda getirdiği düzenlemelerden övgüyle söz
edilmektedir. Bu değişiklikler Avrupa Birliği üyelerinin benimsediği demokratik
toplum düzenine uygun düzenlemelerdir. Ancak aynı raporda, dışarıdan yardım
alınmasını ön izne bağlayan düzenlemenin kaldırılmış olmasının geri gönderilmiş
olmasından kaygıyla söz edilmektedir.
Komisyonumuz, bu
açıklamalar doğrultusunda, 5231 sayılı Kanunun Cumhurbaşkanınca bir kez daha
görüşülmek üzere geri gönderilen 10 ve 21 inci maddelerini aynen kabul
etmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula
sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü
Önder |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Sinan
Özkan |
Ali
Küçükaydın |
Şevket
Gürsoy |
|
|
Kastamonu |
Adana |
Adıyaman |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nur Doğan
Topaloğlu |
Ali
Yüksel Kavuştu |
Ali Ayağ |
|
|
Ankara |
Çorum |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem
Tozçöken |
Fuat
Geçen |
Recep
Koral |
|
|
Eskişehir |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sıdıka
Sarıbekir |
Selami
Uzun |
Mehmet
Erdemir |
|
|
İstanbul |
Sivas |
Yozgat |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
ANAYASANIN 89 UNCU VE 104
ÜNCÜ MADDELERİ GEREĞİNCE CUMHURBAŞKANINCA BİR DAHA GÖRÜŞÜLMEK ÜZERE GERİ
GÖNDERİLEN
KANUN
DERNEKLER KANUNU
Kanun No. 5231 Kabul Tarihi : 17.7.2004
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; dernekler,
dernek şube veya temsilcilikleri, federasyonlar, konfederasyonlar ve yabancı
dernekler ile merkezleri yurt dışında bulunan dernek ve vakıf dışındaki kâr
amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye'deki şube veya temsilciliklerinin yasak ve
izne tâbi faaliyetlerini, yükümlülüklerini, denetimlerini ve uygulanacak
cezalar ile derneklere ilişkin diğer hususları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Dernek: Kazanç paylaşma dışında,
kanunlarla yasaklanmamış belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere, en
az yedi gerçek veya tüzel kişinin, bilgi ve çalışmalarını sürekli olarak
birleştirmek suretiyle oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip kişi topluluklarını,
b) Derneğin yerleşim yeri: Derneğin
yönetim faaliyetlerinin yürütüldüğü yeri,
c) Dernek merkezi: Derneğin yerleşim
yerinin bulunduğu il veya ilçeyi,
d) Mülkî idare amiri: Dernek merkezinin
bulunduğu yerin vali veya kaymakamını,
e) Dernekler birimi: İllerde il dernekler
müdürlüğünü, ilçelerde dernekler büro şefliğini,
f) Plâtform: Derneklerin kendi aralarında
veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı
gerçekleştirmek üzere girişim, hareket ve benzeri adlarla oluşturdukları tüzel
kişiliği bulunmayan geçici nitelikteki birliktelikleri,
g) Üst kuruluş: Derneklerin oluşturduğu
tüzel kişiliği bulunan federasyonları ve federasyonların oluşturduğu
konfederasyonları,
h) Şube: Dernek faaliyetlerinin
yürütülebilmesi için bir derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği olmayan ve
bünyesinde organları bulunan alt birimi,
i) Temsilcilik: Dernek faaliyetlerinin
yürütülebilmesi için bir derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği ve
bünyesinde organları bulunmayan alt birimi,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Dernek
kurma hakkı
MADDE 3. - Fiil ehliyetine sahip gerçek
veya tüzel kişiler, önceden izin almaksızın dernek kurma hakkına sahiptir.
Ancak, Türk Silâhlı Kuvvetleri ve kolluk
kuvvetleri mensupları ile kamu kurum ve kuruluşlarının memur statüsündeki
görevlileri hakkında özel kanunlarında getirilen kısıtlamalar saklıdır.
Onbeş yaşını bitiren ayırt etme gücüne
sahip küçükler; toplumsal, ruhsal, ahlakî, bedensel ve zihinsel yetenekleri ile
spor, eğitim ve öğretim haklarını, sosyal ve kültürel varlıklarını, aile
yapısını ve özel yaşantılarını korumak ve geliştirmek amacıyla yasal
temsilcilerinin yazılı izni ile çocuk dernekleri kurabilir veya kurulmuş çocuk
derneklerine üye olabilirler.
Oniki yaşını bitiren küçükler yasal
temsilcilerinin izni ile çocuk derneklerine üye olabilirler ancak yönetim ve
denetim kurullarında görev alamazlar.
Çocuk derneklerine onsekiz yaşından
büyükler kurucu veya üye olamazlar.
Dernek
tüzüğü
MADDE 4. - Her derneğin bir tüzüğü
bulunur. Bu tüzükte aşağıda gösterilen hususların belirtilmesi zorunludur:
a) Derneğin adı ve merkezi.
b) Derneğin amacı ve bu amacı
gerçekleştirmek için dernekçe sürdürülecek çalışma konuları ve çalışma
biçimleri ile faaliyet alanı.
c) Derneğe üye olma ve üyelikten çıkmanın
şart ve şekilleri.
d) Genel kurulun toplanma şekli ve zamanı.
e) Genel kurulun görevleri, yetkileri, oy
kullanma ve karar alma usul ve şekilleri.
f) Yönetim ve denetim kurullarının görev
ve yetkileri, ne suretle seçileceği, asıl ve yedek üye sayısı.
g) Derneğin şubesinin bulunup
bulunmayacağı, bulunacak ise şubelerin nasıl kurulacağı, görev ve yetkileri ile
dernek genel kurulunda nasıl temsil edileceği.
h) Üyelerin ödeyecekleri giriş ve yıllık
aidat miktarının belirlenme şekli.
ı) Derneğin borçlanma usulleri.
j) Derneğin iç denetim şekilleri.
k) Tüzüğün ne şekilde değiştirileceği.
l) Derneğin feshi halinde mal varlığının
tasfiye şekli.
Uluslararası
faaliyet
MADDE 5. - Dernekler, tüzüklerinde gösterilen
amaçları gerçekleştirmek üzere uluslararası faaliyette veya işbirliğinde
bulunabilir, yurt dışında temsilcilik veya şube açabilir, yurt dışında dernek
veya üst kuruluş kurabilir veya yurt dışında kurulmuş dernek veya kuruluşlara
katılabilirler.
Yabancı dernekler, Dışişleri Bakanlığının
görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığının izniyle Türkiye'de faaliyette
veya işbirliğinde bulunabilir, temsilcilik veya şube açabilir, dernek veya üst
kuruluş kurabilir veya kurulmuş dernek veya üst kuruluşlara katılabilirler.
Tüzel
kişilerin oy kullanması
MADDE 6. - Tüzel kişinin üye olması
halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği
kişi oy kullanır. Bu kişinin başkanlık veya temsil görevi sona erdiğinde, tüzel
kişi adına oy kullanacak kimse yeniden belirlenir.
Şube genel
kurulları
MADDE 7. - Şube genel kurulları olağan
toplantılarını merkez genel kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek
zorundadırlar.
Federasyon
ve konfederasyonlar
MADDE 8. - Federasyonların üye sayısının
beşten ve konfederasyonların üye sayısının üçten aşağı düştüğü ve bu durum üç
ay içinde giderilmediği takdirde haklarında kendiliğinden sona erme hükümleri
uygulanır.
Federasyonlar ve konfederasyonlar
temsilcilik dışında her ne ad altında olursa olsun, başka bir örgüt kuramazlar.
İç denetim
MADDE 9. - Derneklerde iç denetim esastır.
Genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim
yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir.
Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim
yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde
gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen
çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap
ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen
aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna
ve toplandığında genel kurula sunar.
Denetim kurulu üyelerinin istemi üzerine,
her türlü bilgi, belge ve kayıtların, dernek yetkilileri tarafından
gösterilmesi veya verilmesi, yönetim yerleri, müesseseler ve eklentilerine
girme isteğinin yerine getirilmesi zorunludur.
Yardım ve
işbirliği
MADDE 10. - Dernekler, tüzüklerinde
gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden, siyasi
partilerden, işçi ve işveren sendikalarından ve meslekî kuruluşlardan maddî
yardım alabilir ve adı geçen kurumlara maddî yardımda bulunabilirler.
5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu
Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere,
dernekler kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak
projeler yürütebilirler. Bu projelerde kamu kurum ve kuruluşları, proje
maliyetlerinin en fazla yüzde ellisi oranında aynî veya nakdî katkı
sağlayabilirler.
Gelir ve
giderlerde usul ile dernek defterleri
MADDE 11. - Dernek gelirleri alındı
belgesi ile toplanır ve giderler harcama belgesi ile yapılır. Dernek
gelirlerinin bankalar aracılığı ile toplanması halinde banka tarafından
düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Alındı belgeleri ve harcama belgelerinin saklama süresi beş yıldır.
Dernek gelirlerinin toplanmasında
kullanılacak alındı belgeleri yönetim kurulu kararı ile bastırılır. Alındı
belgelerinin şekli, bastırılması, onaylanması ve kullanılması ile dernek
gelirlerinin toplanmasında kullanılacak yetki belgesine ilişkin hususlar
yönetmelikte düzenlenir.
Dernek gelirlerini toplayacak kişiler
yönetim kurulu kararıyla belirlenir ve bunlar adına yetki belgesi düzenlenir.
Dernekler tarafından tutulacak defter ve
kayıtlar ile ilgili usul ve esaslar yönetmelikte düzenlenir. Bu defterlerin
dernekler biriminden ya da noterden onaylı olması zorunludur.
Sandık
kurma
MADDE 12. - Dernekler, tüzüklerinde yazılı
olmak ve sağlanan kârı üyelerine paylaştırmamak, gelir, faiz veya başka adlarla
üyelerine aktarmamak şartıyla üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zarurî ihtiyaç
maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla sandık kurabilirler.
Bu sandıkların kuruluş ve çalışma esasları
yönetmelikte düzenlenir.
Dernek görevlileri
ve ücretleri
MADDE 13. - Üye sayısının 100 kişiden çok
olması şartıyla dernek hizmetleri gönüllüler veya yönetim kurulu kararı ile
göreve başlatılan ücretliler aracılığıyla yürütülür.
Dernek yönetim ve denetim kurullarının
kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine ücret verilebilir. Verilecek ücret
ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar genel kurul tarafından tespit
olunur. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri dışındaki üyelere ücret, huzur hakkı
veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık ödenemez.
Dernek hizmetleri için görevlendirilecek
üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarları genel kurul tarafından tespit
olunur.
Gençlik ve
spor kulüpleri
MADDE 14. - Derneklerden başvurmaları
halinde; spor faaliyetine yönelik olanlar spor kulübü, boş zamanları
değerlendirme faaliyetine yönelik olanlar gençlik kulübü ve her iki faaliyeti
birlikte amaçlayanlar gençlik ve spor kulübü adını alır. Bu kulüpler, Gençlik
ve Spor Genel Müdürlüğünce tutulacak kütüğe kayıt ve tescil edilir.
Kulüplerin organları, bu organların görev
ve yetkileri, kulüplerin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünce de denetlenmesi ve
bunlara yapılacak yardımların şekil ve şartları, üst kuruluş oluşturmada
uyulacak esas ve usuller, gençlik ve spor faaliyetlerini yürüteceklerin
nitelikleri ve bunlara uygulanacak disiplin işlemleri, kulüplerin kayıt ve
tesciline ilişkin esaslar İçişleri Bakanlığının uygun görüşü üzerine Gençlik ve
Spor Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlıkça yürürlüğe konulacak
yönetmelikte düzenlenir.
Tasfiye
MADDE 15. - Genel kurul kararı ile
feshedilen veya kendiliğinden sona erdiği tespit edilen derneğin para, mal ve
haklarının tasfiyesi, tüzüğünde gösterilen esaslara göre yapılır. Tüzükte
tasfiyenin ne şekilde yapılacağının genel kurul kararına bırakıldığı hallerde,
genel kurul tarafından bir karar alınmamış veya genel kurul toplanamamışsa,
yahut dernek mahkeme kararı ile feshedilmişse, derneğin bütün para, mal ve
hakları, mahkeme kararıyla derneğin amacına en yakın ve kapatıldığı tarihte en
fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Kendiliğinden sona erdiği tespit edilen
veya feshine karar verilen derneklerin tasfiye
ve devir işlemleri tamamlandıktan sonra dernekler kütüğündeki kayıtları
silinir.
Feshedilmesi için hakkında soruşturma veya
dava açılmış olan bir dernek, fesih ve buna bağlı olarak dernek mallarının
devrine dair bir karar aldığı takdirde, soruşturma ve dava sonuçlanıncaya kadar
devir işlemi yapılmaz.
Tasfiye işlemleri sonucu derneklerin
defter ve belgelerinin saklanma usulü, süresi ve tasfiyeye ilişkin gerekli
belgeler yönetmelikte düzenlenir.
Basımevlerinin
sorumluluğu
MADDE 16. - Basımevleri, dernek
gelirlerinin toplanmasında kullanılacak alındı belgelerini bastıktan sonra, bu
belgelerin seri ve sıra numaralarını onbeş gün içinde mülkî idare amirliğine
bildirmek zorundadır.
Hata ve
noksanlıkların giderilmesi
MADDE 17. - Derneklerin iş ve
işlemlerinde, bu Kanun ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu ile bunlara
dayanılarak çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine aykırılık tespit edilmesi
halinde, konusu suç teşkil etmeyen hata ve noksanlıkların mülkî idare amirinin
yazılı istemi üzerine, ilgili dernek tarafından otuz gün içerisinde giderilmesi
zorunludur.
Yargılama
usulü
MADDE 18. - Bu Kanunla ilgili olarak hukuk
mahkemelerinde bakılacak davalarda basit yargılama usulü uygulanır.
Bu Kanun hükümlerine aykırı davranan
failler hakkındaki soruşturma ve kovuşturma, yer ve zaman kaydı aranmaksızın
3005 sayılı Meşhud Suçların Muhakeme Usulü Kanunu hükümlerine göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Denetim ve Bildirimler
Beyanname
verme yükümlülüğü ve denetim
MADDE 19. - Dernekler, yıl sonu itibarıyla
faaliyetlerini, gelir ve gider işlemlerinin sonuçlarını düzenleyecekleri
beyanname ile her yıl Nisan ayı sonuna kadar mülkî idare amirliğine vermekle
yükümlüdürler. Beyannamenin düzenlenmesine ilişkin esas ve usuller yönetmelikte
düzenlenir.
Gerekli görülen hallerde, derneklerin
tüzüklerinde gösterilen amaçlar doğrultusunda faaliyet gösterip
göstermedikleri, defterlerini ve kayıtlarını mevzuata uygun olarak tutup tutmadıkları
İçişleri Bakanı veya mülkî idare amiri tarafından denetletilebilir. Bu
denetimlerde kolluk kuvveti mensupları görevlendirilemez. İçişleri Bakanlığı ve
mülkî idare amirlerinin yapacağı denetimler mesai saatleri içerisinde yapılır.
Bu denetimler en az yirmidört saat önce derneklere bildirilir.
Denetim sırasında görevli memurlar
tarafından istenecek her türlü bilgi, belge ve kayıtların, dernek yetkilileri
tarafından gösterilmesi veya verilmesi, yönetim yerleri, müesseseler ve
eklentilerine girme isteğinin yerine getirilmesi zorunludur.
Denetim sırasında, suç teşkil eden
fiillerin tespit edilmesi hâlinde, mülkî idare amiri durumu derhal Cumhuriyet
savcılığına ve derneğe bildirir.
Kolluk
kuvvetlerinin yetkisi
MADDE 20. - Kamu düzeninin korunması veya
suç işlenmesinin önlenmesi nedenlerinden birine bağlı olarak usulüne göre
verilmiş hâkim kararı olmadıkça, yine bu nedenlere bağlı olarak gecikmesinde
sakınca bulunan durumlarda mülkî idare amirinin yazılı emri bulunmadıkça,
kolluk kuvvetleri, dernek ve eklentilerine giremez, arama yapamaz ve buradaki
eşyaya el koyamaz. Mülkî idare amirinin kararı yirmidört saat içinde görevli
hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren kırksekiz saat
içinde açıklar; aksi halde, el koyma kendiliğinden kalkar. Hâkim kararı, mülkî
idare amiri tarafından dernek yöneticilerine yazıyla duyurulur.
Yurt
dışından yardım alınması
MADDE 21. - Dernekler mülkî idare
amirliğine önceden bildirimde bulunmak şartıyla yurt dışındaki kişi, kurum ve
kuruluşlardan aynî ve nakdî yardım alabilirler. Bildirimin şekli ve içeriği
yönetmelikte düzenlenir. Nakdî yardımların bankalar aracılığıyla alınması
zorunludur.
Taşınmaz
mal edinme
MADDE 22. - Dernekler genel kurullarının
yetki vermesi üzerine yönetim kurulu kararıyla taşınmaz mal satın alabilir veya
taşınmaz mallarını satabilirler. Dernekler edindikleri taşınmazları, tapuya
tescilinden itibaren bir ay içinde mülkî idare amirliğine bildirmekle
yükümlüdürler.
Genel kurul
toplantısı ve organlara seçilenlerin idareye bildirilmesi
MADDE 23. - Dernekler, genel kurulu
izleyen otuz gün içinde, yönetim kurulu ve denetim kurulu ile derneğin diğer
organlarına seçilen asıl ve yedek üyeleri mülkî idare amirliğine bildirmekle
yükümlüdür. Dernek organlarında ve yerleşim yerinde meydana gelen değişiklikler
de aynı usule tâbidir. Genel kurul sonuç bildiriminin şekli, içeriği ve gerekli
belgeler yönetmelikte düzenlenir.
Temsilcilik
MADDE 24. - Dernekler, gerekli gördükleri
yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek
amacıyla temsilcilik açabilirler. Temsilcilikler, şube veya dernek genel
kurullarında temsil edilmezler. Şubeler temsilcilik açamazlar. Temsilciliğin
adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya
kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Plâtform
oluşturma
MADDE 25. - Dernekler, amaçları ile ilgisi
bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, kendi aralarında veya vakıf,
sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek
üzere ve yetkili organlarının kararı ile plâtformlar oluşturabilirler.
Plâtformlar, kanunların dernekler için
yasakladığı amaç ve faaliyet konuları doğrultusunda kurulamazlar ve faaliyet
gösteremezler. Bu yasağa aykırı hareket edenler hakkında, bu Kanun ve ilgili
kanunların cezaî hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İzne Tâbi Faaliyetler
Derneklerin
izinle kurabileceği tesisler
MADDE 26. - Derneklerin, tüzüklerinde
gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere, eğitim ve öğretim faaliyetleri için
yurt, pansiyon; üyeleri için lokal açmaları ve lokallerinde alkollü içki
kullanılması ile bu tesislerin işletilmesi mülkî idare amirinden izin
almalarına bağlıdır. Bu tesislerin açılması, işletilmesi ve kapatılmasına
ilişkin esas ve usuller yönetmelikte düzenlenir.
Kamu
yararına çalışan dernekler
MADDE 27. - Kamu yararına çalışan
dernekler, ilgili bakanlıkların ve Maliye Bakanlığının görüşü üzerine, İçişleri
Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararıyla tespit edilir. Bir derneğin
kamu yararına çalışan derneklerden sayılabilmesi için, en az bir yıldan beri
faaliyette bulunması ve derneğin amacı ve bu amacı gerçekleştirmek üzere
giriştiği faaliyetlerin topluma yararlı sonuçlar verecek nitelikte ve ölçüde
olması şarttır.
Kamu yararına çalışan dernek statüsünün
kazanılması, kaybedilmesi ve gerekli belgeler ile diğer esas ve usuller
yönetmelikte düzenlenir.
Kamu yararına çalışan dernekler en az iki
yılda bir denetlenir. Yapılan denetimler sonucunda düzenlenen raporlar üzerine,
kamu yararına çalışan derneklerin organlarında görev alan üyeler veya ilgili
personel, ağır hapis veya ağır para cezası verilmesini gerektiren suçların
işlendiğinin tespit edilmesi halinde, geçici bir tedbir olarak İçişleri
Bakanınca görevden uzaklaştırılabilir. Görevden uzaklaştırılanların yerlerine, kesin
hükme kadar, öncelikle dernek üyelerinden olmak üzere görevlendirme yapılır.
Kamu yararına çalıştıklarına karar verilen
dernekler, denetimler sonunda bu niteliklerini kaybettikleri tespit edilirse,
birinci fıkrada öngörülen usulle haklarında alınan kamu yararına çalışan
derneklerden sayılma kararı kaldırılır.
Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava
Kurumunun tüzüklerini onaylamaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Kamu yararına çalışan derneklerin
mallarına karşı suç işleyenler Devlet malına karşı suç işlemiş gibi
cezalandırılır.
Dernek
adları
MADDE 28. - Dernek adlarında; Türk,
Türkiye, Milli, Cumhuriyet, Atatürk, Mustafa Kemal kelimeleri ile bunların baş
ve sonlarına getirilen eklerle oluşturulan kelimeler İçişleri Bakanlığının izni
ile kullanılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yasaklar
Bazı ad ve
işaretleri kullanma yasağı
MADDE 29. - Derneklerin, mevcut veya
mahkeme kararıyla kapatılmış veya feshedilmiş bir siyasî partinin, bir
sendikanın veya üst kuruluşun, bir derneğin veya üst kuruluşun adını,
amblemini, rumuzunu, rozetini ve benzeri işaretleri ya da başka bir ülkeye ve
daha önce kurulmuş Türk devletlerine ait bayrak, amblem ve flamaları
kullanmaları yasaktır.
Kurulması
yasak olan dernekler ve yasak faaliyetler
MADDE 30. - Dernekler;
a) Tüzüklerinde gösterilen amaç ve bu
amacı gerçekleştirmek üzere sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları dışında
faaliyette bulunamazlar.
b) Anayasa ve kanunlarla açıkça yasaklanan
amaçları veya konusu suç teşkil eden fiilleri gerçekleştirmek amacıyla
kurulamaz.
c) Askerliğe, millî savunma ve genel
kolluk hizmetlerine hazırlayıcı öğretim ve eğitim faaliyetlerinde bulunamaz, bu
amaçları gerçekleştirmek üzere kamp veya eğitim yerleri açamazlar. Üyeleri için
özel kıyafet veya üniforma kullanamazlar.
Kayıt ve
yazışma dili
MADDE 31. - Dernekler, defterlerinde ve
kayıtlarında ve Türkiye Cumhuriyetinin resmi kurumlarıyla yazışmalarında Türkçe
kullanırlar.
ALTINCI BÖLÜM
Ceza Hükümleri
Ceza
hükümleri
MADDE 32. - Bu Kanuna aykırı davranışlara
uygulanacak cezalar aşağıda belirtilmiştir:
a) Dernek kurma hakkına sahip olmadıkları
halde dernek kuranlar veya derneklere üye olmaları kanunlarla yasaklandığı
halde dernek üyesi olanlar ile derneklere üye olması kanunlarla yasaklanmış
kişileri bilerek dernek üyeliğine kabul eden veya kaydını silmeyen veya dernek
üyesi iken derneklere üye olma hakkını kaybeden kişileri dernek üyeliğinden
silmeyen dernek yöneticileri beşyüzmilyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır.
b) Genel Kurul toplantılarını kanun ve
tüzük hükümlerine aykırı olarak veya dernek merkezinin bulunduğu veya tüzüğünde
belirtilen yer dışında yapan dernek yöneticileri beşyüzmilyon liraya kadar ağır
para cezası ile cezalandırılır. Mahkemece, kanun ve tüzük hükümlerine aykırı
olarak yapılan genel kurul toplantılarının iptaline de karar verilebilir.
c) Yurt dışı yardımı bankalar aracılığıyla
almayan dernek yöneticilerine, bu şekilde alınan paranın yüzde beşi oranında
idarî para cezası verilir.
d) Derneğe ait tutulması gereken defter
veya kayıtları tutmayan dernek yöneticileri beşyüzmilyon lira idarî para cezası
ile cezalandırılır.
e) Genel kurul ve diğer dernek
organlarında yapılan seçimler ve oylamalar ile oyların sayım ve dökümüne hile
karıştıranlar ve defter veya kayıtları tahrif veya yok edenler veya
gizleyenler, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde altı aydan
iki yıla kadar hapis ve beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası ile
cezalandırılır.
f) Her ne suretle olursa olsun kendisine
tevdi olunan derneğe ait para veya para hükmündeki evrak, senet veya sair
malları kendisinin veya başkasının menfaatine olarak sarf veya istihlâk veya
rehneden veya satan, gizleyen, imha, inkâr, tahrif veya tağyir eden yönetim
kurulu başkanı ve üyeleri veya denetçiler ile derneğin diğer personeli fiilleri
daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde, altı aydan iki yıla kadar hapis
ve beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
g) Yetkili mercilerin izni olmaksızın
yabancı derneklerin Türkiye'de temsilciliklerini veya şubelerini açanlar,
faaliyetlerini yürütenler, bu derneklerle işbirliğinde bulunanlar veya bu
dernekleri üye kabul edenler beşyüzmilyon liraya kadar para cezası ile
cezalandırılır ve izinsiz açılan şube veya temsilciliğin de kapatılmasına karar
verilir.
h) 16 ncı maddede belirtilen bildirim
yükümlülüğünü yerine getirmeyen basımevi yöneticileri beşyüzmilyon lira idarî
para cezası ile cezalandırılır.
ı) 17 nci maddede yer alan zorunluluğa
uymayanlar yüzmilyon lira idarî para cezası ile cezalandırılır.
j) 19 uncu maddede belirtilen beyannameyi
bilerek gerçeğe aykırı olarak verenler
üçmilyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
k) 9 ve 19 uncu maddelerin üçüncü
fıkralarındaki zorunluluğa uymayanlar beşyüzmilyon lira idarî para cezası ile
cezalandırılır.
l) 21, 22, 23 ve 24 üncü maddelerde
belirtilen bildirim yükümlülüğünü, 19 uncu maddede belirtilen beyanname verme
yükümlülüğünü yerine getirmeyen dernek yöneticileri beşyüzmilyon lira idarî
para cezası ile cezalandırılır.
m) 26 ncı maddede belirtilen tesisleri
izinsiz açan dernek yöneticileri, beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası
ile cezalandırılır ve tesisin kapatılmasına da karar verilebilir.
n) 29 uncu maddede belirtilen yasaklara,
yazılı olarak uyarılmalarına rağmen, aykırı hareket eden dernek yöneticileri,
fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde beşyüzmilyon liraya kadar
ağır para cezası ile cezalandırılır ve derneğin feshine de karar verilir.
o) 30 uncu maddenin (a) bendinde
belirtilen yasağa aykırı hareket eden dernek yöneticileri beşyüzmilyon liradan birmilyar
liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır, tekerrürü halinde ağır para cezası yarı nispetinde artırılarak
hükmolunur. Aynı maddenin (c) bendine aykırı faaliyette bulunan dernek
yöneticileri, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde, bir yıldan
az olmamak üzere hapis cezası ile cezalandırılır ve tesisin kapatılmasına da
karar verilir.
p) 30 uncu maddenin (b) bendinde
belirtilen kurulması yasak dernekleri kuranlar ile bu bende aykırı harekette
bulunan dernek yöneticileri fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği
takdirde bir yıldan üç yıla kadar hapis ve beşyüzmilyon liraya kadar ağır para
cezası ile cezalandırılır ve derneğin feshine de karar verilir.
r) 31 inci maddede öngörülen zorunluluğa
uymayanlar birmilyar lira idarî para cezası ile cezalandırılır.
Cezaların
uygulanması
MADDE 33. - Bu Kanunda belirtilen cezalar
çocuk dernekleri hakkında, yazılı olarak uyarılmasına rağmen tekrar edilmesi
halinde uygulanır.
Bu Kanunun 32 nci maddesinde geçen “dernek
yöneticileri” ibareleri dernek yönetim kurulu başkanını ifade eder.
Bu Kanunda yazılı olan idarî para cezaları
mülkî idare amiri tarafından verilir. Verilen idarî para cezalarına dair
kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir.
Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz,
idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen
karar kesindir. İtiraz, zaruret görülmeyen hâllerde evrak üzerinde inceleme
yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır.
Bu Kanuna göre verilen idarî para
cezaları 6183 sayılı Âmme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Cemiyetler
ve Dernekler kanunlarına yapılan atıflar
MADDE 34. - Diğer kanunlarda, 3512 sayılı
Cemiyetler Kanunu, 1630 sayılı Dernekler Kanunu veya 2908 sayılı Dernekler
Kanunu ile bunların ek ve değişikliklerine veya belli maddelerine yapılan
atıflar, bu Kanuna veya bu Kanunun aynı konuları düzenleyen madde veya
maddelerine yapılmış sayılır. Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde aynı
konuları düzenleyen 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun ilgili hükümlerine atıf
yapılmış sayılır.
Kanunun
meslekî kuruluşlara uygulanacak hükümleri
MADDE 35. - Bu Kanunun 19, 20, 23, 26, 28,
29, 30 ve 31 inci maddeleri özel kanunlarında hüküm bulunmamak kaydıyla kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile işçi ve işveren sendikaları ve üst
kuruluşları için de ceza hükümleriyle birlikte uygulanır.
Uygulanacak
hükümler
MADDE 36. - Bu Kanun hükümleri; yabancı
dernekler ile merkezleri yurt dışında bulunan dernek ve vakıf dışındaki kâr
amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye'deki şube veya temsilcilikleri hakkında da
ceza hükümleri ile birlikte uygulanır. Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
4721 sayılı Türk Medeni Kanununun hükümleri uygulanır.
Yönetmelik
MADDE 37. - Bu Kanunun ilgili maddelerinde
düzenlenmesi öngörülen yönetmelikler İçişleri Bakanlığınca, kulüp adını alan
derneklerle ilgili yönetmelik ise Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün bağlı
olduğu Bakanlıkça en geç altı ay içinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
konulur. Bu yönetmelikler çıkarılıncaya kadar mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Değiştirilen
ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 38. - A) 22.11.2001 tarihli ve 4721
sayılı Türk Medeni Kanununun 62 nci maddesi ve 74 üncü maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 62. - Dernekler, 60 ıncı maddenin
son fıkrası gereğince yapılan yazılı bildirimi izleyen altı ay içinde ilk genel
kurul toplantılarını yapmak ve zorunlu organlarını oluşturmakla yükümlüdürler.
Olağan genel kurul toplantılarının en geç
üç yılda bir yapılması zorunludur.
B) 4721 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan "yerleşim yeri, kurucuları,", 64 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "tüzükte başkaca bir düzenleme
yoksa,", 77 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "yerel bir
gazete ile ilan edilir ve aynı zamanda ve bir yazıyla", 92 nci maddesinde
yer alan "uluslararası alanda işbirliği yapılmasında yarar görülen
hallerde ve karşılıklı olmak koşuluyla" ve 93 üncü maddesinde yer alan
"karşılıklı olmak koşuluyla" ibareleri madde metinlerinden çıkarılmıştır.
C) 4721 sayılı Kanunun 61 inci maddesi ile
79 uncu maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
D) 14.2.1985 tarihli ve 3152 sayılı
İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 13/A maddesinin (h)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
h) 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununa
göre düzenlenecek yardım toplama faaliyetleriyle ilgili işlemleri yürütmek.
Derneklerin kaydedileceği dernekler
kütüğünün şekli, düzenleme ve kayıt esasları yönetmelikle düzenlenir.
Büyükşehir belediyesi sınırları içinde
kalan ilçe kaymakamlıklarında ayrıca ilçe dernekler büro şeflikleri
oluşturulmaz.
E) 8.6.1984 tarihli ve 227 sayılı Vakıflar
Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
ek 3 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Vakıfların dış ülkelerdeki gerçek veya
tüzel kişilerden veya diğer kuruluşlardan yardım alması, derneklere uygulanan
hükümlere tâbidir.
F) 23.6.1983 tarihli ve 2860 sayılı Yardım
Toplama Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "gezi ve
eğlenceler düzenlemek", 24 üncü
maddesinin birinci fıkrasındaki "belirli yerlere kutu koymak"
ibarelerinden sonra gelmek üzere "veya bilgileri otomatik ya da elektronik
olarak işleme tâbi tutmuş sistemler kullanmak" ibaresi eklenmiştir.
G) 2860 sayılı Kanunun 7 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 7. - Yardım toplama faaliyeti bir
ilin birden fazla ilçesini kapsıyorsa o ilin valisinden, bir ilçenin sınırları
içinde ise o ilçenin kaymakamından izin alınır. Yardım toplama faaliyeti birden
fazla ili kapsıyorsa yardım toplama faaliyetine girişecek gerçek veya tüzel
kişilerin yerleşim yerinin bulunduğu ilin valisinden izin alınır ve izni veren
valilik tarafından ilgili valiliklere ve İçişleri Bakanlığına bilgi verilir. Yardım toplama
faaliyetleriyle ilgili işlemler dernekler birimlerince yürütülür.
H) 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı
Dernekler Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 39. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
DERNEKLER KANUNU
Yardım ve
işbirliği
Madde 10. - Kanunun 10 uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yurt
dışından yardım alınması
Madde 21. - Kanunun 21 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.