Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 651)
Dernekler Kanunu Tasarısı ve İçişleri
Komisyonu Raporu (1/854)
Not: Tasarı, Başkanlıkça; Adalet ve İçişleri komisyonlarına
havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 12.7.2004
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-919/3359
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 12.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Dernekler Kanunu
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Demokratik ülkelerde
sivil toplum örgütlerinin varlığı kaçınılmazdır. Günümüzde demokratik siyasal
sistemlerin kurumlaştırılmasında sivil toplum kuruluşlarının rolleri giderek
artmaktadır. Yönetimler ve siyasal örgütler, örgütlenmenin bu yöndeki
gelişmesine değer vermek ve dikkate almak zorundadır.
Bilindiği üzere çağdaş
yönetim biliminin temel kavramlarından biri yönetişimdir. Yönetişim, kamu kurum
ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları arasında ilişkinin çok yönlü ve
sürekli olduğu bir yapıyı tanımlar. Sivil toplum kuruluşlarının yönetimle
ilgili kararların alınmasına, bu kararların uygulanmasına ve uygulanan
kararların denetimine katılması çağımızın egemen düşüncesidir.
Avrupa Birliği genişleme
sürecinde, Türkiye ve diğer aday ülkelerdeki sivil toplum kuruluşları ile
işbirliğini artırmıştır. Aday ülkelerde sivil toplumun gelişmesine önem
verilmektedir.
Aralık 2004'de yapılan
değerlendirmede, Türkiye'nin Kopenhag siyasî kriterlerini yerine getirmiş
olduğuna karar verilmesi halinde, Türkiye ile katılım müzakerelerinin
gecikmeksizin başlatılacağı taahhüdünde bulunulmuştur. Güncelleştirilmiş 2003
Ulusal Programında da, siyasî kriterlere uyuma yönelik kanunî düzenlemelerin
Türkiye Büyük Millet Meclisinin 22 nci Yasama Dönemi 1 inci Yasama Yılı içinde
tamamlanacağı taahhüt edilmiştir. Siyasî kriterlere ilişkin eksikliklerin
değerlendirilmesinde Katılım Ortaklığı Belgesi, Yıllık İlerleme Raporları,
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları,
taraf olduğumuz uluslararası insan hakları sözleşmeleri ile üye olduğumuz
kuruluşlar tarafından geliştirilen normlar ve Avrupa Birliği Komisyonu
raporları dikkate alınmaktadır. Tasarı, örgütlenme hakkının ve derneklerle
ilgili düzenlemelerin Anayasa değişikliklerine ve Ulusal Programa
uyumlaştırılması amacıyla hazırlanmıştır.
Tasarıyla, Avrupa
Birliğine aday ülke olarak dernek kurma ve üyelik konusundaki kısıtlamaların
azaltılması, dernek faaliyetlerine serbestlik sağlanması, derneklere uygulanan
yaptırımların ve bürokrasinin azaltılması amaçlanmıştır.
2908 sayılı Dernekler
Kanunu genelde örgütlenme özgürlüğüne, özelde ise dernek kurma hakkına bir
güvenlik sorunu olarak yaklaştığı için devlet ile sivil toplum kuruluşları
arasında derin bir güven bunalımına yol açmıştır.
Bu Tasarıyla, demokratik
meşruiyetin bir gereği olarak, devlet ile sivil toplum kuruluşları arasındaki
güven ortamının tesisi ve işbirliğinin geliştirilmesi amacıyla, bu kuruluşlarla
kamu kurum ve kuruluşlarının işbirliği yapmasına ve bu kuruluşlara destek
sağlanmasına imkan verilmektedir.
Bu amaçla;
- Yardım toplama
işlemlerinin kolluk kuvvetlerinden alınarak sivil birimlere devredilmesi,
- Uluslararası Çocuk Haklarına Dair Sözleşme gereğince çocukların
dernek kurabilmesine imkan tanınması,
- Dernek kurma hakkının Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 11 inci
maddesi paralelinde düzenlenmesi,
- Yargı mensuplarının
derneklere üye olmasındaki izin esasının kaldırılması,
- Derneklerin
işlemlerinin basitleştirmesi ve devletle ilişkilerinde bürokrasinin
azaltılması,
- Sivil toplum anlayışına uygun olarak kendilerini kontrol etmesi
amacıyla iç denetimin güçlendirilmesi,
- Yurt dışına temsilci gönderilmesi veya yurt dışından temsilci
davet edilmesinde tamamen serbestleşmeye gidilmesi,
- Derneklerin taşınmaz
mal edinmesindeki sınırlamanın kaldırılması,
- Derneklerin temsilcilik
açabilmesine imkan tanınması,
- Derneklerin diğer sivil
toplum kuruluşları ile birlikte geçici olarak platform adı altında
birliktelikler oluşturabilmesine imkan tanınması,
- Kolluk kuvvetlerinin
dernekler üzerindeki yetkisinin kısıtlanması,
- Derneklerin denetiminde
çok başlılığın kaldırılarak yeknesaklığın sağlanması,
- Dernekler ile kamu
kurum ve kuruluşları arasında ortak proje uygulamalarının ve kaynak aktarımının
düzenlenmesi,
- Yurt dışından yardım alınmasındaki izin esasının kaldırılması,
Konularında düzenlemeler
yapılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
Kanunun amaç ve kapsamı belirlenmiştir.
Madde 2. - Maddede,
derneğin tanımı Türk Medenî Kanununa uygun olarak yapılmış ve Kanunda geçen
terimlere açıklık getirilmiştir.
Madde 3. - Madde ile,
dernek kurma hakkı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 11 inci maddesi
doğrultusunda düzenlenmiş ve onbeş ile onsekiz yaşlar arasındaki ayırt etme
gücüne sahip küçüklerin Uluslararası Çocuk Haklarına Dair Sözleşme gereğince
dernek kurmalarına olanak tanınmıştır.
Madde 4. - Madde ile,
dernek tüzüklerinde yer alması gereken hususlar düzenlenmiştir.
Madde 5. - Madde ile,
Türkiye'deki derneklerin uluslararası faaliyetleri ile yabancı derneklerin
ülkemizdeki faaliyetleri düzenlenmiştir.
Madde 6. - Madde ile,
tüzel kişilerin derneklere üye olması halinde nasıl temsil edilecekleri
düzenlenmiştir.
Madde 7. - Madde ile,
şube genel kurullarının merkez genel kurulu toplantısından önce yapılması
ilkesi düzenlenmiştir.
Madde 8. - Madde ile,
federasyon ve konfederasyonların üye sayısının asgarî sayının altına düşmesi
halinde uygulanacak kural belirlenmiş ve federasyon ve konfederasyonların
merkezleri dışında faaliyet gösterecek örgüt kuramamaları veya temsilcilik
açamamaları kuralı getirilmiştir.
Madde 9. - Madde ile,
dernekler için öncelikli olarak iç denetimin geçerli olduğu benimsenmiş ve iç
denetim boyutu güçlendirilmiştir.
Madde 10. - Madde ile,
derneklerin, benzer amaçlı dernekler, siyasî partiler, işçi ve işveren
sendikaları ile meslekî kuruluşlardan yardım alması veya bu kuruluşlara
yardımda bulunması düzenlenmiştir. Ayrıca, maddenin ikinci fıkrası ile merkezî
ve yerel yönetimlerin derneklerle ortak proje yürütmesi ve proje maliyetlerine
ne ölçüde katılacağı belirlenmiştir.
Madde 11. - Madde ile,
derneklerin gelir ve giderlerinde uymak zorunda oldukları usuller ile
derneklerin tutmak zorunda oldukları defterlerle ilgili esaslar belirlenmiştir.
Bu kapsamda derneklerin defterlerini noter yerine dernekler biriminden
onaylanması usulü getirilmiştir.
Madde 12. - Madde ile,
derneklerin üyelerine yardım sağlamak ve ihtiyaçlarını karşılamak üzere sandık
kurabilmeleri öngörülmüştür.
Madde 13. - Madde ile,
dernek yönetim veya denetim kurulu üyelerine ücret alabilme imkanı tanınmış ve
dernek hizmetlerinin gönüllüler eliyle yürütülebilmesine açıklık getirilmiştir.
Madde 14. - Madde ile,
gençliğin boş zamanlarını değerlendirmek ve spor yapmasını sağlamak üzere
kurulan derneklere ilişkin esaslar belirlenmiş ve bu tür derneklere kulüp adı
verilerek bunların Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünce de denetlenmesi ve
tescili öngörülmektedir.
Madde 15. - Madde ile,
derneklerin tasfiyesine ilişkin esas ve usuller belirlenmiştir. Yapılan
düzenleme ile tüzükte tasfiyenin ne şekilde yapılacağının genel kurul kararına
bırakıldığı hallerde, genel kurul tarafından bir karar alınmamış veya genel
kurul toplanamamışsa, derneğin bütün para, mal ve haklarının mülkî idare
amirinin kararıyla derneğin amacına en yakın ve kapatıldığı tarihte en fazla
üyeye sahip derneğe devredilmesi esası getirilmiştir.
Madde 16. - Madde ile,
derneklerin gelirlerini toplamada kullanacakları alındı belgelerini basan
basımevlerinin yükümlülüğü belirlenmiştir.
Madde 17. - Madde ile,
konusu suç teşkil etmeyen hata ve noksanlıkları bulunan derneklere ceza
verilmesi yerine belirlenen süre içerisinde bu eksikliklerini giderme imkanı
getirilmiştir. Verilen süre içerisinde eksikliklerin yerine getirilmemesi
halinde cezaî müeyyide uygulanacaktır.
Madde 18. - Madde ile, bu
Kanunla ilgili olarak bakılacak davalardaki muhakeme usulü belirtilmiştir.
Madde 19. - Madde ile,
derneklerin faaliyet, gelir ve gider işlemlerini belirlenen süre içinde beyan
etmeleri kuralı getirilmiş ve derneklerin denetimlerine ilişkin esas ve usuller
belirlenmiştir.
Madde 20. - Madde ile,
dernekler üzerinde kolluk kuvvetlerinin yetkileri ile ilgili esas ve usuller
Anayasa hükümleri çerçevesinde düzenlenmiştir.
Madde 21. - Madde ile,
derneklerin yurt dışından yardım almasına ilişkin sınırlamalar kaldırılarak
bildirim esası getirilmiştir.
Madde 22. - Madde ile,
derneklerin taşınmaz mal edinmesindeki sınırlamalar kaldırılmış ve derneklerin
bu konuda serbestçe tasarrufta bulunmalarına imkan tanınmıştır.
Madde 23. - Madde ile,
dernek genel kurul toplantıları ve organlarına seçilenlerin idareye
bildirilmesi kuralına ilişkin esaslar belirlenmiştir.
Madde 24. - Madde ile,
derneklerin temsilcilik açabilmelerine imkan getirilmiş ve temsilciliklerle
ilgili esaslar belirlenmiştir.
Madde 25. - Madde ile,
derneklerin kendi aralarında veya diğer sivil toplum kuruluşları ile birlikte
geçici olarak platformlar oluşturabilmelerine imkan getirilmiş ve platformlara
ilişkin esaslar belirlenmiştir.
Madde 26. - Madde ile,
derneklerin tüzüklerinde gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere kanunların
dernekler tarafından yapılmasını yasaklamadığı eğitim ve öğretim faaliyetleri
için yurt, pansiyon; sosyal yardım faaliyetleri için çocuk bakım yuvası, huzur
evi ve aş evi; sportif faaliyetler için spor saha ve salonu ve meskûn yerler
dışında kamp tesisleri kurmaları; üyeleri için lokal açmaları ve lokallerinde
alkollü içki kullanılması ile ilgili esaslar belirlenmiştir.
Madde 27. - Madde ile,
kamu yararına çalışma niteliğinin kazanılması, şartları, kaybedilmesi,
denetimlerine ilişkin esaslar belirlenmiş ve kamuya yararlı derneklerin
denetimi sonucu düzenlenecek raporlara istinaden, haklarında yargı kararı
verilinceye kadar, organlarda bulunanların İçişleri Bakanınca görevden
uzaklaştırılması düzenlenmiştir.
Ayrıca, Türk Kızılay
Derneği ve Türk Hava Kurumunun tüzüklerinin, toplumumuzda atfedilen değere
binaen Bakanlar Kurulu kararıyla onaylanması ve kamu yararına çalışan
derneklerin mallarına karşı suç işleyenlerin Devlet malına karşı suç işlemiş
gibi cezalandırılacağı ilkesi benimsenmiştir.
Madde 28. - Madde ile,
dernek adlarında bazı kelimelerin izinle kullanılabilmesine ilişkin esaslar
belirlenmiştir.
Madde 29. - Madde ile,
derneklere konulması sakıncalı görülen ve yasaklanan adlar ile işaretler tespit
edilmiştir.
Madde 30. - Madde ile,
kurulması yasak olan dernekler ve yasak faaliyetler, Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasındaki temel ilkelere ve Türk Ceza Kanunundaki yasaklara uygun olarak
belirlenmiştir. Ayrıca, derneklerin tüzüklerinde belirtilen amaç dışında
faaliyette bulunamayacakları ve askerliğe, millî savunma ve genel kolluk
hizmetlerine yönelik çalışmalar yapamayacakları belirtilmiştir.
Madde 31. - Madde ile,
Anayasamıza uygun olarak, derneklerin defter ve kayıtlarını Türkçe tutmaları ve
resmî kurumlarla yapılan yazışmalarında Türkçe kullanmalarının zorunlu olduğu
belirtilmiştir.
Madde 32. - Madde ile,
kanunlara ve tüzüğe aykırı faaliyetlere ilişkin ceza hükümleri günümüz
şartlarına uygun olarak yeniden düzenlenmiştir.
Madde 33. - Madde ile,
Kanunda öngörülen cezaların çocuk dernekleri için tekrar etmesi halinde
uygulanması esası getirilmiş ve idarî para cezaları ile ilgili hususlar
düzenlenmiştir.
Madde 34. - Madde ile, bir kısım kanunlarla 3512 sayılı Cemiyetler
Kanununa, 1630 ve 2908 sayılı Dernekler Kanunları ile bunların ek ve
değişikliklerine atıflar yapılmıştır. 3512, 1630 ve 2908 sayılı Kanunlar ek ve
değişiklikleri ile yürürlükten kaldırıldığı için mevzuatta boşluk meydana
gelmesini önlemek üzere bu madde düzenlenmiştir.
Madde 35. - Madde ile,
genel denetimi sağlamak amacıyla özel kanunlarında hüküm bulunmayan hallerde bu
Kanunun sayılan hükümlerinin kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile
işçi ve işveren sendikaları ve üst kuruluşları için uygulanması öngörülmüştür.
Madde 36. - Madde ile, bu
Kanunun uygulanmasında, yabancı dernekler ve merkezleri yurt dışında bulunan
dernek ve vakıf dışındaki kâr amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye'deki şube
veya temsilcilikleri dernek olarak değerlendirilmiş ve bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun hükümlerinin uygulanacağı
benimsenmiştir.
Madde 37. - Madde ile, bu
Kanunun düzenlenmesini yönetmeliklere bıraktığı konuların tek bir yönetmelikte
İçişleri Bakanlığınca, kulüp adını alan derneklerle ilgili yönetmeliğin ise
ayrı olarak Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlıkça
yürürlüğe konulmasına ilişkin usulleri düzenlenmiş ve anılan yönetmeliklerin
çıkarılmasına kadar mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına ilişkin esas belirlenmiştir.
Madde 38. - Madde ile,
değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler gösterilmiştir.
Madde 39. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 40. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu
Esas No. : 1/854 14.7.2004
Karar No. : 76
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca, 12.7.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, "Dernekler
Kanunu Tasarısı", Başkanlığınızca 13.7.2004 tarihinde Komisyonumuza havale
edilmiş ve Komisyonumuz, 13.7.2004 tarihli otuzyedinci toplantısında, İçişleri
ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip
görüşmüştür.
Tasarı ile dernek kurma ve derneğe üye
olma konusundaki kısıtlamaların azaltılmasına, derneklerin faaliyetlerinde
serbestlik sağlanmasına, derneklere uygulanan yaptırımların ve bürokrasinin
azaltılmasına ve bu suretle devlet ile sivil toplum kuruluşları arasında güven
ortamı ve işbirliğinin geliştirilmesine çalışılmaktadır. Tasarı bu amaçla 2908
sayılı Dernekler Kanununu ve bu Kanunun, örgütlenme özgürlüğüne bir güvenlik
sorunu olarak bakan anlayışını kaldırmakta, yerine devlet ile sivil toplumun
kaynaşmasını kurumsallaştıran yeni bir düzenleme getirmektedir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler
sırasında hükümet temsilcisi tarafından,
- Derneklere ilişkin ilk düzenlemenin 3
Ağustos 1325 (1909) tarihli Cemiyetler Kanunu olduğunu ve dönemine göre oldukça
özgürlükçü olan 19 maddelik bu Kanunun 1938 yılına kadar yürürlükte kaldığını,
- 1938 yılında Cemiyetler Kanununun
çıkarıldığını ve bu Kanunun 1972 yılında 1630 sayılı Dernekler Kanunu ile
değiştirildiğini,
- Bu Kanunun da 1983 yılına kadar
uygulandığını ve 6.10.1983 tarihinde halen yürürlükte olan 2908 sayılı
Dernekler Kanununun kabul edildiğini,
- Gerek 1630 sayılı Kanunun, gerekse 2908
sayılı Dernekler Kanununun, ara dönemlerde çıkarılmış olduklarını ve bu
nedenle, sivil örgütlenmeye ilişkin çok sayıda yasak ve kısıtlamalar
getirdiklerini,
- Sivil topluma güvensizliğin Dernekler
Kanununun ruhuna ve lafzına hâkim olduğunu ve bu nedenle Dernekler Kanununda
bir çok değişiklik yapılmasına rağmen, halen değişiklik ihtiyacının
giderilemediğini,
- 3 Temmuz 1997 tarihli ve 4279 sayılı
Kanunla Dernekler Kanununda önemli
değişiklikler yapıldığını ve bu değişikliklerin demokratikleşme anlamında önemi
küçümsenmeyecek adımlar olduğunu,
- Daha sonra Avrupa Birliği uyum yasaları
çerçevesinde 2, 3, 4, 5 ve 7 nci uyum paketleri olarak bilinen değişiklikler
çerçevesinde Dernekler Kanununda çok sayıda değişiklikler yapıldığını,
- 97 maddelik Kanunun yarısının değişikliğe
uğradığını ve bazı maddelerinin 3-4
defa değiştirildiğini,
- Buna rağmen demokratikleşmenin
sağlanabilmesi, sivil toplumun örgütlenebilmesi ve bu örgütlerin çok fazla
bürokratik işlemlere tâbi olmaksızın çalışabilmesi için Kanunun 50'ye yakın
maddesinde değişiklik yapılmasının zorunlu olduğunun tespit edildiğini,
- Ancak bu tespitler doğrultusunda
değişiklikler yapılsa bile, Kanuna hâkim olan yasaklayıcı felsefe ve sivil
topluma olan güvensizlik nedeniyle, hedeflenen düzenlemeye ulaşılmasının olanaklı
olmadığının anlaşılmış olduğunu,
- Bu nedenle Kanunun yeni baştan
düzenlenmiş olduğunu;
- Tasarıda, dernek kurma, derneğe üye olma
ve dernek faaliyetleri hususlarında, zorunlu olanlar dışında yasaklardan
kaçınıldığını,
- Dernek faaliyetlerinden izne tâbi
olanların asgariye indirildiğini ve izne tâbi bazı faaliyetlerin bildirime tâbi
tutulduğunu; örneğin, yurt dışından yardım alınması, gayri menkul edinilmesi
gibi hususlarda izin yerine, bildirimin öngörüldüğünü,
- Tasarıda getirilen önemli bir yeniliğin,
derneklerin maruz bulunduğu bürokratik işlemlerin mümkün olduğu kadar
azaltılması olduğunu; bu amaçla, tüzük ve genel kurul toplantılarının ilan
edilmesi, genel kurul toplantılarında hükümet komiseri bulundurulması, genel
kurul toplantılarının izlenmesi gibi uygulamalara Tasarıda yer verilmediğini,
- Dernekler ve yöneticiler hakkında
öngörülen suç ve cezaların oldukça hafifletilmiş olduğunu, bazı hapis
cezalarının idarî para cezalarına dönüştürüldüğünü ve idarî para cezalarının
düşürüldüğünü,
- Bu Tasarının, demokratik düzenin
vazgeçilmez unsuru olan sivil toplumun güçlenmesi ve örgütlenmesine önemli
katkı sağlayacağını,
İfade etmiştir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Komisyonumuzca, Tasarının 3, 13, 15, 22,
23, 26, 28, 32 ve 38 inci maddeleri önergelerle değiştirilerek, 18 inci maddesi
redaksiyona tâbi tutularak, diğer maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Komisyonumuzca değiştirilen maddeler ve bu değişikliklerin gerekçeleri
şunlardır:
m. 3
Tasarının 3 üncü maddesi dernek kurma
hakkını düzenlemektedir. Komisyonumuzda maddenin görüşülmesi sırasında 15
yaşından küçük çocukların da derneklere üye olabilmesinin, demokratik toplumun
kökleşmesinde çok önemli bir işleve sahip olacağı ve bu nedenle derneklere üye
olma yaşının düşürülmesi gerektiği ifade edilmiştir. Cevaben yapılan
açıklamalarda, dernek üyeliğinin fiil ehliyeti göz önünde bulundurularak
düzenlendiği, fiil ehliyetine sahip olmayanların davranışlarından sorumlu
tutulamayacakları ve bu nedenle dernek üyeliğinin 15 yaşın bitirilmesi ile
sınırlandığı; 15 yaşını bitirenlerin de ancak çocuk derneklerine üye ve kurucu
olabilecekleri belirtilmiştir. Bu açıklamalar doğrultusunda 12 yaşını bitirmiş
olan küçüklerin derneklerin yönetim ve denetim kurullarında yer almaması
koşuluyla derneklere üye olabilmeleri gerektiği ileri sürülmüştür. Yönetim ve
denetim kurullarında yer almamak, fiil ehliyetine sahip olmayan ve dolayısıyla
da eylemlerinden sorumlu olmayan küçüklerin suç işlemelerini önlemiş olacaktır.
Bu düşüncelerle 12 yaşını bitirmiş küçüklerin derneklere üye olmalarında bir
sakınca görülmemiştir. Bu doğrultuda hazırlanan önerge Komisyonumuzca kabul
edilmiş ve 3 üncü madde önergede öngörülen değişiklikle birlikte kabul
edilmiştir.
m. 13
Tasarının 13 üncü maddesi dernek
görevlileri ile görevlilerin ücretlerine ilişkindir. Birinci fıkranın ikinci
cümlesi ücretli ve gönüllülere dernek yönetim kurulunca tanıtım kartı
verileceğini öngörmektedir. Komisyonumuzda bu kadar ayrıntıya ilişkin bir
düzenlemenin kanunda yer almaması gerektiği düşüncesinden hareketle, bu cümleyi
Tasarı metninden çıkaran bir önerge kabul edilmiştir. 13 üncü madde önergede
öngörülen değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
m. 15
Tasarının 15 inci maddesiyle genel kurul
kararı ile feshedilen, kendiliğinden sona erdiği tespit edilen ve mahkeme
kararı ile feshedilen derneklerin para, mal ve haklarının tasfiyesi
düzenlenmektedir. Maddeye göre, kural olarak, genel kurul kararı ile
feshedilen, kendiliğinden sona erdiği tespit edilen derneklerin tasfiyesinin
dernek tüzüğünde öngörülen esaslara göre yapılacağı belirtilmektedir. Tasfiye
yöntemine ilişkin olarak genel kurul kararının gerekli olduğu ve genel kurulun
karar almadığı ya da toplanamadığı durumlarda, derneğin bütün para, mal ve
haklarının mülki idare amirinin kararıyla derneğin amacına en yakın ve
kapatıldığı tarihte en fazla üyeye sahip olan derneğe devredilecektir. Böylece,
derneğin kapatılmasına neden olan yöneticilerin kusurlarından dolayı dernek
üyelerinin cezalandırılması uygulamasından vazgeçilmiş olmakta; kapatılan
derneğin üyeleri mal, para ve hakların devredildiği derneğe üye olmak yoluyla
yeniden hak sahibi olabilmektedirler. Ancak maddenin ikinci fıkrasında mahkeme
kararıyla fesih halinde, aynı ilkenin korunmadığı ve para, mal ve haklarının
hazineye devredildiği görülmektedir. Komisyonumuzda verilen bir önerge ile
maddenin ikinci fıkrası metinden çıkarılmakta ve birinci fıkranın içine
sokulmaktadır. Böylece her durumda derneğin para, mal ve hakları bir başka
derneğe devredilmektedir. Ancak bu derneğin hangi dernek olacağına mülki amir
değil mahkeme karar verecektir. Komisyon üyelerimiz bu şekilde dernek
üyelerinin hiçbir halde mağdur olmayacağını ifade etmişlerdir. 15 inci madde
önergede öngörülen bu değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
m. 18
Tasarının 18 inci maddesi muhakeme usulünü
düzenlemektedir. Maddenin birinci fıkrasında, "muhakeme usulü"nü
belirtmek üzere "yargılama usulü" ibaresi kullanılmıştır.
Komisyonumuz maddede kavram birliğini sağlamak üzere başlıktaki "muhakeme
usulü" ibaresini ", "yargılama usulü" olarak
değiştirmiştir.
m. 22
Tasarının 22 nci maddesi derneklerin
taşınmaz mal edinmeleri konusunu düzenlemektedir. Maddeye göre dernekler genel
kurullarının yetki vermesi üzerine yönetim kurulu kararıyla bağış, vasiyet ve
satın alma yoluyla taşınmaz mal edinebilir, bunları satabilir veya
kiralayabilirler. Maddenin görüşülmesi sırasında bağış ve vasiyet yoluyla
taşınmaz mal edinmenin ve taşınmazları kiraya vermenin yönetim kurulunun
kararına bağlı olmasının gereksiz bir düzenleme olduğu ve derneklerin hareket
kabiliyetini düşürdüğü belirtilmiştir. Bu nedenle, yönetim kurulu kararının
gerekliliğini sadece taşınmaz mal satın almak ve satmakla sınırlayan bir önerge
Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 22 nci madde önergede öngörülen değişiklikle
birlikte kabul edilmiştir.
m. 23
Tasarının 23 üncü maddesi genel kurul
toplantısına ilişkindir. Maddenin birinci fıkrasına göre, dernekler, genel
kurul toplantısının yapılacağı gün, saat, yer ile toplantı gündemini, toplantı
gününden en az onbeş gün önce mülki idare amirliğine yazı ile bildirmek
zorundadırlar. Bu zorunluluk aslında mevcut Dernekler Kanununun bir
uzantısıdır. Çünkü mevcut Kanuna göre, genel kurul toplantılarını hükümet
komiseri izlemektedir. Hükümet komiserinin genel kurul toplantısına gidebilmesi
için toplantının ilgili makamlara bildirimi gerekmektedir. Oysa hükümet
komiserinin dernek toplantılarını izlemesi, derneklerin özgürlüğüne gölge düşürdüğü
için Tasarıda yer almamıştır. Dolayısıyla genel kurul toplantısının ilgili
makamlara bildirilmesine de gerek kalmamıştır. Komisyonumuz bu amaçla maddenin
birinci fıkrasını metinden çıkaran bir önergeyi kabul etmiş ve maddeyi
önergedeki değişiklik doğrultusunda değiştirerek kabul etmiştir.
m. 26
Tasarının 26 ncı maddesi derneklerin
izinle kurabileceği tesisleri düzenlemektedir. Madde derneklerin kurabileceği
tesislerin çoğunun açılmasını mülki idare amirinden alınacak izin koşuluna
bağlamıştır. Örneğin sığınma evi, huzur evi, spor sahası ve salonu açmak bile
izne bağlanmıştır. Komisyonumuzda, eğitim ve öğretim faaliyetleri için yurt ve
pansiyon gibi yerlerle alkollü içki kullanılan yerler dışında bu tür bir izne
gerek olmadığı düşüncesinden hareketle, maddede bu tür yerler dışındaki yerler
için mevcut bulunan sınırlamaları kaldırmıştır. Bu amaçla verilmiş olan bir
önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 26 ncı madde önergedeki değişiklikle
birlikte kabul edilmiştir.
m. 28
Tasarının 28 inci maddesi dernek adlarına
ilişkin sınırlamaları düzenlemektedir. Buna göre dernek adlarında; Türk,
Türkiye, Milli, Cumhuriyet, Atatürk, Mustafa Kemal kelimeleri ile bunların baş
ve sonlarına getirilen eklerle oluşturulan kelimeler İçişleri Bakanlığının izni
ile kullanılabilecektir. Mevcut Kanunda kullanımları Bakanlar Kurulunun iznine
bağlı olan tür adlar, maddeyle İçişleri Bakanının iznine bağlanmıştır. Komisyon
üyelerimiz, Bakanlığa verilen bu yetkinin hem Bakanlığın iş yükünü artıracağı
hem de bürokratik işlemleri artıracağı gerekçesiyle bu iznin mülki idare
amirleri tarafından verilmesinin daha uygun olacağını ileri sürmüşlerdir. Bu
amaçla verilmiş olan bir önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 28 inci madde
önergedeki değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
m. 32
Tasarının 32 nci maddesi ceza hükümlerini
düzenlemektedir. Maddenin (l) bendinde, çeşitli maddelerde öngörülmüş olan
bildirim yükümlülüğünü yerine getirmeyen yönetim kurulu başkanlarına veya
yöneticilerine uygulanacak idarî para cezaları düzenlenmektedir. Tasarının 23
üncü maddesinde yapılan değişiklikle bildirim yükümlülüğü kaldırılmış
olduğundan ve 25 inci maddesinde bildirim yükümlülüğü bulunmadığından, bu
maddelere uymamaktan kaynaklanan idarî para cezalarının da kaldırılması
gerekmektedir. Komisyonumuz maddeler arasında bu uyumu sağlayan bir önergeyi
kabul etmiş ve 32 nci maddeyi önergedeki değişiklikle birlikte kabul etmiştir.
m. 38
Tasarının 38 inci maddesi, Tasarıdaki
düzenlemelerin diğer kanunlarla uyumunu sağlamak için, bazı kanunlarda değişiklikler
yapılmaktadır. Madde üzerinde iki önerge verilmiştir. Birinci önerge ile Türk
Medeni Kanununun 74 üncü maddesinde değişiklik öngörülmektedir. Değişikliğe
göre, genel kurul yapma zorunluluğu iki yıldan üç yıla çıkarılmaktadır. Böylece
gereği yokken genel kurul yapma zorunluluğu kaldırılmakta maliyet ve zaman
kaybının önüne geçilmektedir. İkinci önerge maddenin (D) bendindeki
teşkilatlanmaya ilişkin bir düzenlemenin, yönetmelikle yapılacağına ilişkin
hükmü, teşkilatlanmaya ilişkin düzenlemelerin ancak kanunla yapılabileceği
gerekçesiyle madde metninden çıkarmaktadır.
İki önerge de Komisyonumuzca
kabul edilmiş ve 38 inci madde önergelerdeki değişikliklerle birlikte kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz
olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü
Önder |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Tozçöken |
Ali
Küçükaydın |
Şevket
Gürsoy |
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Reyhan
Balandı |
Şevket
Orhan |
Ali
Yüksel Kavuştu |
|
Afyon |
Bursa |
Çorum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Soydan |
Mehmet
Sait Armağan |
Sıdıka
Sarıbekir |
|
Hatay |
Isparta |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nusret
Bayraktar |
Sinan
Özkan |
Mehmet
Siyam Kesimoğlu |
|
İstanbul |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Oksal |
Selami
Uzun |
Şevket
Arz |
|
Mersin |
Sivas |
Trabzon |
|
(11 inci maddeye muhalifim) |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
DERNEKLER KANUNU TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; dernekler, dernek şube veya
temsilcilikleri, federasyonlar, konfederasyonlar ve yabancı dernekler ile
merkezleri yurt dışında bulunan dernek ve vakıf dışındaki kâr amacı gütmeyen
kuruluşların Türkiye'deki şube veya temsilciliklerinin yasak ve izne tabi
faaliyetlerini, yükümlülüklerini, denetimlerini ve uygulanacak cezalar ile
derneklere ilişkin diğer hususları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Dernek: Kazanç paylaşma dışında, kanunlarla yasaklanmamış
belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere, en az yedi gerçek veya tüzel
kişinin, bilgi ve çalışmalarını sürekli olarak birleştirmek suretiyle
oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip kişi topluluklarını,
b) Derneğin yerleşim yeri: Derneğin yönetim faaliyetlerinin
yürütüldüğü yeri,
c) Dernek merkezi: Derneğin yerleşim yerinin bulunduğu il
veya ilçeyi,
d) Mülki idare amiri: Dernek merkezinin bulunduğu yerin vali
veya kaymakamını,
e) Dernekler birimi: İllerde il dernekler müdürlüğünü,
ilçelerde dernekler büro şefliğini,
f) Platform: Derneklerin kendi aralarında veya vakıf, sendika
ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere,
girişim, hareket ve benzeri adlarla oluşturdukları tüzel kişiliği bulunmayan
geçici nitelikteki birliktelikleri,
g) Üst kuruluş: Derneklerin oluşturduğu tüzel kişiliği bulunan
federasyonları ve federasyonların oluşturduğu konfederasyonları,
h) Şube: Dernek faaliyetlerinin yürü-tülebilmesi için bir
derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği olmayan ve bünyesinde organları
bulunan alt birimi,
i) Temsilcilik: Dernek faaliyetlerinin yürütülebilmesi için
bir derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği ve bünyesinde organları
bulunmayan alt birimi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Dernek kurma hakkı
MADDE 3. - Fiil ehliyetine sahip gerçek veya tüzel kişiler,
önceden izin almaksızın dernek kurma hakkına sahiptir.
Ancak, Türk Silâhlı Kuvvetleri ve kolluk kuvvetleri
mensupları ile kamu kurum ve kuruluşlarının memur statüsündeki görevlileri
hakkında özel kanunlarında getirilen kısıtlamalar saklıdır.
Onbeş yaşını bitiren ayırt etme gücüne sahip küçükler;
toplumsal, ruhsal, ahlaki, bedensel ve zihinsel yetenekleri ile spor, eğitim ve
öğretim haklarını, sosyal ve kültürel varlıklarını, aile yapısını ve özel
yaşantılarını korumak ve geliştirmek amacıyla yasal temsilcilerinin yazılı izni
ile çocuk dernekleri kurabilir veya kurulmuş çocuk derneklerine üye
olabilirler.
Çocuk derneklerine onsekiz yaşından büyükler kurucu veya üye
olamazlar.
Dernek tüzüğü
MADDE 4. - Her derneğin bir tüzüğü bulunur. Bu tüzükte
aşağıda gösterilen hususların belirtilmesi zorunludur:
a) Derneğin adı ve merkezi,
b) Derneğin amacı ve bu amacı gerçekleştirmek için dernekçe
sürdürülecek çalışma konuları ve çalışma biçimleri ile faaliyet alanı,
c) Derneğe üye olma ve üyelikten çıkmanın şart ve şekilleri,
d) Genel kurulun toplanma şekli ve zamanı,
e) Genel kurulun görevleri, yetkileri, oy kullanma ve karar
alma usul ve şekilleri,
f) Yönetim ve denetim kurullarının görev ve yetkileri, ne
suretle seçileceği, asıl ve yedek üye sayısı,
g) Derneğin şubesinin bulunup bulunmayacağı, bulunacak ise,
şubelerin nasıl kurulacağı, görev ve yetkileri ile dernek genel kurulunda nasıl
temsil edileceği,
h) Üyelerin ödeyecekleri giriş ve yıllık aidat miktarının
belirlenme şekli,
ı) Derneğin borçlanma usulleri,
j) Derneğin iç denetim şekilleri,
k) Tüzüğün ne şekilde değiştirileceği,
l) Derneğin feshi halinde mal varlığının tasfiye şekli.
Uluslararası faaliyet
MADDE 5. - Dernekler, tüzüklerinde gösterilen amaçları
gerçekleştirmek üzere uluslararası faaliyette veya işbirliğinde bulunabilir,
yurt dışında temsilcilik veya şube açabilir, yurt dışında dernek veya üst
kuruluş kurabilir veya yurt dışında kurulmuş dernek veya kuruluşlara
katılabilirler.
Yabancı dernekler, Dışişleri Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle
İçişleri Bakanlığının izniyle Türkiye'de faaliyette veya işbirliğinde
bulunabilir, temsilcilik veya şube açabilir, dernek veya üst kuruluş kurabilir
veya kurulmuş dernek veya üst kuruluşlara katılabilirler.
Tüzel kişilerin oy
kullanması
MADDE 6. - Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin
yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır. Bu
kişinin başkanlık veya temsil görevi sona erdiğinde, tüzel kişi adına oy
kullanacak kimse yeniden belirlenir.
Şube genel kurulları
MADDE 7. - Şube genel kurulları olağan toplantılarını merkez
genel kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar.
Federasyon ve
konfederasyonlar
MADDE 8. - Federasyonların üye sayısının beşten ve
konfederasyonların üye sayısının üçten aşağı düştüğü ve bu durum üç ay içinde
giderilmediği takdirde haklarında kendiliğinden sona erme hükümleri uygulanır.
Federasyon ve konfederasyonlar her ne ad altında olursa
olsun, merkezleri dışında faaliyet gösterecek örgüt kuramazlar ve temsilcilik açamazlar.
İç denetim
MADDE 9. - Derneklerde iç denetim esastır. Genel kurul,
yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi,
bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim
kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim
kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve
amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları
doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların
mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek
tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla
denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve
toplandığında genel kurula sunar.
Denetim kurulu üyelerinin istemi üzerine, her türlü bilgi,
belge ve kayıtların, dernek yetkilileri tarafından gösterilmesi veya verilmesi,
yönetim yerleri, müesseseler ve eklentilerine girme isteğinin yerine
getirilmesi zorunludur.
Yardım ve işbirliği
MADDE 10. - Dernekler, tüzüklerinde gösterilen amaçları
gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden, siyasi partilerden, işçi ve
işveren sendikalarından ve mesleki kuruluşlardan maddi yardım alabilir ve adı
geçen kurumlara maddi yardımda bulunabilirler.
5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları
ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, dernekler kamu kurum
ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler
yürütebilirler. Bu projelerde kamu kurum ve kuruluşları, proje maliyetlerinin
en fazla yüzde ellisi oranında ayni veya nakdi katkı sağlayabilirler.
Gelir ve giderlerde usul
ile dernek defterleri
MADDE 11. - Dernek gelirleri alındı belgesi ile toplanır ve
giderler harcama belgesi ile yapılır. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı
ile toplanması halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi
belgeler alındı belgesi yerine geçer. Alındı belgeleri ve harcama belgelerinin
saklama süresi beş yıldır.
Dernek gelirlerinin toplanmasında kullanılacak alındı
belgeleri yönetim kurulu kararı ile bastırılır. Alındı belgelerinin şekli,
bastırılması, onaylanması ve kullanılması ile dernek gelirlerinin toplanmasında
kullanılacak yetki belgesine ilişkin hususlar yönetmelikte düzenlenir.
Dernek gelirlerini toplayacak kişiler yönetim kurulu
kararıyla belirlenir ve bunlar adına yetki belgesi düzenlenir.
Dernekler tarafından tutulacak defter ve kayıtlar ile ilgili
usul ve esaslar yönetmelikte düzenlenir. Bu defterlerin dernekler biriminden
onaylı olması zorunludur.
Sandık kurma
MADDE 12. - Dernekler, tüzüklerinde yazılı olmak ve sağlanan
kârı üyelerine paylaştırmamak, gelir, faiz veya başka adlarla üyelerine
aktarmamak şartıyla üyelerinin, yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç
maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla sandık kurabilirler.
Bu sandıkların kuruluş ve çalışma esasları yönetmelikte
düzenlenir.
Dernek görevlileri ve
ücretleri
MADDE 13. - Dernek hizmetleri ücretli veya gönüllüler
aracılığıyla yürütür. Bunlara dernek yönetim kurulunca tanıtım kartı verilir.
Dernek yönetim ve denetim kurulu başkan ve üyelerine ücret
verilebilir. Verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar genel
kurul tarafından tespit olunur. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri dışındaki
üyelere ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık
ödenemez.
Dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek
gündelik ve yolluk miktarları genel kurul tarafından tespit olunur.
Gençlik ve spor kulüpleri
MADDE 14. - Derneklerden başvurmaları halinde; spor
faaliyetine yönelik olanlar spor kulübü, boş zamanları değerlendirme
faaliyetine yönelik olanlar gençlik kulübü ve her iki faaliyeti birlikte
amaçlayanlar gençlik ve spor kulübü adını alır. Bu kulüpler, Gençlik ve Spor
Genel Müdürlüğünce tutulacak kütüğe kayıt ve tescil edilir.
Kulüplerin organları, bu organların görev ve yetkileri,
kulüplerin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünce de denetlenmesi ve bunlara
yapılacak yardımların şekil ve şartları, üst kuruluş oluşturmada uyulacak esas
ve usuller, gençlik ve spor faaliyetlerini yürüteceklerin nitelikleri ve
bunlara uygulanacak disiplin işlemleri, kulüplerin kayıt ve tesciline ilişkin
esaslar İçişleri Bakanlığının uygun görüşü üzerine Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlıkça yürürlüğe konulacak yönetmelikte
düzenlenir.
Tasfiye
MADDE 15. - Genel kurul kararı ile feshedilen veya
kendiliğinden sona erdiği tespit edilen derneğin para, mal ve haklarının
tasfiyesi, tüzüğünde gösterilen esaslara göre yapılır. Tüzükte tasfiyenin ne
şekilde yapılacağının genel kurul kararına bırakıldığı hallerde, genel kurul
tarafından bir karar alınmamış veya genel kurul toplanamamışsa, derneğin bütün
para, mal ve hakları, mülki idare amirinin kararıyla derneğin amacına en yakın
ve kapatıldığı tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Mahkeme kararı ile feshedilen derneklerin bütün para, mal ve
hakları Hazineye intikal eder. Bu şekilde feshedilen derneklerin tasfiyesi ve
mallarının Hazineye intikali mülki idare amirinin görevlendireceği maliye
temsilcisinin gözetiminde yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca
yapılır. Bu işlemlere fesih veya kendiliğinden sona ermenin kesinleştiği tarihten
itibaren başlanır.
Kendiliğinden sona erdiği tespit edilen veya feshine karar
verilen derneklerin tasfiye ve devir
işlemleri tamamlandıktan sonra dernekler kütüğündeki kayıtları silinir.
Feshedilmesi için hakkında soruşturma veya dava açılmış olan
bir dernek, fesih ve buna bağlı olarak dernek mallarının devrine dair bir karar
aldığı takdirde, soruşturma ve dava sonuçlanıncaya kadar devir işlemi yapılmaz.
Tasfiye işlemleri sonucu derneklerin defter ve belgelerinin
saklanma usulü, süresi ve tasfiyeye ilişkin gerekli belgeler yönetmelikte
düzenlenir.
Basımevlerinin
sorumluluğu
MADDE 16. - Basımevleri, dernek gelirlerinin toplanmasında
kullanılacak alındı belgelerini bastıktan sonra, bu belgelerin seri ve sıra
numaralarını onbeş gün içinde mülki idare amirliğine bildirmek zorundadır.
Hata ve noksanlıkların
giderilmesi
MADDE 17. - Derneklerin iş ve işlemlerinde, bu Kanun ve 4721
sayılı Türk Medenî Kanunu ile bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmeliklerin
hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde, konusu suç teşkil etmeyen hata
ve noksanlıkların mülki idare amirinin yazılı istemi üzerine, ilgili dernek
tarafından otuz gün içerisinde giderilmesi zorunludur.
Muhakeme usulü
MADDE 18. - Bu Kanunla ilgili olarak hukuk mahkemelerinde
bakılacak davalarda basit yargılama usulü uygulanır.
Bu Kanun hükümlerine aykırı davranan failler hakkındaki
soruşturma ve kovuşturma, yer ve zaman kaydı aranmaksızın 3005 sayılı Meşhud
Suçların Muhakeme Usulü Kanunu hükümlerine göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Denetim
ve Bildirimler
Beyanname verme
yükümlülüğü ve denetim
MADDE 19. - Dernekler, yıl sonu itibarıyla, faaliyetlerini,
gelir ve gider işlemlerinin sonuçlarını düzenleyecekleri beyanname ile her yıl
Nisan ayı sonuna kadar mülki idare amirliğine vermekle yükümlüdürler. Beyannamenin
düzenlenmesine ilişkin esas ve usuller yönetmelikte düzenlenir.
Gerekli görülen hallerde, derneklerin tüzüklerinde
gösterilen amaçlar doğrultusunda faaliyet gösterip göstermedikleri,
defterlerini ve kayıtlarını mevzuata uygun olarak tutup tutmadıkları İçişleri
Bakanı veya mülki idare amiri tarafından denetletilebilir. Bu denetimlerde
kolluk kuvveti mensupları görevlendirilemez.
Denetim sırasında görevli memurlar tarafından istenecek her
türlü bilgi, belge ve kayıtların, dernek yetkilileri tarafından gösterilmesi
veya verilmesi, yönetim yerleri, müesseseler ve eklentilerine girme isteğinin
yerine getirilmesi zorunludur.
Denetim sırasında, suç teşkil eden fiillerin tespit edilmesi
hâlinde, mülkî idare amiri durumu derhal Cumhuriyet savcılığına bildirir.
Kolluk kuvvetlerinin
yetkisi
MADDE 20. - Kamu düzeninin korunması veya suç işlenmesinin
önlenmesi nedenlerinden birine bağlı olarak usulüne göre verilmiş hâkim kararı
olmadıkça, yine bu nedenlere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda
mülki idare amirinin yazılı emri bulunmadıkça, kolluk kuvvetleri dernek ve
eklentilerine giremez, arama yapamaz ve buradaki eşyaya el koyamaz. Mülki idare
amirinin kararı yirmidört saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim,
kararını el koymadan itibaren kırksekiz saat içinde açıklar; aksi halde, el
koyma kendiliğinden kalkar.
Yurt dışından yardım
alınması
MADDE 21. - Dernekler mülki idare amirliğine önceden
bildirimde bulunmak şartıyla yurt dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan ayni
ve nakdi yardım alabilirler. Bildirimin şekli ve içeriği yönetmelikte
düzenlenir. Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması zorunludur.
Taşınmaz mal edinme
MADDE 22. - Dernekler genel kurullarının yetki vermesi
üzerine yönetim kurulu kararıyla bağış, vasiyet ve satın alma yoluyla taşınmaz
mal edinebilir, bunları satabilir veya kiralayabilirler. Dernekler edindikleri
taşınmazları, tapuya tescilinden itibaren bir ay içinde mülki idare amirliğine
bildirmekle yükümlüdürler.
Genel kurul toplantısı ve
organlara seçilenlerin idareye bildirilmesi
MADDE 23. - Dernekler, genel kurul toplantısının yapılacağı
gün, saat, yer ile toplantı gündemini, toplantı gününden en az onbeş gün önce
mülki idare amirliğine yazı ile bildirir.
Dernekler, genel kurulu izleyen onbeş gün içinde, yönetim
kurulu ve denetim kurulu ile derneğin diğer organlarına seçilen asıl ve yedek
üyeleri mülki idare amirliğine bildirmekle yükümlüdür. Dernek organlarında ve
yerleşim yerinde meydana gelen değişiklikler de aynı usule tabidir. Genel kurul
sonuç bildiriminin şekli, içeriği ve gerekli belgeler yönetmelikte düzenlenir.
Temsilcilik
MADDE 24. - Dernekler, gerekli gördükleri yerlerde dernek
faaliyetlerini yürütmek amacıyla
temsilcilik açabilirler. Temsilcilikler, şube veya dernek genel kurullarında
temsil edilmezler. Şubeler temsilcilik açamazlar. Temsilciliğin adresi, yönetim
kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o
yerin mülki idare amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Platform oluşturma
MADDE 25. - Dernekler, amaçları ile ilgisi bulunan ve
kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, kendi aralarında veya vakıf, sendika ve
benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere ve
yetkili organlarının kararı ile platformlar oluşturabilirler.
Platformlar, kanunların dernekler için yasakladığı amaç ve
faaliyet konuları doğrultusunda kurulamazlar ve faaliyet gösteremezler. Bu
yasağa aykırı hareket edenler hakkında, bu Kanun ve ilgili kanunların cezai
hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
İzne
Tabi Faaliyetler
Derneklerin izinle
kurabileceği tesisler
MADDE 26. - Derneklerin, tüzüklerinde gösterilen amaçları
gerçekleştirmek üzere, kanunların dernekler tarafından yapılmasını
yasaklamadığı eğitim ve öğretim faaliyetleri için yurt, pansiyon; sosyal yardım
faaliyetleri için, sığınma evi, bakım evi, huzur evi, aş evi gibi tesisler;
sportif faaliyetler için spor sahası veya salonu ve meskûn yerler dışında kamp
tesisleri kurmaları; üyeleri için lokal açmaları ve lokallerinde alkollü içki
kullanılması ile bu tesisleri işletmeleri mülkî idare amirinden izin almalarına
bağlıdır. Bu tesislerin açılmaları, işletilmeleri, kapatılmaları, alkollü içki
kullanılması, verilmesi ve düzenlenmesi gerekli belgeler ile diğer esas ve
usuller yönetmelikte düzenlenir.
Kamu yararına çalışan
dernekler
MADDE 27. - Kamu yararına çalışan dernekler, ilgili
bakanlıkların ve Maliye Bakanlığının görüşü üzerine, İçişleri Bakanlığının
teklifi ve Bakanlar Kurulu kararıyla tespit edilir. Bir derneğin kamu yararına
çalışan derneklerden sayılabilmesi için, en az bir yıldan beri faaliyette
bulunması ve derneğin amacı ve bu amacı gerçekleştirmek üzere giriştiği
faaliyetlerin ülke çapında yararlı sonuçlar verecek nitelikte ve ölçüde olması
şarttır.
Kamu yararına çalışan dernek statüsünün kazanılması,
kaybedilmesi ve gerekli belgeler ile diğer esas ve usuller yönetmelikte
düzenlenir.
Kamu yararına çalışan dernekler en az iki yılda bir
denetlenir. Yapılan denetimler sonucunda düzenlenen raporlar üzerine, kamu
yararına çalışan derneklerin organlarında görev alan üyeler veya ilgili
personel, ağır hapis veya ağır para cezası verilmesini gerektiren suçların
işlendiğinin tespit edilmesi halinde, geçici bir tedbir olarak İçişleri
Bakanınca görevden uzaklaştırılabilir. Görevden uzaklaştırılanların yerlerine,
kesin hükme kadar, öncelikle dernek üyelerinden olmak üzere görevlendirme
yapılır.
Kamu yararına çalıştıklarına karar verilen dernekler,
denetimler sonunda bu niteliklerini kaybettikleri tespit edilirse, birinci
fıkrada öngörülen usulle haklarında alınan kamu yararına çalışan derneklerden
sayılma kararı kaldırılır.
Türkiye Kızılay Derneği ve Türk Hava Kurumunun tüzüklerini
onaylamaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Kamu yararına çalışan derneklerin mallarına karşı suç
işleyenler Devlet malına karşı suç işlemiş gibi cezalandırılır.
Dernek adları
MADDE 28. - Dernek adlarında; Türk, Türkiye, Milli,
Cumhuriyet, Atatürk, Mustafa Kemal kelimeleri ile bunların baş ve sonlarına
getirilen eklerle oluşturulan kelimeler İçişleri Bakanlığının izni ile
kullanılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yasaklar
Bazı ad ve işaretleri
kullanma yasağı
MADDE 29. - Derneklerin, mevcut veya
mahkeme kararıyla kapatılmış veya feshedilmiş bir siyasî partinin, bir
sendikanın veya üst kuruluşun, bir derneğin veya üst kuruluşun adını,
amblemini, rumuzunu, rozetini ve benzeri işaretleri ya da başka bir ülkeye ve
daha önce kurulmuş Türk devletlerine ait bayrak, amblem ve flamaları
kullanmaları yasaktır.
Kurulması yasak olan
dernekler ve yasak faaliyetler
MADDE 30. - Dernekler;
a) Tüzüklerinde gösterilen amaç ve bu amacı gerçekleştirmek
üzere sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları dışında faaliyette
bulunamazlar.
b) Anayasa ve kanunlarla açıkça yasaklanan amaçları veya
konusu suç teşkil eden fiilleri gerçekleştirmek amacıyla kurulamaz.
c) Askerliğe, millî savunma ve genel kolluk hizmetlerine
hazırlayıcı öğretim ve eğitim faaliyetlerinde bulunamaz, bu amaçları
gerçekleştirmek üzere kamp veya eğitim yerleri açamazlar. Üyeleri için özel
kıyafet veya üniforma kullanamazlar.
Kayıt ve yazışma dili
MADDE 31. - Dernekler, defterlerinde ve
kayıtlarında ve Türkiye Cumhuriyetinin resmi kurumlarıyla yazışmalarında Türkçe
kullanırlar.
ALTINCI
BÖLÜM
Ceza
Hükümleri
Ceza hükümleri
MADDE 32. - Bu Kanuna aykırı davranışlarda
uygulanacak cezalar aşağıda belirtilmiştir:
a) Dernek kurma hakkına sahip olmadıkları halde dernek
kuranlar veya derneklere üye olmaları kanunlarla yasaklandığı halde dernek
üyesi olanlar ile derneklere üye olması kanunlarla yasaklanmış kişileri bilerek
dernek üyeliğine kabul eden veya kaydını silmeyen veya dernek üyesi iken
derneklere üye olma hakkını kaybeden kişileri dernek üyeliğinden silmeyen
dernek yöneticileri beşyüzmilyon lira idari para cezası ile cezalandırılır.
b) Genel Kurul toplantılarını kanun ve tüzük hükümlerine
aykırı olarak veya dernek merkezinin bulunduğu veya tüzüğünde belirtilen yer
dışında yapan dernek yöneticileri beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası
ile cezalandırılır. Mahkemece, kanun ve tüzük hükümlerine aykırı olarak yapılan
genel kurul toplantılarının iptaline de karar verilebilir.
c) Yurt dışı yardımı bankalar aracılığıyla almayan dernek
yöneticilerine, bu şekilde alınan paranın yüzde beşi oranında idari para cezası
verilir.
d) Derneğe ait tutulması gereken defter veya kayıtları tutmayan
dernek yöneticileri birmilyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
e) Genel kurul ve diğer dernek organlarında yapılan seçimler
ve oylamalar ile oyların sayım ve dökümüne hile karıştıranlar ve defter veya
kayıtları tahrif veya yok edenler veya gizleyenler, fiilleri daha ağır bir
cezayı gerektirmediği takdirde altı aydan iki yıla kadar hapis ve beşyüzmilyon
liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
f) Her ne suretle olursa olsun kendisine tevdi olunan
derneğe ait para veya para hükmündeki evrak, senet veya sair malları kendisinin
veya başkasının menfaatine olarak sarf veya istihlak veya rehneden veya satan,
gizleyen, imha, inkar, tahrif veya tağyir eden yönetim kurulu başkanı ve
üyeleri veya denetçiler ile derneğin diğer personeli fiilleri daha ağır bir
cezayı gerektirmediği takdirde, altı aydan iki yıla kadar hapis ve beşyüzmilyon
liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
g) Yetkili mercilerin izni olmaksızın yabancı derneklerin
Türkiye'de temsilciliklerini veya şubelerini açanlar, faaliyetlerini
yürütenler, bu derneklerle işbirliğinde bulunanlar veya bu dernekleri üye kabul
edenler beşyüzmilyon liraya kadar para cezası ile cezalandırılır ve izinsiz
açılan şube veya temsilciliğin de kapatılmasına karar verilir.
h) 16 ncı maddede belirtilen bildirim yükümlülüğünü yerine
getirmeyen basımevi yöneticileri beşyüzmilyon lira idari para cezası ile
cezalandırılır.
ı) 17 nci maddede yer alan zorunluluğa uymayanlar yüzmilyon
lira idari para cezası ile cezalandırılır.
j) 19 uncu maddede belirtilen beyannameyi bilerek gerçeğe
aykırı olarak verenler üç aya kadar hapis ve üçmilyar liraya kadar ağır para
cezası ile cezalandırılır.
k) 9 ve 19 uncu maddelerin üçüncü fıkralarındaki zorunluluğa
uymayanlar üçmilyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır ve bu
zorunluluğa uymamanın her tekrarında bir önceki ağır para cezası toplamının iki
katı oranında ağır para cezası uygulanır.
l) 21, 22, 23, 24 ve 25 inci maddelerde belirtilen bildirim
yükümlülüklerini, 19 uncu maddede belirtilen beyanname verme yükümlülüğünü
yerine getirmeyen yönetim kurulu başkanı veya başkan belirlenmemişse dernek
yöneticileri beşyüzmilyon lira idari para cezası ile cezalandırılır.
m) 26 ncı maddede belirtilen tesisleri izinsiz açan dernek
yöneticileri, beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır ve
tesisin kapatılmasına da karar verilebilir.
n) 29 uncu maddede belirtilen yasaklara yazılı olarak
uyarılmalarına rağmen aykırı hareket eden dernek yöneticileri hakkında,
fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde beşyüzmilyon liraya kadar
ağır para cezası ile cezalandırılır ve derneğin feshine de karar verilir.
o) 30 uncu maddenin (a) bendinde belirtilen yasağa aykırı
hareket eden dernek yöneticileri beşyüzmilyon liradan birmilyar liraya kadar
ağır para cezası ile cezalandırılır,
tekerrürü halinde ağır para cezası yarı nispetinde artırılarak
hükmolunur. Aynı maddenin (c) bendine aykırı faaliyette bulunan dernek
yöneticileri, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde, bir yıldan
az olmamak üzere hapis cezası ile cezalandırılır ve tesisin kapatılmasına da
karar verilir.
p) 30 uncu maddenin (b) bendinde belirtilen kurulması yasak
dernekleri kuranlar ile bu bende aykırı harekette bulunan dernek yöneticileri
fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde bir yıldan üç yıla kadar
hapis ve beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır ve
derneğin feshine de karar verilir.
r) 31 inci maddede öngörülen zorunluluğa uymayanlar
birmilyar lira idari para cezası ile cezalandırılır.
Cezaların uygulanması
MADDE 33. - Bu Kanunda belirtilen cezalar
çocuk dernekleri hakkında, yazılı olarak uyarılmasına rağmen tekrar edilmesi
halinde uygulanır.
Bu Kanunda yazılı olan idarî para cezaları mülkî idare amiri
tarafından verilir. Verilen idarî para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir.
Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde
yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın
yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz,
zaruret görülmeyen hâllerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır.
Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları 6183 sayılı Âmme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Cemiyetler ve Dernekler
Kanunlarına yapılan atıflar
MADDE 34. - Diğer kanunlarda, 3512 sayılı
Cemiyetler Kanunu, 1630 sayılı Dernekler Kanunu veya 2908 sayılı Dernekler
Kanunu ile bunların ek ve değişikliklerine veya belli maddelerine yapılan
atıflar, bu Kanuna veya bu Kanunun aynı konuları düzenleyen madde veya
maddelerine yapılmış sayılır. Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde aynı
konuları düzenleyen 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun ilgili hükümlerine atıf
yapılmış sayılır.
Kanunun mesleki
kuruluşlara uygulanacak hükümleri
MADDE 35. - Bu Kanunun 19, 20, 23, 26, 28,
29, 30 ve 31 inci maddeleri özel kanunlarında hüküm bulunmamak kaydıyla kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile işçi ve işveren sendikaları ve üst
kuruluşları için de ceza hükümleriyle birlikte uygulanır.
Uygulanacak hükümler
MADDE 36. - Bu Kanun hükümleri; yabancı
dernekler ile merkezleri yurt dışında bulunan dernek ve vakıf dışındaki kâr
amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye'deki şube veya temsilcilikleri hakkında da
ceza hükümleri ile birlikte uygulanır. Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
4721 sayılı Türk Medeni Kanununun hükümleri uygulanır.
Yönetmelik
MADDE 37. - Bu Kanunun ilgili maddelerinde
düzenlenmesi öngörülen yönetmelikler İçişleri Bakanlığınca, kulüp adını alan
derneklerle ilgili yönetmelik ise Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün bağlı
olduğu Bakanlıkça en geç altı ay içinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
konulur. Bu yönetmelikler çıkarılıncaya kadar mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Değiştirilen ve
yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 38. - A) 22.11.2001 tarihli ve 4721
sayılı Türk Medeni Kanununun 62 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 62. - Dernekler, 60 ıncı maddenin son fıkrası
gereğince yapılan yazılı bildirimi izleyen altı ay içinde ilk genel kurul
toplantılarını yapmak ve zorunlu organlarını oluşturmakla yükümlüdürler."
B) 4721 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan "yerleşim yeri, kurucuları,", 64 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan "tüzükte başkaca bir düzenleme yoksa,", 77 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "yerel bir gazete ile ilan edilir
ve aynı zamanda", 92 nci maddesinde yer alan "uluslararası alanda
işbirliği yapılmasında yarar görülen hallerde ve karşılıklı olmak
koşuluyla" ve 93 üncü maddesinde yer alan "karşılıklı olmak
koşuluyla" ibareleri madde metinlerinden çıkarılmıştır.
C) 4721 sayılı Kanunun 61 inci maddesi ile 79 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
D) 14.2.1985 tarihli ve 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 13/A maddesinin (h) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"H) 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununa göre
düzenlenecek yardım toplama faaliyetleriyle ilgili işlemleri yürütmek."
"Bu dairenin merkez ve illerdeki teşkilatlanması,
kuruluş, görev ve yetkileri ile dernekler kütüğünün şekli, düzenleme ve kayıt
esasları yönetmelikle düzenlenir."
E) 8.6.1984 tarihli ve 227 sayılı Vakıflar Genel
Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3
üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Vakıfların dış ülkelerdeki gerçek veya tüzel
kişilerden veya diğer kuruluşlardan yardım alması, derneklere uygulanan
hükümlere tabidir."
F) 23.6.1983 tarihli ve 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununun
5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "gezi ve eğlenceler
düzenlemek", 24 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki "belirli yerlere
kutu koymak" ibarelerinden sonra gelmek üzere "veya bilgileri
otomatik ya da elektronik olarak işleme tabi tutmuş sistemler kullanmak"
ibaresi eklenmiştir.
G) 2860 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 7. -Yardım toplama faaliyeti bir ilin birden
fazla ilçesini kapsıyorsa o ilin valisinden, bir ilçenin sınırları içinde ise o
ilçenin kaymakamından izin alınır. Yardım toplama faaliyeti birden fazla ili
kapsıyorsa yardım toplama faaliyetine girişecek gerçek veya tüzel kişilerin
yerleşim yerinin bulunduğu ilin valisinden izin alınır ve izni veren valilik
tarafından ilgili valiliklere ve İçişleri Bakanlığına bilgi verilir. Yardım
toplama faaliyetleriyle ilgili işlemler dernekler birimlerince yürütülür."
H) 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler Kanunu
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 39. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
DERNEKLER KANUNU TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca başlığıyla
birlikte aynen kabul edilmiştir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Dernek kurma hakkı
MADDE 3. - Fiil ehliyetine sahip gerçek veya tüzel kişiler,
önceden izin almaksızın dernek kurma hakkına sahiptir.
Ancak, Türk Silâhlı Kuvvetleri ve kolluk kuvvetleri
mensupları ile kamu kurum ve kuruluşlarının memur statüsündeki görevlileri
hakkında özel kanunlarında getirilen kısıtlamalar saklıdır.
Onbeş yaşını bitiren ayırt etme gücüne sahip küçükler;
toplumsal, ruhsal, ahlaki, bedensel ve zihinsel yetenekleri ile spor, eğitim ve
öğretim haklarını, sosyal ve kültürel varlıklarını, aile yapısını ve özel
yaşantılarını korumak ve geliştirmek amacıyla yasal temsilcilerinin yazılı izni
ile çocuk dernekleri kurabilir veya kurulmuş çocuk derneklerine üye
olabilirler.
Oniki yaşını bitiren küçükler çocuk derneklerine üye
olabilirler ancak yönetim ve denetim kurullarında görev alamazlar.
Çocuk derneklerine onsekiz yaşından büyükler kurucu veya üye
olamazlar.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca başlığıyla
birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca başlığıyla
birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. - Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Dernek görevlileri ve
ücretleri
MADDE 13. - Dernek hizmetleri ücretli veya gönüllüler
aracılığıyla yürütür.
Dernek yönetim ve denetim kurulu başkan ve üyelerine ücret
verilebilir. Verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar genel
kurul tarafından tespit olunur. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri dışındaki
üyelere ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık
ödenemez.
Dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek
gündelik ve yolluk miktarları genel kurul tarafından tespit olunur.
MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Tasfiye
MADDE 15. - Genel kurul kararı ile feshedilen veya
kendiliğinden sona erdiği tespit edilen derneğin para, mal ve haklarının
tasfiyesi, tüzüğünde gösterilen esaslara göre yapılır. Tüzükte tasfiyenin ne
şekilde yapılacağının genel kurul kararına bırakıldığı hallerde, genel kurul
tarafından bir karar alınmamış veya genel kurul toplanamamışsa, yahut dernek
mahkeme kararı ile feshedilmişse, derneğin bütün para, mal ve hakları, mahkeme
kararıyla derneğin amacına en yakın ve kapatıldığı tarihte en fazla üyeye sahip
derneğe devredilir.
Kendiliğinden sona erdiği tespit edilen veya feshine karar
verilen derneklerin tasfiye ve devir
işlemleri tamamlandıktan sonra dernekler kütüğündeki kayıtları silinir.
Feshedilmesi için hakkında soruşturma veya dava açılmış olan
bir dernek, fesih ve buna bağlı olarak dernek mallarının devrine dair bir karar
aldığı takdirde, soruşturma ve dava sonuçlanıncaya kadar devir işlemi yapılmaz.
Tasfiye işlemleri sonucu derneklerin defter ve belgelerinin
saklanma usulü, süresi ve tasfiyeye ilişkin gerekli belgeler yönetmelikte
düzenlenir.
MADDE 16. - Tasarının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. - Tasarının 17 nci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Yargılama usulü
MADDE 18. - Bu Kanunla ilgili olarak hukuk mahkemelerinde
bakılacak davalarda basit yargılama usulü uygulanır.
Bu Kanun hükümlerine aykırı davranan failler hakkındaki
soruşturma ve kovuşturma, yer ve zaman kaydı aranmaksızın 3005 sayılı Meşhud
Suçların Muhakeme Usulü Kanunu hükümlerine göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Denetim
ve Bildirimler
MADDE 19. - Tasarının 19 uncu maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 20. - Tasarının 20 nci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 21. - Tasarının 21 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Taşınmaz mal edinme
MADDE 22. - Dernekler genel kurullarının yetki vermesi
üzerine yönetim kurulu kararıyla taşınmaz mal satın alabilir veya taşınmaz
mallarını satabilirler. Dernekler edindikleri taşınmazları, tapuya tescilinden
itibaren bir ay içinde mülki idare amirliğine bildirmekle yükümlüdürler.
Genel kurul toplantısı ve
organlara seçilenlerin idareye bildirilmesi
MADDE 23. - Dernekler, genel kurulu izleyen onbeş gün
içinde, yönetim kurulu ve denetim kurulu ile derneğin diğer organlarına seçilen
asıl ve yedek üyeleri mülki idare amirliğine bildirmekle yükümlüdür. Dernek
organlarında ve yerleşim yerinde meydana gelen değişiklikler de aynı usule
tabidir. Genel kurul sonuç bildiriminin şekli, içeriği ve gerekli belgeler
yönetmelikte düzenlenir.
MADDE 24. - Tasarının 24 üncü maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 25. - Tasarının 25 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
İzne
Tabi Faaliyetler
Derneklerin izinle
kurabileceği tesisler
MADDE 26. - Derneklerin, tüzüklerinde gösterilen amaçları
gerçekleştirmek üzere, eğitim ve öğretim faaliyetleri için yurt, pansiyon;
üyeleri için lokal açmaları ve lokallerinde alkollü içki kullanılması ile bu
tesislerin işletilmesi mülki idare amirinden izin almalarına bağlıdır. Bu
tesislerin açılması, işletilmesi ve kapatılmasına ilişkin esas ve usuller
yönetmelikte düzenlenir.
MADDE 27. - Tasarının 27 nci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Dernek adları
MADDE 28. - Dernek adlarında; Türk, Türkiye, Milli,
Cumhuriyet, Atatürk, Mustafa Kemal kelimeleri ile bunların baş ve sonlarına
getirilen eklerle oluşturulan kelimeler mülki idare amirinin izni ile
kullanılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yasaklar
MADDE 29. - Tasarının 29 uncu maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 30. - Tasarının 30 uncu maddesi Komisyonumuzca başlığıyla
birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 31. - Tasarının 31 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
ALTINCI
BÖLÜM
Ceza
Hükümleri
Ceza hükümleri
MADDE 32. - Bu Kanuna aykırı davranışlara uygulanacak
cezalar aşağıda belirtilmiştir:
a) Dernek kurma hakkına sahip olmadıkları halde dernek
kuranlar veya derneklere üye olmaları kanunlarla yasaklandığı halde dernek
üyesi olanlar ile derneklere üye olması kanunlarla yasaklanmış kişileri bilerek
dernek üyeliğine kabul eden veya kaydını silmeyen veya dernek üyesi iken
derneklere üye olma hakkını kaybeden kişileri dernek üyeliğinden silmeyen
dernek yöneticileri beşyüzmilyon lira idari para cezası ile cezalandırılır.
b) Genel Kurul toplantılarını kanun ve tüzük hükümlerine
aykırı olarak veya dernek merkezinin bulunduğu veya tüzüğünde belirtilen yer
dışında yapan dernek yöneticileri beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası
ile cezalandırılır. Mahkemece, kanun ve tüzük hükümlerine aykırı olarak yapılan
genel kurul toplantılarının iptaline de karar verilebilir.
c) Yurt dışı yardımı bankalar aracılığıyla almayan dernek
yöneticilerine, bu şekilde alınan paranın yüzde beşi oranında idari para cezası
verilir.
d) Derneğe ait tutulması gereken defter veya kayıtları
tutmayan dernek yöneticileri birmilyar liraya kadar ağır para cezası ile
cezalandırılır.
e) Genel kurul ve diğer dernek organlarında yapılan seçimler
ve oylamalar ile oyların sayım ve dökümüne hile karıştıranlar ve defter veya
kayıtları tahrif veya yok edenler veya gizleyenler, fiilleri daha ağır bir
cezayı gerektirmediği takdirde altı aydan iki yıla kadar hapis ve beşyüzmilyon
liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
f) Her ne suretle olursa olsun kendisine tevdi olunan
derneğe ait para veya para hükmündeki evrak, senet veya sair malları kendisinin
veya başkasının menfaatine olarak sarf veya istihlak veya rehneden veya satan,
gizleyen, imha, inkar, tahrif veya tağyir eden yönetim kurulu başkanı ve
üyeleri veya denetçiler ile derneğin diğer personeli fiilleri daha ağır bir
cezayı gerektirmediği takdirde, altı aydan iki yıla kadar hapis ve beşyüzmilyon
liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır.
g) Yetkili mercilerin izni olmaksızın yabancı derneklerin
Türkiye'de temsilciliklerini veya şubelerini açanlar, faaliyetlerini
yürütenler, bu derneklerle işbirliğinde bulunanlar veya bu dernekleri üye kabul
edenler beşyüzmilyon liraya kadar para cezası ile cezalandırılır ve izinsiz
açılan şube veya temsilciliğin de kapatılmasına karar verilir.
h) 16 ncı maddede belirtilen bildirim yükümlülüğünü yerine
getirmeyen basımevi yöneticileri beşyüzmilyon lira idari para cezası ile
cezalandırılır.
ı) 17 nci maddede yer alan zorunluluğa uymayanlar yüzmilyon
lira idari para cezası ile cezalandırılır.
j) 19 uncu maddede belirtilen beyannameyi bilerek gerçeğe
aykırı olarak verenler üç aya kadar hapis ve üçmilyar liraya kadar ağır para
cezası ile cezalandırılır.
k) 9 ve 19 uncu maddelerin üçüncü fıkralarındaki zorunluluğa
uymayanlar üçmilyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır ve bu
zorunluluğa uymamanın her tekrarında bir önceki ağır para cezası toplamının iki
katı oranında ağır para cezası uygulanır.
l) 21, 22 ve 24 üncü maddelerde belirtilen bildirim
yükümlülüklerini, 19 uncu maddede belirtilen beyanname verme yükümlülüğünü
yerine getirmeyen yönetim kurulu başkanı veya başkan belirlenmemişse dernek
yöneticileri beşyüzmilyon lira idari para cezası ile cezalandırılır.
m) 26 ncı maddede belirtilen tesisleri izinsiz açan dernek
yöneticileri, beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır ve
tesisin kapatılmasına da karar verilebilir.
n) 29 uncu maddede belirtilen yasaklara, yazılı olarak
uyarılmalarına rağmen, aykırı hareket eden dernek yöneticileri, fiilleri daha
ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde beşyüzmilyon liraya kadar ağır para
cezası ile cezalandırılır ve derneğin feshine de karar verilir.
o) 30 uncu maddenin (a) bendinde belirtilen yasağa aykırı
hareket eden dernek yöneticileri beşyüzmilyon liradan birmilyar liraya kadar
ağır para cezası ile cezalandırılır,
tekerrürü halinde ağır para cezası yarı nispetinde artırılarak
hükmolunur. Aynı maddenin (c) bendine aykırı faaliyette bulunan dernek
yöneticileri, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde, bir yıldan
az olmamak üzere hapis cezası ile cezalandırılır ve tesisin kapatılmasına da
karar verilir.
p) 30 uncu maddenin (b) bendinde belirtilen kurulması yasak
dernekleri kuranlar ile bu bende aykırı harekette bulunan dernek yöneticileri
fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde bir yıldan üç yıla kadar
hapis ve beşyüzmilyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır ve
derneğin feshine de karar verilir.
r) 31 inci maddede öngörülen zorunluluğa uymayanlar
birmilyar lira idari para cezası ile cezalandırılır.
MADDE 33. - Tasarının 33 üncü maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
MADDE 34. - Tasarının 34 üncü maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 35. - Tasarının 35 inci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 36. - Tasarının 36 ncı maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 37. - Tasarının 37 nci maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Değiştirilen ve
yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 38. - A) 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni
Kanununun 62 nci maddesi ve 74 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 62. - Dernekler, 60 ıncı maddenin son fıkrası
gereğince yapılan yazılı bildirimi izleyen altı ay içinde ilk genel kurul
toplantılarını yapmak ve zorunlu organlarını oluşturmakla yükümlüdürler."
"Olağan genel kurul toplantılarının en geç üç yılda bir
yapılması zorunludur."
B) 4721 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan "yerleşim yeri, kurucuları,", 64 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan "tüzükte başkaca bir düzenleme yoksa,", 77 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "yerel bir gazete ile ilan edilir
ve aynı zamanda", 92 nci maddesinde yer alan "uluslararası alanda
işbirliği yapılmasında yarar görülen hallerde ve karşılıklı olmak koşuluyla"
ve 93 üncü maddesinde yer alan "karşılıklı olmak koşuluyla" ibareleri
madde metinlerinden çıkarılmıştır.
C) 4721 sayılı Kanunun 61 inci maddesi ile 79 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
D) 14.2.1985 tarihli ve 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilât
ve Görevleri Hakkında Kanunun 13/A maddesinin (h) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"h) 2860 sayılı
Yardım Toplama Kanununa göre düzenlenecek yardım toplama faaliyetleriyle ilgili
işlemleri yürütmek."
E) 8.6.1984 tarihli ve 227 sayılı Vakıflar Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3
üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Vakıfların dış ülkelerdeki gerçek veya tüzel
kişilerden veya diğer kuruluşlardan yardım alması, derneklere uygulanan hükümlere
tabidir."
F) 23.6.1983 tarihli ve 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununun
5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "gezi ve eğlenceler
düzenlemek", 24 üncü maddesinin
birinci fıkrasındaki "belirli yerlere kutu koymak" ibarelerinden
sonra gelmek üzere "veya bilgileri otomatik ya da elektronik olarak işleme
tabi tutmuş sistemler kullanmak" ibaresi eklenmiştir.
G) 2860 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 7. - Yardım toplama faaliyeti bir ilin birden
fazla ilçesini kapsıyorsa o ilin valisinden, bir ilçenin sınırları içinde ise o
ilçenin kaymakamından izin alınır. Yardım toplama faaliyeti birden fazla ili
kapsıyorsa yardım toplama faaliyetine girişecek gerçek veya tüzel kişilerin
yerleşim yerinin bulunduğu ilin valisinden izin alınır ve izni veren valilik
tarafından ilgili valiliklere ve İçişleri Bakanlığına bilgi verilir. Yardım toplama faaliyetleriyle ilgili işlemler
dernekler birimlerince yürütülür."
H) 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler Kanunu yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 39. - Tasarının 39 uncu maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 40. - Tasarının 40 ncı maddesi Komisyonumuzca
başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı V. |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Aksu |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|