Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 917)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı  ve  Millî Savunma Komisyonu

Raporu (1/663, 1/738)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

4.8.2003

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-685/3636

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.7.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

26.3.1982 tarihli ve 2642 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile; 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde yapılan değişiklikler sonucunda; gerek sivil kaynak, gerekse yedek subay kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden, subay nasbedilmeden önce; tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimi tamamlamış olanlardan doçentlik unvanı almış olanlara, daha muvazzaf subaylığa ilk girişte, rütbe bekleme sürelerinden 15 yıla kadar düşülmesine; başka bir ifade ile bu usulle Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesine alınan muvazzaf subaylara, 15 yıla kadar kıdem verilmesine imkân sağlanmıştır.

Söz konusu Kanun hükmünün kabul edildiği tarihlerde;

- 7.11.1980 tarihinde kurulmuş olan Gülhane Askeri Tıp Akademisi Tıp Fakültesinin öğretim elemanı ihtiyacının karşılanması,

- Personeli lisansüstü öğrenime yöneltecek nitelikte, mevzuat dahilinde yeterli motivasyonu sağlayıcı düzenlemelerin mevcut olmamasından kaynaklanan, lisansüstü öğrenim görmüş personel miktarındaki yetersizlik,

dikkate alındığında tıpta uzmanlık veya doktora eğitimini tamamlamış olan ya da doçent unvanı almış olanların, kendilerine bu derece imtiyaz tanınarak Türk Silâhlı Kuvvetlerine alınması usulüne Kanunda yer verilmesinin arkasında yatan esas sebepler anlaşılabilmektedir.

Harp okullarının dört yıllık eğitim görmüş subay mezun etmeye başladığı 1978 yılından itibaren başlayan ve her geçen gün biraz daha artarak devam eden subayların lisansüstü eğitim sürecinin bugünkü geldiği nokta tespit edildiğinde;

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde, mevcut subayların;

- % 9.2'si yüksek lisans, % 6.l'i doktora eğitimini tamamlamış,

- % 1.3'ü doçent, % 0.3'ü profesör unvanı almıştır.

Ayrıca, çok sayıda personel halen yüksek lisans eğitimine devam etmektedir.

Lisansüstü öğrenim yapan subayların oransal değerlerinin, her kuvvet için bir artış trendi içerisinde olduğu ve lisansüstü öğrenim yapan personelin sınıflara göre dağılımının ise Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları açısından olumlu bir yapı arz ettiği görülmektedir.

Bu bilgiler ışığı altında lisansüstü öğrenim durumunun çok iyi bir düzeye ulaştığı ve zaman içerisinde daha da iyi olacağı değerlendirilmektedir.

Bu kapsamda;

- 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin (d) bendinde, 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile yapılan değişiklikle; "Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının insan gücü temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan dallarda, general ve amiraller hariç olmak üzere, daha önce lisansüstü öğrenim yaptığı daldan farklı bir dalda ilave bir lisansüstü öğrenim yapan subaylara en fazla bir yıl daha" kıdem verileceğinin hüküm altına alınması,

- 2000 yılı içerisinde Harp Okulları Kanunu yürürlüğe konularak, Harp Okullarına aslî fonksiyonlarının yanında birer üniversite olma niteliğinin de kazandırılması,

- Kanuna uygun olarak 2001 yılında yürürlüğe konulan Yönetmelikle, harp okullarında "Savunma Enstitüleri" açılarak eğitime başlanması,

- Türk Silâhlı Kuvvetlerinde lisansüstü öğrenim ve bunun yanında eğitim ve öğretimin her türünün, her seviyede, tüm personeli kapsayacak şekilde teşvik edilmesi, bu maksatla yasal düzenlemeler yapılmasının yanında personelin Türk Silâhlı Kuvvetleri nam ve hesabına yurt içinde ve yurt dışında lisansüstü öğrenime gönderilmesi,

- Kendi nam ve hesabına öğrenim yapanlara hizmeti aksatmamak şartıyla günlük izin verilmesi, yıllık izinlerini bu maksatla kullanmalarında kolaylık sağlanması, personelin bilgilendirilmesi, araştırma faaliyetlerinde bilgi desteği sağlanması, lisansüstü öğrenim yapan personel durumunun en üst seviyede periyodik olarak takip edilmesi,

- Türk Silâhlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanunun yürürlüğe konulması ve kuvvet komutanlıklarının ihtiyaç duyduğu sınıflar için sözleşmeli subay temini çalışmalarına başlanmış olması,

gibi gelişmelerin sonucu olarak, çok kısa sayılabilecek bir süre içerisinde lisansüstü eğitimi tamamlamış personel sayısında tahminlerin de ötesinde bir artış gerçekleşeceği değerlendirilmektedir.

Personel yönetim sisteminin günün şartlarına uydurulması Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ilerlemesi ve gelişmesi için kaçınılmaz ve en önemli faaliyetlerin başında gelmektedir. Personel yönetim sisteminin değişmez kurallar bütünü olarak algılanmasının çağdaş yönetim anlayışı ile bağdaşması da mümkün değildir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde daha adil, daha çağdaş, liyakate dayalı ve Türk Silâhlı Kuvvetlerinin üstlendiği hizmetin gereklerine ve yapısal özelliklerine uygun, görevin icrasında başarıyı ve Silâhlı Kuvvetlere hizmeti ön planda tutan bir personel yönetim sistemi esas alınmakta ve bu sistem sürekli olarak geliştirilmektedir. Türk Silâhlı Kuvvetlerinde nitelikleri uygun olmayan personel yerine nitelikleri uygun olan personelin üst rütbeye yükselmesine imkân vermek, kamu hizmetinin daha kaliteli olarak icrasını sağlamak ve sistemi daha da ileriye götürmek maksadıyla mevzuatta sürekli değişim ve gelişim öngörülmektedir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde tüm görevlere atamalar, rütbe ve kıdeme göre olmaktadır. Bu uygulama, Türk Silâhlı Kuvvetlerini diğer kurum ve kuruluşlardan ayıran önemli özelliklerden birisidir. Rütbe terfiinin, görevlendirme ile olan bu yakın ilişkisi, rütbe terfilerinin ve bununla birlikte kıdemin, personelin yeterlik derecesine yani liyakate sıkı sıkıya bağlı olmasını gerektirmektedir.

Terfi sisteminin esası yeterlik derecesidir. İlave eğitim ve öğretimin netice itibarıyla personelin yeterlik derecesini yükseltmesi beklenir. İlave eğitim görmüş, ancak bu eğitiminden dolayı kazanmış olduğu ilave bilgi ve beceriyi, her rütbede yeterli süre beklemediği için hizmete yansıtamamış ve esasen yeterlik derecesi bakımından aşağıda olan personele kıdem verilmesi, personele kıdem verilmesinde güdü1en amaçlar ile çelişmektedir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde, bir personelin mesleki bilgisi ve bu bilgisini hizmetin icrasında olumlu olarak kullanması, görevdeki başarısı ve yeterliği ile bir üst rütbe ve göreve hazırlık derecesi sicil ve değerlendirme sistemine göre belirlenmektedir. Personelin normal bekleme süresi sonunda terfiinde, hatta kademe ilerlemesinde, almış olduğu sicillere göre tespit edilen yeterlik derecesi esas alınırken, Türk Silâhlı Kuvvetlerinde daha meslek hayatının başlangıcında göreve yönelik hiçbir değerlendirmeye tabi olmaksızın, personele 15 yıla kadar kıdem verilmesi ve bu personelin çok kısa bir süre içerisinde üst rütbelere terfi etmesi, diğer personelin sisteme olan inancı ve adalet duygusu üzerinde menfi etki yapmakta ve bu durum esas itibarıyla terfi sisteminin en hassas noktasını oluşturmaktadır.

Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde herhangi bir sınıfta subay olarak istihdam edilen bir personele, hangi seviyede olursa olsun yapacağı her türlü eğitim için toplam olarak en fazla dört yıl kıdem verilebildiği düşünüldüğünde, sadece Türk Silâhlı Kuvvetlerine katılmadan önce lisansüstü öğrenim yapmış olduğu için başka bir personele 15 yıla kadar kıdem verilmesinin, personelin objektif değerlendirilmesine imkân vermediği, liyakatli personelin hak kaybına uğramasına ve nitelikleri uygun olmayan personelin çok daha kısa süre içerisinde üst rütbelere ulaşmasına neden olabileceği değerlendirilmektedir.

Personel yönetim sistemi ve bunun bir parçası olan terfi ve değerlendirme sistemi; yukarıda açıklanan tespitler ve esaslar doğrultusunda sürekli olarak incelenmekte, uygulama sonuçları değerlendirilmekte, gerekli geri besleme yapılarak sistemin sürekli olarak iyileştirilmesi sağlanmaktadır.

Ayrıca, istihdamına devam edilen personele lisansüstü öğrenim kıdemi verilmesi için "sicil notları ortalamasının % 90 ve üstünde olması", üstün başarı kıdemi için "bulunduğu rütbedeki sicil notlarının % 95 ve üstünde olması", astsubaylıktan subaylığa geçmede "sicil notları ortalamasının % 90 ve üstünde olması" şeklinde farklı şartlar aranmaktadır. Lisansüstü öğrenim kıdeminde, üstün başarı nedeniyle terfi, astsubaylıktan subaylığa geçme uygulamalarında esas kabul edilen liyakatin göz ardı edilmesine neden olan bu durumun düzeltilmesi, personelin liyakatine yani yeterliğine göre birtakım ilave haklara sahip olmasına imkân sağlayan genel sistemin yıpratılmaması gerektiği değerlendirilmektedir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde, personelin bilgi ve görgüsünü artırmak suretiyle yüklendiği kamu hizmetini daha sağlıklı ve verimli bir şekilde yürütmesine imkân sağlanması amacıyla lisansüstü öğrenimin teşvik edilmesinin altında yatan gerekçe, Türk Silâhlı Kuvvetlerinde hizmetin daha kaliteli olarak yapılmasını sağlamaktır. Bu genel amaç ile çelişen bir düşünce tarzıyla kamu hizmetinin daha kaliteli olarak icrasına hizmet etmeyen teşvik tedbirinin bahse konu Kanunda bir hak olarak yer alması, bu düşünce doğrultusunda lisansüstü öğrenim yapmanın kıdem almak için tek başına yeterli olarak görülmesinin, terfi sistemi içerisinde kabul edilebilir bir yaklaşım tarzı olmaması gerektiği değerlendirilmektedir. Öte yandan, tıpta uzmanlık ve doktora öğrenimlerini tamamlayanlar ile doçentlik unvanı almış olanların aynı şartlarla Türk Silâhlı Kuvvetlerine alınması Kanunda öngörülmüştür.

Tasarı ile; gerek fakülte ve yüksek okulları kendi hesabına bitirenlerden, gerekse yedek subay veya er kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden, subay nasbedilmeden önce tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlamış olanlar ile doçentlik unvanı almış olanların lehine ve aynı eğitim seviyesi ya da akademik kariyeri haiz diğer muvazzaf personelin aleyhine sonuçlar doğuran dengesizlik ortadan kaldırılmakta ve personelin yapmış olduğu lisansüstü öğrenime verilen kıdem yönüyle uygulamada birlik sağlanmaktadır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde herhangi bir sınıfta subay olarak istihdam edilen bir personele hangi seviyede olursa olsun yapacağı her türlü eğitim için toplam olarak Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi uyarınca en fazla dört yıl kıdem verilebilmesine rağmen, Türk Silâhlı Kuvvetlerine katılmadan önce lisansüstü öğrenim yapmış olduğundan ötürü diğer bir personele meslek hayatının henüz başında 15 yıla kadar kıdem verilmesine imkân sağlayan hüküm yürürlükten kaldırılmakta, aynı eğitim seviyesi veya akademik kariyeri haiz personel arasındaki eşitsizlik giderilmektedir.

Madde 2.- Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak; gerek fakülte ve yüksek okulları kendi hesabına bitirenlerden, gerekse yedek subay veya er kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden subay nasbedilmeden önce tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlamış olanlar ile doçentlik unvanı almış olanların da aynı eğitim seviyesi veya akademik kariyeri haiz diğer muvazzaf personel gibi lisansüstü öğrenim kıdemi almalarına olanak tanınmakta, böylece lisansüstü öğrenim kıdemi yönüyle dengesizlik oluşturan istisnaî nitelikteki hükmün yürürlükten kaldırılması sonucu oluşan yasal boşluk giderilmektedir.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.


 

 

T. C.

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

30.12.2003

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-795/5817

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 22.12.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

18.1.2003 tarihli Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulmuş olan 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (n) bendinde yer verilen “Sicil Notu Ortalaması” tanımı ve sicil notu ortalamasının hesaplanması değiştirilmiştir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde sicil notu ortalamasının esas alındığı; terfi, üstün başarı kıdemi, rütbe kıdemliliği, kıdem sıralarının belirlenmesi, kadrosuzluk nedeniyle ayırma, yetersizlik nedeniyle ayırma ve diğer tüm işlemlerde, 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 18 Ocak 2003 tarihinden itibaren geçerli olarak yeni sicil notu ortalaması tespit sistemi kullanılmaya başlanmıştır.

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinde yer verilen lisansüstü öğrenim kıdeminin verilmesinde ve anılan Kanunun 109 uncu maddesinde yer verilen astsubaylıktan subay olmada; sicil notu ortalaması yerine, personelin subaylığa veya astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut tüm sicil notlarının ortalaması esas alınmaktadır.

Sicil notu ortalaması ile ilgili olarak Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda yapılan değişikliğin amacı; küçük rütbelerde alınmış olan olumsuz sicillerin personelin tüm meslek yaşamı süresince olumsuz etki yapmasını önlemek ve personelin kıdem sırasının daha gerçekçi olarak belirlenmesine imkân sağlamaktır. Bu anlayışın lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay olma ile ilgili değerlendirmelere de yansıtılmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir.

Tasarı ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı ve 109 uncu maddelerinde değişiklik yapılarak, lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay olma ile ilgili değerlendirmelerde, 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Kanun paralelinde sicil notu ortalamasının kullanılmasının sağlanması öngörülmektedir.

MADDEGEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile; lisansüstü öğrenim kıdeminin verilmesinde, personelin subaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut tüm sicil notlarının ortalaması yerine, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanmış olan sicil notu ortalamasının esas alınması amaçlanmıştır.

Madde 2.- Madde ile; astsubaylıktan subay olmada, personelin astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut tüm sicil notlarının ortalaması yerine, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanmış olan sicil notu ortalamasının esas alınması amaçlanmıştır.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.

Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu                27.5.2005

Esas No.: 1/663,1/738

Karar No.: 25

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca, 1.10.2003 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" (1/663) ile 12.1.2004 tarihinde yine esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" (1/738), Komisyonumuzun 26.5.2005 tarihli toplantısında, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL ve beraberinde Bakanlık yetkilileri ile Genelkurmay Başkanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.

1/663 esas numaralı Tasarı ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 ve 36 ncı maddelerinde değişiklik yapılarak, gerek fakülte ve yüksek okulları kendi nam ve hesabına bitirenlerden, gerekse yedek subay veya er kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden subay nasbedilmeden önce tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlamış olanlar ile doçentlik unvanı almış olanların lehine ve aynı eğitim seviyesi ya da akademik kariyeri haiz diğer muvazzaf personelin aleyhine sonuçlar doğuran dengesizlik ortadan kaldırılmakta ve personelin yapmış olduğu lisansüstü öğrenime verilen kıdem yönüyle uygulamada birlik sağlanmaktadır.

1/738 esas numaralı Tasarı ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı ve 109 uncu maddelerinde değişiklik yapılarak, lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay olma ile ilgili değerlendirmelerde, 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Kanun paralelinde sicil notu ortalamasının kullanılmasının sağlanması öngörülmektedir.

1/663 esas numaralı Tasarı ile 1/738 esas numaralı Tasarının; aynı adı taşıyan kanunlarda değişiklik yapmaları ve gerek Komisyondaki görüşmelerin, gerekse Genel Kuruldaki görüşmelerinin daha etkin ve verimli bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla İçtüzüğün 35 inci maddesine göre birleştirilerek görüşülmesine dair önergenin, Komisyonumuzca kabul edilmesiyle görüşmelere başlanmıştır.

Tasarıların tümü üzerindeki görüşmelerde, Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül yapmış olduğu sunuş konuşmasında;

- 7.11.1980 tarihinde kurulmuş olan Gülhane Askerî Tıp Akademisinin acil öğretim elemanı ihtiyacının karşılanması amacıyla Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 inci maddesinin 26.3.1982 tarihli ve 2642 sayılı Kanunla değiştirilerek, gerek sivil kaynaktan ve gerekse yedek subay kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden, subay nasbedilmeden önce tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlayarak doçentlik unvanı almış olanların, daha muvazzaf subaylığa ilk girişlerinde, rütbe bekleme sürelerinden onbeş yıla kadar indirilmesi imkânının sağlandığını,

- Ancak bu hükmün, Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görev yapan muvazzaf subay emsallerine göre, sivil kaynaktan veya yedek subay kaynağından muvazzaf subay nasbedilenlere avantaj sağlayarak eşitsizliğe neden olduğunu,

 

- Aradan geçen yirmiüç yıl içinde, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin yeterli sayıda uzman ve ehliyetli personel yetiştirdiğini ve özellikle mevcut subayların % 9.2'sinin yüksek lisans, % 6.1'inin doktora eğitimlerini tamamladığını ve % 1.3'ünün doçent, % 0.3'ünün de profesör unvanını aldığını,

- Ayrıca, çok sayıda personelin de halen yüksek lisans eğitimine devam ettiğini,

- Gelinen bu aşamada, sivil kaynaktan ve yedek subay kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlere avantaj sağlayan ve eşitsizlik yaratan 23 yıl önce zorunluluktan kaynaklanan hükme ihtiyaç kalmadığı için hazırlanan 1/663 esas numaralı Tasarı ile anılan hükmün kaldırılması suretiyle emsaller arasındaki dengesizliğe son verildiğini,

- Öte yandan, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinin (n) bendini değiştiren 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Kanun, "sicil notu ortalaması"nın tespitinde personelin küçük rütbelerde aldığı olumsuz sicillerden daha üst rütbelerde etkilenmesini önlemek amacıyla, subaylarda yüzbaşılığa ve daha üst rütbelere terfide "teğmen" rütbesi, astsubaylarda üstçavuşluğa ve daha üst rütbelere terfide ise "çavuş" rütbesi sicillerinin değerlendirmeye alınmaması hükmünü getirmiş olduğundan, hazırlanan 1/738 esas numaralı Tasarı ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı ve 109 uncu maddelerinde değişiklik yapılarak lisans üstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay olma ile ilgili değerlendirmelerde, adil olan sicil notu ortalamasının uygulanması imkânının getirildiğini,

İfade etmişlerdir.

Bu açıklamaların ardından Tasarıların tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Maddeler üzerindeki görüşmeler sırasında bazı Komisyon üyelerimizin; sicil notu ortalamasının doksan olmasının yüksek olduğu, düşürülmesinin daha uygun olacağı, en fazla yetmiş puan olmasının gerektiği, şu anda sicil notunun harflerle verildiği, hangi harfe karşılık hangi puanın verildiğinin bilinmediği, hissi davranılmak suretiyle sicil notlarının düşük verilebileceği şeklindeki görüşlerine cevaben Sayın Bakan tarafından;

- Sicil notlarının belirli kalıplarla yapıldığı,

- 1998 yılından itibaren yarı açık sicil sistemine geçildiği, açık sistemde hissi davranışların olabileceği, bunun da Türk Silâhlı Kuvvetlerine uygun olmadığı, hissi davranmanın bir ölçüsünün olmadığı, sicil notu ortalamasının düşürülmesinin önleyici olmayacağı, sicil notu ortalamasının elli olarak belirlenmesi durumunda da kırkdokuz verilmek suretiyle sicil notunun düşürülebileceği,

- Sicil notlarının yüzden geriye doğru puanlandığı, alt rakamlara çok nadiren inildiği, belli notlarda doksan puanın altına inildiği zaman sicil amirinin belge eklemek zorunda olduğu,

Şeklindeki açıklamalarda bulunulmuştur.

Maddelerin görüşmeleri sonucunda;

- 1/663 esas numaralı Tasarının 926 sayılı Kanunun 35 inci maddesinde değişiklik öngören 1 inci maddesi; (e) bendinin son cümlesinde geçen "dolayı" ibaresinin, (d) bendi ile uyumlu olması için "ötürü" olarak değiştirilmesi ve söz konusu cümlenin aynı gerekçe ile bendin ikinci fıkrası olarak düzenlenmesi suretiyle 1 inci madde olarak,

- 926 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinde değişiklik öngören 1/663 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesi ile 1/738 esas numaralı Tasarının 1 inci maddesi, 2 nci madde olarak aynen,

- 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesinde değişiklik öngören 1/738 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesi, 3 üncü madde olarak aynen,

- Söz konusu Tasarıların yürürlüğe ilişkin maddeleri 4 üncü madde, yürütmeye ilişkin maddeleri ise 5 inci madde olarak,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Cengiz Kaptanoğlu

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

 

İstanbul

Karaman

Adana

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Asım Kulak

Recep Garip

Faruk Koca

 

Bartın

Adana

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Zekeriya Akıncı

A. İsmet Çanakcı

İsmail Değerli

 

Ankara

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Ensar Öğüt

Mehmet Fehmi Uyanık

İnci Özdemir

 

Ardahan

Diyarbakır

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasan Bilir

Halil Tiryaki

M. Sefa Sirmen

 

Karabük

Kırıkkale

Kocaeli

 

Üye

Üye

 

 

İsmail Bilen

İbrahim Hakkı Birlik

 

 

Manisa

Şırnak

 

                       
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI (1/663)

 

MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“d) Fakülte veya yüksekokulları kendi hesaplarına bitirenlerden Türk Silâhlı Kuvvetlerinde branşları ile ilgili muvazzaf subaylığa geçme talebinde bulunanlar, subaylığa nasıp kararnamesinin onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bu personelin subaylık nasıpları hangi tarihte olursa olsun, kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerine esas olacak nasıpları kararname takvim yılının 30 Ağustos'u itibar olunur ve kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerinde 31 ve 32 nci madde hükümlerine göre işlem yapılır.

Nasıp düzeltilmesinden ötürü maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.

e) Askerlik hizmeti esnasında veya terhisini müteakip muvazzaf subaylığa geçirilmesi uygun görülenler, subaylığa nasıp kararnamesinin onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bunların askerlik hizmetinde geçen süreleri nasıp tarihine eklenerek bekleme süresinden sayılır ve üst rütbeye terfileri, bu şekilde bulunan nasıplarına ve (d) bendi ile 31, 32 ve 64 üncü maddelere göre yürütülür. Nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.”

MADDE 2.- 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin altıncı paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Türk Silâhlı Kuvvetlerine muvazzaf subay olarak katılmadan önce branşları ile ilgili yukarıda belirtilen öğrenimlerini kendi nam ve hesaplarına yapmış veya subay nasbedildikten sonra bitirmiş olanlar, lisansüstü öğrenimi tamamladığı için sınıfları değiştirilen subaylar ile lisansüstü öğrenimi tamamladıktan sonra astsubaylıktan subaylığa nasbedilenler hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.”

MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

M. V. Gönül

A. Aksu

E. Mumcu

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

R. Akdağ

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI (1/738)

 

MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin dokuzuncu paragrafının (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“2. Müracaat tarihinde sicil notu ortalamasının, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olması,”

MADDE 2.- 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde sicil notu ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak,”

MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun
35 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"d) Fakülte veya yüksekokulları kendi hesaplarına bitirenlerden Türk Silâhlı Kuvvetlerinde branşları ile ilgili muvazzaf subaylığa geçme talebinde bulunanlar, subaylığa nasıp kararnamesinin onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bu personelin subaylık nasıpları hangi tarihte olursa olsun, kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerine esas olacak nasıpları kararname takvim yılının 30 Ağustos'u itibar olunur ve kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerinde 31 ve 32 nci madde hükümlerine göre işlem yapılır.

Nasıp düzeltilmesinden ötürü maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.

e) Askerlik hizmeti esnasında veya terhisini müteakip muvazzaf subaylığa geçirilmesi uygun görülenler, subaylığa nasıp kararnamesinin onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bunların askerlik hizmetinde geçen süreleri nasıp tarihine eklenerek bekleme süresinden sayılır ve üst rütbeye terfileri, bu şekilde bulunan nasıplarına ve (d) bendi ile 31, 32 ve 64 üncü maddelere göre yürütülür.

Nasıp düzeltilmesinden ötürü maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez."

MADDE 2.- 926 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin altıncı paragrafı ile dokuzuncu paragrafının (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Türk Silâhlı Kuvvetlerine muvazzaf subay olarak katılmadan önce branşları ile ilgili yukarıda belirtilen öğrenimlerini kendi nam ve hesaplarına yapmış ve subay nasbedildikten sonra bitirmiş olanlar, lisansüstü öğrenimi tamamladığı için sınıfları değiştirilen subaylar ile lisansüstü öğrenimi tamamladıktan sonra astsubaylıktan subaylığa nasbedilenler hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır."

"2. Müracaat tarihinde sicil notu ortalamasının, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olması,"

MADDE 3.- 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde sicil notu ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olmak."

MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.