Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 917)
Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ve Millî Savunma Komisyonu
Raporu (1/663, 1/738)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
4.8.2003 |
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-685/3636 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 10.7.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
26.3.1982 tarihli ve 2642
sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile; 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununun 35 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde yapılan
değişiklikler sonucunda; gerek sivil kaynak, gerekse yedek subay kaynağından
muvazzaf subaylığa geçirilenlerden, subay nasbedilmeden önce; tıpta uzmanlık
veya doktora öğrenimi tamamlamış olanlardan doçentlik unvanı almış olanlara,
daha muvazzaf subaylığa ilk girişte, rütbe bekleme sürelerinden 15 yıla kadar
düşülmesine; başka bir ifade ile bu usulle Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesine
alınan muvazzaf subaylara, 15 yıla kadar kıdem verilmesine imkân sağlanmıştır.
Söz konusu Kanun hükmünün
kabul edildiği tarihlerde;
- 7.11.1980 tarihinde
kurulmuş olan Gülhane Askeri Tıp Akademisi Tıp Fakültesinin öğretim elemanı
ihtiyacının karşılanması,
- Personeli lisansüstü
öğrenime yöneltecek nitelikte, mevzuat dahilinde yeterli motivasyonu sağlayıcı
düzenlemelerin mevcut olmamasından kaynaklanan, lisansüstü öğrenim görmüş
personel miktarındaki yetersizlik,
dikkate alındığında tıpta
uzmanlık veya doktora eğitimini tamamlamış olan ya da doçent unvanı almış
olanların, kendilerine bu derece imtiyaz tanınarak Türk Silâhlı Kuvvetlerine
alınması usulüne Kanunda yer verilmesinin arkasında yatan esas sebepler
anlaşılabilmektedir.
Harp okullarının dört
yıllık eğitim görmüş subay mezun etmeye başladığı 1978 yılından itibaren
başlayan ve her geçen gün biraz daha artarak devam eden subayların lisansüstü
eğitim sürecinin bugünkü geldiği nokta tespit edildiğinde;
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde, mevcut subayların;
- % 9.2'si yüksek lisans,
% 6.l'i doktora eğitimini tamamlamış,
- % 1.3'ü doçent, % 0.3'ü
profesör unvanı almıştır.
Ayrıca, çok sayıda
personel halen yüksek lisans eğitimine devam etmektedir.
Lisansüstü öğrenim yapan
subayların oransal değerlerinin, her kuvvet için bir artış trendi içerisinde
olduğu ve lisansüstü öğrenim yapan personelin sınıflara göre dağılımının ise
Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları açısından olumlu bir yapı arz ettiği
görülmektedir.
Bu bilgiler ışığı altında
lisansüstü öğrenim durumunun çok iyi bir düzeye ulaştığı ve zaman içerisinde
daha da iyi olacağı değerlendirilmektedir.
Bu kapsamda;
- 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin (d) bendinde, 28.6.2001 tarihli
ve 4699 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile yapılan değişiklikle; "Kuvvet
Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının
insan gücü temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan
dallarda, general ve amiraller hariç olmak üzere, daha önce lisansüstü öğrenim
yaptığı daldan farklı bir dalda ilave bir lisansüstü öğrenim yapan subaylara en
fazla bir yıl daha" kıdem verileceğinin hüküm altına alınması,
- 2000 yılı içerisinde Harp
Okulları Kanunu yürürlüğe konularak, Harp Okullarına aslî fonksiyonlarının
yanında birer üniversite olma niteliğinin de kazandırılması,
- Kanuna uygun olarak
2001 yılında yürürlüğe konulan Yönetmelikle, harp okullarında "Savunma
Enstitüleri" açılarak eğitime başlanması,
- Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde lisansüstü öğrenim ve bunun yanında eğitim ve öğretimin her
türünün, her seviyede, tüm personeli kapsayacak şekilde teşvik edilmesi, bu
maksatla yasal düzenlemeler yapılmasının yanında personelin Türk Silâhlı
Kuvvetleri nam ve hesabına yurt içinde ve yurt dışında lisansüstü öğrenime
gönderilmesi,
- Kendi nam ve hesabına
öğrenim yapanlara hizmeti aksatmamak şartıyla günlük izin verilmesi, yıllık
izinlerini bu maksatla kullanmalarında kolaylık sağlanması, personelin
bilgilendirilmesi, araştırma faaliyetlerinde bilgi desteği sağlanması,
lisansüstü öğrenim yapan personel durumunun en üst seviyede periyodik olarak
takip edilmesi,
- Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında
Kanunun yürürlüğe konulması ve kuvvet komutanlıklarının ihtiyaç duyduğu
sınıflar için sözleşmeli subay temini çalışmalarına başlanmış olması,
gibi gelişmelerin sonucu
olarak, çok kısa sayılabilecek bir süre içerisinde lisansüstü eğitimi
tamamlamış personel sayısında tahminlerin de ötesinde bir artış gerçekleşeceği
değerlendirilmektedir.
Personel yönetim
sisteminin günün şartlarına uydurulması Türk Silâhlı Kuvvetlerinin ilerlemesi
ve gelişmesi için kaçınılmaz ve en önemli faaliyetlerin başında gelmektedir.
Personel yönetim sisteminin değişmez kurallar bütünü olarak algılanmasının
çağdaş yönetim anlayışı ile bağdaşması da mümkün değildir.
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde daha adil, daha çağdaş, liyakate dayalı ve Türk Silâhlı
Kuvvetlerinin üstlendiği hizmetin gereklerine ve yapısal özelliklerine uygun,
görevin icrasında başarıyı ve Silâhlı Kuvvetlere hizmeti ön planda tutan bir
personel yönetim sistemi esas alınmakta ve bu sistem sürekli olarak
geliştirilmektedir. Türk Silâhlı Kuvvetlerinde nitelikleri uygun olmayan
personel yerine nitelikleri uygun olan personelin üst rütbeye yükselmesine
imkân vermek, kamu hizmetinin daha kaliteli olarak icrasını sağlamak ve sistemi
daha da ileriye götürmek maksadıyla mevzuatta sürekli değişim ve gelişim
öngörülmektedir.
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde tüm görevlere atamalar, rütbe ve kıdeme göre olmaktadır. Bu
uygulama, Türk Silâhlı Kuvvetlerini diğer kurum ve kuruluşlardan ayıran önemli
özelliklerden birisidir. Rütbe terfiinin, görevlendirme ile olan bu yakın
ilişkisi, rütbe terfilerinin ve bununla birlikte kıdemin, personelin yeterlik
derecesine yani liyakate sıkı sıkıya bağlı olmasını gerektirmektedir.
Terfi sisteminin esası
yeterlik derecesidir. İlave eğitim ve öğretimin netice itibarıyla personelin
yeterlik derecesini yükseltmesi beklenir. İlave eğitim görmüş, ancak bu
eğitiminden dolayı kazanmış olduğu ilave bilgi ve beceriyi, her rütbede yeterli
süre beklemediği için hizmete yansıtamamış ve esasen yeterlik derecesi
bakımından aşağıda olan personele kıdem verilmesi, personele kıdem verilmesinde
güdü1en amaçlar ile çelişmektedir.
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde, bir personelin mesleki bilgisi ve bu bilgisini hizmetin
icrasında olumlu olarak kullanması, görevdeki başarısı ve yeterliği ile bir üst
rütbe ve göreve hazırlık derecesi sicil ve değerlendirme sistemine göre
belirlenmektedir. Personelin normal bekleme süresi sonunda terfiinde, hatta
kademe ilerlemesinde, almış olduğu sicillere göre tespit edilen yeterlik
derecesi esas alınırken, Türk Silâhlı Kuvvetlerinde daha meslek hayatının
başlangıcında göreve yönelik hiçbir değerlendirmeye tabi olmaksızın, personele
15 yıla kadar kıdem verilmesi ve bu personelin çok kısa bir süre içerisinde üst
rütbelere terfi etmesi, diğer personelin sisteme olan inancı ve adalet duygusu
üzerinde menfi etki yapmakta ve bu durum esas itibarıyla terfi sisteminin en
hassas noktasını oluşturmaktadır.
Türk Silâhlı Kuvvetleri
bünyesinde herhangi bir sınıfta subay olarak istihdam edilen bir personele,
hangi seviyede olursa olsun yapacağı her türlü eğitim için toplam olarak en
fazla dört yıl kıdem verilebildiği düşünüldüğünde, sadece Türk Silâhlı
Kuvvetlerine katılmadan önce lisansüstü öğrenim yapmış olduğu için başka bir
personele 15 yıla kadar kıdem verilmesinin, personelin objektif
değerlendirilmesine imkân vermediği, liyakatli personelin hak kaybına
uğramasına ve nitelikleri uygun olmayan personelin çok daha kısa süre
içerisinde üst rütbelere ulaşmasına neden olabileceği değerlendirilmektedir.
Personel yönetim sistemi
ve bunun bir parçası olan terfi ve değerlendirme sistemi; yukarıda açıklanan
tespitler ve esaslar doğrultusunda sürekli olarak incelenmekte, uygulama
sonuçları değerlendirilmekte, gerekli geri besleme yapılarak sistemin sürekli
olarak iyileştirilmesi sağlanmaktadır.
Ayrıca, istihdamına devam
edilen personele lisansüstü öğrenim kıdemi verilmesi için "sicil notları
ortalamasının % 90 ve üstünde olması", üstün başarı kıdemi için
"bulunduğu rütbedeki sicil notlarının % 95 ve üstünde olması",
astsubaylıktan subaylığa geçmede "sicil notları ortalamasının % 90 ve
üstünde olması" şeklinde farklı şartlar aranmaktadır. Lisansüstü öğrenim
kıdeminde, üstün başarı nedeniyle terfi, astsubaylıktan subaylığa geçme
uygulamalarında esas kabul edilen liyakatin göz ardı edilmesine neden olan bu
durumun düzeltilmesi, personelin liyakatine yani yeterliğine göre birtakım
ilave haklara sahip olmasına imkân sağlayan genel sistemin yıpratılmaması
gerektiği değerlendirilmektedir.
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde, personelin bilgi ve görgüsünü artırmak suretiyle yüklendiği kamu
hizmetini daha sağlıklı ve verimli bir şekilde yürütmesine imkân sağlanması
amacıyla lisansüstü öğrenimin teşvik edilmesinin altında yatan gerekçe, Türk
Silâhlı Kuvvetlerinde hizmetin daha kaliteli olarak yapılmasını sağlamaktır. Bu
genel amaç ile çelişen bir düşünce tarzıyla kamu hizmetinin daha kaliteli
olarak icrasına hizmet etmeyen teşvik tedbirinin bahse konu Kanunda bir hak
olarak yer alması, bu düşünce doğrultusunda lisansüstü öğrenim yapmanın kıdem
almak için tek başına yeterli olarak görülmesinin, terfi sistemi içerisinde
kabul edilebilir bir yaklaşım tarzı olmaması gerektiği değerlendirilmektedir.
Öte yandan, tıpta uzmanlık ve doktora öğrenimlerini tamamlayanlar ile doçentlik
unvanı almış olanların aynı şartlarla Türk Silâhlı Kuvvetlerine alınması Kanunda
öngörülmüştür.
Tasarı ile; gerek fakülte
ve yüksek okulları kendi hesabına bitirenlerden, gerekse yedek subay veya er
kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden, subay nasbedilmeden önce tıpta
uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlamış olanlar ile doçentlik unvanı almış
olanların lehine ve aynı eğitim seviyesi ya da akademik kariyeri haiz diğer
muvazzaf personelin aleyhine sonuçlar doğuran dengesizlik ortadan kaldırılmakta
ve personelin yapmış olduğu lisansüstü öğrenime verilen kıdem yönüyle uygulamada
birlik sağlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Türk Silâhlı Kuvvetleri
bünyesinde herhangi bir sınıfta subay olarak istihdam edilen bir personele
hangi seviyede olursa olsun yapacağı her türlü eğitim için toplam olarak Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendi uyarınca en fazla dört yıl kıdem verilebilmesine rağmen, Türk Silâhlı
Kuvvetlerine katılmadan önce lisansüstü öğrenim yapmış olduğundan ötürü diğer
bir personele meslek hayatının henüz başında 15 yıla kadar kıdem verilmesine
imkân sağlayan hüküm yürürlükten kaldırılmakta, aynı eğitim seviyesi veya
akademik kariyeri haiz personel arasındaki eşitsizlik giderilmektedir.
Madde 2.- Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununun 35 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak; gerek fakülte
ve yüksek okulları kendi hesabına bitirenlerden, gerekse yedek subay veya er
kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden subay nasbedilmeden önce tıpta
uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlamış olanlar ile doçentlik unvanı almış
olanların da aynı eğitim seviyesi veya akademik kariyeri haiz diğer muvazzaf
personel gibi lisansüstü öğrenim kıdemi almalarına olanak tanınmakta, böylece
lisansüstü öğrenim kıdemi yönüyle dengesizlik oluşturan istisnaî nitelikteki
hükmün yürürlükten kaldırılması sonucu oluşan yasal boşluk giderilmektedir.
Madde 3.- Yürürlük maddesidir.
Madde 4.- Yürütme maddesidir.
|
|
T. C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
30.12.2003 |
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-795/5817 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 22.12.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
18.1.2003 tarihli Resmî
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulmuş olan 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (n) bendinde yer verilen “Sicil Notu Ortalaması” tanımı ve sicil
notu ortalamasının hesaplanması değiştirilmiştir.
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde sicil notu ortalamasının esas alındığı; terfi, üstün başarı
kıdemi, rütbe kıdemliliği, kıdem sıralarının belirlenmesi, kadrosuzluk
nedeniyle ayırma, yetersizlik nedeniyle ayırma ve diğer tüm işlemlerde,
9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 18 Ocak 2003
tarihinden itibaren geçerli olarak yeni sicil notu ortalaması tespit sistemi
kullanılmaya başlanmıştır.
Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 36 ncı maddesinde yer verilen lisansüstü öğrenim kıdeminin
verilmesinde ve anılan Kanunun 109 uncu maddesinde yer verilen astsubaylıktan
subay olmada; sicil notu ortalaması yerine, personelin subaylığa veya
astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren almış olduğu mevcut tüm sicil notlarının
ortalaması esas alınmaktadır.
Sicil notu ortalaması ile
ilgili olarak Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda yapılan değişikliğin
amacı; küçük rütbelerde alınmış olan olumsuz sicillerin personelin tüm meslek
yaşamı süresince olumsuz etki yapmasını önlemek ve personelin kıdem sırasının
daha gerçekçi olarak belirlenmesine imkân sağlamaktır. Bu anlayışın lisansüstü
öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay olma ile ilgili
değerlendirmelere de yansıtılmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir.
Tasarı ile; Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı ve 109 uncu maddelerinde değişiklik
yapılarak, lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay
olma ile ilgili değerlendirmelerde, 9.1.2003 tarihli ve 4788 sayılı Kanun
paralelinde sicil notu ortalamasının kullanılmasının sağlanması
öngörülmektedir.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile;
lisansüstü öğrenim kıdeminin verilmesinde, personelin subaylığa nasıp
tarihinden itibaren almış olduğu mevcut tüm sicil notlarının ortalaması yerine,
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanmış olan
sicil notu ortalamasının esas alınması amaçlanmıştır.
Madde 2.- Madde ile;
astsubaylıktan subay olmada, personelin astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren
almış olduğu mevcut tüm sicil notlarının ortalaması yerine, Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanmış olan sicil notu
ortalamasının esas alınması amaçlanmıştır.
Madde 3.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
Millî
Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu 27.5.2005
Esas No.: 1/663,1/738
Karar No.: 25
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 1.10.2003 tarihinde esas
komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" (1/663) ile
12.1.2004 tarihinde yine esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen
"Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" (1/738), Komisyonumuzun 26.5.2005 tarihli
toplantısında, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL ve
beraberinde Bakanlık yetkilileri ile Genelkurmay Başkanlığı ve Maliye Bakanlığı
temsilcilerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.
1/663 esas numaralı Tasarı ile; Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 ve 36 ncı maddelerinde değişiklik
yapılarak, gerek fakülte ve yüksek okulları kendi nam ve hesabına
bitirenlerden, gerekse yedek subay veya er kaynağından muvazzaf subaylığa
geçirilenlerden subay nasbedilmeden önce tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimini
tamamlamış olanlar ile doçentlik unvanı almış olanların lehine ve aynı eğitim
seviyesi ya da akademik kariyeri haiz diğer muvazzaf personelin aleyhine
sonuçlar doğuran dengesizlik ortadan kaldırılmakta ve personelin yapmış olduğu
lisansüstü öğrenime verilen kıdem yönüyle uygulamada birlik sağlanmaktadır.
1/738 esas numaralı Tasarı ile; Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı ve 109 uncu maddelerinde
değişiklik yapılarak, lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve
astsubaylıktan subay olma ile ilgili değerlendirmelerde, 9.1.2003 tarihli ve
4788 sayılı Kanun paralelinde sicil notu ortalamasının kullanılmasının
sağlanması öngörülmektedir.
1/663 esas numaralı Tasarı ile 1/738 esas
numaralı Tasarının; aynı adı taşıyan kanunlarda değişiklik yapmaları ve gerek
Komisyondaki görüşmelerin, gerekse Genel Kuruldaki görüşmelerinin daha etkin ve
verimli bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla İçtüzüğün 35 inci maddesine göre
birleştirilerek görüşülmesine dair önergenin, Komisyonumuzca kabul edilmesiyle
görüşmelere başlanmıştır.
Tasarıların tümü üzerindeki görüşmelerde,
Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül yapmış olduğu sunuş konuşmasında;
- 7.11.1980 tarihinde kurulmuş olan
Gülhane Askerî Tıp Akademisinin acil öğretim elemanı ihtiyacının karşılanması
amacıyla Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 inci maddesinin
26.3.1982 tarihli ve 2642 sayılı Kanunla değiştirilerek, gerek sivil kaynaktan
ve gerekse yedek subay kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlerden, subay
nasbedilmeden önce tıpta uzmanlık veya doktora öğrenimini tamamlayarak
doçentlik unvanı almış olanların, daha muvazzaf subaylığa ilk girişlerinde,
rütbe bekleme sürelerinden onbeş yıla kadar indirilmesi imkânının sağlandığını,
- Ancak bu hükmün, Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde görev yapan muvazzaf subay emsallerine göre, sivil kaynaktan veya
yedek subay kaynağından muvazzaf subay nasbedilenlere avantaj sağlayarak
eşitsizliğe neden olduğunu,
- Aradan geçen yirmiüç yıl içinde, Türk
Silâhlı Kuvvetlerinin yeterli sayıda uzman ve ehliyetli personel yetiştirdiğini
ve özellikle mevcut subayların % 9.2'sinin yüksek lisans, % 6.1'inin doktora
eğitimlerini tamamladığını ve % 1.3'ünün doçent, % 0.3'ünün de profesör
unvanını aldığını,
- Ayrıca, çok sayıda personelin de halen
yüksek lisans eğitimine devam ettiğini,
- Gelinen bu aşamada, sivil kaynaktan ve
yedek subay kaynağından muvazzaf subaylığa geçirilenlere avantaj sağlayan ve
eşitsizlik yaratan 23 yıl önce zorunluluktan kaynaklanan hükme ihtiyaç kalmadığı
için hazırlanan 1/663 esas numaralı Tasarı ile anılan hükmün kaldırılması
suretiyle emsaller arasındaki dengesizliğe son verildiğini,
- Öte yandan, Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 3 üncü maddesinin (n) bendini değiştiren 9.1.2003 tarihli ve
4788 sayılı Kanun, "sicil notu ortalaması"nın tespitinde personelin
küçük rütbelerde aldığı olumsuz sicillerden daha üst rütbelerde etkilenmesini
önlemek amacıyla, subaylarda yüzbaşılığa ve daha üst rütbelere terfide
"teğmen" rütbesi, astsubaylarda üstçavuşluğa ve daha üst rütbelere
terfide ise "çavuş" rütbesi sicillerinin değerlendirmeye alınmaması
hükmünü getirmiş olduğundan, hazırlanan 1/738 esas numaralı Tasarı ile Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı ve 109 uncu maddelerinde değişiklik
yapılarak lisans üstü öğrenim nedeniyle kıdem verme ve astsubaylıktan subay
olma ile ilgili değerlendirmelerde, adil olan sicil notu ortalamasının
uygulanması imkânının getirildiğini,
İfade etmişlerdir.
Bu açıklamaların ardından Tasarıların tümü
üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Maddeler üzerindeki görüşmeler sırasında
bazı Komisyon üyelerimizin; sicil notu ortalamasının doksan olmasının yüksek
olduğu, düşürülmesinin daha uygun olacağı, en fazla yetmiş puan olmasının
gerektiği, şu anda sicil notunun harflerle verildiği, hangi harfe karşılık
hangi puanın verildiğinin bilinmediği, hissi davranılmak suretiyle sicil
notlarının düşük verilebileceği şeklindeki görüşlerine cevaben Sayın Bakan
tarafından;
- Sicil notlarının belirli kalıplarla
yapıldığı,
- 1998 yılından itibaren yarı açık sicil
sistemine geçildiği, açık sistemde hissi davranışların olabileceği, bunun da
Türk Silâhlı Kuvvetlerine uygun olmadığı, hissi davranmanın bir ölçüsünün
olmadığı, sicil notu ortalamasının düşürülmesinin önleyici olmayacağı, sicil
notu ortalamasının elli olarak belirlenmesi durumunda da kırkdokuz verilmek
suretiyle sicil notunun düşürülebileceği,
- Sicil notlarının yüzden geriye doğru
puanlandığı, alt rakamlara çok nadiren inildiği, belli notlarda doksan puanın
altına inildiği zaman sicil amirinin belge eklemek zorunda olduğu,
Şeklindeki açıklamalarda bulunulmuştur.
Maddelerin görüşmeleri sonucunda;
- 1/663 esas numaralı Tasarının 926 sayılı
Kanunun 35 inci maddesinde değişiklik öngören 1 inci maddesi; (e) bendinin son
cümlesinde geçen "dolayı" ibaresinin, (d) bendi ile uyumlu olması
için "ötürü" olarak değiştirilmesi ve söz konusu cümlenin aynı
gerekçe ile bendin ikinci fıkrası olarak düzenlenmesi suretiyle 1 inci madde
olarak,
- 926 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinde
değişiklik öngören 1/663 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesi ile 1/738 esas
numaralı Tasarının 1 inci maddesi, 2 nci madde olarak aynen,
- 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesinde
değişiklik öngören 1/738 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesi, 3 üncü madde
olarak aynen,
- Söz konusu Tasarıların yürürlüğe ilişkin
maddeleri 4 üncü madde, yürütmeye ilişkin maddeleri ise 5 inci madde olarak,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cengiz
Kaptanoğlu |
Yüksel
Çavuşoğlu |
Ziyaeddin
Yağcı |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Adana |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Asım Kulak |
Recep
Garip |
Faruk
Koca |
|
|
Bartın |
Adana |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zekeriya
Akıncı |
A. İsmet
Çanakcı |
İsmail
Değerli |
|
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ensar
Öğüt |
Mehmet
Fehmi Uyanık |
İnci
Özdemir |
|
|
Ardahan |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan
Bilir |
Halil
Tiryaki |
M. Sefa
Sirmen |
|
|
Karabük |
Kırıkkale |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
İsmail
Bilen |
İbrahim
Hakkı Birlik |
|
|
|
Manisa |
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI (1/663)
MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 35 inci maddesinin birinci
fıkrasının (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Fakülte veya yüksekokulları kendi
hesaplarına bitirenlerden Türk Silâhlı Kuvvetlerinde branşları ile ilgili
muvazzaf subaylığa geçme talebinde bulunanlar, subaylığa nasıp kararnamesinin
onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bu personelin
subaylık nasıpları hangi tarihte olursa olsun, kademe ilerlemesi veya üst
rütbeye yükselmelerine esas olacak nasıpları kararname takvim yılının 30
Ağustos'u itibar olunur ve kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerinde
31 ve 32 nci madde hükümlerine göre işlem yapılır.
Nasıp düzeltilmesinden ötürü maaş, maaş
farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.
e) Askerlik hizmeti esnasında veya
terhisini müteakip muvazzaf subaylığa geçirilmesi uygun görülenler, subaylığa
nasıp kararnamesinin onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay
nasbedilirler. Bunların askerlik hizmetinde geçen süreleri nasıp tarihine
eklenerek bekleme süresinden sayılır ve üst rütbeye terfileri, bu şekilde
bulunan nasıplarına ve (d) bendi ile 31, 32 ve 64 üncü maddelere göre
yürütülür. Nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş, maaş farkı ödenmez ve diğer
özlük hakları verilmez.”
MADDE 2.- 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
altıncı paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Türk Silâhlı Kuvvetlerine muvazzaf subay
olarak katılmadan önce branşları ile ilgili yukarıda belirtilen öğrenimlerini
kendi nam ve hesaplarına yapmış veya subay nasbedildikten sonra bitirmiş
olanlar, lisansüstü öğrenimi tamamladığı için sınıfları değiştirilen subaylar
ile lisansüstü öğrenimi tamamladıktan sonra astsubaylıktan subaylığa
nasbedilenler hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.”
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı V. |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
E. Mumcu |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
R. Akdağ |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI (1/738)
MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(d) bendinin dokuzuncu paragrafının (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“2. Müracaat tarihinde sicil notu
ortalamasının, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olması,”
MADDE 2.- 926 sayılı Kanunun 109 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Subaylık için sınava müracaat
tarihinde sicil notu ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha
yukarısı olmak,”
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun
35 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"d) Fakülte veya yüksekokulları kendi
hesaplarına bitirenlerden Türk Silâhlı Kuvvetlerinde branşları ile ilgili
muvazzaf subaylığa geçme talebinde bulunanlar, subaylığa nasıp kararnamesinin
onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bu personelin
subaylık nasıpları hangi tarihte olursa olsun, kademe ilerlemesi veya üst
rütbeye yükselmelerine esas olacak nasıpları kararname takvim yılının 30
Ağustos'u itibar olunur ve kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerinde
31 ve 32 nci madde hükümlerine göre işlem yapılır.
Nasıp düzeltilmesinden ötürü maaş, maaş farkı
ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez.
e) Askerlik hizmeti esnasında veya
terhisini müteakip muvazzaf subaylığa geçirilmesi uygun görülenler, subaylığa
nasıp kararnamesinin onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay
nasbedilirler. Bunların askerlik hizmetinde geçen süreleri nasıp tarihine
eklenerek bekleme süresinden sayılır ve üst rütbeye terfileri, bu şekilde
bulunan nasıplarına ve (d) bendi ile 31, 32 ve 64 üncü maddelere göre
yürütülür.
Nasıp düzeltilmesinden ötürü maaş, maaş
farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez."
MADDE 2.- 926 sayılı Kanunun 36 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin altıncı paragrafı ile dokuzuncu
paragrafının (2) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Türk Silâhlı Kuvvetlerine muvazzaf subay
olarak katılmadan önce branşları ile ilgili yukarıda belirtilen öğrenimlerini
kendi nam ve hesaplarına yapmış ve subay nasbedildikten sonra bitirmiş olanlar,
lisansüstü öğrenimi tamamladığı için sınıfları değiştirilen subaylar ile
lisansüstü öğrenimi tamamladıktan sonra astsubaylıktan subaylığa nasbedilenler
hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır."
"2. Müracaat tarihinde sicil notu
ortalamasının, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olması,"
MADDE 3.- 926 sayılı Kanunun 109 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Subaylık için sınava müracaat
tarihinde sicil notu ortalaması, sicil tam notunun yüzde doksan ve daha
yukarısı olmak."
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.