Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 646)
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi
Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun Tasarısı ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu (1/846)
Not : Tasarı, Başkanlıkça; Adalet, Plan ve Bütçe ile Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 28.6.2004
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-872/3065
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 15.6.2004 tarihinde kararlaştırılan
“Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı
Kullanımına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Dünyada sanayileşmenin hızlı gelişimi,
nüfusun büyük artış göstermesi, yeni teknolojilerin kullanıma soktuğu makine ve
araç çeşitlenmesi gibi faktörler enerjiye duyulan ihtiyacı her geçen gün
artırmaktadır. Bugün ihtiyaç duyulan enerjinin büyük bir kısmı kömür, petrol ve
doğal gaz gibi fosil yakıtlardan sağlanmaktadır.
Yenilenebilir enerji kaynaklarından çok
eski çağlardan beri yararlanılmaktadır. Buharlı makinelerin keşfi ile başlayan
sanayileşme yenilenebilir enerjinin kullanımının azalmasına neden olmuştur.
Fosil kökenli yakıtlar, işletim maliyetlerinin yüksek olmasına rağmen ilk
yatırım maliyetlerinin ucuzluğu ve üretim teknolojilerinin gelişmiş olması
nedeniyle son iki yüzyıldır yaygın olarak kullanılmakta olup yenilenebilir
enerji kaynakları karşısında önemli bir üstünlüğe sahip olmuşlardır. Petrol ve
kömür egemenliğine dayanan enerji çağı, yıllarca sorunsuz devam etmiş ancak,
1973 petrol krizi ilk kez enerji kaynakları konusunda bir güvensizlik ortamı
yaratmıştır. Bu güvensizlik ortamı bütün dünyada yeni ve yenilenebilir enerji
kaynaklarına karşı yoğun bir ilgi gösterilmesine sebep olmuştur. 1980'lerin
ortalarında petrol fiyatlarının düşmesiyle bu kaynaklara olan ilgi azalmış
olmakla birlikte, petrol krizi sonucu gündeme gelen "enerji
güvenliği" kavramı kalıcı olmuş ve "enerjinin çeşitlendirilmesi",
enerji politikalarının vazgeçilmez unsurlarından biri haline gelmiştir. Bunun
yanı sıra 1990'lı yıllarda ortaya çıkan çevre bilinci; fosil kaynaklara dayalı
enerji üretim ve tüketiminin yerel, bölgesel ve küresel seviyede çevreye ve
doğal kaynaklara doğrudan ve/veya dolaylı olumsuz etkilere neden olduğunun
anlaşılmasını sağlamış, bu da atmosfere kirlilik yaratıcı emisyon vermeyen
yenilenebilir enerji kaynaklarının yeniden destek görmesine yol açmıştır.
Sanayi devriminden bu yana insan
faaliyetlerinin nicelik ve niteliğindeki hızlı değişim atmosferde önemli
değişikliklere yol açmaktadır. 1980'li yılların sonlarından başlayarak insanın
iklim sistemi üzerindeki olumsuz etki ve baskısını azaltmak için Birleşmiş
Milletler (BM) öncülüğünde uluslararası seviyede çeşitli çalışmalar
yapılmaktadır. Bu çalışmalar sonucunda BM tarafından geniş bir katılımla
"İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi (İDÇS)", 1992 yılında Rio'da
düzenlenen Çevre ve Kalkınma Konferansı'nda üye ülkelerin imzasına açılmış olup
bu Sözleşme ile gelişmiş ülkelere, 2000 yılında sera gazı emisyonlarını 1990
yılı düzeylerine indirme yükümlülüğü getirilmiştir. 1997 yılında, İDÇS
çerçevesinde Kyoto'da yapılan taraflar konferansında hazırlanan Kyoto Protokolü
ile de imza sahibi ülkelere 2008-2012 yılları arasındaki dönem için sera gazı
salınımlarını 1990 yılı seviyelerine göre en az % 5 azaltma yükümlülüğü
getirilmiştir. Bu doğrultuda, AB hem birlik olarak hem de üye ülkeler açısından
% 8'lik bir azaltma sağlayacağını kabul etmiştir. Bunun sağlanması için
yenilenebilir enerji kaynaklarının öncelikli olarak geliştirilmesi gerekli
görülmektedir. Bu doğrultuda, AB Komisyonu "Yenilenebilir Enerji
Kaynakları Beyaz Bildirisi"ni ve 2001/77/EC sayılı Direktifini çıkararak
2020 yılına kadar genel enerji tüketimi içindeki yenilenebilir enerji payının %
12'ye ulaşması hedeflenmiştir.
Konu ülkemiz açısından ele alındığında;
söz konusu İDÇS'ne katılmamız Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde 16 Ekim 2003
tarihinde kabul edilerek 21 Ekim 2003 tarihli ve 25266 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Avrupa Birliği Müktesebatının
Üstlenilmesine İlişkin Türkiye Ulusal Programı da Avrupa Birliği'ne katılım
sürecinde kısa ve orta vadede gerçekleştirilmesi öngörülen çalışmaları
içermektedir. Ulusal Programda enerji konusunun yer aldığı 14 üncü Bölümde
enerji alanındaki öncelikler listesinde, yenilenebilir enerji kaynaklarından
sağlanan enerji üretiminin artırılması için bir program hazırlanması kısa
vadeli öncelikler arasında bulunmaktadır. Programda gerek enerjide ithalat
bağımlılığının azaltılması, gerekse arz güvenliğinin sağlanması amacıyla,
yenilenebilir enerji kaynakların kullanımının artırılması, Türkiye ulusal
enerji politikasının son derece önemli bir parçası olduğu vurgulanarak, bu
bağlamda yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımının desteklendiği
belirtilmektedir. Bu konudaki en son hedef, yenilenebilir enerji kaynakları
kullanımının, serbest piyasa mekanizması ve şartlarını zorlamadan artırılması
ve desteklenmesi için gerekli yasal düzenlemelerin oluşturulmasıdır. Bu nedenle
de, yeni bir yasal düzenlemeye ihtiyaç duyulmuştur.
Avrupa Birliği ülkelerinde ve Amerika
Birleşik Devletlerinde yenilenebilir enerji kaynaklarından olan hidrolik ve
rüzgâr, elektrik enerjisi üretiminde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu
kaynakların kullanımına ülkemiz açısından bakıldığında, yenilenebilir enerji
kaynakları açısından zengin potansiyele sahip olmakla birlikte, potansiyele
göre kullanım oldukça düşüktür. 127,6 milyar kWh'lik ekonomik hidrolik kaynaklı
enerji potansiyelinin ancak % 35'lik kısmı işletmede, % 8'lik kısmı inşaat
halinde geriye kalan % 57'lik kısmı ise çeşitli proje seviyelerinde
değerlendirilmeyi beklemektedir. Bu potansiyelin ise ancak bir bölümünü kanal
santralları ile küçük rezervuarlı santrallar oluşturmaktadır. Rüzgârda ise; 10
milyar kWh olan ekonomik potansiyelimizin hemen hemen tamamı değerlendirilmeyi
beklemektedir. Konuya jeotermal kaynaklarımız açısından bakıldığında ise 500
MW'lık potansiyelimizin 20 MW'lık kısmı değerlendirilmiştir.
Güneş enerjisi uygulamaları açısından da
ülkemiz oldukça uygun bir coğrafi konuma sahiptir. Yıllık ortalama güneşlenme
süresi 2640 saat ve ortalama güneş enerjisi yoğunluğu 3.6 kWh/m2-gün'dür. Güneş
pillerinin elektriksel uygulamaları yüksek maliyetleri nedeni ile kısıtlı olup
günümüzde toplam kurulu güç 350 kW civarındadır. Gelecekte sağlanabilecek
teknolojik gelişmelere paralel olarak, bu kaynaktan elde edilecek birim
elektrik maliyeti düşeceğinden, 2010 yılından sonrası için diğer kaynaklar ile
rekabet edebileceği beklenilmekte ve buna bağlı olarak bu kaynaktan yararlanma
olanakları da artabileceğinden bu konuda da çalışmaların yapılması
gerekmektedir. Bütün bu açıklamalardan da görüleceği üzere; yenilenebilir
enerji kaynaklarımızın büyük bir kısmı değerlendirilmeyi beklemektedir.
Yenilenebilir kaynaklarımızın büyük
potansiyeline rağmen, ülkemizde 2002 yılı sonu itibariyle, toplam 129.399,5 GWh
elektrik üretiminin % 73.9'unun konvansiyonel (fosil) kaynaklardan, % 26'sının hidrolik, % 0.1'inin jeotermal
ve % 0.04'ünün rüzgardan sağlandığı görülmektedir. Ancak özellikle hidrolik
kaynaklı enerji payı tüm işletmede olan hidrolik tesisleri kapsamakta olup bu
Kanun kapsamında tanımlanan yenilenebilir enerji kaynakları açısından
bakıldığında oldukça düşük bir paya sahip olduğu görülecektir. Bugüne kadar
yeterince değerlendirilemeyen bu kaynakların gerek ülkenin özkaynakları olması
ve enerji ithalat bağımlılığını azaltması, gerekse çevrenin korunması, istihdam
ve yerli teknoloji oluşturulmasına katkı sağlaması ve yenilenebilir kaynakların
mevcut piyasa şartları içerisinde diğer enerji üretim sistemleri ile
rekabetinin zor olması nedenleriyle, yenilenebilir enerji kaynaklarımızın
ulusal bir politika oluşturularak desteklenmesine ihtiyaç vardır.
Bu nedenle, yenilenebilir kaynaklarımızdan
elektrik üretiminin bir an önce arzulanan seviyede gerçekleştirilmesi için
gerekli kanuni düzenlemelerin yapılması zorunluluk arz ettiğinden bu Kanun
Tasarısı hazırlanmıştır.
Tasarı ile, yenilenebilir enerji
kaynaklarından elektrik üretim ve tüketiminin yaygınlaştırılması, yerli kaynak
olması sebebi ile dışa bağımlılığın ve yurt dışına gereksiz kaynak çıkışının
azaltılması, sera gazı emisyonlarının azaltılarak uluslararası yükümlülüklerin
yerine getirilmesi, yerel istihdam ve sosyo-ekonomik bütünleşmeye katkı
sağlaması, kaynak çeşitliliği oluşturularak enerjide arz güvenliğine olumlu
etki yaratılması, sınırlı olan fosil yakıt rezervlerinin korunarak kullanım
sürelerinin uzatılması, sürdürülebilir kalkınmaya ve çevreye olumlu katkılar
sağlanması gibi ülkemize bir çok olumlu etkileri olacaktır.
Tasan ayrıca, yenilenebilir kaynak
alanlarının belirlenmesini, korunmasını kullanılmasını ve üretilen enerjinin
belgelendirilmesini ve yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektrik
enerjisinin belirli bir süre için sabit fiyat uygulamaları ile alım yükümlülüğü
getirilerek desteklenmesi hususlarını kapsamaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, Kanunun amacının,
yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik enerjisi üretimi amaçlı
kullanımının yaygınlaştırılması, yerli kaynaklar olduklarından kullanımları
sonucu ithalata bağımlılığın azaltılması, bu kaynakların güvenilir, ekonomik ve
kaliteli biçimde ekonomiye kazandırılması, fosil kaynak kullanımının
azaltılarak fosil kaynakların kullanım ömürlerinin uzatılması, kaynak
çeşitliliğinin artırılması, arz güvenliğine olumlu etki yaratılması, sera gazı
emisyonlarının azaltılarak uluslararası yükümlülüklerin yerine getirilmesi
atıkların değerlendirilmesi, çevrenin korunması ve bu amaçların
gerçekleştirilmesinde ihtiyaç duyulan imalat sektörünün geliştirilmesi olduğu
belirtilmektedir.
Madde 2. - Maddede, Kanunun yenilenebilir
enerji kaynak alanlarının korunması, bu kaynaklardan elde edilen elektrik
enerjisinin belgelendirilmesi ve bu kaynakların kullanımına ilişkin usul ve
esasları kapsadığı ifade edilmektedir.
Madde 3. - Madde ile, Kanunda geçen
kısaltma ve terimlerin tanımları verilerek bu tanımlara getirilmiş sınırlama ve
açıklamalar ortaya konulmaktadır.
Madde 4. - Madde ile, kaynak alanları
üzerinde enerji dışındaki tasarrufların veya bu alanlardaki toplam potansiyelin
değerlendirilmesini kısıtlayıcı plansız enerji yatırımlarının önlenmesi
kapsamında, kamu veya Hazine arazilerinde yenilenebilir enerji kaynaklarının
ekonomiye kazandırılması açısından, bu alanların kullanımını ve verimliliğini
etkileyici imar planlarının düzenlenemeyeceği ve ayrıca kamu kurum ve
kuruluşlarından gerekli görüşlerin alınması hükme bağlanmaktadır.
Madde 5. - Madde ile, üretilen elektrik
enerjisinin kaynak türünün ortaya konulabilmesi ve enerji ihraç imkânlarının
doğması halinde, enerji ihracatının önünü açmak amacıyla üretim lisansı sahibi
tüzel kişilere Yenilenebilir Enerji Kaynak Belgesi adı altında bir belge
verilmesi ve bu belgeye ait usul ve esasların yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmektedir.
Madde 6. - Madde ile, ülkemizin
yenilenebilir enerji kaynaklarına ait yatırımlarının yönlendirilmesi,
girişimcilerin önünün açılması, ulusal şebekenin durumu ve kısıtları da dikkate
alınarak uzun yılları içeren projeksiyonun yayınlanması hükmü yer almaktadır.
Madde 7. - Madde ile, yenilenebilir enerji
kaynaklarına ait yatırımIarın bir an önce gerçekleştirilerek bu kaynaklardan
üretilecek enerjinin kullanımının yaygınlaştırılmasını sağlayıcı destek
mekanizmalarıyla ilgili hususlar düzenlenmektedir.
(a) bendi ile, yenilenebilir enerji
kaynaklarından üretilen elektrik enerjisinin, perakende satış lisansı sahibi
tüzel kişiler tarafından, maddede belirtilen şartlarda tesis edilen ikili
anlaşmalar çerçevesinde satın alınacağı hükme bağlanmaktadır. Ayrıca, sanayi
üretimlerindeki enerji girdi maliyetlerinin payının artmaması ve dünya
piyasalarında rekabet şansının azalmaması için serbest tüketicilere alım
zorunluluğu getirilmeyerek sadece perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilere
alım yükümlülüğü getirilmektedir.
(b) bendi ile, yenilenebilir enerji
kaynaklarından üretilen elektrik enerjisinin tüketiminin sağlanması için
perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilerin almakla yükümlü oldukları miktar
oransal olarak belirlenmektedir.
(c) bendi ile, yenilenebilir enerji
kaynakları yatırımlarının konvansiyonel sistemlere göre daha yüksek ilk yatırım
maliyetleri içermesi ve süreklilik arz etmeyen (kesintili) enerji üretim
özelliğine sahip olması, bu kaynakların piyasa mekanizması içerisinde işletmenin
ilk yıllarında rekabet şansını azaltması gibi olumsuzlukların ortadan
kaldırılarak, yenilenebilir enerji kaynaklarının özellikleri göz önüne
alınarak, kaynak bazında belli bir süre için Kanun kapsamındaki tesislerin
piyasa şartlarında diğer enerji kaynaklarına karşı korunmasına yönelik destek
mekanizmalarını içermektedir. Gerek Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji
kaynaklarından elektrik üreten girişimcilerin önlerini görmeleri, gerekse
piyasada oluşan elektrik fiyatlarının yükselmesine meydan vermeyecek şekilde,
nihai tüketicilerin ihtiyaçlarını piyasa şartlarının üzerindeki bir bedelle
alma yükümlülüğüne sokmamak açısından tavan fiyatları içeren bir fiyatlandırma
mekanizmasına yer verilmiştir. Teknolojik gelişmelere paralel olarak yatırım
maliyetlerinin de düşeceği öngörüsü ile destek mekanizmasının 2011 yılının
sonuna kadar geçerli olacağı hükme bağlanmaktadır.
(d) bendi ile, öncelikle (b) bendinde
belirtilen alım yükümlülüğü oranına ulaşılması hedeflenmekte olup bu hedefe
ulaşılması için öncelikle bu bentte belirtilen süreyi tamamlamamış olanlardan
ve (c) bendinde belirtilen fiyat aralığında alınacağı, (b) bendinde belirtilen
orana ulaşılamaması halinde ise işletmede belli süresini dolduran ve genel
anlamda işletme ve bakım giderlerini içeren bedellerle diğer enerji kaynakları
ile piyasa şartlarında rekabet edebilecek, bir başka deyişle kendi ayakları
üzerinde durabilecek yapıya kavuşmuş tesisler olacağından, Kanun kapsamındaki
diğer tesislerden piyasa fiyatlarının üzerinde olmamak şartıyla karşılanacağı
hükme bağlanmaktadır.
Madde 8. - Maddenin birinci fıkrası ile,
belirli bir kurulu güce kadar izole olarak çalışacak hidroelektrik tesisler
için bürokratik işlemlerin azaltılması ve girişimcilerin önünün açılarak
belirli bedeller ödemeden bu kaynakların kullanımının bir an önce sağlanmasına
yönelik kolaylıklar getirilmesi öngörülmektedir.
Maddenin ikinci fıkrası ile, Kanun
kapsamındaki enerji üretim tesis yatırımları, yurt içi imalat sektörünün
geliştirilmesi, yerli kaynak kullanımının azami düzeyde gerçekleştirilmesi ve
AR-GE çalışmalarının desteklenmesi gibi hususlar, gerek istihdam ve katma değer
yaratması, gerekse teknolojinin gelişmesine katkı sağlaması yönünden teşvik
mekanizmalarından yararlanması imkânı getirilmektedir.
Madde 9. - Madde ile, girişimcilerin
yenilenebilir enerji kaynakları sektöründe bir an önce yatırım yapmalarına
yönelik kolaylıkların sağlanması açısından, bu kaynakların geniş sahalara
yayılması ve/veya orman arazileri dahil Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
arazileri kapsaması sebebiyle, bir yandan yatırım dönemi için finansal yükün
azaltılması sağlanırken diğer yandan kamunun uzun süreli gelirlerinin ortadan
kaldırılmaması amacıyla, bu tür yatırımları gerçekleştiren girişimcilere
yatırım dönemi sonrasında kamu arazileri için belli bir bedel ödeme yükümlülüğü
getirilmektedir.
Madde 10. - Madde ile, Kanunda belirtilen
temel ilkelerin ve yükümlülüklerin uygulanması, yönlendirilmesi, izlenmesi,
değerlendirilmesi ve alınacak tedbirlerin planlanmasında koordinasyonun
Bakanlık tarafından yapılacağı hükme bağlanmaktadır.
Madde 11. - Maddede, Kanunun 7 nci
maddesinde yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektrik enerjisi
kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik olarak perakende satış lisansı sahibi
tüzel kişilere getirilen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde
uygulanacak yaptırımlara ilişkin düzenleme yer almaktadır.
Madde 12. - Madde ile, Kanuna göre
çıkarılacak yönetmeliklerin hangi süre içerisinde ve kim tarafından
çıkarılacağı hüküm altına alınmaktadır.
Geçici Madde 1. - Madde ile, 4628 sayılı
Elektrik Piyasası Kanununda öngörülen piyasa yapısının bir an evvel oluşması
amacıyla gerekli bazı düzenlemeler yapılmaktadır. Madde ile ayrıca, işletmede
olan tesisler için fırsat eşitliğinin sağlanması amacıyla desteklerden
yararlanma süresinin belirlenmesine yönelik düzenleme getirilmektedir.
Geçici Madde 2. - Madde ile, perakende
satış lisansı sahibi kamu dağıtım şirketlerinin Kanunun 7 nci maddesi
kapsamındaki yükümlülüklerden 1.1.2006 tarihine kadar muaf tutulacağı hükme
bağlanmaktadır.
Geçici Madde 3. - Madde ile, ülkemizin
yenilenebilir enerji kaynaklarına ait yatırımlarının yönlendirilmesi,
girişimcilerin önünün açılması, ulusal şebekenin durumu ve kısıtları da dikkate
alınarak hazırlanacak ilk projeksiyonun hangi süre içerisinde kim tarafından
çıkarılacağı hüküm altına alınmaktadır.
Madde 13. - Yürürlük maddesidir.
Madde 14. - Yürütme maddesidir.
Sanayi,
Ticaret, Enerji Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve
Teknoloji Komisyonu
Esas No.
: 1/846 9.7.2004
Karar
No. : 39
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca
hazırlanarak 28.6.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun
Tasarısı" Başkanlığınızca 1.7.2004 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve
Bütçe ile Adalet komisyonlarına, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilmiştir.
Komisyonumuz, 8.7.2004 tarihli 24 üncü ve
9.7.2004 tarihli 25 inci toplantısında Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ve ilgili
sivil toplum örgütleri temsilcilerinin katılımıyla Kanun Tasarısını inceleyip
görüşmüştür.
Kanun Tasarısı ile;
- Kanunun amaç ve kapsamı belirtilerek
Kanunda geçen tanım ve kısaltmalara açıklık getirilmesi,
- Hazine ve kamu arazilerinde yenilenebilir
enerji kaynaklarının ekonomiye kazandırılması açısından, bu alanların
kullanımını ve verimliliğini etkileyici imar planlarının düzenlenemeyeceğinin
ve kamu kurum ve kuruluşlarından gerekli görüşlerin alınmasının hükme
bağlanması,
- Üretim lisansı sahibi tüzel kişilere
Yenilenebilir Enerji Kaynağı adı altında kaynağı gösterir bir belge verilmesi
ve bu belgeye ait usul ve esasların yönetmelikle düzenlenmesi,
- Bakanlık tarafından yenilenebilir enerji
kaynaklarından üretilecek elektrik enerjisinin asgarî on yıllık kullanılabilme
projeksiyonunun kaynak bazında her yıl hazırlanarak yayımlanması,
- Yenilenebilir enerji kaynaklarından
üretilen elektrik enerjisinin, perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler
tarafından, ikili anlaşmalar çerçevesinde satın alınacağının hükme bağlanması,
- Üretilen elektrik enerjisinin
tüketiminin sağlanması için perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilerin
almakla yükümlü oldukları miktarın oransal olarak belirlenmesi,
- Yenilenebilir enerji kaynakları için
bürokratik işlemlerin azaltılması ve girişimcilerin önünün açılarak belirli
bedeller ödemeden bu kaynakların kullanımının bir an önce sağlanmasına yönelik
kolaylıklar getirilmesi,
- Yenilenebilir enerji kaynakları
girişimcilerine yatırım dönemi sonrasında kamu arazileri için belli bir bedel
ödeme yükümlülüğünün getirilmesi,
- Kanunda belirtilen temel ilkelerin ve
yükümlülüklerin uygulanması, yönlendirilmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi ve
alınacak tedbirlerin planlanmasında koordinasyonun Bakanlık tarafından yapılacağının
hükme bağlanması,
- Kanuna göre çıkarılacak yönetmeliklerin
hangi süre içerisinde ve kim tarafından çıkarılacağının hüküm altına alınması,
- Bakanlıkla daha önce Yap-İşlet-Devret
sistemine göre sözleşmeleri yapılmış olan ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası
Kanununda ifade edilen "Mevcut Sözleşmeler"in, haklarından feragat
etmek şartıyla bu Kanun Tasarısından yararlanılma imkânının sağlanması,
Öngörülmektedir.
Kanun Tasarısının geneli üzerinde
görüşmeleri tamamlanmış ve maddelerine geçilmesi oybirliğiyle kabul edilmiştir.
- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
- Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
- Tasarının 3 üncü maddesinin 8 inci
bendine "biyogaz, dalga" ibaresinden sonra gelmek üzere "akıntı
enerjisi" ibaresi eklenerek kabul edilmiştir.
- Tasarının 4 üncü maddesinin 2 nci
paragrafı lisans verilirken Bakanlık, EPDK ve ilgili kamu kuruluşlarından zaten
izin alınacağından dolayı madde metninden çıkarılarak madde kabul edilmiştir.
- Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
- Tasarının 6 ncı maddesi, projeksiyon
yayınlamanın Bakanlığın tabiî görevlerinden birisi olduğu için tümüyle
tasarıdan çıkarılmıştır.
- Tasarının madde sıraları buna göre
yeniden düzenlenmiştir.
- Tasarının 7 nci maddesi; satış fiyatında
bir alt sınır belirlenerek destekleme süresinin altı yıldan yedi yıla
çıkarılması, projelerin kredilendirilmesi ve yatırımların gerçekleştirilmesini
kolaylaştıracağından dolayı; Maddenin (c) bendinin 5 inci satırında yer alan
"...yüzde yirmi fazlasına kadar..." ifadesinden sonra gelen
"ve" ibaresi kaldırılarak yerine "rüzgâr ve güneş için 5 euro
centten az olmamak ve bütün kaynaklar için" ifadesi eklenerek, (d)
bendinin 1 inci ve 3 üncü satırında yer alan "altı" ibaresi "yedi"
olarak değiştirilerek Tasarının 6 ncı maddesi olarak kabul edilmiştir.
- Tasarının 8 inci maddesinin sonuna
elektrik dışı, doğrudan ısı enerjisi kullanımında jeotermal kaynaklardan
yararlanılmasını teminen tavsiye niteliğinde olmak üzere;
"Yeterli jeotermal kaynakların
bulunduğu bölgelerdeki valilik ve belediyelerin sınırları içinde kalan yerleşim
birimlerinin ısı enerjisi ihtiyaçlarını öncelikle jeotermal ve güneş termal
kaynaklarından karşılamaları esastır."
Paragrafı eklenerek Tasarının 7 nci
maddesi olarak kabul edilmiştir.
- Tasarının 9 uncu maddesi; sadece bu
Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi
üretimi amaçlı olarak hazine, kamu ve orman arazilerinin kullanımı durumunda;
yatırım döneminde alınan kira ve benzeri bedellerin yüzde elli indirilerek
alınması, orman arazilerinde Özel Ödenek Gelirlerinin alınmamasıyla
yatırımların kolaylaştırılması ve enerjinin daha ucuza mal edilmesi sağlanması
amacıyla;
"Orman veya Hazinenin özel
mülkiyetinde ya da Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan her türlü
taşınmazın bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik
enerjisi üretimi yapmak amacıyla kullanılması halinde, bu araziler için Çevre
ve Orman Bakanlığı veya Maliye Bakanlığı tarafından bedeli karşılığında izin
verilir, kiralama yapılır, irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma izni
verilir. Yatırım döneminde izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma izni
bedellerine yüzde elli indirim uygulanır. Orman arazilerinde ORKÜY ve
Ağaçlandırma Özel Ödenek Gelirleri alınmaz."
Şeklinde değiştirilerek 8 inci madde
olarak kabul edilmiştir.
- Tasarının 10 uncu maddesi, 9 uncu madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
- Tasarının 11 inci maddesi, 10 uncu madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
- Tasarının 12 nci maddesindeki
"altı" ibaresi "dört" olarak değiştirilerek 11 inci madde
olarak kabul edilmiştir.
- Kanun Tasarısına; 17.3.2004 tarih ve
2004/3 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararı Eki Elektrik Enerjisi Sektörü
Reformu ve Özelleştirme Strateji Belgesinde öngörülen hususlar gereği olarak;
"Madde 12. - 18.12.1953 tarihli ve
6200 sayılı Devlet Su İşleri Umum Müdürlüğü Teşkilât ve Vazifeleri Hakkında
Kanuna 20.2.2001 tarihli ve 4628 sayılı Kanunun 18 inci maddesi ile eklenen Ek
1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ek Madde 1. - Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından inşa edilmiş, işletmeye alınmış ve işletmeye alınacak
hidroelektrik santrallerinin enerji üretimiyle ilgili kısımları ve bunların
mütemmim cüzleri olan taşınmazlar; yapım maliyetleri, işletmede bulundukları
süre, bu tesisler tamamlandıktan sonra Kamu Ortaklığı Fonuna aktarılan geri
ödemeler ile bu tesisler için Hazine Müsteşarlığı tarafından temin edilerek
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne tahsis edilen dış kaynaklı proje
kredilerinden doğan malî yükümlülükler dikkate alınarak tespit edilecek
bedeller üzerinden, herhangi bir ödeme yapılmaksızın Elektrik Üretim Anonim
Şirketi Genel Müdürlüğüne devredilir. Bu tesisler için sağlanmış olan dış
kredilerin enerji maksadına tekabül eden kısmına ilişkin olarak devir tarihini
izleyen yıllarda Hazine Müsteşarlığı tarafından yapılacak ödemelerin Elektrik
Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü tarafından üstlenilmesini teminen Hazine
Müsteşarlığı ile Elektrik Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü arasında ikraz
anlaşması yapılır.
Devre ilişkin usul ve esaslar; Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlanacak ve
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe girecek bir yönetmelik ile belirlenir.
Devir işlemleri her türlü vergi, resim ve
harçtan muaftır."
Şeklinde 12 nci madde olarak eklenmiştir.
- Kanun Tasarısına; YİD modeli ile
yapılmakta olan hidroelektrik santrallerin tesis yerleri ve göl alanlarının
kamulaştırma bedelinin Hazine tarafından ödenmesi temin edilerek elektrik
enerjisi tarifelerinin yükselmemesi amacıyla,
"Madde 13. - 4.12.1984 tarihli ve
3096 sayılı Kanunun Kamulaştırma başlıklı 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
Görevli şirketlerin yapacağı üretim,
iletim ve dağıtım tesislerinin onaylanmış tatbikat projelerine göre, kamulaştırma
ihtiyacı ortaya çıktığında; rezervuarlı tesisler hariç kamulaştırma bedeli
görevli şirket tarafından ödenmek kaydıyla Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığınca 4650 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır. Rezervuarlı tesislerin
kamulaştırma bedelleri ilgili Bakanlığın bütçesine konulacak ödenek marifetiyle
Hazine tarafından ödenir.
Bu madde ile değiştirilen hüküm 3096
sayılı Kanun kapsamında sözleşmesi imzalanmış ancak işletmeye geçmemiş olan
projelere uygulanır."
Şeklinde 13 üncü madde olarak eklenmiştir.
- Tasarının Geçici 1 inci maddesi; 4628
sayılı Kanunda tanımlanan "mevcut sözleşmeler" arasında yer alan YİD
modeli projelerin haklarından feragat etmeleri şartıyla bu Kanun kapsamına
alınmaları amacıyla,
"Geçici Madde 1. - 4628 sayılı
Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında tanımlanan mevcut sözleşmeler arasında yer
alan ve bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim yapan
veya yapacak olan yap-işlet-devret modeli kapsamındaki tüzel kişiler, mevcut
sözleşmelerinden doğan haklarından feragat etmek şartıyla, bu Kanun
kapsamındaki uygulamalardan yararlanırlar. EPDK tarafından bu projelere üretim
lisansları verilir.
Bu kapsamda olup işletmede olan tesisler
için uygulamalardan yararlanma süresi, yedi yıldan, tesisin işletmede bulunduğu
sürenin çıkarılması ile hesaplanır."
Şeklinde düzenlenerek kabul edilmiştir.
- Tasarının Geçici 2 maddesi; hali hazırda
üretim lisansı almış projeler için Elektrik Satış Anlaşması yapılabilmesi,
diğer yandan TEDAŞ ve benzeri kamu dağıtım şirketlerinin özelleştirme
işlemlerinde kolaylık sağlanmasını teminen:
"Geçici Madde 2. - Perakende satış
lisansı sahibi kamu dağıtım şirketleri Bakanlık ve EPDK'nın mevcut mevzuatı ve
uygulamaları dışında, bu Kanunun 7 nci maddesi kapsamındaki alım
yükümlülüklerinden rüzgâr ve güneş enerjisi üretim tesisleri için 1.7.2005,
diğerleri için 1.1.2006 tarihine kadar muaftır. Ancak bu Kanunun yürürlük
tarihinden sonra kendilerine müracaat eden YEK belgeli üretim lisansı sahibi
tüzel kişilerle alım yükümlülüğü, rüzgâr ve güneş enerjisi üretim tesisleri
için 1.7.2005, diğerleri için 1.1.2006 tarihinden itibaren geçerli olan
Elektrik Satış Anlaşmalarını yaparlar."
Şeklinde düzenlenerek kabul edilmiştir.
- Tasarının Geçici 3 maddesi; Bakanlık
tarafından yayımlanacak projeksiyon hali hazırda üretim lisansları almış
projeleri kapsamaz ise uygulamada çok büyük hukuki sorunların doğmasını önlemek
amacıyla:
"Geçici Madde 3. - Bu Kanunun 6 ncı
maddesinde belirtilen projeksiyon, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren üç ay içerisinde Bakanlık tarafından yayımlanır. Ancak bu projeksiyon,
Kanunun yürürlük tarihinden önce EPDK tarafından üretim lisansları verilmiş
projeleri ve Geçici Madde 1’de tanımlanan mevcut sözleşmeli projelerden bu
Kanun kapsamında üretim lisansı alacak olan projeleri de kapsar."
Şeklinde düzenlenerek kabul edilmiştir.
- Kanun Tasarısına; YİD modeli
hidroelektrik santrallerinde, tarife yoluyla son tüketici tarafından ödenen DSİ
Katılım Payından dolayı meydana gelen tarife artışlarının önlenmesi amacıyla:
"Geçici Madde 4. - Mevcut
sözleşmeleri çerçevesinde faaliyet gösteren ve DSİ katılım payları tarife
yoluyla TETAŞ tarafından ödenen işletmedeki Yap-İşlet-Devret modeli
hidroelektrik santrallerin sözleşmelerinde ABD Doları cinsinden yer alan DSİ
enerji katılım payları, sözleşmede yer aldığı miktarda ödeme tarihindeki Merkez
Bankası döviz kuru üzerinden her işletme yılının sonunda DSİ'ye ödenir."
Şeklinde Geçici Madde 4 olarak Kanun
Tasarısına eklenmiştir.
- Tasarının 13 üncü maddesi, 14 üncü madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
- Tasarının 14 üncü maddesi, 15 inci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
İşbu raporumuz, gereği yapılmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Soner
Aksoy |
Ahmet
Büyükakkaşlar |
Fatma
Şahin |
|
|
Kütahya |
Konya |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Tacidar
Seyhan |
Ahmet
Rıza Acar |
Ahmet
Edip Uğur |
|
|
Adana |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nejat
Gencan |
Şemsettin
Murat |
Talip
Kaban |
|
|
Edirne |
Elazığ |
Erzincan |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Ali Arıkan |
Mustafa
Elitaş |
Hasan
Angı |
|
|
Eskişehir |
Kayseri |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Şükrü
Ünal |
Fazlı
Erdoğan |
|
|
|
Osmaniye |
Zonguldak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLA-RININ ELEKTRİK ENERJİSİ
ÜRETİMİ AMAÇLI KULLANIMINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; yenilenebilir
enerji kaynaklarının elektrik enerjisi üretimi amaçlı kullanımının
yaygınlaştırılması, bu kaynakların güvenilir, ekonomik ve kaliteli biçimde.
ekonomiye kazandırılması, kaynak çeşitliliğinin artırılması, sera gazı
emisyonlarının azaltılması, atıkların değerlendirilmesi, çevrenin korunması ve
bu amaçların gerçekleştirilmesinde ihtiyaç duyulan imalat sektörünün
geliştirilmesidir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun; yenilenebilir enerji
kaynak alanlarının korunması, bu kaynaklardan elde edilen elektrik enerjisinin
belgelendirilmesi ve bu kaynakların kullanımına ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;
1) Bakanlık : Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığını,
2) EPDK : Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumunu,
3) DSİ : Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğünü,
4) EİE : Elektrik İşleri Etüt İdaresi
Genel Müdürlüğünü,
5) TEİAŞ : Türkiye Elektrik İletim Anonim
Şirketini,
6) MTA : Maden Tetkik ve Arama Genel
Müdürlüğünü,
7) TETAŞ : Türkiye Elektrik Ticaret ve
Taahhüt Anonim Şirketini,
8) Yenilenebilir enerji kaynakları (YEK):
Hidrolik, rüzgâr, güneş, jeotermal, biyokütle, biyogaz dalga ve gel-git gibi
fosil olmayan enerji kaynaklarını,
9) Biyokütle: Organik atıkların yanı sıra
bitkisel yağ atıkları, tarımsal hasat artıkları dahil olmak üzere, tarım ve
orman ürünlerinden ve bu ürünlerin işlenmesi sonucu ortaya çıkan yan ürünlerden
elde edilen katı, sıvı ve gaz halindeki yakıtları,
10) Jeotermal kaynak: Yerkabuğundaki doğal
ısı nedeniyle sıcaklığı sürekli olarak bölgesel atmosferik ortalama sıcaklığın
üzerinde olan, erimiş madde ve gaz içerebilen doğal su, buhar ve gazlar ile
kızgın kuru kayalardan elde edilen su, buhar ve gazları,
11) Bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir
enerji kaynakları: Rüzgâr, güneş, jeotermal, biyokütle ile kanal veya nehir
tipi veya rezervuar alanı onbeş kilometrekarenin altında olan hidroelektrik üretim tesisi kurulmasına
uygun elektrik enerjisi üretim kaynaklarını,
12) Türkiye ortalama elektrik toptan satış
fiyatı: Yılı içerisinde ülkede uygulanan ve EPDK tarafından hesap edilen
elektrik toptan satış fiyatlarının ortalamasını,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanlarının
Belirlenmesi, Korunması, Kullanılması ile Yenilenebilir Kaynaklardan Elde
Edilen
Elektrik Enerjisinin Belgelendirilmesi
Kaynak
alanlarının belirlenmesi, korunması ve kullanılması
MADDE 4. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden
sonra kamu veya Hazine arazilerinde yenilenebilir enerji kaynak alanlarının kullanımını
ve verimliliğini etkileyici imar planları düzenlenemez. Elektrik enerjisi
üretimine yönelik jeotermal kaynak alanlarının belirlenmesi, korunması ve
kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Yenilenebilir enerji kaynaklarının
kullanımı için üretim lisansı verilmesi öncesinde EPDK tarafından uzmanlık ve
ihtisas konularına göre Çevre ve Orman Bakanlığı, DSİ, EİE, MTA, TEİAŞ ve
ilgili bölge dağıtım şirketinden görüş alınır.
YEK belgesi
MADDE 5. - Yenilenebilir enerji kaynaklanndan
üretilen elektrik enerjisinin iç piyasada ve uluslararası piyasalarda alım
satımında kaynak türünün belirlenmesi ve takibi için üretim lisansı sahibi
tüzel kişiye EPDK tarafından "Yenilenebilir Enerji Kaynak Belgesi"
(YEK Belgesi) verilir.
YEK Belgesi ile ilgili usul ve esaslar
yönetmelikle düzenlenir.
Yenilenebilir
enerji kullanım projeksiyonu
MADDE 6. - Bakanlık yenilenebilir enerji
kaynaklarından üretilecek elektrik enerjisinin asgari on yıllık kullanılabilme
projeksiyonunu kaynak bazında her yıl hazırlayarak yayımlar.
ÜÇÜNCÜBÖLÜM
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarından Elektrik
Enerjisi Üretiminde Uygulanacak
Usul ve Esaslar
Uygulama
esasları
MADDE 7. - Bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretim ve ticaretinde
lisans sahibi tüzel kişiler aşağıdaki uygulama esaslarına tabidirler:
a) Bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir
enerji kaynaklarından üretilen elektrik enerjisi, perakende satış lisansı
sahibi tüzel kişiler tarafından (b), (c) ve (d) bentlerindeki hükümlere göre
tesis edilen ikili anlaşmalar çerçevesinde satın alınır.
b) Bu Kanun kapsamındaki uygulamalardan
yararlanabilecek YEK Belgeli elektrik enerjisi miktarına ilişkin bilgiler,
Bakanlık tarafından belirlenen projeksiyon çerçevesinde her yıl EPDK tarafından
yayınlanır. Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilerin her biri, bir önceki
takvim yılında satışa sundukları elektrik enerjisi miktarının, ülkede
sattıktarı toplam elektrik enerjisi miktarına oranı kadar, EPDK tarafından ilan
edilen YEK Belgeli elektrik enerjisinden satın alırlar.
Ülkede arz edilen YEK Belgeli toplam
elektrik enerjisi miktarının yeterli olması halinde, perakende satış lisansı
sahibi tüzel kişilerin alım yükümlülüğü bir önceki takvim yılında sattıkları
elektrik enerjisi miktarının yüzde sekizinden daha az olamaz.
c) 2011 yılı sonuna kadar bir takvim yılı
içerisinde bu Kanun kapsamında satın alınacak elektrik enerjisi için
uygulanacak fiyat; EPDK'nın belirlediği bir önceki yıla ait enflasyondan
arındırılmış Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatının altı Euro Centin
altında olması halinde, hidrolik ve jeotermal kaynaklı elektrik için yüzde
onbeş, diğer yenilenebilir kaynaklı elektrik için yüzde yirmi fazlasına kadar
ve altı Euro Centi geçmemek üzere, her yılın 31 Ocak tarihine kadar, EPDK
tarafından her bir kaynak için ayrı ayrı belirlenir ve yayımlanır.
d) 2011 yılı sonundan itibaren bu fiyat
uygulaması işletmede altı yılını tamamlamış olan YEK Belgeli elektrik enerjisi
üreten tesisler için sona erer. Perakende satış şirketleri, bu Kanun kapsamında
almakla yükümlü oldukları YEK Belgeli elektrik enerjisini, öncelikle işletmede
altı yılını doldurmamış olanlardan (c) bendinde belirlenen fiyat uygulamasına
göre satın alır ve aldıkları elektrik enerjisi miktarı (b) bendinde belirtilen
oranın altında kaldığı takdirde bu orana ulaşmak için kalan gerekli miktarı,
ikili anlaşmalar çerçevesinde Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatından
yüksek olmamak üzere piyasa koşullarında satın alırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yatırım Dönemine İlişkin Uygulama Esasları
Yatırım
dönemi uygulamaları
MADDE 8. - Yenilenebilir enerji
kaynaklarından; hidrolik kaynaklarını kullanarak sadece kendi ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla azami bin kilowat'lık kurulu güce sahip izole elektrik
üretim tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden kesin projesi, planlaması,
master planı, ön incelemesi veya ilk etüdü DSİ veya EİE tarafından hazırlanan
projeler için hizmet bedelleri alınmaz.
Bu Kanun kapsamındaki;
a) Enerji üretim tesis yatırımları,
b) Kullanılacak elektro-mekanik
sistemlerin yurt içinde imalat olarak temini,
c) Güneş pilleri ve odaklayıcılı üniteler
kullanan elektrik üretim sistemleri kapsamındaki yapılacak AR-GE ve imalat
yatırımları,
d) Biyokütle kaynaklarını kullanarak
elektrik enerjisi veya yakıt üretimine yönelik AR-GE tesis yatırımları,
Bakanlar Kurulu kararı ile teşviklerden
yararlandırılabilir.
Arazi
ihtiyacına ilişkin uygulamalar
MADDE 9. - Devletin hüküm ve tasarrufu
altındaki her türlü arazinin bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından
elektrik enerjisi üretimi yapmak için tahsisi durumunda, yatırım dönemi için
kira dahil, herhangi bir ad altında bedel alınmaz. Bu süre tamamlandıktan
sonraki süreler için kira bedeli; her yıl Maliye Bakanlığı tarafından
belirlenen bedel üzerinden ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Uygulamaların
koordinasyonu
MADDE 10. - Bakanlık, bu Kanunda
belirtilen temel ilkelerin ve yükümlülüklerin uygulanması, yönlendirilmesi,
izlenmesi, değerlendirilmesi ve alınacak tedbirlerin planlanmasında koordinasyonu
sağlar.
Yaptırımlar
MADDE 11. - Bu Kanunun 7 nci maddesi
hükümlerine aykırı faaliyet gösteren perakende satış lisans sahibi tüzel
kişilere EPDK tarafından 250 milyar TL idari para cezası verilir ve aykırılığın
altmış gün içinde giderilmesi ihtar edilir.
Yukarıdaki para cezasını gerektiren
fiillerin ihtara rağmen düzeltilmemesi veya tekrarlanması halinde para cezaları
her defasında bir önceki cezanın iki katı oranında artırılarak uygulanır. Bu
cezaların verildiği tarihten itibaren iki yıl içinde idarî para cezası
verilmesini gerektiren aynı fiil işlenmediği taktirde önceki cezalar tekrarda
esas alınmaz. Ancak aynı fiil iki yıl içinde işlendiği taktirde artırılarak
uygulanacak para cezasının tutarı cezaya muhatap tüzel kişinin bir önceki mali yılına
ilişkin bilançosundaki gayri safi gelirinin yüzde onunu aşamaz. Cezaların bu
düzeye ulaşması halinde, EPDK lisansı iptal edebilir.
Yönetmelikler
MADDE 12. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden
itibaren altı ay içerisinde, bu Kanunun 5 ve 7 nci maddelerine ilişkin
yönetmelikler EPDK tarafından, diğer yönetmelikler Bakanlık tarafından
hazırlanarak yürürlüğe konulur.
GEÇİCİ MADDE 1. - 4628 sayılı Elektrik
Piyasası Kanunu kapsamında tanımlanan mevcut sözleşmeler arasında yer alan ve
bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim yapan veya
yapacak olan yap-işlet-devret modeli kapsamındaki tüzel kişiler, mevcut
sözleşmelerinden doğan haklarından feragat etmek ve EPDK'dan üretim lisansı
almak şartıyla, bu Kanun kapsamındaki uygulamalardan yararlanırlar.
Bu kapsamda olup işletmede olan tesisler
için uygulamalardan yararlanma süresi, altı yıldan, tesisin işletmede bulunduğu
sürenin çıkarılması ile hesaplanır.
GEÇİCİ MADDE 2. - Perakende satış lisansı
sahibi kamu dağıtım şirketleri bu Kanunun 7 nci maddesi kapsamındaki
yükümlülüklerden 1.1.2006 tarihine kadar muaftır. .
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun 6 ncı
maddesinde belirtilen projeksiyonlardan ilki, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren üç ay içerisinde Bakanlık tarafından yayımlanır.
Yürürlük
MADDE 13. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAY-NAKLAR, BİLGİ
VE TEKNOLOJİ KOMİS-YONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLA-RININ ELEKTRİK ENERJİSİ
ÜRETİMİ AMAÇLI KULLANIMINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1. - Tasarının l inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Kapsam
MADDE 2. - Tasarının 2 inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;
1. Bakanlık : Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığını,
2. EPDK : Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumunu,
3. DSİ : Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünü,
4. EİE : Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel
Müdürlüğünü,
5. TEİAŞ : Türkiye Elektrik İletim Anonim
Şirketini,
6. MTA : Maden Tetkik ve Arama Genel
Müdürlüğünü,
7. TETAŞ : Türkiye Elektrik Ticaret ve
Taahhüt Anonim Şirketini,
8. Yenilenebilir enerji kaynakları (YEK) :
Hidrolik, rüzgar, güneş, jeotermal, biyokütle, biyogaz, dalga, akıntı enerjisi
ve gel-git gibi fosil olmayan enerji kaynaklarını,
9. Biyokütle : Organik atıkların yanı sıra
bitkisel yağ atıkları, tarımsal hasat artıkları dahil olmak üzere, tarım ve
orman ürünlerinden ve bu ürünlerin işlenmesi sonucu ortaya çıkan yan ürünlerden
elde edilen katı, sıvı ve gaz halindeki yakıtları,
10. Jeotermal kaynak : Yerkabuğundaki
doğal ısı nedeniyle sıcaklığı sürekli olarak bölgesel atmosferik ortalama
sıcaklığın üzerinde olan, erimiş madde ve gaz içerebilen doğal su, buhar ve
gazlar ile kızgın kuru kayalardan elde edilen su, buhar ve gazları,
ll. Bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir
enerji kaynakları: Rüzgâr, güneş, jeotermal, biyokütle ile kanal veya nehir
tipi veya rezervuar alanı onbeş kilometrekarenin altında olan hidroelektrik
üretim tesisi kurulmasına uygun elektrik enerjisi üretim kaynaklarını,
12. Türkiye ortalama elektrik toptan satış
fiyatı: Yılı içerisinde ülkede uygulanan ve EPDK tarafından hesap edilen
elektrik toptan satış fiyatlarının ortalamasını
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanlarının
Belirlenmesi, Korunması, Kullanılması ile Yenilenebilir Kaynaklardan Elde
Edilen
Elektrik Enerjisinin Belgelendirilmesi
Kaynak
alanlarının belirlenmesi, korunması ve kullanılması
MADDE 4. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden
sonra kamu veya hazine arazilerinde yenilenebilir enerji kaynak alanlarının
kullanımını ve verimliliğini etkileyici imar planları düzenlenemez. Elektrik
enerjisi üretimine yönelik jeotermal kaynak alanlarının belirlenmesi, korunması
ve kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
YEK belgesi
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarından Elektrik
Enerjisi Üretiminde Uygulanacak
Usul ve Esaslar
Uygulama
esasları
MADDE 6. - Bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretim ve ticaretinde
lisans sahibi tüzel kişiler aşağıdaki uygulama esaslarına tabidirler.
a) Bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir
enerji kaynaklarından üretilen elektrik enerjisi, perakende satış lisansı
sahibi tüzel kişiler tarafından, (b), (c) ve (d) bentlerindeki hükümlere göre
tesis edilen ikili anlaşmalar çerçevesinde satın alınır.
b) Bu Kanun kapsamındaki uygulamalardan
yararlanabilecek YEK Belgeli elektrik enerjisi miktarına ilişkin bilgiler,
Bakanlık tarafından belirlenen projeksiyon çerçevesinde her yıl EPDK tarafından
yayınlanır. Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilerin her biri, bir önceki
takvim yılında satışa sundukları elektrik enerjisi miktarının, ülkede
sattıkları toplam elektrik enerjisi miktarına oranı kadar, EPDK tarafından ilan
edilen YEK Belgeli elektrik enerjisinden satın alırlar.
Ülkede arz edilen YEK Belgeli toplam
elektrik enerjisi miktarının yeterli olması halinde, perakende satış lisansı
sahibi tüzel kişilerin alım yükümlülüğü bir önceki takvim yılında sattıkları
elektrik enerjisi miktarının yüzde sekizinden daha az olamaz.
c) 2011 yılı sonuna kadar bir takvim yılı
içerisinde bu Kanun kapsamında satın alınacak elektrik enerjisi için
uygulanacak fiyat; EPDK'nın belirlediği bir önceki yıla ait enflasyondan
arındırılmış Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatının altı euro centin
altında olması halinde, hidrolik ve jeotermal kaynaklı elektrik için yüzde
onbeş, diğer yenilenebilir kaynaklı elektrik için yüzde yirmi fazlasına kadar
rüzgar ve güneş için 5 euro centten az olmamak ve bütün kaynaklar için altı
euro centi geçmemek üzere, her yılın 31 Ocak tarihine kadar, EPDK tarafından
her bir kaynak için ayrı ayrı belirlenir ve yayımlanır.
d) 2011 yılı sonundan itibaren bu fiyat
uygulaması işletmede yedi yılını tamamlamış olan YEK Belgeli elektrik enerjisi
üreten tesisler için sona erer. Perakende satış şirketleri, bu Kanun kapsamında
almakla yükümlü oldukları YEK Belgeli elektrik enerjisini, öncelikle işletmede
yedi yılını doldurmamış olanlardan (c) bendinde belirlenen fiyat uygulamasına
göre satın alır ve aldıkları elektrik enerjisi miktarı (b) bendinde belirtilen
oranın altında kaldığı takdirde bu orana ulaşmak için kalan gerekli miktarı,
ikili anlaşmalar çerçevesinde Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatından
yüksek olmamak üzere piyasa koşullarında satın alırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yatırım Dönemine İlişkin Uygulama Esasları
Yatırım
dönemi uygulamaları
MADDE 7. - Yenilenebilir enerji
kaynaklarından; hidrolik kaynaklarını kullanarak sadece kendi ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla azami bin kilowat'lık kurulu güce sahip izole elektrik
üretim tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden kesin projesi, planlaması,
master planı, ön incelemesi veya ilk etüdü DSİ veya EİE tarafından hazırlanan
projeler için hizmet bedelleri alınmaz. Bu Kanun kapsamındaki;
a) Enerji üretim tesis yatırımları,
b) Kullanılacak elektro-mekanik
sistemlerin yurt içinde imalat olarak temini,
c) Güneş pilleri ve odaklayıcılı üniteler
kullanan elektrik üretim sistemleri kapsamındaki yapılacak AR-GE ve imalat
yatırımları,
d) Biyokütle kaynaklarını kullanarak
elektrik enerjisi veya yakıt üretimine yönelik AR-GE tesis yatırımları,
Bakanlar Kurulu kararı ile teşviklerden
yararlandırılabilir.
Yeterli jeotermal kaynakların bulunduğu
bölgelerdeki valilik ve belediyelerin sınırları içinde kalan yerleşim
birimlerinin ısı enerjisi ihtiyaçlarını öncelikle jeotermal ve güneş termal
kaynaklarından karşılamaları esastır.
Arazi
ihtiyacına ilişkin uygulamalar
MADDE 8. - Orman veya Hazinenin özel
mülkiyetinde ya da Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan her türlü
taşınmazın bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik
enerjisi üretimi yapmak amacıyla kullanılması halinde, bu araziler için Çevre
ve Orman Bakanlığı veya Maliye Bakanlığı tarafından bedeli karşılığında izin
verilir, kiralama yapılır, irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma izni
verilir. Yatırım döneminde izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma izni
bedellerine yüzde elli indirim uygulanır. Orman arazilerinde ORKÖY ve
Ağaçlandırma Özel Ödenek Gelirleri alınmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Uygulamaların
koordinasyonu
MADDE 9. - Tasarının 10 uncu maddesi, 9 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Yaptırımlar
MADDE 10. - Tasarının 11 inci maddesi, 10
uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Yönetmelikler
MADDE 11. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden
itibaren dört ay içerisinde, bu Kanunun 5 ve 6 ncı maddelerine ilişkin
yönetmelikler EPDK tarafından, diğer yönetmelikler Bakanlık tarafından
hazırlanarak yürürlüğe konulur.
MADDE 12. - 18.12.1953 tarihli ve 6200
sayılı Devlet Su İşleri Umum Müdürlüğü Teşkilât ve Vazifeleri Hakkında Kanuna
20.2.2001 tarihli ve 4628 sayılı Kanunun 18 inci maddesi ile eklenen Ek/l inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ek Madde 1. - Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından inşa edilmiş, işletmeye alınmış ve işletmeye alınacak
hidroelektrik santrallerinin enerji üretimiyle ilgili kısımları ve bunların
mütemmim cüzleri olan taşınmazlar; yapım maliyetleri, işletmede bulundukları
süre, bu tesisler tamamlandıktan sonra Kamu Ortaklığı Fonuna aktarılan geri
ödemeler ile bu tesisler için Hazine Müsteşarlığı tarafından temin edilerek
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne tahsis edilen dış kaynaklı proje
kredilerinden doğan malî yükümlülükler dikkate alınarak tespit edilecek
bedeller üzerinden, herhangi bir ödeme yapılmaksızın Elektrik Üretim Anonim
Şirketi Genel Müdürlüğüne devredilir. Bu tesisler için sağlanmış olan dış
kredilerin enerji maksadına tekabül eden kısmına ilişkin olarak devir tarihini
izleyen yıllarda Hazine Müsteşarlığı tarafından yapılacak ödemelerin Elektrik
Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü tarafından üstlenilmesini teminen Hazine
Müsteşarlığı ile Elektrik Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü arasında ikraz
anlaşması yapılır.
Devre ilişkin usul ve esaslar; Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlanacak ve
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe girecek bir yönetmelik ile belirlenir.
Devir işlemleri her türlü vergi, resim ve
harçtan muaftır.
MADDE 13. - 4.12.1984 tarihli ve 3096
sayılı Kanunun Kamulaştırma başlıklı 11 inci Maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 11. - Görevli şirketlerin
yapacağı üretim, iletim ve dağıtım tesislerinin onaylanmış tatbikat projelerine
göre, kamulaştırma ihtiyacı ortaya çıktığında; rezervuarlı tesisler hariç
kamulaştırma bedeli görevli şirket tarafından ödenmek kaydıyla Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığınca 4650 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır. Rezervuarlı
tesislerin kamulaştırma bedelleri ilgili Bakanlığın bütçesine konulacak ödenek
marifetiyle Hazine tarafından ödenir.
Bu madde ile değiştirilen hüküm 3096
sayılı Kanun kapsamında sözleşmesi imzalanmış ancak işletmeye geçmemiş olan
projelere uygulanır.”
GEÇİCİ MADDE 1. - 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu
kapsamında tanımlanan mevcut sözleşmeler arasında yer alan ve bu Kanun
kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından üretim yapan veya yapacak olan
yap-işlet-devret modeli kapsamındaki tüzel kişiler, mevcut sözleşmelerinden
doğan haklarından feragat etmek şartıyla, bu Kanun kapsamındaki uygulamalardan
yararlanırlar. EPDK tarafından bu projelere üretim lisansları verilir.
Bu kapsamda olup işletmede olan tesisler
için uygulamalardan yararlanma süresi, altı yıldan, tesisin işletmede bulunduğu
sürenin çıkarılması ile hesaplanır.
GEÇİCİ MADDE 2. - Perakende satış lisansı
sahibi kamu dağıtım şirketleri Bakanlık ve EPDK'nın mevcut mevzuatı ve
uygulamaları dışında, bu Kanunun 6 ncı maddesi kapsamındaki alım
yükümlülüklerinden rüzgar ve güneş enerjisi üretim tesisleri için 01.07.2005,
diğerleri için 1.1.2006 tarihine kadar muaftır. Ancak bu Kanunun yürürlük
tarihinden sonra kendilerine müracaat eden YEK belgeli üretim lisansı sahibi
tüzel kişilerle alım yükümlülüğü, rüzgar ve güneş enerjisi üretim tesisleri
için 01.07.2005, diğerleri için 1.1.2006 tarihinden itibaren geçerli olan
Elektrik Satış Anlaşmalarını yaparlar.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun 6 ncı
maddesinde belirtilen projeksiyon, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren üç ay içerisinde Bakanlık tarafından yayımlanır. Ancak bu projeksiyon,
Kanunun yürürlük tarihinden önce EPDK tarafından üretim lisansları verilmiş
projeleri ve Geçici Madde l de tanımlanan mevcut sözleşmeli projelerden bu
Kanun kapsamında üretim lisansı alacak olan projeleri de kapsar.
GEÇİCİ MADDE 4. - Mevcut sözleşmeleri
çerçevesinde faaliyet gösteren ve DSİ katılım payları tarife yoluyla TETAŞ tarafından
ödenen işletmedeki Yap-İşlet-Devret modeli hidroelektrik santrallerin
sözleşmelerinde ABD Doları cinsinden yer alan DSİ enerji katılım payları,
sözleşmede yer aldığı miktarda ödeme tarihindeki Merkez Bankası döviz kuru
üzerinden her işletme yılının sonunda DSİ'ye Ödenir.
MADDE 14. - Tasarının 13 üncü maddesi, 14
üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. - Tasarının 14 üncü maddesi, 15
inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
M. V.
Gönül |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H.Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
B.Atalay |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|