Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 643)

 

Kozmetik Kanunu Tasarısı ile Avrupa Birliği Uyum ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonları Raporları (1/844)

 

 

                                 

Not : Tasarı Başkanlıkça, Adalet ile Avrupa Birliği Uyum ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

                               

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

28.6.2004

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-755/3063

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 15.6.2004 tarihinde kararlaştırılan “Kozmetik Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Kozmetik hakkındaki mevzuatımız, büyük ölçüde Avrupa Birliği mevzuatı ile teknik açıdan uyumludur.

Ancak; Avrupa Birliği ülkelerinde, kozmetiklerin piyasaya arzından önce “izin zorunluluğunun olmaması, etkin piyasa kontrollerinin yapılması, ülkemizde ise piyasaya arz edilmeden önce, 3977 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca “izin” zorunluluğunun bulunması nedeniyle farklılık oluşmaktadır.

Bu nedenle, kozmetik ürünlerin piyasaya arzından önce alınması şart olan izin işlemlerinin kaldırılarak, kozmetik bildirim sistemi ile etkin şekilde yürütülecek kozmetik piyasa gözetim ve denetimlerine amir mevzuat değişikliğine ihtiyaç duyulmuştur.

Bu çerçevede; mevcut farklılığı gidermeye, tüketici boyutunda ve sektörel nitelikte yaşanan sıkıntıları etkin şekilde çözümlemeye yönelik, ülkemiz şartları ve kozmetiklerle ilgili 76/768 EEC Temel Direktifi esas alınarak bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; kozmetiklerin üretim, ithal ve piyasaya arzı için halen uygulanmakta olan önceden izin alınması yöntemi kaldırılmakta ve Avrupa Birliği mevzuatı ile uyumlu olarak bildirim ve piyasa gözetim ve denetimi uygulamasına geçiş sağlanmaktadır.

Madde 2. - Madde ile; kozmetik ürünlerinin tanımı Avrupa Birliği mevzuatındaki kozmetik tanımına uygun olarak yapılarak Kanunun kapsamı belirlenmektedir.

Madde 3. - Madde ile; kozmetik ürünün piyasaya arz edilmesinden önce bildirim zorunluluğu getirilmekte ve üretim yerlerinin denetimi ile piyasaya arz edilen kozmetik ürünlerin piyasa gözetim ve denetimi hususlarındaki yetkili otorite Sağlık Bakanlığı olarak belirlenmektedir.

Madde 4. - Madde ile; bu Kanunun uygulanması bakımından üretici tanımı yapılarak üreticinin yükümlülükleri belirlenmektedir.

Madde 5. - Madde ile; Kanunda öngörülen yükümlülüklerin ihlâli halinde, ihlâl edilen yükümlülüğün niteliğine göre hangi miktarda idarî para cezası uygulanacağı, cezaya itiraz usulü ile fiilin tekrarı durumunda idarî para cezasının nasıl uygulanacağı düzenlenmektedir.

Madde 6. - Madde ile; Kanunda öngörülen yükümlülüklerin ihlâli halinde, sırf idarî para cezası uygulanmakla kifayet edilmesinin Kanunun amacıyla bağdaşmayacağı ve halk sağlığının korunması da mümkün olmayacağından idarî para cezasının yanı sıra uygulanabilecek diğer idarî tedbirler düzenlenmektedir.

Madde 7. - Madde ile; Kanunda belirtilen ve teknik açıklama gerektiren hususların yönetmelikle düzenleneceği hükmü getirilmektedir.

Madde 8. - Madde ile; 3977 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmaktadır.

Geçici Madde 1. - Madde ile; yönetmelik çıkarılıncaya kadar geçecek sürede uygulanacak mevzuat belirtilmektedir.

Madde 9. - Yürürlük maddesidir.

Madde 10. - Yürütme maddesidir.


Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Raporu

                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Avrupa Birliği Uyum Komisyonu

7.7.2004

 

Esas No. : 1/844

 

 

Karar No. : 14

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

          Bakanlar Kurulunca hazırlanarak, 28.6.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, "Kozmetik Kanunu Tasarısı", Başkanlığınızca, 1.7.2004 tarihinde, esas Komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, tali komisyon olarak da Adalet Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz, 7.7.2004 tarihli yirmi yedinci toplantısında; Sağlık Bakanlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği temsilcilerinin de katılımlarıyla Tasarıyı inceleyip, görüşmüştür.

             Tasarı, Kozmetik ürünlerin topluma güvenli, etkili ve kaliteli şekilde ulaşmasını temin etmek üzere, ürünlerin piyasaya arz edilmesinden önce bildiriminde bulunulması, piyasa gözetim ve denetiminin yapılması ile bu ürünlerin üretim yerlerinin denetimi konularındaki esaslar düzenlenmektedir. 

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmeler sırasında, şu görüşler dile getirilmiştir:           

- Yürürlükte bulunan 3977 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca; kozmetik ürünlerin piyasaya arzından önce "izin" zorunluluğu bulunmaktadır. Ancak Avrupa Birliği ülkelerinde "izin" zorunluluğu olmaması ve etkin piyasa kontrollerinin yapılması AB'ye aday ülke statüsündeki Türkiye ve AB arasında mevzuat uyumluluğu açısından  farklılıklar yaratmaktadır.

- Tasarı ile, ürünlerin piyasaya arzından önce alınması gereken izin işlemlerinin kaldırılarak, kozmetik piyasası gözetim ve denetimlerine ilişkin mevzuat değişikliği yapılması öngörülmektedir

Komisyonumuz Tasarının 3, 4, 5 ve 6 ncı maddelerini değiştirmiş, diğer maddelerini ise aynen kabul etmiştir. Önerge verilmek suretiyle değişikliğe uğrayan maddeler ve değişiklik gerekçeleri şunlardır:

1. Değiştirilen Maddeler

- Madde 3

Tasarının 3 üncü maddesi, kozmetik ürünün piyasaya arz edilmesinden önce bildirim zorunluluğu ve söz konusu ürünlerin piyasa gözetim ve denetimi hususlarında yetkili otoritenin Sağlık Bakanlığı olduğu hususlarını düzenlenmektedir. Maddenin görüşülmesi sırasında üyelerimiz, üreticilerin veya tüketicilerin piyasaya yeni bir ürün arzından önce Sağlık Bakanlığına yapacakları bildirimin eksik olması halinde söz konusu eksikliğin, kişiyi veya tüzel kişiliği mağdur etmemesi amacıyla ilgilisine bildirilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu amaçla ikinci fıkradan sonra gelmek üzere, "Verilen bilgilerin yetersiz olduğu ilgiliye bildirilir." şeklinde bir cümlenin ilave edilmesine dair önerge, Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde, yapılan bu değişiklikle kabul edilmiştir.

- Madde 4

Tasarının 4 üncü maddesi Üretici ve Yükümlülükleri  konusunu düzenlemektedir. Madde ile "üretici" tanımı yapılmakta ve üreticinin yükümlülükleri belirlenmektedir. Maddenin (c) bendinin başına, anlam bütünlüğünü sağlamak amacıyla "Herhangi bir" ibaresi eklenmesi üyelerimizce önerilmiş ve bu doğrultuda verilen değişiklik önergesi, Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

- Madde 5

Tasarının "İdari Para Cezaları" başlığı altındaki 5 inci maddesi; kanunda öngörülen yükümlülüklerin ihlali halinde, hangi miktarlarda idari para cezası uygulanacağını ve fiilin tekrarı durumunda söz konusu cezaların nasıl uygulanacağını  düzenlemektedir. Madde üzerindeki görüşmeler sırasında; Komisyon üyelerimiz, madde metninde yer alan, "bir fiilin işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde aynı fiili işleyenlerin cezaları iki kat olarak uygulanır" ifadesini, maddede hedeflenen gaye doğrultusunda eksik bulduklarını ifade etmişlerdir. Zira fiilin üzerinden bir yıldan fazla bir zaman geçmesi halinde para cezasının iki kat uygulanamayacağı yönünde bir anlam çıkabileceğini belirtmişlerdir. Bu amaçla üçüncü fıkrada yer alan, "fiili işledikleri tarihten itibaren bir yıl içinde aynı fiili işleyenler hakkında" ibaresi yerine "fiilin tekerrürü halinde"  şeklinde değiştirilmesi gerektiği, Komisyonun genel çoğunluğu tarafından ifade edilmiştir. Komisyonumuzda verilen bir önerge ile belirtilen değişiklik gerçekleştirilmiş ve madde bu haliyle kabul edilmiştir.

- Madde 6

Tasarının 6 ncı maddesi Diğer İdari Müeyyideler ve Tedbirler konusunu düzenlemektedir. Madde ile kanunda belirtilen yükümlülüklerin ihlal edilmesi halinde sadece idari para cezası ile değil bunun yanı sıra uygulanabilecek diğer idari tedbirler düzenlenmektedir. Üyelerimiz, üçüncü fıkranın (d) bendinde yer alan, "masrafları üreticiden karşılanmak üzere" ibaresinin fıkranın ilk cümlesinde halihazırda belirtilmiş olması nedeniyle madde metninden çıkartılmasının uygun olacağını ifade etmişlerdir. Bu gerekçe ile verilen önergede öngörülen değişiklik, Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

 Raporumuz, Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

 

Yaşar Yakış

Ömer İnan

İbrahim Reyhan Özal

 

 

Düzce

Mersin

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Abdulbaki Türkoğlu

Muharrem Karslı

Hanefi Mahçiçek

 

 

Elazığ

İstanbul

Kahramanmaraş

 

 

Üye

Üye

 

 

 

Musa Sıvacıoğlu

Aydın Dumanoğlu

 

 

 

Kastamonu

Trabzon

 

 


AVRUPA BİRLİĞİ UYUM KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

KOZMETİK KANUNU TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

Bildirim ve denetim

MADDE 3. - Kozmetik ürününün piyasaya ilk kez arz edilmesinden önce Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulması zorunludur. Bildirimden sonra üründe veya üreticide meydana gelen değişikliklerin de bildirilmesi zorunludur.

Bu Kanun hükümlerine göre eksik bilgi ve belge ihtiva eden bildirim yapılmış sayılmaz. Verilen bilgilerin yetersiz olduğu ilgiliye bildirilir.

Piyasaya arz edilen kozmetik ürünlerin üretim yerlerinin denetimi ile piyasa gözetim ve denetimi Sağlık Bakanlığı tarafından yapılır.

Üretici ve yükümlülükleri

MADDE 4. - Bir kozmetik ürünü üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticari markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilci veya ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan veya faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişi, bu Kanunun uygulanması bakımından üretici sayılır. Üreticinin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:

a) Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulmaksızın kozmetik ürün üretmek, ambalajlamak, ithalat müessesesi açmak veya işletmek veya ilk bildirimden sonra yapılan değişiklikleri bildirmeksizin bir müessesenin faaliyet sahasını genişletmek yasaktır.

b) Bu müesseseler sorumlu teknik eleman ile hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam edilmeden işletilemez.

c) Herhangi bir Kozmetik ürün, ürün güvenlik bilgileri Sağlık Bakanlığı Zehir Araştırma Merkezine bildirilmeden piyasaya arz edilemez.

d) Kozmetik ürün, normal ve üretici tarafından önerilen şartlar altında uygulandığında veya ürünün sunumu, etiketlenmesi, kullanımına dair açıklamalara veyahut üretici tarafından sağlanan bilgiler dikkate alınarak öngörülecek kullanım şartlarına göre uygulandığında, insan sağlığına zarar vermeyecek nitelikte olmak zorundadır.

e) Muhtevasında hiç veya belirli limit ve şartların dışında bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünler piyasaya arz edilemez.

f) Kozmetik ürünlerin ambalaj ve etiket bilgilerinin yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olması zorunludur.

g) Kozmetik üretim yerinin Sağlık Bakanlığınca belirlenen esaslara uygun olması zorunludur.

İdarî para cezaları

MADDE 5. - Bu Kanunun;

a) 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen yükümlülüklerinden herhangi birini ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,

b) 4 üncü maddesinin;

1) (a) bendinde belirtilen yasaklardan herhangi birine uymayan üreticiye yirmimilyar lira,

2) (b) bendinde belirtilen personeli istihdam etmeyen ve (c) bendi uyarınca bildirimde bulunmayan üreticiye onmilyar lira,

3) (d) bendine aykırı hareket eden kozmetik ürünün üreticisine ellimilyar lira,

4) (e) bendine göre muhtevasında hiç bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye yirmimilyar lira, muhtevasında belirli limit ve şartların dışında maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye onbeşmilyar lira,

5) (g) bendinde belirtilen yükümlülüğü ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,

İdarî para cezası Sağlık Bakanlığınca verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zaruret görülmeyen hallerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları, Bakanlığın bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca tahsil olunur.

Bu Kanuna göre idarî para cezasını gerektiren fiilin tekerrürü halinde idarî para cezaları iki kat olarak uygulanır.

Bu maddeye göre idarî para cezası verilmiş olması, ihlal edilen yükümlülüğün niteliğine göre gereken diğer idarî tedbirlerin ve müeyyidelerin uygulanmasına engel olmaz.

Diğer idarî müeyyideler ve tedbirler

MADDE 6. - Bu Kanun hükümleri ile bu Kanuna göre yürürlüğe konulan yönetmelik ve diğer düzenlemelerde belirlenen esaslara uygun olmadığı tespit edilen kozmetik ürünler ile ilgili uyarı, piyasadan toplatma ve imha için gereken işlemler ile kozmetik ürün üretim yerinin ıslahı ve gerektiğinde kapatılması ile ilgili bütün tedbirleri almaya ve uygulamaya Sağlık Bakanlığı yetkilidir.

Bu Kanun ile bu Kanuna göre çıkarılan mevzuata uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, bu ürünün piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar Sağlık Bakanlığınca geçici olarak durdurulur.

Kontrol sonucunda ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere, Sağlık Bakanlığı;

a) Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,

b) Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin piyasadan toplanmasını,

c) Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin imkânsız olduğu durumlarda, taşıdıkları risklere göre kısmen ya da tamamen imha edilmesini,

d) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk altındaki kişilere duyurulmasını, sağlar.

Risk altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılır.

Türk Ceza Kanunu hükümleri saklıdır.

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının Geçici 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve

 

 

Sosyal İşler Komisyonu

 

 

Esas No. : 1/844

9.7.2004

 

Karar No. : 49

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 28.6.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 1.7.2004 tarihinde talî komisyon olarak Adalet Komisyonu ile Avrupa Birliği Uyum Komisyonuna, Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen  "Kozmetik Kanunu Tasarısı" Komisyonumuzun 8.6.2004 tarihinde yaptığı 28 inci birleşiminde Sağlık, Maliye ve Adalet Bakanlıkları Temsilcilerinin de  katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Tasarı ile, kozmetik ürünlerinin topluma güvenli, etkili ve kaliteli şekilde ulaşmasını temin etmek üzere, ürünlerin piyasaya arz edilmesinden önce bildirimde bulunulması, piyasa gözetim ve denetiminin yapılması ile bu ürünlerin üretim yerlerinin denetimi konularındaki esaslar düzenlenmektedir.

Tasarı talî Komisyon olan Avrupa Birliği Uyum Komisyonu tarafından da görüşülerek bazı değişikliklerle kabul edilmiş, Komisyonumuzda  bu değişiklikler de dikkate alınmıştır.

Bu anlamda tasarının Avrupa Birliği Uyum Komisyonunda değişikliğe uğrayan 4, 5 ve 6 ncı maddelerindeki söz konusu değişiklikler komisyonumuzca da benimsenmiştir.

Bu anlamda tasarının;

Üretici ve yükümlülükleri başlıklı 4 üncü maddesinin "c" bendinin başına anlam bütünlüğünün sağlanması amacıyla "herhangi bir" ibaresinin eklenmesi suretiyle,

İdarî para cezaları başlıklı 5 inci maddesinin 3 üncü fıkrasındaki "fiilî işledikleri tarihten itibaren bir yıl içinde aynı fiilî işleyenler hakkında" ibaresinin metinden çıkarılarak yerine "fiilin tekerrürü halinde" ibaresinin metne eklenmesi suretiyle,

İdarî para cezaları başlıklı 5 inci maddenin görüşülmesi sırasında bir sözlü önerinin kabul edilmesi sonucu maddenin 2 nci fıkrasında belirtilen idarî para cezalarına karşı itiraz ve buna karşı da bölge idare mahkemesine gidilebileceğine ilişkin hükmün, idare mahkemelerinin işleyişinin genel kurallara bağlı olması ve bu nedenle kanun metninde belirtmeye gerek olmadığı gerekçesiyle metinden çıkarılması suretiyle,

Diğer idarî müeyyideler ve tedbirler başlıklı 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasının "d" bendinde yer alan "masrafları üreticiden karşılanmak üzere" ibaresinin metinden çıkarılması suretiyle  yeniden düzenlenmiştir.

Tasarının 1, 2, 3, 7, 8 inci maddeleri ile Geçici 1 inci maddesi ve Yürürlüğe ilişkin 8 ve Yürütmeye ilişkin 9 uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.

 

                           

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

 

 

Mahfuz Güler

Agah Kafkas

Remziye Öztoprak

 

 

 

Bingöl

Çorum

Ankara

 

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

 

Bayram Özçelik

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Bayram Ali Meral

 

 

 

Burdur

Ankara

Ankara

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Turhan Çömez

Şerif Birinç

İrfan Riza Yazıcıoğlu

 

 

 

Balıkesir

Bursa

Diyarbakır

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Sabri Varan

Nevzat Doğan

Hüseyin Tanrıverdi

 

 

 

Gümüşhane

Kocaeli

Manisa

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Mahmut Duyan

Hüseyin Güler

Ali Arslan

 

 

 

Mardin

Mersin

Muğla

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

Medeni Yılmaz

Feramus Şahin

Cevdet Erdöl

 

 

 

Muş

Tokat

Trabzon

 

 

 

Üye

Üye

 

 

 

 

Nurettin Sözen

Alim Tunç

 

 

 

 

Sivas

Uşak

 

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

Kozmetİk kanunu tasarIsI

Amaç

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; kozmetik ürünlerin topluma güvenli, etkili ve kaliteli şekilde ulaşmasını temin etmek üzere, ürünlerin piyasaya arz edilmesinden önce bildirimde bulunulması, piyasa gözetim ve denetiminin yapılması ile bu ürünlerin üretim yerlerinin denetimi konularındaki esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2. - Bu Kanun, insan vücudunun epiderma, tırnaklar, kıllar, saçlar, dudaklar ve dış genital organlar gibi değişik dış kısımlarına, dişlere ve ağız mukozasına uygulanmak üzere hazırlanmış, tek veya temel amacı bu kısımları temizlemek, koku vermek, görünümünü değiştirmek ve/veya vücut kokularını düzeltmek ve/veya korumak veya iyi bir durumda tutmak olan bütün preparatları veya maddeleri kapsar.

Bildirim ve denetim

MADDE 3. - Kozmetik ürünün piyasaya ilk kez arz edilmesinden önce Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulması zorunludur. Bildirimden sonra üründe veya üreticide meydana gelen değişikliklerin de bildirilmesi zorunludur.

Bu Kanun hükümlerine göre eksik bilgi ve belge ihtiva eden bildirim yapılmış sayılmaz.

Piyasaya arz edilen kozmetik ürünlerin üretim yerlerinin denetimi ile piyasa gözetim ve denetimi Sağlık Bakanlığı tarafından yapılır.

Üretici ve yükümlülükleri

MADDE 4. - Bir kozmetik ürünü üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticarî markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilci veya ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan veya faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişi, bu Kanunun uygulanması bakımından üretici sayılır. Üreticinin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:

a) Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulmaksızın kozmetik ürün üretmek, ambalajlamak, ithalat müessesesi açmak veya işletmek veya ilk bildirimden sonra yapılan değişiklikleri bildirmeksizin bir müessesenin faaliyet sahasını genişletmek yasaktır.

b) Bu müesseseler sorumlu teknik eleman ile hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam edilmeden işletilemez.

c) Kozmetik ürün, ürün güvenlik bilgileri Sağlık Bakanlığı Zehir Araştırma Merkezine bildirilmeden piyasaya arz edilemez.

d) Kozmetik ürün, normal ve üretici tarafından önerilen şartlar altında uygulandığında veya ürünün sunumu, etiketlenmesi, kullanımına dair açıklamalara veyahut üretici tarafından sağlanan bilgiler dikkate alınarak öngörülecek kullanım şartlarına göre uygulandığında, insan sağlığına zarar vermeyecek nitelikte olmak zorundadır.

e) Muhtevasında hiç veya belirli limit ve şartların dışında bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünler piyasaya arz edilemez.

f) Kozmetik ürünlerin ambalaj ve etiket bilgilerinin yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olması zorunludur.

g) Kozmetik üretim yerinin Sağlık Bakanlığınca belirlenen esaslara uygun olması zorunludur.

 

İdarî para cezaları

MADDE 5. - Bu Kanunun;

a) 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen yükümlülüklerinden herhangi birini ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,

b) 4 üncü maddesinin;

1) (a) bendinde belirtilen yasaklardan herhangi birine uymayan üreticiye yirmimilyar lira,

2) (b) bendinde belirtilen personeli istihdam etmeyen ve (c) bendi uyarınca bildirimde bulunmayan üreticiye onmilyar lira,

3) (d) bendine aykırı hareket eden kozmetik ürünün üreticisine ellimilyar lira,

4) (e) bendine göre muhtevasında hiç bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye yirmimilyar lira, muhtevasında belirli limit ve şartların dışında maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye onbeşmilyar lira,

5) (g) bendinde belirtilen yükümlülüğü ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,

İdarî para cezası Sağlık Bakanlığınca verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zaruret görülmeyen hallerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir. Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları, Bakanlığın bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca tahsil olunur.

Bu Kanuna göre idari para cezasını gerektiren fiili işledikleri tarihten itibaren bir yıl içinde aynı fiili işleyenler hakkında idarî para cezaları iki kat olarak uygulanır.

Bu maddeye göre idarî para cezası verilmiş olması, ihlal edilen yükümlülüğün niteliğine göre gereken diğer idarî tedbirlerin ve müeyyidelerin uygulanmasına engel olmaz.

Diğer idarî müeyyideler ve tedbirler

MADDE 6. - Bu Kanun hükümleri ile bu Kanuna göre yürürlüğe konulan yönetmelik ve diğer düzenlemelerde belirlenen esaslara uygun olmadığı tespit edilen kozmetik ürünler ile ilgili uyarı, piyasadan toplatma ve imha için gereken işlemler ile kozmetik ürün üretim yerinin ıslahı ve gerektiğinde kapatılması ile ilgili bütün tedbirleri almaya ve uygulamaya Sağlık Bakanlığı yetkilidir.

Bu Kanun ile bu Kanuna göre çıkarılan mevzuata uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, bu ürünün piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar Sağlık Bakanlığınca geçici olarak durdurulur.

Kontrol sonucunda ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere, Sağlık Bakanlığı;

a) Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,

b) Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin piyasadan toplanmasını,

c) Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin imkânsız olduğu durumlarda, taşıdıkları risklere göre kısmen ya da tamamen imha edilmesini,

d) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin, masrafları üreticiden karşılanmak üzere, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk altındaki kişilere duyurulmasını,

Sağlar.

Risk altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılır.

Türk Ceza Kanunu hükümleri saklıdır.

Yönetmelik

MADDE 7. - Kozmetik ürünlerin teknik niteliklerine, ambalaj bilgilerine dair şartlara, bildirimlerine, piyasaya arz edilmelerine, piyasa gözetim ve denetimlerine, üretim yeri denetimlerine, analiz metotlarına, tedbirlere ve ilgili diğer hususlara ilişkin usûl ve esaslar, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir ay içinde Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulacak bir yönetmelik ile düzenlenir.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 8. - 23.2.1994 tarihli ve 3977 sayılı Kozmetik Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.


Yürürlük

MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE

SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

KOZMETİK KANUNU TASARISI

Amaç

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

Kapsam

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

Bildirim ve denetim

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

Üretici ve yükümlülükleri

MADDE 4. - Bir kozmetik ürünü üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticari markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilci veya ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan veya faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişi, bu Kanunun uygulanması bakımından üretici sayılır. Üreticinin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:

a) Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulmaksızın kozmetik ürün üretmek, ambalajlamak, ithalat müessesesi açmak veya işletmek veya ilk bildirimden sonra yapılan değişiklikleri bildirmeksizin bir müessesenin faaliyet sahasını genişletmek yasaktır.

b) Bu müesseseler sorumlu teknik eleman ile hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam edilmeden işletilemez.

c) Herhangi bir Kozmetik ürün, ürün güvenlik bilgileri Sağlık Bakanlığı Zehir Araştırma Merkezine bildirilmeden piyasaya arz edilemez.

d) Kozmetik ürün, normal ve üretici tarafından önerilen şartlar altında uygulandığında veya ürünün sunumu, etiketlenmesi, kullanımına dair açıklamalara veyahut üretici tarafından sağlanan bilgiler dikkate alınarak öngörülecek kullanım şartlarına göre uygulandığında, insan sağlığına zarar vermeyecek nitelikte olmak zorundadır.

e) Muhtevasında hiç veya belirli limit ve şartların dışında bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünler piyasaya arz edilemez.

f) Kozmetik ürünlerin ambalaj ve etiket bilgilerinin yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olması zorunludur.

g) Kozmetik üretim yerinin Sağlık Bakanlığınca belirlenen esaslara uygun olması zorunludur.

İdarî para cezaları

MADDE 5. - Bu Kanunun;

a) 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen yükümlülüklerinden herhangi birini ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,

b) 4 üncü maddesinin;

1) (a) bendinde belirtilen yasaklardan herhangi birine uymayan üreticiye yirmimilyar lira,

2) (b) bendinde belirtilen personeli istihdam etmeyen ve (c) bendi uyarınca bildirimde bulunmayan üreticiye onmilyar lira,

3) (d) bendine aykırı hareket eden kozmetik ürünün üreticisine ellimilyar lira,

4) (e) bendine göre muhtevasında hiç bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye yirmimilyar lira, muhtevasında belirli limit ve şartların dışında maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye onbeşmilyar lira,

5) (g) bendinde belirtilen yükümlülüğü ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,

İdarî para cezası Sağlık Bakanlığınca verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları, Bakanlığın bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca tahsil olunur.

Bu Kanuna göre idarî para cezasını gerektiren fiilin tekerrürü halinde idarî para cezaları iki kat olarak uygulanır.

Bu maddeye göre idarî para cezası verilmiş olması, ihlal edilen yükümlülüğün niteliğine göre gereken diğer idarî tedbirlerin ve müeyyidelerin uygulanmasına engel olmaz.

 

 

 

 

 

 

Diğer idarî müeyyideler ve tedbirler

MADDE 6. - Bu Kanun hükümleri ile bu Kanuna göre yürürlüğe konulan yönetmelik ve diğer düzenlemelerde belirlenen esaslara uygun olmadığı tespit edilen kozmetik ürünler ile ilgili uyarı, piyasadan toplatma ve imha için gereken işlemler ile kozmetik ürün üretim yerinin ıslahı ve gerektiğinde kapatılması ile ilgili bütün tedbirleri almaya ve uygulamaya Sağlık Bakanlığı yetkilidir.

Bu Kanun ile bu Kanuna göre çıkarılan mevzuata uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, bu ürünün piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar Sağlık Bakanlığınca geçici olarak durdurulur.

Kontrol sonucunda ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere, Sağlık Bakanlığı;

a) Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,

b) Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin piyasadan toplanmasını,

c) Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin imkânsız olduğu durumlarda, taşıdıkları risklere göre kısmen ya da tamamen imha edilmesini,

d) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk altındaki kişilere duyurulmasını,

Sağlar.

Risk altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılır.

Türk Ceza Kanunu hükümleri saklıdır.

Yönetmelik

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

GEÇİCİ  MADDE  1.  -  Tasarının  Geçici 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

                             

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

M. V. Gönül

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

B. Atalay

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe