Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 643)
Kozmetik Kanunu Tasarısı ile Avrupa Birliği Uyum ve Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonları Raporları (1/844)
Not : Tasarı Başkanlıkça, Adalet ile Avrupa Birliği Uyum ve
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
28.6.2004 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-755/3063 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 15.6.2004 tarihinde kararlaştırılan “Kozmetik Kanunu
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kozmetik hakkındaki
mevzuatımız, büyük ölçüde Avrupa Birliği mevzuatı ile teknik açıdan uyumludur.
Ancak; Avrupa Birliği
ülkelerinde, kozmetiklerin piyasaya arzından önce “izin zorunluluğunun
olmaması, etkin piyasa kontrollerinin yapılması, ülkemizde ise piyasaya arz
edilmeden önce, 3977 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca “izin” zorunluluğunun
bulunması nedeniyle farklılık oluşmaktadır.
Bu nedenle, kozmetik
ürünlerin piyasaya arzından önce alınması şart olan izin işlemlerinin
kaldırılarak, kozmetik bildirim sistemi ile etkin şekilde yürütülecek kozmetik
piyasa gözetim ve denetimlerine amir mevzuat değişikliğine ihtiyaç duyulmuştur.
Bu çerçevede; mevcut
farklılığı gidermeye, tüketici boyutunda ve sektörel nitelikte yaşanan
sıkıntıları etkin şekilde çözümlemeye yönelik, ülkemiz şartları ve
kozmetiklerle ilgili 76/768 EEC Temel Direktifi esas alınarak bu Kanun Tasarısı
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
kozmetiklerin üretim, ithal ve piyasaya arzı için halen uygulanmakta olan
önceden izin alınması yöntemi kaldırılmakta ve Avrupa Birliği mevzuatı ile
uyumlu olarak bildirim ve piyasa gözetim ve denetimi uygulamasına geçiş
sağlanmaktadır.
Madde 2. - Madde ile;
kozmetik ürünlerinin tanımı Avrupa Birliği mevzuatındaki kozmetik tanımına
uygun olarak yapılarak Kanunun kapsamı belirlenmektedir.
Madde 3. - Madde ile;
kozmetik ürünün piyasaya arz edilmesinden önce bildirim zorunluluğu
getirilmekte ve üretim yerlerinin denetimi ile piyasaya arz edilen kozmetik
ürünlerin piyasa gözetim ve denetimi hususlarındaki yetkili otorite Sağlık
Bakanlığı olarak belirlenmektedir.
Madde 4. - Madde ile; bu
Kanunun uygulanması bakımından üretici tanımı yapılarak üreticinin
yükümlülükleri belirlenmektedir.
Madde 5. - Madde ile;
Kanunda öngörülen yükümlülüklerin ihlâli halinde, ihlâl edilen yükümlülüğün
niteliğine göre hangi miktarda idarî para cezası uygulanacağı, cezaya itiraz usulü
ile fiilin tekrarı durumunda idarî para cezasının nasıl uygulanacağı
düzenlenmektedir.
Madde 6. - Madde ile;
Kanunda öngörülen yükümlülüklerin ihlâli halinde, sırf idarî para cezası
uygulanmakla kifayet edilmesinin Kanunun amacıyla bağdaşmayacağı ve halk
sağlığının korunması da mümkün olmayacağından idarî para cezasının yanı sıra
uygulanabilecek diğer idarî tedbirler düzenlenmektedir.
Madde 7. - Madde ile;
Kanunda belirtilen ve teknik açıklama gerektiren hususların yönetmelikle
düzenleneceği hükmü getirilmektedir.
Madde 8. - Madde ile;
3977 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmaktadır.
Geçici Madde 1. - Madde
ile; yönetmelik çıkarılıncaya kadar geçecek sürede uygulanacak mevzuat
belirtilmektedir.
Madde 9. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 10. - Yürütme
maddesidir.
Avrupa Birliği Uyum
Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Avrupa Birliği Uyum
Komisyonu |
7.7.2004 |
|
|
Esas No. : 1/844 |
|
|
|
Karar No. : 14 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca
hazırlanarak, 28.6.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, "Kozmetik Kanunu
Tasarısı", Başkanlığınızca, 1.7.2004 tarihinde, esas Komisyon olarak
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, tali komisyon olarak da
Adalet Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz, 7.7.2004
tarihli yirmi yedinci toplantısında; Sağlık Bakanlığı, Avrupa Birliği Genel
Sekreterliği temsilcilerinin de katılımlarıyla Tasarıyı inceleyip, görüşmüştür.
Tasarı, Kozmetik ürünlerin topluma güvenli, etkili ve
kaliteli şekilde ulaşmasını temin etmek üzere, ürünlerin piyasaya arz
edilmesinden önce bildiriminde bulunulması, piyasa gözetim ve denetiminin
yapılması ile bu ürünlerin üretim yerlerinin denetimi konularındaki esaslar
düzenlenmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının
geneli üzerinde yapılan görüşmeler sırasında, şu görüşler dile getirilmiştir:
- Yürürlükte bulunan 3977 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca; kozmetik
ürünlerin piyasaya arzından önce "izin" zorunluluğu bulunmaktadır.
Ancak Avrupa Birliği ülkelerinde "izin" zorunluluğu olmaması ve etkin
piyasa kontrollerinin yapılması AB'ye aday ülke statüsündeki Türkiye ve AB
arasında mevzuat uyumluluğu açısından
farklılıklar yaratmaktadır.
- Tasarı ile, ürünlerin piyasaya arzından önce alınması gereken izin
işlemlerinin kaldırılarak, kozmetik piyasası gözetim ve denetimlerine ilişkin
mevzuat değişikliği yapılması öngörülmektedir
Komisyonumuz Tasarının 3, 4, 5 ve 6 ncı maddelerini değiştirmiş,
diğer maddelerini ise aynen kabul etmiştir. Önerge verilmek suretiyle
değişikliğe uğrayan maddeler ve değişiklik gerekçeleri şunlardır:
1. Değiştirilen Maddeler
- Madde 3
Tasarının 3 üncü maddesi,
kozmetik ürünün piyasaya arz edilmesinden önce bildirim zorunluluğu ve söz
konusu ürünlerin piyasa gözetim ve denetimi hususlarında yetkili otoritenin
Sağlık Bakanlığı olduğu hususlarını düzenlenmektedir. Maddenin görüşülmesi
sırasında üyelerimiz, üreticilerin veya tüketicilerin piyasaya yeni bir ürün
arzından önce Sağlık Bakanlığına yapacakları bildirimin eksik olması halinde
söz konusu eksikliğin, kişiyi veya tüzel kişiliği mağdur etmemesi amacıyla
ilgilisine bildirilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu amaçla ikinci
fıkradan sonra gelmek üzere, "Verilen bilgilerin yetersiz olduğu ilgiliye
bildirilir." şeklinde bir cümlenin ilave edilmesine dair önerge,
Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde, yapılan bu değişiklikle kabul
edilmiştir.
- Madde 4
Tasarının 4 üncü maddesi
Üretici ve Yükümlülükleri konusunu
düzenlemektedir. Madde ile "üretici" tanımı yapılmakta ve üreticinin
yükümlülükleri belirlenmektedir. Maddenin (c) bendinin başına, anlam
bütünlüğünü sağlamak amacıyla "Herhangi bir" ibaresi eklenmesi
üyelerimizce önerilmiş ve bu doğrultuda verilen değişiklik önergesi,
Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
- Madde 5
Tasarının "İdari
Para Cezaları" başlığı altındaki 5 inci maddesi; kanunda öngörülen
yükümlülüklerin ihlali halinde, hangi miktarlarda idari para cezası
uygulanacağını ve fiilin tekrarı durumunda söz konusu cezaların nasıl
uygulanacağını düzenlemektedir. Madde
üzerindeki görüşmeler sırasında; Komisyon üyelerimiz, madde metninde yer alan,
"bir fiilin işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde aynı fiili
işleyenlerin cezaları iki kat olarak uygulanır" ifadesini, maddede
hedeflenen gaye doğrultusunda eksik bulduklarını ifade etmişlerdir. Zira fiilin
üzerinden bir yıldan fazla bir zaman geçmesi halinde para cezasının iki kat
uygulanamayacağı yönünde bir anlam çıkabileceğini belirtmişlerdir. Bu amaçla
üçüncü fıkrada yer alan, "fiili işledikleri tarihten itibaren bir yıl
içinde aynı fiili işleyenler hakkında" ibaresi yerine "fiilin
tekerrürü halinde" şeklinde
değiştirilmesi gerektiği, Komisyonun genel çoğunluğu tarafından ifade
edilmiştir. Komisyonumuzda verilen bir önerge ile belirtilen değişiklik
gerçekleştirilmiş ve madde bu haliyle kabul edilmiştir.
- Madde 6
Tasarının 6 ncı maddesi
Diğer İdari Müeyyideler ve Tedbirler konusunu düzenlemektedir. Madde ile
kanunda belirtilen yükümlülüklerin ihlal edilmesi halinde sadece idari para
cezası ile değil bunun yanı sıra uygulanabilecek diğer idari tedbirler
düzenlenmektedir. Üyelerimiz, üçüncü fıkranın (d) bendinde yer alan,
"masrafları üreticiden karşılanmak üzere" ibaresinin fıkranın ilk
cümlesinde halihazırda belirtilmiş olması nedeniyle madde metninden
çıkartılmasının uygun olacağını ifade etmişlerdir. Bu gerekçe ile verilen
önergede öngörülen değişiklik, Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler Komisyonuna sunulmak üzere saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
Yaşar Yakış |
Ömer İnan |
İbrahim Reyhan Özal |
|
|
|
Düzce |
Mersin |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Abdulbaki Türkoğlu |
Muharrem Karslı |
Hanefi Mahçiçek |
|
|
|
Elazığ |
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Musa Sıvacıoğlu |
Aydın Dumanoğlu |
|
|
|
|
Kastamonu |
Trabzon |
|
|
AVRUPA
BİRLİĞİ UYUM KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
KOZMETİK
KANUNU TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi,
Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi,
Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Bildirim ve
denetim
MADDE 3. - Kozmetik ürününün piyasaya ilk
kez arz edilmesinden önce Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulması zorunludur.
Bildirimden sonra üründe veya üreticide meydana gelen değişikliklerin de
bildirilmesi zorunludur.
Bu Kanun hükümlerine göre eksik bilgi ve
belge ihtiva eden bildirim yapılmış sayılmaz. Verilen bilgilerin yetersiz
olduğu ilgiliye bildirilir.
Piyasaya arz edilen kozmetik ürünlerin
üretim yerlerinin denetimi ile piyasa gözetim ve denetimi Sağlık Bakanlığı
tarafından yapılır.
Üretici ve
yükümlülükleri
MADDE 4. - Bir kozmetik ürünü üreten, imal
eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticari markasını veya ayırt edici işaretini
koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişi;
üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen
temsilci veya ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan veya
faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya
tüzel kişi, bu Kanunun uygulanması bakımından üretici sayılır. Üreticinin
yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Sağlık Bakanlığına bildirimde
bulunulmaksızın kozmetik ürün üretmek, ambalajlamak, ithalat müessesesi açmak
veya işletmek veya ilk bildirimden sonra yapılan değişiklikleri bildirmeksizin
bir müessesenin faaliyet sahasını genişletmek yasaktır.
b) Bu müesseseler sorumlu teknik eleman
ile hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam edilmeden işletilemez.
c) Herhangi bir Kozmetik ürün, ürün
güvenlik bilgileri Sağlık Bakanlığı Zehir Araştırma Merkezine bildirilmeden
piyasaya arz edilemez.
d) Kozmetik ürün, normal ve üretici
tarafından önerilen şartlar altında uygulandığında veya ürünün sunumu,
etiketlenmesi, kullanımına dair açıklamalara veyahut üretici tarafından
sağlanan bilgiler dikkate alınarak öngörülecek kullanım şartlarına göre
uygulandığında, insan sağlığına zarar vermeyecek nitelikte olmak zorundadır.
e) Muhtevasında hiç veya belirli limit ve
şartların dışında bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünler piyasaya
arz edilemez.
f) Kozmetik ürünlerin ambalaj ve etiket bilgilerinin
yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olması zorunludur.
g) Kozmetik üretim yerinin Sağlık
Bakanlığınca belirlenen esaslara uygun olması zorunludur.
İdarî para
cezaları
MADDE 5. - Bu Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen yükümlülüklerinden herhangi birini ihlal eden üreticiye yirmimilyar
lira,
b) 4 üncü maddesinin;
1) (a) bendinde belirtilen yasaklardan
herhangi birine uymayan üreticiye yirmimilyar lira,
2) (b) bendinde belirtilen personeli
istihdam etmeyen ve (c) bendi uyarınca bildirimde bulunmayan üreticiye onmilyar
lira,
3) (d) bendine aykırı hareket eden
kozmetik ürünün üreticisine ellimilyar lira,
4) (e) bendine göre muhtevasında hiç
bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden
üreticiye yirmimilyar lira, muhtevasında belirli limit ve şartların dışında
maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye onbeşmilyar lira,
5) (g) bendinde belirtilen yükümlülüğü
ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,
İdarî para cezası Sağlık Bakanlığınca
verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden
itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir.
İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zaruret
görülmeyen hallerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine
başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir. Bu Kanuna
göre verilen idarî para cezaları, Bakanlığın bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca
tahsil olunur.
Bu Kanuna göre idarî para cezasını
gerektiren fiilin tekerrürü halinde idarî para cezaları iki kat olarak
uygulanır.
Bu maddeye göre idarî para cezası verilmiş
olması, ihlal edilen yükümlülüğün niteliğine göre gereken diğer idarî
tedbirlerin ve müeyyidelerin uygulanmasına engel olmaz.
Diğer idarî
müeyyideler ve tedbirler
MADDE 6. - Bu Kanun hükümleri ile bu
Kanuna göre yürürlüğe konulan yönetmelik ve diğer düzenlemelerde belirlenen
esaslara uygun olmadığı tespit edilen kozmetik ürünler ile ilgili uyarı,
piyasadan toplatma ve imha için gereken işlemler ile kozmetik ürün üretim
yerinin ıslahı ve gerektiğinde kapatılması ile ilgili bütün tedbirleri almaya
ve uygulamaya Sağlık Bakanlığı yetkilidir.
Bu Kanun ile bu Kanuna göre çıkarılan
mevzuata uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün genel sağlık yönünden
güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, bu ürünün
piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar Sağlık Bakanlığınca geçici olarak
durdurulur.
Kontrol sonucunda ürünün genel sağlık
yönünden güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları üretici
tarafından karşılanmak üzere, Sağlık Bakanlığı;
a) Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,
b) Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin
piyasadan toplanmasını,
c) Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin
imkânsız olduğu durumlarda, taşıdıkları risklere göre kısmen ya da tamamen imha
edilmesini,
d) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen
önlemler hakkında gerekli bilgilerin, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki
gazete ile ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle,
risk altındaki kişilere duyurulmasını, sağlar.
Risk altındaki kişilerin yerel yayın yapan
gazete ve televizyon kanalları vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu
durumlarda, bu duyuru yerel basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki
kişilerin tespit edilebildiği durumlarda ise bu kişilerin doğrudan
bilgilendirilmesi yoluyla yapılır.
Türk Ceza Kanunu hükümleri saklıdır.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi,
Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi,
Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının Geçici 1 inci
maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının
9 uncu maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi,
Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma
ve |
|
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/844 |
9.7.2004 |
|
|
Karar No. : 49 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca, 28.6.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve 1.7.2004 tarihinde talî komisyon olarak Adalet Komisyonu ile Avrupa
Birliği Uyum Komisyonuna, Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Kozmetik Kanunu Tasarısı"
Komisyonumuzun 8.6.2004 tarihinde yaptığı 28 inci birleşiminde Sağlık, Maliye
ve Adalet Bakanlıkları Temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı ile, kozmetik ürünlerinin topluma
güvenli, etkili ve kaliteli şekilde ulaşmasını temin etmek üzere, ürünlerin
piyasaya arz edilmesinden önce bildirimde bulunulması, piyasa gözetim ve
denetiminin yapılması ile bu ürünlerin üretim yerlerinin denetimi konularındaki
esaslar düzenlenmektedir.
Tasarı talî Komisyon olan Avrupa Birliği
Uyum Komisyonu tarafından da görüşülerek bazı değişikliklerle kabul edilmiş,
Komisyonumuzda bu değişiklikler de
dikkate alınmıştır.
Bu anlamda tasarının Avrupa Birliği Uyum
Komisyonunda değişikliğe uğrayan 4, 5 ve 6 ncı maddelerindeki söz konusu
değişiklikler komisyonumuzca da benimsenmiştir.
Bu anlamda tasarının;
Üretici ve yükümlülükleri başlıklı 4 üncü
maddesinin "c" bendinin başına anlam bütünlüğünün sağlanması amacıyla
"herhangi bir" ibaresinin eklenmesi suretiyle,
İdarî para cezaları başlıklı 5 inci
maddesinin 3 üncü fıkrasındaki "fiilî işledikleri tarihten itibaren bir
yıl içinde aynı fiilî işleyenler hakkında" ibaresinin metinden çıkarılarak
yerine "fiilin tekerrürü halinde" ibaresinin metne eklenmesi
suretiyle,
İdarî para cezaları başlıklı 5 inci
maddenin görüşülmesi sırasında bir sözlü önerinin kabul edilmesi sonucu
maddenin 2 nci fıkrasında belirtilen idarî para cezalarına karşı itiraz ve buna
karşı da bölge idare mahkemesine gidilebileceğine ilişkin hükmün, idare
mahkemelerinin işleyişinin genel kurallara bağlı olması ve bu nedenle kanun
metninde belirtmeye gerek olmadığı gerekçesiyle metinden çıkarılması suretiyle,
Diğer idarî müeyyideler ve tedbirler
başlıklı 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasının "d" bendinde yer alan
"masrafları üreticiden karşılanmak üzere" ibaresinin metinden
çıkarılması suretiyle yeniden
düzenlenmiştir.
Tasarının 1, 2, 3, 7, 8 inci maddeleri ile
Geçici 1 inci maddesi ve Yürürlüğe ilişkin 8 ve Yürütmeye ilişkin 9 uncu
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
|
Mahfuz Güler |
Agah Kafkas |
Remziye Öztoprak |
|
|
|
|
Bingöl |
Çorum |
Ankara |
|
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Bayram Özçelik |
Muzaffer R.
Kurtulmuşoğlu |
Bayram Ali Meral |
|
|
|
|
Burdur |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Turhan Çömez |
Şerif Birinç |
İrfan Riza Yazıcıoğlu |
|
|
|
|
Balıkesir |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Sabri Varan |
Nevzat Doğan |
Hüseyin Tanrıverdi |
|
|
|
|
Gümüşhane |
Kocaeli |
Manisa |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Mahmut Duyan |
Hüseyin Güler |
Ali Arslan |
|
|
|
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Medeni Yılmaz |
Feramus Şahin |
Cevdet Erdöl |
|
|
|
|
Muş |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Nurettin Sözen |
Alim Tunç |
|
|
|
|
|
Sivas |
Uşak |
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
Kozmetİk kanunu tasarIsI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun
amacı; kozmetik ürünlerin topluma güvenli, etkili ve kaliteli şekilde
ulaşmasını temin etmek üzere, ürünlerin piyasaya arz edilmesinden önce
bildirimde bulunulması, piyasa gözetim ve denetiminin yapılması ile bu ürünlerin
üretim yerlerinin denetimi konularındaki esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun,
insan vücudunun epiderma, tırnaklar, kıllar, saçlar, dudaklar ve dış genital
organlar gibi değişik dış kısımlarına, dişlere ve ağız mukozasına uygulanmak
üzere hazırlanmış, tek veya temel amacı bu kısımları temizlemek, koku vermek,
görünümünü değiştirmek ve/veya vücut kokularını düzeltmek ve/veya korumak veya
iyi bir durumda tutmak olan bütün preparatları veya maddeleri kapsar.
Bildirim ve denetim
MADDE 3. - Kozmetik
ürünün piyasaya ilk kez arz edilmesinden önce Sağlık Bakanlığına bildirimde
bulunulması zorunludur. Bildirimden sonra üründe veya üreticide meydana gelen
değişikliklerin de bildirilmesi zorunludur.
Bu Kanun hükümlerine göre
eksik bilgi ve belge ihtiva eden bildirim yapılmış sayılmaz.
Piyasaya arz edilen
kozmetik ürünlerin üretim yerlerinin denetimi ile piyasa gözetim ve denetimi
Sağlık Bakanlığı tarafından yapılır.
Üretici ve yükümlülükleri
MADDE 4. - Bir kozmetik
ürünü üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticarî markasını veya
ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek
veya tüzel kişi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından
yetkilendirilen temsilci veya ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer
alan veya faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen
gerçek veya tüzel kişi, bu Kanunun uygulanması bakımından üretici sayılır.
Üreticinin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Sağlık Bakanlığına
bildirimde bulunulmaksızın kozmetik ürün üretmek, ambalajlamak, ithalat
müessesesi açmak veya işletmek veya ilk bildirimden sonra yapılan
değişiklikleri bildirmeksizin bir müessesenin faaliyet sahasını genişletmek
yasaktır.
b) Bu müesseseler sorumlu
teknik eleman ile hizmetin gerektirdiği nitelikte personel istihdam edilmeden
işletilemez.
c) Kozmetik ürün, ürün
güvenlik bilgileri Sağlık Bakanlığı Zehir Araştırma Merkezine bildirilmeden
piyasaya arz edilemez.
d) Kozmetik ürün, normal
ve üretici tarafından önerilen şartlar altında uygulandığında veya ürünün
sunumu, etiketlenmesi, kullanımına dair açıklamalara veyahut üretici tarafından
sağlanan bilgiler dikkate alınarak öngörülecek kullanım şartlarına göre
uygulandığında, insan sağlığına zarar vermeyecek nitelikte olmak zorundadır.
e) Muhtevasında hiç veya
belirli limit ve şartların dışında bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik
ürünler piyasaya arz edilemez.
f) Kozmetik ürünlerin
ambalaj ve etiket bilgilerinin yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olması
zorunludur.
g) Kozmetik üretim
yerinin Sağlık Bakanlığınca belirlenen esaslara uygun olması zorunludur.
İdarî para cezaları
MADDE 5. - Bu Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen yükümlülüklerinden herhangi birini ihlal eden
üreticiye yirmimilyar lira,
b) 4 üncü maddesinin;
1) (a) bendinde
belirtilen yasaklardan herhangi birine uymayan üreticiye yirmimilyar lira,
2) (b) bendinde
belirtilen personeli istihdam etmeyen ve (c) bendi uyarınca bildirimde
bulunmayan üreticiye onmilyar lira,
3) (d) bendine aykırı
hareket eden kozmetik ürünün üreticisine ellimilyar lira,
4) (e) bendine göre
muhtevasında hiç bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya
arz eden üreticiye yirmimilyar lira, muhtevasında belirli limit ve şartların
dışında maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye
onbeşmilyar lira,
5) (g) bendinde
belirtilen yükümlülüğü ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,
İdarî para cezası Sağlık
Bakanlığınca verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ
tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz
edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz,
zaruret görülmeyen hallerde, evrak üzerinden inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. İtiraz üzerine verilen kararlara karşı Bölge İdare Mahkemesine
başvurulabilir. Bölge İdare Mahkemesinin verdiği kararlar kesindir. Bu Kanuna
göre verilen idari para cezaları, Bakanlığın bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca
tahsil olunur.
Bu Kanuna göre idari para
cezasını gerektiren fiili işledikleri tarihten itibaren bir yıl içinde aynı
fiili işleyenler hakkında idarî para cezaları iki kat olarak uygulanır.
Bu maddeye göre idarî
para cezası verilmiş olması, ihlal edilen yükümlülüğün niteliğine göre gereken
diğer idarî tedbirlerin ve müeyyidelerin uygulanmasına engel olmaz.
Diğer idarî müeyyideler ve tedbirler
MADDE 6. - Bu Kanun
hükümleri ile bu Kanuna göre yürürlüğe konulan yönetmelik ve diğer
düzenlemelerde belirlenen esaslara uygun olmadığı tespit edilen kozmetik
ürünler ile ilgili uyarı, piyasadan toplatma ve imha için gereken işlemler ile
kozmetik ürün üretim yerinin ıslahı ve gerektiğinde kapatılması ile ilgili
bütün tedbirleri almaya ve uygulamaya Sağlık Bakanlığı yetkilidir.
Bu Kanun ile bu Kanuna
göre çıkarılan mevzuata uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün genel
sağlık yönünden güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde,
bu ürünün piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar Sağlık Bakanlığınca geçici
olarak durdurulur.
Kontrol sonucunda ürünün
genel sağlık yönünden güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları
üretici tarafından karşılanmak üzere, Sağlık Bakanlığı;
a) Ürünün piyasaya
arzının yasaklanmasını,
b) Piyasaya arz edilmiş
olan ürünlerin piyasadan toplanmasını,
c) Ürünlerin, güvenli
hale getirilmesinin imkânsız olduğu durumlarda, taşıdıkları risklere göre
kısmen ya da tamamen imha edilmesini,
d) (a), (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin, masrafları
üreticiden karşılanmak üzere, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile
ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk
altındaki kişilere duyurulmasını,
Sağlar.
Risk altındaki kişilerin
yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları vasıtasıyla
bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel basın ve yayın
organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği durumlarda ise
bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılır.
Türk Ceza Kanunu
hükümleri saklıdır.
Yönetmelik
MADDE 7. - Kozmetik
ürünlerin teknik niteliklerine, ambalaj bilgilerine dair şartlara,
bildirimlerine, piyasaya arz edilmelerine, piyasa gözetim ve denetimlerine,
üretim yeri denetimlerine, analiz metotlarına, tedbirlere ve ilgili diğer hususlara
ilişkin usûl ve esaslar, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir ay içinde
Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulacak bir yönetmelik ile
düzenlenir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 8. - 23.2.1994
tarihli ve 3977 sayılı Kozmetik Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu
Kanunda öngörülen yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar mevcut yönetmeliklerin
bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Yürürlük
MADDE 9. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SAĞLIK,
AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
KOZMETİK KANUNU TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Kapsam
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Bildirim ve denetim
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Üretici ve yükümlülükleri
MADDE 4. - Bir kozmetik ürünü üreten, imal eden, ıslah eden
veya ürüne adını, ticari markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle
kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişi; üreticinin Türkiye
dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilci veya
ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan veya faaliyetleri ürünün
güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişi, bu Kanunun
uygulanması bakımından üretici sayılır. Üreticinin yükümlülükleri aşağıda
belirtilmiştir:
a) Sağlık Bakanlığına bildirimde bulunulmaksızın kozmetik
ürün üretmek, ambalajlamak, ithalat müessesesi açmak veya işletmek veya ilk
bildirimden sonra yapılan değişiklikleri bildirmeksizin bir müessesenin
faaliyet sahasını genişletmek yasaktır.
b) Bu müesseseler sorumlu teknik eleman ile hizmetin
gerektirdiği nitelikte personel istihdam edilmeden işletilemez.
c) Herhangi bir Kozmetik ürün, ürün güvenlik bilgileri
Sağlık Bakanlığı Zehir Araştırma Merkezine bildirilmeden piyasaya arz edilemez.
d) Kozmetik ürün, normal ve üretici tarafından önerilen
şartlar altında uygulandığında veya ürünün sunumu, etiketlenmesi, kullanımına
dair açıklamalara veyahut üretici tarafından sağlanan bilgiler dikkate alınarak
öngörülecek kullanım şartlarına göre uygulandığında, insan sağlığına zarar
vermeyecek nitelikte olmak zorundadır.
e) Muhtevasında hiç veya belirli limit ve şartların dışında
bulunmaması gereken maddeler içeren kozmetik ürünler piyasaya arz edilemez.
f) Kozmetik ürünlerin ambalaj ve etiket bilgilerinin
yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olması zorunludur.
g) Kozmetik üretim yerinin Sağlık Bakanlığınca belirlenen
esaslara uygun olması zorunludur.
İdarî para cezaları
MADDE 5. - Bu Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
yükümlülüklerinden herhangi birini ihlal eden üreticiye yirmimilyar lira,
b) 4 üncü maddesinin;
1) (a) bendinde belirtilen yasaklardan herhangi birine uymayan
üreticiye yirmimilyar lira,
2) (b) bendinde belirtilen personeli istihdam etmeyen ve (c)
bendi uyarınca bildirimde bulunmayan üreticiye onmilyar lira,
3) (d) bendine aykırı hareket eden kozmetik ürünün
üreticisine ellimilyar lira,
4) (e) bendine göre muhtevasında hiç bulunmaması gereken
maddeler içeren kozmetik ürünleri piyasaya arz eden üreticiye yirmimilyar lira,
muhtevasında belirli limit ve şartların dışında maddeler içeren kozmetik
ürünleri piyasaya arz eden üreticiye onbeşmilyar lira,
5) (g) bendinde belirtilen yükümlülüğü ihlal eden üreticiye
yirmimilyar lira,
İdarî para cezası Sağlık Bakanlığınca verilir. Verilen para
cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine
göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi
gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın
yerine getirilmesini durdurmaz. Bu Kanuna göre verilen idarî para cezaları,
Bakanlığın bildirimi üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca tahsil olunur.
Bu Kanuna göre idarî para cezasını gerektiren fiilin
tekerrürü halinde idarî para cezaları iki kat olarak uygulanır.
Bu maddeye göre idarî para cezası verilmiş olması, ihlal
edilen yükümlülüğün niteliğine göre gereken diğer idarî tedbirlerin ve
müeyyidelerin uygulanmasına engel olmaz.
Diğer idarî müeyyideler
ve tedbirler
MADDE 6. - Bu Kanun hükümleri ile bu Kanuna göre yürürlüğe
konulan yönetmelik ve diğer düzenlemelerde belirlenen esaslara uygun olmadığı
tespit edilen kozmetik ürünler ile ilgili uyarı, piyasadan toplatma ve imha
için gereken işlemler ile kozmetik ürün üretim yerinin ıslahı ve gerektiğinde
kapatılması ile ilgili bütün tedbirleri almaya ve uygulamaya Sağlık Bakanlığı
yetkilidir.
Bu Kanun ile bu Kanuna göre çıkarılan mevzuata uygunluğu
belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün genel sağlık yönünden güvenli olmadığına dair
kesin belirtilerin bulunması halinde, bu ürünün piyasaya arzı, kontrol
yapılıncaya kadar Sağlık Bakanlığınca geçici olarak durdurulur.
Kontrol sonucunda ürünün genel sağlık yönünden güvenli
olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları üretici tarafından karşılanmak
üzere, Sağlık Bakanlığı;
a) Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,
b) Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin piyasadan
toplanmasını,
c) Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin imkânsız olduğu
durumlarda, taşıdıkları risklere göre kısmen ya da tamamen imha edilmesini,
d) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen önlemler hakkında
gerekli bilgilerin, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile ülke
genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk altındaki
kişilere duyurulmasını,
Sağlar.
Risk altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve
televizyon kanalları vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda,
bu duyuru yerel basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin
tespit edilebildiği durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi
yoluyla yapılır.
Türk Ceza Kanunu hükümleri saklıdır.
Yönetmelik
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürürlükten kaldırılan
mevzuat
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1.
- Tasarının Geçici 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
M. V. Gönül |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
B. Atalay |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|