Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 338)

 

Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ve Millî Savunma Komisyonları Raporları (1/694)

 

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü              23.10.2003

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-714/4731

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 27.8.2003 tarihinde kararlaştırılan “Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

25.6.2002 tarihli ve 4766 sayılı Kanun ile 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 39 uncu maddesi değiştirilmiş ve bu değişiklik ile Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin öğrenimleri süresince ihtiyaçlarının Devlet tarafından karşılanacağı ve öğrenci harçlığı alacakları düzenlendiği gibi, muvazzaf subay olarak mezun olmalarına da son verilerek sivil statüde hemşire olmaları, Türk Silâhlı Kuvvetlerinde Devlet memuru olarak istihdam edilmeleri ve öğrenim süresi kadar mecburî hizmete tâbi tutulmaları hükme bağlanmıştır. Bu değişikliğe bağlı olarak söz konusu öğrenciler, askerî öğrenci statüsünden de çıkmışlardır. Böylece Türk Silâhlı Kuvvetleri yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören sivil öğrencilerin statülerinin belirlenmesi ihtiyacı doğmuştur.

Tasarı ile;

- Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 45 inci maddesinde yapılacak değişiklikle, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hemşirelik Yüksekokulunda okuyan sivil öğrencilerin hangi hallerde okuldan ilişiklerinin kesileceği ve bunun sonuçları ile tâbi olacakları disiplin suç ve cezaları hükme bağlanmakta,

- Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılarak, Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinden disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlerin, diğer yükseköğretim kurumlarına yatay veya dikey geçiş imkânını engelleyen düzenlemenin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; Gülhane Askerî Tıp Akademisine bağlı (Tıp Fakültesi hariç) lisans düzeyindeki yükseköğretim kurumlarında okuyan sivil öğrencilerin, yükseköğretim kurumundan çıkma ve çıkarılmaları ile tâbi olacakları disiplin suç ve cezaları hükme bağlanmaktadır.

Madde 2. - Madde ile; Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinden disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlerin, diğer yükseköğretim kurumlarına yatay veya dikey geçiş imkânını engelleyen düzenlemenin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.

Madde 3. - Yürürlük maddesidir.

Madde 4. - Yürütme maddesidir.

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve

                 Spor Komisyonu              13.11.2003

Esas No. : 1/694

Karar No. :19

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuzun gündeminde bulunan "Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/694)" 13.11.2003 tarihli toplantımızda görüşülmüştür.

Toplantımıza Millî Savunma Bakanlığı Kanunlar ve Kararlar Daire Başkanı ile diğer yetkililer ve YÖK Temsilcileri katılmıştır.

Tasarı ile;

-Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 45 inci maddesinde yapılacak değişiklikle GATA Hemşirelik Yüksekokulunda okuyan sivil öğrencilerin hangi hallerde okuldan ilişiklerinin kesileceği ve bunun sonuçları ile tâbi olacakları disiplin suç ve cezaları hükme bağlanmakta,

- GATA Kanununun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılarak Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinden disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlerin, diğer yüksek öğretim kurumlarına yatay veya dikey geçiş imkânını engelleyen düzenlemenin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde; Millî Savunma Bakanlığı temsilcisi Kanunlar Kararlar Daire Başkanı, GATA Kanunuyla ilgili olarak uygulamada eksikliklerin çıktığını, özellikle disiplin hükümleriyle ilgili problemlerin yaşandığını ve bunları gidermeye yönelik düzenlemelerin getirilmesi amacıyla Tasarının hazırlandığını ifade etmiştir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yer alan disiplinle ilgili düzenlemelerin GATA Kanununa uyarlandığını ve bu düzenlemenin yargıda da kolaylık sağlayacağını belirtmiştir. Bunun yanı sıra Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesindeki okullarda ilişiği kesilen öğrencilerin diğer yüksek okullarda öğrencilik hukukunu sürdürmelerinin sağlanmasının demokratik bir düzenleme olduğunu vurgulamıştır.

YÖK temsilcileri ise, askerî okullardan disiplin nedeniyle ayrılanlarla, ağır hapis cezası almaları nedeniyle ayrılanlar açısından 42 nci maddenin korunması, dolayısıyla yatay ve dikey geçiş imkânından yararlandırılmamaları gerektiğini ifade etmişlerdir.

Komisyon üyelerimiz, Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, çok önemli bir neden olmadıkça okuldan atmanın esas olmaması gerektiğini, atılsalar bile başka bir kurumda eğitime devam imkânının sağlanmasının doğru olacağını belirtmişlerdir. Bazı üyelerimiz ise uzun bir liste ile belirlenen disiplin hükümlerinin öğrenciyi potansiyel suçlu gibi görmek olduğunu, cezanın esas alındığını gösterdiğini, ayrıntılı düzenlemelerin hak aramayı zorlaştıracağını, esas olanın eğitim ve ikna olması gerektiğini, ceza verilse bile cezanın sosyal olandan başlamasını ve bu nedenle maddenin daha çerçeve şekilde düzenlenmesinin uygun olacağını söylemişlerdir.

Tasarının tümü üzerindeki  görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi oy birliği ile kabul edilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesinin çok ayrıntılı hükümler içerdiği, adeta yönetmelik hükmü gibi düzenlendiği, soyut bazı kavramların uygulamada sorun yaratabileceği bu nedenle bazı düzenlemelerin yönetmeliğe bırakılmasının uygun olacağı üyelerimizce ifade edilmiştir. Bu eleştirilere cevaben, takdir yetkisinin sınırlandırılması amacıyla bu düzenlemenin getirildiği, tipiklik ilkesinin artık daha geniş yorumlandığı, yargının disiplin hükmünü incelerken Kanunda düzenleme olup olmadığını aradığı,  ayrıca tüm bu uygulamaların yargı denetimine açık olduğu Millî Savunma Bakanlığı temsilcilerince söylenmiştir.

Bu maddenin, Tasarının havalesi gereği Esas Komisyon olan Millî Savunma Komisyonunda olgunlaştırılmasının, suç ve cezalar açısından soyut görülen bazı kavramların netleştirilmesinin Esas Komisyona önerilmesi Komisyonumuzca kararlaştırılmıştır.

Tasarının 1 inci maddesi bu görüşler çerçevesinde Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.

Tasarının Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 42 nci maddesini yürürlükten kaldıran dolayısıyla disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlere diğer Yükseköğretim Kurumlarına yatay veya dikey geçiş imkânını getiren 2 nci maddesi Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 3 ve 4 üncü maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği Esas Komisyon olan Millî Savunma Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Recep Garip

Zekeriya Akıncı

Mehmet Tomanbay

 

Adana

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Ekmekçioğlu

Burhan Kılıç

Ali Aydınlıoğlu

 

Antalya

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Faruk Anbarcıoğlu

Mustafa Gazalcı

Ömer Özyılmaz

 

Bursa

Denizli

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Karslı

Berhan Şimşek

Mehmet Sayım Tekelioğlu

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Özcan

Osman Kılıç

Mehmet Çiçek

 

Mersin

Sivas

Yozgat


MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 


Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu                13.1.2004

Esas No. : 1/694

Karar No. :13

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 23.10.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 30.10.2003 tarihinde tali komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/694 esas no.lu "Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 8.1.2004 tarihinde yaptığı 10 uncu birleşiminde Millî Savunma, Maliye, İçişleri ve Adalet bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

2002 yılında yapılan yasal düzenlemeyle Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin muvazzaf subay olarak mezun edilmelerine son verildiği ve bunların sivil statüde hemşire olmalarının sağlandığı, öğrenimleri süresince ihtiyaçlarının Devlet tarafından karşılanmasının ve bunlara harçlık verilmesinin ve mezuniyetlerini takiben Türk Silâhlı Kuvvetlerinde Devlet memuru olarak istihdam edilmelerinin ve öğrenim süreleri kadar mecburi hizmete tâbi olmalarının düzenlendiği,

Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hemşirelik Yüksekokulunda okuyan sivil öğrencilerin hangi hallerde okuldan ilişiklerinin kesileceği ve bunun sonuçları ile tâbi olacakları disiplin suç ve cezalarının hükme bağlandığı,

Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 42 nci maddesinin yürürlükten kaldırılarak; Gülhane Askerî Tıp Akademisinden disiplin cezaları nedeniyle ilişikleri kesilenlerin, diğer yükseköğretim kurumlarına yatay ve dikey geçiş imkânının getirildiği,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde, Tasarının genel gerekçesinin okunmasının ardından Hükümet adına yapılan açıklamalarda;

Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinde tıp doktoru ve yüksek ihtisas yapılan Tıp Akademisi ile Hemşirelik Yüksekokulu olmak üzere iki adet yükseköğretim kurumu bulunduğu,

Hemşirelik Yüksekokulunun ilk kurulduğu yıllarda askerî öğrenci alarak bunların teğmen rütbesiyle mezun edildiği, ancak 2002 yılında çıkarılan 4766 sayılı Kanun ile bu okula sivil öğrenci alınmaya başlandığı ve bunların Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde Devlet memuru olarak istihdam edildikleri ve öğrenim süreleri kadar da mecburi hizmet yükümlülüklerinin bulunduğu,

Tasarı ile bu sivil öğrenciler için disiplin hükümlerinin kanuna dercedildiği,

Gülhane Askerî Tıp Akademisindeki disiplin suç ve cezalarının askerî bir kurum olması itibarıyla Yükseköğretim Kurulu mevzuatından çok daha geniş olduğu, örneğin evliliğin bile okuldan atılmayı gerektiren bir suç olarak sayıldığı,

Buna benzer disiplin suçları ile Gülhane Askerî Tıp Akademisinden ayrılanların diğer sivil tıp fakültelerine yatay ve dikey geçiş yapamadıkları, Tasarı ile bu yasal engelin ortadan kaldırıldığı,

Yükseköğretim Kurulu  disiplin mevzuatına aykırı suçlardan ayrılanların ise yine yatay ve dikey geçiş yapamayacakları,

Tasarı üzerinde tali komisyon olarak görev yapan Millî Eğitim Komisyonundaki görüşmelerde, Tasarının 1 inci maddesi için “çok geniş, adeta yönetmelik benzeri bir düzenleme” şeklinde eleştiriler yöneltildiği, ancak paralel bir düzenlemenin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda da bulunması gözönüne alınarak maddenin kabul edildiği,

İfade edilmiştir.

Tasarının maddeleri üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Halen eğitim öğretimi devam eden Hemşirelik Yüksekokulunda mevcut öğrenciler için söz konusu disiplin hükümlerinin ne şekilde uygulandığı,

Gülhane Askerî Tıp Akademisinde hem asker hem de doktor olarak eğitim görüldüğü, verilen tıp eğitiminin seviyesinin de çok yüksek olduğu ve buradan disiplin suçları nedeniyle ayrılanlara diğer tıp fakültelerine yatay ve dikey geçiş imkânı tanınarak topluma kazandırılmalarının da çok yerinde olduğu,

Ancak işledikleri disiplin suçları Yükseköğretim Kurulu mevzuatına da uymayanların bu yatay ve dikey geçiş imkânına sahip olamayacağına dair bir yasal düzenlemenin Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununa da konulup konulamayacağı,

Askerî okullar ile sivil okullar arasında disiplin bakımından çok büyük fark olmasının tüm dünyada da normal olduğu, ancak askerî okullardan disiplin yoluyla ayrılanların önlerinin kapanmaması gerektiği ve bunları topluma kazandıracak şekilde davranılmasının yerinde olduğu,

Gülhane Askerî Tıp Akademisi Tıp Fakültesinin ilk kuruluş yıllarında buradaki tıp öğrencilerinin diğer sivil tıp fakültelerinde öğrenim gördükleri, o tarihteki uygulamalarda da bu şekilde katı disiplin hükümlerinin bulunup bulunmadığı,

Şeklinde soru ve görüşler dile getirilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

Halen Hemşirelik Yüksekokulunda öğrenim görenler için bu disiplin hükümlerinin yönetmelik ile uygulandığı, bu disiplin hükümlerinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda olduğu gibi kanun hükmü haline getirildiği,

Askerî ve sivil okullardaki disiplin hükümlerinin aynı olmasının mümkün olmadığı, Yükseköğretim Kurulu ile ilgili bir düzenlemenin Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununa konulmasının uygun olmayacağı, kaldı ki Yükseköğretim Kurulu disiplin mevzuatına da aykırı bir disiplin suçuyla Gülhane Askerî Tıp Akademisi ile ilişiği kesilen birinin zaten diğer sivil yükseköğretim kurumlarına yatay ve dikey geçiş imkânının olmadığı ve bunun başta da ifade edildiği,

Gülhane Askerî Tıp Akademisinin ilk kuruluş yıllarında askerî tıp öğrencilerinin sivil tıp fakültelerinde öğrenim gördükleri tarihlerde de bu disiplin hükümlerinin uygulandığı,

Belirtilmiştir.

Tasarının birinci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının ikinci maddesi alınan redaksiyon yetkisi dahilinde, " 2955 sayılı Kanunun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır." şeklinde kanun tekniğine uygun olarak değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Cengiz Kaptanoğlu

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

 

İstanbul

Karaman

Adana

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Asım Kulak

Mahmut Koçak

Osman Akman

 

Bartın

Afyon

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Ensar Öğüt

Sedat Pekel

Niyazi Pakyürek

 

Ardahan

Balıkesir

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Küçükaşık

Osman Nuri Filiz

Mehmet Fehmi Uyanık

 

Bursa

Denizli

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Muhsin Koçyiğit

Fahri Keskin

Mehmet Vedat Yücesan

 

Diyarbakır

Eskişehir

Eskişehir

 

Üye

Üye

Üye

 

İnci Özdemir

Erdal Karademir

Murat Yılmazer

 

İstanbul

İzmir

Kırıkkale


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu-nun 45 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 45. - Gülhane Askerî Tıp Akade-misine bağlı yükseköğretim kurumlarına alınan her öğrenciye disiplin notu verilir. Hangi suç ve cezalar için disiplin notundan ne miktar düşüleceği, yönetmelikte gösterilir.

Gülhane Askerî Tıp Akademisine bağlı Tıp Fakültesi öğrencilerinin okuldan çıkma ve çıkarılmaları ile çıkarılanlar hakkında yapı-lacak işlemler, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu hükümlerine göre yapılır. Ayrıca, intibak eğitimi başlangıcından itibaren bir ay içinde askerî öğrenci niteliğini kazana-madıkları anlaşılanlar, bu konuda yürürlüğe konulacak yönetmelikte belirlenecek esaslar dahilinde okuldan çıkarılırlar.

Lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerden on sekiz yaşını tamamlayanlar kendi istekleriyle, tamamlamayanlar ise velilerinin isteğiyle okuldan çıkabilirler. Aşağıdaki hallerde ise bu öğrenciler hakkında yükseköğretim kurumundan çıkarma işlemi yapılır:

a) Öğrenciye verilen disiplin notunu kaybedenler,

b) Yönetmelikte belirtilecek esaslar dahilinde öğrenci niteliğini kaybettiklerine dair yüksek disiplin kurulunca haklarında karar verilenler,

c) Süresi içinde eğitim ve öğrenimlerini tamamlayamayanlar,

d) Sağlık kurulları tarafından verilecek raporlara dayalı olarak sağlık durumları bakı-mından öğrenimine devam imkânı kalmayanlar,

e) Giriş ile ilgili nitelikleri taşımadıkları öğrenim sırasında anlaşılanlar veya öğrenim süresi içinde bu nitelikleri değişenler,

f) Öğrenim süresi içinde evlenenler,

g) Taksirli suçlar hariç olmak üzere ağır hapis veya üç aydan fazla hapis cezasına hüküm giyenler.

Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile 25.7.1951 tarihli ve 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanunda belirtilen suçlar ve rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, suç tasnii, ırza geçmek, sarkıntılık, kız, kadın ve erkek kaçırmak, fuhşiyata tahrik, gayri tabiî muka-renet gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya kaçakçılık suçlarından biriyle hükümlülük halinde üçüncü fıkranın (g) bendinde öngörülen süre koşulu aranmaz.

Tıp Fakültesi öğrencileri hariç olmak üzere, lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilere uygulanacak disiplin cezaları ve ceza uygula-nacak fiil ve haller aşağıda belirtilmiştir:

a) Uyarma, öğrenciye davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesi olup, uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır;

1) Yükseköğretim kurumu içinde uyulması gereken kurallara karşı kayıtsızlık göstermek veya düzensiz davranmak,

2) Özürsüz veya izinsiz olarak bulunması gereken yere geç gelmek, erken ayrılmak veya terk etmek,

3) Usulsüz müracaat veya şikâyette bulunmak,

4) Öğrencilik sıfatına yakışmayan tutum ve davranışlarda bulunmak.

b) Kınama, öğrenciye davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesi olup, kınama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır;

1) Yükseköğretim kurumu içerisinde, emir ve talimatlarla belirtilen kurallara kusurlu davranışları ile ihlal etmek,

2) Verilen emirlerin tam ve zamanında yapılmasında, resmî belge, araç ve gereçlerin korunmasında kayıtsız davranmak,

3) Genel ahlâk ve edep dışı davranışlarda bulunmak.

c) İzinsizlik, öğrencinin izin zamanlarında iki ilâ on gün (dahil) arasındaki bir süre ile yükseköğretim kurumunun dışına çıkmasının yasaklanması olup, izinsizlik cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır;

1) Yükseköğretim kurumu içinde emir ve talimatlarla belirlenen kuralları kasıtlı olarak ihlal etmek,

2) Yükseköğretim kurumunun huzur, sükûn ve çalışma düzenini bozmak,

3) Kasıt veya ihmalle verilen emirleri tam ve zamanında yapmamak,

4) Amirlerine hal ve hareketleri ile saygısız davranmak,

5) Devlete ait resmî belge, araç ve gereç ve benzeri eşyayı kaybetmek, kasıtlı olarak tahrip etmek veya özel maksatla kullanmak,

6) Bilerek doğruyu söylememek,

7) Kurumu izinsiz terk etmek veya izin süresini geçirmek,

8) Alkollü içecek bulundurmak veya kullanmak,

9) Arkadaşları veya yükseköğretim kuru-munun diğer personeli arasında söz ve fiilleri ile hoşnutsuzluk yaratmak,

10) Yasaklanan yerlere gitmek,

11) Yasak edilen her türlü yayını okumak veya bulundurmak,

12) Toplu şikâyet veya müracaatta bulunmak,

13) Kopya çekmek.

d) Yükseköğretim kurumundan çıkarma, öğrencinin, bir daha hiçbir şekilde askerî yükseköğretim kurumlarına alınmamak üzere öğrencilikten çıkarılması olup, öğrencilikten çıkarmayı gerektiren fiil ve haller şunlardır;

1) Tutum ve davranışları ile yasa dışı siyasî, irticaî, bölücü, ideolojik görüşleri benimsemek veya bu gibi faaliyetlere karışmak,

2) Uyuşturucu madde kullanmak, bulundurmak veya ticaretini yapmak,

3) Kumar oynamak,

4) İzinsiz dernek ve benzeri kuruluşlar kurmak veya bunlara üye olmak,

5) Sınavlara, derslere, stajlara kendi yerine başkasını sokmak veya başkasının yerine girmek,

6) Ders veya sınavların yapılmasına herhangi bir şekilde engel olmak,

7) Genel ahlâka aykırı, edep dışı, yüz kızartıcı ve utanç verici hareketlerde bulunmak,

8) Türk Silâhlı Kuvvetleri öğrenciliği sıfatına, itibar, onur ve şerefine aykırı davranışlarda bulunmak.

Yukarıdaki sebeplerden ötürü okuldan çıkarılmalarına karar verilenler, kararın kesinleşmesine kadar Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı tarafından okuldan uzaklaştırılabilir.

Tıp Fakültesi öğrencileri hariç olmak üzere, lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerden, sağlık durumu nedeniyle okuldan çıkarılanlar dışında, diğer nedenler ile okuldan ayrılanlara veya ilişikleri kesilenlere, kendileri için Devlet tarafından yapılan masraflar faizi ile birlikte ödettirilir.

Gülhane Askerî Tıp Fakültesinden 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu gereğince ve lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarından bu maddede belirtilen nedenlerle okuldan çıkarılanlar veya çıkanlar, hiçbir şekilde başka askerî yükseköğretim kurumlarına alınmazlar ve Türk Silâhlı Kuvvetlerinde istihdam edilmezler. 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111 sayılı Askerlik Kanunu hükümleri saklıdır. Bu öğrencilerin kimlikleri; ilgili yükseköğretim kurumlarına, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına, emniyet makamları ve kendi askerlik şubelerine alınan çıkarma kararı ile birlikte bildirilir.”

MADDE 2. - 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanu-nunun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - 2955 sayılı Kanunun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe