Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 338)
Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ve Millî Savunma Komisyonları Raporları (1/694)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 23.10.2003
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-714/4731
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 27.8.2003 tarihinde kararlaştırılan “Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
25.6.2002 tarihli ve 4766
sayılı Kanun ile 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 39 uncu
maddesi değiştirilmiş ve bu değişiklik ile Gülhane Askerî Tıp Akademisi
Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin öğrenimleri süresince ihtiyaçlarının
Devlet tarafından karşılanacağı ve öğrenci harçlığı alacakları düzenlendiği
gibi, muvazzaf subay olarak mezun olmalarına da son verilerek sivil statüde
hemşire olmaları, Türk Silâhlı Kuvvetlerinde Devlet memuru olarak istihdam
edilmeleri ve öğrenim süresi kadar mecburî hizmete tâbi tutulmaları hükme
bağlanmıştır. Bu değişikliğe bağlı olarak söz konusu öğrenciler, askerî öğrenci
statüsünden de çıkmışlardır. Böylece Türk Silâhlı Kuvvetleri yükseköğretim
kurumlarında öğrenim gören sivil öğrencilerin statülerinin belirlenmesi
ihtiyacı doğmuştur.
Tasarı ile;
- Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununun 45 inci maddesinde yapılacak değişiklikle, Gülhane Askerî
Tıp Akademisi Hemşirelik Yüksekokulunda okuyan sivil öğrencilerin hangi
hallerde okuldan ilişiklerinin kesileceği ve bunun sonuçları ile tâbi
olacakları disiplin suç ve cezaları hükme bağlanmakta,
- Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılarak, Türk Silâhlı
Kuvvetleri bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinden disiplin yoluyla
ilişikleri kesilenlerin, diğer yükseköğretim kurumlarına yatay veya dikey geçiş
imkânını engelleyen düzenlemenin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
Gülhane Askerî Tıp Akademisine bağlı (Tıp Fakültesi hariç) lisans düzeyindeki
yükseköğretim kurumlarında okuyan sivil öğrencilerin, yükseköğretim kurumundan
çıkma ve çıkarılmaları ile tâbi olacakları disiplin suç ve cezaları hükme
bağlanmaktadır.
Madde 2. - Madde ile;
Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinden
disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlerin, diğer yükseköğretim kurumlarına yatay
veya dikey geçiş imkânını engelleyen düzenlemenin yürürlükten kaldırılması
öngörülmektedir.
Madde 3. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 4. - Yürütme
maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve
Spor
Komisyonu 13.11.2003
Esas No. : 1/694
Karar No. :19
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun gündeminde
bulunan "Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı (1/694)" 13.11.2003 tarihli toplantımızda
görüşülmüştür.
Toplantımıza Millî
Savunma Bakanlığı Kanunlar ve Kararlar Daire Başkanı ile diğer yetkililer ve
YÖK Temsilcileri katılmıştır.
Tasarı ile;
-Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununun 45 inci maddesinde yapılacak değişiklikle GATA Hemşirelik
Yüksekokulunda okuyan sivil öğrencilerin hangi hallerde okuldan ilişiklerinin
kesileceği ve bunun sonuçları ile tâbi olacakları disiplin suç ve cezaları
hükme bağlanmakta,
- GATA Kanununun 42 nci
maddesi yürürlükten kaldırılarak Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan
Gülhane Askerî Tıp Akademisinden disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlerin,
diğer yüksek öğretim kurumlarına yatay veya dikey geçiş imkânını engelleyen
düzenlemenin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerde; Millî Savunma Bakanlığı temsilcisi Kanunlar Kararlar Daire
Başkanı, GATA Kanunuyla ilgili olarak uygulamada eksikliklerin çıktığını,
özellikle disiplin hükümleriyle ilgili problemlerin yaşandığını ve bunları
gidermeye yönelik düzenlemelerin getirilmesi amacıyla Tasarının hazırlandığını
ifade etmiştir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yer alan disiplinle
ilgili düzenlemelerin GATA Kanununa uyarlandığını ve bu düzenlemenin yargıda da
kolaylık sağlayacağını belirtmiştir. Bunun yanı sıra Türk Silâhlı Kuvvetleri
bünyesindeki okullarda ilişiği kesilen öğrencilerin diğer yüksek okullarda
öğrencilik hukukunu sürdürmelerinin sağlanmasının demokratik bir düzenleme
olduğunu vurgulamıştır.
YÖK temsilcileri ise,
askerî okullardan disiplin nedeniyle ayrılanlarla, ağır hapis cezası almaları
nedeniyle ayrılanlar açısından 42 nci maddenin korunması, dolayısıyla yatay ve
dikey geçiş imkânından yararlandırılmamaları gerektiğini ifade etmişlerdir.
Komisyon üyelerimiz,
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, çok önemli bir neden olmadıkça okuldan
atmanın esas olmaması gerektiğini, atılsalar bile başka bir kurumda eğitime
devam imkânının sağlanmasının doğru olacağını belirtmişlerdir. Bazı üyelerimiz
ise uzun bir liste ile belirlenen disiplin hükümlerinin öğrenciyi potansiyel
suçlu gibi görmek olduğunu, cezanın esas alındığını gösterdiğini, ayrıntılı
düzenlemelerin hak aramayı zorlaştıracağını, esas olanın eğitim ve ikna olması
gerektiğini, ceza verilse bile cezanın sosyal olandan başlamasını ve bu nedenle
maddenin daha çerçeve şekilde düzenlenmesinin uygun olacağını söylemişlerdir.
Tasarının tümü
üzerindeki görüşmelerden sonra
maddelerine geçilmesi oy birliği ile kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci
maddesinin çok ayrıntılı hükümler içerdiği, adeta yönetmelik hükmü gibi
düzenlendiği, soyut bazı kavramların uygulamada sorun yaratabileceği bu nedenle
bazı düzenlemelerin yönetmeliğe bırakılmasının uygun olacağı üyelerimizce ifade
edilmiştir. Bu eleştirilere cevaben, takdir yetkisinin sınırlandırılması
amacıyla bu düzenlemenin getirildiği, tipiklik ilkesinin artık daha geniş
yorumlandığı, yargının disiplin hükmünü incelerken Kanunda düzenleme olup
olmadığını aradığı, ayrıca tüm bu
uygulamaların yargı denetimine açık olduğu Millî Savunma Bakanlığı
temsilcilerince söylenmiştir.
Bu maddenin, Tasarının
havalesi gereği Esas Komisyon olan Millî Savunma Komisyonunda
olgunlaştırılmasının, suç ve cezalar açısından soyut görülen bazı kavramların
netleştirilmesinin Esas Komisyona önerilmesi Komisyonumuzca kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1 inci maddesi
bu görüşler çerçevesinde Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.
Tasarının Gülhane Askerî
Tıp Akademisi Kanununun 42 nci maddesini yürürlükten kaldıran dolayısıyla
disiplin yoluyla ilişikleri kesilenlere diğer Yükseköğretim Kurumlarına yatay
veya dikey geçiş imkânını getiren 2 nci maddesi Komisyonumuzca oy birliği ile
kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve
yürütmeyi düzenleyen 3 ve 4 üncü maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve
Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği Esas Komisyon olan Millî Savunma Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Garip |
Zekeriya Akıncı |
Mehmet Tomanbay |
|
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Burhan Kılıç |
Ali Aydınlıoğlu |
|
|
Antalya |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Gazalcı |
Ömer Özyılmaz |
|
|
Bursa |
Denizli |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Karslı |
Berhan Şimşek |
Mehmet Sayım Tekelioğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Özcan |
Osman Kılıç |
Mehmet Çiçek |
|
|
Mersin |
Sivas |
Yozgat |
MİLLÎ
EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Millî Savunma Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu 13.1.2004
Esas No. : 1/694
Karar No. :13
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanarak 23.10.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 30.10.2003 tarihinde tali komisyon olarak
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilen 1/694 esas no.lu "Gülhane Askerî Tıp Akademisi
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun
8.1.2004 tarihinde yaptığı 10 uncu birleşiminde Millî Savunma, Maliye, İçişleri
ve Adalet bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı ve Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
2002 yılında yapılan
yasal düzenlemeyle Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hemşirelik Yüksekokulu
öğrencilerinin muvazzaf subay olarak mezun edilmelerine son verildiği ve
bunların sivil statüde hemşire olmalarının sağlandığı, öğrenimleri süresince
ihtiyaçlarının Devlet tarafından karşılanmasının ve bunlara harçlık
verilmesinin ve mezuniyetlerini takiben Türk Silâhlı Kuvvetlerinde Devlet memuru
olarak istihdam edilmelerinin ve öğrenim süreleri kadar mecburi hizmete tâbi olmalarının
düzenlendiği,
Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Hemşirelik Yüksekokulunda okuyan sivil öğrencilerin hangi hallerde
okuldan ilişiklerinin kesileceği ve bunun sonuçları ile tâbi olacakları
disiplin suç ve cezalarının hükme bağlandığı,
Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununun 42 nci maddesinin yürürlükten kaldırılarak; Gülhane Askerî
Tıp Akademisinden disiplin cezaları nedeniyle ilişikleri kesilenlerin, diğer
yükseköğretim kurumlarına yatay ve dikey geçiş imkânının getirildiği,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan
görüşmelerde, Tasarının genel gerekçesinin okunmasının ardından Hükümet adına
yapılan açıklamalarda;
Türk Silâhlı Kuvvetleri
bünyesinde bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinde tıp doktoru ve yüksek
ihtisas yapılan Tıp Akademisi ile Hemşirelik Yüksekokulu olmak üzere iki adet
yükseköğretim kurumu bulunduğu,
Hemşirelik Yüksekokulunun
ilk kurulduğu yıllarda askerî öğrenci alarak bunların teğmen rütbesiyle mezun
edildiği, ancak 2002 yılında çıkarılan 4766 sayılı Kanun ile bu okula sivil
öğrenci alınmaya başlandığı ve bunların Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde
Devlet memuru olarak istihdam edildikleri ve öğrenim süreleri kadar da mecburi
hizmet yükümlülüklerinin bulunduğu,
Tasarı ile bu sivil
öğrenciler için disiplin hükümlerinin kanuna dercedildiği,
Gülhane Askerî Tıp
Akademisindeki disiplin suç ve cezalarının askerî bir kurum olması itibarıyla
Yükseköğretim Kurulu mevzuatından çok daha geniş olduğu, örneğin evliliğin bile
okuldan atılmayı gerektiren bir suç olarak sayıldığı,
Buna benzer disiplin
suçları ile Gülhane Askerî Tıp Akademisinden ayrılanların diğer sivil tıp
fakültelerine yatay ve dikey geçiş yapamadıkları, Tasarı ile bu yasal engelin
ortadan kaldırıldığı,
Yükseköğretim Kurulu disiplin mevzuatına aykırı suçlardan
ayrılanların ise yine yatay ve dikey geçiş yapamayacakları,
Tasarı üzerinde tali
komisyon olarak görev yapan Millî Eğitim Komisyonundaki görüşmelerde, Tasarının
1 inci maddesi için “çok geniş, adeta yönetmelik benzeri bir düzenleme”
şeklinde eleştiriler yöneltildiği, ancak paralel bir düzenlemenin 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununda da bulunması gözönüne alınarak maddenin kabul
edildiği,
İfade edilmiştir.
Tasarının maddeleri
üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Halen eğitim öğretimi
devam eden Hemşirelik Yüksekokulunda mevcut öğrenciler için söz konusu disiplin
hükümlerinin ne şekilde uygulandığı,
Gülhane Askerî Tıp
Akademisinde hem asker hem de doktor olarak eğitim görüldüğü, verilen tıp
eğitiminin seviyesinin de çok yüksek olduğu ve buradan disiplin suçları
nedeniyle ayrılanlara diğer tıp fakültelerine yatay ve dikey geçiş imkânı tanınarak
topluma kazandırılmalarının da çok yerinde olduğu,
Ancak işledikleri
disiplin suçları Yükseköğretim Kurulu mevzuatına da uymayanların bu yatay ve
dikey geçiş imkânına sahip olamayacağına dair bir yasal düzenlemenin Gülhane
Askerî Tıp Akademisi Kanununa da konulup konulamayacağı,
Askerî okullar ile sivil
okullar arasında disiplin bakımından çok büyük fark olmasının tüm dünyada da
normal olduğu, ancak askerî okullardan disiplin yoluyla ayrılanların önlerinin
kapanmaması gerektiği ve bunları topluma kazandıracak şekilde davranılmasının
yerinde olduğu,
Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Tıp Fakültesinin ilk kuruluş yıllarında buradaki tıp öğrencilerinin
diğer sivil tıp fakültelerinde öğrenim gördükleri, o tarihteki uygulamalarda da
bu şekilde katı disiplin hükümlerinin bulunup bulunmadığı,
Şeklinde soru ve görüşler
dile getirilmiştir.
Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
Halen Hemşirelik
Yüksekokulunda öğrenim görenler için bu disiplin hükümlerinin yönetmelik ile
uygulandığı, bu disiplin hükümlerinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda
olduğu gibi kanun hükmü haline getirildiği,
Askerî ve sivil
okullardaki disiplin hükümlerinin aynı olmasının mümkün olmadığı, Yükseköğretim
Kurulu ile ilgili bir düzenlemenin Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununa
konulmasının uygun olmayacağı, kaldı ki Yükseköğretim Kurulu disiplin
mevzuatına da aykırı bir disiplin suçuyla Gülhane Askerî Tıp Akademisi ile
ilişiği kesilen birinin zaten diğer sivil yükseköğretim kurumlarına yatay ve
dikey geçiş imkânının olmadığı ve bunun başta da ifade edildiği,
Gülhane Askerî Tıp
Akademisinin ilk kuruluş yıllarında askerî tıp öğrencilerinin sivil tıp
fakültelerinde öğrenim gördükleri tarihlerde de bu disiplin hükümlerinin
uygulandığı,
Belirtilmiştir.
Tasarının birinci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının ikinci maddesi
alınan redaksiyon yetkisi dahilinde, " 2955 sayılı Kanunun 42 nci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır." şeklinde kanun tekniğine uygun olarak
değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyaeddin Yağcı |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Adana |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Asım Kulak |
Mahmut Koçak |
Osman Akman |
|
|
Bartın |
Afyon |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ensar Öğüt |
Sedat Pekel |
Niyazi Pakyürek |
|
|
Ardahan |
Balıkesir |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Küçükaşık |
Osman Nuri Filiz |
Mehmet Fehmi Uyanık |
|
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muhsin Koçyiğit |
Fahri Keskin |
Mehmet Vedat Yücesan |
|
|
Diyarbakır |
Eskişehir |
Eskişehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İnci Özdemir |
Erdal Karademir |
Murat Yılmazer |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kırıkkale |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 17.11.1983
tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu-nun 45 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 45. - Gülhane
Askerî Tıp Akade-misine bağlı yükseköğretim kurumlarına alınan her öğrenciye
disiplin notu verilir. Hangi suç ve cezalar için disiplin notundan ne miktar
düşüleceği, yönetmelikte gösterilir.
Gülhane Askerî Tıp
Akademisine bağlı Tıp Fakültesi öğrencilerinin okuldan çıkma ve çıkarılmaları
ile çıkarılanlar hakkında yapı-lacak işlemler, 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanunu hükümlerine göre yapılır. Ayrıca, intibak eğitimi
başlangıcından itibaren bir ay içinde askerî öğrenci niteliğini
kazana-madıkları anlaşılanlar, bu konuda yürürlüğe konulacak yönetmelikte
belirlenecek esaslar dahilinde okuldan çıkarılırlar.
Lisans düzeyindeki diğer
yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerden on sekiz yaşını
tamamlayanlar kendi istekleriyle, tamamlamayanlar ise velilerinin isteğiyle
okuldan çıkabilirler. Aşağıdaki hallerde ise bu öğrenciler hakkında
yükseköğretim kurumundan çıkarma işlemi yapılır:
a) Öğrenciye verilen
disiplin notunu kaybedenler,
b) Yönetmelikte
belirtilecek esaslar dahilinde öğrenci niteliğini kaybettiklerine dair yüksek
disiplin kurulunca haklarında karar verilenler,
c) Süresi içinde eğitim
ve öğrenimlerini tamamlayamayanlar,
d) Sağlık kurulları
tarafından verilecek raporlara dayalı olarak sağlık durumları bakı-mından
öğrenimine devam imkânı kalmayanlar,
e) Giriş ile ilgili
nitelikleri taşımadıkları öğrenim sırasında anlaşılanlar veya öğrenim süresi
içinde bu nitelikleri değişenler,
f) Öğrenim süresi içinde
evlenenler,
g) Taksirli suçlar hariç
olmak üzere ağır hapis veya üç aydan fazla hapis cezasına hüküm giyenler.
Devletin şahsiyetine
karşı işlenen suçlar ile 25.7.1951 tarihli ve 5816 sayılı Atatürk Aleyhine
İşlenen Suçlar Hakkında Kanunda belirtilen suçlar ve rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan
yere yemin, suç tasnii, ırza geçmek, sarkıntılık, kız, kadın ve erkek kaçırmak,
fuhşiyata tahrik, gayri tabiî muka-renet gibi yüz kızartıcı veya şeref ve
haysiyeti kırıcı suçtan veya kaçakçılık suçlarından biriyle hükümlülük halinde
üçüncü fıkranın (g) bendinde öngörülen süre koşulu aranmaz.
Tıp Fakültesi öğrencileri
hariç olmak üzere, lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim
gören öğrencilere uygulanacak disiplin cezaları ve ceza uygula-nacak fiil ve
haller aşağıda belirtilmiştir:
a) Uyarma, öğrenciye
davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesi olup,
uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır;
1) Yükseköğretim kurumu
içinde uyulması gereken kurallara karşı kayıtsızlık göstermek veya düzensiz
davranmak,
2) Özürsüz veya izinsiz
olarak bulunması gereken yere geç gelmek, erken ayrılmak veya terk etmek,
3) Usulsüz müracaat veya
şikâyette bulunmak,
4) Öğrencilik sıfatına
yakışmayan tutum ve davranışlarda bulunmak.
b) Kınama, öğrenciye
davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesi olup, kınama cezasını
gerektiren fiil ve haller şunlardır;
1) Yükseköğretim kurumu
içerisinde, emir ve talimatlarla belirtilen kurallara kusurlu davranışları ile
ihlal etmek,
2) Verilen emirlerin tam
ve zamanında yapılmasında, resmî belge, araç ve gereçlerin korunmasında
kayıtsız davranmak,
3) Genel ahlâk ve edep
dışı davranışlarda bulunmak.
c) İzinsizlik, öğrencinin
izin zamanlarında iki ilâ on gün (dahil) arasındaki bir süre ile yükseköğretim
kurumunun dışına çıkmasının yasaklanması olup, izinsizlik cezasını gerektiren
fiil ve haller şunlardır;
1) Yükseköğretim kurumu
içinde emir ve talimatlarla belirlenen kuralları kasıtlı olarak ihlal etmek,
2) Yükseköğretim
kurumunun huzur, sükûn ve çalışma düzenini bozmak,
3) Kasıt veya ihmalle
verilen emirleri tam ve zamanında yapmamak,
4) Amirlerine hal ve
hareketleri ile saygısız davranmak,
5) Devlete ait resmî
belge, araç ve gereç ve benzeri eşyayı kaybetmek, kasıtlı olarak tahrip etmek
veya özel maksatla kullanmak,
6) Bilerek doğruyu
söylememek,
7) Kurumu izinsiz terk
etmek veya izin süresini geçirmek,
8) Alkollü içecek
bulundurmak veya kullanmak,
9) Arkadaşları veya
yükseköğretim kuru-munun diğer personeli arasında söz ve fiilleri ile
hoşnutsuzluk yaratmak,
10) Yasaklanan yerlere
gitmek,
11) Yasak edilen her
türlü yayını okumak veya bulundurmak,
12) Toplu şikâyet veya
müracaatta bulunmak,
13) Kopya çekmek.
d) Yükseköğretim
kurumundan çıkarma, öğrencinin, bir daha hiçbir şekilde askerî yükseköğretim
kurumlarına alınmamak üzere öğrencilikten çıkarılması olup, öğrencilikten
çıkarmayı gerektiren fiil ve haller şunlardır;
1) Tutum ve davranışları
ile yasa dışı siyasî, irticaî, bölücü, ideolojik görüşleri benimsemek veya bu
gibi faaliyetlere karışmak,
2) Uyuşturucu madde
kullanmak, bulundurmak veya ticaretini yapmak,
3) Kumar oynamak,
4) İzinsiz dernek ve
benzeri kuruluşlar kurmak veya bunlara üye olmak,
5) Sınavlara, derslere,
stajlara kendi yerine başkasını sokmak veya başkasının yerine girmek,
6) Ders veya sınavların
yapılmasına herhangi bir şekilde engel olmak,
7) Genel ahlâka aykırı,
edep dışı, yüz kızartıcı ve utanç verici hareketlerde bulunmak,
8) Türk Silâhlı
Kuvvetleri öğrenciliği sıfatına, itibar, onur ve şerefine aykırı davranışlarda
bulunmak.
Yukarıdaki sebeplerden
ötürü okuldan çıkarılmalarına karar verilenler, kararın kesinleşmesine kadar
Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı tarafından okuldan uzaklaştırılabilir.
Tıp Fakültesi öğrencileri
hariç olmak üzere, lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim
gören öğrencilerden, sağlık durumu nedeniyle okuldan çıkarılanlar dışında,
diğer nedenler ile okuldan ayrılanlara veya ilişikleri kesilenlere, kendileri
için Devlet tarafından yapılan masraflar faizi ile birlikte ödettirilir.
Gülhane Askerî Tıp
Fakültesinden 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu gereğince ve
lisans düzeyindeki diğer yükseköğretim kurumlarından bu maddede belirtilen
nedenlerle okuldan çıkarılanlar veya çıkanlar, hiçbir şekilde başka askerî
yükseköğretim kurumlarına alınmazlar ve Türk Silâhlı Kuvvetlerinde istihdam
edilmezler. 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111
sayılı Askerlik Kanunu hükümleri saklıdır. Bu öğrencilerin kimlikleri; ilgili
yükseköğretim kurumlarına, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına, emniyet makamları
ve kendi askerlik şubelerine alınan çıkarma kararı ile birlikte bildirilir.”
MADDE 2. - 17.11.1983
tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanu-nunun 42 nci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - 2955 sayılı
Kanunun 42 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|