Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 390)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Slovenya Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Karayolu ile İlgili UluslararasıYolcu ve Yük Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu
Raporu (1/711)
Not : Tasarı Başkanlıkça, Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
9.12.2003 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-737/5398 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 30.10.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Slovenya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Karayolu ile
İlgiliUluslararası Yolcu ve Yük Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Ülkemiz ile 51 ülke
arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
Türkiye ile Slovenya
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının yürürlüğe girmesi
ile iki ülke arasında ve üzerlerinden transit olarak yapılmakta olan
karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığı, belli düzenlemeler içerisinde cereyan
edecek, bu alanda sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için
başvurulabilecek bir mevzuat mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcular, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Türkiye ile Slovenya
arasında imzalanan “Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın TBMM’ce
onaylanarak yürürlüğe girmesinin, karayolu taşımacılığımıza olumlu katkılarının
olacağı düşünülmektedir.
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri
Komisyonu |
20.2.2004 |
|
|
Esas No.
: 1/711 |
|
|
|
Karar No.
: 192 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Slovenya Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Karayolu ile İlgili Uluslararası Yolcu ve Yük Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 19 Şubat 2004 tarihli 32 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
İki ülke arasında ve üzerlerinden transit olarak yapılmakta olan
karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığına belli düzenlemeler getiren ve ihtilaf
halinde başvurulabilecek mevzuatı belirleyen Anlaşma, Komisyonumuzca
benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Antalya |
Ankara |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
M. İhsan Arslan |
|
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Süleyman Gündüz |
|
Öner Ergenç |
|
|
Sakarya |
|
Siirt |
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE SLOVENYA CUMHURİYETİ HÜKÜ-METİ ARASINDA KARAYOLU İLE İLGİLİ ULUSLARARASI YOLCU VE YÜK TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 11 Haziran
2002 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Slovenya
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Karayolu ile İlgili Uluslararası Yolcu ve Yük
Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE SLOVENYA CUMHURİYETİ HÜKÜ-METİ ARASINDA KARAYOLU İLE İLGİLİ ULUSLARARASI YOLCU VE YÜK TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K.
Unakıtan |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
K. Tüzmen |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı V. |
|
|
S. Güçlü |
K. Tüzmen |
M. A.
Şahin |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
R. Akdağ |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE SLOVENYA CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ARASINDA KARAYOLU İLE İLGİLİ
ULUSLARARASI YOLCU VE YÜK
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ve Slovenya Cumhuriyeti,
Ülkeleri arasındaki
ticaret ve ekonomik ilişkilerin gelişmesine katkıda bulunma arzusu ile,
Pazar ekonomisi
çerçevesinde karayolu taşımacılığında işbirliğinin artırılması kararı ile,
Çevre ve insanların
korunması, enerjinin rasyonel kullanımı, karayolu güvenliği ve sürücülerin
çalışma şartlarının iyileştirilmesi ile ilgilenerek,
Çok modelli taşımacılığın
geliştirilmesini amaçlayarak;
Bir kara taşımacılığı
anlaşmasının karşılıklı avantaj ve çıkarlarını hatırlayarak, aşağıda belirtilen
konularda anlaşmışlardır.
BÖLÜM I- GENEL ŞARTLAR
Madde 1
Kapsam
1- Bu Anlaşmanın
şartları, Âkit Taraf topraklarında kayıtlı taşıtlarla, bir Âkit Taraf
topraklarına veya topraklarından ve diğer Âkit Taraf Toprakları üzerinden
transit uluslararası yolcu ve yük taşımacılığına uygulanır.
2- Bu Anlaşma, ne iki
tarafın diğer uluslararası taahhütlerinden doğan haklarını ve yükümlülüklerini
ne de Avrupa Birliği ve üye olmayan devletler arasındaki anlaşmalar veya Avrupa
Birliği kanunlarını etkilemez.
Madde 2
Tanımlar
Bu Anlaşma’da;
1- “Taşımacı” terimi;
Âkit Tarafların birinde
yerleşik yolcu ve eşya taşımaya yetkili kılınmış ve yolcu veya eşya
taşımacılığı faaliyetlerini yürütmek için kayıtlı gerçek ve tüzel kişiyi ifade
eder.
2- “Taşıt” terimi; Âkit Taraflardan birinin topraklarında kayıtlı ve
yolcu veya yük taşımacılığına uygun olarak yapılan ve techiz edilen bir motorlu
taşıtı ifade eder.
3- “Tescil” terimi; Âkit Tarafın bir yetkili idaresince taşıta verilen
tanımlama numarasını (tescil plakası) ifade eder.
4- “Taşımacılık” terimi; taşıt, römork veya yarı römork seyahatin bir
kısmını tren veya gemi ile yapmış olsa bile bir taşıtın boş veya dolu olarak
seyrini ifade eder.
5- “Kabotaj” terimi; bir Âkit Tarafın taşımacısı tarafından yolcu veya
yükün diğer Âkit Taraf toprakları içinde bir yerden bir yere taşınmasını ifade
eder.
6- “Kombine taşımacılık” taşıt, römork veya yarı römork, hareketli
kasa, çekici veya çekicisiz konteyner ile seyahatin başlangıç veya son ayağında
mümkün olan en kısa karayolu üzerinden ve seyahatin bir bölümünün demiryolu,
deniz veya iç sularda yapılması sureti ile yük taşımacılığını ifade eder.
7- “Bir Âkit Taraf toprakları” zikredildikleri sıra ile Türkiye
Cumhuriyeti toprakları ve Slovenya Cumhuriyeti topraklarını ifade eder.
8- “Yerleşim ülkesi” taşımacının yerleşik olduğu ve aracın kayıtlı
olduğu bir Âkit Taraf toprağını ifade
eder.
9- “Ev sahibi ülke” taşımacının yerleşik olmadığı ve taşımacının
aracın kayıtlı olmadan faaliyet gösterdiği Âkit Taraf topraklarını ifade eder.
10- “Otobüs ve otokar” Âkit Taraflardan birinin topraklarında kayıtlı
olan ve yapımları ve teçhizat özellikleri ile sürücü dahil sekiz kişiden fazla
yolcu taşımaya uygun olan ve bu amaca uygun olarak dizaynlanmış taşıtları ifade
eder.
11- “Düzenli yolcu servisi” önceden hazırlanmış ve ilân edilmiş bir
zaman ve ücret tarifesine uygun olarak belirli bir güzergâh üzerinde iki ülke
arasında veya üzerinden transit yolcu taşıyan bir servisi ifade eder. Yolcular
önceden kararlaştırılan durak noktalarından güzergâha göre bindirilir veya
indirilir.
12- “Mekik servis” önceden oluşturulmuş yolcu gruplarının, tekrarlanan
dışarı çıkış ve dönüş seyahatlerinde tek bir hareket noktasından alınıp tek bir
varış noktasına taşınmasını ifade eder. Dışarı seyahati yapan yolculardan
oluşan her bir grup, sonraki bir seyahatte aynı hareket yerine geri taşınır.
Hareket ve varış yeri sırasıyla seyahatin başladığı ve seyahatin sona erdiği
yer anlamındadır. İlaveten her bir durumda çevre yerleşimi 50 km çapındadır.
Bir mekik servise,
yolcuların varış yerinde ve gerektiğinde seyahat esnasında yerleşimi de
dahildir.
İlk dönüş seyahati ile
son gidiş seyahati boş olarak yapılır.
13- “Arızi servisler” düzenli yolcu servisi ve mekik servis tanımına
girmeyen bir servisi ifade eder. Servisin sıklığı veya sayısı servislerin bir
arızi bir servis olarak sınıflandırılmasını etkilemez.
14- “Kontrol belgesi” ASOR Anlaşmasındaki belirtilen örneğe uygun
otobüs yolcu manifestosunu ifade eder.
BÖLÜM II- YOLCU TAŞIMACILIĞI
Madde 3
Düzenli Servisler
1- Otobüs ile yapılan
düzenli servisler, hareket, varış veya transit ülkesinin yetkili idaresi
tarafından izin verilmesi sistemine tâbidir.
2- İzin belgesi
başvurusu, taşımacının yerleşik olduğu ülkenin yetkili idaresine yapılmalıdır.
Eğer idare başvuruyu onaylarsa, izin diğer Âkit Tarafın yetkili idaresine
bildirilir.
Burada 14. Maddede
oluşturulan Karma Komisyon, izin başvurusu şeklini ve gerekli destekleyici
belgeleri kararlaştırır.
3- İzin belgeleri Âkit
Tarafların yetkili idarelerince ortak karar ile verilir.
Bir izin belgesinin
verilmesi veya reddedilmesi ile ilgili karar 3 ay içinde verilir.
İzin belgeleri maksimum 5
yıl geçerlidir. İzin belgesi, araçların uymak zorunda olduğu güvenlik ve çevre
standartları dahil işletme koşullarını belirler.
4- Çalışma şartlarındaki
değişiklikler ve servis iptali bu maddenin 2 ve 3. paragraflarında belirtilen
prosedür altında kararlaştırılır.
Artık taşımayla ilgili
bir talep mevcut değilse, taşımacı izin belgesini veren yetkili idareye ve
müşterilere üç ay önce bildirerek servisi iptal edebilir. Yetkili idareler
başvuruyu aldıktan sonra başvuru hakkında üç ay içinde karar verecektir.
Madde 4
Arızi ve Mekik Servisler
1- Otobüs veya otokar ile
yapılan mekik ve arızi servisler kalkış, varış ve transit ülkesindeki yetkili
idarelerce hazırlanan izin veya geçiş belgesi sistemine tâbidir.
2- Paragraf 1 haricinde,
aşağıdaki listede belirtilen servisler, ev sahibi ülkenin topraklarında
herhangi bir izin veya geçiş belgesi sisteminden muaf tutulur.
a) Seyahat boyunca aynı
yolcu grubunun aynı araçla taşındığı ve hareket yerine götürüldüğü kapalı-kapı
turları;
b) Çıkış seyahati dolu ve
geri dönüş seyahatini boş olarak yapan servisler,
c) Dışarı seyahatini boş
ve geri dönüş seyahatini dolu olarak yapan ve kontrol belgesine uygun olarak
yolcuların daha önceden aynı taşımacı ile götürüldükleri Âkit Taraf
topraklarından tekrar alınıp, yerleşik bulundukları ülkeye taşınmaları şartı
ile yapılan servisler.
3- Özel bir izin belgesi
verilmediği sürece, serbestleştirilmiş servis seyahatlerinde yolcu alınmasına
izin verilmez.
Madde 14 altında
oluşturulan Karma Komisyon arızi ve mekik servislerin diğer kategorilerini de
izin belgeleri muafiyetine dahil edebilir.
4- İzin veya geçiş
belgesi başvurusu ev sahibi ülkenin yetkili idaresine yapılmalıdır.
Madde 14’de belirtilen
Karma Komisyon izin veya geçiş belgesi başvuru şeklini ve gerekli destekleyici
belgeleri kararlaştırır.
Bir geçiş veya izin
belgesi verilmesi veya reddedilmesi kararı bir ay içinde alınacaktır.
5- İzin veya geçiş
belgesinden muaf olan ve otobüs veya otokar kullanarak işletilen arızi ve mekik
servisler kontrol belgesi kapsamı altında yapılmalıdır. Kontrol belgesinin
kapsamı ve kullanım koşulları 14. Maddede belirtilen Karma Komisyonca
belirlenir.
Madde 5
Yolcu Servisleri Genel Şartları
1- Taşımacılık geçiş
belgeleri diğer taşımacılara devredilemez.
2- Kabotaj servisi
işletilmesi yasaktır. Sadece bir yolcu grubunu aynı taşımacı tarafından
yerleşim yerine götürmek üzere düzenlenen yerel seyahatler yetkili idarece
onaylanması ve yolcu manifestosu ile giriş yapılması şartı ile kabotaj servisi
olarak tanımlanmaz.
BÖLÜM III- YÜK TAŞIMACILIĞI
Madde 6
Geçiş Belgesi Sistemi
1- Âkit Taraf
topraklarında yerleşik taşımacı, geçiş belgesi sistemi altında diğer Âkit Taraf
topraklarında aşağıda belirtilenleri üstlenebilir;
a) İki Âkit Taraf
toprakları arasındaki taşımacılık;
b) Seyahatin yerleşik
olunan ülkeyi de kapsaması şartı ile diğer Âkit Taraf toprakları içinde bir
nokta ile üçüncü ülke toprakları içinde bir nokta arasında taşımacılık;
Bu kısıtlama boş taşıt
seyirlerini kapsamaz;
c) Transit taşımacılık.
2- Kabotaja sadece ev
sahibi ülkenin özel izni ile izin verilir.
Madde 7
Geçiş Belgesi Taleplerinden Muafiyet
1- Madde 6’ya istisna
olarak aşağıda belirtilen taşımacılık kategorileri geçiş belgesi şartından
muaftır.
a) Toplam izin verilen
dolu ağırlığı (TPLW) treyler dahil 6 tonu aşmayan veya izin verilen yükün
ağırlığı treyler dahil 3.5 tonu aşmayan araçlarla taşımacılık,
b) Hava taşıma
güzergâhlarının değiştirilmesi halinde hava limanlarına veya hava limanlarından
arızi taşımacılık,
c) Bozulmuş veya hasara
uğramış taşıtlar ile tamir araçlarının taşınması,
d) Diğer bir ülkede
bozulan bir aracın yerine boş olarak gönderilen bir yük aracı ve onarımdan
sonra onarılan aracın boş olarak geri dönüşü,
e) Gemiler ve havayolu
araçları için erzak ve yedek parçaların taşınması,
f) Acil durumlar için
gerek duyulan ve özellikle insanî yardım ve tabiî afetler için tıbbî malzeme ve
teçhizat taşınması,
g) Ticarî olmayan
amaçlarla veya sanat, fuar ve sergi malzemeleri taşımacılığı,
h) Müzik, tiyatro,
sinema, fuar ve sirk, spor faaliyetleri ve radyo programları ve eğlence
yerlerine/den, televizyon, film ve radyo çekimleri için aksesuar, teçhizat ve
hayvanların ticarî olmayan amaçla taşınması,
i) Özel personel ve
ekiple, kuruluşlar tarafından taşınan ev eşyaları taşınması,
j) Cenaze taşımacılığı,
k) Posta taşımacılığı,
2- Madde 14’de belirtilen
karma komisyon talep edilen izin belgesinden muaf tutulan taşımacılık
kategorileri listesine ilave veya çıkarma yapabilir.
Madde 8
Yük Taşımacılığı İçin Genel Şartlar
1- Her yıl iki Âkit
Tarafın yetkili idareleri kararlaştırılan sayıda boş geçiş belgesi formu teati
edeceklerdir.
Yük taşımacılığı geçiş
belgeleri her takvim yılının başlangıcından itibaren 13 ay geçerli olacaktır.
2- Geçiş belgeleri
devredilemez.
3- Geçiş belgeleri bir
anda sadece bir araçta kullanılabilir. Araçlar terkibi için geçiş belgesinin
verilmesi veya muafiyetinde motorlu araç ana faktördür.
4- Madde 14’de belirtilen
Karma Komisyon geçiş belgesi kullanımını düzenleyen diğer koşulları,
kategorisini ve kotasını saptar.
5- Evsahibi ülkenin
yetkili idaresince özel izin belgesi verilmesi haricinde kabotaj servisi
işletilmesi yasaktır.
BÖLÜM IV- GENEL ŞARTLAR
Madde 9
Vergi Hükümleri
1- Bu Anlaşma şartları
altında bir Âkit Taraf topraklarında kayıtlı bir taşıtın diğer Âkit Taraf
topraklarında geçici olarak yaptığı taşımacılık faaliyeti, aracın işletilmesi,
kaydı, sahipliğiyle ilgili tüm vergilerden muaftır.
2- Taşıtın çalışması için
gerekli olan ve imalatçı firmaca konulan sabit deposundaki yakıt ve motorlu
taşıtın seyri için gerekli yağlar, ilgili gümrük mevzuatına taşımacının uyması
şartıyla evsahibi ülkenin topraklarında tüm ithal vergilerinden muaftır.
3- Bu Anlaşma şartları
altında yapılan taşımacılık, ev sahibi ülkedeki köprü veya karayolu şebekesinin
kullanımı için alınan ücretler, geçiş ücreti ve karayolu kullanım ücretlerine
(ton km olarak ifade edilen) tâbidir. Geçiş ücretleri her iki Âkit Tarafın
taşımacılarından ayırım gözetmeksizin alınır.
Madde 10
Ağırlık ve Boyutlar
1- Taşıtların izin
verilen maksimum ağırlık, dingil ağırlığı ve boyutları evsahibi ülkede
yürürlükte olan üst sınırları ve tescil belgelerinde belirtilen sınırları
aşamaz.
2- Ev sahibi ülkede
ağırlık ve boyutları izin verilen üst sınırları aşan taşıtların kullanımına
sadece önceden bir özel izin başvurusu ile izin verilir.
Madde 11
Teçhizat ve Diğer Özellikler
1- Araçlarda personelin
sürüş ve dinlenme sürelerini izlemek için kullanılan teçhizat AETR Anlaşması
hükümlerine uygun olmalıdır.
2- Bu Anlaşma
çerçevesinde, Âkit Taraflar güvenlik ve emisyon standartlarını tam olarak
karşılayan araç kullanımını teşvik etmelidir.
Madde 14’de belirtilen
Karma Komisyon kotaya ve serbestleşmeye karar verirken en modern güvenlik ve
emisyon standartlarına uyan taşıtlara daha lütufkâr davranabilir.
Madde 12
Kontrol
İki Âkit Taraf arasında
yapılan ikili anlaşmalar veya ulusal kanun altında istenen izin belgeleri,
yetki belgeleri, kontrol dokümanları ve diğer dokümanların araçta
bulundurulması ve kontrol görevlilerince istendiğinde gösterilmesi zorunludur.
Burada Madde 14 altında oluşturulan Karma Komisyon doküman modelini
kararlaştıracaktır.
Madde 13
Taşımacıların Yükümlülükleri ve Cezalar
1- Bir Âkit Tarafın
taşımacısı ve araç personeli diğer Âkit Tarafın topraklarında iken o ülkede
yürürlükte olan kanun ve yönetmeliklere uymalıdır.
2- Bir Âkit Tarafın
taşımacısı tarafından bu Anlaşmanın şartlarının ihlâli halinde, ihlâlin
yapıldığı topraklardaki Âkit Taraf kendi yasal muamelelerine dokunmaksızın
kendi ulusal kanununda şart koşulan adımları atacak olan diğer Âkit Tarafa
ihlâli bildirecektir. Özellikle ciddî durumlarda taşıtın kayıtlı olduğu ülkenin
yetkili idaresinin kararını beklerken evsahibi ülkenin yetkili idaresi geçici
olarak geçişi yasaklayabilir. Âkit Taraflar karşılıklı olarak alınan kararları
birbirlerine bildireceklerdir.
Madde 14
İşbirliği ve Karma Komisyon
1- Âkit Tarafların
yetkili idareleri bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ve uygulanması için gerekli
adımları atacaklardır ve birbirlerine herhangi bir yararlı bilgiyi
ileteceklerdir. Yetkili idareler bu Anlaşmanın uygulanmasını etkileyecek
herhangi bir ulusal kanun değişikliğini karşılıklı olarak birbirlerine
bildireceklerdir. Yetkili idareler bu Anlaşmanın uygulanmasında birbirlerine
karşılıklı olarak yardımcı olacaklardır.
Âkit Taraflar arasında
işbirliği çerçevesinde verilen özel bilgiler gizli olacak ve verilen bilgi
karşılıklı haberleşme nedeni dışında herhangi bir amaçla kullanılamayacaktır.
2- Bu Anlaşmanın yerine
getirilmesi ve Anlaşma ile ilgili konuların ele alınması için Âkit Taraflar bir
Karma Komisyon oluşturacaklardır.
3- Her iki Âkit Taraf,
taşımacılığın serbestleştirilmesi için gayret göstereceklerdir. Bu konuda,
Karma Komisyon hangi taşımacılık şekillerinin izne tâbi tutulmaması kararını
alabilir.
BÖLÜM V- SON HÜKÜMLER
Madde 15
Anlaşmanın Yürürlüğe Girmesi ve Süresi
1- Bu Anlaşma, Âkit
Tarafların uluslararası anlaşmaların yürürlüğe girmesi ile ilgili yasal
koşulları yerine getirildiğinin diğer Âkit Tarafa bildirmeleri ile yürürlüğe
girer.
2- Bu Anlaşma süresiz
olarak yürürlükte kalacaktır ve takvim yılının bitiminden üç ay önceden geç olmamak üzere, Âkit Taraflardan
herhangi biri, yazılı olarak diğer Âkit Tarafa bildirerek bu Anlaşmayı iptal
edebilir.
Bu Anlaşma İngilizce iki
orijinal nüsha olarak 11 Haziran 2002 tarihinde Ankara’da imzalanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti Slovenya Cumhuriyeti Hükümeti
Adına Adına