Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 276)

 

Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm

Komisyonu Raporu (1/687)

 

                                                

Not :Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına

        havale edilmiştir.

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

13.10.2003

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-725/4571

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 13.10.2003 tarihinde kararlaştırılan “Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemizde, insan ve mal naklî işlerinin büyük bir ekseriyeti karayolu ile gerçekleştirilmekte olmasına rağmen, sosyo-ekonomik yönden ileri sayılan ülkeler ile kıyaslandığında, ülkemizdeki karayolu alt yapısının yetersiz olduğu görülmektedir. Karayolu trafiği ile ilgili olarak mal ve can emniyeti bakımından ülkemizde çok önemli problemler yaşandığı da bilinmekte olup; sağlıklı bir karayolu ağının gerçekleştirilmesi yaşanan bu problemleri azaltacak, böylece daha süratli ve güvenli bir ulaşımın temini de, ülkemizin sosyo-ekonomik yönden gelişip kalkınmasına büyük katkıda bulunacaktır.

Diğer taraftan, karayolu yapımı bakımından böyle bir ihtiyaç bulunduğu halde, karayolu yapımı ile görevli kamu kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünün makine, ekipman ve personel yetersizliği sebebiyle karayolu yapımında istenen seviyede yapım gerçekleştiremediği; buna karşılık, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının makine ve ekipman parkı ile bazı personelinin âtıl durumda bulunduğu gözlemlenmektedir.

Yapılan değerlendirmelere göre, ülkemizin yaklaşık olarak onbeşbin kilometre uzunluğunda bölünmüş yol yapımına ihtiyacı bulunmaktadır. Bu ihtiyacın karşılanmasının, her bakımdan faydalı olacağı da tartışmasızdır.

Ülkemizin ihtiyacı olan bölünmüş yol yapımı çalışmalarının hızlandırılması için, karayolu yapımı ile görevli kamu kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilecek bölünmüş yol yapımı işlerine diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca makine, ekipman ve personel desteği sağlanması, madde ve insan gücünde tasarruf, kamu kurumları arasında koordinasyon sağlanması prensipleri, hizmetin gerekleri ve kamu yararı bakımından faydalı ve gerekli görülmektedir.

Kanun Tasarısı yukarıda belirtilen amaçlarla hazırlanmış bulunmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; Kanunun amacının, ülkemizin ihtiyacı olan onbeşbin kilometre bölünmüş yol yapımı ile ilgili hizmetlerin görülmesini hızlandırmak olduğu ifade edilmektedir.

Ayrıca Kanunun, bölünmüş yol yapımı ile ilgili hizmetlerin görülmesini hızlandırmak üzere, Karayolları Genel Müdürlüğünce ihtiyaç duyulacak her türlü makine ve ekipmanın tahsisi, bunların giderleri ve bölünmüş yol yapımı hizmetlerinde çalıştırılacak personelin temini ve malî ve sosyal hakları ile ilgili usûl ve esasları kapsadığı öngörülmektedir.

Madde 2. - Madde ile, Kanunda geçen bazı ibarelerin Kanunun uygulanması bakımından hangi anlamda kullanıldığı belirtilmektedir.

Madde 3. - Madde ile; kaynakta tasarruf prensibi gözetilerek bölünmüş yol yapımında ihtiyaç duyulan her türlü makine ve ekipmanın, kamu kurum ve kuruluşlarınca Karayolları Genel Müdürlüğü emrine geçici olarak tahsis edileceği öngörülmekte; bu tahsisin usûlü ve bunlar ile ilgili ikmal, bakım ve onarım işlerinin esas itibarıyla Genel Müdürlük tarafından yapılacağı veya yaptırılacağı hükme bağlanmaktadır. Ayrıca, bu hususta gerektiğinde il özel idarelerinin ve ilgili kamu kurum ve kuruluşların stoklarına ve imkânlarına başvurulabileceği belirtilmektedir.

Madde 4. - Madde ile, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personelin ihtiyaç duyulması halinde Karayolları Genel Müdürlüğü emrinde geçici olarak görevlendirilebileceği belirtilmektedir.

Madde 5. - Madde ile; bölünmüş yol yapım işleri için Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde geçici olarak personel görevlendirilmesinde geçerli olacak esaslar sayılmakta, hangi usûle göre ve hangi yetkili tarafından görevlendirme yapılacağı, görevlendirmenin süresi ve bu sürenin gerektiğinde uzatılması, personelin, aslî görev veya kariyerinin geçici görevlendirme sırasında dikkate alınacağı, geçici olarak görevlendirildiği işin dışında çalıştırılamayacağı, görevlendirilen personelin uymakla mükellef olduğu hususlar ile görevlendirmenin maksadına uygun olmadığı anlaşılan personelin Genel Müdürlükteki geçici görevine son verileceği hükme bağlanmaktadır.

Madde 6. - Madde ile, görevlendirilen personelin aylık, ücret ve diğer her türlü malî ve sosyal haklarının ne suretle sağlanacağı, Genel Müdürlük emrinde görevlendirilen bu personele geçici görev yaptıkları süre için fazla çalışma ücreti ödenmesi öngörülmekte ve bu hususta Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kuruluna yetki tanınmaktadır.

Bölünmüş yol yapımı işinin âciliyeti gözetilerek, bu Kanuna göre görevlendirilen işçilerin vardiya usûlü ile çalıştırılabilmeleri, ihtiyaç duyulması halinde bunlara fazla çalışma yaptırılabileceği, bu durumda fazla çalışma ücretlerinin il özel idarelerince karşılanacağı hükme bağlanmakta ve böylece bölünmüş yol yapımına mahallî kaynakların katkı sağlaması amaçlanmaktadır.

Madde 7. - Bölünmüş yol yapımı ile ilgili çalışmaların yatırım programına alınabilmesi için kamulaştırma, etüt-proje, ÇED raporları ile fizibilite raporlarının Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına sunulması gerekmektedir. Ancak, bölünmüş yol yapımı çalışmalarına ivedi olarak başlanması nedeniyle ve bunların hazırlanması zaman alacağından, madde ile, bölünmüş yol yapımı ile ilgili yatırım harcamalarının, yukarıda belirtilen raporlar aranmaksızın yatırım programına doğrudan alınması öngörülmektedir. Böylece bölünmüş yol yapımı ile ilgili çalışmalar hızlanacaktır. Bu durum projenin gerçekleşmesinde hayatî önem arz etmektedir.

Geçici Madde 1. - Madde ile, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanmış ve halen devam etmekte olan bölünmüş yollar ile ilgili iş ve işlemler hakkında da bu Kanun hükümlerinin uygulanacağı hükme bağlanmaktadır.

Madde 8. - Yürürlük maddesidir.

Madde 9. - Yürütme maddesidir.

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

 

 

Turizm Komisyonu

10.11.2003

 

Esas No. : 1/687

 

 

Karar No. : 46

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 20.10.2003 tarihinde tali olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas olarak da Komisyonumuza havale edilen "Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 4.11.2003 tarihli 19 ve 6.11.2003 tarihli 20 nci birleşimlerinde Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen (19. Birleşim), Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener (20. Birleşim), Maliye ve İçişleri Bakanlıkları ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Devlet Personel Başkanlıkları temsilcilerinin de katılımları ile incelenip görüşüldü.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Ülkemizde, insan ve mal nakli işlerinin büyük bir kısmının (% 96) karayolu ile gerçekleştirilmekte olmasına rağmen, sosyo-ekonomik yönden ileri sayılan ülkeler ile kıyaslandığında, ülkemizdeki karayolu alt yapısının yetersiz olduğu, karayolu trafiği ile ilgili olarak mal ve can emniyeti bakımından ülkemizde çok önemli sorunlar yaşandığı, sağlıklı bir karayolu ağının gerçekleştirilmesinin yaşanan sorunları azaltacağı, böylece daha süratli ve güvenli bir ulaşımın temin edileceği, ülkemizin sosyo-ekonomik yönden gelişip kalkınmasına büyük bir katkıda bulunacağı,

Öte yandan, karayolu yapımı bakımından böyle bir ihtiyacın bulunmasına karşın, karayolu yapımı ile görevli kamu kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünün makine, ekipman ve personel yetersizliği sebebiyle karayolu yapımını istenen seviyede gerçekleştiremediği, buna karşılık, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının makine ve ekipman parkı ile bazı personelinin atıl durumda bulunduğu,

Yapılan değerlendirmelere göre, ülkemizin yaklaşık olarak onbeş bin kilometre uzunluğunda bölünmüş yol yapımına ihtiyaç olduğu, bu ihtiyacın karşılanmasının her bakımdan faydalı olacağı,

Ülkemizin ihtiyacı olan bölünmüş yol yapımı çalışmalarının hızlandırılması için, karayolu yapımı ile görevli kamu kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilecek bölünmüş yol yapımı işlerine diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca makine, ekipman ve personel desteği sağlanması, madde ve insan gücünde tasarruf, kamu kurumları arasında koordinasyon sağlanması prensiplerinin, hizmetin gerekleri ve kamu yararı bakımından gerekli desteğin sağlanmasına ihtiyaç bulunduğu,

Anlaşılmaktadır.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen tarafından yapılan açıklamalarda;

- Bakanlıklarının en önemli hizmetlerinden ve projelerinden birinin, gerek 2003 yılı, gerekse 2004 yılı ve ileriki yıllar için, Hükümetin de Acil Eylem Planında yer alan 15 000 kilometrelik bölünmüş yol projesine, Türkiye'deki kamunun imkânlarını birleştirerek, en hızlı bir şekilde çalışmaya başlamış bulunduklarını,

- Bütün Cumhuriyet hükümetleri döneminde, 3 859 kilometre bölünmüş yol yapıldığını, bunların çoğunun, şehir girişleri ve çıkışlarından ibaret olduğunu, 2003 yılında, program gereği, sekiz ayda 1 600 kilometre yol yapıldığını, yıl sonuna kadar tamamlanmış ve yapılmış olan bu yolun asfalt çalışmaları bitirildiği zaman milletin hizmetine sunulmuş olacağını,

- Geçmiş yıllarda yüzde 13'lerde olan karayollarında yol yapımı için ayrılan ödeneklerin, bugün yüzde 1,6'lara indiğini, Cumhuriyet döneminin en düşük ödeneğiyle, rekor düzeydeki bölünmüş yolunu yapmış bulunduklarını,

- 1 000'in üzerinde, atıl durumda bulunan ve milyarlar dolara mal olan iş makinelerin -ki, bunların Karayolları Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Orman Bakanlığı ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne ait makineler olduğunu -ve yine 2 milyar-2,6 milyara devlete mal olan giydirilmiş maaşlarla 100 000'in üzerinde verimli çalıştırılmayan işçiler ve mühendislerin bir araya getirilmesi sonucu bu yolların yapımına başlandığını, ne kadar büyük bir israfın verimliliğe dönüştürüldüğünün de müşahede edildiğini,

- Bugüne kadar, ihale usulüyle, aynı ölçekte yapılan yolların yaklaşık kilometre maliyeti 1 trilyon iken, kamunun bu imkânlarından yararlanılarak, gereksiz ve lüzumsuz projelendirmeleri de bir tarafa bırakarak, israfların önüne geçilerek, yolların aynı standartları korumak şartıyla, kilometre maliyetini ortalama 200 milyara düşürmüş bulunduklarını,

- Bakanlıklarınca yapılan çok önemli çalışmalardan birinin de yol yapım maliyetlerine olumsuz etki eden gereksiz imalatlardan kaçınmak olduğunu, geçmiş yıllarda, ihale edilen ve yapımına başlanılan yollarda, 371 trilyonluk gereksiz imalata dur denildiğini, geçmişte köprü yapılmasına gerek olmadığı halde projelendirmeye köprü konulduğunu, viyadüke gerek olmadığı halde viyadük konulduğunu, bunların ortadan kaldırıldığını; bugüne kadar ihale edilen yolların bitirilmeyen kısmının 17 katrilyon olduğunu, daha önce yapılan işlerde önce işlerin ihale edildiğini, sonra proje yapın, çalışmalara başlayın denildiğini, müteahhit ve taşeronların, projeleri kendilerinin yönlendirdiğini,

- 2002 yılında, Karayolları Genel Müdürlüğüne ayrılan ödeneğin 2,2 katrilyon olduğunu, bununla 308 kilometre tek yönlü, 186 kilometre bölünmüş yol yapıldığını, 7 200 kilometre yolun asfaltlandığını, yenilenme, bakım ve onarım için 298 kilometre de BSK'lı asfalt yapıldığını,

- 2003 yılında, 1 600 kilometrelik bölünmüş yola ilave olarak ve Cumhuriyet döneminin en düşük ödeneğiyle, 366 kilometre tek yönlü yol, 9 390 kilometre asfalt yenilenmesi, bakımı ve onarımı yapıldığını, 35 kilometre de BSK'lı asfalt yapıldığını,

- 2002'de 94 kaza kara noktasında iyileştirme yapılırken, 2003 yılında ise 118 kaza kara noktasında iyileştirme yapıldığını,

- Her yıl, 3 000 - 4 000 insanımızın hayatına mal olan, 105 000 insanın yaralanması, trilyonların üzerinde, katrilyonlara varan malî kayıplara yol açan trafik kazalarını önlemede bölünmüş yolların yapımının ne kadar önemli olduğunun görüleceğini,

- Bölünmüş yolların yapımında projeli çalışıldığını, gerekli kamulaştırmaların yapıldığını, yirmidört saat esasına göre çalışıldığını, ödemelere dikkat edildiğini, lüzumsuz projelendirmelerden kaçınıldığını,

- Kaza ve ölüm oranlarının azaldığı ülkelere bakıldığında, bölünmüş yol oranında artışın kazaların ve aynı zamanda ölüm oranlarının azaldığının görüldüğünü,

- Bölünmüş yol yapımı konusunda bakanlıklarının yetkili olmasına karşın, uygulamada bir -takım sıkıntıların ortaya çıktığı, özellikle valilerin iş makinesi ve eleman temininde; personelin ölümü, iş makinelerinin çalışmaz hale gelmesi vb. durumlarda nasıl bir yol izleneceğinin açıklığa kavuşturulmasını istemeleri nedeniyle bu düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu, bu Tasarının asıl hazırlanma sebebinin bunlar olduğunu,

İfade etmiştir.

Müteakiben Komisyon Başkanı ve üyelerince yapılan açıklamalarda;

- TBMM Trafik Kazalarının Nedenleri ve Sorunların Çözümü ile İlgili Kurulan Araştırma Komisyonu Raporuna göre Türkiye'de trafik kazalarından dolayı; ortalama her 55 dakikada bir can kaybı olduğu, trafik kazalarında yol ve çevre faktörlerinin % 28 oranında etkili olduğu, 1000 kilometre kareye düşen yol uzunluğu miktarının Belçika'da 4172, Ukrayna'da 285, Türkiye'de 79 kilometre olduğu,

- 15 000 kilometre yol yapımında eksik kalan işgücünün sözleşmeli personel çalıştırılarak giderilebileceği,

- 1978 yılında Köy İşleri Bakanlığınca 15 000 km. bölünmüş yol projesine benzer bir projenin köy yolları yapımı için uygulandığı ve başarılı olduğu, bu projenin de oldukça sağlıklı bulunduğu,

- Kış döneminde projenin uygulanması sırasında asfaltlama işlemlerinin sağlıklı sonuç vermesi ve yol çalışması sırasında sürücüleri uyarıcı işaretlere önem verilmesi için gerekli önlemlerin alınmasının zorunlu bulunduğu,

- Bölünmüş yol yapımında günlük 4000'in üzerinde araç trafiğine sahip güzergahların baz alınması gerektiği, personel temininde malî problemlerle de karşılaşılmaması için gerekli tedbirlerin alınması gerektiği,

Yönünde görüşlere yer verilmiştir.

Komisyon üyelerinin açıklamalarını takiben Bayındırlık ve İskân Bakanı tarafından üyelerin eleştirilerini cevaplandırmak üzere yapılan açıklamalarda;

- Kış şartlarında asfaltlama yapma konusunda personelin özel eğitime tâbi tutulduğunu ve bu konuya önem verildiğini, ayrıca depreme dayanıklı köprü yapımı konusundaki bilgileri geliştirmek amacıyla bir kısım personelin Japonya'ya gönderildiğini,

- Bölünmüş yol çalışmalarında sözleşmeli personel çalıştırma imkânlarının mevcut mevzuat hükümlerine göre mümkün bulunduğunu,

- Bölünmüş yol çalışması yapılan kesimlerde trafik uyarı işaretlerine önem verilmekle birlikte bu konudaki aksaklıkların giderilmesine çalışıldığını,

- Maliyetleri düşürmek adına, lüzumlu görülen işlerden kaçınılmadığı, maliyetlerin masabaşı mühendislik yerine yerinde mühendislik uygulaması ile düşürüldüğünü,

İfade etmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki müzakereler sonucunda Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarı;

a) 2, 3, 4, 5, Geçici 1, 8 ve 9 uncu maddeleri aynen,

b) 1, 6 ve 7 nci maddeleri değiştirilmek suretiyle,

c) Geçici 2 nci madde eklenmek suretiyle,

Kabul edilmiştir.

Değiştirilmek suretiyle kabul edilen maddeler ile eklenen geçici 2 nci maddeye ilişkin bilgiler ve yapılan düzenlemelere ilişkin gerekçeler aşağıda belirtilmiştir.

Buna göre;

Tasarının 1 inci maddesi; birinci fıkrası arzu edilen amaca daha uygun ifade şeklini teminen redaksiyonla değiştirilerek, ikinci fıkrası Tasarıya eklenen geçici 2 nci maddenin kapsamda genişlemeye sebep olması ve Tasarı metninde gerekli uyumun sağlanması amacıyla verilen önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 6 ncı maddesi; geçici olarak görev yapan personele ödenecek olan fazla çalışma ücreti ile sicillerine ilişkin doğabilecek problemlerin ve yol işlerinde fiilen çalışan Karayolları Genel Müdürlüğü personeline de aynı usulle fazla çalışma ücretinin ödenmesi ve çalışma barışının sağlanmasını amaçlayan önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 7 nci maddesi; maddenin Tasarıdaki haliyle kabul edilmesi durumunda, yılı yatırım programıyla ilişkilendirme işleminin hangi usul ve esaslara göre ve kim tarafından yapılacağının belirsiz kalacağını dikkate alan ve yatırım programına alınacak yeni projelerin kapsamlı teknik, mali, ekonomik ve sosyal, çevresel ve kurumsal analizleri içerecek yapılabilirlik etütleri ile desteklenmesi ve ilgili belgelere sahip olmalarını teminen verilen önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarıya geçici 2 nci madde eklenmiştir. Bu geçici madde ile, Hazine'nin veya Karayolları Genel Müdürlüğü'nün mülkiyetinde olup atıl vaziyette bulunan taşınmazların satılarak değerlendirilmesi, böylece sağlanan mali kaynağın bölünmüş yol veya gerektiğinde Devlet ve il yolları yapımı işlerinde kullanılması suretiyle, ülkemizin sosyo-ekonomik kalkınması, halkın can ve mal güvenliği bakımından çok önemli olan bu işlerin daha kısa sürede hizmete sunulmasına katkı sağlanması amaçlanmakta; bu konudaki usul ve esaslar belirlenmekte ve gelirlerin bütçe ve yatırım programı ile ilişkilendirilmesi tanzim edilmektedir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Adem Baştürk

İbrahim Köşdere

Mustafa Demir

 

Kayseri

Çanakkale

Samsun

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Ayhan Zeynep Tekin

Ahmet İnal

 

Gaziantep

Adana

Batman

 

Üye

Üye

Üye

 

Naci Aslan

Feyzi Berdibek

Kemal Demirel

 

Ağrı

Bingöl

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

Mustafa Ilıcalı

 

Diyarbakır

Elazığ

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Uzer

Mevlüt Coşkuner

Abdürrezzak Erten

 

Gaziantep

Isparta

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Parlakyiğit

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

 

Kahramanmaraş

Kastamonu

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Doğan

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Recep Yıldırım

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

 

 

Asım Aykan

Hasan Güyüldar

 

 

Trabzon

Tunceli

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNCE YAPILACAK BÖLÜNMÜŞ YOL İNŞASINDA UYGULANACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA KANUN TASARISI

Amaç ve kapsam

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; ülkemizin ihtiyacı olan onbeşbin kilometre bölünmüş yol yapımının gerçekleştirilmesidir.

Bu Kanun; bölünmüş yol yapımı ile ilgili hizmetlerin görülmesini hızlandırmak üzere, Karayolları Genel Müdürlüğünce ihtiyaç duyulacak her türlü makine ve ekipmanın tahsisi, bunların giderleri ve bölünmüş yol yapımı hizmetlerinde çalıştırılacak personelin temini ve malî ve sosyal hakları ile ilgili usul ve esasları kapsar.

 

Tanımlar

MADDE 2. - Bu Kanunda geçen;

(a) Genel Müdürlük: Karayolları Genel Müdürlüğünü,

(b) Personel: Kamu kurum ve kuruluşlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak çalışan memurlar ile 4857 sayılı İş Kanununa tâbi olarak çalışan işçileri,

(c) Kamu kurum ve kuruluşu: Genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idareler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşları ve il özel idareleri ile belediyeleri,

(d) Bölünmüş yol: Geliş ve gidiş trafiği ayırıcı bir engel ile birbirinden ayrılmış olan ve en az iki gidiş ve iki geliş şeridi bulunan karayolunu,

İfade eder.

Makine ve ekipman tahsisi

MADDE 3. - Bölünmüş yol yapımında Genel Müdürlükçe ihtiyaç duyulan her türlü makine ve ekipman, Genel Müdürlüğün ihtiyaç göstermesi ve Bayındırlık ve İskân Bakanlığının yazılı talebi üzerine kamu kurum ve kuruluşlarınca bedelsiz olarak Genel Müdürlük emrine geçici olarak tahsis edilir.

Makine ve ekipmanların hangi kamu kurum ve kuruluşlarından ne miktarda temin edileceği, ne kadar süre ile tahsislerinin sağlanacağı ve tahsis süresinin sonunda geri verilmesi ile ilgili usul ve esaslar, bölünmüş yolun yapılacağı illerin valilerinin koordinasyonunda ilgili kurum ve kuruluşlarla yapılacak protokoller ile düzenlenir.

Kamu kurum ve kuruluşları tarafından Genel Müdürlük emrine geçici olarak tahsis edilen makine ve ekipmanlar, Genel Müdürlüğe ait işyerlerine intikal ettiği tarihten itibaren Genel Müdürlüğün araçları gibi değerlendirilir, geçici olarak Genel Müdürlük kayıtlarına alınır ve bunların her türlü ikmal, bakım ve onarımları, Genel Müdürlük tarafından yapılır veya yaptırılır. Ancak, ihtiyaç duyulan hallerde, bunların akaryakıt, yedek parça ve diğer malzeme ihtiyaçları ile tamir ve bakımları, Genel Müdürlükten herhangi bir bedel alınmaksızın il özel idareleri tarafından karşılanabilir ve bu hususlarda ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının mevcut stoklarından ve  imkânlarından da bedelsiz olarak faydalanılabilir.

Personel görevlendirilmesi

MADDE 4. - Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personel, Genel Müdürlüğün ihtiyaç göstermesi ve Bayındırlık ve İskân Bakanlığının yazılı talebi üzerine, bölünmüş yol yapımı uygulama programı çerçevesinde geçici olarak Genel Müdürlük emrinde görevlendirilir.

Geçici görevlendirmenin şartları

MADDE 5. - Bu Kanunun öngördüğü bölünmüş yol yapımı işleri için Genel Müdürlük emrinde geçici olarak yapılacak görevlendirmeler hakkında aşağıdaki esaslar uygulanır.

a) İhtiyaç duyulan personelin nitelikleri, sayıları ve görevlendirilme süreleri Genel Müdürlükçe hazırlanan listede gösterilir ve 4 üncü maddedeki usule göre yapılan görevlendirme talebine istinaden, ilgili kamu kurum ve kuruluşunun aslî hizmetlerinde aksamaya yol açılmaması da gözetilerek, geçici olarak görevlendirilecek personelin atamaya yetkili amirlerinin onayı ile görevlendirme işlemi yapılır.

b) Görevlendirme, personelin görevlendirildiği işin süresini geçemez. Ancak, bölünmüş yol yapımı işinin programda öngörülen süre içinde tamamlanamaması halinde, personelin görevlendirilme süresi aynı usule göre uzatılabilir.

c) Personel, mensubu bulunduğu kamu kurum ve kuruluşundaki aslî görevi veya kariyeri dışındaki bir pozisyonda geçici olarak görevlendirilemez ve geçici olarak görevlendirildiği işin dışında da çalıştırılamaz.

d) Görevlendirilen personel, Genel Müdürlüğün işle ilgili emir ve talimatlarına uymak zorundadır.

e) Görevlendirilen personelin, işin gerektirdiği nitelikleri taşımadığı veya beklenen faydayı sağlamadığının anlaşılması halinde Genel Müdürlükteki görevlendirilmesi kaldırılır ve durum ilgili kamu kurum ve kuruluşuna bildirilir.

Personelin özlük hakları ve fazla çalışma

MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerine göre görevlendirilen personelin aylık, ücret ve diğer her türlü malî ve sosyal hakları, aslen görevli bulundukları kamu kurum ve kuruluşunca ödenir. Bunların sağlık yardımından faydalanmaları için gerekli olan hasta sevki işlemleri, Genel Müdürlük teşkilâtınca yapılır.

Bu Kanun çerçevesinde gerçekleştirilecek işlerde geçici olarak görevlendirilen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi personele, fiilen geçici görev yaptıkları yılın Bütçe Kanununda  belirtilen fazla çalışma ücretinin iki katını geçmemek üzere fazla çalışma ücreti ödenir.

Fazla çalışmanın uygulama süreleri, hangi görevler ve dereceler için ne miktarda fazla çalışma ücreti ödeneceği ile ilgili her türlü düzenlemeyi yapmaya Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine BakanlarKurulu yetkilidir.

Bölünmüş yol yapımı işi için bu Kanuna göre görevlendirilen işçiler, vardiya usulü ile çalıştırılabilirler. İhtiyaç duyulması halinde fazla çalışma yaptırılabilir ve fazla çalışma ücretleri, Genel Müdürlük işyerlerinde uygulanan toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre il özel idarelerince karşılanır.

Yatırım harcamaları

MADDE 7. - Bölünmüş yol yapımı ile ilgili yatırım harcamaları, yılı yatırım programı ile ilgili mevzuat hükümlerine bağlı kalınmaksızın ilişkilendirilir.

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanmış ve halen devam etmekte olan bölünmüş yol yapımı ile ilgili iş ve işlemler hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜ-ĞÜNCE YAPILACAK BÖLÜNMÜŞ YOL İNŞASINDA UYGULANACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA KANUN TASARISI

Amaç ve kapsam

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; ülkemizin ihtiyacı olan bölünmüş yol yapımının seri ve etkin bir şekilde gerçekleştirilmesidir.

Bu Kanun; bölünmüş yol yapımı ile ilgili hizmetlerin görülmesini hızlandırmak üzere, Karayolları Genel Müdürlüğünce ihtiyaç duyulacak her türlü makine ve ekipmanın tahsisi, bunların giderleri ve bölünmüş yol yapımı hizmetlerinde çalıştırılacak personelin temini, malî ve sosyal hakları ve bazı taşınmazların satışından elde edilecek gelirlerin yol yapım işlerinde kullanılabilmesi ile ilgili usul ve esasları kapsar.

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 ncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Personelin özlük hakları ve fazla çalışma

MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerine göre görevlendirilen personelin aylık, ücret ve diğer her türlü malî ve sosyal hakları, aslen görevli bulundukları kamu kurum ve kuruluşunca ödenir. Bunların sağlık yardımından faydalanmaları için gerekli olan hasta sevki işlemleri, Genel Müdürlük teşkilâtınca yapılır.

Bu Kanun çerçevesinde gerçekleştirilecek işlerde geçici olarak görevlendirilen ve fiilen fazla çalışma yapan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi personele, fiilen geçici görev yaptıkları yılın bütçe kanununda belirtilen fazla çalışma ücretinin iki katını geçmemek üzere fazla çalışma ücreti ödenir. Bu şekilde görevlendirilenlere, diğer mevzuatta fazla çalışma ücreti ödenmeyeceğine yönelik hükümler uygulanmaz. Bunların sicilleri hakkında ise 657 sayılı Kanunun ek 8 ve ek 9 uncu  maddeleri uyarınca geçici süreli olarak görevlendirilenlere ilişkin hükümler uygulanır.

Karayolları Genel Müdürlüğünde 657 sayılı Kanuna tâbi olarak görev yapan ve bölünmüş yol yapım işlerinde fiilen fazla çalışma yapan personele de aynı şekilde fazla çalışma ücreti ödenir.

Fazla çalışmanın uygulama süreleri, hangi görevler ve dereceler için ne miktarda fazla çalışma ücreti ödeneceği ile ilgili her türlü düzenlemeyi yapmaya Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.

Bölünmüş yol yapımı işi için bu Kanuna göre görevlendirilen işçiler, vardiya usûlü ile çalıştırılabilirler. İhtiyaç duyulması halinde fazla çalışma yaptırılabilir ve fazla çalışma ücretleri, Genel Müdürlük işyerlerinde uygulanan toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre il özel idarelerince karşılanır.

Yatırım harcamaları

MADDE 7. - Bölünmüş yol yapımı projeleri ve bunlara ilişkin yatırım harcamalarının yatırım programı ile ilişkilendirilmesinde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının geçici

1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

GEÇİCİ MADDE 2. - 31.12.2008 tarihine kadar geçerli olmak üzere, bazı kamu taşınmaz mallarının satılarak değerlendirilmesi hususunda aşağıdaki hükümler uygulanır :

a) 20.7.1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanunu hükümlerine göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı emrine verilenler ile Karayolları Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde bulunan taşınmaz malların satışından elde edilecek gelirleri, Genel Müdürlük tarafından yürütülen bölünmüş yol veya Devlet ve il yolları yapımı hizmetlerinde kullanılmak üzere, bir taraftan Genel Müdürlük bütçesinin (B) işaretli cetveline özel gelir ve diğer taraftan (A) işaretli cetvelinde mevcut veya yeniden açılacak tertiplerine özel ödenek kaydetmeye ve bu ödeneklerin yılı içinde sarf edilemeyen kısmını ertesi yıl bütçesinin ilgili tertiplerine devren gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.

b) Hazine adına tescil edilmiş taşınmaz mallar ile tescil edilmek kaydıyla Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunup da tescil edilmeye elverişli taşınmaz mallardan, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının talebi, Maliye Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde edilecek gelirler hakkında da (a) bendindeki hükümler uygulanır. Tescil edilmeye elverişli taşınmaz malları tescil etmeye veya ettirmeye Bayındırlık ve İskân Bakanlığı yetkilidir. 

c) (a) ve (b) bentlerine göre satışı yapılacak taşınmaz malların, ilgili kuruluşların ve belediyelerin görüşlerini almak ve çevre imar bütünlüğünü bozmayacak şekilde, her ölçekte imar planı yapımı ve bunlara ilişkin onama işlemleri 3.5.1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 9 uncu maddesine göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından re'sen yapılır. İlgili kuruluş ve belediyeler görüşlerini onbeş gün içinde bildirmek zorundadır.

Yukarıdaki fıkraya göre ödenek kaydedilen tutarlardan yapılacak harcamalar yılı programının uygulanması, koordinasyonu ve izlenmesine dair karar hükümlerine göre yılı yatırım programı ile ilişkilendirilir.

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

B. Atalay

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

G. Akşit

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe