Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 276)
Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında
Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu Raporu (1/687)
Not :Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ve Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına
havale
edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
13.10.2003 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-725/4571 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 13.10.2003 tarihinde kararlaştırılan “Karayolları Genel
Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında Uygulanacak Usul ve Esaslar
Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde, insan ve mal
naklî işlerinin büyük bir ekseriyeti karayolu ile gerçekleştirilmekte olmasına
rağmen, sosyo-ekonomik yönden ileri sayılan ülkeler ile kıyaslandığında,
ülkemizdeki karayolu alt yapısının yetersiz olduğu görülmektedir. Karayolu
trafiği ile ilgili olarak mal ve can emniyeti bakımından ülkemizde çok önemli
problemler yaşandığı da bilinmekte olup; sağlıklı bir karayolu ağının
gerçekleştirilmesi yaşanan bu problemleri azaltacak, böylece daha süratli ve
güvenli bir ulaşımın temini de, ülkemizin sosyo-ekonomik yönden gelişip
kalkınmasına büyük katkıda bulunacaktır.
Diğer taraftan, karayolu
yapımı bakımından böyle bir ihtiyaç bulunduğu halde, karayolu yapımı ile
görevli kamu kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünün makine, ekipman ve
personel yetersizliği sebebiyle karayolu yapımında istenen seviyede yapım
gerçekleştiremediği; buna karşılık, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının makine
ve ekipman parkı ile bazı personelinin âtıl durumda bulunduğu
gözlemlenmektedir.
Yapılan değerlendirmelere
göre, ülkemizin yaklaşık olarak onbeşbin kilometre uzunluğunda bölünmüş yol
yapımına ihtiyacı bulunmaktadır. Bu ihtiyacın karşılanmasının, her bakımdan
faydalı olacağı da tartışmasızdır.
Ülkemizin ihtiyacı olan
bölünmüş yol yapımı çalışmalarının hızlandırılması için, karayolu yapımı ile
görevli kamu kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilecek
bölünmüş yol yapımı işlerine diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca makine, ekipman
ve personel desteği sağlanması, madde ve insan gücünde tasarruf, kamu kurumları
arasında koordinasyon sağlanması prensipleri, hizmetin gerekleri ve kamu yararı
bakımından faydalı ve gerekli görülmektedir.
Kanun Tasarısı yukarıda
belirtilen amaçlarla hazırlanmış bulunmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile; Kanunun amacının,
ülkemizin ihtiyacı olan onbeşbin kilometre bölünmüş yol yapımı ile ilgili
hizmetlerin görülmesini hızlandırmak olduğu ifade edilmektedir.
Ayrıca Kanunun, bölünmüş yol yapımı ile
ilgili hizmetlerin görülmesini hızlandırmak üzere, Karayolları Genel
Müdürlüğünce ihtiyaç duyulacak her türlü makine ve ekipmanın tahsisi, bunların
giderleri ve bölünmüş yol yapımı hizmetlerinde çalıştırılacak personelin temini
ve malî ve sosyal hakları ile ilgili usûl ve esasları kapsadığı
öngörülmektedir.
Madde 2. - Madde ile, Kanunda geçen bazı
ibarelerin Kanunun uygulanması bakımından hangi anlamda kullanıldığı
belirtilmektedir.
Madde 3. - Madde ile; kaynakta tasarruf
prensibi gözetilerek bölünmüş yol yapımında ihtiyaç duyulan her türlü makine ve
ekipmanın, kamu kurum ve kuruluşlarınca Karayolları Genel Müdürlüğü emrine
geçici olarak tahsis edileceği öngörülmekte; bu tahsisin usûlü ve bunlar ile
ilgili ikmal, bakım ve onarım işlerinin esas itibarıyla Genel Müdürlük
tarafından yapılacağı veya yaptırılacağı hükme bağlanmaktadır. Ayrıca, bu
hususta gerektiğinde il özel idarelerinin ve ilgili kamu kurum ve kuruluşların
stoklarına ve imkânlarına başvurulabileceği belirtilmektedir.
Madde 4. - Madde ile, diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında çalışan personelin ihtiyaç duyulması halinde Karayolları Genel
Müdürlüğü emrinde geçici olarak görevlendirilebileceği belirtilmektedir.
Madde 5. - Madde ile; bölünmüş yol yapım
işleri için Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde geçici olarak personel
görevlendirilmesinde geçerli olacak esaslar sayılmakta, hangi usûle göre ve
hangi yetkili tarafından görevlendirme yapılacağı, görevlendirmenin süresi ve
bu sürenin gerektiğinde uzatılması, personelin, aslî görev veya kariyerinin
geçici görevlendirme sırasında dikkate alınacağı, geçici olarak
görevlendirildiği işin dışında çalıştırılamayacağı, görevlendirilen personelin
uymakla mükellef olduğu hususlar ile görevlendirmenin maksadına uygun olmadığı
anlaşılan personelin Genel Müdürlükteki geçici görevine son verileceği hükme
bağlanmaktadır.
Madde 6. - Madde ile, görevlendirilen
personelin aylık, ücret ve diğer her türlü malî ve sosyal haklarının ne suretle
sağlanacağı, Genel Müdürlük emrinde görevlendirilen bu personele geçici görev
yaptıkları süre için fazla çalışma ücreti ödenmesi öngörülmekte ve bu hususta
Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine
Bakanlar Kuruluna yetki tanınmaktadır.
Bölünmüş yol yapımı işinin âciliyeti
gözetilerek, bu Kanuna göre görevlendirilen işçilerin vardiya usûlü ile
çalıştırılabilmeleri, ihtiyaç duyulması halinde bunlara fazla çalışma
yaptırılabileceği, bu durumda fazla çalışma ücretlerinin il özel idarelerince
karşılanacağı hükme bağlanmakta ve böylece bölünmüş yol yapımına mahallî
kaynakların katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Madde 7. - Bölünmüş yol yapımı ile ilgili
çalışmaların yatırım programına alınabilmesi için kamulaştırma, etüt-proje, ÇED
raporları ile fizibilite raporlarının Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
sunulması gerekmektedir. Ancak, bölünmüş yol yapımı çalışmalarına ivedi olarak
başlanması nedeniyle ve bunların hazırlanması zaman alacağından, madde ile,
bölünmüş yol yapımı ile ilgili yatırım harcamalarının, yukarıda belirtilen
raporlar aranmaksızın yatırım programına doğrudan alınması öngörülmektedir.
Böylece bölünmüş yol yapımı ile ilgili çalışmalar hızlanacaktır. Bu durum
projenin gerçekleşmesinde hayatî önem arz etmektedir.
Geçici Madde 1. - Madde ile, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanmış ve halen devam etmekte olan bölünmüş
yollar ile ilgili iş ve işlemler hakkında da bu Kanun hükümlerinin uygulanacağı
hükme bağlanmaktadır.
Madde 8. - Yürürlük maddesidir.
Madde 9. - Yürütme maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve |
|
|
Turizm Komisyonu |
10.11.2003 |
|
Esas No. : 1/687 |
|
|
Karar No. : 46 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 20.10.2003 tarihinde tali
olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında
Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun
4.11.2003 tarihli 19 ve 6.11.2003 tarihli 20 nci birleşimlerinde Hükümeti
temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen (19. Birleşim), Devlet Bakanı
ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener (20. Birleşim), Maliye ve İçişleri
Bakanlıkları ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Karayolları Genel
Müdürlüğü, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Devlet Personel Başkanlıkları
temsilcilerinin de katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Ülkemizde, insan ve mal nakli işlerinin
büyük bir kısmının (% 96) karayolu ile gerçekleştirilmekte olmasına rağmen,
sosyo-ekonomik yönden ileri sayılan ülkeler ile kıyaslandığında, ülkemizdeki
karayolu alt yapısının yetersiz olduğu, karayolu trafiği ile ilgili olarak mal
ve can emniyeti bakımından ülkemizde çok önemli sorunlar yaşandığı, sağlıklı
bir karayolu ağının gerçekleştirilmesinin yaşanan sorunları azaltacağı, böylece
daha süratli ve güvenli bir ulaşımın temin edileceği, ülkemizin sosyo-ekonomik
yönden gelişip kalkınmasına büyük bir katkıda bulunacağı,
Öte yandan, karayolu yapımı bakımından
böyle bir ihtiyacın bulunmasına karşın, karayolu yapımı ile görevli kamu kurumu
olan Karayolları Genel Müdürlüğünün makine, ekipman ve personel yetersizliği
sebebiyle karayolu yapımını istenen seviyede gerçekleştiremediği, buna
karşılık, çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının makine ve ekipman parkı ile bazı
personelinin atıl durumda bulunduğu,
Yapılan değerlendirmelere göre, ülkemizin
yaklaşık olarak onbeş bin kilometre uzunluğunda bölünmüş yol yapımına ihtiyaç
olduğu, bu ihtiyacın karşılanmasının her bakımdan faydalı olacağı,
Ülkemizin ihtiyacı olan bölünmüş yol
yapımı çalışmalarının hızlandırılması için, karayolu yapımı ile görevli kamu
kurumu olan Karayolları Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilecek bölünmüş yol
yapımı işlerine diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca makine, ekipman ve personel desteği
sağlanması, madde ve insan gücünde tasarruf, kamu kurumları arasında
koordinasyon sağlanması prensiplerinin, hizmetin gerekleri ve kamu yararı
bakımından gerekli desteğin sağlanmasına ihtiyaç bulunduğu,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen tarafından yapılan
açıklamalarda;
- Bakanlıklarının en önemli hizmetlerinden
ve projelerinden birinin, gerek 2003 yılı, gerekse 2004 yılı ve ileriki yıllar
için, Hükümetin de Acil Eylem Planında yer alan 15 000 kilometrelik bölünmüş
yol projesine, Türkiye'deki kamunun imkânlarını birleştirerek, en hızlı bir
şekilde çalışmaya başlamış bulunduklarını,
- Bütün Cumhuriyet hükümetleri döneminde,
3 859 kilometre bölünmüş yol yapıldığını, bunların çoğunun, şehir girişleri ve
çıkışlarından ibaret olduğunu, 2003 yılında, program gereği, sekiz ayda 1 600
kilometre yol yapıldığını, yıl sonuna kadar tamamlanmış ve yapılmış olan bu
yolun asfalt çalışmaları bitirildiği zaman milletin hizmetine sunulmuş olacağını,
- Geçmiş yıllarda yüzde 13'lerde olan
karayollarında yol yapımı için ayrılan ödeneklerin, bugün yüzde 1,6'lara
indiğini, Cumhuriyet döneminin en düşük ödeneğiyle, rekor düzeydeki bölünmüş
yolunu yapmış bulunduklarını,
- 1 000'in üzerinde, atıl durumda bulunan
ve milyarlar dolara mal olan iş makinelerin -ki, bunların Karayolları Genel
Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Orman Bakanlığı ve Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğüne ait makineler olduğunu -ve yine 2 milyar-2,6 milyara devlete
mal olan giydirilmiş maaşlarla 100 000'in üzerinde verimli çalıştırılmayan
işçiler ve mühendislerin bir araya getirilmesi sonucu bu yolların yapımına
başlandığını, ne kadar büyük bir israfın verimliliğe dönüştürüldüğünün de
müşahede edildiğini,
- Bugüne kadar, ihale usulüyle, aynı
ölçekte yapılan yolların yaklaşık kilometre maliyeti 1 trilyon iken, kamunun bu
imkânlarından yararlanılarak, gereksiz ve lüzumsuz projelendirmeleri de bir
tarafa bırakarak, israfların önüne geçilerek, yolların aynı standartları
korumak şartıyla, kilometre maliyetini ortalama 200 milyara düşürmüş
bulunduklarını,
- Bakanlıklarınca yapılan çok önemli
çalışmalardan birinin de yol yapım maliyetlerine olumsuz etki eden gereksiz
imalatlardan kaçınmak olduğunu, geçmiş yıllarda, ihale edilen ve yapımına
başlanılan yollarda, 371 trilyonluk gereksiz imalata dur denildiğini, geçmişte
köprü yapılmasına gerek olmadığı halde projelendirmeye köprü konulduğunu,
viyadüke gerek olmadığı halde viyadük konulduğunu, bunların ortadan
kaldırıldığını; bugüne kadar ihale edilen yolların bitirilmeyen kısmının 17
katrilyon olduğunu, daha önce yapılan işlerde önce işlerin ihale edildiğini,
sonra proje yapın, çalışmalara başlayın denildiğini, müteahhit ve taşeronların,
projeleri kendilerinin yönlendirdiğini,
- 2002 yılında, Karayolları Genel
Müdürlüğüne ayrılan ödeneğin 2,2 katrilyon olduğunu, bununla 308 kilometre tek
yönlü, 186 kilometre bölünmüş yol yapıldığını, 7 200 kilometre yolun
asfaltlandığını, yenilenme, bakım ve onarım için 298 kilometre de BSK'lı asfalt
yapıldığını,
- 2003 yılında, 1 600 kilometrelik
bölünmüş yola ilave olarak ve Cumhuriyet döneminin en düşük ödeneğiyle, 366
kilometre tek yönlü yol, 9 390 kilometre asfalt yenilenmesi, bakımı ve onarımı
yapıldığını, 35 kilometre de BSK'lı asfalt yapıldığını,
- 2002'de 94 kaza kara noktasında
iyileştirme yapılırken, 2003 yılında ise 118 kaza kara noktasında iyileştirme
yapıldığını,
- Her yıl, 3 000 - 4 000 insanımızın
hayatına mal olan, 105 000 insanın yaralanması, trilyonların üzerinde,
katrilyonlara varan malî kayıplara yol açan trafik kazalarını önlemede bölünmüş
yolların yapımının ne kadar önemli olduğunun görüleceğini,
- Bölünmüş yolların yapımında projeli
çalışıldığını, gerekli kamulaştırmaların yapıldığını, yirmidört saat esasına
göre çalışıldığını, ödemelere dikkat edildiğini, lüzumsuz projelendirmelerden
kaçınıldığını,
- Kaza ve ölüm oranlarının azaldığı
ülkelere bakıldığında, bölünmüş yol oranında artışın kazaların ve aynı zamanda
ölüm oranlarının azaldığının görüldüğünü,
- Bölünmüş yol yapımı konusunda
bakanlıklarının yetkili olmasına karşın, uygulamada bir -takım sıkıntıların
ortaya çıktığı, özellikle valilerin iş makinesi ve eleman temininde; personelin
ölümü, iş makinelerinin çalışmaz hale gelmesi vb. durumlarda nasıl bir yol
izleneceğinin açıklığa kavuşturulmasını istemeleri nedeniyle bu düzenlemeye
ihtiyaç duyulduğunu, bu Tasarının asıl hazırlanma sebebinin bunlar olduğunu,
İfade etmiştir.
Müteakiben Komisyon Başkanı ve üyelerince
yapılan açıklamalarda;
- TBMM Trafik Kazalarının Nedenleri ve
Sorunların Çözümü ile İlgili Kurulan Araştırma Komisyonu Raporuna göre
Türkiye'de trafik kazalarından dolayı; ortalama her 55 dakikada bir can kaybı
olduğu, trafik kazalarında yol ve çevre faktörlerinin % 28 oranında etkili
olduğu, 1000 kilometre kareye düşen yol uzunluğu miktarının Belçika'da 4172,
Ukrayna'da 285, Türkiye'de 79 kilometre olduğu,
- 15 000 kilometre yol yapımında eksik
kalan işgücünün sözleşmeli personel çalıştırılarak giderilebileceği,
- 1978 yılında Köy İşleri Bakanlığınca 15
000 km. bölünmüş yol projesine benzer bir projenin köy yolları yapımı için
uygulandığı ve başarılı olduğu, bu projenin de oldukça sağlıklı bulunduğu,
- Kış döneminde projenin uygulanması
sırasında asfaltlama işlemlerinin sağlıklı sonuç vermesi ve yol çalışması
sırasında sürücüleri uyarıcı işaretlere önem verilmesi için gerekli önlemlerin
alınmasının zorunlu bulunduğu,
- Bölünmüş yol yapımında günlük 4000'in
üzerinde araç trafiğine sahip güzergahların baz alınması gerektiği, personel
temininde malî problemlerle de karşılaşılmaması için gerekli tedbirlerin
alınması gerektiği,
Yönünde görüşlere yer verilmiştir.
Komisyon üyelerinin açıklamalarını takiben
Bayındırlık ve İskân Bakanı tarafından üyelerin eleştirilerini cevaplandırmak
üzere yapılan açıklamalarda;
- Kış şartlarında asfaltlama yapma
konusunda personelin özel eğitime tâbi tutulduğunu ve bu konuya önem
verildiğini, ayrıca depreme dayanıklı köprü yapımı konusundaki bilgileri
geliştirmek amacıyla bir kısım personelin Japonya'ya gönderildiğini,
- Bölünmüş yol çalışmalarında sözleşmeli
personel çalıştırma imkânlarının mevcut mevzuat hükümlerine göre mümkün
bulunduğunu,
- Bölünmüş yol çalışması yapılan
kesimlerde trafik uyarı işaretlerine önem verilmekle birlikte bu konudaki
aksaklıkların giderilmesine çalışıldığını,
- Maliyetleri düşürmek adına, lüzumlu
görülen işlerden kaçınılmadığı, maliyetlerin masabaşı mühendislik yerine
yerinde mühendislik uygulaması ile düşürüldüğünü,
İfade etmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki müzakereler
sonucunda Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca uygun görülerek maddelerine
geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarı;
a) 2, 3, 4, 5, Geçici 1, 8 ve 9 uncu
maddeleri aynen,
b) 1, 6 ve 7 nci maddeleri değiştirilmek
suretiyle,
c) Geçici 2 nci madde eklenmek suretiyle,
Kabul edilmiştir.
Değiştirilmek suretiyle kabul edilen
maddeler ile eklenen geçici 2 nci maddeye ilişkin bilgiler ve yapılan
düzenlemelere ilişkin gerekçeler aşağıda belirtilmiştir.
Buna göre;
Tasarının 1 inci maddesi; birinci fıkrası
arzu edilen amaca daha uygun ifade şeklini teminen redaksiyonla değiştirilerek,
ikinci fıkrası Tasarıya eklenen geçici 2 nci maddenin kapsamda genişlemeye
sebep olması ve Tasarı metninde gerekli uyumun sağlanması amacıyla verilen
önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi; geçici olarak
görev yapan personele ödenecek olan fazla çalışma ücreti ile sicillerine
ilişkin doğabilecek problemlerin ve yol işlerinde fiilen çalışan Karayolları
Genel Müdürlüğü personeline de aynı usulle fazla çalışma ücretinin ödenmesi ve
çalışma barışının sağlanmasını amaçlayan önergenin kabulü doğrultusunda
değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 7 nci maddesi; maddenin
Tasarıdaki haliyle kabul edilmesi durumunda, yılı yatırım programıyla
ilişkilendirme işleminin hangi usul ve esaslara göre ve kim tarafından
yapılacağının belirsiz kalacağını dikkate alan ve yatırım programına alınacak
yeni projelerin kapsamlı teknik, mali, ekonomik ve sosyal, çevresel ve kurumsal
analizleri içerecek yapılabilirlik etütleri ile desteklenmesi ve ilgili
belgelere sahip olmalarını teminen verilen önergenin kabulü doğrultusunda
değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarıya geçici 2 nci madde eklenmiştir.
Bu geçici madde ile, Hazine'nin veya Karayolları Genel Müdürlüğü'nün
mülkiyetinde olup atıl vaziyette bulunan taşınmazların satılarak
değerlendirilmesi, böylece sağlanan mali kaynağın bölünmüş yol veya
gerektiğinde Devlet ve il yolları yapımı işlerinde kullanılması suretiyle,
ülkemizin sosyo-ekonomik kalkınması, halkın can ve mal güvenliği bakımından çok
önemli olan bu işlerin daha kısa sürede hizmete sunulmasına katkı sağlanması
amaçlanmakta; bu konudaki usul ve esaslar belirlenmekte ve gelirlerin bütçe ve
yatırım programı ile ilişkilendirilmesi tanzim edilmektedir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sarı |
Ayhan Zeynep Tekin |
Ahmet İnal |
|
Gaziantep |
Adana |
Batman |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Naci Aslan |
Feyzi Berdibek |
Kemal Demirel |
|
Ağrı |
Bingöl |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
Mustafa Ilıcalı |
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Erzurum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet Uzer |
Mevlüt Coşkuner |
Abdürrezzak Erten |
|
Gaziantep |
Isparta |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Parlakyiğit |
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Kayseri |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem Doğan |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Recep Yıldırım |
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
|
|
Asım Aykan |
Hasan Güyüldar |
|
|
Trabzon |
Tunceli |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNCE YAPILACAK
BÖLÜNMÜŞ YOL İNŞASINDA UYGULANACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; ülkemizin ihtiyacı olan
onbeşbin kilometre bölünmüş yol yapımının gerçekleştirilmesidir.
Bu Kanun; bölünmüş yol yapımı ile ilgili hizmetlerin
görülmesini hızlandırmak üzere, Karayolları Genel Müdürlüğünce ihtiyaç
duyulacak her türlü makine ve ekipmanın tahsisi, bunların giderleri ve bölünmüş
yol yapımı hizmetlerinde çalıştırılacak personelin temini ve malî ve sosyal
hakları ile ilgili usul ve esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunda geçen;
(a) Genel Müdürlük: Karayolları Genel Müdürlüğünü,
(b) Personel: Kamu kurum ve kuruluşlarında 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tâbi olarak çalışan memurlar ile 4857 sayılı İş Kanununa
tâbi olarak çalışan işçileri,
(c) Kamu kurum ve kuruluşu: Genel bütçeli daireler ve katma
bütçeli idareler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşları ve il özel
idareleri ile belediyeleri,
(d) Bölünmüş yol: Geliş ve gidiş trafiği ayırıcı bir engel
ile birbirinden ayrılmış olan ve en az iki gidiş ve iki geliş şeridi bulunan
karayolunu,
İfade eder.
Makine ve ekipman tahsisi
MADDE 3. - Bölünmüş yol yapımında Genel Müdürlükçe ihtiyaç
duyulan her türlü makine ve ekipman, Genel Müdürlüğün ihtiyaç göstermesi ve
Bayındırlık ve İskân Bakanlığının yazılı talebi üzerine kamu kurum ve
kuruluşlarınca bedelsiz olarak Genel Müdürlük emrine geçici olarak tahsis
edilir.
Makine ve ekipmanların hangi kamu kurum ve kuruluşlarından
ne miktarda temin edileceği, ne kadar süre ile tahsislerinin sağlanacağı ve
tahsis süresinin sonunda geri verilmesi ile ilgili usul ve esaslar, bölünmüş
yolun yapılacağı illerin valilerinin koordinasyonunda ilgili kurum ve
kuruluşlarla yapılacak protokoller ile düzenlenir.
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından Genel Müdürlük emrine
geçici olarak tahsis edilen makine ve ekipmanlar, Genel Müdürlüğe ait
işyerlerine intikal ettiği tarihten itibaren Genel Müdürlüğün araçları gibi
değerlendirilir, geçici olarak Genel Müdürlük kayıtlarına alınır ve bunların
her türlü ikmal, bakım ve onarımları, Genel Müdürlük tarafından yapılır veya
yaptırılır. Ancak, ihtiyaç duyulan hallerde, bunların akaryakıt, yedek parça ve
diğer malzeme ihtiyaçları ile tamir ve bakımları, Genel Müdürlükten herhangi
bir bedel alınmaksızın il özel idareleri tarafından karşılanabilir ve bu
hususlarda ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının mevcut stoklarından ve imkânlarından da bedelsiz olarak
faydalanılabilir.
Personel görevlendirilmesi
MADDE 4. - Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personel,
Genel Müdürlüğün ihtiyaç göstermesi ve Bayındırlık ve İskân Bakanlığının yazılı
talebi üzerine, bölünmüş yol yapımı uygulama programı çerçevesinde geçici
olarak Genel Müdürlük emrinde görevlendirilir.
Geçici görevlendirmenin
şartları
MADDE 5. - Bu Kanunun öngördüğü bölünmüş yol yapımı işleri
için Genel Müdürlük emrinde geçici olarak yapılacak görevlendirmeler hakkında
aşağıdaki esaslar uygulanır.
a) İhtiyaç duyulan personelin nitelikleri, sayıları ve
görevlendirilme süreleri Genel Müdürlükçe hazırlanan listede gösterilir ve 4
üncü maddedeki usule göre yapılan görevlendirme talebine istinaden, ilgili kamu
kurum ve kuruluşunun aslî hizmetlerinde aksamaya yol açılmaması da gözetilerek,
geçici olarak görevlendirilecek personelin atamaya yetkili amirlerinin onayı
ile görevlendirme işlemi yapılır.
b) Görevlendirme, personelin görevlendirildiği işin süresini
geçemez. Ancak, bölünmüş yol yapımı işinin programda öngörülen süre içinde
tamamlanamaması halinde, personelin görevlendirilme süresi aynı usule göre
uzatılabilir.
c) Personel, mensubu bulunduğu kamu kurum ve kuruluşundaki
aslî görevi veya kariyeri dışındaki bir pozisyonda geçici olarak
görevlendirilemez ve geçici olarak görevlendirildiği işin dışında da
çalıştırılamaz.
d) Görevlendirilen personel, Genel Müdürlüğün işle ilgili
emir ve talimatlarına uymak zorundadır.
e) Görevlendirilen personelin, işin gerektirdiği nitelikleri
taşımadığı veya beklenen faydayı sağlamadığının anlaşılması halinde Genel
Müdürlükteki görevlendirilmesi kaldırılır ve durum ilgili kamu kurum ve
kuruluşuna bildirilir.
Personelin özlük hakları
ve fazla çalışma
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerine göre görevlendirilen
personelin aylık, ücret ve diğer her türlü malî ve sosyal hakları, aslen
görevli bulundukları kamu kurum ve kuruluşunca ödenir. Bunların sağlık
yardımından faydalanmaları için gerekli olan hasta sevki işlemleri, Genel
Müdürlük teşkilâtınca yapılır.
Bu Kanun çerçevesinde gerçekleştirilecek işlerde geçici olarak
görevlendirilen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi personele, fiilen
geçici görev yaptıkları yılın Bütçe Kanununda
belirtilen fazla çalışma ücretinin iki katını geçmemek üzere fazla
çalışma ücreti ödenir.
Fazla çalışmanın uygulama süreleri, hangi görevler ve
dereceler için ne miktarda fazla çalışma ücreti ödeneceği ile ilgili her türlü
düzenlemeyi yapmaya Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının
teklifi üzerine BakanlarKurulu yetkilidir.
Bölünmüş yol yapımı işi için bu Kanuna göre görevlendirilen
işçiler, vardiya usulü ile çalıştırılabilirler. İhtiyaç duyulması halinde fazla
çalışma yaptırılabilir ve fazla çalışma ücretleri, Genel Müdürlük işyerlerinde
uygulanan toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre il özel idarelerince karşılanır.
Yatırım harcamaları
MADDE 7. - Bölünmüş yol yapımı ile ilgili yatırım
harcamaları, yılı yatırım programı ile ilgili mevzuat hükümlerine bağlı
kalınmaksızın ilişkilendirilir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
başlanmış ve halen devam etmekte olan bölünmüş yol yapımı ile ilgili iş ve
işlemler hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜ-ĞÜNCE YAPILACAK BÖLÜNMÜŞ YOL
İNŞASINDA UYGULANACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; ülkemizin ihtiyacı olan bölünmüş
yol yapımının seri ve etkin bir şekilde gerçekleştirilmesidir.
Bu Kanun; bölünmüş yol yapımı ile ilgili hizmetlerin
görülmesini hızlandırmak üzere, Karayolları Genel Müdürlüğünce ihtiyaç
duyulacak her türlü makine ve ekipmanın tahsisi, bunların giderleri ve bölünmüş
yol yapımı hizmetlerinde çalıştırılacak personelin temini, malî ve sosyal
hakları ve bazı taşınmazların satışından elde edilecek gelirlerin yol yapım
işlerinde kullanılabilmesi ile ilgili usul ve esasları kapsar.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 ncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Personelin özlük hakları ve fazla çalışma
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerine göre görevlendirilen
personelin aylık, ücret ve diğer her türlü malî ve sosyal hakları, aslen
görevli bulundukları kamu kurum ve kuruluşunca ödenir. Bunların sağlık
yardımından faydalanmaları için gerekli olan hasta sevki işlemleri, Genel
Müdürlük teşkilâtınca yapılır.
Bu Kanun çerçevesinde gerçekleştirilecek işlerde geçici
olarak görevlendirilen ve fiilen fazla çalışma yapan 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tâbi personele, fiilen geçici görev yaptıkları yılın bütçe
kanununda belirtilen fazla çalışma ücretinin iki katını geçmemek üzere fazla
çalışma ücreti ödenir. Bu şekilde görevlendirilenlere, diğer mevzuatta fazla
çalışma ücreti ödenmeyeceğine yönelik hükümler uygulanmaz. Bunların sicilleri
hakkında ise 657 sayılı Kanunun ek 8 ve ek 9 uncu maddeleri uyarınca geçici süreli olarak görevlendirilenlere
ilişkin hükümler uygulanır.
Karayolları Genel Müdürlüğünde 657 sayılı Kanuna tâbi olarak
görev yapan ve bölünmüş yol yapım işlerinde fiilen fazla çalışma yapan
personele de aynı şekilde fazla çalışma ücreti ödenir.
Fazla çalışmanın uygulama süreleri, hangi görevler ve
dereceler için ne miktarda fazla çalışma ücreti ödeneceği ile ilgili her türlü
düzenlemeyi yapmaya Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bölünmüş yol yapımı işi için bu Kanuna göre görevlendirilen
işçiler, vardiya usûlü ile çalıştırılabilirler. İhtiyaç duyulması halinde fazla
çalışma yaptırılabilir ve fazla çalışma ücretleri, Genel Müdürlük işyerlerinde
uygulanan toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre il özel idarelerince karşılanır.
Yatırım harcamaları
MADDE 7. - Bölünmüş yol yapımı projeleri ve bunlara ilişkin
yatırım harcamalarının yatırım programı ile ilişkilendirilmesinde ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının geçici
1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - 31.12.2008 tarihine kadar geçerli olmak
üzere, bazı kamu taşınmaz mallarının satılarak değerlendirilmesi hususunda
aşağıdaki hükümler uygulanır :
a) 20.7.1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanunu
hükümlerine göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı emrine verilenler ile
Karayolları Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde bulunan taşınmaz malların
satışından elde edilecek gelirleri, Genel Müdürlük tarafından yürütülen
bölünmüş yol veya Devlet ve il yolları yapımı hizmetlerinde kullanılmak üzere,
bir taraftan Genel Müdürlük bütçesinin (B) işaretli cetveline özel gelir ve
diğer taraftan (A) işaretli cetvelinde mevcut veya yeniden açılacak
tertiplerine özel ödenek kaydetmeye ve bu ödeneklerin yılı içinde sarf
edilemeyen kısmını ertesi yıl bütçesinin ilgili tertiplerine devren gelir ve
ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
b) Hazine adına tescil edilmiş taşınmaz mallar ile tescil
edilmek kaydıyla Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunup da tescil edilmeye
elverişli taşınmaz mallardan, Bayındırlık ve İskân Bakanlığının talebi, Maliye
Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde
edilecek gelirler hakkında da (a) bendindeki hükümler uygulanır. Tescil
edilmeye elverişli taşınmaz malları tescil etmeye veya ettirmeye Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı yetkilidir.
c) (a) ve (b) bentlerine göre satışı yapılacak taşınmaz
malların, ilgili kuruluşların ve belediyelerin görüşlerini almak ve çevre imar
bütünlüğünü bozmayacak şekilde, her ölçekte imar planı yapımı ve bunlara
ilişkin onama işlemleri 3.5.1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 9 uncu
maddesine göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından re'sen yapılır. İlgili
kuruluş ve belediyeler görüşlerini onbeş gün içinde bildirmek zorundadır.
Yukarıdaki fıkraya göre ödenek kaydedilen tutarlardan
yapılacak harcamalar yılı programının uygulanması, koordinasyonu ve izlenmesine
dair karar hükümlerine göre yılı yatırım programı ile ilişkilendirilir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
G. Akşit |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|