Dönem : 22           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 671)

 

Millî Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması

Hakkında Kanun Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik

ve Spor Komisyonu Raporu (1/853)

 

                                     

Not : Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına

         havale edilmiştir.

 

                               

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

8.7.2004

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-916/3266

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 5.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Millî Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Eğitim teknolojisindeki hızlı gelişim ve değişim, eğitim ve öğretim hizmetlerinin sunumunu çeşitlendirmekte ve maliyetleri artırmaktadır. Eğitimin işlevi ve maliyetleri sürekli artarken eğitimi, sadece genel bütçe imkânlarıyla yürütmek, birey ve toplumun beklentilerini karşılayamamaktadır. Bu beklentileri karşılamak ve artan maliyetlere destek olmak amacıyla, zaman zaman kişi ve kuruluşlardan okullara bağışta bulunma talepleri gelmektedir. Gerek bu taleplerin karşılanması, gerekse sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalardan sağlanan maddî katkılar ile okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerden sağlanan gelirlerin kullanımı ve disipline edilmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin daha iyi şartlarda sunulması için önemli görülmektedir.

Yapılan değişiklikle bağışları kabul etme, sosyal, kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyerek maddî katkı sağlama, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri ihale mevzuatı çerçevesinde işlettirebilme veya işletebilmeleri gibi hususların okul-aile birliklerince yerine getirilmesi, bu hususlarla ilgili esas ve usullerin ise Millî Eğitim ve Maliye bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenlenmesi amaçlanmaktadır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, eğitim ve öğretim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak üzere okullarda kurulacak okul-aile birliklerine, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırılması, okulun ve maddî imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarının karşılanması için gönüllü yapılan aynî ve nakdî bağışları kabul edebilmeleri, maddî katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler, kampanyalar düzenleyebilmeleri, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri ihale mevzuatına göre işlettirebilme veya işletebilmeleri imkânı sağlanmaktadır.

Okul-aile birliklerinin kuruluş ve işleyişleri, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddî katkılar, bağışların kabulü ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin harcanması, denetlenmesi, kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerden sağlanan gelirlerin, bu yerlerin bünyesinde bulunduğu okulda harcanacak miktarı ve il/ilçenin bu gelirlerden yoksun okullarına aktarılacak miktarının belirlenmesi gibi hususların ise Millî Eğitim ve Maliye bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenleneceği hükme bağlanmaktadır.

Madde 2. - Yürürlük maddesidir.

Madde 3. - Yürütme maddesidir.

 

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

 

 

 

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve

 

 

 

 

 

 

Spor Komisyonu

 

 

 

 

27.10.2004

 

Esas No: 1/853

 

 

 

 

 

 

Karar No. :2

 

 

 

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 12.7.2004 tarihinde tali olarak Plan ve Bütçe, esas olarak Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilen "Milli Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (1/853)" Komisyonumuzun 27 Ekim 2004 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Toplantımıza, Milli Eğitim Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı yetkilileri katılmışlardır.

Tasarı ile, eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunulması amacıyla okullarda "okul-aile birlikleri" kurulması öngörülmekte; bu birliklerin kurulması, işleyişi, organlarının oluşturulması, seçim şekilleri, mali durumlarıyla ilgili usul ve esasların Milli Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca birlikte hazırlanacak yönetmelikle düzenlenmesi hükme bağlanmaktadır.

Üyelerimiz Tasarı hakkında şu görüşleri dile getirmişlerdir;

-  Okul aile birlikleri formalite kurullar olmaktan çıkarılmalıdır. Eğitim son derece önemli bir konudur. Kaliteli çağdaş bir eğitim her şeyin başıdır. Eğitim kurumları hızlı değişime ayak uydurmak çabası içindedir. Okul aile birliği yönetmeliğinde öngörülen işlevlerin hepsi parasal kaynağa dayanmaktadır. Bu nedenle okullarımız, Devletin sağladığı katkı dışında kaynağa ihtiyaç duymaktadır.

- Okullardaki destek personeli konusu çözülmelidir.

- Tasarıda öngörülen düzenleme, okullarımızda yaşanan problemlerin çözümünde yararlı olacaktır. Ancak, bu birliklerin işlevlerinin yönetmeliğe bırakılması nedeniyle, yönetmeliğin oluşturulmasında demokratik ilke ve esasların getirilmesi gereklidir.

- Okul aile birliklerinin para toplar hale getirilmesi doğru olmayacaktır. Eğitimin niteliği, öğrencinin  başarısının artırılması için uğraşılması esas olmalıdır. Dünyanın her yanında temel eğitim; parasızdır, zorunludur, haktır. Temel eğitime ayrılan paylar yetersiz ise artırılmalıdır ama okul aile birlikleri geleneği bu amaçla bozulmamalıdır.

Tasarının alt komisyonda incelenmesine dair bir önerge hakkında, Sayın Hükümet Temsilcisi ilgili her kesimden görüş almak suretiyle Tasarının hazırlandığını ve alt komisyonda görüşülmesine gerek bulunmadığını ifade etmiştir.

Üyelerimiz ise, koruma derneklerinin kapatılması nedeniyle kaynak yaratmak amacıyla bu Tasarının hazırlandığını, konunun bir alt komisyonda incelenmesinin yararlı olacağını söylemişlerdir. Kısa vadede sorunu çözecek gibi gözüken bu düzenleme uzun vadede yararlı olmayacaktır.

Alt Komisyon kurulması önergesi oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmemiştir.

Tasarının geneli üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi üzerindeki görüşmelerde; endişeleri giderici bir düzenleme getirildiği üyelerimizce ifade edilmiştir. Verilen bir önerge ile ikinci fıkrasının sonuna  "Öğrenci velileri hiçbir suretle bağış yapmaya zorlanamaz" cümlesinin eklenmesi önerilmiş ve öneri, Komisyonumuzca  oybirliği ile kabul edilmiştir.

 1 inci madde, kabul edilen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlüğü düzenleyen 2 nci, yürütmeyi düzenleyen 3 üncü maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun tasviplerine arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

 

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

 

 

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Hüseyin Ekmekçioğlu

Faruk Anbarcıoğlu

Mustafa Özyurt

 

 

 

 

Antalya

Bursa

Bursa

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Mustafa Gazalcı

Mehmet Yüksektepe

Ömer Özyılmaz

 

 

 

 

Denizli

Denizli

Erzurum

 

 

 

 

(Muhalefet şerhi eklidir,

 

 

 

 

karşı oy yazım var.)

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Hasan Aydın

Temel Yılmaz

Hüseyin Bayındır

 

 

 

 

Giresun

Gümüşhane

Kırşehir

 

 

 

 

 

 

(Muhalifim, muhalefet

 

 

 

 

 

 

şerhi eklidir.)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Mehmet Çerçi

Ali Cumhur Yaka

Mehmet Sarı

 

 

 

 

Manisa

Muğla

Osmaniye

 

 

 

 

 

(Muhalifim, muhalefet

 

 

 

 

 

 

şerhi eklidir.)

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Öner Ergenç

Engin Altay

Osman Kılıç

 

 

 

 

Siirt

Sinop

Sivas

 

 

 

 

Üye

Üye

 

 

 

 

 

Mehmet Faruk Bayrak

Muharrem İnce

 

 

 

 

 

Şanlıurfa

Yalova

 

 

 

 

 

 

(Muhalifim, muhalefet şerhi

 

 

 

 

 

 

eklidir.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KARŞI OY YAZISI

Okul-aile birlikleri eğitimin niteliğini yükseltmek, öğrencinin başarısını artırmak için okul ile aile arasındaki iş birliğini düzenler.

Öngörülen bu değişiklikle okul - aile birlikleri veliden para toplayan birer kuruluş olacaktır. Bundan sonra bu birlikler eğitim için değil, para toplamak için etkinlik yapacak, okulun "kantinini, açık alanını, salonunu ve benzeri yerlerini" kiraya verecektir. Bu değişiklikten sonra özellikle yoksul aileler sürekli para toplanır korkusuyla çocuğunun durumunu konuşmaya okula gelemeyecektir.

Bu değişiklik zaten bozulmuş eğitimdeki fırsat ve olanak eşitliğini temelli bozacak, eğitimi biraz daha ticarileştirecektir.

Anayasanın 42. maddesinde "İlköğretim, kız ve erkek bütün vatandaşlar için zorunludur ve Devlet okullarında parasızdır." demektedir. Bütün çağdaş ülkelerde temel eğitim başta olmak üzere eğitim, bir kamu hizmetidir.

Bu amaçla yürürlükte olan 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu'nda, Köy Bütçesi'nin yüzde 10’u, İl Özel İdare Bütçesi'nin yüzde 20'si, Genel Bütçenin en az yüzde 2'si ilköğretime ayrılmak zorundadır. Ayrıca 8 Yıllık Kesintisiz İlköğretim Yasası diye bilinen 4306 Sayılı Yasa'da belirtilen kaynaklar vardır. Bunun süresini Bakanlar Kurulu artırmaktadır. Eğitime kaynak, öğrenciler, veliler değil devletin bütçeleridir. Yetersiz bir durum varsa bu oranlar ve paylar artırılabilir.

16 Haziran 1983 tarihinde 1739 Sayılı METK'nun 16. maddesi okul- aile birliklerinin işlevi yanlış anlaşılmasın, yalnızca eğitim işleriyle uğraşsın diye değiştirilmiş ve maddenin değiştirme gerekçesinde de şöyle denilmiştir:

"Okul - aile birliklerinin velilerden her ne ad altında olursa olsun para alması çeşitli anlaşmazlıkların ve problemlerin ortaya çıkmasına sebep olmakta; öğrencilerin eğitim-öğretimlerinde aile ile işbirliğini engellemektedir. Bu bakımdan okul-aile birliklerinin para işleriyle meşgul olmasını önlemek için 16. madde yeniden düzenlenmiştir." (TBMM 150. Birleşim. S. Sayısı : 601)

 Eğitimde asıl amaç daha çok çocuğun, gencin daha uzun süre nitelikli olarak yetiştirilmesidir.

Öğrencinin başarısı için okul ve ailenin işbirliği zorunludur. Türkiye bunu yıllardır yapmaktadır. Okul aile birlikleri sayesinde hem okullar çevreye açılmakta, hem de demokrasinin, katılımcılığın örneği yaşanmaktadır. Gelişmiş ülkelerde de böyle kuruluşlar vardır. Onlar para işleriyle uğraşmazlar. Okul-aile birliklerinin aksayan yönleri varsa düzeltilebilir, ama işlevleri, görevleri değişmemelidir.

Bu değişiklik zaten büyük oranda velinin sırtında olan eğitim harcamalarını artıracak, aileleri okuldan soğutacaktır. Öğrencinin, öğretmenin para işiyle uğraşması, hele okul - aile birliği gibi bir kuruluş aracılığıyla uğraşması doğru değildir.

                                                                      27.10.2004

                       

Mustafa Gazalcı

Muharrem İnce

Hüseyin Bayındır

 

 

Denizli

Yalova

Kırşehir

 

 

Ali Cumhur Yaka

 

 

 

Muğla

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

 

MİLLÎ EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 14.6.1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 16. - Eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında iş birliği sağlanır.

Bu amaçla okullarda okul-aile birlikleri kurulur. Okul-aile birlikleri, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddî imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları kabul edebilir, maddî katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyebilir, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirebilir veya işletebilirler.

Okul-aile birliklerinin kuruluş ve işleyişi, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddî katkılar, bağışların kabulü, harcanması ve denetlenmesi ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları, harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esaslar, Millî Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.

Okul-aile birliklerinin gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.”

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

MİLLÎ EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 14.6.1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 16.- Eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında iş birliği sağlanır.

Bu amaçla okullarda okul-aile birlikleri kurulur. Okul-aile birlikleri, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine etkinlik  ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddî imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları kabul edebilir, Maddî katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyebilir, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirebilir veya işletebilirler. Öğrenci velileri hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamaz.

Okul - aile birliklerinin kuruluş ve işleyişi, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddî katkılar, bağışların kabulü, harcanması ve denetlenmesi ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları, harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esaslar, Millî Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.

Okul - aile birliklerinin gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır. "

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

A. Aksu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe