Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 671)
Millî Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik
ve Spor Komisyonu Raporu (1/853)
Not : Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına
havale
edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
8.7.2004 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-916/3266 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
BakanlarKurulunca 5.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Millî Eğitim Temel
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Eğitim teknolojisindeki
hızlı gelişim ve değişim, eğitim ve öğretim hizmetlerinin sunumunu
çeşitlendirmekte ve maliyetleri artırmaktadır. Eğitimin işlevi ve maliyetleri
sürekli artarken eğitimi, sadece genel bütçe imkânlarıyla yürütmek, birey ve
toplumun beklentilerini karşılayamamaktadır. Bu beklentileri karşılamak ve
artan maliyetlere destek olmak amacıyla, zaman zaman kişi ve kuruluşlardan
okullara bağışta bulunma talepleri gelmektedir. Gerek bu taleplerin
karşılanması, gerekse sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalardan sağlanan
maddî katkılar ile okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve
benzeri yerlerden sağlanan gelirlerin kullanımı ve disipline edilmesi, eğitim-öğretim
faaliyetlerinin daha iyi şartlarda sunulması için önemli görülmektedir.
Yapılan değişiklikle
bağışları kabul etme, sosyal, kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyerek
maddî katkı sağlama, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve
benzeri yerleri ihale mevzuatı çerçevesinde işlettirebilme veya işletebilmeleri
gibi hususların okul-aile birliklerince yerine getirilmesi, bu hususlarla
ilgili esas ve usullerin ise Millî Eğitim ve Maliye bakanlıklarınca müştereken
hazırlanacak yönetmelikle düzenlenmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
eğitim ve öğretim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda
bulunmak üzere okullarda kurulacak okul-aile birliklerine, okulların eğitim ve
öğretim hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırılması, okulun ve maddî
imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarının karşılanması için
gönüllü yapılan aynî ve nakdî bağışları kabul edebilmeleri, maddî katkı
sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler, kampanyalar düzenleyebilmeleri,
okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri ihale
mevzuatına göre işlettirebilme veya işletebilmeleri imkânı sağlanmaktadır.
Okul-aile birliklerinin
kuruluş ve işleyişleri, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri,
sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddî katkılar, bağışların kabulü
ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya
işletilmesinden sağlanan gelirlerin harcanması, denetlenmesi, kantin, açık
alan, salon ve benzeri yerlerden sağlanan gelirlerin, bu yerlerin bünyesinde
bulunduğu okulda harcanacak miktarı ve il/ilçenin bu gelirlerden yoksun
okullarına aktarılacak miktarının belirlenmesi gibi hususların ise Millî Eğitim
ve Maliye bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenleneceği
hükme bağlanmaktadır.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
|
|
|
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve |
|
|
|
|
|
|
|
Spor Komisyonu |
|
|
|
|
27.10.2004 |
|
|
Esas No: 1/853 |
|
|
|
|
|
|
|
Karar No. :2 |
|
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 12.7.2004 tarihinde tali
olarak Plan ve Bütçe, esas olarak Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor
Komisyonuna havale edilen "Milli Eğitim Temel Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (1/853)" Komisyonumuzun 27 Ekim 2004
tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza, Milli Eğitim Bakanlığı ve
Maliye Bakanlığı yetkilileri katılmışlardır.
Tasarı ile, eğitim kurumlarının
amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunulması amacıyla okullarda
"okul-aile birlikleri" kurulması öngörülmekte; bu birliklerin
kurulması, işleyişi, organlarının oluşturulması, seçim şekilleri, mali
durumlarıyla ilgili usul ve esasların Milli Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca
birlikte hazırlanacak yönetmelikle düzenlenmesi hükme bağlanmaktadır.
Üyelerimiz Tasarı hakkında şu görüşleri
dile getirmişlerdir;
-
Okul aile birlikleri formalite kurullar olmaktan çıkarılmalıdır. Eğitim
son derece önemli bir konudur. Kaliteli çağdaş bir eğitim her şeyin başıdır.
Eğitim kurumları hızlı değişime ayak uydurmak çabası içindedir. Okul aile
birliği yönetmeliğinde öngörülen işlevlerin hepsi parasal kaynağa
dayanmaktadır. Bu nedenle okullarımız, Devletin sağladığı katkı dışında kaynağa
ihtiyaç duymaktadır.
- Okullardaki destek personeli konusu
çözülmelidir.
- Tasarıda öngörülen düzenleme,
okullarımızda yaşanan problemlerin çözümünde yararlı olacaktır. Ancak, bu
birliklerin işlevlerinin yönetmeliğe bırakılması nedeniyle, yönetmeliğin
oluşturulmasında demokratik ilke ve esasların getirilmesi gereklidir.
- Okul aile birliklerinin para toplar hale
getirilmesi doğru olmayacaktır. Eğitimin niteliği, öğrencinin başarısının artırılması için uğraşılması
esas olmalıdır. Dünyanın her yanında temel eğitim; parasızdır, zorunludur,
haktır. Temel eğitime ayrılan paylar yetersiz ise artırılmalıdır ama okul aile
birlikleri geleneği bu amaçla bozulmamalıdır.
Tasarının alt komisyonda incelenmesine
dair bir önerge hakkında, Sayın Hükümet Temsilcisi ilgili her kesimden görüş
almak suretiyle Tasarının hazırlandığını ve alt komisyonda görüşülmesine gerek
bulunmadığını ifade etmiştir.
Üyelerimiz ise, koruma derneklerinin
kapatılması nedeniyle kaynak yaratmak amacıyla bu Tasarının hazırlandığını,
konunun bir alt komisyonda incelenmesinin yararlı olacağını söylemişlerdir.
Kısa vadede sorunu çözecek gibi gözüken bu düzenleme uzun vadede yararlı
olmayacaktır.
Alt Komisyon kurulması önergesi oya
sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmemiştir.
Tasarının geneli üzerindeki görüşmelerden
sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi üzerindeki
görüşmelerde; endişeleri giderici bir düzenleme getirildiği üyelerimizce ifade
edilmiştir. Verilen bir önerge ile ikinci fıkrasının sonuna "Öğrenci velileri hiçbir suretle bağış
yapmaya zorlanamaz" cümlesinin eklenmesi önerilmiş ve öneri,
Komisyonumuzca oybirliği ile kabul
edilmiştir.
1
inci madde, kabul edilen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlüğü düzenleyen 2 nci,
yürütmeyi düzenleyen 3 üncü maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun tasviplerine arz
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
|
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Özyurt |
|
|
|
|
|
Antalya |
Bursa |
Bursa |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Mustafa Gazalcı |
Mehmet Yüksektepe |
Ömer Özyılmaz |
|
|
|
|
|
Denizli |
Denizli |
Erzurum |
|
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir, |
|
|
|
|
karşı oy yazım var.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Hasan Aydın |
Temel Yılmaz |
Hüseyin Bayındır |
|
|
|
|
|
Giresun |
Gümüşhane |
Kırşehir |
|
|
|
|
|
|
|
(Muhalifim, muhalefet |
|
|
|
|
|
|
|
şerhi eklidir.) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Mehmet Çerçi |
Ali Cumhur Yaka |
Mehmet Sarı |
|
|
|
|
|
Manisa |
Muğla |
Osmaniye |
|
|
|
|
|
|
(Muhalifim, muhalefet |
|
|
|
|
|
|
|
şerhi eklidir.) |
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Öner Ergenç |
Engin Altay |
Osman Kılıç |
|
|
|
|
|
Siirt |
Sinop |
Sivas |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
Mehmet Faruk Bayrak |
Muharrem İnce |
|
|
|
|
|
|
Şanlıurfa |
Yalova |
|
|
|
|
|
|
|
(Muhalifim, muhalefet şerhi |
|
|
|
|
|
|
|
eklidir.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KARŞI OY YAZISI
Okul-aile birlikleri eğitimin niteliğini
yükseltmek, öğrencinin başarısını artırmak için okul ile aile arasındaki iş
birliğini düzenler.
Öngörülen bu değişiklikle okul - aile
birlikleri veliden para toplayan birer kuruluş olacaktır. Bundan sonra bu
birlikler eğitim için değil, para toplamak için etkinlik yapacak, okulun
"kantinini, açık alanını, salonunu ve benzeri yerlerini" kiraya
verecektir. Bu değişiklikten sonra özellikle yoksul aileler sürekli para
toplanır korkusuyla çocuğunun durumunu konuşmaya okula gelemeyecektir.
Bu değişiklik zaten bozulmuş eğitimdeki
fırsat ve olanak eşitliğini temelli bozacak, eğitimi biraz daha ticarileştirecektir.
Anayasanın 42. maddesinde
"İlköğretim, kız ve erkek bütün vatandaşlar için zorunludur ve Devlet
okullarında parasızdır." demektedir. Bütün çağdaş ülkelerde temel eğitim
başta olmak üzere eğitim, bir kamu hizmetidir.
Bu amaçla yürürlükte olan 222 Sayılı
İlköğretim ve Eğitim Kanunu'nda, Köy Bütçesi'nin yüzde 10’u, İl Özel İdare
Bütçesi'nin yüzde 20'si, Genel Bütçenin en az yüzde 2'si ilköğretime ayrılmak
zorundadır. Ayrıca 8 Yıllık Kesintisiz İlköğretim Yasası diye bilinen 4306
Sayılı Yasa'da belirtilen kaynaklar vardır. Bunun süresini Bakanlar Kurulu
artırmaktadır. Eğitime kaynak, öğrenciler, veliler değil devletin bütçeleridir.
Yetersiz bir durum varsa bu oranlar ve paylar artırılabilir.
16 Haziran 1983 tarihinde 1739 Sayılı
METK'nun 16. maddesi okul- aile birliklerinin işlevi yanlış anlaşılmasın,
yalnızca eğitim işleriyle uğraşsın diye değiştirilmiş ve maddenin değiştirme
gerekçesinde de şöyle denilmiştir:
"Okul - aile birliklerinin velilerden
her ne ad altında olursa olsun para alması çeşitli anlaşmazlıkların ve
problemlerin ortaya çıkmasına sebep olmakta; öğrencilerin eğitim-öğretimlerinde
aile ile işbirliğini engellemektedir. Bu bakımdan okul-aile birliklerinin para
işleriyle meşgul olmasını önlemek için 16. madde yeniden düzenlenmiştir."
(TBMM 150. Birleşim. S. Sayısı : 601)
Eğitimde asıl amaç daha çok çocuğun, gencin daha uzun süre
nitelikli olarak yetiştirilmesidir.
Öğrencinin başarısı için okul ve ailenin
işbirliği zorunludur. Türkiye bunu yıllardır yapmaktadır. Okul aile birlikleri
sayesinde hem okullar çevreye açılmakta, hem de demokrasinin, katılımcılığın
örneği yaşanmaktadır. Gelişmiş ülkelerde de böyle kuruluşlar vardır. Onlar para
işleriyle uğraşmazlar. Okul-aile birliklerinin aksayan yönleri varsa
düzeltilebilir, ama işlevleri, görevleri değişmemelidir.
Bu değişiklik zaten büyük oranda velinin
sırtında olan eğitim harcamalarını artıracak, aileleri okuldan soğutacaktır.
Öğrencinin, öğretmenin para işiyle uğraşması, hele okul - aile birliği gibi bir
kuruluş aracılığıyla uğraşması doğru değildir.
27.10.2004
|
Mustafa Gazalcı |
Muharrem İnce |
Hüseyin Bayındır |
|
|
|
Denizli |
Yalova |
Kırşehir |
|
|
|
Ali Cumhur Yaka |
|
|
|
|
Muğla |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
MİLLÎ
EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 14.6.1973 tarihli ve 1739
sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 16. - Eğitim kurumlarının
amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında
iş birliği sağlanır.
Bu amaçla okullarda okul-aile birlikleri
kurulur. Okul-aile birlikleri, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine
etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddî imkânlardan yoksun
öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları
kabul edebilir, maddî katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve
kampanyalar düzenleyebilir, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan,
salon ve benzeri yerleri işlettirebilir veya işletebilirler.
Okul-aile birliklerinin kuruluş ve
işleyişi, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve
kültürel etkinliklerden sağlanan maddî katkılar, bağışların kabulü, harcanması
ve denetlenmesi ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi
veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları,
harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esaslar, Millî Eğitim ve Maliye
Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Okul-aile birliklerinin gelirleri her
türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.”
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
MİLLÎ
EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 14.6.1973 tarihli ve 1739
sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 16.- Eğitim kurumlarının
amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında
iş birliği sağlanır.
Bu amaçla okullarda okul-aile birlikleri
kurulur. Okul-aile birlikleri, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine
etkinlik ve verimlilik kazandırmak,
okulların ve maddî imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak
üzere; aynî ve nakdî bağışları kabul edebilir, Maddî katkı sağlamak amacıyla
sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyebilir, okulların
bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirebilir
veya işletebilirler. Öğrenci velileri hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamaz.
Okul - aile birliklerinin kuruluş ve
işleyişi, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve
kültürel etkinliklerden sağlanan maddî katkılar, bağışların kabulü, harcanması
ve denetlenmesi ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi
veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları,
harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esaslar, Millî Eğitim ve Maliye
Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Okul - aile birliklerinin gelirleri her
türlü vergi, resim ve harçtan muaftır. "
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
A. Aksu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|