Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 385)
Yüksek Öğrenim Öğrencilerine Burs, Kredi Verilmesine İlişkin Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor Komisyonu Raporu (1/755)
Not : Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
10.2.2004 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-796/619 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 21.1.2004 tarihinde kararlaştırılan “Yüksek Öğrenim
Öğrencilerine Burs, Kredi Verilmesine İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasamızın 42 nci
maddesi; Devletin maddî imkânlardan yoksun başarılı öğrencilerin öğrenimlerini
sürdürebilmeleri amacı ile burslar ve başka yollarla gerekli yardımları
yapacağını öngörmüştür.
Devlete ait çeşitli
kuruluşlar tarafından da yüksek öğrenim öğrencilerine burs, kredi verilmekte
veya muhtelif nakdî yardımlar yapılmaktadır. Ancak bu yardımlar bir çok kuruluş
tarafından birbirlerinden habersiz şekilde yapılmakta ve zaman zaman aynı
öğrenciye birden ziyade yardımın yapıldığı görülmektedir. Bu durumda da yeteri
kadar ihtiyaç sahibi öğrenciye yardım yapılamamaktadır. Oysaki tüm hizmetlerin
bir merkezden yürütülmesi halinde hem mükerrerlik önlenecek hem de daha fazla
sayıda öğrenciye daha fazla miktarda yardımın yapılabilmesi söz konusu
olacaktır.
Bu itibarla, Devletin
çeşitli kuruluşları tarafından yüksek öğrenim öğrencilerine burs, kredi ve
nakdî yardım adı altında yapılan yardımların, yüksek öğrenim öğrencilerine
kredi vermekle görevlendirilmiş ve bu hizmette ihtisaslaşmış bir kuruluş olan
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu çatısı altında toplanması gerekmektedir.
Böylelikle dağıtımın tek elden, daha fazla sayıda ihtiyaç sahibi öğrencilere
yapılması da gerçekleşmiş olacaktır.
Ayrıca, belediyeler
tarafından yüksek öğrenim öğrencilerine yapılan yardımlara ilişkin bilgilerin
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirmeleri ve bu sayede de Kurumda
bu konuda bir bilgi bankası oluşturulması öngörülmüştür.
Yüksek Öğrenim Kredi ve
Yurtlar Kurumuna verilecek taahhüt senetlerinin vergi, resim ve harca tâbi
olmayacağı ve öğrencilerin alacağı burs, kredi ve nakdî yardımlarında hacze
tâbi olmayacağı konularında düzenlemeler getirilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile,
Kanunun amacı ve kapsamı belirtilmektedir.
Madde 2. - Madde ile,
çeşitli kamu kurum ve kuruluşları tarafından yüksek öğrenim öğrencilerine
verilmekte olan burs, kredi ve her türlü nakdî yardımlara ilişkin ödemelerin bu
kuruluşlar tarafından yapılmayacağı, burs, kredilerin sadece Yüksek Öğrenim
Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından verileceği, madde kapsamındaki kuruluşlar
tarafından burs, kredi verilmesi istenen öğrencilerin Kuruma bildirileceği
hususları ile genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idareler ile Sosyal
Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu dışında kalan kuruluşların burs, kredi
verilmesine ilişkin işlemler belirtilmektedir.
Madde 3. - Madde ile,
belediyeler tarafından yapılan yardımlarla ilgili bilgilerin üçer aylık
dönemler itibarıyla Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirilmesi
hususu öngörülmektedir.
Madde 4. - Madde ile,
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna verilecek taahhüt senetleri ile ilgili
düzenleme getirilmiş ve bu Kurumdan alınan burs, kredi ve nakdî yardımlara
haciz konulamayacağı öngörülmüştür.
Madde 5. - Madde ile, bu
Kanuna dayalı olarak çıkarılacak ve uygulamaya ilişkin hususları belirleyecek
yönetmeliğin Maliye ve Millî Eğitim bakanlıkları tarafından müştereken
çıkarılacağı hüküm altına alınmıştır.
Geçici Madde l. - Madde
ile, halihazırda burs, kredi ve nakdî yardım verilen öğrencilerin durumuna
çözüm getirilmiştir.
Geçici Madde 2. - Madde
ile, belediyeler tarafından yapılan yardımların Kanunun yayımı tarihinden
itibaren 30 gün içersinde Yüksek Öğretim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirilmesi
hususu öngörülmektedir.
Madde 6. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 7. - Yürütme
maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Millî Eğitim, Kültür, |
20.2.2004 |
|
|
Gençlik ve Spor
Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/755 |
|
|
|
Karar No.: 27 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 12.2.2004 tarihinde tali olarak Plan ve Bütçe; esas
olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna gönderilen
"Yüksek Öğrenim Öğrencilerine Burs, Kredi Verilmesine İlişkin Kanun
Tasarısı (1/755)"; Komisyonumuzun 19.2.2004 tarihli toplantısında
görüşülmüştür.
Toplantımıza Yüksek Öğrenim Kredi ve
Yurtlar Kurumu Genel Müdürü, Maliye Bakanlığı ile kurum temsilcileri
katılmışlardır.
Tasarı, Devletin çeşitli kuruluşları
tarafından yüksek öğrenim öğrencilerine burs, kredi ve nakdî yardım adı altında
yapılan yardımların bu hizmette uzmanlaşmış bir kuruluş olan Yüksek Öğrenim
Kredi ve Yurtlar Kurumu çatısı altında toplanması amacına yönelik olarak
hazırlanmıştır. Ayrıca belediyeler tarafından yüksek öğrenim öğrencilerine
yapılan yardımlara ilişkin bilgilerin, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna
bildirilmesi ve Kurumda bu konuda bilgi bankası oluşturulması öngörülmektedir.
Bunun yanı sıra Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna verilecek taahhüt
senetleri ile ilgili düzenleme getirilmekte; bu Kurumdan alınan burs, kredi ve
nakdî yardımlara haciz konulamayacağı düzenlenmektedir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde;
sosyal devletin bir gereği olarak öğrencilere burs ve kredi verildiği, nakdî
yardım yapıldığı; giderek ağırlaşan yaşam koşulları nedeniyle öğrenci ve
ailelerinin sıkıntı yaşadıkları bu nedenle verilen burs ya da kredi miktarının
artırılmasının zorunlu olduğu üyelerimizce ifade edilmiştir. Ayrıca üniversite
harçlarının da Kurum tarafından karşılanması ve bu yardımların verilmesindeki
kırtasiyenin azaltılması gereğine dikkat çekilmiştir.
Bunun yanı sıra, belediyelerce öğrencilere
verilen yardımların reklam konusu yapılmaması, istismar edilmemesi; bu konunun
ayrıca değerlendirilmesinin önemli olduğu belirtilmiştir. Belediyelerin de
Kurumla işbirliği içinde gerçekten ihtiyacı olan öğrencilere yardımda
bulunabileceğinin mümkün olacağı üyelerimizce söylenmiştir. Böyle bir
koordinasyonla bazı öğrencilerin altı-yedi yerden burs alması, bazı
öğrencilerin ise bu imkândan hiç yararlanmaması gibi bir durumun önüne geçilmiş
olacaktır.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra oybirliği ile maddelerine geçilmiştir.
Tasarının amaç ve kapsam başlıklı 1 inci
maddesi, burs ve kredilerin verilmesini
düzenleyen 2 nci maddesi diğer kuruluşlarca yapılacak işlemleri düzenleyen 3 ve
malî muafiyet ve haciz başlıklı 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca oybirliği ile
kabul edilmiştir.
Verilen bir önergenin kabulü ile Tasarıya, 5 inci madde eklenmiştir. Bu
madde ile Kurum personeline ek ödeme yapılması öngörülmekte, miktarı
belirlenmekte, ek ödemeye ilişkin usul ve esasların Yüksek Öğrenim Kredi ve
Yurtlar Kurumu Yönetim Kurulunca belirleneceği hükme bağlanmaktadır.
Tasarının yönetmelik başlıklı 5 inci
maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca oybirliği ile kabul edilmiştir.
Tasarıya geçici 3 üncü madde eklenmesi
yönünde verilen önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve bu madde ile 1.1.2004
tarihinden, Kanunun yayımlandığı tarih arasında burs ödemelerinin
yapılabilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.
Tasarının yürürlük maddesi üzerinde
verilen önergenin kabulü ile bu Kanunun 1.1.2004 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde yürürlüğe girmesi öngörülmüştür. Madde kabul edilen önerge
doğrultusunda ve 7 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının yürütmeyi düzenleyen 7 nci
maddesi 8 inci madde olarak Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının tümü oya sunulmuş ve oybirliği
ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına arz
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hacı Biner |
Recep Garip |
|
|
İstanbul |
Van |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zekeriya Akıncı |
Burhan Kılıç |
Ali Aydınlıoğlu |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Özyurt |
Ömer Özyılmaz |
|
|
Bursa |
Bursa |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Temel Yılmaz |
Muharrem Karslı |
Berhan Şimşek |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Avni Doğan |
Hüseyin Özcan |
Osman Kılıç |
|
|
Kahramanmaraş |
Mersin |
Sivas |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet Çiçek |
|
|
|
|
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
YÜKSEK ÖĞRENİM ÖĞRENCİLERİNE BURS, KREDİ
VERİLMESİNE İLİŞKİN KANUN
TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE l. - Bu Kanunun amacı; yurt içinde yüksek öğrenim
gören öğrencilere burs, kredi ve nakdî yardım verilmesiyle ilgili esas ve
usulleri düzenlemektir.
Bu Kanun, Kanunda gösterilen tüm kamu kurum ve kuruluşlarını
kapsar.
Burs ve kredilerin
verilmesi
MADDE 2. - Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu; yurt
içinde yüksek öğrenim gören ve bu Kanuna göre çıkarılacak yönetmeliklerle
belirtilen usul ve esaslar dahilinde yeterlikleri ve ihtiyaçları tespit edilen
öğrencilere burs-kredi verebilir.
Genel bütçeli daireler, katma bütçeli idareler, kamu
iktisadî teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları, bütçenin transfer tertibinden
yardım alan kuruluşlar, il özel idareleri ve bunların kurdukları birlik,
müessese ve işletmeler, özel bütçeli kuruluşlar, özelleştirme kapsam ve
programına alınmış hisselerinin yarısından fazlası kamuya ait olan özel hukuk
hükümlerine tâbi kuruluşlar, fonlar, döner sermayeler, kamu bankaları,
kanunlarla veya kanunların verdiği yetkiye dayanılarak kurulan kurumlar ile
kurul/üst kurullar ve diğer tüm kamu kurum ve kuruluşları (belediyeler hariç)
birinci fıkrada belirtilen yüksek öğrenim öğrencilerine, burs, kredi ve nakdî
yardım adı altında herhangi bir ödeme yapamazlar; ilgili mevzuatları gereği
burs, kredi verilmesini öngördükleri yüksek öğrenim öğrencilerini, Yüksek
Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirirler.
Genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idareler ile Sosyal
Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu dışında kalan kurum ve kuruluşlarca
bildirilen öğrencilere ödeme yapılabilmesi için bu kurum ve kuruluşlarca
gerekli meblağ, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca belirlenen ödeme
tarihinden en geç 30 gün öncesine kadar, Kurum hesabına yatırılır.
Diğer kuruluşlarca
yapılacak işlemler
MADDE 3. - Bu Kanunun yayımı tarihinden sonra belediyeler
tarafından, yüksek öğrenim öğrencilerine burs, kredi verilmesi veya nakdî
yardım yapılması halinde, yapılan yardımların türü, miktarı ve kaç öğrenciye ne
kadarlık süre için verildiğine ilişkin bilgiler üçer aylık dönemler itibarıyla
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirilir.
Malî muafiyet ve haciz
MADDE 4. - Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca
verilecek burs-kredi taahhüt senetlerinin noterde tanzim ve tasdik edilmesine
ilişkin iş ve işlemler; vergi, resim ve harca tâbi değildir.
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen burs-kredi
ve nakdî yardımlar haczedilemez.
Yönetmelik
MADDE 5. - Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığı ve Millî Eğitim Bakanlığınca müştereken çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
GEÇİCİ MADDE l. - 2 nci maddede belirlenen kurum ve
kuruluşlar tarafından, bu Kanunun yayımı tarihinden önce burs, kredi ve nakdî
yardım alan öğrencilere yapılmakta olan ödemelerle ilgili iş ve işlemlerin
yürütülmesine devam edilir. Ancak, bu durumda olan öğrencilerin aldıkları burs,
kredi ve nakdî yardımların türü, miktarı ve kimlik bilgileri ile diğer her
türlü bilgiler bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en geç 60 gün içerisinde
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirilir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yayımı tarihine kadar
belediyeler tarafından, burs, kredi veya nakdî yardım yapılmakta olan
öğrenciler ile ilgili yardımların türü, miktarı ve kaç öğrenciye ne kadarlık
süre için verildiğine ilişkin bilgiler bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en
geç 30 gün içerisinde Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumuna bildirilir.
Yürürlük
MADDE 6. – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR,
GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
YÜKSEK ÖĞRENİM ÖĞRENCİLERİNE BURS, KREDİ VERİLMESİNE İLİŞKİN
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Ek Ödeme
MADDE 5. - Devlet
bütçesinden sağlanan ödenekler dışındaki Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu
gelirlerinden karşılanmak üzere Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunda
çalışan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi personele, görev unvanı esas
alınarak Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Yönetim Kurulunca uygun görülen
oran ve miktarlarda her ay ek ödeme verilir. Ek ödemelerin aylık tutarı, 657
sayılı Devlet Memurları Kanununda tanımlanan en yüksek devlet memuru aylığının
(ek gösterge dahil) brüt tutarının % 130'unu geçemez. Ek ödemelerde 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun aylıklara ilişkin hükümleri uygulanır ve damga
vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz. Ek ödemeye ilişkin
usul ve esaslar Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Yönetim Kurulu'nca
belirlenir. Ek ödemeler, kurumun bir yılda toplanan gelirlerinin % 16'sını
geçemez.
MADDE 6. - Tasarının 5
inci maddesi 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. -
Tasarının geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. -
Tasarının geçici 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3. -
2003-2004 öğretim yılında Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu'ndan
ilk defa burs almaya hak kazanan öğrencilerin 1.1.2004 tarihinden itibaren burs
ödemeleri Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından yapılır.
Yürürlük
MADDE 7. - Bu Kanun
1.1.2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. - Tasarının 7
nci maddesi 8 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
A. Aksu |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|