Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 640)
Sinema Filmlerinin
Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile Desteklenmesi Hakkında Kanun
Tasarısı ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/849)
Not : Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ile Adalet ve Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 5.7.2004
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-923/3224
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kültür ve Turizm Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 5.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Sinema Filmlerinin
Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile Desteklenmesi Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik
Eserleri Kanunu, Türk sineması ve Türk müzik sanatı ürünlerinin teşvik
edilmesi, eserlerin yapılması, denetlenmesi, dağıtılması, gösterilmesi, icra ve
bu işlemlerden doğan hakların korunmasına ilişkin hükümleri içermektedir.
Diğer taraftan; eser ve bağlantılı hak sahiplerinin hak takibi maksadıyla yapılan
kayıt ve tescil, bandrol gibi iş ve işlemler Avrupa Birliği müktesebatı ve
uluslararası sözleşmelerle uyumlu 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında
yürütülmektedir. Fikrî mülkiyet haklarının takibinin güçlendirilmesini sağlayan
işlemlerin iki ayrı kanunda yer alması uygulamada karışıklıklar yaratmaktadır.
Ayrıca, hem sinema hem de müzik
eserlerinin yaratıldığı sektörlerin aynı kanun hükümlerine tâbi kılınarak,
farklı dinamikleri ve farklı süreçleri bulunan bu iki sektör için aynı
mekanizmaların işletilmeye çalışılması, uygulamada zafiyete yol açmaktadır.
Bilindiği üzere; sinema sanatı ve sinema
endüstrisi, çağdaş kültürün yeniden üretilmesinde çok önemli bir işleve
sahiptir. Bu stratejik işlev dolayısıyla, Türk kültürünün çağdaş dil, teknoloji
ve yöntemlerle ifade edilmesi ve yeniden üretilmesine yönelik bir perspektif
ile sinemanın, gerek sanat gerekse endüstri olarak desteklenmesini ve güçlendirilmesini
temin edecek ve başlı başına sinema alanına ilişkin hükümler içerecek bir
kanuna ihtiyaç duyulmaktadır.
Buradan hareketle; bireyin ve toplumun
sinema sanatı ürünlerinden verimli bir biçimde yararlanabilmesi ve sinema
sanatının sunduğu olanaklardan yararlanarak çağdaş ve etkin bir kültürel
iletişim ortamının yaratılması için sinema sektörünün eğitim, yatırım, girişim,
yapım, dağıtım ve gösterim alanlarında geliştirilmesi ve güçlendirilmesi ile
kayıt ve tescile de esas olacak şekilde sinema filmlerinin değerlendirilmesi ve
sınıflandırılmasını ve bu alanda yerli
ve yabancı yatırım ve girişimlerin desteklenmesini sağlamak amacıyla bu Tasarı
hazırlanmıştır.
Tasarının kanunlaşması, ülkemizde;
sinemanın gelişmesini sağlamaya yönelik temel yaklaşımlar içeren, özellikle
sinema endüstrisinin en önemli ihtiyaçlarından biri olan izleyiciye ulaşabilme
imkanlarını artıracak, bu alanda yapılacak yapım ve yatırımları teşvik edecek
ve destekleyecek, ayrıca, ülke içinde üretilen veya ithal edilen sinema filmlerinin
ticarî dolaşıma ve gösterime sunulmadan önce, kayıt ve tescile de esas olacak
şekilde kamu düzeni, genel ahlâk ile küçüklerin ve gençlerin ruh sağlığının
korunması, insan onuruna uygunluk ve Anayasada öngörülen diğer ilkeler
doğrultusunda değerlendirilmesini ve sınıflandırılmasını temin edecek çağdaş
bir mekanizma oluşturabilecektir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile Kanunun amacı;
bireyin ve toplumun sinema sanatından azami ölçüde faydalanmasına ilişkin
imkânların artırılmasına yönelik olarak; sinema sektörünün eğitim, yatırım,
girişim, yapım, dağıtım ve gösterim alanlarında geliştirilmesini ve
güçlendirilmesini, kayıt ve tescile de esas olacak şekilde, sinema filmlerinin
değerlendirilmesi ve sınıflandırılması ile yerli ve yabancı yatırımın teşvik
edilmesini sağlamak şeklinde ifade edilmiştir.
Madde 2. - Madde ile Kanunun kapsamı
belirtilmiştir.
Madde 3. - Madde ile Kanunda geçen bazı
ifadeler tanımlanmıştır.
Madde 4. - Madde ile sinema filmlerinin
değerlendirilmesi ve sınıflandırılmasının yapılmasını teminen Bakanlık
bünyesinde oluşturulacak Değerlendirme ve Sınıflandırma Kuruluna ilişkin
hükümler düzenlenmiştir.
Madde 5. - Madde ile sinema sanatına
yönelik temel yaklaşımlar oluşturmak üzere Bakanlık bünyesinde oluşturulacak
Danışma Kuruluna ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
Madde 6. - Madde ile destek başvurusunda
bulunulan projeleri değerlendirmek ve desteklenecek olanları belirlemek üzere
Bakanlık bünyesinde oluşturulacak Destekleme Kuruluna ilişkin hükümler
düzenlenmiştir.
Madde 7. - Madde ile ülke içinde üretilen
veya ithal edilen sinema filmlerinin, ticarî dolaşıma ve gösterime
sunulmasından önce kayıt ve tescile de esas teşkil edecek şekilde
değerlendirilmesi ve sınıflandırılmasının yapılmasına ilişkin hükümler
düzenlenmiştir.
Madde 8. - Madde ile Kanunda öngörülen
alanlarda başvuruda bulunan yerli gerçek veya tüzel kişilerin, başvurularının
uygun görülmesi halinde faydalandırılabilecekleri destekleme şekillerine
ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
Madde 9. - Madde ile Bakanlıkça desteklenmesi
doğrudan yapılabilecek tanıtıcı faaliyetlere ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
Madde 10. - Madde ile sinema envanteri oluşturulmasını teminen,
sinema filmlerinin yanı sıra gerekli
görülen bilgi ve belgelerin Bakanlığa verilmesi zorunlu tutulmuştur.
Madde 11. - Madde ile Kanunda öngörülen
amaçların gerçekleştirilmesine yönelik elde edilmesi öngörülen gelirler ve
bunların kullanımına ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
Madde 12. - Madde ile desteklenmesine
karar verilen yapım projelerinin gerçekleştirilmesinden sonra, meydana
getirilen filmlerde işaret ve ibare kullanılmasının zorunlu tutulması halinde
bu projelere sağlanan desteğin geri alınması ile destek sağlanan projelerin
geçerli bir sebep olmaksızın; süresinde gerçekleştirilmemesi veya geri
ödemelerin yapılmaması halinde, sağlanan desteklerin ve alacakların 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil
edileceği hükme bağlanmıştır.
Madde 13. - Madde ile değerlendirme ve
sınıflandırma sonucu zorunlu tutulan işaret ve ibarelerin kullanılmaması
halinde, Bakanlığın talebi veya üçüncü kişilerin ihbarı üzerine mülkî idare
amirlerince filmlerin gösterim ve dağıtımının durdurulacağı ve ayrıca zorunlu
tutulan işaret ve ibareleri kullanmayanlara idarî para cezası uygulanacağı
hükme bağlanmıştır.
Madde 14. - Madde ile sinema filmlerinin
yapımı veya ithalatı ile toptan dağıtımını yapacak gerçek ve tüzel kişilere
ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
Madde 15. - Madde ile sinema ve müzik
yapımcılarına verilecek yapımcı belgeleri ile kayıt ve tescil ve bandrol
işlemlerine esas teşkil eden diğer
belgelerin, 5846 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi hükümlerine göre verileceği
hükme bağlanmıştır.
Madde 16. - Madde ile 3257 sayılı Kanun
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1. - Madde ile Kanunda
öngörülen sürekli kurulların Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı
ay içinde oluşturulacağı öngörülmüş; Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
3257 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince kurulmuş Denetleme Kurulu ve alt
komisyonların, Değerlendirme ve Sınıflandırma Kurulu ve bu Kurula bağlı alt
kurullar oluşturuluncaya kadar, bu Kanuna göre değerlendirme ve sınıflandırma
yapılmasına yönelik işlemleri yürütmesi hükme bağlanmıştır.
Geçici Madde 2. - Madde ile bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce, sinema ve müzik eserlerine ilişkin verilmiş
yapımcı, kayıt ve tescil, eser işletme ve bandrol belgelerinin, Kanunun
yürürlüğe girdikten sonra da geçerliliklerini muhafaza edecekleri hükme
bağlanmıştır.
Geçici Madde 3. - Madde ile Kanunda
öngörülen yönetmeliklerin, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay
içinde çıkarılacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 17. - Yürürlük maddesidir.
Madde 18. - Yürütme maddesidir.
Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve
Spor
Komisyonu
Esas No. : 1/849 8.7.2004
Karar No. : 34
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kültür ve Turizm Bakanlığınca hazırlanan
ve Başkanlığınızca 5.7.2004 tarihinde talî olarak Plan ve Bütçe ile
Adalet; esas olarak Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilen "Sinema Filmlerinin
Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılması ile Desteklenmesi Hakkında Kanun
Tasarısı (1/849)" Komisyonumuzun 7.7.2004 tarihli toplantısında
görüşülmüştür.
Toplantımıza Kültür ve Turizm Bakanı Sayın
Erkan Mumcu ve Maliye Bakanlığı yetkilileri katılmışlardır.
Tasarı ile; bireyin ve toplumun sinema
sanatı ürünlerinden verimli bir biçimde yararlanabilmesi ve sinema sanatının
sunduğu imkanlardan yararlanarak çağdaş ve etkin bir kültürel iletişim
ortamının yaratılması için sinema sektörünün eğitim, yatırım, girişim, yapım,
dağıtım ve gösterim alanlarında geliştirilmesi ve güçlendirilmesi ile kayıt ve
tescilde esas olacak şekilde sinema filmlerinin değerlendirilmesi ve
sınıflandırılmasını ve bu alanda yerli ve yabancı yatırım ve girişimlerin
desteklenmesini sağlama ile Bakanlığın görev, yetki ve sorumluluğunu belirlemek amacıyla, hükümler
öngörülmektedir.
Komisyonumuzca üyelerimizin görüşlerini
maddeler üzerinde belirtmeleri amacıyla, Tasarının maddelerine geçilmesi oy
birliği ile kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi üzerinde verilen
bir önergenin kabulü ile kurul kararlarının Bakan tarafından onaylanmaması
durumunda yeniden gözden geçirilebilmesini sağlayacak düzenleme yapılmış ve
madde kabul edilen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca benimsenmiştir.
Verilen bir önergenin kabulü ile,
Tasarının 8 inci maddesinin beşinci fıkrasının ikinci cümlesinde geçen
"üretilmiş" ibaresi "üretilecek" şeklinde değiştirilmiş;
geri ödemesiz sayılan miktarın yapımcı tarafından yasal faizi ile birlikte
Bakanlığa geri ödenmesi halinde yapımcının, desteklerden faydalanmak üzere
tekrar başvuruda bulunabilmesine imkân sağlayan düzenleme altıncı, senaryo
yazım projelerinde, proje giderlerinin tamamının desteklenebilmesini sağlayıcı düzenleme
sekizinci fıkraya eklenmiştir. Madde benimsenen önerge çerçevesinde
Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi kabul edilen önerge doğrultusunda madde metninden
çıkarılmış; sonraki bentler teselsül ettirilmiştir. 5846 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesi gereğince elde edilen gelirlerin özel hesapta toplanması ve Tasarının 9
uncu maddesinde geçen "diğer kaynaklar" ibaresinin bu hesabı içermesi
nedeniyle tekrardan kaçınılması amacıyla bu değişiklik öngörülmüştür. Madde bu
değişiklikle beraber Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının üzerinde önerge verilmeyen diğer
maddeleri tek tek görüşülmüş, oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy birliği ile
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun tasviplerine arz
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar
Altıkulaç |
Hikmet
Özdemir |
Hacı
Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Recep
Garip |
Zekeriya
Akıncı |
Mehmet
Tomanbay |
|
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Burhan
Kılıç |
Ali
Aydınlıoğlu |
Faruk
Anbarcıoğlu |
|
|
Antalya |
Balıkesir |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Özyurt |
Mustafa
Gazalcı |
Ömer
Özyılmaz |
|
|
Bursa |
Denizli |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Temel
Yılmaz |
Muharrem
Karslı |
Berhan
Şimşek |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sayım Tekelioğlu |
Hüseyin
Özcan |
Osman
Kılıç |
|
|
İzmir |
Mersin |
Sivas |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
SİNEMA FİLMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SINIFLANDIRILMASI
İLE DESTEKLENMESİ HAKKINDA
KANUN
TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, bireyin ve
toplumun sinema sanatı ürünlerinden verimli bir biçimde yararlanabilmesi ve
sinema sanatının sunduğu olanaklardan yararlanarak çağdaş ve etkin bir kültürel
iletişim ortamının yaratılması için sinema sektörünün eğitim, yatırım, girişim,
yapım, dağıtım ve gösterim alanlarında geliştirilmesi ve güçlendirilmesi ile
kayıt ve tescile de esas olacak şekilde sinema filmlerinin değerlendirilmesi ve
sınıflandırılmasını ve bu alanda yerli
ve yabancı yatırım ve girişimlerin desteklenmesini sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun sinema sektörünün
güçlendirilmesi, desteklenmesi, kayıt ve tescile de esas olacak şekilde sinema
filmlerinin değerlendirilmesi ve sınıflandırılması ile Bakanlığın görev, yetki
ve sorumluluğuna ilişkin hükümleri kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
b) Sinema filmi: Sinema sanatına özgü dil
ve yöntemler ile meydana getirilen, belgesel, kurgu, animasyon ve benzeri
türlerde; konulu veya konusuz, uzun veya kısa metrajlı, tespit edildiği
materyale bakılmaksızın, elektronik, mekanik veya benzeri araçlarla
gösterilebilen, sesli veya sessiz, birbiriyle ilişkili hareketli görüntüler
dizisinden ibaret filmleri,
c) Kurgu film: Yaratıcı bir fikre dayalı
olarak, sinema sanatına özgü dil ve yöntemler ile meydana getirilen konulu
filmleri,
d) Belgesel film: Bilimsel, güncel,
tarihî, doğal ve benzeri olgu veya düşüncenin sinema sanatına özgü dil ve
yöntemler ile araştırıldığı, anlatıldığı ve kurgulandığı filmleri,
e) Animasyon film: Ağırlıklı olarak
canlandırma tekniğinin kullanıldığı, sinema sanatına özgü dil ve diğer teknik
ve yöntemlerle meydana getirilen filmleri,
f) Değerlendirme ve sınıflandırma: Ülke
içinde üretilen veya ithal edilen sinema filmlerinin ticarî dolaşıma ve
gösterime sunulmadan önce, gösterim ve iletim biçimleri dikkate alınarak kayıt
ve tescile de esas olacak şekilde kamu düzeni, genel ahlâk ile küçüklerin ve
gençlerin ruh sağlığının korunması, insan onuruna uygunluk ve Anayasada
öngörülen diğer ilkeler doğrultusunda denetlenmesi, değerlendirilmesi ve
sınıflandırılmasını,
g) Destekleme: Sinema sektöründe yapım,
senaryo yazımı, arşiv, belgeleme, teknik alt yapı, eğitim, araştırma,
geliştirme, tanıtım, dağıtım, pazarlama, gösterim alanlarına ilişkin projelerin
değerlendirilerek, uygun görülenlerin desteklenmesini,
h) Meslek birlikleri: 5846 sayılı Fikir ve
Sanat Eserleri Kanunu kapsamında kurulan tüzel kişiliği haiz kuruluşları,
ı) Sektörel sivil toplum kuruluşları:
Sinema sektöründe faaliyet gösteren
dernek, vakıf, birlik ve sendika gibi kuruluşları,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sürekli Kurullar
Değerlendirme
ve Sınıflandırma Kurulu
MADDE 4. - Sinema filmlerinin değerlendirilmesi
ve sınıflandırılması, Bakanlık bünyesinde oluşturulan Değerlendirme ve
Sınıflandırma Kurulunca yapılır.
Kurul; Bakanlık ile İçişleri, Dışişleri ve
Millî Eğitim bakanlıklarından birer üye, ilgili alan meslek birliklerince
önerilecek uzman kişiler arasından Bakanlıkça seçilecek iki üye ile Bakanlık
tarafından belirlenecek, alanında doktora derecesi bulunan bir sosyolog, bir
psikolog ve bir çocuk gelişimi uzmanı olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur.
Kurul, en az altı üyenin katılımıyla toplanır ve beş üyenin aynı yöndeki oyuyla
karar alır.
Değerlendirilmesi ve sınıflandırılması
yapılan filmin yapımcısı istediği takdirde Kurula gözlemci olarak katılabilir.
Kurul, ön değerlendirme ve sınıflandırma
yapılması amacıyla, alt kurullar oluşturarak çalışabilir. Alt kurul, Bakanlık
temsilcisi, meslek birliklerince önerilenler arasından Bakanlıkça seçilecek
sektörden bir temsilci ile bir psikolog olmak üzere üç kişiden oluşur. Alt
kurul, yapılan ön değerlendirme ve sınıflandırma sonucunda, gerekli görülen
hallerde veya filme ilişkin öngörülen kısıtlayıcı tedbire yapımcının muvafakat
etmemesi halinde, filmi bir kez daha değerlendirilmek ve karara bağlanmak üzere
Değerlendirme ve Sınıflandırma Kuruluna gönderir.
Bakanlık, insan onurunun, kamu düzeninin,
genel ahlakın, çocukların ve gençlerin ruh sağlığının korunması amacıyla;
şiddet, pornografi ve insan onuruyla bağdaşmayan görüntü ve etkiler içeren
filmleri yeniden değerlendirilmek üzere Değerlendirme ve Sınıflandırma Kuruluna
sevk edebilir.
Kurul üyelerine yılda oniki toplantıdan
fazla olmamak üzere her toplantı için (3000), alt kurulda görev yapan üyelere
ise ayda yirmi toplantıdan fazla olmamak üzere her toplantı günü için (1000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar
üzerinden toplantı ücreti ödenir.
Değerlendirme ve sınıflandırma işlemleri
ile kurullara ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile
belirlenir.
Danışma
Kurulu
MADDE 5. - Sinema sanatına ilişkin temel
yaklaşımların, sektörel eğilim ve yönelimlerin araştırılması ve etkin bir
iletişim kurulması amacıyla, Bakanlık bünyesinde bir Danışma Kurulu
oluşturulur. Kurul yılda bir kez toplanır ve tavsiye niteliğinde kararlar alır.
Kurul; ilgili alan meslek birlikleri,
sektörel sivil toplum kuruluşları temsilcileri ile üniversitelerin ilgili
bölümlerinde görevli öğretim elemanlarından oluşur. Kurulun sekreterlik
hizmetleri Bakanlık tarafından yürütülür.
Kurulun oluşumu ile çalışma usul ve
esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Destekleme
Kurulu
MADDE 6. - Destekleme başvurusunda
bulunulan projeleri değerlendirmek ve desteklenecek olanları belirlemek üzere,
Bakanlık bünyesinde Destekleme Kurulu oluşturulur. Kurul, Bakanlık temsilcisi
ile ilgili alan meslek birliklerinin üyeleri arasından seçtiği birer üye ve
sinema ile ilişkili alanlarda temayüz etmiş uzman kişilerden Bakanlıkça
belirlenecek üç üyeden oluşur. Bakanlık gerekli gördüğü takdirde kendi
belirlediği üyeleri değiştirebilir veya meslek birliklerinden, seçtikleri üyelerin
değiştirilmesini isteyebilir. Kurul üye sayısı onbeş kişiyi geçemez. Kurulun
oluşturulmasında üye bildirimi açısından ortaya çıkan eksiklikler Bakanlıkça
giderilir. Kurul üyelerinin görev süresi iki yıldır. Bakanlık temsilcisi
dışındaki üyeler iki dönem üst üste seçilemezler.
Bakanlık temsilcisi Kurulun başkanıdır.
Kurul, üye tam sayısının en az üçte ikisi ile toplanır ve üye tam sayısının
salt çoğunluğuyla karar verir. Kurulun iki defa üst üste toplanamadığı veya
karar veremediği durumlarda Bakanlık re'sen karar verir. Kurul kararları Bakan
onayı ile yürürlük kazanır. Onaylanmayan kararlar geçersiz sayılır.
Kurulun sekreterlik hizmetleri Bakanlık
tarafından yürütülür. Bu çerçevede, Bakanlık, destekleme başvurusunda bulunan
projelere ilişkin ön incelemeleri yapmak üzere Bakanlık içerisinden yeterli
sayıda raportör görevlendirir.
Kurul üyelerine, yılda on toplantıdan
fazla olmamak üzere her toplantı için (3000) gösterge rakamının memur aylık
katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir.
Destekleme Kurulunun oluşumu ile çalışma
usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Değerlendirme ve Sınıflandırma ile Destekleme
Değerlendirme
ve sınıflandırma
MADDE 7. - Ülke içinde üretilen veya ithal
edilen sinema filmlerinin, ticarî dolaşıma ve gösterime sunulmasından önce
kayıt ve tescile de esas teşkil edecek şekilde değerlendirilmesi ve
sınıflandırılması yapılır. Değerlendirme ve sınıflandırma sonucunda uygun
bulunmayan filmler, ticarî dolaşıma ve gösterime sunulamaz. Değerlendirme ve
sınıflandırma sonrası uygun bulunan veya istenilen gerekli düzeltmeleri yapılan
filmler kayıt ve tescil edilir ve bu filmleri içeren taşıyıcı materyaller
bandrollenir.
Filmlerin,
değerlendirme ve sınıflandırma sonucunu gösterir işaret veya ibareleri taşıması
zorunlu tutulduğu takdirde, bu işaret veya ibarelerin her türlü tanıtım ve
gösterim alanında ve taşıyıcı materyal üzerinde kullanılması zorunludur.
Değerlendirme ve sınıflandırma sonuçları
ile gerekli görülen işaret veya ibarelere ilişkin bilgiler, kayıt ve tescil
belgesi ve mali hakları kullanma yetkilerinin belirtildiği diğer belgelere de
işlenir.
Destekleme
MADDE 8. - Destekleme Kurulunca başvurusu
uygun bulunan sinema filmleri, 3 üncü maddenin (g) bendinde belirtilen
destekleme alanlarından, bu maddede belirtilen usul ve esaslara göre
yararlandırılır.
Destekleme Kurulu, Bakanlıkça her yıl
sinema filmlerinin desteklenmesi amacıyla ayrılan kaynakların hangi destekleme
biçimlerinde ve hangi oran ve limitler içerisinde kullandırılacağına ilişkin
ilke kararları alır ve bu kararları Bakanlık ve ilgili diğer taraflara
bildirir.
Destekleme:
a) Proje desteği: Araştırma, geliştirme,
senaryo ve diyalog yazımı, çeviri, tasarım ve benzerleri gibi yapım öncesi
aşamaların desteklenmesi amacıyla, doğrudan ve geri ödemesiz,
b) Yapım desteği: Sinema filminin yapım
öncesi hazırlık aşamasından, gösteriminin yapılabileceği hale getirilmesine
kadar geçen tüm yapım aşamalarının desteklenmesi amacıyla, doğrudan veya
dolaylı geri ödemeli,
c) Yapım sonrası desteği: Sinema filminin
izleyiciye ulaştırılabilmesi amacıyla, tanıtım, dağıtım ve gösterim
aşamalarının desteklenmesine yönelik doğrudan veya dolaylı geri ödemeli veya
geri ödemesiz,
Olarak yapılır.
Destekleme, ödemesi Bakanlıkça sağlanan
doğrudan destek şeklinde olabileceği gibi, banka ve finans kuruluşlarından
sağlanan kredilerin anaparası dışında kalan olağan ödemelerinin Bakanlıkça
karşılanması biçiminde dolaylı destekleme şeklinde de olabilir.
Yapım destekleri ancak geri ödemeli olarak
sağlanır. Kurgu filmler için bu destek, yönetmen ve yapımcının ortak
başvurusunun bulunması, yapımın sinema versiyonunun üretilmiş olması ve sinema salonu gösteriminin önce yapılması
koşullarına bağlıdır. Ancak, belgesel,
canlandırma ve kısa filmler için bu koşullar aranmaz ve bu filmlere geri
ödemesiz destek sağlanabilir.
Geri ödemeli yapım desteği olarak sağlanan
destekler, yapım maliyeti karşılandıktan sonra elde edilen gelirlerden
Bakanlıkça belirlenecek usul ve esaslar
çerçevesinde, yapımcı tarafından geri ödenir. Filmin, yapım giderlerini karşılayacak
miktarda gelir elde edememesi halinde geri ödemeli destekler geri ödemesiz
sayılır. Ancak, Destekleme Kurulunca belirlenen uluslar arası festivallere davet edilen veya bunlardan birinde
ödül kazanan filmler hariç olmak üzere, geri ödemesi tamamlanamayan filmlerin
yönetmeni beş yıl süreyle, yapımcısı ise bir daha bu Kanunda yer alan
desteklerden faydalanamaz.
Geri ödemesini tamamlayan filmin
yapımcısına, sonraki başvurusunun kabul edilmesi halinde, Destekleme Kurulunca
verilmesi kararlaştırılan destek miktarı Bakanlıkça % 50'sine kadar
artırılabilir.
Destekleme Kurulunca kararlaştırılan
destek miktarı, yapım ve yapım sonrası destekler için toplam giderlerinin %
30'unu, proje destekleri için toplam proje giderlerinin % 50'sini aşamaz.
Bakanlık, gerekli gördüğü takdirde
desteklenen projelere ilişkin yeminli mali müşavir raporu ile diğer tüm bilgi
ve belgeleri proje sahiplerinden isteyebilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Tanıtıcı
faaliyetlerin desteklenmesi
MADDE 9. - Bakanlık; uluslar arası alanda
ülke tanıtımına yönelik özel nitelikteki proje ve yapımlar ile ulusal ve
uluslar arası film festivallerini, film hafta ve günlerini, sinema alanına
ilişkin kültürel ve sosyal amaçlı etkinlikleri ve sinema sektörü çalışanlarını,
8 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca Destekleme Kuruluna bildirilen meblağ
dışındaki kaynaklardan doğrudan destekleyebilir. Bakanlık döner sermaye bütçesi
ile Bakanlık bütçesinde yer alan diğer ödenekler de bu amaçla kullanılabilir.
Arşiv ve
belgeleme
MADDE 10. - Sinema envanteri
oluşturulmasını teminen, sinema
filmlerinin yanı sıra gerekli görülen
bilgi ve belgelerin Bakanlığa verilmesi zorunludur.
Bakanlık, sinema alanında çeşitli
araştırma, geliştirme ve yayın faaliyetlerinde bulunmak, sektörel bilgilere
ilişkin belgeleme hizmetleri sunmak ve bilgilendirme ve bilinçlendirmeye
yönelik organizasyonlar düzenlemek amacıyla bir arşiv ve belgeleme birimi
oluşturabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Gelirler ve Kullanımı
Gelirler ve
kullanımı
MADDE 11. - Bu Kanunun amacı doğrultusunda
kullanılmak üzere;
a) Bandrol ücretleri,
b) 2464 sayılı Belediye Gelirleri
Kanunu-nun 21 inci maddesinin (I) numaralı bendinin (1) ve (2) numaralı alt
bentleri uyarınca ayrılan paylar,
c) 5846 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin
ikinci fıkrası gereğince elde edilen gelirlerin dörtte biri,
d) Geri ödemeler,
e) Bu Kanun kapsamında Bakanlıkça
gerçekleştirilecek iş ve işlemlerden alınacak ücretler,
Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü
hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar bütçeye gelir kaydedilir. Bakanlık
bütçesine her yıl bir önceki yıl bütçeye gelir kaydedilen bu tutardan az
olmamak üzere yeni açılacak tertiplere ayrıca ödenek konur. Bu ödenekten
kullanılmayan tutarlar, ertesi yıl Bakanlık bütçesine devren gelir ve ödenek
kaydedilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Müeyyideler
Geri ödeme
MADDE 12. - Desteklenen yapım projelerinin
gerçekleştirilmesinden sonra, meydana getirilen filmlerde değerlendirme ve
sınıflandırma sonucu işaret ve ibare kullanılmasının zorunlu tutulması halinde
bu projelere sağlanan destek geri alınır.
Birinci fıkrada bahsi geçen hallerde veya
destek sağlanan projelerin geçerli bir sebep olmaksızın; süresinde
gerçekleştirilmemesi veya geri ödemelerin yapılmaması halinde, sağlanan
destekler ve alacaklar 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
İşaret ve
ibarelerin kullanılmaması
MADDE 13. - Değerlendirme ve sınıflandırma
sonucu zorunlu tutulan işaret ve ibarelerin kullanılmaması halinde, Bakanlığın
talebi veya üçüncü kişilerin ihbarı üzerine mülkî idare amirlerince filmlerin
gösterim ve dağıtımı durdurulur.
Bu Kanun hükümlerine aykırı olarak:
a) Zorunlu tutulduğu halde gerekli işaret
ve ibareleri taşımayan filmlerin dağıtım ve gösterimini yapanlara on milyar
lira,
b) Zorunlu tutulduğu halde gerekli işaret
ve ibareleri kullanmayan filmlerin yapımcılarına elli milyar lira,
c) Üzerindeki işaret ve ibarelere rağmen,
bu işaret ve ibarelere uyulmaksızın dağıtım ve gösterim yapanlara elli milyar
lira,
İdarî para cezası verilir.
Bu maddede öngörülen idari para cezaları o
yerin en büyük mülkî amiri tarafından verilir. Verilen idari para cezalarına
dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ
edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde
yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen cezanın yerine
getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz, zaruret
görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. İdarî para cezaları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur. İdarî para cezasının
ödenmiş olması, yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yapım ve
ithalat
MADDE 14. - Sinema filmlerinin yapımı veya
ithalatı ile toptan dağıtımını yapacak gerçek ve tüzel kişiler, Bakanlıktan
faaliyet alanlarını gösterir bir belge alırlar.
Sinema filmi yapımcılığı ve amatör çalışmalar ile Türkiye'de ticarî
amaçla ya da Bakanlığın görev alanına giren konularda bilimsel araştırma veya
inceleme amacıyla film çekmek isteyen yabancı gerçek ve tüzel kişiler veya
bunlar adına faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilerin tabi olacağı esaslar
ile ortak yapım esasları, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yapımcı
belgeleri ve diğer belgeler
MADDE 15. - Sinema ve müzik eseri
yapımcılarına verilecek yapımcı belgeleri ile kayıt ve tescil ve bandrol
işlemlerine esas teşkil eden diğer
belgeler, 5846 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi hükümlerine göre verilir.
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 16. - 23.1.1986 tarihli ve 3257
sayılı Sinema, Video ve Müzik Eserleri Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunda öngörülen
sürekli kurullar Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde
oluşturulur.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
3257 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince kurulmuş Denetleme Kurulu ve alt
komisyonlar, bu Kanun gereğince Değerlendirme ve Sınıflandırma Kurulu ve bu
Kurula bağlı alt kurullar oluşturuluncaya kadar, bu Kanuna göre değerlendirme
ve sınıflandırma yapılmasına yönelik işlemleri yürütürler.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce, sinema ve müzik eserlerine ilişkin verilmiş yapımcı,
kayıt ve tescil, eser işletme ve bandrol belgeleri bu Kanun yürürlüğe girdikten
sonra da geçerliliklerini muhafaza ederler.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde
yürürlüğe konulur. Bu yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, 3257 sayılı
Kanuna dayanılarak yürürlüğe konulan yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Yürürlük
MADDE 17. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SİNEMA FİLMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SINIFLANDIRILMASI
İLE DESTEKLENMESİ HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Destekleme
Kurulu
MADDE 6. - Destekleme başvurusunda
bulunulan projeleri değerlendirmek ve desteklenecek olanları belirlemek üzere,
Bakanlık bünyesinde Destekleme Kurulu oluşturulur. Kurul, Bakanlık temsilcisi
ile ilgili alan meslek birliklerinin üyeleri arasından seçtiği birer üye ve
sinema ile ilişkili alanlarda temayüz etmiş uzman kişilerden Bakanlıkça
belirlenecek üç üyeden oluşur. Bakanlık gerekli gördüğü takdirde kendi
belirlediği üyeleri değiştirebilir veya meslek birliklerinden, seçtikleri
üyelerin değiştirilmesini isteyebilir. Kurul üye sayısı onbeş kişiyi geçemez.
Kurulun oluşturulmasında üye bildirimi açısından ortaya çıkan eksiklikler
Bakanlıkça giderilir. Kurul üyelerinin görev süresi iki yıldır. Bakanlık
temsilcisi dışındaki üyeler iki dönem üst üste seçilemezler.
Bakanlık temsilcisi Kurulun başkanıdır.
Kurul, üye tam sayısının en az üçte ikisi ile toplanır ve üye tam sayısının
salt çoğunluğuyla karar verir. Kurulun iki defa üst üste toplanamadığı veya
karar veremediği durumlarda Bakanlık re'sen karar verir. Kurul kararları Bakan
onayı ile yürürlük kazanır. Onaylanmayan kararlar 30 gün içinde yazılı
gerekçesi ile birlikte yeniden gözden geçirilmek üzere Kurula iade edilir.
Kurulun son kararı Bakan onayına tekrar sunulur, bu durumda da onaylanmayan
kararlar geçersiz sayılır.
Kurulun sekreterlik hizmetleri Bakanlık
tarafından yürütülür. Bu çerçevede, Bakanlık, destekleme başvurusunda bulunan
projelere ilişkin ön incelemeleri yapmak üzere Bakanlık içerisinden yeterli
sayıda raportör görevlendirir.
Kurul üyelerine, yılda on toplantıdan
fazla olmamak üzere her toplantı için (3000) gösterge rakamının memur aylık
katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir.
Destekleme Kurulunun oluşumu ile çalışma
usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Destekleme
MADDE 8. - Destekleme Kurulunca başvurusu
uygun bulunan sinema filmleri, 3 üncü maddenin (g) bendinde belirtilen
destekleme alanlarından, bu maddede belirtilen usul ve esaslara göre
yararlandırılır.
Destekleme Kurulu, Bakanlıkça her yıl
sinema filmlerinin desteklenmesi amacıyla ayrılan kaynakların hangi destekleme
biçimlerinde ve hangi oran ve limitler içerisinde kullandırılacağına ilişkin
ilke kararları alır ve bu kararları Bakanlık ve ilgili diğer taraflara
bildirir.
Destekleme:
a) Proje desteği: Araştırma, geliştirme,
senaryo ve diyalog yazımı, çeviri, tasarım ve benzerleri gibi yapım öncesi
aşamaların desteklenmesi amacıyla, doğrudan ve geri ödemesiz,
b) Yapım desteği: Sinema filminin yapım
öncesi hazırlık aşamasından, gösteriminin yapılabileceği hale getirilmesine
kadar geçen tüm yapım aşamalarının desteklenmesi amacıyla, doğrudan veya
dolaylı geri ödemeli,
c) Yapım sonrası desteği: Sinema filminin
izleyiciye ulaştırılabilmesi amacıyla, tanıtım, dağıtım ve gösterim
aşamalarının desteklenmesine yönelik doğrudan veya dolaylı geri ödemeli veya
geri ödemesiz,
Olarak yapılır.
Destekleme, ödemesi Bakanlıkça sağlanan
doğrudan destek şeklinde olabileceği gibi, banka ve finans kuruluşlarından
sağlanan kredilerin anaparası dışında kalan olağan ödemelerinin Bakanlıkça
karşılanması biçiminde dolaylı destekleme şeklinde de olabilir.
Yapım destekleri ancak geri ödemeli olarak
sağlanır. Kurgu filmler için bu destek, yönetmen ve yapımcının ortak
başvurusunun bulunması, yapımın sinema versiyonunun üretilecek olması ve sinema salonu gösteriminin önce yapılması
koşullarına bağlıdır. Ancak, belgesel,
canlandırma ve kısa filmler için bu koşullar aranmaz ve bu filmlere geri
ödemesiz destek sağlanabilir.
Geri ödemeli yapım desteği olarak sağlanan
destekler, yapım maliyeti karşılandıktan sonra elde edilen gelirlerden
Bakanlıkça belirlenecek usul ve esaslar
çerçevesinde, yapımcı tarafından geri ödenir. Filmin, yapım giderlerini karşılayacak
miktarda gelir elde edememesi halinde geri ödemeli destekler geri ödemesiz
sayılır. Ancak, Destekleme Kurulunca belirlenen uluslar arası festivallere davet edilen veya bunlardan birinde
ödül kazanan filmler hariç olmak üzere, geri ödemesi tamamlanamayan filmlerin
yönetmeni beş yıl süreyle, yapımcısı ise bir daha bu Kanunda yer alan
desteklerden faydalanamaz. Geri ödemesiz sayılan miktarın yapımcı tarafından
yasal faizi ile birlikte Bakanlığa geri ödenmesi halinde, yapımcı, desteklerden
faydalanmak üzere tekrar başvuruda bulunabilir.
Geri ödemesini tamamlayan filmin
yapımcısına, sonraki başvurusunun kabul edilmesi halinde, Destekleme Kurulunca
verilmesi kararlaştırılan destek miktarı
Bakanlıkça % 50'sine kadar artırılabilir.
Destekleme Kurulunca kararlaştırılan
destek miktarı, yapım ve yapım sonrası destekler için toplam giderlerinin %
30'unu, proje destekleri için toplam proje giderlerinin % 50'sini aşamaz.
Kurul, senaryo yazım projelerinde proje giderlerinin tamamının desteklenmesine
de karar verebilir.
Bakanlık, gerekli gördüğü takdirde
desteklenen projelere ilişkin yeminli mali müşavir raporu ile diğer tüm bilgi
ve belgeleri proje sahiplerinden isteyebilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Gelirler ve
kullanımı
MADDE 11. - Bu Kanunun amacı doğrultusunda
kullanılmak üzere;
a) Bandrol ücretleri,
b) 2464 sayılı Belediye Gelirleri
Kanu-nunun 21 inci maddesinin (I) numaralı bendinin (1) ve (2) numaralı alt
bentleri uyarınca ayrılan paylar,
c)
Geri ödemeler,
d)
Bu Kanun kapsamında Bakanlıkça gerçekleştirilecek iş ve işlemlerden
alınacak ücretler,
Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü
hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar bütçeye gelir kaydedilir. Bakanlık
bütçesine her yıl bir önceki yıl bütçeye gelir kaydedilen bu tutardan az
olmamak üzere yeni açılacak tertiplere ayrıca ödenek konur. Bu ödenekten
kullanılmayan tutarlar, ertesi yıl Bakanlık bütçesine devren gelir ve ödenek
kaydedilir.
MADDE 12. - Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 13. - Tasarının 13 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. - Tasarının 15 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. - Tasarının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının geçici 1 inci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Tasarının geçici 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3. - Tasarının geçici 3 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. - Tasarının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 18. - Tasarının 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
A. Aksu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|