Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 448)
Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı
İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir
Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe Komisyonları
Raporları (1/783)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 2.4.2004
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-711/1512
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 5.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Yalova Kaplıcalarının
İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet
Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Yalova termal
tesislerinin istismar, intifa ve idaresi, 3653 sayılı Yalova Kaplıcalarının
İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet
Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunun l
inci maddesi ile Sağlık Bakanlığına verilmiştir.
Devletin temel
işlevlerine yönelik olmayan ve ticari yönü ağır basan hizmetler ile özel hukuk
kişilerince sevk ve idaresi mümkün olabilecek faaliyetlerin doğrudan ve
münhasıran kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülmesi günümüz modern Devletçilik
anlayışına uygun düşmemektedir.
Ayrıca, Yalova
Kaplıcalarının işletme idaresi marifetiyle işletilmesini öngören 3653 sayılı
Kanunun söz konusu hükmünün, bu teşekkülün teşkilatına, işleyişine ve
kadrolarına yönelik olarak, yeterli ve ihtiyaçlara cevap veren bir düzenleme
ihtiva etmemesi sebebiyle önemli aksaklıklar ortaya çıkmış, uzun yıllar boyunca
söz konusu tesisler kiralama suretiyle TURBAN A.Ş. vasıtasıyla
işletilegelmiştir. Son olarak, bu konuda Türk Sağlık Eğitim Vakfı ile Sağlık
Bakanlığı arasında yapılmış olan 15.2.2001 tarihli protokol bulunmaktadır.
Bu sebeple; 3653 sayılı
Kanunun ihtiyaçlara cevap vermeyen l inci maddesinde değişiklik yapılması ve
elde edilen gelirlerin bütçe sistemi içinde yerinin belirlenmesi, Yalova
Kaplıcalarının Ata yadigarı ve tarihi bir değer olarak görülmesi sebebiyle de
önem ve özelliğine istinaden tümüyle kamusal alanın dışına çıkarılmaması,
ancak, getirilen sistem içinde kiralama ve restore et-işlet-devret usulü ile
işletme ve idaresine de imkân verilmesinin uygun olacağı düşünülerek bu Kanun
Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile;
3653 sayılı Kanunun adının, Yalova İli dahilinde olup Devlete ait kaplıcalar
ile menkul ve gayrimenkullerin işletme idaresi adı altında ayrı bir tüzel
kişilik yerine Sağlık Bakanlığına devredilmesi, işletme idaresinin teşekkülünün
ve işletme şeklinin Sağlık Bakanlığının takdirine bırakılması ile Bakanlıkça
teşekkül ettirilecek işletme idaresi marifetiyle sevk ve idaresi yanında,
gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralama ve restore et-işlet-devret
modeli suretiyle özel hukuk hükümlerine ve ticari usullere göre sevk ve
idaresine imkân verilmesi hususunda getirilen değişikliklerle uyumlu hale
getirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 2. - Madde ile,
Yalova İli dahilinde olup Devlete ait kaplıcalar ile menkul ve gayrimenkullerin
işletme idaresi adı altında ayrı bir tüzel kişilik yerine Sağlık Bakanlığına
devredilmesi, işletme idaresinin teşekkülünün ve işletme şeklinin Sağlık
Bakanlığının takdirine bırakılması, Yalova Kaplıcalarının Bakanlıkça teşekkül
ettirilecek işletme idaresi marifetiyle sevk ve idaresi yanında, gerçek
kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralama ve restore et-işlet-devret
usulü ile özel hukuk hükümlerine ve ticari usullere göre sevk ve idaresine
imkân verilmesi amaçlanmıştır.
Yalova Kaplıcalarının,
gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanması ya da restore
et-işlet-devret modeli ile devredilmesine ilişkin usul ve esasların Maliye ve
Sağlık bakanlıklarınca müştereken çıkarılacak olan yönetmelikle belirlenmesi
hükmü getirilmiş; ayrıca, Sağlık Bakanlığına bağlı işletme idaresine
bırakıldığı takdirde, çalışma usul ve esasları ile işletmeye dair her türlü
mali ve idari muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir
yönetmelik ile tespit edilmesi öngörülmüştür.
Ayrıca, Yalova
Kaplıcalarından elde edilen kira ve işletme gelirlerinin bütçe sistemi içindeki
yeri belirlenmiştir.
Madde 3. - Madde ile,
işletmenin kiralanması veya restore et-işlet-devret usulü ile devredilmesi
halinde, kaplıcalar tarifesini belirleme usulü öngörülmektedir.
Madde 4. -Yürürlük
maddesidir.
Madde 5. - Yürütme
maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve Sosyal İşler
Komisyonu
Esas No. : 1/783 22.4.2004
Karar No. : 42
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca
hazırlanan ve Başbakanlık tarafından 2.4.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 8.4.2004 tarihinde tali komisyon
olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale
edilen "Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı
İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir
Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 15.4.2004 tarihli toplantısında, Sağlık ve Maliye Bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile gerekçesi
incelendiğinde;
- Devletin temel
işlevlerine yönelik olmayan ve ticari yönü ağır basan hizmetler ile özel hukuk
kişilerince sevk ve idaresi mümkün olabilecek faaliyetlerin, doğrudan ve
münhasıran kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülmesinin modern devletçilik
anlayışına uygun düşmediği,
- Yalova Kaplıcalarının
işletme idaresi tarafından işletilmesini öngören yasa hükmünün, teşkilat ve
işletme yönünden ihtiyaca cevap verememesi sebebiyle önemli aksaklıklar meydana
geldiği,
- Söz konusu tesislerin
kiralanma suretiyle TURBAN A.Ş. vasıtasıyla işletile geldiği, son olarak da, bu
konuda Sağlık Bakanlığı ile Türk Sağlık Eğitim Vakfı arasında yapılmış bir
protokolün bulunduğu,
İfade edilmekte ve bu
nedenlerle; 3653 sayılı Kanunun ihtiyaçlara cevap veremeyen 1 inci maddesinin
değiştirilerek "Yalova Kaplıcaları İşletme İdaresi" adı altında ayrı
bir tüzel kişilik yerine Sağlık Bakanlığına devredilmesi, işletme idaresinin
teşekkülünün ve işletme şeklinin Bakanlığın takdirine bırakılması ya da bu
yerlerin gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralama ve restore
et-işlet-devret modeli suretiyle özel hukuk hükümleri ve ticari usullere göre
sevk ve idaresine imkan verilmesi ve bu amaca uygun olarak da 3653 sayılı
Kanunun adının "Yalova Kaplıcalarının İdaresi ve İşletilmesi Hakkında
Kanun" olarak değiştirilmesi öngörülmektedir.
Tasarı ile gerekçesi
Komisyonumuzca uygun bulunarak maddelerine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci
ve 3 üncü maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz havalesi gereği esas komisyon olan Plan ve
Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mahfuz
Güler |
Agah
Kafkas |
Remziye
Öztoprak |
|
|
|
Bingöl |
Çorum |
Ankara |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Bayram
Özçelik |
Muzaffer
R. Kurtulmuşoğlu |
Turhan
Çömez |
|
|
|
Burdur |
Ankara |
Balıkesir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Şerif
Birinç |
Sabri
Varan |
Lokman
Ayva |
|
|
|
Bursa |
Gümüşhane |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hüseyin
Tanrıverdi |
Hüseyin
Güler |
Ali
Arslan |
|
|
|
Manisa |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Medeni
Yılmaz |
Feramus
Şahin |
Cevdet
Erdöl |
|
|
|
Muş |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Nurettin Sözen |
Alim Tunç |
Halil
Kaya |
|
|
|
Sivas |
Uşak |
Van |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
SAĞLIK,
AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YALOVA KAPLICALARININ İŞLETİLMESİ VE KAPLICALARIN İNKİŞAFI
İŞLERİNİN SIHHAT VE İÇTİMAİ MUAVENET VEKALETİNE BAĞLI HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ BİR TEŞEKKÜLE
DEVRİ HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Kanun
tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Kanun
tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Kanun
tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Kanun
tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Kanun
tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas No. : 1/783 7.5.2004
Karar No. : 83
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca 2.4.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça 8.4.2004 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
(1/783) esas numaralı "Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların
İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti
Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 5.5.2004 tarihinde yaptığı 44 üncü birleşiminde
Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı Recep AKDAĞ ile Sağlık Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı
temsilcilerinin de katılımlarıyla tali Komisyon raporu da dikkate alınarak
incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; günümüzde modern devlet
anlayışı çerçevesinde devletin küçültülmesi ve mümkün olabildiğince piyasadan
çekilerek düzenleme ve denetleme işlevlerini yerine getirmesi yönünde
politikalar benimsenmektedir. Bu doğrultuda Devletin yerine getirmek zorunda
olduğu temel hizmetler dışında kalan ve ticari yönü ağır basan hizmet ve
faaliyetlerin özel sektör eliyle yürütülmesi, benimsenen bu politikaların
gereği olarak ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda değiştirilmesi öngörülen Yalova
Kaplıcalarının işletilmesini düzenleyen 3653 sayılı Kanun, işletme görevini
yerine getiren işletme idaresinin teşkilatına, işleyişine ve kadrolarına
yönelik olarak yeterli ve ihtiyaçlarına cevap veren bir düzenleme
içermemektedir. Bu nedenle ortaya çıkan aksaklıkları gidermeye ve özel sektörün
önünü açmaya yönelik düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Kanunun adının; Tasarıda yapılması
öngörülen değişikliklerle uyum sağlanması amacıyla "Yalova Kaplıcalarının
İdaresi ve İşletilmesi Hakkında Kanun" olarak değiştirilmesinin,
- Yalova İli dahilinde olup Devlete ait
kaplıcalar ile bunlara ait gayrimenkullerin, İşletme İdaresi adı altında ayrı
bir kamu tüzel kişisine değil Sağlık Bakanlığına devredilmesinin,
- İşletme İdaresinin teşekkülünün ve
işletme şeklinin Sağlık Bakanlığının takdirine bırakılması veya bu kaplıcaların
gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanması yoluyla özel hukuk
hükümlerine ve ticari usullere göre sevk ve idaresine imkân verilmesinin,
- İşletme İdaresinin çalışma usul ve
esasları ile işletmeye dair her türlü mali ve idari işlemlerin yürütülme şekli
ve muhasebe usullerine ait esasların Maliye Bakanlığının uygun görüşü ile
Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenmesinin,
- Kaplıcalardan elde edilecek gelirlerin
personel giderleri hariç sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde kullanılmak üzere
bütçeye özel gelir ve Sağlık Bakanlığı bütçesine özel ödenek kaydedilmesinin,
Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Genel gerekçede yer alan modern
devletçilik denen bir anlayışla Tasarının hazırlanmış olmasının bu konuda net
bir anlayışın bulunmadığını gösterdiği, modern devletçilik denen bir kavramdan
söz edilemeyeceği,
- İşletme İdaresinin Muhasebei Umumiye ve
Devlet İhale kanunları hükümlerinden ve Sayıştay Kanunun vizesinden istisna
edilmiş olduğu, Tasarıyla İdarenin tüzel kişiliğinin sona erdiği ve Sağlık
Bakanlığına devredildiği, bu nedenle değişiklik öngörülmeyen istisnaya ilişkin
bu hükümlerin Bakanlık bütçesi içerisinde yer alan bir idare açısından sorunlar
çıkarabileceği, bu işletmenin genel bütçe içindeki kuruluşların tabi olduğu
hükümlere tabi olması gerektiği, genel bütçe içinde bir ticari işletme
öngörülmesinin Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile getirilen yeni mali
yapılanmaya da uygun olmayacağı,
- Devlet İhale Kanununda ve Kamu İhale
Kanununda restore et - işlet - devret şeklinde bir ihale usulünün bulunmadığı,
özel bir ihale usulü öngörülüyor ise buna ilişkin düzenlemelerin ilgili
mevzuatında yapılması gerektiği, öngörülen düzenlemelerin teknik olarak
sakıncaları bulunduğu,
- Kaplıcaların yönetiminin
yerelleştirilmesi gerektiği, elde edilecek gelirlerden Yalova İl Özel İdaresi
ile Termal Belediyesine pay verilmesi, böylece burada yaşayan halkın bu
kaplıcalara daha çok sahip çıkacağı,
- Kaplıcaların kamu tüzel kişilerince de
işletilebilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasının yerinde olacağı,
- Yalova halkının ve yöneticilerinin
düşüncelerinin alınması suretiyle Tasarı çalışmalarının yapılmış ve bu
doğrultuda Tasarının hazırlanmış olduğu,
- Kaplıcaların işletmesinin turizm
sektöründeki bir özel kuruluşa devredilmesi konusunda yöre halkının olumlu
görüşü bulunduğu,
- Kaplıcaların ihya edilmesi ve turizme
kazandırılabilmesi için yaklaşık 20 milyon dolarlık bir yatırıma ihtiyaç
bulunduğu,
- Kaplıcaların bir özel sektör kuruluşuna
devredilmesi halinde yönetimde Bakanlık nezdinde Yalova'dan Vali veya Belediye
Başkanı gibi bir temsilcinin de bulunmasının gerekli olduğu,
- Kuralları konulmak ve amacına uygun
kullanımı öngörmek kaydıyla özelleştirmenin düşünülmesi gerektiği,
- Günümüz modern devlet anlayışından söz
edilirken Devlete yeni bir işletme kazandırıldığı, bu durumun bu anlayışla
bağdaşmadığı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip
Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;
- Yalova Termal Kaplıcalarının kaderinin
19 Ağustos 1929'da Ulu Önder Atatürk'ün buraya gelmesi ile değişmiş olduğu,
Atatürk'ün buranın dünyaca ünlü bir sağlık merkezi ve su şehri olması için
büyük çaba sarfettiği,
- Atatürk'ün vasiyeti üzerine kaplıcalar
için 1939 yılında özel bir kanun çıkarılmış olduğu ve bu Kanunla işletme
hakkının Sağlık Bakanlığına verildiği,
- Kaplıcaların her türlü imar, işletme ve
kullanım hakkının Sağlık Bakanlığı adına Yalova Kaplıcaları İşletme İdaresi
tarafından yürütülmesine karar verilmiş olduğu, etrafında yerleşim alanları
oluşturulabilmesi için çevre halkına ücretsiz arazi tahsisi ve ulaşımı
kolaylaştırmak amacıyla yol yapılmış olduğu,
- Kaplıcalarda yapılacak yeni inşaat ve
tesisat için, 3653 sayılı Kanunda Sağlık Bakanlığının bütçesine her sene hususi
ödenek konulması hükmüne yer verilmiş olduğu,
- Bu güne kadar yapılan işletmecilik
anlayışında turizmin geri plana itilmiş olduğu, bu kadar önem verilmiş ve bir
dönem dünyaca ün kazanmış olan Kaplıcaların turizm ve sağlık açısından hak
ettiği yerde bulunmadığı,
- Ata yadigarı olan Kaplıcaların
özelleştirilmesinin düşünülmediği, ancak önceki olumsuz işletmecilik
tecrübelerinin Devlet eliyle işletmecilik yapılmasının verimsiz olduğunu
gösterdiği, bu nedenle mülkiyetin Sağlık Bakanlığında kalması kaydıyla özel
sektör eliyle işletilmesinin amaçlandığı,
- Son dönemde alınan tedbirlerle
kaplıcaların Sağlık Bakanlığı uhdesinde de kâr ettiği, ancak özel sektör eliyle
modern bir turizm işletmesi olarak işletilmesinin daha yerinde olacağı,
- Modern devletçilik kavramının yanlış
kullanılmış olduğu, kastedilen kavramın modern devlet olduğu,
- Kaplıcaların bulunduğu yerin bir sit
alanı olduğu ve buranın tarihi ve doğal dokusunu korumak amacıyla ilgili
yasaların gerekli hükümlerinin mevcut olduğu,
- Tasarıyla yeni bir işletme kurulmadığı,
mevcut işletmenin devam ettiği, ancak özel sektörce de işletilmesinin önünün
açıldığı, asıl amacın özel sektör eliyle işletilmesini sağlamak olduğu, ancak
sorunlar çıkması halinde yine Bakanlık eliyle işletilmesini sağlamak amacıyla
işletmenin mevcudiyetinin muhafaza edildiği,
- Restore et - işlet - devret şeklinde
yeni bir ihale usulünün öngörülmediği, asıl amacın özel sektör eliyle yapılacak
işletmeciliğin restorasyonu da içermesi olduğu, bu konuda çıkarılacak
yönetmenliğin Devlet İhale Kanununa uygun olacağı,
- İşletmenin bütün gelir ve giderlerinin
Bakanlık bütçesi içerisinde yer alacağı, ayrı bir bütçesi olmayacağı için de
yeni mali yapılanmaya ters düşmeyeceği,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri
takiben, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; aynen,
- 2 nci maddesi; üçüncü fıkrası,
yürütülmekte olan ekonomik program gereğince özel ödenek ve özel gelir
uygulamalarının kaldırılması nedeniyle, kaplıcaların kira ve işletme
gelirlerinin bütçeye gelir kaydedilmesini sağlamaya yönelik verilen bir önerge
ile yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- 3 üncü maddesi ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri; aynen
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin
Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sekmen |
Mahmut
Göksu |
Ruhi
Açıkgöz |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Zekai Özcan |
Ali Osman
Sali |
Ali Kemal
Deveciler |
|
|
Ankara |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz
Akgül |
Mustafa
Zeydan |
M. Emin
Murat Bilgiç |
|
|
Diyarbakır |
Hakkâri |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin
Büyükkaya |
M.
Mustafa Açıkalın |
Bülent
Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
|
(Ayrışık oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Ceylan |
Y.
Selahattin Beyribey |
Taner
Yıldız |
|
|
Karabük |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Ünaldı |
Ali Er |
Gürol
Ergin |
|
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazımız ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım
Türkmen |
Abdülkadir
Kart |
Erol
Aslan Cebeci |
|
|
Ordu |
Rize |
Sakarya |
|
|
(Ayrışık oy yazısı ekli) |
|
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Musa
Uzunkaya |
|
Mehmet
Akif Hamzaçebi |
|
|
Samsun |
|
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazımız eklidir) |
AYRIŞIK OY
Tasarıya aşağıdaki konularda katılmıyoruz.
Tasarı Yalova Kaplıcalarının işletilmesine
ve geliştirilmesine ilişkin 26.6.1939 tarih ve 3653 sayılı Kanunun bazı
maddelerinde değişiklik yapılmasını öngörmektedir.
Tasarı 3653 sayılı Kanun ile Yalova
Kaplıcaları İşletme İdaresi adı altında tüzel kişiliğe sahip bir işletme
tarafından işletilmesi öngörülen kaplıcaların tüzel kişiliğini kaldırarak
Sağlık Bakanlığına devredilmesini hükme bağlamaktadır. Bu düzenleme ile genel
bütçe içinde bir ticarî işletme oluşturulmaktadır. Genel bütçeye dahil
kuruluşların ticarî bir işletme şeklinde örgütlenmeleri uygun değildir. Eğer
kaplıcalarda sunulan hizmetlerin kamu hizmeti olduğu ve bu nedenle bu
hizmetlerin genel bütçe içine alındığı varsayılıyor ise bu durumda bu
işletmelerin ticarî bir işletme olarak tanımlanmaması gerekir. Mevcut İşletme
İdaresinin kötü yönetiliyor ve kaynakların etkin kullanılamıyor olması gibi bir
gerekçe de bu düzenlemeyi haklı kılmaz. Kötü yönetimi önleyecek başka
düzenlemeleri yapmak mümkündür. Tasarı bir yanlışı düzeltmek isterken başka bir
yanlışa düşmektedir.
Kaplıcaların işletilmesinden elde edilen
gelirden ilgili belediyelere pay verilmemesi ve kiraya verilebilecek kişiler
arasında kamu tüzel kişilerinin (örneğin üniversitelerin) sayılmaması da önemli
bir eksikliktir.
3653 sayılı Kanun Yalova Kaplıcaları
İşletme İdaresinin genel bütçe dışında kalıp tüzel kişiliğe sahip olmasını ve
harcamalarının Muhasebei Umumiye Kanunu ile İhale ve Sayıştay Kanunlarına tâbi
olmamasını öngörmüştür. Tasarı idarenin tüzel kişiliğini kaldırıp, hizmetleri
genel bütçe içine aldığına göre harcamalara ilişkin söz konusu istisna
hükümlerinin yeniden düzenlenmesi gerekir. Genel bütçe içerisinde yürütülecek
hizmetlerin genel bütçeli idarelerin tâbi olduğu mevzuata göre yürütülmesi
gerekir. Ayrıca tasarı “restore et - işlet - devret usulü” adı altında bir
ihale usulünden söz etmektedir. Mevzuatımızda böyle bir usul bulunmamaktadır.
Tasarıda bu usulden söz edilmiş ancak bu usulün ne olduğuna ilişkin ne tasarıda
ne de 3653 sayılı Kanunda bir hüküm bulunmamaktadır.
|
|
M. Akif
Hamzaçebi |
Gürol
Ergin |
Bülent
Baratalı |
|
|
Trabzon |
Muğla |
İzmir |
|
|
Kazım
Türkmen |
Ali Kemal
Deveciler |
|
|
|
Ordu |
Balıkesir |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
YALOVA
KAPLICALARININ İŞLETİLMESİ VE KAPLICALARIN İNKİŞAFI İŞLERİNİN SIHHAT VE İÇTİMAİ
MUAVENET VEKALETİNE BAĞLI HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ BİR TEŞEKKÜLE DEVRİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 26.6.1939
tarihli ve 3653 sayılı Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların
İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti
Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunun adı “Yalova Kaplıcalarının İdaresi ve
İşletilmesi Hakkında Kanun” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2. - 3653 sayılı
Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Yalova İli dahilinde
olup Bakanlar Kurulunca onaylanmış haritasında gösterilen sınır içindeki
Devlete ait sıcak ve soğuk su kaynakları ile kaplıcaların ve bunlara ait
binaların, kaplıcalar tesisatının ve arazinin değerlendirilmesi, intifa ve
idaresi Sağlık Bakanlığına devredilmiştir. Yalova Kaplıcaları, Bakanlıkça
teşekkül ettirilecek işletme idaresi marifetiyle veya usul ve esasları Maliye
ve Sağlık bakanlıklarınca müştereken çıkarılacak olan yönetmelikle belirlenmek
kaydıyla gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanmak ya da
restore et-işlet-devret usulü ile devredilmek suretiyle işletilebilir.
İşletme idaresinin
çalışma usul ve esasları ile işletmeye dair her türlü mali ve idari
muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelik
ile tespit olunur.
Yalova Kaplıcalarının
kira veya işletme gelirleri, Sağlık Bakanlığınca bir kamu bankasında açılacak
hesapta toplanır. Her ayın sonunda Sağlık Bakanlığı Merkez Saymanlık
Müdürlüğünün cari hesabına aktarılan bu paralar, personel giderleri hariç
münhasıran sağlık hizmetlerinin geliştirilmesinde kullanılmak üzere, Maliye
Bakanlığınca bir yandan bütçeye özel gelir, diğer taraftan Sağlık Bakanlığı
bütçesinde mevcut veya yeniden açılacak tertiplere özel ödenek kaydolunur. Bu
tutarlardan yılı içerisinde harcanmayan tutarları ertesi yıl bütçesine devren
özel gelir ve özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.”
MADDE 3. - 3653 sayılı
Kanunun 16 ncı maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“İşletmenin kiralanması
veya restore et-işlet-devret usulü ile devredilmesi halinde ise, kaplıcalar
tarifesi, kiracının veya devralanın teklifi üzerine Sağlık Bakanlığınca aynen
veya değiştirilerek onaylanmak suretiyle belirlenir.
Kaplıcalar tarifesi;
işletmenin alt yapısının yenilenmesi, Yalova Kaplıcaları ile bunlara ait bina,
müştemilat ve diğer tesisatın restore edilmesi ve geliştirilmesi için harcamada
bulunulmasına imkan verecek şekilde, maliyet ve işletmecilik esaslarına göre
belirlenir.”
MADDE 4. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YALOVA
KAPLICALARININ İŞLETİLMESİ VE KAPLICALARIN İNKİŞAFI İŞLERİNİN SIHHAT VE İÇTİMAİ
MUAVENET VEKALETİNE BAĞLI HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ BİR TEŞEKKÜLE DEVRİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- 3653 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Yalova İli dahilinde olup Bakanlar Kurulunca
onaylanmış haritasında gösterilen sınır içindeki Devlete ait sıcak ve soğuk su
kaynakları ile kaplıcaların ve bunlara ait binaların, kaplıcalar tesisatının ve
arazinin değerlendirilmesi, intifa ve idaresi Sağlık Bakanlığına
devredilmiştir. Yalova Kaplıcaları, Bakanlıkça teşekkül ettirilecek İşletme
İdaresi marifetiyle veya usul ve esasları Maliye ve Sağlık bakanlıklarınca
müştereken çıkarılacak olan yönetmelikle belirlenmek kaydıyla gerçek kişilere
veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanmak ya da restore et-işlet-devret usulü
ile devredilmek suretiyle işletilebilir.
İşletme İdaresinin çalışma usul ve esasları ile işletmeye
dair her türlü mali ve idari muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe
usullerine ait esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık
Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelik ile tespit olunur.
Yalova Kaplıcalarının kira veya işletme gelirleri, Sağlık
Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğünün hesabına aktarılır ve bütçeye gelir
kaydedilir."
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K. Unakıtan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
A. Babacan |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
A. Coşkun |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|