Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 448)

 

Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe Komisyonları

Raporları (1/783)

 

 

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                  2.4.2004

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-711/1512

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 5.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Yalova termal tesislerinin istismar, intifa ve idaresi, 3653 sayılı Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunun l inci maddesi ile Sağlık Bakanlığına verilmiştir.

Devletin temel işlevlerine yönelik olmayan ve ticari yönü ağır basan hizmetler ile özel hukuk kişilerince sevk ve idaresi mümkün olabilecek faaliyetlerin doğrudan ve münhasıran kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülmesi günümüz modern Devletçilik anlayışına uygun düşmemektedir.

Ayrıca, Yalova Kaplıcalarının işletme idaresi marifetiyle işletilmesini öngören 3653 sayılı Kanunun söz konusu hükmünün, bu teşekkülün teşkilatına, işleyişine ve kadrolarına yönelik olarak, yeterli ve ihtiyaçlara cevap veren bir düzenleme ihtiva etmemesi sebebiyle önemli aksaklıklar ortaya çıkmış, uzun yıllar boyunca söz konusu tesisler kiralama suretiyle TURBAN A.Ş. vasıtasıyla işletilegelmiştir. Son olarak, bu konuda Türk Sağlık Eğitim Vakfı ile Sağlık Bakanlığı arasında yapılmış olan 15.2.2001 tarihli protokol bulunmaktadır.

Bu sebeple; 3653 sayılı Kanunun ihtiyaçlara cevap vermeyen l inci maddesinde değişiklik yapılması ve elde edilen gelirlerin bütçe sistemi içinde yerinin belirlenmesi, Yalova Kaplıcalarının Ata yadigarı ve tarihi bir değer olarak görülmesi sebebiyle de önem ve özelliğine istinaden tümüyle kamusal alanın dışına çıkarılmaması, ancak, getirilen sistem içinde kiralama ve restore et-işlet-devret usulü ile işletme ve idaresine de imkân verilmesinin uygun olacağı düşünülerek bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde l. - Madde ile; 3653 sayılı Kanunun adının, Yalova İli dahilinde olup Devlete ait kaplıcalar ile menkul ve gayrimenkullerin işletme idaresi adı altında ayrı bir tüzel kişilik yerine Sağlık Bakanlığına devredilmesi, işletme idaresinin teşekkülünün ve işletme şeklinin Sağlık Bakanlığının takdirine bırakılması ile Bakanlıkça teşekkül ettirilecek işletme idaresi marifetiyle sevk ve idaresi yanında, gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralama ve restore et-işlet-devret modeli suretiyle özel hukuk hükümlerine ve ticari usullere göre sevk ve idaresine imkân verilmesi hususunda getirilen değişikliklerle uyumlu hale getirilmesi amaçlanmıştır.

Madde 2. - Madde ile, Yalova İli dahilinde olup Devlete ait kaplıcalar ile menkul ve gayrimenkullerin işletme idaresi adı altında ayrı bir tüzel kişilik yerine Sağlık Bakanlığına devredilmesi, işletme idaresinin teşekkülünün ve işletme şeklinin Sağlık Bakanlığının takdirine bırakılması, Yalova Kaplıcalarının Bakanlıkça teşekkül ettirilecek işletme idaresi marifetiyle sevk ve idaresi yanında, gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralama ve restore et-işlet-devret usulü ile özel hukuk hükümlerine ve ticari usullere göre sevk ve idaresine imkân verilmesi amaçlanmıştır.

Yalova Kaplıcalarının, gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanması ya da restore et-işlet-devret modeli ile devredilmesine ilişkin usul ve esasların Maliye ve Sağlık bakanlıklarınca müştereken çıkarılacak olan yönetmelikle belirlenmesi hükmü getirilmiş; ayrıca, Sağlık Bakanlığına bağlı işletme idaresine bırakıldığı takdirde, çalışma usul ve esasları ile işletmeye dair her türlü mali ve idari muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelik ile tespit edilmesi öngörülmüştür.

Ayrıca, Yalova Kaplıcalarından elde edilen kira ve işletme gelirlerinin bütçe sistemi içindeki yeri belirlenmiştir.

Madde 3. - Madde ile, işletmenin kiralanması veya restore et-işlet-devret usulü ile devredilmesi halinde, kaplıcalar tarifesini belirleme usulü öngörülmektedir.

Madde 4. -Yürürlük maddesidir.

Madde 5. - Yürütme maddesidir.


Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler                       

      Komisyonu

Esas No. : 1/783       22.4.2004

Karar No. : 42

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başbakanlık tarafından 2.4.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 8.4.2004 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen "Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 15.4.2004 tarihli toplantısında, Sağlık ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ile gerekçesi incelendiğinde;

- Devletin temel işlevlerine yönelik olmayan ve ticari yönü ağır basan hizmetler ile özel hukuk kişilerince sevk ve idaresi mümkün olabilecek faaliyetlerin, doğrudan ve münhasıran kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülmesinin modern devletçilik anlayışına uygun düşmediği,

- Yalova Kaplıcalarının işletme idaresi tarafından işletilmesini öngören yasa hükmünün, teşkilat ve işletme yönünden ihtiyaca cevap verememesi sebebiyle önemli aksaklıklar meydana geldiği,

- Söz konusu tesislerin kiralanma suretiyle TURBAN A.Ş. vasıtasıyla işletile geldiği, son olarak da, bu konuda Sağlık Bakanlığı ile Türk Sağlık Eğitim Vakfı arasında yapılmış bir protokolün bulunduğu,

İfade edilmekte ve bu nedenlerle; 3653 sayılı Kanunun ihtiyaçlara cevap veremeyen 1 inci maddesinin değiştirilerek "Yalova Kaplıcaları İşletme İdaresi" adı altında ayrı bir tüzel kişilik yerine Sağlık Bakanlığına devredilmesi, işletme idaresinin teşekkülünün ve işletme şeklinin Bakanlığın takdirine bırakılması ya da bu yerlerin gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralama ve restore et-işlet-devret modeli suretiyle özel hukuk hükümleri ve ticari usullere göre sevk ve idaresine imkan verilmesi ve bu amaca uygun olarak da 3653 sayılı Kanunun adının "Yalova Kaplıcalarının İdaresi ve İşletilmesi Hakkında Kanun" olarak değiştirilmesi öngörülmektedir.

Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunarak maddelerine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.


Raporumuz havalesi gereği esas komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Mahfuz Güler

Agah Kafkas

Remziye Öztoprak

 

 

Bingöl

Çorum

Ankara

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Bayram Özçelik

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Turhan Çömez

 

 

Burdur

Ankara

Balıkesir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Şerif Birinç

Sabri Varan

Lokman Ayva

 

 

Bursa

Gümüşhane

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Hüseyin Tanrıverdi

Hüseyin Güler

Ali Arslan

 

 

Manisa

Mersin

Muğla

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Medeni Yılmaz

Feramus Şahin

Cevdet Erdöl

 

 

Muş

Tokat

Trabzon

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Nurettin Sözen

Alim Tunç

Halil Kaya

 

 

Sivas

Uşak

Van

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 


SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

YALOVA KAPLICALARININ İŞLETİLMESİ VE KAPLICALARIN İNKİŞAFI İŞLERİNİN SIHHAT VE İÇTİMAİ MUAVENET VEKALETİNE BAĞLI HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ BİR  TEŞEKKÜLE  DEVRİ  HAKKINDA  KANUNDA  DEĞİŞİKLİK  YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - Kanun tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. - Kanun tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Kanun tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Kanun tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - Kanun tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu

Esas No. : 1/783                  7.5.2004

        Karar No. : 83

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 2.4.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 8.4.2004 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/783) esas numaralı "Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 5.5.2004 tarihinde yaptığı 44 üncü birleşiminde Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı Recep AKDAĞ ile Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla tali Komisyon raporu da dikkate alınarak incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; günümüzde modern devlet anlayışı çerçevesinde devletin küçültülmesi ve mümkün olabildiğince piyasadan çekilerek düzenleme ve denetleme işlevlerini yerine getirmesi yönünde politikalar benimsenmektedir. Bu doğrultuda Devletin yerine getirmek zorunda olduğu temel hizmetler dışında kalan ve ticari yönü ağır basan hizmet ve faaliyetlerin özel sektör eliyle yürütülmesi, benimsenen bu politikaların gereği olarak ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda değiştirilmesi öngörülen Yalova Kaplıcalarının işletilmesini düzenleyen 3653 sayılı Kanun, işletme görevini yerine getiren işletme idaresinin teşkilatına, işleyişine ve kadrolarına yönelik olarak yeterli ve ihtiyaçlarına cevap veren bir düzenleme içermemektedir. Bu nedenle ortaya çıkan aksaklıkları gidermeye ve özel sektörün önünü açmaya yönelik düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- Kanunun adının; Tasarıda yapılması öngörülen değişikliklerle uyum sağlanması amacıyla "Yalova Kaplıcalarının İdaresi ve İşletilmesi Hakkında Kanun" olarak değiştirilmesinin,

- Yalova İli dahilinde olup Devlete ait kaplıcalar ile bunlara ait gayrimenkullerin, İşletme İdaresi adı altında ayrı bir kamu tüzel kişisine değil Sağlık Bakanlığına devredilmesinin,

- İşletme İdaresinin teşekkülünün ve işletme şeklinin Sağlık Bakanlığının takdirine bırakılması veya bu kaplıcaların gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanması yoluyla özel hukuk hükümlerine ve ticari usullere göre sevk ve idaresine imkân verilmesinin,

- İşletme İdaresinin çalışma usul ve esasları ile işletmeye dair her türlü mali ve idari işlemlerin yürütülme şekli ve muhasebe usullerine ait esasların Maliye Bakanlığının uygun görüşü ile Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenmesinin,

- Kaplıcalardan elde edilecek gelirlerin personel giderleri hariç sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde kullanılmak üzere bütçeye özel gelir ve Sağlık Bakanlığı bütçesine özel ödenek kaydedilmesinin,

Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Genel gerekçede yer alan modern devletçilik denen bir anlayışla Tasarının hazırlanmış olmasının bu konuda net bir anlayışın bulunmadığını gösterdiği, modern devletçilik denen bir kavramdan söz edilemeyeceği,

- İşletme İdaresinin Muhasebei Umumiye ve Devlet İhale kanunları hükümlerinden ve Sayıştay Kanunun vizesinden istisna edilmiş olduğu, Tasarıyla İdarenin tüzel kişiliğinin sona erdiği ve Sağlık Bakanlığına devredildiği, bu nedenle değişiklik öngörülmeyen istisnaya ilişkin bu hükümlerin Bakanlık bütçesi içerisinde yer alan bir idare açısından sorunlar çıkarabileceği, bu işletmenin genel bütçe içindeki kuruluşların tabi olduğu hükümlere tabi olması gerektiği, genel bütçe içinde bir ticari işletme öngörülmesinin Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile getirilen yeni mali yapılanmaya da uygun olmayacağı,

- Devlet İhale Kanununda ve Kamu İhale Kanununda restore et - işlet - devret şeklinde bir ihale usulünün bulunmadığı, özel bir ihale usulü öngörülüyor ise buna ilişkin düzenlemelerin ilgili mevzuatında yapılması gerektiği, öngörülen düzenlemelerin teknik olarak sakıncaları bulunduğu,

- Kaplıcaların yönetiminin yerelleştirilmesi gerektiği, elde edilecek gelirlerden Yalova İl Özel İdaresi ile Termal Belediyesine pay verilmesi, böylece burada yaşayan halkın bu kaplıcalara daha çok sahip çıkacağı,

- Kaplıcaların kamu tüzel kişilerince de işletilebilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasının yerinde olacağı,

- Yalova halkının ve yöneticilerinin düşüncelerinin alınması suretiyle Tasarı çalışmalarının yapılmış ve bu doğrultuda Tasarının hazırlanmış olduğu,

- Kaplıcaların işletmesinin turizm sektöründeki bir özel kuruluşa devredilmesi konusunda yöre halkının olumlu görüşü bulunduğu,

- Kaplıcaların ihya edilmesi ve turizme kazandırılabilmesi için yaklaşık 20 milyon dolarlık bir yatırıma ihtiyaç bulunduğu,

- Kaplıcaların bir özel sektör kuruluşuna devredilmesi halinde yönetimde Bakanlık nezdinde Yalova'dan Vali veya Belediye Başkanı gibi bir temsilcinin de bulunmasının gerekli olduğu,

- Kuralları konulmak ve amacına uygun kullanımı öngörmek kaydıyla özelleştirmenin düşünülmesi gerektiği,

- Günümüz modern devlet anlayışından söz edilirken Devlete yeni bir işletme kazandırıldığı, bu durumun bu anlayışla bağdaşmadığı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;

- Yalova Termal Kaplıcalarının kaderinin 19 Ağustos 1929'da Ulu Önder Atatürk'ün buraya gelmesi ile değişmiş olduğu, Atatürk'ün buranın dünyaca ünlü bir sağlık merkezi ve su şehri olması için büyük çaba sarfettiği,

- Atatürk'ün vasiyeti üzerine kaplıcalar için 1939 yılında özel bir kanun çıkarılmış olduğu ve bu Kanunla işletme hakkının Sağlık Bakanlığına verildiği,

- Kaplıcaların her türlü imar, işletme ve kullanım hakkının Sağlık Bakanlığı adına Yalova Kaplıcaları İşletme İdaresi tarafından yürütülmesine karar verilmiş olduğu, etrafında yerleşim alanları oluşturulabilmesi için çevre halkına ücretsiz arazi tahsisi ve ulaşımı kolaylaştırmak amacıyla yol yapılmış olduğu,

- Kaplıcalarda yapılacak yeni inşaat ve tesisat için, 3653 sayılı Kanunda Sağlık Bakanlığının bütçesine her sene hususi ödenek konulması hükmüne yer verilmiş olduğu,

- Bu güne kadar yapılan işletmecilik anlayışında turizmin geri plana itilmiş olduğu, bu kadar önem verilmiş ve bir dönem dünyaca ün kazanmış olan Kaplıcaların turizm ve sağlık açısından hak ettiği yerde bulunmadığı,

- Ata yadigarı olan Kaplıcaların özelleştirilmesinin düşünülmediği, ancak önceki olumsuz işletmecilik tecrübelerinin Devlet eliyle işletmecilik yapılmasının verimsiz olduğunu gösterdiği, bu nedenle mülkiyetin Sağlık Bakanlığında kalması kaydıyla özel sektör eliyle işletilmesinin amaçlandığı,

- Son dönemde alınan tedbirlerle kaplıcaların Sağlık Bakanlığı uhdesinde de kâr ettiği, ancak özel sektör eliyle modern bir turizm işletmesi olarak işletilmesinin daha yerinde olacağı,

- Modern devletçilik kavramının yanlış kullanılmış olduğu, kastedilen kavramın modern devlet olduğu,

- Kaplıcaların bulunduğu yerin bir sit alanı olduğu ve buranın tarihi ve doğal dokusunu korumak amacıyla ilgili yasaların gerekli hükümlerinin mevcut olduğu,

- Tasarıyla yeni bir işletme kurulmadığı, mevcut işletmenin devam ettiği, ancak özel sektörce de işletilmesinin önünün açıldığı, asıl amacın özel sektör eliyle işletilmesini sağlamak olduğu, ancak sorunlar çıkması halinde yine Bakanlık eliyle işletilmesini sağlamak amacıyla işletmenin mevcudiyetinin muhafaza edildiği,

- Restore et - işlet - devret şeklinde yeni bir ihale usulünün öngörülmediği, asıl amacın özel sektör eliyle yapılacak işletmeciliğin restorasyonu da içermesi olduğu, bu konuda çıkarılacak yönetmenliğin Devlet İhale Kanununa uygun olacağı,

- İşletmenin bütün gelir ve giderlerinin Bakanlık bütçesi içerisinde yer alacağı, ayrı bir bütçesi olmayacağı için de yeni mali yapılanmaya ters düşmeyeceği,

İfade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri takiben, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 inci maddesi; aynen,

- 2 nci maddesi; üçüncü fıkrası, yürütülmekte olan ekonomik program gereğince özel ödenek ve özel gelir uygulamalarının kaldırılması nedeniyle, kaplıcaların kira ve işletme gelirlerinin bütçeye gelir kaydedilmesini sağlamaya yönelik verilen bir önerge ile yeniden düzenlenmesi suretiyle,

- 3 üncü maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri; aynen

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Ruhi Açıkgöz

 

İstanbul

Adıyaman

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Zekai Özcan

Ali Osman Sali

Ali Kemal Deveciler

 

Ankara

Balıkesir

Balıkesir

 

 

 

(Muhalefet şerhi ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Aziz Akgül

Mustafa Zeydan

M. Emin Murat Bilgiç

 

Diyarbakır

Hakkâri

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

M. Mustafa Açıkalın

Bülent Baratalı

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

 

Karabük

Kars

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ünaldı

Ali Er

Gürol Ergin

 

Konya

Mersin

Muğla

 

 

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Kazım Türkmen

Abdülkadir Kart

Erol Aslan Cebeci

 

Ordu

Rize

Sakarya

 

(Ayrışık oy yazısı ekli)

 

 

 

Üye

 

Üye

 

Musa Uzunkaya

 

Mehmet Akif Hamzaçebi

 

Samsun

 

Trabzon

 

 

 

(Ayrışık oy yazımız eklidir)


AYRIŞIK OY

 

Tasarıya aşağıdaki konularda katılmıyoruz.

Tasarı Yalova Kaplıcalarının işletilmesine ve geliştirilmesine ilişkin 26.6.1939 tarih ve 3653 sayılı Kanunun bazı maddelerinde değişiklik yapılmasını öngörmektedir.

Tasarı 3653 sayılı Kanun ile Yalova Kaplıcaları İşletme İdaresi adı altında tüzel kişiliğe sahip bir işletme tarafından işletilmesi öngörülen kaplıcaların tüzel kişiliğini kaldırarak Sağlık Bakanlığına devredilmesini hükme bağlamaktadır. Bu düzenleme ile genel bütçe içinde bir ticarî işletme oluşturulmaktadır. Genel bütçeye dahil kuruluşların ticarî bir işletme şeklinde örgütlenmeleri uygun değildir. Eğer kaplıcalarda sunulan hizmetlerin kamu hizmeti olduğu ve bu nedenle bu hizmetlerin genel bütçe içine alındığı varsayılıyor ise bu durumda bu işletmelerin ticarî bir işletme olarak tanımlanmaması gerekir. Mevcut İşletme İdaresinin kötü yönetiliyor ve kaynakların etkin kullanılamıyor olması gibi bir gerekçe de bu düzenlemeyi haklı kılmaz. Kötü yönetimi önleyecek başka düzenlemeleri yapmak mümkündür. Tasarı bir yanlışı düzeltmek isterken başka bir yanlışa düşmektedir.

Kaplıcaların işletilmesinden elde edilen gelirden ilgili belediyelere pay verilmemesi ve kiraya verilebilecek kişiler arasında kamu tüzel kişilerinin (örneğin üniversitelerin) sayılmaması da önemli bir eksikliktir.

3653 sayılı Kanun Yalova Kaplıcaları İşletme İdaresinin genel bütçe dışında kalıp tüzel kişiliğe sahip olmasını ve harcamalarının Muhasebei Umumiye Kanunu ile İhale ve Sayıştay Kanunlarına tâbi olmamasını öngörmüştür. Tasarı idarenin tüzel kişiliğini kaldırıp, hizmetleri genel bütçe içine aldığına göre harcamalara ilişkin söz konusu istisna hükümlerinin yeniden düzenlenmesi gerekir. Genel bütçe içerisinde yürütülecek hizmetlerin genel bütçeli idarelerin tâbi olduğu mevzuata göre yürütülmesi gerekir. Ayrıca tasarı “restore et - işlet - devret usulü” adı altında bir ihale usulünden söz etmektedir. Mevzuatımızda böyle bir usul bulunmamaktadır. Tasarıda bu usulden söz edilmiş ancak bu usulün ne olduğuna ilişkin ne tasarıda ne de 3653 sayılı Kanunda bir hüküm bulunmamaktadır.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Gürol Ergin

Bülent Baratalı

 

Trabzon

Muğla

İzmir

 

Kazım Türkmen

Ali Kemal Deveciler

 

 

Ordu

Balıkesir

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

YALOVA KAPLICALARININ İŞLETİLMESİ VE KAPLICALARIN İNKİŞAFI İŞLERİNİN SIHHAT VE İÇTİMAİ MUAVENET VEKALETİNE BAĞLI HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ BİR TEŞEKKÜLE DEVRİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. - 26.6.1939 tarihli ve 3653 sayılı Yalova Kaplıcalarının İşletilmesi ve Kaplıcaların İnkişafı İşlerinin Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine Bağlı Hükmi Şahsiyeti Haiz Bir Teşekküle Devri Hakkında Kanunun adı “Yalova Kaplıcalarının İdaresi ve İşletilmesi Hakkında Kanun” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 2. - 3653 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Yalova İli dahilinde olup Bakanlar Kurulunca onaylanmış haritasında gösterilen sınır içindeki Devlete ait sıcak ve soğuk su kaynakları ile kaplıcaların ve bunlara ait binaların, kaplıcalar tesisatının ve arazinin değerlendirilmesi, intifa ve idaresi Sağlık Bakanlığına devredilmiştir. Yalova Kaplıcaları, Bakanlıkça teşekkül ettirilecek işletme idaresi marifetiyle veya usul ve esasları Maliye ve Sağlık bakanlıklarınca müştereken çıkarılacak olan yönetmelikle belirlenmek kaydıyla gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanmak ya da restore et-işlet-devret usulü ile devredilmek suretiyle işletilebilir.

İşletme idaresinin çalışma usul ve esasları ile işletmeye dair her türlü mali ve idari muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelik ile tespit olunur.

Yalova Kaplıcalarının kira veya işletme gelirleri, Sağlık Bakanlığınca bir kamu bankasında açılacak hesapta toplanır. Her ayın sonunda Sağlık Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğünün cari hesabına aktarılan bu paralar, personel giderleri hariç münhasıran sağlık hizmetlerinin geliştirilmesinde kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bir yandan bütçeye özel gelir, diğer taraftan Sağlık Bakanlığı bütçesinde mevcut veya yeniden açılacak tertiplere özel ödenek kaydolunur. Bu tutarlardan yılı içerisinde harcanmayan tutarları ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.”

MADDE 3. - 3653 sayılı Kanunun 16 ncı maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“İşletmenin kiralanması veya restore et-işlet-devret usulü ile devredilmesi halinde ise, kaplıcalar tarifesi, kiracının veya devralanın teklifi üzerine Sağlık Bakanlığınca aynen veya değiştirilerek onaylanmak suretiyle belirlenir.

Kaplıcalar tarifesi; işletmenin alt yapısının yenilenmesi, Yalova Kaplıcaları ile bunlara ait bina, müştemilat ve diğer tesisatın restore edilmesi ve geliştirilmesi için harcamada bulunulmasına imkan verecek şekilde, maliyet ve işletmecilik esaslarına göre belirlenir.”

MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

YALOVA KAPLICALARININ İŞLETİLMESİ VE KAPLICALARIN İNKİŞAFI İŞLERİNİN SIHHAT VE İÇTİMAİ MUAVENET VEKALETİNE BAĞLI HÜKMİ ŞAHSİYETİ HAİZ BİR TEŞEKKÜLE DEVRİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

MADDE 2.- 3653 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

"Yalova İli dahilinde olup Bakanlar Kurulunca onaylanmış haritasında gösterilen sınır içindeki Devlete ait sıcak ve soğuk su kaynakları ile kaplıcaların ve bunlara ait binaların, kaplıcalar tesisatının ve arazinin değerlendirilmesi, intifa ve idaresi Sağlık Bakanlığına devredilmiştir. Yalova Kaplıcaları, Bakanlıkça teşekkül ettirilecek İşletme İdaresi marifetiyle veya usul ve esasları Maliye ve Sağlık bakanlıklarınca müştereken çıkarılacak olan yönetmelikle belirlenmek kaydıyla gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine kiralanmak ya da restore et-işlet-devret usulü ile devredilmek suretiyle işletilebilir.

İşletme İdaresinin çalışma usul ve esasları ile işletmeye dair her türlü mali ve idari muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelik ile tespit olunur.

Yalova Kaplıcalarının kira veya işletme gelirleri, Sağlık Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğünün hesabına aktarılır ve bütçeye gelir kaydedilir."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

K. Unakıtan

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

A. Babacan

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

A. Coşkun

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe