Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 277)
Millî Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
31.7.2003 Tarihli ve 4967 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince
Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu (1/658)
Not : Kanun, Başkanlıkça Anayasa ve Plan ve Bütçe
Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Cumhurbaşkanlığı |
|
|
|
Sayı :
B.01.0.KKB.01-18/A-8-2003-1013 |
13.8.2003 |
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İLGİ: 04.08.2003 günlü,
A.01.0.GNS.0.10.00.02-2544/9642 sayılı yazınız.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kurulunca 31.07.2003 gününde kabul edilen 4967 sayılı "Millî
Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" incelenmiştir:
1- İncelenen 4967 sayılı
Yasa'nın 1. maddesiyle değiştirilen 14.06.1973 günlü, 1739 sayılı Millî Eğitim
Temel Yasası'nın 8. maddesinde,
"Eğitimde kadın,
erkek herkese fırsat ve imkân eşitliği sağlanır.
Maddî imkânlardan yoksun
başarılı öğrencilerin en yüksek eğitim kademelerine kadar öğrenim görmelerini
sağlamak amacıyla parasız yatılılık, burs, kredi ve ücreti Millî Eğitim
Bakanlığınca karşılanmak kaydıyla özel öğretim kurumlarında öğrenim görmeleri
sağlanabilir. Buna ilişkin esas ve usuller Millî Eğitim Bakanlığı ve Maliye
Bakanlığınca müştereken belirlenir.
Özel eğitime ve korunmaya
muhtaç çocukları yetiştirmek için özel tedbirler alınır."
Denilmektedir.
Maddenin ikinci fıkrası,
"Maddî imkânlardan
yoksun başarılı öğrencilerin en yüksek eğitim kademelerine kadar öğrenim
görmelerini sağlamak amacıyla parasız yatılılık, burs, kredi ve başka yollarla
gerekli yardımlar yapılır."
Kuralını taşımakta iken,
fıkradaki "ve başka yollarla gerekli yardımlar yapılır." düzenlemesi,
"ve ücreti Millî
Eğitim Bakanlığınca karşılanmak kaydıyla özel öğretim kurumlarında öğrenim
görmeleri sağlanabilir. Buna ilişkin esas ve usuller Millî Eğitim Bakanlığı ve
Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenir."
Biçiminde değiştirilmiştir.
Değişikliğin amacı, "maddî imkânlardan yoksun ve başarılı öğrencilerin,
parasız yatılılık, burs ve kredi dışında hizmet satınalınması yolu ile özel
eğitim kurumlarından yararlandırılmasının sağlanması" olarak
açıklanmıştır.
a- Çağdaş yönetim
anlayışında devletin temel işlevlerine çekilmesi gerektiği savunulurken, temel
görevler adalet, savunma, eğitim ve sağlık olarak sayılmakta, ülke
olanaklarının bu alanlara özgülenmesiyle başarının yakalanacağı
vurgulanmaktadır.
Özellikle eğitim
konusunda başarılı olamayan ülkelerin geleceklerini tehlikeye atacakları
kuşkusuzdur. Çünkü eğitim, diğer tüm başarıların temelini, altyapısını ve
kaynağını oluşturmaktadır.
Çocuklarımızın, ülkemizin
gerçekleri ve gereksinimleri yönünde, gelişen ve değişen dünya gereklerine
uygun çağdaş bir eğitim ortamı içinde yetiştirilmesi çağı yakalamanın zorunlu
koşuludur.
Anayasa'nın çağdaş bir
eğitim ve öğrenimi öngören 42. maddesinde,
- Kimsenin eğitim ve
öğretim hakkından yoksun bırakılamayacağı,
- Eğitim ve öğretimin,
Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına
göre, Devlet'in gözetim ve denetimi altında yapılacağı,
- Eğitim ve öğretim
özgürlüğünün Anayasa'ya sadakat borcunu ortadan kaldırmayacağı,
- İlköğretimin kız ve
erkek tüm yurttaşlar için zorunlu ve Devlet okullarında parasız olduğu,
- Özel ilk ve orta dereceli okulların bağlı
olduğu esasların, Devlet okullarıyla erişilmek istenen düzeye uygun biçimde
yasayla düzenleneceği,
- Devlet'in, maddî
olanaklardan yoksun başarılı öğrencilerin öğrenimlerini sürdürebilmeleri
amacıyla burslar ve başka yollarla gerekli yardımları yapacağı,
Belirtilmiştir.
Anayasa'da eğitim ve
öğretim, birey yönünden hak olarak tanınırken, Devlet'in de başta gelen
ödevlerinden sayılmıştır. Devlet'in bu ödevleri yerine getirmesinin yolu,
kuşkusuz, Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda, aklın egemenliğine dayanan,
çağdaş eğitim ve öğretim kurumları oluşturması, var olanları geliştirmesidir.
Eğitim ve öğretim hizmetlerine, Devlet'çe önemli ağırlık verilmesi, çağın ve
Anayasa'nın gereğidir.
İncelenen Yasa'nın 1.
maddesiyle getirilen, maddî olanaklardan yoksun başarılı öğrencilerin,
karşılığı genel bütçeden ödenmek üzere özel eğitim kurumlarında okutulmasına
ilişkin düzenleme, Devlet'in temel görevinin, hizmet satınalma yoluyla özel
eğitim kurumlarına devredilmesi anlamı taşımaktadır.
Oysa, Anayasa'nın 42.
maddesinde, Devlet'in önemli temel görevleri arasında yer alan eğitim
hizmetini, özel eğitim kurumlarından hizmet satınalarak yürütmesine olanak
sağlayan bir düzenleme bulunmamaktadır.
b- Maddî olanaklardan
yoksun başarılı öğrencilerin hizmet satınalınması yoluyla özel eğitim
kurumlarında okutulması, öğrencilere eğitim olanağı sunulmasının yanında özel
okullara Devlet bütçesinden kaynak aktarılması sonucunu doğuracaktır.
Anayasa'nın 42.
maddesinin yedinci fıkrasında, Devlet'in, maddî olanaktan yoksun başarılı
öğrencilerin, öğrenimlerini sürdürebilmeleri amacıyla burslar ve başka yollarla
gerekli yardımı yapacağı belirtilmiştir.
Bu kuralda öngörülen
yardımlar, öğrencilere yönelik parasız yatılılık, burs ve kredi gibi
yardımlarla sosyal yardımlara ilişkindir. Görüldüğü gibi Anayasa'da, özel
eğitim kurumlarına Devlet bütçesinden kaynak aktarılması öngörülmemiştir.
Ayrıca, özel eğitim
kurumlarının kurulma amaçlarından biri, eğitim hizmetinden yararlananların
öğretim giderlerini üstlenip, Devlet bütçesini rahatlatmaktır ki, özel okullara
kaynak aktarılması bu amaçla da bağdaşmamaktadır.
c- Maddî olanaklardan
yoksun başarılı öğrencilerin desteklenmesi için özel eğitim kurumlarından
hizmet satın alınmasına gerek de bulunmamaktadır.
Devlet okullarında eğitim
parasız yapıldığı gibi, 17.06.1982 günlü, 2684 sayılı Yasa'da, Millî Eğitim
Bakanlığı'na bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında öğrencilerin parasız
yatılı ya da burslu okumalarına ve bunlara sosyal yardım yapılmasına ilişkin
düzenlemeler bulunduğu, çeşitli yabancı dillerde eğitim veren çok sayıda
Anadolu liselerinde, karşılıksız olarak başarılı öğrencilerin eğitiminin
üstlenildiği bilinmektedir.
Ayrıca, 08.06.1965 günlü,
625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Yasası'nın ek 4. maddesinde, özel öğretim
kurumları, kapasitelerinin yüzde ikisinden az olmayacak sayıda ücretsiz öğrenci
okutmakla yükümlü kılınmıştır.
d- Anayasa'nın 42.
maddesinin gerekçesinde, Devlet'e, maddî olanaktan yoksun başarılı öğrencilere
burslar ve başka yollarla gerekli yardımı yapma ödevinin yüklendiği sekizinci
fıkranın amacının, Devlet dışında burs vermeyi meslek edinmiş çeşitli hukuksal
yapıdaki kuruluşların gençler üzerindeki olumsuz etkilerinin önlenmesi olduğu
vurgulanmıştır.
Yoksul ancak başarılı
öğrencilerin özel eğitim kurumlarında Devlet olanakları ile okutulması bu amaca
uygun düşmemektedir.
Ülkemizde eğitim
kalitesini ve çağdaşlığını kanıtlamış kimi özel okullara ilginin büyük olduğu, giriş
sınavının ardından çok kısa sürede kontenjanlarını doldurdukları bilinen bir
gerçektir.
Bu okullarda, hizmet
satın alma yöntemiyle öğrenci okutulması olanağı bulunmadığına göre,
öğrencilerin, kontenjanlarını dolduramayan, kimi çevrelerce değişik amaçlarla
kurulmuş özel okullara gönderilmesi kaçınılmazdır. Bu durum, bir yandan, bu
özel okulların Devlet kaynaklarıyla desteklenmesi, öte yandan da laik,
demokratik Türkiye Cumhuriyeti niteliklerine uygun olmayan düşünce yapısına
sahip insanların yetiştirilmesi anlamına gelmektedir.
Devlet'in eğitim
alanındaki temel ödevi, Devlet okullarının düzeyini özel okullara örnek
oluşturacak biçimde yükseltmek ve bu okulları tam kapasite ile çalışabilecek
duruma getirmektir.
Devlet okullarının fizikî
koşullarını ve eğitim kalitesini iyileştirmek için yeterli ödenek bulunmadığı
öne sürülürken ve bu okullarda büyük ölçüde kapasite açığı varken Devlet'in
sınırlı parasal kaynağının kimi özel okulların desteklenmesi amacıyla bu
okullara aktarılması kamu yararı yönünden uygun görülmemiştir.
2- İncelenen 4967 sayılı
Yasa'nın 2. maddesiyle 1739 sayılı Yasa'nın 51. maddesine eklenen ilk fıkrada,
"Millî Eğitim
Bakanlığına tahsisli Hazine mülkiyetindeki taşınmazlar ile Millî Eğitim
Bakanlığı kullanımında bulunan mülkiyeti il özel idaresine veya köy tüzel
kişiliğine ait taşınmazlardan gerekli görülenlerin, mülkiyetinin Hazineye
bedelsiz devrinden sonra; Millî Eğitim Bakanlığı ile mutabık kalınarak
tahsislerini kaldırmaya ve 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun 24 üncü maddesine
bağlı olmaksızın satmaya Maliye Bakanı yetkilidir."
Denilmektedir.
Getirilen düzenleme ile,
bir kamu hizmetine özgülenmiş olup, bu durumuyla "devir ve ferağ
edilmezlik" ilkesi uyarınca satılamayan ve başkasına devredilemeyen kimi
taşınmaz malların satılmasına olanak sağlanmakta, bu konuda Maliye Bakanı
yetkili kılınmaktadır.
Maddede satışın ilke ve
yöntemleri belirlenmediği için söz konusu taşınmazların satışının 2886 sayılı
Devlet İhale Yasası kurallarına göre gerçekleştirileceği anlaşılmaktadır. Çünkü,
bu Yasa, genel bütçeli dairelerle katma bütçeli idarelerin, özel idare ve
belediyelerin "satım, kira, trampa, mülkiyetin gayri ayni hak tesisi"
işlerini kapsamaktadır. Bir başka anlatımla, söz konusu taşınmaz malların
satışı, bu Yasa kapsamına girmektedir.
İncelenen Yasa'nın 2.
maddesiyle yapılan düzenlemede, yukarıdaki açıklama ışığında hukuka ve kamu
yararına aykırılık görülmemiştir.
Yayımlanması yukarıda
açıklanan gerekçelerle uygun bulunmayan 4967 sayılı "Millî Eğitim Temel
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun", 1. maddesinin Türkiye
Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için ilişikte geri
gönderilmiştir.
Ahmet Necdet SEZER
CUMHURBAŞKANI
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
12.11.2003 |
|
|
Esas No. : 1/658 |
|
|
|
Karar No. : 56 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kurulunca görüşülerek kabul edilen ve yayımlanmak üzere 4.8.2003
tarihinde Cumhurbaşkanlığı yüce makamına sunulan 31.7.2003 tarih ve 4967 sayılı
“Millî Eğitim Temel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”
Cumhurbaşkanınca Anayasanın değişik 89 ve 104 üncü maddeleri uyarınca
yayımlanması kısmen uygun bulunmayarak; 1 inci maddesi bir defa daha görüşülmek
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına geri gönderilmiş ve Başkanlıkça
1.10.2003 tarihinde gerekçeli geri gönderme tezkeresi ile birlikte tali
komisyon olarak Anayasa Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilmiştir.
Bu defa, Komisyonumuzun
10.11.2003 tarihinde yaptığı 15 inci birleşimde anılan Kanun ile geri gönderme
tezkeresi, Hükümeti temsilen Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun ve Millî
Eğitim Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Cumhurbaşkanlığının geri
gönderme tezkeresinde;
- Çağdaş yönetim
anlayışında Devletin temel işlevlerine çekilmesi gerektiği savunulurken,
adalet, savunma, eğitim ve sağlık olarak sayılan temel görevlere ülke
olanaklarının tahsis edilmesi suretiyle başarının yakalanabileceği,
- Anayasanın çağdaş bir
eğitim ve öğrenimi öngören 42 nci maddesinde; eğitim ve öğretimin, Atatürk İlke
ve İnkılapları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre Devletin
gözetim ve denetimi altında yapılacağı, ilköğretimin kız ve erkek bütün
vatandaşlar için zorunlu ve Devlet okullarında parasız olduğu, Devletin maddî
imkânlardan yoksun başarılı öğrencilerin öğrenimlerini sürdürebilmeleri
amacıyla burslar ve başka yollarla gerekli yardımları yapacağının belirtildiği,
- Anayasada eğitim ve
öğretim, birey yönünden hak olarak tanımlanırken, Devletin başta gelen ödevleri
arasında sayıldığı, Devletin bu ödevleri yerine getirmesinin yolunun Atatürk
İlke ve İnkılapları doğrultusunda, aklın hakimiyetine dayanan, çağdaş eğitim ve
öğretim kurumları oluşturulması ve geliştirilmesinden geçtiği,
- İncelenen Kanunun 1
inci maddesiyle getirilen, maddî olanaklardan yoksun başarılı öğrencilerin,
karşılığı genel bütçeden ödenmek üzere özel eğitim kurumlarında okutulmasına
ilişkin düzenlemenin, Devletin temel görevlerinden birinin, hizmet satın alma
yoluyla özel eğitim kurumlarına devredilmesi anlamını taşımasının yanı sıra
özel okullara Devlet bütçesinden kaynak aktarılması sonucunu doğuracağı, oysa,
Anayasanın 42 nci maddesinde eğitimin, özel eğitim kurumlarından hizmet satın
almak suretiyle yürütülmesine olanak sağlayan bir düzenlemenin bulunmadığı,
- Devlet okullarında
eğitimin parasız yapıldığı, 17.6.1985 tarihli ve 2684 sayılı Kanunda Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında öğrencilerin
parasız yatılı ya da burslu okumalarına ve bunlara sosyal yardım yapılmasına
ilişkin düzenlemeler bulunduğu, çeşitli yabancı dillerde eğitim veren çok
sayıda Anadolu liselerinde, karşılıksız olarak başarılı öğrencilerin eğitiminin
üstlenildiği,
- Anayasanın 42 nci
maddesinde Devletin maddî olanaktan yoksun başarılı öğrencilerin, öğrenimlerini
sürdürebilmeleri amacıyla burslar ve başka yollarla gerekli yardımı yapacağının
belirtildiği, bu kuralda öngörülen yardımların öğrencilere yönelik parasız
yatılılık burs ve kredi gibi yardımlarla sosyal yardımlara ilişkin olduğu ve
özel eğitim kurumlarına Devlet bütçesinden kaynak aktarılmasının öngörülmediği,
- Ayrıca, özel eğitim
kurumlarının kurulma amaçlarından birinin, eğitim hizmetinden yararlananların
öğretim giderlerini üstlenip, Devlet bütçesini rahatlatmak olduğu, özel
okullara kaynak aktarılmasının bu amaçla da bağdaşmamakta olduğu,
- Maddî olanaklardan
yoksun başarılı öğrencilerin desteklenmesi için özel eğitim kurumlarından
hizmet satın alınmasına gerek de bulunmadığı, 8.6.1965 tarihli ve 625 sayılı
Özel Öğretim Kurumları Kanununda, özel öğretim kurumlarının, kapasitelerinin %
2’sinden az olmayacak sayıda ücretsiz öğrenci okutmakla yükümlü kılındıkları,
- Devletin eğitim alanındaki temel
ödevinin, Devlet okullarının düzeyini özel okullara örnek olacak biçimde
yükseltmek ve bu okulları tam kapasite ile çalışabilecek duruma getirmek
olduğu, Devlet okullarının fizikî koşullarını ve eğitim kalitesini iyileştirmek
için yeterli ödenek bulunmadığı öne sürülürken ve bu okullarda büyük ölçüde
kapasite açığı varken, Devletin sınırlı parasal kaynağının özel okulların
desteklenmesi amacıyla bu okullara aktarılmasının kamu yararı yönünden uygun
görülmediği,
Şeklindeki değerlendirmeler sonucunda,
4967 sayılı Kanun; 1 inci maddesi Türkiye Büyük Millet Meclisince bir kez daha
görüşülmesi için, Anayasanın 89 ve 104 üncü maddeleri uyarınca iade edilmiştir.
Komisyonumuzca, Kanunun bütün maddelerinin
görüşülmesine ilişkin bir önergenin kabulünü takiben, Kanunun maddelerinin ve
Geri Gönderme Tezkeresinin tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Yapılan görüşmeler sonucunda Kanunun;
• 1 inci maddesi; verilen bir önerge
doğrultusunda Kanun metninden çıkarılması suretiyle,
• 2 nci maddesi;
- Okul arsa ve binalarının satışı
politikası içine girilmiş görüntüsünün olumlu bir görüntü olmadığı, mevcut
mevzuat dahilinde bu arsa ve binaların satışının mümkün olduğu, bu konunun ayrı
bir Kanuna konu yapılmasına gerek olmadığı,
- Mülkiyeti il özel idarelerine veya köy
tüzel kişiliğine ait taşınmazların mülkiyetinin bedelsiz olarak Hazineye
devredilmesinin hukuka aykırı olduğu gibi, yerel yönetimlerin güçlendirilmesi
yönündeki eğilime de ters düştüğü,
Şeklindeki görüşlerin ardından, 1 inci
madde olarak aynen,
• 3 üncü maddesi;
- Mer’i mevzuatta ilk ve ortaöğretim
kurumlarında Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenmeyen hiçbir kitap ve eğitim
aracının okullarda kullanımına müsaade edilmediği gibi resmî kurum ve
kuruluşlar dışındaki kişi veya kuruluşlarca hazırlanan kitap ve eğitim
araçlarından, Millî Eğitim Bakanlığınca tavsiye edilmeyenlerin öğrencilere
aldırılamayacağının hüküm altına alınmış bulunduğu, getirilen düzenleme ile bu
hükümlerin kaldırılmasının millî eğitimde çok sakıncalar doğurabileceği,
Şeklindeki görüşlerin ardından, 2 nci
madde olarak aynen,
• Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5
inci maddeleri; 3 ve 4 üncü maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yakup Kepenek |
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
(Karşı
oy yazımız ektedir.) |
(Karşı
oy yazımız ektedir.) |
(Karşı
oy yazımız ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
Ömer Abuşoğlu |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Gaziantep |
|
|
|
(Muhalefet
şerhimiz ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Emin Murat Bilgiç |
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Mehmet Ceylan |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karabük |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kars |
Kayseri |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Er |
Gürol Ergin |
Kazım Türkmen |
|
|
Mersin |
Muğla |
Ordu |
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülkadir Kart |
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
|
|
Rize |
Samsun |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Trabzon |
Trabzon |
Uşak |
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
KARŞI OY YAZISI
4967 sayılı Kanunun düzenlemelerine
aşağıdaki nedenlerle katılamıyoruz.
Hükümet gelir ihtiyacını Millî Eğitim
Bakanlığının kullanımında bulunan taşınmazların satışından elde edilecek
gelirle karşılamayı düşünmektedir. Eğitim hizmetlerine tahsisli taşınmazlara
eğitimi bir kenara bırakarak sadece bu taşınmazların taşıdığı değeri esas
alarak yaklaşmak eğitim politikasının yanlışlığını göstermektedir. Bu politikaların
kabulü mümkün değildir.
Kanun ayrıca iç tutarlıktan da yoksun
olup, teknik yönden şu yanlışlıkları taşımaktadır.
1. İl özel idarelerine ve köy tüzel
kişiliklerine ait taşınmazların mülkiyetinin bedelsiz olarak Hazineye
devredilmesi hukuka aykırı olduğu gibi yerel yönetimlerin güçlendirilmesi
yönündeki çağdaş eğilime de ters düşmektedir.
2. Kanunun 2 nci maddesinde mülkiyeti il
özel idarelerine veya köy tüzel kişiliklerine ait taşınmazların önce
mülkiyetinin Hazineye devri, sonra da tahsislerinin kaldırılmasından söz
edilmektedir. Olması gereken düzenleme önce tahsislerin kaldırılıp sonra
mülkiyetin devredilmesidir.
3. Mülkiyeti Hazineye ait olup Millî
Eğitim Bakanlığına tahsisli taşınmazlardan eğitim hizmetlerinde kullanılmayacak
olanların tahsislerinin kaldırılıp satılması için kanunî düzenlemeye gerek
bulunmaktadır.
4. 1050 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi
Hazineye ait taşınmazların satışında genel bir kural getirmiştir. Bu kanunla
anılan kurala istisna getirilmesi doğru değildir.
5. “Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
belirlenmeyen hiçbir kitap ve eğitim aracı okullarda kullanılmaz” ve “resmî
kurum ve kuruluşların dışındaki kişi veya kuruluşlarca hazırlanan kitap ve
eğitim araçlarından Millî Eğitim Bakanlığınca tavsiye edilmeyenler öğrencilere
aldırılamaz.” hükümlerinin kaldırılarak yerine sadece “ilköğretim ve
ortaöğretim kurumlarında okutulacak ders kitapları, Millî Eğitim Bakanlığınca
belirlenir” hükmünün getirilmesi millî eğitimde çok sakıncalar yaratabilecek
niteliktedir. Çünkü bu durumda Millî Eğitim Bakanlığınca kabul edilmeyen
kitapların da öğrencilere okutulması mümkün hale getirilmiştir.Ayrıca, ikinci
fıkra metinden tamamen çıkartılarak resmî kurum ve kuruluşlar dışındaki kişi
veya kuruluşlarca hazırlanan kitap ve eğitim araçlarından Millî Eğitim
Bakanlığınca tavsiye edilmeyenlerin de öğrencilere satın aldırılabileceği
öngörülmektedir. İlk ve ortaöğretim çağındaki öğrencilerin eğitiminde
öğrencilerin okumayacakları kitaplar konusunda Millî Eğitim Bakanlığının
görevli olmasından daha doğal bir şey olamaz. Toplumumuzun özellikleri bunu
zorunlu kılmaktadır. Bu zorunluluğun kaldırılmasını doğru bulmuyoruz.
|
|
Ali Kemal Deveciler |
M. Akif Hamzaçebi |
Yakup Kepenek |
|
|
Balıkesir |
Trabzon |
Ankara |
|
|
Kazım Türkmen |
Enis Tütüncü |
Birgen Keleş |
|
|
Ordu |
Tekirdağ |
İstanbul |
|
|
Osman Coşkunoğlu |
Osman Kaptan |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Uşak |
Antalya |
İstanbul |
|
|
Gürol Ergin |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mesut Özakcan |
|
|
Muğla |
İstanbul |
Aydın |
ANAYASANIN
89 UNCU MADDESİ GEREĞİNCE
CUMHURBAŞKANINCA BİR DAHA GÖRÜŞÜLMEK
ÜZERE GERİ
GÖNDERİLEN
KANUN
MİLLÎ
EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
Kanun No. : 4967 Kabul Tarihi
: 31.7.2003
MADDE 1. - 14.6.1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim
Temel Kanununun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 8. - Eğitimde kadın, erkek herkese fırsat ve imkân
eşitliği sağlanır.
Maddî imkânlardan yoksun başarılı öğrencilerin en yüksek
eğitim kademelerine kadar öğrenim görmelerini sağlamak amacıyla parasız
yatılılık, burs, kredi ve ücreti Millî Eğitim Bakanlığınca karşılanmak kaydıyla
özel öğretim kurumlarında öğrenim görmeleri sağlanabilir. Buna ilişkin esas ve
usuller Millî Eğitim Bakanlığı ve Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenir.
Özel eğitime ve korunmaya muhtaç çocukları yetiştirmek için
özel tedbirler alınır.
MADDE 2. - 1739 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin madde
başlığı “Okul yapıları ve taşınmazları” olarak değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Millî Eğitim Bakanlığına tahsisli Hazine mülkiyetindeki
taşınmazlar ile Millî Eğitim Bakanlığı kullanımında bulunan mülkiyeti il özel
idaresine veya köy tüzel kişiliğine ait taşınmazlardan gerekli görülenlerin,
mülkiyetinin Hazineye bedelsiz devrinden sonra; Millî Eğitim Bakanlığı ile
mutabık kalınarak tahsislerini kaldırmaya ve 1050 sayılı Muhasebei Umumiye
Kanununun 24 üncü maddesine bağlı olmaksızın satmaya Maliye Bakanı yetkilidir.
Satış bedelleri bütçeye gelir kaydedilir. Okul/derslik
yapımı, onarımı ve donatımı ile ders araç ve gereçleri alımında kullanılmak
üzere Millî Eğitim Bakanlığı bütçesine gerekli ödenek öngörülür.
MADDE 3. - 1739 sayılı Kanunun 55 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 55. - İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında
okutulacak ders kitapları, Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenir.
Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanacak veya hazırlatılacak
kitaplar ile eğitim araç ve gereçlerini hazırlama, inceleme ve redaksiyonunda
görevlendirilenlere ücret ödenir.
Ders kitaplarına ilişkin yarışmalarda derece alanlara
verilecek ödülün ödeme, usul ve esasları ile miktarı yönetmelikle belirlenir.
Özel kesimce hazırlanan ve okullarda ders kitabı olarak
okutulmak üzere Millî Eğitim Bakanlığına gönderilen eserler ücret karşılığı
incelenir.
Ders kitaplarının kabulü, uygunluk süresi, telif hakkı ve
ücretlerle ilgili esaslar; inceleme işlemleri ve alınacak inceleme ücreti
miktarı; Millî Eğitim Bakanlığınca incelettirilecek eserler için ödenecek ücret
miktarı; ders kitaplarının hazırlanması ve incelenmesinde aranacak kriterler
ile ders kitabı üreten yayın evlerinde aranacak kriterler; ders kitabı
dışındaki diğer kitap ve eğitim araçlarının kullanımı ve bunlardan hangileri
için inceleme ücreti alınacağı ve ödeneceği ile ilgili esas ve usuller Millî
Eğitim Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MİLLÎ
EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
MADDE 1. - Kanunun 2 nci maddesi 1 inci madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Kanunun
3 üncü maddesi 2 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Kanunun 4 üncü maddesi 3 üncü madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Kanunun 5 inci maddesi 4 üncü madde olarak aynen
kabul edilmiştir.