Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 280)

 

2003 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe

Komisyonu Raporu (1/698)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

10.11.2003

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-520/5080

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.11.2003 tarihinde kararlaştırılan “2003 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

3.11.2003 tarihinde yapılan erken seçimler sonrasında kurulan 58 inci Cumhuriyet Hükümetinin 2003 malî yılı bütçesini hazırlaması için yeterli sürenin kalmaması üzerine 2003 yılının ilk üç aylık dönemini kapsamak üzere geçici bütçe uygulamasına gidilmiştir. 2003 malî yılına ilişkin asıl bütçe olan 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanunu ise 31.3.2003 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmış olup halen uygulaması devam etmektedir.

2003 yılının ilk dokuz aylık bütçe gerçekleşmeleri dikkate alındığında bazı tertiplerdeki ödeneklerin yetmeyeceği, bazı tertiplerdeki ödeneklerin ise kullanılmasının mümkün olmayacağı anlaşılmıştır.

Malî disiplin anlayışının ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkının gereği olarak ek ödenek ihtiyacı olan tertiplere yeteri kadar ödenek verilerek kamu hizmetlerinin yürütülmesinde herhangi bir aksamaya meydan verilmemesi ve kullanılması mümkün olmayan ödeneklerin de iptali amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - 2003 yılının ilk dokuz aylık dönemi bütçe gerçekleşmeleri dikkate alındığında;

a) Memur ve işçilere bütçe hedeflerinin üzerinde maaş ve ücret artışı sağlanması,

b) İhracatın öngörülenin üzerinde artması ve vergi barışı projesinin mahsup taleplerini hızlandırmasına bağlı olarak vergi iadelerinin önemli oranda artış göstermesi,

c) Sosyal güvenlik kurumlarının prim tahsilatında yeterli artışın sağlanamaması ve sağlık alanında alınması öngörülen bazı tedbirlerin zamanında uygulamaya konulamaması,

d) Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonuna bütçeden transfer yapılması ihtiyacı doğması,

e) Çiftçilere mazot desteği uygulamasının başlatılması,

nedenleriyle ilgili tertiplere ek ödenek verilmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

Bu amaçla, madde ile 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununa ekli (A) işaretli cetvelde yer alan ve ekli (I) sayılı cetvelde gösterilen tertiplere toplam 4 katrilyon 521 trilyon lira ek ödenek verilmektedir.

Madde 2. - Maddenin (a) bendi ile, 2003 Malî Yılı Bütçe Kanuna ekli (A) işaretli cetvelde yer alan ve 2003 yılı sonu gerçekleşme tahminlerine göre kullanılmasının mümkün olmayacağı anlaşılan ödenekler iptal edilmektedir.

Maddenin (b) bendi ile de, 2003 yıl sonu itibarıyla kullanılması mümkün görülmeyen diğer cari ödeneklerinden 500 trilyon, yatırım ödeneklerinden ise 1.5 katrilyon liraya kadar olan kısmının iptali amacıyla Maliye Bakanına yetki verilmektedir.

Madde 3. - Madde ile, Başbakanlık, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığının ihtiyaçları için yeni taşıt alımına imkân verilmesi amacıyla 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununa ekli (T) işaretli cetvele eklemeler yapılmaktadır.

Madde 4. - Maddede, 2003 yıl sonu itibarıyla kullanılmasına gerek olmadığı anlaşılan ödeneklerin Maliye Bakanlığı bütçesi içinde yer alan yedek ödenek tertibine aktarılması konusunda Maliye Bakanına yetki verilmektedir. Ayrıca, yedek ödenekten ve kurum bütçeleri içinde yapılacak aktarmalarda 4833 sayılı ve 1050 sayılı Kanunlarda yer alan bazı sınırlamalara bağlı kalınmaması öngörülerek esneklik sağlanmaktadır.

Madde 5. - 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununun 18 inci maddesine eklenen bent ile, Hazine Müsteşarlığının bütçesinde yer alan ve kamu iktisadî teşebbüslerinin sermaye ihtiyaçlarının ve görev zararlarının karşılanması amacıyla konulan (910) ve (920) numaralı programları arasında aktarma yapılması konusunda Maliye Bakanına yetki verilmektedir.

Madde 6. - Madde ile, Eti Holding A.Ş.’den olan Hazine kâr payının söz konusu kuruluşun Eti Alüminyum A.Ş.’den olan alacaklarına mahsup edilmesi imkânı getirilmektedir.

Madde 7. - Madde ile, 4833 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin (f) bendindeki % 1’lik limit, ortaya çıkan ihtiyaçlar nedeniyle % 2’ye çıkarılmakta ve Türkiye Emlak Bankası A.Ş.’nin devrinden kaynaklanan taleplerin avans olarak özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilerek karşılanması ve bu ödemelerin bankalar yeminli murakıplarının nihaî inceleme sonuçlarına göre kesinleştirilmesi amacıyla 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununun ilgili maddesinde değişiklik yapılmaktadır.

Diğer taraftan, yine aynı maddenin (c) bendine eklenen paragraf ile, Kaynak Kullanımı Destekleme Fonundan ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri kapsamında Hazinenin görev zararı haline gelen borçların özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilmek suretiyle ödenmesine imkân sağlanmaktadır.

Madde 8. - Madde 4736 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile değiştirilen 3030 sayılı Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 18 inci maddesinin son fıkrası ile getirilen ve her bir Büyükşehir Belediyesinin bulunduğu ilde toplanan genel bütçe vergi gelirlerinin % 40’ının doğrudan ilgili Büyükşehir Belediyesine, kalan % 60’ının ise büyük şehir belediyelerine nüfuslarına göre tekrar dağıtılmasına ilişkin olan hüküm için Anayasa Mahkemesinin iptal kararı gerekçe gösterilerek idare mahkemelerince yürütmenin durdurulması kararı verilen ve idare aleyhine sonuçlanması kuvvetle muhtemel bulunan davalara konu tutarların, daha fazla Hazine zararına sebep verilmemesi açısından davacı büyük şehir belediyelerine ödenmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesi amacıyla düzenlenmiştir.

Madde 9. - Madde ile, 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununun 20 nci maddesinin (d) bendi yürürlükten kaldırılmaktadır. Çünkü, analitik bütçe sınıflandırılmasına geçiş ile birlikte, kullanılmayan diğer cari ve kamulaştırma ödeneklerinin bir sonraki yıla devredilebilmesi imkânının uygulama alanı kalmamaktadır.

Madde 10. - Yürürlük maddesidir.

Madde 11. - Bu Kanun hükümlerinin Maliye Bakanı tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

13.11.2003

 

Esas No. : 1/698

 

 

Karar No. : 57

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanarak 10.11.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça aynı tarihte Komisyonumuza havale edilen “2003 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 12.11.2003 tarihinde yaptığı 16 ncı birleşiminde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; 3.11.2003 tarihinde erken genel seçimler yapılmış, seçim sonrasında kurulan 58 inci Hükümetin 2003 Malî Yılı Bütçesini hazırlamak için yeterli süreye sahip olmaması nedeniyle yılın ilk üç aylık dönemi için geçici bütçe uygulamasına gidilmiştir. 29.3.2003 tarihli ve 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Hükümete yıl sonuna kadar harcamaların yapılması ve gelirlerin toplanmasına ilişkin olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından izin ve onay verilmiştir.

2003 yılının ilk dokuz aylık bütçe gerçekleşmeleri sonucunda bazı tertiplerde ödenek yetersizliği, bazı tertiplerde de ödeneklerin ihtiyacın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.

Kamu kurum ve kuruluşlarının faaliyetlerini malî disiplin anlayışı ve kamu hizmeti gerekleri dikkate alınarak yerine getirmeleri açısından ek ödenek ihtiyacı olan tertiplere yeterli ödenek verilmesi ve kullanılması mümkün olmayan tertiplerin de iptal edilmesi zarureti hâsıl olmuştur.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde, tasarı ile;

- Memur ve işçilere bütçe hedeflerinin üzerinde maaş ve ücret artışı sağlanması, ihracatın öngörülenin üzerinde artması ve vergi barışı projesinin mahsup taleplerini hızlandırmasına bağlı olarak vergi iadelerinin önemli artış göstermesi, sosyal güvenlik kurumlarının prim tahsilatlarında yeterli artışın sağlanamaması ve sağlık alanında alınması öngörülen bazı tedbirlerin zamanında uygulanamaması, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonuna Bütçeden transfer yapılması ihtiyacı doğması, çiftçilere ucuz mazot desteği uygulamasının başlatılması gibi nedenlerle oluşan ek ödenek ihtiyacının karşılanmasının,

- 2003 Malî Yılı Bütçesinde yer alan ancak kullanılmasının mümkün olamayacağı anlaşılan ödeneklerin iptal edilmesinin,

- Başbakanlık, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığının ihtiyaçları için yeni taşıt alımına imkân verilmesi amacıyla 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununa ekli (T) işaretli cetvele eklemeler yapılmasının,

- 2003 yıl sonu itibarıyla kullanılmasına gerek olmadığı anlaşılan ödeneklerin Maliye Bakanlığı bütçesi içinde yer alan yedek ödenek tertibine aktarılması konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin, ayrıca, yedek ödenekten ve kurum bütçeleri içinde yapılacak aktarmalarda 4833 sayılı ve 1050 sayılı Kanunlarda yer alan bazı sınırlamalara bağlı kalınmaması öngörülerek esneklik sağlanmasının,

- Hazine Müsteşarlığının bütçesinde yer alan ve kamu iktisadî teşebbüslerinin sermaye ihtiyaçlarının ve görev zararlarının karşılanması amacıyla konulan (910) ve (920) numaralı programlar arasında aktarma yapılması konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin,

- Eti Holding A.Ş.’den olan Hazine kâr payı alacaklarının, söz konusu kuruluşun Eti Alüminyum A.Ş.’den olan alacaklarına mahsup edilmesi imkânı getirilmesinin,

- Türkiye Emlak Bankası A.Ş.’nin devrinden kaynaklanan taleplerin ve Kaynak Kullanım Destekleme Fonundan ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri kapsamında Hazinenin görev zararı haline gelen borçların özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilmesi suretiyle karşılanmasının,

- Her bir büyükşehir belediyesinin bulunduğu ilde toplanan genel bütçe vergi gelirlerinin % 40’ının doğrudan ilgili büyükşehir belediyesine, kalan % 60’ının ise İller Bankası nezdindeki büyükşehir belediyeleri hesabına yatırılarak, büyükşehir belediyelerine nüfuslarına göre tekrar dağıtılmasına ilişkin olan hüküm için yürütmenin durdurulması kararına istinaden idare aleyhine sonuçlanması kuvvetle muhtemel bulunan davalara konu tutarların, daha fazla Hazine zararına sebep verilmemesi açısından davacı büyükşehir belediyelerine ödenmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin,

- Analitik bütçe sınıflandırmasına geçiş ile kullanılmayan diğer cari ve kamulaştırma ödeneklerinin bir sonraki yıla devredilebilme imkânı kalmadığından ilgili düzenlemenin yürürlükten kaldırılmasının,

Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;

- Diğer carî ödeneklerden 500 trilyon lira, yatırım ödeneklerinden ise 1,5 katrilyon lira tutarın iptalleri konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin saydamlık açısından doğru bir yaklaşım olmadığı, hangi yatırımların iptal edileceğinin açıklanması gerektiği, yatırım harcamalarının zaten yetersiz olduğu,

- Hayvancılığı teşvik ödeneklerinden 50 trilyon liralık kısmın iptalinin sektörü zor durumda bırakacağı,

- Bütçenin yedek ödenek tertibine aktarılması öngörülen 100 trilyon liranın nerelerde kullanılacağının saydamlık ilkesi açısından açıklanmasında fayda görüldüğü,

- Tarım destekleme politikaları için 310 trilyon lira, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu’na 327 trilyon lira ve sağlık hizmetlerinin yaygınlaştırılması, iyileştirilmesi ve yeşil kart uygulaması için 155 trilyon lira ek ödenek talebinin bütçenin sosyal yaklaşımının bir gereği olduğu,

Şeklindeki görüş ve eleştirilere müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- Tasarının malî disiplin ve meclisin bütçe hakkının bir gereği olarak hazırlandığı,

- 2003 yılının ilk dokuz aylık bütçe gerçekleşmeleri dikkate alındığında kamu hizmetlerinin aksamaması ve ihtiyacın üzerinde verilmiş ödeneklerin iptal edilme zarureti üzerine ek bütçe uygulamasına başvurulduğu,

- Ekonomide yaşanan önemli iyileşmeler sonucunda ihracatın beklentinin üzerinde artışının vergi iadelerinde ek ödenek ihtiyacı doğurduğu, reel faizlerde düşüşün faiz ödemeleri için ayrılan ödeneğin altında gerçekleşmesini sağladığı ve dolayısıyla memnuniyet verici bir gelişme olduğu,

- Memur ve işçilere bütçe hedeflerinin üzerinde maaş ve ücret artışı sağlanmasının, çiftçilere mazot desteği sağlanmasının toplumun çoğunluğuna yönelik iyileştirmeler olduğu,

İfade edilmiştir.

Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakereleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddeler üzerinde görüşmelere geçilmiştir.

Tasarının;

- Çerçeve 1, 2 ve 3 üncü maddeleri bağlı cetvelleri ile birlikte aynen,

- Çerçeve 4, 5, 6, 7, 8 ve 9 uncu maddeleri aynen,

- 4046 sayılı Kanun ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kuruluşların İş Kanunlarına tâbi personelinin, hiçbir zorlama olmaksızın, getirilen teşvik mekanizmasının yardımıyla kendi istekleriyle işten ayrılmaları ve bu suretle söz konusu kuruluşların istihdam giderlerinin önemli ölçüde iyileştirilmesine ivme kazandırılması amacıyla yapılan düzenlemenin yeni çerçeve 10 uncu madde olarak metne eklenmesi suretiyle,

- 10 uncu maddesi, eklenen yeni 10 uncu madde nedeniyle yeniden düzenlenmesi ve madde numarasının 11 olarak değiştirilmesi suretiyle,

- 11 inci maddesi 12 nci madde olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Ruhi Açıkgöz

Bülent Gedikli

Mehmet Zekai Özcan

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Yakup Kepenek

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

 

Ankara

Antalya

Aydın

 

(Karşı oy yazımız eklidir)

(Karşı oy yazımız ektedir)

(Karşı oy yazımız ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Osman Sali

Ali Kemal Deveciler

Ömer Abuşoğlu

 

Balıkesir

Balıkesir

Gaziantep

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M.Emin Murat Bilgiç

Nazım Ekren

Alaattin Büyükkaya

 

Isparta

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Birgen Keleş

Ali Kemal Kumkumoğlu

Kemal Kılıçdaroğlu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

(Karşı o yazım ektedir)

(Karşı oy yazım ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

 

Karabük

Kars

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ünaldı

Ali Er

Gürol Ergin

 

Konya

Mersin

Muğla

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Kazım Türkmen

Abdülkadir Kart

Musa Uzunkaya

 

Ordu

Rize

Samsun

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Enis Tütüncü

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Akif Hamzaçebi

 

Tekirdağ

Trabzon

Trabzon

 

(İmzada bulunamadı)

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

Üye

 

 

 

Osman Coşkunoğlu

 

 

 

Uşak

 

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

KARŞI OY YAZISI

Tasarı ile; 2003 yılı bütçesine ilişkin olarak 4,5 katrilyon liralık ek ödenek verilmesi, kullanılmayacak ödeneklerden de 6,9 katrilyon liralık tutarın iptal edilmesinin öngörülüyor olması saydamlık açısından doğru bir yaklaşımdır.

Ancak diğer cari ödeneklerinden 500 trilyon liraya, yatırım ödeneklerinden ise 1,5 katrilyon liraya kadar olan tutarların iptali konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesi saydamlıkla çelişmektedir. Doğru olan iptali öngörülen bu ödeneklerin de kesin tutarlarıyla tasarıya yansıtılmasıdır.

Ayrıca yatırım ödeneklerinden tasarruf ederek, ülkenin ihtiyaç duyduğu yatırımlardan vazgeçerek bütçe dengelerinin ve faiz dışı fazla hedefin tutturulması politikasını doğru bulmuyoruz. Aynı şekilde hayvancılığımız için zaten sembolik denilecek tutarlarda ayrılmış olan hayvancılığı teşvik ödeneklerinden 50 trilyon liralık kısmın iptali hayvancılığı çok zor durumda bırakacaktır.

Sona ermekte olan 2003 malî yılı için bütçenin yedek ödenek tertibine 100 trilyon lira aktarılması da saydamlıkla bağdaşmamaktadır.

Tasarının 7 nci maddesi uygulamasının ulaşacağı tutarın tasarıda yer almaması da önemli bir eksikliktir.

Tasarıya komisyon görüşmeleri sırasında eklenen, özelleştirme uygulamalarına ilişkin olarak işten çıkarmayı teşvik eden düzenleme sosyal devlet ilkesine aykırıdır.

Tasarıya, anılan konularda katılmıyoruz.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Yakup Kepenek

Birgen Keleş

 

Trabzon

Ankara

İstanbul

 

Osman Kaptan

A. Kemal Kumkumoğlu

M. Mesut Özakcan

 

Antalya

İstanbul

Aydın

 

Kazım Türkmen

Ali Kemal Deveciler

Osman Coşkunoğlu

 

Ordu

Balıkesir

Uşak

 

 

Kemal Kılıçdaroğlu

 

 

 

İstanbul

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

2003 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 29.3.2003 tarihli ve 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (I) sayılı cetvelde yazılı tertiplerine toplam 4 521 000 000 000 000 liralık ek ödenek verilmiştir.

MADDE2. - a) 4833 sayılı Kanuna bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (II) sayılı cetvelde yazılı tertiplerindeki ödeneklerden toplam 6 917 510 000 000 000 lirası iptal edilmiştir.

b) 4833 sayılı Kanuna bağlı (A) işaretli cetvelde, (1) ödenek türü altında yer alan tertiplerden 500 000 000 000 000 liraya, (2) ödenek türü altında yer alan tertiplerden 1 500 000 000 000 000 liraya kadar tutarları iptal etmeye Maliye Bakanı yetkilidir.

MADDE3. - 4833 sayılı Kanuna ekli (T) işaretli cetvele, ilişik (III) sayılı cetvelde yazılı kuruluş ve taşıtlar eklenmiştir.

MADDE4. - 4833 sayılı Kanuna bağlı (A) işaretli cetvelde yer alan ödeneklerden, malî yıl sonu itibarıyla harcanmayacağı anlaşılan kısımları Maliye Bakanlığının (930-08-3-356-900) tertibine aktarmaya Maliye Bakanı yetkilidir.Yedek ödenek tertibinden yapılacak aktarmalar ile kurum bütçeleri içinde yapılacak aktarmalarda, 4833 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin (d) bendi, 18 inci maddesinin (c), (d) ve (e) bentleri ile 26.5.1927 tarihli ve 1050 sayılı Kanunun 57 nci maddesinde yer alan sınırlamalar uygulanmaz.

MADDE5. - 4833 sayılı Kanunun 18 inci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.

“f) Hizmetin gerektirdiği hallerde, Hazine Müsteşarlığı bütçesinin (910) ve (920) numaralı programları arasında Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi ile aktarma yapmaya Maliye Bakanı yetkilidir.”

MADDE6. - 4833 sayılı Kanunun 27 nci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.

“c) Eti Holding A. Ş.’nin 2002 ve daha önceki yıllara ait kâr paylarından Hazineye isabet eden tutarların, Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın talebi üzerine bütçenin gelir ve gider kalemleri ile ilişkilendirmeksizin kuruluşun Eti Alüminyum A.Ş.’den olan alacaklarına mahsup edilmesine,”

MADDE7. - 4833 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin (f) bendinde yer alan “% 1’ini” ibaresi “% 2’sini” şeklinde; (c) bendinin ilk cümlesi “20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunun 2 nci maddesi uyarınca Türkiye Emlak Bankası A.Ş.’nin, T. C. Ziraat Bankası A. Ş. ve Türkiye Halk Bankası A. Ş.’ye devredilmesine ilişkin anılan bankaların talepleri, Hazine Müsteşarlığı tarafından avans olarak özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilerek karşılanır.Avans ödemeleri Bankalar Yeminli Murakıplarınca yapılacak nihaî inceleme sonuçlarına göre kesinleştirilir. İnceleme sonucunda Hazine aleyhine bir farkın doğması halinde, söz konusu fark Hazine Müsteşarlığı tarafından nakit ve/veya özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilerek ödenir.” şeklinde değiştirilmiş ve (c) bendinin son paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.

“Kaynak Kullanımını Destekleme Fonundan ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri nedeniyle bankalara ödenmemiş, birikmiş ve 4684 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi uyarınca Hazinenin görev zararı borcu olarak kabul edilen borçlar, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası A. Ş. kayıtları ile sınırlı olarak herhangi bir ilave yapılmaksızın Hazine Müsteşarlığı tarafından özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilerek ödenir.”

MADDE8. - 8.1.2002 tarihli ve 4736 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile değiştirilen 3030 sayılı Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 18 inci maddesinin son fıkrasının uygulanmasına ilişkin olarak alınan yürütmeyi durdurma kararlarına binaen davacı büyük şehir belediyelerine gerekli ödemelerin yapılmasına Maliye Bakanı yetkilidir.

MADDE9. - 29.3.2003 tarihli ve 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununun 20 nci maddesinin (d) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.


MADDE 10. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 11. – Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

2003 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi bağlı (I) sayılı cetvel ile birlikte aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi bağlı (II) sayılı cetvel ile birlikte aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi bağlı (III) sayılı cetvel ile birlikte aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 10. - 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanuna tâbi, sermayesinin yarısından fazlası kamuya ait kuruluşlarda ve 233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye tâbi kamu iktisadî teşebbüslerinde iş kanunlarına tâbi olarak istihdam edilen personelden; bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren 15 gün içinde başvurarak bu maddenin yürürlük tarihi ile 31.1.2004 (bu tarih dahil) tarihi arasında kendi isteği ile işten ayrılanlara iş kanunları hükümlerine göre hesaplanacak kıdem tazminatı % 20 fazlasıyla ödenir.

1.10.2003 tarihinden bu Kanunun yayımı tarihi (bu tarih dahil) arasında işverence haklı nedenle derhal fesih hali hariç olmak üzere, herhangi bir sebeple iş sözleşmeleri feshedilen personel için kendi isteğiyle işten ayrılma şartı aranmaz. Bu fıkra kapsamındaki personele, bu madde hükümlerinden faydalanmaları halinde, 4857 sayılı İş Kanununun 20 ve 21 inci madde hükümleri uygulanmaz.

Bu madde hükümlerinden yararlanabilmek için, Kanunun yayımı tarihinden itibaren 15 gün içinde başvuruda bulunulması ve başvuru üzerine istihdam edilen Kurum tarafından yapılacak işlemlerin 31.1.2004 (bu tarih dahil) tarihine kadar tamamlanması esastır. 15 günlük başvuru süresini bir defaya mahsus olmak üzere, bu sürenin bitiminden itibaren 15 güne kadar, işlemlerin tamamlanma süresini ise bir defaya mahsus olmak üzere 31.1.2004’ten başlamak üzere 30 güne kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.

Bu madde çerçevesinde finansman durumu yeterli olmayan kuruluşlarca yapılacak ödemeler 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna tâbi, sermayesinin yarısından fazlası kamuya ait kuruluşlar için Özelleştirme Fonundan, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tâbi kamu iktisadî teşebbüsleri için 2003 yılı bütçesinde yer alan Kamu İktisadî Teşebbüsleri sermaye harcama kaleminden Hazinece karşılanır. Kamu İktisadî Teşebbüslerinin sermayeleri Kamu İktisadî Teşebbüslerine bu amaçla aktarılan kaynak kadar artırılmış sayılır.

Bu madde hükümleri çerçevesinde yapılacak ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi veya kesintiye tâbi tutulmaz.

Bu madde hükümlerinden faydalanan personel, hiçbir surette bu Kanun kapsamındaki kuruluşlarda yeniden istihdam edilemez.


MADDE 11. - Bu Kanunun;

a) 10 uncu maddesi 1.10.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde

Yürürlüğe girer.

MADDE 12. - Tasarının 11 inci maddesi 12 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı V.

 

G. Akşit

K. Tüzmen

M. A. Şahin

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı V.

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

A. Aksu

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı V.

 

A. Coşkun

M. H. Güler

H. Çelik

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ

CETVELLER

 

(I) SAYILI CETVEL

Kuruluş Tertip No. Ödenek Tutarı                 Açıklama

Başbakanlık

900-04-3-354-900

327 000 000 000 000

Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonuna Yapılacak Ödemeler

Hazine Müsteşarlığı

920-05-3-143-900

310 000 000 000 000

Tarımsal Destekleme Politikalarının Geliştirilmesine İlişkin Hizmetler

 

 

 

(Doğrudan Gelir Ödemesi)

Maliye Bakanlığı

930-08-3-351-900

576 000 000 000 000

Devlet Memurları Kanunu ile Diğer Kanunlar ve Yönetmeliklerin Gerektirdiği

 

 

 

Giderler ile Toplu İş Sözleşmelerinin Gerektirdiği Ek Giderler Karşılığı

Maliye Bakanlığı

930-08-3-356-900

100 000 000 000 000

Yedek Ödenek

Maliye Bakanlığı

940-01-3-402-900

255 000 000 000 000

5434 Sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 146 ncı Maddesi Hükümleri

 

 

 

Gereğince Finansman Açıkları Karşılığı T.C. Emekli Sandığına Ödemeler

Maliye Bakanlığı

950-05-3-528-900

16 000 000 000 000

2978 Sayılı Kanun Gereğince Yapılacak Ödemeler

Maliye Bakanlığı

950-06-3-531-900

200 000 000 000 000

Dahilde ve İthalde Alınan Katma Değer Vergisinden Red ve İadeler

Maliye Bakanlığı

950-06-3-537-900

470 000 000 000 000

Gelir Vergisi, Kurumlar Vergisi ve Diğer Vergi Gelirlerinden Red ve İadeler

Maliye Bakanlığı

950-06-3-534-900

1 145 000 000 000 000

İhracatta Katma Değer Vergisinden Red ve İadeler

Sağlık Bakanlığı

900-04-3-441-900

155 000 000 000 000

Sağlık Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması, İyileştirilmesi ve

 

 

 

Yeşil Kart Uygulaması Hizmetleri

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı

114-01-3-406-900

61 000 000 000 000

Sosyal Sigortalar Kurumuna Yapılacak Yardımlar

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı

114-01-3-407-900

906 000 000 000 000

Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumuna

 

 

                                       (Bağ-Kur’a) Yapılacak Yardımlar

 

                                      Toplam

 

4 521 000 000 000 000

 

 

 

 

 

(II) SAYILI CETVEL

Kuruluş Tertip No. Ödenek Tutarı                 Açıklama

Hazine Müsteşarlığı

910-03-3-021-900

20 000 000 000 000

Devlet İştirakleri

Hazine Müsteşarlığı

920-03-3-122-900

25 000 000 000 000

İktisadî Devlet Teşekkülleri ve Kamu İktisadî Kuruluşları Genel Yatırım ve

 

 

 

Finansman Programına Dahil Olmayan Kuruluşlara Verilen Görevler

 

 

 

Nedeniyle Oluşan Gelir Kaybı Ödemeleri

Hazine Müsteşarlığı

920-05-3-142-900

50 000 000 000 000

Hayvancılığı Teşvik ve Destekleme İçin Yapılacak Ödemeler

Hazine Müsteşarlığı

920-05-3-145-900

50 000 000 000 000

Yatırımları Teşvik Hizmetleri

Hazine Müsteşarlığı

930-06-3-331-900

20 000 000 000 000

Uluslararası Kuruluşlara Yapılacak Ödemeler

Hazine Müsteşarlığı

930-10-3-383-900

5 000 000 000 000

TRT Kurumuna Yapılacak Yardımlar

Hazine Müsteşarlığı

950-01-3-501-900

5 033 000 000 000 000

Devlet Tahvilleri Faizi

Hazine Müsteşarlığı

950-01-3-503-900

8 500 000 000 000

Devlet Tahvilleri Genel Giderleri

Hazine Müsteşarlığı

950-01-3-507-900

8 500 000 000 000

Hazine Bonoları Genel Giderleri

Hazine Müsteşarlığı

950-02-3-511-900

744 000 000 000 000

Dış Devlet Borçları Faizi

Hazine Müsteşarlığı

950-02-3-513-900

457 510 000 000 000

Dış Devlet Borçları Genel Giderleri

Hazine Müsteşarlığı

950-02-3-517-900

466 000 000 000 000

4749 Sayılı Kanunun 13 üncü Maddesi Gereğince Hazine Garantileri

 

 

 

 Kapsamında Risk Hesabına Yapılacak Ödemeler

Maliye Bakanlığı

930-08-3-352-900

15 000 000 000 000

Kur Farklarını Karşılama Ödeneği

Maliye Bakanlığı

930-08-3-357-900

10 000 000 000 000

Yeni Kurulacak Daire ve İdarelerin İhtiyaçlarının Karşılanması Ödeneği

Maliye Bakanlığı

930-08-3-359-900

       5 000 000 000 000

Mülteci ve Göçmen Giderleri

                                      Toplam

 

6 917 510 000 000 000

 

 


(III) SAYILI CETVEL

                 T Cetveli

Kuruluşun Adı     Sıra No. Taşıtın Cinsi             Diferansiyel                         Adet Nerede Kullanılacağı

Başbakanlık

T-4

Arazi Binek (en az 4, en çok 8 kişilik)

4 x 4

1

Başbakanlık hizmetlerinde (hibe)

 

T-5

Minibüs (sürücü dahil en fazla 15 kişilik)

4 x 2

5

Başbakanlık hizmetlerinde

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı

T-9

Panel (özel donanımlı)

4 x 2

35

Akaryakıt sayaçları muayene hizmetlerinde

 

 

 

 

 

(özel ödenekten karşılanacaktır.)

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı

T-9

Panel

4 x 2

5

Mera hizmetlerini geliştirmek için gezici

 

 

 

 

 

toprak analiz laboratuvarı yapımında

 


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ CETVELLER

 

Tasarıya ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetveller Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.