Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 280)
2003 Malî Yılı Bütçe
Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (1/698)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
10.11.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-520/5080 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 6.11.2003 tarihinde kararlaştırılan “2003 Malî Yılı Bütçe
Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
3.11.2003 tarihinde
yapılan erken seçimler sonrasında kurulan 58 inci Cumhuriyet Hükümetinin 2003
malî yılı bütçesini hazırlaması için yeterli sürenin kalmaması üzerine 2003
yılının ilk üç aylık dönemini kapsamak üzere geçici bütçe uygulamasına
gidilmiştir. 2003 malî yılına ilişkin asıl bütçe olan 4833 sayılı 2003 Malî
Yılı Bütçe Kanunu ise 31.3.2003 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmış olup halen
uygulaması devam etmektedir.
2003 yılının ilk dokuz
aylık bütçe gerçekleşmeleri dikkate alındığında bazı tertiplerdeki ödeneklerin
yetmeyeceği, bazı tertiplerdeki ödeneklerin ise kullanılmasının mümkün
olmayacağı anlaşılmıştır.
Malî disiplin anlayışının
ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkının gereği olarak ek ödenek
ihtiyacı olan tertiplere yeteri kadar ödenek verilerek kamu hizmetlerinin
yürütülmesinde herhangi bir aksamaya meydan verilmemesi ve kullanılması mümkün
olmayan ödeneklerin de iptali amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 2003 yılının
ilk dokuz aylık dönemi bütçe gerçekleşmeleri dikkate alındığında;
a) Memur ve işçilere
bütçe hedeflerinin üzerinde maaş ve ücret artışı sağlanması,
b) İhracatın öngörülenin
üzerinde artması ve vergi barışı projesinin mahsup taleplerini hızlandırmasına
bağlı olarak vergi iadelerinin önemli oranda artış göstermesi,
c) Sosyal güvenlik
kurumlarının prim tahsilatında yeterli artışın sağlanamaması ve sağlık alanında
alınması öngörülen bazı tedbirlerin zamanında uygulamaya konulamaması,
d) Sosyal Yardımlaşma ve
Dayanışmayı Teşvik Fonuna bütçeden transfer yapılması ihtiyacı doğması,
e) Çiftçilere mazot
desteği uygulamasının başlatılması,
nedenleriyle ilgili
tertiplere ek ödenek verilmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Bu amaçla, madde ile 2003
Malî Yılı Bütçe Kanununa ekli (A) işaretli cetvelde yer alan ve ekli (I) sayılı
cetvelde gösterilen tertiplere toplam 4 katrilyon 521 trilyon lira ek ödenek
verilmektedir.
Madde 2. - Maddenin (a)
bendi ile, 2003 Malî Yılı Bütçe Kanuna ekli (A) işaretli cetvelde yer alan ve
2003 yılı sonu gerçekleşme tahminlerine göre kullanılmasının mümkün olmayacağı
anlaşılan ödenekler iptal edilmektedir.
Maddenin (b) bendi ile
de, 2003 yıl sonu itibarıyla kullanılması mümkün görülmeyen diğer cari
ödeneklerinden 500 trilyon, yatırım ödeneklerinden ise 1.5 katrilyon liraya
kadar olan kısmının iptali amacıyla Maliye Bakanına yetki verilmektedir.
Madde 3. - Madde ile,
Başbakanlık, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığının
ihtiyaçları için yeni taşıt alımına imkân verilmesi amacıyla 2003 Malî Yılı
Bütçe Kanununa ekli (T) işaretli cetvele eklemeler yapılmaktadır.
Madde 4. - Maddede, 2003
yıl sonu itibarıyla kullanılmasına gerek olmadığı anlaşılan ödeneklerin Maliye
Bakanlığı bütçesi içinde yer alan yedek ödenek tertibine aktarılması konusunda
Maliye Bakanına yetki verilmektedir. Ayrıca, yedek ödenekten ve kurum bütçeleri
içinde yapılacak aktarmalarda 4833 sayılı ve 1050 sayılı Kanunlarda yer alan
bazı sınırlamalara bağlı kalınmaması öngörülerek esneklik sağlanmaktadır.
Madde 5. - 2003 Malî Yılı
Bütçe Kanununun 18 inci maddesine eklenen bent ile, Hazine Müsteşarlığının
bütçesinde yer alan ve kamu iktisadî teşebbüslerinin sermaye ihtiyaçlarının ve
görev zararlarının karşılanması amacıyla konulan (910) ve (920) numaralı
programları arasında aktarma yapılması konusunda Maliye Bakanına yetki
verilmektedir.
Madde 6. - Madde ile, Eti
Holding A.Ş.’den olan Hazine kâr payının söz konusu kuruluşun Eti Alüminyum
A.Ş.’den olan alacaklarına mahsup edilmesi imkânı getirilmektedir.
Madde 7. - Madde ile,
4833 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin (f) bendindeki % 1’lik limit, ortaya
çıkan ihtiyaçlar nedeniyle % 2’ye çıkarılmakta ve Türkiye Emlak Bankası
A.Ş.’nin devrinden kaynaklanan taleplerin avans olarak özel tertip Devlet iç
borçlanma senedi ihraç edilerek karşılanması ve bu ödemelerin bankalar yeminli
murakıplarının nihaî inceleme sonuçlarına göre kesinleştirilmesi amacıyla 2003
Malî Yılı Bütçe Kanununun ilgili maddesinde değişiklik yapılmaktadır.
Diğer taraftan, yine aynı
maddenin (c) bendine eklenen paragraf ile, Kaynak Kullanımı Destekleme Fonundan
ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri kapsamında Hazinenin
görev zararı haline gelen borçların özel tertip Devlet iç borçlanma senedi
ihraç edilmek suretiyle ödenmesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 8. - Madde 4736
sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile değiştirilen 3030 sayılı Büyük Şehir
Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulü Hakkında Kanunun 18 inci maddesinin son fıkrası ile getirilen ve her bir
Büyükşehir Belediyesinin bulunduğu ilde toplanan genel bütçe vergi gelirlerinin
% 40’ının doğrudan ilgili Büyükşehir Belediyesine, kalan % 60’ının ise büyük
şehir belediyelerine nüfuslarına göre tekrar dağıtılmasına ilişkin olan hüküm
için Anayasa Mahkemesinin iptal kararı gerekçe gösterilerek idare
mahkemelerince yürütmenin durdurulması kararı verilen ve idare aleyhine
sonuçlanması kuvvetle muhtemel bulunan davalara konu tutarların, daha fazla
Hazine zararına sebep verilmemesi açısından davacı büyük şehir belediyelerine
ödenmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesi amacıyla düzenlenmiştir.
Madde 9. - Madde ile,
2003 Malî Yılı Bütçe Kanununun 20 nci maddesinin (d) bendi yürürlükten
kaldırılmaktadır. Çünkü, analitik bütçe sınıflandırılmasına geçiş ile birlikte,
kullanılmayan diğer cari ve kamulaştırma ödeneklerinin bir sonraki yıla
devredilebilmesi imkânının uygulama alanı kalmamaktadır.
Madde 10. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 11. - Bu Kanun
hükümlerinin Maliye Bakanı tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
13.11.2003 |
|
|
Esas No. : 1/698 |
|
|
|
Karar No. : 57 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanarak 10.11.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça aynı tarihte Komisyonumuza havale edilen “2003 Malî Yılı
Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı”, Komisyonumuzun 12.11.2003 tarihinde yaptığı 16 ncı birleşiminde
Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 3.11.2003
tarihinde erken genel seçimler yapılmış, seçim sonrasında kurulan 58 inci
Hükümetin 2003 Malî Yılı Bütçesini hazırlamak için yeterli süreye sahip
olmaması nedeniyle yılın ilk üç aylık dönemi için geçici bütçe uygulamasına
gidilmiştir. 29.3.2003 tarihli ve 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile
Hükümete yıl sonuna kadar harcamaların yapılması ve gelirlerin toplanmasına
ilişkin olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından izin ve onay
verilmiştir.
2003 yılının ilk dokuz
aylık bütçe gerçekleşmeleri sonucunda bazı tertiplerde ödenek yetersizliği,
bazı tertiplerde de ödeneklerin ihtiyacın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Kamu kurum ve
kuruluşlarının faaliyetlerini malî disiplin anlayışı ve kamu hizmeti gerekleri
dikkate alınarak yerine getirmeleri açısından ek ödenek ihtiyacı olan
tertiplere yeterli ödenek verilmesi ve kullanılması mümkün olmayan tertiplerin
de iptal edilmesi zarureti hâsıl olmuştur.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde, tasarı ile;
- Memur ve işçilere bütçe
hedeflerinin üzerinde maaş ve ücret artışı sağlanması, ihracatın öngörülenin
üzerinde artması ve vergi barışı projesinin mahsup taleplerini hızlandırmasına
bağlı olarak vergi iadelerinin önemli artış göstermesi, sosyal güvenlik
kurumlarının prim tahsilatlarında yeterli artışın sağlanamaması ve sağlık
alanında alınması öngörülen bazı tedbirlerin zamanında uygulanamaması, Sosyal
Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonuna Bütçeden transfer yapılması ihtiyacı
doğması, çiftçilere ucuz mazot desteği uygulamasının başlatılması gibi
nedenlerle oluşan ek ödenek ihtiyacının karşılanmasının,
- 2003 Malî Yılı
Bütçesinde yer alan ancak kullanılmasının mümkün olamayacağı anlaşılan
ödeneklerin iptal edilmesinin,
- Başbakanlık, Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığının ihtiyaçları için yeni
taşıt alımına imkân verilmesi amacıyla 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununa ekli (T)
işaretli cetvele eklemeler yapılmasının,
- 2003 yıl sonu
itibarıyla kullanılmasına gerek olmadığı anlaşılan ödeneklerin Maliye Bakanlığı
bütçesi içinde yer alan yedek ödenek tertibine aktarılması konusunda Maliye
Bakanına yetki verilmesinin, ayrıca, yedek ödenekten ve kurum bütçeleri içinde
yapılacak aktarmalarda 4833 sayılı ve 1050 sayılı Kanunlarda yer alan bazı
sınırlamalara bağlı kalınmaması öngörülerek esneklik sağlanmasının,
- Hazine Müsteşarlığının
bütçesinde yer alan ve kamu iktisadî teşebbüslerinin sermaye ihtiyaçlarının ve
görev zararlarının karşılanması amacıyla konulan (910) ve (920) numaralı
programlar arasında aktarma yapılması konusunda Maliye Bakanına yetki
verilmesinin,
- Eti Holding A.Ş.’den
olan Hazine kâr payı alacaklarının, söz konusu kuruluşun Eti Alüminyum A.Ş.’den
olan alacaklarına mahsup edilmesi imkânı getirilmesinin,
- Türkiye Emlak Bankası
A.Ş.’nin devrinden kaynaklanan taleplerin ve Kaynak Kullanım Destekleme
Fonundan ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri kapsamında
Hazinenin görev zararı haline gelen borçların özel tertip Devlet iç borçlanma
senedi ihraç edilmesi suretiyle karşılanmasının,
- Her bir büyükşehir
belediyesinin bulunduğu ilde toplanan genel bütçe vergi gelirlerinin % 40’ının
doğrudan ilgili büyükşehir belediyesine, kalan % 60’ının ise İller Bankası
nezdindeki büyükşehir belediyeleri hesabına yatırılarak, büyükşehir
belediyelerine nüfuslarına göre tekrar dağıtılmasına ilişkin olan hüküm için
yürütmenin durdurulması kararına istinaden idare aleyhine sonuçlanması kuvvetle
muhtemel bulunan davalara konu tutarların, daha fazla Hazine zararına sebep
verilmemesi açısından davacı büyükşehir belediyelerine ödenmesi konusunda
Maliye Bakanına yetki verilmesinin,
- Analitik bütçe
sınıflandırmasına geçiş ile kullanılmayan diğer cari ve kamulaştırma
ödeneklerinin bir sonraki yıla devredilebilme imkânı kalmadığından ilgili
düzenlemenin yürürlükten kaldırılmasının,
Öngörüldüğü
anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;
- Diğer carî ödeneklerden
500 trilyon lira, yatırım ödeneklerinden ise 1,5 katrilyon lira tutarın
iptalleri konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin saydamlık açısından
doğru bir yaklaşım olmadığı, hangi yatırımların iptal edileceğinin açıklanması
gerektiği, yatırım harcamalarının zaten yetersiz olduğu,
- Hayvancılığı teşvik
ödeneklerinden 50 trilyon liralık kısmın iptalinin sektörü zor durumda
bırakacağı,
- Bütçenin yedek ödenek
tertibine aktarılması öngörülen 100 trilyon liranın nerelerde kullanılacağının
saydamlık ilkesi açısından açıklanmasında fayda görüldüğü,
- Tarım destekleme
politikaları için 310 trilyon lira, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik
Fonu’na 327 trilyon lira ve sağlık hizmetlerinin yaygınlaştırılması,
iyileştirilmesi ve yeşil kart uygulaması için 155 trilyon lira ek ödenek
talebinin bütçenin sosyal yaklaşımının bir gereği olduğu,
Şeklindeki görüş ve
eleştirilere müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Tasarının malî disiplin
ve meclisin bütçe hakkının bir gereği olarak hazırlandığı,
- 2003 yılının ilk dokuz
aylık bütçe gerçekleşmeleri dikkate alındığında kamu hizmetlerinin aksamaması
ve ihtiyacın üzerinde verilmiş ödeneklerin iptal edilme zarureti üzerine ek
bütçe uygulamasına başvurulduğu,
- Ekonomide yaşanan
önemli iyileşmeler sonucunda ihracatın beklentinin üzerinde artışının vergi
iadelerinde ek ödenek ihtiyacı doğurduğu, reel faizlerde düşüşün faiz ödemeleri
için ayrılan ödeneğin altında gerçekleşmesini sağladığı ve dolayısıyla
memnuniyet verici bir gelişme olduğu,
- Memur ve işçilere bütçe
hedeflerinin üzerinde maaş ve ücret artışı sağlanmasının, çiftçilere mazot
desteği sağlanmasının toplumun çoğunluğuna yönelik iyileştirmeler olduğu,
İfade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde
yapılan müzakereleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddeler üzerinde görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1, 2 ve 3 üncü
maddeleri bağlı cetvelleri ile birlikte aynen,
- Çerçeve 4, 5, 6, 7, 8
ve 9 uncu maddeleri aynen,
- 4046 sayılı Kanun ve
233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kuruluşların İş Kanunlarına
tâbi personelinin, hiçbir zorlama olmaksızın, getirilen teşvik mekanizmasının
yardımıyla kendi istekleriyle işten ayrılmaları ve bu suretle söz konusu
kuruluşların istihdam giderlerinin önemli ölçüde iyileştirilmesine ivme
kazandırılması amacıyla yapılan düzenlemenin yeni çerçeve 10 uncu madde olarak
metne eklenmesi suretiyle,
- 10 uncu maddesi,
eklenen yeni 10 uncu madde nedeniyle yeniden düzenlenmesi ve madde numarasının
11 olarak değiştirilmesi suretiyle,
- 11 inci maddesi 12 nci
madde olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Bülent Gedikli |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yakup Kepenek |
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
(Karşı oy yazımız eklidir) |
(Karşı oy yazımız ektedir) |
(Karşı oy yazımız ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
Ömer Abuşoğlu |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Gaziantep |
|
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M.Emin Murat Bilgiç |
Nazım Ekren |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
(Karşı o yazım ektedir) |
(Karşı oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
|
|
Karabük |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
Gürol Ergin |
|
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım Türkmen |
Abdülkadir Kart |
Musa Uzunkaya |
|
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Osman Coşkunoğlu |
|
|
|
|
Uşak |
|
|
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
KARŞI
OY YAZISI
Tasarı ile; 2003 yılı
bütçesine ilişkin olarak 4,5 katrilyon liralık ek ödenek verilmesi,
kullanılmayacak ödeneklerden de 6,9 katrilyon liralık tutarın iptal edilmesinin
öngörülüyor olması saydamlık açısından doğru bir yaklaşımdır.
Ancak diğer cari
ödeneklerinden 500 trilyon liraya, yatırım ödeneklerinden ise 1,5 katrilyon
liraya kadar olan tutarların iptali konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesi
saydamlıkla çelişmektedir. Doğru olan iptali öngörülen bu ödeneklerin de kesin
tutarlarıyla tasarıya yansıtılmasıdır.
Ayrıca yatırım
ödeneklerinden tasarruf ederek, ülkenin ihtiyaç duyduğu yatırımlardan
vazgeçerek bütçe dengelerinin ve faiz dışı fazla hedefin tutturulması
politikasını doğru bulmuyoruz. Aynı şekilde hayvancılığımız için zaten sembolik
denilecek tutarlarda ayrılmış olan hayvancılığı teşvik ödeneklerinden 50
trilyon liralık kısmın iptali hayvancılığı çok zor durumda bırakacaktır.
Sona ermekte olan 2003
malî yılı için bütçenin yedek ödenek tertibine 100 trilyon lira aktarılması da
saydamlıkla bağdaşmamaktadır.
Tasarının 7 nci maddesi
uygulamasının ulaşacağı tutarın tasarıda yer almaması da önemli bir
eksikliktir.
Tasarıya komisyon
görüşmeleri sırasında eklenen, özelleştirme uygulamalarına ilişkin olarak işten
çıkarmayı teşvik eden düzenleme sosyal devlet ilkesine aykırıdır.
Tasarıya, anılan
konularda katılmıyoruz.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Yakup Kepenek |
Birgen Keleş |
|
|
Trabzon |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Osman Kaptan |
A. Kemal Kumkumoğlu |
M. Mesut Özakcan |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Aydın |
|
|
Kazım Türkmen |
Ali Kemal Deveciler |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Ordu |
Balıkesir |
Uşak |
|
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
|
|
İstanbul |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
2003 MALÎ
YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 29.3.2003
tarihli ve 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (A) işaretli
cetvelin ilişik (I) sayılı cetvelde yazılı tertiplerine toplam 4 521 000 000
000 000 liralık ek ödenek verilmiştir.
MADDE2. - a) 4833 sayılı
Kanuna bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (II) sayılı cetvelde yazılı
tertiplerindeki ödeneklerden toplam 6 917 510 000 000 000 lirası iptal
edilmiştir.
b) 4833 sayılı Kanuna
bağlı (A) işaretli cetvelde, (1) ödenek türü altında yer alan tertiplerden 500
000 000 000 000 liraya, (2) ödenek türü altında
yer alan tertiplerden 1 500 000 000 000 000 liraya kadar tutarları iptal
etmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
MADDE3. - 4833 sayılı
Kanuna ekli (T) işaretli cetvele, ilişik (III) sayılı cetvelde yazılı kuruluş
ve taşıtlar eklenmiştir.
MADDE4. - 4833 sayılı
Kanuna bağlı (A) işaretli cetvelde yer alan ödeneklerden, malî yıl sonu
itibarıyla harcanmayacağı anlaşılan kısımları Maliye Bakanlığının
(930-08-3-356-900) tertibine aktarmaya Maliye Bakanı yetkilidir.Yedek ödenek
tertibinden yapılacak aktarmalar ile kurum bütçeleri içinde yapılacak
aktarmalarda, 4833 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin (d) bendi, 18 inci
maddesinin (c), (d) ve (e) bentleri ile 26.5.1927 tarihli ve 1050 sayılı
Kanunun 57 nci maddesinde yer alan sınırlamalar uygulanmaz.
MADDE5. - 4833 sayılı
Kanunun 18 inci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“f) Hizmetin gerektirdiği
hallerde, Hazine Müsteşarlığı bütçesinin (910) ve (920) numaralı programları
arasında Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi ile aktarma
yapmaya Maliye Bakanı yetkilidir.”
MADDE6. - 4833 sayılı
Kanunun 27 nci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“c) Eti Holding A. Ş.’nin
2002 ve daha önceki yıllara ait kâr paylarından Hazineye isabet eden
tutarların, Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın talebi üzerine bütçenin
gelir ve gider kalemleri ile ilişkilendirmeksizin kuruluşun Eti Alüminyum
A.Ş.’den olan alacaklarına mahsup edilmesine,”
MADDE7. - 4833 sayılı
Kanunun 28 inci maddesinin (f) bendinde yer alan “% 1’ini” ibaresi “% 2’sini”
şeklinde; (c) bendinin ilk cümlesi “20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunun 2
nci maddesi uyarınca Türkiye Emlak Bankası A.Ş.’nin, T. C. Ziraat Bankası A. Ş.
ve Türkiye Halk Bankası A. Ş.’ye devredilmesine ilişkin anılan bankaların
talepleri, Hazine Müsteşarlığı tarafından avans olarak özel tertip Devlet iç
borçlanma senedi ihraç edilerek karşılanır.Avans ödemeleri Bankalar Yeminli
Murakıplarınca yapılacak nihaî inceleme sonuçlarına göre kesinleştirilir.
İnceleme sonucunda Hazine aleyhine bir farkın doğması halinde, söz konusu fark
Hazine Müsteşarlığı tarafından nakit ve/veya özel tertip Devlet iç borçlanma
senedi ihraç edilerek ödenir.” şeklinde değiştirilmiş ve (c) bendinin son
paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Kaynak Kullanımını
Destekleme Fonundan ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri
nedeniyle bankalara ödenmemiş, birikmiş ve 4684 sayılı Kanunun geçici 3 üncü
maddesi uyarınca Hazinenin görev zararı borcu olarak kabul edilen borçlar,
Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası A. Ş. kayıtları ile sınırlı olarak herhangi
bir ilave yapılmaksızın Hazine Müsteşarlığı tarafından özel tertip Devlet iç
borçlanma senedi ihraç edilerek ödenir.”
MADDE8. - 8.1.2002
tarihli ve 4736 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi ile değiştirilen 3030 sayılı Büyük
Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 18 inci maddesinin son fıkrasının
uygulanmasına ilişkin olarak alınan yürütmeyi durdurma kararlarına binaen
davacı büyük şehir belediyelerine gerekli ödemelerin yapılmasına Maliye Bakanı
yetkilidir.
MADDE9. - 29.3.2003
tarihli ve 4833 sayılı 2003 Malî Yılı Bütçe Kanununun 20 nci maddesinin (d)
bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 10. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 11. – Bu Kanun
hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
2003 MALÎ
YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi bağlı (I) sayılı cetvel
ile birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi bağlı (II) sayılı cetvel
ile birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi bağlı (III) sayılı
cetvel ile birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanuna tâbi, sermayesinin yarısından fazlası kamuya
ait kuruluşlarda ve 233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnameye tâbi kamu iktisadî teşebbüslerinde iş kanunlarına tâbi
olarak istihdam edilen personelden; bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren 15
gün içinde başvurarak bu maddenin yürürlük tarihi ile 31.1.2004 (bu tarih
dahil) tarihi arasında kendi isteği ile işten ayrılanlara iş kanunları
hükümlerine göre hesaplanacak kıdem tazminatı % 20 fazlasıyla ödenir.
1.10.2003 tarihinden bu Kanunun yayımı tarihi (bu tarih
dahil) arasında işverence haklı nedenle derhal fesih hali hariç olmak üzere,
herhangi bir sebeple iş sözleşmeleri feshedilen personel için kendi isteğiyle
işten ayrılma şartı aranmaz. Bu fıkra kapsamındaki personele, bu madde
hükümlerinden faydalanmaları halinde, 4857 sayılı İş Kanununun 20 ve 21 inci
madde hükümleri uygulanmaz.
Bu madde hükümlerinden yararlanabilmek için, Kanunun yayımı
tarihinden itibaren 15 gün içinde başvuruda bulunulması ve başvuru üzerine
istihdam edilen Kurum tarafından yapılacak işlemlerin 31.1.2004 (bu tarih
dahil) tarihine kadar tamamlanması esastır. 15 günlük başvuru süresini bir
defaya mahsus olmak üzere, bu sürenin bitiminden itibaren 15 güne kadar,
işlemlerin tamamlanma süresini ise bir defaya mahsus olmak üzere 31.1.2004’ten
başlamak üzere 30 güne kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bu madde çerçevesinde finansman durumu yeterli olmayan
kuruluşlarca yapılacak ödemeler 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna tâbi,
sermayesinin yarısından fazlası kamuya ait kuruluşlar için Özelleştirme
Fonundan, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tâbi kamu iktisadî teşebbüsleri
için 2003 yılı bütçesinde yer alan Kamu İktisadî Teşebbüsleri sermaye harcama
kaleminden Hazinece karşılanır. Kamu İktisadî Teşebbüslerinin sermayeleri Kamu
İktisadî Teşebbüslerine bu amaçla aktarılan kaynak kadar artırılmış sayılır.
Bu madde hükümleri çerçevesinde yapılacak ödemeler, damga
vergisi hariç herhangi bir vergi veya kesintiye tâbi tutulmaz.
Bu madde hükümlerinden faydalanan personel, hiçbir surette
bu Kanun kapsamındaki kuruluşlarda yeniden istihdam edilemez.
MADDE 11. - Bu Kanunun;
a) 10 uncu maddesi 1.10.2003 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde
Yürürlüğe girer.
MADDE 12. - Tasarının 11 inci maddesi 12 nci madde olarak
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı V. |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
M. A. Şahin |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
A. Aksu |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı V. |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ
CETVELLER
(I) SAYILI CETVEL
Kuruluş Tertip No. Ödenek
Tutarı Açıklama
|
Başbakanlık |
900-04-3-354-900 |
327 000 000 000 000 |
Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonuna Yapılacak
Ödemeler |
|
Hazine Müsteşarlığı |
920-05-3-143-900 |
310 000 000 000 000 |
Tarımsal Destekleme Politikalarının Geliştirilmesine
İlişkin Hizmetler |
|
|
|
|
(Doğrudan Gelir Ödemesi) |
|
Maliye Bakanlığı |
930-08-3-351-900 |
576 000 000 000 000 |
Devlet Memurları Kanunu ile Diğer Kanunlar ve
Yönetmeliklerin Gerektirdiği |
|
|
|
|
Giderler ile Toplu İş Sözleşmelerinin Gerektirdiği Ek
Giderler Karşılığı |
|
Maliye Bakanlığı |
930-08-3-356-900 |
100 000 000 000 000 |
Yedek Ödenek |
|
Maliye Bakanlığı |
940-01-3-402-900 |
255 000 000 000 000 |
5434 Sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 146 ncı Maddesi
Hükümleri |
|
|
|
|
Gereğince Finansman Açıkları Karşılığı T.C. Emekli
Sandığına Ödemeler |
|
Maliye Bakanlığı |
950-05-3-528-900 |
16 000 000 000 000 |
2978 Sayılı Kanun Gereğince Yapılacak Ödemeler |
|
Maliye Bakanlığı |
950-06-3-531-900 |
200 000 000 000 000 |
Dahilde ve İthalde Alınan Katma Değer Vergisinden Red ve
İadeler |
|
Maliye Bakanlığı |
950-06-3-537-900 |
470 000 000 000 000 |
Gelir Vergisi, Kurumlar Vergisi ve Diğer Vergi
Gelirlerinden Red ve İadeler |
|
Maliye Bakanlığı |
950-06-3-534-900 |
1 145 000 000 000 000 |
İhracatta Katma Değer Vergisinden Red ve İadeler |
|
Sağlık Bakanlığı |
900-04-3-441-900 |
155 000 000 000 000 |
Sağlık Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması, İyileştirilmesi
ve |
|
|
|
|
Yeşil Kart Uygulaması Hizmetleri |
|
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı |
114-01-3-406-900 |
61 000 000 000 000 |
Sosyal Sigortalar Kurumuna Yapılacak Yardımlar |
|
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı |
114-01-3-407-900 |
906 000 000 000 000 |
Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal
Sigortalar Kurumuna |
|
|
|
(Bağ-Kur’a) Yapılacak Yardımlar |
|
|
Toplam |
|
4 521 000 000 000 000 |
|
|
|
|
|
|
(II) SAYILI CETVEL
Kuruluş Tertip No. Ödenek
Tutarı Açıklama
|
Hazine Müsteşarlığı |
910-03-3-021-900 |
20 000 000 000 000 |
Devlet İştirakleri |
|
Hazine Müsteşarlığı |
920-03-3-122-900 |
25 000 000 000 000 |
İktisadî Devlet Teşekkülleri ve Kamu İktisadî Kuruluşları
Genel Yatırım ve |
|
|
|
|
Finansman Programına Dahil Olmayan Kuruluşlara Verilen
Görevler |
|
|
|
|
Nedeniyle Oluşan Gelir Kaybı Ödemeleri |
|
Hazine Müsteşarlığı |
920-05-3-142-900 |
50 000 000 000 000 |
Hayvancılığı Teşvik ve Destekleme İçin Yapılacak Ödemeler |
|
Hazine Müsteşarlığı |
920-05-3-145-900 |
50 000 000 000 000 |
Yatırımları Teşvik Hizmetleri |
|
Hazine Müsteşarlığı |
930-06-3-331-900 |
20 000 000 000 000 |
Uluslararası Kuruluşlara Yapılacak Ödemeler |
|
Hazine Müsteşarlığı |
930-10-3-383-900 |
5 000 000 000 000 |
TRT Kurumuna Yapılacak Yardımlar |
|
Hazine Müsteşarlığı |
950-01-3-501-900 |
5 033 000 000 000 000 |
Devlet Tahvilleri Faizi |
|
Hazine Müsteşarlığı |
950-01-3-503-900 |
8 500 000 000 000 |
Devlet Tahvilleri Genel Giderleri |
|
Hazine Müsteşarlığı |
950-01-3-507-900 |
8 500 000 000 000 |
Hazine Bonoları Genel Giderleri |
|
Hazine Müsteşarlığı |
950-02-3-511-900 |
744 000 000 000 000 |
Dış Devlet Borçları Faizi |
|
Hazine Müsteşarlığı |
950-02-3-513-900 |
457 510 000 000 000 |
Dış Devlet Borçları Genel Giderleri |
|
Hazine Müsteşarlığı |
950-02-3-517-900 |
466 000 000 000 000 |
4749 Sayılı Kanunun 13 üncü Maddesi Gereğince Hazine
Garantileri |
|
|
|
|
Kapsamında Risk Hesabına
Yapılacak Ödemeler |
|
Maliye Bakanlığı |
930-08-3-352-900 |
15 000 000 000 000 |
Kur Farklarını Karşılama Ödeneği |
|
Maliye Bakanlığı |
930-08-3-357-900 |
10 000 000 000 000 |
Yeni Kurulacak Daire ve İdarelerin İhtiyaçlarının
Karşılanması Ödeneği |
|
Maliye Bakanlığı |
930-08-3-359-900 |
5 000 000 000 000 |
Mülteci ve Göçmen Giderleri |
|
Toplam |
|
6 917 510 000 000 000 |
|
(III) SAYILI CETVEL
T Cetveli
Kuruluşun Adı Sıra No. Taşıtın
Cinsi Diferansiyel Adet Nerede Kullanılacağı
|
Başbakanlık |
T-4 |
Arazi Binek (en az 4, en çok 8 kişilik) |
4 x 4 |
1 |
Başbakanlık hizmetlerinde (hibe) |
|
|
T-5 |
Minibüs (sürücü dahil en fazla 15 kişilik) |
4 x 2 |
5 |
Başbakanlık hizmetlerinde |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı |
T-9 |
Panel (özel donanımlı) |
4 x 2 |
35 |
Akaryakıt sayaçları muayene hizmetlerinde |
|
|
|
|
|
|
(özel ödenekten karşılanacaktır.) |
|
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı |
T-9 |
Panel |
4 x 2 |
5 |
Mera hizmetlerini geliştirmek için gezici |
|
|
|
|
|
|
toprak analiz laboratuvarı yapımında |
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ
CETVELLER
Tasarıya ekli (I), (II) ve (III) sayılı
cetveller Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.