Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 429)
Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına Ait Bölümünde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/747)
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
27.1.2004 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-807/449 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 2.1.2004 tarihinde kararlaştırılan
“Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına Ait Bölümünde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
2985 sayılı Toplu Konut Kanunu
çerçevesinde konut ihtiyacının karşılanmasına yönelik faaliyetlerle görevli
bulunan Toplu Konut İdaresi Başkanlığına, bu görevine ilaveten, kamu
bankalarının yeniden yapılandırılmalarına ilişkin 15.11.2000 tarihli ve 4603
sayılı Kanun ile 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla mülga Türkiye Emlâk
Bankasının bankacılık faaliyetleri dışında kalan mal varlıklarının idaresi
görevi de verilmiştir.
Bunun yanısıra 58 inci Hükümet tarafından
uygulamaya konulan ve 59 uncu Hükümet tarafından da benimsenen Acil Eylem
Planının Sosyal Politikalar başlığı altında yer alan “Yerel yönetimlerle
işbirliği sağlanarak kentlerimizdeki gecekondulaşmanın önlenmesi ve mevcut
gecekondu alanlarının dönüştürülmesi” ve “Dar gelirlilerin kira öder gibi kısa
sürede ev sahibi olmalarının sağlanması” hedeflerine ulaşılması hususlarında da
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına görevler verilmiştir.
İdarenin nitelik olarak farklı alanları
kapsayan ve nicelik olarak önemli ölçüde artmış bulunan görevlerinin yerine
getirilmesini teminen organizasyon ve kadro yapısında da yenilikler yapılması
ihtiyacı doğmuştur.
Nitekim 29.5.2003 tarihli ve 4864 sayılı
Kanunla 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa eklenen ek 5 inci madde ile İdareye,
uygulama yapılacak yerlerde birimler kurulması imkânı tanınmış ve bu doğrultuda
beş adet uygulama birimi kurulmuştur.
Tasarı ile; İdarenin artan iş yükü dikkate
alınarak merkez teşkilatında kullanılmak üzere (55) adet kadro ihdas edilmekte
ve İdarenin görevlerindeki nitelik ve nicelik değişimi gözönünde bulundurularak
“Dış İlişkiler Dairesi Başkanı” unvanı “Araştırma, Planlama ve Koordinasyon
Dairesi Başkanı” olarak değiştirilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile; Toplu Konut İdaresi
Başkanlığındaki Dış İlişkiler Dairesi Başkanı unvanı Araştırma, Planlama ve
Koordinasyon Dairesi Başkanı olarak değiştirilmekte ve Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı merkez teşkilatında kullanılmak üzere (55) adet kadro ihdas
edilmektedir.
Madde 2. - Yürürlük maddesidir.
Madde 3. - Yürütme maddesidir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
23.4.2004 |
|
Esas No. : 1/747 |
|
|
Karar No. : 79 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
27.1.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 10.2.2004 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/747 esas numaralı
"Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına Ait Bölümünde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
15.4.2004 ve 21.4.2004 tarihlerinde yapmış olduğu 39 ve 41 inci birleşimlerinde
Hükümeti temsilen Çevre ve Orman Bakanı
Osman Pepe ile Maliye Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Devlet Personel Başkanlığı, Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanun ve 2001/2002
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla, mülga Türkiye Emlak Bankasının bankacılık
faaliyetleri dışında kalan mal varlıklarının idaresi ve Acil Eylem Planının
Sosyal Politikalar başlığı altında yer alan; yerel yönetimlerimizle işbirliği
sağlanarak kentlerimizdeki gecekondulaşmanın önlenmesi, mevcut gecekondu
alanlarının dönüştürülmesi ve dar gelirlilerin uygun koşullarda ev sahibi
yapılması hedeflerine ulaşılması için Toplu Konut İdaresi Başkanlığı'na yeni
görevler verilmiştir. Bu çerçevede, Toplu Konut İdaresi Başkanlığının nitelikli
olarak farklı alanları kapsayan ve nicelik olarak önemli ölçüde artmış bulunan
görevlerinin yerine getirilmesini teminen organizasyon ve kadro yapısında
yenilikler yapılması ihtiyacı doğmuştur.
Tasarı ile; merkez teşkilatında kullanılmak üzere ( 55 ) adet kadro
ihdas edilmesi ve "Dış İlişkiler Dairesi Başkanı" unvanının
"Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Başkanı" olarak değiştirilmesi
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;
- Toplu Konut İdaresi Başkanlığı için ihdası öngörülen uzman
kadrolarında aranacak şartlara ilişkin eğitim düzeyi, giriş ve yeterlilik
sınavı gibi hususların Tasarıda düzenlenmesinin uygun olacağı,
- İnşaat sektörünün doğrudan ve dolaylı olarak istihdama önemli
katkılar sağladığı, kullandığı girdiler nedeniyle bir çok yerli üretim faaliyet
alanının gelişmesine yol açtığı, ancak son iki yıl içinde küçülme içinde olan
sektöre yönelik Hükümetin gerekli önlemleri
alması gerektiği,
- Çağdaş sosyal politikalar ışığında Avrupa Birliğinin önemli üye ülkelerinden biri olan
Fransa'da, yoksullara mülkiyetinin belediyelere ait olduğu sosyal konutların
tahsis edildiği, ülkemizde yoksulluk sınırının altında bulunan ve kentlerde
yaşayan vatandaşlarımıza yönelik benzer projelerin gerçekleştirilmesinin sosyal
dayanışmamızı güçlendireceği,
- Konut sektöründe geçmişte kamu idarelerinin doğrudan ve dolaylı
görevler üstlendiği, özellikle Sosyal Sigortalar Kurumunun 1990'lı yıllara
kadar gerek konut yapımında gerekse kredilendirme konusunda bir çok faaliyette bulunduğu, ancak son
yıllarda finansman sıkıntıları nedeniyle kamu idarelerinin sektörden
çekilmesiyle bir boşluk ortaya çıktığı,
- Toplu Konut İdaresi Başkanlığının müteahhit firma gibi faaliyet göstermesi yerine ihale eden,
pazarlayan ve kredi finansmanında görevler üstlenen etkin bir yapıya sahip
olmasının gerektiği,
- Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Daire Başkanlıklarının
günümüzde idari kuruluşlar içinde işlevsiz birimler haline geldiği, sözkonusu
birim bünyesinde istihdam edilen personelden yararlanılması doğrultusunda
yeniden yapılanmasının yerinde olacağı,
- Gecekondulaşmanın önlenmesinin, 2000 yılı
Eylül ayında düzenlenen Birleşmiş Milletler Millenyum Zirvesinde de ortak kabul
görmüş bir hedef olarak uluslararası
düzeyde önem arzeden bir yönünün bulunduğu,
- 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu, Hükümet programı ve öncelikli
hedeflerin belirlendiği Acil Eylem Planında yer alan hedefler doğrultusunda
Toplu Konut İdaresi Başkanlığının yapı, işlev, organizasyon ve personel
açısından modern yönetim anlayışının çağdaş gerekleriyle donatılmasının bir
zorunluluk haline geldiği,
Şeklindeki görüş,
eleştiri ve temennileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda ise;
- 58 ve 59'uncu Hükümet programlarında, Acil Eylem Planında mevcut
gecekonduların dönüştürülmesi suretiyle sağlıklı altyapıya sahip uydu kentlerin
oluşturulmasının, dar gelirli vatandaşlarımızın ucuz, kira öder gibi birkaç
yıllık süre içinde ev sahibi olmalarının amaçlandığı, ayrıca 100 000 konut
hedefi ile durgunluk içinde olan inşaat sektörünün canlandırılması için program
ve projelerin hayata geçirilmesine ilişkin çalışmaların devam ettiği,
- Sözkonusu politikaların uygulanmasına yönelik Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına verilen görevlerin yerine getirilmesi için Başkanlığın gerekli
nitelik ve nicelikte kadro yapısına sahip olmasının ve yapılanmadaki
eksikliklerin giderilmesi gerektiği,
- Bu politikaların oluşturulmasının temelinde; sanayileşme sürecinde
yaşanan iç göçler sonucunda büyük kentlerin varoşlarında düzenli altyapıya
sahip olmayan, fen ve teknik şartları taşımayan yapılaşmalar bulunduğu, deprem
karşısında riskli sayılacak yerleşim alanlarının gerekli önlemler alınarak
önemli can ve mal kayıplarının
yaşanmayacağı çağdaş standartlara kavuşturulması ihtiyacı bulunduğu,
- Tasarıda ihdası öngörülen uzman kadroların 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamede yer alan mevcut unvanlarla aynı nitelikte hukuki çerçeveye
sahip olduğu, teknik veya genel idari hizmetler sınıfında bulunanların uzman
unvanına sahip oldukları,
İfade edilmiştir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; Kamu
Yönetimi Temel Kanunu Tasarısında öngörüldüğü gibi kamudaki yeni yapılanmaya
paralel olarak "Araştırma Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanı"
ibaresinin "Strateji Geliştirme Dairesi Başkanı" olarak değiştirilmesi,
Başkanlığın artan iş yükü, görevlerindeki nitelik ve nicelik değişimi dikkate
alınarak uzman yardımcısı unvanlı 7 adet kadronun 5 adete
indirilmesi ve 2 adet Daire Başkanı kadrosunun ihdas edilmesi doğrultusunda
ekli listenin yeniden düzenlenmesi
ve 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile uygunluk sağlanması açısından (1) ibarelerinin ( I )
olarak redaksiyona tâbi tutulması
suretiyle kabul edilmiştir.
- Toplu Konut Kanununun
"İskân sahalarının tespiti, Kamulaştırma ve Kadastro" başlıklı 4 üncü
maddesi iskân sahaları, imar ve kamulaştırma hususlarında yeni düzenlemelere yer verilmesi amacıyla;
valiliklerce tespit edilecek toplu konut iskân sahalarında, Başkanlıkça
yürütülecek gecekondu dönüşüm projesi alanlarında veya Başkanlığın mülkiyeti
kendisine ait konut uygulama alanlarında, projelerin gerçekleştirilmesi için
gerekli imar planlarının ve değişikliklerin yapılabilmesi bakımından Başkanlığa
yetki verilmesi, planların süratle uygulanabilmesi için ilgili belediye ve sair kamu kurumlarının yapacağı işlerin kesin süreye bağlanması,
bu süre içerisinde yapılmaması halinde
Başkanlığa re'sen işlem yapma imkânının sağlanması yönünde bir hükmün metne 2
nci madde olarak ilave edilmesi için bir önerge verilmiş, yapılan
müzakerelerde;
* İmar planlarının
Anayasa'da "mahallî müşterek nitelikli ihtiyaçlar olarak tanımlandığı,
yetkinin mahallî idarelerde bulunması gerektiği, dolayısıyla önerge ile
yapılması istenilen değişikliğin uygun olmadığı,
* Alt komisyonda
görüşülmekte olan mahallî idarelerin güçlendirilmesi düşüncesine dayanan
Belediyeler Kanunu Tasarısı, İl Özel İdareleri Kanunu Tasarısı ve Büyükşehir
Belediyeleri Kanunu Tasarısı ile prensipleri itibarıyla çelişkiler doğurduğu,
Şeklindeki görüş ve
eleştirilere müteakip, Hükümet adına yapılan
açıklamalarda ise;
* Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı,
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı gibi çeşitli kurumlara imar planı yapma yetkisi
açısından istisnalar tanındığı, hizmetlerin gerekleri ve özelliği doğrultusunda
sınırların belirlenmesi koşuluyla merkezî idarenin yetkilendirilmesinin ana
prensipleri zedelemeyeceği,
İfade edilmiş, verilen
önerge kabul edilerek Toplu Konut Kanununun 4 üncü maddesini değiştiren hüküm
metne yeni 2 nci madde olarak ilave edilmiştir.
- Konut sorununun çözümüne yönelik amaçların gerçekleştirilmesi için
Başkanlığın proje ve uygulamanın yanısıra finans sektörünün konutla ilgili
faaliyetleriyle de irtibat kurması ve gerektiğinde katılımı zarurî bulunan
hallerde, özellikle "mortgage"
gibi konut finans modellerinin geliştirilmesine yönelik ortaklıklar
kurulabilmesini teminen Toplu Konut Kanununun değişik Ek 1 inci maddesinin (e)
bendinde değişiklik öngören hükmün metne 3 üncü madde olarak ilave edilmesi
için bir önerge verilmiş, yapılan müzakerelerde;
* Konut finansman modelinin oluşturulabilmesi amacıyla ipotekli
konut kredilerinin verilmesi ile bu kredilerin dayandığı ipotek senetlerinin
alınıp satıldığı piyasaların oluşturulması konusunda Toplu Konut İdaresinin
görev üstlenmesinin gerekli olduğu, ancak önerilen düzenlemenin bunu
sağlayamayacağı,
* İdarenin finans kurumlarına ortak olması yerine, kredi piyasasının
rekabetçi koşullarda işleyişine müdahale etmeden sübvansiyon sağlayıcı bir
şekilde yapılanmasının uygun olduğu,
Şeklindeki görüşlere
Hükümet adına yapılan açıklamalarda;
* Mortgage müessesesine yönelik Maliye Bakanlığının ve Sermaye
Piyasası Kurulu bünyesinde çalışmaların yapıldığı, Kamunun düzenleyici ve
denetleyici olduğu bir piyasanın tesis edileceği,
* Dünya örnekleri içinde konut kredi finansmanında bulunan finans
kurumlarında devletin iştiraki olduğu, özellikle piyasanın kuruluşu ve ilk
gelişme döneminde iştirak içinde olmanın uygun olacağı,
İfade edilmiş, Toplu Konut Kanununun değişik Ek 1 inci
maddesinin ( e ) bendindeki " kurulmuş şirketlere iştirak etmek"
ibaresi "kurulmuş şirketlerle ve finans kurumlarına ortak olmak"
şeklinde değiştirilerek metne yeni 3 üncü madde olarak eklenmesini öngören
önerge kabul edilmiştir.
- Gecekondu dönüşüm projelerinin süratle geliştirilerek uygulanması,
proje alan sınırları içinde kalan bölgedeki gayrimenkullerle ilgili tasarrufta
bulunmayı zorunlu kıldığından, projelerin alan sınırları içerisinde kalan
bölgedeki gayrimenkullerin malikleri ve hak sahipleriyle, rızaya dayalı
anlaşmalar yapılması ve gayrimenkullerin kamulaştırma yapılmadan bu anlaşmalar
çerçevesinde projelerde kullanılması amacıyla, Başkanlığa anlaşmalara konu
gayrimenkullerin değerini tespit etme ve anlaşmanın diğer usul ve esaslarını
belirleme konusunda yetki verilmesi, aynı doğrultuda gecekondu sakinlerinin yeni yerleşim alanlarına
taşınmasını sağlayabilmek bakımından yeni yerleşim alanlarındaki konutların
bedellerinin, gerektiğinde maliyetin altında belirlenmesine ve ödeme şekli ile
süresinin tayinine imkân tanınmasını teminen Toplu Konut Kanununa ek 6 ncı
madde ilave edilmesini öngören bir önerge verilmiş, yapılan müzakerelerde;
* Kentsel dönüşüm projelerinde yetkili organın mahallî idareler
olması gerektiği,
* Şehrin gelişmesi, nüfus artışı, tarihî ve kültürel dokunun
korunması konularıyla gecekondu dönüşüm
projelerinin birlikte ele alınmasının, dolayısıyla belediye meclislerine karar
ve uygulama sürecinde etkin katılımların sağlanmasının önemli olduğu,
Şeklindeki görüş ve
eleştirilere müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
* Uygulamada ortaya çıkan sorunlar, büyükşehir belediyeleri ile ilçe
belediyeleri arasındaki görüş farklılıklarının projelerin gerçekleşmesi
konusunda ciddî engeller oluşturduğu,
* Projelerin hazırlanması ve uygulanması sürecinde kentsel
özelliklerin dikkate alınmasının önemli olduğu,
İfade edilmiş ve verilen
önergenin Toplu Konut Kanununa ek 6 ncı madde olarak eklenmesi kabul
edilmiştir.
- Verilen bir başka önerge ile 2002 yılından itibaren iş yoğunluğu
çok fazla artan ve Emlak Bankasından devralınan gayrimenkullere dair davaları
da üstlenmiş bulunan idare avukat ve
hukuk müşavirlerinin, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi emsal
personelin belirli limitler dahilinde aldıkları avukatlık vekâlet ücretinden
yararlanmaları ve sözkonusu eşitsizliğin giderilmesi amacıyla Toplu Konut
Kanununa bu hususu düzenleyen önergenin ek 7 nci madde olarak ilave
edilmesi kabul edilmiştir.
Toplu Konut Kanununa ek 6 ve ek 7 nci maddelerin eklenmesini
düzenleyen metinler yeni çerçeve 4 üncü madde olarak tasarıya ilave edilmiştir.
- Tasarının yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri ise 5 ve 6 ncı maddeler olarak aynen
kabul edilmiştir.
Ayrıca, Tasarının başlığı, yapılan değişiklikler
doğrultusunda "Toplu Konut Kanununda ve Genel Kadro ve Usulü Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
Ait Bölümünde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" olarak
değiştirilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Ruhi Açıkgöz |
|
İstanbul |
Adıyaman |
Aksaray |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
Osman Kaptan |
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
(Ayrışık oy yazımız eklidir.) |
(Ayrışık oy yazım ektedir.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Aziz Akgül |
|
Aydın |
Balıkesir |
Diyarbakır |
|
(İmzada bulunamadı.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ömer Abuşoğlu |
Nurettin Canikli |
Mustafa Zeydan |
|
Gaziantep |
Giresun |
Hakkâri |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Emin Murat Bilgiç |
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı oy yazım ektedir.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
(Karşı oy yazım ektedir.) |
(Ayrışık oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
|
Karabük |
Kars |
Kayseri |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
Gürol Ergin |
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(İmzada bulunamadı.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kazım Türkmen |
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
|
Ordu |
Rize |
Sakarya |
|
(Karşı oy yazım ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
|
Samsun |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
(İmzada bulunamadı.) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Trabzon |
Uşak |
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir.) |
(Ayrışık oy yazısı ektedir.) |
|
AYRIŞIK OY
Tasarıya aşağıdaki hususlarda
katılmıyoruz.
1. Tasarının 1 inci maddesiyle Toplu Konut
İdaresi (TOKİ) için ihdası öngörülen uzman kadroları, idarenin ihtiyaç duyduğu
meslek memurlarının sağlanmasına yönelik değildir. Zira anılan kadrolara
atanacak kişilerde aranacak şartlar, eğitim düzeyleri ve hangi üniversitelerin
hangi bilim dallarından veya fakültelerinden mezun olacakları, giriş ve
yeterlik sınavı gibi hususlara ilişkin hiçbir düzenleme yapılmamıştır. Bu
şekilde kadro ihdasını doğru bulmuyoruz.
2. Tasarının 2 nci maddesiyle gecekondu
dönüşüm projesi uygulanacak alanlarda mülkiyeti TOKİ’ye ait arsa ve arazilerden
konut uygulama alanı olarak belirlenen alanlar ile valiliklerce toplu konut
iskân sahası olarak belirlenen alanlarda idareye her ölçekteki imar planını
yapma yetkisi verilmektedir.
Öncelikle düzenleme Anayasa ile uyumlu
değildir. Anayasaya göre “mahallî müşterek ihtiyaçlar” yerel yönetimlerce
karşılanır. Yerleşme ve konut politikaları ile buna ilişkin imar planları
mahallî müşterek ihtiyaçlardandır. Bu nedenle imar planlarına ilişkin yetkinin
Anayasaya göre mahallî idarelerde bulunması gerekir. Her ne kadar 3194 sayılı
İmar Kanununun 9 uncu maddesinde sınırlı bazı hallerde ve bu bağlamda toplu
konut alanlarında imar planı yapılmasına ilişkin olarak Bayındırlık ve İskân
Bakanlığına yetki veren hükümler bulunmaktaysa da, bunun genişletilerek diğer
alanları da kapsayacak şekilde imar planı yapma yetkisinin idareye verilmesine
Anayasa karşısında olanak bulunmamaktadır. Bu düzenleme yerel yönetimlerin
güçlendirilmesi düşüncesine de aykırı olup yerel yönetimlerle idare arasında
sorunlar yaratabilecektir.
Maddenin ikinci fıkrasındaki bilgi, belge
ve görüş istemeye yönelik olarak bir ay içinde bilgi verilmemesi halinde
idarece resen işlem tesis edileceği yönündeki hüküm sonuçları iyi
değerlendirilmemiş bir düzenleme olup uygulamada sorunlar yaratacaktır.
3. TOKİ konut finansman modelinin
oluşturulabilmesi amacıyla ipotekli konut kredilerinin verilmesi ile bu
kredilerin dayandığı ipotek senetlerinin alınıp satıldığı piyasaların
oluşturulması konusunda görev üstlenmelidir.
Tasarının 3 üncü maddesiyle yapılması
öngörülen TOKİ’nin finans kurumlarına ortak olabileceği yönündeki düzenleme ise
bu amacı sağlamaktan uzaktır.
4. TOKİ’nin gecekondu dönüşüm projesinde
görev üstlenmesi olumlu bir düşüncedir. Buna ilişkin benzer bir düzenleme
4.3.2004 ve 5104 sayılı Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi Kanununun 5
inci maddesinde de vardır.Anılan hüküm özellikle 24.2.1984 tarih ve 2981 sayılı
İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemlere İlişkin
Kanun kapsamındaki taşınmazlar ile üzerinde yapılaşma olan Hazine arsa ve
arazilerinin devrine ilişkin hususlarda bu tasarının 4 üncü maddesindeki
düzenlemeden daha sorunsuz ve olumludur.Tasarıda 5104 sayılı Kanunun ilgili
hükmünden yararlanılmaması eksikliktir.
|
Osman Kaptan |
M. Akif Hamzaçebi |
Birgen Keleş |
|
Antalya |
Trabzon |
İstanbul |
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Osman Coşkunoğlu |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
|
İstanbul |
Uşak |
İstanbul |
|
Yakup Kepenek |
|
Kâzım Türkmen |
|
Ankara |
|
Ordu |
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMENİN EKİ CETVELLERİN TOPLU KONUT
İDA-RESİ BAŞKANLIĞINA AİT BÖLÜMÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 13.12.1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetvelin Toplu Konut
İdaresi Başkanlığına ilişkin bölümünde yer alan “Dış İlişkiler Dairesi Başkanı”
unvanı “Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanı” olarak
değiştirilmiş ve ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek
anılan Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetvelin Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına ilişkin bölümüne eklenmiştir.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TOPLU KONUT KANUNUNDA VE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMENİN EKİ CETVELLERİN TOPLU
KONUT İDARESİ BAŞKANLIĞINA AİT BÖLÜMÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 13.12.1983
tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
eki (I) sayılı cetvelin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ilişkin bölümünde yer
alan "Dış İlişkiler Dairesi Başkanı" unvanı "Strateji Geliştirme
Dairesi Başkanı" olarak değiştirilmiş ve ekli listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek anılan Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına ilişkin bölümüne eklenmiştir.
MADDE 2.- 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut
Kanununun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Başkanlık,
gecekondu dönüşüm projesi uygulayacağı alanlarda veya mülkiyeti kendisine ait
arsa ve arazilerden konut uygulama alanı olarak belirlediği alanlarda veya
valiliklerce toplu konut iskân sahası olarak belirlenen alanlarda her tür ve
ölçekteki imar planlarını yapmaya, yaptırmaya ve tadil etmeye yetkilidir. Bu
planlar Başkanlığın bağlı bulunduğu Bakan tarafından onaylanır ve Başkanlıkça
tespit edilen ilan yerlerinde ve varsa belediyesinde onbeş gün süre ile ilan
edilir. Onbeş günlük ilan süresi içinde
planlara itiraz edilebilir. Başkanlık itirazları onbeş gün içinde inceleyerek
kesin karara bağlar. Bu kararların Başkanlığın bağlı bulunduğu Bakan tarafından
onaylanması suretiyle planlar yürürlüğe
girer.
Başkanlıkça yapılacak planlara
ve bu planların uygulanmasına dair işlemlere esas olmak üzere diğer kamu kurum
ve kuruluşlarından istenilen bilgi, belge ve görüş bir ay içinde verilir. Bu
süre sonunda istenilen bilgi, belge ve görüşün verilmemesi durumunda ilgili iş
ve işlemler Başkanlıkça re'sen tesis edilir.
Başkanlık kanundaki
görevleri çerçevesinde gerçek ve tüzel kişilere ait arazi ve arsaları ve
bunların içerisinde veya üzerinde bulunan
her türlü eklenti ve yapıları kamulaştırmaya yetkilidir. Başkanlık
tarafından yapılacak kamulaştırmalar 4.11.1983 tarihli ve 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki, iskân
projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı
kamulaştırma sayılır."
MADDE 3.- Toplu Konut
Kanununun değişik Ek 1 inci maddesinin (e) bendindeki "kurulmuş şirketlere iştirak etmek" ibaresi "kurulmuş şirketlere ve finans kurumlarına
ortak olmak" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4.- Toplu Konut
Kanununa aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
"EK MADDE 6.-
Başkanlık gecekondu bölgelerinin tasfiyesine veya iyileştirilerek yeniden
kazanımına yönelik olarak gecekondu dönüşüm projeleri geliştirebilir, inşaat
uygulamaları ve finansman düzenlemeleri yapabilir. Bu amaçla gecekondu bölgelerinde,
gerçek kişilerin ve özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunan
gayrimenkuller ile 24.2.1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve Gecekondu
Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı İmar
Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanuna göre hak sahibi olan
kişilerin haklarına konu gayrimenkullerin değeri Başkanlık tarafından tespit
edilir ve Başkanlık bu kişilerle proje çerçevesinde anlaşmalar yapabilir. Bu
anlaşmaların usul ve esaslarını belirlemeye Başkanlık yetkilidir.
Gecekondu Dönüşüm Projesi
çerçevesinde idare tarafından yapımı gerçekleştirilen konutların bedelleri
proje uygulamalarının yapıldığı illerdeki mevcut ekonomik durum, doğal afetler,
konut rayiç bedelleri ve gecekondu bölgesindeki kişilerin gelir durumu göz
önünde bulundurularak gerekli görüldüğünde kamuoyuna ilan edilerek yapım
maliyetlerinin altında tespit edilebilir. Bu madde uyarınca konut bedellerini,
ödeme şeklini ve süresini belirlemeye Toplu Konut İdaresi Başkanının önerisi
üzerine, Başkanlığın bağlı bulunduğu Bakan yetkilidir.
EK MADDE 7.- Başkanlık
lehine sonuçlanan dava ve icra takipleri nedeniyle hükme bağlanarak karşı
taraftan tahsil olunan vekalet ücretlerinin; hukuk müşavirlerine, avukatlara ve
hukuk servislerinde fiilen görev yapan memurlara dağıtımı hakkında 2.2.1929
tarihli ve 1389 sayılı Devlet Davalarını İntaç Eden Avukat ve Saireye Verilecek
Ücreti Vekalet Hakkında Kanun hükümleri kıyas yolu ile uygulanır."
MADDE 5.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî
EğitimBakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METNE EKLİ LİSTE
I SAYILI LİSTE
KURUMU : TOPLU
KONUT İDARESİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN
KADROLARIN
|
SERBEST |
TUTULAN |
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
KADRO |
KADRO |
|
|
SINIFI
|
UNVANI |
DERECESİ |
ADEDİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
GİH |
Hukuk Müşaviri |
1 |
1 |
- |
1 |
|
GİH |
Uzman |
1 |
3 |
- |
3 |
|
GİH |
Uzman |
2 |
3 |
- |
3 |
|
GİH |
Uzman |
3 |
2 |
- |
2 |
|
GİH |
Uzman |
4 |
2 |
- |
2 |
|
TH |
Uzman |
1 |
12 |
- |
12 |
|
TH |
Uzman |
2 |
9 |
- |
9 |
|
TH |
Uzman |
3 |
9 |
- |
9 |
|
TH |
Uzman |
4 |
6 |
- |
6 |
|
TH |
Uzman Yardımcısı |
7 |
7 |
- |
7 |
|
AH |
Müşavir Avukat |
l |
1 |
- |
1 |
|
|
|
-------------- |
|
|
-------------- |
|
TOPLAM |
55 |
|
|
55 |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METNE EKLİ LİSTE
KURUMU : TOPLU
KONUT İDARESİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLAR
SERBEST |
TUTULAN |
|
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
KADRO |
KADRO |
|
|
SINIFI
|
UNVANI |
DERECESİ |
ADEDİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
GİH |
Daire Başkanı |
1 |
2 |
- |
2 |
|
GİH |
Hukuk Müşaviri |
1 |
1 |
- |
1 |
|
GİH |
Uzman |
1 |
3 |
- |
3 |
|
GİH |
Uzman |
2 |
3 |
- |
3 |
|
GİH |
Uzman |
3 |
2 |
- |
2 |
|
GİH |
Uzman |
4 |
2 |
- |
2 |
|
TH |
Uzman |
1 |
12 |
- |
12 |
|
TH |
Uzman |
2 |
9 |
- |
9 |
|
TH |
Uzman |
3 |
9 |
- |
9 |
|
TH |
Uzman |
4 |
6 |
- |
6 |
|
TH |
Uzman Yardımcısı |
7 |
5 |
- |
5 |
|
AH |
Müşavir Avukat |
l |
1 |
- |
1 |
|
|
|
|
-------------- |
|
|
-------------- |
|
TOPLAM |
55 |
|
|
55 |
|