Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 453)
Hâkimler ve Savcılar
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
(1/769)
Not: Tasarı Başkanlıkça, Adalet ile Plan ve Bütçe
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 8.3.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-827/1085
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 3.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Hâkimler ve Savcılar
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasanın ücrette adalet
sağlanması başlıklı 55 inci maddesinde; “Devlet, çalışanların yaptıkları işe
uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan
yararlanmaları için gerekli tedbirleri alır.” denilmektedir. Devletin üç temel
görevinden biri olan yargı hizmetini yürüten hâkim ve savcılar ağır bir iş yükü
altında görevlerini ifa etmektedirler.
Geçmiş yıllarda yaşanan
yüksek fiyat artışları diğer kamu görevlilerinin olduğu gibi hâkim ve
savcıların hayat standartlarını da olumsuz yönde etkilemiştir.
İfa ettikleri zor
görevler de gözönünde bulundurularak hâkim ve savcıların özlük haklarının bir
ölçüde iyileştirilebilmesi amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
hâkim ve savcıların özlük haklarının bir ölçüde iyileştirilebilmesi amacıyla
ödeneklerinin artırılması öngörülmektedir.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 12.5.2004
Esas No. : 1/769
Karar No. : 84
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 8.3.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 24.3.2004 tarihinde tali komisyon olarak Adalet
Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/769 esas
numaralı "Hâkimler ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 1.4.2004 tarihinde yapmış olduğu 36 ncı
birleşiminde Hükümeti temsilen Adalet Bakanı Cemil Çiçek ile Adalet Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Devlet Personel
Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla görüşülmüş, verilen bir önerge ile
Tasarının daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesini teminen bir alt komisyon
kurulmasına karar verilmiştir.
Alt Komisyon 10.5.2004
tarihinde ilgili kurumların temsilcilerinin katılımlarıyla yapmış olduğu
çalışmaları tamamlamıştır.
Bu defa, Komisyonumuzun
12.5.2004 tarihinde Hükümeti temsilen Adalet Bakanı Cemil Çiçek ile Adalet
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı temsilcilerinin de
katılımlarıyla yaptığı 45 inci birleşiminde Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca
da benimsenerek alt komisyonun hazırladığı metin esas alınmak suretiyle
incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi,
Anayasamızın "Ücrette adalet sağlanması" başlıklı 55 inci maddesinde,
çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmelerinin
gerektiğine yönelik bir düzenleme söz konusudur. Kuvvetler ayrımı ilkesi
doğrultusunda yargı hizmetini yürüten hâkim ve savcılar, ağır sorumlulukları ve
yoğun iş yükü altında görevlerini yerine getirmektedirler.
Geçmiş yıllarda fiyatlar
genel düzeyinde yaşanan sürekli artışlar sonucu hâkim ve savcıların da hayat
standartları olumsuz yönde etkilenmiş, özlük haklarında iyileştirme yapılması
ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Tasarı ile hâkim ve
savcıların ödeneklerinin artırılması suretiyle özlük haklarının bir ölçüde
iyileştirilmesi öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan müzakerelerde;
- Hâkim ve savcıların
özlük haklarının düşük olduğu, görev yetki ve sorumlulukları ile uygun bir
düzeyin belirlenmesi gerektiği,
- Kamu personel sistemi
içinde belirli unvanların mali durumlarının düzeltilmesine yönelik
düzenlemelerin diğer unvanlar için bir beklenti oluşturduğu, dolayısıyla
yeterli etkinliği olmayan geçici nitelikli çözümler yerine, sistemin bir bütün
olarak değerlendirilmesinin önemli olduğu,
- Kamu personel rejiminin
eşit işe eşit ücret ilkesine aykırı özelliklere sahip olduğu, ücret dağılımının
adil ve dengeli bir yapıya kavuşturulmasının aciliyet taşıdığı,
- Hâkim ve savcıların
bakmakla yükümlü oldukları dava sayısının çok yüksek olduğu, adalet
mekanizmasının işleyişinde önemli sorunlar bulunduğu, mali iyileştirmeler ile
performans arasında bir ilişkinin kurulması gerektiği,
- Alt komisyonda Tasarıya
eklenen yeni madde ile, 657 sayılı Kanun kapsamındaki personele yönelik mali
iyileştirme amacıyla fazla çalışma ücretinin öngörüldüğü, uygulamada ortaya
çıkması muhtemel sorunların yaşanmaması için, bu düzenlemenin yerine ücret
artışının sağlanmasının daha uygun olacağı,
- Hâkim ve savcılara
yönelik yapılacak mali iyileştirmenin bütçe dengelerini bozmamasına dikkat
edilmesi gerektiği, 2004 yılı için yaklaşık 30 katrilyon lira personel harcamalarına
ayrıldığı,
Şeklindeki görüş,
eleştiri ve temennileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda ise;
- Kamu personel
sisteminde kapsamlı ve kalıcı düzenlemelerin yapılmasına yönelik geçmiş
hükümetlere kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisinin Türkiye Büyük Millet
Meclisi tarafından verilmesine rağmen çözüm üretilemediği, bu dönem konunun
bütün yönleri üzerinde kapsamlı çalışmalar yapıldığı ve personel reformuna
ilişkin tasarının yakında Meclise geleceği,
- Hâkim ve savcıların
mesleki yaşamları boyunca küçük yerleşim yerlerinde ağır çalışma koşullarında
uzun süreler görev yaptıkları,
- Anayasada yüksek
mahkemeler başlığı altında Sayıştay'ın da yer aldığı, mali denetim özelliği
gösteren bu kurumun da iyileştirmelerden yararlanacağı, keza mali denetim
fonksiyonu icra eden diğer meslek mensupları için de bir beklenti oluştuğu,
belirli bir dengenin gözetilme ihtiyacı nedeniyle mülki idare amirlerinin de
talep edebileceği, dolayısıyla personele ilişkin reform tasarısı öncesi ancak
bu ölçüde bir iyileştirmenin sözkonusu olabileceği,
- "Adalet mülkün
temelidir" ilkesine yaraşır özelliklere sahip bir adalet işleyiş
mekanizmasının gereklerinin kurumsal ve işlevsel düzeyde karşılanmasının
toplumsal huzur ve dayanışmanın vazgeçilmez bir unsuru olduğu,
- Bütçe dengelerinin
elverdiği ölçüde bir iyileştirme yapıldığı, ekonominin sağlıklı gelişmesinin
büyük ölçüde mali disiplin konusunda gösterilecek özene bağlı olduğu, Maliye
Bakanlığı ile yapılan çalışmalar sonucunda bu miktarların belirlendiği,
sözkonusu iyileştirmenin bütçeye yıllık yaklaşık 35 trilyon lira, fazla mesai
ücretinin ise 25 trilyon lira civarında bir yük oluşturacağı,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmeleri müteakip maddeler üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Alt komisyon metninin;
- 1 inci maddesi; kanun
tekniğine uygunluğun sağlanması için, madde çerçevesinde yer alan "106 ncı
maddesinin" ibaresinden önce gelmek üzere "değişik" ibaresinin
eklenmesi, "ibareleri" ibaresi "ibaresi" olarak, "bu
bentten sonra gelmek üzere" ibaresi "fıkraya" olarak
değiştirilmesi, "aynı" ibaresinin çıkarılarak redaksiyona tâbi
tutulması suretiyle,
- 2 nci maddesi; madde
çerçevesinde yer alan "Kanunun" ibaresi "Kanuna" olarak
değiştirilmesi, "çalışan personele" ibaresinden sonra gelen
"(sözleşmeli personel dahil)" ibaresinin çıkarılması ve "657
sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi" ibaresinden önce gelmek üzere
"sözleşmeli personel dahil," ibaresinin eklenmesi suretiyle
redaksiyona tâbi tutulması ve 3717 sayılı Kanunda da değişiklik öngörülmesi
nedeniyle Tasarının başlığı yeniden düzenlenerek,
- 3 üncü maddesi;
yasalaşma sürecinde oluşabilecek gecikmelerin, yargı mensuplarının maaşlarına
olumsuz etkisinin giderilmesi amacıyla "yayımını takip eden ayın
15'inden" ibaresi "15.05.2004 tarihinden" olarak değiştirilmesi
suretiyle,
- 4 üncü maddesi; aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
Mehmet Sekmen |
|
|
Bursa |
Muş |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Göksu |
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
|
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Kemal Deveciler |
Ömer Abuşoğlu |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
|
Balıkesir |
Gaziantep |
Isparta |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir.) |
(Ayrışık
oy ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Mehmet Ceylan |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Karabük |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
Mustafa
Ünaldı |
|
|
Kars |
Kayseri |
Konya |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
Musa Uzunkaya |
|
|
Rize |
Sakarya |
Samsun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Osman Coşkunoğlu |
|
|
|
|
Uşak |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
AYRIŞIK OY
Hâkim ve savcıların aylıklarının düşüklüğü
öteden beri eleştiri konusu olmuştur. O kadar ki, hemen hemen tüm adlî yıl
açılış törenlerinde bu olgu bir sorun olarak dile getirilmiş, ayrıca bu soruna,
Adalet Bakanlığının bütçe yasa tasarılarının gerekçesinde de zaman zaman
değinilmiştir.
Getirilen düzenleme ilke olarak olumlu
olmakla birlikte yetersizdir. Bu yetersizlik, alt komisyonda kısmen
düzeltilmişse de bu düzenlemenin yetersiz olduğu açıktır. Dolayısıyla bu tasarı
ile öngörülen amaç gerçekleşmemektedir.
|
|
M. Akif
Hamzaçebi |
Birgen
Keleş |
Kemal
Kılıçdaroğlu |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Yakup
Kepenek |
Enis
Tütüncü |
Ali Kemal
Deveciler |
|
|
Ankara |
Tekirdağ |
Balıkesir |
|
|
Osman
Coşkunoğlu |
Osman
Kaptan |
M. Mesut
Özakcan |
|
|
Uşak |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
Bülent
Baratalı |
|
|
|
|
İzmir |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
HÂKİMLER VE SAVCILAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 24.2.1983
tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun 106 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde yer alan “% 150” ibaresi “% 185”
olarak, (c) bendi ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiş; bu bentten sonra gelmek
üzere aşağıdaki (d) bendi eklenmiş ve aynı maddenin üçüncü fıkrasında yer alan
“% 155” ibaresi
“% 180” olarak değiştirilmiştir.
“c) Birinci sınıf ve
birinci sınıfa ayrılmış hâkimler ve savcılar için brüt aylıkları tutarının %
175’i ile bu Kanuna göre hesaplanacak en yüksek aylık tutarının % 185’inin,
d) Diğerleri için brüt
aylıkları tutarının
% 175’i ile bu Kanuna göre hesaplanacak en yüksek aylık tutarının % 210’unun,”
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
HÂKİMLER VE SAVCILAR KANUNU İLE ADLÎ PERSONEL İLE DEVLET
DAVALARINI TAKİP EDENLERE YOL GİDERİ VE TAZMİNAT VERİLMESİ İLE 492 SAYILI
HARÇLAR KANUNUNUN BİR MADDESİNİN YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASI HAKKINDA KANUN-DA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 24.2.1983
tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun değişik 106 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde yer alan “% 150’sinin”
ibaresi
“% 200’ünün” olarak, (c) bendi ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiş; fıkraya
aşağıdaki (d) bendi eklenmiş ve maddenin üçüncü fıkrasında yer alan “% 155’i”
ibaresi “% 200’ü” olarak değiştirilmiştir.
“c) Birinci sınıf ve
birinci sınıfa ayrılmış hâkimler ve savcılar için brüt aylıkları tutarının %
175’i ile bu Kanuna göre hesaplanacak en yüksek aylık tutarının % 200’ünün,”
“d) Diğerleri için brüt
aylıkları tutarının
% 175’i ile bu Kanuna göre hesaplanacak en yüksek aylık tutarının % 230’unun,”
MADDE 2. - 8.5.1991
tarihli ve 3717 sayılı Adlî Personel ile Devlet Davalarını Takip Edenlere Yol
Gideri ve Tazminat Verilmesi ile
492 sayılı Harçlar Kanununun Bir Maddesinin Yürürlükten Kaldırılması Hakkında
Kanuna
2 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
MADDE 2/A. - Anayasa
Mahkemesi, Yargıtay ve Danıştay ile Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı
(ceza ve infaz kurumları hariç) kadrolarında, sözleşmeli personel dahil,
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak çalışan personele, ayda elli
saati aşmayacak şekilde fiilen yapılan fazla çalışma karşılığında, Bütçe Kanunu
ile belirlenen fazla çalışma ücretinin iki katına kadar fazla çalışma ücreti
ödenebilir.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımını takip eden ayın 15’inden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Fazla çalışma yaptırılacak gün ve saatler ile çalışma mahalli gibi hususlar
dikkate alınmak suretiyle belirlenecek saat başı ödeme miktarı ve ödemeye
ilişkin diğer usul ve esaslar Adalet Bakanlığı, Yüksek Mahkemelerde ise Başkanları tarafından tespit edilir.
MADDE 3. - Bu Kanun
15.5.2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|