Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

T.B.M.M. (S. Sayısı : 454)

 

Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/806)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                12.5.2004

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-322/2255

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.5.2004 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Spor ve özellikle futbol faaliyetleri günümüzde geniş kitleleri etkileyen, uluslararası ilişkileri geliştirerek dünya barışına katkıda bulunan evrensel bir faaliyet alanıdır. Dünya genelinde ve ülkemizde hızlı bir değişim süreci yaşanmaktadır. İnsan haklarına verilen değerle birlikte sanat ve spor bugün toplumların aynası olarak kabul edilmektedir. Bedenen ve ruhen iyi yetişmiş genç bir nüfus ülkemizin her alanda rekabet gücünü artıracaktır.

Sporun tarihi gelişimi sonucu ortaya çıkan profesyonel spor, sadece zevk için boş zamanları değerlendirme faaliyeti olma dışında kazanç elde etme amacı güdülen bir uğraş haline gelmiştir. Sanayileşme ve kentleşme süreci, sporun meslek olarak seçilmesini gündeme getirmiş, bu gelişme sonucunda da sporun bilimsel yöntemlerle incelenmesi ve yazılı hukuk kuralları ile düzenlenmesi gereksinimini ortaya çıkarmıştır.

Spor mevzuatı, temel hukuk ilkelerine uygun olarak bütün ülkelerin iç hukuklarına etki edecek biçimde uluslararası niteliktedir. Uluslararası spor örgütlerine üye olan ülkeler bu kuruluşların benimsediği ilkelere ve talimatlara uyacaklarını peşinen kabul etmişlerdir.

Ülkemizde profesyonel futbol faaliyetleri 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca kurulmuş bulunan Türkiye Futbol Federasyonu tarafından yürütülmektedir. Kanunun 1 inci maddesine göre futbol faaliyetleri millî ve milletlerarası kurallara göre yürütülür, teşkilâtlandırılır ve geliştirilir.

Futbolun sürekli gelişmesi ve uluslararası niteliği nedeniyle süratle değişen şartlara uyumun sağlanabilmesi için anılan Kanunda değişiklikler yapılması zorunlu hale gelmiştir.

Tasarı ile; futbolla ilgili kişi ve kuruluşların Genel Kurulda yeterli ve etkin bir şekilde temsili sağlanarak, Genel Kurul üye sayısı artırılmış, sporda gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de futbolun alt yapısını oluşturan spor kulüplerinin üye sayıları ile spor ürününün asıl sahibi olan spor kulüplerinin oy oranı % 42'den, % 72'ye çıkarılarak Genel Kuruldaki temsil oranları yükseltilmiştir.

Genel Kurul tarafından seçilen Tahkim Kurulu üyelerinin bir kısmının hukuk fakülteleri ile spor yüksek okullarında görev yapan öğretim üyeleri arasından seçilmesi esası öngörülerek, mesleğinde ihtisas sahibi kişilerin Tahkim Kurulunda görev yapmaları sağlanmıştır.

Kanunun mevcut halinde Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aranacak şartlar düzenlenmemiştir. Kanundaki bu boşluk doldurularak Kanuna bir madde ilave edilmiş, böylece Federasyon faaliyetlerini yürütmeye talip kişilerin; vergi ve sigorta borçlarının olmaması, seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde Kanunda belirlenen hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış ve Türk Ceza Kanununda öngörülen yüz kızartıcı suçlar ile Devlet aleyhine olan suçları işlemeyenlerden seçilmeleri sağlanmıştır.

Başkan vekilleri ile Yönetim Kurulunun bir kısım üyelerini belirleme yetkisi Başkandan alınarak, Genel Kurul ile Yönetim Kuruluna verilmiş ve bu Kurulların etkinliği artırılmıştır.

Mevcut düzenlemede Federasyon Başkanı tarafından seçilen Merkez Hakem Kurulu Başkanı ve üyelerinin, Genel Kurul tarafından seçilmeleri ve ayrı bütçelerinin olması öngörülerek Başkana bağımlılığı engellenmiş ve kamuoyunda bu Kurul ve hakemlerle ilgili tartışmaların önüne geçilmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, futbolla ilgili kişi ve kuruluşların Genel Kurulda yeterli ve etkin bir şekilde temsili sağlanmış, Genel Kurul üye sayısı artırılmıştır. Buna göre Türkiye'de futbolun alt yapısını oluşturan spor kulüplerinin üye sayıları artırılarak Genel Kuruldaki temsil oranları yükseltilmiştir.

Türkiye profesyonel futbol en üst ligindeki kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek dörder temsilci, İkinci Lig (A) kategorisindeki kulüplerin başkanları ile ilk on sırada yer alan kulüplerden birer temsilci, İkinci Lig (A) kategorisi dışında kalan diğer gruplardaki ilk üç sırada yer alan kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek birer temsilci, Üçüncü Ligde her gruptan ilk üç sırada olan kulüplerin başkanları, Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığını asaleten altı aydan fazla yapanlar, Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi Başkanı ve Yönetim Kurulunca belirlenecek üç temsilci, FIFA ve UEFA'nın icra kurullarında görev yapanlar ile komisyonlarında en az beş yıl görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve büyükler kategorisinde olimpiyat, dünya şampiyonalarında çeyrek final, Avrupa şampiyonaları ile dünya kupalarında yarı finallerden birini yönetmiş faal olmayan hakemler, bünyesinde futbol dalı bulunan federasyonların başkanları, (A) Millî Takım teknik direktörlüğünü en az altı ay yapmış olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, en az yetmiş beş defa (A) Millî olmuş ve Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce faal sporculuğu bırakmış olanlar, Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek dört temsilci, Türkiye Futbol Adamları Derneği, Profesyonel Futbolcular Derneği ile Türkiye Futbol Antrenörleri Derneği başkanları ve Yönetim Kurullarınca belirlenecek birer temsilci, Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek FİFA kokartlı ve Genel Kurul tarihinde faal olmayan hakemleri temsilen üç kişinin katılımı ile Genel Kurulun oluşacağı düzenlenmiş ve ayrıca en üst ligde şampiyon olmuş takımlara ilave iki temsilci bulundurma hakkı verilmiştir.

Genel Kurulun dört yılda bir futbol liglerinin tescili tarihinden itibaren en geç kırkbeş gün içinde, Malî Genel Kurulun ise her yıl Haziran ayında Yönetim Kurulunun belirleyeceği tarihte yapılması öngörülmüştür.

Madde 2. - Madde ile; Genel Kurul tarafından, Yönetim Kurulunun ondört üyesi ile Denetleme,Tahkim ve Merkez Hakem kurulları üyelerinin seçilmesi öngörülmüştür.

Madde 3. - Madde ile; yeni düzenleme ile yetki Yönetim Kuruluna bırakıldığından, başkanvekillerini atama yetkisinin madde metninden çıkartılması düzenlenmiştir. Ayrıca Başkanın üst üste en fazla iki dönem için seçilebileceği öngörülerek Federasyonda farklı kişilerin Başkan olarak görev yapması sağlanmıştır.

Madde 4. - Madde ile; Yönetim Kurulunun oluşumu yeniden belirlenerek, Federasyon Başkanı ile Genel Kurulun seçeceği ondört üye olmak üzere onbeş üyeden teşekkül edeceği düzenlenmiştir.

Madde 5. - Madde ile; 10 uncu maddenin (a) bendinde yapılan değişiklikle Yönetim Kurulunun görevleri kapsamına liglerin isimlerini belirleme hususu eklenmiştir.

10 uncu maddenin (f) bendinde yapılan değişiklikle, Federasyonda görev yapan personelin sosyal ve mali haklarının tespiti görevi ile gerek görülen hallerde kurullarda görev yapan üyelere huzur hakkı verilmesi düzenlenmiştir. Başkanvekilleri, Yönetim Kurulunun bir üyesi ile Merkez Hakem Kurulunun üç üyesinin ücretleri ve sosyal haklarını tespit etme görevi madde metninden çıkarılmıştır. Böylece kurullarda görev yapan üyelere huzur hakkı verilip verilmemesi, verilecekse kimlere ve ne miktarda verileceği hususunda Yönetim Kuruluna takdir yetkisi verilmiştir.

Ayrıca Yönetim Kuruluna; iki başkanvekilini belirlemek, ulusal ve uluslararası kuralların ve her türlü talimatın uygulanmasını sağlamak, ülkemizde mevcut ise; akredite belgesine sahip olan Doping Kontrol Merkezinde, sporcuların anti doping kontrollerini yaptırmak, dopingli çıkan futbolcularla ilgili ulusal ve uluslararası kurulların kararlarını uygulamak, Yönetim Kurulunca her yıl belirlenecek limiti aşan harcamalar için, Başkan ile birlikte bir Yönetim Kurulu üyesine yetki vermek, sporda şiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldırmak görevleri verilmiştir.

Madde 6. - Madde ile; Denetleme Kurulunun görevleri yeniden düzenlenmiş, yetki ve sorumlulukları belirli hale getirilerek denetimin etkinliği artırılmıştır.

Denetleme Kurulunun, Yönetim Kurulunca hazırlanan talimata uygun olarak Federasyonun mali işlemlerini Genel Kurul adına denetleyeceği, her yıl hazırlayacağı yıllık denetleme raporunu Genel Kurulun onayına sunacağı ve raporunu Genel Kurul delegelerine bir ay önceden göndereceği esası getirilerek, üyelerin Federasyonun iş ve işlemleri hakkında bilgilendirmeleri sağlanmıştır.

Madde 7. - Madde ile; ihtisas sahibi kişilerin Tahkim Kurulunda görev alması sağlanmıştır.

Madde 8. - Madde ile; kamuoyunda Merkez Hakem Kurulu ve hakemler ile ilgili tartışmaların önüne geçilmesi amacıyla, mevcut düzenlemede Federasyon Başkanı tarafından seçilen Merkez Hakem Kurulu üyelerinin, Genel Kurul tarafından seçilmeleri öngörülmüştür.

Madde 9. - Madde ile; Merkez Hakem Kurulunun daha bağımsız çalışması amacıyla, Kurula ayrı bütçe verilerek bu bütçenin Genel Kurulda ibra edilmesi ve Yönetim Kurulunca belirlenecek esaslar dahilinde kullanılması düzenlenmiştir.

Madde 10. - Madde ile; Federasyonun gelirleri arasına sponsorluk gelirleri de eklenerek, 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanuna 4.3.2004 tarihli ve 5105 sayılı Kanun ile eklenen ek 9 uncu madde hükmü ile paralellik sağlanmıştır.

Madde 11. - Madde ile; uluslararası kurallar esas alınarak millî müsabakalarda protokol tribününü düzenleme yetkisi Federasyona verilmiş, isim haklarından gelir elde edilmesi ve bu gelirin dağıtımında İkinci ve Üçüncü Liglere öncelik verilmesi amaçlanmıştır.

Madde 12. - Madde ile; para cezası üst sınırı günün şartlarına uygun hale getirilmiş ve bu üst sınırın her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılması öngörülmüştür.

Madde 13. - Madde ile; gelişen teknolojik gelişmelere göre millî müsabakaların yayını konusunda düzenleme yapılmıştır.

Madde 14. - Madde ile; Kanunun mevcut halinde Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aranacak şartlar düzenlenmediğinden, Kanundaki bu boşluk doldurularak Kanuna bir madde ilave edilmiştir. Böylece Federasyon faaliyetlerini yürütmeye talip olan kişilerin; vergi ve sigorta borçlarının olmaması, seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde Kanunda belirlenen hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış ve Türk Ceza Kanununda öngörülen yüz kızartıcı suçlar ile Devlet aleyhine olan suçları işlemeyenlerden seçilmeleri sağlanmıştır.

Madde 15. - Madde ile; Başkanın görevleri arasında yer alan Yönetim Kurulunun başkanvekilleri dahil üç üyesi ile Merkez Hakem Kurulunun üyelerini belirleme görevleri Kanunda yapılan düzenlemeyle Yönetim Kurulu ile Genel Kurula verildiğinden, 8 inci maddenin (h) ve (ı) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.

Madde 16. - Madde ile, Türk futboluna emeği geçmiş, kırk ve kırktan fazla (A) Millî olmuş ve faal futbolu bırakmış olanların Genel Kurul üyesi olması sağlanmıştır.

Madde 17. - Yürürlük maddesidir.

Madde 18. - Yürütme maddesidir.


Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik

ve Spor Komisyonu                18.5.2004

     Esas No. : 1/806

        Karar No. : 29

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlıkça 12.5.2004 tarihinde esas komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna gönderilen "Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" (1/806), Komisyonumuzun 18.5.2004 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Toplantımıza Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, Futbol Federasyonu Başkanı Sayın Haluk Ulusoy, Kulüpler Birliği Başkanı Sayın Cemal Aydın, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile Maliye Bakanlığı yetkilileri katılmışlardır.

Ülkemizde profesyonel futbol faaliyetlerinin yürütülmesini düzenleyen 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun, futbolun sürekli gelişmesi ve uluslararası niteliği nedeniyle hızla değişen şartlara uyumunun sağlanabilmesi amacıyla bu Tasarının hazırlandığı, gerekçesinde ifade edilmektedir.

Tasarıyla,

- Genel Kurul üye sayısı artırılmakta; futbol alt yapısını oluşturan spor kulüplerinin üye sayıları artırılmak suretiyle Genel Kuruldaki temsil oranları yükseltilmekte, bunun yanı sıra futbolla ilgili diğer kişi ve kurumların Genel Kurulda yeterli ve etkin şekilde temsilini sağlayıcı düzenlemeler getirilmekte,

- Yönetim Kurulunun ondört üyesi ile Denetleme, Tahkim ve Merkez Hakem kurulları üyelerini Genel Kurul'un seçmesi esası öngörülmekte,

- Federasyon Başkanının üst üste en fazla iki dönem için seçilebilmesi hükme bağlanmakta,

- Yönetim Kurulunun oluşumu yeniden belirlenmekte,

- Yönetim Kurulunun görevleri arasına liglerin isimlerini belirleme, iki başkanvekilini seçme, dopingle ilgili uygulamaları yapma, sporda şiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri alma ve aldırma görevleri eklenmekte, Federasyonda görev yapan personelin sosyal ve mali haklarının tespiti, huzur hakkı ile ilgili düzenlemeler yapılmakta,

- Denetleme Kurulunun görevleri yeniden düzenlenmekte,

- Tahkim Kurulunda ihtisas sahibi kişilerin görev alması sağlanmakta,

- Merkez Hakem Kurulu üyelerinin, Genel Kurulca seçilmeleri öngörülmekte,

- Merkez Hakem Kuruluna ayrı bütçe verilerek daha bağımsız çalışması amaçlanmakta,

- Sponsorluk gelirleri, Federasyonun gelirleri arasına eklenmekte,

- Milli Müsabakalarda protokol tribününü düzenleme yetkisi Federasyona verilmekte,

- Para cezaları günün şartlarına uygun hale getirilmekte,

- Gelişen teknoloji doğrultusuna göre Millî Müsabakaların yayını konusu yeniden düzenlenmekte,

- Federasyon Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmenin şartları belirlenmekte,

- 3813 sayılı Kanuna "Geçici Madde 5" eklenerek; Türk futboluna emeği geçmiş, kırk ve kırktan fazla (A) Millî olmuş ve faal futbolu bırakmış olanların Genel Kurul üyesi olması sağlanmakta,

- Yapılan düzenlemeler nedeniyle yürürlükten kaldırılması gereken hükümler düzenlenmektedir.

Öngörülen düzenlemelerle Federasyonda Genel Kurul ve Yönetim Kurulunun etkinliği artırılmaktadır.

Tasarıyı sunuş konuşmasında Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, şu görüşleri ifade etmiştir:

- Türkiye’de özerk hale gelen ilk Federasyon Futbol Federasyonudur. Federasyonun mali ve idari özerkliği futbolda kalitenin artmasına yol açmıştır.

- UEFA kriterleri sürekli değişmekte ve buna uyum sağlanması zorunlu olmaktadır.

- Tasarıyla Genel Kurulun delege sayısı artırılmaktadır. Kulüplerin temsil oranı da artmaktadır. Genel Kurul delegesi olabilecekler yeniden düzenlenmektedir.

- Genel Kurul, liglerin tescilinden itibaren kırkbeş gün içinde yapılacaktır.

- Yönetim Kurulunun sayısı muhafaza edilmekte, ancak Genel Kurulca seçilmesi esası getirilmektedir.

- Yönetim Kuruluna liglerin isimlerini belirleme görevi getirilmiştir. İsim hakkından elde edilecek gelirlerle 2 ve 3 üncü lige yardımda bulunulacaktır.

- Denetleme Kurulu raporları bir ay önceden Genel Kurul üyelerine gönderilecektir. Denetim raporunda nelerin yer alacağına ayrıntılı olarak Kanunda yer verilmektedir.

- Tahkim Kurulunun yapısı değiştirilmektedir.

- Amaç özerkliği güçlendirmek, sorunları kendi içinde çözebilecek bir mekanizma oluşturmaktadır.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde üyelerimiz şu görüşleri belirtmişlerdir:

- Futbol toplumda son derece önemlidir. Uluslararası boyutu bulunmaktadır. Böyle bir alanın kendisini sürekli yenilemesi uluslararası standartları yakalaması zorunludur. Tasarı, bu amaca hizmet eder niteliktedir. Kanun tarafların ortak katkılarıyla hazırlanmıştır.

- Okullarımızda futbol son derece önemlidir. Okulların, beden eğitimi öğretmenlerinin, spor akademilerindeki hocaların Genel Kurulda temsili sağlanmalıdır.

- Futbol seyircisinin eğitilmesi, sahalardaki istenmeyen olayların asgariye indirilmesi konusunda kulüplere sorumluluk yüklenmelidir.

- Nüfusu oldukça genç olan ülkemizde yıldız futbolcular mutlaka eğitilmelidir. Kulüpler futbol okullarıyla bunu sağlamalıdır.

- Spor yapma özendirilmelidir. Toplum kitle sporuna teşvik edilmelidir. Futbol bu amaçla kullanılabilmelidir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Tasarıya yeni çerçeve 1 inci maddenin eklenmesini içeren bir önerge kabul edilmiştir. 3813 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde değişiklik öngören bu teklifle, idari birimlerin görev yerleri Yönetim Kurulunca belirlenecektir. Bunun amacı Federasyonun çalışmalarına kolaylık sağlanmasıdır. Bu ilave nedeniyle diğer madde numaraları teselsül ettirilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesi 2 nci madde olarak görüşülmüştür. Bu maddede verilen bir önergenin kabulü ile başarılı hakemlerimizin Genel Kurula daha fazla katkısının sağlanması amaçlanmıştır. Madde benimsenen bu önerge doğrultusunda kabul edilmiştir.Tasarının çerçeve 2 nci maddesi 3, 3 üncü maddesi 4, 4 üncü maddesi 5, 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çerçeve 4 üncü medde ile ilgili olarak, sayın Bakan bir kişinin en fazla üst üste iki dönem Başkan olarak seçileceğini, ara vererek bir daha seçilme imkanının olmadığını ifade etmiştir.

Tasarının çerçeve 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak görüşülmüş; bu maddede verilen bir önergenin kabulü ile Denetleme Kurulunun denetleme işlemlerini hangi usul ve esaslar üzerinden nasıl yapacağına dair talimatın Genel Kurulca onaylanarak yürürlüğe girmesi öngörülmüştür. Bu düzenleme çoğulculuk ve katılımcılık açısından uygun görülmüştür. Madde, bu değişiklikle beraber kabul edilmiştir.

Tasarının Tahkim Kurulunu düzenleyen çerçeve 7 nci maddesi Komisyonumuzca 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Alınan redaksiyon yetkisi doğrultusunda maddenin 1 inci fıkrası “Tahkim Kurulu iki asıl ve iki yedek üyesi üniversitelerin hukuk fakülteleri veya spor yüksek okullarında görev yapan öğretim üyelerinden olmak üzere beş asıl beş yedek hukukçu üyeden oluşur” şeklinde değiştirilmiştir.

Tasarının 8 inci maddesi 9 uncu madde olarak görüşülmüş ve madde üzerinde verilen bir önergenin kabulü ile aynı nitelik ve sayıda yedek üye seçilme imkânı getirilmiştir. “Kariyer sahibi” ibaresi fazlalık teşkil etmesi nedeniyle metinden çıkarılmış; madde kabul edilen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 9 uncu maddesi 10 uncu madde olarak görüşülmüş ve madde üzerinde verilen bir önergenin kabulü ile; Merkez Hakem Kuruluna verilecek pay için "en az" ibaresi eklenmiştir. Federasyon bütçesinde meydana gelebilecek değişiklikler nedeniyle bu ibare gerekli görülmüştür.Madde bu değişiklikle beraber kabul edilmiştir.

Tasarının 10 uncu maddesi 11 inci olarak kabul edilmiştir.

Tasarının 11 inci maddesi 12 nci madde olarak görüşülmüştür. Bu madde ile 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine eklenmesi öngörülen "Millî Müsabakalarda protokol tribünü Federasyon tarafından düzenlenir." fıkrasının bu maddeden çıkarılarak 28 inci maddeye eklenmesi kabul edilmiştir. İçerik olarak bu fıkranın 28 inci maddede yer alması Komisyonumuzca uygun görülmüştür.

Tasarının para cezasıyla ilgili 12 nci maddesi Komisyonumuzca 13 üncü madde olarak kabul edilmiştir.

Çerçeve 12 nci madde görüşmelerinde kabul edilen önerge doğrultusunda, 3813 sayılı Kanunun 28 inci maddesinde değişiklik içeren bir önergenin kabulüyle Tasarıya yeni çerçeve 14 üncü madde eklenmiştir.

Tasarının, Futbol müsabakalarının yayınlanması, yayınların düzenlenmesi ve programlanmasını düzenleyen çerçeve 13 üncü maddesi teselsül nedeniyle çerçeve 15 inci madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 14 üncü maddesi 16 ncı madde olarak görüşülmüş ve madde üzerinde verilen bir önergenin kabulü ile yaş sınırını belirleyen "b" bendi metinden çıkarılmış, diğer bentler teselsül ettirilmiştir. Bu şekilde gençlere ve tecrübelilere konulan engellerin kaldırılması yararlı görülmüştür.

Tasarının 3813 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (h) ve (ı) bentlerinin yürürlükten kaldırılmasını öngören çerçeve 15 inci maddesi Komisyonumuzca 17 nci madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 16 ncı maddesi 18 inci madde olarak görüşülmüş ve madde ile 3813 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen "geçici madde 5" Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Verilen bir önergenin kabulü ile Tasarıya "Geçici madde 6" eklenmiştir. Buna göre bu Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesinde öngörülen bir aylık süre ilk Genel Kurul toplantısında uygulanmayacaktır. Kanunun yürürlük tarihi ile Genel Kurulun toplanması arasındaki sürenin kısalığı nedeniyle bu geçici madde getirilmiştir.

Tasarının yürürlüğü düzenleyen 17 nci maddesi 19, yürütmeyi düzenleyen 18 inci maddesi 20 nci madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Tayyar Altıkulaç

Hacı Biner

Recep Garip

 

İstanbul

Van

Adana

 

Üye

Üye

Üye

 

Zekeriya Akıncı

Mehmet Tomanbay

Mustafa Gazalcı

 

Ankara

Ankara

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Ömer Özyılmaz

Temel Yılmaz

Muharrem Karslı

 

Erzurum

Gümüşhane

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Berhan Şimşek

Mehmet Sayım Tekelioğlu

Avni Doğan

 

İstanbul

İzmir

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Özcan

İlyas Çakır

Osman Kılıç

 

Mersin

Rize

Sivas

 

 

Üye

 

 

 

Mehmet Çiçek

 

 

 

Yozgat

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 5. - Genel Kurul, çağrı tarihinde, aşağıdaki üyelerden oluşur:

a) Türkiye profesyonel futbol en üst ligindeki kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek dörder temsilci.

b) Türkiye Profesyonel İkinci Ligi (A) kategorisindeki kulüplerin başkanları ile ilk on sırada yer alan kulüplerden birer temsilci.

c) Türkiye Profesyonel İkinci Ligi (A) kategorisi dışında kalan diğer gruplardaki ilk üç sırada yer alan kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek birer temsilci.

d) Türkiye Profesyonel Üçüncü Liginde her gruptan ilk üç sırada olan kulüplerin başkanları.

e) Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığını asaleten altı aydan fazla yapmış olanlar.

f) Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek üç temsilci.

g) FIFA ve UEFA'nın icra kurullarında fiilen görev yapanlar ile komisyonlarında en az beş yıl görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve büyükler kategorisinde olimpiyat, dünya şampiyonalarında çeyrek final, Avrupa şampiyonaları ile dünya kupalarında yarı finallerden birini yönetmiş faal olmayan hakemler.

h) Bünyesinde futbol dalı bulunan federasyonların başkanları.

ı) (A) Millî Takım teknik direktörlüğünü en az altı ay yapmış olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları.

i) En az yetmiş beş defa (A) Millî olmuş ve Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce faal sporculuğu bırakmış olanlar.

j) Profesyonel Futbolcular Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.

k) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Genel Başkanı ile Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek dört temsilci.

l) Türkiye Futbol Adamları Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.

m) Türkiye Futbol Antrenörleri Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.

n) Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek FİFA kokartlı ve Genel Kurul tarihinde faal olmayan hakemler arasından üç temsilci.

o) Türkiye profesyonel futbol en üst liginde şampiyon olan kulüplerden her biri için ilave iki temsilci.

Birinci fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen profesyonel liglerdeki kulüplerin puan ve averajlarının eşitliği halinde; grup sırasının tespitinde, UEFA kriterleri de dikkate alınarak, kulüpler, Genel Kurul temsilcilerini Federasyon gözetiminde ve kendi aralarında çekecekleri kur'a ile belirler. Takımların maç sayılarında eşitsizlik bulunması halinde ise o ligdeki puan sıralaması dikkate alınarak hangi kulübün Genel Kurulda temsil edileceğini belirlemeye Federasyon yetkilidir.

Türkiye liglerinde statü değişiklikleri yapılması veya liglerdeki takım sayılarında azalma veya artış olması nedeniyle yeniden oluşturulacak lige dahil takımların temsilci sayısını, Genel Kurulda temsil edilen liglerin üye sayısının yüzde onunu geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere, artırmaya veya azaltmaya Federasyon yetkilidir.

Genel Kurul dört yılda bir futbol liglerinin tescili tarihinden itibaren en geç kırkbeş gün içinde, Malî Genel Kurul ise her yıl haziran ayında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği tarihte olağan olarak toplanır. Toplantının gündemi ve tarihi en az onbeş gün önceden günlük ulusal iki gazetede ilan edilir ve Federasyonca, Genel Kurul üyelerine yazılı olarak bildirilir. Genel Kurul gerektiğinde, toplam üye sayısının yüzde kırkının noter kanalıyla yazılı müracaatı, Federasyon Yönetim Kurulunun kararı veya spordan sorumlu Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü toplanır. Genel Kurulun olağanüstü toplantıya çağrılması halinde, çağrıda bulunanlar gündeme esas olacak toplantı sebebini de bildirmek zorundadırlar.

Olağan ve olağanüstü toplantının yapılabilmesi için üye tam sayısının yarısından fazlasının katılımı gerekir. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantı ertesi gün üye tam sayısının üçte biri ile yapılır. İkinci toplantıda da çoğunluk sağlanamadığı takdirde üçüncü toplantı bir hafta sonra çoğunluk aranmaksızın yapılır. Kararlar toplantıda hazır bulunan üyelerin yarısından fazlasının oyu ile alınır.

Olağan veya olağanüstü toplantıda Federasyon Başkanı, Yönetim Kurulu ve diğer kurulların seçimi yenilenebilir.

Genel Kurulda birden fazla oy hakkı bulunan üyeler ancak bir oy kullanabilirler. Vekaleten oy kullanılamaz.

Federasyonda ücretli veya sözleşmeli statü ile görev yapanlar, Genel Kurul üyesi olamazlar."

MADDE 2. - 3813 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Başkanı, Yönetim Kurulunun ondört üyesini, Tahkim, Merkez Hakem ve Denetleme kurullarını seçmek,"

MADDE 3. - 3813 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Başkanın görev süresi dört yıldır. Başkanın seçimi, Genel Kurulda Yönetim Kurulunun ondört üyesinin seçiminden önce yapılır. Genel Kurulda Başkan adayı olabilmek için Genel Kurul üyelerinin beşte birinin yazılı teklifi gerekir. Başkanın yokluğunda görevlerini, Başkanın belirleyeceği başkanvekili yürütür. Başkan Genel Kurula katılan üyelerin oyçokluğu ile seçilir. Başkan en fazla üst üste iki dönem seçilebilir."

MADDE 4. - 3813 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Yönetim Kurulu; Federasyon Başkanı ile Genel Kurulun seçeceği ondört üye olmak üzere onbeş üyeden teşekkül eder."

MADDE 5. - 3813 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (a) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye (ö) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiştir.

"a) Futbol takımlarını kayıt ve tescil etmek, bunları liglere ve gruplara ayırmak, liglerin isimlerini belirlemek, ligleri düzenlemek, uygulanacak terfi ve tenzil statüsünü belirlemek,"

"f) Federasyonun merkez, taşra ve yurt dışı görevlerinde çalışan personelin ücretleri ile sosyal haklarını ve gerekli görülen federasyon kurullarının huzur haklarını, tazminatlarını, yolculuk ve ikamet giderlerini ve yolluklarını tespit etmek,"

"p) İki Başkanvekilini belirlemek,

r) Ulusal ve uluslararası kuralların ve her türlü talimatın uygulanmasını sağlamak,

s) Ülkemizde mevcut ise; akredite belgesine sahip olan Doping Kontrol Merkezinde, sporcuların anti doping kontrollerini yaptırmak, dopingli çıkan futbolcularla ilgili ulusal ve uluslararası kurulların kararlarını uygulamak,

t) Yönetim Kurulunca her yıl belirlenecek limiti aşan harcamalar için, Başkan ile birlikte bir Yönetim Kurulu üyesine yetki vermek,

u) Sporda şiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldırmak."

MADDE 6. - 3813 sayılı Kanunun 12 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Denetleme Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları

Madde 12. - Denetleme Kurulu, Yönetim Kurulunca hazırlanan talimata uygun olarak Federasyonun malî işlemlerini Genel Kurul adına denetler. Her yıl hazırlayacağı yıllık denetleme raporunu Genel Kurulun onayına sunar.

Denetleme raporunda; gelir-gider tabloları, bilançolar ve yıllık faaliyetleri esas alan malî tablolar yer alır. Ayrıca kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılmadığı, harcamaların sportif faaliyetler için yapılıp yapılmadığı ve malî işlemlere ilişkin karar ve tasarrufların amaç ve programlarına uygun olup olmadığı hususlarına da yer verilir. Denetleme Kurulu, raporunu Genel Kurul üyelerine bir ay önceden gönderir."

MADDE 7. - 3813 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 13. - Tahkim Kurulu, beş asıl, beş yedek hukukçu üyeden oluşur. Tahkim Kurulu üyeleri dört yıl görev yapmak üzere Federasyon Genel Kurulunca seçilirler. İki asıl ve iki yedek üyesi üniversitelerin hukuk fakülteleri ile spor yüksek okullarında görev yapan öğretim üyeleri arasından seçilir.

Üyeler kendi aralarından bir Başkan seçerler.

Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi görevlendirilemez.

Kurul beş üyenin katılımı ile toplanır, kararlar oy çokluğu ile alınır. Asıl üyenin katılmadığı toplantıya yedek üye iştirak eder. Tahkim Kurulunun kararları kesindir."

MADDE 8. - 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 15. - Merkez Hakem Kurulu Genel Kurulca seçilir ve biri Başkan olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur. Üyelerin yedisi faal olmayan hakemlerden, ikisi ise spor alanında en az on yıl meslekî deneyimi olan kariyer sahibi kişiler arasından belirlenir.

Bu seçimde Merkez Hakem Kurulu üyeleri aday listesinde Merkez Hakem Kurulu Başkanının kim olacağı ayrıca gösterilir.

Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi seçilemez."

MADDE 9. - 3813 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Federasyonun bütçesinden yüzde iki oranında Merkez Hakem Kuruluna verilecek pay bu Kurulun bütçesini oluşturur. Bütçe Genel Kurulda ibra edilir. Merkez Hakem Kurulunun bütçesi Yönetim Kurulunca belirlenecek esaslar dahilinde kullanılır."

MADDE 10. - 3813 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"e) Sponsorluk gelirleri,"

MADDE 11. - 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

"Millî müsabakalarda protokol tribünü Federasyon tarafından düzenlenir.

Türkiye futbol liglerinin isim haklarından elde edilen gelirlerin yüzde otuz beşi üçüncü lig, yüzde yirmi beşi ikinci lig kulüplerine eşit olarak dağıtılır. Kalan yüzde kırklık kısım ise Federasyon payı kesildikten sonra en üst lige katılan kulüplere yine eşit olarak dağıtılır."

MADDE 12. - 3813 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Uygulanacak para cezası, beşyüz milyar lirayı geçemez, bu miktar her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılır."

MADDE 13. - 3813 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 29. - Futbol müsabakalarının televizyon, radyo ve her türlü teknik cihaz ve benzeri araçlarla yayınlanmasına, yayınların düzenlenmesine ve programlanmasına münhasıran Federasyon Yönetim Kurulu yetkilidir. Millî müsabakalar şifreli yayınlanamaz."

MADDE 14. - 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.

"Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilme şartları

EK MADDE 1. - Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aşağıdaki şartlar aranır.

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) Otuz yaşından küçük, altmışbeş yaşından büyük olmamak,

c) Seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde, bir defada bir yıl ve toplam iki yıl hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış olmak,

d) Vergi ve sigorta borcu bulunmamak,

e) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ve organize suçlardan, zimmet, nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, emniyeti suiistimal, hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hüküm giymemiş olmak."

MADDE 15. - 3813 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (h) ve (ı) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 16. - 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 5. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce en az kırk defa (A) Millî olmuş ve faal futbolculuğu bırakmış olanlar Türkiye Futbol Federasyonunun Genel Kurul üyesi olurlar."

 

MADDE 17. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 18. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR  KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.

"İdarî birimlerin görev yerleri Yönetim Kurulunca belirlenir."

MADDE 2. - 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 5. - Genel Kurul, çağrı tarihinde, aşağıdaki üyelerden oluşur:

a) Türkiye profesyonel futbol en üst ligindeki kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek dörder temsilci.

b) Türkiye Profesyonel İkinci Ligi (A) kategorisindeki kulüplerin başkanları ile ilk on sırada yer alan kulüplerden birer temsilci.

c) Türkiye Profesyonel İkinci Ligi (A) kategorisi dışında kalan diğer gruplardaki ilk üç sırada yer alan kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek birer temsilci.

d) Türkiye Profesyonel Üçüncü Liginde her gruptan ilk üç sırada olan kulüplerin başkanları.

e) Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığını asaleten altı aydan fazla yapmış olanlar.

f) Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek üç temsilci.

g) FIFA ve UEFA'nın icra kurullarında fiilen görev yapanlar ile komisyonlarında en az beş yıl görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve büyükler kategorisinde olimpiyat, dünya, kıta futbol federasyonları şampiyonaları finalleri ile Avrupa şampiyonalarının en az yarı finallerinde maç yönetmiş faal olmayan hakemler.

h) Bünyesinde futbol dalı bulunan federasyonların başkanları.

ı) (A) Millî Takım teknik direktörlüğünü en az altı ay yapmış olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları.

i) En az yetmiş beş defa (A) Millî olmuş ve Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce faal sporculuğu bırakmış olanlar.

j) Profesyonel Futbolcular Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.

k) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Genel Başkanı ile Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek dört temsilci.

l) Türkiye Futbol Adamları Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.

m) Türkiye Futbol Antrenörleri Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.

n) Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek FIFA kokartlı ve Genel Kurul tarihinde faal olmayan hakemler arasından üç temsilci.

o) Türkiye profesyonel futbol en üst liginde şampiyon olan kulüplerden her biri için ilave iki temsilci.

Birinci fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen profesyonel liglerdeki kulüplerin puan ve averajlarının eşitliği halinde; grup sırasının tespitinde, UEFA kriterleri de dikkate alınarak, kulüpler, Genel Kurul temsilcilerini Federasyon gözetiminde ve kendi aralarında çekecekleri kur'a ile belirler. Takımların maç sayılarında eşitsizlik bulunması halinde ise o ligdeki puan sıralaması dikkate alınarak hangi kulübün Genel Kurulda temsil edileceğini belirlemeye Federasyon yetkilidir.

Türkiye liglerinde statü değişiklikleri yapılması veya liglerdeki takım sayılarında azalma veya artış olması nedeniyle yeniden oluşturulacak lige dahil takımların temsilci sayısını, Genel Kurulda temsil edilen liglerin üye sayısının yüzde onunu geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere, artırmaya veya azaltmaya Federasyon yetkilidir.

Genel Kurul dört yılda bir futbol liglerinin tescili tarihinden itibaren en geç kırkbeş gün içinde, Mali Genel Kurul ise her yıl haziran ayında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği tarihte olağan olarak toplanır. Toplantının gündemi ve tarihi en az onbeş gün önceden günlük ulusal iki gazetede ilan edilir ve Federasyonca, Genel Kurul üyelerine yazılı olarak bildirilir. Genel Kurul gerektiğinde, toplam üye sayısının yüzde kırkının noter kanalıyla yazılı müracaatı, Federasyon Yönetim Kurulunun kararı veya spordan sorumlu Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü toplanır. Genel Kurulun olağanüstü toplantıya çağrılması halinde, çağrıda bulunanlar gündeme esas olacak toplantı sebebini de bildirmek zorundadırlar.

Olağan ve olağanüstü toplantının yapılabilmesi için üye tam sayısının yarısından fazlasının katılımı gerekir. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantı ertesi gün üye tam sayısının üçte biri ile yapılır. İkinci toplantıda da çoğunluk sağlanamadığı takdirde üçüncü toplantı bir hafta sonra çoğunluk aranmaksızın yapılır. Kararlar toplantıda hazır bulunan üyelerin yarısından fazlasının oyu ile alınır.

Olağan veya olağanüstü toplantıda Federasyon Başkanı, Yönetim Kurulu ve diğer kurulların seçimi yenilenebilir.

Genel Kurulda birden fazla oy hakkı bulunan üyeler ancak bir oy kullanabilirler. Vekaleten oy kullanılamaz.

Federasyonda ücretli veya sözleşmeli statü ile görev yapanlar, Genel Kurul üyesi olamazlar."

MADDE 3. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca 3 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca 6 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. - 3813 sayılı Kanunun 12 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Denetleme Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları

Madde 12. - Denetleme Kurulu, Genel Kurulca onaylanan talimata uygun olarak Federasyonun malî işlemlerini Genel Kurul adına denetler. Her yıl hazırlayacağı yıllık denetleme raporunu Genel Kurulun onayına sunar.

Denetleme raporunda; gelir-gider tabloları, bilançolar ve yıllık faaliyetleri esas alan malî tablolar yer alır. Ayrıca kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılmadığı, harcamaların sportif faaliyetler için yapılıp yapılmadığı ve malî işlemlere ilişkin karar ve tasarrufların amaç ve programlarına uygun olup olmadığı hususlarına da yer verilir. Denetleme Kurulu, raporunu Genel Kurul üyelerine bir ay önceden gönderir."

MADDE 8. - 3813 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 13. - Tahkim Kurulu, iki asıl ve iki yedek üyesi üniversitelerin hukuk fakülteleri veya spor yüksekokullarında görev yapan öğretim üyelerinden olmak üzere beş asıl, beş yedek hukukçu üyeden oluşur. Tahkim Kurulu üyeleri dört yıl görev yapmak üzere Federasyon Genel Kurulunca seçilirler.

Üyeler kendi aralarından bir Başkan seçerler.

Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi görevlendirilemez.

Kurul beş üyenin katılımı ile toplanır, kararlar oy çokluğu ile alınır. Asıl üyenin katılmadığı toplantıya yedek üye iştirak eder. Tahkim Kurulunun kararları kesindir."

MADDE 9. - 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 15. - Merkez Hakem Kurulu Genel Kurulca seçilir ve biri Başkan olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur. Aynı sayıda ve aynı nitelikte yedek üye seçilir. Üyelerin yedisi faal olmayan hakemlerden, ikisi ise spor alanında en az on yıl mesleki deneyimi olan kişiler arasından belirlenir.

Bu seçimde Merkez Hakem Kurulu üyeleri aday listesinde Merkez Hakem Kurulu Başkanının kim olacağı ayrıca gösterilir.

Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi seçilemez."

MADDE 10. - 3813 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Federasyonun bütçesinden en az yüzde iki oranında Merkez Hakem Kuruluna verilecek pay bu Kurulun bütçesini oluşturur. Bütçe Genel Kurulda ibra edilir. Merkez Hakem Kurulunun bütçesi Yönetim Kurulunca belirlenecek esaslar dahilinde kullanılır."

MADDE 11. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca 11 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 12. - 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Türkiye futbol liglerinin isim haklarından elde edilen gelirlerin yüzde otuz beşi üçüncü lig, yüzde yirmi beşi ikinci lig kulüplerine eşit olarak dağıtılır. Kalan yüzde kırklık kısım ise Federasyon payı kesildikten sonra en üst lige katılan kulüplere yine eşit olarak dağıtılır."

MADDE 13. - Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca 13 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 14. - 3813 sayılı Kanunun 28 inci maddesine aşağıdaki fıkra ikinci fıkra olarak eklenmiştir.

"Millî müsabakalarda protokol tribünü Federasyon tarafından düzenlenir."

MADDE 15. - Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca 15 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 16. - 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.

"Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilme şartları

Ek Madde 1. - Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aşağıdaki şartlar aranır.

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) Seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde, bir defada bir yıl ve toplam iki yıl hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış olmak,

c) Vergi ve sigorta borcu bulunmamak,

d) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ve organize suçlardan , zimmet, nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, emniyeti suiistimal, hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hüküm giymemiş olmak."

MADDE 17. - Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca 17 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 18. - 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 5. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce en az kırk defa (A) Millî olmuş ve faal futbolculuğu bırakmış olanlar Türkiye Futbol Federasyonunun Genel Kurul üyesi olurlar."

"GEÇİCİ MADDE 6. - Bu Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesinde öngörülen bir aylık süre ilk Genel Kurul toplantısı için uygulanmaz.

MADDE 19. - Tasarının 17 nci maddesi Komisyonumuzca 19 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 20. - Tasarının 18 inci maddesi Komisyonumuzca 20 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

B. Atalay

A. Babacan

B. Atalay

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

K. Unakıtan

M. H. Güler

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe