Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S.
Sayısı : 454)
Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/806)
T.C.
Başbakanlık 12.5.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-322/2255
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.5.2004 tarihinde
kararlaştırılan “Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Spor ve özellikle futbol
faaliyetleri günümüzde geniş kitleleri etkileyen, uluslararası ilişkileri
geliştirerek dünya barışına katkıda bulunan evrensel bir faaliyet alanıdır.
Dünya genelinde ve ülkemizde hızlı bir değişim süreci yaşanmaktadır. İnsan
haklarına verilen değerle birlikte sanat ve spor bugün toplumların aynası
olarak kabul edilmektedir. Bedenen ve ruhen iyi yetişmiş genç bir nüfus
ülkemizin her alanda rekabet gücünü artıracaktır.
Sporun tarihi gelişimi
sonucu ortaya çıkan profesyonel spor, sadece zevk için boş zamanları
değerlendirme faaliyeti olma dışında kazanç elde etme amacı güdülen bir uğraş
haline gelmiştir. Sanayileşme ve kentleşme süreci, sporun meslek olarak
seçilmesini gündeme getirmiş, bu gelişme sonucunda da sporun bilimsel
yöntemlerle incelenmesi ve yazılı hukuk kuralları ile düzenlenmesi gereksinimini
ortaya çıkarmıştır.
Spor mevzuatı, temel
hukuk ilkelerine uygun olarak bütün ülkelerin iç hukuklarına etki edecek
biçimde uluslararası niteliktedir. Uluslararası spor örgütlerine üye olan
ülkeler bu kuruluşların benimsediği ilkelere ve talimatlara uyacaklarını
peşinen kabul etmişlerdir.
Ülkemizde profesyonel
futbol faaliyetleri 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun uyarınca kurulmuş bulunan Türkiye Futbol Federasyonu tarafından
yürütülmektedir. Kanunun 1 inci maddesine göre futbol faaliyetleri millî ve
milletlerarası kurallara göre yürütülür, teşkilâtlandırılır ve geliştirilir.
Futbolun sürekli
gelişmesi ve uluslararası niteliği nedeniyle süratle değişen şartlara uyumun
sağlanabilmesi için anılan Kanunda değişiklikler yapılması zorunlu hale
gelmiştir.
Tasarı ile; futbolla
ilgili kişi ve kuruluşların Genel Kurulda yeterli ve etkin bir şekilde temsili
sağlanarak, Genel Kurul üye sayısı artırılmış, sporda gelişmiş ülkelerde olduğu
gibi ülkemizde de futbolun alt yapısını oluşturan spor kulüplerinin üye
sayıları ile spor ürününün asıl sahibi olan spor kulüplerinin oy oranı %
42'den, % 72'ye çıkarılarak Genel Kuruldaki temsil oranları yükseltilmiştir.
Genel Kurul tarafından
seçilen Tahkim Kurulu üyelerinin bir kısmının hukuk fakülteleri ile spor yüksek
okullarında görev yapan öğretim üyeleri arasından seçilmesi esası öngörülerek,
mesleğinde ihtisas sahibi kişilerin Tahkim Kurulunda görev yapmaları
sağlanmıştır.
Kanunun mevcut halinde
Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aranacak şartlar
düzenlenmemiştir. Kanundaki bu boşluk doldurularak Kanuna bir madde ilave
edilmiş, böylece Federasyon faaliyetlerini yürütmeye talip kişilerin; vergi ve
sigorta borçlarının olmaması, seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde
Kanunda belirlenen hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış ve Türk Ceza
Kanununda öngörülen yüz kızartıcı suçlar ile Devlet aleyhine olan suçları
işlemeyenlerden seçilmeleri sağlanmıştır.
Başkan vekilleri ile
Yönetim Kurulunun bir kısım üyelerini belirleme yetkisi Başkandan alınarak,
Genel Kurul ile Yönetim Kuruluna verilmiş ve bu Kurulların etkinliği
artırılmıştır.
Mevcut düzenlemede
Federasyon Başkanı tarafından seçilen Merkez Hakem Kurulu Başkanı ve
üyelerinin, Genel Kurul tarafından seçilmeleri ve ayrı bütçelerinin olması
öngörülerek Başkana bağımlılığı engellenmiş ve kamuoyunda bu Kurul ve
hakemlerle ilgili tartışmaların önüne geçilmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
futbolla ilgili kişi ve kuruluşların Genel Kurulda yeterli ve etkin bir şekilde
temsili sağlanmış, Genel Kurul üye sayısı artırılmıştır. Buna göre Türkiye'de
futbolun alt yapısını oluşturan spor kulüplerinin üye sayıları artırılarak
Genel Kuruldaki temsil oranları yükseltilmiştir.
Türkiye profesyonel futbol
en üst ligindeki kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek
dörder temsilci, İkinci Lig (A) kategorisindeki kulüplerin başkanları ile ilk
on sırada yer alan kulüplerden birer temsilci, İkinci Lig (A) kategorisi
dışında kalan diğer gruplardaki ilk üç sırada yer alan kulüplerin başkanları
ile yönetim kurullarınca belirlenecek birer temsilci, Üçüncü Ligde her gruptan
ilk üç sırada olan kulüplerin başkanları, Türkiye Futbol Federasyonu
Başkanlığını asaleten altı aydan fazla yapanlar, Türkiye Millî Olimpiyat
Komitesi Başkanı ve Yönetim Kurulunca belirlenecek üç temsilci, FIFA ve
UEFA'nın icra kurullarında görev yapanlar ile komisyonlarında en az beş yıl
görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve büyükler kategorisinde
olimpiyat, dünya şampiyonalarında çeyrek final, Avrupa şampiyonaları ile dünya
kupalarında yarı finallerden birini yönetmiş faal olmayan hakemler, bünyesinde
futbol dalı bulunan federasyonların başkanları, (A) Millî Takım teknik
direktörlüğünü en az altı ay yapmış olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, en
az yetmiş beş defa (A) Millî olmuş ve Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce
faal sporculuğu bırakmış olanlar, Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu
Genel Başkanı ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek dört temsilci, Türkiye
Futbol Adamları Derneği, Profesyonel Futbolcular Derneği ile Türkiye Futbol
Antrenörleri Derneği başkanları ve Yönetim Kurullarınca belirlenecek birer
temsilci, Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği Yönetim Kurulu
tarafından belirlenecek FİFA kokartlı ve Genel Kurul tarihinde faal olmayan
hakemleri temsilen üç kişinin katılımı ile Genel Kurulun oluşacağı düzenlenmiş
ve ayrıca en üst ligde şampiyon olmuş takımlara ilave iki temsilci bulundurma
hakkı verilmiştir.
Genel Kurulun dört yılda
bir futbol liglerinin tescili tarihinden itibaren en geç kırkbeş gün içinde,
Malî Genel Kurulun ise her yıl Haziran ayında Yönetim Kurulunun belirleyeceği
tarihte yapılması öngörülmüştür.
Madde 2. - Madde ile;
Genel Kurul tarafından, Yönetim Kurulunun ondört üyesi ile Denetleme,Tahkim ve
Merkez Hakem kurulları üyelerinin seçilmesi öngörülmüştür.
Madde 3. - Madde ile;
yeni düzenleme ile yetki Yönetim Kuruluna bırakıldığından, başkanvekillerini
atama yetkisinin madde metninden çıkartılması düzenlenmiştir. Ayrıca Başkanın
üst üste en fazla iki dönem için seçilebileceği öngörülerek Federasyonda farklı
kişilerin Başkan olarak görev yapması sağlanmıştır.
Madde 4. - Madde ile;
Yönetim Kurulunun oluşumu yeniden belirlenerek, Federasyon Başkanı ile Genel
Kurulun seçeceği ondört üye olmak üzere onbeş üyeden teşekkül edeceği
düzenlenmiştir.
Madde 5. - Madde ile; 10
uncu maddenin (a) bendinde yapılan değişiklikle Yönetim Kurulunun görevleri
kapsamına liglerin isimlerini belirleme hususu eklenmiştir.
10 uncu maddenin (f)
bendinde yapılan değişiklikle, Federasyonda görev yapan personelin sosyal ve
mali haklarının tespiti görevi ile gerek görülen hallerde kurullarda görev
yapan üyelere huzur hakkı verilmesi düzenlenmiştir. Başkanvekilleri, Yönetim
Kurulunun bir üyesi ile Merkez Hakem Kurulunun üç üyesinin ücretleri ve sosyal
haklarını tespit etme görevi madde metninden çıkarılmıştır. Böylece kurullarda
görev yapan üyelere huzur hakkı verilip verilmemesi, verilecekse kimlere ve ne
miktarda verileceği hususunda Yönetim Kuruluna takdir yetkisi verilmiştir.
Ayrıca Yönetim Kuruluna;
iki başkanvekilini belirlemek, ulusal ve uluslararası kuralların ve her türlü
talimatın uygulanmasını sağlamak, ülkemizde mevcut ise; akredite belgesine
sahip olan Doping Kontrol Merkezinde, sporcuların anti doping kontrollerini
yaptırmak, dopingli çıkan futbolcularla ilgili ulusal ve uluslararası
kurulların kararlarını uygulamak, Yönetim Kurulunca her yıl belirlenecek limiti
aşan harcamalar için, Başkan ile birlikte bir Yönetim Kurulu üyesine yetki
vermek, sporda şiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldırmak
görevleri verilmiştir.
Madde 6. - Madde ile;
Denetleme Kurulunun görevleri yeniden düzenlenmiş, yetki ve sorumlulukları
belirli hale getirilerek denetimin etkinliği artırılmıştır.
Denetleme Kurulunun,
Yönetim Kurulunca hazırlanan talimata uygun olarak Federasyonun mali
işlemlerini Genel Kurul adına denetleyeceği, her yıl hazırlayacağı yıllık
denetleme raporunu Genel Kurulun onayına sunacağı ve raporunu Genel Kurul
delegelerine bir ay önceden göndereceği esası getirilerek, üyelerin
Federasyonun iş ve işlemleri hakkında bilgilendirmeleri sağlanmıştır.
Madde 7. - Madde ile;
ihtisas sahibi kişilerin Tahkim Kurulunda görev alması sağlanmıştır.
Madde 8. - Madde ile;
kamuoyunda Merkez Hakem Kurulu ve hakemler ile ilgili tartışmaların önüne
geçilmesi amacıyla, mevcut düzenlemede Federasyon Başkanı tarafından seçilen
Merkez Hakem Kurulu üyelerinin, Genel Kurul tarafından seçilmeleri
öngörülmüştür.
Madde 9. - Madde ile;
Merkez Hakem Kurulunun daha bağımsız çalışması amacıyla, Kurula ayrı bütçe
verilerek bu bütçenin Genel Kurulda ibra edilmesi ve Yönetim Kurulunca
belirlenecek esaslar dahilinde kullanılması düzenlenmiştir.
Madde 10. - Madde ile;
Federasyonun gelirleri arasına sponsorluk gelirleri de eklenerek, 3289 sayılı
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanuna
4.3.2004 tarihli ve 5105 sayılı Kanun ile eklenen ek 9 uncu madde hükmü ile
paralellik sağlanmıştır.
Madde 11. - Madde ile;
uluslararası kurallar esas alınarak millî müsabakalarda protokol tribününü
düzenleme yetkisi Federasyona verilmiş, isim haklarından gelir elde edilmesi ve
bu gelirin dağıtımında İkinci ve Üçüncü Liglere öncelik verilmesi
amaçlanmıştır.
Madde 12. - Madde ile;
para cezası üst sınırı günün şartlarına uygun hale getirilmiş ve bu üst sınırın
her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme
oranında artırılması öngörülmüştür.
Madde 13. - Madde ile;
gelişen teknolojik gelişmelere göre millî müsabakaların yayını konusunda
düzenleme yapılmıştır.
Madde 14. - Madde ile;
Kanunun mevcut halinde Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için
aranacak şartlar düzenlenmediğinden, Kanundaki bu boşluk doldurularak Kanuna
bir madde ilave edilmiştir. Böylece Federasyon faaliyetlerini yürütmeye talip
olan kişilerin; vergi ve sigorta borçlarının olmaması, seçim tarihinden önceki
beş yıl içerisinde Kanunda belirlenen hak mahrumiyeti cezası ile
cezalandırılmamış ve Türk Ceza Kanununda öngörülen yüz kızartıcı suçlar ile
Devlet aleyhine olan suçları işlemeyenlerden seçilmeleri sağlanmıştır.
Madde 15. - Madde ile;
Başkanın görevleri arasında yer alan Yönetim Kurulunun başkanvekilleri dahil üç
üyesi ile Merkez Hakem Kurulunun üyelerini belirleme görevleri Kanunda yapılan
düzenlemeyle Yönetim Kurulu ile Genel Kurula verildiğinden, 8 inci maddenin (h)
ve (ı) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Madde 16. - Madde ile,
Türk futboluna emeği geçmiş, kırk ve kırktan fazla (A) Millî olmuş ve faal
futbolu bırakmış olanların Genel Kurul üyesi olması sağlanmıştır.
Madde 17. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 18. - Yürütme
maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik
ve Spor Komisyonu 18.5.2004
Esas No. : 1/806
Karar No. : 29
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 12.5.2004 tarihinde esas
komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna gönderilen
"Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" (1/806), Komisyonumuzun 18.5.2004 tarihli
toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza Devlet Bakanı ve Başbakan
Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, Futbol Federasyonu Başkanı Sayın Haluk
Ulusoy, Kulüpler Birliği Başkanı Sayın Cemal Aydın, Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğü ile Maliye Bakanlığı yetkilileri katılmışlardır.
Ülkemizde profesyonel futbol
faaliyetlerinin yürütülmesini düzenleyen 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun, futbolun sürekli gelişmesi ve
uluslararası niteliği nedeniyle hızla değişen şartlara uyumunun sağlanabilmesi
amacıyla bu Tasarının hazırlandığı, gerekçesinde ifade edilmektedir.
Tasarıyla,
- Genel Kurul üye sayısı artırılmakta;
futbol alt yapısını oluşturan spor kulüplerinin üye sayıları artırılmak
suretiyle Genel Kuruldaki temsil oranları yükseltilmekte, bunun yanı sıra
futbolla ilgili diğer kişi ve kurumların Genel Kurulda yeterli ve etkin şekilde
temsilini sağlayıcı düzenlemeler getirilmekte,
- Yönetim Kurulunun ondört üyesi ile
Denetleme, Tahkim ve Merkez Hakem kurulları üyelerini Genel Kurul'un seçmesi
esası öngörülmekte,
- Federasyon Başkanının üst üste en fazla
iki dönem için seçilebilmesi hükme bağlanmakta,
- Yönetim Kurulunun oluşumu yeniden
belirlenmekte,
- Yönetim Kurulunun görevleri arasına
liglerin isimlerini belirleme, iki başkanvekilini seçme, dopingle ilgili
uygulamaları yapma, sporda şiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri alma ve
aldırma görevleri eklenmekte, Federasyonda görev yapan personelin sosyal ve
mali haklarının tespiti, huzur hakkı ile ilgili düzenlemeler yapılmakta,
- Denetleme Kurulunun görevleri yeniden
düzenlenmekte,
- Tahkim Kurulunda ihtisas sahibi
kişilerin görev alması sağlanmakta,
- Merkez Hakem Kurulu üyelerinin, Genel
Kurulca seçilmeleri öngörülmekte,
- Merkez Hakem Kuruluna ayrı bütçe
verilerek daha bağımsız çalışması amaçlanmakta,
- Sponsorluk gelirleri, Federasyonun
gelirleri arasına eklenmekte,
- Milli Müsabakalarda protokol tribününü
düzenleme yetkisi Federasyona verilmekte,
- Para cezaları günün şartlarına uygun
hale getirilmekte,
- Gelişen teknoloji doğrultusuna göre
Millî Müsabakaların yayını konusu yeniden düzenlenmekte,
- Federasyon Başkan ve Yönetim Kurulu
üyesi seçilebilmenin şartları belirlenmekte,
- 3813 sayılı Kanuna "Geçici Madde
5" eklenerek; Türk futboluna emeği geçmiş, kırk ve kırktan fazla (A) Millî
olmuş ve faal futbolu bırakmış olanların Genel Kurul üyesi olması sağlanmakta,
- Yapılan düzenlemeler nedeniyle
yürürlükten kaldırılması gereken hükümler düzenlenmektedir.
Öngörülen düzenlemelerle Federasyonda
Genel Kurul ve Yönetim Kurulunun etkinliği artırılmaktadır.
Tasarıyı sunuş konuşmasında Devlet Bakanı
ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, şu görüşleri ifade etmiştir:
- Türkiye’de özerk hale gelen ilk
Federasyon Futbol Federasyonudur. Federasyonun mali ve idari özerkliği futbolda
kalitenin artmasına yol açmıştır.
- UEFA kriterleri sürekli değişmekte ve
buna uyum sağlanması zorunlu olmaktadır.
- Tasarıyla Genel Kurulun delege sayısı
artırılmaktadır. Kulüplerin temsil oranı da artmaktadır. Genel Kurul delegesi
olabilecekler yeniden düzenlenmektedir.
- Genel Kurul, liglerin tescilinden
itibaren kırkbeş gün içinde yapılacaktır.
- Yönetim Kurulunun sayısı muhafaza
edilmekte, ancak Genel Kurulca seçilmesi esası getirilmektedir.
- Yönetim Kuruluna liglerin isimlerini
belirleme görevi getirilmiştir. İsim hakkından elde edilecek gelirlerle 2 ve 3
üncü lige yardımda bulunulacaktır.
- Denetleme Kurulu raporları bir ay
önceden Genel Kurul üyelerine gönderilecektir. Denetim raporunda nelerin yer
alacağına ayrıntılı olarak Kanunda yer verilmektedir.
- Tahkim Kurulunun yapısı
değiştirilmektedir.
- Amaç özerkliği güçlendirmek, sorunları
kendi içinde çözebilecek bir mekanizma oluşturmaktadır.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde
üyelerimiz şu görüşleri belirtmişlerdir:
- Futbol toplumda son derece önemlidir.
Uluslararası boyutu bulunmaktadır. Böyle bir alanın kendisini sürekli
yenilemesi uluslararası standartları yakalaması zorunludur. Tasarı, bu amaca
hizmet eder niteliktedir. Kanun tarafların ortak katkılarıyla hazırlanmıştır.
- Okullarımızda futbol son derece
önemlidir. Okulların, beden eğitimi öğretmenlerinin, spor akademilerindeki
hocaların Genel Kurulda temsili sağlanmalıdır.
- Futbol seyircisinin eğitilmesi,
sahalardaki istenmeyen olayların asgariye indirilmesi konusunda kulüplere
sorumluluk yüklenmelidir.
- Nüfusu oldukça genç olan ülkemizde
yıldız futbolcular mutlaka eğitilmelidir. Kulüpler futbol okullarıyla bunu
sağlamalıdır.
- Spor yapma özendirilmelidir. Toplum
kitle sporuna teşvik edilmelidir. Futbol bu amaçla kullanılabilmelidir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarıya yeni çerçeve 1 inci maddenin
eklenmesini içeren bir önerge kabul edilmiştir. 3813 sayılı Kanunun 1 inci
maddesinde değişiklik öngören bu teklifle, idari birimlerin görev yerleri
Yönetim Kurulunca belirlenecektir. Bunun amacı Federasyonun çalışmalarına
kolaylık sağlanmasıdır. Bu ilave nedeniyle diğer madde numaraları teselsül
ettirilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi 2 nci
madde olarak görüşülmüştür. Bu maddede verilen bir önergenin kabulü ile
başarılı hakemlerimizin Genel Kurula daha fazla katkısının sağlanması
amaçlanmıştır. Madde benimsenen bu önerge doğrultusunda kabul
edilmiştir.Tasarının çerçeve 2 nci maddesi 3, 3 üncü maddesi 4, 4 üncü maddesi
5, 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çerçeve 4
üncü medde ile ilgili olarak, sayın Bakan bir kişinin en fazla üst üste iki
dönem Başkan olarak seçileceğini, ara vererek bir daha seçilme imkanının
olmadığını ifade etmiştir.
Tasarının çerçeve 6 ncı maddesi 7 nci
madde olarak görüşülmüş; bu maddede verilen bir önergenin kabulü ile Denetleme
Kurulunun denetleme işlemlerini hangi usul ve esaslar üzerinden nasıl
yapacağına dair talimatın Genel Kurulca onaylanarak yürürlüğe girmesi
öngörülmüştür. Bu düzenleme çoğulculuk ve katılımcılık açısından uygun
görülmüştür. Madde, bu değişiklikle beraber kabul edilmiştir.
Tasarının Tahkim Kurulunu düzenleyen
çerçeve 7 nci maddesi Komisyonumuzca 8 inci madde olarak aynen kabul
edilmiştir.
Alınan redaksiyon yetkisi doğrultusunda
maddenin 1 inci fıkrası “Tahkim Kurulu iki asıl ve iki yedek üyesi
üniversitelerin hukuk fakülteleri veya spor yüksek okullarında görev yapan
öğretim üyelerinden olmak üzere beş asıl beş yedek hukukçu üyeden oluşur”
şeklinde değiştirilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesi 9 uncu madde
olarak görüşülmüş ve madde üzerinde verilen bir önergenin kabulü ile aynı
nitelik ve sayıda yedek üye seçilme imkânı getirilmiştir. “Kariyer sahibi”
ibaresi fazlalık teşkil etmesi nedeniyle metinden çıkarılmış; madde kabul
edilen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 9 uncu maddesi 10 uncu madde
olarak görüşülmüş ve madde üzerinde verilen bir önergenin kabulü ile; Merkez
Hakem Kuruluna verilecek pay için "en az" ibaresi eklenmiştir.
Federasyon bütçesinde meydana gelebilecek değişiklikler nedeniyle bu ibare
gerekli görülmüştür.Madde bu değişiklikle beraber kabul edilmiştir.
Tasarının 10 uncu maddesi 11 inci olarak
kabul edilmiştir.
Tasarının 11 inci maddesi 12 nci madde
olarak görüşülmüştür. Bu madde ile 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine
eklenmesi öngörülen "Millî Müsabakalarda protokol tribünü Federasyon
tarafından düzenlenir." fıkrasının bu maddeden çıkarılarak 28 inci maddeye
eklenmesi kabul edilmiştir. İçerik olarak bu fıkranın 28 inci maddede yer
alması Komisyonumuzca uygun görülmüştür.
Tasarının para cezasıyla ilgili 12 nci
maddesi Komisyonumuzca 13 üncü madde olarak kabul edilmiştir.
Çerçeve 12 nci madde görüşmelerinde kabul
edilen önerge doğrultusunda, 3813 sayılı Kanunun 28 inci maddesinde değişiklik
içeren bir önergenin kabulüyle Tasarıya yeni çerçeve 14 üncü madde eklenmiştir.
Tasarının, Futbol müsabakalarının
yayınlanması, yayınların düzenlenmesi ve programlanmasını düzenleyen çerçeve 13
üncü maddesi teselsül nedeniyle çerçeve 15 inci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 14 üncü maddesi 16 ncı
madde olarak görüşülmüş ve madde üzerinde verilen bir önergenin kabulü ile yaş
sınırını belirleyen "b" bendi metinden çıkarılmış, diğer bentler
teselsül ettirilmiştir. Bu şekilde gençlere ve tecrübelilere konulan engellerin
kaldırılması yararlı görülmüştür.
Tasarının 3813 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin (h) ve (ı) bentlerinin yürürlükten kaldırılmasını öngören çerçeve 15
inci maddesi Komisyonumuzca 17 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 16 ncı maddesi 18 inci
madde olarak görüşülmüş ve madde ile 3813 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen
"geçici madde 5" Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Verilen bir önergenin kabulü ile Tasarıya
"Geçici madde 6" eklenmiştir. Buna göre bu Kanunun 12 nci maddesinin
ikinci fıkrasının son cümlesinde öngörülen bir aylık süre ilk Genel Kurul
toplantısında uygulanmayacaktır. Kanunun yürürlük tarihi ile Genel Kurulun
toplanması arasındaki sürenin kısalığı nedeniyle bu geçici madde getirilmiştir.
Tasarının yürürlüğü düzenleyen 17 nci
maddesi 19, yürütmeyi düzenleyen 18 inci maddesi 20 nci madde olarak kabul
edilmiştir.
Tasarının tümü oya sunulmuş ve
Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Tayyar
Altıkulaç |
Hacı
Biner |
Recep
Garip |
|
|
İstanbul |
Van |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zekeriya
Akıncı |
Mehmet
Tomanbay |
Mustafa
Gazalcı |
|
|
Ankara |
Ankara |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer
Özyılmaz |
Temel
Yılmaz |
Muharrem
Karslı |
|
|
Erzurum |
Gümüşhane |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Berhan
Şimşek |
Mehmet
Sayım Tekelioğlu |
Avni
Doğan |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Özcan |
İlyas
Çakır |
Osman
Kılıç |
|
|
Mersin |
Rize |
Sivas |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet
Çiçek |
|
|
|
|
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 17.6.1992
tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 5. - Genel
Kurul, çağrı tarihinde, aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Türkiye profesyonel
futbol en üst ligindeki kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca
belirlenecek dörder temsilci.
b) Türkiye Profesyonel
İkinci Ligi (A) kategorisindeki kulüplerin başkanları ile ilk on sırada yer
alan kulüplerden birer temsilci.
c) Türkiye Profesyonel
İkinci Ligi (A) kategorisi dışında kalan diğer gruplardaki ilk üç sırada yer
alan kulüplerin başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek birer
temsilci.
d) Türkiye Profesyonel
Üçüncü Liginde her gruptan ilk üç sırada olan kulüplerin başkanları.
e) Türkiye Futbol
Federasyonu Başkanlığını asaleten altı aydan fazla yapmış olanlar.
f) Türkiye Millî
Olimpiyat Komitesi Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek üç temsilci.
g) FIFA ve UEFA'nın icra
kurullarında fiilen görev yapanlar ile komisyonlarında en az beş yıl görev
yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve büyükler kategorisinde olimpiyat,
dünya şampiyonalarında çeyrek final, Avrupa şampiyonaları ile dünya kupalarında
yarı finallerden birini yönetmiş faal olmayan hakemler.
h) Bünyesinde futbol dalı
bulunan federasyonların başkanları.
ı) (A) Millî Takım teknik
direktörlüğünü en az altı ay yapmış olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları.
i) En az yetmiş beş defa
(A) Millî olmuş ve Genel Kurul tarihinden en az altı ay önce faal sporculuğu
bırakmış olanlar.
j) Profesyonel
Futbolcular Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
k) Türkiye Amatör Spor
Kulüpleri Konfederasyonu Genel Başkanı ile Yönetim Kurulu tarafından
belirlenecek dört temsilci.
l) Türkiye Futbol
Adamları Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
m) Türkiye Futbol
Antrenörleri Derneği Başkanı ile Yönetim Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
n) Türkiye Faal Futbol
Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek FİFA
kokartlı ve Genel Kurul tarihinde faal olmayan hakemler arasından üç temsilci.
o) Türkiye profesyonel
futbol en üst liginde şampiyon olan kulüplerden her biri için ilave iki
temsilci.
Birinci fıkranın (b), (c)
ve (d) bentlerinde belirtilen profesyonel liglerdeki kulüplerin puan ve
averajlarının eşitliği halinde; grup sırasının tespitinde, UEFA kriterleri de
dikkate alınarak, kulüpler, Genel Kurul temsilcilerini Federasyon gözetiminde
ve kendi aralarında çekecekleri kur'a ile belirler. Takımların maç sayılarında
eşitsizlik bulunması halinde ise o ligdeki puan sıralaması dikkate alınarak
hangi kulübün Genel Kurulda temsil edileceğini belirlemeye Federasyon
yetkilidir.
Türkiye liglerinde statü
değişiklikleri yapılması veya liglerdeki takım sayılarında azalma veya artış
olması nedeniyle yeniden oluşturulacak lige dahil takımların temsilci sayısını,
Genel Kurulda temsil edilen liglerin üye sayısının yüzde onunu geçmemek ve bir
defaya mahsus olmak üzere, artırmaya veya azaltmaya Federasyon yetkilidir.
Genel Kurul dört yılda
bir futbol liglerinin tescili tarihinden itibaren en geç kırkbeş gün içinde,
Malî Genel Kurul ise her yıl haziran ayında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği
tarihte olağan olarak toplanır. Toplantının gündemi ve tarihi en az onbeş gün
önceden günlük ulusal iki gazetede ilan edilir ve Federasyonca, Genel Kurul
üyelerine yazılı olarak bildirilir. Genel Kurul gerektiğinde, toplam üye
sayısının yüzde kırkının noter kanalıyla yazılı müracaatı, Federasyon Yönetim
Kurulunun kararı veya spordan sorumlu Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü
toplanır. Genel Kurulun olağanüstü toplantıya çağrılması halinde, çağrıda
bulunanlar gündeme esas olacak toplantı sebebini de bildirmek zorundadırlar.
Olağan ve olağanüstü
toplantının yapılabilmesi için üye tam sayısının yarısından fazlasının katılımı
gerekir. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantı ertesi
gün üye tam sayısının üçte biri ile yapılır. İkinci toplantıda da çoğunluk
sağlanamadığı takdirde üçüncü toplantı bir hafta sonra çoğunluk aranmaksızın
yapılır. Kararlar toplantıda hazır bulunan üyelerin yarısından fazlasının oyu
ile alınır.
Olağan veya olağanüstü
toplantıda Federasyon Başkanı, Yönetim Kurulu ve diğer kurulların seçimi
yenilenebilir.
Genel Kurulda birden
fazla oy hakkı bulunan üyeler ancak bir oy kullanabilirler. Vekaleten oy
kullanılamaz.
Federasyonda ücretli veya
sözleşmeli statü ile görev yapanlar, Genel Kurul üyesi olamazlar."
MADDE 2. - 3813 sayılı
Kanunun 6 ncı maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Başkanı, Yönetim
Kurulunun ondört üyesini, Tahkim, Merkez Hakem ve Denetleme kurullarını
seçmek,"
MADDE 3. - 3813 sayılı
Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Başkanın görev
süresi dört yıldır. Başkanın seçimi, Genel Kurulda Yönetim Kurulunun ondört
üyesinin seçiminden önce yapılır. Genel Kurulda Başkan adayı olabilmek için
Genel Kurul üyelerinin beşte birinin yazılı teklifi gerekir. Başkanın
yokluğunda görevlerini, Başkanın belirleyeceği başkanvekili yürütür. Başkan
Genel Kurula katılan üyelerin oyçokluğu ile seçilir. Başkan en fazla üst üste
iki dönem seçilebilir."
MADDE 4. - 3813 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yönetim Kurulu; Federasyon
Başkanı ile Genel Kurulun seçeceği ondört üye olmak üzere onbeş üyeden teşekkül
eder."
MADDE 5. - 3813 sayılı
Kanunun 10 uncu maddesinin (a) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve aynı maddeye (ö) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"a) Futbol
takımlarını kayıt ve tescil etmek, bunları liglere ve gruplara ayırmak,
liglerin isimlerini belirlemek, ligleri düzenlemek, uygulanacak terfi ve tenzil
statüsünü belirlemek,"
"f) Federasyonun
merkez, taşra ve yurt dışı görevlerinde çalışan personelin ücretleri ile sosyal
haklarını ve gerekli görülen federasyon kurullarının huzur haklarını,
tazminatlarını, yolculuk ve ikamet giderlerini ve yolluklarını tespit
etmek,"
"p) İki
Başkanvekilini belirlemek,
r) Ulusal ve uluslararası
kuralların ve her türlü talimatın uygulanmasını sağlamak,
s) Ülkemizde mevcut ise;
akredite belgesine sahip olan Doping Kontrol Merkezinde, sporcuların anti
doping kontrollerini yaptırmak, dopingli çıkan futbolcularla ilgili ulusal ve
uluslararası kurulların kararlarını uygulamak,
t) Yönetim Kurulunca her
yıl belirlenecek limiti aşan harcamalar için, Başkan ile birlikte bir Yönetim
Kurulu üyesine yetki vermek,
u) Sporda şiddetin
önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldırmak."
MADDE 6. - 3813 sayılı
Kanunun 12 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Denetleme Kurulunun
görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 12. - Denetleme
Kurulu, Yönetim Kurulunca hazırlanan talimata uygun olarak Federasyonun malî
işlemlerini Genel Kurul adına denetler. Her yıl hazırlayacağı yıllık denetleme
raporunu Genel Kurulun onayına sunar.
Denetleme raporunda;
gelir-gider tabloları, bilançolar ve yıllık faaliyetleri esas alan malî
tablolar yer alır. Ayrıca kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılıp
kullanılmadığı, harcamaların sportif faaliyetler için yapılıp yapılmadığı ve
malî işlemlere ilişkin karar ve tasarrufların amaç ve programlarına uygun olup
olmadığı hususlarına da yer verilir. Denetleme Kurulu, raporunu Genel Kurul
üyelerine bir ay önceden gönderir."
MADDE 7. - 3813 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 13. - Tahkim
Kurulu, beş asıl, beş yedek hukukçu üyeden oluşur. Tahkim Kurulu üyeleri dört
yıl görev yapmak üzere Federasyon Genel Kurulunca seçilirler. İki asıl ve iki
yedek üyesi üniversitelerin hukuk fakülteleri ile spor yüksek okullarında görev
yapan öğretim üyeleri arasından seçilir.
Üyeler kendi aralarından
bir Başkan seçerler.
Kurul görevinde
bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine
yenisi görevlendirilemez.
Kurul beş üyenin katılımı
ile toplanır, kararlar oy çokluğu ile alınır. Asıl üyenin katılmadığı
toplantıya yedek üye iştirak eder. Tahkim Kurulunun kararları kesindir."
MADDE 8. - 3813 sayılı
Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 15. - Merkez
Hakem Kurulu Genel Kurulca seçilir ve biri Başkan olmak üzere toplam dokuz
üyeden oluşur. Üyelerin yedisi faal olmayan hakemlerden, ikisi ise spor
alanında en az on yıl meslekî deneyimi olan kariyer sahibi kişiler arasından
belirlenir.
Bu seçimde Merkez Hakem
Kurulu üyeleri aday listesinde Merkez Hakem Kurulu Başkanının kim olacağı
ayrıca gösterilir.
Kurul görevinde
bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine
yenisi seçilemez."
MADDE 9. - 3813 sayılı
Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Federasyonun
bütçesinden yüzde iki oranında Merkez Hakem Kuruluna verilecek pay bu Kurulun
bütçesini oluşturur. Bütçe Genel Kurulda ibra edilir. Merkez Hakem Kurulunun
bütçesi Yönetim Kurulunca belirlenecek esaslar dahilinde kullanılır."
MADDE
10. - 3813 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (e) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"e) Sponsorluk
gelirleri,"
MADDE 11. - 3813 sayılı Kanunun 23 üncü
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Millî müsabakalarda protokol tribünü
Federasyon tarafından düzenlenir.
Türkiye futbol liglerinin isim haklarından elde
edilen gelirlerin yüzde otuz beşi üçüncü lig, yüzde yirmi beşi ikinci lig kulüplerine
eşit olarak dağıtılır. Kalan yüzde kırklık kısım ise Federasyon payı
kesildikten sonra en üst lige katılan kulüplere yine eşit olarak
dağıtılır."
MADDE 12. - 3813 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Uygulanacak para cezası, beşyüz milyar
lirayı geçemez, bu miktar her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit
ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılır."
MADDE 13. - 3813 sayılı
Kanunun 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 29. - Futbol
müsabakalarının televizyon, radyo ve her türlü teknik cihaz ve benzeri
araçlarla yayınlanmasına, yayınların düzenlenmesine ve programlanmasına
münhasıran Federasyon Yönetim Kurulu yetkilidir. Millî müsabakalar şifreli
yayınlanamaz."
MADDE 14. - 3813 sayılı
Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Başkan ve Yönetim
Kurulu üyesi seçilme şartları
EK MADDE 1. - Başkan ve
Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aşağıdaki şartlar aranır.
a) Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı olmak,
b) Otuz yaşından küçük,
altmışbeş yaşından büyük olmamak,
c) Seçim tarihinden
önceki beş yıl içerisinde, bir defada bir yıl ve toplam iki yıl hak mahrumiyeti
cezası ile cezalandırılmamış olmak,
d) Vergi ve sigorta borcu
bulunmamak,
e) Devletin şahsiyetine
karşı işlenen suçlar ve organize suçlardan, zimmet, nitelikli zimmet, irtikap,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, emniyeti suiistimal, hileli
iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve
istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat
karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hüküm giymemiş
olmak."
MADDE
15. - 3813 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (h) ve (ı) bentleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 16. - 3813 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 5. -
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce en az kırk defa (A) Millî olmuş ve
faal futbolculuğu bırakmış olanlar Türkiye Futbol Federasyonunun Genel Kurul
üyesi olurlar."
MADDE 17. - Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 18. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE FUTBOL
FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol
Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci
fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"İdarî birimlerin görev yerleri Yönetim Kurulunca
belirlenir."
MADDE 2. - 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 5. - Genel Kurul, çağrı tarihinde, aşağıdaki
üyelerden oluşur:
a) Türkiye profesyonel futbol en üst ligindeki kulüplerin
başkanları ile yönetim kurullarınca belirlenecek dörder temsilci.
b) Türkiye Profesyonel İkinci Ligi (A) kategorisindeki
kulüplerin başkanları ile ilk on sırada yer alan kulüplerden birer temsilci.
c) Türkiye Profesyonel İkinci Ligi (A) kategorisi dışında
kalan diğer gruplardaki ilk üç sırada yer alan kulüplerin başkanları ile
yönetim kurullarınca belirlenecek birer temsilci.
d) Türkiye Profesyonel Üçüncü Liginde her gruptan ilk üç
sırada olan kulüplerin başkanları.
e) Türkiye Futbol Federasyonu Başkanlığını asaleten altı
aydan fazla yapmış olanlar.
f) Türkiye Millî Olimpiyat Komitesi Başkanı ile Yönetim
Kurulunca belirlenecek üç temsilci.
g) FIFA ve UEFA'nın icra kurullarında fiilen görev yapanlar
ile komisyonlarında en az beş yıl görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları
ve büyükler kategorisinde olimpiyat, dünya, kıta futbol federasyonları
şampiyonaları finalleri ile Avrupa şampiyonalarının en az yarı finallerinde maç
yönetmiş faal olmayan hakemler.
h) Bünyesinde futbol dalı bulunan federasyonların
başkanları.
ı) (A) Millî Takım teknik direktörlüğünü en az altı ay
yapmış olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları.
i) En az yetmiş beş defa (A) Millî olmuş ve Genel Kurul
tarihinden en az altı ay önce faal sporculuğu bırakmış olanlar.
j) Profesyonel Futbolcular Derneği Başkanı ile Yönetim
Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
k) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Genel
Başkanı ile Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek dört temsilci.
l) Türkiye Futbol Adamları Derneği Başkanı ile Yönetim
Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
m) Türkiye Futbol Antrenörleri Derneği Başkanı ile Yönetim
Kurulunca belirlenecek bir temsilci.
n) Türkiye Faal Futbol Hakemleri ve Gözlemcileri Derneği
Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek FIFA kokartlı ve Genel Kurul tarihinde
faal olmayan hakemler arasından üç temsilci.
o) Türkiye profesyonel futbol en üst liginde şampiyon olan
kulüplerden her biri için ilave iki temsilci.
Birinci fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen
profesyonel liglerdeki kulüplerin puan ve averajlarının eşitliği halinde; grup
sırasının tespitinde, UEFA kriterleri de dikkate alınarak, kulüpler, Genel
Kurul temsilcilerini Federasyon gözetiminde ve kendi aralarında çekecekleri
kur'a ile belirler. Takımların maç sayılarında eşitsizlik bulunması halinde ise
o ligdeki puan sıralaması dikkate alınarak hangi kulübün Genel Kurulda temsil
edileceğini belirlemeye Federasyon yetkilidir.
Türkiye liglerinde statü değişiklikleri yapılması veya
liglerdeki takım sayılarında azalma veya artış olması nedeniyle yeniden
oluşturulacak lige dahil takımların temsilci sayısını, Genel Kurulda temsil
edilen liglerin üye sayısının yüzde onunu geçmemek ve bir defaya mahsus olmak
üzere, artırmaya veya azaltmaya Federasyon yetkilidir.
Genel Kurul dört yılda bir futbol liglerinin tescili
tarihinden itibaren en geç kırkbeş gün içinde, Mali Genel Kurul ise her yıl
haziran ayında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği tarihte olağan olarak toplanır.
Toplantının gündemi ve tarihi en az onbeş gün önceden günlük ulusal iki
gazetede ilan edilir ve Federasyonca, Genel Kurul üyelerine yazılı olarak
bildirilir. Genel Kurul gerektiğinde, toplam üye sayısının yüzde kırkının noter
kanalıyla yazılı müracaatı, Federasyon Yönetim Kurulunun kararı veya spordan
sorumlu Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü toplanır. Genel Kurulun olağanüstü
toplantıya çağrılması halinde, çağrıda bulunanlar gündeme esas olacak toplantı
sebebini de bildirmek zorundadırlar.
Olağan ve olağanüstü toplantının yapılabilmesi için üye tam
sayısının yarısından fazlasının katılımı gerekir. İlk toplantıda çoğunluk
sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantı ertesi gün üye tam sayısının üçte biri
ile yapılır. İkinci toplantıda da çoğunluk sağlanamadığı takdirde üçüncü
toplantı bir hafta sonra çoğunluk aranmaksızın yapılır. Kararlar toplantıda
hazır bulunan üyelerin yarısından fazlasının oyu ile alınır.
Olağan veya olağanüstü toplantıda Federasyon Başkanı,
Yönetim Kurulu ve diğer kurulların seçimi yenilenebilir.
Genel Kurulda birden fazla oy hakkı bulunan üyeler ancak bir
oy kullanabilirler. Vekaleten oy kullanılamaz.
Federasyonda ücretli veya sözleşmeli statü ile görev
yapanlar, Genel Kurul üyesi olamazlar."
MADDE 3. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca 3 üncü
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca 4 üncü
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca 5 inci
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca 6 ncı
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - 3813 sayılı Kanunun 12 nci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Denetleme Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları
Madde 12. - Denetleme Kurulu, Genel Kurulca onaylanan
talimata uygun olarak Federasyonun malî işlemlerini Genel Kurul adına denetler.
Her yıl hazırlayacağı yıllık denetleme raporunu Genel Kurulun onayına sunar.
Denetleme raporunda; gelir-gider tabloları, bilançolar ve
yıllık faaliyetleri esas alan malî tablolar yer alır. Ayrıca kaynakların etkin,
ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılmadığı, harcamaların sportif faaliyetler
için yapılıp yapılmadığı ve malî işlemlere ilişkin karar ve tasarrufların amaç
ve programlarına uygun olup olmadığı hususlarına da yer verilir. Denetleme Kurulu,
raporunu Genel Kurul üyelerine bir ay önceden gönderir."
MADDE 8. - 3813 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 13. - Tahkim Kurulu, iki asıl ve iki yedek üyesi
üniversitelerin hukuk fakülteleri veya spor yüksekokullarında görev yapan
öğretim üyelerinden olmak üzere beş asıl, beş yedek hukukçu üyeden oluşur.
Tahkim Kurulu üyeleri dört yıl görev yapmak üzere Federasyon Genel Kurulunca
seçilirler.
Üyeler kendi aralarından bir Başkan seçerler.
Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya
çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi görevlendirilemez.
Kurul beş üyenin katılımı ile toplanır, kararlar oy çokluğu
ile alınır. Asıl üyenin katılmadığı toplantıya yedek üye iştirak eder. Tahkim
Kurulunun kararları kesindir."
MADDE 9. - 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 15. - Merkez Hakem Kurulu Genel Kurulca seçilir
ve biri Başkan olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur. Aynı sayıda ve aynı
nitelikte yedek üye seçilir. Üyelerin yedisi faal olmayan hakemlerden, ikisi
ise spor alanında en az on yıl mesleki deneyimi olan kişiler arasından
belirlenir.
Bu seçimde Merkez Hakem Kurulu üyeleri aday listesinde
Merkez Hakem Kurulu Başkanının kim olacağı ayrıca gösterilir.
Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya
çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi seçilemez."
MADDE 10. - 3813 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"Federasyonun bütçesinden en az yüzde iki oranında
Merkez Hakem Kuruluna verilecek pay bu Kurulun bütçesini oluşturur. Bütçe Genel
Kurulda ibra edilir. Merkez Hakem Kurulunun bütçesi Yönetim Kurulunca
belirlenecek esaslar dahilinde kullanılır."
MADDE 11. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca 11 inci
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. - 3813 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin sonuna
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Türkiye futbol liglerinin isim haklarından elde edilen
gelirlerin yüzde otuz beşi üçüncü lig, yüzde yirmi beşi ikinci lig kulüplerine
eşit olarak dağıtılır. Kalan yüzde kırklık kısım ise Federasyon payı
kesildikten sonra en üst lige katılan kulüplere yine eşit olarak
dağıtılır."
MADDE 13. - Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca 13 üncü
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. - 3813 sayılı Kanunun 28 inci maddesine aşağıdaki
fıkra ikinci fıkra olarak eklenmiştir.
"Millî müsabakalarda protokol tribünü Federasyon
tarafından düzenlenir."
MADDE 15. - Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca 15 inci
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. - 3813 sayılı
Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Başkan ve Yönetim
Kurulu üyesi seçilme şartları
Ek
Madde 1. -
Başkan ve Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için aşağıdaki şartlar aranır.
a) Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı olmak,
b) Seçim tarihinden
önceki beş yıl içerisinde, bir defada bir yıl ve toplam iki yıl hak mahrumiyeti
cezası ile cezalandırılmamış olmak,
c) Vergi ve
sigorta borcu bulunmamak,
d) Devletin şahsiyetine karşı işlenen
suçlar ve organize suçlardan , zimmet, nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, emniyeti suiistimal, hileli iflas gibi
yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma,
Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hüküm giymemiş olmak."
MADDE 17. - Tasarının 15 inci maddesi
Komisyonumuzca 17 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18. - 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 5. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce en az kırk defa (A) Millî olmuş ve faal futbolculuğu
bırakmış olanlar Türkiye Futbol Federasyonunun Genel Kurul üyesi olurlar."
"GEÇİCİ MADDE 6. - Bu Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesinde öngörülen bir aylık süre ilk Genel Kurul toplantısı için uygulanmaz.
MADDE 19. - Tasarının 17 nci maddesi
Komisyonumuzca 19 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 20. - Tasarının 18 inci maddesi
Komisyonumuzca 20 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip
Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
B. Atalay |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
K. Unakıtan |
M. H. Güler |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|