Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 318)

 

Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanun ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe

Komisyonu Raporu (1/719)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü              12.12.2003

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-314/5509

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 11.11.2003 tarihinde kararlaştırılan “Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanun ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

23.5.1928 tarihli ve 1322 sayılı Kanunların ve Nizamnamelerin Sureti Neşir ve İlanı ve Mer’iyet Tarihi Hakkında Kanunda sayılan basım ve dağıtım işlerini yapmak üzere, 10.4.1967 tarihli ve 852 sayılı Kanunla, Başbakanlığa bağlı olarak, Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü kurulmuştur. İşletme Müdürlüğü mevcut durumda Resmî Gazetenin basımı, aboneliği ve dağıtımı başta olmak üzere, Mevzuat Külliyatı, Mevzuat Bilgi Sistemi (Mevzuat Külliyatının internet ortamında yayımı), Resmî Gazetenin internet ortamında yayımı, Mevzuat Külliyatının CD olarak yayımı, kamu kurum ve kuruluşlarının ilanlarının Resmî Gazetede yayımlanması ile yine çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının baskı işlerini yaparak, Türkiye genelinde düzenli bir şekilde dağıtımını sağlamaktadır.

Matbaacılık sektöründeki gelişmelere uyum sağlanması, gereken idame ve yenileme yatırımlarının vaktinde yapılabilmesi, her geçen gün artan iş hacminin herhangi bir gecikmeye meydan vermeden yürütülmesi amacıyla işletmenin sermayesi artırılmakta ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak bu sermayede artış yapılabilmesi için Bakanlar Kurulu yetkili kılınmaktadır.

Diğer taraftan, kurumlar vergisine tâbi olan İşletmenin yaratmış olduğu parasal değerler, vergi veya kâr payı olarak Hazineye devredildiğinden, kurumlar vergisine tâbi olmasının sadece kırtasiyeyi artırmakta olduğu, aynı zamanda yıl içerisinde nakit sıkışıklığı yaşanmasına sebep olunduğu hususları dikkate alınarak İşletme kurumlar vergisinden muaf tutulmaktadır.

Yukarıda belirtilen nedenlerle bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Mevcut ekonomik durumda, bazı kamu kurum ve kuruluşlarının Basımevinde yaptırdığı işler karşılığı oluşan borçlarının zamanında ödenmemesi sebebiyle zaman zaman İşletmede nakit sıkışıklığı yaşanmakta, ödeme güçlüğü oluşmaktadır. Bu itibarla madde ile, İşletmenin malî yapısını güçlendirmek için, 1 trilyon lira olan sermayesinin 5 trilyon liraya çıkarılması ve zaman içerisinde gerekli görüldüğü takdirde artırılması hususunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi hükme bağlanmaktadır.

Madde 2. - Madde ile, işletmenin yatırımlarını yapabilmesine imkân tanınmaktadır.

Madde 3. - Madde ile, elde edilen kârın Hazineye aktarılması usulü düzenlenmektedir.

Madde 4. - Madde ile, Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kurumlar Vergisinden muaf tutulmaktadır.

Madde 5. - Yürürlük maddesidir.

Madde 6. - Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu              24.12.2003

Esas No. : 1/719

Karar No. : 66

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 12.12.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 22.12.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanun ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 24.12.2003 tarihinde, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla yapmış olduğu 24 üncü birleşimde incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, Basımevi Döner Sermayesi İşletme Müdürlüğü Resmî Gazetenin basımı, aboneliği ve dağıtımı, Mevzuat Külliyatı, Mevzuat Külliyatının internet  ortamında yayımı, Resmî Gazetenin internet ortamında yayımı, Mevzuat Külliyatının CD olarak yayımı, kamu kurum ve kuruluşlarının ilanlarının Resmî Gazetede yayımlanması ve çeşitli kurum ve kuruluşların çeşitli baskı işlerinin yapılması ve Türkiye genelinde düzenli bir şekilde dağıtımının yapılmasının sağlanması gibi önemli görevleri yerine getirmektedir.

Matbaacılık sektöründeki gelişmelere uyum sağlanması, gereken idame ve yenileme yatırımlarının vaktinde yapılabilmesi, gittikçe artan iş hacminin herhangi bir gecikmeye meydan vermeden yürütülebilmesi için İşletmenin sermaye limitinin artırılması gerekmektedir.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- İşletmenin sermayesinin 5 trilyon liraya yükseltilmesinin ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak Bakanlar Kurulunun sermaye artışı konusunda yetkili kılınmasının,

- İşletmeye yatırımları ile ilgili harcama yapma imkanı sağlanmasının,

- Elde edilen kârın belirlenen sermaye limitine ulaşıncaya kadar sermayeye eklenmesinin,

- İşletmenin kurumlar vergisinden muaf tutulmasının,

Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Tasarıyla İşletmenin sermayesinin artırılmasının öngörüldüğü,  buna ilaveten işletmenin nakit sıkıntısının kurumlar vergisi ödemesinde gecikmelere neden olduğu, bu nedenle de Kurumlar Vergisi Kanunundan muaf tutulmasının yerinde olacağı,

- Özel sektöre ait basımevleri kurumlar vergisi mükellefi iken, Devlete ait olan bir basımevinin kapsam dışına çıkarılmasının doğru olmadığı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben, Hükümet adına yapılan  açıklamalarda,

- Başbakanlık Basımevi İşletmesinin 852 sayılı Kanunla Resmî Gazeteyi basmak üzere kurulmuş, kendi gelirleri ile giderlerini karşılayan ve yıl sonu kârının tamamını Hazineye aktaran döner sermayeli  bir kuruluş olduğu,

- İşletmenin; ilan gelirleri, Resmî Gazete abone gelirleri ve sipariş gelirlerinden oluşan üç önemli gelir kaynağının bulunduğu,

- 2004 yılı başından itibaren ilanların Kamu İhale Bülteninde yayınlanacak olması nedeniyle Resmî Gazete abonelerinin de sayısının azalacağı, böylece  işletmenin gelir kaybının söz konusu olacağı,

- İşletmenin sipariş gelirlerini, çoğunlukla kamu kurum ve kuruluşlarına yaptığı işlerden elde ettiği, dolayısıyla bu kuruluşların borcunu zamanında ödememesinin nakit sıkışıklığına neden olduğu,

- İşletmenin kazancının tamamını yıl sonunda Hazineye aktardığı, ayrıca kurumlar vergisi ödemesinin nakit sıkışıklığına sebep olduğu, işletmenin kurumlar vergisinden muaf tutulmasıyla Hazinenin gelir kaybının söz konusu olmayacağı,

- Kurumlar vergisinden istisna yaratmama görüşünün önemli olduğu ancak, benzer istisnaların mevcut olduğu, Devletin önemli baskı işlerini yapan Türk Tarih Kurumu Basımevinin istisna kapsamında olduğu,

- Başbakanlığın uyguladığı tasarruf genelgeleri nedeniyle kamu kurumlarının Resmî Gazete alımında kısıtlamaların söz konusu olduğu, bunun sonucunda Resmî Gazete basımının zarar ettiği,

- Çok fazla gelir kaybı olan İşletmenin ayakta kalabilmesi ve Resmî Gazete basımına devam edebilmesi için sermayesinin artırılması gerektiği,

İfade edilmiştir.

Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- Çerçeve 1 inci maddesi; çok fazla gelir kaybı olan İşletmenin ayakta kalabilmesi ve Resmî Gazete'nin basımına devam edilebilmesini teminen 5 trilyon lira olarak öngörülen sermaye limitinin 15 trilyon liraya çıkarılması ve Bakanlar Kuruluna bir katına kadar artırabilme yetkisinin verilmesi suretiyle,

- Çerçeve 2 nci maddesi aynen,

- Çerçeve 3 üncü maddesi; 1 inci maddede yapılan değişikliğe paralel olarak sermaye miktarında gerekli değişikliğin yapılması suretiyle,

- Çerçeve 4 üncü maddesi; İşletmenin Kurumlar Vergisi Kanunundan muafiyetinin kabul edilmemesi nedeniyle metinden çıkarılması suretiyle,

- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Metinde yapılan değişikliğe paralel olarak Tasarının başlığı yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.

                       

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

 

 

 

Afyon

Bursa

Muş

 

 

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

 

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

 

 

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Ruhi Açıkgöz

Mehmet Zekai Özcan

Yakup Kepenek

 

 

 

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

 

 

 

 

Antalya

Aydın

Balıkesir

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Ali Kemal Deveciler

Aziz Akgül

Mustafa Zeydan

 

 

 

 

Balıkesir

Diyarbakır

Hakkâri

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

M. Emin Murat Bilgiç

Nazım Ekren

Alattin Büyükkaya

 

 

 

 

Isparta

İstanbul

İstanbul

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Ali Kemal Kumkumoğlu

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

 

 

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Hakkı Akalın

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

 

 

 

 

İzmir

Karabük

Kars

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Taner Yıldız

Mustafa Ünaldı

Ali Er

 

 

 

 

Kayseri

Konya

Mersin

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Abdülkadir Kart

Erol Aslan Cebeci

Musa Uzunkaya

 

 

 

 

Rize

Sakarya

Samsun

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

Enis Tütüncü

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Akif Hamzaçebi

 

 

 

 

Tekirdağ

Trabzon

Trabzon

 

 

 


 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

BAŞBAKANLIK BASIMEVİ DÖNER SERMAYE İŞLETMESİ KURULUŞU HAKKINDA KANUN İLE KURUMLAR  VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1.- 10.4.1967 tarihli ve 852 sayılı Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 1.- 23.5.1928 tarihli ve 1322 sayılı Kanunların ve Nizamnamelerin Sureti Neşir ve İlanı ve Mer'iyet Tarihi Hakkında Kanunda sayılan basım ve dağıtım işlerini yapmak üzere Başbakanlığa bağlı olarak kurulmuş bulunan Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesinin sermayesi, kendi kaynaklarından ve kurum kârından karşılanmak kaydıyla 5 (beş) trilyon liraya yükseltilmiştir. Bu miktar ihtiyaç halinde  Bakanlar Kurulunca artırılabilir."

 

MADDE 2.- 852 sayılı Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Basımevi işletmesi, işletme için gerekli olan yatırımları yapabilir."

MADDE 3.- 852 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu sermaye 5 (beş) trilyon liraya veya Bakanlar Kurulunca artırılacak miktara tamamlandıktan sonra, kârlar Hazineye yatırılır."

MADDE 4.- 3.6.1949 tarihli ve 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki (26) numaralı bent eklenmiştir.

“26. Başbakanlık Basımevi Döner Sermayesi İşletmesi.”


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

BAŞBAKANLIK BASIMEVİ DÖNER SERMAYE İŞLETMESİ KURULUŞU HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 10.4.1967 tarihli ve 852 sayılı Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 1.- 23.5.1928 tarihli ve 1322 sayılı Kanunların ve Nizamnamelerin Sureti Neşir ve İlanı ve Mer'iyet Tarihi Hakkında Kanunda sayılan basım ve dağıtım işlerini yapmak üzere Başbakanlığa bağlı olarak kurulmuş bulunan Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesinin sermayesi, kendi kaynaklarından ve kurum kârından karşılanmak kaydıyla 15 (on beş) trilyon liraya yükseltilmiştir. Bu miktar ihtiyaç halinde  Bakanlar Kurulunca bir katına kadar artırılabilir."

MADDE 2.- 852 sayılı Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Basımevi işletmesi, işletme için gerekli olan yatırımları yapabilir."

MADDE 3.- 852 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu sermaye 15 (on beş) trilyon liraya veya Bakanlar Kurulunca artırılacak miktara tamamlandıktan sonra, kârlar Hazineye yatırılır."


MADDE 5.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

 

 

 

M. V. Gönül

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

 

 

 

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

 

 

 

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

 

 

 

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

 

 

 

 

Millî Eğitim Bakanı V.

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

 

 

 

B. Atalay

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

 

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

 

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Tuizm Bakanı V.

 

 

 

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

K. Unakıtan

 

 

 

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

 

 

 

O. Pepe