Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 318)
Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu
Hakkında Kanun ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (1/719)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 12.12.2003
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-314/5509
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 11.11.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında
Kanun ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
23.5.1928 tarihli ve 1322
sayılı Kanunların ve Nizamnamelerin Sureti Neşir ve İlanı ve Mer’iyet Tarihi
Hakkında Kanunda sayılan basım ve dağıtım işlerini yapmak üzere, 10.4.1967
tarihli ve 852 sayılı Kanunla, Başbakanlığa bağlı olarak, Basımevi Döner
Sermaye İşletmesi Müdürlüğü kurulmuştur. İşletme Müdürlüğü mevcut durumda Resmî
Gazetenin basımı, aboneliği ve dağıtımı başta olmak üzere, Mevzuat Külliyatı,
Mevzuat Bilgi Sistemi (Mevzuat Külliyatının internet ortamında yayımı), Resmî
Gazetenin internet ortamında yayımı, Mevzuat Külliyatının CD olarak yayımı,
kamu kurum ve kuruluşlarının ilanlarının Resmî Gazetede yayımlanması ile yine
çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının baskı işlerini yaparak, Türkiye genelinde
düzenli bir şekilde dağıtımını sağlamaktadır.
Matbaacılık sektöründeki
gelişmelere uyum sağlanması, gereken idame ve yenileme yatırımlarının vaktinde
yapılabilmesi, her geçen gün artan iş hacminin herhangi bir gecikmeye meydan
vermeden yürütülmesi amacıyla işletmenin sermayesi artırılmakta ve ekonomik gelişmelere
bağlı olarak bu sermayede artış yapılabilmesi için Bakanlar Kurulu yetkili
kılınmaktadır.
Diğer taraftan, kurumlar
vergisine tâbi olan İşletmenin yaratmış olduğu parasal değerler, vergi veya kâr
payı olarak Hazineye devredildiğinden, kurumlar vergisine tâbi olmasının sadece
kırtasiyeyi artırmakta olduğu, aynı zamanda yıl içerisinde nakit sıkışıklığı
yaşanmasına sebep olunduğu hususları dikkate alınarak İşletme kurumlar
vergisinden muaf tutulmaktadır.
Yukarıda belirtilen
nedenlerle bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Mevcut
ekonomik durumda, bazı kamu kurum ve kuruluşlarının Basımevinde yaptırdığı
işler karşılığı oluşan borçlarının zamanında ödenmemesi sebebiyle zaman zaman
İşletmede nakit sıkışıklığı yaşanmakta, ödeme güçlüğü oluşmaktadır. Bu itibarla
madde ile, İşletmenin malî yapısını güçlendirmek için, 1 trilyon lira olan
sermayesinin 5 trilyon liraya çıkarılması ve zaman içerisinde gerekli görüldüğü
takdirde artırılması hususunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi hükme
bağlanmaktadır.
Madde 2. - Madde ile,
işletmenin yatırımlarını yapabilmesine imkân tanınmaktadır.
Madde 3. - Madde ile,
elde edilen kârın Hazineye aktarılması usulü düzenlenmektedir.
Madde 4. - Madde ile,
Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kurumlar Vergisinden muaf
tutulmaktadır.
Madde 5. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 6. - Yürütme
maddesidir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 24.12.2003
Esas No. : 1/719
Karar No. : 66
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 12.12.2003 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 22.12.2003
tarihinde Komisyonumuza havale edilen "Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye
İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanun ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 24.12.2003 tarihinde,
Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla yapmış olduğu 24 üncü birleşimde incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, Basımevi Döner Sermayesi
İşletme Müdürlüğü Resmî Gazetenin basımı, aboneliği ve dağıtımı, Mevzuat
Külliyatı, Mevzuat Külliyatının internet
ortamında yayımı, Resmî Gazetenin internet ortamında yayımı, Mevzuat
Külliyatının CD olarak yayımı, kamu kurum ve kuruluşlarının ilanlarının Resmî
Gazetede yayımlanması ve çeşitli kurum ve kuruluşların çeşitli baskı işlerinin
yapılması ve Türkiye genelinde düzenli bir şekilde dağıtımının yapılmasının
sağlanması gibi önemli görevleri yerine getirmektedir.
Matbaacılık sektöründeki gelişmelere uyum
sağlanması, gereken idame ve yenileme yatırımlarının vaktinde yapılabilmesi,
gittikçe artan iş hacminin herhangi bir gecikmeye meydan vermeden
yürütülebilmesi için İşletmenin sermaye limitinin artırılması gerekmektedir.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- İşletmenin sermayesinin 5 trilyon liraya
yükseltilmesinin ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak Bakanlar Kurulunun
sermaye artışı konusunda yetkili kılınmasının,
- İşletmeye yatırımları ile ilgili harcama
yapma imkanı sağlanmasının,
- Elde edilen kârın belirlenen sermaye
limitine ulaşıncaya kadar sermayeye eklenmesinin,
- İşletmenin kurumlar vergisinden muaf
tutulmasının,
Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Tasarıyla İşletmenin sermayesinin
artırılmasının öngörüldüğü, buna
ilaveten işletmenin nakit sıkıntısının kurumlar vergisi ödemesinde gecikmelere
neden olduğu, bu nedenle de Kurumlar Vergisi Kanunundan muaf tutulmasının
yerinde olacağı,
- Özel sektöre ait basımevleri kurumlar
vergisi mükellefi iken, Devlete ait olan bir basımevinin kapsam dışına
çıkarılmasının doğru olmadığı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben,
Hükümet adına yapılan açıklamalarda,
- Başbakanlık Basımevi İşletmesinin 852
sayılı Kanunla Resmî Gazeteyi basmak üzere kurulmuş, kendi gelirleri ile
giderlerini karşılayan ve yıl sonu kârının tamamını Hazineye aktaran döner
sermayeli bir kuruluş olduğu,
- İşletmenin; ilan gelirleri, Resmî Gazete
abone gelirleri ve sipariş gelirlerinden oluşan üç önemli gelir kaynağının
bulunduğu,
- 2004 yılı başından itibaren ilanların
Kamu İhale Bülteninde yayınlanacak olması nedeniyle Resmî Gazete abonelerinin
de sayısının azalacağı, böylece
işletmenin gelir kaybının söz konusu olacağı,
- İşletmenin sipariş gelirlerini,
çoğunlukla kamu kurum ve kuruluşlarına yaptığı işlerden elde ettiği,
dolayısıyla bu kuruluşların borcunu zamanında ödememesinin nakit sıkışıklığına
neden olduğu,
- İşletmenin kazancının tamamını yıl
sonunda Hazineye aktardığı, ayrıca kurumlar vergisi ödemesinin nakit
sıkışıklığına sebep olduğu, işletmenin kurumlar vergisinden muaf tutulmasıyla
Hazinenin gelir kaybının söz konusu olmayacağı,
- Kurumlar vergisinden istisna yaratmama
görüşünün önemli olduğu ancak, benzer istisnaların mevcut olduğu, Devletin
önemli baskı işlerini yapan Türk Tarih Kurumu Basımevinin istisna kapsamında
olduğu,
- Başbakanlığın uyguladığı tasarruf
genelgeleri nedeniyle kamu kurumlarının Resmî Gazete alımında kısıtlamaların
söz konusu olduğu, bunun sonucunda Resmî Gazete basımının zarar ettiği,
- Çok fazla gelir kaybı olan İşletmenin
ayakta kalabilmesi ve Resmî Gazete basımına devam edebilmesi için sermayesinin
artırılması gerektiği,
İfade edilmiştir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci maddesi; çok fazla gelir
kaybı olan İşletmenin ayakta kalabilmesi ve Resmî Gazete'nin basımına devam edilebilmesini
teminen 5 trilyon lira olarak öngörülen sermaye limitinin 15 trilyon liraya
çıkarılması ve Bakanlar Kuruluna bir katına kadar artırabilme yetkisinin
verilmesi suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi aynen,
- Çerçeve 3 üncü maddesi; 1 inci maddede
yapılan değişikliğe paralel olarak sermaye miktarında gerekli değişikliğin
yapılması suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi; İşletmenin
Kurumlar Vergisi Kanunundan muafiyetinin kabul edilmemesi nedeniyle metinden
çıkarılması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı
maddeleri 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Metinde yapılan değişikliğe paralel olarak
Tasarının başlığı yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
|
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
|
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
|
|
|
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Osman
Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
|
|
|
|
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Ali Kemal Deveciler |
Aziz Akgül |
Mustafa Zeydan |
|
|
|
|
|
Balıkesir |
Diyarbakır |
Hakkâri |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
M. Emin Murat Bilgiç |
Nazım Ekren |
Alattin Büyükkaya |
|
|
|
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
|
|
|
İzmir |
Karabük |
Kars |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
|
|
|
|
|
Kayseri |
Konya |
Mersin |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
Musa Uzunkaya |
|
|
|
|
|
Rize |
Sakarya |
Samsun |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
BAŞBAKANLIK BASIMEVİ DÖNER SERMAYE İŞLETMESİ KURULUŞU
HAKKINDA KANUN İLE KURUMLAR VERGİSİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 10.4.1967 tarihli ve 852 sayılı
Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanunun 1 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 1.- 23.5.1928 tarihli ve 1322
sayılı Kanunların ve Nizamnamelerin Sureti Neşir ve İlanı ve Mer'iyet Tarihi
Hakkında Kanunda sayılan basım ve dağıtım işlerini yapmak üzere Başbakanlığa
bağlı olarak kurulmuş bulunan Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesinin
sermayesi, kendi kaynaklarından ve kurum kârından karşılanmak kaydıyla 5 (beş)
trilyon liraya yükseltilmiştir. Bu miktar ihtiyaç halinde Bakanlar Kurulunca artırılabilir."
MADDE 2.- 852 sayılı Kanunun 2 nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Basımevi işletmesi, işletme için
gerekli olan yatırımları yapabilir."
MADDE 3.- 852 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu sermaye 5 (beş) trilyon liraya
veya Bakanlar Kurulunca artırılacak miktara tamamlandıktan sonra, kârlar
Hazineye yatırılır."
MADDE 4.- 3.6.1949 tarihli ve 5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki (26) numaralı bent
eklenmiştir.
“26. Başbakanlık Basımevi Döner Sermayesi
İşletmesi.”
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
BAŞBAKANLIK BASIMEVİ DÖNER SERMAYE İŞLETMESİ KURULUŞU
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1.- 10.4.1967 tarihli ve 852 sayılı
Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Kuruluşu Hakkında Kanunun 1 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 1.- 23.5.1928 tarihli ve 1322
sayılı Kanunların ve Nizamnamelerin Sureti Neşir ve İlanı ve Mer'iyet Tarihi
Hakkında Kanunda sayılan basım ve dağıtım işlerini yapmak üzere Başbakanlığa
bağlı olarak kurulmuş bulunan Başbakanlık Basımevi Döner Sermaye İşletmesinin
sermayesi, kendi kaynaklarından ve kurum kârından karşılanmak kaydıyla 15 (on
beş) trilyon liraya yükseltilmiştir. Bu miktar ihtiyaç halinde Bakanlar Kurulunca bir katına kadar
artırılabilir."
MADDE 2.- 852 sayılı Kanunun 2 nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Basımevi işletmesi, işletme için
gerekli olan yatırımları yapabilir."
MADDE 3.- 852 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu sermaye 15 (on beş) trilyon
liraya veya Bakanlar Kurulunca artırılacak miktara tamamlandıktan sonra, kârlar
Hazineye yatırılır."
MADDE 5.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
|
|
M. V.
Gönül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
|
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
|
|
|
B. Atalay |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
|
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Tuizm Bakanı V. |
|
|
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
K.
Unakıtan |
|
|
|
|
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
|
|