Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 369)
Karadeniz Ekonomik
İşbirliği (KEİ) Örgütü KEİ Bölgesindeki Eşyanın Karayoluyla Naklinin
Kolaylaştırılması Konusunda Mutabakat Muhtırasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu
Raporu (1/684)
Not : Tasarı; Başkanlıkça, Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm ile Dışişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
2.10.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-623/4431 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 8.9.2003 tarihinde kararlaştırılan “Karadeniz Ekonomik
İşbirliği (KEİ) Örgütü KEİ Bölgesindeki Eşyanın Karayoluyla Naklinin
Kolaylaştırılması Konusunda Mutabakat Muhtırasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
“Karadeniz Ekonomik
İşbirliği (KEİ) Bölgesindeki Eşyanın Karayoluyla Naklinin Kolaylaştırılması
Konusunda Mutabakat Muhtırası” 6 Mart 2002 tarihinde Kiev’de düzenlenen 2 nci
KEİ Ulaştırma Bakanları Konferansında Arnavutluk, Azerbaycan, Bulgaristan,
Gürcistan, Yunanistan, Moldovya, Ukrayna ve Türkiye tarafından imzalanmıştır.
Ermenistan da söz konusu mutabakat muhtırasını 5 Kasım 2002 tarihinde Erivan’da
imzalamıştır.
Ülkemiz ve Azerbaycan
mutabakat muhtırasını imzalarken, birer çekince koyarak, muhtıra hükümlerinin
Ermenistan’a yönelik olarak uygulanmayacağını bildirmiştir. Ermenistan da
muhtıraya bir ek not koyarak, Türkiye ve Azerbaycan’ın çekincelerine itiraz
ettiğini kayda geçirmiştir.
Söz konusu mutabakat
muhtırası, KEİ üyesi ülkeler arasında taşımacılıkla ilgili idarî düzenlemelerin
uluslararası standartlara uygun olarak uyumlaştırılmasına ve
kolaylaştırılmasına yönelik işbirliğini güçlendirmeyi hedeflemektedir. AB,
BM/Avrupa Ekonomik Komisyonu ve Ulaştırma Bakanları Avrupa Konferansı
çerçevesinde kararlaştırılan düzenlemelere uyum sağlanması öngörülmektedir.
Bilindiği üzere, Türkiye,
uluslararası karayolu taşımacılığı sektöründe, sadece Karadeniz Bölgesinde
değil, Türkiye’nin etrafındaki tüm bölgelerdeki mevcut taşımacılık
filolalarından daha büyük, genç ve modern bir filoya sahip bulunmaktadır. KEİ
üyesi ülkelere yönelik olarak yapılan yıllık ihraç taşımacılığı sefer sayısı 50
binin üzerindedir. Türkiye’den yapılan yıllık toplam ihraç taşımalarının sefer
sayısının 350 ila 400 bin sefer olduğu gözönüne alınırsa, KEİ bölgesinde karayolu
filomuzca yapılan taşımacılığın önemi ortaya çıkmaktadır.
KEİ üyesi ülkeler
arasında imzalanmış olan bu Mutabakat Muhtırasının onaylanarak yürürlüğe
girmesinin karayolu taşımacılığımıza bölge ülkeleriyle ticaretin gelişmesine
olumlu katımlarının olacağı değerlendirilmektedir.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
28.1.2004 |
|
|
Esas No. : 1/684 |
|
|
|
Karar No. : 178 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Karadeniz Ekonomik
İşbirliği (KEİ) Örgütü KEİ Bölgesindeki Eşyanın Karayoluyla Naklinin
Kolaylaştırılması Konusunda Mutabakat Muhtırasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 22 Ocak 2004 tarihli 30 uncu
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Arnavutluk, Azerbaycan,
Bulgaristan, Gürcistan, Yunanistan, Moldovya, Ukrayna ve Türkiye tarafından
imzalanan Muhtırayı, Ermenistan'ın 5 Kasım 2002 tarihinde imzalaması üzerine,
ülkemiz ve Azerbaycan birer çekince koyarak, muhtıra hükümlerinin Ermenistan'a
yönelik olarak uygulanmayacağını bildirmişlerdir.
KEİ üyesi ülkeler
arasında taşımacılıkla ilgili idarî düzenlemelerin uluslararası standartlara
uygun olarak uyumlaştırılmasına ve kolaylaştırılmasına yönelik işbirliğini
güçlendirmeyi amaçlayan Muhtıra, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Üye |
|
|
Mehmet Dülger |
Hüseyin Kansu |
Mehmet Özyol |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
Mustafa Dündar |
|
|
Ankara |
Bolu |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
V. Haşim Oral |
M. İhsan Arslan |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Eraslan |
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
|
|
Hatay |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
Süleyman Gündüz |
|
|
Mardin |
Nevşehir |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Öner Ergenç |
|
|
|
|
Siirt |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ (KEİ) ÖRGÜTÜ KEİ BÖLGESİNDEKİ
EŞYANIN KARAYOLUYLA NAKLİNİN KOLAYLAŞTIRILMASI KONUSUNDA MUTABAKAT MUHTIRASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 6 Mart 2002
tarihinde Kiev’de imzalanan “Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü KEİ
Bölgesindeki Eşyanın Karayoluyla Naklinin Kolaylaştırılması Konusunda Mutabakat
Muhtırası”nın çekince ile onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ (KEİ) ÖRGÜTÜ KEİ BÖLGESİNDEKİ
EŞYANIN KARAYOLUYLA NAKLİNİN KOLAYLAŞTIRILMASI KONUSUNDA MUTABAKAT MUHTIRASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
C. Çiçek |
O. Pepe |
H. Çelik |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
M. Başesgioğlu |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
A. Gül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
EğitimBakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
S. Güçlü |
|
|
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
M. H. Güler |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
Z. Ergezen |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ (KEİ) ÖRGÜTÜ
KEİ BÖLGESİNDEKİ EŞYANIN KARAYOLUYLA NAKLİNİN
KOLAYLAŞTIRILMASI KONUSUNDA
MUTABAKAT MUHTIRASI
Karadeniz Ekonomik
İşbirliği Örgütü çerçevesinde, bundan böyle Taraflar olarak adlandırılacak olan
KEİ Üyesi Devletlerin Hükümetleri (Yürütme Organları);
Bölgede ekonomik gelişme
için esas olan ulaştırma ve ticareti kolaylaştırmak amacıyla tüm Karadeniz
Ekonomik İşbirliği üyesi devletler arasında işbirliğini güçlendirmeyi ARZU
EDEREK;
Karadeniz Bölgesindeki
uluslararası kara ulaştırmasının işlemesindeki temel yetersizliklerin sadece
alt yapı eksikliklerine bağlı olmayıp, aynı zamanda düzenlemeye yönelik ve
ekonomik engellerden de kaynaklandığını KABUL EDEREK;
Söz konusu ortak
sorunlara bulunacak çözümlerin, bölgesel bir işbirliği çerçevesinde yeni ve
yaratıcı bir yaklaşım gerektirdiğini VURGULAYARAK;
İlgili uluslararası
anlaşmalar ve bildirilerin kabulünden kaynaklanan taahhütlerin BİLİNCİNDE
OLARAK;
Avrupa Birliğinde (AB)
yürürlükte olan veya öngörülen -ilgili yönetmelikleri gözönüne alarak ve
Birleşmiş Milletler, Avrupa Ekonomik Komisyonu (BM/AEK) ve Ulaştırma Bakanları
Konferansı (UBAK) çerçevesinde ulaştırma ve özellikle kara ulaştırması alanında
kabul edilen yasal hükümlere ve kararlara uyma kararlılıklarını İFADE EDEREK;
Bölgede kara ulaştırması
sektörünün maliyet ve süre bakımından daha etkinleşmesini sağlayacak önlemlerin
kabul edilebileceğinden EMİN OLARAK;
Bölgede etkin ulaştırma
hizmetleri bakamından kombine taşımacılığın önemli rol oynayabileceğinin
BİLİNCİNDE OLARAK;
Bazı tedbirlerin yalnızca
uzun dönemde uygulanabileceğinin BİLİNCİNDE OLARAK;
Karadeniz bölgesinde
karayoluyla eşya taşımacılığının kurumsal veçhesinin uyumlaştırılması
bakımından önemli bir adım teşkil eden aşağıdaki Mutabakat Muhtırası üzerinde
ANLAŞMAYA VARMIŞLARDIR.
Madde 1
AMAÇ
1. Bu Mutabakat
Muhtırasının amacı uluslararası düzeyde kabul edilmiş anlaşmalara, kurallara ve
standartlara uygun olarak usül, formalite ve dokümanların basitleştirilmesini
ve uyumlu hale getirilmesini de kapsayacak şekilde bölgede eşyanın uluslararası
karayoluyla etkin olarak taşınmasına dair belirli kilit unsurların uyumu için
KEİ üyesi devletler arasında işbirliği ve koordinasyonu artırmaktır.
2. Bu işbirliği, temelde,
ortak prensipleri, kurumsal, düzenleyici ve ekonomik nitelikli eylemleri
birleştirici olduğu kadar bunları uygulama ve izleme politikalarını geliştirme
üzerine odaklanacaktır.
Madde 2
GENEL KURALLAR
Taraflar, karayoluyla
eşyanın taşınması alanında birlikte taraf oldukları BM/AEK ve UBAK Kararları
himayesinde oluşturulan anlaşmalar, mevcut ikili anlaşmalar ve Avrupa
anlaşmalarından daha az elverişli şartları içeren tedbirleri kabul
etmeyeceklerdir. Taraflar, özellikle, malî hesaplar için standart unsurlar ile
uyumlu hale getirilmiş ücret politikalarına dayalı ulaştırmanın gerçek
maliyetini yansıtmayı ve nakliyecilere uygulanan ücretleri garanti altına
almayı öngörmektedirler. Yukarıda bahsedilen yasal belgelerde hüküm altına
alınan uluslararası standartlara uygun, bölgede etkin ikili ve transit
taşımacılığı oluşturan uluslararası karayolu eşya taşımacılığını kolaylaştırmak
amacıyla idarî, teknik, yasal ve diğer engelleri azaltacaklardır.
Bu Mutabakat Muhtırasının
hükümleri, tarafların katıldığı veya katılabileceği diğer uluslararası
anlaşmalardan kaynaklanan hakları ve yükümlülükleri etkilemeyecektir.
Madde 3
EŞYANIN ULUSLARARASI KARAYOLUYLA NAKLİNİN
TEDRİCİ SERBESTLEŞTİRİLMESİ
1. İkili ve transit
ulaştırmada karayolu ulaştırma operatörlerinin fayda temin edici karşılıklı
katılımlarına zarar verecek engelleri kaldırma hususunda Taraflar, uluslararası
kara ulaştırmasının tedrici serbestleştirilmesi doğrultusunda eşgüdümlü uygun
tedbirleri alacaklardır.
2. Üçüncü ülke ve kabotaj
taşımacılığı çalışmaları Mutabakat Muhtırasının konuları dışındadır.
3. Taraflar, KEİ
bölgesindeki, uluslararası ana ulaştırma koridorlarının belirli bölümlerinde
uluslararası karayolu taşımacılığı ek ve tamamlayıcı kapasiteleri
garantileyecek yeterli ve etkin modlararası ulaştırma hizmetlerini sunacak ve
destekleyeceklerdir.
Madde 4
ULUSLARARASI ANLAŞMALARA KATILMA-AZAMÎ MÜSAADE EDİLEBİLİR
AĞIRLIK VE BOYUTLARIN UYUMU, TEHLİKELİ MADDELERİN TAŞINMASI
VE SOSYAL DÜZENLEMELER
Taraflar, Avrupa
Topluluğu düzenlemeleri çerçevesinde alınan belirli kararlara kendi ulusal
mevzuatlarını uyarlamanın yanısıra, Mutabakat Muhtırasının ek 1’inde yer
verildiği şekilde, BM/AEK’nın himayesindeki Anlaşmalar ve Sözleşmelere mümkün
olduğu kadar çabuk taraf olmaya gayret edeceklerdir. Söz konusu yükümlülükler
esas olarak, sürüş süresine ilişkin bazı sosyal kuralların uygulanması,
tehlikeli maddelerin taşınması, uluslararası trafıkte eşya taşıyan karayolu
araçlarının azamî müsaade edilen ağırlık ve boyutları, vs ilgilendirmektedir.
Madde 5
ÜCRET POLİTİKALARI-KARA ULAŞTIRMASINA BAĞLI ÜCRETLERDE
BİLGİ SİSTEMİ
1. Taraflar, eşyanın
uluslararası karayoluyla nakli için ücret politikalarının akılcı ve tedricen
birbirine yakınlaştırılması hususuna özel önem göstereceklerdir. Bu çerçevede,
karşılıklı ücret politikalarına, ücretlerin maliyetle ilgili olması, ayrımcılık
gözetilmemesi ve şeffaflık ilkelerini tedricen yerleştireceklerdir.
2. Taraflar, yabancı
operatörler vasıtasıyla ulusal karayolu şebekesinin kullanımına bağlı geçiş
ücretleri ve kullanıcı ücretleri konusunda tamamlanmış, doğru ve güncel
bilginin mevcut olmasının önemini kabul ederek, tüm ilgili kullanıcılara bu tür
bilgileri sağlayan bir bilgi sistemi kurmayı değerlendirebilirler.
3. Taraflar, aynı
zamanda, bu Mutabakat Muhtırasının taraf olan Devletlerden gelen karayolu
taşıyıcılarına karşı ayrımcılık gözetmeme ilkesini de gözönüne alarak,
yollarının, tünellerinin ve köprülerinin kullanımı için ücret ödenmesi uygulaması
konusundaki egemenlik haklarını saklı tutacaklardır.
Madde 6
PROFESYONEL SÜRÜCÜLER İÇİN VİZE İŞLEMLERİNİN
KOLAYLAŞTIRILMASI
1. Taraflar, ilgili
ulusal makamlarını, formalitelerin basitleştirilmesini, vize talebindeki
sürenin azaltılmasını ve diğer mevcut anlaşmalarına halel getirmeksizin bir yıl
geçerli olmak üzere çoklu giriş vizesi verilmesini amaçlayarak, uluslararası
kara ulaştırması ile meşgul olan profesyonel sürücüler için vize itasının
kolaylaştırılması imkânlarını incelemeye teşvik edeceklerdir.
2. Taraflar, konsolosluk
işlerinden sorumlu ulusal makamları ile işbirliği içinde, eşyanın uluslararası
karayoluyla naklini gerçekleştiren profesyonel sürücüler için vize
formalitelerinin kolaylaştırılması konusunda çok taraflı bir anlaşmanın
oluşturulması imkânını araştıracaklardır.
Madde 7
UYGULAMA
1. Taraflar, bu Mutabakat
Muhtırasının ilgili hükümlerinin, KEİ üyesi devletler arasındaki mevcut veya
yeni yapılacak ikili kara ulaştırması anlaşmaları veya ilgili protokollerine
göre uygulamaya koymak suretiyle, yürütmeye gayret edeceklerdir.
2. Taraflar, karayolu
taşımacılığı konusunda ulaştırma kapasitelerini artıran, ilave ve tamamlayıcı
tedbirleri ihtiva eden, çevresel açıdan yararlı teknolojiler sağlayan, içerdiği
kolaylıklar işbu Mutabakat Muhtırasında sağlananlardan daha az elverişli
olmayan ve tüm KEİ üyesi devletleri kapsayan çok taraflı bir çerçeve anlaşması
akdedilmesine çaba göstermek hususunda mutabık kalmışlardır.
Madde 8
KURUMSAL MEKANİZMA
1. Bu Mutabakat
Muhtırasının hükümlerinin uygulanmasının izlenmesi ve yeterli eşgüdümün
sağlanması için KEİ Ulaştırma Çalışma Grubunun himayesinde Eşyanın Uluslararası
Naklinin Kolaylaştırılması konusunda KEİ Yönlendirme Komitesinin kurulması
mümkündür.
Söz konusu İzleme
Komitesi'nin kurulması, bu Mutabakat Muhtırasının taraflarına maddi külfet
yüklemeyecektir.
2. Yönlendirme Komitesi,
Muhtıraya imza atan Tarafların birer temsilcisinden oluşacaktır. İmza atan
tarafların her biri, bir temsilci ve bir yedek temsilci atayacaklardır. Atama,
diğer tüm taraflara bildirilecektir.
3. Yönlendirme Komitesi,
gerekli oldukça ama en azından yılda bir kez toplanacaktır. Komite usûl
kurallarına oydaşma ile karar verecektir. İzleme Komitesi Başkanlığı, Taraflar
arasında yıllık bir temele dayalı ve dönüşümlü olarak değişecektir.
4. KEİ Yönlendirme
Komitesi toplantılarına KEİ Gözlemcilerinin ve KEİ bağlı Kuruluşlarının
temsilcileri ile Sivil Toplum Örgütleri gibi uygun bulunacak diğer kurum ve
kuruluşlar davet edilebilir.
5. İşbu Mutabakat
Muhtırası amacına göre KEİ Bölgesi'nde faaliyetleri daha da geliştirmek üzere,
Yönlendirme Komitesi, yıllık olarak gözden geçirilecek bir Eylem Programı
hazırlayacak ve her toplantıdan sonra KEİ Ulaştırma Çalışma Grubuna faaliyeti
konusunda rapor verecektir.
Madde 9
SÜRE
İşbu Mutabakat Muhtırası,
beş yıl için geçerlidir. Beş yıllık sürenin bitiminden en geç bir yıl öncesine
kadar Taraflardan bir itiraz gelmez ise süre otomatik olarak bir beş yıl daha
uzayacaktır.
Madde 10
NİHAÎ HÜKÜMLER
1. Mutabakat Muhtırasının
aslının İngilizce lisanında bir nüshası, KEİ Uluslararası Daimi Sekretaryasına
(PERMIS) tevdii edilecektir. Sekretarya, Mutabakat Muhtırasının onaylı bir
nüshasını her bir Âkit Tarafa gönderecek ve tevdii mercii olma yetkisinden
kaynaklanan tüm yükümlülükleri yerine getirecektir.
2. İşbu Mutabakat
Muhtırası uluslararası anlaşmaların yürürlüğe girişi için kendi ulusal yasal
prosedürlerinin tamamlanması hususundaki bildirimin tüm Âkit Taraflarca tevdii
merciine tevdii edilmesini müteakip otuzuncu günde yürürlüğe girecektir.
3. İmzalamayan KEİ Üyesi
Devletler, mevcut Mutabakat Muhtırasının yürürlüğe girmesinden sonra Taraf
olabilirler.
4. Mutabakat Muhtırasının
yürürlüğe girmesinden sonra imzalayan hükümetler, uluslararası anlaşmaların
yürürlüğe girmesi için kendi ulusal yasal süreçlerinin tamamlandığının tedvii
merciine tevdii edilmesini takip eden otuzuncu günde, Mutabakat Muhtırasına
Taraf olacaklardır.
Madde 11
DEĞİŞİKLİKLER
1. İşbu Mutabakat
Muhtırasının, herhangi bir Tarafın talebine bağlı olarak tadil edilebilir.
2. Taraflarca yapılan
tadilatlar 10 uncu maddede değinilen usullere göre yürürlüğe girecektir.
Kiev'de İkibiniki yılının
Mart ayının altıncı gününde, İngilizce lisanında tek metin olarak
imzalanmıştır.
ADINA VE YERİNE
Arnavutluk Cumhuriyeti
Ermenistan Cumhuriyeti
Azerbaycan Cumhuriyeti
Bulgaristan Cumhuriyeti
Gürcistan
Yunanistan Cumhuriyeti
Moldovya Cumhuriyeti
Rusya Federasyonu
Türkiye Cumhuriyeti
Ukrayna
EK
Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UN/ECE)
himayesinde oluşturulan
(Mutabakat Muhtırasının 2 nci maddesine göre)
ULUSLARARASI KARA ULAŞTIRMASI ANLAŞMALARI
(1) Karayolu Trafiği
Sözleşmesi (08.11.1968)
(2) Karayolu Trafiği
Sözleşmesine Ek Avrupa Anlaşması (01.05.1971)
(3) Karayolu İşaret ve
Sinyalleri Sözleşmesi (08.11.1968)
(4) Karayolu İşaret ve
Sinyalleri Sözleşmesine Ek Avrupa Anlaşması (01.05.1971)
(5) Karayolu İşaret ve
Sinyalleri Konvansiyonuna Ek Avrupa Anlaşmasına Ek Karayolu İşaretleri
Protokolü (01.03.1973)
(6) Uluslararası Karayolu
Trafiğinde Yeralan Araç Mürettebatının Çalışmasına Dair Avrupa Anlaşması (AETR)
(01.07.1970)
(7) Karayoluyla Eşyanın
Uluslararası Nakliyesi için Anlaşma Konusunda Sözleşme (CMR) (19.05.1956)
(8) Özel Karayolu
Araçlarının Geçici İthali Konusunda Gümrük Sözleşmesi (04.06.1954)
(9) Ticarî Karayolu
Araçlarının Geçici İthali Konusunda Gümrük Sözleşmesi (18.05.1956)
(10) TIR Karneleri
Kapsamında Eşyanın Uluslararası Nakli Konusunda Gümrük Sözleşmesi (14.11.1975)
(11) Eşyanın Sınır
Kontrol Uyumu Konusunda Uluslararası Sözleşme (21.10.1982)
(12) Tehlikeli Maddelerin
Uluslararası Karayoluyla Nakline Dair Avrupa Anlaşması (ADR) (30.09.1957)
(13) Bozulabilir
Maddelerin Uluslararası Nakli ve Bu Tip Taşımalarda Kullanılan Özel Teçhizat
Konusunda Anlaşma (ATP) (01.09.1970)
(14) Uluslararası Ana
Trafik Arterleri Konusunda Avrupa Anlaşması (AGR) (15.11.1975)
(15) Önemli Uluslararası
Kombine Taşımacılık Hatları ve İlgili Düzenlemeler Konusunda Avrupa Anlaşması
(AGTC) (01.02.1991)
(16)
Önemli Uluslararası Kombine Taşımacılık Hatları ve İlgili Düzenlemeler
Konusunda Avrupa Anlaşmasına Bağlı İç Su Yollarında Kombine Taşımacılık
Protokolü (AGTC) (1997)
TÜRKİYE CUMHURİYETİ'NİN KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ
BÖLGESİNDEKİ EŞYANIN KARAYOLUYLA NAKLİNİN
KOLAYLAŞTIRILMASI KONUSUNDA MUTABAKAT MUHTIRASINA
ÇEKİNCESİ
"Türkiye
Cumhuriyeti, Türkiye ve Ermenistan arasındaki ulaştırma bakımından Karadeniz
Ekonomik İşbirliği Bölgesindeki Eşyanın Karayoluyla Naklinin Kolaylaştırılması
Konusunda Mutabakat Muhtırasının hükümleriyle kendini bağlı
addetmemektedir."