Dönem: 22                              Yasama Yılı: 3

 

T.B.M.M.           (S. Sayısı: 924)

 

Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı ve Milli  Savunma Komisyonu Raporu (1/881)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                17.8.2004

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-943/3963

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Milli Savunma Bakanlığınca Hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 26.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Muvazzaf askerlik hizmetini tamamlayarak yedek statüsüne ayrılan yükümlülerin yedeklik yoklamaları 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun amir hükümlerine uygun olarak yapılmaktadır. Buna göre yedek subaylar ile yedek erbaş/erlerin yoklamalarının yapılmasında benzer esaslar uygulanmakla beraber, özellikle yoklamalarını yaptırmaları için yükümlülere tanınan süre konusunda farklılık bulunmaktadır.

Yedek erbaş/erler yedeklik yoklamalarını 1111 sayılı Kanunun 14 üncü maddesine göre "ilk ve son yoklama süreci boyunca (1 Ocak-31 Ekim)" hiçbir tahdit söz konusu olmaksızın on ay süre ile yaptırabilmektedir.

Ancak yedek subayların yedeklik yoklamaları için tanınan süre, 1076 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde yer alan "Yoklama, ilk yoklama sırasında senede bir defa yapılır" hükmü gereği altı ay süreyle (1 Ocak-30 Haziran) sınırlanmış ve aynı Kanunun 10 uncu maddesinde yer alan "Yoklama ilan tarihinden başlayarak iki ay içinde,.........." hükmü gereği daha da kısaltılarak iki aylık süreyle (1 Mayıs-30 Haziran) sınırlı hale getirilmiştir.

Yedeklik yoklamalarının mevcut uygulamada olduğu gibi 1076 sayılı Kanunun 10 uncu maddesine göre yoklama ilan tarihi ile tahdit edilerek iki aylık bir süre ile sınırlanmasının personel seferberlik işlemleri açısından sağladığı herhangi bir fayda söz konusu olmadığı gibi, yükümlülerin şikayet ve müracaatlarının bu noktada yoğunlaşmasına neden olmaktadır.

              Yedek subayların yedeklik yoklamalarının 1076 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi esaslarına göre "ilk yoklama sırasında (1 Ocak-30 Haziran)" yapılmasının;

a) Yedek subay statüsündeki yükümlülerin söz konusu şikayet ve müracaatlarına çözüm getireceği,

b) Kaynaktaki yedek subay ile yedek erbaş/er miktarının oranına bağlı olmak üzere farklı statüdeki yedek personel (Subay ile erbaş/er) arasında nisbi eşitliği sağlayacağı,

c) Yedek subaylara yılda bir kez topluca sefer görev emri vermek üzere Eylül ayında Milli Savunma Bakanlığı tarafından başlatılan çalışmalarda ihtiyaç duyulan ve yedeklik yoklamaları ile sağlanan bilgilerin (sağlık durumu, adres değişikliği v.b.) elde edilebilmesi için gerek duyulan zamanı sağlayacağı,

d) Yedeklik yoklamasını zamanında yaptırmayan yükümlüler hakkında Askerlik Şube Başkanlıklarınca yapılacak işlemlerin getireceği ilave iş yükünü azaltacağı,

değerlendirilerek bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Yedek subay/astsubayların yedeklik yoklamalarının 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "Yoklama, ilk yoklama sırasında senede bir defa yapılır" hükmüne uygun olarak 1 Ocak-30 Haziran tarihleri arasında yapılması ve böylece anılan mükelleflere yedeklik yoklamalarını yaptırmaları için tanınan yasal sürenin uzatılabilmesi maksadıyla aynı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan ve 9 uncu maddede belirtilen süreyi iki ayla sınırlayan "Yoklama ilan tarihinden başlayarak iki ay içinde,........" şeklindeki ifadede değişiklik yapılmıştır.

Madde 2.- Yürürlük maddesidir.

Madde 3.- Yürütme maddesidir.

 

Milli Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu 3.6.2005

Esas No.: 1/881

Karar No.: 27

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca, 15.9.2004 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 2.6.2005 tarihli toplantısında, Hükümeti temsilen Milli Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül ve beraberindeki Bakanlık yetkililerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, Milli Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül yapmış olduğu sunuş konuşmasında;

- Yedek subaylar ile yedek erbaş ve erlerin yoklamalarını yaptırmaları için yükümlülere tanınan süre konusunda farklılıkların bulunduğunu,

- Yedek erbaş ve erlerin yedeklik yoklamalarını 1111 sayılı Askerlik Kanununun 14 üncü maddesine göre "ilk ve son yoklama süresi boyunca yani 1 Ocak ilâ 31 Ekim tarihleri arasında" on ay süre ile yaptırabildiklerini,

- Ancak yedek subayların yoklamalarını, 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 10 uncu maddesi hükmü gereğince "1 Mayıs ilâ 30 Haziran tarihleri arasında" iki ay gibi sınırlı bir süre içinde yaptırmak zorunda kaldıklarını,

- Bu zorunluluğun, yükümlülerin yoğun şikâyetine neden olduğunu,

- Yedek subayların yedeklik yoklamalarının 1076 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi esaslarına göre "ilk yoklama sırasında (1 Ocak-30 Haziran)" yapılmasının;

- Yedek subay statüsündeki yükümlülerin söz konusu şikayet ve müracaatlarına çözüm getirmek,

- Kaynaktaki yedek subay ile yedek erbaş ve er miktarının oranına bağlı olmak üzere farklı statüdeki yedek personel arasında nisbî eşitliği sağlamak,

- Yedek subaylara yılda bir kez topluca sefer görev emri vermek üzere eylül ayında Milli Savunma Bakanlığı tarafından başlatılan çalışmalarda ihtiyaç duyulan ve yedeklik yoklamaları ile sağlanan bilgilerin (sağlık durumu, adres değişikliği vb.) elde edilebilmesi için gerek duyulan zamanı sağlamak,

- Yedeklik yoklamasını zamanında yaptırmayan yükümlüler hakkında askerlik şube başkanlıklarınca yapılacak işlemlerin getireceği ilave iş yükünü azaltmak,

- Şeklindeki faydaların da değerlendirilmesi suretiyle, aynı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan ve 9 uncu maddede belirtilen süreyi iki ayla sınırlayan "yoklama ilân tarihinden başlayarak iki ay içinde" şeklindeki ifadenin değiştirilmesinin uygun olacağını,

İfade etmişlerdir.

Bu açıklamaların ardından Tasarının tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1, 2, ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

Mehmet Asım Kulak

 

Karaman

Adana

Bartın

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Garip

Zekeriya Akıncı

İsmail Değerli

 

Adana

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Ensar Öğüt

Mehmet Fehmi Uyanık

İnci Özdemir

 

Ardahan

Diyarbakır

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Murat Yılmazer

Halil Tiryaki

Süleyman Turgut

 

Kırıkkale

Kırıkkale

Manisa

 

Üye

Üye

 

 

İsmail Bilen

İbrahim Hakkı Birlik

 

 

Manisa

Şırnak

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

YEDEK SUBAYLAR VE YEDEK ASKERİ MEMURLAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI

MADDE 1.- 16.6.1927 tarihli ve 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İlk yoklama süresi içinde Orgeneral-Oramiral ve Korgeneral-Koramiraller dışında kalan yedek subaylar ile yedek askeri memurlar, kanunî ikametgâhlarını ve varsa maluliyetlerini maluliyet derecesiyle birlikte mahallî askerlik şubesine, şifahen veya mektupla bildirmeye ve raporlarının tasdikli bir suretini bir defaya mahsus olmak üzere göndermeye veya aslını göstermeye mecburdur.”

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

MİLLİ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL  ETTİĞİ METİN

 

YEDEK SUBAYLAR VE YEDEK ASKERİ MEMURLAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

                           

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı V.

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

A. Babacan

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe