Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 924)
Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı ve Milli
Savunma Komisyonu Raporu (1/881)
T.C.
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-943/3963
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Milli Savunma Bakanlığınca Hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 26.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Yedek Subaylar ve Yedek
Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Muvazzaf askerlik
hizmetini tamamlayarak yedek statüsüne ayrılan yükümlülerin yedeklik
yoklamaları 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu ve 1111
sayılı Askerlik Kanununun amir hükümlerine uygun olarak yapılmaktadır. Buna
göre yedek subaylar ile yedek erbaş/erlerin yoklamalarının yapılmasında benzer
esaslar uygulanmakla beraber, özellikle yoklamalarını yaptırmaları için
yükümlülere tanınan süre konusunda farklılık bulunmaktadır.
Yedek erbaş/erler
yedeklik yoklamalarını 1111 sayılı Kanunun 14 üncü maddesine göre "ilk ve
son yoklama süreci boyunca (1 Ocak-31 Ekim)" hiçbir tahdit söz konusu
olmaksızın on ay süre ile yaptırabilmektedir.
Ancak yedek subayların
yedeklik yoklamaları için tanınan süre, 1076 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde
yer alan "Yoklama, ilk yoklama sırasında senede bir defa yapılır"
hükmü gereği altı ay süreyle (1 Ocak-30 Haziran) sınırlanmış ve aynı Kanunun 10
uncu maddesinde yer alan "Yoklama ilan tarihinden başlayarak iki ay
içinde,.........." hükmü gereği daha da kısaltılarak iki aylık süreyle (1
Mayıs-30 Haziran) sınırlı hale getirilmiştir.
Yedeklik yoklamalarının
mevcut uygulamada olduğu gibi 1076 sayılı Kanunun 10 uncu maddesine göre
yoklama ilan tarihi ile tahdit edilerek iki aylık bir süre ile sınırlanmasının
personel seferberlik işlemleri açısından sağladığı herhangi bir fayda söz
konusu olmadığı gibi, yükümlülerin şikayet ve müracaatlarının bu noktada
yoğunlaşmasına neden olmaktadır.
Yedek subayların yedeklik yoklamalarının 1076 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesi esaslarına göre "ilk yoklama sırasında (1 Ocak-30
Haziran)" yapılmasının;
a) Yedek subay statüsündeki yükümlülerin söz konusu şikayet ve
müracaatlarına çözüm getireceği,
b) Kaynaktaki yedek subay ile yedek erbaş/er miktarının oranına
bağlı olmak üzere farklı statüdeki yedek personel (Subay ile erbaş/er) arasında
nisbi eşitliği sağlayacağı,
c) Yedek subaylara yılda
bir kez topluca sefer görev emri vermek üzere Eylül ayında Milli Savunma
Bakanlığı tarafından başlatılan çalışmalarda ihtiyaç duyulan ve yedeklik
yoklamaları ile sağlanan bilgilerin (sağlık durumu, adres değişikliği v.b.)
elde edilebilmesi için gerek duyulan zamanı sağlayacağı,
d) Yedeklik yoklamasını
zamanında yaptırmayan yükümlüler hakkında Askerlik Şube Başkanlıklarınca
yapılacak işlemlerin getireceği ilave iş yükünü azaltacağı,
değerlendirilerek bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Yedek
subay/astsubayların yedeklik yoklamalarının 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek
Askeri Memurlar Kanununun 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
"Yoklama, ilk yoklama sırasında senede bir defa yapılır" hükmüne
uygun olarak 1 Ocak-30 Haziran tarihleri arasında yapılması ve böylece anılan
mükelleflere yedeklik yoklamalarını yaptırmaları için tanınan yasal sürenin
uzatılabilmesi maksadıyla aynı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında
yer alan ve 9 uncu maddede belirtilen süreyi iki ayla sınırlayan "Yoklama
ilan tarihinden başlayarak iki ay içinde,........" şeklindeki ifadede
değişiklik yapılmıştır.
Madde 2.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 3.- Yürütme
maddesidir.
Milli Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu 3.6.2005
Esas No.: 1/881
Karar No.: 27
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca,
15.9.2004 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Yedek
Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 2.6.2005 tarihli toplantısında, Hükümeti
temsilen Milli Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül ve beraberindeki Bakanlık
yetkililerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerde, Milli Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül yapmış olduğu sunuş
konuşmasında;
- Yedek subaylar ile
yedek erbaş ve erlerin yoklamalarını yaptırmaları için yükümlülere tanınan süre
konusunda farklılıkların bulunduğunu,
- Yedek erbaş ve erlerin
yedeklik yoklamalarını 1111 sayılı Askerlik Kanununun 14 üncü maddesine göre
"ilk ve son yoklama süresi boyunca yani 1 Ocak ilâ 31 Ekim tarihleri
arasında" on ay süre ile yaptırabildiklerini,
- Ancak yedek subayların
yoklamalarını, 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 10
uncu maddesi hükmü gereğince "1 Mayıs ilâ 30 Haziran tarihleri
arasında" iki ay gibi sınırlı bir süre içinde yaptırmak zorunda
kaldıklarını,
- Bu zorunluluğun,
yükümlülerin yoğun şikâyetine neden olduğunu,
- Yedek subayların
yedeklik yoklamalarının 1076 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi esaslarına göre
"ilk yoklama sırasında (1 Ocak-30 Haziran)" yapılmasının;
- Yedek subay
statüsündeki yükümlülerin söz konusu şikayet ve müracaatlarına çözüm getirmek,
- Kaynaktaki yedek subay
ile yedek erbaş ve er miktarının oranına bağlı olmak üzere farklı statüdeki
yedek personel arasında nisbî eşitliği sağlamak,
- Yedek subaylara yılda
bir kez topluca sefer görev emri vermek üzere eylül ayında Milli Savunma
Bakanlığı tarafından başlatılan çalışmalarda ihtiyaç duyulan ve yedeklik
yoklamaları ile sağlanan bilgilerin (sağlık durumu, adres değişikliği vb.) elde
edilebilmesi için gerek duyulan zamanı sağlamak,
- Yedeklik yoklamasını
zamanında yaptırmayan yükümlüler hakkında askerlik şube başkanlıklarınca
yapılacak işlemlerin getireceği ilave iş yükünü azaltmak,
- Şeklindeki faydaların
da değerlendirilmesi suretiyle, aynı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan ve 9 uncu maddede belirtilen süreyi iki ayla sınırlayan
"yoklama ilân tarihinden başlayarak iki ay içinde" şeklindeki
ifadenin değiştirilmesinin uygun olacağını,
İfade etmişlerdir.
Bu açıklamaların ardından
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının 1, 2, ve 3 üncü
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
Yüksel
Çavuşoğlu |
Ziyaeddin
Yağcı |
Mehmet
Asım Kulak |
|
Karaman |
Adana |
Bartın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Recep
Garip |
Zekeriya
Akıncı |
İsmail
Değerli |
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ensar
Öğüt |
Mehmet
Fehmi Uyanık |
İnci
Özdemir |
|
Ardahan |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Murat
Yılmazer |
Halil
Tiryaki |
Süleyman
Turgut |
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Manisa |
|
Üye |
Üye |
|
|
İsmail
Bilen |
İbrahim
Hakkı Birlik |
|
|
Manisa |
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
YEDEK SUBAYLAR VE YEDEK ASKERİ MEMURLAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1.- 16.6.1927
tarihli ve 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 10
uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İlk yoklama süresi içinde Orgeneral-Oramiral ve Korgeneral-Koramiraller dışında kalan yedek subaylar ile yedek askeri memurlar, kanunî ikametgâhlarını ve varsa maluliyetlerini maluliyet derecesiyle birlikte mahallî askerlik şubesine, şifahen veya mektupla bildirmeye ve raporlarının tasdikli bir suretini bir defaya mahsus olmak üzere göndermeye veya aslını göstermeye mecburdur.”
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLİ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YEDEK SUBAYLAR VE YEDEK ASKERİ MEMURLAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip
Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
A.
Babacan |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|