Dönem : 22
Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 461)
Dahiliye Memurları Kanunu, İl İdaresi Kanunu, İçişleri
Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ve Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/802)
Not : Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile
İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 30.4.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-319/2052
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 19.4.2004 tarihinde kararlaştırılan “Dahiliye Memurları
Kanunu, İl İdaresi Kanunu, İçişleri Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında
Kanun ve Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde iç güvenliğin
sağlanması, kamu düzeni ve genel ahlâkın korunması; mülki idare bölümlerinin
kurulması, kaldırılması ve düzenlenmesi ile ilgili çalışmaların yapılması,
mahalli idarelerin yönlendirilmesi, kaçakçılığın men ve takibi, yurt sathında
sivil savunma, nüfus ve vatandaşlık hizmetlerinin yürütülmesi yetki ve görevi,
mevzuat gereği İçişleri Bakanlığına verilmiştir.
Diğer taraftan, Anayasada
Türkiye, merkezi idare kuruluşu bakımından, coğrafya durumuna, ekonomik
şartlara ve kamu hizmetlerinin gereklerine göre, illere; illerin de diğer
kademeli bölümlere ayrılacağı düzenlenmiştir. Diğer kademeli bölümlerin ilçeler
olduğu açıktır.
Yukarıda sayılan ve
İçişleri Bakanlığına verilmiş olan bütün bu önemli görevler; merkezi hükümet
adına, Anayasada tanımlanmış olan ve “yetki genişliği” ilkesine göre hizmet
gören il sistemi içinde vali ve kaymakamlar ve bunlara bağlı ve/veya sorumlu
teşkilatlar eliyle yürütülmektedir. Söz konusu idari yapılanma, sadece 1982
Anayasasına özgü olmayıp, Tazminattan bu yana başarıyla uygulana gelen bir
sistemdir. Bu idari sistemin merkezinde vali ve kaymakamlar yer almaktadır.
Bununla birlikte, İçişleri Bakanlığında diğer bir deyişle, Türk Mülki İdare
Sisteminde kariyer kaymakamlıktır. Mülkiye müfettişleri ve vali yardımcılarının
da kaymakam kökenli oldukları göz önüne alındığında, Cumhuriyet tarihi boyunca
vali atamalarının % 99’a yakın oranda, kariyerden gelenler arasında yapıldığı
görülmektedir.
Hızla küreselleşen
dünyamızda mülki idare amirlerinin de iyi yetişmiş, bilgili, yetenekli, temsil
kabiliyeti yüksek, ufku geniş, dil bilen kısacası üstün niteliklere sahip
yöneticiler olarak yetiştirilmeleri büyük önem arz etmektedir.
Çağdaş yönetim
anlayışında yukarıda sayılan niteliklere sahip yöneticilerin, görevde
yükselebilmeleri için, özel ilişkiler veya siyasi konjonktür gibi sübjektif
etkiler yerine; kişilik, bilgi birikim, performans gibi objektif ilkelere dayanan
terfi sisteminin getirilmesi, genel kabul gören bir yaklaşımdır.
Tasarı ile toplumun
güvenliğinden kalkınmasına kadar çok geniş bir alanda görev icra eden mülki
idare amirlerinin yükselmelerinde, uygulanması kişilere ve konjonktüre göre
değişmeyen; objektif kriterlere göre belirlenecek birinci sınıf mülki idare
amirliği sistemi ihdas edilmektedir.
Bu sistem, meslek içinde
rekabet ortamı oluşturarak insan kaynakları kalitesinin yükseltilmesinde
süreklilik sağlayacağı gibi, kamu hizmetlerinin sunumunda etkinliği ve
verimliliği de artıracaktır. Ayrıca başarının ve etkinliğin ön planda tutulduğu
bu sisteme göre atanan valilerin görev yaptığı yönetime olan vatandaş desteği
ve inancı da pekişecektir.
Tasarıda ayrıca birinci
sınıf mülki idare amirliği sisteminin objektif olarak işlemesi için, ilk önce
genel ilkeler sayılmış; daha sonra puanlamada göz önüne alınacak “değerlendirme
ölçüleri” sayılmıştır. Gerek “genel şartlar”ın, gerekse başarı puanının tespit,
yetki ve sorumluluğu, geçmişi Bakanlık tarihi ile özdeşleşmiş olan Bakanlık
Encümenine verilmiştir.
İlaveten, Tasarı ile
getirilen sistemin ruhuna uygun olarak; valiliklere ve Bakanlık merkezindeki
bazı görevlere atanmada birinci sınıfa ayrılma ve birinci sınıfa ayrıldıktan
sonra birinci sınıfa ayrılma niteliğini kaybetmeme şartı getirilmiş ayrıca mülki
idare amirlerinin ek göstergeleri, mülki idare amirliği özel hizmet tazminatı
ve makam tazminatı düzenlenmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
Dahiliye Memurları Kanununa üç madde eklenmiştir.
Ek 2 nci madde ile; mülki
idare amirliği hizmetleri sınıfında bulunan personel için “Birinci Sınıf Mülki
İdare amirliği” unvanı ihdas edilerek birinci sınıf mülki idare amirliğine
yükseltilebilmek için genel şartların ve değerlendirme yönteminin belirlenmesi
amaçlanmıştır.
Ek 3 üncü madde ile; birinci
sınıf mülki idare amirliğine atanabilmek için değerlendirme yapacak kurulun
çalışma, değerlendirme ve itiraz usulleri belirlenmiştir.
Ek 4 üncü madde ile;
İçişleri Bakanlığında çeşitli görevlere, birinci sınıfa yükselmiş ve birinci
sınıfa yükseldikten sonra birinci sınıfa yükselme niteliğini kaybetmemiş mülki
idare amirleri arasından atama yapılması öngörülmüştür.
Madde 2. - Madde ile;
Dahiliye Memurları Kanununa iki geçici madde eklenmiştir.
Geçici 1 inci madde ile;
halen mülki idare amirliği hizmetleri sınıfında onbeş yılını dolduranların
birinci sınıfa yükseltilmelerine ilişkin işlemlerin bir yıl içinde tamamlanması
ve bu Kanunun yayımı tarihinde bazı görevlerde bulunanların birinci sınıfa
yükseltilmiş sayılması öngörülmüştür.
Geçici 2 nci madde ile;
değerlendirmeye ve Encümen çalışmasına dair usul ve esaslar ile değerlendirme
ölçütlerinin başarı puanındaki ağırlıklarının tespiti ve itiraza ilişkin
hususların düzenleneceği yönetmeliğin, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı
ay içinde İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
yürürlüğe konulacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 3. - Madde ile; İl
İdaresi Kanununun 6 ncı maddesi değiştirilerek mülki idare amirliği hizmetleri
sınıfından valiliğe atamaların, birinci sınıfa ayrılan veya birinci sınıfa
ayrıldıktan sonra ayrılma niteliğini kaybetmemiş olanlar arasından yapılması
hedeflenmiştir.
Madde 4. - Madde ile;
birinci sınıfa yükseltilecek mülki idare amirlerini tespit etme görev ve
yetkisinin Bakanlık Encümenine verilmesi amaçlanmıştır.
Madde 5 - Madde ile;
mülki idare amirliği özel hizmet tazminatı oranlarının yeniden düzenlenmesi
amaçlanmıştır.
Madde 6. - Madde ile;
birinci sınıf mülki idare amirlerinin de, mülki idare amirliği hizmetleri
sınıfından olanların ek göstergelerinin düzenlendiği 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun ilgili kısmına derc edilmesi amaçlanmıştır.
Madde 7. - Madde ile;
birinci sınıf mülki idare amirlerinin makam tazminatları, makam tazminatının
düzenlendiği 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili kısmına derc edilmesi
amaçlanmıştır.
Madde 8. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 9. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu 27.5.2004
Esas No. : 1/802
Karar No. : 66
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 30.4.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
"Dahiliye Memurları Kanunu, İl İdaresi Kanunu, İçişleri Bakanlığı Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun ve Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca, 6.5.2004 tarihinde esas Komisyon
olarak Komisyonumuza; tali komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale
edilmiş ve Komisyonumuz, 26.5.2004 tarihli 31 inci toplantısında, İçişleri,
Maliye ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip
görüşmüştür.
Tasarı ile birinci sınıf
mülki idare amirliği ihdas edilmekte, mülki idare amirlerinin birinci sınıf
mülki idare amirliğine yükselme koşulları objektif kriterlere göre belirlenmekte
ve mülki idare amirlerinin özlük haklarında iyileştirme yapılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında, Tasarının kanunlaşması halinde 736 kişinin
birinci sınıf kaymakamlığa atanmış sayılacağı ve 402 kişinin de atanacağı
belirtilmiştir. Tasarı Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı ile de uyumlu olarak
performans değerlendirmesi getirmekte ve verimliliğin artmasını amaçlamaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında iki temel konuda tartışma yapılmıştır. Bu konular
şunlardır:
1. İçişleri Bakanlığı Personelinin Özlük Hakları
Komisyonumuzda yapılan
görüşmeler sırasında, İçişleri Bakanlığının mülki idare amirleri dışındaki
personelinin, merkezde ve taşrada çok önemli hizmetleri yürüttükleri
belirtilmiştir. Bu personel hizmetin karşılığını alamamakta ve çok zor ekonomik
koşullarda yaşamını sürdürmektedir. Bir memurun almakta olduğu aylık ödemeler
toplamı 400 milyon lira civarındadır. Bu maaşla geçinmenin olanağı
olmadığından, fırsatını bulanlar başka kurumlara nakil yapmaktadırlar. Son dört
yıl içinde İçişleri Bakanlığına gelen personel sayısı 1116 iken, başka
kurumlara nakil yapan personel sayısı 3500'dür. İçişleri Bakanlığının
yürütmekte olduğu hizmetler vatandaşın gündelik yaşamını çok yakından
etkilemesine rağmen, personel yetersizliği nedeniyle, bu hizmetler gereği gibi
yerine getirilememekte ve vatandaş mağdur olmaktadır. Mevcut ücretlerle yeterli
miktarda ve nitelikli personelin istihdamı ise olanaklı değildir. Dolayısıyla
personel ücretlerinde acil artışların yapılması zorunludur. Bakanlığın toplam
16.000 personeli bulunmaktadır ve bu sayı her geçen gün azalmaktadır. Bu
durumda da örneğin "MERNİS" projesi gibi çok önemli projelerin
aksaması kaçınılmazdır. Diğer taraftan, diğer bakanlık ve kurum personeli ile
İçişleri Bakanlığı personeli arasındaki özlük hakları farkı çok yüksektir. Bu
farklılık eşitlik ilkesine aykırıdır.
Cevaben yapılan
açıklamalarda, bu eleştirilerin son derece haklı olduğu belirtilmiştir.
İçişleri Bakanlığı personelinin özlük haklarının iyileştirilmesinin bir
zorunluluk olduğu ve bu konuda yoğun çalışmaların sürdürüldüğü ifade edilmiştir.
Mevcut Tasarı esasen mülki idare amirlerinin yükselme koşullarına ilişkindir.
Dolayısıyla bu düzenleme içinde diğer personelin özlük haklarıyla ilgili
düzenleme yapılmamış olması doğaldır. Öte yandan Komisyonda önergeyle yapılacak
bir değişikliğin kamu maliyesinin dengesini olumsuz etkilemesi olasılığı
yüksektir. Bozuk olan dengeyi daha da bozmak ise yeni bir dengenin kurulmasını
güçleştirmektedir. Dolayısıyla sorunun köklü biçiminde çözümü için kamu personel
reformu çalışmalarının sonuçlanmasını beklemek daha yararlı olacaktır.
2. Mülki İdare Amirlerinin
Özlük Hakları
Komisyon üyelerimiz, il
ve ilçelerde çok önemli görevler yürütmekte olan ve devleti temsil eden vali ve
kaymakamların son derece zor şartlar altında çalıştıklarını ve aldıkları maaşın
son derece düşük olduğunu belirtmişlerdir. Vali ve kaymakamlar, yürüttükleri
görevin devletin temsilini içermesi dolayısıyla belirli davranış kalıplarına
uymak zorundadırlar. Oysa aldıkları maaşlar bu davranış kalıplarına uymayı güç
hale getirmektedir. Dolayısıyla kaymakam ve valilerin maaşlarında çok acil
olarak anlamlı artışların yapılması zorunludur. Tasarıda getirilen düzenlemeyle
kaymakamların maaşında 68 milyon lira ile 275 milyon lira arasında değişen
miktarlarda ve valilerin maaşında 17 milyon lira artış yapılmıştır. Bu artış
mülki idare amirlerinin özlük hakları konusundaki sıkıntılarını çözmemektedir.
Örneğin birinci derecenin dördüncü kademesindeki bir kaymakamın maaşı
1.789.850.000 liradan 1.858.650.000 liraya; ikinci derecenin birinci
kademesindeki kaymakamın maaşı 1.183.900.000 liradan 1.355.850.000 liraya
yükseltilmektedir. Bu artışların herhangi bir sıkıntıyı gidermesi mümkün
değildir. Diğer taraftan mülki idare amirleri ile hâkim ve savcılar arasındaki
ücret uçurumu çok büyüktür. Birinci derecedeki bir hâkim 2.591.000.000 lira
alırken aynı derecedeki bir kaymakam 1.788.000.000 lira almaktadır. Oysa
kaymakamın en az hâkim kadar maaş alması gerekir. Bir il ya da ilçede vali ya
da kaymakamın ezdirilmesi doğru değildir. Mülki idare amirleri aldıkları
nitelikli eğitim nedeniyle, özlük hakları konusunda bir talepte bulunmayı
kendilerine yakıştıramamakta ve bu nedenle de her geçen gün gerilemektedirler.
Oysa bu onurlu davranışa yakışır biçimde özlük haklarının iyileştirilmesi
gerekir. Ayrıca, Kamu Yönetimi Temel Kanunu ve İl Özel İdaresi Kanunu
Tasarılarında vali ve kaymakamlara önemli miktarda yeni görev verilmiştir.
Artan bu görevler dolayısıyla da mülki idare amirlerinin maaşları
artırılmalıdır.
Cevaben yapılan
açıklamalarda bütün bu eleştirilerin haklı olduğu ve mülki idare amirlerinin
özlük haklarının iyileştirilmesinin zorunlu olduğu ifade edilmiştir. Ancak
mevcut Tasarı özlük haklarından çok kaymakamların görevde yükselmelerine
ilişkindir. Kaymakamlar için "birinci sınıf kaymakamlık" müessesesi
oluşturulmakta ve birinci sınıf kaymakam olmak için de çeşitli koşullar
getirilmektedir. Bu düzenlemenin uzantısı olarak da birinci sınıf kaymakamların
özlük haklarında cüzi bir iyileştirme yapılmaktadır. Ancak kaymakamların kendi
içlerinde de bir dengenin gözetilmesi için diğer kaymakamların özlük haklarında
da bir artış öngörülmektedir. Dolayısıyla Tasarıdaki düzenlemeyi bir özlük
hakkı iyileştirmesi olarak düşünmemek gerekir. Bu iyileştirme kamu personeli
reformu çerçevesinde sürdürülmektedir. Kamu personeli arasında bir ücret
dengesizliği olduğu herkes tarafından kabul edilmektedir. Ancak sorunun bu tür
tekil düzenlemelerle çözülmesi olanaklı değildir. Bu tür tekil düzenlemeler
bozuk dengeyi daha da bozmaktadır. Buradan geriye dönüş de çok daha zor
olmaktadır. Dolayısıyla mevcut Tasarıda değişiklik yaparak dengesizliği daha da
bozmak yerine, Tasarının kendi düzenlemesine sadık kalarak görevde yükselme
düzenlemesini kanunlaştırmak daha doğru olacaktır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan bu görüşmelerden sonra, Tasarının tümü ile gerekçesi benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1 inci maddesi,
1700 sayılı Dahiliye Memurları Kanununa üç ek madde eklemektedir. Bu
maddelerden ek 2 nci madde, birinci sınıfa ayrılma şartlarını düzenlemektedir.
Maddeye göre, birinci sınıfa ayrılabilmek için, özetle, 15 yıl hizmet, birinci
dereceye gelmiş olma, sicil ve değerlendirme notlarının olumlu olması,
Cumhuriyetin temel niteliklerine aykırı fiillerden dolayı hüküm giymemiş olma,
bazı disiplin suçlarını işlememiş olma, mesleğin onuruyla bağdaşmayan suçlardan
hüküm giymemiş olma gerekmektedir. Maddenin (d) bendine göre mesleğin vakar ve
onuruyla bağdaşmayan veya kişisel haysiyet ve itibarını zedeleyen ya da görevle
ilgili herhangi bir suçtan affa uğramış olsa bile hüküm giymemiş olmak
gerekmektedir. Madde üzerinde verilen bir önergede "ya da görevle ilgili
herhangi" ibaresi ve "affa uğramış olsa bile" madde metninden
çıkarılmaktadır. Görevle ilgili herhangi bir suç ibaresi çok geniş bir alanı kapsadığından
meslek mensuplarının sürekli olarak kendilerini risk altında hissetmesine neden
olacaktır. Bu belirsizlik içinde ve görev suçu işleme endişesi içinde, meslek
mensupları mümkün olduğunca az iş yapmak isteyecektir. Bu da verimlilik ve
etkinliği düşürecektir. Dolayısıyla bu suçların madde metninden çıkarılması
gerekmektedir. Ayrıca bentte devlete ya da Cumhuriyete karşı işlenmiş bir suç
sözkonusu olmayıp bu suçlar bir önceki fıkrada düzenlenmiştir. Cumhuriyete
karşı işlenen suçların affa uğramış olsalar bile yükselmeye engel olmaları
doğaldır. Ancak bu bentteki suçlar mesleğin vakar ve onuruyla ilgili suçlardır.
Yasa koyucu tarafından çıkarılan genel aflar cezayı bütün sonuçlarıyla ortadan
kaldırmaktadır. Dolayısıyla bir genel affa uğrayan bu tür bir suçun
sonuçlarının ortadan kalkmaması genel affın mantığıyla bağdaşmaz. Bu nedenle
"affa uğramış olsa bile" ibaresinin madde metninden çıkarılması
gerekmektedir. Önerge komisyonumuzca kabul edilmiş ve ek madde önergede
öngörülen değişiklikle birlikte kabul edilmiştir. 1 inci madde bu değişiklikle
birlikte kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi
1700 sayılı Kanuna iki geçici madde eklemektedir. Maddelerde, mevcut mülki
idare amirlerinin gerekli koşulları taşıyanların birinci sınıfa ayrılma
koşulları düzenlenmekte; geçmiş ile yeni kanun arasında intibak sağlanmaktadır.
Madde üzerinde verilen bir önerge ile mülki idare amirliği hizmetleri sınıfında
15 hizmet yılını doldurmuş, kazanılmış hak aylığı birinci derecenin dördüncü
kademesinde olanların da birinci sınıf mülki idare amirliğine yükseltilmeleri
sağlanmaktadır. Önerge Komisyonumuzca reddedilmiş ve madde aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 3, 4 ve 5 inci
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi
mülki idare amirlerinin ek göstergelerini düzenlemektedir. Komisyonumuzda
yapılan görüşmeler sırasında, maddedeki 5800 gösterge rakamını 6400'e yükselten
bir önerge Komisyonumuzun oy çokluğu ile reddedilmiştir. Yukarıda aktarılan
tartışmalar ışığında kaymakamların özlük haklarını iyileştirmeyi amaçlayan
önerge, Komisyonumuzda görüşülen Tasarının bu amaçla hazırlanmamış olduğu
gerekçesiyle reddedilmiştir. Tasarının 7 nci maddesi üzerinde de bu önergedeki
değişikliğe paralellik sağlamak amacıyla bir önerge verilmiştir. Ancak 6 ncı
madde üzerindeki önergenin kabul edilmemesi nedeniyle, 7 nci madde üzerindeki
önerge işlevini yitirmiş ve işleme konmamıştır. 6 ve 7 nci maddeler
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü Önder |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Reyhan Balandı |
|
|
Eskişehir |
Adana |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Mehmet Soydan |
|
|
Bursa |
Çorum |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sait Armağan |
Sıdıka Sarıbekir |
Nusret Bayraktar |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Serpil Yıldız |
Sinan Özkan |
Mehmet Sefa Sirmen |
|
|
İzmir |
Kastamonu |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Uzun |
Şevket Arz |
Mehmet Kartal |
|
|
Sivas |
Trabzon |
Van |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet Erdemir |
|
|
|
|
Yozgat |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
DAHİLİYE MEMURLARI KANUNU, İL İDARESİ KANUNU, İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAK KINDA KANUN VE DEVLET MEMURLARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 9.6.1930
tarihli ve 1700 sayılı Dahiliye Memurları Kanununa aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
"Birinci sınıfa
ayrılma şartları
EK MADDE 2. - Mülki idare
amirliği hizmetleri sınıfında bulunan kaymakamlar ile bu sıfatı kazanmış olup
İçişleri Bakanlığı merkez ve iller teşkilatında çalışanlardan aşağıdaki
şartları taşıyanların, birinci sınıf mülki idare amirliğine yükseltilmesine
karar verilir.
a) Mülki idare amirliği hizmetleri sınıfında; kaymakam adaylığı dahil
olmak üzere, fiilen onbeş yılını doldurmuş ve kazanılmış hak aylıkları birinci
derecede olmak,
b) Sicil
notları, mülki idare amiri değerlendirme raporları, mülkiye
müfettişlerince düzenlenen özel gizli rapor ve değerlendirme belgeleri,
takdirname, ödül, tecziye ve yabancı dil bilgisi ölçütleri dikkate alınarak yapılacak
değerlendirmeye göre meslekte başarılı bulunmak,
c) Anayasa ile tanımlanmış olan Cumhuriyetin temel niteliklerine
aykırı davranışta bulunmaktan dolayı
affa uğramış olsa bile hüküm giymemiş veya bu nitelikteki suçlardan dolayı
birinci sınıf mülki idare amirliğine ayrılmaya engel bir disiplin cezası
almamış olmak,
d) Mesleğin vakar ve onuruyla bağdaşmayan veya
kişisel haysiyet ve itibarını zedeleyen ya da görevle ilgili herhangi bir
suçtan affa uğramış olsa bile hüküm
giymemiş olmak,
e) Aylıktan kesme veya
kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almamış olmak.
Değerlendirme yöntemi
EK MADDE 3. - Birinci
sınıf mülki idare amirlerinin tespiti amacıyla yapılacak inceleme ve
değerlendirmeler, İçişleri Bakanlığı Encümenince her yıl Kasım ayında yapılır.
Bu değerlendirmeler sonucunda başarılı olabilmek için yüz tam puan üzerinden en
az yetmişbeş puan almak şarttır. Birinci sınıf mülki idare amirliği statüsüne
yükselmeye layık görülenlerin isimleri liste halinde Resmi Gazetede yayımlanır.
İsimleri bu listede yer
almayan ilgililer, kararın yayımı tarihinden itibaren otuz gün içerisinde,
yazılı olarak başvurmak suretiyle durumlarının Bakanlık Encümeni tarafından bir
defa daha görüşülmesini isteyebilirler. Encümen itiraz süresinin bitiminden
itibaren altmış gün içerisinde karar verir.
Birinci sınıf mülki idare
amirliği statüsüne yükseltilmeyenler karar tarihinden itibaren iki yılda bir
tekrar birinci sınıf incelemesine tabi tutulurlar. Değerlendirmeye ve Encümen
çalışmasına dair usul ve esaslar ile değerlendirme ölçütlerinin başarı
puanındaki ağırlıklarının tespiti ve itiraza ilişkin hususlar İçişleri
Bakanlığı tarafından hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Bazı görevlere atama
EK MADDE 4. - İçişleri
Bakanlığı müsteşar yardımcıları, genel müdürler, kurul başkanları ve birinci hukuk müşaviri, birinci sınıfa
yükselmiş ve birinci sınıfa yükseldikten sonra birinci sınıfa yükselme
niteliğini kaybetmemiş mülki idare amirleri arasından atanır."
MADDE 2. - 1700 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1. - Bu
Kanunun yayımı tarihinde valilik, müsteşar yardımcılığı, genel müdürlük, kurul
başkanlığı ve birinci hukuk müşavirliği görevlerinde bulunanlar, birinci sınıf
mülki idare amirliğine yükseltilmiş sayılırlar.
Bu Kanunun yayımı
tarihinde mülki idare amirliği hizmetleri sınıfında onbeş hizmet yılını
doldurmuş ve kazanılmış hak aylıkları birinci derecede olanların, birinci
sınıfa yükseltilmelerine ilişkin işlemler bir yıl içinde tamamlanır.
GEÇİCİ MADDE 2. - Ek 3
üncü maddede öngörülen yönetmelik Kanunun yayımı tarihinden itibaren İçişleri
Bakanlığı tarafından altı ay içinde hazırlanarak Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulur.”
MADDE 3. - 10.6.1949
tarihli ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Mülki idare amirliği
hizmetleri sınıfından vali olarak atanacaklarda; birinci sınıfa yükselmiş ve
birinci sınıfa yükseldikten sonra birinci sınıfa yükselme niteliğini kaybetmemiş
olma şartı aranır.”
MADDE 4. - 14.2.1985
tarihli ve 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 27 nci maddesinin ikinci fıkrasına “Bakanlık Encümeni” ibaresinden
sonra gelmek üzere “birinci sınıfa yükselecek mülki idare amirlerini
değerlendirmek ve tespit etmek ile” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5. - 14.7.1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 152 nci maddesinin “II-
Tazminatlar” kısmının “E)
Mülki İdare Amirliği Özel Hizmet Tazminatı”
bölümünün (c) bendinde yer alan “%
325’ine” ibaresi “% 330’una” olarak, (e) bendi ise aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“e) Diğerlerinden;
- 1 inci
dereceden aylık alanlar
için % 290’ına,
- 2 ve 3 üncü
derecelerden aylık alanlar için % 280’ine,
- 4 ve 5 inci derecelerden aylık alanlar için %
260’ına,
- Diğer derecelerden aylık alanlar için % 240’ına,
- Kaymakam adayları için
% 175’ine,”
MADDE 6. - 657 sayılı
Kanuna ekli (I) sayılı cetvelin “VIII. Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı”
bölümüne (b) bendinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki (c) bendi eklenmiş ve mevcut (c) bendi (d) bendi olarak
teselsül ettirilmiştir.
“c) Birinci Sınıf 1 inci dere- 5800”
Mülki İdare Amirle- cenin 4 üncü
rinden (Genel İdare kademesi
Hizmetleri Sınıfında
aynı görev unvanları
için belirlenen ek gös-
terge rakamlarından
düşük olmamak üzere)
MADDE 7. - 657 sayılı
Kanuna ekli (IV) sayılı makam tazminatı cetvelinin (4 numaralı) sırasına
aşağıdaki (c) bendi eklenmiş ve (6) numaralı sırasının (a) bendinin (1)
numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Birinci Sınıf Mülki
İdare amirleri”
“1. Birinci Sınıf Mülki
İdare Amirleri hariç Kaymakamlar ile Kaymakamlık unvanını kazandıktan sonra
İçişleri Bakanlığının merkez ve taşra teşkilatında görev yapanlar,”
MADDE 8. - Bu Kanunun;
a) 1 inci maddesiyle
eklenen 1700 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesi ile 3 üncü maddesi yayımı
tarihinden bir yıl sonra,
b) diğer hükümleri ise
yayımı tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 9. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
DAHİLİYE MEMURLARI KANUNU, İL İDARESİ KANUNU, İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAK-KINDA KANUN VE DEVLET MEMURLARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 9.6.1930
tarihli ve 1700 sayılı Dahiliye Memurları Kanununa aşağıdaki ek maddeler
eklenmiştir.
"Birinci sınıfa
ayrılma şartları
EK MADDE 2. - Mülki idare
amirliği hizmetleri sınıfında bulunan kaymakamlar ile bu sıfatı kazanmış olup İçişleri
Bakanlığı merkez ve iller teşkilatında çalışanlardan aşağıdaki şartları
taşıyanların, birinci sınıf mülki idare amirliğine yükseltilmesine karar
verilir.
a) Mülki idare amirliği hizmetleri sınıfında; kaymakam adaylığı dahil
olmak üzere, fiilen onbeş yılını doldurmuş ve kazanılmış hak aylıkları birinci
derecede olmak,
b) Sicil notları, mülki idare
amiri değerlendirme raporları, mülkiye müfettişlerince düzenlenen özel gizli
rapor ve değerlendirme belgeleri, takdirname, ödül, tecziye ve yabancı dil
bilgisi ölçütleri dikkate alınarak yapılacak değerlendirmeye göre meslekte
başarılı bulunmak,
c) Anayasa ile
tanımlanmış olan Cumhuriyetin temel niteliklerine aykırı davranışta bulunmaktan dolayı affa uğramış
olsa bile hüküm giymemiş veya bu nitelikteki suçlardan dolayı birinci sınıf
mülki idare amirliğine ayrılmaya engel bir disiplin cezası almamış olmak,
d) Mesleğin vakar ve onuruyla bağdaşmayan veya kişisel haysiyet ve
itibarını zedeleyen bir suçtan hüküm
giymemiş olmak,
e) Aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası almamış olmak.
Değerlendirme yöntemi
EK MADDE 3. - Birinci
sınıf mülki idare amirlerinin tespiti amacıyla yapılacak inceleme ve
değerlendirmeler, İçişleri Bakanlığı Encümenince her yıl Kasım ayında yapılır.
Bu değerlendirmeler sonucunda başarılı olabilmek için yüz tam puan üzerinden en
az yetmişbeş puan almak şarttır. Birinci sınıf mülki idare amirliği statüsüne
yükselmeye layık görülenlerin isimleri liste halinde Resmi Gazetede yayımlanır.
İsimleri bu listede yer
almayan ilgililer, kararın yayımı tarihinden itibaren otuz gün içerisinde,
yazılı olarak başvurmak suretiyle durumlarının Bakanlık Encümeni tarafından bir
defa daha görüşülmesini isteyebilirler. Encümen itiraz süresinin bitiminden
itibaren altmış gün içerisinde karar verir.
Birinci sınıf mülki idare
amirliği statüsüne yükseltilmeyenler karar tarihinden itibaren iki yılda bir
tekrar birinci sınıf incelemesine tabi tutulurlar. Değerlendirmeye ve Encümen
çalışmasına dair usul ve esaslar ile değerlendirme ölçütlerinin başarı
puanındaki ağırlıklarının tespiti ve itiraza ilişkin hususlar İçişleri
Bakanlığı tarafından hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Bazı görevlere atama
EK MADDE 4. - İçişleri
Bakanlığı müsteşar yardımcıları, genel müdürler, kurul başkanları ve birinci hukuk müşaviri, birinci sınıfa
yükselmiş ve birinci sınıfa yükseldikten sonra birinci sınıfa yükselme
niteliğini kaybetmemiş mülki idare amirleri arasından atanır."
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6
ncı maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8
inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9
uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|