Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 334)

 

Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı ile İçişleri ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/701)

 

                                      

Not : Tasarı, Başkanlıkça İçişleri, Adalet ve Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık              17.11.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-498/5150

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.7.2003 tarihinde kararlaştırılan “Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Hükümet Acil Eylem Planında, kamu dernek ve vakıflarının tamamen kaldırılacağı, buradan sağlanan gelirler arasından devamında yarar görülenlerin muhafaza edileceği ve bu gelirlerin ilgili kurum için özel gelir ve ödenek kaydedileceği öngörülmektedir.

Ayrıca, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında, kamu görevlilerinin kurmuş oldukları vakıfların kamu hizmetlerinin sunumunda devreye girmesinin önüne geçilmesi ve bu yolla kamu kaynağı aktarılan vakıfların tasfiyesi öngörülmüştür.

Anılan düzenlemelere rağmen, gerçekleştirilen teftiş ile denetimler ve şikâyetler sonucu, kamu kaynaklarının halen vakıf ve derneklere aktarıldığı ve kamu hizmetleri ile ilgili olarak bazı vakıf ve derneklerce, kamu hizmetinden yararlanan vatandaşlardan bağış adı altında zorla yardım alındığı tespit edilmiştir.

Tasarı ile, kamu düzenini olumsuz yönde etkileyen ve toplumda hoşnutsuzluklara neden olan uygulamalara son verilerek, kamu kaynaklarının etkin olarak kullanılması, kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini ve personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk Medenî Kanununa göre kurulan vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk Medenî Kanunu hükümlerine göre kurulan vakıfların, kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi, Kanunun amacı olarak belirlenmiştir.

Madde 2. - Madde ile, kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vakıf üniversiteleri ve Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenecek vakıflar dışında kalan kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ile Türk Medenî Kanununa göre kurulan vakıfların Kanunun kapsamında olduğu belirtilmiştir.

Madde 3. - Madde ile, Kanun kapsamındaki dernek ve vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerinde uymaları gereken temel ilkeler sayılmıştır.

Madde 4. - Madde ile, temel ilkelere aykırı hareket eden kamu görevlileri, dernek ve vakıf yöneticileri ile dernek ve vakıflara uygulanacak müeyyideler düzenlenmiştir.

Geçici Madde 1. - Madde ile, Kanunun amacına ulaşabilmesi ve uygulama birliğinin sağlanabilmesi için, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan dernek ve vakıfların, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde tüzük veya senetlerini Kanun hükümlerine uygun hale getirmeleri zorunlu kılınmıştır.

Madde 5. - Yürürlük maddesidir.

Madde 6. - Yürütme maddesidir.


İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             İçişleri Komisyonu              18.12.2003

Esas No. : 1/701

Karar No. : 51

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 17.11.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 19.11.2003 tarihinde esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, tali komisyon olarak da Adalet Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 17.11.2003 tarihli 22 nci toplantısında, İçişleri ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Mevcut uygulamada kamu dernek ve vakıflarına, kamu mali disiplinine uymayan kaynaklar aktarılmakta ve bu gelirler denetimsiz olarak kullanılmaktadır. Bu kuruluşların, hizmetten yaralananlardan bağış vb. adlar altında aldıkları ödenekler nedeniyle, kamu hizmetinin bir gereği olan bedelsizlik ilkesine aykırı bir durum oluşmuştur. Bilindiği gibi Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında, kamu görevlilerinin kurmuş oldukları vakıfların kamu hizmetlerinin sunumunda devreye girmesinin önüne geçilmesi ve bu amaçla kamu kaynağı aktarılan vakıfların tasfiyesi öngörülmüştür. Bu konu 59 uncu Hükümetin Acil Eylem Planında, kamu dernek ve vakıflarının kaldırılacağı ve bunların gelirleri konusunda düzenleme yapılacağı taahhüdü biçiminde yer almıştır. Bu amaçla, söz konusu    Tasarı ile, kamu düzenini olumsuz yönde etkileyen ve toplumda tepkilere yol açan, hizmetten yaralananlardan bağış vb. adlar altında ödentiler alınması uygulamasının önüne geçilmeye çalışılmaktadır. Tasarıyla bu alandaki kamu kaynaklarının etkin biçimde kullanımı sağlanmaya çalışılmakta ve kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini ve personelini desteklemek üzere kurulan derneklerin ve vakıfların, kamu kurum ve kuruluşlarıyla ilişkileri yeniden düzenlenmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında, şu görüşler ileri sürülmüştür:

• Söz konusu vakıf ve dernekler  bağış vb. adlar altında zorunlu bedeller almaktadırlar. Bu durum vatandaşların kamu hizmetlerinden yararlanmalarını engellemekte ve yakınmalara neden olmaktadır.

• Konuyla ilgili olarak basına da yapılan bir açıklamada, görüşmeye konu vakıf ve derneklerin toplam sayısının 608 olduğu; bu vakıf ve derneklerin durumlarıyla ilgili görüş istendiği, ancak 50 kadar dernek ve vakıf  hakkında bilgi geldiği belirtilmiştir. Bu da göstermektedir ki Tasarı hazırlanırken bile yeterli bilgiye ulaşılamamıştır. Tasarı yeterli inceleme yapılmadan hazırlandığından, konunun derinliğine incelenmesi için bir alt komisyon kurulması yararlı olabilir.

• Görüşülmekte olan çalışma uzun zamandır ülke gündeminde tartışılmakta ve sorunun çözümü konusunda belli bir uzlaşma sağlanmış bulunmaktadır. Hatta konu üzerinde TBMM’de bir araştırma komisyonu kurulmuş ve  komisyon çalışmaları sonucunda, dernek ve vakıflarının kamuyla ilişkilerinin düzenlenmesi gerektiği şeklinde prensip kararı almıştır.

• Tasarıda, Kanunun kapsamı dışında bırakılacak dernek ve vakıfları belirleme yetkisi Bakanlar Kuruluna verilmiştir. Bakanlar Kurulunun bu yetkisi objektif kriterlerle sınırlanmalıdır.

Komisyonumuz bu görüşler doğrultusunda, kapsam dışı bırakılacak vakıf ve derneklerle ilgili objektif kriterler belirlenmesini ve Tasarının yazım bakımından gözden geçirilmesini esas komisyona önermeyi kararlaştırmıştır.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuştur.

Komisyonumuz, Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, maddelerin görüşülmemesi ve Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.

Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tevfik Ziyaeddin Akbulut

Ali Sezal

Ümmet Kandoğan

 

Tekirdağ

Kahramanmaraş

Denizli

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Muharrem Tozçöken

Ali Küçükaydın

Şevket Gürsoy

 

Eskişehir

Adana

Adıyaman

 

Üye

Üye

Üye

 

Şevket Orhan

Ali Yüksel Kavuştu

Mehmet Sait Armağan

 

Bursa

Çorum

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Sıdıka Aydoğan

Nusret Bayraktar

Hakkı Ülkü

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

(Çekimser)

 

(Çekimser)

 

Üye

Üye

Üye

 

Serpil Yıldız

Sinan Özkan

Mehmet Siyam Kesimoğlu

 

İzmir

Kastamonu

Kırklareli

 

 

 

(Çekimser)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sefa Sirmen

Ali Oksal

Selami Uzun

 

Kocaeli

Mersin

Sivas

 

(Çekimser)

(Çekimser)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Şevket Arz

Mehmet Kartal

Şükrü Önder

 

Trabzon

Van

Yalova

 

(Çekimser)

(Çekimser)

 


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu

Esas No.: 1/701       12.1.2004

Karar No. :68

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 17.11.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.11.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/701 esas numaralı "Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 8.1.2004 tarihinde yaptığı 25 inci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Mehmet Ali Şahin ile İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Vakıflar Genel Müdürlüğü'nün temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; Acil Eylem Planında, kamu dernek ve vakıflarının tamamen kaldırılması ancak,  sağlanan gelir yönünden  devamında yarar görülenlerin ilgili kurum bütçesine özel gelir ve ödenek kaydedilmesi öngörülmektedir. Ayrıca,  Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında da kamu görevlilerinin kurmuş oldukları vakıfların kamu hizmeti sunmaları sırasında devreye girmesi ve kamu kaynağı kullanmalarının ortaya çıkardığı önemli sorunlar nedeniyle tasfiyeleri önerilmektedir.

Öte yandan, kamu kaynaklarının halen vakıf ve derneklere aktarılması ve  kamu hizmetlerinin bir karşılığı olarak hizmetten yararlanan vatandaşlardan bağış adı altında zorla yardım alınması toplumda tepkilere neden olmaktadır.

Bu çerçevede, kamu düzeni açısından olumsuz etkilere ve toplumda huzursuzluklara yol açan sorunların giderilmesi, kamu kaynaklarının mali disiplin içinde kullanılmalarının sağlanması  açısından, vakıf ve derneklerin kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

Tasarı ile, Kanun kapsamındaki dernek ve vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerde uymaları gereken temel ilkeler ve bu ilkelere uymayanlara uygulanacak müeyyideler düzenlenmiştir.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde mevzuat ve sınırlı mali olanaklardaki yetersizlikler nedeniyle önemli aksamalar olduğu, vakıf uygulamasının büyük ölçüde bu ihtiyaçtan kaynaklandığı,

- Ülkemizde güçlü bir vakıf geleneği bulunduğu, özel mülkün kamu yararına kullanılması anlamına gelen vakıf hizmetlerinin, günümüzde kamu gücünün kullanılarak kamu hizmetlerinin fiyatlandırılması olarak uygulandığı,

- Gönüllülük yerine zorunlu ödenti şeklinde vatandaşlardan toplanan yardımların toplumda hoşnutsuzluklara yol açtığı,

- Kamu kurum ve kuruluşlarına ait vakıfların kamu hizmeti sundukları, kapatılmaları halinde hizmetin aksamaması için gerekli önlemlerin alınması gerektiği,

- Vakıfların sağladıkları gelirlerin önemli bir büyüklüğe ulaştığı, kamu finansman dengeleri açısından sorunlara yol açmaması için vakıf gelirlerinin ilgili gelir kanunlarının içinde düzenlenebileceği,

- Bakanlar Kuruluna tanınan yetki ile bazı vakıfların bu Kanun kapsamı dışında bırakılmasının uygulamada önemli sorunlara yol açabileceği, yetkinin kaldırılması veya  sınırlarının, objektif kriterlere bağlanması gerektiği,

- Vakıfların, bünyesinde  kurulduğu kamu kurum ve kuruluşları personeline ek sosyal güvenlik hizmeti sağlamasının eşitlik ilkesine aykırı olduğu,

- Vakıfların belli alanlarda tekel oluşturmalarının ve kamu hizmetlerini ikame etmelerinin rekabet ilkesini zedelediği,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- Vakıfların ülkemizde uzun zamandır tartışma konusu olduğu, vatandaşların bu konuda önemli şikâyetleri dile getirdikleri,

- Kamu kurum ve kuruluşlarının bünyesinde kurdukları vakıfların, hizmet binası ve müştemilatı ile araç, gereçlerini kullandıkları,

- Tasarı ile kamu kurum ve kuruluşlarına ait dernek ve vakıfların kapatılmasının ve kamu tüzel kişiliklerine son verilmesinin mümkün olmadığı, kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerinin temel ilkeler çerçevesinde düzenlenmesinin amaçlandığı,

- Vakıf senedine uygun olarak hizmet yürüten ve mevzuata aykırı işlemleri saptanmayan vakıfların faaliyetlerinin herhangi bir engellemeye tâbi tutulmasının söz konusu olamayacağı,

- Kamu kurum ve kuruluşlarının yapısı ve kamu hizmetlerinin sunumuna ilişkin  ortaya çıkan sorunların, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda ve Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısında giderilmeye çalışıldığı, 

- Vakıflara ilişkin temel düzenlemeleri içeren kapsamlı bir çalışmanın yapılmakta olduğu, sivil toplum kuruluşlarının da görüş ve eleştirilerinden yararlanmak suretiyle yeni bir tasarı hazırlıklarının sürdürülmekte olduğu,

- Bazı vakıfların sundukları kamu hizmetlerinden yararlanan vatandaşların mağdur edilmemesi açısından Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi suretiyle bir esneklik sağlanmasının amaçlandığı,

İfade edilmiştir.

Geneli üzerinde görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 ve 2 nci maddesi; birinci fıkralarındaki tekrarın giderilmesi amacıyla  birleştirilerek başlığı ile birlikte yeniden düzenlenmesi ve 2 nci maddenin ikinci fıkrasında  "hükümlere" ibaresinin "esas ve usullere" olarak redaksiyona tâbi tutulması suretiyle 1 inci madde olarak,

- 3 üncü maddesi; (d) bendinin ihale mevzuatı kapsamında ihale işlemleri düzenlendiğinden böyle bir düzenlemeye gerek olmadığı gerekçesiyle metinden çıkarılması ve bentlerinin buna göre teselsül ettirilmesi, dernek ve vakıflar ile kamu kurum ve kuruluşları arasındaki organik bağlantısının kesilmesinin netleştirilmesi amacıyla maddeye yeni (h) bendinin eklenmesi  suretiyle, 2 nci madde olarak,

- 4 üncü maddesi; madde numaralarının değişmesi nedeniyle maddede 3 üncü maddeye yapılan atıfın 2 nci madde olarak redaksiyona tâbi tutulması suretiyle 3 üncü madde olarak,

- Geçici 1 inci maddesi aynen,

- Yürürlük ve yürütmeye  ilişkin 5 ve 6 ncı  maddeleri; 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

 

 

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

 

 

 

 

 

Afyon

Bursa

Muş

 

 

 

 

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

 

 

 

 

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Ruhi Açıkgöz

Mehmet Zekai Özcan

Yakup Kepenek

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

 

 

 

(Karşı oy yazımız eklidir)

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

Ali Kemal Deveciler

 

 

 

 

 

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

 

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

Mustafa Zeydan

 

 

 

 

 

 

Diyarbakır

Gaziantep

Hakkâri

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

M. Emin Murat Bilgiç

Alaattin Büyükkaya

Birgen Keleş

 

 

 

 

 

 

Isparta

İstanbul

İstanbul

 

 

 

 

 

 

 

 

(Karşı oy yazım ektedir)

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Ali Kemal Kumkumoğlu

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

 

 

 

 

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

 

 

 

(Karşı oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazımız eklidir)

 

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Hakkı Akalın

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

 

 

 

 

 

 

İzmir

Karabük

Kars

 

 

 

 

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Taner Yıldız

Mustafa Ünaldı

Ali Er

 

 

 

 

 

 

Kayseri

Konya

Mersin

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Gürol Ergin

Kazım Türkmen

Abdülkadir Kart

 

 

 

 

 

 

Muğla

Ordu

Rize

 

 

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Erol Aslan Cebeci

Musa Uzunkaya

Enis Tütüncü

 

 

 

 

 

 

Sakarya

Samsun

Tekirdağ

 

 

 

 

 

 

 

 

(Karşı oy yazısı ekte)

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

 

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Âkif Hamzaçebi

Osman Coşkunoğlu

 

 

 

 

 

 

Trabzon

Trabzon

Uşak

 

 

 

 

 

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

 

 


KARŞI OY YAZISI

Tasarıya aşağıdaki hususlarda katılmıyoruz.

Kamu kurum ve kuruluşlarının kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurdukları dernek ve vakıfların kamu gücünü kullanmak suretiyle kamu hizmetlerini fiyatlandırarak vatandaşlara sunması uygulamasını kaldırmaya yönelik tasarıyı temelde uygun bulmakla birlikte aşağıdaki noktalarda eksik olduğunu düşünüyoruz.

1. Tasarı, ilgili kurumların görüşü alınarak hazırlanmamıştır. Bu nedenle uygulamada sorun çıkabilecektir.

2. Kanun kapsamı dışında çıkarılacak vakıfların belirlenmesinde, hiçbir objektif ölçüye bağlı olmaksızın Bakanlar Kuruluna yetki verilmesi bu yasa ile ulaşılmak istenilen amaçtan uzaklaşılmasına yol açacaktır. Böylelikle, sınırları belirlenmemiş bir yetkinin Bakanlar Kuruluna bırakılması, adeta yasama yetkisinin yürütme organına devri anlamına gelmektedir.

3. Kamu görevlilerinin talep etmeleri halinde dernek ve vakıflara yapacakları ödentilerin aylıklarından kesilebilmesinin önlenmesi de doğru değildir.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Yakup Kepenek

Birgen Keleş

 

Trabzon

Ankara

İstanbul

 

Kemal Kılıçdaroğlu

Ali Kemal Kumkumoğlu

Kazım Türkmen

 

İstanbul

İstanbul

Ordu

 

Hakkı Akalın

Osman Coşkunoğlu

Enis Tütüncü

 

İzmir

Uşak

Tekirdağ

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

DERNEK VE VAKIFLARIN KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE İLİŞKİLERİNE DAİR KANUN TASARISI

Amaç

MADDE1. - Bu Kanunun amacı; kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk Medenî Kanununa göre kurulan vakıfların kamu kurumu ve kuruluşları ile ilişkilerini düzenlemektir.

Kapsam

MADDE2. - Bu Kanun; kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk Medenî Kanununa göre kurulan vakıflar ile bunların kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerini kapsar.

Kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vakıf üniversiteleri ve Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenecek vakıflar bu Kanun kapsamı dışındadır. Ancak, bu vakıfların hangi hükümlere göre faaliyette bulunacakları Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

Temel ilkeler

MADDE3. - a) Dernek ve vakıflar, kamu kurumu ve kuruluşlarının ismini alamaz, bu kurumu ve kuruluşların hizmet binaları ve müştemilatı içinde faaliyet gösteremez ve bu kuruluşlara ait araç ve gereci kullanamaz.

b) Dernek ve vakıflar kamu kurum ve kuruluşlarının sundukları hizmetlerle ilgili olarak gerçek ve tüzel kişilerden ücret, bağış, katkı payı ve benzeri adlar altında herhangi bir karşılık alamaz.

c) Kamu hizmetlerinde kullanılan araç, gereç, evrak, form ve benzeri malzemenin, bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflardan temin edilmesi istenemez.

d) Kamu kurum ve kuruluşları, dernek ve vakıflardan ihalesiz ve ilansız mal ve hizmet satın alamaz,

e) Kamu görevlileri görev unvanlarını kullanarak dernek ve vakıf organlarında görev alamaz,

f) Dernek ve vakıf organlarında görev alan kamu görevlileri, bu görevleri nedeniyle ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık alamaz.

g) Dernek ve vakıfların yardım toplama ve bağış kabul hizmetlerinde kamu görevlileri çalıştırılamaz,

h) Kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinden bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflara ödenek, yardım veya herhangi bir kaynak aktarılamaz.

Cezalar

MADDE4. - 3 üncü maddede belirtilen ilkelere aykırı hareket eden kamu görevlileri ile dernek ve vakıf yöneticileri, eylemleri başka bir suç oluşturmadığı takdirde, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca dernek ve vakıf yöneticileri hakkında görevden alma işlemi uygulanır.

Hizmetin verilebilmesi için dernek veya vakfa bağış yapılması ya da kullanılacak malzemenin dernek veya vakıftan temin edilmesinin zorunlu kılınması nedeniyle, kamu hizmeti engellenmiş veya geciktirilmiş ise ceza yarı nispetinde artırılarak tatbik edilir.

Dernek tüzüğü veya vakıf senedi bu Kanuna aykırı olan veya bu Kanuna aykırı işlemleri tespit edilen dernek ve vakıflar, genel hükümlere göre kapatılır. Kapatılan dernek malları hazineye, vakıf malları ise Vakıflar Genel Müdürlüğüne intikal eder. Bu dernek ve vakıfların yöneticileri hakkında birinci fıkra hükümleri uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan dernek ve vakıflar, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde, dernek tüzüklerini veya vakıf senetlerini bu Kanun hükümlerine uygun hale getirir.

Dernek tüzüğünü veya vakıf senedini altı ay içinde bu Kanuna uygun hale getirmeyen veya bu Kanuna aykırı işlemleri tespit edilen dernek ve vakıflar genel hükümlere göre kapatılır. Kapatılan dernek malları hazineye, vakıf malları ise Vakıflar Genel Müdürlüğüne intikâl eder. Ayrıca, dernek tüzüğünü veya vakıf senedini bu süre içinde bu Kanuna uygun hale getirmeyen yöneticiler hakkında 3 üncü maddenin birinci fıkrası hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

M. A. Şahin

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı V.

 

M. V. Gönül

M. V. Gönül

E. Mumcu

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

R. Akdağ

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

 


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

DERNEK VE VAKIFLARIN KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE İLİŞKİLERİNE DAİR KANUN TASARISI

Amaç ve kapsam

MADDE 1.- Bu Kanun; kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk Medenî Kanununa göre kurulan vakıflar ile bunların kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerini düzenler ve kapsar.

Kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vakıf üniversiteleri ve Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenecek vakıflar bu Kanun kapsamı dışındadır. Ancak, bu vakıfların hangi esas ve usullere göre faaliyette bulunacakları Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

Temel ilkeler

MADDE 2.- a) Dernek ve vakıflar, kamu kurum ve kuruluşlarının ismini alamaz, bu kurum ve kuruluşların hizmet binaları ve müştemilatı içinde faaliyet gösteremez ve bu kuruluşlara ait araç ve gereci kullanamaz,

b) Dernek ve vakıflar kamu kurum ve kuruluşlarının sundukları hizmetlerle ilgili olarak gerçek ve tüzel kişilerden ücret, bağış, katkı payı ve benzeri adlar altında herhangi bir karşılık alamaz,

c) Kamu hizmetlerinde kullanılan araç, gereç, evrak, form ve benzeri malzemenin, bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflardan temin edilmesi istenemez,

d) Kamu görevlileri görev unvanlarını kullanarak dernek ve vakıf organlarında görev alamaz,

e) Dernek ve vakıf organlarında görev alan kamu görevlileri, bu görevleri nedeniyle ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık alamaz.

f) Dernek ve vakıfların yardım toplama ve bağış kabul hizmetlerinde kamu görevlileri çalıştırılamaz.

g) Kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinden bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflara ödenek, yardım veya herhangi bir kaynak aktarılamaz.

h) Kamu kurum ve kuruluşları, personel maaş ve ücretlerinden kaynağında kesinti yaparak bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflara aktarma yapamaz.

Cezalar

MADDE 3.- 2 nci maddede belirtilen ilkelere aykırı hareket eden kamu görevlileri ile dernek ve vakıf yöneticileri, eylemleri başka bir suç oluşturmadığı takdirde, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca dernek ve vakıf yöneticileri hakkında görevden alma işlemi uygulanır.

Hizmetin verilebilmesi için dernek veya vakfa bağış yapılması ya da kullanılacak malzemenin dernek veya vakıftan temin edilmesinin zorunlu kılınması nedeniyle, kamu hizmeti engellenmiş veya geciktirilmiş ise ceza yarı nispetinde artırılarak tatbik edilir.

Dernek tüzüğü veya vakıf senedi bu Kanuna aykırı olan veya bu Kanuna aykırı işlemleri tespit edilen dernek ve vakıflar, genel hükümlere göre kapatılır. Kapatılan dernek malları hazineye, vakıf malları ise Vakıflar Genel Müdürlüğüne intikal eder. Bu dernek ve vakıfların yöneticileri hakkında birinci fıkra hükümleri uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 1.- Tasarının Geçici 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.


MADDE 4.- Tasarının 5 inci maddesi 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5.- Tasarının 6 ncı maddesi 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.