Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 334)
Dernek ve Vakıfların
Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı ile İçişleri ve
Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/701)
Not : Tasarı, Başkanlıkça İçişleri, Adalet ve Plan ve Bütçe
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 17.11.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-498/5150
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.7.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile
İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Hükümet Acil Eylem
Planında, kamu dernek ve vakıflarının tamamen kaldırılacağı, buradan sağlanan
gelirler arasından devamında yarar görülenlerin muhafaza edileceği ve bu
gelirlerin ilgili kurum için özel gelir ve ödenek kaydedileceği öngörülmektedir.
Ayrıca, Sekizinci Beş
Yıllık Kalkınma Planında, kamu görevlilerinin kurmuş oldukları vakıfların kamu
hizmetlerinin sunumunda devreye girmesinin önüne geçilmesi ve bu yolla kamu
kaynağı aktarılan vakıfların tasfiyesi öngörülmüştür.
Anılan düzenlemelere
rağmen, gerçekleştirilen teftiş ile denetimler ve şikâyetler sonucu, kamu
kaynaklarının halen vakıf ve derneklere aktarıldığı ve kamu hizmetleri ile
ilgili olarak bazı vakıf ve derneklerce, kamu hizmetinden yararlanan
vatandaşlardan bağış adı altında zorla yardım alındığı tespit edilmiştir.
Tasarı ile, kamu düzenini
olumsuz yönde etkileyen ve toplumda hoşnutsuzluklara neden olan uygulamalara
son verilerek, kamu kaynaklarının etkin olarak kullanılması, kamu kurum ve
kuruluşlarını, kamu hizmetlerini ve personelini desteklemek üzere kurulan
dernekler ve Türk Medenî Kanununa göre kurulan vakıfların kamu kurum ve
kuruluşları ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek
üzere kurulan dernekler ve Türk Medenî Kanunu hükümlerine göre kurulan
vakıfların, kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi,
Kanunun amacı olarak belirlenmiştir.
Madde 2. - Madde ile,
kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vakıf üniversiteleri ve Bakanlar Kurulu
kararı ile belirlenecek vakıflar dışında kalan kamu kurum ve kuruluşlarını,
kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ile Türk
Medenî Kanununa göre kurulan vakıfların Kanunun kapsamında olduğu
belirtilmiştir.
Madde 3. - Madde ile,
Kanun kapsamındaki dernek ve vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile olan
ilişkilerinde uymaları gereken temel ilkeler sayılmıştır.
Madde 4. - Madde ile,
temel ilkelere aykırı hareket eden kamu görevlileri, dernek ve vakıf
yöneticileri ile dernek ve vakıflara uygulanacak müeyyideler düzenlenmiştir.
Geçici Madde 1. - Madde
ile, Kanunun amacına ulaşabilmesi ve uygulama birliğinin sağlanabilmesi için,
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan dernek ve vakıfların, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde tüzük veya senetlerini Kanun
hükümlerine uygun hale getirmeleri zorunlu kılınmıştır.
Madde 5. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 6. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu 18.12.2003
Esas No. : 1/701
Karar No. : 51
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca
17.11.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve
Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 19.11.2003
tarihinde esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, tali komisyon olarak
da Adalet Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 17.11.2003
tarihli 22 nci toplantısında, İçişleri ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin
de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Mevcut uygulamada kamu
dernek ve vakıflarına, kamu mali disiplinine uymayan kaynaklar aktarılmakta ve
bu gelirler denetimsiz olarak kullanılmaktadır. Bu kuruluşların, hizmetten
yaralananlardan bağış vb. adlar altında aldıkları ödenekler nedeniyle, kamu
hizmetinin bir gereği olan bedelsizlik ilkesine aykırı bir durum oluşmuştur.
Bilindiği gibi Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında, kamu görevlilerinin
kurmuş oldukları vakıfların kamu hizmetlerinin sunumunda devreye girmesinin
önüne geçilmesi ve bu amaçla kamu kaynağı aktarılan vakıfların tasfiyesi
öngörülmüştür. Bu konu 59 uncu Hükümetin Acil Eylem Planında, kamu dernek ve
vakıflarının kaldırılacağı ve bunların gelirleri konusunda düzenleme yapılacağı
taahhüdü biçiminde yer almıştır. Bu amaçla, söz konusu Tasarı ile, kamu düzenini olumsuz yönde etkileyen ve toplumda
tepkilere yol açan, hizmetten yaralananlardan bağış vb. adlar altında ödentiler
alınması uygulamasının önüne geçilmeye çalışılmaktadır. Tasarıyla bu alandaki
kamu kaynaklarının etkin biçimde kullanımı sağlanmaya çalışılmakta ve kamu
kurum ve kuruluşlarını, kamu hizmetlerini ve personelini desteklemek üzere
kurulan derneklerin ve vakıfların, kamu kurum ve kuruluşlarıyla ilişkileri
yeniden düzenlenmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında, şu görüşler ileri sürülmüştür:
• Söz konusu vakıf ve
dernekler bağış vb. adlar altında
zorunlu bedeller almaktadırlar. Bu durum vatandaşların kamu hizmetlerinden
yararlanmalarını engellemekte ve yakınmalara neden olmaktadır.
• Konuyla ilgili olarak
basına da yapılan bir açıklamada, görüşmeye konu vakıf ve derneklerin toplam
sayısının 608 olduğu; bu vakıf ve derneklerin durumlarıyla ilgili görüş
istendiği, ancak 50 kadar dernek ve vakıf
hakkında bilgi geldiği belirtilmiştir. Bu da göstermektedir ki Tasarı
hazırlanırken bile yeterli bilgiye ulaşılamamıştır. Tasarı yeterli inceleme
yapılmadan hazırlandığından, konunun derinliğine incelenmesi için bir alt
komisyon kurulması yararlı olabilir.
• Görüşülmekte olan
çalışma uzun zamandır ülke gündeminde tartışılmakta ve sorunun çözümü konusunda
belli bir uzlaşma sağlanmış bulunmaktadır. Hatta konu üzerinde TBMM’de bir
araştırma komisyonu kurulmuş ve
komisyon çalışmaları sonucunda, dernek ve vakıflarının kamuyla
ilişkilerinin düzenlenmesi gerektiği şeklinde prensip kararı almıştır.
• Tasarıda, Kanunun
kapsamı dışında bırakılacak dernek ve vakıfları belirleme yetkisi Bakanlar Kuruluna
verilmiştir. Bakanlar Kurulunun bu yetkisi objektif kriterlerle
sınırlanmalıdır.
Komisyonumuz bu görüşler
doğrultusunda, kapsam dışı bırakılacak vakıf ve derneklerle ilgili objektif
kriterler belirlenmesini ve Tasarının yazım bakımından gözden geçirilmesini
esas komisyona önermeyi kararlaştırmıştır.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuştur.
Komisyonumuz, Tasarı
üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi
uyarınca, maddelerin görüşülmemesi ve Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas
komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Plan ve Bütçe
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Mehmet Sait Armağan |
|
|
Bursa |
Çorum |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sıdıka Aydoğan |
Nusret Bayraktar |
Hakkı Ülkü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Çekimser) |
|
(Çekimser) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Serpil Yıldız |
Sinan Özkan |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
|
|
İzmir |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
|
|
|
(Çekimser) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
Selami Uzun |
|
|
Kocaeli |
Mersin |
Sivas |
|
|
(Çekimser) |
(Çekimser) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Arz |
Mehmet Kartal |
Şükrü Önder |
|
|
Trabzon |
Van |
Yalova |
|
|
(Çekimser) |
(Çekimser) |
|
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas No.: 1/701 12.1.2004
Karar No. :68
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 17.11.2003 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.11.2003
tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/701 esas numaralı "Dernek ve
Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 8.1.2004 tarihinde yaptığı 25 inci birleşiminde
Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Mehmet Ali Şahin ile İçişleri Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Vakıflar Genel
Müdürlüğü'nün temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Acil Eylem Planında, kamu
dernek ve vakıflarının tamamen kaldırılması ancak, sağlanan gelir yönünden
devamında yarar görülenlerin ilgili kurum bütçesine özel gelir ve ödenek
kaydedilmesi öngörülmektedir. Ayrıca,
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında da kamu görevlilerinin kurmuş
oldukları vakıfların kamu hizmeti sunmaları sırasında devreye girmesi ve kamu
kaynağı kullanmalarının ortaya çıkardığı önemli sorunlar nedeniyle tasfiyeleri
önerilmektedir.
Öte yandan, kamu kaynaklarının halen vakıf
ve derneklere aktarılması ve kamu
hizmetlerinin bir karşılığı olarak hizmetten yararlanan vatandaşlardan bağış
adı altında zorla yardım alınması toplumda tepkilere neden olmaktadır.
Bu çerçevede, kamu düzeni açısından
olumsuz etkilere ve toplumda huzursuzluklara yol açan sorunların giderilmesi,
kamu kaynaklarının mali disiplin içinde kullanılmalarının sağlanması açısından, vakıf ve derneklerin kamu kurum
ve kuruluşları ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Tasarı ile, Kanun kapsamındaki dernek ve
vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile olan ilişkilerde uymaları gereken
temel ilkeler ve bu ilkelere uymayanlara uygulanacak müeyyideler
düzenlenmiştir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde
mevzuat ve sınırlı mali olanaklardaki yetersizlikler nedeniyle önemli aksamalar
olduğu, vakıf uygulamasının büyük ölçüde bu ihtiyaçtan kaynaklandığı,
- Ülkemizde güçlü bir vakıf geleneği
bulunduğu, özel mülkün kamu yararına kullanılması anlamına gelen vakıf
hizmetlerinin, günümüzde kamu gücünün kullanılarak kamu hizmetlerinin
fiyatlandırılması olarak uygulandığı,
- Gönüllülük yerine zorunlu ödenti
şeklinde vatandaşlardan toplanan yardımların toplumda hoşnutsuzluklara yol
açtığı,
- Kamu kurum ve kuruluşlarına ait
vakıfların kamu hizmeti sundukları, kapatılmaları halinde hizmetin aksamaması
için gerekli önlemlerin alınması gerektiği,
- Vakıfların sağladıkları gelirlerin
önemli bir büyüklüğe ulaştığı, kamu finansman dengeleri açısından sorunlara yol
açmaması için vakıf gelirlerinin ilgili gelir kanunlarının içinde
düzenlenebileceği,
- Bakanlar Kuruluna tanınan yetki ile bazı
vakıfların bu Kanun kapsamı dışında bırakılmasının uygulamada önemli sorunlara
yol açabileceği, yetkinin kaldırılması veya
sınırlarının, objektif kriterlere bağlanması gerektiği,
- Vakıfların, bünyesinde kurulduğu kamu kurum ve kuruluşları
personeline ek sosyal güvenlik hizmeti sağlamasının eşitlik ilkesine aykırı
olduğu,
- Vakıfların belli alanlarda tekel
oluşturmalarının ve kamu hizmetlerini ikame etmelerinin rekabet ilkesini
zedelediği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Vakıfların ülkemizde uzun zamandır
tartışma konusu olduğu, vatandaşların bu konuda önemli şikâyetleri dile
getirdikleri,
- Kamu kurum ve kuruluşlarının bünyesinde
kurdukları vakıfların, hizmet binası ve müştemilatı ile araç, gereçlerini
kullandıkları,
- Tasarı ile kamu kurum ve kuruluşlarına
ait dernek ve vakıfların kapatılmasının ve kamu tüzel kişiliklerine son
verilmesinin mümkün olmadığı, kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerinin temel
ilkeler çerçevesinde düzenlenmesinin amaçlandığı,
- Vakıf senedine uygun olarak hizmet
yürüten ve mevzuata aykırı işlemleri saptanmayan vakıfların faaliyetlerinin
herhangi bir engellemeye tâbi tutulmasının söz konusu olamayacağı,
- Kamu kurum ve kuruluşlarının yapısı ve
kamu hizmetlerinin sunumuna ilişkin
ortaya çıkan sorunların, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda ve Kamu
Yönetimi Temel Kanunu Tasarısında giderilmeye çalışıldığı,
- Vakıflara ilişkin temel düzenlemeleri
içeren kapsamlı bir çalışmanın yapılmakta olduğu, sivil toplum kuruluşlarının
da görüş ve eleştirilerinden yararlanmak suretiyle yeni bir tasarı
hazırlıklarının sürdürülmekte olduğu,
- Bazı vakıfların sundukları kamu
hizmetlerinden yararlanan vatandaşların mağdur edilmemesi açısından Bakanlar Kuruluna
yetki verilmesi suretiyle bir esneklik sağlanmasının amaçlandığı,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerinde görüşmeleri müteakip,
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 ve 2 nci maddesi; birinci
fıkralarındaki tekrarın giderilmesi amacıyla
birleştirilerek başlığı ile birlikte yeniden düzenlenmesi ve 2 nci
maddenin ikinci fıkrasında
"hükümlere" ibaresinin "esas ve usullere" olarak
redaksiyona tâbi tutulması suretiyle 1 inci madde olarak,
- 3 üncü maddesi; (d) bendinin ihale
mevzuatı kapsamında ihale işlemleri düzenlendiğinden böyle bir düzenlemeye
gerek olmadığı gerekçesiyle metinden çıkarılması ve bentlerinin buna göre
teselsül ettirilmesi, dernek ve vakıflar ile kamu kurum ve kuruluşları
arasındaki organik bağlantısının kesilmesinin netleştirilmesi amacıyla maddeye
yeni (h) bendinin eklenmesi suretiyle,
2 nci madde olarak,
- 4 üncü maddesi; madde numaralarının
değişmesi nedeniyle maddede 3 üncü maddeye yapılan atıfın 2 nci madde olarak
redaksiyona tâbi tutulması suretiyle 3 üncü madde olarak,
- Geçici 1 inci maddesi aynen,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri; 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
|
|
|
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
|
|
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
|
|
|
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
|
|
(Karşı
oy yazımız eklidir) |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Mehmet
Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Ali
Kemal Deveciler |
|
|
|
|
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
Mustafa Zeydan |
|
|
|
|
|
|
|
Diyarbakır |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
M. Emin Murat Bilgiç |
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
|
|
|
|
|
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
|
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
(Karşı
oy yazımız eklidir) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
|
|
|
|
|
İzmir |
Karabük |
Kars |
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
|
|
|
|
|
|
|
Kayseri |
Konya |
Mersin |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Gürol
Ergin |
Kazım Türkmen |
Abdülkadir Kart |
|
|
|
|
|
|
|
Muğla |
Ordu |
Rize |
|
|
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Erol Aslan Cebeci |
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
|
|
|
|
|
|
|
Sakarya |
Samsun |
Tekirdağ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ekte) |
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Âkif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
|
|
|
|
|
Trabzon |
Trabzon |
Uşak |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
KARŞI OY YAZISI
Tasarıya aşağıdaki hususlarda
katılmıyoruz.
Kamu kurum ve kuruluşlarının kamu
hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurdukları dernek ve vakıfların
kamu gücünü kullanmak suretiyle kamu hizmetlerini fiyatlandırarak vatandaşlara
sunması uygulamasını kaldırmaya yönelik tasarıyı temelde uygun bulmakla
birlikte aşağıdaki noktalarda eksik olduğunu düşünüyoruz.
1. Tasarı, ilgili kurumların görüşü
alınarak hazırlanmamıştır. Bu nedenle uygulamada sorun çıkabilecektir.
2. Kanun kapsamı dışında çıkarılacak
vakıfların belirlenmesinde, hiçbir objektif ölçüye bağlı olmaksızın Bakanlar
Kuruluna yetki verilmesi bu yasa ile ulaşılmak istenilen amaçtan
uzaklaşılmasına yol açacaktır. Böylelikle, sınırları belirlenmemiş bir yetkinin
Bakanlar Kuruluna bırakılması, adeta yasama yetkisinin yürütme organına devri
anlamına gelmektedir.
3. Kamu görevlilerinin talep etmeleri
halinde dernek ve vakıflara yapacakları ödentilerin aylıklarından
kesilebilmesinin önlenmesi de doğru değildir.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Yakup Kepenek |
Birgen Keleş |
|
|
Trabzon |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kazım Türkmen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Ordu |
|
|
Hakkı Akalın |
Osman Coşkunoğlu |
Enis Tütüncü |
|
|
İzmir |
Uşak |
Tekirdağ |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
DERNEK VE
VAKIFLARIN KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE İLİŞKİLERİNE DAİR KANUN TASARISI
Amaç
MADDE1. - Bu Kanunun amacı; kamu kurum ve kuruluşlarını,
kamu hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk
Medenî Kanununa göre kurulan vakıfların kamu kurumu ve kuruluşları ile
ilişkilerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE2. - Bu Kanun; kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu
hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk
Medenî Kanununa göre kurulan vakıflar ile bunların kamu kurum ve kuruluşları
ile ilişkilerini kapsar.
Kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vakıf üniversiteleri ve
Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenecek vakıflar bu Kanun kapsamı dışındadır.
Ancak, bu vakıfların hangi hükümlere göre faaliyette bulunacakları Vakıflar
Genel Müdürlüğü tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Temel ilkeler
MADDE3. - a) Dernek ve vakıflar, kamu kurumu ve kuruluşlarının
ismini alamaz, bu kurumu ve kuruluşların hizmet binaları ve müştemilatı içinde
faaliyet gösteremez ve bu kuruluşlara ait araç ve gereci kullanamaz.
b) Dernek ve vakıflar kamu kurum ve kuruluşlarının
sundukları hizmetlerle ilgili olarak gerçek ve tüzel kişilerden ücret, bağış,
katkı payı ve benzeri adlar altında herhangi bir karşılık alamaz.
c) Kamu hizmetlerinde kullanılan araç, gereç, evrak, form ve
benzeri malzemenin, bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflardan temin edilmesi
istenemez.
d) Kamu kurum ve kuruluşları, dernek ve vakıflardan ihalesiz
ve ilansız mal ve hizmet satın alamaz,
e) Kamu görevlileri görev unvanlarını kullanarak dernek ve
vakıf organlarında görev alamaz,
f) Dernek ve vakıf organlarında görev alan kamu görevlileri,
bu görevleri nedeniyle ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi
bir karşılık alamaz.
g) Dernek ve vakıfların yardım toplama ve bağış kabul
hizmetlerinde kamu görevlileri çalıştırılamaz,
h) Kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinden bu Kanun
kapsamındaki dernek ve vakıflara ödenek, yardım veya herhangi bir kaynak
aktarılamaz.
Cezalar
MADDE4. - 3 üncü maddede belirtilen ilkelere aykırı hareket
eden kamu görevlileri ile dernek ve vakıf yöneticileri, eylemleri başka bir suç
oluşturmadığı takdirde, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile
cezalandırılır. Ayrıca dernek ve vakıf yöneticileri hakkında görevden alma
işlemi uygulanır.
Hizmetin verilebilmesi için dernek veya vakfa bağış
yapılması ya da kullanılacak malzemenin dernek veya vakıftan temin edilmesinin
zorunlu kılınması nedeniyle, kamu hizmeti engellenmiş veya geciktirilmiş ise
ceza yarı nispetinde artırılarak tatbik edilir.
Dernek tüzüğü veya vakıf senedi bu Kanuna aykırı olan veya
bu Kanuna aykırı işlemleri tespit edilen dernek ve vakıflar, genel hükümlere
göre kapatılır. Kapatılan dernek malları hazineye, vakıf malları ise Vakıflar
Genel Müdürlüğüne intikal eder. Bu dernek ve vakıfların yöneticileri hakkında
birinci fıkra hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
kurulan dernek ve vakıflar, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay
içinde, dernek tüzüklerini veya vakıf senetlerini bu Kanun hükümlerine uygun
hale getirir.
Dernek tüzüğünü veya vakıf senedini altı ay içinde bu Kanuna
uygun hale getirmeyen veya bu Kanuna aykırı işlemleri tespit edilen dernek ve
vakıflar genel hükümlere göre kapatılır. Kapatılan dernek malları hazineye,
vakıf malları ise Vakıflar Genel Müdürlüğüne intikâl eder. Ayrıca, dernek
tüzüğünü veya vakıf senedini bu süre içinde bu Kanuna uygun hale getirmeyen
yöneticiler hakkında 3 üncü maddenin birinci fıkrası hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
M. A. Şahin |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı V. |
|
|
M. V. Gönül |
M. V. Gönül |
E. Mumcu |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
R. Akdağ |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
DERNEK VE
VAKIFLARIN KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE İLİŞKİLERİNE DAİR KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1.- Bu Kanun; kamu kurum ve kuruluşlarını, kamu
hizmetlerini veya personelini desteklemek üzere kurulan dernekler ve Türk
Medenî Kanununa göre kurulan vakıflar ile bunların kamu kurum ve kuruluşları
ile ilişkilerini düzenler ve kapsar.
Kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vakıf üniversiteleri ve
Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenecek vakıflar bu Kanun kapsamı dışındadır.
Ancak, bu vakıfların hangi esas ve usullere göre faaliyette bulunacakları
Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Temel ilkeler
MADDE 2.- a) Dernek ve vakıflar, kamu kurum ve
kuruluşlarının ismini alamaz, bu kurum ve kuruluşların hizmet binaları ve
müştemilatı içinde faaliyet gösteremez ve bu kuruluşlara ait araç ve gereci
kullanamaz,
b) Dernek ve vakıflar kamu kurum ve kuruluşlarının
sundukları hizmetlerle ilgili olarak gerçek ve tüzel kişilerden ücret, bağış,
katkı payı ve benzeri adlar altında herhangi bir karşılık alamaz,
c) Kamu hizmetlerinde kullanılan araç, gereç, evrak, form ve
benzeri malzemenin, bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflardan temin edilmesi
istenemez,
d) Kamu görevlileri görev unvanlarını kullanarak dernek ve vakıf
organlarında görev alamaz,
e) Dernek ve vakıf organlarında görev alan kamu görevlileri,
bu görevleri nedeniyle ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi
bir karşılık alamaz.
f) Dernek ve vakıfların yardım toplama ve bağış kabul
hizmetlerinde kamu görevlileri çalıştırılamaz.
g) Kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinden bu Kanun
kapsamındaki dernek ve vakıflara ödenek, yardım veya herhangi bir kaynak
aktarılamaz.
h) Kamu kurum ve kuruluşları, personel maaş ve ücretlerinden
kaynağında kesinti yaparak bu Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflara aktarma
yapamaz.
Cezalar
MADDE 3.- 2 nci maddede belirtilen ilkelere aykırı hareket
eden kamu görevlileri ile dernek ve vakıf yöneticileri, eylemleri başka bir suç
oluşturmadığı takdirde, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile
cezalandırılır. Ayrıca dernek ve vakıf yöneticileri hakkında görevden alma
işlemi uygulanır.
Hizmetin verilebilmesi için dernek veya vakfa bağış
yapılması ya da kullanılacak malzemenin dernek veya vakıftan temin edilmesinin
zorunlu kılınması nedeniyle, kamu hizmeti engellenmiş veya geciktirilmiş ise
ceza yarı nispetinde artırılarak tatbik edilir.
Dernek tüzüğü veya vakıf senedi bu Kanuna aykırı olan veya
bu Kanuna aykırı işlemleri tespit edilen dernek ve vakıflar, genel hükümlere
göre kapatılır. Kapatılan dernek malları hazineye, vakıf malları ise Vakıflar
Genel Müdürlüğüne intikal eder. Bu dernek ve vakıfların yöneticileri hakkında
birinci fıkra hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 1.- Tasarının Geçici 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 4.- Tasarının 5 inci maddesi 4 üncü madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Tasarının 6 ncı maddesi 5 inci madde olarak aynen
kabul edilmiştir.