Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 347)
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Kendi
Vatandaşlarının Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile İçişleri ve Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/671)
T.C.
Başbakanlık 3.9.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-677/4055
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 11.8.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Kendi Vatandaşlarının Geri
Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Son yıllarda, Doğu'dan
Batı'ya Güney'den Kuzey'e yönelik yasadışı, kontrolsüz ve kitlesel nüfus
hareketleri dikkate değer artışlar göstermiştir. Bu olayların yoğunlaşmasında,
küreselleşme hareketlerinin iki önemli ayağını oluşturan iletişim ve ulaşım
imkânlarının yaygınlaşması ve gelişmesi önemli rol oynamıştır. Ayrıca, bir
taraftan bölgelerarası gelir dağılımındaki uçurumun görece büyümesi, diğer
taraftan ise dünyanın fakir ülkelerindeki mutlak gelir düzeyinin artması
kitlesel yasadışı göçü tetiklemiştir. Yasadışı göçün büyümesi ile birlikte
giderek belirginleşen diğer faktörler ise, fakir kaynak ülkelerde nüfusun
büyümesi ve işsizliğin yaygınlaşması, zengin hedef ülkelerde ise nüfusun bir
yandan yaşlanır, diğer yandan azalma eğilimine girerken, refahın yükselerek
nitelikli ve kısmen de niteliksiz işgücü ihtiyacının doğmasıdır. Fakir kaynak
ülkelerde dışa göç baskısı yoğunlaşır, zengin hedef ülkelerde göç talebi artar,
gelir dağılımı dengesizliği ağırlaşırken, zengin hedef ülkelerin vize,ikamet ve
çalışma koşullarını daha da sıkılaştırmaları, yasadışı göçe niyet eden
bireylerin, sözkonusu sıkı sınır ve giriş önlemlerini aşabilmek için örgütlü
şebekelere yönelmesine yol açmış ve bunun sonucu göçmen kaçakçılığı bir örgütlü
suç şebekesi faaliyet alanı haline dönüşmüştür.
Bugün binlerce insan,
örgütlü suç şebekelerince 3-5 Bin Dolar ödeyerek sağlıksız eski ve tehlikeli
araçlarla bir ülkeden diğerine kaçırılmaktadır.
Türkiye de coğrafi konumu
nedeni ile, yasadışı göç hareketlerinde, özellikle İran, Irak, Pakistan,
Afganistan, Bangladeş ve Sri Lanka vatandaşlarının Batı ülkelerine geçişlerinde
artan şekilde bir transit ülke olarak kullanılmaya başlanmıştır. Ülkemiz, Romanya,
Moldova, Belarus, Ukrayna, Rusya ve Gürcistan gibi eski Doğu Bloku ülkelerinin
vatandaşlarının çalışma amaçlı yasadışı göçlerinde ise hedef ülke konumuna
gelmiştir.
2002 yılında Batı
Avrupa'ya geçmeye çalışan çoğunluğu anılan ülke vatandaşlarından oluşan 82.825
yabancı, yasadışı konumda bulunmaları nedeniyle, ülkemizde yakalanmıştır. Bu
sayı 2000 yılında 94 514, 2001 yılında ise 92 365 olmuştur. 2002 yılında
yasadışı konumda bulunan 274 Kırgız vatandaşı yakalanmıştır.
Bütün dünyada, planlı, iş
gücü piyasasına uygun yasal göçün sosyal ve ekonomik yararlar sağlayabileceği
kabul edilmekle birlikte, yasadışı göç, toplumsal düzeni bozan, ekonomik
dengeleri olumsuz etkileyen, denetlenmesi zorunlu bir güvenlik sorunu olarak
görülmektedir. Yasadışı göç, günümüzde hukuka ve kamu düzenine karşı bir
tehdit, insan haklarını ihlale yönelik bir risk haline gelmiştir.
Yasadışı göçün
denetlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması amacıyla, yasadışı
göçmenlerin vatandaşı oldukları, mukimi bulundukları veya geldikleri ülkelere
insani, düzenli ve güvenli ancak etkin ve hızlı bir şekilde geri
gönderilmesinin önemi 1990’1ı yıllardan itibaren ilgili uluslararası
kuruluşlarda ittifakla üzerinde karara varılan bir değerlendirme olmuştur. Bu
amaçla, Geri Kabul Anlaşmaları AB ülkeleri arasında uzun zamandır uygulanmakta
olan bir şekilde akdedilmeye başlanmıştır.
Esasen Emniyet
makamlarımızca yapılan operasyonlar sonucu yakalanan yasadışı göçmenlerin, iaşe
ve ibatelerinin sağlanmasında ciddi fiziki ve malî sıkıntılarla karşılaşılmaktadır.
Bu nedenle, yakalanan yasadışı göçmenlerin, uluslararası hukuka da uygun
biçimde, insan haklarına saygı gözetilerek, hızlı ve güvenli bir biçimde, ülke
dışına çıkartılmaları önem taşımaktadır. Bu itibarla, ülkemizce geri kabul
anlaşmaları aktedilmesi, yalnız AB müktesebatına uyum bakımından değil, ulusal
güvenlik ihtiyaçlarımız bakımından da zaruret arz etmektedir.
Her ikisi de sınır
komşumuz olan Yunanistan ve Suriye ile 2001 yılı içinde iki Geri Kabul
Anlaşması imzalanmıştır. Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti
Arasında Yasadışı Göçmenlerin Geri Kabulüne Dair Anlaşma 10 Eylül 2001, Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Yunanistan Cumhuriyeti Arasında Suç ile Özellikle
Terörizm, Örgütlü Suçlar, Yasadışı Göç ile Mücadele Anlaşmasının 8 inci
Maddesinin uygulanmasına Dair Protokol 8 Kasım 2001 tarihinde imzalanmıştır.
2001 yılında, İran,
Pakistan, Bangladeş, Sri Lanka, Hindistan, Çin, Bulgaristan, Romanya ve
Suriye'ye Geri Kabul anlaşmaları önerilmiştir
Bulgaristan ile
ilk tur müzakereler 28-29 Ocak 2002, Romanya ile ikinci tur
müzakereler 27-28 Ocak 2003 tarihlerinde yapılmıştır. Romanya ile
yapılan ikinci tur müzakereler sonunda Anlaşma üzerinde mutabakat sağlanarak
parafe edilmiştir.
2002 Nisan ve Mayıs
aylarında Ürdün, Tunus, RF, Özbekistan, Moğolistan, Mısır, Kırgızistan, İsrail,
Gürcistan, Etyopya, Belarus, Sudan, Cezayir, Libya, Fas, Lübnan, Nijerya ve
Kazakistan'a da geri kabul anlaşmaları önerilmiştir.
“Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Kendi Vatandaşları ve Üçüncü
Ülke Vatandaşlarının Geri Kabulüne İlişkin Anlaşma” taslağı 16 Nisan 2002
tarihinde Kırgızistan makamlarına sunulmuş,
müzakere sonucu metin üzerinde
mutabakata varılarak, 6 Mayıs
2003 tarihinde Dışişleri Bakanımız Sayın Abdullah Gül ile Kırgızistan
Cumhuriyeti Dışişleri Bakanı Askar Aytmatov arasında imzalanmıştır.
Sözkonusu taslak metin,
üçüncü ülke vatandaşlarının geri kabulüne ilişkin hususları kapsamamaktadır.
Anlaşma esas olarak, bir
taraf ülkede bulunan ve konumları yasal olmayan diğer taraf ülke
vatandaşlarının geri gönderilmesini hüküm altına almaktadır. Kişilerin geri
gönderilmesine ilişkin kararın, geri kabul talebi iletildikten sonraki 15
günlük süreyi geçmemek üzere, en kısa zamanda alınması öngörülmektedir. Geri
kabul prosedürü, kabul eden tarafın onaylı yanıtı alındıktan sonraki 10 günlük
süre içerisinde belirtilen giriş noktalarında, havaalanlarında tamamlanır ve iş
bu Anlaşmanın 2 Numaralı Eki’ne uygun olarak resmi rapor hazırlanır ve işleme
konur.
Anlaşmada ayrıca,
kişilerin geri kabulü ve ayrıca kabul eden tarafın sınırlarından geçişi
sırasında yapılacak tüm yol masraflarının gönderen devlet tarafından
karşılanacağı belirtilmektedir.
Bu Anlaşmanın hükümleri,
Kırgızistan'dan ülkemize yasadışı olarak gelen Kırgız vatandaşlarının
ülkelerine hızlı, güvenli ve etkin biçimde iade edilmesine olanak verecektir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu 8.10.2003
Esas No. : 1/671
Karar No. : 47
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 3.9.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Arasında Kendi
Vatandaşlarının Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca l.10.2003 tarihinde esas komisyon
olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilmiş ve Komisyonumuz 8.10.2003 tarihli ondokuzuncu toplantısında, İçişleri,
Dışişleri ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı
inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile
Kırgızistan'dan ülkemize yasadışı olarak gelen Kırgız vatandaşlarının
ülkelerine hızlı, güvenli ve etkin biçimde iade edilmelerini sağlamak amacıyla
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Arasında Kendi
Vatandaşlarının Geri Kabulüne İlişkin Anlaşma"nın onaylanması uygun
bulunmaktadır.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuştur.
Komisyonumuz Tasarı üzerinde
tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi
uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle
yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet
Kandoğan |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem
Tozçöken |
Ali
Küçükaydın |
Şevket
Gürsoy |
|
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Reyhan
Balandı |
Şevket
Orhan |
Ali
Yüksel Kavuştu |
|
|
Afyon |
Bursa |
Çorum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sait Armağan |
Sıdıka
Sarıbekir |
Nusret
Bayraktar |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı
Ülkü |
Serpil
Yıldız |
Sinan
Özkan |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Siyam Kesimoğlu |
Ali Oksal |
Selami Uzun |
|
|
Kırklareli |
Mersin |
Sivas |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Kartal |
Şükrü
Önder |
Mehmet
Erdemir |
|
|
Van |
Yalova |
Yozgat |
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 12.1.2004
Esas No. : 1/671
Karar No. : 161
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Kendi Vatandaşlarının Geri
Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı, Komisyonumuzun 8 Ocak 2004
tarihli 28 inci toplantısında
Dışişleri Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ile Adalet Bakanlığı temsilcilerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Son yıllarda çoğalan
yasadışı, kontrolsüz ve kitlesel nüfus hareketlerine karşı, zengin hedef
ülkelerin vize, ikamet ve çalışma koşullarını daha sıkılaştırmaları sonucu,
yasadışı göçe niyet eden bireylerin, örgütlü şebekelere yönelmeleriyle, göçmen
kaçakçılığı bir örgütlü suç şebekesi faaliyet alanı haline dönüşmüştür.
Binlerce insan, bu şebekelere büyük paralar ödeyerek tehlikeli şekilde bir ülkeden
diğerine kaçırılmaktadır.
Yasadışı göçün
denetlenmesi ve yasadışı göçmenlerin geldikleri ülkelere insanî şartlarda,
düzenli ve güvenli bir şekilde geri gönderilmelerini sağlamak üzere, Kırgız
Cumhuriyeti Hükümeti ile imzalanan Anlaşma, Komisyonumuzca AB müktesebatına
uyum ve ulusal güvenlik mülahazalarıyla benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet
Dülger |
Hüseyin
Kansu |
Eyyüp
Sanay |
|
|
Antalya |
İstanbul |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
A. Müfit
Yetkin |
Mehmet
Özyol |
Nur Doğan
Topaloğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Güner |
Mustafa
Dündar |
Ahmet
Türkoğlu |
|
|
Bolu |
Bursa |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Eraslan |
Halil
Akyüz |
Mehmet B.
Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü
Mustafa Elekdağ |
Onur
Öymen |
Ufuk
Özkan |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nihat Eri |
Osman
Seyfi |
Emin Koç |
|
Mardin |
Nevşehir |
Yozgat |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ İLE KIRGIZ CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA KENDİ VATANDAŞLARININ GERİ
KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMA-NIN ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 6 Mayıs 2003
tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Kendi Vatandaşlarının Geri Kabulüne İlişkin Anlaşma”nın
onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı V. |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
A. Aksu |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ İLE KIRGIZ CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA KENDİ VATANDAŞLARININ GERİ
KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMA-NIN ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
KIRGIZ CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA KENDİ VATANDAŞLARININ GERİ KABULÜNE
İLİŞKİN ANLAŞMA
Bundan böyle "Âkit
Taraflar" olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kırgız
Cumhuriyeti Hükümeti,
İki Âkit Taraf arasında
ortak çıkar esasına dayanan işbirliğini
pekiştirmeye ve geliştirmeye hazır olduklarını teyit ederek,
Yasadışı göç ile mücadele
için gerekli tedbirleri alma niyetlerini belirterek,
Diğer Âkit Tarafın
ülkesinde ikamet izni olmayan kendi vatandaşlarının geri kabul prosedürünü
kolaylaştırma isteği ile,
Aşağıdaki konularda
mutabakata varmışlardır:
MADDE I
İşbu Anlaşmada:
Gönderen Âkit Taraf-
İkamet izni olmayan kişiyi iade eden devlettir.
Kabul eden Âkit Taraf-
Gönderen Âkit Tarafın iade ettiği kişiyi kabul eden devlettir.
Bilgi talebi- Gönderen
Âkit Tarafın iade ettiği kişinin iadesine ilişkin yazılı müracaatıdır.
Geri Kabul- İşbu
Anlaşmaya taraf olan devletlerin ülkelerinde ikamet izni olmayan kişilerin
vatandaşı oldukları ülkeye veya önceden devamlı ikamet ettikleri ülkeye geri
gönderilmesidir.
Yabancı ülke vatandaşı-
Âkit Taraflardan hiçbirinin vatandaşı olmayan kişidir.
Vize- Kişilerin diğer
Âkit Tarafın ülkesine giriş yapmaları, ikamet etmeleri veya transit geçmeleri
için her iki Âkit Tarafın yetkili birimleri tarafından belirli bir süre için
verilen kanunî izindir.
İkamet İzni- Bir Âkit
Tarafın ülkesine tekrar girme ve ikamet hakkını tanıyan ve bu Âkit Tarafın
yetkili birimleri tarafından verilen her türlü izindir: Sığınma hakkı talebiyle
yapılan müracaatın incelenmesine ilişkin mahkeme süreci, sınırdışı prosedürü
veya ikamet hakkı için yapılan diğer belirli bir müracaat sebebiyle kişiye
verilen geçici izin " ikamet izni" olarak değerlendirilemez.
MADDE II
1- İmzacı Âkit Taraflar,
diğer Âkit Tarafın talebi üzerine, kabul eden Âkit Tarafın vatandaşı olması
kaydı ile gönderen Âkit Tarafın ulusal mevzuatını ihlal ederek, ülkesine giriş
yapan veya ikamet eden her kişiyi geri kabul eder.
2- Gönderen Âkit Taraf
gereğine uygun olarak ve bekletmeden kendilerine karşı geri kabul işlemi
uygulanacak kişilere gerekli geçiş iznini temin eder.
MADDE III
1- Kendilerine karşı geri
kabul işlemi uygulanacak olan kişilerin vatandaşlıkları aşağıdaki belgelere
sahip olmaları halinde kanıtlanmış sayılır.
a) Her türdeki (umuma
mahsus, diplomatik, hizmet) geçerli pasaport,
b) Yetkili konsolosluk ve
diğer devlet birimleri tarafından verilen ve pasaport yerine geçen fotoğraflı
belge,
c) Yetkili konsolosluk
veya diğer devlet birimleri tarafından ibraz edilen kimlik belgeleri,
d)Yukarıda belirtilen
belgelerin herhangi birinin tasdikli fotokopisi.
2- Âkit Taraflar, ilk ve
son araştırmaya ihtiyaç duyulmaksızın, vatandaşlık durumunun belirlenmesinde
geçerli olmak üzere, vatandaşlığı teyid eden yukarıda sayılan belgeleri delil
olarak kabul ederler.
MADDE IV
Âkit Taraflar kendi
vatandaşlarını aşağıdaki şekilde kabul ederler:
a) Gönderen Âkit Taraf;
kişilerin gönderilmesi için yeterli şartlara dayanarak, işbu Anlaşmanın l Numaralı Ek'ine uygun olarak kabul eden
Âkit Tarafın yetkili birimlerine geri kabul talebi ile ilgili olarak müracaatta
bulunursa,
b) Kişilerin
gönderilmesine ilişkin karar, geri kabul talebi iletildikten sonraki 15 günlük
süreyi geçmemek suretiyle, en kısa zamanda alınacaktır. Geri kabul prosedürü,
kabul eden Âkit Tarafın onaylı yanıtı alındıktan sonraki 10 günlük süre
içerisinde belirtilen giriş noktalarında, havaalanlarında veya limanlarda
tamamlanır ve işbu Anlaşmanın 2 Numaralı Ek'ine uygun olarak resmi rapor
hazırlanır ve işleme konur.
MADDE V
İşbu Anlaşmanın
uygulanması için talep edilen bilgiler, sadece Anlaşmanın uygulanması amacıyla
kullanılır. Bu bilgiler, işbu Anlaşma'ya ve gönderen Âkit Tarafın ulusal
mevzuatına uygun olarak toplanır, değerlendirilir ve saklı tutulur. Âkit
Tarafların yetkili birimleri tüm bilgilerin korunmasını sağlamakla
yükümlüdürler. Anılan yetkili birimler ayrıca sözkonusu bilgilerin kaybını,
izinsiz olarak taşınmasını, değiştirilmesini veya yayınlanmasını engellemek
için gerekli tüm tedbirleri alırlar.
Gönderen Âkit Taraf,
kabul eden Âkit Taraftan alacağı bilgileri ne şekilde kullanacağı konusunda
kabul eden Âkit Tarafı haberdar eder. Bilgilerin başka birimlere
devredilmesinin gerektiği durumlarda bilgileri veren Âkit Tarafın yazılı izin
vermesi gerekir. Bilgilerin eksik veya kanundışı yollardan toplanmış ve teslim
edilmiş olmaları durumunda ise, gönderen Âkit Taraf bu konuda derhal kabul eden
Âkit Tarafı haberdar eder. Bu durumda kabul eden Âkit Taraf bilgilerde gerekli
değişiklikleri yapar veya bu bilgileri iptal eder. Teslim edilen şahsi bilgiler
işbu Anlaşmanın amaçlarının yerine getirilmesi için gerekli süre zarfında
saklanabilir. Daha sonra bu bilgiler imha edilir.
MADDE VI
Gönderilen kişinin
gönderilen ülkenin sınırına kadar yapılan tüm yol masraflarını gönderen ülke
karşılar.
MADDE VII
Gönderen Âkit Taraf,
kendilerine karşı geri kabul işlemi uygulanacak kişilere, yürürlükteki ulusal
mevzuata uygun olarak kanuni yoldan temin ettikleri mallarını gidecekleri
ülkeye götürmelerine izin verir.
MADDE VIII
Âkit Tarafların geri
kabul işlemini gerçekleştirmeye yetkili birimler aşağıdaki gibidir:
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti adına:
İçişleri Bakanlığı
Emniyet Genel Müdürlüğü Yabancılar, Hudut ve İltica Dairesi.
Veya,
Kaçakçılık ve Organize
Suçlarla Mücadele Dairesi
Kırgız Cumhuriyeti
Hükümeti adına:
İçişleri Bakanlığı Kamu
Kuruluşları ile İlişkiler İdaresi Yasadışı Göçmenlere İlişkin Kanun
İhlalleriyle Mücadele Dairesi.
İmzacı Âkit Taraflar,
anılan birimlere ilişkin bilgilerin değişmesi durumunda, bu değişiklikleri
diplomatik kanallar aracılığıyla birbirine bildirirler.
MADDE IX
1- İmzacı Âkit Taraflar,
işbu Anlaşmanın hükümlerinin yorumlanması ve hayata geçirilmesi amacıyla Ortak
Uzmanlar Komisyonu oluşturabilirler.
Ortak Uzmanlar Komisyonu,
diğer hususlar meyanında:
a) İşbu Anlaşmanın
uygulanmasının izlenmesinden,
b) Olabilecek geliştirme
önerilerinin onaylanmasından,
c) İşbu Anlaşmanın hayata
geçirilmesine bağlı olarak ortaya çıkan teknik ve bireysel sorunların çözülmesi
için gerekli şartların müzakeresi ve yerine getirilmesinden,
d) İşbu Anlaşmada
değişiklikler ve eklemeler gerçekleştirilmesinden sorumludur.
2- İmzacı Âkit Tarafların
herbiri gerekli gördüğü takdirde, olağanüstü toplantı düzenlenmesini
önerebilir.
3- İşbu Anlaşmanın
uygulanması konusunda, imzacı
tarafların yetkili birimleri, çalışma dili olarak İngilizce dilini kullanırlar.
MADDE X
1- İşbu Anlaşmada yer
alan hükümler, imzacı Âkit Tarafların taraf bulundukları diğer uluslararası
Anlaşmalardan kaynaklanan hak ve yükümlülüklere halel getirmez.
2- İşbu Anlaşma, imzacı
Âkit Taraflar arasındaki veya Âkit Taraflar ile 3. bir taraf arasındaki bir
başka Anlaşmaya uygun olarak sınırdışı edilen, transit sınırdışı edilen veya
mahkûm edilen kişilerin iadesinde kullanılamaz.
MADDE XI
İmzacı Âkit Tarafların
müşterek mutabakatı ile işbu Anlaşmaya değişiklikler veya eklemeler
yapılabilir. Bu değişiklik ve eklemeler ayrı bir Protokol ile gerçekleşir.
Sözkonusu Protokol, işbu Anlaşmanın ayrılmaz bir parçası haline dönüşecek olup,
Anlaşmanın 13. maddesine uygun olarak yürürlüğe girecektir.
MADDE XII
İmzacı Âkit Taraflardan
herbiri, kamu düzeninin veya ulusal güvenliğin sağlanmasına bağlı sebeplerden
dolayı işbu Anlaşmanın hükümlerinin yerine getirilmesini kısmen veya tamamen
durdurabilir. Diğer Âkit Taraf, bu durdurma kararından 24 saat içerisinde
haberdar edilmelidir.
MADDE XIII
a) İşbu Anlaşma, sınırsız
bir süre için imzalanacak olup, yürürlüğe girmesi için gerekli devlet içi
prosedürlerinin tamamlandığına ilişkin imzacı Âkit Tarafların yazılı bildirimde
bulundukları gün yürürlüğe girecektir.
b) İşbu Anlaşma imzacı
Âkit Tarafların yazılı bildirimde bulunmaları koşuluyla yürürlükten
kalkabilecektir. Sözkonusu Anlaşma, yazılı talepte bulunulmasından üç ay sonra
yürürlükten kalkacaktır.
c) İmzacı Akit Tarafların
herbiri, herhangi bir zamanda işbu Anlaşmada değişiklikler önerebilir. Bu
değişiklikler, işbu Anlaşmada kullanılan prosedüre uygun olarak yürürlüğe
girer.
d) İşbu Anlaşma Ankara’da
6 Mayıs 2003 tarihinde, Türkçe, Kırgızca, İngilizce ve Rusça dillerinde iki
orijinal nüsha olarak imzalanmış olup, her bir metin aynı derecede geçerlidir.
Metinler üzerinde anlaşmazlık durumunda, İngilizce metin esas alınır.
|
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti |
Kırgız Cumhuriyeti Hükümeti |
|
|
|
Adına |
Adına |
|
|
Abdullah
Gül |
Askar Aymatov |
|
|
Dışişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kırgız Cumhuriyeti Hükümeti
Arasındaki
Kendi Vatandaşlarını Geri Kabul Anlaşması'nın Ekleri
Ek - 1
GERİ KABULE İLİŞKİN TALEP
FORMU
Kimden : (Gönderen
tarafın yetkili birimi)
Kime : (Kabul eden
tarafın yetkili birimi)
Tarih :
....................................
No. : ....................................
Şahsi bilgiler :
l. a) Adı : ........................
b) Soyadı : ........................
(Daha önce başka ad veya
soyadları varsa belirtiniz)
2. Doğum Tarihi :
................................
3. Doğum Yeri : ................................
4. Uyruğu : ................................
5. Pasaport veya diğer
kimlik belgesi (adı, seri numarası, sayısı, veriliş tarihi ve yeri) :
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
6. Bulunduğu ülkedeki son
ikamet adresi :
...................................................................................................
7. Gidilecek ülkeye giriş
izni veren belgenin adı, numarası, veren makam, belgenin tarihi.
Gerekli görüldüğü
takdirde bu belge eklenmeli veya belirtilmelidir :
...................................................................................................
...................................................................................................
8. Talep eden tarafın
ülkesine ne şekilde girildiği :
Yer :
..................................................................................
Giriş yeri :
..................................................................................
Tatbiki mümkünse ve kesin
ise girişim vuku buluş şartlarının ayrıntılı açıklaması :
...................................................................................................
...................................................................................................
9. Gönderen tarafın
ülkesinde kalış :
Kalış süresi :
............................................
Kalış yeri :
............................................
Yasadışı giriş
yapıldıktan sonraki gidiş istikameti :
...................................................................................................
...................................................................................................
Kişinin gönderen tarafın
sınırlarını yasadışı olarak geçtiği düşüncesini oluşturan nedenler :
...................................................................................................
...................................................................................................
10. Kişiye bağlı özel
şartlar :
Tercümanın gerekli olduğu
dil : ...............................................
...................................................................................................
Özel eşyalar (belgeler,
paralar vb.) : .......................................
...................................................................................................
Kişinin kişiliği, statüsü
ve geçmişine ilişkin bilgiler : .................................
...................................................................................................
...................................................................................................
Kişinin sağlık durumu ile
ilgili açıklamalar, sağlık yardımına ihtiyaç olup olmadığı : ..........
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
Yukarıda kayıtlı
maddelerde belirtilen kişi ile birlikte iade olunacak reşit olmayan çocuklar :
Adı :
....................................................................................................
Soyadı :
....................................................................................................
Baba adı :
....................................................................................................
Anne adı : ....................................................................................................
Doğum tarihi ve yeri :
.................................................................................
İadenin yapılacağı yer ve
zaman önerilen gidiş yeri ve zamanı :
11. Diğer düşünceler :
...................................................................................................
...................................................................................................
İmza ve mühür
Gönderen taraf adına
imzalayanın
Adı ve Unvanı
Ek - 2
Geri Kabul Raporu
Geri Kabulün
gerçekleştirildiği yer :
................................................................................
............................................................................................................................................
Geri Kabulün
gerçekleştirildiği tarih ve saat :
..................................................................
Gönderen makam :
............................................................................................................
Kabul eden makam :
.........................................................................................................
Bilgi talebi tarihi ve
numarası :
........................................................................................
Cevap tarihi ve numarası
: ................................................................................................
Aşağıda adıgeçen
kişiler kabul edilmiştir.
(Her bir numara
karşılığında, kişinin
kimlik belgesi ve
vatandaşlığı belirtilmelidir) :
1-
......................................................................................................................................
2-
......................................................................................................................................
3-
......................................................................................................................................
Aşağıdaki belgeler ve
özel eşyalar teslim edilmiştir : (detaylı)
Diğer düşünceler :
.............................................................................................................