SIRA SAYISI : 709
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu
Esas No. : 1/879, 3/670 10.12.2004
Karar No. : 10
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 29 Temmuz 2004
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 4
Ağustos 2004 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "2003 Mali Yılı Katma
Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı" ile Sayıştay Başkanlığınca
sunulan aynı yıla ait "Genel Uygunluk Bildirimi"ne ilişkin
müzakerelere Komisyonumuzun 27.10.2004 tarihli ve 3 üncü birleşiminde Maliye Bakanının 2005 Mali Yılı Genel ve
Katma Bütçe Kanunu Tasarıları ile 2003 Mali Yılı Genel ve Katma Bütçe
Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile başlanılmıştır. 27.10.2004
- 7.12.2004 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay
Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılmalarıyla yukarıda
sözü edilen tasarılar ve uygunluk bildirimleri incelenip görüşmeler
tamamlanmıştır.
2003 Mali Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu tasarısı ile;
- Katma Bütçeli İdarelere 2003 Mali Yılı Bütçe Kanunu ile toplam
11.688.332.000.000.000.- liralık ödenek
verildiği, yıl sonu genel ödenek toplamının yılı içinde çeşitli yasaların
verdiği yetkilerle yapılan değişiklikler sonucu 12.871.930.578.300.000.- liraya ulaştığı, toplam
6.500.068.059.650.000.- lirası cari, 4.719.874.090.950.000.- lirası yatırım,
980.852.849.800.000.- lirası da transfer ödenek türlerinden olmak üzere toplam
12.200.795.000.400.000.- liralık giderin gerçekleştiği,
- 2003 mali yılında katma bütçeli idarelerin gelirleri toplamının
11.688.332.000.000.000.- lira olarak tahmin edilmesine karşılık, yılı
tahsilatının 56.527.009.800.000 lirası vergi gelirlerinden, 631.568.636.550.000
lirası vergi dışı normal gelirlerden, 11.213.617.080.700.000 lirası Özel
Gelirler, Hazine Yardımı ve Devlet Katkısından, 948.141.241.300.000 lirası da
Özel Kanun Gelirlerinden olmak üzere toplam 12.849.853.968.350.000 lira olarak gerçekleştiği,
- Giderler ile gelirler arasında 649.058.967.950.000.- liralık farkın
gelir fazlasını oluşturduğu,
- Zorunlu sebeplerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak amacıyla
toplam 10.215.597.950.000 liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak
verilmesinin öngörüldüğü,
- Yılı içinde harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen
toplam 146.890.519.700.000.- liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla
devredilmesinin teklif edildiği,
- Yılı içerisinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı
tutulanlar dışında kalan toplam 534.460.656.150.000.- liralık ödeneğin iptal
edildiği,
- 1050 sayılı Kanunun 133 üncü maddesi uyarınca Mali Danışma Kurulunca
uygun görülen, takip ve tahsil imkanı kalmayan toplam 286.275.350.000.- liralık
kişi borcunun silinmesinin öngörüldüğü,
Belirtilmiştir.
Sayıştay başkanlığınca hazırlanan Katma Bütçeli İdarelerin 2003 mali
yılı kesinhesap kanunu tasarısına ilişkin "Genel Uygunluk Bildirimi"
rapor ve ekli cetvellerinde ise;
- Katma bütçeli dairelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere
toplam 10.215.597.950.000.- liranın
ödenek dışı gider kaydedildiği bu tutardan 35.358.000.000.- liralık kısmının
yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere; 3.637.855.450.000.-
liranın da personel giderlerine ait olması nedeniyle bunlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan
6.542.384.500.000.- liralık kısmının ise 1050 sayılı Kanunun 81 inci maddesi
uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesinin Yüce Meclisin takdirinde
olduğu,
- Vakıflar Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Karayolları
Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Hudut ve Sahiller Sağlık
Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara Üniversitesi,
Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul
Teknik Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Mimar Sinan
Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Trakya Üniversitesi,
Uludağ Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Akdeniz
Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Çukurova Üniversitesi, Cumhuriyet
Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Fırat Üniversitesi,
Dicle Üniversitesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, Gebze
Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Harran Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi,
Adnan Menderes Üniversitesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Mersin
Üniversitesi, Celal Bayar Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi,
Mustafa Kemal Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Niğde
Üniversitesi, Dumlupınar Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi,
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
ve Osmangazi Üniversitesine ait
bir kısım gelir kalemlerinde tahmin ile tahsilat arasındaki fark sebeplerinin
açıklanmaması nedeniyle gelir izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,
- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, Orman
Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğretim Kurulu, Ankara
Üniversitesi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, İstanbul
Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Mimar Sinan Üniversitesi, Trakya
Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi,
Cumhuriyet Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fırat Üniversitesi,
Gaziantep Üniversitesi, Harran Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi,
Adnan Menderes Üniversitesi, Celal Bayar Üniversitesi, Abant İzzet Baysal
Üniversitesi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, Dumlupınar
Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Muğla Üniversitesi, Kahramanmaraş
Sütçü İmam Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi, Osmangazi Üniversitesinin
bütçe hizmet gerekçelerinin faaliyet-proje düzeyinde düzenlenmemesi ve fiziki
hedefleri kapsamaması nedenlerinden dolayı gider izahnamelerinin yetersiz
bulunduğu,
- Hazine Müsteşarlığı dış borç kayıtları ve katma bütçeli idarelerin
kesinhesap cetvelleri üzerinde yapılan inceleme sonucunda toplam
37.682.481.200.000.-liralık dış proje kredisi kullanım miktarının ;
* Bir kısmının, Proje Özel
Hesabına aktarılmakla birlikte henüz harcanmamasından dolayı hesaplarda mevcut
olması ve bir kısmının ise kapatılamamış akreditif olarak hesaplarda yer
alması,
* Muhasebe sisteminin yetersizliği ve kurumlar arası teyit
mekanizmasının sağlıklı bir şekilde çalıştırılamamasının bir sonucu olarak,
bazı kurumlarca bildirim ve muhasebeleştirme yükümlülüklerinin yerine
getirilmemesi,
Nedenlerinden dolayı, bütçeye gider kaydedilmediği,
- Katma Bütçeli İdarelerin gider ve gelir cetvellerinin incelenmesi
sonucunda;
* Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Gider (A) cetvelinde 50.000.- lira,
* Gazi Üniversitesi Gelir (B) cetvelinde 2231 gelir kaleminde
"Taşınır Mallar Satış Gelirleri" 2235 gelir kaleminde ise "Taşıt
Satış Gelirleri" kayıtlı olmakla birlikte, katma bütçeli idareler 2003 Mali Yılı Bütçe Kanunu'nun Gazi
Üniversitesi (B) cetvelinde "Taşınır Mallar Satış Gelirleri" ile
birlikte "Taşıt Satış Gelirleri"nin de 2231 gelir kodu ile
gösterildiği,
* Yıldız Teknik Üniversitesi Gelir (B) cetvelinde 966.500.000 lira,
* Atatürk Üniversitesi Gider (A) cetvelinde 100.000.- lira,
* Balıkesir Üniversitesi Gider (A) cetvelinde 18.450.000.000.- lira,
* Balıkesir Üniversitesi Gelir (B) cetvelinin 3200 gelir kaleminde
100.000.- lira, 3210 gelir kaleminde 50.000.- lira,
* Kocaeli Üniversitesi Gider (A) cetvelinde 7.025.000.000.- lira,
* Celal Bayar Üniversitesi Gelir (B) cetvelinde 310.000.- lira,
* Kafkas Üniversitesi Gider (A) cetveli 111 02 1 018 160 harcama
kaleminde 182.000.000.- lira, 111 17 1 001 300 harcama kaleminde 400.000.-
lira, 990 programına ilişkin Gider
Kesinhesap cetvelinin icmal tablosunda 100.000.- lira,
tutarında farkların olduğu, söz konusu farkların yazım hatasından
kaynaklandığı, belirlenen bu farkların Gider ve Gelir genel toplamlarını
etkilememekle birlikte ilgili cetvellerin Sayıştay uygunluk bildirimi
çerçevesinde düzeltilmeleri gerektiği,
Belirtilmiştir.
Komisyonumuzda yapılan müzakereler neticesinde yukarıda sözü edilen
Katma Bütçeli İdarelerin kesinhesap kanun tasarılarına ekli gider (A) ve gelir
(B) cetvellerinde saptanan farklar müzakere edilerek genel uygunluk
bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde düzeltilmeleri kararlaştırılmış ve
diğer kurumların gelir ve gider cetvelleri ise ayrı ayrı oylanarak aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının maddeleri üzerinde yapılan müzakereler sonucunda; 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeler ile
yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 8 ve
9 uncu maddeleri aynen kabul
edilmiştir.
Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz
olunur.
Başkan Başkanvekili Sözcü
Sait Açba M.
Altan Karapaşaoğlu Sabahattin Yıldız
Afyon Bursa Muş
Kâtip Üye Üye
Mehmet Sekmen Halil Aydoğan Mehmet
Melik Özmen
İstanbul Afyon Ağrı
Üye Üye Üye
Mehmet Zekai Özcan Osman Kaptan M. Mesut
Özakcan
Ankara Antalya Aydın
(Karşı oy yazısı ektedir.) (Ayrışık oy yazısı ektedir)
Üye Üye Üye
A. Kemal Deveciler Ali Osman Sali Ahmet
İnal
Balıkesir Balıkesir Batman
(Ayrışık oy
yazısı ektedir)
Üye Üye Üye
Osman Nuri Filiz Alaattin Büyükkaya A.
Kemal Kumkumoğlu
Denizli İstanbul İstanbul
(Ayrışık oy yazım ektedir)
Üye Üye Üye
Birgen Keleş Kemal
Kılıçdaroğlu M. Mustafa Açıkalın
İstanbul İstanbul İstanbul
(Karşı oy yazım
eklidir) (Ayrışık oy ekte)
Üye Üye Üye
Bülent Baratalı Fazıl
Karaman Y. Selahattin Beyribey
İzmir İzmir Kars
(Ayrışık oy yazım
ekte)
Üye Üye Üye
Mustafa Elitaş Taner
Yıldız Mikail Arslan
Kayseri Kayseri Kırşehir
Üye Üye Üye
Muzaffer Baştopçu Hasan Fehmi Kinay Muharrem Doğan
Kocaeli Kütahya Mardin
Üye Üye Üye
Mustafa Özyürek Gürol Ergin O. Seyfi Terzibaşıoğlu
Mersin Muğla Muğla
(Ayrışık oyum
var) (Ayrışık oy yazım ekte)
Üye Üye Üye
Osman Seyfi Cemal
Uysal Kazım Türkmen
Nevşehir Ordu Ordu
(Ayrışık oyum ekte)
Üye Üye Üye
İmdat Sütlüoğlu Musa
Uzunkaya Sabahattin
Cevheri
Rize Samsun Şanlıurfa
(İmzada bulunamadı)
Üye Üye Üye
M. Ergun Dağcıoğlu Enis Tütüncü Faruk
Nafiz Özak
Tokat Tekirdağ Trabzon
(Ayrışık oy yazısı ekte)
Üye
M. Akif
Hamzaçebi
Trabzon
(Ayrışık oy yazısı ektedir)
AYRIŞIK OY
2003 yılı bütçe uygulamaları toplumun ve ekonominin
ihtiyaçlarına cevap vermemiştir. Bu nedenle 2003 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçe
Kesinhesap Kanunu Tasarılarına katılmıyoruz.
M. Akif Hamzaçebi Gürol Ergin M. Mesut Özakcan
Trabzon Muğla Aydın
Enis Tütüncü Kazım
Türkmen Bülent Baratalı
Tekirdağ Ordu İzmir
Osman Kaptan Birgen
Keleş A. Kemal Kumkumoğlu
Antalya İstanbul İstanbul
Mustafa Özyürek Kemal Kılıçdaroğlu Ali Kemal Deveciler
Mersin İstanbul Balıkesir
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
2003 MALİ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU
TASARISI
Gider bütçesi
MADDE 1. -
Katma bütçeli idarelerin 2003 malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde
gösterildiği üzere, 12.200.795.000.400.000 lira olarak gerçekleşmiştir.
Gelir bütçesi
MADDE 2. -
Katma bütçeli idarelerin gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği
üzere, 12.849.853.968.350.000 lira olarak gerçekleşmiştir.
Denge
MADDE 3. - Birinci maddede yazılı giderler ile
ikinci maddede yazılı gelirler arasında 649.058.967.950.000 liralık gelir
fazlası meydana gelmiştir.
Tamamlayıcı ödenek
MADDE 4. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili
sütununda kayıtlı 10.215.597.950.000 liralık ödenek üstü gideri karşılamak
üzere, aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.
Devredilen ödenek
MADDE 5. -
2003 malî yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen
146.890.519.700.000 liralık özel ödenek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere
devredilmiştir.
İptal edilen ödenek
MADDE 6. -
Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde
kullanılan ve devredilenler dışında kalan 534.460.656.150.000 liralık ödenek
iptal edilmiştir.
Kişi borçları
MADDE 7. -
Saymanlık hesaplarında kayıtlı olup, zorunlu nedenlerle takip ve tahsil imkânı
kalmayan 286.275.350.000 liralık kişi borcu terkin edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 8. -
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9. -
Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
2003 MALİ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU
TASARISI
Gider bütçesi
MADDE 1. -
Tasarının l inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Gelir bütçesi
MADDE 2. -
Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Denge
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Tamamlayıcı ödenek
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Devredilen ödenek
MADDE 5. -
Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
İptal edilen ödenek
MADDE 6. -
Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.
Kişi borçları
MADDE 7. -
Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 8. -
Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 9. -
Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb.
Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.
A. Gül A.
Şener M. A. Şahin
Devlet
Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
B. Atalay A.
Babacan M. Aydın
Devlet
Bakanı Devlet Bakanı Adalet Bakanı
G. Akşit K.
Tüzmen C. Çiçek
Millî
Savunma Bakanı İçişleri Bakanı Maliye Bakanı
M. V. Gönül A.
Aksu K. Unakıtan
Millî
Eğitim Bakanı V. Bayındırlık ve İskân
Bakanı Sağlık Bakanı
A. Babacan Z.
Ergezen R. Akdağ
Ulaştırma
Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı
B. Yıldırım S.
Güçlü M. Başesgioğlu
Sanayi ve
Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı
A. Coşkun M.
H. Güler E. Mumcu
Çevre
ve Orman Bakanı
O. Pepe