SIRA SAYISI : 709

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu

Esas No. : 1/879, 3/670              10.12.2004

Karar No. : 10

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 29 Temmuz 2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 4 Ağustos 2004 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "2003 Mali Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı" ile Sayıştay Başkanlığınca sunulan aynı yıla ait "Genel Uygunluk Bildirimi"ne ilişkin müzakerelere Komisyonumuzun 27.10.2004 tarihli ve  3 üncü birleşiminde Maliye Bakanının 2005 Mali Yılı Genel ve Katma Bütçe Kanunu Tasarıları ile 2003 Mali Yılı Genel ve Katma Bütçe Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile başlanılmıştır. 27.10.2004 - 7.12.2004 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılmalarıyla yukarıda sözü edilen tasarılar ve uygunluk bildirimleri incelenip görüşmeler tamamlanmıştır.

2003 Mali Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu tasarısı ile;

- Katma Bütçeli İdarelere 2003 Mali Yılı Bütçe Kanunu ile toplam 11.688.332.000.000.000.-  liralık ödenek verildiği, yıl sonu genel ödenek toplamının yılı içinde çeşitli yasaların verdiği yetkilerle yapılan değişiklikler sonucu 12.871.930.578.300.000.-  liraya ulaştığı, toplam 6.500.068.059.650.000.- lirası cari, 4.719.874.090.950.000.- lirası yatırım, 980.852.849.800.000.- lirası da transfer ödenek türlerinden olmak üzere toplam 12.200.795.000.400.000.- liralık giderin gerçekleştiği,

- 2003 mali yılında katma bütçeli idarelerin gelirleri toplamının 11.688.332.000.000.000.- lira olarak tahmin edilmesine karşılık, yılı tahsilatının 56.527.009.800.000 lirası vergi gelirlerinden, 631.568.636.550.000 lirası vergi dışı normal gelirlerden, 11.213.617.080.700.000 lirası Özel Gelirler, Hazine Yardımı ve Devlet Katkısından, 948.141.241.300.000 lirası da Özel Kanun Gelirlerinden olmak üzere toplam 12.849.853.968.350.000  lira olarak gerçekleştiği,

- Giderler ile gelirler arasında 649.058.967.950.000.- liralık farkın gelir fazlasını oluşturduğu,

- Zorunlu sebeplerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak amacıyla toplam 10.215.597.950.000 liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,

- Yılı içinde harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen toplam 146.890.519.700.000.- liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla devredilmesinin teklif edildiği,

- Yılı içerisinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan toplam 534.460.656.150.000.- liralık ödeneğin iptal edildiği,

- 1050 sayılı Kanunun 133 üncü maddesi uyarınca Mali Danışma Kurulunca uygun görülen, takip ve tahsil imkanı kalmayan toplam 286.275.350.000.- liralık kişi borcunun silinmesinin öngörüldüğü,

Belirtilmiştir.

Sayıştay başkanlığınca hazırlanan Katma Bütçeli İdarelerin 2003 mali yılı kesinhesap kanunu tasarısına ilişkin "Genel Uygunluk Bildirimi" rapor ve ekli cetvellerinde ise;

- Katma bütçeli dairelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere toplam 10.215.597.950.000.-  liranın ödenek dışı gider kaydedildiği bu tutardan 35.358.000.000.- liralık kısmının yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere; 3.637.855.450.000.- liranın da personel giderlerine ait olması nedeniyle  bunlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan 6.542.384.500.000.- liralık kısmının ise 1050 sayılı Kanunun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesinin Yüce Meclisin takdirinde olduğu,

- Vakıflar Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Mimar Sinan Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Trakya Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Çukurova Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Dicle Üniversitesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Harran Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Mersin Üniversitesi, Celal Bayar Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, Dumlupınar Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi  ve Osmangazi  Üniversitesine ait bir kısım gelir kalemlerinde tahmin ile tahsilat arasındaki fark sebeplerinin açıklanmaması nedeniyle gelir izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü,  Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğretim Kurulu, Ankara Üniversitesi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Mimar Sinan Üniversitesi, Trakya Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, Harran Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Celal Bayar Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, Dumlupınar Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Muğla Üniversitesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi, Osmangazi Üniversitesinin bütçe hizmet gerekçelerinin faaliyet-proje düzeyinde düzenlenmemesi ve fiziki hedefleri kapsamaması nedenlerinden dolayı gider izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- Hazine Müsteşarlığı dış borç kayıtları ve katma bütçeli idarelerin kesinhesap cetvelleri üzerinde yapılan inceleme sonucunda toplam 37.682.481.200.000.-liralık dış proje kredisi kullanım miktarının ;

* Bir  kısmının, Proje Özel Hesabına aktarılmakla birlikte henüz harcanmamasından dolayı hesaplarda mevcut olması ve bir kısmının ise kapatılamamış akreditif olarak hesaplarda yer alması,

* Muhasebe sisteminin yetersizliği ve kurumlar arası teyit mekanizmasının sağlıklı bir şekilde çalıştırılamamasının bir sonucu olarak, bazı kurumlarca bildirim ve muhasebeleştirme yükümlülüklerinin yerine getirilmemesi,

Nedenlerinden dolayı, bütçeye gider kaydedilmediği,

- Katma Bütçeli İdarelerin gider ve gelir cetvellerinin incelenmesi sonucunda;

* Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Gider (A) cetvelinde           50.000.- lira,

* Gazi Üniversitesi Gelir (B) cetvelinde 2231 gelir kaleminde "Taşınır Mallar Satış Gelirleri" 2235 gelir kaleminde ise "Taşıt Satış Gelirleri" kayıtlı olmakla birlikte,  katma bütçeli idareler 2003 Mali Yılı Bütçe Kanunu'nun Gazi Üniversitesi (B) cetvelinde "Taşınır Mallar Satış Gelirleri" ile birlikte "Taşıt Satış Gelirleri"nin de 2231 gelir kodu ile gösterildiği,

* Yıldız Teknik Üniversitesi Gelir (B) cetvelinde  966.500.000 lira,

* Atatürk Üniversitesi Gider (A) cetvelinde  100.000.- lira,

* Balıkesir Üniversitesi Gider (A) cetvelinde  18.450.000.000.- lira,

* Balıkesir Üniversitesi Gelir (B) cetvelinin 3200 gelir kaleminde 100.000.- lira, 3210 gelir kaleminde 50.000.- lira,

* Kocaeli Üniversitesi Gider (A) cetvelinde 7.025.000.000.- lira,

* Celal Bayar Üniversitesi Gelir (B) cetvelinde 310.000.- lira,

* Kafkas Üniversitesi Gider (A) cetveli 111 02 1 018 160 harcama kaleminde 182.000.000.- lira, 111 17 1 001 300 harcama kaleminde 400.000.- lira,  990 programına ilişkin Gider Kesinhesap cetvelinin icmal tablosunda 100.000.- lira,

tutarında farkların olduğu, söz konusu farkların yazım hatasından kaynaklandığı, belirlenen bu farkların Gider ve Gelir genel toplamlarını etkilememekle birlikte ilgili cetvellerin Sayıştay uygunluk bildirimi çerçevesinde düzeltilmeleri gerektiği,

Belirtilmiştir.

Komisyonumuzda yapılan müzakereler neticesinde yukarıda sözü edilen Katma Bütçeli İdarelerin kesinhesap kanun tasarılarına ekli gider (A) ve gelir (B) cetvellerinde saptanan farklar müzakere edilerek genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde düzeltilmeleri kararlaştırılmış ve diğer kurumların gelir ve gider cetvelleri ise ayrı ayrı oylanarak aynen kabul edilmiştir.

Tasarının maddeleri üzerinde yapılan müzakereler sonucunda;  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeler ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen  8 ve 9  uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

             Başkan            Başkanvekili                      Sözcü

Sait Açba M. Altan Karapaşaoğlu     Sabahattin Yıldız

              Afyon                       Bursa                        Muş

               Kâtip                         Üye                         Üye

            Mehmet Sekmen            Halil Aydoğan     Mehmet Melik Özmen

           İstanbul                     Afyon                         Ağrı

                 Üye                         Üye                         Üye

Mehmet Zekai Özcan          Osman Kaptan M. Mesut Özakcan

             Ankara                   Antalya                      Aydın

                     (Karşı oy yazısı ektedir.)     (Ayrışık oy yazısı ektedir)

                 Üye                         Üye                         Üye

A. Kemal Deveciler           Ali Osman Sali   Ahmet İnal

          Balıkesir                  Balıkesir                    Batman

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

                 Üye                         Üye                         Üye

Osman Nuri Filiz             Alaattin Büyükkaya         A. Kemal Kumkumoğlu

             Denizli                   İstanbul                   İstanbul

                        (Ayrışık oy yazım ektedir)

                 Üye                         Üye                         Üye

Birgen Keleş Kemal Kılıçdaroğlu M. Mustafa Açıkalın

           İstanbul                   İstanbul                   İstanbul

(Karşı oy yazım eklidir)    (Ayrışık oy ekte)

                 Üye                         Üye                         Üye

Bülent Baratalı Fazıl Karaman Y. Selahattin Beyribey

                İzmir                       İzmir                        Kars

(Ayrışık oy yazım ekte)

                 Üye                         Üye                         Üye

Mustafa Elitaş Taner Yıldız          Mikail Arslan

            Kayseri                   Kayseri                   Kırşehir

                 Üye                         Üye                         Üye

          Muzaffer Baştopçu       Hasan Fehmi Kinay   Muharrem Doğan

            Kocaeli                  Kütahya                    Mardin

                 Üye                         Üye                         Üye

           Mustafa Özyürek         Gürol Ergin O. Seyfi Terzibaşıoğlu

             Mersin                      Muğla                      Muğla

(Ayrışık oyum var) (Ayrışık oy yazım ekte)        

                 Üye                         Üye                         Üye

Osman Seyfi Cemal Uysal      Kazım Türkmen

          Nevşehir                        Ordu                        Ordu

                        (Ayrışık oyum ekte)

                 Üye                         Üye                         Üye

               İmdat Sütlüoğlu        Musa Uzunkaya Sabahattin Cevheri

                 Rize                    Samsun                  Şanlıurfa

                                        (İmzada bulunamadı)

                 Üye                         Üye                         Üye

M. Ergun Dağcıoğlu        Enis Tütüncü         Faruk Nafiz Özak

               Tokat                  Tekirdağ                  Trabzon

                     (Ayrışık oy yazısı ekte)

                                              Üye

                     M. Akif Hamzaçebi

                                       Trabzon

                     (Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

AYRIŞIK OY

2003 yılı bütçe uygulamaları toplumun ve ekonominin ihtiyaçlarına cevap vermemiştir. Bu nedenle 2003 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçe Kesinhesap Kanunu Tasarılarına katılmıyoruz.

 

M. Akif Hamzaçebi    Gürol Ergin M. Mesut Özakcan

           Trabzon                      Muğla                      Aydın

Enis Tütüncü Kazım Türkmen        Bülent Baratalı

          Tekirdağ                        Ordu                       İzmir

Osman Kaptan Birgen Keleş A. Kemal Kumkumoğlu

           Antalya                   İstanbul                   İstanbul

           Mustafa Özyürek        Kemal Kılıçdaroğlu      Ali Kemal Deveciler

             Mersin                   İstanbul                  Balıkesir


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

2003 MALİ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU TASARISI

 

Gider bütçesi

MADDE 1. - Katma bütçeli idarelerin 2003 malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 12.200.795.000.400.000 lira olarak gerçekleşmiştir.

Gelir bütçesi

MADDE 2. - Katma bütçeli idarelerin gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 12.849.853.968.350.000 lira olarak gerçekleşmiştir.

Denge

MADDE  3. - Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede yazılı gelirler arasında 649.058.967.950.000 liralık gelir fazlası meydana gelmiştir.

Tamamlayıcı ödenek

MADDE  4. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı 10.215.597.950.000 liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere, aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.

Devredilen ödenek

MADDE 5. - 2003 malî yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen 146.890.519.700.000 liralık özel ödenek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.

İptal edilen ödenek

MADDE 6. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılan ve devredilenler dışında kalan 534.460.656.150.000 liralık ödenek iptal edilmiştir.

Kişi borçları

MADDE 7. - Saymanlık hesaplarında kayıtlı olup, zorunlu nedenlerle takip ve tahsil imkânı kalmayan 286.275.350.000 liralık kişi borcu terkin edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 8. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 9. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

2003 MALİ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU TASARISI

 

Gider bütçesi

MADDE 1. - Tasarının l inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Gelir bütçesi

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Denge

MADDE  3. - Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Tamamlayıcı ödenek

MADDE  4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Devredilen ödenek

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

İptal edilen ödenek

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Kişi borçları

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

Recep Tayyip Erdoğan

                 Başbakan

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

A. Gül A. Şener             M. A. Şahin

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

B. Atalay A. Babacan                  M. Aydın

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Adalet Bakanı

G. Akşit K. Tüzmen                  C. Çiçek

Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı         Maliye Bakanı

M. V. Gönül A. Aksu            K. Unakıtan

Millî Eğitim Bakanı V. Bayındırlık ve İskân Bakanı  Sağlık Bakanı

A. Babacan Z. Ergezen                 R. Akdağ

Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

B. Yıldırım S. Güçlü       M. Başesgioğlu

Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı

A. Coşkun M. H. Güler                E. Mumcu

                            Çevre ve Orman Bakanı

                                               O. Pepe