Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 432)
Kamu
Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Avrupa
Birliği Uyum, İçişleri ve Anayasa Komisyonları Raporları
(1/705)
Not : Tasarı, Başkanlıkça Avrupa Birliği Uyum, Plan ve
Bütçe, İçişleri ve Anayasa komisyonlarına
havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-700/5251 21.11.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.6.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
İdare, kamu hizmetlerinin
yürütülmesi sırasında açıklık, saydamlık, hesap verebilirlik, tarafsızlık,
dürüstlük, objektiflik ilkeleri teminat altına alındığında ve kamu yararına
uygun işlediğinde etkili ve verimli işleyebilir. Dürüst, güvenilir ve adil kamu
hizmeti kamuya olan güveni artırdığı gibi, iş dünyası için de uygun bir ortam
oluşturur ve bu suretle piyasaların iyi işlemesine ve ekonomik gelişmeye katkıda
bulunur. Kamu yönetiminde etik, iyi yönetimin temel anahtarıdır.
Etik davranış kuralları
ile yasalar arasında yakın bir ilişki vardır. Yasaların kimi zaman düzenlemekte
yetersiz kaldığı öznel durumları etik davranış kuralları düzenlemekte, belli
bir statüye tâbi olanların nasıl davranmaları gerektiği yönünde kurallar
koymakta ve böylece bu kurallara uyulmasını sağlamaktadır.
Kamu görevlilerinin
hizmet verdiği kişilere karşı sorumluluk bilinci içerisinde davranmasını
sağlayan etik davranış ilkeleri, kamu görevlilerinin hizmetten yararlananlara
karşı hukuka uygun, adaletli ve objektif işlem ve eylemlerde bulunmalarını
amaçlamakta, hizmet sunumunda kalite ve standardı gözetmekte ve bazı kamu
hizmetlerinin yürütülmesi sürecinde karşılaşılan yakınma ve şikâyetleri
gidererek kamu hizmetlerinin etkin, verimli ve düzenli sunulmasını sağlamayı
hedeflemektedir.
Kamu görevlileri
seçilerek ya da atanarak getirildikleri görevleri yerine getirirken kendilerini
hukuka uygunluk, adalet ve dürüstlük ilkeleri çerçevesinde, güven verici bir
şekilde hareket etmeye zorlayan idari sorumlulukla bağlıdır. Bu sorumluluğun
esası kamu görevinin, seçilmiş ya da atanmış olsun kişisel bir kazanç ya da
çıkar sağlamak amacıyla kullanılamamasıdır.
Vatandaşlar, tüm kamu
görevlilerinin görevlerini yerine getirirken en yüksek ahlâkî ölçülere göre
davranmalarını ve kamu yararına uygun hareket etmelerini beklemektedir. Kamu
görevlileri kanun ve mevzuat hükümlerine, bunların öngördüğü yaptırımlara uygun
davranmak zorunda oldukları gibi, kamuoyu denetimine de tâbidir. Kamu
görevlilerinin, görevlerini ifa ederken kamuoyunun denetimine tâbi olmaları,
kamu hizmeti ifa etmelerinin doğal sonucu olarak kabul edilmektedir.
OECD tarafından 1998
yılında yayımlanan “Kamu Yönetiminde Etik İlkeler” başlıklı tavsiye kararında
da, üye ülkelerin kamu hizmetlerinde etik davranış ilkelerini hayata geçirmek
amacıyla, iyi işleyen kurumsal yapılar oluşturmaları ve gerekli diğer
tedbirleri almaları yer almıştır.
Öte yandan, “4. Gözden
Geçirmeye İlişkin 5 Nisan 2003 Tarihli Niyet Mektubu”nda; bazı yapısal
taahhütlerin zaman darlığı nedeniyle yerine getirilmediği, bunlar arasında kamu
yöneticileri ve memurlar için etik kuralları belirleyen kanunun Meclis’ten
geçirilmesinin de bulunduğu yer almıştır. Bakanlar Kurulunun 23.6.2003 tarihli
ve 2003/5930 sayılı Kararıyla kabul edilen Ulusal Programın, kamuda yönetişimin
güçlendirilmesi başlığı altında da; kamu yönetiminde saydamlığın artırılması ve
yolsuzlukla mücadele kapsamında yapılan çalışmalardan birisinin de kamu görevlilerinin
uyacakları meslekî ve etik ilke ve kuralları belirleyen bir düzenlemenin
yapılması olduğu belirtilerek, hazırlanan taslağın 2003 yılı içinde
yasalaşmasının beklendiği ifade edilmiştir.
Diğer ülkelerde kamu etik
davranış ilkelerini yerleştirmek ve belirlenen ilkelere uygun davranılıp
davranılmadığını gözetmekle görevli kılınan merkezi kurumsal yapıya örnek
olarak; Amerika Birleşik Devletlerinde The Office of Government Ethics,
İngiltere’de The Committee on Standards in Public Life, Kanada’da The Office of
the Ethics Counsellor, Japonya’da National Public Service Ethics Board,
Avustralya’da The Public Service and Merit Protection Commission, İrlanda’da
The Public Offices Commission ve Portekiz’de The Inspectorate - General for
Public Administration gibi kurumsal yapılar gösterilebilir.
Tasarı hazırlanırken,
kamu yönetiminde etik konusunda diğer ülkelerdeki kurumsal yapılar incelenmiş
ve ülkemiz yönetim geleneği ile sosyo-ekonomik şartlarına uygun düşecek bir
model, Kanun Tasarısına yansıtılmıştır. Tasarının yasalaşması, ülkemizde
dürüst, adil ve daha iyi bir yönetime doğru atılmış önemli bir adım olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile;
kamu görevlilerinin uymaları gereken etik davranış ilkelerini belirlemek ve
uygulamayı gözetmek üzere Kamu Görevlileri Etik Kurulunun kuruluş, görev ve
çalışma usul ve esasları belirlenmektedir.
Madde 2. - Madde ile;
Başbakanlık bünyesinde kurulacağı hükme bağlanan Kamu Görevlileri Etik
Kurulunun (Kurul), biri Başkan olmak üzere toplam 11 üyeden oluşacak şekilde
Bakanlar Kurulunca atanması, Kurul üyelerinin niteliklerine, görev sürelerine,
görevden alınabilme usullerine, Kurulun toplanma ve karar alma usulüne ilişkin
esaslar ile Başkan ve üyelere verilecek huzur hakkının miktarı
düzenlenmektedir.
Madde 3. - Madde ile;
Kurulun yürütmekle yetkili ve görevli olduğu hususlar düzenlenmektedir.
Madde 4. - Madde ile;
başvuru usulü düzenlenerek, kapsama dahil kamu kurum ve kuruluşlarında etik
davranış ilkelerine aykırı uygulamalar bulunduğu iddiasıyla, en az genel müdür
veya eşiti seviyedeki kamu görevlileri hakkında Kurula başvurulabileceği, diğer
kamu görevlilerinin, etik davranış ilkelerine aykırı uygulamaları bulunduğu
iddiasıyla yapılacak başvuruların ise, ilgili kurumların yetkili disiplin
kurullarına yapılacağı düzenlenmektedir.
Madde 5. - Madde ile;
Kurulun başvurular hakkındaki inceleme ve araştırmasını etik davranış
ilkelerinin ihlal edilip edilmediği çerçevesinde yürüteceği, Kurulun yapacağı
inceleme ve araştırmayı en geç üç ay içinde sonuçlandıracağı, inceleme ve
araştırma sonucunun Başbakanlık Makamına yazılı olarak bildirileceği ve etik
davranış ilkelerine aykırı işlem veya eylemi olduğu tespit edilenlerin
durumunun Kurul kararı olarak Resmî Gazete aracılığıyla kamuoyuna duyurulacağı
düzenlenmektedir.
Madde 6. - Madde ile;
Kurulun başvuru konusu ile ilgili olarak istediği bilgi ve belgeleri
bakanlıklar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının vermek zorunda oldukları
hükme bağlanmakta ve Kurulun kapsama dahil kuruluşlardan ve özel kuruluşlardan
ilgili temsilcileri çağırıp bilgi alma yetkisine sahip olduğu düzenlenmektedir.
Madde 7. - Madde ile;
uygulamaya ilişkin hususların, Kurulca hazırlanacak yönetmeliklerle
belirleneceği düzenlenmektedir.
Madde 8. - Madde ile;
19.4.1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve
Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 9 uncu maddesine bir fıkra eklenmek
suretiyle, Kurulun mal bildirimlerini gerektiğinde inceleme yetkisine sahip
olduğu ve mal bildirimlerindeki bilgilerin doğruluğunun kontrolü amacıyla ilgili
kişi ve kuruluşların (bankalar ve özel finans kurumları dahil) talep edilen
bilgileri en geç otuz gün içinde Kurula vermekle yükümlü olduğu
düzenlenmektedir.
Madde 9. - Madde ile;
14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 29 uncu maddesine
bir fıkra eklenmek suretiyle, Kurulun hediye alma yasağının kapsamını
belirlemeye ve en az genel müdür veya eşiti seviyedeki üst düzey kamu
görevlilerince alınan hediyelerin listesini gerektiğinde her takvim yılı
sonunda bu görevlilerden istemeye yetkili olduğu düzenlenmektedir.
Madde 10. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 11. - Yürütme
maddesidir.
Avrupa Birliği Uyum
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Avrupa Birliği Uyum
Komisyonu 16.1.2004
Esas No. : 1/705
Karar No. : 7
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 21.11.2003 tarihinde
Başkanlığınıza sunulan, "Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca,
4.12.2003 tarihinde esas komisyon olarak Anayasa Komisyonuna tali komisyon
olarak da İçişleri, Plan ve Bütçe Komisyonları ile Komisyonumuza havale edilmiş
ve Komisyonumuz, 10.12. 2003 tarihinde ilgili Devlet Bakanlığı temsilcilerinin
de katılımıyla Tasarıyı görüşmeye başlamıştır.
Komisyonumuz, Tasarının Avrupa Birliğine
üye ülkelerdeki mevzuata uygunluğunu araştırmak amacıyla, Adana Milletvekili
Vahit Kirişçi, İstanbul Milletvekili Algan Hacaloğlu, İstanbul Milletvekili
Şükrü Elekdağ, Kastamonu Milletvekili Musa Sıvacıoğlu, Mersin Milletvekili Ömer
İnan'dan oluşan bir alt komisyon kurulmasını kararlaştırmıştır. Alt Komisyon,
11.12.2003 tarihinde yaptığı toplantıda Başkanlığına Kastamonu Milletvekili
Musa Sıvacıoğlu'nu seçerek çalışmalarına başlamış; temin ettiği çeşitli AB
üyesi ülkelerinin mevzuatları ve OECD'nin öneri paketi ışığında Tasarıyı
görüşmüş ve 16.12.2003 tarihinde raporunu Komisyonumuza sunmuştur.
18.12.2003 tarihinde, Alt Komisyon
raporunun görüşmelerine başlayan Komisyonumuz, yargı organı mensupları, askerî
personel ve siyasî kimliğe sahip olan kişilerin kurullardaki görevi ve kurullar
karşısındaki konumunu öğrenmek amacıyla Dışişleri Bakanlığı aracılığıyla Avrupa
Birliğine üye ülkelerdeki durumu araştırmayı kararlaştırmıştır. Dışişleri
Bakanlığı tarafından İngiltere, İspanya, Finlandiya, İsveç, Fransa ve
İrlanda'da araştırma yapılmış ve sonuçlar Komisyonumuza iletilmiştir.
Komisyonumuz ilk toplantıda yaptığı
incelemeler, Alt Komisyon Raporu ve Dışişleri Bakanlığı tarafından sağlanan
bilgiler doğrultusunda Tasarıyı incelemiş ve sonuçlandırmıştır.
Tasarı, kamu görevlilerinin uymaları
gereken etik davranış ilkelerini belirlemek ve uygulamayı gözetmek üzere Kamu
Görevlileri Etik Kurulunun kuruluşunu ve çalışma yöntemini belirlemektedir.
Alt Komisyon, Tasarının amaç ve kapsam başlıklı
l inci maddesinde, üç sorun bulmuştur:
1. "Etik" Sözcüğünün
Belirsizliği
Alt Komisyonda, etik sözcüğünün tedirgin
edici bir sözcük olduğu, bu nedenle mümkünse aynı anlama gelen Türkçe sözcük
bulunmasının ve kavramın içeriğinin mutlaka tanımlanmasının zorunlu olduğu
belirtilmiştir. Aksi taktirde uygulamada çok ciddi sorunlarla
karşılaşılabileceği ve Kanundan beklenen sonucun elde edilemeyeceği ifade
edilmiştir. Bu konuda çeşitli ülkelerin yaptıkları düzenlemelere bakıldığında,
"bulunduğu makamı kendi kişisel çıkarı için kullanmama",
"hediyenin belli limitleri aşmaması", "görevini yaparken kimseye
ayrıcalıklı davranmamak" biçiminde ilkelerin saptanmış olduğu
görülmektedir. Bu nedenle, Alt Komisyonda, etik ilkelerin içeriğinin ne
olduğunun mutlaka yasada yer alması ve Kamu Görevlileri Etik Kuruluna yön
gösterilmesi gerektiği görüşü ağırlık kazanmıştır.
2. "Etik İlkeler"in Belirlenmesi
Sorunu
l inci maddede "kamu görevlilerinin
uymaları gereken etik ilkelerin belirlenmesi" görevi, Kamu Görevlileri
Etik Kuruluna bırakılmaktadır. Alt Komisyon Kurulun uyacağı ilkelerin
çıkarılacak yasada belirlenmesi gerektiği sonucuna ulaşmıştır.
3. TBMM Üyeleri ile Bakanlar Kurulunun
Kapsam Dışılığı
l inci maddede, Cumhurbaşkanı, TBMM
üyeleri ve Bakanlar Kurulu üyeleri Kanun kapsamı dışında bırakılmaktadır. Bunun
nedeni, Cumhurbaşkanının mutlak sorumsuzluğa sahip olması ve Milletvekilleri
ile Bakanlar Kurulu üyelerinin farklı bir yargılama usulüne tâbi olmalarıdır.
Alt komisyonda, Milletvekilleri ile Bakanlar Kurulu üyelerinin de etik yönden
sınırlamalara tâbi olması gereği üzerinde durulmuştur. Ancak Milletvekilleri
ile Bakanların, bu Kurula tâbi olmaları, kurulun oluşumu dikkate alındığında
çeşitli sorunlar yaratacak niteliktedir. Tasarı kamu görevlileri dikkate alınarak
hazırlanmıştır. Dolayısıyla, Alt Komisyon bu konuda milletvekilleri ile
Bakanlar için de yasal bir düzenleme yapılması konusunda tavsiye kararı
alınmasını kararlaştırmıştır.
Alt Komisyon sonuç olarak l inci maddenin
birinci fıkrasının şöyle düzenlenmesini kararlaştırmıştır:
"Bu Kanunun amacı, kamu
görevlilerinin uymaları gereken saydamlık, tarafsızlık, dürüstlük, hesap
verebilirlik, kamu yararını gözetme gibi ilkeler çerçevesinde etik davranış
ilkelerini belirlemek ve uygulamayı gözetmek üzere kurulan Kamu Görevlileri
Etik Kurulunun Kuruluş, Görev ve Çalışma Usul ve Esaslarının
belirlenmesidir."
Komisyonumuz, Alt Komisyonun bu önerisini
benimsemiş ve l inci maddeyi bu değişiklikle birlikte kabul etmiştir.
Komisyonumuzda, siyasî kimliğe sahip
kişilerin de mutlaka bir etik kuruluna tâbi olmaları yönündeki görüş
desteklenmiş ve bu konuda ayrı bir düzenlemenin yapılması konusunda tavsiye
kararı alınmıştır. Avrupa Birliğine üye ülkelerdeki uygulamalar incelendiğinde,
siyasî kimlikli kişilerin memurların tâbi oldukları kurullardan ayrı kurullara
tâbi oldukları görülmüştür.
Tasarının 2 nci maddesi, Kamu Görevlileri
Etik Kurulunun oluşumunu düzenlemektedir. Maddenin (e) bendinde, Kurula, kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında en üst kademe yöneticiliği yapmış
olanlar arasından l üyenin katılması öngörülmektedir. Alt komisyon, AB'ye üye
ülkelerdeki katılımcılık nedeniyle Kurulda işçi ve işveren sendikaları
temsilcilerinin de bulunmasını uygun bulmuştur.
Komisyonumuz, Avrupa ülkelerindeki
uygulamayı ve özellikle idari sistemimizle benzeşen Fransa'daki uygulamayı
dikkate alarak Kurulun yapısını yeniden düzenleyen bir önergeyi kabul etmiştir.
Fransa’daki ve diğer birçok Avrupa ülkesindeki uygulamada, askerî personel ile
yargı organı mensuplarının kurul üyesi olmadıkları görülmektedir. Diğer
taraftan kurullarda, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler, yerel yönetim
organlarında görev yapmış kişilerin olduğu saptanmıştır. Komisyonumuz bu amaçla
maddedeki askerî personeli tümüyle maddeden çıkarmıştır. Yargı organı
mensuplarından ise, sadece, idarî görevleri de olan Danıştay ve Sayıştay
üyeleri ile teknik bilgilerinden yararlanılması düşünülen Yargıtay üyelerine
yer verilmiştir. Yine maddeye, yerel yönetim birimlerinden, il belediye
başkanları eklenmiştir. Alt Komisyonun eklediği işçi ve işveren sendikaları
temsilcisi yerine, kapsam genişletilerek sivil toplum kuruluşları temsilcisi
konmuştur. 2 nci madde önergede öngörülen bu değişikliklerle birlikte kabul
edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi, Kurulun
görevlerini düzenlemektedir. Alt Komisyon Kurulun sadece başvurular üzerine
değil, re'sen de harekete geçmesinin kurulun etkinliğini artıracağı
gerekçesiyle maddeye "re'sen veya" ibaresinin eklenmesini uygun
görmüştür. Komisyonumuz Alt Komisyonun yaptığı bu değişikliği benimsemiş ve
maddeyi bu değişiklikle birlikte kabul etmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi, Kurulun inceleme
ve araştırma yapma ilkelerini düzenlemektedir. Maddenin son fıkrasında,
"Kurul kararları Başbakanlık Müsteşarının onayıyla Resmî Gazetede yayımlanır."
hükmü bulunmaktadır. Alt Komisyon, bu fıkranın kaldırılarak üçüncü fıkraya
aktarılmasını uygun görmüştür. Alt Komisyon üçüncü fıkra hükmünün şöyle
olmasını önermiştir:
"Kurulun başvuruya konu işlem veya
eylemi gerçekleştiren kamu görevlisinin, etik davranış ilkelerine aykırı işlem
veya eylemi olduğunu tespit etmesi halinde, bu durumu, Başbakanlık, Kurul
kararı olarak Resmî Gazete aracılığıyla kamuoyuna duyurur."
Komisyonumuz, 5 inci maddeyi Alt Komisyonun önerisi doğrultusunda değiştirerek kabul etmiştir.
Tasarının 4, 6, 7, 8 ve 9 uncu maddeleri
ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 10 ve 11 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği Anayasa
Komisyonu'na gönderilmek üzere bilgilerinize sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Başkanvekili |
|
Yaşar
Yakış |
Ömer İnan |
Onur Öymen |
|
Düzce |
Mersin |
İstanbul |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Vahit
Kirişçi |
Muzaffer Gülyurt |
Hanefi
Mahçiçek |
|
Adana |
Erzurum |
Kahramanmaraş |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Afif
Demirkıran |
Aydın
Dumanoğlu |
Kemal Derviş |
|
Batman |
Trabzon |
İstanbul |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
Algan
Hacaloğlu |
|
|
|
İstanbul |
|
|
AVRUPA
BİRLİĞİ UYUM KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU KURULMASI VE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE l. - Bu Kanunun amacı, kamu görevlilerinin
uymaları gereken saydamlık, tarafsızlık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu
yararını gözetme gibi etik davranış ilkelerini belirlemek ve uygulamayı
gözetmek üzere Kamu Görevlileri Etik Kurulunun kuruluş, görev ve çalışma usul
ve esaslarının belirlenmesidir.
Bu Kanun, genel bütçeye
dahil daireler, katma bütçeli idareler, kamu iktisadî teşebbüsleri, döner
sermayeli kuruluşlar, mahallî idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel
kişiliğini haiz olarak kurul, üst kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül,
fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan;
yönetim ve denetim kurulu ile kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm
personeli kapsar.
Cumhurbaşkanı, Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeleri ve Bakanlar Kurulu üyeleri hakkında bu Kanun
hükümleri uygulanmaz.
Kuruluş
MADDE 2. - Bu Kanunda
yazılı görevleri yerine getirmek üzere Başbakanlık bünyesinde Kamu Görevlileri
Etik Kurulu (Kurul) kurulmuştur.
Bakanlar Kurulu, bu Kanun
kapsamındaki konularda her türlü kararları almak ve uygulamak üzere;
a) Bakanlık görevi yapmış
olanlar arasından l üye,
b) İl belediye başkanlığı yapmış olanlar arasından l üye,
c) Yargıtay, Danıştay, Sayıştay üyeliği görevlerinden emekliye
ayrılanlar arasından 2 üye,
d) Müsteşarlık,
büyükelçilik, valilik, bağımsız ve düzenleyici kurul başkanlığı görevlerinde
bulunmuş veya bu görevlerden emekliye ayrılanlar arasından 3 üye,
d) Üniversitelerde rektörlük veya dekanlık
görevlerinde bulunmuş öğretim üyeleri veya bunların emeklileri arasından 2 üye,
e) Kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarında en üst kademe yöneticiliği yapmış olanlar arasından l üye,
f) Sivil toplum kuruluşlarında en üst kademe
yöneticiliği yapmış olanlar arasından l üye,
Olmak üzere toplam 11
üyeyi biri Başkan olmak üzere seçer ve atar.
Kurul başkan veya
üyeliğine atanacak kamu görevlileri hakkında, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası hükmü ile ek 68 inci
maddesinin dördüncü fıkrası hükmü uygulanmaz ve bu kişiler Kurulda emekli
aylıkları kesilmeksizin çalıştırılır.
Üyelerin görev süresi 4
yıldır. Süresi dolan üyeler Bakanlar Kurulunca yeniden seçilebilirler. Kurul
üyelerinin görev süresi dolmadan görevlerine son verilemez. Ancak üyeler, ciddî
bir hastalık veya sakatlık nedeniyle iş görememeleri veya atamaya ilişkin
şartları kaybetmeleri halinde, atandıkları usule göre süresi dolmadan görevden
alınır. Üyeler, görevi kötüye kullanmaktan veya yüz kızartıcı bir suçtan mahkûm
olmaları halinde ise Başbakan onayıyla görevden alınır. Görevden alma nedeniyle
veya süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay
içerisinde Bakanlar Kurulunca yeniden atama yapılır. Bu şekilde atanan üye,
yerine atandığı üyenin görev süresini tamamlar.
Kurul, Başkanın daveti
üzerine en az 6 üyeyle toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğunun aynı
yöndeki oyu ile karar verir. Toplantı kararları ilgililere duyurulur. Kurul
üyeleri çekimser oy kullanamazlar. Kurul, ayda en fazla 2 defa toplanır. Kurul
Başkan ve üyelerinin toplantılara katılmaları esastır. Arka arkaya üç
toplantıya veya bir yıl içinde toplam on toplantıya katılmayan üyeler istifa
etmiş sayılırlar.
Kurulun sekretarya
hizmetleri Başbakanlık Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğü tarafından yerine
getirilir.
Kurul Başkan ve
üyelerine, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri saklı kalmak koşuluyla, fiilen
görev yapılan her gün için (3000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile
çarpımı sonucu bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir. Bu ödemeden, damga
vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz.
Huzur hakkı ve Kurulun
diğer ihtiyaçları için her yıl Başbakanlık bütçesine gerekli ödenek konulur.
Kurulun görevleri
MADDE 3. - Kurul, kamu
görevlilerinin görevlerini yürütürken uymaları gereken etik davranış ilkelerini
hazırlayacağı yönetmeliklerle belirlemek, etik davranış ilkelerinin ihlâl
edildiği iddiasıyla re'sen veya yapılacak başvurular üzerine gerekli inceleme
ve araştırmayı yaparak sonucu ilgili makamlara bildirmek, kamuda etik kültürünü
yerleştirmek üzere çalışmalar yapmak veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak
çalışmalara destek olmakla görevli ve yetkilidir.
MADDE 4. - Tasarının 4
üncü maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
İnceleme ve araştırma
MADDE 5. - Kurul,
başvurular hakkındaki inceleme ve araştırmasını etik davranış ilkelerinin ihlâl
edilip edilmediği çerçevesinde yürütür. Kurul, başvuru üzerine yapacağı
inceleme ve araştırmayı en geç üç ay içinde sonuçlandırmak zorundadır.
Kurul, inceleme ve
araştırma sonucunu Başbakanlık Makamına yazılı olarak bildirir.
Kurulun, başvuruya konu
işlem veya eylemi gerçekleştiren kamu görevlisinin, etik davranış ilkelerine
aykırı işlem veya eylemi olduğunu tespit etmesi halinde, bu durumu,
Başbakanlık, Kurul kararı olarak Resmî Gazete aracılığıyla kamuoyuna duyurur.
Bu Kanuna göre yapılan
inceleme ve araştırmalar, genel hükümlere göre ceza kovuşturmasına veya tâbi
oldukları personel kanunları hükümlerine göre disiplin kovuşturmasına engel
teşkil etmez.
MADDE 6. - Tasarının 6
ncı maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7
nci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8
inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9
uncu maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10
uncu maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 11
inci maddesi, Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri Komisyonu 18.12.2003
Esas No. : 1/705
Karar No. : 52
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 21.11.2003 tarihinde
Başkanlığınıza sunulan, "Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca
4.12.2003 tarihinde esas komisyon olarak Anayasa Komisyonuna, tali komisyon
olarak da Plan ve Bütçe, Avrupa Birliği Uyum Komisyonları ile Komisyonumuza
havale edilmiş ve Komisyonumuz, 17.12.2003 tarihli 22 nci toplantısında,
İçişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı
inceleyip görüşmüştür.
Kamu görevlilerinin hizmet verdiği
kişilere karşı sorumluluk bilinci içerisinde davranmasını sağlayan etik
davranış ilkeleri, kamu görevlilerinin hizmetten yararlananlara karşı hukuka
uygun, adaletli ve objektif işlem ve eylemlerde bulunmalarını amaçlamakta,
hizmet sunumunda kalite ve standardı gözetmekte ve bazı kamu hizmetlerinin
yürütülmesi sürecinde karşılaşılan şikayetleri gidererek, kamu hizmetlerinin
etkin, verimli ve düzenli sunulmasını sağlamayı amaçlamaktadır. OECD tarafından
1998 yılında yayımlanan kamu yönetiminde etik ilkeler başlıklı tavsiye
kararında, üye ülkelerin kamu hizmetlerinde etik davranış ilkelerini hayata
geçirmek amacı ile iyi işleyen kurumsal yapılar oluşturmaları ve gerekli diğer
tedbirleri almaları önerilmiştir. Öte yandan 4 üncü gözden geçirmeye ilişkin
niyet mektubunda, kamu yöneticileri ve memurları için etik kuralları belirleyen
kanunun TBMM'den geçirilmesinin zaman darlığı nedeni ile yerine getirilemediği
ve kısa zaman içerisinde konunun yasalaşması için çalışmalar yapılacağı taahhüt
edilmiştir. Tasarı ile OECD tavsiye kararı ve 4 üncü gözden geçirme raporundaki
taahhütler çerçevesinde, çağdaş ülkelerdeki uygulamalar gözetilerek, kamu
görevlilerinin uyması gereken etik davranış ilkelerini belirlemek ve uygulamayı
gözetmek üzere Kamu Görevlileri Etik Kurulu kurulmakta, bu Kurulun görevleri,
çalışma usul ve esasları ile oluşum şekli belirlenmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında, Tasarının genel olarak olumlu bulunduğu
vurgulanmış ve aşağıdaki görüşlerin esas komisyona önerilmesi
kararlaştırılmıştır:
• Tasarıdaki Kurulun yapısı, sivil toplum
örgütleri temsilcilerinin ve bu bağlamda mesleki kuruluşlar, sendika
kuruluşları ve mahalli idare temsilcilerinin katılımını sağlayacak şekilde
oluşturulmalıdır. Bu suretle demokratikleşecek ve sivilleşecek olan bu Kurul
daha esnek bir yapıda olacak ve doğru karar verecektir.
• Tasarıda, kurul üyelerinin seçimi
Bakanlar Kuruluna bırakılmıştır. Yürütme tarafından seçilen bir kurulun
yürütmeyi denetlemesi, denetleme mantığına ters düşen bir durumdur. Bu yapısı
ile Kurulun, yürütmeye karşı bağımsızlığı olmayacak ve objektif karar
veremeyecektir. Bundan dolayı, Kurul üyelerinin seçiminde Cumhurbaşkanlığının
ve diğer kurumların da yetkisi olmalıdır.
• Bakanlar Kurulunca üst düzeyde
oluşturulacak bir kurulun kararlarının Başbakanlık Müsteşarının onayına
bırakılması bir çelişkidir. Tasarıdan, Kurulun kararlarının Müsteşar onayıyla
yürürlüğe girmesi hükmü çıkartılmalıdır.
• Etik kavramı, soyut bir kavramdır.
Çerçevesi belirlenmemiş bir etik kavramı, uygulamada sübjektif ve keyfi
değerlendirmelere yol açabilir. Tasarıda, etik kavramının tanımı yapılmalı ya
da en azından çerçevesi belirlenmelidir. Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuştur.
Komisyonumuz Tasarı üzerinde tali komisyon
olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca,
Komisyonumuzun yukarıdaki önerilerle birlikte uygunluk görüşünün esas komisyona
bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Anayasa Komisyonuna sunulmak
üzere arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet
Kandoğan |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Tozçöken |
Ali
Küçükaydın |
Şevket
Gürsoy |
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
(Çekimser) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket
Orhan |
Ali
Yüksel Kavuştu |
Mehmet
Sait Armağan |
|
Bursa |
Çorum |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sıdıka
Aydoğan |
Nusret
Bayraktar |
Hakkı
Ülkü |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
(Çekimser) |
|
(Çekimser) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Serpil
Yıldız |
Sinan
Özkan |
Mehmet
Siyam Kesimoğlu |
|
İzmir |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
(Çekimser) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
Selami
Uzun |
|
Kocaeli |
Mersin |
Sivas |
|
(Çekimser) |
(Çekimser) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket
Arz |
Mehmet
Kartal |
Şükrü
Önder |
|
Trabzon |
Van |
Yalova |
|
(Çekimser) |
(Çekimser) |
|
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Anayasa
Komisyonu 29.4.2004
Esas No : 1/705
Karar No : 19
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 4.12.2003 tarihinde Tali
olarak Avrupa Birliği Uyum , Plan ve Bütçe, İçişleri; Esas olarak Anayasa Komisyonuna havale
edilen "Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" (1/705), Komisyonumuzun
1.3.2004 ve 29.4.2004 tarihli toplantılarında görüşülmüştür.
Toplantımıza Devlet Bakanı Sayın Beşir
Atalay ve Bakanlığın diğer yetkilileri katılmışlardır.
Tasarı ile; kamu görevlilerinin uymaları
gereken etik davranış ilkelerinin belirlenmesi ve uygulamayı gözetmek üzere
Kamu Görevlileri Etik Kurulunun oluşturulması öngörülmektedir.
Kamu yönetiminde etikle ilgili olarak
diğer ülkelerdeki kurumsal yapıların incelendiği ve ülkemizin yönetim geleneği
ile sosyo-ekonomik şartlarına uygun düşecek bir modelin Tasarıya yansıtıldığı,
Gerekçesinde belirtilmektedir.
Komisyon Başkanı Sayın Kuzu sunuş
konuşmasında etik ilkelerin belirlenmesi ve hayata geçirilmesinin zor bir konu
olduğunu; kamu hizmetlerinin açıklık, saydamlık, tarafsızlık, dürüstlük,
objektiflik ilkeleri çerçevesinde yürütülmesinin toplumun tüm kesimlerince dile
getirildiğini, Tasarının kanunlaşmasının bu anlamda bir ilk teşkil etmesi
açısından önemli olduğunu ifade
etmiştir.
Devlet Bakanı Sayın Beşir Atalay Tasarıyla
ilgili olarak bu konu üzerindeki çalışmaların çok önce başladığını, Türkiye
Büyük Millet Meclisi Bünyesinde Etik Komisyon kurulmasıyla ilgili çalışmaların
da devam ettiğini belirtmiştir. Açık toplum, dürüst yönetimin son günlerde
vurgulanan en önemli konu olduğunu; yolsuzluk, rüşvet, adaletsizlik, haksızlık
gibi olayların önüne geçmenin yolunun açıklık, saydamlık, dürüstlük ve
objektiflikten geçtiğini, bu yolda Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin bu
dönemdeki çalışmalarıyla epey mesafe kat edildiğini ifade etmiştir. Bilgi
Edinme Kanununun bu anlamda önemine dikkat çekmiştir. Bu amaçla önemli
Uluslararası Sözleşmelerin onaylandığını, dernek ve vakıflarla kamu kuruluşları
arasındaki ilişkilerin yeniden düzenlendiğini, Kamu maliyesinde şeffaflığı
sağlayıcı yasaların çıkarıldığını, Bankalar Kanununun bu çerçevede
değerlendirilebileceğini söylemiştir. Siyasetin finansmanının
şeffaflaştırılması, gizlilik - sır kavramının yeniden belirlenmesi, yolsuzlukla
mücadele alanında yasal düzenleme ile ilgili çalışmaların devam ettiğini,
Tasarının da bu çalışmalardan biri olduğunu belirtmiştir. Siyasi yozlaşmanın
temelinde kapalılık vardır. Açık - dürüst her konuda hesap verebilir yönetim
gerçekleştiğinde bu alanda önemli bir adım atılmış olacaktır. Kamu yönetiminde
etik ilkelerin hayata geçirilmesiyle ilgili pek çok uluslararası kuruluşun da
tavsiyesi vardır. OECD, IMF, AB gibi Bu Tasarı yargıyı, Türk Silahlı
Kuvvetlerini, Cumhurbaşkanlığını, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerini ve
Hükümeti kapsamamakta sadece kamu görevlileriyle sınırlı ilke ve mekanizma
öngörmektedir. Başbakanlık bünyesinde, kamuda üst düzeyde görev yapanlar arasından
oluşturulacak bir Kurul, Tasarıyla öngörülmektedir. Bütçeye yük getirmeyecek
şekilde üyelere sadece huzur hakkı öngörülmektedir. Sekreteryasının Başbakanlık
Personel ve Prensipler Dairesince
yürütülmesi kendisine has ayrı bir sekreterya kurulmaması hükme bağlanmaktadır.
Mevzuatımızda kamu görevlilerine yönelik
etik kapsamda değerlendirilecek çok sayıda hüküm bulunmaktadır. Bu Tasarının
yasalaşması yeni bir uygulama olarak etik ilkelerinin hayata geçirilmesini
sağlayacaktır.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde aleyhinde şu görüşler dile getirilmiştir;
• Etik Davranış ilkeleri kanunda yer
almalı, uygulama yetki ve görevi Kurula bırakılmalıdır. Etik davranış
ilkelerini hem belirlemek hem de uygulamak üzere Kurul oluşturulması yanlıştır.
• Başbakanlığa bağlı olarak bir Kurul
oluşturulması tarafsızlığına gölge düşürecektir. Kurulun bağlı olduğu makamın
siyasi bir makam olmaması gerekmektedir.
• Öncelikle milletvekilleri ve bakanlara
yönelik Etik Kurulu oluşturulmalı hiç değilse
bu çalışmalar eş zamanlı
götürülmelidir.
• Kurulun kararlarının Resmî Gazetede
yayınlanması hususu gözden
geçirilmelidir. Bir duyurma söz konusu olacaksa bunu toplumun daha geniş
şekilde duyacağı tarzda yapmak uygun olacaktır.
• Disiplin kurullarının alt kademe
memurlar için verecekleri kararlar mutlaka Etik Kurulca onaylanmalıdır. Ancak
bu şekilde bir güvence sağlanabilir.
• Etik Kurul'un kararlarına itiraz edilip
edilmeyeceğinin düzenlenmemesi bir eksikliktir.
Bu görüşmelerden sonra; kamu
görevlileriyle ilgili Etik Kurulun oluşturulması konusunda toplumda bir
mutabakat olduğu, eksikliklerin kurulacak bir Alt Komisyonda giderilebileceği
belirtilmiştir. Bu öneri oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Alt Komisyon, Başkanlığına Sayın Nimet
Çubukçu'yu seçerek çalışmalarını tamamlamıştır. Alt Komisyon oluşturduğu
metinde etik ilkeleri belirmemiş; Devlet Bakanı Sayın Beşir Atalay'ın
konuşmasını da dikkate alarak Türk Silahlı Kuvvetleri ve yargı mensuplarının bu
Tasarı kapsamı dışında olduklarını birinci maddede belirtmiş, sivil toplum
kuruluşlarında üst kademe yöneticiliği yapmış olanlar arasından Etik Kurula üye
seçilmesini uygun görmemiş; bunun
yerine Yüksek Mahkemelerden seçilecek üye sayısını üçe çıkarmıştır. Bunun yanı
sıra Alt Komisyon Kurul kararlarının Başbakanlık tarafından Resmî Gazete
aracılığı ile kamuoyuna duyurulmasını yeterli görmüş; ayrıca Başbakanlık
Müsteşarının onayına gerek görmemiştir.
Anayasa Komisyonu Alt Komisyon raporunu
görüşmek üzere 29 Nisan 2004 tarihinde toplanmıştır.
Toplantımıza Devlet Bakanı Sayın Beşir
Atalay ve Adalet Bakanlığı temsilcileri katılmışlardır. Alt Komisyon metni üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Alt Komisyon metninin 1 inci maddesi ile
ilgili olarak verilen sözlü ve yazılı önergelerin kabulü ile üniversiteler bu
Tasarının kapsamı dışına alınmış, Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun bu maddenin
birinci fıkrası ile ilgili düzenlemesi benimsenmiştir. Bu şekilde saydamlık,
tarafsızlık, dürüstlük, hesap verebilirlik kamu yararını gözetme gibi örnek
etik davranış ilkelerine madde metninde yer verilmiştir. Madde bu değişiklikler
çerçevesinde Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
- Alt Komisyon metninin 2 nci maddesinin
görüşmelerinde kabul edilen bir önerge ile "kurul üyeleri çekimser oy
kullanamazlar" cümlesi metinden çıkarılmıştır. Alt Komisyon metni bu
değişiklik doğrultusunda kabul edilmiştir.
- Alt Komisyon metninin 3 üncü maddesinde
etik ilkeler bentler halinde belirlenmiştir. Devlet Bakanı Sayın Beşir Atalay
etik ilkelerin kanunla belirlenmesinin doğru olmayacağını, bu konunun pek çok
ülkede yönerge ya da yönetmeliklerle belirlendiğini, bu ilkelerin hukuk
kuralları şeklinde pek çok kanunda zaten yer aldığını; davranış kalıpları ya da
tutumlardan ibaret olan etik ilkeleri kanun maddesi haline getirmemek
gerektiğini ifade etmiştir. Böyle bir uygulamanın başlamasının, bu konuda bir
atmosfer yaratılmasının önemine dikkat çekmiştir. Bu değerlendirmelere katılan
Komisyonumuz 1 inci maddede etik ilkelerin genel olarak ifade edildiğini de göz
önünde tutarak Alt Komisyon metninin 3
üncü maddesinin Tasarı metninde yer
almamasına karar vermiştir.
- Alt Komisyon metninin 4 üncü maddesi 3
üncü madde olarak görüşülmüştür. Kurulun görevlerini düzenleyen bu maddede
Komisyonumuz Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun metnini benimsemiştir. Kurula hem
resen hem de başvuru üzerine inceleme ve araştırma imkânı getirilmiştir.
- Tasarının kurula veya yetkili disiplin kurullarına başvuru başlıklı 4 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
- Alt Komisyonca düzenlenen 6 ncı madde 5
inci madde olarak görüşülmüş; kabul edilen bir önerge ile birinci fıkrasının
ikinci cümlesi " Kurul, kendisine şikâyet veya ihbar yoluyla ulaşan
başvurular üzerine yapacağı inceleme ve araştırmayı en geç 3 ay içinde
sonuçlandırmak zorundadır." şeklinde değiştirilmiştir. Bu şekilde başvuru
kavramının kapsamı biraz daha genişletilmiş, ihbar sonucu da inceleme ve
araştırma yapabilme imkânı getirilmiştir. Yine bu madde ile ilgili olarak sözlü
bir önergenin kabulü ile Kurula, inceleme ve araştırma sonucunu ilgililere de
yazılı olarak bildirme zorunluluğu getirilmiş; ayrıca son fıkrada kararın Resmî
Gazete ile duyurulması için tespitin kesinleşmesi öngörülmüştür. Madde bu
değişiklikler doğrultusunda kabul edilmiştir.
- Tasarının bilgi ve belge istenmesi kenar
başlıklı 6, yönetmeliği düzenleyen 7, 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması
Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 9 uncu maddesinde değişiklik
öngören 8, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 29 uncu maddesinde değişiklik
öngören 9, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 10 ve 11 inci maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Komisyonumuza redaksiyon yetkisi verilmesi
ve Tasarının tümü, oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına arz
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile
sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan Kuzu |
Atilla Koç |
Mehmet Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan Sefer Üstün |
Uğur Aksöz |
Abdullah Torun |
|
|
Sakarya |
Adana |
Adana |
|
|
|
(Ekteki şerhle) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
F. Hüsrev Kutlu |
İbrahim Hakkı Aşkar |
Halil Ünlütepe |
|
|
Adıyaman |
Afyon |
Afyon |
|
|
(1. Maddeye muhalefet |
(1. Maddeye muhalefet |
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
şerhi ektedir) |
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Haluk İpek |
Atila Emek |
Tuncay Ercenk |
|
|
Ankara |
Antalya |
Antalya |
|
|
|
(Muhalifim) |
(Muhalefet şerhi ekte) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Salih Erdoğan |
Metin Kaşıkoğlu |
Mustafa Nuri Akbulut |
|
|
Denizli |
Düzce |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yılmaz Kaya |
Musa Sıvacıoğlu |
Atilla Kart |
|
|
İzmir |
Kastamonu |
Konya |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(1.
Maddeye muhalifim) |
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman Sarıbaş |
Mehmet Kurt |
İlyas Sezai Önder |
|
|
Malatya |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Ahmet Çağlayan |
|
|
|
|
Uşak |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Komisyonumuzda görüşülmekte olan 1/705
esas nolu Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile ilgili muhalefet şerhimizdir.
Tasarı ile ilgili genel gerekçede de ifade
edildiği gibi; kamu yönetimine etik, iyi yönetimin temel anahtarıdır. Kamu
görevlileri seçilerek olsun, atanarak olsun, getirildikleri görevi ifa ederken
hukuka uygunluk, adalet ve dürüstlük ilkeleri çerçevesinde ve güven verici bir
şekilde davranmalıdırlar. Bu sorumluluğun esası kamu görevinin her iki halde de
kişisel, siyasî kazanç ya da çıkar sağlamak amacıyla kullanılamamasıdır. Kamu
görevlileri yüksek ahlakî ölçülere göre ve kamu yararına uygun hareket
etmelidirler. Bu konuda gerekli etkinliğin sağlanabilmesi adına, kamu
görevlileri ile birlikte Milletvekillerini de kapsayacak şekilde siyasî etik
düzenlemesinin yapılması gerekir. Siyasî etiğin başlangıcı ve temeli ise yasama
dokunulmazlığının sınırlandırılmasından geçer.
Yukarıdaki kaygılarla hazırladığımız
önergelerimizin nazara alınmaması nedeniyle yasadan beklenen amaç
zayıflayacaktır.
Tasarı esası itibariyle olumlu olmakla
birlikte ve özüne katılmamıza rağmen yukarıda açıkladığımız gerekçelerle
eksiklikler içerdiğinden muhalefet ediyoruz.
|
Atilla
Kart |
Tuncay
Ercenk |
İlyas
Sezai Önder |
|
Konya |
Antalya |
Samsun |
|
Atila
Emek |
Halil
Ünlütepe |
Uğur Aksöz |
|
Antalya |
Afyon |
Adana |
|
(Ayrıca, kurulun Başbakanlık |
|
|
|
bünyesinde olması ve Resmî |
|
|
|
Gazetede ilan konusuna |
|
|
|
muhalifim) |
|
|
|
Yılmaz
Kaya |
|
|
|
İzmir |
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
Tasarının 1 inci maddesine
“Üniversitelerin yasa kapsamı dışında bırakılması” nedeniyle muhalif
bulunuyoruz. Üniversitelerin ayrı bir yapısı, dokusu, disiplini olması ve özerk
yapıda olmaları nedeniyle kapsam dışında bırakılması gerekçesine katılmak
mümkün değildir. Zira yasanın, üniversitelerin mevcut özerkliğini zedeleyici ve
ortadan kaldırıcı bir etkisi bulunmamaktadır.
F. Hüsrev Kutlu Musa Sıvacıoğlu İbrahim Hakkı Aşkar
Adıyaman Kastamonu Afyon
ANAYASA ALT
KOMİSYON RAPORU
15.4.2004
ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
1/705 esas nolu "Kamu Görevlileri
Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı"nı görüşmek üzere 4.3.2004 tarihinde toplanan Anayasa
Komisyonunca oluşturulan Alt Komisyonumuz Başkanlığına Sayın Nimet Çubukçu'yu
seçmiş ve 14.4.2004 tarihinde çalışmasını tamamlamıştır.
Anayasa Komisyonunun 4.3.2004 tarihli
toplantısında beliren görüşler çerçevesinde Tasarıyı değerlendiren Alt
Komisyonumuz özellikle Tasarı üzerindeki itirazları giderici düzenlemeler
yapmıştır. Bu yönde etik ilkelerin kanunda belirlenmesinin uygun olacağına karar
vermiştir. Böylece Kurulun tarafsız ve objektif çalışması sağlanabilecektir.
Tasarıya eklenen 3 üncü Madde ile ilkeler metin kapsamına alınmıştır. Tasarının
ilgili diğer maddelerine de bu değişiklik yansıtılmıştır.
Bunun yanı sıra Devlet Bakanı Sayın Beşir
Atalay'ın sunuş konuşması da dikkate alınarak Türk Silahlı Kuvvetleri ve yargı
mensuplarının kendi mekanizmaları olmaları nedeniyle bu Tasarı kapsamı dışında
oldukları birinci maddede belirtilmiştir.
Alt Komisyon üyemiz Sayın Yılmaz Kaya
özerk kuruluşlar için ayrı düzenleme yapılmasının daha doğru olacağını, bu
kanun kapsamında olmasının Anayasaya aykırılık oluşturacağını; Etik Kurulun
özerk bir şekilde düzenlenmesinin ve kararlarına karşı yargı yolunun açık
olduğunun Tasarıda belirlenmesi gerektiğini belirtmiştir.
Alt Komisyonumuzun çalışmaları sonucunda
oluşturduğu metin ektedir. Raporumuz, Anayasa Komisyonu Başkanlığına saygı ile
sunulur.
|
|
Nimet Çubukçu |
Mehmet Ali Bulut |
Mustafa Nuri Akbulut |
|
|
İstanbul |
Kahramanmaraş |
Erzurum |
|
|
Atilla Kart |
Yılmaz Kaya |
|
|
|
Konya |
İzmir |
|
|
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
1/705 esas nolu "Kamu Görevlileri
Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı" ile ilgili olarak kurulan Alt Komisyon çalışmalarına ilişkin
görüşlerimi ve "muhalefet şerhimi" içeren tutanaktır.
Tasarıyla ilgili genel gerekçede de ifade
edildiği gibi; kamu yönetiminde etik, iyi yönetimin temel anahtarıdır. Kamu
görevlileri; seçilerek olsun, atanarak olsun getirildikleri görevleri yerine
getirirken hukuka uygunluk, adalet ve dürüstlük ilkeleri çerçevesinde, güven
verici bir şekilde davranmalıdırlar. Bu sorumluluğun esası, kamu görevinin her
iki halde de kişisel, siyasi kazanç ya da çıkar sağlamak amacıyla
kullanılamamasıdır. Kamu görevlileri yüksek ahlâki ölçülere göre ve kamu
yararına uygun hareket etmelidirler. Bu konuda gerekli etkinliğin
sağlanabilmesi adına, kamu görevlileriyle birlikte Milletvekillerini de
kapsayacak şekilde "siyasi etik" düzenlemesinin yapılması gerekir.
Siyasi etiğin başlangıcı ve temeli ise "yasama dokunulmazlığının
sınırlandırılmasından" geçer.
Bu sebeple, tartışmasız olarak kabul
edilmesi gereken öncelikli husus; görüşülmekte olan bu tasarıyla birlikte,
siyasi etiğe ilişkin düzenlemenin de yapılması gerekir. Tasarıya öncelikle bu
gerekçeyle muhalifim.
Bu temel gerekçenin dışında;
Kurulun oluşturulmasının tamamen Bakanlar
Kurulu inisiyatifine bırakılmış olması hatalıdır. Bu mutlak hâkimiyetin
bertaraf edilmesi gerekir. Kurul kararlarına karşı yargı yolunun açık olması ve
bu aşamadan sonra ilan yapılması uygun olur. En nihayet; etik kavramının
unsurlarının olabildiğince somut ölçülerle düzenlenmesi ve bu hususun
yönetmelik aşamasına bırakılmaması gerekir.
Tasarıyı genel olarak olumlu bulmakla
birlikte, yukarıda açıkladığım eksiklik ve sakıncaların da giderilmesi
gerektiği düşüncesiyle tasarıya muhalefet ettiğimi saygıyla bildiririm.
Atilla Kart
Konya
ANAYASA
ALT KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK
KURULU KURULMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, Kamu Görevlileri Etik Kurulunun
kuruluş, görev ve çalışma usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Bu Kanun, genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli
idareler, kamu iktisadî teşebbüsleri, döner sermayeli kuruluşlar, mahallî
idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel kişiliğini haiz olarak kurul, üst
kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan
bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan; yönetim ve denetim kurulu ile
kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm personeli kapsar.
Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri,
Bakanlar Kurulu üyeleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Yargı mensupları hakkında
bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
Kuruluş
MADDE 2. - Bu Kanunda yazılı görevleri
yerine getirmek üzere Başbakanlık bünyesinde Kamu Görevlileri Etik Kurulu
(Kurul) kurulmuştur.
Bakanlar Kurulu, bu Kanun kapsamındaki konularda her türlü
kararları almak ve uygulamak üzere;
a) Bakanlık görevi yapmış olanlar arasından 1 üye,
b) İl belediye başkanlığı yapmış olanlar arasından 1
üye,
c) Yargıtay, Danıştay, Sayıştay üyeliği görevlerinden
emekliye ayrılanlar arasından 3 üye,
d) Müsteşarlık, büyükelçilik, valilik, bağımsız ve
düzenleyici kurul başkanlığı görevlerinde bulunmuş veya bu görevlerden emekliye
ayrılanlar arasından 3 üye,
e) Üniversitelerde rektörlük veya dekanlık görevlerinde
bulunmuş öğretim üyeleri veya bunların emeklileri arasından 2 üye,
f) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında en üst
kademe yöneticiliği yapmış olanlar arasından 1 üye,
Olmak üzere toplam 11 üyeyi biri Başkan olmak üzere seçer ve
atar.
Kurul başkan veya üyeliğine atanacaklar hakkında, 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci
fıkrası hükmü ile ek 68 inci maddesinin dördüncü fıkrası hükmü uygulanmaz ve bu
kişiler Kurulda emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılır.
Üyelerin görev süresi 4 yıldır. Süresi dolan üyeler Bakanlar
Kurulunca yeniden seçilebilirler. Kurul üyelerinin görev süresi dolmadan
görevlerine son verilemez. Ancak üyeler, ciddi bir hastalık veya sakatlık
nedeniyle iş görememeleri veya atamaya ilişkin şartları kaybetmeleri halinde,
atandıkları usule göre süresi dolmadan görevden alınır. Üyeler, görevi kötüye kullanmaktan
veya yüz kızartıcı bir suçtan mahkum olmaları halinde ise Başbakan onayıyla
görevden alınır. Görevden alma nedeniyle veya süresi dolmadan herhangi bir
sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay içerisinde Bakanlar Kurulunca yeniden
atama yapılır. Bu şekilde atanan üye, yerine atandığı üyenin görev süresini
tamamlar.
Kurul, Başkanın daveti üzerine en az 6 üyeyle toplanır ve
üye tam sayısının salt çoğunluğunun aynı yöndeki oyu ile karar verir. Toplantı
kararları ilgililere duyurulur. Kurul üyeleri
çekimser oy kullanamazlar. Kurul, ayda en fazla 2 defa toplanır. Kurul
Başkan ve üyelerinin toplantılara katılmaları esastır. Arka arkaya üç
toplantıya veya bir yıl içinde toplam on toplantıya katılmayan üyeler istifa
etmiş sayılırlar.
Kurulun sekreterya hizmetleri Başbakanlık Personel ve
Prensipler Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Kurul Başkan ve üyelerine, 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümleri saklı kalmak koşuluyla, fiilen görev yapılan her gün için (3000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda
huzur hakkı ödenir. Bu ödemeden, damga vergisi hariç herhangi bir kesinti
yapılmaz.
Huzur hakkı ve Kurulun diğer ihtiyaçları için her yıl
Başbakanlık bütçesine gerekli ödenek konulur.
İlkeler
MADDE 3. - Etik İlkeler şunlardır;
a) Kamu hizmeti, kamu görevlilerinin her türlü kişisel
kazancın üzerinde Anayasaya yasalara ve ahlâk ilkelerine göre yerine
getirdikleri kamu görevidir.
b) Kamu görevlileri, görevlerinin hakkaniyet ölçülerine göre
yerine getirilmesini engelleyecek malî menfaat elde edemezler.
c) Kamuya açık olmayan devlet bilgilerini kullanarak malî
işlemler yapamazlar ve bu bilgilerin bir başka özel çıkar için uygunsuz
kullanımına izin veremezler.
d) Yasal düzenlemelerde ifade edilen istisnalara uygun
olanlar dışında, kurumun alacağı resmî bir kararı bekleyen, kurumla iş yapan ya
da kurumca düzenlenen faaliyetleri yürüten veya kamu görevlisinin görevini
yerine getirip getirmemesinden menfaatleri esas olarak etkilenen kişi ya da
kuruluştan herhangi bir hediye ya da parasal değeri olan başka bir eşya alamaz
ve onlardan bunu talep edemezler.
e) Görevlerini yerine getirirken onurlu davranmak, resmî
sıfatlarının gerektirdiği itibar ve güvene layık olduklarını hizmet içindeki ve
dışındaki davranışlarıyla göstermek zorundadır.
f) Yetkileri dışında, devleti bağlayıcı yorumlar ve
vaatlerde ve aldatıcı ve gerçek dışı beyanlarda bulunamazlar.
g) Kamu binalarını ve taşıtlarını özel amaçlarla
kullanamazlar.
h) Devlete ait malları korur, kollar, bunları yetkisiz
faaliyetlerde kullanamazlar ve her an hizmete hazır halde bulundurmak için
gerekli tedbirleri alırlar.
i) Tarafsız davranırlar ve herhangi bir özel kuruluş ya da
kişiye öncelikli uygulamada bulunamazlar.
j) Kendi görevleri dışında resmî devlet görevi ve
sorumluluğuyla bağdaşmayan iş ve faaliyetlerde bulunamazlar;bu amaçla iş
arayamaz ya da anlaşma yapamazlar.
k) İsraf, sahtekârlık, kötüye kullanma ve rüşvet olaylarını
yetkililere ve yargıya bildirirler.
l) Yasa tarafından zorunlu kılınan,
özellikle kamuya ödenen vergiler gibi tüm malî yükümler de dahil olmak üzere
vatandaş olarak bütün yükümlülüklerini süresinde yerine getirirler. Yurttaşlara
örnek olurlar.
m) Görevlerini yerine getirirlerken dil,
ırk, cinsiyet, siyasi düşünce felsefî inanç, din, mezhep, yaş ve bedensel
engeller gibi ayrım yapamazlar, fırsat eşitliğini sağlayan tüm yasa ve yasal
düzenlemelere bağlı kalırlar.
n) Kamu görevlilerinden sürekli veya
geçici görevli veya yetişme, inceleme ve araştırma yapmak için yabancı
memleketlerde bulunanlar, devlet itibarını veya görev haysiyetini zedeleyici
fiil ve davranışlarda bulunamazlar.
Kurulun
görevleri
MADDE 4.- Etik davranış ilkelerinin ihlal
edildiği iddiasıyla yapılacak başvurular üzerine gerekli inceleme ve
araştırmayı yaparak sonucu ilgili makamlara bildirmek, kamuda etik kültürünü
yerleştirmek üzere çalışmalar yapmak veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak
çalışmalara destek olmakla görevli ve yetkilidir.
MADDE 5. - Tasarının 4 üncü maddesi, 5
inci madde olarak Komisyonumuzca, başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
İnceleme ve
araştırma
MADDE 6. - Kurul, başvurular hakkındaki
inceleme ve araştırmasını etik devranış ilkelerinin ihlal edilip edilmediği
çerçevesinde yürütür. Kurul, başvuru üzerine yapacağı inceleme ve araştırmayı
en geç üç ay içinde sonuçlandırmak zorundadır.
Kurul, inceleme ve araştırma sonucunu
Başbakanlık Makamına yazılı olarak bildirir.
Kurul, başvuruya konu işlem veya eylemi
gerçekleştiren kamu görevlisinin, etik davranış ilkelerine aykırı işlem veya
eylemi olduğunu tespit etmesi halinde, bu durumu Başbakanlık, Kurul kararı
olarak Resmî Gazete aracılığıyla kamuoyuna duyurur.
Bu Kanuna göre yapılan inceleme ve
araştırmalar, genel hükümlere göre ceza kavuşturmasına veya tâbi oldukları
personel kanunları hükümlerine göre disiplin kovuşturmasına engel teşkil etmez.
MADDE 7. - Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının
7 nci maddesi Komisyonumuzca 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. -Tasarının
8 inci maddesi Komisyonumuzca 9 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 9 uncu maddesi
Komisyonumuzca 10 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca 11 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. - Tasarının 11 inci maddesi
Komisyonumuzca 12 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU KURULMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, kamu görevlilerinin uymaları
gereken etik davranış ilkelerini belirlemek ve uygulamayı gözetmek üzere Kamu
Görevlileri Etik Kurulunun kuruluş, görev ve çalışma usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Bu Kanun, genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli
idareler, kamu iktisadî teşebbüsleri, döner sermayeli kuruluşlar, mahallî
idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel kişiliğini haiz olarak kurul, üst
kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan
bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan; yönetim ve denetim kurulu ile
kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm personeli kapsar.
Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve
Bakanlar Kurulu üyeleri hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
Kuruluş
MADDE 2.- Bu Kanunda yazılı görevleri yerine getirmek üzere
Başbakanlık bünyesinde Kamu Görevlileri Etik Kurulu (Kurul) kurulmuştur.
Bakanlar Kurulu, bu Kanun kapsamındaki konularda her türlü
kararları almak ve uygulamak üzere;
a) Bakanlık görevi yapmış olanlar arasından 1 üye,
b) Anayasa Mahkemesi Başkan veya üyeliği, Yargıtay
Başkanlığı, Danıştay Başkanlığı, Sayıştay Başkanlığı, Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığı ile Yargıtay, Danıştay ve Sayıştayda daire başkanlığı
görevlerinden emekliye ayrılanlar arasından 3 üye,
c) Müsteşarlık, generallik, amirallik, büyükelçilik, valilik
görevlerinde bulunmuş veya bu görevlerden emekliye ayrılanlar arasından 3 üye,
d) Üniversitelerde rektörlük veya dekanlık görevlerinde
bulunmuş öğretim üyeleri veya bunların emeklileri arasından 3 üye,
e) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında en üst
kademe yöneticiliği yapmış olanlar arasından 1 üye,
olmak üzere toplam 11 üyeyi biri Başkan olmak üzere seçer ve
atar.
Kurul başkan veya üyeliğine atanacaklar hakkında, 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci
fıkrası hükmü ile ek 68 inci maddesinin dördüncü fıkrası hükmü uygulanmaz ve bu
kişiler Kurulda emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılır.
Üyelerin görev süresi 4 yıldır. Süresi dolan üyeler Bakanlar
Kurulunca yeniden seçilebilirler. Kurul üyelerinin görev süresi dolmadan
görevlerine son verilemez. Ancak üyeler, ciddi bir hastalık veya sakatlık
nedeniyle iş görememeleri veya atamaya ilişkin şartları kaybetmeleri halinde,
atandıkları usule göre süresi dolmadan görevden alınır. Üyeler, görevi kötüye
kullanmaktan veya yüz kızartıcı bir suçtan mahkum olmaları halinde ise Başbakan
onayıyla görevden alınır. Görevden alma nedeniyle veya süresi dolmadan herhangi
bir sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay içerisinde Bakanlar Kurulunca
yeniden atama yapılır. Bu şekilde atanan üye, yerine atandığı üyenin görev
süresini tamamlar.
Kurul, Başkanın daveti üzerine en az 6 üyeyle toplanır ve
üye tam sayısının salt çoğunluğunun aynı yöndeki oyu ile karar verir. Toplantı
kararları ilgililere duyurulur. Kurul üyeleri çekimser oy kullanamazlar. Kurul,
ayda en fazla 2 defa toplanır. Kurul Başkan ve üyelerinin toplantılara
katılmaları esastır. Arka arkaya üç toplantıya veya bir yıl içinde toplam on
toplantıya katılmayan üyeler istifa etmiş sayılırlar.
Kurulun sekretarya hizmetleri Başbakanlık Personel ve
Prensipler Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Kurul Başkan ve üyelerine, 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümleri saklı kalmak koşuluyla, fiilen görev yapılan her gün için (3000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda
huzur hakkı ödenir. Bu ödemeden, damga vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz.
Huzur hakkı ve Kurulun diğer ihtiyaçları için her yıl
Başbakanlık bütçesine gerekli ödenek konulur.
Kurulun görevleri
MADDE 3.- Kurul, kamu görevlilerinin görevlerini yürütürken
uymaları gereken etik davranış ilkelerini hazırlayacağı yönetmeliklerle
belirlemek, etik davranış ilkelerinin ihlal edildiği iddiasıyla yapılacak
başvurular üzerine gerekli inceleme ve araştırmayı yaparak sonucu ilgili
makamlara bildirmek, kamuda etik kültürünü yerleştirmek üzere çalışmalar yapmak
veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak çalışmalara destek olmakla görevli ve
yetkilidir.
Kurula veya yetkili
disiplin kurullarına başvuru
MADDE 4.- Bu Kanun kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşlarında
etik davranış ilkelerine aykırı uygulamalar bulunduğu iddiasıyla, en az genel
müdür veya eşiti seviyedeki kamu görevlileri hakkında Kurula başvurulabilir.
Hangi unvanların genel müdür eşiti sayılacağı kurum ve kuruluşların teşkilât
yapısı ve yürüttükleri hizmetlerin niteliği dikkate alınarak Kurul tarafından
belirlenir.
Diğer kamu görevlilerinin, etik davranış ilkelerine aykırı
uygulamaları bulunduğu iddiasıyla yapılacak başvurular, ilgili kurumların
yetkili disiplin kurullarında, Kurul tarafından çıkarılan yönetmeliklerde
belirlenen etik davranış ilkelerine aykırılık olup olmadığı yönünden
değerlendirilir. Değerlendirme sonucu alınan karar, ilgililere ve başvuru
sahibine bildirilir.
Başvurular, 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair
Kanunda belirlenen esaslara göre, medeni hakları kullanma ehliyetine sahip
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile Türkiye'de ikamet eden yabancı gerçek
kişiler tarafından yapılabilir. Ancak, kamu görevlilerini karalama amacı güden,
haklı bir gerekçeye dayanmayan, başvuru konusuyla ilgili yeterli bilgi ve belge
sunulmamış başvurular değerlendirmeye alınmaz.
Yargı organlarında görülmekte olan veya yargı organlarınca
karara bağlanmış bulunan uyuşmazlıklar hakkında Kurula veya yetkili disiplin
kurullarına başvuru yapılamaz. İnceleme sırasında yargı yoluna gidildiği
anlaşılan başvuruların işlemi durdurulur.
İnceleme ve araştırma
MADDE 5. - Kurul, başvurular hakkındaki inceleme ve
araştırmasını etik davranış ilkelerinin ihlal edilip edilmediği çerçevesinde
yürütür. Kurul, başvuru üzerine yapacağı inceleme ve araştırmayı en geç üç ay
içinde sonuçlandırmak zorundadır.
Kurul, inceleme ve araştırma sonucunu Başbakanlık Makamına
yazılı olarak bildirir.
Kurul, başvuruya konu işlem veya eylemi gerçekleştiren kamu
görevlisinin, etik davranış ilkelerine aykırı işlem veya eylemi olduğunu tespit
etmesi halinde, bu durumu Kurul kararı olarak Resmî Gazete aracılığıyla
kamuoyuna duyurur.
Kurul kararları, Başbakanlık Müsteşarının onayıyla Resmî
Gazetede yayımlanır.
Bu Kanuna göre yapılan inceleme ve araştırmalar, genel
hükümlere göre ceza kovuşturmasına veya tâbi oldukları personel kanunları
hükümlerine göre disiplin kovuşturmasına engel teşkil etmez.
Bilgi ve belge istenmesi
MADDE 6.- Bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşları,
Kurulun başvuru konusu ile ilgili olarak istediği bilgi ve belgeleri vermek
zorundadırlar.
Kurul, bu Kanunun kapsamındaki kuru-luşlardan ve özel
kuruluşlardan ilgili temsilcileri çağırıp bilgi alma yetkisine sahiptir.
Yönetmelik
MADDE 7.- Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin hususlar, Kurulca
hazırlanacak yönetmeliklerle belirlenir. Kurul tarafından hazırlanacak
yönetmelikler Başbakan onayı ile yürürlüğe konulur.
MADDE 8.- 19.4.1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 9 uncu maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Ancak, Kamu Görevlileri Etik Kurulu mal bildirimlerini
gerektiğinde inceleme yetkisine sahiptir. Mal bildirimlerindeki bilgilerin
doğruluğunun kontrolü amacıyla ilgili kişi ve kuruluşlar (bankalar ve özel
finans kurumları dahil) talep edilen bilgileri en geç otuz gün içinde Kurula
vermekle yükümlüdürler."
MADDE 9.- 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 29 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Kamu Görevlileri Etik Kurulu, hediye alma yasağının
kapsamını belirlemeye ve en az genel müdür veya eşiti seviyedeki üst düzey kamu
görevlilerince alınan hediyelerin listesini gerektiğinde her takvim yılı
sonunda bu görevlilerden istemeye yetkilidir."
Yürürlük
MADDE 10. - Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini, Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
M. H.
Güler |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
|
M. V.
Gönül |
M. V.
Gönül |
K.
Unakıtan |
|
Millî EğitimBakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
K.
Unakıtan |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı V. |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
|
ANAYASA
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU KURULMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, kamu görevlilerinin uymaları
gereken saydamlık, tarafsızlık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını
gözetme gibi etik davranış ilkeleri belirlemek ve uygulamayı gözetmek
üzere Kamu Görevlileri Etik Kurulunun
kuruluş, görev ve çalışma usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Bu Kanun, genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli
idareler, kamu iktisadi teşebbüsleri, döner sermayeli kuruluşlar, mahalli
idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel kişiliğini haiz olarak kurul, üst
kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan
bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan; yönetim ve denetim kurulu ile
kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm personeli kapsar.
Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, Bakanlar Kurulu üyeleri, Türk Silahlı
Kuvvetleri ve Yargı mensupları ve üniversiteler hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
Kuruluş
MADDE 2.- Bu Kanunda
yazılı görevleri yerine getirmek üzere Başbakanlık bünyesinde Kamu Görevlileri
Etik Kurulu (Kurul) kurulmuştur.
Bakanlar Kurulu, bu Kanun kapsamındaki konularda her türlü
kararları almak ve uygulamak üzere;
a) Bakanlık görevi yapmış olanlar arasından 1 üye,
b) İl belediye başkanlığı yapmış olanlar arasından 1
üye,
c) Yargıtay, Danıştay, Sayıştay
üyeliği görevlerinden emekliye ayrılanlar arasından 3 üye,
d) Müsteşarlık, büyükelçilik, valilik, bağımsız ve
düzenleyici kurul başkanlığı görevlerinde bulunmuş veya bu görevlerden emekliye
ayrılanlar arasından 3 üye,
e) Üniversitelerde rektörlük veya dekanlık görevlerinde
bulunmuş öğretim üyeleri veya bunların emeklileri arasından 2 üye,
f) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında en üst
kademe yöneticiliği yapmış olanlar arasından 1 üye,
olmak üzere toplam 11 üyeyi biri Başkan olmak üzere seçer ve
atar.
Kurul başkan veya üyeliğine atanacaklar hakkında, 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci
fıkrası hükmü ile ek 68 inci maddesinin dördüncü fıkrası hükmü uygulanmaz ve bu
kişiler Kurulda emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılır.
Üyelerin görev süresi 4 yıldır. Süresi dolan üyeler Bakanlar
Kurulunca yeniden seçilebilirler. Kurul üyelerinin görev süresi dolmadan
görevlerine son verilemez. Ancak üyeler, ciddi bir hastalık veya sakatlık
nedeniyle iş görememeleri veya atamaya ilişkin şartları kaybetmeleri halinde,
atandıkları usule göre süresi dolmadan görevden alınır. Üyeler, görevi kötüye
kullanmaktan veya yüz kızartıcı bir suçtan mahkum olmaları halinde ise Başbakan
onayıyla görevden alınır. Görevden alma nedeniyle veya süresi dolmadan herhangi
bir sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay içerisinde Bakanlar Kurulunca
yeniden atama yapılır. Bu şekilde atanan üye, yerine atandığı üyenin görev
süresini tamamlar.
Kurul, Başkanın daveti üzerine en az 6 üyeyle toplanır ve üye
tam sayısının salt çoğunluğunun aynı yöndeki oyu ile karar verir. Toplantı
kararları ilgililere duyurulur. Kurul, ayda en fazla 2 defa toplanır. Kurul
Başkan ve üyelerinin toplantılara katılmaları esastır. Arka arkaya üç
toplantıya veya bir yıl içinde toplam on toplantıya katılmayan üyeler istifa
etmiş sayılırlar.
Kurulun sekretarya hizmetleri Başbakanlık Personel ve
Prensipler Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Kurul Başkan ve üyelerine, 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümleri saklı kalmak koşuluyla, fiilen görev yapılan her gün için (3000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda
huzur hakkı ödenir. Bu ödemeden, damga vergisi hariç herhangi bir kesinti
yapılmaz.
Huzur hakkı ve Kurulun diğer ihtiyaçları için her yıl
Başbakanlık bütçesine gerekli ödenek konulur.
Kurulun görevleri
MADDE 3.- Kurul, kamu görevlilerinin görevlerini yürütürken
uymaları gereken etik davranış ilkelerini hazırlayacağı yönetmeliklerle
belirlemek, etik davranış ilkelerinin
ihlal edildiği iddiasıyla resen veya
yapılacak başvurular üzerine gerekli inceleme ve araştırmayı yaparak
sonucu ilgili makamlara bildirmek, kamuda etik kültürünü yerleştirmek üzere
çalışmalar yapmak veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak çalışmalara destek olmakla
görevli ve yetkilidir.
MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi, Komisyonumuzca başlığıyla birlikte aynen kabul edilmiştir.
İnceleme ve araştırma
MADDE 5. - Kurul, başvurular hakkındaki inceleme ve
araştırmasını etik davranış ilkelerinin ihlal edilip edilmediği çerçevesinde
yürütür. Kurul, kendisine şikayet veya ihbar yoluyla ulaşan başvurular
üzerine yapacağı inceleme ve araştırmayı en geç üç ay içinde
sonuçlandırmak zorundadır.
Kurul, inceleme ve araştırma sonucunu ilgililere ve Başbakanlık Makamına yazılı olarak bildirir.
Kurul, başvuruya konu işlem veya eylemi gerçekleştiren kamu
görevlisinin, etik davranış ilkelerine aykırı işlem veya eylemi olduğunu tespit
etmesi ve kesinleşmesi halinde, bu durumu Başbakanlık Kurul kararı olarak Resmi
Gazete aracılığıyla kamuoyuna duyurur.
Bu Kanuna göre yapılan inceleme ve araştırmalar, genel
hükümlere göre ceza kovuşturmasına veya
tâbi oldukları personel kanunları hükümlerine göre disiplin kovuşturmasına
engel teşkil etmez.
MADDE 6.- Tasarının 6
ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7.- Tasarının 7 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 8.- Tasarının
8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9.- Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 11. - Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.