Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 393)

 

5027 Sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile 5029 Sayılı 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Bütçe Kanunu ve Bu Kanunlara Bağlı Cetvellerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/764)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

18.2.2004

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-520/710

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 29.1.2004 tarihinde kararlaştırılan “5027 Sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile 5029 Sayılı 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Bütçe Kanunu ve Bu Kanunlara Bağlı Cetvellerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

 

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

2004 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçeleri uygulanmakta olan ekonomik program çerçevesinde belirlenen faiz dışı fazla ve enflasyon hedeflerine uygun olarak hazırlanmış ve yasalaşmıştır.

Ancak, SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin maaşlarında daha önceki yıllarda oluşan kayıpların giderilmesi ve emeklilerin alım güçlerinin artırılması amacıyla yılın ilk yarısında % 10 ve ikinci yarısında da % 10 olmak üzere artış yapılmasına karar verilmesi ve asgarî ücrette yapılan yüksek oranlı artış nedeniyle oluşan sosyal sigorta prim maliyetinin bir kısmının Devlet tarafından karşılanmasının öngörülmesi sonucunda doğan ilâve finansman yükünün karşılanması gerekmektedir.

Bu çerçevede, Sosyal Sigortalar Kurumu ile Bağ-Kur’un ilâve finansman ihtiyaçlarının karşılanması ve hedeflenen faiz dışı fazlaya ulaşılabilmesi amacıyla; personel, faiz, emeklilere vergi iadesi, sosyal güvenlik kurumlarına transferler ve yedek ödenekler gibi esnekliği olmayan ödenekler dışında kalan tertiplerden kesinti yapılması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesine ödenek eklenmesi amacıyla bu tasarı hazırlanmıştır.

 

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığına yapılacak transferler tertibine 3 katrilyon 47 trilyon lira, (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) Bağ-Kur’a yapılacak transferler tertibine 423 trilyon lira ek ödenek verilmektedir.

Ayrıca, 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun yasalaşması sürecinden sonra ortaya çıkan ihtiyaçlar nedeniyle yedek ödenek tertibine 35 trilyon lira ödenek eklenmektedir.

Madde 2. -  1 inci madde uyarınca verilen ek ödenekler nedeniyle bütçe dengesinin bozulmaması ve 2004 yılı hedeflerinden sapılmaması için, personel giderleri, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri, faiz giderleri, yedek ödenekler, sosyal güvenlik kurumlarına yapılan transferler, vergi iadeleri ve risk hesabı hariç olmak üzere Bütçe Kanunlarının diğer tertiplerinde yer alan ödeneklerin % 13’ü iptal edilmekte; bu iptallere ilişkin gerekli bütçe işlemlerinin yapılması ve hazine yardımı fazlalarının iptal edilmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmektedir.

Madde 3. - Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yer alan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetine yapılmakta olan hibeler ve verilen kredilere ilişkin ödeneklerin bulunduğu tertipler arasında aktarma yapılabilmesi ile bu ödeneklerin kullanım usul ve esaslarında değişiklik yapılabilmesi için ilgili Devlet Bakanları ile Maliye Bakanına yetki verilmektedir.

Madde 4. - 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 49 uncu maddesinin (i) bendinde yer alan “(tıbbî malzeme hâsılatının % 5’i)” ibaresi “(ilaç ve tıbbî sarf malzemesi hâsılatının % 5’i)” olarak değiştirilmektedir.

Madde 5. - Uygulamada kolaylık ve esneklik sağlanması amacıyla, (İ) İşaretli Cetvelin (d) bendinde yer alan 4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi için öngörülen parasal sınır 1 trilyon lira, 31 inci maddesi için öngörülen parasal sınır 500 milyar lira olarak değiştirilmektedir.

Madde 6. - Yürürlük maddesidir.

Madde 7. - Yürütme maddesidir.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

3.3.2004

 

Esas No. : 1/764

 

 

Karar No. : 76

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 18.2.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 27.2.2004 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/764 esas numaralı "5027 Sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile 5029 Sayılı 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Bütçe Kanunu ve Bu Kanunlara Bağlı Cetvellerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 3.3.2004 tarihinde yapmış olduğu 34 üncü birleşiminde Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, uygulanmakta olan ekonomik program çerçevesinde belirlenen faiz dışı fazla ve enflasyon hedeflerine uygun olarak, 2004 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçe Kanunları hazırlanmış ve yasalaşmıştır. Ancak, SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin aylıklarında önceki yıllarda oluşan kayıplar nedeniyle azalan satın alma güçlerinin artırılması amacıyla, yılın ilk  ve ikinci yarılarında yüzde 10'luk artışlar yapılmasına karar verilmiştir. Öte yandan, asgari ücrette yapılan yüksek oranlı artış nedeniyle oluşan sosyal sigorta prim maliyetinin bir kısmının Devlet tarafından karşılanması gerekmektedir.

Tasarı ile; söz konusu gerekçeler nedeniyle ortaya çıkan finansman ihtiyacının karşılanması ve ekonomik programda bir sapma yaşanmaması için bütçede; personel, faiz, emeklilere vergi iadesi, sosyal güvenlik kurumlarına transferler ve yedek ödenekler gibi esnekliği olmayan ödenekler dışında kalan tertiplerden kesinti yapılması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesine ödenek eklenmesi amaçlanmaktadır.

Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;

- 2004 Malî Yılı Bütçesi kanunlaştıktan kısa bir süre sonra ek bütçenin getirilmesinin bütçenin samimi olma ilkesi ile bağdaşmayacağı,

- Ek bütçenin öncelikle Ekonomik ve Sosyal Konseyde sivil toplum kuruluşları ile ele alınmasının demokratik yönetim anlayışının bir gereği olduğu,

- 2003 yılı bütçe sonuçları dikkate alındığında vergi gelirlerinin 2,5 katrilyon düşük gerçekleştiği, bu çerçevede 2004 Malî Yılı Bütçesinin vergi gelirleri tahminlerinin de gerçekleşmeyeceği,

- Sosyal güvenlik kurumlarının açıklarının sürdürülemeyecek bir düzeyde bulunduğu, kurumsal ve sosyal sigorta programlarına yönelik kapsamlı düzenlemeler yapılmasının acil öneme sahip olduğu,

- Tasarı ile,  yatırım harcamalarında öngörülen 1 katrilyon azalmanın 2003'te artan işsizlik oranlarının 2004'te düşürülme amacıyla uyumlu olmayacağı,

- Tarımsal desteklere yönelik kaynaklarda azalmaya gidilmesinin geniş nüfusa sahip bu kesimin kriz nedeniyle bozulan durumunu daha da kötüleştireceği,

- Yeşil kart uygulaması ile yasal çerçeve arasında uyumsuzluklar görüldüğü, acilen bu konuda sorunların giderilmesi gerektiği,

Şeklinde görüş, eleştiri ve temennileri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin maaşlarında yapılan artışlar sonucu, 2004 Malî Yılı Bütçesinde Sosyal Sigortalar Kurumu ile Bağ-Kur'a yapılacak transferlerin düşük kalması ve asgari ücrette yapılan yüksek oranlı artış nedeniyle doğan sigorta prim maliyetinin bütçeden karşılanması yönünde yapılan düzenleme sonucu ek bütçe yapılma zaruretinin hâsıl olduğu,

- Söz konusu iki kararın SSK'ya yükünün 3 katrilyon 47 trilyon, Bağ-Kur'a yükünün ise 423 trilyon olmak üzere toplam yükün 3 katrilyon 470 trilyon liraya ulaştığı,

- Verilen ek ödenekler nedeniyle bütçe dengesinin bozulmaması için personel giderleri, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri, faiz giderleri, yedek ödenekler, sosyal güvenlik kurumlarına yapılan transferler, vergi iadeleri ve risk hesabı hariç olmak üzere diğer tertiplerde yer alan ödeneklerin yüzde 13'ünün iptal edilmesi, bu iptallere ilişkin gerekli bütçe işlemlerinin yapılması ve hazine yardımı fazlalarının iptal edilmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin,

- Ek bütçenin; Türkiye Büyük Millet Meclisi bütçe hakkının ve meclisin bütçeyi denetleme yetkisinin kullanılması amacıyla tutarlı ve sorumlu bir bütçe politikasının bir gereği olduğu,

- Malî disiplinin; kamu kurum ve kuruluşlarının harcama programlarını ayarlamaları, asli fonksiyonları dışında gereksiz harcama yapmamaları, harcamalar arasında öncelik sıralaması yapmaları ve kaynaklarını etkin bir şekilde kullanmaları ile sağlanabileceği,

- KKTC'ye yapılmakta olan ve Hazine Müsteşarlığı Bütçesinde yer alan hibeler ve verilen kredilere ilişkin ödenek tertipleri arasında aktarma yapılabilmesine imkân veren bir hükme uygulamada ihtiyaç duyulduğu,

- Sosyal güvenlik kurumlarının açıklarının 10-15 yıl önce alınmış yanlış karar ve politikaların bir sonucu olduğu, ancak çözüme yönelik kapsamlı bir çalışmanın yürütüldüğü,

- Yatırımların artması için istikrar ortamının sağlanmış olmasının gerektiği, malî disiplin sonucu faizlerin düşmesinin bu noktada  önemli bir adım olduğu,

- Bütçede ayrılan yatırım ödeneklerinin yanısıra, GSM'den sağlanacak kaynağın  tümünün ve yedek ödeneklerin büyük bir bölümünün yatırım harcamaları için kullanılacağı, aynı zamanda kamuda ihalesi yapılmamış projelerin proje stoğundan düşüldüğü,

- 2004 yılı için tarıma ayrılan kaynakların, 2003 yılına göre yaklaşık yüzde 45 oranında artırıldığı, dolayısıyla tasarıda öngörülen yaklaşık 400 trilyon liralık bir kesintinin çok olumsuz etkilere yol açmayacağı,

İfade edilmiştir.

Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 inci maddesi; kanun tekniği açısından çerçeve madde olarak düzenlenmesini teminen redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,

- Çerçeve 2 nci maddesi ile 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 8 inci maddesine eklenen ( d ) bendinin 4 üncü alt bendinde yer alan "tertiplerinde" ibaresinden önce "(07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6) ve (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2) ibaresinin eklenmesi ve 1 inci maddede yapılan değişiklik doğrultusunda redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,

- Çerçeve 3 üncü maddesi; yıl içinde yüksek maliyetli hastalıklardan kaynaklanan ve bütçe hazırlığında öngörülemeyen tedavi giderlerinin yedek ödenek tertibinden sınırlamaya tâbi olmaksızın aktarılmasına imkân sağlanması için 5027 sayılı Bütçe Kanununun 17 nci maddesinin ( c ) fıkrasında yer alan "gizli hizmet giderleri," ibaresinden sonra gelmek üzere "tedavi ve cenaze giderleri," ibaresinin eklenmesi suretiyle,

- Bakanlar Kurulu Kararının 2004 Malî Yılı Bütçesinin Plan ve Bütçe Komisyonunda  görüşülmesinden sonra yayımlanması nedeniyle Millî Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatında kısmi zamanlı personel olarak bu karar uyarınca görevlendirilecek 9000 öğreticinin özlük haklarının bütçe kanunları ile getirilen kısıtlamalara tâbi olmaksızın ödenebilmesini teminen Bütçe Kanununun 44 üncü maddesinde değişiklik öngören hükmün metne yeni 4 üncü madde olarak eklenmesi  ve madde numaralarının bu değişiklik doğrultusunda teselsül ettirilmesi suretiyle,

- Çerçeve 4 üncü maddesi ile 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun değiştirilen 49 uncu maddesine İl Özel İdarelerinin Genel Bütçeli Kuruluşlar ile Katma Bütçeli İdarelerin yürüttüğü hizmetlere yatırım niteliğinde yaptığı katkılar için Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına müracaat ve izin koşulunun teknik bakımdan zorluklar ve gecikmelere yol açmasının önlenmesi amacıyla yeni (u) bendinin ve uygulamadaki tereddütlerin giderilmesi amacıyla kısmi statüde çalışan profesör ve doçentlere makam ve görev tazminatlarının 1/2 oranında ödenmesini teminen (v) bendinin eklenmesi suretiyle 5 inci madde olarak,

- 5 inci maddesi redaksiyona tâbi tutulması suretiyle 6 ncı madde olarak,

- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci maddeleri 7 ve 8 inci maddeler olarak aynen,

Kabul edilmiştir.

Ayrıca, kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda Tasarının başlığı redaksiyona tâbi tutulmuştur.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığınıza saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Adıyaman

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Zekai Özcan

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

 

Ankara

Antalya

Aydın

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Osman Sali

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

 

Balıkesir

Diyarbakır

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Zeydan

M. Emin Murat Bilgiç

Alaattin Büyükkaya

 

Hakkâri

Isparta

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Birgen Keleş

Ali Kemal Kumkumoğlu

Kemal Kılıçdaroğlu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(Karşı oy yazım ektedir)

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Ayrışık oy yazım ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Akalın

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

 

İzmir

Karabük

Kars

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Taner Yıldız

Mustafa Ünaldı

Gürol Ergin

 

Kayseri

Konya

Muğla

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülkadir Kart

Musa Uzunkaya

Enis Tütüncü

 

Rize

Samsun

Tekirdağ

 

 

 

(Karşı oy yazım ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Faruk Nafiz Özak

Mehmet Akif Hamzaçebi

Osman Coşkunoğlu

 

Trabzon

Trabzon

Uşak

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

(Ayrışık oy yazım ektedir)

 

AYRIŞIK OY YAZISI

2004 yılı bütçesinin yürürlüğe girmesinin hemen ertesinde ek bütçe ihtiyacı ile karşılaşılması 2004 bütçesinin saydam olmadığını göstermektedir. 2004 yılı bütçe görüşmeleri sırasında bu hususu özellikle ifade etmiştik. Sosyal güvenlik sisteminin 2003 yılı açığı program hedefi olarak 16.2 katrilyon lira olarak belirlenmişken 2004 yılı açığının bu rakamın altında 15.995 trilyon lira olarak belirlenmiş olması saydam olmama eleştirisinin temeliydi. Ek bütçe bu eleştirinin ne kadar yerinde olduğunu ortaya koymaktadır.

Tasarı ile öngörülen kesintilerden sonra 2004 bütçe ödeneklerinin 2003 yılına kıyasla artış oranı toplam harcamalarda % 12, faiz dışı harcamalarda % 11.3 olmaktadır. Deflatörün % 11.9, ortalama TÜFE artış oranının % 13.7 olduğu dikkate alınırsa bu bütçe büyüklükleri ile kurumların hizmet vermekte çok zorlanacağı açıktır.

Ayrıca yatırım ödeneklerinden 1 katrilyon liraya yakın bir kesinti ile konsolide bütçe yatırım ödenekleri 2003 ve 2002 yılları yatırım gerçekleşmelerinin bile altına düşmektedir. Yatırımların azaltılması büyüme hedefini orta vadede olumsuz etkileyebileceği gibi istihdamı da olumsuz etkileyecektir.

Tasarının 5 inci maddesi ile 2004 yılı Bütçe Kanununun İ Cetvelinde yer alan 4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinde yer alan parasal sınırların artırılması düzenlemesini de gerekçeleri ortaya konulmadığından doğru bulmuyoruz.

 

M. Akif Hamzaçebi

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mesut Özakcan

 

Trabzon

İstanbul

Aydın

 

Gürol Ergin

Ali Kemal Kumkumoğlu

Osman Coşkunoğlu

 

Muğla

İstanbul

Uşak

 

Birgen Keleş

Enis Tütüncü

 

 

İstanbul

Tekirdağ

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

5027 SAYILI 2004 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE 5029 SAYILI 2004 MALÎ

YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER BÜTÇE KANUNU VE BU KANUNLARA

BAĞLI CETVELLERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - a) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) tertibine 3.047.000.000. 000.000 lira, (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) tertibine 423.000.000.000.000 lira,

b) Maliye Bakanlığı bütçesinin (12.01.31.00 -01.1.2.00-1-09.6) tertibine 35.000.000.000.000 lira,

ödenek eklenmiştir.

 

 

 

 

MADDE 2. - 24.12.2003 tarihli ve 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 8 inci maddesine aşağıdaki (d) ve (e) bentleri eklenmiştir.

“d) 1. - Bütçe Kanunlarına ekli (A) işaretli cetvellerde ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (01) Personel Giderleri ile (02) Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri kodlarında yer alan ödenekler,

2. - Maliye Bakanlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (09) Yedek Ödenek Kodunda yer alan ödenekler ile (12.01.31.00-10.9.9.03-1-05.1), (12.01.31.00-10.9.9.04-1-05.2), (12.01.31.00-10.9.9.05-1-05.1) ve (12.01.31.00-01.1.2.77-1-05.4) tertiplerinde yer alan ödenekler,

3. - Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) ve (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) tertiplerinde yer alan ödenekler.

4. - Hazine Müsteşarlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (04) Faiz Giderleri kodunda yer alan ödenekler ile (07.82.30.00-01.5.0.00-1-08.1) ve (07.82.31.00-10.5.0.02-1-05.2) tertiplerinde yer alan ödenekler,

hariç olmak üzere, Bütçe Kanunlarına ekli (a) işaretli cetvellerde yer alan ödeneklerin % 13’ü iptal edilmiştir.

Bu iptallerle ilgili bütçe işlemlerini gerçekleştirmeye ve bu işlemler sonucu doğacak hazine yardımı fazlalarını iptal etmeye Maliye Bakanı yetkilidir.

e) Ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (06) Sermaye Giderleri kodlarında yer alan ödeneklerden (d) bendine göre yapılacak iptaller, (c) bendinde belirtilen iptaller yapıldıktan sonra kalan ödenek üzerinden yapılır.”

MADDE 3. - 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 17 nci maddesine aşağıdaki (g) bendi eklenmiştir.

“g) Hazine Müsteşarlığı bütçesinin (07.82.36.00-01.1.2.00-1-08.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6), (07.82.32.00-01.2.1.00-1-08.2) tertipleri arasında herhangi bir sınırlandırmaya tâbi olmaksızın aktarma yapmaya veya bu tertiplerde yer alan ödenekleri Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yeni açılacak bir tertibe aktarmaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili Devlet Bakanının teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir. Aktarılan bu ödeneklerin kullanımına ilişkin mevcut usul, esas ve şartları değiştirmeye ve yeni usul, esas ve şartları tespit etmeye Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili Devlet Bakanı yetkilidir.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 4. - 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 49 uncu maddesinin (i) bendinde yer alan “(tıbbî malzeme hâsılatının % 5’i)” ibaresi “(ilaç ve tıbbî sarf malzemesi hâsılatının % 5’i)” olarak değiştirilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 5. - 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (İ) İşaretli Cetvelin (d) bendinde yer alan 4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi için öngörülen parasal sınır 1.000.000.000.000 lira, 31 inci maddesi için öngörülen parasal sınır 500.000.000.000 lira olarak değiştirilmiştir.

 

 

 

MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.

 

Abdüllatif Şener

 

 

 

 

Başbakan V.

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

 Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

B. Atalay

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

 

 

B. Atalay

M. A. Şahin

H. Çelik

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

 

G. Akşit

B. Yıldırım

C. Çiçek

 

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

 

M. Başesgioğlu

A. Aksu

A. Coşkun

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı V.

Sağlık Bakanı

 

 

H. Çelik

A. Aksu

R. Akdağ

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

Çal. ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

B. Yıldırım

R. Akdağ

M. Başesgioğlu

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı V.

 

 

 

 

M. H. Güler

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

2004 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE VE 2004

MALÎ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER BÜTÇE KANUNUNA BAĞLI CETVELLERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1. - 24.12.2003 tarihli ve 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununa ekli (A) işaretli cetvelde aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.

a) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) tertibine 3.047.000.000.000.000 lira, (18.67.00.00 -10.9.9.02-1-05.2) tertibine 423.000.000.000. 000 lira,

b) Maliye Bakanlığı bütçesinin (12.01.31.00- 01.1.2.00-1-09.6) tertibine 35.000. 000.000.000 lira,

ödenek eklenmiştir.

MADDE 2. - 5027 sayılı Kanunun  8 inci maddesine aşağıdaki (d) ve (e) bentleri eklenmiştir.

"d) 1. Bütçe Kanunlarına ekli (A) işaretli cetvellerde ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (01) Personel Giderleri ile (02) Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri kodlarında yer alan ödenekler,

2. Maliye Bakanlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (09) Yedek Ödenek kodunda yer alan ödenekler ile (12.01.31.00-10.9.9.03-1-05.1), (12.01.31.00-10.9.9.04-1-05.2), (12.01.31.00-10.9.9.05-1-05.1) ve (12.01.31.00-01.1.2.77-1-05.4) tertiplerinde yer alan ödenekler,

3. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) ve (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) tertiplerinde yer alan ödenekler,

4. Hazine Müsteşarlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (04) Faiz Giderleri kodunda yer alan ödenekler ile (07.82.30.00-01.5.0.00-1-08.1),  (07.82.31.00 -10.5.0.02-1-05.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6) ve (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2) tertiplerinde yer alan ödenekler,

hariç olmak üzere, Bütçe Kanunlarına ekli (A) işaretli cetvellerde yer alan ödeneklerin % 13'ü iptal edilmiştir.

Bu iptallerle ilgili bütçe işlemlerini gerçekleştirmeye ve bu işlemler sonucu doğacak hazine yardımı fazlalarını iptal etmeye Maliye Bakanı yetkilidir.

e) Ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (06) Sermaye Giderleri kodlarında yer alan ödeneklerden (d) bendine göre yapılacak iptaller, (c) bendinde belirtilen iptaller yapıldıktan sonra kalan ödenek üzerinden yapılır."

MADDE 3. - 5027 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin (c) fıkrasında yer alan "gizli hizmet giderleri," ibaresinden sonra gelmek üzere "tedavi ve cenaze giderleri" ibaresi ile maddeye  aşağıdaki (g) bendi eklenmiştir.

"g) Hazine Müsteşarlığı bütçesinin (07.82.36.00-01.1.2.00-1-08.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6), (07.82.32.00-01.2.1.00-1-08.2) tertipleri arasında herhangi bir sınırlandırmaya tâbi olmaksızın aktarma yapmaya veya bu tertiplerde yer alan ödenekleri Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yeni açılacak bir tertibe aktarmaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili Devlet Bakanının teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir. Aktarılan bu ödeneklerin kullanımına ilişkin mevcut usul, esas ve şartları değiştirmeye ve yeni usul, esas ve şartları tespit etmeye Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili Devlet Bakanı yetkilidir."

MADDE  4. - 5027 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bütçelerinin (01.4) ekonomik sınıflandırma kodunda yer alan  ödenekleri aşmayacak şekilde yaparlar. Söz konusu ekonomik koda bütçelerin başka tertiplerinden  ödenek aktarılamaz (2003/6402 sayılı Bakanlar Kurulu  Kararı uyarınca İngilizce Dil Öğreticiliği ve Bilgisayar Öğreticiliği görevlerinde istihdam edilen kısmi zamanlı geçici personel  ücretleri hariç);  ödenek üstü harcama yapılamaz."

MADDE 5. - 5027 sayılı Kanunun  49 uncu  maddesinin (i) bendinde yer alan "( tıbbî malzeme hâsılatının  % 5'i)" ibaresi "( ilaç ve tıbbî sarf malzemesi hâsılatının % 5'i)" olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki bentler eklenmiştir.

"u) 13.3.1913 tarihli  İl Özel İdaresi Kanununun 78 inci maddesinin 16 ncı bendinin ikinci fıkrası,  2004 yılı için "Yatırım nitelikli katkı tutarlarına ilişkin bilgiler Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına gönderilir." şeklinde uygulanır.

v) 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 36 ncı maddesinin "a." işaretli fıkrasının "(2)" numaralı bendinin "a)" işaretli alt bendi, 15.3.2004 tarihinden itibaren, "Tazminat, yan ödeme, ödenek, herhangi bir ek ücret ve döner sermaye gelirlerinden pay veya ücret alamazlar. Ancak, devamlı statüde görev yapan emsali profesör ve doçentlerin yararlandığı makam ve görev tazminatlarından 1/2 oranında yararlanırlar." şeklinde uygulanır."

MADDE 6. - 5027 sayılı Kanuna bağlı (İ) İşaretli Cetvelin (d) bendinde yer alan  8.1.1943 tarihli ve 4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi için öngörülen parasal sınır

1.000.000.000.000 lira, 31 inci maddesi için öngörülen parasal sınır 500.000.000.000 lira olarak değiştirilmiştir.

 

 

 

MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.