Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 393)
5027 Sayılı 2004 Malî
Yılı Bütçe Kanunu ile 5029 Sayılı 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Bütçe
Kanunu ve Bu Kanunlara Bağlı Cetvellerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/764)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
18.2.2004 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-520/710 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 29.1.2004 tarihinde kararlaştırılan “5027 Sayılı 2004 Malî
Yılı Bütçe Kanunu ile 5029 Sayılı 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Bütçe
Kanunu ve Bu Kanunlara Bağlı Cetvellerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
2004 Malî Yılı Genel ve
Katma Bütçeleri uygulanmakta olan ekonomik program çerçevesinde belirlenen faiz
dışı fazla ve enflasyon hedeflerine uygun olarak hazırlanmış ve yasalaşmıştır.
Ancak, SSK ve Bağ-Kur
emeklilerinin maaşlarında daha önceki yıllarda oluşan kayıpların giderilmesi ve
emeklilerin alım güçlerinin artırılması amacıyla yılın ilk yarısında % 10 ve
ikinci yarısında da % 10 olmak üzere artış yapılmasına karar verilmesi ve
asgarî ücrette yapılan yüksek oranlı artış nedeniyle oluşan sosyal sigorta prim
maliyetinin bir kısmının Devlet tarafından karşılanmasının öngörülmesi
sonucunda doğan ilâve finansman yükünün karşılanması gerekmektedir.
Bu çerçevede, Sosyal
Sigortalar Kurumu ile Bağ-Kur’un ilâve finansman ihtiyaçlarının karşılanması ve
hedeflenen faiz dışı fazlaya ulaşılabilmesi amacıyla; personel, faiz,
emeklilere vergi iadesi, sosyal güvenlik kurumlarına transferler ve yedek
ödenekler gibi esnekliği olmayan ödenekler dışında kalan tertiplerden kesinti
yapılması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesine ödenek eklenmesi
amacıyla bu tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) Sosyal Sigortalar Kurumu
Başkanlığına yapılacak transferler tertibine 3 katrilyon 47 trilyon lira, (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2)
Bağ-Kur’a yapılacak transferler tertibine 423 trilyon lira ek ödenek
verilmektedir.
Ayrıca, 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun
yasalaşması sürecinden sonra ortaya çıkan ihtiyaçlar nedeniyle yedek ödenek
tertibine 35 trilyon lira ödenek eklenmektedir.
Madde 2. - 1 inci madde uyarınca verilen ek ödenekler nedeniyle bütçe
dengesinin bozulmaması ve 2004 yılı hedeflerinden sapılmaması için, personel
giderleri, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri, faiz giderleri,
yedek ödenekler, sosyal güvenlik kurumlarına yapılan transferler, vergi
iadeleri ve risk hesabı hariç olmak üzere Bütçe Kanunlarının diğer
tertiplerinde yer alan ödeneklerin % 13’ü iptal edilmekte; bu iptallere ilişkin
gerekli bütçe işlemlerinin yapılması ve hazine yardımı fazlalarının iptal
edilmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmektedir.
Madde 3. - Hazine Müsteşarlığı bütçesinde
yer alan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetine yapılmakta olan hibeler ve verilen
kredilere ilişkin ödeneklerin bulunduğu tertipler arasında aktarma
yapılabilmesi ile bu ödeneklerin kullanım usul ve esaslarında değişiklik
yapılabilmesi için ilgili Devlet Bakanları ile Maliye Bakanına yetki
verilmektedir.
Madde 4. - 5027 sayılı 2004 Malî Yılı
Bütçe Kanununun 49 uncu maddesinin (i) bendinde yer alan “(tıbbî malzeme
hâsılatının % 5’i)” ibaresi “(ilaç ve tıbbî sarf malzemesi hâsılatının % 5’i)”
olarak değiştirilmektedir.
Madde 5. - Uygulamada kolaylık ve esneklik
sağlanması amacıyla, (İ) İşaretli Cetvelin (d) bendinde yer alan 4353 sayılı
Kanunun 30 uncu maddesi için öngörülen parasal sınır 1 trilyon lira, 31 inci
maddesi için öngörülen parasal sınır 500 milyar lira olarak değiştirilmektedir.
Madde 6. - Yürürlük maddesidir.
Madde 7. - Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
3.3.2004 |
|
|
Esas No. : 1/764 |
|
|
|
Karar No. : 76 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca 18.2.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça 27.2.2004 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/764 esas
numaralı "5027 Sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile 5029 Sayılı 2004
Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Bütçe Kanunu ve Bu Kanunlara Bağlı Cetvellerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 3.3.2004
tarihinde yapmış olduğu 34 üncü birleşiminde Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile
Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı
temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, uygulanmakta olan ekonomik
program çerçevesinde belirlenen faiz dışı fazla ve enflasyon hedeflerine uygun
olarak, 2004 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçe Kanunları hazırlanmış ve
yasalaşmıştır. Ancak, SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin aylıklarında önceki yıllarda
oluşan kayıplar nedeniyle azalan satın alma güçlerinin artırılması amacıyla,
yılın ilk ve ikinci yarılarında yüzde
10'luk artışlar yapılmasına karar verilmiştir. Öte yandan, asgari ücrette yapılan
yüksek oranlı artış nedeniyle oluşan sosyal sigorta prim maliyetinin bir
kısmının Devlet tarafından karşılanması gerekmektedir.
Tasarı ile; söz konusu gerekçeler
nedeniyle ortaya çıkan finansman ihtiyacının karşılanması ve ekonomik programda
bir sapma yaşanmaması için bütçede; personel, faiz, emeklilere vergi iadesi,
sosyal güvenlik kurumlarına transferler ve yedek ödenekler gibi esnekliği
olmayan ödenekler dışında kalan tertiplerden kesinti yapılması ve Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesine ödenek eklenmesi amaçlanmaktadır.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
müzakerelerde;
- 2004 Malî Yılı Bütçesi kanunlaştıktan
kısa bir süre sonra ek bütçenin getirilmesinin bütçenin samimi olma ilkesi ile
bağdaşmayacağı,
- Ek bütçenin öncelikle Ekonomik ve Sosyal
Konseyde sivil toplum kuruluşları ile ele alınmasının demokratik yönetim
anlayışının bir gereği olduğu,
- 2003 yılı bütçe sonuçları dikkate
alındığında vergi gelirlerinin 2,5 katrilyon düşük gerçekleştiği, bu çerçevede
2004 Malî Yılı Bütçesinin vergi gelirleri tahminlerinin de gerçekleşmeyeceği,
- Sosyal güvenlik kurumlarının açıklarının
sürdürülemeyecek bir düzeyde bulunduğu, kurumsal ve sosyal sigorta
programlarına yönelik kapsamlı düzenlemeler yapılmasının acil öneme sahip
olduğu,
- Tasarı ile, yatırım harcamalarında öngörülen 1 katrilyon azalmanın 2003'te
artan işsizlik oranlarının 2004'te düşürülme amacıyla uyumlu olmayacağı,
- Tarımsal desteklere yönelik kaynaklarda
azalmaya gidilmesinin geniş nüfusa sahip bu kesimin kriz nedeniyle bozulan
durumunu daha da kötüleştireceği,
- Yeşil kart uygulaması ile yasal çerçeve
arasında uyumsuzluklar görüldüğü, acilen bu konuda sorunların giderilmesi
gerektiği,
Şeklinde görüş, eleştiri ve temennileri
müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin maaşlarında
yapılan artışlar sonucu, 2004 Malî Yılı Bütçesinde Sosyal Sigortalar Kurumu ile
Bağ-Kur'a yapılacak transferlerin düşük kalması ve asgari ücrette yapılan
yüksek oranlı artış nedeniyle doğan sigorta prim maliyetinin bütçeden karşılanması
yönünde yapılan düzenleme sonucu ek bütçe yapılma zaruretinin hâsıl olduğu,
- Söz konusu iki kararın SSK'ya yükünün 3
katrilyon 47 trilyon, Bağ-Kur'a yükünün ise 423 trilyon olmak üzere toplam
yükün 3 katrilyon 470 trilyon liraya ulaştığı,
- Verilen ek ödenekler nedeniyle bütçe
dengesinin bozulmaması için personel giderleri, sosyal güvenlik kurumlarına
devlet primi giderleri, faiz giderleri, yedek ödenekler, sosyal güvenlik
kurumlarına yapılan transferler, vergi iadeleri ve risk hesabı hariç olmak üzere
diğer tertiplerde yer alan ödeneklerin yüzde 13'ünün iptal edilmesi, bu
iptallere ilişkin gerekli bütçe işlemlerinin yapılması ve hazine yardımı
fazlalarının iptal edilmesi konusunda Maliye Bakanına yetki verilmesinin,
- Ek bütçenin; Türkiye Büyük Millet
Meclisi bütçe hakkının ve meclisin bütçeyi denetleme yetkisinin kullanılması
amacıyla tutarlı ve sorumlu bir bütçe politikasının bir gereği olduğu,
- Malî disiplinin; kamu kurum ve
kuruluşlarının harcama programlarını ayarlamaları, asli fonksiyonları dışında
gereksiz harcama yapmamaları, harcamalar arasında öncelik sıralaması yapmaları
ve kaynaklarını etkin bir şekilde kullanmaları ile sağlanabileceği,
- KKTC'ye yapılmakta olan ve Hazine
Müsteşarlığı Bütçesinde yer alan hibeler ve verilen kredilere ilişkin ödenek
tertipleri arasında aktarma yapılabilmesine imkân veren bir hükme uygulamada
ihtiyaç duyulduğu,
- Sosyal güvenlik kurumlarının açıklarının
10-15 yıl önce alınmış yanlış karar ve politikaların bir sonucu olduğu, ancak
çözüme yönelik kapsamlı bir çalışmanın yürütüldüğü,
- Yatırımların artması için istikrar
ortamının sağlanmış olmasının gerektiği, malî disiplin sonucu faizlerin
düşmesinin bu noktada önemli bir adım
olduğu,
- Bütçede ayrılan yatırım ödeneklerinin
yanısıra, GSM'den sağlanacak kaynağın
tümünün ve yedek ödeneklerin büyük bir bölümünün yatırım harcamaları
için kullanılacağı, aynı zamanda kamuda ihalesi yapılmamış projelerin proje
stoğundan düşüldüğü,
- 2004 yılı için tarıma ayrılan
kaynakların, 2003 yılına göre yaklaşık yüzde 45 oranında artırıldığı,
dolayısıyla tasarıda öngörülen yaklaşık 400 trilyon liralık bir kesintinin çok
olumsuz etkilere yol açmayacağı,
İfade edilmiştir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; kanun tekniği açısından
çerçeve madde olarak düzenlenmesini teminen redaksiyona tâbi tutulması
suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi ile 5027 sayılı
2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 8 inci maddesine eklenen ( d ) bendinin 4 üncü
alt bendinde yer alan "tertiplerinde" ibaresinden önce
"(07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6) ve (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2) ibaresinin
eklenmesi ve 1 inci maddede yapılan değişiklik doğrultusunda redaksiyona tâbi
tutulması suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi; yıl içinde
yüksek maliyetli hastalıklardan kaynaklanan ve bütçe hazırlığında öngörülemeyen
tedavi giderlerinin yedek ödenek tertibinden sınırlamaya tâbi olmaksızın
aktarılmasına imkân sağlanması için 5027 sayılı Bütçe Kanununun 17 nci
maddesinin ( c ) fıkrasında yer alan "gizli hizmet giderleri,"
ibaresinden sonra gelmek üzere "tedavi ve cenaze giderleri,"
ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- Bakanlar Kurulu Kararının 2004 Malî Yılı
Bütçesinin Plan ve Bütçe Komisyonunda
görüşülmesinden sonra yayımlanması nedeniyle Millî Eğitim Bakanlığı
taşra teşkilatında kısmi zamanlı personel olarak bu karar uyarınca
görevlendirilecek 9000 öğreticinin özlük haklarının bütçe kanunları ile
getirilen kısıtlamalara tâbi olmaksızın ödenebilmesini teminen Bütçe Kanununun
44 üncü maddesinde değişiklik öngören hükmün metne yeni 4 üncü madde olarak
eklenmesi ve madde numaralarının bu
değişiklik doğrultusunda teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi ile 2004 Malî
Yılı Bütçe Kanununun değiştirilen 49 uncu maddesine İl Özel İdarelerinin Genel
Bütçeli Kuruluşlar ile Katma Bütçeli İdarelerin yürüttüğü hizmetlere yatırım
niteliğinde yaptığı katkılar için Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
müracaat ve izin koşulunun teknik bakımdan zorluklar ve gecikmelere yol
açmasının önlenmesi amacıyla yeni (u) bendinin ve uygulamadaki tereddütlerin
giderilmesi amacıyla kısmi statüde çalışan profesör ve doçentlere makam ve
görev tazminatlarının 1/2 oranında ödenmesini teminen (v) bendinin eklenmesi
suretiyle 5 inci madde olarak,
- 5 inci maddesi redaksiyona tâbi
tutulması suretiyle 6 ncı madde olarak,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci
maddeleri 7 ve 8 inci maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca, kanunların hazırlanmasında
uygulanan esas ve usuller doğrultusunda Tasarının başlığı redaksiyona tâbi
tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığınıza saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Osman
Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman Sali |
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
|
|
Balıkesir |
Diyarbakır |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Zeydan |
M. Emin Murat Bilgiç |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
Hakkâri |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı
Akalın |
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
Karabük |
Kars |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mustafa Ünaldı |
Gürol Ergin |
|
|
Kayseri |
Konya |
Muğla |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülkadir Kart |
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
|
|
Rize |
Samsun |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Trabzon |
Trabzon |
Uşak |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
AYRIŞIK OY YAZISI
2004 yılı bütçesinin yürürlüğe girmesinin
hemen ertesinde ek bütçe ihtiyacı ile karşılaşılması 2004 bütçesinin saydam
olmadığını göstermektedir. 2004 yılı bütçe görüşmeleri sırasında bu hususu
özellikle ifade etmiştik. Sosyal güvenlik sisteminin 2003 yılı açığı program
hedefi olarak 16.2 katrilyon lira olarak belirlenmişken 2004 yılı açığının bu
rakamın altında 15.995 trilyon lira olarak belirlenmiş olması saydam olmama
eleştirisinin temeliydi. Ek bütçe bu eleştirinin ne kadar yerinde olduğunu
ortaya koymaktadır.
Tasarı ile öngörülen kesintilerden sonra
2004 bütçe ödeneklerinin 2003 yılına kıyasla artış oranı toplam harcamalarda %
12, faiz dışı harcamalarda % 11.3 olmaktadır. Deflatörün % 11.9, ortalama TÜFE
artış oranının % 13.7 olduğu dikkate alınırsa bu bütçe büyüklükleri ile
kurumların hizmet vermekte çok zorlanacağı açıktır.
Ayrıca yatırım ödeneklerinden 1 katrilyon
liraya yakın bir kesinti ile konsolide bütçe yatırım ödenekleri 2003 ve 2002
yılları yatırım gerçekleşmelerinin bile altına düşmektedir. Yatırımların
azaltılması büyüme hedefini orta vadede olumsuz etkileyebileceği gibi istihdamı
da olumsuz etkileyecektir.
Tasarının 5 inci maddesi ile 2004 yılı
Bütçe Kanununun İ Cetvelinde yer alan 4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinde
yer alan parasal sınırların artırılması düzenlemesini de gerekçeleri ortaya
konulmadığından doğru bulmuyoruz.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mesut Özakcan |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
Aydın |
|
|
Gürol Ergin |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Muğla |
İstanbul |
Uşak |
|
|
Birgen Keleş |
Enis Tütüncü |
|
|
|
İstanbul |
Tekirdağ |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
5027 SAYILI 2004 MALÎ
YILI BÜTÇE KANUNU İLE 5029 SAYILI 2004 MALÎ
YILI KATMA BÜTÇELİ
İDARELER BÜTÇE KANUNU VE BU KANUNLARA
BAĞLI CETVELLERDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - a) Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) tertibine
3.047.000.000. 000.000 lira, (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) tertibine
423.000.000.000.000 lira,
b)
Maliye Bakanlığı bütçesinin (12.01.31.00 -01.1.2.00-1-09.6) tertibine 35.000.000.000.000
lira,
ödenek eklenmiştir.
MADDE 2. - 24.12.2003
tarihli ve 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 8 inci maddesine
aşağıdaki (d) ve (e) bentleri eklenmiştir.
“d) 1. - Bütçe
Kanunlarına ekli (A) işaretli cetvellerde ekonomik sınıflandırmanın birinci
düzeyindeki (01) Personel Giderleri ile (02) Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet
Primi Giderleri kodlarında yer alan ödenekler,
2. - Maliye Bakanlığı
bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (09) Yedek Ödenek
Kodunda yer alan ödenekler ile (12.01.31.00-10.9.9.03-1-05.1),
(12.01.31.00-10.9.9.04-1-05.2), (12.01.31.00-10.9.9.05-1-05.1) ve
(12.01.31.00-01.1.2.77-1-05.4) tertiplerinde yer alan ödenekler,
3. - Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı bütçesinin (18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) ve
(18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) tertiplerinde yer alan ödenekler.
4. - Hazine Müsteşarlığı
bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (04) Faiz Giderleri
kodunda yer alan ödenekler ile (07.82.30.00-01.5.0.00-1-08.1) ve
(07.82.31.00-10.5.0.02-1-05.2) tertiplerinde yer alan ödenekler,
hariç olmak üzere, Bütçe
Kanunlarına ekli (a) işaretli cetvellerde yer alan ödeneklerin % 13’ü iptal edilmiştir.
Bu iptallerle ilgili
bütçe işlemlerini gerçekleştirmeye ve bu işlemler sonucu doğacak hazine yardımı
fazlalarını iptal etmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
e) Ekonomik
sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (06) Sermaye Giderleri kodlarında yer alan
ödeneklerden (d) bendine göre yapılacak iptaller, (c) bendinde belirtilen
iptaller yapıldıktan sonra kalan ödenek üzerinden yapılır.”
MADDE 3. - 5027 sayılı
2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 17 nci maddesine aşağıdaki (g) bendi
eklenmiştir.
“g) Hazine Müsteşarlığı
bütçesinin (07.82.36.00-01.1.2.00-1-08.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2),
(07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6), (07.82.32.00-01.2.1.00-1-08.2) tertipleri
arasında herhangi bir sınırlandırmaya tâbi olmaksızın aktarma yapmaya veya bu
tertiplerde yer alan ödenekleri Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yeni açılacak
bir tertibe aktarmaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili
Devlet Bakanının teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir. Aktarılan bu
ödeneklerin kullanımına ilişkin mevcut usul, esas ve şartları değiştirmeye ve
yeni usul, esas ve şartları tespit etmeye Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili Devlet Bakanı yetkilidir.”
MADDE 4. - 5027 sayılı
2004 Malî Yılı Bütçe Kanununun 49 uncu maddesinin (i) bendinde yer alan “(tıbbî
malzeme hâsılatının % 5’i)” ibaresi “(ilaç ve tıbbî sarf malzemesi hâsılatının
% 5’i)” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5. - 5027 sayılı
2004 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (İ) İşaretli Cetvelin (d) bendinde yer alan
4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi için öngörülen parasal sınır
1.000.000.000.000 lira, 31 inci maddesi için öngörülen parasal sınır 500.000.000.000
lira olarak değiştirilmiştir.
MADDE 6. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. - Bu Kanun
hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|
|
Abdüllatif Şener |
|
|
|
|
|
Başbakan
V. |
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
|
B. Atalay |
M. A. Şahin |
H. Çelik |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
B. Yıldırım |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı V. |
|
|
|
M. Başesgioğlu |
A. Aksu |
A. Coşkun |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
A. Aksu |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı V. |
Çal. ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
R. Akdağ |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı V. |
|
|
|
|
|
M. H. Güler |
|
|
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
2004 MALÎ
YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE VE 2004
MALÎ YILI
KATMA BÜTÇELİ İDARELER BÜTÇE KANUNUNA BAĞLI
CETVELLERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 24.12.2003 tarihli ve 5027 sayılı 2004 Malî Yılı
Bütçe Kanununa ekli (A) işaretli cetvelde aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
a) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin
(18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) tertibine 3.047.000.000.000.000 lira,
(18.67.00.00 -10.9.9.02-1-05.2) tertibine 423.000.000.000. 000 lira,
b) Maliye Bakanlığı bütçesinin (12.01.31.00- 01.1.2.00-1-09.6)
tertibine 35.000. 000.000.000 lira,
ödenek eklenmiştir.
MADDE 2. - 5027 sayılı Kanunun 8 inci maddesine aşağıdaki (d) ve (e) bentleri eklenmiştir.
"d) 1. Bütçe Kanunlarına ekli (A) işaretli cetvellerde
ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (01) Personel Giderleri ile (02)
Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri kodlarında yer alan
ödenekler,
2. Maliye Bakanlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın
birinci düzeyindeki (09) Yedek Ödenek kodunda yer alan ödenekler ile
(12.01.31.00-10.9.9.03-1-05.1), (12.01.31.00-10.9.9.04-1-05.2),
(12.01.31.00-10.9.9.05-1-05.1) ve (12.01.31.00-01.1.2.77-1-05.4) tertiplerinde
yer alan ödenekler,
3. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinin
(18.67.00.00-10.9.9.01-1-05.2) ve (18.67.00.00-10.9.9.02.-1-05.2) tertiplerinde
yer alan ödenekler,
4. Hazine Müsteşarlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmanın
birinci düzeyindeki (04) Faiz Giderleri kodunda yer alan ödenekler ile
(07.82.30.00-01.5.0.00-1-08.1),
(07.82.31.00 -10.5.0.02-1-05.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6) ve
(07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2) tertiplerinde yer alan ödenekler,
hariç olmak üzere, Bütçe Kanunlarına ekli (A) işaretli
cetvellerde yer alan ödeneklerin % 13'ü iptal edilmiştir.
Bu iptallerle ilgili bütçe işlemlerini gerçekleştirmeye ve
bu işlemler sonucu doğacak hazine yardımı fazlalarını iptal etmeye Maliye
Bakanı yetkilidir.
e) Ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyindeki (06)
Sermaye Giderleri kodlarında yer alan ödeneklerden (d) bendine göre yapılacak
iptaller, (c) bendinde belirtilen iptaller yapıldıktan sonra kalan ödenek
üzerinden yapılır."
MADDE 3. - 5027 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin (c)
fıkrasında yer alan "gizli hizmet giderleri," ibaresinden sonra
gelmek üzere "tedavi ve cenaze giderleri" ibaresi ile maddeye aşağıdaki (g) bendi eklenmiştir.
"g) Hazine Müsteşarlığı bütçesinin
(07.82.36.00-01.1.2.00-1-08.2), (07.82.30.00-04.1.1.00-1-07.2),
(07.82.30.00-04.1.1.00-1-05.6), (07.82.32.00-01.2.1.00-1-08.2) tertipleri
arasında herhangi bir sınırlandırmaya tâbi olmaksızın aktarma yapmaya veya bu
tertiplerde yer alan ödenekleri Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yeni açılacak
bir tertibe aktarmaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili
Devlet Bakanının teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir. Aktarılan bu
ödeneklerin kullanımına ilişkin mevcut usul, esas ve şartları değiştirmeye ve
yeni usul, esas ve şartları tespit etmeye Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan ile ilgili Devlet Bakanı yetkilidir."
MADDE 4. - 5027
sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Bütçelerinin (01.4) ekonomik sınıflandırma kodunda yer
alan ödenekleri aşmayacak şekilde
yaparlar. Söz konusu ekonomik koda bütçelerin başka tertiplerinden ödenek aktarılamaz (2003/6402 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca İngilizce
Dil Öğreticiliği ve Bilgisayar Öğreticiliği görevlerinde istihdam edilen kısmi
zamanlı geçici personel ücretleri
hariç); ödenek üstü harcama
yapılamaz."
MADDE 5. - 5027 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin (i)
bendinde yer alan "( tıbbî malzeme hâsılatının % 5'i)" ibaresi "( ilaç ve tıbbî sarf malzemesi
hâsılatının % 5'i)" olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki bentler
eklenmiştir.
"u) 13.3.1913 tarihli
İl Özel İdaresi Kanununun 78 inci maddesinin 16 ncı bendinin ikinci
fıkrası, 2004 yılı için "Yatırım
nitelikli katkı tutarlarına ilişkin bilgiler Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına gönderilir." şeklinde uygulanır.
v) 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
36 ncı maddesinin "a." işaretli fıkrasının "(2)" numaralı
bendinin "a)" işaretli alt bendi, 15.3.2004 tarihinden itibaren,
"Tazminat, yan ödeme, ödenek, herhangi bir ek ücret ve döner sermaye
gelirlerinden pay veya ücret alamazlar. Ancak, devamlı statüde görev yapan
emsali profesör ve doçentlerin yararlandığı makam ve görev tazminatlarından 1/2
oranında yararlanırlar." şeklinde uygulanır."
MADDE 6. - 5027 sayılı Kanuna bağlı (İ) İşaretli Cetvelin
(d) bendinde yer alan 8.1.1943 tarihli
ve 4353 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi için öngörülen parasal sınır
1.000.000.000.000 lira, 31 inci maddesi için öngörülen
parasal sınır 500.000.000.000 lira olarak değiştirilmiştir.
MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.