Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 617)
Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu Tasarısı ile Tarım,
Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu (1/803)
Not : Tasarı, Başkanlıkça Adalet, Plan ve Bütçe ile Tarım,
Orman ve Köyişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
3.5.2004 |
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-52/2064 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 1.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Tarımsal Üretici
Birlikleri Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
VllI. Beş Yıllık Kalkınma
Planı ve yıllık programlarda "Kamudan bağımsız bir yapıda üreticilere
üretimden pazarlamaya kadar olan safhalarda hizmet vermek üzere, kâr amacı
gütmeyen organizasyonlar oluşturmaya yönelik bir Üretici Birlikleri Kanunu
çıkarılacaktır. Örgütlü çiftçi kesiminin desteklenmesi ve bu yönde teşvik
önlemlerinin uygulamaya geçirilmesi sağlanacaktır. Söz konusu örgütlerde
denetimin özerkleştirilmesi yönünde düzenlemeler yapılacaktır." hükmü yer
almaktadır.
Ülkemizde tarımsal
işletmelerin küçük ve dağınık olması, söz konusu işletmelerin girdi, finansman,
teknoloji, bilgi ve pazarlara erişimlerinin yeterli olmaması, pazarlama
kanallarında aracı kademelerin çok sayıda olması, üreticilerin iç ve dış
piyasalara yönelik ürün taleplerini ve fiyatları yeterince takip edememeleri
gibi nedenlerle, arzın bazı ürünlerde yüksek, bazı ürünlerde ise düşük
seviyelerde gerçekleşmesi sonucunda arz ve talep dengesinin kurulamaması, fiyatlarda
ve üretici gelirlerinde istikrarın sağlanamaması gibi olumsuz durumlarla
karşılaşılmaktadır.
Üreticilere kredi ve
girdi temini ile muhtelif hizmetler götürmek ve üretilen ürünleri
pazarlayabilmek amacıyla tarım kredi kooperatifleri, tarım satış kooperatifleri
ve birlikleri, tarımsal amaçlı diğer kooperatifler, sulama birlikleri, hayvan
yetiştirici birlikleri, makine kullanım birlikleri, zirai mücadele birlikleri,
köye hizmet götürme birlikleri, süt birlikleri gibi değişik kanunlarla
kurulmuş, değişik bakanlık ve kuruluşlar tarafından yönlendirilen örgütler
hizmetlerin hedef kitleye ulaştırılmasında dağınıklığa, yetki karmaşasına ve
kaynak israfına yol açmaktadır. Bunun yanında, var olan örgütlenme düzeyi
istenen düzeyde gerçekleşmemiş olup, üretici örgütlenmesi üretimden pazarlamaya
kadar her aşamada yetersiz kalmıştır.
Gelişmiş ülke
modellerinin birçoğunda olduğu gibi örgütlenmenin ziraat odaları, kooperatifler
ve üretici birlikleri şeklinde teşekkül etmesi gerekmektedir. Bu üç örgütün
birbirine alternatif veya rakip olarak değil, aksine birbirini tamamlayıcı
nitelikte olması gerekmektedir. Üretici birliklerinin, daha çok dernek
statüsüne yakın bir yapı içerisinde ürün, ürün grubu ve konu bazında, kamudan
bağımsız, üreticilerin kendi inisiyatifinde kurulan ve faaliyetlerini yürüten,
bağımsız denetim kuruluşlarınca denetimleri yapılan, yönetimlerinde profesyonel
kadrolar istihdam edebilen bir organizasyon biçimi olarak ülke tarımı ve
üreticiler için önemli işlevler üstleneceği beklenmektedir.
Tasarı, ülkemizde küçük
ölçekli ve aile işletmesi şeklinde "faaliyet gösteren üreticilerin daha
büyük ölçeklerde faaliyetlerini yürütmesi; üretimden pazarlamaya kadar olan
safhalarda verim, gelir ve maliyetler açısından avantajlı bir konuma
getirilmesi ile Devletin üretici kitleye yönelik politika ve uygulamaları daha
kolay ve etkin olarak yerine getirmesinin sağlanması amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Maddenin
birinci fıkrasında Kanunun amacı belirtilmiştir.
Ülkemizdeki tarımsal ürün
pazarlarındaki düzensizliklerden dolayı, üretici kendi ürününü pazara
taşıyamamakta ve ürününü işleyiciye veya pazara götüren aracıya satmaktadır.
Bunun sonucunda, fiyatlar arz ve talep dengesi yerine aracılar tarafından
belirlenmektedir. Gelişmiş ülkelerde de görüldüğü üzere, tarımsal ürün
pazarları özel öneme sahiptir ve düzenlenmesinde üreticinin kendisi, ürün
bazında örgütlenerek rol oynamıştır. Ülkemizdeki yasal düzenlemeler ise, ürün
ve konu bazında örgütlenmede çeşitli sıkıntıları beraberinde getirmekte ve bu
örgütlenmelerden istenen verim alınamamaktadır. Üretim planlamasının da bugüne
kadar yapılmadığı ülkemizde, arz-talep dengesi korunamamış ve bu da fiyat istikrarsızlığına
neden olmuştur. Kanun ile öngörülen örgütlenme modeli ile tarımsal pazarlara
düzen getirilerek, üreticilerin ekonomik hakları korunmuş olacaktır. Bunun
sonucunda sosyal dayanışma bilinci gelişecek ve üretici, bu konuda en az
aracılar ve işleyiciler kadar söz sahibi olabilecektir. Ancak bu şekilde, ülkemiz
dünya standartlarında üretim yaparak, dünya pazarlarında rekabet edebilme şansı
elde edilebilecektir.
Maddenin ikinci fıkrası
ile Kanunun kapsamı belirtilmiştir.
Madde 2. - Madde ile
Kanunda geçen bazı ifadelerin tanımları yapılmıştır.
Madde 3. - Mevzuatımızda
bazı ürünler için tarım satış kooperatifleri ve birlikleri adı altında çeşitli
örgütler mevcuttur. Buna rağmen pek çok üründe, ürün bazında örgütlenme yoktur.
Konu bazında ise Türkiye Ziraat Odaları Birliği kurulmuştur. Ancak, ürün bazlı
ıslah çalışmaları veya bir üreticilik koluna yönelik yayım faaliyetleri gibi
konularda, hizmete yönelik bir örgütlenme bulunmamaktadır. Günümüze kadar
kurulmuş olan bazı ürün veya konu bazlı örgütlerin de kanuni dayanakları
bulunmamakta veya yetersiz kalmakta, bu örgütler tabi oldukları kanunlarla,
etkin çalışamamakta ve yararları sınırlı kalmaktadır.
Madde ile, ülkemizdeki
üreticilere daha etkin hizmet götürülebilmesi ve üretim bilincinin daha sağlam
bilimsel temellere oturtulması amacıyla, tarımsal üreticilerin ürün, ürün grubu
ve konu bazında örgütlenebilmesi öngörülmüştür.
Madde 4. - Madde ile
birliklerde asgari kurucu sayısı belirlenmemiş, kurucu sayısının, ürün, ürün
grubu ve konu dikkate alınarak, üretim kapasitelerine göre Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği öngörülmüş, birliklerin kuruluş
işlemlerine ilişkin prosedür düzenlenmiştir.
Madde 5. - Madde ile
tarımsal üretici birliklerinin görevleri düzenlenmiştir.
Ayrıca, madde ile yönetim
kurulunun yürütme ile ilgili yetkilerini profesyonel kadrolara devredebilmesine
olanak tanınmış, bununla birlikte, yönetim kurulunun sorumluluğunun ortadan
kalkmayacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 6. - Madde ile;
üreticilerin kendileri ile ilgili birliklere üyelikleri, yönetim kurullarının
inisiyatifine bırakılmayarak gerekli şartları taşıyan her üreticinin üyeliğe
müracaatı kolaylaştırılmıştır. Mevcut örgütlenmelerden farklı olarak, her üye
için aynı miktarda aidat belirlenmesi yerine, Bakanlığın çıkaracağı yönetmelik
ile belirlenecek olan çeşitli kriterlere göre derecelendirilmiş aidat tarifesi
öngörülmüştür.
Madde 7. - Madde ile
üyelikten çıkmak isteyen üreticilerin en az bir yıl önceden yönetim kuruluna
bilgi vermeleri zorunluluğu getirilmiştir. Böylece birliğin faaliyetlerinin
aksamaması için üreticilerin üyelikleri sırasında taahhüt ettikleri
yükümlülüklerini o yıl için yerine getirmeleri amaçlanmıştır.
Üyelikten çıkma,
çıkarılma ve üyeliğin düşmesi ile ilgili sürecin birlik tüzüğü ile
belirleneceği öngörülmektedir. Ancak, birliğin amacına yönelik olarak üyelik
şartlarını yitiren üreticilerin üyeliği, bir karara gerek kalmadan kendiliğinden
düşecektir. Burada amaçlanan, birliğin karar alma organında yer alan ve üyelik
şartlarını yitiren üyelerin karar alma sürecinde yer almamasını sağlamaktır.
Bununla birlikte, aidat yükümlülüklerini yerine getirmeyen üreticilerin üyelikten
çıkarılması söz konusu olmayıp, bunların üyeliğinin kendiliğinden düşmesi hükme
bağlanmıştır.
Madde 8. - Madde ile
birliklerin organlarının genel kurul, yönetim kurulu ve denetleme kurulu olduğu
öngörülmüştür.
Madde 9. - Madde ile,
birlik gelirleri ile ilgili kaynaklar geniş tutulmuştur. Birliklerin elde
ettikleri gelirlerin tamamını üyelerin lehine yapacağı faaliyetlerde
kullanmaları, altyapılarını ve hizmetlerini güçlendirmek için üyelerine
gelirlerinden pay dağıtmamaları öngörülmüştür. Ayrıca madde ile birliklerin üst
örgütlerine gelirlerinden ayıracakları payların birlik tüzüğü ile belirleneceği
belirtilmiştir.
Madde 10. - Madde ile
birliklerin temel giderleri belirlenmiş ve birliklerin kurulma amaçlarına
aykırı olmayacak ve üyelerinin hak ve menfaatlerini en iyi şekilde koruyacak
biçimde gider yapabilmesine imkân tanınmıştır.
Madde 11. - Madde ile
birliklerin bölge ve merkez birlikleri olarak üst örgütler kurabileceği
öngörülmüştür.
Madde 12. - Madde ile
Bakanlığın birliklere ilişkin görev ve yetkileri belirlenmiştir.
Madde 13. - Madde ile,
birlikler ve üst örgütlerinin paraları ile para hükmündeki evrak, senet ve sair
malları aleyhine suç işleyen; bilanço, zabıtname, rapor ve diğer her çeşit
kâğıt ve defterler üzerinde suç mahiyetinde değişiklik yapan veya bunları
kasten yok edenler ile birlik personeli hakkında Devlet memurları hakkındaki
cezalar uygulanacağı hükme bağlanarak, caydırıcılığın sağlanması öngörülmüştür.
Madde 14. - Madde ile;
gönüllülük esasına göre kurulan birliklerin iç denetimlerinin, kendi bünyeleri
içinde genel kurullarınca oluşturulan denetleme kurulunca yapılacağı veya
denetleme kurullarının talebi doğrultusunda bağımsız denetleme kuruluşlarına da
yaptırılabileceği öngörülmüştür. Aynca birliklerin dış denetiminin valiliklerce
gerçekleştirileceği hükme bağlanmıştır.
Madde 15. - Madde ile,
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 2908 sayılı Dernekler Kanunu ile 4721 sayılı
Türk Medeni Kanunu hükümlerine başvurulacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 16. - Madde ile
birliklerin ve üst örgütlerinin kuracakları iktisadi işletmeler dışında ge-lir
ve kurumlar vergisinden muaf olacağı hüküm altına alınmıştır.
Madde 17. - Madde ile
çıkarılması öngörülen yönetmeliklerle ilgili düzenleme yapılmıştır.
Geçici Madde 1. -
Ülkemizde çeşitli kanunlara atıf yapılarak, tam bir yasal dayanağa sahip
olmadan kurulan örgütler vardır. Söz konusu örgütlerin tâbi oldukları
kanunlardan dolayı etkin çalışamamaları nedeniyle sıkıntıya düştükleri görülmektedir.
Madde ile bu tip örgütlerin sadece yönetmelik ve tüzük değişiklikleriyle bu
Kanuna tabi olarak, etkin bir şekilde hizmet edebilmelerine olanak
sağlanmaktadır.
Madde 18. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 19. - Yürütme
maddesidir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük MilletMeclisi |
|
|
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu |
25.6.2004 |
|
Esas No. : 1/803 |
|
|
Karar No. : 22 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan
ve Başbakanlık tarafından 3.5.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 6.5.2004 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza, tali komisyon olarak da Adalet ve Plan ve Bütçe komisyonlarına
havale edilen "Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu Tasarısı",
Komisyonumuzun 3.6.2004 ve 24.6.2004 tarihli toplantılarında, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilâtı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği ve sivil toplum
kuruluşlarının temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Ülkemizde tarımsal işletmelerin küçük ve
dağınık olduğu, söz konusu işletmelerin girdi, finansman, teknoloji, bilgi ve
pazarlara erişimlerinin yeterli olmadığı, pazarlama kanallarında aracı
kademelerin çok sayıda olduğu, üreticilerin iç ve dış piyasalara yönelik ürün
taleplerini ve fiyatları yeterince takip edememeleri gibi nedenlerle arzın bazı
ürünlerde yüksek, bazı ürünlerde ise düşük seviyelerde gerçekleştiği, bunun
sonucunda arz ve talep dengesinin kurulamadığı, fiyatlarda ve üretici
gelirlerinde istikrarın sağlanamadığı ve bu nedenlerle olumsuz durumlarla
karşılaşıldığı,
- Üreticilere kredi ve girdi temini ile
muhtelif hizmetler götürmek ve üretilen ürünleri pazarlayabilmek amacıyla tarım
kredi kooperatifleri, tarım satış kooperatifleri ve birlikleri, tarımsal amaçlı
diğer kooperatifler, sulama birlikleri, hayvan yetiştirici birlikleri, makine
kullanım birlikleri, zirai mücadele birlikleri, köye hizmet götürme birlikleri,
süt birlikleri gibi değişik kanunlarla kurulmuş, değişik bakanlık ve kuruluşlar
tarafından yönlendirilen örgütlerin, hizmetlerin hedef kitleye ulaştırılmasında
dağınıklığa, yetki karmaşasına ve kaynak israfına yol açmakta olduğu,
- Gelişmiş ülke modellerinin birçoğunda
olduğu gibi örgütlenmenin ziraat odaları, kooperatifler ve üretici birlikleri
şeklinde teşekkül etmesi gerektiği, bu üç örgütün birbirine alternatif veya
rakip olarak değil, aksine birbirini tamamlayıcı nitelikte olduğu, üretici
birliklerinin daha çok dernek statüsüne yakın bir yapı içerisinde ürün, ürün
grubu ve konu bazında, kamudan bağımsız, üreticilerin kendi inisiyatifinde
kurduğu bir organizasyon biçimi olarak ülke tarımı ve üreticiler için önemli
işlevler üstleneceğinin beklendiği,
- VIII inci Beş Yıllık Kalkınma Planı ve
yıllık programlarda da, kamudan bağımsız bir yapıda üreticilere, üretimden
pazarlamaya kadar olan safhalarda hizmet vermek üzere, kâr amacı gütmeyen
organizasyonlar oluşturmaya yönelik bir üretici birlikleri kanunu çıkarılacağı,
örgütlü çiftçi kesiminin desteklenmesi ve bu yönde teşvik önlemlerinin
uygulamaya geçirilmesinin sağlanacağı, söz konusu örgütlerde denetimin
özerkleştirilmesi yönünde düzenlemeler yapılacağının yer aldığı,
Görülmektedir.
Komisyonumuzun 3.6.2004 tarihli
toplantısında, Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde Tarım ve Köyişleri Bakanı
Sayın Sami Güçlü de verdiği tamamlayıcı bilgilerde;
- Ülkemizde çiftçilerin kooperatif
şeklinde teşkilâtlanmasını sağlayan hukuki alt yapının mevcut olduğu, ancak,
Avrupa Birliği ortak piyasa rejiminde görev alan örgütler modelinde üretici
birliklerinin kurulabilmesi için yasal çerçevenin henüz oluşturulamadığını,
- Tasarı ile üretimden pazarlamaya kadar
uzanan aşamalarda çiftçi kesiminin ürün, ürün grubu ve konu bazında bir araya
gelerek, kooperatiflerden daha esnek bir yapıda, bağımsız ve demokratik
kurumlarını oluşturmasının hedeflendiğini,
- Üretici birliklerinin; çiftçilerin
eğitilmesi, araştırma-geliştirme faaliyetlerinin yapılması, ihracata yönelik
çeşitlerin geliştirilmesi, piyasa araştırmalarının yapılması ve promosyon gibi
faaliyetlerde bulunan bağımsız üretici örgütleri olduğunu,
- Diğer taraftan, Avrupa Birliği
müktesebatına uyum sürecinde, tarım konusunda yürürlüğe konulması öngörülen
kanunların en önemlilerinden birinin de üretici birlikleri kanunu olduğunu,
- Avrupa Birliği ülkelerinde, özellikle
meyve ve sebze ile ilgili olarak kurulmuş bulunan üretici birliklerinin;
üretim, hasat, depolama, paketleme ve ürünlerini pazarlama konularında birlikte
hareket eden üreticilerin oluşturduğu, gönüllülük esasına dayalı olarak
kurulmuş ve ilgili üye devlet tarafından tanınmış olan tüzel kişiler olduğunu,
- Bu birliklerin üretimin talebe göre
ayarlanması ve planlanmasını sağlamak, üyeleri tarafından üretilen ürünlerin
pazarda yer almasını gerçekleştirmek, üretim maliyetlerini azaltmak ve üretici
fiyatlarında istikrarı sağlamak konularında verimli ve etkin rol
üstlendiklerini; özellikle su, toprak ve peyzaj kalitesini koruyacak ve
biyoçeşitliliği muhafaza edecek üretim uygulamaları, üretim teknikleri ile
çevre dostu atık uygulamalarının yaygınlaştırılmasında yararlı çalışmalarda
bulunduklarını,
- Amerika Birleşik Devletlerinde ise 1937
yılında yürürlüğe konulan pazarlama kanunu çerçevesinde üreticilerin, pazara sunulan
ürün kalitesini korumak, paket ve ambalajlardaki standartları belirlemek,
ürünün pazara akışını regüle etmek, depolanabilen ürünlerde rezerv stoklar
oluşturmak, üretim ve pazarlamayla ilgili araştırmaları yapmak ve ürün
promosyonlarında bulunmak amacıyla üreticilerin birlikte hareket etmelerini
sağlayacak yasal düzenlemenin yapılmış bulunduğunu,
- Tasarının Türk tarımı için önemli bir
adım olduğu, tarımın örgütlenme sorununun ihmal edilmesi nedeniyle
çiftçilerimizin teknolojik yenilikleri takip etmesi, ürün planlaması yapması ve
piyasaya tüketicinin istediği norm ve kalitede ürün arz etmesinin yeterince
sağlanamadığını,
- Tarımdaki yapısal sorunun aşılmasında
güçlü ve etkili üretici örgütlerine ihtiyaç olduğu ve Tasarının bu ihtiyacın
karşılanmasında önemli katkılar sağlayacağını,
İfade etmişlerdir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri
takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca benimsenerek, konunun daha ayrıntılı
bir şekilde incelenerek değerlendirilmesi amacıyla bir alt komisyon kurulmasına
karar verilmiştir.
Komisyonumuzun 24.6.2004 tarihli
toplantısında, Alt Komisyon tarafından hazırlanan metin esas alınmak suretiyle
maddeler üzerinde görüşmeler yapılmıştır.
Alt Komisyon metninin;
- 4 üncü maddesi; altıncı fıkrasının son
cümlesine, Bakanlıkça birliğin tescilinin yapılmaması durumunda, izlenecek
hukuki prosedürü açıklığa kavuşturmak amacıyla ibare eklenmesine ilişkin
verilen önergenin kabul edilmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi; birliklerin görevleri
arasına; Türkiye'nin kabul ettiği uluslararası ürün veya ürüne özgü ortak
piyasa düzenlemelerinin gerektirdiği görevleri yürütmeyi ve sözleşmeli üretim
kapsamında üyeleri adına örnek tip sözleşmeler düzenlemeyi ve bununla ilgili
faaliyetleri koordine etmeyi ilave eden, yeni (m) ve (n) bentlerinin
eklenmesine dair verilen önergelerin kabul edilmesi suretiyle,
- 8 inci maddesi; birliğin görev ve
yetkileri ile yönetim kurulunun görevlerini uyumlu hale getirmek amacıyla
verilen ve yeni (k) bendinin eklenmesine dair önerge ile madde başlığının
"yönetim kurulu; görev, yetki ve sorumlulukları" şeklinde
değiştirilmesi ve yönetim kurulu üyelerinin icraatlarından on yıl süreyle
sorumlu olacaklarına dair diğer bir önergenin kabul edilmesi suretiyle,
- 10 uncu maddesi; maddenin son fıkrası
olmak üzere ve üyelikten çıkarılmayı gerektiren hallerin birlik tüzüğünde
belirleneceğine dair önergenin kabul edilmesi ve kabul edilen önerge
doğrultusunda madde başlığının da “Üyelik şartları, aidat ve üyelikten
çıkarılma” şeklinde redaksiyona tâbi tutulmak suretiyle,
- 11 inci maddesi; (b) bendinin
değiştirilmesine dair önergenin kabul edilmesi suretiyle,
- Merkez birliklerin gelir ve giderlerini
düzenleyen ve 14 üncü maddeden sonra gelmek üzere yeni bir maddenin eklenmesine
dair verilen önergenin kabul edilmesi suretiyle yeni 15 inci madde,
- 15 inci maddesi; madde 16 olarak,
- 16 ncı maddesi; madde 17 olarak,
- 17 nci maddesi; madde 18 olarak,
- 18 inci maddesi; madde 19 olarak,
- 19 uncu maddesi; madde 20 olarak,
- Mevcut tarımsal örgütlerin uyumuna
ilişkin ve 20 nci maddeden sonra gelmek üzere yeni bir maddenin eklenmesine
dair verilen önergenin kabul edilmesi suretiyle yeni 21 inci madde,
- Geçici madde 1 ise ilgili düzenlemenin
yeni madde 21'de yer alması ve aynı önerge ile metinden çıkarılması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 21 ve 22
nci maddeler; madde 23 ve madde 24 olarak,
- Diğer maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Maddelerin görüşmelerini müteakip,
Tasarının tamamının oylanmasından önce getirilen tekriri müzakere önerisi ile 4
üncü ve 7 nci maddeler üzerine yeniden görüşme açılmış ve 4 üncü maddenin
birinci fıkrası, birliklerin onbeş yerine onaltı tarım üreticisinin bir araya
gelmesiyle kurulmasına ilişkin önerge ile üyelikten çıkarılmaların genel kurul
onayı ile yapılabileceğine dair önergenin kabul edilmesi suretiyle anılan
maddeler yeni düzenlemeler ışığında kabul edilmiştir.
Komisyon Başkanlığımıza verilen redaksiyon
yetkisi ile metnin bütünü gözden geçirilmiş, "ve/ veya" ibareleri
"veya" olarak değiştirilmiştir. "ve/veya" ibaresi; hem
ürün, hem ürün grubu, hem de her ikisinde birden üretici birliklerinin kurulabilmesine
imkân vermektedir. Oysa Komisyonumuzda, üretici birliklerinin yalnızca ürün
veya ürün grubu bazında kurulabileceği kesin bir şekilde hükme bağlanmıştır.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
İlyas Arslan |
Vahit Kirişci |
Erdoğan Özegen |
|
Yozgat |
Adana |
Niğde |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Fikret Badazlı |
Osman Özcan |
Ahmet Ertürk |
|
Antalya |
Antalya |
Aydın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Ali Suçin |
Ramazan Kerim Özkan |
Mehmet Mehdi Eker |
|
Batman |
Burdur |
Diyarbakır |
|
(Son toplantıya katılmadı.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Ayağ |
Selami Yiğit |
Yavuz Altınorak |
|
Edirne |
Kars |
Kırklareli |
|
(Son toplantıya katılmadı.) |
|
(İmzada bulunamadı.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Özkan Öksüz |
Mehmet Çerçi |
Ömer İnan |
|
Konya |
Manisa |
Mersin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cemal Uysal |
Necati Uzdil |
Zülfikar İzol |
|
Ordu |
Osmaniye |
Şanlıurfa |
|
|
(Son toplantıya katılmadı.) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Kambur |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
Tekirdağ |
Van |
|
|
|
(Son toplantıya katılmadı.) |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TARIMSAL
ÜRETİCİ BİRLİKLERİ KANUNU TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; tarımsal
üretimin kalite ve miktar açısından talebe göre düzenlenmesini, üreticilerin
ekonomik ve sosyal haklarının korunmasını, üretici fiyatlarında istikrarın
sağlanmasını, üretim maliyetinin azaltılmasını ve üyelerin ürettikleri
ürünlerin ulusal ve uluslararası düzeyde pazarlama gücünün yükseltilmesi
amacıyla ürün grubu veya konu bazında tarımsal amaçlı üretici birliklerinin
kurulmasını sağlamaktır.
Bu Kanun; tarımsal üretici birliklerinin
kurulması, işleyişi, görevleri, yönetimi, denetimi ve desteklenmesine ilişkin
hükümleri kapsar.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını,
b) Tarımsal üretici: Her türlü bitkisel ve
hayvansal ürünler ile su ürünleri üretimini yapan gerçek ve tüzel kişileri,
c) Birlik: Tarımla ilgili ürün, ürün grubu
veya konu bazında faaliyette bulunan tarımsal üreticilerin gönüllülük esasına
dayalı olarak kurdukları, özel hukuk hükümlerine tâbi, tüzel kişiliği haiz
tarımsal üretici birliklerini,
İfade eder.
Ürün, ürün
grubu ve konu
MADDE 3. - Tarımsal üretici birlikleri her
türlü bitkisel ve hayvansal ürünler ile su ürünleri konularında kurulabilir.
Tarımsal üreticilerin oluşturacakları birliklerin, hangi ürün, ürün grubu veya
konu bazında kurulacağı Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
Tarımsal
üretici birliklerinin kuruluşu ve tescili
MADDE 4. - Birlikler; ürün, ürün grubu ve
konu dikkate alınarak, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle üretim
kapasitelerine göre belirlenecek sayıda tarımsal üretici tarafından kurulur.
Birlik tüzüğünün; gerçek kişilerde bizzat
kendileri tarafından, tüzel kişilerde ise yetkili temsilcileri tarafından
imzalanmış olması şarttır. Birliğin kuruluş bildirisi ve ekleri ile tüzüğü
Bakanlıkça otuz gün içinde incelenir.
Kuruluş bildirisinde, birlik tüzüğünde ve
kurucuların hukuki durumlarında mevzuata aykırılık veya noksanlık tespit
edildiği takdirde, bunların giderilmesi geçici yönetim kurulundan yazı ile
istenir. Bu yazının tebliğinden itibaren otuz gün içinde belirtilen
noksanlıklar tamamlanmaz veya mevzuata aykırılık giderilmez ise Bakanlığın
ihbarı üzerine Cumhuriyet savcılığı birliğin feshi için yetkili mahkemeye
başvurur. Cumhuriyet savcılığı birliğin faaliyetlerinin durdurulmasını da
isteyebilir.
Görevleri
MADDE 5. - Birlikler; bu Kanunun amacı
doğrultusunda üyelerine teknik destek sağlar, eğitim ve yayım hizmeti verir,
pazar bilgisi toplar ve aktarır, girdi teminine yardımcı olur, üyelerinin
üretimleri hakkında toplanan bilgiler ve pazar koşulları çerçevesinde üretim
planlamasını yapar, üretilen ürünlerle ilgili ulusal ve uluslararası pazarlarda
üyelerinin pazarlık gücünü artırıcı faaliyetlerde bulunur.
Birlikler, görevlerini yerine getirmek
amacıyla istatistiki veri toplar, araştırma, ıslah çalışmaları ve ürün
standartlarının denetimini yapar veya yaptırır.
Yönetim kurulu, genel kuruldan aldığı
yürütme ile ilgili yetkilerini, sınırlarını açıkça belirtmek kaydıyla birliğin
istihdam ettiği personele devredebilir. Yetki devri yönetim kurulunun
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Birlikler faaliyetleri ile ilgili taşınır
ve taşınmaz mal edinebilir.
Üyelik
şartları
MADDE 6. - Tarımsal üreticiler, kendi
faaliyet alanları ile ilgili birliğe üye olabilir. Üyelik için gerekli şartlar
birlik tüzüğünde belirlenir.Üyelik için yapılacak yazılı müracaatta birlik
tüzüğü ile üyelere verilen görevlerin yerine getirileceği taahhüt edilir.
Tüzel kişilerin birliklere üyelik
başvurusu için, kendi yetkili kurullarınca yetkilendirilmeleri gerekir.
Yönetim kurulu, üyelik şartlarını
taşıyanların üyelik müracaatlarını kabul eder. Müracaat tarihinden itibaren bir
ay içerisinde yönetim kurulunun karar vermemesi durumunda üyelik kabul edilmiş
sayılır. Üyelik, giriş aidatının ödenmesi ile kazanılır.
Gerçek ve tüzel kişi birlik üyeleri,
birliğe kabul sırasında giriş aidatı ve her yıl için yıllık aidat ödemekle
yükümlüdür. Giriş aidatı ile yıllık aidat, onaltı yaşından büyükler için
uygulanan aylık asgari ücretin brüt tutarının yüzde onundan az, yarısından
fazla olamaz. Giriş aidatının alındığı yıl için ayrıca yıllık aidat alınmaz.
Giriş aidatı ve yıllık aidat miktarları, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikte
belirlenecek dereceler üzerinden ve tarifelere göre yönetim kurulunca
belirlenir. Süresinde ödenmeyen aidatlar birlikçe kanuni faizi ile tahsil
edilir.
Üyelikten
çıkma, çıkarılma ve üyeliğin düşmesi
MADDE 7. - Birlik üyeleri, yönetim
kuruluna en az bir yıl önceden bilgi vermek suretiyle üyelikten kendi istekleri
ile ayrılabilir. Üyelikten çıkmak isteyen üreticilerin bunu hangi durumlarda
gerçekleştirebileceği birlik tüzüğünde yer alır.
Üyelikten çıkarılmaya, yönetim kurulunun
teklifi üzerine genel kurulca karar verilir. Üyelikten çıkarılmayı gerektiren
sebepler birlik tüzüğünde yer alır.
Birlik tüzüğünde öngörülen sürede yıllık
aidat yükümlülüğünü yerine getirmeyen veya üyelik şartlarını yitirenlerin
üyeliği kendiliğinden düşer. Üyeliğin düşmesi birlik tüzüğü veya diğer
sebeplerle doğmuş yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.
Birliğin
organları
MADDE 8. - Birliğin organları; genel
kurul, yönetim kurulu ve denetleme kuruludur.
Birliğin
gelirleri
MADDE 9. - Birliğin gelirleri;
a) Üyelik aidatları,
b) Üyelerin ürün, girdi, mal ve hizmet
satışlarından alınacak danışmanlık veya hizmet ücretleri ve bunlarla ilgili
olarak genel kurul tarafından belirlenecek oranlardaki kesinti ve komisyonlar,
c) Yurt içinden sağlanan bağış, yardım ve
krediler,
d) Yurt dışından sağlanan bağış ve
yardımlar ile Bakanlık kanalı ile temin edilen krediler,
e) Taşınır ve taşınmaz mallardan elde
edilen gelirler,
f) Yatırım, ortaklık ve işletme gelirleri,
g) Reklam, tanıtım ve yayın gelirleri,
h) Eğitim ve yayım gelirleri,
ile görevlerini yürütmeleri esnasında
sağlayacağı diğer gelirlerden oluşur.
Birlikler, üyelerine gelirlerinden pay
dağıtamazlar. Birliğin gelirlerinden, tarımsal üretici birlikleri üst
örgütlerine ayrılacak paylar birlik tüzüğünde belirlenir.
Birliğin
giderleri
MADDE 10. - Birliğin giderleri;
a) Kira giderleri,
b) Elektrik, su ve ısınma giderleri,
c) Demirbaş malzeme alımı ile ilgili
giderler,
d) Kırtasiye giderleri,
e) Personel istihdamı giderleri,
ile kurulma amaçlarına aykırı olmayacak ve
üyelerinin hak ve menfaatlerini koruyacak biçimde yapılacak diğer giderlerden
oluşur.
Üst
örgütler
MADDE 11. - Birlikler, ürün ve ürün grubu
bazında, bölge ve merkez birlikleri şeklinde üst örgütler oluşturabilirler.
Bu Kanunda birlik için düzenlenen
hükümler, üst örgütler hakkında kıyasen uygulanır.
Üst örgütler; üyelerinin faaliyetlerini
destekleyici hizmetlerde bulunur.
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 12. - Bakanlığın birliklerle ilgili
görev ve yetkileri şunlardır;
a) Birlikleri uluslararası anlaşmalar,
kalkınma plan ve programları çerçevesinde yönlendirmek,
b) Kuruluş ve faaliyetleri ile ilgili
olarak Bakanlıkça yurt içi ve/veya yurt dışından sağlanan kredi, mali ve teknik
yardımları, katkı, bağış, teşvik ve destekleri yönetmelik dahilinde
kullandırmak, izlemek ve denetlemek,
c) Birlikler tarafından hazırlanan
tüzükleri onaylamak.
Cezai
takibat
MADDE 13. - Birlikler ve üst örgütlerinin
paraları ile para hükmündeki evrak, senet ve sair malları aleyhine suç işleyen
ve bilanço, zabıtname, rapor ve diğer her çeşit kağıt ve defterler üzerinde suç
mahiyetinde değişiklik yapan veya bunları kasten yok eden organlara dahil
üyeler ile personel hakkında Devlet memurları hakkındaki cezalar uygulanır.
Denetim
MADDE 14. - Birliklerin mali iç
denetimleri, genel kurul toplantısı öncesi denetleme kurulu ve/veya bağımsız
denetim kuruluşlarına yaptırılır ve denetimin sonuçları genel kurul öncesi
üyelere dağıtılır.
Birliklerin kuruluş amaçları doğrultusunda
faaliyet gösterip göstermedikleri valiliklerce denetlenir ve amaçları dışında
faaliyet gösteren birlikler, hakkında gereği yapılmak üzere Cumhuriyet
savcılıklarına bildirilir. Genel kurul toplantılarını izlemek üzere valilik
tarafından bir temsilci bulundurulur.
Birliklerin dış denetimine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlık tarafından düzenlenir.
Uygulanacak
diğer hükümler
MADDE 15. - Bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde 2908 sayılı Dernekler Kanunu ile 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun
ilgili hükümleri uygulanır.
Muafiyet
MADDE 16. - İktisadi işletmeleri dışında,
birlikler ve üst örgütleri gelir ve kurumlar vergisinden muaftır.
Yönetmelikler
MADDE 17. - Bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulur.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte kurulu bulunan tarımsal örgütlerden bu Kanun kapsamında
faaliyet göstermek isteyenler genel kurulları tarafından ana sözleşme veya
tüzüklerinin intibak işlemlerini yapmak kaydıyla bu Kanuna tâbi olarak
faaliyette bulunabilirler.
Birinci fıkrada belirtilen örgütlerin
birlik statüsüne geçişlerinde uygulanacak usul ve esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
Yürürlük
MADDE 18. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
|
|
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TARIMSAL
ÜRETİCİ BİRLİKLERİ KANUNU TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; üretimi
talebe göre planlamak, ürün kalitesini iyileştirmek, kendi mülkiyetine almamak
kaydıyla pazara geçerli norm ve standartlara uygun ürün sevk etmek ve ürünlerin
ulusal ve uluslararası ölçekte pazarlama gücünü artırıcı tedbirler almak üzere
tarım üreticilerinin, ürün veya ürün grubu bazında bir araya gelerek, tüzel
kişiliği haiz tarımsal üretici birlikleri kurmalarını sağlamaktır.
Bu Kanun; tarımsal üretici birliklerinin
kuruluşu, işleyişi, yönetimi, görevleri ve denetimine ilişkin hükümleri kapsar.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını,
b) Tarım üreticisi: Her türlü bitkisel ve
hayvansal ürünler ile avcılık ve yetiştiricilik yoluyla su ürünleri üretimini yaparak, bunları
pazara sunan gerçek ve tüzel kişileri,
c) Birlik: Tarım üreticilerinin, ürün veya
ürün grubu bazında ve gönüllülük esasına dayalı olarak kurdukları, tüzel
kişiliği haiz tarımsal üretici birliklerini,
d) Birlik tüzüğü: Üreticiler tarafından
kurulan birliklerin ve üst örgütlerinin kuruluş, çalışma usul ve esaslarını
içeren hukuki düzenlemeyi,
İfade eder.
Ürün veya
ürün grubu
MADDE 3. - Tarımsal üretici birlikleri,
her türlü bitkisel, hayvansal ürünler ile su ürünleri konusunda kurulabilir.
Hangi ürün veya ürün grubu için birlik kurulacağı, tarım sektöründeki
ihtiyaçlar ve öncelikler ışığında,
Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Tarımsal
üretici birliklerinin kuruluşu ve tescili
MADDE 4. - Birlikler; ürün veya ürün grubu
bazında faaliyet gösteren ve tüzüklerinde belirlenen miktardaki tarımsal
üretimi bu kuruluşlar aracılığıyla pazarlamayı taahhüt eden, en az onaltı tarım
üreticisinin bir araya gelmesiyle, asgari ilçe düzeyinde kurulur. Birliğin
toplam üretim kapasitesinin ürün bazında, Bakanlık tarafından yönetmelikle
belirlenecek asgari düzeyin altında olmaması gerekir.
Aynı ürün veya ürün grubu için ilçe
düzeyinde en fazla bir birlik kurulabilir. Birlikler, tarım üreticilerinin
geniş katılımını sağlayacak tedbirler alır.
Birlik, üyelerin imzaladıkları tüzük ile
Bakanlığa müracaatları sonucunda tüzel kişilik kazanır.
Birlik tüzüğünün; gerçek kişiler
tarafından bizzat, tüzel kişiler tarafından yetkili temsilcilerince imzalanmış
olması şarttır. Birlik tüzüğü ve
ekleri, Bakanlıkça otuz gün içinde incelenir.
Birlik tüzüğünü imzalayarak kurucu üye
sıfatını kazanan üreticiler, kendi aralarından beş kişilik geçici yönetim
kurulunu seçerler. Geçici yönetim kurulu, ilk genel kurula kadar birliği temsil
eder.
Birlik tüzüğünde mevzuata aykırılık veya
noksanlık tespit edildiği takdirde, bunların giderilmesi, geçici yönetim
kurulundan yazı ile istenir. Bu yazının tebliğinden itibaren otuz gün içinde
belirtilen noksanlıklar tamamlanmaz veya mevzuata aykırılık giderilmez ise
Bakanlıkça birliğin tescili yapılmayarak, kurucu üyelere bildirilir ve genel
hükümlere göre işlem yapılır.
Birliğin
görevleri
MADDE 5. - Birlikler, bu Kanunun amacına
uygun olarak aşağıdaki görevleri yapar:
a) Üyelerinin ürettikleri ürünlerle ilgili
piyasa araştırmaları yapmak ve yaptırmak.
b) Üyelerinin ürünlerine pazar bulmak,
ürünlerin pazara arzını düzenlemek.
c) Üyelerine üretim teknikleri, hasat,
depolama, paketleme konularında teknik destek sağlamak.
d) Üyelerine girdi temininde yönlendirici
yardımlarda bulunmak.
e) İç pazara ve ihracata uygun çeşitlerin
üretilmesini sağlamak.
f) Eğitim ve yayım hizmeti vermek,
danışman hizmeti sağlamak.
g) Ürün kalitesini iyileştirici tedbirler
almak ve ürün standartlarını uygulamak.
h) Çiftlik düzeyinde yapılan tarımsal
uygulamaları izlemek, kayıtlarını tutmak ve belge düzenlemek.
ı) Paket ve ambalajlarla ilgili
standartların uygulanmasını sağlamak.
i) Çevreyle uyumlu üretim tekniklerini
yaygınlaştırmak.
j) Üyeleri adına ürün depolanmasına,
gerektiğinde bu amaçla depo kiralanmasına yardımcı olmak.
k) Ürünlerin tanıtımıyla ilgili
faaliyetlerde bulunmak.
l) Devletin piyasa düzenlemeleri konusunda
vereceği görevleri yürütmek.
m) Türkiye Cumhuriyetinin kabul ettiği
uluslararası ürün veya ürüne özgü ortak piyasa düzenlemelerinin gerektirdiği
görevleri yürütmek.
n) Sözleşmeli üretim kapsamında, üyeleri
adına örnek tip sözleşmeler düzenlemek ve bununla ilgili faaliyetleri koordine
etmek.
Birliğin
organları
MADDE 6. - Birliğin organları; genel
kurul, yönetim kurulu ve denetim kuruludur.
Genel
kurul, görev ve yetkileri
MADDE 7. - Genel kurul, birlik üyelerinden
oluşur.
Genel Kurulun görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Birlik yönetim ve denetim kurulu
üyelerini seçmek.
b) Çalışma raporlarını incelemek.
c) Yönetim kurulu ile denetim kurulu
raporlarının ibra edilip edilmemesine karar vermek.
d) Kesin hesapları kabul veya reddetmek.
e) Yönetim kurulunun teklif edeceği bütçe
ve çalışma programını görüşerek onaylamak.
f) Personel işlemleri, taşınır ve taşınmaz
mal alım veya satımı ile üyelik aidatlarının belirlenmesi hususunda yönetim
kuruluna yetki vermek.
g) Birlik aracılığı ile pazarlanan
ürünlerin satış bedelinin binde ikisini aşmamak üzere kesilecek hizmet payını
tespit etmek.
h) Merkez birliğine temsilci seçmek.
ı) Üyelikten çıkarılmayı onaylamak.
i) Diğer karar ve tedbirleri almak.
Genel kurul, üye tamsayısının salt
çoğunluğu ile toplanır. İlk toplantıda gerekli çoğunluk sağlanamazsa, ikinci
toplantı çoğunluk şartı aranmadan yapılır. Genel kurul, denetim kurulunun veya
yönetim kurulunun kararı yahut genel kurul üyelerinin üçte birinin yazılı
talebiyle olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
Yönetim
kurulu; görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8. - Yönetim kurulu, genel kurulun
dört yıl için kendi üyeleri arasından seçtiği en az beş, en çok yedi üyeden
oluşur. Ayrıca aynı sayıda yedek üye seçilir.
Üst üste iki dönem yönetim kurulu başkanlığı
görevinde bulunanlar, aradan bir seçim dönemi geçmedikçe aynı göreve
seçilemezler.
Yönetim kurulunun görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Üye kabul etmek.
b) Genel kurul gündemini tespit etmek,
faaliyet programlarını hazırlamak ve genel kurulu toplantıya çağırmak.
c) Birlik muhasebe kayıtlarını bilanço
esasına göre tutmak ve tahmini bütçe, kesin hesap ve aktarma tekliflerini,
aylık mizan ve bunlara ait raporları sunmak.
d) Birlik personelinin atamasını yapmak ve
görevine son vermek.
e) Birliğe hizmet satın almak.
f) Genel kurulun verdiği yetki
çerçevesinde birliğin taşınır ve taşınmaz mal alımı ve satımını yapmak,
birliğin mallarını yönetmek ve korumak.
g) Birliğin faaliyet alanı içerisindeki
ürün veya ürün grubu ile ilgili piyasa fiyatlarını takip etmek, pazar
araştırması yapmak ve yaptırmak.
h) Ürün veya ürün grubunun kalitesini
yükseltmek için gerekli kişi, kurum veya kuruluşlarla işbirliği yapmak.
ı) Birlik üyelerini bilgilendirici
toplantılar yapmak ve eğitim faaliyetlerinde bulunmak.
i) Birliği yurt içinde ve yurt dışında
temsil etmek.
j) Gerektiğinde genel kurulu olağanüstü
toplantıya çağırmak.
k) Sözleşmeli üretim kapsamında, üyeleri
adına örnek tip sözleşmeler düzenlemek ve bununla ilgili faaliyetleri koordine
etmek.
l) Genel kurul tarafından verilen diğer
görevleri yerine getirmek.
Yönetim kurulu üyeleri, birlik
faaliyetlerine ilişkin icraatlarından on yıl süre ile sorumludurlar.
Denetim
kurulu, görev ve yetkileri
MADDE 9. - Denetim kurulu, genel kurulun
kendi üyeleri arasından seçtiği üç üyeden oluşur. Ayrıca aynı sayıda yedek üye
seçilir.
Denetim kurulunun görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Birlik bilanço ve defterlerini
incelemek.
b) Yönetim kurulunun faaliyetleri ile
ilgili yapılan denetim raporunu genel kurulun onayına sunmak.
c) Gerektiğinde genel kurulu olağanüstü
toplantıya çağırmak.
Üyelik
şartları, aidat ve üyelikten çıkarılma
MADDE 10. - Birliğe üye olmak isteyen
tarım üreticilerinde aşağıdaki genel şartlar aranır:
a) Üye olacağı birliğin iştigal ettiği
ürün veya ürün grubu ile ilgili pazara yönelik üretimde bulunmak.
b) Çiftçi belgesi sahibi olmak.
c) Gerçek kişiler bakımından, onsekiz
yaşını doldurmuş olmak.
Üyelik için gerekli özel şartlar birlik
tüzüğünde belirlenir.
Tüzel kişilerin birliklere üyelik
başvurusu için kendi yetkili organlarınca yetkilendirilmesi gerekir.
Yönetim kurulu, müracaat tarihinden
itibaren bir ay içerisinde üyelik şartlarını taşıyanların üyeliklerini kabul
eder. Üyelik, giriş aidatının ödenmesi ile kazanılır.
Birlik üyeleri, giriş aidatı ve her yıl
için yıllık aidat ödemekle yükümlüdür. Giriş aidatı ile yıllık aidat, onaltı
yaşından büyükler için uygulanan aylık asgari ücretin brüt tutarının yüzde
onundan az, yarısından fazla olamaz. Giriş aidatının alındığı yıl için ayrıca
yıllık aidat alınmaz. Giriş aidatı ve yıllık aidat miktarları, belirlenecek
dereceler üzerinden ve tarifelere göre yönetim kurulunun teklifi ile genel
kurul tarafından belirlenir.
Üyelikten çıkarılmayı gerektiren haller,
birlik tüzüğünde belirlenir.
Birliğin
gelirleri
MADDE 11.- Birliğin gelirleri şunlardır:
a) Üyelik aidatları.
b) Üyelere sağlanan danışmanlık hizmetleri
karşılığında alınan ücretler.
c) Yurt içi ve yurt dışından sağlanan
bağış, fon ve yardımlar.
d) Taşınır ve taşınmaz mallardan elde
edilen gelirler.
e)
Reklam, tanıtım ve yayın gelirleri.
f)
Birlik aracılığı ile pazarlanan ürünlerin satış bedeli üzerinden
kesilecek hizmet payı.
g)
Diğer gelirler.
Birlikler, üyelerine gelirlerinden pay
dağıtamazlar.
Birliğin
giderleri
MADDE 12. - Birliğin giderleri, kuruluş
amaçlarına uygun olarak yürütülen faaliyetler ile üyelerinin hak ve
menfaatlerini koruyacak biçimde yapılacak giderleri kapsar.
Merkez
birlikleri
MADDE 13. - Birlikler ürün veya ürün grubu
bazında ulusal düzeyde merkez birliği şeklinde örgütlenebilir.
Merkez birliği, aynı ürün veya ürün
grubunda faaliyet gösteren en az yedi tarımsal üretici birliğinden oluşur. Aynı
ürün veya ürün gurubu için birden fazla merkez birliği kurulamaz.
Merkez birliklerinin kuruluşu, tarımsal
üretici birliklerinin kuruluşundaki esaslara tabidir.
Merkez birliğinin genel kurulu, üye
birliklerinin genel kurullarınca seçilecek birer temsilciden oluşur.
Merkez birliklerinin yönetim ve denetim
kurullarının üye sayısı, görevleri ve sorumlulukları tüzüklerinde belirlenir.
Merkez
birliklerinin görev ve yetkileri
MADDE 14. - Merkez birliklerinin görev ve
yetkileri şunlardır :
a) Faaliyet gösterdikleri ürün veya ürün
grubuyla ilgili olarak ulusal düzeydeki üretim planlarına ve ürünlerinin
pazarlanmasına ilişkin kurallara uyulmasında üyelerine yardımcı olmak ve
üyerini yönlendirmek.
b) Üyelerinin faaliyetlerini desteklemek,
izlemek ve değerlendirmek.
c)
Üyelerini, yurt içinde ve yurt dışında temsil etmek.
d) Türkiye Ziraat Odaları Birliğinin ürün
bazında yapacağı çalışmalara katılmak ve danışma kuruluna temsilci göndermek.
Merkez
birliklerinin gelir ve giderleri
MADDE 15. - Merkez birlikleri, genel kurul
tarafından belirlenen oranlarda, birliklerin üyelik aidatı gelirlerinden pay
alır. Bu miktar, birliklerin üyelik aidatı gelirlerinin yüzde onundan fazla
olamaz.
Merkez birliklerinin giderleri, kuruluş
amaçlarına uygun olarak yürütülen faaliyetler ile üyelerinin hak ve
menfaatlerini koruyacak biçimde yapılacak giderleri kapsar.
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 16. - Bakanlığın birliklerle ilgili
görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Birliklerin ve merkez birliklerin kuruluşu ile ilgili işlemleri yapmak.
b)
Birlikleri ve merkez birliklerini uluslararası anlaşmalar, ulusal plan
ve programlar çerçevesinde bilgilendirmek ve yönlendirmek.
c) Birliklerin ve merkez birliklerinin
çalışmalarını teknik yönden desteklemek ve merkez birliklerini teknik yönden
denetlemek.
Ceza
hükümleri
MADDE 17. - Birlikler ve üst örgütlerinin
paraları ile para hükmündeki evrak, senet ve sair malları aleyhine suç işleyen
ve bilanço, rapor ve diğer her çeşit kağıt ve defterler üzerinde suç
mahiyetinde değişiklik yapan veya bunları kasten yok eden organlara dahil
üyeler ile personel hakkında, Devlet memurları hakkındaki cezalar uygulanır.
Denetim
MADDE 18. - Birliklerin ve merkez
birliklerin mali denetimleri, genel
kurul toplantısı öncesi bağımsız denetim kuruluşlarına yaptırılır. Denetimin
sonuçları genel kurul öncesi üyelere
dağıtılır.
Muafiyet
MADDE 19. - Birliğe ait her türlü taşınır
ve taşınmaz mallar, bunların alım, satım, inşa ve kullanımları ile birlikçe
yürütülen hizmet ve faaliyetler damga vergisi hariç her türlü vergi, resim,
harç ve katkı payından muaftır.
Uygulanacak
diğer hükümler
MADDE 20. - Bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde, genel hükümler ile 6.10.1983 tarihli ve 2908 sayılı Dernekler
Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Mevcut
tarımsal örgütlerin uyumu
MADDE
21. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kurulu bulunan tarımsal
örgütler, Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenen usul ve esaslara
uyulması kaydı ile bu Kanun kapsamında faaliyet gösterebilirler.
Yönetmelikler
MADDE
22. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içinde Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe
konulur.
Yürürlük
MADDE 23. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.