Dönem
: 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 655)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman
Devleti Kontrolü Sekretaryası Arasında Yönetim Merkezi
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/808)
Not :Tasarı,
Başkanlıkça Plan ve Bütçe; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri
Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-879/2256 12.5.2004
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 28.4.2004 tarihinde
kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman Devleti
Kontrolü Sekretaryası Arasında Yönetim Merkezi Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya
Federasyonu ve Gürcistan tarafından 7 Nisan 2000 tarihinde İstanbul’da
Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası imzalanmıştır. Sözkonusu
Mutabakat Muhtırasının amacı, Karadeniz’de seyir, can, mal ve çevre
güvenliğinin sağlanması amacıyla, Karadeniz’e sahildar ülkelerin limanlarına
gelecek ticaret gemilerinin etkin bir şekilde denetlenmesine imkân verecek bir
mekanizmanın teşkil edilmesidir. Mutabakat Muhtırası çerçevesinde üye ülke
Denizcilik İdareleri Yöneticilerinden oluşan bir Komite ve bir Sekretarya
teşkil edilmiştir.Genel Sekreterliğini ülkemizin yürüttüğü ve İstanbul’da
kurulan sözkonusu Sekretarya’nın merkez anlaşması Genel Sekreter Doç. Dr.
Hüseyin Yüce ile Dışişleri Bakanlığı İkili Siyasî İşler Genel Müdürü, Büyükelçi
Ertuğrul Apakan tarafından 18 Kasım 2003 tarihinde imzalanmıştır.
Liman Devleti Kontrolü; gemilerin seyir, can, mal ve
çevre güvenliğini tehdit eden faktörleri en aza indiren bir kontrol
mekanizmasıdır. Karadeniz Liman Devleti Kontorolü Muhtırasının etkin bir
şekilde uygulanması sonucunda; uluslararası sözleşmeler, kural ve tavsiyeler
çerçevesinde, Karadeniz limanlarına gelen gemilere yönelik denetimlerin
Karadeniz ülkeleri arasında harmonize edilmesi, işbirliğinin güçlendirilmesi ve
bilgi değişimi yoluyla standart altı gemilerin faaliyetlerinin önlenmesi
sağlanacaktır.
İmzalanan Merkez Anlaşmasının onaylanması ile
Sekretarya, Komite kararları çerçevesinde Liman Devleti kontrolü denetimlerinin
bölgede eşgüdüm içinde; aynı standart ve usullere göre yapılmasını sağlamak
için kendisine verilecek görevleri yerine getirmek amacıyla gerekli imkân ve
kabiliyetlere kavuşacaktır.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu
Esas No. : 1/808
Karar No. :239 13.7.2004
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman
Devleti Kontrolü Sekretaryası arasında Yönetim Merkezi Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 8 Temmuz
2004 tarihli 41 inci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı
temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Karadeniz’de seyir, can, mal ve çevre güvenliğinin
sağlanması amacıyla Karadeniz’e sahildar ülkelerin, limanlarına gelecek ticaret
gemilerinin etkin bir şekilde denetlenmesine imkân verecek bir mekanizma
oluşturulmasına yönelik olarak, Türkiye, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya
Federasyonu ve Gürcistan arasında Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Mutabakat
Muhtırası imzalanmıştır. Bu muhtıra çerçevesinde üye ülke Denizcilik İdareleri
Yöneticilerinden oluşan bir Komite ve bir Sekretarya teşkil edilmiştir.
Komite kararları çerçevesinde Liman Devleti kontrolü
denetimlerinin bölgede eşgüdüm içinde, aynı standart ve usullere göre
yapılmasını sağlama amacını taşıyan ve İstanbul’da bulunan Sekretaryanın Merkez
Anlaşmasının onaylanması, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
Hüseyin Kansu |
Eyyüp Sanay |
A. Müfit Yetkin |
|
İstanbul |
Ankara |
Şanlıurfa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
|
Adıyaman |
Ankara |
Bolu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Dündar |
M.İhsan Arslan |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
Bursa |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Eraslan |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Onur Öymen |
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
|
İstanbul |
Manisa |
Mardin |
|
Üye |
|
Üye |
|
Osman Seyfi |
|
Süleyman Gündüz |
|
Nevşehir |
|
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
KARADENİZ LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI ARASINDA YÖNETİM MERKEZİ
ANLAŞMA-SININ ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 18 Kasım 2003 tarihinde Ankara’da imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası
Arasında Yönetim Merkezi Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
KARADENİZ LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI ARASINDA YÖNETİM MERKEZİ
ANLAŞMA-SININ ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı V. |
|
A. Aksu |
A. Aksu |
S. Güçlü |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı V. |
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
M.A.
Şahin |
|
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
M. Aydın |
S. Güçlü |
C. Çiçek |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı V. |
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
B. Atalay |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı V. |
|
|
|
G. Akşit |
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
KARADENİZ
LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI
ARASINDA
YÖNETİM
MERKEZİ ANLAŞMASI
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Karadeniz Liman Devleti Kontrolü
Sekretaryası
(KDLDKS),
7 Nisan 2000 tarihinde İstanbul'da akdedilen Karadeniz
Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırasındaki koşulları ve,
Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası'nın
İstanbul'da kurulmasını öngören Muhtıranın 7 nci Maddesini de dikkate alarak,
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti olarak, KDLDKS'nın bir
Yönetim Merkezi olarak fonksiyonlarını tam ve etkin olarak icra edebilmesi
amacı ile ve Sekretaryanın işlevlerini Hükümeti ve toplumu ile birlikte yakın
bir işbirliği ve harmonizasyon içinde yerine getirebilmesi maksadı ile gereken
tüm imkan ve koşulların sağlanacağı hususunda hemfikir olmuşlar ve aşağıdaki
hususlarda mutabakata varmışlardır:
Madde l
Tanımlar
a) "Akit taraf” Karadeniz Bölgesi Liman devleti
Kontrolü Mutabakat Muhtırası'na taraf Devlet anlamına gelir,
b) "Hükümet" Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
anlamına gelir,
c) "Karadeniz Mutabakat Muhtırası" -
"(BS MoU)" 7 Nisan 2000 tarihinde İstanbul'da imzalanan Karadeniz
Bölgesi Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası'nı,
d) "Komite" . BS MoU 7 nci maddesi 1 inci
fıkrası uyarınca kurulmuş Karadeniz Bölgesi Mutabakat Muhtırası Komitesi'ni,
e) "Sekretarya" BS MoU 7 nci maddesi 5 inci
fıkrası uyarınca kurulmuş olan daimi organ Sekretarya'yı,
f) "Sekreter" BS MoU EK-11 de tanımlanan,
Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası'nın baş yöneticisi anlamına
gelir.
g) "Sekretarya Görevlileri" BS MoU Ek 11
gereğince atanan Sekreter, Sekreter Yardımcısı ve diğer idari ve teknik
personeli,
h) "Sekretarya Ofisi" Sekretarya'nın
işlevlerini yerine getirmek amacıyla kullandığı bina veya bina bölümleri
anlamına gelir.
Madde 2
Yorum
Bu Anlaşma, ana hedefi olan, Türkiye Cumhuriyeti
(İstanbul şehri)'nde konuşlu yönetim merkezinde Karadeniz Liman Devleti
Kontrolü Sekretaryasının sorumluluklarını yerine getirmesini ve amaçlarıyla,
işlevlerinin gerçekleştirilmesini sağlama hedefi ışığında yorumlanacaktır.
Madde 3
Tüzel Kişilik
Hükümet, Türkiye Cumhuriyeti sınırları dahilinde
Sekretaryanın Uluslararası tüzel kişiliğe sahip olduğunu ve Sekretarya'nın;
a. Âkit yapma
b. Taşınır ve taşınmaz mal satın alma ve elden çıkarma
c. Yasal işlemleri başlatma yetkisine sahip olduğunu
teyid eder.
Madde 4
Ofis
Hükümet tarafından yapılacak öneri doğrultusunda Komite
tarafından aksine bir karar alınmadıkça Hükümet Sekretarya'ya kira bedelsiz ve
süresiz olarak uygun bir ofis sağlayacaktır
Madde 5
Paralar ve
Fonlar
İşlevleri çerçevesinde Komite bilgisi dahilinde, Âkit
taraflarca ortaklaşa uygulananlar dışında herhangi bir mali denetim, düzenleme
ve moratoryumlarla sınırlı kalmaksızın Sekretarya:
a. Her türlü fon ve paraya sahip olabilecek ve herhangi
bir para üzerinden işlem yapabilecektir.
b. Fon veya parasını bir ülkeden diğer bir ülkeye
serbestçe transfer edebilecek ve elinde bulunan herhangi bir ülke parasını
diğer bir ülke parasına çevirebilecektir.
Madde 6
Arşivlerin
Dokunulmazlığı
Sekretarya’nın arşivi nerede ve kimde olursa olsun
dokunulmazdır. "Arşiv" terimi, Sekretarya’nın ya da Sekretarya
tarafından bu göreve getirilen herhangi bir gerçek ya da tüzelkişinin sahip
olduğu veya bu kişi tarafından saklanan tüm bilgiler, kayıtlar, yazışmalar,
belgeler, fotoğraflar, filmler ve kayıtlar anlamına gelmektedir.
Madde 7
Harcamalar
1. Sekretarya BS MoU Kısım 8 çerçevesinde Âkit
tarafların yıllık katkı payları ve sponsor devletler veya kuruluşlar tarafından
sağlanan bağışlar ve sübvansiyonlarla finanse edilecektir.
2. Sekretarya tarafından ihtiyaç duyulan mobilya ve
büro makineleri, ulaşım araç ve gereçleri Sekretarya bütçesinden
karşılanacaktır.
3. Sekretarya ve ofisinin bütün bakım, tutum, işletim
giderleri Sekretarya bütçesinden karşılanacaktır.
Madde 8
Gümrük
Vergileri ve Dolaysız Vergilerden Bağışıklık
Sekretarya, varlıkları, geliri ve diğer malları
1. Gelir vergisini ve kurumlar vergisini içeren bütün
dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır; ancak Sekretarya kamu kullanım
harçlarından ibaret olan vergilerden muafiyet talep etmeyecektir.
2. Sekretarya’nın resmi kullanımı için ithal veya ihraç
ettiği kalemlerin ihracatı ve ithalatı gümrük vergilerinden ve sınırlamalardan
muaf olacaktır.
Madde 9
Sekretarya
Görevlileri
1. Sekretarya görevlileri resmi görevlerini yerine
getirirken veya resmi yazışmalar ve bunlara ilişkin belgeler oluştururken
gerçekleştirdikleri tüm yazılı ve sözlü eylemleri konusunda yasal süreçlerden
muaftırlar.
2. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları olan ve sürekli
olarak Türkiye'de ikamet eden yabancılar dışında kalan Sekretarya görevlileri
Türkiye içinde ve Türkiye ile bağlantılı olarak aşağıdaki ayrıcalık ve
bağışıklara sahip olacaklardır :
a) Sekretarya’ya yaptıkları hizmetler mevcut yabancı
işgücü istihdam edilmesi ile ilgili Türkiye Cumhuriyeti yasa ve
düzenlemelerinin getirdiği sınırlamalardan muaf tutulacaklardır.
b) Hizmetleri karşılığı alacakları ücretler resmi harç
ve vergilerden muaf olacaktır.
3. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları olan ve sürekli
olarak Türkiye'de ikamet eden yabancılar dışında kalan Sekretarya
görevlilerine, görevlerini icra etmelerinde kolaylık sağlamak amacıyla
kendilerine Hükümet tarafından statülerine uygun oturma iznine muadil kimlik
kartları verilecektir.
4. Ayrıcalık ve bağışıklıklar görevlilere kişisel
çıkarları için değil, sadece Sekretarya'nın menfaatleri çerçevesinde
tanınmıştır. Bağışıklığın adaletin tecellisine engel olacağı ve
kaldırılabileceği görüşünde olduğu her durumda Sekreter, Sekretarya görevlilerinin
bağışıklığını kaldırma hakkına sahiptir ve bunu yapmakla görevlidir.
Madde 10
İşbirliği
Sekretarya Hükümetin ilgili kuruluşları ile adaletin
tecellisi, polis yasalarının uygulanması muafiyetlerin kötüye kullanılmasını
engelleyecek Sekretarya'nın etkinlikleri ve günlük yönetimiyle ilgili
hususlarda Hükümet'le doğrudan temas kurmaya yetkilidir.
Madde 11
Değişiklikler
İmzalayan taraflar herhangi bir zamanda Komite
aracılığı ile bu anlaşmaya değişiklik önerebilirler. Komite kararına bağlı
olarak değişiklikler, Hükümet ile Sekretarya arasında yapılan görüşmelerle
gerçekleştirilir.
Madde 12
Uyuşmazlıkların
Halli
Bu Anlaşma'nın yorum ve uygulanmasında doğabilecek
uyuşmazlıklar Hükümet ve Sekretarya arasında yapılacak görüşmelerle
çözümlenecektir.
Madde 13
Yürürlüğe
Girme ve Sona Erdirme
Bu Anlaşma, Hükümet'in Ulusal Mevzuat çerçevesinde
anlaşmayı onayladığını Sekretarya'ya yazılı olarak bildirim tarihini izleyen
gün yürürlüğe girer ve Sekretaryanın İstanbul'da bulunduğu sürece yürürlükte
kalır.
Sekretarya Yönetim Merkezinin Türkiye Cumhuriyeti
topraklarından başka bir yere taşınması durumunda; bu anlaşma, Komitede Âkit
Taraflar arasında bir karar alınmasına ve bahse konu transfer ve görev
değişikliği işlemlerinin yapılmasına imkân tanıyacak makul bir süre kadar daha
yürürlükte kalacaktır.
Ankara'da, İkibinüç yılının onbirinci ayının
onsekizinci gününde İngilizce olarak, Hükümet ve Sekretarya tarafından
yürütülmek üzere 2 nüsha yapılmıştır.
|
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti |
Karadeniz
Liman Devleti Kontrolü |
|
Adına |
Sekretaryası
Adına |
|
Ertuğrul APAKAN |
Hüseyin YÜCE |
|
Büyükelçi,
Genel Müdür |
Karadeniz
Liman Devleti Kontrolü |
|
|
Genel
Sekreteri |