Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 655)

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman
Devleti Kontrolü Sekretaryası Arasında Yönetim Merkezi
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/808)

 

                                      

Not :Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-879/2256                12.5.2004

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 28.4.2004 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası Arasında Yönetim Merkezi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Türkiye, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya Federasyonu ve Gürcistan tarafından 7 Nisan 2000 tarihinde İstanbul’da Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası imzalanmıştır. Sözkonusu Mutabakat Muhtırasının amacı, Karadeniz’de seyir, can, mal ve çevre güvenliğinin sağlanması amacıyla, Karadeniz’e sahildar ülkelerin limanlarına gelecek ticaret gemilerinin etkin bir şekilde denetlenmesine imkân verecek bir mekanizmanın teşkil edilmesidir. Mutabakat Muhtırası çerçevesinde üye ülke Denizcilik İdareleri Yöneticilerinden oluşan bir Komite ve bir Sekretarya teşkil edilmiştir.Genel Sekreterliğini ülkemizin yürüttüğü ve İstanbul’da kurulan sözkonusu Sekretarya’nın merkez anlaşması Genel Sekreter Doç. Dr. Hüseyin Yüce ile Dışişleri Bakanlığı İkili Siyasî İşler Genel Müdürü, Büyükelçi Ertuğrul Apakan tarafından 18 Kasım 2003 tarihinde imzalanmıştır.

Liman Devleti Kontrolü; gemilerin seyir, can, mal ve çevre güvenliğini tehdit eden faktörleri en aza indiren bir kontrol mekanizmasıdır. Karadeniz Liman Devleti Kontorolü Muhtırasının etkin bir şekilde uygulanması sonucunda; uluslararası sözleşmeler, kural ve tavsiyeler çerçevesinde, Karadeniz limanlarına gelen gemilere yönelik denetimlerin Karadeniz ülkeleri arasında harmonize edilmesi, işbirliğinin güçlendirilmesi ve bilgi değişimi yoluyla standart altı gemilerin faaliyetlerinin önlenmesi sağlanacaktır.

İmzalanan Merkez Anlaşmasının onaylanması ile Sekretarya, Komite kararları çerçevesinde Liman Devleti kontrolü denetimlerinin bölgede eşgüdüm içinde; aynı standart ve usullere göre yapılmasını sağlamak için kendisine verilecek görevleri yerine getirmek amacıyla gerekli imkân ve kabiliyetlere kavuşacaktır.

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Dışişleri Komisyonu

Esas No. : 1/808

Karar No. :239         13.7.2004

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası arasında Yönetim Merkezi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 8 Temmuz 2004 tarihli 41 inci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Karadeniz’de seyir, can, mal ve çevre güvenliğinin sağlanması amacıyla Karadeniz’e sahildar ülkelerin, limanlarına gelecek ticaret gemilerinin etkin bir şekilde denetlenmesine imkân verecek bir mekanizma oluşturulmasına yönelik olarak, Türkiye, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya Federasyonu ve Gürcistan arasında Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası imzalanmıştır. Bu muhtıra çerçevesinde üye ülke Denizcilik İdareleri Yöneticilerinden oluşan bir Komite ve bir Sekretarya teşkil edilmiştir.

Komite kararları çerçevesinde Liman Devleti kontrolü denetimlerinin bölgede eşgüdüm içinde, aynı standart ve usullere göre yapılmasını sağlama amacını taşıyan ve İstanbul’da bulunan Sekretaryanın Merkez Anlaşmasının onaylanması, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

Hüseyin Kansu

Eyyüp Sanay

A. Müfit Yetkin

 

İstanbul

Ankara

Şanlıurfa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Özyol

Nur Doğan Topaloğlu

Mehmet Güner

 

Adıyaman

Ankara

Bolu

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Dündar

M.İhsan Arslan

Abdülbaki Türkoğlu

 

Bursa

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Eraslan

Mehmet B. Denizolgun

Şükrü Mustafa Elekdağ

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Onur Öymen

Ufuk Özkan

Nihat Eri

 

İstanbul

Manisa

Mardin

 

Üye

 

Üye

 

Osman Seyfi

 

Süleyman Gündüz

 

Nevşehir

 

Sakarya

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KARADENİZ LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI ARASINDA YÖNETİM MERKEZİ ANLAŞMA-SININ ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 18 Kasım 2003 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası Arasında Yönetim Merkezi Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KARADENİZ LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI ARASINDA YÖNETİM MERKEZİ ANLAŞMA-SININ ONAYLANMASININ UYGUN BU-LUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Şener

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

A. Aksu

A. Aksu

S. Güçlü

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı V.

 

H. Çelik

Z. Ergezen

M.A. Şahin

 

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

M. Aydın

S. Güçlü

C. Çiçek

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı V.

 

A. Coşkun

M. H. Güler

B. Atalay

 

 

Çevre ve Orman Bakanı V.

 

 

 

G. Akşit

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ

İLE

KARADENİZ LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI

ARASINDA

YÖNETİM MERKEZİ ANLAŞMASI

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Karadeniz Liman Devleti Kontrolü

Sekretaryası (KDLDKS),

 

7 Nisan 2000 tarihinde İstanbul'da akdedilen Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırasındaki koşulları ve,

Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası'nın İstanbul'da kurulmasını öngören Muhtıranın 7 nci Maddesini de dikkate alarak,

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti olarak, KDLDKS'nın bir Yönetim Merkezi olarak fonksiyonlarını tam ve etkin olarak icra edebilmesi amacı ile ve Sekretaryanın işlevlerini Hükümeti ve toplumu ile birlikte yakın bir işbirliği ve harmonizasyon içinde yerine getirebilmesi maksadı ile gereken tüm imkan ve koşulların sağlanacağı hususunda hemfikir olmuşlar ve aşağıdaki hususlarda mutabakata varmışlardır:

Madde l

Tanımlar

a) "Akit taraf” Karadeniz Bölgesi Liman devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası'na taraf Devlet anlamına gelir,

b) "Hükümet" Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti anlamına gelir,

c) "Karadeniz Mutabakat Muhtırası" - "(BS MoU)" 7 Nisan 2000 tarihinde İstanbul'da imzalanan Karadeniz Bölgesi Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası'nı,

d) "Komite" . BS MoU 7 nci maddesi 1 inci fıkrası uyarınca kurulmuş Karadeniz Bölgesi Mutabakat Muhtırası Komitesi'ni,

e) "Sekretarya" BS MoU 7 nci maddesi 5 inci fıkrası uyarınca kurulmuş olan daimi organ Sekretarya'yı,

f) "Sekreter" BS MoU EK-11 de tanımlanan, Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası'nın baş yöneticisi anlamına gelir.

g) "Sekretarya Görevlileri" BS MoU Ek 11 gereğince atanan Sekreter, Sekreter Yardımcısı ve diğer idari ve teknik personeli,

h) "Sekretarya Ofisi" Sekretarya'nın işlevlerini yerine getirmek amacıyla kullandığı bina veya bina bölümleri anlamına gelir.

Madde 2

Yorum

Bu Anlaşma, ana hedefi olan, Türkiye Cumhuriyeti (İstanbul şehri)'nde konuşlu yönetim merkezinde Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryasının sorumluluklarını yerine getirmesini ve amaçlarıyla, işlevlerinin gerçekleştirilmesini sağlama hedefi ışığında yorumlanacaktır.

Madde 3

Tüzel Kişilik

Hükümet, Türkiye Cumhuriyeti sınırları dahilinde Sekretaryanın Uluslararası tüzel kişiliğe sahip olduğunu ve Sekretarya'nın;

a. Âkit yapma

b. Taşınır ve taşınmaz mal satın alma ve elden çıkarma

c. Yasal işlemleri başlatma yetkisine sahip olduğunu teyid eder.

Madde 4

Ofis

Hükümet tarafından yapılacak öneri doğrultusunda Komite tarafından aksine bir karar alınmadıkça Hükümet Sekretarya'ya kira bedelsiz ve süresiz olarak uygun bir ofis sağlayacaktır

Madde 5

Paralar ve Fonlar

İşlevleri çerçevesinde Komite bilgisi dahilinde, Âkit taraflarca ortaklaşa uygulananlar dışında herhangi bir mali denetim, düzenleme ve moratoryumlarla sınırlı kalmaksızın Sekretarya:

a. Her türlü fon ve paraya sahip olabilecek ve herhangi bir para üzerinden işlem yapabilecektir.

b. Fon veya parasını bir ülkeden diğer bir ülkeye serbestçe transfer edebilecek ve elinde bulunan herhangi bir ülke parasını diğer bir ülke parasına çevirebilecektir.

Madde 6

Arşivlerin Dokunulmazlığı

Sekretarya’nın arşivi nerede ve kimde olursa olsun dokunulmazdır. "Arşiv" terimi, Sekretarya’nın ya da Sekretarya tarafından bu göreve getirilen herhangi bir gerçek ya da tüzelkişinin sahip olduğu veya bu kişi tarafından saklanan tüm bilgiler, kayıtlar, yazışmalar, belgeler, fotoğraflar, filmler ve kayıtlar anlamına gelmektedir.

Madde 7

Harcamalar

1. Sekretarya BS MoU Kısım 8 çerçevesinde Âkit tarafların yıllık katkı payları ve sponsor devletler veya kuruluşlar tarafından sağlanan bağışlar ve sübvansiyonlarla finanse edilecektir.

2. Sekretarya tarafından ihtiyaç duyulan mobilya ve büro makineleri, ulaşım araç ve gereçleri Sekretarya bütçesinden karşılanacaktır.

3. Sekretarya ve ofisinin bütün bakım, tutum, işletim giderleri Sekretarya bütçesinden karşılanacaktır.

Madde 8

Gümrük Vergileri ve Dolaysız Vergilerden Bağışıklık

Sekretarya, varlıkları, geliri ve diğer malları

1. Gelir vergisini ve kurumlar vergisini içeren bütün dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır; ancak Sekretarya kamu kullanım harçlarından ibaret olan vergilerden muafiyet talep etmeyecektir.

2. Sekretarya’nın resmi kullanımı için ithal veya ihraç ettiği kalemlerin ihracatı ve ithalatı gümrük vergilerinden ve sınırlamalardan muaf olacaktır.

Madde 9

Sekretarya Görevlileri

1. Sekretarya görevlileri resmi görevlerini yerine getirirken veya resmi yazışmalar ve bunlara ilişkin belgeler oluştururken gerçekleştirdikleri tüm yazılı ve sözlü eylemleri konusunda yasal süreçlerden muaftırlar.

2. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları olan ve sürekli olarak Türkiye'de ikamet eden yabancılar dışında kalan Sekretarya görevlileri Türkiye içinde ve Türkiye ile bağlantılı olarak aşağıdaki ayrıcalık ve bağışıklara sahip olacaklardır :

a) Sekretarya’ya yaptıkları hizmetler mevcut yabancı işgücü istihdam edilmesi ile ilgili Türkiye Cumhuriyeti yasa ve düzenlemelerinin getirdiği sınırlamalardan muaf tutulacaklardır.

b) Hizmetleri karşılığı alacakları ücretler resmi harç ve vergilerden muaf olacaktır.

3. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları olan ve sürekli olarak Türkiye'de ikamet eden yabancılar dışında kalan Sekretarya görevlilerine, görevlerini icra etmelerinde kolaylık sağlamak amacıyla kendilerine Hükümet tarafından statülerine uygun oturma iznine muadil kimlik kartları verilecektir.

4. Ayrıcalık ve bağışıklıklar görevlilere kişisel çıkarları için değil, sadece Sekretarya'nın menfaatleri çerçevesinde tanınmıştır. Bağışıklığın adaletin tecellisine engel olacağı ve kaldırılabileceği görüşünde olduğu her durumda Sekreter, Sekretarya görevlilerinin bağışıklığını kaldırma hakkına sahiptir ve bunu yapmakla görevlidir.

Madde 10

İşbirliği

Sekretarya Hükümetin ilgili kuruluşları ile adaletin tecellisi, polis yasalarının uygulanması muafiyetlerin kötüye kullanılmasını engelleyecek Sekretarya'nın etkinlikleri ve günlük yönetimiyle ilgili hususlarda Hükümet'le doğrudan temas kurmaya yetkilidir.

Madde 11

Değişiklikler

İmzalayan taraflar herhangi bir zamanda Komite aracılığı ile bu anlaşmaya değişiklik önerebilirler. Komite kararına bağlı olarak değişiklikler, Hükümet ile Sekretarya arasında yapılan görüşmelerle gerçekleştirilir.

Madde 12

Uyuşmazlıkların Halli

Bu Anlaşma'nın yorum ve uygulanmasında doğabilecek uyuşmazlıklar Hükümet ve Sekretarya arasında yapılacak görüşmelerle çözümlenecektir.

Madde 13

Yürürlüğe Girme ve Sona Erdirme

Bu Anlaşma, Hükümet'in Ulusal Mevzuat çerçevesinde anlaşmayı onayladığını Sekretarya'ya yazılı olarak bildirim tarihini izleyen gün yürürlüğe girer ve Sekretaryanın İstanbul'da bulunduğu sürece yürürlükte kalır.

Sekretarya Yönetim Merkezinin Türkiye Cumhuriyeti topraklarından başka bir yere taşınması durumunda; bu anlaşma, Komitede Âkit Taraflar arasında bir karar alınmasına ve bahse konu transfer ve görev değişikliği işlemlerinin yapılmasına imkân tanıyacak makul bir süre kadar daha yürürlükte kalacaktır.

Ankara'da, İkibinüç yılının onbirinci ayının onsekizinci gününde İngilizce olarak, Hükümet ve Sekretarya tarafından yürütülmek üzere 2 nüsha yapılmıştır.

 

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti

Karadeniz Liman Devleti Kontrolü

 

Adına

Sekretaryası Adına

 

Ertuğrul APAKAN

Hüseyin YÜCE

 

Büyükelçi, Genel Müdür

Karadeniz Liman Devleti Kontrolü

 

 

Genel Sekreteri