Dönem:
22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 731)
Türk Silahlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarıları ve
Millî Savunma
Komisyonu
Raporu (1/683, 1/577)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-732/4430 2.10.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 5.9.2003
tarihinde kararlaştırılan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde yedek subay, erbaş ve er
olarak askerlik hizmetini yapmakta iken, görevin sebep ve tesiri ile
sakatlanan, yaralanan ve hastalananlar hakkında, 8.6.1949 tarihli ve 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ilgili hükümleri uyarınca
haklarında vazife veya adî malûllük hükümleri uygulanmakta ve bunlar ile
bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin tedavi giderleri yine bu Kanun
hükümleri uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü
tarafından karşılanmaktadır.
Durumları 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi
Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile 12.4.1991 tarihli ve 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamında olanların tedavi giderleri ise, yine
bu kanunlar kapsamında karşılanmaktadır. Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli
subay, astsubay, askerî memur, uzman jandarma, uzman erbaş, erbaş ve erlerin
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli bulundukları süre içerisinde sağlık
işlemleri 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanununda ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Ancak; 5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı
dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir
hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subay,
erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenler hakkında yasal
bir düzenleme bulunmadığından bunların yarım kalan tedavilerine devam edilmesi
ve bu süre içerisindeki tedavi giderlerinin karşılanması mümkün olamamaktadır.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 72 nci maddesi
"Vatan hizmeti, her Türkün hakkı ve ödevidir. Bu hizmetin Silâhlı
Kuvvetlerde veya kamu kesiminde ne şekilde yerine getirileceği veya getirilmiş
sayılacağı kanunla düzenlenir." hükmünü amir olup, 21.6.1927 tarihli ve
1111 sayılı Askerlik Kanununun l inci maddesi ise "Türkiye Cumhuriyeti
tebaası olan her erkek, iş bu Kanun mucibince askerlik yapmağa mecburdur."
hükmünü içermektedir. Bu kapsamda; Anayasa ve Askerlik Kanununun mevcut
hükümleri gereğince ülkemizde askerlik hizmeti zorunlu olup, askerlik
sistemimiz mükellefiyet esasına dayanmaktadır. İhtiyaçları Devlet tarafından
deruhte ve temin olunan rütbesiz asker olarak tanımlanan erbaş ve erler ile
yedek subayların; hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık
kurulu raporuyla tespit edilmesi hâlinde terhislerden sonra yarım kalan
tedavilerine belirli bir süre ile devam edilebilmesinin hak ve adalet
ilkelerine olduğu gibi Anayasanın sosyal devlet anlayışına da uygun olacağı
değerlendirilmektedir.
Tasarı ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun
ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik
hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî
sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subay, erbaş ve erlerden tedavileri
devam etmekte iken terhis edilenlerin askerî hastahane sağlık kurullarının
kararı üzerine azamî altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi,
bunların askerî hastahanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmî
tabip raporu ile belgelemeleri hâlinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol
ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi
giderlerinin Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden
karşılanması amaçlanmakta ve bu husustaki yasal boşluğun doldurulması
öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında
Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik
hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî
sağlık kurulu raporuyla tespit edilen erbaş ve erlerden tedavileri devam
etmekte iken terhis edilenlerin askerî hastahane sağlık kurullarının kararı
üzerine azamî altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi,
bunların-, askerî hastahanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmî
tabip raporu ile belgelemeleri hâlinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol
ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi
giderlerinin Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden
karşılanması düzenlenmektedir.
Madde 2. - Madde ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında
Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik
hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî
sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subaylardan tedavileri devam
etmekte iken terhis edilenlerin askerî hastahane sağlık kurullarının kararı
üzerine azamî altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi,
bunların askerî hastahanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmî
tabip raporu ile belgelemeleri hâlinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol
ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi
giderlerinin Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden
karşılanması düzenlenmektedir.
Madde 3. - Yürürlük maddesidir.
Madde 4. - Yürütme maddesidir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/1474 4.4.2003
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama
döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi
uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının
yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
LİSTE
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/379 Askerlik Kanunu Tasarısı
1/381 Harp Araç ve Gereçleri ile Silâh,
Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında
Kanun Tasarısı
1/383 Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı
1/386 Türk Silahlı Kuvvetleri Stratejik
Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere
Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/390 Türk Silahlı Kuvvetlerinde İlk Nasıp
İstihkakına İlişkin Kanun Tasarısı
1/397 Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve
Yayınları Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Tasarısı
1/402 Türkiye Cumhuriyeti Ordusu Subay,
Askerî Memur ve Muadilleriyle Astsubayların Giyeceğine Dair Kanunun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/469 Sıtma ve Frengi İlaçları İçin Kanunun
Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/553 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/581 Memleket İçi Düşmana Karşı Silahlı Müdafaa
Mükellefiyeti Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun
Tasarısı
1/602 Yedek Subaylar ve Yedek Askerî
Memurlar Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/623 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/820 Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/863 Türk Silahlı Kuvvetleri Hasta Beslenme
Kanunu Tasarısı
Esas No. Hükümsüz
Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :
1/908 Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/920 Askerî Mahkemeler Kuruluşu ve
Yargılama Usulü Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/935 Türk Silahlı Kuvvetleri Stratejik
Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere
Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/937 Türk
Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı
1/953 İstiklâl Madalyası Verilmiş
Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Verilmesi Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1010 Askerî Hâkimler Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1025 Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama
Usulü ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/1035 Bazı Askerî Hastanelere Döner Sermaye
Tahsisine Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/1037 Meslekî Eğitim Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
Karayolları Trafik Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve
Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-381/5701 10.12.2001
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.11.2001
tarihinde kararlaştırılan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Askerî okulları kazanan askerî öğrenciler okula kayıt edilmeden önce
sağlık muayenesinden geçirilmekte ve bu kişilerin muayeneleri esnasında, Türk
Silahlı Kuvvetleri Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin 25 inci maddesinin ikinci
fıkrası gereği tam sağlam olmaları gerekmektedir. Tam sağlam olan adaylar ilave
bazı fiziksel şartları da yerine getirmek suretiyle askerî öğrenci statüsü
kazanabilmektedir.
Anılan Yönetmeliğin 27 nci maddesi, bu öğrencilerin her türlü hastalığı
için sıhhi izin süresini bir yıl, tüberküloz için ise iki yıl olarak
belirlemekte, sıhhi izin süresi sonunda yapılacak muayeneler neticesinde sağlık
kurulu tarafından hastalık ve arızanın öğrenciliğin devamına engel teşkil
ettiği kararına varılırsa, öğrenci hakkında kesin işlem yapılmaktadır. Ayrıca,
tedavisi mümkün olmayan hastalık ve bedeni arızaları nedeniyle, beden eğitimi
ile askerî eğitim derslerine devamlı şekilde katılamayacakları onaylı sağlık
kurulu raporu ile saptanan öğrenciler, sıhhi izin süresinin doldurulması
beklenilmeden okuldan çıkarılmaktadır.
Vatan ve millet sevgisiyle, Türk Silahlı Kuvvetlerinde hizmet etme
onuruna erişmek amacıyla askerî okula giren ve burada geleceğinin şekillenmesi
bakımından çok önemli yıllarını geçiren, sağlığını kaybettiği için okullarıyla
ilişikleri kesilen askerî okul öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu, maddi
imkânsızlıklar nedeniyle tedavilerine devam edememektedir. Bu durum, çok genç
yaşta askerî öğrencilik hakkını sağlık nedeniyle kaybetmiş kişinin öğrenimini
Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesi dışında sürdürebilme ve eğitilmiş, meslek
sahibi bir kişi olabilme şansını son derece azaltmaktadır.
Ayrıca, Devlete ve Türk Silahlı Kuvvetlerine güvenerek çocuklarını tam
sağlam olarak askerî okula gönderen ve hastalığından dolayı çocuklarının okulla
ilişiği kesilen ebeveynler, maddi ve manevi olarak çok güç duruma düşmekte,
çocuklarının ağır sağlık giderleri altında ezilmekte ve bu durum öğrenci ve
ailesi üzerinde ağır baskılar yaratmaktadır. Ekonomik olarak iyi durumda
olmayan bu tip aileler, sağlık nedeniyle askerî okuldan ilişiği kesilen
çocuklarına iyi bir eğitim verememekte ve onlara iyi bir gelecek
hazırlayamamaktadır.
Yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı, askerî öğrenci iken hastalanan
ve bu hastalığının tedavisinin uzun sürmesi nedeniyle okulla ilişiği kesilen
öğrencilerin, ilişiğinin kesilmesi işlemiyle uygun illiyet bağı olan
hastalığıyla ilgili tedavinin bitimine kadar, öğrenci iken sahip olduğu sağlık
hizmetlerinden aynen faydalanmaya devam etmesi bir zaruret olarak ortaya
çıkmaktadır.
Öngörülen değişiklikle, bu durumda olan öğrenci ve ailelerinin Türk
Silahlı Kuvvetlerine olan sadakat, sevgi ve bağlılıklarının azalmaması ve
Devletin, hangi kademede olursa olsun Türk Silahlı Kuvvetleri personeline sahip
çıktığının bir göstergesi olarak; askerî okullardan sağlık nedeniyle ilişiği
kesilen öğrencilerin tedavilerine devam edilmesi sağlanmış olacaktır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile; Devletin ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin himayesine
giren askerî öğrencilerin, okullarından sağlık nedeniyle ilişiklerinin
kesilmesi halinde, ilişiklerinin kesilmesine neden olan sağlık sorunları
giderilinceye kadar tedavilerinin yapılabilmesine ve tedavi giderlerinin Millî
Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
bütçelerinden ödenmesine imkân sağlanması öngörülmektedir.
Madde 2.- Yürürlük maddesidir.
Madde 3.- Yürütme maddesidir.
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanununun değişik 70 inci maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile
ilişkileri kesilen askerî öğrencilerin tedavileri, okuldan ilişiklerinin
kesilmesine neden olan sağlık sorunu giderilinceye kadar, askerî sağlık kurum
ve kuruluşlarının yanında diğer resmî sağlık kurum ve kuruluşlarında
sürdürülür. Bunların tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenir.”
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D.
Bahçeli |
H.
H. Özkan |
M.
Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
K.
Derviş |
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
M.
Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. Ş. S. Gürel |
F.
Bal |
N.
Arseven |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
M.
Yılmaz |
F.
Bal |
Dr.
Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
H.
Gemici |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
E.
S. Gaydalı |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
F.
Ünlü |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
R.
Önal |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. H. S. Türk |
S.
Çakmakoğlu |
R.
K. Yücelen |
|
|
Dışişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
H.
H. Özkan |
S.
Oral |
M.
Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. A. Akcan |
Doç.
Dr. O. Durmuş |
O.
Vural |
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
Y.
Okuyan |
A.
K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
|
|
Z.
Çakan |
M.
İ. Talay |
M.
Taşar |
|
|
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı V. |
|
|
|
Prof.
Dr. N. Çağan |
M.
İ. Talay |
|
Millî Savunma
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu
Esas No.: 1/683, 1/577 7.1.2005
Karar No.: 20
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlık tarafından 2.10.2003 tarihinde
Başkanlığınıza sunulan, Başkanlığınızca 10.10.2003 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen 1/683 esas numaralı "Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
4.1.2005 tarihli 14 üncü Birleşiminde, aynı adı taşıyan ve Başbakanlıkça
4.4.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, Başkanlığınızca 15.4.2003 tarihinde
Komisyonumuza havale edilen 1/577 esas numaralı Tasarı ile Komisyon
müzakerelerine 1/683 esas numaralı Tasarının esas alınmasını öngören önergenin
kabulü doğrultusunda birleştirilerek görüşülmüştür.
Görüşmelere, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı
Vecdi Gönül, Genelkurmay Başkanlığı, Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı, YÖK, T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu, Sahil
Güvenlik Komutanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı yetkilileri katılmıştır.
Komisyonun görüşmelerine esas alınan 1/683 esas
numaralı Tasarı ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu,
2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 3713 sayılı
Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik yapmakta iken hayati
önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmi sağlık kurulu raporuyla tespit
edilen yedek subay, erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis
edilenlerin, askeri hastane sağlık kurullarının kararı üzerine azami altı ay
süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi, bunların askeri hastanelere
sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmi tabip raporu ile belgelemeleri
halinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol ücretleri ile gündeliklerinin
ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi giderlerinin Milli Savunma ve İçişleri
bakanlıklarının bütçelerinden karşılanması amaçlanmakta ve bu husustaki kanuni
boşluğun doldurulması öngörülmektedir.
1/577 esas numaralı Tasarı ile de; Devletin ve Türk
Silahlı Kuvvetlerinin himayesine giren askeri öğrencilerin, sağlık nedeniyle
okullarından ilişiklerinin kesilmesi halinde, ilişiklerinin kesilmesine neden
olan sağlık sorunları giderilinceye kadar tedavilerinin yapılabilmesine ve
tedavi giderlerinin Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenmesine imkan sağlanması
öngörülmektedir.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek
tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde Millî Savunma
Bakanı Vecdi Gönül tarafından yapılan açıklamalarda aynen;
"Türk Silahlı Kuvvetlerinde yedek subay, erbaş ve
er olarak askerlik hizmetini yapmakta iken, görevin sebep ve tesiri ile
sakatlanan, yaralanan ve hastalananlar hakkında, 5434 sayılı T.C. Emekli
Sandığı Kanununun ilgili hükümleri uyarınca haklarında vazife yada adî malullük
hükümleri uygulanmakta ve bunlar ile bakmakla yükümlü oldukları aile
fertlerinin tedavi giderleri yine bu Kanun hükümleri uyarınca T.C. Emekli
Sandığı Genel Müdürlüğünce karşılanmaktadır.
Durumları 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile 2330
sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun kapsamında olanların
ise, yine tedavi giderleri bu kanunlar kapsamında karşılanmaktadır. Türk
Silahlı Kuvvetlerinde görevli subay, astsubay, askeri memur, uzman jandarma,
uzman erbaş, erbaş ve erlerin Silahlı Kuvvetlerde görevli bulundukları süre
içerisinde sağlık işlemleri 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanununda ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Ancak; 5434 sayılı T.C. Emekli
Sandığı Kanunu, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ve 2330 sayılı Nakdi
Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun kapsamı dışında kalan ve askerlik
görevi esnasında herhangi bir nedenle sakatlanan, yaralanan ve hastalanan yedek
subay, erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenler
hakkında yasal bir düzenleme bulunmadığından bunların yarım kalan tedavilerine
devam edilmesi ve bu süre içerisindeki tedavi giderlerinin karşılanması mümkün
olamamaktadır.
Anayasamızın 72 nci maddesindeki "Vatan hizmeti,
her Türkün hakkı ve ödevidir. Bu hizmetin Silahlı Kuvvetlerde veya kamu
kesiminde ne şekilde yerine getirileceği veya getirmiş sayılacağı kanunla
düzenlenir" hükmü kapsamında ülkemizde askerlik hizmeti zorunlu olup,
askerlik sistemimiz mükellefiyet esasına dayanmaktadır.
Bu zorunlu hizmeti ifa edenlerden, tüm ihtiyaçları
Devletçe karşılanan erbaş ve erler ile yedek subayların askerlik hizmeti
esnasında herhangi bir nedenle sakatlanmaları, yaralanmaları veya
hastalanmaları halinde terhislerinden sonra, yarım kalan tedavilerine belirli
bir süre ile devam edilebilmesi hak ve adalet ilkelerinin icabı olduğu gibi,
Anayasamızın sosyal devlet anlayışının da gereği olduğundan bu Tasarı
hazırlanmıştır."
İfadelerine yer verildikten sonra 1/577 esas numaralı
Tasarı ve gerekçesini tamamlayıcı nitelikte açıklamalarda bulunulmuştur.
Müteakiben Tasarının maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Bu maddenin müzakeresi sırasında üyelerimizce; madde
ile öngörülen terhis sonrası azami altı aylık tedavi süresinin süresiz hale getirilip getirilemeyeceği
yönünde Sayın Bakana sorular yöneltilmiş, bu yöndeki sorular Bakan tarafından;
Tasarının hazırlanması sırasında bu sürenin 1 yıl olarak öngörüldüğü, ancak
çeşitli bakanlıklardan ve kurumlardan gelen görüşler doğrultusunda 6 ayda karar
kılındığı, bununla birlikte yeşil kart uygulamasının yaygınlaştırılmasıyla tüm
kesimlerin sağlık güvencesine kavuşturulması suretiyle böyle bir kısıtlamanın
kendiliğinden ortadan kalkacağı açıklanmıştır.
Tasarının çerçeve 2 nci maddesi de Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Bu maddenin görüşülmesi sırasında maddede geçen
"hayatî önemi haiz bir hastalık"tan kastın ne olduğu yönündeki soruya
Sayın Bakanın; bu ifade ile askerlikten ilişiğin kesilmesini gerektiren bir
hastalığın belirtilmek istendiği yönündeki beyanıyla açıklık getirilmiştir.
Verilen bir önergenin kabulü doğrultusunda 1/577 esas
numaralı Tasarının çerçeve 1 inci maddesi, çerçeve 3 üncü madde olarak Tasarıya
ihdas edilmiştir.
Bu düzenlemenin yürürlülüğe girmesinden önce uzun
süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile ilişikleri kesilmiş
olan altmış civarındaki askeri öğrencinin tedavilerinin de çerçeve 3 üncü madde
kapsamına alınması amacıyla verilen önergenin kabulü doğrultusunda, Tasarıya
geçici madde ihdası yapılmıştır.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye dair 3 ve 4 üncü
maddeleri 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Cengiz
Kaptanoğlu |
Yüksel
Çavuşoğlu |
Mehmet
Asım Kulak |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Bartın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk
Koca |
Zekeriya
Akıncı |
A.
İsmet Çanakcı |
|
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail
Değerli |
Ensar
Öğüt |
Muhsin
Koçyiğit |
|
|
Ankara |
Ardahan |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Esat
Canan |
İnci
Özdemir |
Hasan
Bilir |
|
|
Hakkâri |
İstanbul |
Karabük |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vahit
Erdem |
Murat
Yılmazer |
Halil
Tiryaki |
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Kırıkkale |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M.
Sefa Sirmen |
Süleyman
Turgut |
Suat
Kılıç |
|
|
Kocaeli |
Manisa |
Samsun |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
İbrahim
Hakkı Birlik |
|
|
|
|
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 60 ıncı maddesine ikinci fıkrasından sonra
gelmek üzere üçüncü fıkra olarak aşağıdaki fıkra eklenmiş ve mevcut üçüncü
fıkra dördüncü fıkra olarak teselsül ettirilmiştir.
"5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini
yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu
raporuyla tespit edilen erbaş ve erlerden, tedavileri devam etmekte iken terhis
edilen ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya
Bağ-Kur'un sağlık hizmetlerinden faydalanma imkânı bulunmayanların yarım kalan
tedavilerine, askerî hastahane sağlık kurullarınca verilecek karar üzerine
azamî altı ay süre ile devam edilir. Bunların askerî hastahanelere sevkleri,
yerleşim yerlerindeki veya yerleşim yerlerine en yakın askerlik şubeleri
tarafından sağlanır. Sevk edilen hasta ile sevk edildiği yere bir kimse
refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda
refakatçisine; gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için
gündelik, sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans olarak ödenir.
Yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası
ücretleri; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliği esas alınır.
Tedavi giderleri ile ödenen yol ücretleri ve gündelikler, Millî Savunma ve
İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden karşılanır."
MADDE 2. - 211 sayılı Kanunun 66 ncı maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"e) 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanunu, 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini
yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu
raporuyla tespit edilen yedek subaylardan, tedavileri devam etmekte iken terhis
edilen ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya
Bağ-Kur'un sağlık hizmetlerinden faydalanma imkânı bulunmayanların yarım kalan
tedavileri ile ilgili olarak, 60 ıncı maddenin üçüncü fıkrası hükümleri
uygulanır."
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Ba-kanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Mehmet Ali Şahin |
|
|
|
|
Başbakan V. |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
|
|
C. Çiçek |
O. Pepe |
H. Çelik |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı V. |
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
E. Mumcu |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının çerçeve 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının çerçeve 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesine birinci
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle
okulları ile ilişikleri kesilen askeri öğrencilerin tedavileri, okuldan
ilişiklerinin kesilmesine neden olan sağlık sorunu giderilinceye kadar, askeri
sağlık kurum ve kuruluşlarının yanında diğer resmi sağlık kurum ve
kuruluşlarında sürdürülür. Bunların tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenir.”
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce
uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile ilişikleri
kesilen askeri öğrencilerin tedavileri hakkında da 70 inci maddenin ikinci
fıkrası hükümleri uygulanır.
MADDE 4. - Tasarının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.