Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 731)

 

Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarıları ve Millî Savunma

Komisyonu Raporu (1/683, 1/577)

 

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-732/4430                2.10.2003

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 5.9.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde yedek subay, erbaş ve er olarak askerlik hizmetini yapmakta iken, görevin sebep ve tesiri ile sakatlanan, yaralanan ve hastalananlar hakkında, 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ilgili hükümleri uyarınca haklarında vazife veya adî malûllük hükümleri uygulanmakta ve bunlar ile bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin tedavi giderleri yine bu Kanun hükümleri uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü tarafından karşılanmaktadır.

Durumları 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamında olanların tedavi giderleri ise, yine bu kanunlar kapsamında karşılanmaktadır. Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli subay, astsubay, askerî memur, uzman jandarma, uzman erbaş, erbaş ve erlerin Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli bulundukları süre içerisinde sağlık işlemleri 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Ancak; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subay, erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenler hakkında yasal bir düzenleme bulunmadığından bunların yarım kalan tedavilerine devam edilmesi ve bu süre içerisindeki tedavi giderlerinin karşılanması mümkün olamamaktadır.

Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 72 nci maddesi "Vatan hizmeti, her Türkün hakkı ve ödevidir. Bu hizmetin Silâhlı Kuvvetlerde veya kamu kesiminde ne şekilde yerine getirileceği veya getirilmiş sayılacağı kanunla düzenlenir." hükmünü amir olup, 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun l inci maddesi ise "Türkiye Cumhuriyeti tebaası olan her erkek, iş bu Kanun mucibince askerlik yapmağa mecburdur." hükmünü içermektedir. Bu kapsamda; Anayasa ve Askerlik Kanununun mevcut hükümleri gereğince ülkemizde askerlik hizmeti zorunlu olup, askerlik sistemimiz mükellefiyet esasına dayanmaktadır. İhtiyaçları Devlet tarafından deruhte ve temin olunan rütbesiz asker olarak tanımlanan erbaş ve erler ile yedek subayların; hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilmesi hâlinde terhislerden sonra yarım kalan tedavilerine belirli bir süre ile devam edilebilmesinin hak ve adalet ilkelerine olduğu gibi Anayasanın sosyal devlet anlayışına da uygun olacağı değerlendirilmektedir.

Tasarı ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subay, erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenlerin askerî hastahane sağlık kurullarının kararı üzerine azamî altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi, bunların askerî hastahanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmî tabip raporu ile belgelemeleri hâlinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi giderlerinin Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden karşılanması amaçlanmakta ve bu husustaki yasal boşluğun doldurulması öngörülmektedir.

 

MADDE GEREKÇELERİ

 

Madde l. - Madde ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenlerin askerî hastahane sağlık kurullarının kararı üzerine azamî altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi, bunların-, askerî hastahanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmî tabip raporu ile belgelemeleri hâlinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi giderlerinin Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden karşılanması düzenlenmektedir.

Madde 2. - Madde ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subaylardan tedavileri devam etmekte iken terhis edilenlerin askerî hastahane sağlık kurullarının kararı üzerine azamî altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi, bunların askerî hastahanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmî tabip raporu ile belgelemeleri hâlinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi giderlerinin Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden karşılanması düzenlenmektedir.

Madde 3. - Yürürlük maddesidir.

Madde 4. - Yürütme maddesidir.

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG/196-279/1474   4.4.2003

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

LİSTE

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/379       Askerlik Kanunu Tasarısı

1/381          Harp Araç ve Gereçleri ile Silâh, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı

1/383    Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı

1/386          Türk Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/390          Türk Silahlı Kuvvetlerinde İlk Nasıp İstihkakına İlişkin Kanun Tasarısı

1/397          Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/402          Türkiye Cumhuriyeti Ordusu Subay, Askerî Memur ve Muadilleriyle Astsubayların Giyeceğine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/469          Sıtma ve Frengi İlaçları İçin Kanunun Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/553          Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/581 Memleket İçi Düşmana Karşı Silahlı Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/602          Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/623          Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/820          Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/863          Türk Silahlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/908          Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/920          Askerî Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/935          Türk Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/937          Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/953          İstiklâl Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/1010        Askerî Hâkimler Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/1025        Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/1035        Bazı Askerî Hastanelere Döner Sermaye Tahsisine Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/1037        Meslekî Eğitim Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

                   Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

 

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-381/5701              10.12.2001

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.11.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Askerî okulları kazanan askerî öğrenciler okula kayıt edilmeden önce sağlık muayenesinden geçirilmekte ve bu kişilerin muayeneleri esnasında, Türk Silahlı Kuvvetleri Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin 25 inci maddesinin ikinci fıkrası gereği tam sağlam olmaları gerekmektedir. Tam sağlam olan adaylar ilave bazı fiziksel şartları da yerine getirmek suretiyle askerî öğrenci statüsü kazanabilmektedir.

Anılan Yönetmeliğin 27 nci maddesi, bu öğrencilerin her türlü hastalığı için sıhhi izin süresini bir yıl, tüberküloz için ise iki yıl olarak belirlemekte, sıhhi izin süresi sonunda yapılacak muayeneler neticesinde sağlık kurulu tarafından hastalık ve arızanın öğrenciliğin devamına engel teşkil ettiği kararına varılırsa, öğrenci hakkında kesin işlem yapılmaktadır. Ayrıca, tedavisi mümkün olmayan hastalık ve bedeni arızaları nedeniyle, beden eğitimi ile askerî eğitim derslerine devamlı şekilde katılamayacakları onaylı sağlık kurulu raporu ile saptanan öğrenciler, sıhhi izin süresinin doldurulması beklenilmeden okuldan çıkarılmaktadır.

Vatan ve millet sevgisiyle, Türk Silahlı Kuvvetlerinde hizmet etme onuruna erişmek amacıyla askerî okula giren ve burada geleceğinin şekillenmesi bakımından çok önemli yıllarını geçiren, sağlığını kaybettiği için okullarıyla ilişikleri kesilen askerî okul öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu, maddi imkânsızlıklar nedeniyle tedavilerine devam edememektedir. Bu durum, çok genç yaşta askerî öğrencilik hakkını sağlık nedeniyle kaybetmiş kişinin öğrenimini Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesi dışında sürdürebilme ve eğitilmiş, meslek sahibi bir kişi olabilme şansını son derece azaltmaktadır.

Ayrıca, Devlete ve Türk Silahlı Kuvvetlerine güvenerek çocuklarını tam sağlam olarak askerî okula gönderen ve hastalığından dolayı çocuklarının okulla ilişiği kesilen ebeveynler, maddi ve manevi olarak çok güç duruma düşmekte, çocuklarının ağır sağlık giderleri altında ezilmekte ve bu durum öğrenci ve ailesi üzerinde ağır baskılar yaratmaktadır. Ekonomik olarak iyi durumda olmayan bu tip aileler, sağlık nedeniyle askerî okuldan ilişiği kesilen çocuklarına iyi bir eğitim verememekte ve onlara iyi bir gelecek hazırlayamamaktadır.

Yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı, askerî öğrenci iken hastalanan ve bu hastalığının tedavisinin uzun sürmesi nedeniyle okulla ilişiği kesilen öğrencilerin, ilişiğinin kesilmesi işlemiyle uygun illiyet bağı olan hastalığıyla ilgili tedavinin bitimine kadar, öğrenci iken sahip olduğu sağlık hizmetlerinden aynen faydalanmaya devam etmesi bir zaruret olarak ortaya çıkmaktadır.

Öngörülen değişiklikle, bu durumda olan öğrenci ve ailelerinin Türk Silahlı Kuvvetlerine olan sadakat, sevgi ve bağlılıklarının azalmaması ve Devletin, hangi kademede olursa olsun Türk Silahlı Kuvvetleri personeline sahip çıktığının bir göstergesi olarak; askerî okullardan sağlık nedeniyle ilişiği kesilen öğrencilerin tedavilerine devam edilmesi sağlanmış olacaktır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile; Devletin ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin himayesine giren askerî öğrencilerin, okullarından sağlık nedeniyle ilişiklerinin kesilmesi halinde, ilişiklerinin kesilmesine neden olan sağlık sorunları giderilinceye kadar tedavilerinin yapılabilmesine ve tedavi giderlerinin Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenmesine imkân sağlanması öngörülmektedir.

Madde 2.- Yürürlük maddesidir.

Madde 3.- Yürütme maddesidir.

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun değişik 70 inci maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile ilişkileri kesilen askerî öğrencilerin tedavileri, okuldan ilişiklerinin kesilmesine neden olan sağlık sorunu giderilinceye kadar, askerî sağlık kurum ve kuruluşlarının yanında diğer resmî sağlık kurum ve kuruluşlarında sürdürülür. Bunların tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenir.”

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

K. Derviş

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

N. Arseven

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

F. Bal

Dr. Y. Karakoyunlu

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

R. Önal

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

R. K. Yücelen

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

H. H. Özkan

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

Prof. Dr. A. Akcan

Doç. Dr. O. Durmuş

O. Vural

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

Z. Çakan

M. İ. Talay

M. Taşar

 

Orman Bakanı

Çevre Bakanı V.

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

M. İ. Talay

 

Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu

Esas No.: 1/683, 1/577                              7.1.2005

Karar No.: 20

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başbakanlık tarafından 2.10.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, Başkanlığınızca 10.10.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/683 esas numaralı "Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 4.1.2005 tarihli 14 üncü Birleşiminde, aynı adı taşıyan ve Başbakanlıkça 4.4.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, Başkanlığınızca 15.4.2003 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/577 esas numaralı Tasarı ile Komisyon müzakerelerine 1/683 esas numaralı Tasarının esas alınmasını öngören önergenin kabulü doğrultusunda birleştirilerek görüşülmüştür.

Görüşmelere, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Genelkurmay Başkanlığı, Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, YÖK, T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı yetkilileri katılmıştır.

Komisyonun görüşmelerine esas alınan 1/683 esas numaralı Tasarı ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik yapmakta iken hayati önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmi sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subay, erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenlerin, askeri hastane sağlık kurullarının kararı üzerine azami altı ay süre ile yarım kalan tedavilerine devam edilmesi, bunların askeri hastanelere sevkleri ile gerek kendilerine gerekse resmi tabip raporu ile belgelemeleri halinde refakatçilerine gidiş ve dönüş yol ücretleri ile gündeliklerinin ödenmesi ve tedavi sürelerine ait tedavi giderlerinin Milli Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden karşılanması amaçlanmakta ve bu husustaki kanuni boşluğun doldurulması öngörülmektedir.

1/577 esas numaralı Tasarı ile de; Devletin ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin himayesine giren askeri öğrencilerin, sağlık nedeniyle okullarından ilişiklerinin kesilmesi halinde, ilişiklerinin kesilmesine neden olan sağlık sorunları giderilinceye kadar tedavilerinin yapılabilmesine ve tedavi giderlerinin Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenmesine imkan sağlanması öngörülmektedir.

Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde Millî Savunma Bakanı Vecdi Gönül tarafından yapılan açıklamalarda aynen;

"Türk Silahlı Kuvvetlerinde yedek subay, erbaş ve er olarak askerlik hizmetini yapmakta iken, görevin sebep ve tesiri ile sakatlanan, yaralanan ve hastalananlar hakkında, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun ilgili hükümleri uyarınca haklarında vazife yada adî malullük hükümleri uygulanmakta ve bunlar ile bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin tedavi giderleri yine bu Kanun hükümleri uyarınca T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğünce karşılanmaktadır.

Durumları 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun kapsamında olanların ise, yine tedavi giderleri bu kanunlar kapsamında karşılanmaktadır. Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli subay, astsubay, askeri memur, uzman jandarma, uzman erbaş, erbaş ve erlerin Silahlı Kuvvetlerde görevli bulundukları süre içerisinde sağlık işlemleri 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Ancak; 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunu, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun kapsamı dışında kalan ve askerlik görevi esnasında herhangi bir nedenle sakatlanan, yaralanan ve hastalanan yedek subay, erbaş ve erlerden tedavileri devam etmekte iken terhis edilenler hakkında yasal bir düzenleme bulunmadığından bunların yarım kalan tedavilerine devam edilmesi ve bu süre içerisindeki tedavi giderlerinin karşılanması mümkün olamamaktadır.

Anayasamızın 72 nci maddesindeki "Vatan hizmeti, her Türkün hakkı ve ödevidir. Bu hizmetin Silahlı Kuvvetlerde veya kamu kesiminde ne şekilde yerine getirileceği veya getirmiş sayılacağı kanunla düzenlenir" hükmü kapsamında ülkemizde askerlik hizmeti zorunlu olup, askerlik sistemimiz mükellefiyet esasına dayanmaktadır.

Bu zorunlu hizmeti ifa edenlerden, tüm ihtiyaçları Devletçe karşılanan erbaş ve erler ile yedek subayların askerlik hizmeti esnasında herhangi bir nedenle sakatlanmaları, yaralanmaları veya hastalanmaları halinde terhislerinden sonra, yarım kalan tedavilerine belirli bir süre ile devam edilebilmesi hak ve adalet ilkelerinin icabı olduğu gibi, Anayasamızın sosyal devlet anlayışının da gereği olduğundan bu Tasarı hazırlanmıştır."

İfadelerine yer verildikten sonra 1/577 esas numaralı Tasarı ve gerekçesini tamamlayıcı nitelikte açıklamalarda bulunulmuştur.

Müteakiben Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Bu maddenin müzakeresi sırasında üyelerimizce; madde ile öngörülen terhis sonrası azami altı aylık tedavi süresinin  süresiz hale getirilip getirilemeyeceği yönünde Sayın Bakana sorular yöneltilmiş, bu yöndeki sorular Bakan tarafından; Tasarının hazırlanması sırasında bu sürenin 1 yıl olarak öngörüldüğü, ancak çeşitli bakanlıklardan ve kurumlardan gelen görüşler doğrultusunda 6 ayda karar kılındığı, bununla birlikte yeşil kart uygulamasının yaygınlaştırılmasıyla tüm kesimlerin sağlık güvencesine kavuşturulması suretiyle böyle bir kısıtlamanın kendiliğinden ortadan kalkacağı açıklanmıştır.

Tasarının çerçeve 2 nci maddesi de Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Bu maddenin görüşülmesi sırasında maddede geçen "hayatî önemi haiz bir hastalık"tan kastın ne olduğu yönündeki soruya Sayın Bakanın; bu ifade ile askerlikten ilişiğin kesilmesini gerektiren bir hastalığın belirtilmek istendiği yönündeki beyanıyla açıklık getirilmiştir.

Verilen bir önergenin kabulü doğrultusunda 1/577 esas numaralı Tasarının çerçeve 1 inci maddesi, çerçeve 3 üncü madde olarak Tasarıya ihdas edilmiştir.

Bu düzenlemenin yürürlülüğe girmesinden önce uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile ilişikleri kesilmiş olan altmış civarındaki askeri öğrencinin tedavilerinin de çerçeve 3 üncü madde kapsamına alınması amacıyla verilen önergenin kabulü doğrultusunda, Tasarıya geçici madde ihdası yapılmıştır.

Tasarının yürürlük ve yürütmeye dair 3 ve 4 üncü maddeleri 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Cengiz Kaptanoğlu

Yüksel Çavuşoğlu

Mehmet Asım Kulak

 

İstanbul

Karaman

Bartın

 

Üye

Üye

Üye

 

Faruk Koca

Zekeriya Akıncı

A. İsmet Çanakcı

 

Ankara

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

İsmail Değerli

Ensar Öğüt

Muhsin Koçyiğit

 

Ankara

Ardahan

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Esat Canan

İnci Özdemir

Hasan Bilir

 

Hakkâri

İstanbul

Karabük

 

Üye

Üye

Üye

 

Vahit Erdem

Murat Yılmazer

Halil Tiryaki

 

Kırıkkale

Kırıkkale

Kırıkkale

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Sefa Sirmen

Süleyman Turgut

Suat Kılıç

 

Kocaeli

Manisa

Samsun

 

 

Üye

 

 

 

İbrahim Hakkı Birlik

 

 

 

Şırnak

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 60 ıncı maddesine ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere üçüncü fıkra olarak aşağıdaki fıkra eklenmiş ve mevcut üçüncü fıkra dördüncü fıkra olarak teselsül ettirilmiştir.

"5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen erbaş ve erlerden, tedavileri devam etmekte iken terhis edilen ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya Bağ-Kur'un sağlık hizmetlerinden faydalanma imkânı bulunmayanların yarım kalan tedavilerine, askerî hastahane sağlık kurullarınca verilecek karar üzerine azamî altı ay süre ile devam edilir. Bunların askerî hastahanelere sevkleri, yerleşim yerlerindeki veya yerleşim yerlerine en yakın askerlik şubeleri tarafından sağlanır. Sevk edilen hasta ile sevk edildiği yere bir kimse refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda refakatçisine; gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için gündelik, sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans olarak ödenir. Yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası ücretleri; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliği esas alınır. Tedavi giderleri ile ödenen yol ücretleri ve gündelikler, Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarının bütçelerinden karşılanır."

MADDE 2. - 211 sayılı Kanunun 66 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"e) 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamı dışında kalan ve askerlik hizmetini yapmakta iken hayatî önemi haiz bir hastalığının bulunduğu resmî sağlık kurulu raporuyla tespit edilen yedek subaylardan, tedavileri devam etmekte iken terhis edilen ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya Bağ-Kur'un sağlık hizmetlerinden faydalanma imkânı bulunmayanların yarım kalan tedavileri ile ilgili olarak, 60 ıncı maddenin üçüncü fıkrası hükümleri uygulanır."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

 

MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

Mehmet Ali Şahin

 

 

 

Başbakan V.

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

 

C. Çiçek

O. Pepe

H. Çelik

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

A. Aksu

A. Aksu

E. Mumcu

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının çerçeve 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. - 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile ilişikleri kesilen askeri öğrencilerin tedavileri, okuldan ilişiklerinin kesilmesine neden olan sağlık sorunu giderilinceye kadar, askeri sağlık kurum ve kuruluşlarının yanında diğer resmi sağlık kurum ve kuruluşlarında sürdürülür. Bunların tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçesinden ödenir.”

 

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce uzun süreli tedavi gerektiren hastalıklar nedeniyle okulları ile ilişikleri kesilen askeri öğrencilerin tedavileri hakkında da 70 inci maddenin ikinci fıkrası hükümleri uygulanır.

 

MADDE 4. - Tasarının 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - Tasarının 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.