Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 879)
Tarım Sigortaları Kanunu
Tasarısı ve Tarım, Orman ve
Köyişleri ile Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/865)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
12.7.2004 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-886/3349 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 5.7.2004 tarihinde kararlaştırılan “Tarım Sigortaları
Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Tarımda, kuraklık, don, sel, dolu gibi
risklerin doğal afete dönüşmemesi için gelişmiş ülkeler bu riskleri devletin,
tarımın ve çiftçinin üzerinden alacak şekilde risk transfer sistemlerini
kurmuşlardır. Kısaca "tarım sigortası" olarak tanımlanan bu risk
transfer sistemleri içinde tarımdaki malların (bitkisel ürünler, hayvanlar,
makineler, tesisler ve barınaklar) ve canların (çiftçi ve diğer çalışanların
yaşamı) güvence altına alınması hedeflenmektedir.
Uygulamada özellikle bitkisel ürünler ile
çiftlik hayvanları ile ilgili risklerin transferini konu alan çalışmalar tarım
sigortaları olarak tanımlanmaktadır. Dünyada Crop Insurance olarak bilinen
bitkisel ürün sigortaları ürünlerin tek riske (dolu tehlikesine) karşı sigorta
edilmesiyle başlamış, daha sonra diğer riskler (don, kuraklık, sel) sigorta
teminatına alınarak ürünlerin birden fazla risk karşısında güvence altına
alınması sağlanmıştır.
Dolu, bölgesel etkili bir risk olduğu için
çiftçiler de küçük primler ödeyerek dolu sigortası yaptırabilmekte ve bu riski
sigorta şirketleri tek başlarına üstlenebilmektedirler. Ancak kuraklık, don,
sel gibi risklerin hasarları çok büyük olduğu için primleri de yüksektir. Bu
nedenle birden çok riskin sigortalandığı ülkelerde çiftçinin sigorta
yaptırabilmesi için devlet ürün sigortası primini desteklemekte ve bu uygulama
"Tarımda Devlet Destekli Ürün Sigortası" olarak tanımlanmaktadır.
Ülkemizde çiftçilerimizin bu riskler
karşısında uğrayacağı zararları telafi etmek ve çiftçilerimize yardımcı olmak
üzere, 1948 yılında 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi
Hakkında Kanun ve 1977 yılında 2090 sayılı Tabiî Afetlerden Zarar Gören
Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuş ancak,
yetersiz doğal afet yardımları sorunu çözemediği gibi afetler sonucu ertelenen
çiftçi borçları her yıl Devlete büyük görev zararları halinde geri dönmüştür.
Üreticilerimizin, riskler karşısında
mağduriyetlerinin giderilmesi ve bu tür risklere karşı çözüm yolunun daha akıcı
bir şekilde işlemesi için, Türkiye'ye uygun tarım sigortaları sistemlerinin
kurulması yönündeki Dünya MPCI ve AB uygulamalarına yönelik araştırmalar
sonrasında, geleneksel ürün sigortaları ve AB'de en başarılı uygulama olan
havuz modeli (Agroseguro) örnek alınarak bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile Kanunun amacı;
üreticilere, bitkisel ürünler ve çiftlik hayvanları için doğal afetler ve
risklere karşı sigorta teminatı sağlanması, tarım sigortalarını geliştirmek
üzere Devlet tarafından prim desteği ile hasar fazlası desteği verilmesi ve
tarım sigortası uygulamalarının usul ve esaslarının belirlenmesi olarak
öngörülmektedir. Burada temel amaç, tarım sektörünün istikrarlı gelişimine
katkı sağlanmasıdır. Tarımın geliştirilmesi ve Devletin üzerindeki risklerin
paylaşılması, kıt kaynakların yönlendirilmesinin yanısıra Devletin yükünü
hafifletecek şekilde riskin başka hedeflere transferine imkan yaratacaktır.
Madde 2.- Madde ile Kanunun kapsamı
belirlenmektedir.
Madde 3.- Kanunda yer alan bazı ibareler
açıklanmaktadır.
Madde 4.- Sigorta şirketlerinin çiftçiden
aldıkları primlerin ve Devletin sağlayacağı prim desteklemelerinin Havuzda
toplanması ve hasarların bu Havuzdan ödenmesi öngörülmektedir. Bu suretle
sigorta şirketlerinin tek başlarına üstlenemedikleri riskleri, birlikte
üstlenebilmeleri ve sağlanan yüksek reasürans kapasiteleri ile risklerin
transferine imkan tanınması amaçlanmaktadır.
Ayrıca, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ve
Hazine Müsteşarlığınca müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esaslar
çerçevesinde, bu konuda uzman, ülke genelinde yaygın ve yeterli teşkilata sahip
bir sigorta şirketine, Havuzun işletilmesinin dönüşümlü olarak verilmesi hüküm
altına alınmaktadır.
Madde 5.- Tarımdaki doğal risklerin
sigorta teminatları içerisine alınabilmesi için yeterli finans gücünün yanısıra
teknik bir çalışmanın ve alt yapının hazırlanması gerekmektedir. Bu durum
farklı yıllarda bazı risklerin veya ürünlerin teminat alınmasını
gerektirebilir.Bu nedenle madde ile Bakanlar Kuruluna risklerin bir arada veya
ayrı ayrı teminat alınması hususunda yetki tanınmaktadır.
Madde 6.- Madde ile Kanunun uygulanmasında
öngörülen hizmetleri yerine getirmek üzere Havuzun ihtiyaç duyacağı gelir ve
giderlerine açıklık getirilmektedir.
Havuzun maddi kaynakları içerisinde en
önemli kalem olarak sigorta şirketlerinin Havuza devrettiği pirimler ile
Devletin pirim desteği yer almaktadır. Hasarların havuzdan doğrudan çiftçiye
ödenmesi nedeni ile hasar ödemeleri de en önemli harcama kalemini
oluşturmaktadır.
Madde 7.- Madde ile; Devletin tarım
sigortası pirim desteğine ilişkin esaslar belirlenmektedir.
Madde 8.- Üreticinin risklerinin; sigorta
şirketlerince aynı bilgileri içeren ve kendileri tarafından düzenlenen sigorta
poliçesi ile teminat altına alındığı belgelenir. Havuza katılmakla yükümlü
sigorta şirketlerinin ve Havuzdaki risklerin bir kısmını üstlenecek olan
reasürans şirketlerinin katılım oranları, Devletin katılım oranlarında etkili
olacaktır. Madde her yıl bu oranların ve katılım şekillerinin belirlenmesi
esaslarını ortaya koymaktadır.
Madde 9.- Gelişmiş ülke örneklerinde
görüldüğü gibi; sistemin sağlıklı yürütülebilmesi için Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının görev ve yetkileri belirlenmiştir.
Madde 10.- Tarım risklerinin büyük bölümü
gerçekleştiğinde doğal afet yaratacak özelliktedir. Bu özellikleri nedeni ile
bu risklerin sigorta edilmesi yüksek pirim ve devlet desteği gerektirdiği gibi
yurt içinde bu riskleri paylaşacak yeterli kapasite bulunmadığından
uluslararası reasürans piyasasından teminat alınması da söz konusu
olabilecektir. Bu nedenle, madde ile üstlenilmiş olunan rizikonun transferine
imkan tanınmaktadır.
Madde 11.- Özellikle kuraklık riskinin
giderek Dünya genelinde büyük zararlar vermesi üzerine bu riskin sigorta
edilebilmesi için gerekli reasürans katılımı yetersiz düzeyde olabilmekte veya
hiç sağlanamayabilmektedir. Madde bu durumda uygulanacak olan hasar fazlası
desteğine açıklık getirmektedir.
Madde 12.- Madde, Kanun kapsamındaki
sigortaları yaptırmayan gerçek ve tüzel kişilerin, 2090 sayılı Kanundan
istifade edemeyeceğini öngörmektedir.
Madde 13.- Denetimin hangi kurum
tarafından yapılacağına açıklık getirilmektedir.
Madde 14.- Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerin
çıkarılmasında yetkili olan kurumlar ve yönetmeliklerin çıkarılma süreleri
hüküm altına alınmaktadır.
Madde 15.- Yürürlük maddesidir.
Madde 16.- Yürütme maddesidir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/865 |
29.12.2004 |
|
|
Karar No.: 35 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLlĞINA
Başkanlığınızca 16.7.2004 tarihinde tali
komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Tarım Sigortaları Kanunu
Tasarısı", Komisyonumuzun 16.12.2004, 24.12.2004 ve 27.12.2004 tarihli toplantılarında; Tarım ve Köyişleri
Bakanı Sayın Sami GÜÇLÜ ve beraberindeki Bakanlık yetkilileri, Adalet
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Kamu İhale Kurumu, Türkiye
Ziraat Odaları Birliği, Tarım Sigortaları Vakfı, Türkiye Ziraatçiler Derneği,
Güven Sigorta A.Ş. temsilcilerinin de katılımlarıyla görüşülmüştür.
Komisyonumuzun 16.12.2004 tarihli
toplantısında Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, Tarım ve Köyişleri Bakanı
Sayın Sami GÜÇLÜ'nün Komisyonumuza verdiği açıklayıcı bilgilerde;
- İçinde bulunduğumuz yıl doğal afetler
nedeniyle ülkemizde derin acılar yaşandığını, üreticilerin büyük gelir
kayıplarıyla karşı karşıya geldiğini ve çok sayıda ilimizde meydana gelen
afetlerin konunun önemini adeta gözler önüne serdiğini,
- Tarımda don, sel, dolu gibi risklerin
doğal afete dönüşmemesi için gelişmiş ülkelerde devletin, bu riskleri
üreticinin üzerinden alacak şekilde risk transfer sistemini kurduklarını, bu
sistemin tarım sigortaları olarak adlandırıldığını,
- Ülkemizde daha 1948 yılında tohumluk
yardımı yapılması konusunda 5254 sayılı Kanunu çıkararak ilk adımların
atıldığını, afetler karşısında zarar gören çiftçilerimizin tekrar üretime
dönebilmesi için tohumluk yardımlarının yapıldığını ve zararların telafi
edilmeye çalışıldığını,
- 1977 yılında 2090 sayılı Tabiî
Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun yürürlüğe
konularak, çiftçilerimizin tohumluk verilmek suretiyle çözülemeyen büyük
zararlarının telafi edilmeye çalışıldığını,
- Ancak, yetersiz doğal afet yardımlarının
sorunu çözemediği gibi afetler sonucu ertelenen çiftçi borçlarının her yıl
Devlete büyük yük getirdiğini,
- Üreticilerimizin, riskler karşısında
mağduriyetlerinin giderilmesi ve bu tür risklere karşı çözüm üretilebilmesi
için Tasarının hazırlandığını,
- Tasarının, risklerin teminat altına
alınması için tip sözleşmelerin belirlenmesi, hasar organizasyonları, sigorta
alanında aktüerya çalışmalarının yapılması, reasürans teminatının sağlanması,
tazminat ödemelerinin yapılması, tarım sigortalarının geliştirilmesi,
yaygınlaştırılması ve izlenmesi ile diğer teknik hizmetlerin yürütülmesi
amacıyla düzenlemelerin yapılmasını öngördüğünü,
- Sigorta şirketlerinin tek başlarına
üstlenemedikleri riskler için bir Havuzun oluşturulduğunu; sigorta
şirketlerinin Havuz tarafından belirlenecek tip sözleşmeler ve primler
üzerinden sözleşmelerini satacaklarını; Sigorta primlerinin bir kısmının Devlet
tarafından karşılanacağını; Havuzda toplanan sigorta poliçeleri üzerinden ve
çiftçi kayıt listelerine bakılarak Devlet desteğinin Havuza aktarılacağını;
Havuzda toplanan primler ve Devlet desteğinin hasar tazminatları için
kullanılacağını; sistemin sigorta mevzuatı yönünden işleyişinin Hazine
Müsteşarlığı tarafından yürütülüp denetleneceğini,
İfade etmişlerdir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri
takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca benimsenerek, konunun daha ayrıntılı
bir şekilde incelenerek gerekli düzenlemelerin yapılabilmesi amacıyla bir alt
komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt Komisyon 21.12.2004 tarihinde, Tarım
ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Tarım
Sigortaları Vakfı, Güven Sigorta ve Başak Sigorta temsilcilerinin katılımıyla
yaptığı toplantısında, Tasarıyı görüşmüş ve aşağıdaki değişiklikleri yapmıştır:
- Tasarının 1 inci maddesi:
Amaç maddesinde yer alan bazı ibarelerin
kapsam maddesinin konusunu teşkil ettiği, ayrıca hangi ürünlere hangi risklere
karşı teminat sağlanacağı hususunun ilgili maddelerde belirleneceği
öngörüldüğünden, maddede bu hususlara yer verilmesinin uygun olmadığı
gerekçesiyle sadeleştirilmiştir.
- Tasarının 2 nci maddesi, aynen kabul
edilmiştir.
- Tasarının 3 üncü maddesi:
(f) bendinde düzenlenen havuz tanımında
yer alan hususların, ilgili maddesinde (madde 4) düzenlendiği ve tanımda
ayrıntılara yer verilmesinin doğru olmayacağı gerekçesiyle sadeleştirilmesi;
Tarım Sigortaları Havuzu Yönetim Kuruluna ilişkin tanımın ve Havuzun
işletilmesini üstlenen şirket tanımının maddeye eklenmesi ile kanun yazım
tekniğine uygun olarak, maddede geçen kanunların tarihlerinin madde metnine
ilave edilmesi suretiyle düzenlenmiştir.
- Tasarının 4 üncü maddesi:
İkinci fıkrası, Havuza dahil sigorta
şirketlerinin, tarım alanında elde ettikleri primin tamamını Havuza devretmekle
yükümlü olduklarına dair düzenleme ile değiştirilmiştir.
Üçüncü fıkrası, Havuzun, katılımcı sigorta
şirketlerinin kendi aralarında belirleyeceği bir sigorta şirketi yerine,
kendilerinin kuracakları ayrı bir şirket tarafından işletileceğine dair
düzenleme ile değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tarım Sigortaları Havuzunun merkezinin,
Havuzun teknik işleticisi şirketin yönetim merkezi olduğuna dair yeni dördüncü
fıkra metne ilave edilmiştir.
Tarım Sigortaları Havuzunun, 10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanunu,
4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 10.2.1954 tarihli ve 6245
sayılı Harcırah Kanununa tabi olmadığına dair düzenlemenin kabul edilmesi ile
istisna getiren yeni beşinci fıkra metne eklenmiştir.
- Havuz sisteminde hizmetin ortak
kararlarla, hızlı, doğru ve tam olarak verilebilmesi için Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) ve
Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği (TSRŞB) ve Havuz işleticisi
şirketin de içinde yer alacağı bir kurul, Havuz Yönetim Kurulu oluşturulmuş ve
5 inci madde olarak kabul edilmiştir.
- Metne ilave edilmesi kabul edilen yeni 6
ncı madde ile Havuz Yönetim Kurulunun görev ve sorumlulukları düzenlenmiştir.
- Tasarının 6 ncı maddesi:
Havuzun gelirlerini düzenleyen birinci
fıkranın (a) bendi, 4 üncü maddenin ikinci fıkrası ile uyumlu olması için
"Sigorta şirketlerinin devrettiği primler." şeklinde değiştirilmiş,
"Genel bütçeden alınacak avanslar." şeklinde yeni (e) bendi metne
ilave edilmiş ve mevcut (e) bendi de (f) olarak teselsül ettirilmiş,
Havuzun giderlerini düzenleyen üçüncü
fıkranın (f) bendi, " Alınan kredilerin ve avansların geri ödenmesi."
şeklinde değiştirilerek birinci fıkraya yeni eklenen (e) bendi ile uyumlu hale
getirilmiş ve " Ödenecek komisyonlar." şeklinde yeni (g) bendi metne
ilave edilmiş ve mevcut (g) bendi de (h) olarak teselsül ettirilmiş,
Ve 7 nci madde olarak kabul edilmiştir.
- Tasarının 9 uncu maddesi:
Madde başlığının "Bakanlığın görev ve
yetkileri" şeklinde değiştirilmesi suretiyle 8 inci madde olarak kabul
edilmiştir.
- Tasarının 13 üncü maddesi:
Havuzun denetiminin "sigortacılık
uygulamaları yönüyle" Müsteşarlık tarafından yapılacağına ilişkin
düzenleme ve "her yıl" ibaresinin madde metninden çıkarılması
suretiyle 9 uncu madde olarak, ikinci bölümde düzenlenmiştir.
- Tasarının 5 inci maddesi:
Havuz tarafından teminat altına alınacak
ürünlere "bitkiler" ve teminat altına alınacak risklere "hayvan
hırsızlığı" ibarelerinin eklenmesi ve bu risklerin belirlenmesinin
Bakanlar Kurulu yerine, Bakanlığın görüşü doğrultusunda Havuz tarafından
yürütüleceğine dair düzenlemenin kabul edilmesi ile 10 uncu madde olarak kabul
edilmiştir.
- Tasarının 7 nci maddesi, 11 inci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
- Tasarının 8 inci maddesi:
4 üncü maddede yapılan düzenlemeler ile
uyumlu olarak, sigorta şirketlerinin primlerin tamamını Havuza devredeceği,
Sigorta sözleşmelerinin Havuz tarafından
"genel şartlar çerçevesinde" belirlenecek tip sözleşmeler üzerinden
yapılacağı,
Havuza katılan sigorta şirketlerinin,
katılım paylarını Havuz işleticisi şirkete bildirecekleri,
Şeklindeki değişiklikler ve Müsteşarlığın
Devlet nam ve hesabına Havuzda belli bir oranın korunmasına karar verebileceğine
ilişkin hükmün (ikinci fıkra/son cümle) metinden çıkarılması suretiyle 12 nci
madde olarak kabul edilmiştir.
- Tasarının 10 uncu maddesi:
Madde metninde geçen "sigorta
şirketlerinin akdetmiş olduğu sigorta sözleşmeleri çerçevesinde"
ibaresinin metinden çıkarılması, "rizikonun" ibaresinin
"risklerin" olarak değiştirilmesi, "kuruluşlara"
ibaresinden sonra gelmek üzere "reasürans" ibaresinin eklenmesi
suretiyle 13 üncü madde olarak kabul edilmiştir.
- Tasarının 11 inci maddesi, 14 üncü madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
- Tasarının 12 nci maddesi, 2090 sayılı
Kanunun adının metne ilave edilmesi suretiyle 15 inci madde olarak kabul
edilmiştir.
- Tasarının 14 üncü maddesi, 16 ncı madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
- Havuz Yönetim Kurulu üyelerinin göreve
başlamalarına ve Havuz işleticisi Şirketin kuruluşuna ilişkin geçici 1 inci
madde kabul edilmiştir.
-Tasarının 15 inci maddesi:
Kanunun yürürlük tarihinin "yayımı
tarihinde" olmasına ilişkin düzenleme ile 17 nci madde olarak kabul
edilmiştir.
-Tasarının 16 ncı maddesi, 18 inci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
-Tasarının tümü, kanun yazım tekniğine
uygun olarak redaksiyona tabi tutulmuş; yeni üçüncü bölüm eklenmiş ve mevcut
üçüncü bölüm ise başlığının değiştirilmesi suretiyle dördüncü bölüm olarak
teselsül ettirilmiştir.
Komisyonumuzun 24.12.2004 ve 27.12.2004
tarihli toplantılarında, Alt Komisyon tarafından hazırlanan metin esas alınmak
suretiyle maddeler üzerinde görüşmeler yapılmıştır.
Alt Komisyon metninin;
- Tarım Sigortaları Havuzunu (Havuz)
düzenleyen 4 üncü maddesi, ikinci fıkrasına "bu Kanun kapsamında"
ibaresinin eklenmesi, sigorta şirketlerce kurulacak teknik işletici Şirketin
yönetimi ve denetiminde Kamunun da yer alması ve Kamu kaynağı aktarılması
sebebiyle havuz merkezinin Ankara olmasının sağlanması için verilen önerge
doğrultusunda, üçüncü fıkraya Şirket Yönetim Kurulunda bir üyeliğin Bakanlık
için, Denetim Kurulunda bir üyeliğin Müsteşarlık için ayrılacağına dair
cümlesinin eklenmesi ve dördüncü fıkranın Havuzun merkezinin Ankara' da
olacağına dair düzenlemenin kabul edilmesi suretiyle,
- Tarım Sigortaları Kurulunu (Kurul)
düzenleyen 5 inci maddesi, Kurulun kuruluş amacının ve çalışma sistematiğinin
anlaşılabilir şekilde düzenlenmesi amacıyla verilen önerge doğrultusunda,
Bakanlık temsilcisinin Kurulun tabii başkanı olacağına, Kurulun en az dört
üyenin katılımı ile toplanacağına ve kararların çoğunlukla alınacağına ilişkin
hükmün metne ilave edilmesi suretiyle,
- Kurulun görev ve sorumluluklarını
düzenleyen 6 ncı maddesi, kuruluş amacı itibariyle yapamayacağı birtakım görev
ve sorumlulukların Kurula verildiği, bu görev ve sorumlulukların yeniden
düzenlenerek işleyebilir hale getirilmesi amacıyla verilen önerge
doğrultusunda, madde metninin yeniden düzenlenmesi; ayrıca bitkisel ürün
sigortalarının hasar tespitlerinin halen ziraat mühendisleri ile birlikte
ziraat teknisyenleri ve ziraat teknikerleri tarafından yürütüldüğü gerekçesiyle
verilen bir diğer önerge doğrultusunda, yeni (f) bendinin değiştirilmesi
suretiyle,
- Bakanlığın görev ve yetkileri başlıklı 8
inci maddesi, Bakanlığın görev ve yetkilerinin öncelik sırasına göre yeniden
düzenlenmesi amacıyla verilen önerge doğrultusunda, (c) bendinin (a) bendi
olarak değiştirilmesi ve diğer bentlerin buna göre teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Havuz tarafından teminat altına alınacak
riskleri düzenleyen 10 uncu maddesine "seralar ile" ibaresinin
eklenmesi suretiyle,
- Yönetmelikler başlıklı 16 ncı
maddesinin, Kanunun daha erken uygulanmaya başlayabilmesi amacıyla, çıkarılacak
olan yönetmeliklerin "altı ay" içinde yürürlüğe konulmasının
gerektiği şeklindeki önergenin kabul edilmesi suretiyle,
Değiştirilerek; diğer maddeleri ise aynen
kabul edilmiştir.
Gerek Alt Komisyon tarafından yapılan
değişiklikler ve ihdas edilen yeni maddeler, gerekse Komisyonumuzun kabul
ettiği değişiklikler nedeniyle redaksiyon ihtiyacı duyulmuş ve Başkanlığımıza
verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde, Tasarının bütünü kanun yazım tekniğine
uygun olarak yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği Plan ve Bütçe
Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Vahit Kirişci |
Özkan Öksüz |
Ahmet Ertürk |
|
|
Adana |
Konya |
Aydın |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Adem Tatlı |
Nail Kamacı |
Osman Özcan |
|
|
Giresun |
Antalya |
Antalya |
|
|
|
(11. madde) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ali Suçin |
Ramazan Kerim Özkan |
Aliİhsan Merdanoğlu |
|
|
Batman |
Burdur |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Budak |
Mehmet Işık |
İsmail Soylu |
|
|
Edirne |
Giresun |
Hatay |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdullah Çetinkaya |
Ali Osman Başkurt |
Selahattin Dağ |
|
|
Konya |
Malatya |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ersoy Bulut |
Ali Er |
Necati Uzdil |
|
|
Mersin |
Mersin |
Osmaniye |
|
|
|
|
(11. maddeye muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfikar İzol |
Mehmet Vedat Melik |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Ahmet Kambur |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
Tekirdağ |
Van |
|
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
22.4.2005 |
|
|
Esas No.: 1/865 |
|
|
|
Karar No.: 33 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca 12.7.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 16.7.2004 tarihinde tali komisyon olarak
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen 1/865 esas numaralı "Tarım Sigortaları Kanunu
Tasarısı", Komisyonumuzun 2.3.2005 tarihinde yapmış olduğu 35 inci
birleşimde Hükümeti temsilen Tarım ve Köyişleri Bakanı Sami Güçlü ile Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi tarımda; kuraklık, don,
sel, dolu gibi risklerle karşı karşıya kalınabilmektedir. Çeşitli ülkelerde ise
bu riskleri ortadan kaldıracak şekilde risk transfer sistemleri
oluşturulmuştur. Tarım sigortası olarak da adlandırılan bu risk transfer
sistemlerinde amaç, tarımdaki mallar (bitkisel ürünler, hayvanlar, makineler,
tesisler ve barınaklar) ve canların (çiftçi ve diğer çalışanların) güvence
altına alınmasıdır.
Dünyada, "Crop Insurance" olarak
adlandırılan bitkisel ürün sigortalarının ilk uygulamaları, ürünlerin tek riske
(dolu tehlikesine) karşı sigorta edilmesi şeklinde gerçekleşmiş; daha sonra
diğer riskler (don, kuraklık, sel) de sigorta teminatına alınarak birden fazla
riske karşı güvence sistemine geçilmiştir.
Ülkemizde de belirtilen risklerle sıklıkla
karşı karşıya kalınabilmektedir. Çiftçilerin bu riskler karşısında
uğrayabileceği zararları telafi etmek amacıyla 1948 yılında 5254 sayılı Muhtaç
Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun ve 1977 yılında 2090 sayılı
Tabiî Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun
yürürlüğe konulmuş, 5254 sayılı Kanun ise 20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı
Kanun ile yürürlükten kaldırılmıştır. Ancak bu kanunlar çiftçilerin sorunlarına yeterli bir çözüm
getirememiştir.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde,
- Üreticilere, bitkisel ürünler ve çiftlik
hayvanları için doğal afet ve risklere karşı sigorta teminatı sağlanması ile
tarım sigortası uygulamalarının usul ve esaslarının belirlenmesinin,
- Çiftçilerin sigorta şirketlerine
ödeyecekleri primler ve Devletin sağlayacağı prim desteklemelerinin bir havuzda
toplanması ve meydana gelecek hasarların bu havuzdan ödenmesinin,
- Tarımdaki doğal risklerin bir arada ya
da ayrı ayrı teminat altına alınması konusunda Bakanlar Kuruluna yetki
tanınmasının,
- Tasarıda öngörülen sigortaları
yaptırmayanların, 2090 sayılı Tabiî Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak
Yardımlar Hakkında Kanundan yararlanamayacaklarının,
Düzenlendiği anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Ülkemizde yıllardır uygulanan baş fiyat
uygulamasının bir takım ürünlerde arz fazlasına, bir takım ürünlerde de arz
açığına neden olduğu, böyle bir yapı içinde ülke kaynaklarının rasyonel
kullanılamadığı,
- Özellikle yağlı tohumlar konusunda
önemli gelişmeler sağlandığı ancak, arz noksanı olan bu ürünlere uygulanan
desteklerin artırılmasının bu ürünlerin üretimini daha da geliştireceği,
- Tasarının çiftçinin emeğini korumayı
amaçladığı ve olumlu bir düzenleme olduğu ancak, bir takım eksikliklerinin
bulunduğu ve bu eksikliklerin giderilmesi gerektiği,
- Tasarının gerçekçi ve doğru düzenlemeler
içerdiği, çiftçinin sigorta yoluyla desteklenmesinin yerinde bir uygulama
olacağı, bu tür desteklerin dışında çiftçilerin uygun politikalarla da
korunması gerektiği,
- Küçük çiftçilerin prim ödeyerek sigorta
yaptırmasının mümkün gözükmediği, bu sistemin yürütülebilmesi için belli bir
süre küçük çiftçilerin primlerinin Devlet tarafından ödenmesinde yarar
görüldüğü, başlangıçta tüm çiftçilerin
sisteme alıştırılmasının sağlanması amacıyla da bir takım zorlayıcı tedbirlerin
öngörülmesi gerektiği,
- İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planında bile
tarım sigortasına ilişkin hükümler bulunduğu ancak, sistemin günümüze değin
hayata geçirilememiş olduğu, nihayet bu Tasarının kanunlaşmasıyla sistemin
hayata geçirilebileceği,
- Bir ülkenin tarımı ihmal edemeyeceği,
tarım konusunda gerekli hassasiyetin gösterilmesi gerektiği,
- Tarım sigortalarının amacının çiftçinin
desteklenmesi olduğu, normal sigortacılık mantığıyla Tasarıda öngörülen
risklerin pek çoğunun sigorta kapsamına alınmasının mümkün olmadığı,
- Tasarıyla sigorta ücretinin teşvik
edildiği, Devletin bunu sübvanse ettiği, böylece çiftçilerin bu teminatları
daha rahat ödeyebilecekleri, ayrıca hasarın sübvanse edildiği ve reasürans
teminatı sağlandığı, böylece önceden tamamen Devletin sırtında olan yükün
dağıtıldığı, reasürans uygulamasıyla Hazineye başvurmadan yurtdışından gelen
kaynakla desteğin sağlanacağı, bu teminatlarla karşılanmayan kısmın ise Devlet
tarafından karşılanacağı,
- Sistemin millî bazda kurulduğu,
rekabetten ziyade ortak çıkarı koruyacak bir anlayışın söz konusu olduğu, bu haliyle de örnek bir
sistem olacağı,
- Havuzun işleticisi olacak şirketin
kuruluşuna ilişkin açık düzenlemeler bulunmadığı, bu hususa açıklık
kazandırılması gerektiği, ayrıca
Havuzun hukuksal statüsünün de netleştirilmesi gerektiği,
- Avrupa Birliğinin tarıma uzun süre çok
yüksek oranlarda destek sağlamış olduğu, ülkemizin de Avrupa Birliği ile
rekabet edebilecek duruma getirilmesinde desteklerin önemli olduğu,
- Tasarıda sosyal sigorta anlayışıyla
ticari sigorta anlayışının karışımı yapılmak suretiyle özel bir model
geliştirildiği,
- En büyük sorunun hasar tespit
işlemlerinde ortaya çıkacağı, bu nedenle bu konunun koordinasyonunun çok iyi
yapılması gerektiği,
- Tüm risklerin Devlet tarafından
üstlenilmesinin Avrupa Birliğine üyelik sürecinde kabul edilen bir durum
olmadığı, öngörülen düzenlemenin bu sakıncayı giderici nitelikte olduğu,
- Tarım sigortası uygulamasına ihtiyaç
bulunduğu ve düzenleme yapma konusunda geç kalındığı, Tasarının kanunlaşmasıyla
tarımın önemli sorunlarından birinin çözüme kavuşacağı,
- Primi belirlemek konusunda Bakanlar
Kuruluna tanınan yetkinin bir esasa bağlanması gerektiği,
- Tarım politikalarının bütüncül bir
yaklaşımla ele alınması ve tüm desteklerin birlikte verilmesinde yarar olduğu,
sigorta konusunda da uygulamanın ve uygulamayı sağlayacak düzenlemelerin amacı
karşılayacak şekilde yürümesi için gereken hassasiyetin gösterilmesi gerektiği,
- Tarıma sağlanan destek sistemi içinde
sigorta uygulamasının bulunması gerektiği ancak yeterli olmadığı, tarımın
Türkiye ekonomisi içindeki yerinin de iyi analiz edilmesinin gerekli olduğu,
- Türkiye'de tarımın GSMH'ye oranının
yüzde 12 olduğu, tarımda çalışan işgücünün toplam işgücüne oranının ise yüzde
35 olduğu ve 4 milyon işletmenin bu alanda faaliyette bulunduğu, Avrupa Birliği
ülkelerinde ise ölçekleri farklı olsa da birkaç yüz bin işletme bulunduğu, bu
durumun tarım politikalarının Avrupa'daki uygulamalardan farklı olması sonucunu
doğurduğu ve bu farklılığın ortaya konması gerektiği, küçük çiftçileri
koruyacak düzenlemelere ihtiyaç bulunduğu,
- 2000 yılından bu yana tarıma verilen
desteğin azaldığı, tarım sektörünün bütçeden aldığı pay azalırken, milyonlarca
çiftçiden prim ödemelerini beklemenin gerçekçi ve doğru olmayacağı,
- Teknik olarak bazı hususların
düzeltilmesine ihtiyaç bulunduğu ve bu eksiklikleri gidermek amacıyla bir alt
komisyon kurulması gerektiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben
Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;
- Ülkemizin doğal afetlerle çok sık karşı
karşıya kaldığı, bu nedenle çiftçilerin
zarara uğradığı, 2002 yılında 37, 2003 yılında 38 ilde doğal afet
yaşandığı, 2004 yılının da bu açıdan olumsuz bir yıl olduğu ve yaklaşık 70 ilde
doğal afet yaşandığı,
- Doğal afete maruz kalan çiftçilere
yardım eden kuruluşların bütçeden yeterli desteği alamadığı, hem bu neden hem
de fonların kaldırılmış olması nedeni ile çiftçilere yeterli desteğin
sağlanamadığı,
- Doğal afete maruz kalan çiftçilerin
zararlarının mevcut yasalar yoluyla karşılanmasının mümkün olmadığı, bu nedenle
yeni düzenlemelere ihtiyaç bulunduğu, bu bağlamda en modern yolun tarım
sigortası uygulaması olduğu,
- Çağdaş bir risk yönetim sigortası olan
tarım sigortası ile tabiî afetlere maruz kalan çiftçilerin teminat altına
alınmalarının sağlanacağı,
- Bu sistemde prim desteklerinin Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı'nca uygunluğu saptandıktan sonra Havuza aktarılacağı ve
Devlet desteğinin tek elden yürütülmesinin sağlanacağı, bu amaçla 2005 yılı
bütçesinden 30 milyon YTL ayrılmış olduğu,
- Sigorta uygulamasının tarım sektörü ile
ilgili belirsizlikler ve üretimin sürdürülebilir olmaktan çıkmasının önlenmesi
için koruyucu bir tedbir olduğu,
- Tek bir düzenlemenin bir sektördeki tüm
olumsuzlukları gidermesinin mümkün olmadığı, 2001 krizinden önce bu sorunların
telafi edilmeye çalışılmış olduğu ancak krizden sonra bu uygulamanın
yürütülemediği ya da yetersiz kaldığı, Tasarıyla öngörülen sistemin bu boşluğu
gidermeyi amaçladığı,
- Doğrudan gelir desteği uygulamasının;
gelişmiş ülkelere özgü olduğu, Türkiye gibi kaynakları sınırlı olan bir ülkenin
etkisi düşük olan böyle bir enstrümanı kullanmasının doğru olmadığı şeklinde
eleştirildiği, bu eleştirilerin de dikkate alınması suretiyle tarım alanında
farklı destek uygulaması arayışlarının sürdüğü,
- Dünyada ülkemizdeki gibi yüzde 78 oranında
doğrudan gelir desteği uygulamasının olmadığı, bu oranın yüzde 55'lere
çekilerek, üretimi etkileyecek başka enstrümanların uygulamaya sokulacağı,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerindeki görüşmeleri müteakip
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmiş ve Tasarının ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesini teminen kurulacak
bir alt komisyonda ele alınmasına karar verilmiştir.
Alt komisyonun 17.3.2005 tarihinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile ilgili kamu
kurum ve kuruluşları ve sigorta şirketleri
temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu toplantıda, tali
komisyon metninin dikkate alınması
suretiyle maddeler üzerinde gerekli değişiklikler yapılmış ve alt komisyon,
hazırlamış olduğu rapor ve metni Komisyonumuza sunmuştur.
Alt komisyonda tali komisyon metninin;
- 1 ve
2 nci maddeleri aynen,
- 3 üncü maddesi; (e) bendine, bu Kanun
kapsamındaki sigortaların da tarım sigortası tanımı içine alınması suretiyle,
- 4 üncü maddesi; Havuzun; kapsama alınan
riskler için sigorta, reasürans ve retrosesyon yapmaya yetkili kılınması,
Şirketin ayrı bir maddede düzenlenmesi nedeniyle Şirketin kuruluşuna ilişkin
hükmün madde metninden çıkartılması,
Sigorta şirketlerine havuza devrettikleri primler için havuz tarafından
tahsil edilen kısmı üzerinden komisyon ödenmesi, sigorta şirketleri tarafından
havuza zamanında devredilmeyen primlerin 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edileceğinin hükme bağlanması,
Sigorta şirketlerinin merkezlerinin İstanbul'da olması nedeniyle, haberleşmede
kolaylık sağlanması ve irtibatın sağlıklı kurulması amacıyla Havuzun merkezinin
İstanbul olarak belirlenmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi; birinci fıkrasının
kurula katılacak üyelerin niteliklerine açıklık getirilmesi ve uhdesinde kamu
görevi bulunanlarla bulunmayanlar arasında bir ayrım getirilerek yönetim kurulu
üyelerine ayda dört toplantıyı geçmemek üzere ücret ödenmesinin hükme
bağlanması, süresi dolmadan sona eren kurul üyelerinin yerine seçileceklerin
kalan süreyi tamamlayacaklarının belirtilmesi suretiyle,
- 6 ncı maddesi; (b) ve (c) bentlerinin
Havuzu düzenleyen madde içinde yer alması, (e) bendinin şirketin görevleri
arasında sayılması nedeniyle madde metninden çıkarılması, (d) bendinin (b), (g)
bendinin (c), (h) bendinin (d) bentleri olarak teselsül ettirilmesi, madde metnine Kurulun, hasar tespit
işlemlerine ilişkin esas ve usulleri
belirleyeceğini öngören bir düzenlemenin (e), bu Kanun kapsamında faaliyet
göstermek isteyen sigorta şirketleri
ile sözleşme yapmak yetkisini öngören bir düzenlemenin (f) bendi ve Şirketin
çalışma esas ve usullerinin Kurul tarafından belirlenmesinin sağlanması
amacıyla Kurulla Şirket arasında bir sözleşme yapılmasını öngören bir hükmün
(g) bendi olarak eklenmesi suretiyle,
- 7 nci maddesi; Kanun tekniğine uygun
olarak Havuzun gelir ve giderlerinin ayrı maddeler altında sayılması
amacıyla, gelirlerinin 7 ve
giderlerinin 8 inci maddeler altında düzenlenmesi, giderler arasına Şirkete ödenecek
işletme bedelini düzenleyen yeni bir bendin (i) bendi olarak eklenmesi ve diğer maddelerin teselsül ettirilmesi
suretiyle,
- Şirketin statüsüne açıklık getiren,
havuza katılan şirketlerin Şirkette eşit paya sahip olmasını hükme bağlayan,
Şirketin görevlerini açık bir şekilde tadat eden, hasar tespit işlemlerini
yapacakların mesleki statülerine açıklık getiren, mühendislere ve veteriner
hekimlere öncelik tanıyan, Şirketi; Havuzun işlerinin yürütülmesinden
Bakanlığa, Müsteşarlığa ve Kurula karşı sorumlu kılan ve Şirketin, havuza ait gelir ve giderleri ile
tüm hesap ve işlemlerinin özel ve ayrı kayıtlarda takip edileceğini hükme
bağlayan, Şirketin bu kanun Kapsamındaki görevleri çerçevesinde edindiği
bilgileri herhangi bir gerekçeyle üçüncü şahıslara açıklamasını yasaklayan,
Havuza ait yazışma ve belgelerin uygun bir şekilde muhafaza edilmesi zorunluluğunu öngören, Şirketin faaliyetine
son verilmesi, tasfiye edilmesi veya
iflas etmesi gibi hallerde, bu Kanun kapsamındaki bütün bilgi ve
belgelerin Kurula iade edilmesini sağlayan bir düzenleme yapan ve Şirketin
kullanacağı kaynakları suistimal etmesini önlemek amacıyla bu Kanun kapsamında
verilen görevler dışında başka iş yapamayacağını öngören bir düzenlemenin metne
9 uncu madde olarak ilave edilmesi ve diğer maddelerin teselsül ettirilmesi
suretiyle,
- 8 inci maddesi; (b) bendine, Bakanlığın
hazırlayacağı tekliflerin Bakanlar Kurulunun onayına sunmasını öngören bir
ibarenin eklenmesi ve (c) bendine tazminat ödemelerinin doğru ve düzenli bir
şekilde yapılmasının izlenmesini sağlayacak
şeklinde redaksiyona tabi tutulması
suretiyle 10 uncu madde olarak,
- 9 uncu maddesi; "Havuzun"
ibaresinden sonra Şirketin de denetimini teminen "ve Şirketin"
ibaresinin eklenmesi Şirketin ve Havuzun sigortacılık uygulamaları dışında
kalan işlemler bakımından Bakanlığın denetimine tabi olduğunu öngören bir
hükmün eklenmesi suretiyle 11 inci madde olarak,
- 10 uncu maddesi; teminat altına alınan
risklerin bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirleneceğinin hükme
bağlanması ve tarım alanında hasara neden olan olayların öngörülmesinin güç
olması ve çeşitlilik arz etmesi nedeniyle tarım sektörü bakımından önemli
görülecek diğer risklerin de teminat altına alınmasını düzenleyen hükmün metne
ilave edilmesi suretiyle 12 nci madde olarak,
- 11 inci maddesi; havuza aktarılacak prim
desteklerinin havuza aktarılmasında gecikmenin önlenmesi amacıyla ikinci
fıkrasının ikinci cümlesine "prim desteğini" ibaresinden sonra gelmek
üzere "hesap eder ve gecikmeksizin" ibaresinin eklenmesi suretiyle 13
üncü madde olarak,
- 12 nci maddesi; birinci fıkrasının metin
içindeki bütünlüğün sağlanması amacıyla redaksiyona tabi tutulması ve ikinci
fıkrasına; yerli şirketlerin yalnızca komisyoncu olmak yerine bu şirketlere
havuzda toplanan risk ve primlerden yabancı reasüreler gibi pay verilebilme
imkânını sağlayacak retrosesyon yetkisine açıklık kazandırılması suretiyle 14
üncü madde olarak,
- 13 üncü maddesi; Riski üstlenenler
arasına Şirketin de eklenmesi suretiyle 15 inci madde olarak,
- 14 üncü maddesi; 16 ncı madde olarak
aynen,
- 15 inci maddesi; 17 nci madde olarak
aynen,
- 16 ncı maddesi; yönetmelik çıkarma
süresinin 6 aydan 2 aya indirilmesi suretiyle 18 inci madde olarak,
- Geçici 1 inci maddesi; kurul üyelerinin
görevlendirilme süresinin iki aydan üç aya çıkarılması ve Şirketin kurulması
süresinin altı aydan üç aya indirilmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 17 nci maddesi; 4 üncü
maddenin Kanunun yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe gireceğinin hükme
bağlanması suretiyle 19 uncu madde olarak,
- Yürütmeye ilişkin 18 inci maddesi ise 20
nci madde olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Bu defa, Komisyonumuzun 20.4.2005
tarihinde, Tarım ve Köyişleri Bakanı Sami GÜÇLÜ ile ilgili kamu kuruluşlarının
temsilcilerinin de katılımıyla yapmış olduğu 46 ncı birleşimde, görüşmelere Alt
Komisyon tarafından hazırlanan metin üzerinden devam edilmesine karar
verilmiştir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmeler
sonucunda Alt Komisyon metninin;
- 1 ve 2 nci maddeleri aynen,
- 3 üncü maddesi, redaksiyona tabi tutulmak
suretiyle,
- 4 üncü maddesi, üçüncü fıkrasında
şirkete ilişkin olarak 8 inci maddeye yapılan atfın, şirketin 9 uncu maddede
düzenlenmiş olması nedeniyle 9 uncu madde olarak düzeltilmesi ve maddenin
redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 5 inci maddesi; Havuz Yönetim Kurulunda
Devletin temsilinin ağırlığının artırılması amacıyla Bakanlık ve Müsteşarlığın
Kurula vereceği üye sayısının artırılarak ikişer üyeye çıkarılması ve yapılan
bu değişiklik doğrultusunda Kurul üye sayısının 7 olarak değiştirilmesi,
Bakanlıktan Kurula katılacak üye sayısının
ikiye çıkarılması nedeniyle Bakanlık temsilcisinin Kurulun tabiî başkanı
olduğunu düzenleyen ikinci fıkranın son cümlesinin "Bakanlık
temsilcilerinden biri Kurulun tabiî başkanıdır." şeklinde değiştirilmesi
yine yapılan bu değişikliklerle uyum sağlanması amacıyla dördüncü fıkrada dört
olarak düzenlenen toplantı yeter sayısının beşe çıkarılması ve dördüncü
fıkrasının redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 6 ncı maddesi; (g) bendi redaksiyona
tabi tutulması suretiyle,
- 7 nci maddesi; madde başlığının
"Havuzun kaynakları" olarak ve (e) bendinde yer alan "alınacak
avanslar" ibaresinin bütçe tekniğine uygunluğun sağlanması amacıyla
"alınacak katkılar" şeklinde değiştirilmesi suretiyle,
- 8 inci maddesi; madde başlığının
"Havuz kaynaklarının kullanım yerleri" şeklinde değiştirilmesi, (g)
bendi, "avanslar" ibaresi 7 nci maddede Devlet katkısı olarak
değiştirildiğinden ve bu katkının geri ödenmesinin söz konusu olmayacağı
gerekçesiyle "avanslar" ibaresinin metinden çıkarılması ve kredi geri
ödemelerinin teknik olarak doğru ifade edilebilmesini teminen "Alınan
kredilerin anapara ve faiz geri ödemeleri" şeklinde değiştirilmesi ve
vergi tekniği açısından giderlerde vergi muafiyeti uygulaması olamayacağı
dikkate alınarak giderlere ilişkin muafiyet öngören ikinci fıkranın madde
metninden çıkarılması suretiyle,
- 9 uncu maddesi; ikinci fıkranın
redaksiyona tabi tutularak "temel" ibaresinin fıkra metninden
çıkarılması, hasar tespit işlemlerini yapacak görevlerin teknik olarak doğru
ifade edilebilmesini teminen aynı fıkranın (a) bendinin ikinci paragrafının
"çiftlik hayvanları sigortalarının" ibaresinden sonra gelen kısmı
"risk inceleme işlemleri veteriner hekimler ve zooteknist ziraat
mühendisleri, hasar tespitleri ise veteriner hekimler tarafından yapılır"
şeklinde değiştirilmesi, üçüncü paragrafta yer alan "mühendislerden"
ibaresine açıklık kazandırılması amacıyla "ziraat mühendisleri"
şeklinde değiştirilmesi, (f) bendinin başına "Genel hükümler
çerçevesinde" ibaresinin eklenmesi, dördüncü fıkrasının birinci cümlesinde
yer alan "çerçevesinde" ibaresinin amacı daha açık ifade edeceği
gerekçesiyle "gereği" olarak değiştirilmesi, Şirketin; belirtilen nedenlerle
faaliyetlerinin sona ermesi durumlarında bu görevlerin geçici olarak mevcut
Şirket tarafından yürütülmesi ve sonrasında Kurul tarafından yeni bir şirketle
sözleşme yapılmasını sağlamak amacıyla üçüncü cümlesinin yeniden düzenlenmesi,
ayrıca maddenin tamamının redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 10 ve 11 inci maddeleri aynen,
- 12 nci maddesi; risk kapsamının biraz
daha netleştirilmesi amacıyla
"seralar" ibaresinden sonra gelmek üzere "tarımsal
yapılar, tarım alet ve makineleri", "sel" ibaresinden sonra gelmek
üzere "taban suyu baskını" ve "fırtına" ibaresinden sonra
gelmek üzere "hortum" ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- 13 üncü maddesi; redaksiyona tabi
tutulmak suretiyle,
- 14 üncü maddesi; Havuz tarafından
hesaplanacak tahmini hasar durumuna göre yeterli retrosesyon teminatı
sağlanamadığı takdirde kalan kısma
Devlet tarafından yapılacak iştirakin genel esas ve usullere göre
karşılanması doğrultusunda ikinci fıkranın yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- 15 inci maddesi; anlatıma açıklık
kazandırmak amacıyla "yabancı şirket veya kuruluşlarla" ibaresinden
sonra gelmek üzere "Havuz adına" ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- 16 ncı maddesi; Devlet tarafından
yapılacak hasar fazlası desteğinin bütçenin sadece yedek ödenek tertibinden
değil, ihtiyacın boyutu dikkate alınarak farklı şekillerde de sağlanabilmesini
teminen, genel esas ve usullere göre karşılanması amacıyla son cümlenin madde
metninden çıkarılması suretiyle,
- 17, 18 ve geçici 1 inci maddeleri ile
yürürlük ve yürütmeye ilişkin 19 ve 20 nci maddeleri ise aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Osman Kaptan |
M. Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
|
(Ayrışık
oyumuz ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
|
|
Denizli |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Muzaffer Baştopçu |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
Kayseri |
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Doğan |
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
Mardin |
Muğla |
Muğla |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
|
|
Nevşehir |
Ordu |
Ordu |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
|
|
Rize |
Samsun |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
|
|
Tokat |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
Trabzon |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
AYRIŞIK OY
Tarım Sigortaları Kanunu Tasarısı genel
olarak katıldığımız bir tasarı olmakla birlikte, özellikle küçük çiftçilerin
durumunu gözardı etmektedir.
Tasarının 17 nci maddesinde “...uygulama
yılında yer alan riskler için tarım sigortası yaptırmayan üreticiler, 20.6.1977
tarihli ve 2090 sayılı Kanundan yararlanmaz.” hükmü yer almaktadır. Bu madde
yasalaştığı takdirde, tarım sigortası yaptırmayan küçük çiftçiler bundan böyle,
tabiî afetlerden zarar görserler dahi, devletten hiçbir yardım
alamayacaklardır.Oysa çok zor durumda olan küçük üreticilerin tarım sigortası
primlerinin -en azından belli bir süre- devlet tarafından karşılanması,
sistemin sağlıklı büyümesi ve gelişmesi açısından uygun olurdu.
|
|
Akif Hamzaçebi |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Kazım Türkmen |
M. Mesut Özakcan |
Bülent Baratalı |
|
|
Ordu |
Aydın |
İzmir |
|
|
Enis Tütüncü |
Osman Kaptan |
Gürol Ergin |
|
|
Tekirdağ |
Antalya |
Muğla |
|
|
|
A. Kemal Deveciler |
|
|
|
|
Balıkesir |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TARIM SİGORTALARI KANUNU
TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı; üreticilere, bitkisel ürünler ve
çiftlik hayvanları için doğal afetler ve risklere karşı sigorta teminatı
sağlanması, tarım sigortalarını geliştirmek üzere Devlet tarafından prim
desteği ile hasar fazlası desteği verilmesi ve tarım sigortası uygulamalarının
usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2.- Bu Kanun; Tarım Sigortaları Havuzunun kuruluşu,
teminat altına alınacak riskler, Havuzun gelir ve giderleri, prim ve hasar
fazlası desteği, sigorta sözleşmeleri, reasürans sağlanması ve sigorta
şirketlerinin görev yetki ve sorumlulukları ile katkı ve katılımlarının esas ve
usullerini kapsar.
Tanımlar
MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c) Sigorta şirketleri: 7397 sayılı Sigorta Murakabe Kanunu
çerçevesinde kurulmuş olan ve tarım sigortaları alanında ruhsatı bulunan
sigorta şirketlerini,
d) Üretici: Bitkisel ve hayvansal üretim ile uğraşan gerçek
ve tüzel kişileri,
e) Tarım sigortaları: 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun
1316 ila 1319 uncu maddelerinde belirtilen sigortaları,
f) Havuz: Devletin sağlayacağı prim desteği ile sigorta
şirketlerinin devrettikleri primlerin toplandığı ve hasarların ödendiği havuz
ile havuzun işleticisi olan sigorta şirketinden oluşan Tarım Sigortaları
Havuzunu,
g) Çiftlik hayvanları: Büyükbaş hayvanlar, küçükbaş
hayvanlar, kümes hayvanları ve kültür balıkçılığı ürünlerini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kuruluş,
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Havuz
MADDE 4.- Bu Kanun kapsamındaki risklerin teminat altına
alınması için, tip sözleşmelerin belirlenmesi; hasar organizasyonları, aktüerya
çalışmaları, tazminat ödemelerinin yapılması, reasürans teminatının sağlanması;
tarım sigortalarının geliştirilmesi, yaygınlaştırılması ve izlenmesi ile diğer
teknik hizmetlerin yürütülmesi amacıyla Havuz kurulmuştur.
Sigorta şirketleri, Havuza iştirak etmekle yükümlüdür.
Havuz, Bakanlık ve Müsteşarlıkça müştereken çıkarılacak
yönetmelikle belirlenecek esaslar dahilinde, Havuza katılan sigorta
şirketlerinin kendi aralarında belirleyeceği bir sigorta şirketi tarafından,
dönüşümlü olarak işletilir.
Havuz tarafından teminat
altına alınacak riskler
MADDE 5.- Havuz, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenen bitkisel ürünler ve çiftlik hayvanları için kuraklık,
dolu, don, sel, fırtına, deprem, heyelan, yangın ve kaza ile zararlıların ve
hastalıkların neden olacağı zararları teminat altına alır. Bu risklerin bir
arada veya ayrı ayrı teminat altına alınması hususunda Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
Havuzun gelirleri ve
giderleri
MADDE 6.- Havuzun gelirleri şunlardır:
a) Sigorta şirketlerinin üreticilerden poliçeler üzerinden
aldıkları primlerden, saklama paylarını üzerinde tuttuktan sonra, havuza
aktardıkları miktar,
b) Devlet tarafından sağlanan prim desteği,
c) Toplanan kaynakların yatırım gelirleri,
d) Alınan krediler,
e) Sair gelirler.
Havuzun gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
Havuzun giderleri şunlardır:
a) Tarım sigortalarına ilişkin tazminat ödemeleri,
b) Havuzun yönetimi ve işleyişi için gerekli olan masraflar,
c) Reasürans, sermaye ve benzeri piyasalardan sağlanacak
korumaya ilişkin ödemeler,
d) Bilgilendirme ve tanıtım kampanyalarına ilişkin ödemeler,
e) Hasar tespit işlemlerine ilişkin ödemeler,
f) Alınan kredilerin geri ödenmesi,
g) Bu Kanunun amacı doğrultusunda harcanacak diğer ödemeler.
Prim desteği
MADDE 7.- Ürünler, riskler ve bölgeler itibarıyla Devlet
tarafından sağlanacak prim desteği miktarları, Bakanlığın teklifi üzerine her
yıl Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.
Prim desteğine ilişkin ödenek, her yıl Bütçe Kanunu ile
Bakanlık bütçesinde yer alır. Bakanlık, sigorta şirketleri tarafından Havuza
aktarılan prim miktarlarını çiftçi kayıtları ile karşılaştırarak, prim
desteğini Havuza aktarır.
Sigorta sözleşmeleri ve
Havuza katılım
MADDE 8.- Sigorta şirketleri, tarım üreticileriyle tarım
sigortaları sözleşmelerini kendi adlarına akdeder. Sigorta sözleşmeleri Havuz
tarafından belirlenen tip sözleşmeler üzerinden yapılır.
Havuza katılan sigorta şirketleri, içinde bulunulan yılın en
geç 1 Kasım tarihine kadar, takip eden yıla ilişkin olarak akdedeceği sigorta
sözleşmelerinden hangi oranda pay alacaklarını Havuza bildirir. Katılım oranı,
akdedilen her bir sözleşme için sorumluluğa, prime ve ödenecek tazminata aynı
oranda katılma şeklinde gerçekleşir. Katılımın yüzde yüz oranının altında
gerçekleşmesi durumunda, kalan kısma Devlet tarafından iştirak edilir. Sigorta
şirketlerinin katılımının yüzde yüzün üzerinde gerçekleşmesi halinde, her bir
üye sigorta şirketi tarafından bildirilen katılım oranı toplam oran yüzde yüze
inene kadar garameten azaltılır. Müsteşarlık, Devlet nam ve hesabına Havuzda
belli bir oranın korunmasına karar verebilir.
Görev ve yetkiler
MADDE 9.- Bakanlığın bu Kanun kapsamında görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Ürünler, riskler ve bölgeler itibarıyla sağlanacak prim
desteğine ilişkin teklifi hazırlamak,
b) Tazminat ödemelerini izlemek ve değerlendirmek,
c) Tarım sigortalarının geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması
için gerekli tedbirleri almak,
d) Bu Kanunla verilen diğer görevleri yürütmek.
Reasürans
MADDE 10.- Havuz, sigorta şirketlerinin akdetmiş olduğu
sigorta sözleşmeleri çerçevesinde üstlenmiş olunan rizikonun transferi amacıyla
ulusal ve uluslararası sigorta, reasürans, sermaye ve benzeri piyasalardan
sigortacılık tekniğinin gerektirdiği şekilde ve yeterli düzeyde koruma temin
etmek amacıyla yerli veya yabancı şirket veya kuruluşlarla anlaşmalar
yapabilir.
Hasar fazlası desteği
MADDE 11.- Reasürans anlaşmalarının üzerine çıkan oranda
hasar fazlası oluştuğu veya yeterli reasürans güvencesi temin edilemediği
takdirde, bakiye kısım Devlet tarafından karşılanır. Bu durumda yapılacak
ödemeler Bakanlığın teklifi ile Maliye Bakanlığı tarafından yedek ödenekten
karşılanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Yardım ve borç ertelemesi
MADDE 12.- Bu Kanun kapsamında, uygulama yılında yer alan
riskler için tarım sigortası yaptırmayan üreticiler 20/6/1977 tarihli ve 2090
sayılı Kanundan yararlanamaz.
Denetim
MADDE 13.- Havuzun denetimi her yıl Müsteşarlık tarafından
yapılır.
Yönetmelik
MADDE 14.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
bir yıl içinde; Havuzun çalışma usul ve esasları Müsteşarlığın görüşü alınarak
Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle, sigorta sözleşmelerinin tabi
olacağı esaslar ise Müsteşarlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Yürürlük
MADDE 15.- Bu Kanun yayımı tarihini takip eden ilk mali
yılbaşında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
A. Aksu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TARIM
SİGORTALARI KANUNU TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı; üreticilerin
bu Kanunda belirtilen riskler nedeniyle uğrayacağı zararların tazmin edilmesini
temin etmek üzere, tarım sigortaları uygulamasına ilişkin usul ve esasların
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2.- Bu Kanun; Havuzun kuruluşu,
Havuz tarafından teminat altına alınacak riskler, Havuzun gelir ve giderleri,
prim ve hasar fazlası desteği, sigorta sözleşmeleri, reasürans sağlanması
ve sigorta şirketlerinin görev, yetki
ve sorumlulukları ile katkı ve
katılımlarının esas ve usullerini kapsar.
Tanımlar
MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri
Bakanlığını,
b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c) Sigorta şirketleri: 7397 sayılı Sigorta
Murakabe Kanunu çerçevesinde kurulmuş olan ve tarım sigortaları alanında
ruhsatı bulunan sigorta şirketlerini,
d) Üretici: Bitkisel ve hayvansal üretim
ile uğraşan gerçek ve tüzel kişileri,
e) Tarım sigortaları: 6762 sayılı Türk
Ticaret Kanununun 1316 ila 1319 uncu maddelerinde belirtilen sigortalar ile bu
Kanun kapsamına alınan sigortaları,
f) Havuz: Tarım Sigortaları Havuzunu,
g) Şirket: Havuzun işletilmesini üstlenen
şirketi,
h) Kurul: Tarım Sigortaları Havuzu Yönetim
Kurulunu,
ı) Çiftlik hayvanları: Büyükbaş hayvanlar,
küçükbaş hayvanlar, kümes hayvanları ve
kültür balıkçılığı ürünlerini,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Havuz
MADDE 4.- Bu Kanun kapsamındaki risklerin
teminat altına alınması, standart sigorta poliçelerinin belirlenmesi, hasar
organizasyonları, aktüerya çalışmaları, tazminat ödemelerinin yapılması,
reasürans teminatının sağlanması, tarım sigortalarının geliştirilmesi,
yaygınlaştırılması ve izlenmesi ile
diğer teknik hizmetlerin yürütülmesi amacıyla Havuz kurulmuştur.
Havuz; kapsama alınan riskler için
sigorta, reasürans ve retrosesyon yapmaya yetkilidir. Sigorta şirketleri, bu
Kanun kapsamında tarım sigortaları alanında elde ettikleri primin tamamını
Havuza devretmekle yükümlüdür. Sigorta şirketlerine Havuza devrettikleri
primler için Havuz tarafından tahsil edilen kısmı üzerinden komisyon ödenir.
Sigorta şirketleri tarafından Havuza zamanında devredilmeyen primler 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil
edilir.
Havuz, Bakanlık ve Müsteşarlıkça
müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esaslar çerçevesinde 9 uncu
maddede belirtilen Şirket tarafından yönetilir.
Havuzun
merkezi İstanbul'dur. Havuz, bu Kanun kapsamındaki faaliyetleri
bakımından 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tâbi değildir.
Kurul
MADDE 5.- Kurul; Bakanlık ve
Müsteşarlıktan ikişer, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği, Türkiye
Ziraat Odaları Birliği ve Şirketten birer üye olmak üzere toplam yedi üyeden
oluşur.
Kurul üyeliğine Bakanlık ve Müsteşarlıkça
kamu görevlileri arasından seçilecek kişilerin en az on yıl kamu hizmetinde
bulunmuş olmaları, Bakanlık temsilcisinin tarım alanında, Müsteşarlık
temsilcisinin sigortacılık alanında bilgi ve deneyime sahip olması gerekir.
Diğer üyelerin ise ilgili bulundukları alanda en az on yıllık mesleki deneyime
sahip olmaları ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A)
bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları
taşımaları zorunludur. Bakanlık temsilcilerinden biri Kurulun tabii başkanıdır.
Kurul en az beş üyenin katılımı ile
toplanır, kararlarını çoğunlukla alır. Oylamalarda eşitlik halinde, Başkanın
oyu iki oy sayılır.
Kurul üyeleri, üç yıl süre ile görev yapar. Görev süresi sona erenler
yeniden göreve atanabilir. Kurula atanan üyeler temsil ettikleri kurumlardan
ayrıldıkları veya kurumlarınca geri çekildikleri taktirde üyelikleri sona erer.
Bu üyelerin yerine seçilen yeni üyeler kalan
süreyi tamamlar.
Kurul üyelerinden uhdesinde kamu görevi
bulunanlara bir ay içerisinde dörtten fazla olmamak üzere her toplantı günü
için (2000), uhdesinde kamu görevi bulunmayanlar için ise (3000) gösterge
rakamının Devlet memurlarına uygulanan aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak miktarda toplantı ücreti ödenir.
Kurulca alınan kararların uygulaması ve
Kurula ilişkin sekreterya hizmetleri, Şirket tarafından yürütülür.
Kurulun
görev ve sorumlulukları
MADDE 6.- Kurulun görevleri şunlardır:
a) Havuzun işleyişine ilişkin uygulama
esaslarını belirlemek.
b) Bu Kanun kapsamında tarım sigortaları
için verilecek, Devlet prim desteği toplam tutarını aşmamak kaydıyla ürün, risk
ve bölge bazında prim desteği oranını belirlemek üzere çalışmalar yapmak ve
Bakanlığa sunmak.
c) Uygulamada karşılaşılan sorunları
tespit etmek, bunların çözümüne yönelik çalışmalar yapmak, yaptırmak.
d) Hizmet alınmasına karar vermek.
e) Hasar tespit işlemlerine ilişkin esas ve usulleri belirlemek.
f) Bu Kanun kapsamında tarım sigortaları
alanında faaliyet göstermek isteyen sigorta şirketleri ile sözleşme yapmak.
g) Havuz işleticisi şirketle çalışma usul
ve esaslarını belirleyen sözleşme yapmak.
Havuzun
kaynakları
MADDE 7.-
Havuzun gelirleri şunlardır:
a) Sigorta şirketlerinin devrettiği
primler.
b) Devlet tarafından sağlanan prim
desteği.
c) Toplanan kaynakların yatırım gelirleri.
d) Alınan krediler.
e) Genel bütçeden alınacak katkılar.
f) Diğer gelirler.
Havuzun gelirleri her türlü vergi, resim
ve harçtan muaftır.
Havuzun
kaynaklarının kullanım yerleri
MADDE 8.- Havuzun giderleri şunlardır:
a) Tarım sigortalarına ilişkin tazminat
ödemeleri.
b) Havuzun yönetimi ve işleyişi için
gerekli olan masraflar.
c) Reasürans, sermaye ve benzeri
piyasalardan sağlanacak korumaya ilişkin ödemeler.
d) Sigorta şirketlerine ödenecek
komisyonlar.
e) Bilgilendirme ve tanıtım kampanyalarına
ilişkin ödemeler.
f) Hasar tespit işlemlerine ilişkin
ödemeler.
g) Alınan kredilerin anapara ve faiz geri
ödemeleri.
h) Bu Kanunun amacı doğrultusunda
yapılacak diğer ödemeler.
i) Havuz işleticisi şirkete ödenecek
işletme bedeli.
Şirket
MADDE 9.- Havuzun işletilmesine ilişkin iş
ve işlemler, Havuza katılan sigorta şirketlerinin eşit oranda pay sahibi
olacağı anonim şirket statüsünde kurulacak Şirket tarafından yürütülür.
Şirketin, Kurulun belirleyeceği usul ve
esaslar çerçevesinde görevleri şunlardır:
a) Tazminat ödemelerine esas teşkil edecek hasar tespit işlemlerine
ilişkin her türlü çalışma ve organizasyonları yapmak suretiyle, tazminat
ödemelerinin en kısa sürede yapılmasını sağlamak.
Bitkisel ürün sigortalarının hasar
tespitleri ziraat mühendisi, ziraat teknikeri ve ziraat teknisyenleri; çiftlik
hayvanları sigortalarının risk inceleme
işlemleri veteriner hekimler ve zooteknist ziraat mühendisleri, hasar
tespitleri ise veteriner hekimler tarafından
yapılır.
Hasar tespit işlemlerinde öncelikle ziraat
mühendisleri ve veteriner hekimlerden yararlanılır.
b) Risk paylaşımı ve transferi ile
reasürans planının uygulanmasına ilişkin işleri yürütmek, risk paylaşımı ve
reasürans programını Kurulun onayına sunmak.
c) Kurulca alınan kararların uygulanması
ve Kurulun görevlerine ilişkin sekretarya hizmetlerini yürütmek.
d) Primlerin tahsili, tazminat
ödemelerinin yapılması ve benzeri işleri yürütmek.
e) Üreticileri tarım sigortaları hakkında
bilgilendirmek, halkla ilişkiler ve tanıtım kampanyalarını yürütmek.
f) Genel hükümler çerçevesinde tarım
sigortalarına ilişkin istatistik üretmek, bu konuda Kurula rapor hazırlamak.
g) Havuz kaynaklarını, belirlenen ilke ve
kurallar çerçevesinde yatırıma yönlendirmek.
h) Havuz işlerinin sağlıklı yürütülmesi
bakımından, gerekli gördüğü hususlarda Havuz Yöne-tim Kuruluna öneride
bulunmak.
i) Havuzun işletilmesiyle ilgili diğer her
türlü iş ve işlemleri yapmak.
Şirket, Havuz işlerinin Havuz yararına ve
en iyi şekilde yürütülmesinden Bakanlık, Müsteşarlık ve Kurula karşı
sorumludur. Şirket, Havuza ait gelir ve giderler ile tüm hesap ve işlemleri
özel ve ayrı kayıtlarda takip eder.
Şirket, bu Kanun kapsamındaki görevleri
gereği edindiği bilgileri herhangi bir gerekçeyle üçüncü şahıslara açıklayamaz.
Havuza ait yazışma ve belgelerin uygun bir şekilde muhafaza edilmesi
zorunludur. Şirket; faaliyetine son verilmesi, tasfiye edilmesi veya iflas
etmesi gibi hallerde, Kurul tarafından yeni bir şirketle sözleşme yapılıncaya
kadar görevlerini yerine getirmeye devam eder. Bu durumda bu Kanun kapsamındaki
bütün bilgi ve belgelerin Kurula iade edilmesi zorunludur.
Şirket, bu Kanunda belirtilen görevler
dışında başka bir işle uğraşamaz.
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 10.- Bakanlığın bu Kanun kapsamında
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Tarım sigortalarının geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması için gerekli tedbirleri almak.
b) Ürünler, riskler ve bölgeler itibariyle
sağlanacak prim desteğine ilişkin teklifleri Bakanlar Kurulunun onayına sunmak.
c) Tazminat ödemelerinin doğru ve düzenli
bir şekilde yapılmasını izlemek.
d) Bu Kanunla verilen diğer görevleri
yürütmek.
Denetim
MADDE 11.- Havuzun ve Şirketin
sigortacılık uygulamaları yönüyle denetimi, Müsteşarlık, diğer tüm işlemlerinin
denetimi Bakanlık tarafından yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Riskler, Sigorta Sözleşmeleri, Havuza Katılım,
Reasürans, Yardım ve Destekler
Havuz
tarafından teminat altına alınacak riskler
MADDE 12.- Kurul, Bakanlığın teklifi üzerine, Bakanlar Kurulunca kapsama
alınan bitkiler, bitkisel ürünler ve seralar, tarımsal yapılar, tarım alet ve
makineleri ile çiftlik hayvanları için kuraklık, dolu, don, sel, taban suyu
baskını, fırtına, hortum deprem, heyelan, yangın, kaza ve zararlılar ile hayvan
hastalıklarının neden olacağı zararların ve/veya tarım sektörü bakımından
önemli görülecek diğer risklerin teminat altına alınması için gerekli çalışmaları yürütür.
Prim
desteği
MADDE 13.- Ürünler, riskler ve bölgeler
itibariyle Devlet tarafından sağlanacak prim desteği miktarları, her yıl Bakanlığın
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.
Prim desteğine ilişkin ödenek, her yıl
bütçe kanunu ile Bakanlık bütçesinde
yer alır. Bakanlık, sigorta şirketleri tarafından Havuza aktarılacak prim
miktarlarını çiftçi kayıtları ile karşılaştırarak, prim desteğini hesaplar ve
gecikmeksizin Havuza aktarır.
Sigorta
sözleşmeleri ve Havuza katılım
MADDE 14.- Sigorta şirketleri, tarım
üreticileri ile tarım sigortaları sözleşmelerini kendi adlarına akdeder, prim
ile riskin tamamını Havuza devrederler. Sigorta sözleşmeleri, Havuz tarafından
belirlenen standart poliçeler üzerinden yapılır.
Havuz, devraldığı riskleri retrosesyon
yapmaya yetkilidir. Sigorta şirketleri bir sonraki yıla ilişkin retrosesyon
taleplerini içinde bulunulan yılın en geç 1 Kasım tarihine kadar Şirkete
bildirir. Havuz tarafından hesaplanacak tahmini hasar durumuna göre yeterli
retrosesyon teminatı sağlanamadığı takdirde, kalan kısma Devlet tarafından
iştirak edilir. Sigorta şirketlerinin payları toplamının yüzde yüzün üzerinde
gerçekleşmesi halinde, her bir sigorta şirketinin payı, toplam oran yüzde yüze
inene kadar garameten azaltılır.
Reasürans
MADDE 15.- Şirket, Havuz tarafından
üstlenmiş olunan risklerin transferi amacıyla ulusal ve uluslararası sigorta,
reasürans, sermaye ve benzeri piyasalardan sigortacılık tekniğinin gerektirdiği
şekilde ve yeterli düzeyde koruma temin etmek amacıyla yerli ve yabancı şirket
veya kuruluşlarla Havuz adına reasürans anlaşmaları yapabilir.
Hasar
fazlası desteği
MADDE 16.- Reasürans anlaşmalarının
üzerine çıkan oranda hasar fazlası oluştuğu veya yeterli reasürans güvencesi
temin edilemediği takdirde, bakiye kısım Devlet tarafından karşılanır.
Yardım ve
borç ertelemesi
MADDE 17.- Bu Kanun kapsamında, uygulama
yılında yer alan riskler için tarım sigortası yaptırmayan üreticiler, 20.6.1977
tarihli ve 2090 sayılı Kanundan
yararlanamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Yönetmelik
MADDE 18.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde;
Havuzun çalışma usul ve esasları Müsteşarlığın görüşü alınarak Bakanlık
tarafından çıkarılacak yönetmelikle, sigorta sözleşmelerinin tabi olacağı
esaslar ise Müsteşarlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
GEÇİCİ MADDE 1.- Kurulda görev alacak
üyeler, ilgili kurumlar tarafından Bakanlığa bildirilir ve Bakanlıkça Kurul
üyelerinin görevlendirilmesi bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en
geç üç ay içinde yapılır.
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren en
geç üç ay içinde, Şirket kurulur.
Yürürlük
MADDE 19.- Bu Kanunun 4 üncü maddesi yayımı tarihinden üç ay sonra, diğer
maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.