Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 391)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moğolistan Hükümeti
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/713)
NOT: Tasarı Başkanlıkça, Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 9.12.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-617/5400
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 30.10.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Moğolistan Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Ülkemiz ile 52 ülke
arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
Türkiye ile Moğolistan
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının yürürlüğe girmesi
ile iki ülke arasında ve üzerlerinden transit olarak yapılmakta olan
karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığı, belli düzenlemeler içerisinde cereyan
edecek, bu alanda sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için
başvurulabilecek bir mevzuat mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcular, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No. : 1/713 20.2.2004
Karar No. : 190
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Moğolistan Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 19 Şubat 2004 tarihli 32 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı
ve Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
İki ülke arasında ve üzerlerinden
transit olarak yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığına belli
düzenlemeler getiren ve ihtilaf halinde başvurulabilecek mevzuatı belirleyen
Anlaşma, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Komisyonumuzca, Moğolistan
Cumhurbaşkanının Nisan 2004'de ülkemize yapacağı ziyaret göz önünde
bulundurularak, Tasarının, İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelikle
görüşülmesine karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mehmet
Dülger |
Eyyüp
Sanay |
A. Müfit
Yetkin |
|
|
Antalya |
Ankara |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Özyol |
Nur Doğan
Topaloğlu |
Mehmet
Güner |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Dündar |
V. Haşim
Oral |
M. İhsan
Arslan |
|
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Eraslan |
Halil Akyüz |
Mehmet B.
Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü
Mustafa Elekdağ |
Onur
Öymen |
Fikret
Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk
Özkan |
Nihat Eri |
Osman
Seyfi |
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Süleyman
Gündüz |
|
Öner
Ergenç |
|
|
Sakarya |
|
Siirt |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MOĞOLİSTAN HÜKÜMETİ
ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞI-MACILIĞI
ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 2 Haziran 2002
tarihinde Ulan Bator’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Moğolistan
Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MOĞOLİSTAN HÜKÜMETİ
ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞI-MACILIĞI
ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K.
Unakıtan |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
K. Tüzmen |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı V. |
|
|
S. Güçlü |
K. Tüzmen |
M. A.
Şahin |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
R. Akdağ |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MOĞOLİSTAN HÜKÜMETİ
ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Moğolistan Hükümeti (bundan böyle "Âkit Taraflar" olarak
belirtilecek),
Karşılıklı yararlı
ticaret ve ekonomik işbirliğinin geliştirilmesi arzusu ile iki ülke arasında ve
ülkeleri üzerinden transit olarak yolcu ve yük taşımacılığını kolaylaştırmak
arzusu ile,
aşağıdakileri
kararlaştırmışlardır:
MADDE 1
Bu Anlaşma hükümleri,
diğer Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş taşıtları kullanarak bir Âkit Taraf
ülkesine veya ülkesinden ve Âkit Taraflardan biri üzerinden transit olarak
karayolu ile uluslararası yük ve yolcu taşımacılığına uygulanacaktır.
MADDE 2
Bu Anlaşma'da ;
a) "Âkit Tarafların
Yetkili idareleri" Türkiye Cumhuriyeti için Ulaştırma Bakanlığı ve
Moğolistan için Altyapı Geliştirme Bakanlığını ifade eder.
b) "Taşımacı",
Âkit Tarafların kanun, yönetmelik ve kurallarına göre eşya ve yolcu taşımaya
yetkili kılınmış gerçek ve tüzel kişiyi ifade eder.
c) "Taşıt"
i- eşya taşımacılığı için
: eşya taşımacılığı veya bu gibi araçları çekmek için imal edilmiş kendi
gücüyle çalışan bir karayolu aracı ve bir römork veya yarı römorka bağlı eşya
taşımacılığı için imal edilmiş aracı,
ii- yolcu taşımacılığı için
: sürücü hariç sekiz kişiden fazla yolcu taşımacılığı için imal edilmiş kendi
gücüyle çalışan bir karayolu aracı ve/veya otobüsler ve yolcu taşımak için buna
bağlı römorku ifade eder.
d) "Düzenli yolcu
taşımacılığı servisi", Âkit Taraflarca önceden kararlaştırılmış trafik
planına uygun olarak hareket ve varış noktaları tespit edilmiş belirli bir
hatta yolcu taşımacılığını ifade eder.
e) "Düzenli olmayan
(charter) yolcu taşımacılığı", bu maddenin (d) bendinde belirtilenlerin
dışında kalan yolcu taşımacılığını ifade eder.
f) "Transit
Taşımacılık", her iki Âkit Taraftan birinin toprakları üzerinden üçüncü
ülke topraklarına eşya ve yolcu taşımacılığını ifade eder.
g) "Üçüncü
ülke", bu Anlaşmaya Taraf olmayan herhangi bir devleti ifade eder.
h) "İzin belgesi",
diğer Âkit Tarafça sonrakinin topraklarına giriş, çıkış ve topraklarında
seyahat için karayolu aracına verilmiş izin belgesini ifade eder.
i) "Kota", Âkit
Tarafların Yetkili İdarelerince yıllık olarak teati edilen izin belgesi
sayısını ifade eder.
l - YOLCU TAŞIMACILIĞI
MADDE 3
1. Düzenli otobüs
servisi, Âkit Tarafların Yetkili İdarelerinden önceden alınan bir izin
belgesiyle Âkit Tarafların karşılıklılık temelinde organize edilecektir.
2. Her bir Âkit Tarafın
Yetkili İdareleri, diğer Âkit Tarafın Yetkili İdaresine düzenli yolcu
taşımacılığı servisinin organizasyonu hakkındaki teklifi önceden gönderecektir.
Teklif, taşımacıların adı, seyahat hattını, zaman tablosunu, taşıma tarifesini,
terminalleri ve servisin sıklığı ve zamanı hakkındaki bilgileri yansıtmalıdır.
MADDE 4
1. Karayolu taşımacılık
araçlarıyla Âkit Taraflara veya toprakları üzerinden düzenli olmayan yolcu
taşımacılığı bu Anlaşmanın 5. maddesinde belirtilen durumlar haricinde önceden
alınacak izin belgesine tâbi olacaktır.
2. Her bir Âkit Tarafın
Yetkili İdareleri karayolu şebekesinin yalnızca kendi topraklarından geçen
bölümü için bir izin belgesi düzenleyeceklerdir.
3. İzin belgesinde aksi
belirtilmemişse karayolu taşıma araçlarıyla düzenli olmayan yolcu taşımacılığı,
bir karayolu seyahati için geçerli bir izin belgesi alınmasıyla
yapılabilecektir.
MADDE 5
Bu Anlaşmanın 4.
maddesinde belirtilen izin belgesi, uluslararası yolcu taşımacılığı sırasında
hasara uğrayan bir araçla değiştirilecek olan bir araç için gerekli olmayacaktır.
II - EŞYA TAŞIMACILIĞI
MADDE 6
1. Bu Anlaşmanın 7.
maddesinde belirtilen durumlar dışında, kendi gücü ile çalışan karayolu aracı
veya bu gibi araçları çekerek römork ve yarırömork kullanarak, Âkit Tarafların
toprakları arasında ve üzerinden transit eşya taşımacılığı, Âkit Tarafların
Yetkili İdarelerince önceden verilecek izin belgesine tâbi olacaktır.
2. Karayolu taşıma
araçları ile eşya taşımacılığı, izin belgesinde aksi belirtilmedikçe, bir
gidiş-geliş için geçerli izin belgesi alınmasına tâbi olacaktır.
MADDE 7
1.Bu Anlaşmanın 6.
maddesinde belirtilen izin belgesi aşağıda tanımlanan durumlarda
gerekmeyecektir:
a) Sergi ve fuarlar için
teçhizat ve malzeme taşınması,
b) Spor faaliyetleri için
gerekli araç, eşya ve hayvan taşınması,
c) Tiyatro, sinema, TV
kaydı için dekoratif malzeme, eşya, teçhizat ve müzik aletlerinin taşınması,
d) Cenaze ve ölü külü
taşımacılığı,
e) Posta taşımacılığı,
f) Bozuk veya hasarlı
araç taşınması,
g) Doğal afetlerde yardım
malzemesi taşınması,
h) Teknik servis için
motorlu araçlar.
2. Bu maddenin a), b) ve
c) hükümleri, yalnızca aracın kayıtlı olduğu her bir Âkit Taraf topraklarına
giriş veya toprakları üzerinde seyahat eşya taşımacılığı durumunda geçerlidir.
MADDE 8
1. Boş ve dolu aracın
ağırlık ve boyutlarının Âkit Tarafın ulusal mevzuatında şart koşulan limitleri
aşması veya tehlikeli malların taşınması durumunda bu amaç için alınan bir
özeli izin belgesine tâbi olacaktır.
2. Bu maddenin 1.
hükmünde belirtilen izin belgesi bir araç trafik güzergahını belirtiyorsa,
taşıma yalnızca bu hatta yapılmalıdır.
3. Her bir Âkit Tarafın
iç mevzuatınca yasak olan silahlar, cephaneler, askerî teçhizat, patlayıcılar
ve diğer tehlikeli malların, iki Âkit Taraf arasında veya herbir Tarafın
toprakları üzerinden transit taşınması giriş ve transit haklarından hariç
tutulacaktır.
MADDE 9
Her Âkit Taraf, yalnızca
kendi yetkili temsilciliği aracılığı ile diğer Âkit Tarafın ülkesinde kayıtlı
araç için dönüş yükü alınmasını organize edecektir.
Bununla beraber, bu
amaçla özel bir izin belgesi alınmadıkça diğer Âkit Tarafın topraklarında yolcu
ve eşya alınması yasaktır.
III - GENEL HÜKÜMLER
MADDE 10
1. Âkit Tarafın Yetkili
İdareleri toprakları arasında ve üzerinden transit olarak karayoluyla yolcu ve
eşya taşımacılığı için kota temelinde yıllık izin belgesi teati edeceklerdir.
İzin belgesi, düzenleyen
Yetkili idarenin mühürünü taşımalı ve sorumlu memur tarafından imzalanmalıdır.
2. Herbir Âkit Tarafın
Yetkili İdareleri, izin belgelerinin teatisiyle yönetmelik üzerinde karşılıklı
olarak anlaşacaklardır.
3. İzin belgesi bir araç
için ve sadece adına düzenlenen taşımacı için geçerli olacak ve
devredilmeyecektir.
MADDE 11
1. Diğer Âkit Tarafın
Yetkili İdaresinden özel bir izin belgesi alınmadıkça, bir Âkit Taraf
topraklarında kayıtlı bir araç diğer Âkit Tarafın toprakları içindeki iki nokta
arasında eşya ve yolcu taşıyamaz.
2. Diğer Âkit Tarafın
Yetkili İdaresinden özel bir izin belgesi alınmadıkça, bir Âkit Taraftan bir
taşımacı, diğer Âkit Taraf topraklarından üçüncü ülkelere ve üçüncü ülkelerden
diğer Âkit Tarafa eşya ve yolcu taşıyamaz.
MADDE 12
1. Bu Anlaşmada beirtilen
taşımalar her bir Âkit Tarafın kendi mevzuatına uygun olarak uluslararası
taşımacılık için yetki verilen taşımacıları tarafından yapılacaktır.
2. Karayoluyla
Uluslararası taşımacılık yapan bir araç, araç tescil numarası ve ülkesinin
işaretini taşımalıdır.
MADDE 13
Bu Anlaşma altında eşya
taşımacılığı için uluslararası standartlara uygun eşya taşıma belgeleri
kullanılacaktır.
MADDE 14
1. Bir araç sürücüsü,
araç için geçerli uluslararası standartlara uygun ulusal ve/veya uluslararası
sürücü belgesi ve araç için ulusal kayıt belgelerini bulunduracaktır.
2. Bir sürücü, bu
Anlaşmaya göre gerekli bütün belge ile izin belgelerini bulunduracak ve talep
edildiğinde yetkili Kontrol İdarecilerine gösterecektir.
MADDE 15
1. Bu Anlaşma altında
eşya ve yolcu taşımacılığıyla ilgili pratik konular Âkit Tarafın taşımacıları
arasında doğrudan düzenlenecektir.
2. Her bir Âkit Taraf
kendi ulusal mevzuatına tâbi olarak diğer Âkit Tarafın taşımacılarına kendi
topraklarında büro açma ve/veya temsilci ve/veya acenta atama yetkisi
verecektir.
MADDE 16
1. Bir Âkit Tarafın
topraklarına / topraklarından ve diğer Âkit Tarafın topraklarından transit
olarak karayoluyla yolcu, bagajı ve eşya taşımacılığı tarifeleri, Âkit
Tarafların Yetkili İdareleri arasında karşılıklı anlaşmaya tâbi olacaktır.
2. Taşımacılık ve transit
faaliyetlerle ilgili Âkit Taraflar arasındaki ödemeler, Âkit Tarafların
Hükümetleri arasında yapılan ödeme anlaşmasına ve Âkit Tarafların ulusal
bankaları arasında yapılan anlaşmasına uygun olarak yapılacaktır.
MADDE 17
Her iki Âkit Taraf,
toprakları üzerinden transit eşya ve yolcu taşımacılığı yapan diğer Âkit
Tarafın araçlarından;
a) Karayolu altyapısının
kullanılmasından alınan ücretler (karayolu ve köprü ücretleri),
b) Karayolunun bakım ve
korunmasını, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak için
alınan ücretler,
c) Taşıtın ağırlığı,
boyutları veya yükü, Âkit Tarafların ulusal mevzuatında belirtilen sınırları
aştığı takdirde alınan ücretler,
Dışındaki herhangi bir
ithal veya ihraç vergisi veya ücreti almayacaklardır.
MADDE 18
Bu Anlaşma altında eşya
ve yolcu taşımacılığı, yalnızca aracın sürücüsünün sivil sorumluluğunun
sigortalanması durumunda yapılabilir.
Taşımacı yukarıda
belirtilen taşımayı yapmak için aracını önceden sigortalamalıdır.
MADDE 19
Bu Anlaşma altında eşya
ve yolcu taşımacılığıyla ilgili göç, gümrük ve sağlık formaliteleri Âkit
Tarafların Taraf olduğu Çok Taraflı Anlaşmalara göre düzenlenecek ve bu
konuları kapsamadığında ise taşımanın yapıldığı Âkit Tarafın kanun, yönetmelik
ve kurallarına bağlı olacaktır.
MADDE 20
Düzenli yolcu
taşımacılığı için göç, gümrük ve sağlık formaliteleri ile cenaze, hayvan
taşıması ve çabuk bozulabilir eşyanın taşınması sıraya uygun yapılmamalıdır.
MADDE 21
1. Bu Anlaşma altında
yapılacak eşya taşımalarında Âkit Taraflar, kendi topraklarında karşılıklı
olarak aşağıdaki malları gümrük vergisi, diğer vergi ve harçlardan muaf
tutacaklardır;
a) Üreticinin araca
koyduğu standart depodaki akaryakıt,
b) Yapılan taşımacılık
için gerekli yağlar,
c) Uluslararası
taşımacılık yapan araçların bakımı için yedek parça ve aletler.
2. Kullanılmayan yedek
parça yeniden ihraç edilecektir. Yenilenen yedek parça, o topraklardan dışarı
taşınacak veya olayın meydana geldiği Âkit Tarafın yönetmelik ve kurallarına
uygun olarak imha edilecektir.
MADDE 22
Bir Âkit Tarafta kayıtlı
araçların sürücü ve personeli, diğer Âkit Tarafın karayolu trafiği ile ilgili
kanun ve yönetmeliklerle diğer mevzuata uyacaklardır.
MADDE 23
Bir Âkit Taraf sürücü ve
taşımacıları, diğer Âkit Taraf topraklarında iken trafik ve taşımacılık
mevzuatını ihlal ederse, önceki Âkit Tarafın Yetkili İdaresinin talebi ile bu
Anlaşmanın uygulanması için sonraki Âkit Taraf gerekli tedbirleri alacaktır.
Sonraki Âkit Tarafın
Yetkili İdarecilerinin, bu maddenin 1. paragrafında belirtilen ihlaller ile
ilgili alınan tedbirleri önceki Âkit Tarafın Yetkili İdarecilerine
bildirecektir.
MADDE 24
1. Bu Anlaşmanın
uygulanmasıyla ilgili konuları çözmek amacıyla, iki Âkit Tarafın Yetkili
İdarelerinin temsilcilerinden oluşan bir Karma Komisyon oluşturulacaktır.
2. Her iki Âkit Tarafça
gerekli görüldüğü takdirde, Âkit Taraflardan birinin talebi üzerine sırayla
Türkiye ve Moğolistan'da bir Karma Komisyon toplanacaktır.
3. Bu Anlaşmanın
uygulanması veya yorumlanmasıyla ilgili Âkit Taraflar arasında ihtilaf olursa
Karma Komisyon görüşme ve istişare yoluyla bu konuyu çözmeye gayret edecektir.
Eğer Âkit Taraflar görüşme
ve istişare yoluyla bir çözüme ulaşamazlarsa her Taraf uygun olan diğer yolları
kullanacaktır.
MADDE 25
Âkit Tarafların Taraf
olduğu Uluslararası Anlaşmalar ile bu Anlaşmanın kapsamına girmeyen
taşımacılıkla ilgili diğer konular, taşımacılığın yapıldığı Âkit Tarafın kanun,
yönetmelik ve kurallarına tâbi olacaktır.
MADDE 26
Bu Anlaşma, Çok Taraflı
Anlaşmalar altında Âkit Taraflarca farzolunan herhangi bir sorumluluk ve
hakları etkilemeyecektir.
MADDE 27
Bu Anlaşmada herhangi bir
değişiklik, Âkit Taraflar arasında karşılıklı anlaşmayla yazılı olarak
yapılacaktır.
MADDE 28
1. Bu Anlaşma Âkit
Tarafların ulusal mevzuatına uygun olarak onay işlemlerinin tamamlandığını
belirten notaların teati edildiği tarihte yürürlüğe girecek ve beş yıl süre ile
yürürlükte kalacaktır.
2. Her Âkit Taraf, sona
erme tarihinden en az altı ay önce dilediği zaman diğer Âkit Tarafa yazılı
bildirimde bulunarak bu Anlaşmayı sona erdirebilir.
Her iki Âkit Tarafın
diğer Âkit Tarafa bildirimde bulunmadıkça, Anlaşma bir yıllık süreler için
kendiliğinden yenilenir.
2 Haziran 2002 tarihinde
Ulanbator’da Moğolca, Türkçe ve İngilizce tüm metinler aynı derecede etkili
olarak düzenlenmiştir.
Metinlerin tercümesinde
farklılık olması durumunda İngilizce metin esas alınacaktır.
MOĞOLİSTAN
HÜKÜMETİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ
ADINA ADINA
(İmza) (İmza)