Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 384)
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/754)
NOT: Tasarı Başkanlıkça, Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
10.2.2004 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-791/613 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 16.1.2004 tarihinde
kararlaştırılan “Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
12.4.2001 tarihli ve 4644
sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 3 üncü maddesinde değişiklik
yapılarak; Genel Müdürlüğün gençlik, spor hizmet ve faaliyetlerini desteklemek
amacıyla gerçek ve tüzel kişilerin sponsorluk yapabileceği, uluslararası spor
organizasyonları ile Genel Müdürlükçe uygun görülen spor tesisleri için
yapacakları harcamaların 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununa göre gider sayılacağı düzenlenmiştir.
Söz konusu Kanunun
yürürlüğe girmesinden itibaren geçen iki yıllık sürede Kanunun sadece
uluslararası spor organizasyonlarını kapsaması sebebiyle gençlik, spor hizmet
ve faaliyetlerinin desteklenmesinde sponsorluktan beklenilen amaca ulaşılamamıştır.
Bu nedenle hazırlanan
Tasarı ile; sponsorluk yapılabilecek spor hizmet ve faaliyetlerinin kapsamı
genişletilmiştir. Yeni düzenlemede, uluslararası organizasyonların yanı sıra
ulusal organizasyonlar ile kamu kurum ve kuruluşlarıyla yerel yönetimlere ait
spor tesislerinin yapım, bakım ve onarımları da kapsama dahil edilmiş ve
kulüpler ile ferdi lisanslı sporcuların faaliyetleri için de sponsorluk
yapılabilme imkânı getirilmiştir.
Tasarıda sponsorluk
kapsamında yapılan aynî veya nakdî harcamaların amatör spor dalları için
tamamı, profesyonel spor dallarında ise % 50'sinin Gelir Vergisi Kanunu ile
Kurumlar Vergisi Kanununa göre gider sayılacağı düzenlemesi yapılarak,
sponsorluktan beklenen hedefe ulaşılması amaçlanmıştır.
Anayasamızın 59 uncu
maddesinde "Devlet, her yaştaki Türk vatandaşlarının beden ve ruh
sağlığını geliştirecek tedbirleri alır, sporun kitlelere yayılmasını teşvik
eder. Devlet başarılı sporcuyu korur." hükmü yer almaktadır.
Gençliğin korunması
başlıklı 58 inci maddede ise "Devlet, istiklâl ve Cumhuriyetimizin emanet
edildiği gençlerin müspet ilmin ışığında, Atatürk ilke ve inkılapları
doğrultusunda ve Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü ortadan
kaldırmayı amaç edinen görüşlere karşı yetişme ve gelişmelerini sağlayıcı
tedbirler alır.
Devlet, gençleri alkol
düşkünlüğünden, uyuşturucu maddelerden, suçluluk, kumar ve benzeri kötü
alışkanlıklardan ve cehaletten korumak için gerekli tedbirleri alır."
denilmektedir.
59 uncu Hükümet
Programında da "Dünyanın ve Türkiye'nin gelişen ve değişen şartları
dikkate alınarak yeni bir spor politikası oluşturulacaktır. Sporun her dalında
uluslararası standartları yakalamak için her türlü destek verilecektir."
ifadesine yer verilmiştir.
Bu değerlendirmeler
çerçevesinde; Devlet bütçesinden yardım alan, Devletin siyasî ve idarî
birimleri tarafından yönetilmeyip ancak denetlenebilen idarî ve malî yönden
özerk federasyonların kurulması amaçlanmış ve uluslararası federasyonlar gibi
yapılanmalarına imkân sağlanmak istenilmiştir. Böylece federasyonlar,
faaliyetlerini daha verimli ve süratli bir şekilde organize edebilecekler ve
spor faaliyetlerinin daha geniş kitlelere ulaştırılmasını sağlayacaklardır.
Özerk federasyonların
gelirlerinin sportif amaçlı kullanılıp kullanılmadığı denetime tâbi olacak,
sportif faaliyetlerinin düzenlenmesi ve yürütülmesine ilişkin iş ve işlemleri
ise federasyonun bünyesinde oluşturulacak kurullarda görüşülerek otokontrol
sistemi işletilecektir.
Günümüzdeki bilimsel ve
teknolojik gelişmelerin ışığında toplumsal değişme hızının ortaya çıkardığı
ihtiyaçları karşılamak için spor sisteminin çağdaş bir yapıya kavuşturulması,
dinamik, gelişmeye açık, etkinliği ve verimliliği gözeten özerk hizmetlerle
spor faaliyetlerinin yürütülmesi amacıyla bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - 3289 sayılı
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 3
üncü maddesinde yapılan değişiklik ile ulusal veya uluslararası spor hizmet ve
faaliyetlerini desteklemek amacıyla gerçek ve tüzel kişilerin sponsorluk
yapabilmeleri amaçlanmıştır.
Bu çerçevede, Genel
Müdürlüğün yıllık faaliyet programında yer alan ulusal ve uluslararası gençlik
ve spor organizasyonları, federasyonların ve spor kulüplerinin yıllık
programlarında bulunan sporun yaygınlaştırılması ve sporcuların desteklenmesine
yönelik her türlü spor temas ve gösterilerine ait faaliyetler, kamu kurum ve
kuruluşları ile yerel yönetimlere ait spor tesislerinden Genel Müdürlükçe uygun
görülenlerin yapımı, bakımı ve onarımı, federasyonların ve spor kulüplerinin
sportif hizmet ve faaliyetlerinin yürütülebilmesi için gerekli olan sportif
araç, gereç ve malzemeler ile ferdi lisanslı sporcuların Genel Müdürlükçe ferdi
olarak katılmalarına izin verilen ulusal veya uluslararası organizasyonlardaki
her türlü masraflarla ilgili olarak sponsorluk yapılabileceği öngörülmüştür.
Bu madde uyarınca
sponsorlar tarafından yapılacak harcamalara ilişkin belgelerin kontrolü Genel
Müdürlüğe ait olacak ayrıca belgelerin vergi kanunları ile diğer ilgili mevzuata
uygunluğu yeminli mali müşavirlerce de kontrol edilecektir.
Ayrıca, ferdi veya takım
sporcuları ile kulüpler ulusal veya uluslararası sportif faaliyetlerde; Genel
Müdürlüğün belirleyeceği esaslar dahilinde reklam alabileceklerdir.
Madde 2. - 3289 sayılı
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna ilave
edilen ek 9 uncu madde ile; Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün ana hizmet
birimlerinden olan federasyon başkanlıklarının özerk hale getirilmeleri
amaçlanarak uluslararası federasyonlar gibi yapılanmalarına olanak
sağlanmıştır. Böylece federasyon faaliyetleri daha verimli ve süratli bir
şekilde organize edilebilecek ve spor faaliyetlerinin daha geniş kitlelere
ulaştırılması sağlanacaktır.
Talepte bulunmaları
halinde Genel Müdürlükçe uygun görülen federasyonlara; faal sporcu sayısı, faal
kulüp sayısı, spor dalının ülkemiz veya dünyadaki yaygınlığı ve gelişme
potansiyeli, gelirlerinin giderlerini karşılayabilme yeterliliği, spor
dallarının olimpik olup olmadığı, federasyon veya bağlı kulüplerin tesis durumu
gibi kriterler esas alınarak özerklik verilebilecektir.
Bu kriterlerin tespiti
ile federasyonların; kurullarının teşkili, Genel Müdürlük ile ilişkileri, Genel
Müdürlüğe ait tesislerden yararlanmaları, denetimleri gibi hususlara ilişkin
genel esasları belirleme yetkisi Genel Müdürlüğe ait olacak ve Genel Müdürlüğün
bu amaçla hazırlayacağı esaslar Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
girecektir. Federasyonlar da bu esaslara uygun olarak kendi statülerini
hazırlayacaklardır.
Federasyonlar
uluslararası federasyonlarca öngörülen ve Genel Müdürlükçe belirlenen esaslar
dahilinde kurullarını oluşturacaktır. Genel Müdürlük bünyesinde Tahkim Kurulu
bulunacak ve federasyon ile kulüp, sporcu, antrenör, hakem ve diğer spor
elemanları arasında çıkan ihtilafları çözümleyerek kesin olarak karara
bağlayacaktır.
Ayrıca, özerk
federasyonların 3289 sayılı Kanundaki malî hükümlere tâbi olmadıkları esası
getirilmiş; katılım payı, tescil, vize, transfer, itiraz, ceza, sponsorluk gibi
gelirler özerk federasyonların öz gelirleri olarak benimsenmiştir. Genel
Müdürlüğün, her yıl federasyonlara öz gelirlerinin % 15'i kadar yardım yapması, federasyonların sunacakları
projeleri desteklemek amacıyla gerektiğinde Genel Müdürlük bütçesinden özerk
federasyonlara kaynak tahsis edilebilmesi ayrıca Genel Müdürlüğün menkul ve
gayrimenkullerinin 49 yıl süre ile sportif hizmet ve faaliyetler için özerk
federasyonlara tahsisi öngörülmüştür.
Federasyonların sportif
faaliyetleri dışındaki her türlü iş ve işlemleri Genel Müdürlüğün bağlı olduğu
Bakanlığın denetimine tâbi olacaktır.
Madde 3. - Madde ile
sponsorlar tarafından yapılacak aynî ve/veya nakdî harcamaların amatör spor
dalları için tamamı, profesyonel dallarda ise % 50'sinin 31.12.1960 tarihli ve
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununa göre gider sayılacağı düzenlemesi yapılarak,
3289 sayılı Kanundaki düzenlemenin uygulanabilirliği sağlanmıştır.
Madde 4. - Madde ile
sponsorlar tarafından yapılacak aynî ve/veya nakdî harcamaların amatör spor
dalları için tamamı, profesyonel dallarda ise % 50'sinin 3.6.1949 tarihli ve
5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa göre gider sayılacağı düzenlemesi
yapılarak 3289 sayılı Kanundaki düzenlemenin uygulanabilirliği sağlanmıştır.
Madde 5. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 6. - Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
Esas No. :1/ 754 |
19.2.2004 |
|
|
Karar No. : 75 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 10.2.2004 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 12.2.2004
tarihinde tali komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen 1/754 esas
numaralı "Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 19.2.2004
tarihinde yapmış olduğu 32 nci birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı ve
Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali Şahin ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama
Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü temsilcilerinin
de katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, Anayasamızın 59 uncu
maddesinde "Devlet, her yaştaki Türk vatandaşlarının beden ve ruh
sağlığını geliştirecek tedbirleri alır, sporun kitlelere yayılmasını teşvik
eder. Devlet başarılı sporcuyu korur." hükmü yer almaktadır. 59 uncu
Hükümet Programında ise Dünyanın ve Türkiye'nin gelişen ve değişen şartları
dikkate alınarak yeni bir spor politikası oluşturulacağı, sporun her dalında
uluslararası standartları yakalamak
için her türlü desteğin verileceği ifade edilmiştir.
Bu çerçevede, idarî ve malî yönden özerk
federasyonların kurulması suretiyle; gençlik ve spor faaliyetlerinin verimli ve
süratli bir şekilde organize edilmesi, sporun geniş halk kitlesine
ulaştırılmasının sağlanması ve özerk federasyonların uluslararası federasyonlar
gibi yapılanmalarına imkân sağlanması önem taşımaktadır.
Tasarı ile;
- Sponsorluk yapılabilecek spor hizmet ve
faaliyetlerin kapsamının genişletilmesinin,
- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün
bünyesinde olan federasyon başkanlıklarının özerk hale getirilmeleri
amaçlanarak uluslararası federasyonlar gibi yapılanmalarına olanak
sağlanmasının,
- Uluslararası organizasyonların yanı sıra
ulusal organizasyonlar, kamu kurum ve kuruluşları ile yerel yönetimlere ait
spor tesislerinin yapım, bakım ve onarımları ile ferdi lisanslı sporcuların
faaliyetlerinin de sponsorluk kapsamına alınmasının,
- Sponsorluk kapsamında yapılan aynî
ve/veya nakdî harcamaların amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor
dallarında ise % 50'sinin Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi Kanununa
göre gider sayılmasının,
Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde
yapılan müzakerelerde;
- Kamu hizmetlerinin kamu kurum ve
kuruluşları tarafından yerine getirilmesinin esas olduğu ve bu nedenle
sponsorluk müessesesinin kalıcı bir mahiyet taşımadığı,
- Sporun kitlelere yaygınlaşması ve
toplumsallaşması açısından imkânların genişletilmesi, özel programların
hazırlanması ve uygulanmasının önemli olduğu,
- Profesyonel ve amatör spor tanımlarının
net olarak yapılmasının gerektiği,
- Federasyonlara idarî kararla özerk statü
verilmesinin sakıncalı olduğu,
- Sporun teşvik edilmesinin son derece
önemli olduğu, ancak bu teşvik çerçevesinde yapılacak yardım ve
desteklerin kullanımında etkin
denetimin de zorunlu olduğu,
- Kaynak ve hedefleri ile tutarlı, uzun
dönem ihtiyaçları göz önünde bulunduran bir spor politikası oluşturulmasının, gelecek kuşaklar açısından faydalı
olacağı,
- Ülkemiz nüfusunun önemli bir bölümünün
gençlerden oluşması nedeniyle, sporun tüm ülke düzeyinde yaygınlaşması ve
gerekli alt yapı yatırımlarının bir an önce tamamlanmasının büyük önem
taşıdığı,
- Önceliğin amatör spor dallarına
verilmesinin spor anlayışının özünü oluşturduğu,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Ülkemizde lisanslı sporcu sayısının ve
spor uygulaması için gerekli altyapının gelişmiş ülkeler ortalamalarının çok
altında olduğu,
- Federasyonların özerk bir yapıya
kavuşturulması ve sponsorluğun teşviki ile sporda büyük gelişmelerin
sağlanabileceği,
- Gençlerin, alkol, uyuşturucu, suçluluk,
kumar ve benzeri kötü alışkanlıklardan ve cehaletten korunabilmesi için sporun
çok büyük önem taşıdığı,
- Sponsorluk yasasının 2001 yılında
yürürlüğe girmesinden itibaren, Kanunun sadece uluslararası spor
organizasyonlarını kapsaması sebebiyle gençlik ve spor hizmet ve
faaliyetlerinin desteklenmesinde beklenilen faydanın sağlanamadığı,
İfade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
müzakereleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddeleri üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci maddesi ile değiştirilen
3289 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına
"uluslararası" ibaresinden sonra gelmek üzere "gençlik ve"
ibaresinin eklenmesi, maddenin sonuna eklenen yeni beşinci fıkranın verilen önerge
doğrultusunda yapılacak harcamalara ait belgelerin kontrol ve tasdikine
yetkililerin yeniden belirlenmesini teminen değişikliğe tâbi tutulması
suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesinin; madde
çerçevesinin kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda
redaksiyona tâbi tutulması, Tahkim Kurulunun görev, yetki ve sorumluluklarının
Kanunda açıkça belirtilmesi amacıyla
altıncı fıkrasında yer alan "Genel Müdürlük bünyesinde oluşturulacak"
ibaresinin metinden çıkarılması, yedinci ve sekizinci fıkralarının Tahkim
Kurulunun görev, yetki ve sorumluluklarının yedinci ve sekizinci fıkralar olarak yeniden düzenlenmesi,
mükerrerliğin giderilmesi amacıyla dokuzuncu fıkrada yer alan "Özerk
federasyonlar bu Kanunda tanımlanan
malî hükümlerden istisna tutulur." ibaresinin metinden çıkarılması
suretiyle,
- Federasyonları özerkliğe teşvik etmek
amacıyla ilk üç yıl ihtiyaçlar ölçüsünde devlet yardımı verilebilmesini
teminen bir hükmün Tasarıya yeni
çerçeve 3 üncü madde olarak eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi; gelir vergisi
matrahından indirim olanağı kapsamına 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyon
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun da dahil edilmesi suretiyle çerçeve 4
üncü madde olarak,
- Çerçeve 4 üncü maddesi; kurumlar vergisi
matrahından indirim olanağı kapsamına
3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanunun da dahil edilmesi suretiyle çerçeve 5 inci madde olarak,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı
maddeleri, 6 ve 7 nci maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüce Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ruhi Açıkgöz |
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
|
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazımız eklidir ) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Aziz Akgül |
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Diyarbakır |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ömer Abuşoğlu |
Nurettin Canikli |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
|
|
Gaziantep |
Giresun |
Isparta |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy yazımız ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Ceylan |
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
|
|
|
Karabük |
Kars |
Kayseri |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
Gürol Ergin |
|
|
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazımız ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Kâzım Türkmen |
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
|
|
|
Ordu |
Rize |
Sakarya |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Musa Uzunkaya |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Samsun |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
Osman Coşkunoğlu |
|
|
|
|
|
Uşak |
|
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
AYRIŞIK OY
Sekizinci Beş Yıllık
Kalkınma Planına göre spor tesisleri ve faaliyetlerinin, spor elemanlarının
hizmet içi eğitimlerinin, malî ve idarî açıdan tam bağımsız spor kulüpleri,
federasyonlar ile özel teşebbüs ve mahallî idareler tarafından yapılması veya
işletilmesi sağlanacak, kamu kesiminin görevi ise denetlemek, yönlendirmek,
teşvik etmek ve bu alandaki bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmek
olacaktır.
Bu çerçevede halen özerk
olan Futbol Federasyonu dışındaki federasyonların özerk bir yapıya
kavuşturulması yönündeki düzenleme olumludur. Ancak özerkliğin idarî bir
kararla gerçekleşecek olması sakıncalıdır.
Bilindiği gibi özerklik
merkezî idare dışında bir alanın yaratılmasıdır. Bu nedenle özerkliğin Futbol
Federasyonu örneğinde olduğu gibi kanunla gerçekleştirilmesi gerekir.
Federasyonların idarî kararla özerklik ve buna paralel olarak tüzel kişilik
kazanması aynı şekilde yine idarî bir kararla özerkliklerinin ve tüzel
kişiliklerinin sona ermesi sonucunu yaratır. Bu da son derece sakıncalıdır.
Düzenlemenin bu şekilde Anayasanın 7 ve 8 inci maddeleriyle uyumlu olmadığı düşünülmektedir.
Ayrıca kamunun spordaki
görev ve yetkileri beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin gelişmesini teşvik
etmek olmalı ve ülkedeki spor yönetimi spor kulüpleri, federasyonlar, yerel
yönetimler, dernekler gibi kuruluşlara bırakılmalıdır.
Tasarıdaki özerklik
yaklaşımı böyle bir anlayışı yansıtmaktan uzaktır. Özel hukuk kurallarına tâbi
olmaksızın yapılandırılacak ve önemli ölçüde genel bütçeden yardım görecek bu
federasyonların kamu yönetimindeki genel işleyişin dışına çıkması mümkün
görülmemektedir.
Belirtilen nedenlerle
tasarının anılan hususlardaki düzenlemelerini yetersiz buluyoruz.
|
|
M. Âkif
Hamzaçebi |
Kemal
Kılıçdaroğlu |
Ali Kemal
Kumkumoğlu |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Osman
Coşkunoğlu |
Gürol Ergin |
M. Mesut
Özakcan |
|
|
Uşak |
Muğla |
Aydın |
|
|
Kâzım
Türkmen |
Yakup
Kepenek |
|
|
|
Ordu |
Ankara |
|
GENÇLİK VE SPOR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ
HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor
Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 3 üncü maddesinin
madde başlığı ile üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin
sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Ödül ve sponsorluk”
“Ulusal veya uluslararası spor hizmet ve faaliyetlerini
desteklemek amacıyla gerçek ve tüzel kişiler;
a) Genel Müdürlüğün yıllık faaliyet programında yer alan
ulusal ve uluslararası gençlik ve spor organizasyonları,
b) Sporcuların transfer bedelleri hariç olmak üzere spor
kulüpleri ile federasyonların yıllık programlarında bulunan sporun
yaygınlaştırılması ve sporcuların desteklenmesine yönelik resmî sportif
faaliyetleri,
c) Kamu kurum ve kuruluşları ve yerel yönetimler ile spor
kulüplerine ait spor tesislerinden Genel Müdürlükçe uygun görülenlerin yapımı,
bakımı ve onarımı,
d) Federasyonların ve spor kulüplerinin sportif hizmet ve
faaliyetlerinin yürütülebilmesi için gerekli olan sportif araç, gereç ve
malzemelerin temini,
e) Ferdi lisanslı sporcuların, Genel Müdürlükçe ferdi olarak
katılmalarına izin verilen ulusal veya uluslararası organizasyonları,
kapsamında sponsorluk yapabilirler.”
“Ferdi veya takım sporcuları ile gençlik ve spor kulüpleri,
ulusal ve uluslararası sportif faaliyetlerde; Genel Müdürlüğün belirleyeceği
esaslar dahilinde reklam alabilirler.
Sportif faaliyetlere, sporculara, spor kulüplerine,
federasyonlara veya tesislere yapılacak harcamalara ilişkin sponsorluk belgesi
ile üçüncü fıkra kapsamında yapılacak harcamalara ilişkin belgeler Genel
Müdürlüğün kontrol ve tasdikine tâbidir. Harcama belgelerinin ilgili mevzuata
uygunluğu yeminli malî müşavirlerce
tasdik edilir.
Sponsorluk ve reklamla ilgili esas ve usuller Genel
Müdürlükçe çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 2. - 3289 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Özerklik
EK MADDE 9. - Federasyonlara talepte bulunmaları durumunda
Merkez Danışma Kurulunun kararı, Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Bakanın teklifi
ve Başbakanın onayı ile idarî ve malî özerklik verilir. Federasyonun kuruluşuna
ilişkin kararın, Resmî Gazetede yayımlanması ile tüzel kişilik kazanılır.
Özerk olan federasyonlar; organları Genel Kurulu tarafından
seçimle göreve gelen, her türlü kararlarını kendi organları içerisinde alan,
bütçesi Genel Kurul tarafından onaylanan ve ibra edilen federasyonlardır.
Özerklikte aşağıdaki kriterler göz önünde bulundurulur:
a) Faal sporcu sayısı,
b) Faal kulüp sayısı,
c) Spor dalının ülkemiz veya dünyadaki yaygınlığı ve gelişme
potansiyeli,
d) Gelirlerinin giderlerini karşılayabilme yeterliliği,
e) Spor dalının olimpik olup olmadığı,
f) Federasyon veya bağlı kulüplerin tesis durumu.
Özerkliği onanan federasyon, hazırlayacağı ana statü ve buna
bağlı talimatlara göre Genel Kurulunu ve yetkilendireceği diğer organlarının
oluşumunu, görev ve yetkilerini belirler. Özerk federasyonlar, uluslararası
federasyonların öngördüğü kurulları oluşturmak zorundadır.
Özerk federasyonların; genel kurullarının toplanması ve
çalışmalarına ilişkin usul ve esaslar ile kimlerin oy kullanabileceği ve Tahkim
Kurulu ile ilişkileri Genel Müdürlükçe düzenlenecek çerçeve statü ile
belirlenir. Özerk federasyonlarca hazırlanacak ana statü, çerçeve statüye
aykırı olamaz.
Özerk federasyonların ceza veya disiplin kurullarınca
verilen kararlara karşı Genel Müdürlük bünyesinde oluşturulacak Tahkim Kuruluna
itiraz edilebilir.
Tahkim Kurulu yedi asil ve yedi yedek üyeden teşekkül eder.
Üyelerin beşinin hukukçu, ikisinin ise spor alanında bilimsel çalışmalar yapmış
veya sporda idareci, teknik adam ve benzeri görevlerde bulunmuş kariyer sahibi
kişi olmaları şarttır. Üyeler Genel Müdürün teklifi ve Genel Müdürlüğün bağlı
olduğu Bakanın onayı ile altı yıl için görevlendirilirler. Üyeler kendi
aralarından bir başkan seçerler. Tahkim Kurulu tarafından verilen kararlar
kesindir.
Tahkim Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
Özerk federasyonlar bu Kanunda tanımlanan malî hükümlerden
istisna tutulur. Özerk federasyonların gelirleri; katılım payı, tescil, vize,
transfer, itiraz, ceza, yayın, sponsorluk, reklam, yardım, bağış ve benzeri
gelirler ile federasyon bütçesinin öz gelirlerinin % 15’ini geçmemek üzere
Genel Müdürlük bütçesinden ayrılacak paydan oluşur.
Özerk federasyonların gelirleri ana statüsünde belirlenen
usul ve esaslar dahilinde harcanır. Genel Müdürlük bütçesinden özerk
federasyonlara, ilgili branşın alt yapısına ve eğitime ilişkin projelerinin
desteklenmesi amacıyla gerektiğinde kaynak tahsis edilebilir. Özerk
federasyonların tüm gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
Genel Müdürlük, özerk federasyonların talebi durumunda,
kendisine ait spor tesislerinin işletilmesini, menkul ve gayrimenkullerini
bedelsiz olarak 49 yıla kadar federasyonun faaliyetleri için tahsis edebilir.
Söz konusu spor tesisleri ile menkul ve gayrimenkullerin tahsis amacı dışında
kullanılması halinde, tahsis işlemi Genel Müdürlükçe iptal edilir.
Özerk federasyonların her türlü faaliyet ve işlemleri Genel
Müdürlüğün bağlı olduğu Bakanlığın denetimine tâbidir. Bu denetim sonucunda
görevi başında kalmasında sakınca görülen federasyon başkanı veya yönetim
kurulu üyeleri hakkında karar almak üzere, Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Bakan,
Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.”
MADDE 3. - 31.12.1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (5) numaralı bent
eklenmiştir.
“5. 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât
ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının;
amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için % 50’si,”
MADDE 4. - 3.6.1949 tarihli ve 5422 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin sonuna
aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
“3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanun kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının; amatör
spor dalları için tamamı profesyonel spor dalları için % 50’si.”
MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
GENÇLİK VE SPOR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN TEŞKİLAT VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor
Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun ek 3 üncü maddesinin madde başlığı ile üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Ödül ve sponsorluk"
"Ulusal veya uluslar arası gençlik ve spor hizmet ve
faaliyetlerini desteklemek amacıyla gerçek ve tüzel kişiler;
a) Genel Müdürlüğün yıllık faaliyet programında yer alan
ulusal ve uluslar arası gençlik ve spor organizasyonları,
b) Sporcuların transfer bedelleri hariç olmak üzere spor
kulüpleri ile federasyonların yıllık programlarında bulunan sporun
yaygınlaştırılması ve sporcuların desteklenmesine yönelik resmî sportif
faaliyetleri,
c) Kamu kurum ve kuruluşları ve yerel yönetimler ile spor
kulüplerine ait spor tesislerinden Genel Müdürlükçe uygun görülenlerin yapımı, bakımı ve onarımı,
d) Federasyonların ve spor kulüplerinin sportif hizmet ve
faaliyetlerinin yürütülebilmesi için gerekli olan sportif araç, gereç ve
malzemelerin temini,
e) Ferdi lisanslı sporcuların, Genel Müdürlükçe ferdi olarak katılmalarına izin verilen ulusal veya uluslar arası organizasyonları,
Kapsamında sponsorluk yapabilirler."
"Ferdi veya takım sporcuları ile gençlik ve spor
kulüpleri, ulusal veya uluslar arası sportif faaliyetlerde; Genel Müdürlüğün
belirleyeceği esaslar dahilinde reklam alabilirler.
Sportif faaliyetlere, sporculara, spor kulüplerine,
federasyonlara veya tesislere yapılacak harcamalara ilişkin belgeler Genel
Müdürlüğün kontrol ve tasdikine tâbidir. Spor tesisleri için yapılacak yapım
harcamaları ile Genel Müdürlükçe çıkarılacak yönetmelikle belirlenen tutarı
aşan bakım ve onarım işlerine ilişkin harcamalar yeminli malî müşavirlerce
tasdik edilir.
Sponsorluk ve reklamla ilgili esas ve usuller Genel
Müdürlükçe çıkarılacak yönetmelikle belirlenir."
MADDE 2. - 3289 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
"Özerklik
Ek Madde 9. - Federasyonlara
talepte bulunmaları durumunda Merkez Danışma Kurulunun uygun görüşü, Genel
Müdürlüğün bağlı olduğu Bakanın teklifi ve Başbakanın onayı ile idarî ve malî
özerklik verilebilir. Federasyonun kuruluşuna ilişkin kararın, Resmî Gazetede
yayımlanması ile tüzel kişilik kazanılır.
Özerk olan federasyonlar; organları Genel Kurulu tarafından
seçimle göreve gelen, her türlü kararlarını kendi organları içerisinde alan,
bütçesi Genel Kurul tarafından onaylanan ve ibra edilen federasyonlardır.
Özerklikte aşağıdaki kriterler göz önünde bulundurulur:
a) Faal sporcu sayısı,
b) Faal kulüp sayısı,
c) Spor dalının ülkemiz veya dünyadaki yaygınlığı ve gelişme
potansiyeli,
d) Gelirlerinin giderlerini karşılayabilme yeterliliği,
e) Spor dalının olimpik olup olmadığı,
f) Federasyon veya bağlı kulüplerin tesis durumu.
Özerkliği onanan federasyon, hazırlayacağı ana statü ve buna
bağlı talimatlara göre Genel Kurulunu ve yetkilendireceği diğer organlarının
oluşumunu, görev ve yetkilerini belirler. Özerk federasyonlar, uluslar arası
federasyonların öngördüğü kurulları oluşturmak zorundadır.
Özerk federasyonların; genel kurullarının toplanması ve çalışmalarına ilişkin usul ve esaslar ile
kimlerin oy kullanabileceği ve Tahkim Kurulu ile ilişkileri Genel Müdürlükçe
düzenlenecek çerçeve statü ile belirlenir. Özerk federasyonlarca hazırlanacak
ana statü, çerçeve statüye aykırı olamaz.
Özerk federasyonların ceza veya disiplin kurullarınca
verilen kararlara karşı Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir.
Tahkim Kurulu dört
yıl için Genel Kurulca seçilecek beş asil beş yedek hukukçu üyeden teşekkül
eder. Üyeler kendi aralarından bir başkan seçerler. Tahkim Kurulu kararları kesindir.
Tahkim Kurulu, Federasyon ile kulüpler; federasyon ile
hakemler; federasyon ile teknik direktör ve antrenörler; kulüpler ile teknik
direktör ve antrenörler; kulüpler ile oyuncular; kulüpler ile kulüpler arasında
çıkacak ihtilaflar hakkında Yönetim Kurulunca verilecek kararlar ile disiplin
veya ceza kurulu kararlarını, ilgililerin itirazı üzerine inceleyerek kesin
karara bağlar.
Özerk federasyonların gelirleri; katılım payı, tescil, vize,
transfer, itiraz, ceza, yayın, sponsorluk, reklam, yardım, bağış ve benzeri gelirler ile federasyon
bütçesinin öz gelirlerinin %15'ini geçmemek üzere Genel Müdürlük bütçesinden
ayrılacak paydan oluşur.
Özerk federasyonların gelirleri ana statüsünde belirlenen
usul ve esaslar dahilinde harcanır. Genel Müdürlük bütçesinden özerk
federasyonlara, ilgili branşın alt yapısına ve eğitime ilişkin projelerinin
desteklenmesi amacıyla gerektiğinde kaynak tahsis edilebilir. Özerk
federasyonların tüm gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
Genel Müdürlük, özerk federasyonların talebi durumunda,
kendisine ait spor tesislerinin işletilmesini, menkul ve gayrimenkullerini
bedelsiz olarak kırkdokuz yıla kadar federasyonun faaliyetleri için tahsis
edebilir. Söz konusu spor tesisleri ile menkul ve gayrimenkullerin tahsis amacı
dışında kullanılması halinde, tahsis işlemi Genel Müdürlükçe iptal edilir.
Özerk federasyonların her türlü faaliyet ve işlemleri Genel
Müdürlüğün bağlı olduğu Bakanlığın
denetimine tâbidir. Bu denetim sonucunda görevi başında kalmasında sakınca
görülen federasyon başkanı veya yönetim kurulu üyeleri hakkında karar almak
üzere, Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Bakan, Genel Kurulu olağanüstü toplantıya
çağırır."
MADDE 3. - 3289 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 9. - Ek 9 uncu maddenin dokuzuncu
fıkrasında öngörülen Genel Müdürlük bütçesinden ayrılacak pay ile ilgili oran,
federasyonların özerk olduğu tarihten
itibaren üç yıl sonra uygulanır. Bu tarihe kadar Genel Müdürlük her türlü
desteği sağlar."
MADDE 4. - 31.12.1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (5) numaralı bent
eklenmiştir.
"5. 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının; amatör
spor dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için % 50'si,"
MADDE 5. - 3.6.1949 tarihli ve 5422 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin sonuna
aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
"3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı
Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamında
yapılan sponsorluk harcamalarının; amatör spor dalları için tamamı, profesyonel
spor dalları için %50'si,"
MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. -
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
R. Akdağ |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
|